abonnement Unibet Coolblue
pi_200430513
quote:
0s.gif Op zondag 18 juli 2021 19:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het blijft een doodlopend spoor, je blijft fossiele brandstoffen verstoken.
Feit is dat de electrische auto voor het merendeel van de automoblisten geen optie is.
Want de laadpaal. Er is geen verlengsnoer wat ik even kan uitleggen vanaf 1 hoog.

Komt er een innovatie bij de brandstofmotor, brandstof, banden en/of motorolie dan heeft het merendeel daar wel direct baat bij. De fysieke afmeting van een cell is nou niet bepaald innovatie.

de termen (zoals Solid-State Lithium) die je nu noemt werden in 2006 ook al genoemd.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200431822
quote:
0s.gif Op zondag 18 juli 2021 20:40 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Feit is dat de electrische auto voor het merendeel van de automoblisten geen optie is.
Want de laadpaal. Er is geen verlengsnoer wat ik even kan uitleggen vanaf 1 hoog.
Goed punt. Daar zouden ze iets voor moeten uitvinden.

Wat dacht je van een laadpaal die je bij een parkeerplaats kan plaatsen? Ik ga direct patent aanvragen! ;)

quote:
Komt er een innovatie bij de brandstofmotor, brandstof, banden en/of motorolie dan heeft het merendeel daar wel direct baat bij. De fysieke afmeting van een cell is nou niet bepaald innovatie.
De fysieke afmeting van een cel is zeker wel innovatie, zeker omdat ze door het grotere formaat warmer werden bij het laden maar daar heeft Tesla enkele oplossingen voor bedacht. Daarnaast zijn ze tabless, kunnen ze met een droog lithium proces gemaakt worden, zonder kobalt, is de productielijn ruim 70% korter, is het waterverbruik drastisch verlaagd en heeft de batterij intern een 5x korter elektrisch pad. Dat noem ik innovatie.

quote:
de termen (zoals Solid-State Lithium) die je nu noemt werden in 2006 ook al genoemd.
Het ontwerpen van nieuwe accu's van laboratorium tot productie klaar neemt vaak wel 15 tot 25 jaar in beslag, dus dat is niet zo verbazingwekkend. De accu van morgen is 20 jaar geleden al bedacht.

Toyota heeft (in samenwerking met Panasonic) onlangs de solid state accu aangekondigd voor ongeveer 2025 en dat is vlot genoeg.

Solid-state lithium-metal batteries are much lighter, more powerful, take up less space, charge faster, last longer and present much lower risks for flammability.

It's estimated that a solid-state car could have a range of 1000 kilometers (621 miles) and take 10 minutes to charge. Solid-state batteries deteriorate less over time, and Toyota aims to retain 90% of the battery's performance over a 30-year lifespan. Toyota leads the solid-state battery patent count, owning over 1,000 related to the technology.
pi_200432065
quote:
0s.gif Op zondag 18 juli 2021 21:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Goed punt. Daar zouden ze iets voor moeten uitvinden.

Wat dacht je van een laadpaal die je bij een parkeerplaats kan plaatsen? Ik ga direct patent aanvragen! ;)
Het gaat niet gebeuren. Auto's kunnen niet aan de ketting liggen.
Men eist in mijn omgeving zelfs doodleuk de openbare parkeerplek voor het huis op. zodra jij daar gaat parkeren, krijg je een handgeschreven briefje onder de ruitenwisser of je voortaan elders wilt parkeren.

Zoek eerder een innovatie waardoor de cell stabilier blijft. Een probleem wat je na 8 jaar krijgt is dat een accupakket uit balans raakt. de electrische bussen die hier rijden hebben er nu al last van, na amper 4 jaar in bedrijf te zijn.

dan ben ik toch meer geneigd om waterstof te gaan opperen, alhoewel dat ook zo z'n problemen met zich meebrengt. echter; er werd gedacht dat de waterstoftank onder druk een rijdende bom zou zijn, echter blijkt die theorie een fabel te zijn. het is wel brandbaar, echter alleen bij de juiste verhouding met lucht.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200432259
quote:
0s.gif Op zondag 18 juli 2021 21:53 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Het gaat niet gebeuren. Auto's kunnen niet aan de ketting liggen.
Men eist in mijn omgeving zelfs doodleuk de openbare parkeerplek voor het huis op. zodra jij daar gaat parkeren, krijg je een handgeschreven briefje onder de ruitenwisser of je voortaan elders wilt parkeren.
Ik beweer ook nergens dat iedereen z'n eigen toegewezen laadpaal gaat krijgen.
Het aantal neemt echter wel toe. Als er knelpunten zijn, zoals in jouw wijk, dan moet daar naar gekeken worden. Het betekent echter niet dat de EV in heel Nederland faalt omdat jouw buren asociaal zijn.

In 2010 waren er 400 laadpalen in Nederland, nu zijn er al minimaal 80.000 openbare laadpalen in Nederland waarvan 2.000 snelladers.

