Er zijn nog weinig tankstations en voertuigen. Ik denk waterstof interessant is voor grotere voertuigen zoals busjes een vrachtwagens.quote:Op zaterdag 17 juli 2021 13:32 schreef cherrycoke het volgende:
waterstof is per kilometer gewoon duurder en dat is het enigste wat voor de consument geld.
Het platina dat in brandstofcellen zit, ligt ook niet echt voor het oprapen.quote:Op zaterdag 17 juli 2021 14:03 schreef FlippingCoin het volgende:
Is het niet zo dat de beschikbaarheid van materialen voor accu's van elektrische auto's een probleem kan worden wanneer steeds meer mensen elektrisch gaan rijden?
Alleen jammer dat er zoveeel CO2 bij vrijkomt net zoveel als bij verbrandingquote:Op zaterdag 17 juli 2021 19:31 schreef boertie het volgende:
Voor zover ik weet wordt waterstof nu nog uit aardgas gewonnen omdat het goedkoper is dan electrolyse..
Niet alles wat superieur is, wint.quote:Op zaterdag 17 juli 2021 13:32 schreef cherrycoke het volgende:
waterstof is per kilometer gewoon duurder en dat is het enigste wat voor de consument geld.
In Sahara woestijn is dat geen probleem. En er vaart dagelijks schepen langs de middellandse zee. Het zou daar prima tankplaats voor schepen die op waterstof vaart.quote:Op zaterdag 17 juli 2021 19:20 schreef halfway het volgende:
Er is gigantisch veel stroom voor nodig om waterstof te maken, en dat is dus een stap teveel.
Dat is correct.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:08 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Niet alles wat superieur is, wint.
Dat lijkt in eerste instantie de voorstelling van zaken maar het is geen 2015 meer.quote:Daarbij is de keuze straks heel makkelijk:
Wil je 30min wachten om weer max 400km te rijden of 5min tanken om weer 6 a 700km te rijden?
Er zijn geen auto's met accu's die een fatsoenlijke range hebben.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is correct.
Aanschafprijs, verbruik en gebruiksgemak zijn vaak factoren die doorslag geven.
[..]
Dat lijkt in eerste instantie de voorstelling van zaken maar het is geen 2015 meer.
In de praktijk laad je een kwartier tot 80% lading en ga je weer op pad, zeker met de 350kW laadstations (400 en 800 volt) is dat geen enkel probleem.
350kW laden geeft een range van 1750 tot 2100km, afhankelijk van de auto.
Nu zul je stellen "die techniek zit nog niet in alle auto's" maar zeker wel al in auto's die minder kosten dan een Mirai of NEXO en zoals je in bovenstaand filmpje ziet maakt 800 volt nu een opmars.
Het volgende punt is: met je elektrische auto kan je in je straat, voor de deur of op je oprit laden en je vertrekt iedere ochtend met een volle accu. Stel je hebt een 64kWh accu en 200Wh verbruik (wat als onzuinig wordt gezien) dan kan je sowieso 320km rijden op een dag voor je ooit een laadpaal hoeft te zoeken.
Zou je iedere dag je accu geheel leegrijden, dan moet je per jaar dus 116.880km rijden.
De vraag is: ben je bereid om 2 tot 3x meer per kilometer te betalen omdat je enkele keren per jaar bij een laadpaal staat (wat in de praktijk 10 minuten meer kost dan waterstof tanken).
Zoals in de OP al geschreven staat, is de dichtheid van het aantal waterstof tankstations bedroevend en moet je in de praktijk gemiddeld 50km rijden om te tanken. Thuis tanken is uitgesloten, dus je bent altijd afhankelijk van tankstations.
Die waterstof tankstations zijn duur. En daarnaast "Bij een standaard waterstofstation, niet gevestigd op een productielocatie van waterstof, kunnen 2 auto's achter elkaar tanken. Bij sommige locaties 3 tot 4. Nooit meer. Het duurt daarna ongeveer een half uur voor er weer 2 kunnen tanken" (mijn 6 stuks uit de OP was dus wat optimistisch en zal minimaal een dubbele investering op zo'n locatie vergen).
Je hebt dan straks tankstations met een aanschafprijs van 1,2 miljoen Euro maar waar slechts ¤200 per uur omgezet wordt (4x ¤50 aan waterstof). En omzet is nog geen winst.
Als je dan ook nog ziet dat grote spelers als Daimler, Audi en Honda de waterstoftechniek in de ijskast hebben gezet, Audi hardop zegt dat het "te duur" is en dat Toyota en Hyundai inmiddels ook EV's verkopen (een stuk meer en goedkoper in aanschaf) dan vergt het wel een grote optimist om nog een toekomst te zien voor personenauto's op waterstof.
Tegelijk krijgen we steeds meer groene energie.quote:Op zaterdag 17 juli 2021 19:20 schreef halfway het volgende:
Er is gigantisch veel stroom voor nodig om waterstof te maken, en dat is dus een stap teveel.
Zo te zien is dat vooral voor de staalproductie, heeft weinig te maken met personenauto's.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:15 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-waterstof-productie
Wij zouden als Nederland er verstandig aan doen om mee te liften op wat ze in Duitsland aan het doen zijn en gaan doen.
https://www.manners.nl/toyota-mirai-waterstof-tesla-model-s/quote:Op zondag 18 juli 2021 10:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zo te zien is dat vooral voor de staalproductie, heeft weinig te maken met personenauto's.
Sowieso zijn de Duitse autofabrikanten gestopt met de ontwikkeling van waterstofauto's.
Je blijft je blindstaren op de range.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:42 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Er zijn geen auto's met accu's die een fatsoenlijke range hebben.
Het gaat er niet om wat ik wil, maar wat de consument wil. Die wil gemak. Die wil niet lang wachten om weer 300kom verderop weer lang te moeten wachten.
Dat gaat voor waterstof t.o.v. elektrisch niet veranderen.quote:En dat kostenverhaaltje? Vroegah was benzine ook stervensduur en niet te bereiken voor jan en alleman.
Zelfde geldt voor vliegen.
Het opslaan van overschotten in waterstof klinkt mooier dan het is. Het verlies (~50%) bij het 2x omzetten (stroom naar waterstof, waterstof naar stroom) maakt het zeer onrendabel. Accu's kunnen dat veel efficiënter.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:42 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Tegelijk krijgen we steeds meer groene energie.
Doordat de meeste groene energie sterk afhankelijk is van het weer, krijgen we ook steeds vaker te maken met schommelingen in energieaanbod en met overcapaciteit. Waterstof is een prima manier om overschot voor langere tijd op te slaan. Zo is TNO al druk aan het testen of we direct bij de offshore windmolenparken waterstof kunnen genereren. Dat kunnen we dan opslaan in de oude gasvelden. De infrastructuur om waterstof aan land te krijgen, ligt daar ook al (de aardgasinfrastructuur is prima geschikt te maken voor waterstof). In tegenstelling tot transport van elektriciteit door kabels, treedt er bij transport van waterstof geen verlies op.
Waterstofinstallaties moeten eerst ook gebouwd worden, dat lijkt me geen doorslaggevend argument.quote:Je kan ook energieoverschotten in accu's opslaan, maar accu's zijn kostbaar en moeten dan eerst gebouwd worden. De voorraad lithium en kobalt is beperk, maar recyclen van oude accu's is economisch nog niet erg interessant.
Daar wordt een Mirai vergeleken met een luxe Tesla Model S.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:45 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
https://www.manners.nl/toyota-mirai-waterstof-tesla-model-s/
Hoe heter des te minder zonnepanelen presteren.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:14 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
In Sahara woestijn is dat geen probleem. En er vaart dagelijks schepen langs de middellandse zee. Het zou daar prima tankplaats voor schepen die op waterstof vaart.
Klopt absoluut. Maar de jaaropbrengst wordt (ondanks dat) richting de evenaar wel beter.quote:Op zondag 18 juli 2021 12:54 schreef halfway het volgende:
[..]
Hoe heter des te minder zonnepanelen presteren.
Een brandstofmotor die 1 op 35 loopt is geen probleem, je moet dan de auto's een stuk lichter en kleiner maken.quote:Op zondag 18 juli 2021 13:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Laat de ontwikkeling van brandstofmotoren niet over aan niet-europese landen. Ze zijn in China goed in kopieeren, zelfs iets ontwikkelen komt niet voor.
Als er morgen een brandstofmotor te koop komt die 1 op 35 loopt dan is er netto meer winst te halen dan Waterstof of Electrisch.
Toch is de 18650 cell die in een EV zit niet anders dan die van 15 jaar geleden.quote:Op zondag 18 juli 2021 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een brandstofmotor die 1 op 35 loopt is geen probleem, je moet dan de auto's een stuk lichter en kleiner maken.
Daar staat tegenover dat dat met een EV ook kan.
Met de huidige combinatie van motoren en auto's is het niet haalbaar gebleken.
Autofabrikanten hebben 135 jaar de tijd gehad om dit te verbeteren, de rek lijkt eruit. Het stokje wordt overgenomen door de EV.
Als voorbeeld: Tesla gebruikt momenteel 18650, 2170 en 4680.quote:Op zondag 18 juli 2021 18:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Toch is de 18650 cell die in een EV zit niet anders dan die van 15 jaar geleden.
Het blijft een doodlopend spoor, je blijft fossiele brandstoffen verstoken.quote:Er worden boute uitspraken gedaan over verbetering in de cell, echter zie je bij de brandstofmotoren sneller ontwikkelingen. Neem de ontwikkeling in de motorolie.
Feit is dat de electrische auto voor het merendeel van de automoblisten geen optie is.quote:Op zondag 18 juli 2021 19:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het blijft een doodlopend spoor, je blijft fossiele brandstoffen verstoken.
Goed punt. Daar zouden ze iets voor moeten uitvinden.quote:Op zondag 18 juli 2021 20:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Feit is dat de electrische auto voor het merendeel van de automoblisten geen optie is.
Want de laadpaal. Er is geen verlengsnoer wat ik even kan uitleggen vanaf 1 hoog.
De fysieke afmeting van een cel is zeker wel innovatie, zeker omdat ze door het grotere formaat warmer werden bij het laden maar daar heeft Tesla enkele oplossingen voor bedacht. Daarnaast zijn ze tabless, kunnen ze met een droog lithium proces gemaakt worden, zonder kobalt, is de productielijn ruim 70% korter, is het waterverbruik drastisch verlaagd en heeft de batterij intern een 5x korter elektrisch pad. Dat noem ik innovatie.quote:Komt er een innovatie bij de brandstofmotor, brandstof, banden en/of motorolie dan heeft het merendeel daar wel direct baat bij. De fysieke afmeting van een cell is nou niet bepaald innovatie.
Het ontwerpen van nieuwe accu's van laboratorium tot productie klaar neemt vaak wel 15 tot 25 jaar in beslag, dus dat is niet zo verbazingwekkend. De accu van morgen is 20 jaar geleden al bedacht.quote:de termen (zoals Solid-State Lithium) die je nu noemt werden in 2006 ook al genoemd.
Het gaat niet gebeuren. Auto's kunnen niet aan de ketting liggen.quote:Op zondag 18 juli 2021 21:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Goed punt. Daar zouden ze iets voor moeten uitvinden.
Wat dacht je van een laadpaal die je bij een parkeerplaats kan plaatsen? Ik ga direct patent aanvragen!
Ik beweer ook nergens dat iedereen z'n eigen toegewezen laadpaal gaat krijgen.quote:Op zondag 18 juli 2021 21:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het gaat niet gebeuren. Auto's kunnen niet aan de ketting liggen.
Men eist in mijn omgeving zelfs doodleuk de openbare parkeerplek voor het huis op. zodra jij daar gaat parkeren, krijg je een handgeschreven briefje onder de ruitenwisser of je voortaan elders wilt parkeren.