De verwachting is dat we in 2030 op 1,7 miljoen stuks zitten.

quote:
Zoek eerder een innovatie waardoor de cell stabilier blijft. Een probleem wat je na 8 jaar krijgt is dat een accupakket uit balans raakt. de electrische bussen die hier rijden hebben er nu al last van, na amper 4 jaar in bedrijf te zijn.
Ik weet niet wat voor bussen dat zijn, welke merk accu ze hebben, hoe de koeling van de cellen is, hoe ze gelanden en ontladen worden, etc. Ik kijk dan liever naar de statistieken van o.a. Tesla accu's vanaf 2012 en dan zie je (afgezien van enkele uitzonderingen) dat ze het prima volhouden. Ook taxi's met al meer dan 300.000km op de teller.

quote:
dan ben ik toch meer geneigd om waterstof te gaan opperen, alhoewel dat ook zo z'n problemen met zich meebrengt. echter; er werd gedacht dat de waterstoftank onder druk een rijdende bom zou zijn, echter blijkt die theorie een fabel te zijn. het is wel brandbaar, echter alleen bij de juiste verhouding met lucht.
Explosies zit ik niet zo over in met waterstof (al zullen de tankstations niet in woonwijken gebouwd kunnen worden), dat heb ik dan ook niet genoemd in de OP.
Andere praktische bezwaren wel; zie OP.
pi_200432786
In Alkmaar rijden sinds 2018 elektrische bussen van het merk 'Build Your Dreams' (BYD), een Chinese fabrikant.
Sinds een half jaar komen deze bussen de remise amper nog uit, de bussen zijn niet betrouwbaar meer.
Exact dezelfde problemen waren er in Januari ook al bij Keolis in Ede met de elektrische bussen.

Inmiddels zijn de aardgas (CNG) bussen weer van stal gehaald om de uitval van de BYD' op te vangen.
Er zijn inmiddels ook al elektrische bussen van VDL in gebruik, deze hebben (nog) geen problemen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200432866
quote:
0s.gif Op zondag 18 juli 2021 22:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
In Alkmaar rijden sinds 2018 elektrische bussen van het merk 'Build Your Dreams' (BYD), een Chinese fabrikant.
Sinds een half jaar komen deze bussen de remise amper nog uit, de bussen zijn niet betrouwbaar meer.
Exact dezelfde problemen waren er in Januari ook al bij Keolis in Ede met de elektrische bussen.

Inmiddels zijn de aardgas (CNG) bussen weer van stal gehaald om de uitval van de BYD' op te vangen.
Er zijn inmiddels ook al elektrische bussen van VDL in gebruik, deze hebben (nog) geen problemen.
Klinkt als één of andere mislukte aanbesteding. Heb er op gezocht, blijkbaar sturen ze monteurs uit China om er naar te kijken... Dealerschap in de buurt is dan mss toch wat handiger...

https://www.gelderlander.nl/ede/china-stuurt-hulptroepen-voor-pechbussen-keolis-in-oost-nederland~a1cbd66e/
pi_200433049
Wat een goed topic TheFreshPrince, genot om te lezen en wat een kennis heb je over de materie!

Kun je iets vertellen over de lifespan van de accu's van de eerste Tesla's? Denk je dat dat t.z.t. naar beneden gaat druppelen richting de occassion kant en dus ook voor een groot gedeelte van de Nederlanders aantrekkelijk wordt? Persoonlijk denk ik namelijk dat daar de ultieme doorbraak zit voor de E.V, het is nu uiteraard al geweldig om mee te maken maar voor het gros nogal onbereikbaar.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_200433387
quote:
0s.gif Op zondag 18 juli 2021 22:42 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Wat een goed topic TheFreshPrince, genot om te lezen en wat een kennis heb je over de materie!
Dank je! Het is een beetje hobby / enthousiasme voor nieuwe techniek in het algemeen :)

quote:
Kun je iets vertellen over de lifespan van de accu's van de eerste Tesla's? Denk je dat dat t.z.t. naar beneden gaat druppelen richting de occassion kant en dus ook voor een groot gedeelte van de Nederlanders aantrekkelijk wordt? Persoonlijk denk ik namelijk dat daar de ultieme doorbraak zit voor de E.V, het is nu uiteraard al geweldig om mee te maken maar voor het gros nogal onbereikbaar.
Lifespan gemiddeld wel goed, al ben je financieel wel aan de beurt als zo'n accu slecht is. Aan de andere kant zal je ook op dat vlak een handel krijgen in gereviseerde accu's waar defecte cellen vervangen zijn en dat hoeft geen enkel probleem te zijn met garanties. Bij hybride auto's bestaat dat ook al, gereviseerde accu-pakketten voor een fractie van de nieuwprijs. Zwakke punten bij de eerste Tesla's waren motoren en met name het differentieel van enkele series (die de krachten niet aankonden). Maar vraag me niet om exacte typen, er is wel wat over te vinden.

Ik zie Tesla als het merk dat het verst is in de ontwikkelingen / innovatie en efficiëntie maar op afwerking en service laten ze nog veel steken vallen. Op het vlak van de innovatie en efficiëntie kan ik Elon Musk waarderen; hij heeft lef en gooit de hele industrie overhoop. Op persoonlijk vlak laat ik het in het midden ;)

Wat betreft de techniek; in Amerika heb je Sandy Munro (met Youtube kanaal) die in een werkplaats auto's en accu's "ontleedt" en dan zie je dat Tesla bijvoorbeeld voor nieuwe modellen de hele achterbrug uit 1 stuk kan gieten en zo meer slimmigheden heeft. Dat scheelt tientallen lassen en extra onderdelen, het is sterk, licht en sneller en goedkoper om te produceren en dat zie je met meer onderdelen. Bij Volkswagen duurt het (bij wijze van spreken) 5 jaar om "the board of directors" met de neuzen dezelfde kant op te krijgen, bij Tesla is het "innoveren en gelijk implementeren".

Ze hebben wel de werkwijze van Toyota min of meer overgenomen: problemen die tijdens de productie optreden of na productie bekend worden direct oplossen en dit implementeren in de productielijn maar in de praktijk maakt dat ze (duidelijk) nog geen Toyota.

Uiteindelijk zal de 2e hands markt wel op gang komen, momenteel zie je dat ze voor een Model S met 4 ton op de teller nog ¤29.000 durven te vragen, om maar niet te spreken over modellen met minder kilometers.
Maar goed, dat is ook wel logisch. Er rijden pas 185.000 EV's rond in Nederland en het grootste deel daarvan is pas van de laatste 5 jaar...

Zou ik een nieuwe Tesla kopen? Hmm, nee, ik zou eerder voor Toyota, Hyundai of Kia gaan als het zover is.
In 2023 verwacht ik m'n eerste EV aan te schaffen, dan is m'n huidige Corolla Hybrid 4 jaar oud.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-07-2021 23:19:14 ]
pi_200435402
quote:
0s.gif Op zondag 18 juli 2021 10:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nogmaals, je vertrekt iedere dag met een volle accu en dus zo'n 320 tot 380km aan range.
Mits je thuis kunt laden. En dat is dus een probleem voor iedereen zonder eigen oprit.
pi_200436328
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 06:25 schreef JF_ het volgende:

[..]

Mits je thuis kunt laden. En dat is dus een probleem voor iedereen zonder eigen oprit.
quote:
0s.gif Op zondag 18 juli 2021 21:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Goed punt. Daar zouden ze iets voor moeten uitvinden.

Wat dacht je van een laadpaal die je bij een parkeerplaats kan plaatsen? Ik ga direct patent aanvragen! ;)
[..]

pi_200436413
Deze infographic van 30 juni (RVO) toegevoegd aan de OP:



Met de "Kira Niro" bedoelen ze ongetwijfeld de "Kia Niro" ;)
  maandag 19 juli 2021 @ 09:44:10 #44
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_200436645
Ik denk dat elektrisch het wel wint tov van waterstof, maar ik denk ook dat het niet echt realistisch is om te zeggen dat we heel snel overgaan op iedereen 100% elektrisch rijden. De capaciteit van het elektriciteitsnet is gewoon niet groot genoeg. En dan kun je wel meer windmolens en zonnepanelen leggen, maar die auto's hebben gewoon VEEL energie nodig. Energie die in het geval van zonnepanelen vooral overdag opgewerkt wordt, als de meeste auto's niet thuis staan. Als nu echt iedereen alleen nog elektrisch zou kopen hebben we in no-time een probleem en worden bijvoorbeeld laadpalen teruggeregeld om ervoor te zorgen dat het netwerk niet overbelast wordt. En dan kun je dus de situatie krijgen dat je 's ochtends die 300km helemaal niet kunt rijden omdat je accu niet vol is.. Eigenlijk in mindere mate een vergelijkbaar probleem als met watertof, waar de infrastructuur nog helemaal van ontbreekt.

In de wat verderde toekomst zie ik er wel wat in dat de elektriciteitsvoorziening meer gedecentraliseerd wordt, met op ieder huis zonnepanelen en een powerwall bijvorrbeeld. Overdag stroom opwekken en opslaan, 's nachts die stroom gebruiken om de auto('s) op te laden. Dan kan het verschil tussen wat je hebt opgewekt en nodig hebt nog steeds uit het netwerk komen, maar dan loop je niet zo snel tegen de limiet van dat netwerk aan.
Life's like music, get the rhythm..
pi_200437019
Je noemde eerder het punt van auto's lichter maken.
De trend is juist dat auto's groter en zwaarder worden.
Is er iets in het vooruitzicht voor wat betreft lichter maken van accu-technologie?