Ik weet niet wat voor bussen dat zijn, welke merk accu ze hebben, hoe de koeling van de cellen is, hoe ze gelanden en ontladen worden, etc. Ik kijk dan liever naar de statistieken van o.a. Tesla accu's vanaf 2012 en dan zie je (afgezien van enkele uitzonderingen) dat ze het prima volhouden. Ook taxi's met al meer dan 300.000km op de teller.quote:Zoek eerder een innovatie waardoor de cell stabilier blijft. Een probleem wat je na 8 jaar krijgt is dat een accupakket uit balans raakt. de electrische bussen die hier rijden hebben er nu al last van, na amper 4 jaar in bedrijf te zijn.
Explosies zit ik niet zo over in met waterstof (al zullen de tankstations niet in woonwijken gebouwd kunnen worden), dat heb ik dan ook niet genoemd in de OP.quote:dan ben ik toch meer geneigd om waterstof te gaan opperen, alhoewel dat ook zo z'n problemen met zich meebrengt. echter; er werd gedacht dat de waterstoftank onder druk een rijdende bom zou zijn, echter blijkt die theorie een fabel te zijn. het is wel brandbaar, echter alleen bij de juiste verhouding met lucht.
Klinkt als één of andere mislukte aanbesteding. Heb er op gezocht, blijkbaar sturen ze monteurs uit China om er naar te kijken... Dealerschap in de buurt is dan mss toch wat handiger...quote:Op zondag 18 juli 2021 22:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
In Alkmaar rijden sinds 2018 elektrische bussen van het merk 'Build Your Dreams' (BYD), een Chinese fabrikant.
Sinds een half jaar komen deze bussen de remise amper nog uit, de bussen zijn niet betrouwbaar meer.
Exact dezelfde problemen waren er in Januari ook al bij Keolis in Ede met de elektrische bussen.
Inmiddels zijn de aardgas (CNG) bussen weer van stal gehaald om de uitval van de BYD' op te vangen.
Er zijn inmiddels ook al elektrische bussen van VDL in gebruik, deze hebben (nog) geen problemen.
Dank je! Het is een beetje hobby / enthousiasme voor nieuwe techniek in het algemeenquote:Op zondag 18 juli 2021 22:42 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Wat een goed topic TheFreshPrince, genot om te lezen en wat een kennis heb je over de materie!
Lifespan gemiddeld wel goed, al ben je financieel wel aan de beurt als zo'n accu slecht is. Aan de andere kant zal je ook op dat vlak een handel krijgen in gereviseerde accu's waar defecte cellen vervangen zijn en dat hoeft geen enkel probleem te zijn met garanties. Bij hybride auto's bestaat dat ook al, gereviseerde accu-pakketten voor een fractie van de nieuwprijs. Zwakke punten bij de eerste Tesla's waren motoren en met name het differentieel van enkele series (die de krachten niet aankonden). Maar vraag me niet om exacte typen, er is wel wat over te vinden.quote:Kun je iets vertellen over de lifespan van de accu's van de eerste Tesla's? Denk je dat dat t.z.t. naar beneden gaat druppelen richting de occassion kant en dus ook voor een groot gedeelte van de Nederlanders aantrekkelijk wordt? Persoonlijk denk ik namelijk dat daar de ultieme doorbraak zit voor de E.V, het is nu uiteraard al geweldig om mee te maken maar voor het gros nogal onbereikbaar.
Mits je thuis kunt laden. En dat is dus een probleem voor iedereen zonder eigen oprit.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nogmaals, je vertrekt iedere dag met een volle accu en dus zo'n 320 tot 380km aan range.
quote:Op maandag 19 juli 2021 06:25 schreef JF_ het volgende:
[..]
Mits je thuis kunt laden. En dat is dus een probleem voor iedereen zonder eigen oprit.
quote:Op zondag 18 juli 2021 21:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Goed punt. Daar zouden ze iets voor moeten uitvinden.
Wat dacht je van een laadpaal die je bij een parkeerplaats kan plaatsen? Ik ga direct patent aanvragen!
[..]
Die capaciteit kan je opsplitsen in meerdere factoren:quote:Op maandag 19 juli 2021 09:44 schreef NoComment het volgende:
Ik denk dat elektrisch het wel wint tov van waterstof, maar ik denk ook dat het niet echt realistisch is om te zeggen dat we heel snel overgaan op iedereen 100% elektrisch rijden. De capaciteit van het elektriciteitsnet is gewoon niet groot genoeg. En dan kun je wel meer windmolens en zonnepanelen leggen, maar die auto's hebben gewoon VEEL energie nodig. Energie die in het geval van zonnepanelen vooral overdag opgewerkt wordt, als de meeste auto's niet thuis staan. Als nu echt iedereen alleen nog elektrisch zou kopen hebben we in no-time een probleem en worden bijvoorbeeld laadpalen teruggeregeld om ervoor te zorgen dat het netwerk niet overbelast wordt. En dan kun je dus de situatie krijgen dat je 's ochtends die 300km helemaal niet kunt rijden omdat je accu niet vol is.. Eigenlijk in mindere mate een vergelijkbaar probleem als met watertof, waar de infrastructuur nog helemaal van ontbreekt.
In de wat verderde toekomst zie ik er wel wat in dat de elektriciteitsvoorziening meer gedecentraliseerd wordt, met op ieder huis zonnepanelen en een powerwall bijvorrbeeld. Overdag stroom opwekken en opslaan, 's nachts die stroom gebruiken om de auto('s) op te laden. Dan kan het verschil tussen wat je hebt opgewekt en nodig hebt nog steeds uit het netwerk komen, maar dan loop je niet zo snel tegen de limiet van dat netwerk aan.
EV's zullen dus uiteindelijk in 2045 voor zo'n 16% meer stroomverbruik zorgen.quote:Dan pak je de autoverkopen erbij: er worden jaarlijks zo'n 400 tot 450.000 nieuwe auto's verkocht, dus het zal nog zo'n 15 tot 20 jaar duren voor het hele autopark vervangen is. Laat het 10 jaar zijn als brandstof heel duur wordt, dan heb je het over 2045 dat het overgrote deel elektrisch is. Dat is nog 24 jaar.
Een elektrische auto neemt zo'n 200Wh per kilometer, er zijn 8,7 miljoen auto's in Nederland die gemiddeld 13.000km per jaar afleggen.
13.000km x 0,2kWh x 8.700.000 = 22,62 TWh stroomverbruik per jaar.
Dat betekent dat het stroomverbruik voor heel Nederland tussen nu en 2045 met zo'n 18,9% toeneemt in totaal (puur op basis van EV's).
Daar staat echter tegenover dat het maken van 1 liter brandstof volgens diverse bronnen ongeveer 0,5 tot 1,5kWh stroom kost. Laten we uitgaan van 0,5kWh en een gemiddeld verbruik van 1 op 16 (benzine is onzuiniger, diesel zuiniger) voor het hele autopark.
Dan kom je op (13.000 x 8.700.000) / 16 = 7.068.750.000 liter brandstof x 0,5kWh = 3,53 TWh stroom.
In dat geval zorgen EV's straks netto voor zo'n 15,9% meer stroomverbruik, ofwel 19,09TWh.
https://tweakers.net/reviews/6639/7/van-snelladen-tot-slim-laden-voldoende-laadpalen-voldoende-stroom-is-er-straks-genoeg-stroom.htmlquote:Achttien procent meer stroom
Woordvoerder Jeroen Brouwers van Tennet rekende Tweakers voor hoeveel meer energie nodig is. "Als je ervan uitgaat dat 7 miljoen huishoudens in de toekomst ook 7 miljoen auto's bezitten, zal dat in Nederland leiden tot 21TWh extra stroomverbruik per jaar, gebaseerd op het huidige aantal kilometers. Aangezien er momenteel zo'n 120TWh per jaar wordt verbruikt, komt dat dus neer op bijna 18 procent van het huidige gebruik."
Die berekening is gebaseerd op een gemiddelde van 15.000km per jaar, wat naar boven afgerond is, en een gemiddeld verbruik van 1kWh per 5km. Dat betekent een verbruik van 3000kWh per jaar per auto, wat gelijk is aan het gemiddelde gebruik van een Nederlands huishouden. TenneT verwacht dat dit voor het hoogspanningsnet naar verwachting geen probleem oplevert, maar het belangrijkste knelpunt zal zitten bij de regionale netten en de lokale laadinfrastructuur. Ook is het, voor zowel het hoog- als het laagspanningsnet, van belang dat niet alle auto's tegelijk gaan opladen. Zie de pagina over slim laden. Bovendien is de verwachting dat er nog flink wat ontwikkelingen aankomen, waaronder meer efficiëntie, waardoor je veel verder op een acculading kunt rijden dan nu het geval is. Dat zal betekenen dat mensen niet iedere dag hoeven te laden. Gemiddeld rijden we met een auto slechts 40km per dag.
Zoals genoemd: we rijden niet van het ene op het andere moment elektrisch. Knelpunten zullen aangepakt moeten worden, deels kan dat ook slim door "smart grid charging", thuis- en wijkaccus, vehicle-to-grid, etc.quote:Regionale impact (laagspanningsnetwerk)
De situatie voor het laagspanningsnetwerk is een grotere uitdaging. Als iedereen een elektrische auto heeft en deze massaal om 18.00 uur aan de lader koppelt, ontstaat een enorme piek in de vraag. Los daarvan kunnen er op wijkniveau problemen ontstaan als iedereen tegelijk gaat laden. Enexis heeft berekend dat er bij ongestuurd laden al problemen kunnen ontstaan bij tien elektrische auto’s in één wijk. Dat kan betekenen dat het stroom- en kabelnetwerk in de toekomst moet worden verzwaard.
Onderzoekers van de Universiteit Twente hebben in 2015 in Lochem een stresstest gedaan die de situatie van 2025 moest nabootsen. Twintig bewoners kregen de opdracht een pizza te bakken in een elektrische oven, terwijl de elektrische auto voor de deur stond te laden. Na een uur raakte het netwerk overbelast en viel de stroom gedeeltelijk uit. Volgens Jelle Wils van Alliander was het een extreme stresstest. "Ieder net zou onder deze omstandigheden uitvallen, dat was ook het doel. Maar we hebben er wel veel van kunnen leren, onder meer hoe we de netten veilig kunnen houden door een goede balans te vinden tussen vraag en aanbod."
Hogere energiedichtheid bij gelijke range zal in de praktijk een gewichtsreductie betekenen.quote:Op maandag 19 juli 2021 10:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Je noemde eerder het punt van auto's lichter maken.
De trend is juist dat auto's groter en zwaarder worden.
Is er iets in het vooruitzicht voor wat betreft lichter maken van accu-technologie?
Beschikbare waterstofauto's:quote:De Audi E-tron heeft 700 kg aan accu-gewicht.
Als het gaat om gewicht dan heeft de waterstofauto weer de voorkeur.
Nee, zeker niet. Ik doel op het opslaan gedurende dal vraag en dat weer afgeven tijdens pieken, ofwel ter stabilisatie van het stroomnetwerk.quote:Op maandag 19 juli 2021 10:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Je doelt nu op de opslag van schone energie middels zonnepanelen en windmolens.
Het opslaan van energie in accu's is juist een heel efficiënt proces. Bij waterstof als opslag zijn de verliezen in totaal zo'n 50%. Accu's halen (inclusief het omzetten van AC naar DC en later weer DC naar AC) een rendement van ongeveer 90%. En omdat je het in de wijk of bij je woning kan inzetten, werk je met korte kabellengtes.quote:Het opslaan van energie naar accu's is een inefficiënt proces. Er zijn plannen geweest met een buurtaccu.
Ik weet natuurlijk niet op wat voor plek ze zo'n accu gepland hadden maar dat kan natuurlijk ook prima veilig uitgevoerd worden. Daarnaast kan je ook andere accu-technieken inzetten, zoals Natrium-Ion zoutwater accu's of in de toekomst solid state.quote:Gezien de angst voor brand is een experiment in onze omgeving vroegtijdig stilgelegd.
Ik zou wel eens een berekening willen zien van hoe groot dat kunstmatige stuwmeer dan moet worden om te concurreren met een accupark als de Hornsdale Power Reserve (150MW / 194MWh).quote:Mooiste (ouderwetse) oplossing is om overdag water van een laag gebied naar een hoog gebied te pompen op de schone energie en dan na zonsondergang een kering open te zetten. Het idee van een waterkrachtcentrale.