De Audi E-tron heeft 700 kg aan accu-gewicht.
Als het gaat om gewicht dan heeft de waterstofauto weer de voorkeur.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200437189
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 09:44 schreef NoComment het volgende:
Ik denk dat elektrisch het wel wint tov van waterstof, maar ik denk ook dat het niet echt realistisch is om te zeggen dat we heel snel overgaan op iedereen 100% elektrisch rijden. De capaciteit van het elektriciteitsnet is gewoon niet groot genoeg. En dan kun je wel meer windmolens en zonnepanelen leggen, maar die auto's hebben gewoon VEEL energie nodig. Energie die in het geval van zonnepanelen vooral overdag opgewerkt wordt, als de meeste auto's niet thuis staan. Als nu echt iedereen alleen nog elektrisch zou kopen hebben we in no-time een probleem en worden bijvoorbeeld laadpalen teruggeregeld om ervoor te zorgen dat het netwerk niet overbelast wordt. En dan kun je dus de situatie krijgen dat je 's ochtends die 300km helemaal niet kunt rijden omdat je accu niet vol is.. Eigenlijk in mindere mate een vergelijkbaar probleem als met watertof, waar de infrastructuur nog helemaal van ontbreekt.
In de wat verderde toekomst zie ik er wel wat in dat de elektriciteitsvoorziening meer gedecentraliseerd wordt, met op ieder huis zonnepanelen en een powerwall bijvorrbeeld. Overdag stroom opwekken en opslaan, 's nachts die stroom gebruiken om de auto('s) op te laden. Dan kan het verschil tussen wat je hebt opgewekt en nodig hebt nog steeds uit het netwerk komen, maar dan loop je niet zo snel tegen de limiet van dat netwerk aan.
Die capaciteit kan je opsplitsen in meerdere factoren:

Ten eerste het stroomverbruik. Hier leen ik even een reactie van mezelf uit een ander topic:

quote:
Dan pak je de autoverkopen erbij: er worden jaarlijks zo'n 400 tot 450.000 nieuwe auto's verkocht, dus het zal nog zo'n 15 tot 20 jaar duren voor het hele autopark vervangen is. Laat het 10 jaar zijn als brandstof heel duur wordt, dan heb je het over 2045 dat het overgrote deel elektrisch is. Dat is nog 24 jaar.

Een elektrische auto neemt zo'n 200Wh per kilometer, er zijn 8,7 miljoen auto's in Nederland die gemiddeld 13.000km per jaar afleggen.

13.000km x 0,2kWh x 8.700.000 = 22,62 TWh stroomverbruik per jaar.
Dat betekent dat het stroomverbruik voor heel Nederland tussen nu en 2045 met zo'n 18,9% toeneemt in totaal (puur op basis van EV's).

Daar staat echter tegenover dat het maken van 1 liter brandstof volgens diverse bronnen ongeveer 0,5 tot 1,5kWh stroom kost. Laten we uitgaan van 0,5kWh en een gemiddeld verbruik van 1 op 16 (benzine is onzuiniger, diesel zuiniger) voor het hele autopark.

Dan kom je op (13.000 x 8.700.000) / 16 = 7.068.750.000 liter brandstof x 0,5kWh = 3,53 TWh stroom.

In dat geval zorgen EV's straks netto voor zo'n 15,9% meer stroomverbruik, ofwel 19,09TWh.
EV's zullen dus uiteindelijk in 2045 voor zo'n 16% meer stroomverbruik zorgen.

Is dat een groot probleem voor de opwekking?
Niet direct, zeker niet als er 's vooral 's nachts opgeladen wordt. In de nacht is er namelijk nog fors capaciteit over, simpelweg omdat bedrijven dicht zijn, mensen slapen, etc. Met "smart grid" oplossingen moet dat wel aardig het hoofd te bieden zijn.

Daarnaast zie ik een grote toekomst voor thuisaccu's (je noemde ze al!), vehicle-to-grid, wijkaccu's en zelfs accuparken in de komende 10 tot 20 jaar.

Dan heb je de capaciteit van het hoogspanningsnetwerk. Na wat zoekwerk vond ik het artikel op Tweakers.net waar een Tennet woordvoerder geïnterviewd werd. Ik zal niet het hele artikel quoten (zie link voor de rest).
De uitkomst van zijn berekening wijkt niet zoveel af van mijn berekening hierboven, dus dat lijkt wel een redelijke schatting, waarbij hij nog geen rekening houdt met de energie die nu nog gebruikt wordt om brandstoffen te raffineren.

quote:
Achttien procent meer stroom
Woordvoerder Jeroen Brouwers van Tennet rekende Tweakers voor hoeveel meer energie nodig is. "Als je ervan uitgaat dat 7 miljoen huishoudens in de toekomst ook 7 miljoen auto's bezitten, zal dat in Nederland leiden tot 21TWh extra stroomverbruik per jaar, gebaseerd op het huidige aantal kilometers. Aangezien er momenteel zo'n 120TWh per jaar wordt verbruikt, komt dat dus neer op bijna 18 procent van het huidige gebruik."

Die berekening is gebaseerd op een gemiddelde van 15.000km per jaar, wat naar boven afgerond is, en een gemiddeld verbruik van 1kWh per 5km. Dat betekent een verbruik van 3000kWh per jaar per auto, wat gelijk is aan het gemiddelde gebruik van een Nederlands huishouden. TenneT verwacht dat dit voor het hoogspanningsnet naar verwachting geen probleem oplevert, maar het belangrijkste knelpunt zal zitten bij de regionale netten en de lokale laadinfrastructuur. Ook is het, voor zowel het hoog- als het laagspanningsnet, van belang dat niet alle auto's tegelijk gaan opladen. Zie de pagina over slim laden. Bovendien is de verwachting dat er nog flink wat ontwikkelingen aankomen, waaronder meer efficiëntie, waardoor je veel verder op een acculading kunt rijden dan nu het geval is. Dat zal betekenen dat mensen niet iedere dag hoeven te laden. Gemiddeld rijden we met een auto slechts 40km per dag.
https://tweakers.net/reviews/6639/7/van-snelladen-tot-slim-laden-voldoende-laadpalen-voldoende-stroom-is-er-straks-genoeg-stroom.html

De echte uitdagingen zijn in de wijk. En daar kunnen inderdaad de door jou genoemde thuis- en wijkaccu's (en vehicle-to-grid) slim ingezet worden om de pieken op te vangen en tijdens dalen (of uit solar) bij te laden als de vraag laag is.

quote:
Regionale impact (laagspanningsnetwerk)
De situatie voor het laagspanningsnetwerk is een grotere uitdaging. Als iedereen een elektrische auto heeft en deze massaal om 18.00 uur aan de lader koppelt, ontstaat een enorme piek in de vraag. Los daarvan kunnen er op wijkniveau problemen ontstaan als iedereen tegelijk gaat laden. Enexis heeft berekend dat er bij ongestuurd laden al problemen kunnen ontstaan bij tien elektrische auto’s in één wijk. Dat kan betekenen dat het stroom- en kabelnetwerk in de toekomst moet worden verzwaard.

Onderzoekers van de Universiteit Twente hebben in 2015 in Lochem een stresstest gedaan die de situatie van 2025 moest nabootsen. Twintig bewoners kregen de opdracht een pizza te bakken in een elektrische oven, terwijl de elektrische auto voor de deur stond te laden. Na een uur raakte het netwerk overbelast en viel de stroom gedeeltelijk uit. Volgens Jelle Wils van Alliander was het een extreme stresstest. "Ieder net zou onder deze omstandigheden uitvallen, dat was ook het doel. Maar we hebben er wel veel van kunnen leren, onder meer hoe we de netten veilig kunnen houden door een goede balans te vinden tussen vraag en aanbod."
Zoals genoemd: we rijden niet van het ene op het andere moment elektrisch. Knelpunten zullen aangepakt moeten worden, deels kan dat ook slim door "smart grid charging", thuis- en wijkaccus, vehicle-to-grid, etc.

Het belangrijkste is: het aansluiten van de auto 's avonds moet er niet toe leiden dat de auto direct gaat laden, de laadpaal moet zelf (bijvoorbeeld via 5G) zien te peilen wat het beste moment en laadstroom is om 's ochtends de auto weer vol te hebben.

En dan kan je het handjevol uitzonderingen per wijk dat om 2:00 's nachts naar hun werk moet er echt wel bij hebben.
pi_200437272
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 10:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Je noemde eerder het punt van auto's lichter maken.
De trend is juist dat auto's groter en zwaarder worden.
Is er iets in het vooruitzicht voor wat betreft lichter maken van accu-technologie?
Hogere energiedichtheid bij gelijke range zal in de praktijk een gewichtsreductie betekenen.
Daarom is de 4860 cel voor Tesla ook van belang, dit formaat alleen al scheelt 16%.
Solid State zal dit weer iets naar beneden brengen.

quote:
De Audi E-tron heeft 700 kg aan accu-gewicht.
Als het gaat om gewicht dan heeft de waterstofauto weer de voorkeur.
Beschikbare waterstofauto's:
De Toyota Mirai weegt 1.875 tot 1.895 kilo.
De Hyundai NEXO weegt 1.789 kilo.

Enkele EV's:
Tesla Model 3 weegt 1.584 tot 1.831 kilo.
Audi E-Tron weegt 2.370 kilo
Volkswagen ID3 weegt 1.672 tot 1.828 kilo
Tesla Model X weegt 2.400 kilo
Hyundai KONA weegt 1.760 kilo
Dacia Spring weegt ~950 kilo

Als gewicht de keuze voor een auto bepaalt heb je op het vlak van EV's dus wat meer keuze.
pi_200437325
Je doelt nu op de opslag van schone energie middels zonnepanelen en windmolens.
Het opslaan van energie naar accu's is een inefficiënt proces. Er zijn plannen geweest met een buurtaccu. Gezien de angst voor brand is een experiment in onze omgeving vroegtijdig stilgelegd.
Mooiste (ouderwetse) oplossing is om overdag water van een laag gebied naar een hoog gebied te pompen op de schone energie en dan na zonsondergang een kering open te zetten. Het idee van een waterkrachtcentrale.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200437440
Dacia Spring 912 kg, 27.4 kWh, met 33 kW motor, omgerekend 44 pk.
Ik hoop niet dat dit gemeengoed gaat worden onder lichte EVs, zelfs bij 912 kg is 44 pk weinig.