Ik vond het wel grappig om hem erbij te vermelden.quote:Op maandag 19 juli 2021 10:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dacia Spring 912 kg, 27.4 kWh, met 33 kW motor, omgerekend 44 pk.
Ik hoop niet dat dit gemeengoed gaat worden onder lichte EVs, zelfs bij 912 kg is 44 pk weinig.
De Twingo Z.E. heeft 60 kW, bijna dubbel zoveel vermogen. 1110 kg.
Het duurt meer dan 20 seconde voordat je op 100 km/uur zit in de Dacia Spring.quote:Op maandag 19 juli 2021 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vond het wel grappig om hem erbij te vermelden.
Als je een bedrijfje in Amsterdam of Rotterdam hebt en de stad niet of amper uit hoeft, dan kan zoiets prima functioneren. Er het hele land mee doorrijden is uiteraard zelfpijniging.
In Amsterdam mag je straks nog maximaal 30km/u, in Parijs willen ze ook zoiets gaan invoeren.quote:Op maandag 19 juli 2021 10:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het duurt meer dan 20 seconde voordat je op 100 km/uur zit in de Dacia Spring.
Als je voor zo'n auto kiest dan noem ik dat zelfkastijding.
Vraag dit maar aan de BIOS-groep, beter bekend als de Schipholtaxi.quote:Op maandag 19 juli 2021 11:11 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoe staat het tegenwoordig met de levensduur van electrische auto's ? Had altijd begrepen dat dit type auto's - afgezien van banden, en roest - een miljoen kilometers mee zouden moeten kunnen ? Theoretisch dan he ?
Klopt dit verhaal nog ? Of ligt het iets genuanceerder ?
Het verhaal van niet betrouwbare Tesla's verbaast me niet zo (zie ook m'n eerdere reactie hierover).quote:Op maandag 19 juli 2021 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Vraag dit maar aan de BIOS-groep, beter bekend als de Schipholtaxi.
Ze hebben een loods vol met defecte Testlades en mogen maar 2 defecte auto's per keer aanbieden voor herstel.
In theorie klopt dit.quote:Op maandag 19 juli 2021 11:11 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoe staat het tegenwoordig met de levensduur van electrische auto's ? Had altijd begrepen dat dit type auto's - afgezien van banden, en roest - een miljoen kilometers mee zouden moeten kunnen ? Theoretisch dan he ?
Klopt dit verhaal nog ? Of ligt het iets genuanceerder ?
Ik lees je reacties graag maar ik zou het waarderen als je zelf bronnen vermeldt bij wat je post, zodat ik het niet iedere keer hoef te doen. Dat maakt je positie in een discussie ook wat sterker.quote:Op maandag 19 juli 2021 11:33 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tesla is geen autofabrikant, het is een investeringsmaatschappij.
Drie maanden levertijd voor een gewoon onderdeel is werkelijk onvoorstelbaar, ongekend in de auto-industrie.
Er is bij Tesla louter aandacht voor de shareholders. Maar zelfs sommige shareholders klagen Elon Musk aan.
De Nissan Leaf is nu 10 jaar oud. Eigenaren merken dat de batterij ouderdomsgebreken vertoond en zoeken naar oplossingen. Onder de gebreken valt het vaker moeten opladen, minder dan de helft aan range. Een nieuwe accu kost ongeveer 7000 euro, meer dan de dagwaarde van de auto.
Per jaar zou je bij de Leaf dus zo'n ¤300 opzij moeten zetten voor een ruil-accu, als je terugrekent.quote:De kosten van de accupakketten in elektrische auto's kunnen oplopen tot een vijfde van de totaalprijs van de auto. In geval van de Nissan Leaf kost een nieuw accupakket richting de 6.000 euro, maar het Japanse bedrijf heeft een manier gevonden om hierop te bezuinigen.
Eigenaren van de eerste generatie Leaf, die alweer acht jaar geleden werd onthuld, kunnen nu voor 300.000 yen, oftewel 2.855 dollar terecht bij een dochteronderneming van Nissan voor een gereviseerde set. ,,Met deze lithium-ion accu's willen we de restwaarde vergroten en tevens de drempel voor de aanschaf van EV's verlagen", zei Eiji Makino, CEO van 4R Energy - het bedrijf dat de revitalisering voor zijn rekening neemt.
Ook Toyota
Het bedrijf heeft een manier gevonden om alle 48 modules per accupakket te analyseren in vier uur tijd. Een enorme tijdsbesparing ten opzicht van de 16 (!) dagen die Nissan-werknemers tot voor kort nodig hadden voor soortgelijke metingen. Modules met een capaciteit van meer dan 80 procent worden hergebruikt in nieuwe accupakketten voor de Leaf, de overige worden gereviseerd en verkocht als accu's voor golfkarretjes, heftrucks en andere toepassingen. Het gaat hierbij om een proef in Japan, die wereldwijd navolging krijgt wanneer het project aanslaat. Aangezien er een flinke prijsstijging wordt verwacht voor de grondstoffen in accu's zoals kobalt, nikkel en lithium, werken meer merken aan hergebruik. Toyota kondigde in januari ook al een samenwerkingsverband aan voor hergebruik van accu's.
Klopt ja, iedere keer als ik weer op Schiphol land (woon in het buitenland), en pak de taxi naar mijn hotel, en we beginnen over de auto begint de chauffeur gelijk te stomenquote:Op maandag 19 juli 2021 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Vraag dit maar aan de BIOS-groep, beter bekend als de Schipholtaxi.
Ze hebben een loods vol met defecte Testlades en mogen maar 2 defecte auto's per keer aanbieden voor herstel.
Dank je ! Mooi onderbouwd antwoord. Ben niet super deskundig op het gebied van auto's maar vind het wel aardig om over te lezen.quote:Op maandag 19 juli 2021 11:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In theorie klopt dit.
Remmen hebben het bij een EV sowieso veel minder zwaar, meer dan 500.000km rijden met 1 setje remblokken (!) is dan ook niet onmogelijk. Er wordt zelfs aangeraden om af en toe "stevig aan te remmen" omdat ze anders zo weinig gebruikt worden dat ze kunnen vastroesten. Dat is overigens ook iets dat je ziet bij sommige hyrbrides als er veel uitgerold wordt en niet stevig geremd.
Verder mis je natuurlijk onderdelen als distributieriemen, v-snaren, multiriemen, uitlaat, katalysator, roetfilter en heb je minder vaak een beurt nodig.
Van de accu's is aangetoond dat ze meer dan 400.000km kunnen halen met nog 85 tot 90% range, ook bij Tesla.
Zoals je ziet is de degradatie niet groot, echter zijn er ook accu's die het bij lange na niet halen.
Op dat vlak zou ik het huren van de accu of een 10 jaar / 250.000km garantie (en daarmee het risico bij de fabrikant / dealer leggen) wel als een oplossing zien.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Op dat vlak is de markt al aan het veranderen, er worden steeds minder auto's verkocht en er is steeds meer lease (waarmee dat risico ook meer verspreid bij de leasemaatschappij ligt). Nu ben ik iemand die het liefst gewoon naar een dealer rijdt en een auto koopt (en gelijk betaalt) maar je ziet een duidelijke verschuiving in die trend en misschien is dat voor EV's wel de toekomst.
Meningen zullen daarover verschillen, monden zullen schuimen
Dat gaat om de bekende "auto van de zaak".quote:Op maandag 19 juli 2021 12:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
De groei van leaseauto's zal niet doorzetten.
bron:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)lfsprekend-na-corona
https://www.bndestem.nl/b(...)ervend-ras~ad5991b9/
bron: https://electrek.co/2020/(...)rs-needs-oil-change/quote:• Remsysteem: Controleer de dikte van de remblokken
• Accu aangesloten box: controleer de gezondheidstoestand met voertuigdiagnosetester in Begeleide functies
• EHBO-doos: Controleer en vul de vervaldatum in JJJJ / MM _________ (indien van toepassing)
• Onderdelen voor- en achteras/ophanging: Controleer de stofafdichtingen op kogelgewrichten en spoorstangeinden; controleer op overmatig spel
• Instrumentenpaneel: waarschuwings- en indicatielampjes controleren
• Display voor onderhoudsherinnering: Display resetten
• Ruimtebesparend reservewiel en band: conditie en bandenspanning controleren, indien nodig bijstellen (indien aanwezig)
• Banden: Controleer de staat en de slijtage van het bandenprofiel; Controleer en noteer de profieldiepte
• Banden: bandenspanning controleren en indien nodig bijstellen
• Bandenreparatieset: controleer en noteer de volledigheid en vervaldatum (indien aanwezig)
• Wisserbladen: Controleer staat en vervang indien nodig
Uiteraard doel ik op alle onderdelen die een EV niet meer heeft t.o.v. een auto met verbrandingsmotor.quote:Op maandag 19 juli 2021 12:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik vind 't een boute uitspraak om te zeggen dat je geen onderhoud zult hebben bij een EV.
Door het hoge gewicht van een EV zullen ophangingsdelen veel te verduren krijgen.
Een EV heeft een koelsysteem voor de accu's.
Slordigquote:Leuk weetje: Door een foutje in de software geeft de Audi E-tron bij 10.000 km het bericht dat de auto een oliebeurt nodig heeft. De tekst en het icoon zijn verwarrend, het slaat wel degelijk op een onderhoudsbeurt.
Wat valt er dan onder die onderhoudsbeurt:
[..]
bron: https://electrek.co/2020/(...)rs-needs-oil-change/
quote:Een Tesla met 650.000 kilometer op de teller: dit ging er allemaal aan kapot
[...]
Remmen en banden
Deze Tesla bewijst dat elektrische auto’s veel langer met hun remmen doen. Pas na 265.000 kilometer zijn de remschoenen voor de eerste keer vervangen, veel later dan bij een auto met een verbrandingsmotor. Door het regenereren van energie worden de remmen veel minder aangesproken, en dat merk je dus. De remmen zelf zijn pas vervangen toen de teller al ver voorbij de 6 ton was. Ondanks dat deze Tesla zijn kilometers vooral sleet op de snelweg is dit een flinke prestatie.
Wel heeft de Tesla Model X heel wat banden versleten. Het is bekend dat elektrische auto’s door de snellere acceleratie veel minder lang doen met een set banden. Deze Tesla deed gemiddeld 30 à 35.000 kilometer met een set banden: de banden van de Tesla zijn in die 650.000 kilometer dus 19 keer vervangen!
Andere onderdelen
Bij elke auto die zoveel kilometers rijdt, gaan onderdelen kapot en dat was bij deze Tesla niet anders. De pomp voor de airconditioning is twee keer vervangen. Vanwege het klimaat in Californië reed de auto altijd met de airco aan – hij reed ook vaak door de woestijn. Het is bekend dat de pompen bij Tesla zelden de 2 ton halen, maar dat is bij veel andere automerken niet anders. De wiellagers zijn vervangen, maar de rest van de ophanging is nog origineel.
Ook zijn er in het leven van de Tesla Model X meerdere elektrische componenten vervangen, onder andere de knop om de achterdeuren te openen, een knop op het stuur en sensoren van de gordels en de achterklep. Bij Tesla’s is het bekend dat het multimediascherm langzaam geel wordt en er op een bepaald moment mee stopt. Bij deze Tesla was dit pas na bijna 6 ton. Het vervangen was wel een dure aangelegenheid.
Nee, dat klopt. Maar een accu is dan ook geen onderdeel van de reguliere onderhoudsbeurt.quote:Op maandag 19 juli 2021 12:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een oliebeurtje dat zijn de kosten niet, bij brandstofauto's.
Een distributieriem of distributieketting vernieuwen is wel kostbaar.
De vervangingsinterval verschilt per motor;
Een riem van een Fiesta kan 150.000 km of uiterlijk 10 jaar mee gaan.
Bij een Mondeo is het 120.000 km of uiterlijk 5 jaar.