De Twingo Z.E. heeft 60 kW, bijna dubbel zoveel vermogen. 1110 kg.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200437444
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 10:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Je doelt nu op de opslag van schone energie middels zonnepanelen en windmolens.
Nee, zeker niet. Ik doel op het opslaan gedurende dal vraag en dat weer afgeven tijdens pieken, ofwel ter stabilisatie van het stroomnetwerk.

Daar kan zon- en windenergie bij betrokken zijn (graag zelfs) maar dat is geen vereiste.

quote:
Het opslaan van energie naar accu's is een inefficiënt proces. Er zijn plannen geweest met een buurtaccu.
Het opslaan van energie in accu's is juist een heel efficiënt proces. Bij waterstof als opslag zijn de verliezen in totaal zo'n 50%. Accu's halen (inclusief het omzetten van AC naar DC en later weer DC naar AC) een rendement van ongeveer 90%. En omdat je het in de wijk of bij je woning kan inzetten, werk je met korte kabellengtes.

quote:
Gezien de angst voor brand is een experiment in onze omgeving vroegtijdig stilgelegd.
Ik weet natuurlijk niet op wat voor plek ze zo'n accu gepland hadden maar dat kan natuurlijk ook prima veilig uitgevoerd worden. Daarnaast kan je ook andere accu-technieken inzetten, zoals Natrium-Ion zoutwater accu's of in de toekomst solid state.

De pilots die nu lopen zijn vooral om te zien of de theorie aansluit op de praktijk en in sommige buurten zal dat op weerstand stuiten. Veilige accutechniek zoals de Natrium-Ion of solid state accu's zou dat moeten kunnen oplossen.

Tegen de tijd dat salderen bijna is afgebouwd installeer ik hier wel een thuisaccu. Dat zal ergens rond 2030 zijn.

quote:
Mooiste (ouderwetse) oplossing is om overdag water van een laag gebied naar een hoog gebied te pompen op de schone energie en dan na zonsondergang een kering open te zetten. Het idee van een waterkrachtcentrale.
Ik zou wel eens een berekening willen zien van hoe groot dat kunstmatige stuwmeer dan moet worden om te concurreren met een accupark als de Hornsdale Power Reserve (150MW / 194MWh).

En zo'n stuwmeer zet je natuurlijk niet even in een woonwijk neer :+

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-07-2021 10:59:57 ]
pi_200437466
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 10:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dacia Spring 912 kg, 27.4 kWh, met 33 kW motor, omgerekend 44 pk.
Ik hoop niet dat dit gemeengoed gaat worden onder lichte EVs, zelfs bij 912 kg is 44 pk weinig.

De Twingo Z.E. heeft 60 kW, bijna dubbel zoveel vermogen. 1110 kg.
Ik vond het wel grappig om hem erbij te vermelden.
Als je een bedrijfje in Amsterdam of Rotterdam hebt, geen diesel mag rijden en de stad niet of amper uit hoeft, dan kan zoiets prima functioneren. Er het hele land mee doorrijden is uiteraard zelfpijniging.
pi_200437489
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik vond het wel grappig om hem erbij te vermelden.
Als je een bedrijfje in Amsterdam of Rotterdam hebt en de stad niet of amper uit hoeft, dan kan zoiets prima functioneren. Er het hele land mee doorrijden is uiteraard zelfpijniging.
Het duurt meer dan 20 seconde voordat je op 100 km/uur zit in de Dacia Spring.
Als je voor zo'n auto kiest dan noem ik dat zelfkastijding.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200437539
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 10:49 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Het duurt meer dan 20 seconde voordat je op 100 km/uur zit in de Dacia Spring.
Als je voor zo'n auto kiest dan noem ik dat zelfkastijding.
In Amsterdam mag je straks nog maximaal 30km/u, in Parijs willen ze ook zoiets gaan invoeren.

Overigens heb ik vroegâh bij m'n eerste werkgever in een Seat Terra rondgereden _O-



Met tegenwind gebruikte ik de vluchtstrook als invoegstrook :+
pi_200437725
Hoe staat het tegenwoordig met de levensduur van electrische auto's ? Had altijd begrepen dat dit type auto's - afgezien van banden, en roest - een miljoen kilometers mee zouden moeten kunnen ? Theoretisch dan he ?

Klopt dit verhaal nog ? Of ligt het iets genuanceerder ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_200437754
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:11 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoe staat het tegenwoordig met de levensduur van electrische auto's ? Had altijd begrepen dat dit type auto's - afgezien van banden, en roest - een miljoen kilometers mee zouden moeten kunnen ? Theoretisch dan he ?

Klopt dit verhaal nog ? Of ligt het iets genuanceerder ?
Vraag dit maar aan de BIOS-groep, beter bekend als de Schipholtaxi.
Ze hebben een loods vol met defecte Testlades en mogen maar 2 defecte auto's per keer aanbieden voor herstel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200437891
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Vraag dit maar aan de BIOS-groep, beter bekend als de Schipholtaxi.
Ze hebben een loods vol met defecte Testlades en mogen maar 2 defecte auto's per keer aanbieden voor herstel.
Het verhaal van niet betrouwbare Tesla's verbaast me niet zo (zie ook m'n eerdere reactie hierover).
Tesla is het verst qua ontwikkelingen maar niet qua betrouwbaarheid en zeker niet qua service.

Taxi's zijn natuurlijk de eerste toepassing waarbij eventuele problemen snel aan het licht komen.
Tesla zou die klachten dan ook moeten omarmen om te werken aan productverbetering ipv het systematisch downplayen.

https://www.parool.nl/nieuws/taxichauffeurs-schiphol-tesla-s-niet-geschikt-voor-intensief-gebruik~bd3c0a2e/

https://www.autoblog.nl/taxichauffeurs-naar-rechter-om-falende-teslas

Niet voor niets dat ik voor mijn eigen eerste EV ga kijken naar Toyota, Huyndai of Kia.
pi_200438100
Tesla is geen autofabrikant, het is een investeringsmaatschappij.
Drie maanden levertijd voor een gewoon onderdeel is werkelijk onvoorstelbaar, ongekend in de auto-industrie.
Er is bij Tesla louter aandacht voor de shareholders. Maar zelfs sommige shareholders klagen Elon Musk aan.

De Nissan Leaf is nu 10 jaar oud. Eigenaren merken dat de batterij ouderdomsgebreken vertoond en zoeken naar oplossingen. Onder de gebreken valt het vaker moeten opladen, minder dan de helft aan range. Een nieuwe accu kost ongeveer 7000 euro, meer dan de dagwaarde van de auto.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200438187
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:11 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoe staat het tegenwoordig met de levensduur van electrische auto's ? Had altijd begrepen dat dit type auto's - afgezien van banden, en roest - een miljoen kilometers mee zouden moeten kunnen ? Theoretisch dan he ?

Klopt dit verhaal nog ? Of ligt het iets genuanceerder ?
In theorie klopt dit.

Remmen hebben het bij een EV sowieso veel minder zwaar, meer dan 500.000km rijden met 1 setje remblokken (!) is dan ook niet onmogelijk. Er wordt zelfs aangeraden om af en toe "stevig aan te remmen" omdat ze anders zo weinig gebruikt worden dat ze kunnen vastroesten. Dat is overigens ook iets dat je ziet bij sommige hyrbrides als er veel uitgerold wordt en niet stevig geremd.

Verder mis je natuurlijk onderdelen als distributieriemen, v-snaren, multiriemen, uitlaat, katalysator, roetfilter en heb je minder vaak een beurt nodig.

Van de accu's is aangetoond dat ze meer dan 400.000km kunnen halen met nog 85 tot 90% range, ook bij Tesla.

Zoals je ziet is de degradatie niet groot, echter zijn er ook accu's die het bij lange na niet halen.
Op dat vlak zou ik het huren van de accu of een 10 jaar / 250.000km garantie (en daarmee het risico bij de fabrikant / dealer leggen) wel als een oplossing zien.





Op dat vlak is de markt al aan het veranderen, er worden steeds minder auto's verkocht en er is steeds meer lease (waarmee dat risico ook meer verspreid bij de leasemaatschappij ligt). Nu ben ik iemand die het liefst gewoon naar een dealer rijdt en een auto koopt (en gelijk betaalt) maar je ziet een duidelijke verschuiving in die trend en misschien is dat voor EV's wel de toekomst.

Meningen zullen daarover verschillen, monden zullen schuimen :P
pi_200438209
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:33 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tesla is geen autofabrikant, het is een investeringsmaatschappij.
Drie maanden levertijd voor een gewoon onderdeel is werkelijk onvoorstelbaar, ongekend in de auto-industrie.
Er is bij Tesla louter aandacht voor de shareholders. Maar zelfs sommige shareholders klagen Elon Musk aan.

De Nissan Leaf is nu 10 jaar oud. Eigenaren merken dat de batterij ouderdomsgebreken vertoond en zoeken naar oplossingen. Onder de gebreken valt het vaker moeten opladen, minder dan de helft aan range. Een nieuwe accu kost ongeveer 7000 euro, meer dan de dagwaarde van de auto.
Ik lees je reacties graag maar ik zou het waarderen als je zelf bronnen vermeldt bij wat je post, zodat ik het niet iedere keer hoef te doen. Dat maakt je positie in een discussie ook wat sterker.

Wat betreft de Nissan Leaf:

https://www.ad.nl/auto/hergebruik-accu-s-maakt-elektrische-auto-s-goedkoper~a6b3c01e/

quote:
De kosten van de accupakketten in elektrische auto's kunnen oplopen tot een vijfde van de totaalprijs van de auto. In geval van de Nissan Leaf kost een nieuw accupakket richting de 6.000 euro, maar het Japanse bedrijf heeft een manier gevonden om hierop te bezuinigen.

Eigenaren van de eerste generatie Leaf, die alweer acht jaar geleden werd onthuld, kunnen nu voor 300.000 yen, oftewel 2.855 dollar terecht bij een dochteronderneming van Nissan voor een gereviseerde set. ,,Met deze lithium-ion accu's willen we de restwaarde vergroten en tevens de drempel voor de aanschaf van EV's verlagen", zei Eiji Makino, CEO van 4R Energy - het bedrijf dat de revitalisering voor zijn rekening neemt.