Bij een distributieketting wil een fabrikant nog weleens aangeven dat deze levenslang mee gaat. Maar elke ketting rekt op. Bij een ketting die teveel opgerekt is ontstaat een speling waardoor je de ketting gaat horen rammelen. Dat is het moment dat de ketting aan vervanging toe is, voordat er een tandje overgesprongen kan worden.
Overigens zijn de kettinggeleiders en de kettingspanner onderdelen die onder het gewone onderhoud vallen.
maar wat je ook opnoemt, koppeling, koppakking, al het onderhoud, het is niets in vergelijking met even een nieuwe accu bestellen voor de EV
Voor die Tesla model S (zie post #67) had men het over 30 tot 35.000km.quote:Op maandag 19 juli 2021 12:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zou wel interessant zijn om de bandenslijtage te vergelijken tussen EV en ICE.
de EV is zwaarder dus zou je meer slijtage verwachten.
Ongeveer ¤10quote:Op maandag 19 juli 2021 12:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
Wat kost een kilogram waterstof vandaag de dag?
Een Oostenrijkse hoogleraar is van mening dat een waterstofauto 2,4 keer zoveel energie nodig heeft als een batterij-elektrische auto.quote:Op maandag 19 juli 2021 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ongeveer ¤10
Goed voor een bereik van 90 tot 100km.
Dus zo'n 10,5 cent per kilometer.
Ter vergelijking met mijn hybride op benzine:
Ik rij gemiddeld 5,4km op de 100km (over een heel jaar genomen).
Dat is zo'n 10 cent per kilometer.
En elektrisch rijdt 5 tot 6km op 1kWh.
Uitgaande van 5km op 1kWh is dat 4,8 cent per km als je thuis kan laden.
Ja, dat klopt wel ongeveer met de OP: 2,5 tot 3 keer afhankelijk van welke factoren je meerekent.quote:Op maandag 19 juli 2021 12:47 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Een Oostenrijkse hoogleraar is van mening dat een waterstofauto 2,4 keer zoveel energie nodig heeft als een batterij-elektrische auto.
bron: https://www.autoweek.nl/a(...)ie-dan-reguliere-ev/
Waarom zullen die mensen daar elke dag om moeten vechten? Die hebben hun auto ‘s nachts gewoon opgeladen op hun eigen oprit.quote:Op maandag 19 juli 2021 13:36 schreef Groeneg2 het volgende:
Elke dag vechten voor een laadplek op de parkeerplaats is iets wat mensen die duurdere auto's rijden nooit zullen gaan doen. Voor deze mensen zal de waterstof auto de toekomst zijn. M
Je lijkt het hele topic overgeslagen te hebben voordat je reageerde.quote:Op maandag 19 juli 2021 13:36 schreef Groeneg2 het volgende:
Elke dag vechten voor een laadplek op de parkeerplaats is iets wat mensen die duurdere auto's rijden nooit zullen gaan doen. Voor deze mensen zal de waterstof auto de toekomst zijn. Daarnaast zijn er voor de gebruiker nog meer voordelen:
• The propulsion in hydrogen fuel cell cars is purely electrical. When you drive one, it feels similar to driving a regular electric car. What does that mean? Virtually no engine noise and a lively start, because electric motors provide full torque even at low speeds.
• Another advantage is the quick charging time. Depending on the charging station and battery capacity, fully electric vehicles currently require between 30 minutes and several hours for a full charge. The hydrogen tanks of fuel cell cars, on the other hand, are full and ready to go again in less than five minutes. For users, this brings vehicle availability and flexibility into line with those of a conventional car.
• For the time being, hydrogen cars still have a longer range than purely electric cars. A full hydrogen tank will last around 300 miles (approx. 480 kilometers). Battery-powered cars can match this with very large batteries – which in turn will lead to an increase in both vehicle weight and charging times.
• The range of fuel cell vehicles is not dependent on the outsidetemperature. In other words, it does not deteriorate in cold weather.
https://www.bmw.com/en/in(...)ars-work.html#pwjt-2
Uiteindelijk zal daar een oplossing voor moeten komen in de grote steden en oude centra, al zijn die vaak al autovrij.quote:Op maandag 19 juli 2021 13:47 schreef Groeneg2 het volgende:
Iedereen die in een stad woont kent het probleem, er zijn nu al te weinig laadpalen op straat en in de parkeergarages. Bij zakelijke bezoeken idem, op de parkeerplaats van het zakelijk adres dat bezocht wordt zijn te weinig laadpalen en dit gegeven leidt telkenmale tot irritaties.
Sommige (delen van) centra zijn autovrij. Je mag uiteraard een auto op naam hebben maar je mag in die delen vaak niet rijden of parkeren. Uitzonderingen en variaties zijn daar natuurlijk ook weer op.quote:Op maandag 19 juli 2021 15:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
bedoel je met autovrij dat er geen auto's rijden of dat er geen autobezit is in grote steden en oude centra?
Problemen zijn er zeker. Als ik in Hilversum bij vrienden langs wil (ze wonen tegenover het station) dan moet ik soms ook 2 kilometer lopen om m'n auto te parkeren. In Leiden ging dat iets soepeler maar toch ook ~300 meter.quote:Vorig jaar was er een brand waardoor een ondergrondse parkeergarage nabij het centrum een jaar lang dicht was.
als gevolg ontstonden hoog oplopende spanningen tot ruzies over die ene parkeerplek die dan alleen voor EVs zou zijn. In een stad zal je zeker een stuk moeten wandelen naar de auto. Bewoners moesten tot wel 2 km om voor een parkeerplek.
Eerste kwartaal van het nieuwe jaar is dat meestal het geval omdat er in de laatste maand van het jaar daarvoor vaak nog net een lager bijtelling is en er dan meer verkocht worden.quote:Op maandag 19 juli 2021 15:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het aandeel EVs is licht gedaald. Plugin hybrides zijn in opmars.
bron: https://www.autoweek.nl/a(...)erste-kwartaal-2021/
Ik lees niet in dat artikel dat er auto's de grens over zijn gegaan.quote:Als oorzaak noemt men de verhoging van de bijtelling van dit jaar naar 12 procent.
Kortom; zodra het financiële voordeel wegvalt, vliegen de EVs direct de grens over.
Zoals ik al zei: in het laatste kwartaal van 2020 zijn er nog flink wat EV's gekocht met lage bijtelling en dat heeft het kwartaal daarna z'n weerslag.quote:Op maandag 19 juli 2021 15:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het is mogelijk dat consumenten op goedkopere EVs wachten.
"Helft minder elektrische auto's verkocht in eerste kwartaal van dit jaar"
zie: https://www.nu.nl/economi(...)al-van-dit-jaar.html
Veel? 8 werkende waterstof tankstations in Nederland tegenover ~ 190.000 openbare laadpunten en 2.000 snelladers.quote:Op maandag 19 juli 2021 15:54 schreef Groeneg2 het volgende:
Je kan al op veel locaties waterstof tanken en dat totaal groeit snel.
https://opwegmetwaterstof.nl/tanklocaties/
Leuk.quote:Ik ga zeker voor een waterstof auto als ik mijn huidige auto ga inleveren in 2023
Tja, dat is een bericht uit 2020. Straks komt er een grote golf tweedehands EV's op de markt dankzij de idiote bijtellingsregels (die ook nog eens totaal inefficiënt waren trouwens).quote:Op maandag 19 juli 2021 15:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.autoblog.nl/nieuws/zo-verloopt-de-import-en-export-van-evs-181209
De import van gebruikte EV's was in 2020 ongeveer 3x hoger dan de export.
Vooralsnog dus geen teken dat er een massale export is.
Daar zie ik nog geen tekenen van als je de eerste 2 kwartalen van 2021 erbij pakt:quote:Op maandag 19 juli 2021 16:13 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Tja, dat is een bericht uit 2020. Straks komt er een grote golf tweedehands EV's op de markt dankzij de idiote bijtellingsregels (die ook nog eens totaal inefficiënt waren trouwens).
En zo gul als de VVD is tegenover leaserijders, zo karig zijn ze tegenover particulieren die een occasion willen kopen.
Gevolg? Al die auto's stromen naar het buitenland.
quote:Modellen met hybride-aandrijflijn en volledig elektrische auto's zijn eveneens meer in trek. De parallelimport van hybride auto's is ten opzichte van het eerste half jaar van 2020 verdrievoudigd tot 13.040 exemplaren. Die van elektrische auto's steeg van 1.347 tot 3.452 stuks.
Ik hoop voor je dat ze die datum halen.quote:Op maandag 19 juli 2021 16:14 schreef Groeneg2 het volgende:
Ik schat in dat er 2023 nog veel meer tankstations zijn maar ik kom elke week wel een keer in Rotterdam, Den Haag Amsterdam of Utrecht dus voor mij nu al geen probleem. Ik denk in 2023 de keuze te hebben uit diverse BMW's
Scheikundig gezien levert gas meer waterstof als electrolyse van water Daar zal het meer in zitten. Men gaat uiteraard voor geld, as usual..quote:Op zaterdag 17 juli 2021 19:31 schreef boertie het volgende:
Voor zover ik weet wordt waterstof nu nog uit aardgas gewonnen omdat het goedkoper is dan electrolyse..
Dat zit hem vaak meer in wat je met de geproduceerde gassen wilt. Bij productie uit aardgas maak je ook CO en CO2. De fabrieken die uit aardgas H2 maken zet je om die reden vaak neer op plekken waar de CO en CO2 ook nodig zijn. Voor CO en CO2 is daarbij een vrij uitgebreid gas net in Nederland.quote:Op maandag 19 juli 2021 21:24 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Scheikundig gezien levert gas meer waterstof als electrolyse van water Daar zal het meer in zitten. Men gaat uiteraard voor geld, as usual..
true, maar het is- en blijft een feit, dat ze dus liever iets maken wat bijproducten geeft die je niet per definitie hard nodig hebt, en al helemaal niet in die hoeveelheden, om meer geld te kunnen maken.quote:Op maandag 19 juli 2021 21:55 schreef TR08 het volgende:
[..]
Dat zit hem vaak meer in wat je met de geproduceerde gassen wilt. Bij productie uit aardgas maak je ook CO en CO2. De fabrieken die uit aardgas H2 maken zet je om die reden vaak neer op plekken waar de CO en CO2 ook nodig zijn. Voor CO en CO2 is daarbij een vrij uitgebreid gas net in Nederland.
Ik kom nog wel eens bij die fabrieken en herinner me niet dat ze die CO2 en CO afblazenquote:Op dinsdag 20 juli 2021 11:01 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
true, maar het is- en blijft een feit, dat ze dus liever iets maken wat bijproducten geeft die je niet per definitie hard nodig hebt, en al helemaal niet in die hoeveelheden, om meer geld te kunnen maken.
je snapt hem niet.. als men straks miljoenen liters (of kilo's, whatever) waterstof gaan produceren uit gas, krijg je dus automagisch die bijproducten in dezelfde hoeveelheden.. Nú is dat allemaal wel te overzien, bruikbaar en beheersbaar omdat het nog niet om gruwelijk veel product gaat, maar straks leidt dat tot overschotten..quote:Op dinsdag 20 juli 2021 11:12 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik kom nog wel eens bij die fabrieken en herinner me niet dat ze die CO2 en CO afblazen
Ik ben dan ook tegen waterstof als auto brandstof. Zie veel liever dat die auto's elektrisch worden en terwijl ze aan het net hangen te laden bijdragen aan net stabilisatie.quote:Op dinsdag 20 juli 2021 13:05 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
je snapt hem niet.. als men straks miljoenen liters (of kilo's, whatever) waterstof gaan produceren uit gas, krijg je dus automagisch die bijproducten in dezelfde hoeveelheden.. Nú is dat allemaal wel te overzien, bruikbaar en beheersbaar omdat het nog niet om gruwelijk veel product gaat, maar straks leidt dat tot overschotten..
Bij elektrolyse krijg je voornamelijk gewoon waterstof en zuurstof en verder geen noemenswaardige hoeveelheden meuk die je niet nodig hebt.