Ook Toyota
Het bedrijf heeft een manier gevonden om alle 48 modules per accupakket te analyseren in vier uur tijd. Een enorme tijdsbesparing ten opzicht van de 16 (!) dagen die Nissan-werknemers tot voor kort nodig hadden voor soortgelijke metingen. Modules met een capaciteit van meer dan 80 procent worden hergebruikt in nieuwe accupakketten voor de Leaf, de overige worden gereviseerd en verkocht als accu's voor golfkarretjes, heftrucks en andere toepassingen. Het gaat hierbij om een proef in Japan, die wereldwijd navolging krijgt wanneer het project aanslaat. Aangezien er een flinke prijsstijging wordt verwacht voor de grondstoffen in accu's zoals kobalt, nikkel en lithium, werken meer merken aan hergebruik. Toyota kondigde in januari ook al een samenwerkingsverband aan voor hergebruik van accu's.
Per jaar zou je bij de Leaf dus zo'n ¤300 opzij moeten zetten voor een ruil-accu, als je terugrekent.
Daar tegenover staat minder onderhoudskosten, geen distributieriem na 10 jaar, etc.

Besef ook dat je per jaar ~¤1300 op brandstof (en momenteel ook nog een bedrag aan wegenbelasting) bespaart als je 20.000km rijdt, dus je zou dan zo'n 25% van je besparing moeten reserveren.

Het enige nadeel is dat ¤3000 in 1x een hoop geld is als je het niet opzij hebt gezet.

[ Bericht 23% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-07-2021 11:49:34 ]
pi_200438230
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Vraag dit maar aan de BIOS-groep, beter bekend als de Schipholtaxi.
Ze hebben een loods vol met defecte Testlades en mogen maar 2 defecte auto's per keer aanbieden voor herstel.
Klopt ja, iedere keer als ik weer op Schiphol land (woon in het buitenland), en pak de taxi naar mijn hotel, en we beginnen over de auto begint de chauffeur gelijk te stomen :)
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_200438273
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

In theorie klopt dit.

Remmen hebben het bij een EV sowieso veel minder zwaar, meer dan 500.000km rijden met 1 setje remblokken (!) is dan ook niet onmogelijk. Er wordt zelfs aangeraden om af en toe "stevig aan te remmen" omdat ze anders zo weinig gebruikt worden dat ze kunnen vastroesten. Dat is overigens ook iets dat je ziet bij sommige hyrbrides als er veel uitgerold wordt en niet stevig geremd.

Verder mis je natuurlijk onderdelen als distributieriemen, v-snaren, multiriemen, uitlaat, katalysator, roetfilter en heb je minder vaak een beurt nodig.

Van de accu's is aangetoond dat ze meer dan 400.000km kunnen halen met nog 85 tot 90% range, ook bij Tesla.

Zoals je ziet is de degradatie niet groot, echter zijn er ook accu's die het bij lange na niet halen.
Op dat vlak zou ik het huren van de accu of een 10 jaar / 250.000km garantie (en daarmee het risico bij de fabrikant / dealer leggen) wel als een oplossing zien.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Op dat vlak is de markt al aan het veranderen, er worden steeds minder auto's verkocht en er is steeds meer lease (waarmee dat risico ook meer verspreid bij de leasemaatschappij ligt). Nu ben ik iemand die het liefst gewoon naar een dealer rijdt en een auto koopt (en gelijk betaalt) maar je ziet een duidelijke verschuiving in die trend en misschien is dat voor EV's wel de toekomst.

Meningen zullen daarover verschillen, monden zullen schuimen :P
Dank je ! Mooi onderbouwd antwoord. Ben niet super deskundig op het gebied van auto's maar vind het wel aardig om over te lezen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_200438443
Om nog even terug te komen op private lease:



Ik ben niet perse een voor- of tegenstander van private lease. Een ieder moet zijn belangen daarin zelf afwegen.
Ik denk wel dat daar de sleutel kan liggen voor veel mensen om het risico van een defecte accu af te dekken.

Andere oplossingen:
- garantie uitbreiding (eventueel met aanscherping van consumentenwetgeving)
- gereviseerde accu's (op ruilbasis, zoals nu ook al met motoren, versnellingsbakken, dynamo's, etc)
- auto kopen, accu huren

Iedere oplossing heeft z'n voor- en nadelen. Reviseren (testen en vervangen van defecte cellen) zal vooral voor de 2e hands markt belangrijk worden.

Belangrijkste is dat accu's rap goedkoper worden. Het zal veel mensen niet snel genoeg gaan maar Tesla (ik noem ze toch weer even) verwacht dat de ruwe kWh prijs voor hun zelf geproduceerde accucellen in 2024 op $50 ligt, een halvering t.o.v. 2020 (!)

En de concurrentie zal mee moeten, anders zijn ze te duur.
pi_200438527
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200438614
quote:
Dat gaat om de bekende "auto van de zaak".

Ik heb het over private lease.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')