Ik heb nu even geen tijd om m'n rekenmachine en bierviltje aan te slingeren (heb zo een F1 race op Singapore tegen een ex-collega) maar het zag er energetisch niet heel voordelig uit bij m'n laatste rekenpoging.quote:Op dinsdag 20 juli 2021 19:17 schreef Lospedrosa het volgende:
Op mijn werk geloven ze nog volop in waterstof CV ketels. Echt, managers (anders dan ik) en aandeelhouders.
Dan ben je echt te dom om te poepen ook, dat je denkt dat je met enorme inspanning waterstof moet maken om eenvoudig te verbranden.
quote:DE GEVREESDE OVERBELASTING VAN HET ELEKTRICITEITSNET ZOU BEST WEL EENS MEE KUNNEN VALLEN
Veel mensen vrezen dat de transitie naar e-mobiliteit, in combinatie met het gasloos maken van de huizen, tot overbelasting van het elektriciteitsnet zal leiden. Dat zou best wel eens mee kunnen vallen, blijkt uit een praktijkonderzoek van de Duitse netbeheerder Netze BW.
Het project richtte zich op de vraag hoe de huisaansluiting van wooncomplexen kan worden geoptimaliseerd voor het extra verbruik door het opladen van elektrische auto’s. Een ideale aansluiting levert voldoende vermogen zonder overgedimensioneerd te zijn. Dit laatste zou echter het geval zijn als ervan wordt uitgegaan dat alle elektrische auto’s daar tegelijkertijd worden opgeladen.
Dat blijkt uit de praktijktest, waarin men heeft uitgezocht hoeveel elektriciteit er nodig om is een ondergrondse parkeergarage met bijna 60 elektrische auto’s van stroom te voorzien. Zelfs de netbeheerder was verrast door het resultaat. Want uit de test blijkt dat een fractie van het maximale laadvermogen van de elektrische auto’s voldoende is om aan de laadbehoefte te voldoen. Dit opzienbarende resultaat bleek uit een testproject die de Duitse netbeheerder Netze BW uitvoerde in een wooncomplex in de buurt van Stuttgart.
GRATIS OPLAADPUNTEN, GRATIS EV’S EN GRATIS STROOM
Men installeerde oplaadpunten bij 58 van de 85 parkeerplaatsen van een ondergrondse parkeergarage van een wooncomplex. De bewoners kregen de beschikking over 45 elektrische auto’s van het type VW E-Golf en BMW i3, alsmede gratis stroom voor het opladen. De overige 13 oplaadpunten werden gebruikt door elektrische auto’s van andere bewoners. Men verdeelde het beschikbare aansluitvermogen van het wooncomplex (124 kW) over de 58 oplaadpunten door middel van het ‘Charge Here’ beheersysteem van moederbedrijf EnBW, dat gebruik maakt van speciale logaritmes om de prioriteiten te bepalen. Vervolgens ging men 16 maanden lang de belasting van de laadpunten monitoren.
RESULTATEN BEST WEL VERRASSEND
De zwaarste belasting ontstaat uiteraard door de gelijktijdige laadprocessen. Gemiddeld waren minder dan vijf voertuigen tegelijk aan het opladen. Gedurende de 16 maanden durende test waren er nooit meer dan 13 gelijktijdige oplaadprocessen. De zogenaamde gelijktijdigheidsfactor, die wordt berekend uit de verhouding tussen het aantal gelijktijdige laadprocessen en het aantal laadpunten, bedroeg 0,22.
PIEKEN
Het maximaal beschikbare vermogen van 124 kW leek niet toereikend voor de 28 oplaadpunten. Maar toch is het volgens Netze BW niet één keer volledig benut. Uit de evaluatie van de test bleek dat het maximale opgenomen vermogen iets minder dan 98 kW bedroeg. Gedurende 884 minuten werd er meer dan 80 kW afgenomen, en gedurende 91 minuten meer dan 90 kW.
Zoals te verwachten zaten de vermogenspieken met de grootse belastingen in het begin van de avond. De belastingen van meer dan 80 kW lagen tussen 18.00 en 20.30 uur ’s avonds. De pieken met meer dan 90 kW lagen tussen 18.00 en 19.30 uur. Samen gebruikten de 58 auto’s gemiddeld voor 241,4 kWh per dag. Per laadbeurt gebruikte men gemiddeld 17,13 kWh. Gemiddeld werd er 4,61 kWh per auto per dag geladen.
HET GEBRUIK
Uiteraard is het bovenstaande sterk afhankelijk van het gebruik en de soort elektrische auto’s. De 21 BMW i3’s hebben een AC-laadvermogen van 11 kW op drie fasen. De 24 VW E-Golfs hebben een laadvermogen van 7,4 kW op twee fasen. Theoretisch zou de beschikbare 124 kW te weinig kunnen zijn als er 13 auto’s gelijktijdig met een driefase lader worden opgeladen. Dat wil zeggen, als elke afzonderlijke auto over het maximale laadvermogen zou kunnen beschikken. Dat lukt met 11 kW nog heel aardig. Bij de beschikbare aansluitcapaciteit van 124 kW kan de gemiddelde hoeveelheid geleverde elektriciteit (241,4 kWh per dag) in minder dan twee uur worden opgeladen. Hiermee zou men alle voertuigen ’s nachts veilig en probleemloos op kunnen laden.
Gemiddeld legden de elektrische auto’s van de deelnemers elke maand ongeveer 1.100 kilometer af. Dat is best veel, volgens de netbeheerder, gezien de beperkingen vanwege corona (thuiswerken etc). Het jaarkilometrage van 13.200 km ligt zelfs boven de gemiddelde waarde van Baden-Württemberg.
Uiteraard hebben de gebruikte voertuigen (BMW i3 en VW E-Golf) een redelijk beperkte accucapaciteit. Als er ook auto’s met grotere accupakketten aan de test zouden toegevoegd, zijn de resultaten uiteraard anders. Evengoed geven de meetresultaten al een prima goede indicatie.
BEHEERSSYSTEEM HELPT
De praktijktest was uiteraard ook bedoeld om het oplaadbeheersysteem te testen. Dit systeem beperkte de opgenomen energie. Dat leidde niet tot problemen. “De acceptatie van de bewoners voor de stroomvermindering was zeer groot. 93 Procent van de deelnemers voelde zich hierdoor niet beperkt”, aldus de woordvoerder van Netze BW.
Men heeft niet geëvalueerd wat de verhouding was tussen de energie die benodigd was voor het opladen en voor de huishoudens. Want de aansluitwaarde van 124 kW was de totale aansluitwaarde van het hele complex. Men heeft aangenomen dat de huishoudens een aandeel van 80 procent vertegenwoordigden. De testresultaten tonen aan dat de elektrische auto’s in de test zelfs met een reserve van 50 kW gemiddeld binnen vijf uur worden opgeladen. Ervan uitgaande dat de auto’s steeds tussen 18 uur ’s avonds en 6 uur ’s morgens beschikbaar zijn om op te laden, zou 20 kW zelfs al genoeg kunnen zijn.
DYNAMIC LOAD BALANCING
Bovendien kan men het beschikbare vermogen voor het laden nog verder verhogen door een dynamisch beheer van de belasting, ook wel Dynamic Load Balancing genoemd. Hierbij wordt het door de woningen gevraagde vermogens in real time worden gemeten. Het resterende vermogen is daarbij beschikbaar voor het opladen van de elektrische auto’s. Vooral ’s nachts, wanneer grote verbruikers zoals fornuizen, ovens of wasmachines in de woningen niet zijn ingeschakeld, is er dan meer stroom beschikbaar voor de auto’s.
GRENZEN NIET ZO SNEL BEREIKT
Netze BW heeft in het recente verleden al meer van dit soort projecten uitgevoerd. Sommige waren zo klein dat men ze niet als representatief kan beschouwen. Maar wat uit al die projecten blijkt, is de elektriciteitsnetten door de groeiende elektromobiliteit niet zo snel hun grenzen zullen bereiken. Met behulp van load management is er zelfs bij minder toereikende huisaansluitingen nog voldoende elektriciteit beschikbaar om aan de vraag te voldoen. Extra piekafvlakking door de exploitant van het elektriciteitsnet, iets wat diverse exploitanten overwegen, zou dan slechts in de enkele gevallen nodig zijn.
Totaal onherkenbaar. De vrouw rijdt een model 3, 25k per jaar ongeveer en hoeft werkelijk nooit te snelladen. De enige keer snelladen was toen ze em ging ophalen. En geen eigen laadpaal.quote:Op maandag 19 juli 2021 13:47 schreef Groeneg2 het volgende:
Iedereen die in een stad woont kent het probleem, er zijn nu al te weinig laadpalen op straat en in de parkeergarages. Bij zakelijke bezoeken idem, op de parkeerplaats van het zakelijk adres dat bezocht wordt zijn te weinig laadpalen en dit gegeven leidt telkenmale tot irritaties.
Het klinkt heel traag maar dat valt wel mee. M'n Berlingo is net zo traag (en misschien nog wel trager met alle dode pk's na 366.000 km en verrotte verstuivers) maar je kan op zich gewoon meekomen met het verkeer. En zo'n elektrische auto gaat van 0-50 stukken sneller.quote:Op maandag 19 juli 2021 10:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het duurt meer dan 20 seconde voordat je op 100 km/uur zit in de Dacia Spring.
Als je voor zo'n auto kiest dan noem ik dat zelfkastijding.
Wellicht is het maar net wat je gewend bent. Het lijkt mij ongemakkelijk als er geen invoegstrook is of bij druk verkeer.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 09:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Als iemand in een discussie over elektrische auto's begint over waterstof is de toekomst dan weet ik al direct dat ze er geen verstand van hebben.
[..]
Het klinkt heel traag maar dat valt wel mee. M'n Berlingo is net zo traag (en misschien nog wel trager met alle dode pk's na 366.000 km en verrotte verstuivers) maar je kan op zich gewoon meekomen met het verkeer. En zo'n elektrische auto gaat van 0-50 stukken sneller.
Oh het is zeker wel ongemakkelijk in veel situaties vooral als je auto's gewend bent onder de 6 sec naar 100, maar niet onmogelijk. Je moet alleen nog beter opletten en anticiperen, al gas geven in bochten of terugschakelen (in geval van mijn Berlingo). Dat valt bij elektrische allemaal wel weg... je kan veel makkelijk gewoon vol het gas in trappen dus ik denk dat het in de praktijk best meevalt, maar zou er een keer in gereden moeten hebben.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 09:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Wellicht is het maar net wat je gewend bent. Het lijkt mij ongemakkelijk als er geen invoegstrook is of bij druk verkeer.
Daarbij komt nog dat bestuurders van EVs soms onder de adviessnelheid blijven zodat er meer range op de display staat.
Zo'n Dacia Spring is perfect voor je schoonmoeder die er de boodschappen mee doet en 2x per maand naar dochterlief 2 dorpen verderop op bezoek gaat.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 09:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Als iemand in een discussie over elektrische auto's begint over waterstof is de toekomst dan weet ik al direct dat ze er geen verstand van hebben.
[..]
Het klinkt heel traag maar dat valt wel mee. M'n Berlingo is net zo traag (en misschien nog wel trager met alle dode pk's na 366.000 km en verrotte verstuivers) maar je kan op zich gewoon meekomen met het verkeer. En zo'n elektrische auto gaat van 0-50 stukken sneller.
bron: https://www.ad.nl/auto/la(...)ner-almere~aa3d98f8/quote:Laadkabel over de stoep: boete van 259 euro voor inwoner Almere
Een inwoner van Almere heeft een boete gekregen van 259 euro omdat de laadkabel van zijn hybride auto over de stoep loopt. In Almere is dat sinds begin dit jaar verboden, maar in veel andere gemeenten wordt het gedoogd.
Radjesh Karia uit Almere ligt in de clinch met de gemeente vanwege het opladen van zijn elektrische auto. Hij kreeg onder meer een boete van 259 euro die volgens hem niet terecht is. Hij laadt volgens Omroep Flevoland al sinds 2017 zijn hybride auto op en dat was nooit een probleem.
ben je er weerquote:Op woensdag 28 juli 2021 13:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
259 euro boete voor een inwoner van Almere die zijn laadkabel over de stoep liet lopen.
[..]
bron: https://www.ad.nl/auto/la(...)ner-almere~aa3d98f8/
Een van de vele redenen waarom de elektrische auto's het niet zullen maken.
Als je elektrisch wilt rijden dan ga je maar naar de kermis.
Je vergeet het belangrijkste stuk uit het artikel te citeren:quote:Op woensdag 28 juli 2021 13:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
259 euro boete voor een inwoner van Almere die zijn laadkabel over de stoep liet lopen.
[..]
bron: https://www.ad.nl/auto/la(...)ner-almere~aa3d98f8/
Daar ga ik maar niet op in.quote:Als je elektrisch wilt rijden dan ga je maar naar de kermis.
Lekker gewerkt pik.quote:Op woensdag 28 juli 2021 13:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
259 euro boete voor een inwoner van Almere die zijn laadkabel over de stoep liet lopen.
[..]
bron: https://www.ad.nl/auto/la(...)ner-almere~aa3d98f8/
Een van de vele redenen waarom de elektrische auto's het niet zullen maken.
Als je elektrisch wilt rijden dan ga je maar naar de kermis.
In Zaanstad zijn 10 eisen aan de laadkabel. De laadkabel mag maximaal 10 meter lang zijn.quote:Niet alleen voor blinden en slechtzienden kunnen kabels hinderlijk zijn, maar ook voor mensen die slecht ter been zijn.
Daarom dus zo'n kabelgoot zoals in dat artikel dat je zelf aanhaalde.quote:Op woensdag 28 juli 2021 14:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
Utrecht, Wijchen, Almere hebben zo'n verbod op oplaadkabels over de stoep. De argumentatie is volgt:
[..]
Daarom dus zo'n kabelgoot zoals in dat artikel dat je zelf aanhaalde.quote:In Zaanstad zijn 10 eisen aan de laadkabel. De laadkabel mag maximaal 10 meter lang zijn.
De eigenaar van de auto is aansprakelijk als er ongevallen plaatsvinden met de oplaadkabel.
quote:U mag ook geen kabels of snoeren aanbrengen in de openbare ruimte om zo uw auto op te laden. Dat is namelijk niet veilig. Kabels en snoeren aan, op, in of boven de stoep, of andere openbare ruimte, zijn dus niet toegestaan. Dit is volgens artikel 2.9 van de APV.
Succes met het langslopen van alle APV's van alle gemeenten.quote:Op woensdag 28 juli 2021 14:43 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er staat anders niets in de APV van Utrecht over een kabelgoot.
Er staat wel:
[..]
Wat een vreemde reactie.quote:Op woensdag 28 juli 2021 15:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
BMW is gestopt met de i8
BMW investeert niet meer in de elektrische i3
i3 rijdt al 7 jaar rond, mag het een keer ophouden? M'n broertje heeft de i4 al besteld... zou begin 2022 geleverd moeten worden. Jammer van de neus..quote:Op woensdag 28 juli 2021 15:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
BMW is gestopt met de i8
BMW investeert niet meer in de elektrische i3
Kan geen argumenten verzinnen dus komt ie met dat BMW stopt met i3 en een paar laadkabels over de stoep...quote:
- Waarom zou een waterstofauto langer meegaan dan een elektrische auto?quote:Op woensdag 28 juli 2021 16:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het hangt er maar net van af wat je definitie is van duurzaam en milieubewust.
Een auto moet in mijn beleving gewoon 20 jaar mee kunnen.
Porsche maakt de meest duurzame auto. 60% van alle ooit gebouwde Porsches rijden nog rond.
In dat opzicht ben ik meer geneigd om de waterstofauto aan te wijzen.
Elke voertuigen kan duurzaam gemaakt worden, maar dan verliest de fabrikant hun verdienmodel. Daarin zitten ook deels de probleem.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
- Waarom zou een waterstofauto langer meegaan dan een elektrische auto?
- Op welke componenten zou dat dan mislopen bij een elektrische auto?
- Welk van die genoemde componenten heeft een waterstofauto niet?
- Over hoeveel kilometers heb je het dan?
- Hoeveel EV's zijn er van de afgelopen 20 jaar om aan te tonen dat ze het al dan niet redden?
Maar dat is niet uniek voor elektrische auto's. Er is natuurlijk een reden dat je meer oude Volvo's ziet rondrijden dan oude Alfa's of Fiatsquote:Op woensdag 28 juli 2021 17:24 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Elke voertuigen kan duurzaam gemaakt worden, maar dan verliest de fabrikant hun verdienmodel. Daarin zitten ook deels de probleem.
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.quote:Op zondag 18 juli 2021 20:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Feit is dat de electrische auto voor het merendeel van de automoblisten geen optie is.
Want de laadpaal. Er is geen verlengsnoer wat ik even kan uitleggen vanaf 1 hoog.
Komt er een innovatie bij de brandstofmotor, brandstof, banden en/of motorolie dan heeft het merendeel daar wel direct baat bij. De fysieke afmeting van een cell is nou niet bepaald innovatie.
de termen (zoals Solid-State Lithium) die je nu noemt werden in 2006 ook al genoemd.
dit idee heeft bestaan. Bij "Better Place" bij Schiphol kon je met een Renault Fluence ZE inrijden en de accu werd gewisseld. Het accuwisselstation.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Gewoon water tanken en dan met je zelf opgewekte stroom waterstof produceren en tanken? Of gewoon tijdens het rijden? Paar liter water tanken en dat je auto dan zelf aan de gang gaat? Of hoe moet ik het zienquote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Er viel wel te verdienen met elektrische, alleen benzine was makkelijker te verwerken, gebruiken en of verspreiden door hele land(en). Vergeet niet dat in begin 1900 hadden grotensdeels wereld geen elektriciteit. Zelfs ook in VS in 1900. Daardoor liep elektrische auto gauw achterstand aan. Je kon immers niet overal opladen!.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Waarom zou je een batterypack moeten verwisselen als de range van EV's over in 2030 op zo'n 650km zit en je kan laden met 350kW @ 800 volt?quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Thuis waterstof maken en tanken is niet echt rendabel.quote:Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Hmm, ja, voor de rest best een mooie auto maar die neus...quote:Op woensdag 28 juli 2021 16:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
i3 rijdt al 7 jaar rond, mag het een keer ophouden? M'n broertje heeft de i4 al besteld... zou begin 2022 geleverd moeten worden. Jammer van de neus..
Als mensen beginnen over waterstof weet ik al dat ze geen flauw idee hebben waar ze over praten. Ga je een beetje inlezen in elektrische auto's en zie wat er de laatste 10 jaar al verbeterd is.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:59 schreef fathank het volgende:
[..]
Gewoon water tanken en dan met je zelf opgewekte stroom waterstof produceren en tanken? Of gewoon tijdens het rijden? Paar liter water tanken en dat je auto dan zelf aan de gang gaat? Of hoe moet ik het zien
En die installatie hang je in de meterkast en de koeler+compressor in de kruipruimte?quote:Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
Dat slaat echt nergens op, waarom stroom omzetten in waterstof (50%) verlies. En dan omzetten in beweging met een knalmotor (30%) verlies.quote:Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
quote:Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
quote:Op woensdag 28 juli 2021 19:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Thuis waterstof maken en tanken is niet echt rendabel.
Ik heb al uitgelegd in de OP dat waterstof op een druk van zo'n 800 bar moet worden gebracht en naar -40 graden Celsius om het in een brandstofcel te kunnen tanken.
De compressor waarmee je die druk maakt, mag geen slijpsel of smeerolie in de brandstofcel lekken omdat deze dan beschadigd raakt.
Dit betekent dat het sowieso een kostbare aangelegenheid wordt.
Daarnaast is thuis waterstof maken door middel van elektrolyse een proces dat het beste werkt met gedemineraliseerd water (dus geen kraanwater) met een geleidbaarheid van < 1 µS/cm.
Als je thuis waterstof kan maken en daar 10 km op kan rijden, dan kan je met de energie om die waterstof te maken zo'n 25 tot 30km rijden in een elektrische auto. Al met al zeer nutteloos en duur.
Ik ben bang dat je het gewicht onderschat.quote:Op zaterdag
7 augustus 2021 15:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
De Tesla Semi haalt 475 tot 800km afhankelijk van de uitvoering. Dat is (gezien de rijtijdenwet) meer dan genoeg range voor vrachtwagens.
Die dingen rijden gewoon al rond in de USA, Tesla test daar volop mee (beladen en onbeladen).quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je het gewicht onderschat.
Real time bijladen? Nee, zie ik niet gebeuren, veel te duur. Is ook niet nodig.quote:Daarnaast denk ik dat we beter afzijn met real-time bijladen van vrachtwagens op de snelweg / rechterstrook.
Nee, die ben ik niet vergeten.quote:Op zaterdag 14 augustus 2021 00:24 schreef lipje het volgende:
Het vergeten alternatief: methanol.
Zie het linkdumpje elders in pta
Maar juist ook bij vrachtverkeer is de kilometerprijs van grote invloed.quote:Op zaterdag 14 augustus 2021 10:12 schreef Digi2 het volgende:
Armin Laschet stelt Musk de vraag of waterstof danwel elekrisch rijden de toekomst heeft. Volgens Musk is het overduidelijk elektrisch rijden. Waterstof zie ik zelf als mogelijk alternatief voor vrachtvervoer, voor personen auto's zeker niet.
https://www.wattisduurzaam.nl/17479/energie-beleid/de-waterstofladder-van-wattisduurzaam-wat-mag-op-waterstof/quote:‘De energietransitie mislukt zonder waterstof’. Wie dat statement maakt, stijgt in achting van kritische energie-experts. Ik heb daar niets tegenin te brengen. Toch sta ik na enkele goed gelezen blogs opeens bekend als waterstofcriticus.
Ik snap daar niets van, spreek voor mijn werk veel zelf verklaarde energie experts/adviseursquote:Op zondag 15 augustus 2021 11:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Interessant artikel (vond ik zelf):
[..]
https://www.wattisduurzaam.nl/17479/energie-beleid/de-waterstofladder-van-wattisduurzaam-wat-mag-op-waterstof/
Op het gebied van waterstof wordt er heel veel gepraat en verwacht, op het gebied van EV's gebeurt het al.quote:Op zondag 15 augustus 2021 15:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik snap daar niets van, spreek voor mijn werk veel zelf verklaarde energie experts/adviseurs
En altijd maar over die waterstof die eraan komt.
Dr is helemaal niks wat wijst op een vlotte introductie van waterstof itt all elektric en opslag oplossingen.
Volgens mij is die strijd allang gestreden en is het een soort weemoed naar gas.
bron: https://finance.yahoo.com/news/toyota-pivoting-away-hydrogen-fuel-183000075.htmlquote:In the meantime, companies like Toyota are snapping up as many batteries as they can get. The company’s chief technology officer Masahiko Maeda has said that Toyota’s goal is to secure a supply of 200 GWh of batteries before the end of the decade. “We are assuming that we will go beyond the 180 GWh worth of batteries that we are currently considering and will ready 200 GWh worth of batteries or more if the dissemination of BEVs is faster than expected,” he was quoted by EV news outlet Electrek. According to their reporting, “at an average of 60 kWh per battery pack, it would be enough for the annual production of more than 3 million electric cars per year.
Klopt, Toyota heeft nu een samenwerking met de Chinese EV fabrikant BYD om de schade wat in te halen. Maar ik denk dat het te laat is en dat ze over een jaar of 5 een hele moeilijke fase door zullen gaan.quote:Op dinsdag 14 september 2021 10:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Toyota heeft sowieso enorme blunders gemaakt. Vanaf begin 2000 waren ze zo'n beetje voorloper met de hybride auto en de Prius maar ze zijn snel genoeg omgeschakeld. Zelfs hun aandelen Tesla verkocht die ze vanaf het begin hadden gekocht. Nu is het 2021 en hebben ze als één van de weinigen nog geen volledig elektrische personenauto. Ja de UX300e van Lexus is dan de eerste (terwijl ze maanden ervoor nog reclame bleven maken of hoe irritant een stekker is en je beter een hybride kan rijden).
Waterstof is energetisch niet te verantwoorden.quote:En niemand wil een Mirai. Duur, lelijk en je kan nog nauwelijks ergens tanken. Het zou me echt heel erg verbazen als waterstof de standaard ging worden.
De Mazda MX 30 s toch gewoon een 100% elektrische auto?quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 14:22 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Topic doorgenomen, leuk en interessant!
Ik ben zelf erg tevreden over mijn plugin-hybride momenteel. Heeft maar een elektrisch bereik van 40km (in de praktijk) maar voor de meest voorkomende ritten heb je daar eigenlijk al genoeg aan. Ik heb wel het grote voordeel van een eigen oprit.
En geen laadpaalstress gehad op de vakanties richting Oostenrijk.
Dat laatste is volgens mij voor velen nog een flinke drempel om niet over te gaan naar volledig elektrisch.
Dit soort auto's vind ik dan juist ook slim:
[ afbeelding ]
https://www.autoweek.nl/a(...)oter-naar-nederland/
200km bereik elektrisch, en voor de incidenten dat je verder wilt rijden, heb je een zuinige range-extender. Qua duurzaamheid voor de bredere maatschappij zet je dan snellere stappen denk ik.
Dat was eigenlijk ook de techniek van de eerste plugins, de Opel Ampera/Chevrolet Volt.
Misschien moet je het artikel lezenquote:Op zaterdag 9 oktober 2021 14:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De Mazda MX 30 s toch gewoon een 100% elektrische auto?
Ja dat lukt dus nooit met dat kut AutoWeek.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 15:31 schreef fathank het volgende:
[..]
Misschien moet je het artikel lezen
Er komt een versie met een rotatiemotor als range extender.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 15:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat lukt dus nooit met dat kut AutoWeek.
Maar ven wel geïnteresseerd want mag een nieuwe auto kiezen en wil wel elec maar ook naar Italië kunnen rijden.
Aangezien auto's gemiddeld 23 uur en 20 minuten per dag stil staan, is dat een prima aanvullingquote:Rotterdam stapt over op slimme laadpaal
De gemeente Rotterdam stapt over op het gebruik van slimme laadpalen. In de komende drie maanden worden de eerste 100 slimme palen in de stad geplaatst.
Met slimme laadpalen kunnen elektrische auto’s een bijdrage leveren aan het stabiliseren van het elektriciteitsnet. Woensdag onthulde wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) een eerste slimme laadpaal aan de Olympiaweg op Rotterdam Zuid.
De nieuwe laadpalen worden voorzien van slimme laadtechnieken als Smart Charging en Vehicle to Grid. Met deze technieken kunnen elektrische auto’s een overschot aan duurzaam opgewekte stroom opslaan en vervolgens terug leveren aan het net op piekmomenten.
Stabiel netwerk
Nog niet alle elektrische auto’s zijn geschikt voor slim laden. De gemeente gaat met twee technieken experimenteren: Smart Charging en Vehicle to Grid. Met Smart Charging worden de laadsessies van elektrische voertuigen op afstand aangestuurd. Door op specifieke momenten langzamer of sneller te laden, worden pieken in elektriciteitsvraag voorkomen en beschikbare duurzame stroom beter verdeeld. Ook kan de laadsnelheid precies op het juiste moment worden aangepast waarmee de beschikbare netcapaciteit optimaal wordt ingezet, zonder dat de elektrische rijder daar last van heeft.
Met Vehicle to Grid wordt duurzame stroom tijdelijk opgeslagen in de accu’s van elektrische auto’s. Op het moment dat er veel vraag naar stroom is, kan de opgeslagen stroom via de nieuwe laadpalen teruggegeven worden aan het elektriciteitsnet. In de toekomst zullen steeds meer elektrische auto’s van deze software worden voorzien. Door nu te investeren in deze innovatie bereidt de gemeente Rotterdam zich voor op de toekomst waarin elektrisch rijden de norm is.
Hyundai in januari 2022:quote:De meeste fabrikanten geloven niet meer in waterstof voor personenauto’s. Waarom ziet Hyundai dat anders?
“Er zijn er nog een paar zoals wij. Ik geloof er wel degelijk in. Natuurlijk gaat het eerst vooral om bedrijfswagens en daarin doen wij ook veel. In Zwitserland hebben we sinds een jaar 46 voertuigen rijdend bij verschillende bedrijven. Het knelpunt is natuurlijk het gebrek aan tankmogelijkheden en wij zijn dan ook betrokken bij het aanleggen daarvan. De weg naar waterstof in personenauto’s is nog langer, maar veel overheden geloven in waterstof. Let wel: als je groene waterstof gebruikt, is het de schoonst denkbare brandstof. Je maakt waterstof uit water met wind of zon. Dat veel landen daarin willen investeren, geeft ons vertrouwen dat daarvoor uiteindelijk de nodige infrastructuur komt. Dus ook voor personenauto’s. In eerste instantie de grotere modellen, maar wie weet wat volgt. Als je een paar jaar geleden had gezegd dat volledig elektrische auto’s in 2021 7, 8 procent van de markt zouden pakken, was je uitgelachen. Dus waarom geen waterstof? Het is de ideale schone brandstof.”
quote:Hyundai stopt met verbrandingsmotoren en … waterstof!
Hyundai heeft inderdaad aangekondigd te stoppen met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Het is een zeer ernstige lokale krant die dat nieuws aankondigt. De Korea Economic Daily meldt dat Hyundai zijn afdeling voor de ontwikkeling van verbrandingsmotoren, die gevestigd is in het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Namyang, Zuid-Korea, heeft gesloten. Hiermee wordt een hoofdstuk afgesloten voor deze constructeur die in 1983 zijn eigen motoren begon te produceren. Hyundai wil zich nu 100% focussen op elektrische aandrijvingen.
quote:
Wie is WE? De paar lezers van Telegraaf die ff stoer willen doen dat EV's niks worden maar waterstof de toekomst is? Don't make me horse laugh...quote:Verschillende waarnemers wijzen er ook op dat de waterstofauto waarschijnlijk niet zo veelbelovend is als we denken. De waterstofketen is namelijk zeer energie-intensief en dat vermindert de energie-efficiëntie van de waterstofauto aanzienlijk. Ze zou ook drie keer lager zijn dan een elektrische auto op batterijen. En dat is weinig. Daarnaast heeft de batterijtechnologie voor elektrische auto’s de laatste jaren een flinke sprong voorwaarts gemaakt.
Klinkt alsnog als bullshit. Zorg er dan gewoon voor dat alles elektrisch is en dat er nog een kleine groep mensen gewoon op brandstof rijdt met iets andere regels, beetje zoals oldtimers van nu. Dat kleine beetje uitstoot van wat liefhebbers is dan ook niet relevant meer... ze zullen alleen wat langer moeten zoeken naar een benzinepomp.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 15:40 schreef Ridocar het volgende:
Voor de echte autopuristen zou waterstof een oplossing kunnen zijn om binnen een zekere mate van schoon rijden het echte autogevoel te behouden. Waterstof is ook als brandstof bruikbaar in een traditionele verbrandingsmotor, zij het met enige aanpassingen. Daarmee kun je als vanouds gasgeven of zelfs met een handbak rijden.
Jaja, ik hoor de boeroepers al: Niet efficiënt, perse een handbak moeten rijden, yada yada yada. Ja, jullie hebben helemaal gelijk. Het gaat mij ook om een kleine groep (die misschien toch niet zo klein is, maar dat zullen we wel zien) autoliefhebbers die autorijden nog steeds als leuke bezigheid beschouwt, als hobby, de auto zien als een verlengstuk van zichzelf.
Ik weet niet of men tientallen waterstoftankstations wil gaan uitbaten voor een handjevol puristen.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 15:40 schreef Ridocar het volgende:
Voor de echte autopuristen zou waterstof een oplossing kunnen zijn om binnen een zekere mate van schoon rijden het echte autogevoel te behouden. Waterstof is ook als brandstof bruikbaar in een traditionele verbrandingsmotor, zij het met enige aanpassingen. Daarmee kun je als vanouds gasgeven of zelfs met een handbak rijden.
Jaja, ik hoor de boeroepers al: Niet efficiënt, perse een handbak moeten rijden, yada yada yada. Ja, jullie hebben helemaal gelijk. Het gaat mij ook om een kleine groep (die misschien toch niet zo klein is, maar dat zullen we wel zien) autoliefhebbers die autorijden nog steeds als leuke bezigheid beschouwt, als hobby, de auto zien als een verlengstuk van zichzelf.
quote:Toekomst van waterstof
U mag dan veel subsidie krijgen voor de bouw van een waterstofstation, maar uiteraard wilt u op langere termijn wel iets verdienen aan uw waterstofstation. De voordelen van waterstof, snel kunnen tanken, worden steeds genoemd. Wij zagen al dat dit alleen voor de eerste twee auto's opgaat. Deze auto's moeten dan binnen enkele kilometers van uw station gevestigd zijn.
Toen jaren geleden de eerste elektrische auto's hun intrede deden was hun bereik en laadtijd inferieur aan waterstofauto's. De tijd heeft niet stilgestaan en elektrische auto's hebben inmiddels een bereik tot 700 km, meer dan een waterstofauto. Ook de laadtijden worden steeds korter. De snelste laadtijd is nu al 1.600 km per uur. Om 500 km bereik te laden is minder dan 20 minuten nodig. Het rijden naar een waterstofstation, het tanken en weer naar huis rijden, zal vrijwel zeker meer tijd vergen.
Elektrische auto's zijn letterlijk overal te laden, het liefst natuurlijk s' nachts als de berijder ligt te slapen.
Die snelle ontwikkeling van elektrische auto's heeft er in Noorwegen toe geleid dat van de 7 waterstof stations er recentelijk 5 zijn gesloten wegens gebrek aan klandizie. Het zesde station is geëxplodeerd en uit veiligheidsoverwegingen is ook het zevende en laatste station gesloten. Deze laatste twee stations zullen zeker weer geopend worden. Er rijden in Noorwegen 120 waterstof auto's die wel willen blijven rijden.
In Zuid-Korea is in mei 2019 een onderzoekinstituut van waterstof in de stad Gangneung geëxplodeerd. Het gehele complex ter grootte van een half voetbalveld is met de grond gelijk gemaakt. Daar waren twee doden en zes gewonden bij te betreuren. In september 2019 ontstond er brand in een waterstoffabriek waarbij drie arbeiders brandwonden opliepen.
Naast de problemen met explosies hebben ook Zuid-Koreaanse ondernemers die waterstofstations exploiteren laten weten dat de exploitatie, te weinig tankbeurten per dag, verliesgevend is. Zij zullen gaan sluiten als de overheid niet met subsidies over de brug komt. Klanten met waterstof auto's zijn ontevreden over wachttijden voor de waterstof pomp. Zoals hierboven betoogd is ook in Zuid-Korea het probleem dat alleen de eerste twee klanten snel kunnen tanken en de volgende klanten steeds 20 minuten moeten wachten. Veel klanten moeten dan ook genoegen nemen met een gedeeltelijk volle tank.
Op elektriciteit heft de overheid energiebelasting en een opslag duurzame energie. Die inkomsten krijgt de overheid niet op waterstof. Op langere termijn en zeker als waterstof meer ingang vindt, zal de overheid ook waterstof gaan belasten.
bron
Dan is het nog beter om van dat waterstof synthetische benzine te maken. Dat is nog tanken en verbanden helemaal hetzelfde als gewone benzine.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 15:40 schreef Ridocar het volgende:
Voor de echte autopuristen zou waterstof een oplossing kunnen zijn om binnen een zekere mate van schoon rijden het echte autogevoel te behouden. Waterstof is ook als brandstof bruikbaar in een traditionele verbrandingsmotor, zij het met enige aanpassingen. Daarmee kun je als vanouds gasgeven of zelfs met een handbak rijden.
Jaja, ik hoor de boeroepers al: Niet efficiënt, perse een handbak moeten rijden, yada yada yada. Ja, jullie hebben helemaal gelijk. Het gaat mij ook om een kleine groep (die misschien toch niet zo klein is, maar dat zullen we wel zien) autoliefhebbers die autorijden nog steeds als leuke bezigheid beschouwt, als hobby, de auto zien als een verlengstuk van zichzelf.
quote:Waterstof voor auto's en vrachtwagens lijkt een doodlopende weg
Vrijwel alle autofabrikanten zetten vol in op de ontwikkeling van volledig elektrische auto's. Dat kan niet van waterstoftechnologie gezegd worden. Hoewel beide technologieën bedoeld zijn om het wagenpark te verduurzamen, lijken de pleitbezorgers ervan lijnrecht tegenover elkaar te staan. Wetenschapper Patrick Plötz gooide met een onlangs verschenen onderzoek nog een knuppel in het hoenderhok: de rol van waterstof in transport lijkt uitgespeeld.
Plötz windt er geen doekjes om: volgens hem investeren fabrikanten alleen nog in waterstoftechnologie, omdat ze er al te veel geld in hebben gestoken en daarom niet willen opgeven.
De cijfers spreken boekdelen, schreef hij in een onlangs verschenen commentaar in het toonaangevende wetenschappelijk tijdschrift Nature. Wereldwijd rijden hooguit 25.000 waterstofvoertuigen rond, die afhankelijk zijn van ongeveer 540 tankstations. Het modelaanbod is beperkt tot de Hyundai NEXO en Toyota Mirai.
Tegelijkertijd rijden er zeker vijftien miljoen stekkerauto's rond, die nu al terechtkunnen bij ruim anderhalf miljoen laadpunten. Daarnaast is het aanbod met zeker 350 modellen fors groter. Ook benadrukt Plötz dat de makers van volledig elektrische auto's grote stappen hebben gezet qua rijbereik en laadsnelheid. En bovendien is de rek er nog lang niet uit.
"Voor het wegvervoer kunnen we niet wachten totdat waterstoftechnologie de achterstand heeft ingelopen. Voor zowel personenwagens als het wegtransport zou onze focus zou vanaf nu moeten liggen op volledig elektrische voertuigen", schrijft Plötz.
Kenners schrijven waterstof voor vrachtwagens nog niet af
"De waterstofauto is door de stormachtige ontwikkeling van de volledig elektrische auto een lastig verhaal", erkent Stéphan Vermeulen, chef redactie bij AutoWeek. Hij ziet overigens nog wel kansen voor vrachtwagens en bussen.
Rico Luman, senior econoom bij denktank ING Think, houdt er een vergelijkbare mening op na. "Het klopt dat batterijtechnologie het meest voor de hand ligt in het wegvervoer. In elk geval voor personenauto's lijkt dat beslist, maar ook voor een aanzienlijk deel van het zwaardere wegtransport. Hier zijn verschillende redenen voor. De belangrijkste reden is dat waterstof een stuk minder efficiënt is dan het gebruik van batterijen."
Luman, die zich specialiseert in transport, logistiek en mobiliteit, wil waterstoftechnologie voor het langeafstandstransport nog niet afschrijven. "Op dit moment is de actieradius van volledig elektrische trucks nog te klein voor het langeafstandsvervoer. En veel grotere batterijpakketten zorgen voor veel extra gewicht. Bovendien is er een goede infrastructuur van snelladers nodig om zulke trucks rendabel te kunnen inzetten op lange afstanden."
Levendige lobby voor waterstofvrachtwagens
Plötz is zich ervan bewust dat er in Europa een levendige lobby voor de toepassing van waterstoftechnologie in vrachtwagens is. Zo streeft een brede coalitie van fabrikanten, technologiebedrijven, energiemaatschappijen en spelers in de transport en logistiek ernaar om vanaf 2030 zeker 100.000 zware voertuigen op waterstof op de markt te krijgen. Daarvoor moeten nog dit jaar vijftienhonderd waterstoftankstations geplaatst worden.
De wetenschapper noemt dat een onrealistisch streven, vooral omdat veel fabrikanten volgens hem pas rond 2027 zullen beginnen met de serieproductie van waterstofvrachtwagens. "Tegen die tijd rijden volledig elektrische vrachtwagens van de tweede generatie al lang en breed rond." Daarbij wordt er nu al gewerkt aan een laadstandaard van 2 megawatt.
Daarnaast hebben onderzoeken uitgewezen dat de exploitatiekosten van waterstoftrucks hoger zullen zijn dan die van volledig elektrische vrachtwagens. Volgens Plötz wegen die exploitatiekosten zwaar in de transport en logistiek, waardoor de mogelijke speelruimte voor waterstoftechnologie verder ingeperkt wordt.
Transport heeft concurrentie van industrie
Ook over de levensvatbaarheid van de technologie bestaan vanwege de energieverliezen nog altijd twijfels, zelfs als waterstof duurzaam geproduceerd wordt. Als je met 100 kWh aan groene stroom begint, gaat er in de waterstofketen 77 procent verloren, tegenover 31 procent voor het elektriciteitsnet. Zo blijkt uit een ouder onderzoek.
Nu proberen bedrijven als het Duitse Kraftwerk dit proces weliswaar efficiënter te maken, maar zowel de onderneming als de technologie lijkt nog in de kinderschoenen te staan.
Bovendien staan andere sectoren te trappelen om gebruik te maken van groene waterstof, zodra dat in gezonde hoeveelheden beschikbaar is, benadrukken Plötz en Luman. "Dat kan efficiënter ingezet worden in bijvoorbeeld de chemische industrie en staalindustrie, waar nu veel gas en ook kolen worden gebruikt. Maar ook bij de productie van synthetische brandstoffen voor de lucht- en scheepvaart."
Al het bovenstaande heeft BMW er in ieder geval niet van weerhouden om dit jaar alsnog een waterstofversie van de X5 te gaan bouwen, zij het in beperkte oplage. De brandstofceltechnologie is afkomstig van Toyota, maar de eigenlijke brandstofcel en aandrijflijn is van BMW zelf.
Het model, vooralsnog de i Hydrogen NEXT gedoopt, doorloopt op dit moment de laatste wintertests, waarna later dit jaar begonnen moet worden met de bouw ervan.
quote:VERKOOP EV'S MET 82,9% GESTEGEN IN NEDERLAND
De daling van de algehele Nederlandse autoverkopen over het eerste halfjaar van 2022 ligt in ieder geval niet aan de elektrische auto's. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, Bovag en RDC. In totaal zijn er dit jaar tot en met juni 29.531 EV's geregistreerd, een stijging van maar liefst 82,9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2021.
Dat aantal betekent dat bijna één op de vijf nieuw verkochte auto's in Nederland in de eerste zes maanden van 2022 een EV was. Om precies te zijn lag het aandeel elektrisch in de nieuwverkopen in die periode op 19,2 procent. Dat is bijna 10 procentpunt hoger dan vorig jaar, toen dat marktaandeel na het eerste halfjaar nog op 9,9 procent stond. Volgens de brancheorganisaties komt de stijging mede omdat er extra budget beschikbaar was gesteld voor de particuliere aanschafsubsidie. Ook de introductie van meer betaalbare elektrische auto's draagt volgens hen bij aan het stijgende verkoopcijfer.
De in de afgelopen zes maanden verkochte EV's gaan overigens niet allemaal naar de zakelijke markt. Sterker nog, 47,81 procent van die auto's kwam, inclusief private lease, in particuliere handen. In de eerste helft van 2021 bedroeg het aandeel van de particuliere verkoop nog slechts 26,3 procent. Particulieren die in de markt zijn voor een nieuwe EV, doen er wellicht goed aan om nog even te wachten tot 2023. De subsidiepot voor dit jaar is namelijk al leeg. Volgend jaar kun je als particulier een tegemoetkoming van ¤2.950 krijgen bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Dat bedrag is wat omlaag geschroefd, want dit jaar bedroeg de hoogte van de subsidie nog ¤3.350.
Naast EV's blijkt de Nederlandse consument ook steeds vaker voor een nieuwe hybride of plug-in hybride auto te kiezen. In de eerste helft van 2021 zijn er in totaal 18.731 PHEV's geregistreerd, een stijging van 17,6 procent ten opzichte van 2021. Het aantal nieuw geregistreerde hybrides steeg met 24 procent naar 16.648 exemplaren.
De populairste elektrische auto's
In Nederland blijkt vooral de Peugeot e-208 momenteel erg in trek. In juni verkocht Peugeot volgens Kentekenradar.nl bijvoorbeeld nog 575 exemplaren van de elektrische 208. Op de tweede plaats staat in diezelfde maand de Citroën ë-C4 met 572 exemplaren, gevolgd door de Skoda Enyaq (406), Peugeot 2008 (369) en de Tesla Model Y (331).
Die Fabrieken in Duitsland zijn stilgelegd omdat er te weinig geproduceerd wordt en de kwaliteit veel te slecht is.quote:Op zondag 9 januari 2022 11:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zat nog eens naar het Toyota bericht van half december te kijken waarin ze zeggen de capaciteit te gaan uitbreiden om in 2030 zo'n 3,5 miljoen EV's te kunnen leveren.
Toyota is nu (samen met Volkswagen) de grootste autofabrikant en levert ruim 10 miljoen auto's per jaar.
Tesla leverde afgelopen jaar ruim 930.000 EV's en dat zal dit jaar al minimaal 1,7 miljoen stuks zijn.
Er gaan 2 nieuwe gigafactories open (Berlijn en Austin), die de komende jaren opschalen en nog verder uitbreiden. Het laatste kwartaal produceerden ze al 300.000 auto's met de huidige fabrieken dus 1,2 miljoen moet sowieso haalbaar zijn zonder die 2 extra fabrieken.
In dit groei tempo zit Tesla in 2024 of 2025 al op 3,5 miljoen EV's per jaar...
Er is maar 1 Tesla fabriek in Duitsland en die wordt in juli 2 weken stil gelegd (tussen 11 en 22 juli) om de productie te optimaliseren. Deels de productiesnelheid en inderdaad ook om de kwaliteit te verbeteren.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 16:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Die Fabrieken in Duitsland zijn stilgelegd omdat er te weinig geproduceerd wordt en de kwaliteit veel te slecht is.
https://electrek.co/2022/07/04/tesla-shut-down-production-gigafactory-berlin-upgrade-factory-add-shift/quote:"The German site reported that Tesla aims to roughly double its production rate from August, citing an unidentified source."
"...part of the overhaul at the plant would concentrate on making sure car bodies only spend 30 seconds at each manufacturing station, instead of currently spending up to three minutes at each stage."
Dit stel ik voor 2022 bij tot zo'n 1,4 tot 1,5 miljoen EV's.quote:Op zondag 9 januari 2022 11:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla leverde afgelopen jaar ruim 930.000 EV's en dat zal dit jaar al minimaal 1,7 miljoen stuks zijn.
Ja klopt, VW gaat er meerdere bouwen.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 19:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Volkswagen bouwt een enorme accufabriek
https://tweakers.net/nieu(...)ek-in-duitsland.html
Vrijwel alle merken hebben problemen met leveren. Collega van mij kreeg in november te horen dat zijn Mercedes in februari/maart geleverd zou worden. Lekker snel dacht hij, tot de verkoper aangaf dat het februari/maart 2023 ging wordenquote:Op vrijdag 8 juli 2022 19:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dit stel ik voor 2022 bij tot zo'n 1,4 tot 1,5 miljoen EV's.
De grootste fabriek (Shanghai) heeft ongeveer een maand stil gelegen door een Corona lockdown en bepaalde onderdelen voor de andere fabrieken komen ook uit die regio (zoals LFP accu's en aandrijving). Daarnaast is het sowieso lastig om alles geleverd te krijgen, van grondstoffen tot deelfabricaten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |