abonnement Unibet Coolblue
pi_200437466
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 10:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dacia Spring 912 kg, 27.4 kWh, met 33 kW motor, omgerekend 44 pk.
Ik hoop niet dat dit gemeengoed gaat worden onder lichte EVs, zelfs bij 912 kg is 44 pk weinig.

De Twingo Z.E. heeft 60 kW, bijna dubbel zoveel vermogen. 1110 kg.
Ik vond het wel grappig om hem erbij te vermelden.
Als je een bedrijfje in Amsterdam of Rotterdam hebt, geen diesel mag rijden en de stad niet of amper uit hoeft, dan kan zoiets prima functioneren. Er het hele land mee doorrijden is uiteraard zelfpijniging.
pi_200437489
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik vond het wel grappig om hem erbij te vermelden.
Als je een bedrijfje in Amsterdam of Rotterdam hebt en de stad niet of amper uit hoeft, dan kan zoiets prima functioneren. Er het hele land mee doorrijden is uiteraard zelfpijniging.
Het duurt meer dan 20 seconde voordat je op 100 km/uur zit in de Dacia Spring.
Als je voor zo'n auto kiest dan noem ik dat zelfkastijding.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200437539
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 10:49 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Het duurt meer dan 20 seconde voordat je op 100 km/uur zit in de Dacia Spring.
Als je voor zo'n auto kiest dan noem ik dat zelfkastijding.
In Amsterdam mag je straks nog maximaal 30km/u, in Parijs willen ze ook zoiets gaan invoeren.

Overigens heb ik vroegâh bij m'n eerste werkgever in een Seat Terra rondgereden _O-



Met tegenwind gebruikte ik de vluchtstrook als invoegstrook :+
pi_200437725
Hoe staat het tegenwoordig met de levensduur van electrische auto's ? Had altijd begrepen dat dit type auto's - afgezien van banden, en roest - een miljoen kilometers mee zouden moeten kunnen ? Theoretisch dan he ?

Klopt dit verhaal nog ? Of ligt het iets genuanceerder ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_200437754
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:11 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoe staat het tegenwoordig met de levensduur van electrische auto's ? Had altijd begrepen dat dit type auto's - afgezien van banden, en roest - een miljoen kilometers mee zouden moeten kunnen ? Theoretisch dan he ?

Klopt dit verhaal nog ? Of ligt het iets genuanceerder ?
Vraag dit maar aan de BIOS-groep, beter bekend als de Schipholtaxi.
Ze hebben een loods vol met defecte Testlades en mogen maar 2 defecte auto's per keer aanbieden voor herstel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200437891
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Vraag dit maar aan de BIOS-groep, beter bekend als de Schipholtaxi.
Ze hebben een loods vol met defecte Testlades en mogen maar 2 defecte auto's per keer aanbieden voor herstel.
Het verhaal van niet betrouwbare Tesla's verbaast me niet zo (zie ook m'n eerdere reactie hierover).
Tesla is het verst qua ontwikkelingen maar niet qua betrouwbaarheid en zeker niet qua service.

Taxi's zijn natuurlijk de eerste toepassing waarbij eventuele problemen snel aan het licht komen.
Tesla zou die klachten dan ook moeten omarmen om te werken aan productverbetering ipv het systematisch downplayen.

https://www.parool.nl/nieuws/taxichauffeurs-schiphol-tesla-s-niet-geschikt-voor-intensief-gebruik~bd3c0a2e/

https://www.autoblog.nl/taxichauffeurs-naar-rechter-om-falende-teslas

Niet voor niets dat ik voor mijn eigen eerste EV ga kijken naar Toyota, Huyndai of Kia.
pi_200438100
Tesla is geen autofabrikant, het is een investeringsmaatschappij.
Drie maanden levertijd voor een gewoon onderdeel is werkelijk onvoorstelbaar, ongekend in de auto-industrie.
Er is bij Tesla louter aandacht voor de shareholders. Maar zelfs sommige shareholders klagen Elon Musk aan.

De Nissan Leaf is nu 10 jaar oud. Eigenaren merken dat de batterij ouderdomsgebreken vertoond en zoeken naar oplossingen. Onder de gebreken valt het vaker moeten opladen, minder dan de helft aan range. Een nieuwe accu kost ongeveer 7000 euro, meer dan de dagwaarde van de auto.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200438187
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:11 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoe staat het tegenwoordig met de levensduur van electrische auto's ? Had altijd begrepen dat dit type auto's - afgezien van banden, en roest - een miljoen kilometers mee zouden moeten kunnen ? Theoretisch dan he ?

Klopt dit verhaal nog ? Of ligt het iets genuanceerder ?
In theorie klopt dit.

Remmen hebben het bij een EV sowieso veel minder zwaar, meer dan 500.000km rijden met 1 setje remblokken (!) is dan ook niet onmogelijk. Er wordt zelfs aangeraden om af en toe "stevig aan te remmen" omdat ze anders zo weinig gebruikt worden dat ze kunnen vastroesten. Dat is overigens ook iets dat je ziet bij sommige hyrbrides als er veel uitgerold wordt en niet stevig geremd.

Verder mis je natuurlijk onderdelen als distributieriemen, v-snaren, multiriemen, uitlaat, katalysator, roetfilter en heb je minder vaak een beurt nodig.

Van de accu's is aangetoond dat ze meer dan 400.000km kunnen halen met nog 85 tot 90% range, ook bij Tesla.

Zoals je ziet is de degradatie niet groot, echter zijn er ook accu's die het bij lange na niet halen.
Op dat vlak zou ik het huren van de accu of een 10 jaar / 250.000km garantie (en daarmee het risico bij de fabrikant / dealer leggen) wel als een oplossing zien.





Op dat vlak is de markt al aan het veranderen, er worden steeds minder auto's verkocht en er is steeds meer lease (waarmee dat risico ook meer verspreid bij de leasemaatschappij ligt). Nu ben ik iemand die het liefst gewoon naar een dealer rijdt en een auto koopt (en gelijk betaalt) maar je ziet een duidelijke verschuiving in die trend en misschien is dat voor EV's wel de toekomst.

Meningen zullen daarover verschillen, monden zullen schuimen :P
pi_200438209
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:33 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tesla is geen autofabrikant, het is een investeringsmaatschappij.
Drie maanden levertijd voor een gewoon onderdeel is werkelijk onvoorstelbaar, ongekend in de auto-industrie.
Er is bij Tesla louter aandacht voor de shareholders. Maar zelfs sommige shareholders klagen Elon Musk aan.

De Nissan Leaf is nu 10 jaar oud. Eigenaren merken dat de batterij ouderdomsgebreken vertoond en zoeken naar oplossingen. Onder de gebreken valt het vaker moeten opladen, minder dan de helft aan range. Een nieuwe accu kost ongeveer 7000 euro, meer dan de dagwaarde van de auto.
Ik lees je reacties graag maar ik zou het waarderen als je zelf bronnen vermeldt bij wat je post, zodat ik het niet iedere keer hoef te doen. Dat maakt je positie in een discussie ook wat sterker.

Wat betreft de Nissan Leaf:

https://www.ad.nl/auto/hergebruik-accu-s-maakt-elektrische-auto-s-goedkoper~a6b3c01e/

quote:
De kosten van de accupakketten in elektrische auto's kunnen oplopen tot een vijfde van de totaalprijs van de auto. In geval van de Nissan Leaf kost een nieuw accupakket richting de 6.000 euro, maar het Japanse bedrijf heeft een manier gevonden om hierop te bezuinigen.

Eigenaren van de eerste generatie Leaf, die alweer acht jaar geleden werd onthuld, kunnen nu voor 300.000 yen, oftewel 2.855 dollar terecht bij een dochteronderneming van Nissan voor een gereviseerde set. ,,Met deze lithium-ion accu's willen we de restwaarde vergroten en tevens de drempel voor de aanschaf van EV's verlagen", zei Eiji Makino, CEO van 4R Energy - het bedrijf dat de revitalisering voor zijn rekening neemt.

Ook Toyota
Het bedrijf heeft een manier gevonden om alle 48 modules per accupakket te analyseren in vier uur tijd. Een enorme tijdsbesparing ten opzicht van de 16 (!) dagen die Nissan-werknemers tot voor kort nodig hadden voor soortgelijke metingen. Modules met een capaciteit van meer dan 80 procent worden hergebruikt in nieuwe accupakketten voor de Leaf, de overige worden gereviseerd en verkocht als accu's voor golfkarretjes, heftrucks en andere toepassingen. Het gaat hierbij om een proef in Japan, die wereldwijd navolging krijgt wanneer het project aanslaat. Aangezien er een flinke prijsstijging wordt verwacht voor de grondstoffen in accu's zoals kobalt, nikkel en lithium, werken meer merken aan hergebruik. Toyota kondigde in januari ook al een samenwerkingsverband aan voor hergebruik van accu's.
Per jaar zou je bij de Leaf dus zo'n ¤300 opzij moeten zetten voor een ruil-accu, als je terugrekent.
Daar tegenover staat minder onderhoudskosten, geen distributieriem na 10 jaar, etc.

Besef ook dat je per jaar ~¤1300 op brandstof (en momenteel ook nog een bedrag aan wegenbelasting) bespaart als je 20.000km rijdt, dus je zou dan zo'n 25% van je besparing moeten reserveren.

Het enige nadeel is dat ¤3000 in 1x een hoop geld is als je het niet opzij hebt gezet.

[ Bericht 23% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-07-2021 11:49:34 ]
pi_200438230
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Vraag dit maar aan de BIOS-groep, beter bekend als de Schipholtaxi.
Ze hebben een loods vol met defecte Testlades en mogen maar 2 defecte auto's per keer aanbieden voor herstel.
Klopt ja, iedere keer als ik weer op Schiphol land (woon in het buitenland), en pak de taxi naar mijn hotel, en we beginnen over de auto begint de chauffeur gelijk te stomen :)
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_200438273
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

In theorie klopt dit.

Remmen hebben het bij een EV sowieso veel minder zwaar, meer dan 500.000km rijden met 1 setje remblokken (!) is dan ook niet onmogelijk. Er wordt zelfs aangeraden om af en toe "stevig aan te remmen" omdat ze anders zo weinig gebruikt worden dat ze kunnen vastroesten. Dat is overigens ook iets dat je ziet bij sommige hyrbrides als er veel uitgerold wordt en niet stevig geremd.

Verder mis je natuurlijk onderdelen als distributieriemen, v-snaren, multiriemen, uitlaat, katalysator, roetfilter en heb je minder vaak een beurt nodig.

Van de accu's is aangetoond dat ze meer dan 400.000km kunnen halen met nog 85 tot 90% range, ook bij Tesla.

Zoals je ziet is de degradatie niet groot, echter zijn er ook accu's die het bij lange na niet halen.
Op dat vlak zou ik het huren van de accu of een 10 jaar / 250.000km garantie (en daarmee het risico bij de fabrikant / dealer leggen) wel als een oplossing zien.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Op dat vlak is de markt al aan het veranderen, er worden steeds minder auto's verkocht en er is steeds meer lease (waarmee dat risico ook meer verspreid bij de leasemaatschappij ligt). Nu ben ik iemand die het liefst gewoon naar een dealer rijdt en een auto koopt (en gelijk betaalt) maar je ziet een duidelijke verschuiving in die trend en misschien is dat voor EV's wel de toekomst.

Meningen zullen daarover verschillen, monden zullen schuimen :P
Dank je ! Mooi onderbouwd antwoord. Ben niet super deskundig op het gebied van auto's maar vind het wel aardig om over te lezen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_200438443
Om nog even terug te komen op private lease:



Ik ben niet perse een voor- of tegenstander van private lease. Een ieder moet zijn belangen daarin zelf afwegen.
Ik denk wel dat daar de sleutel kan liggen voor veel mensen om het risico van een defecte accu af te dekken.

Andere oplossingen:
- garantie uitbreiding (eventueel met aanscherping van consumentenwetgeving)
- gereviseerde accu's (op ruilbasis, zoals nu ook al met motoren, versnellingsbakken, dynamo's, etc)
- auto kopen, accu huren

Iedere oplossing heeft z'n voor- en nadelen. Reviseren (testen en vervangen van defecte cellen) zal vooral voor de 2e hands markt belangrijk worden.

Belangrijkste is dat accu's rap goedkoper worden. Het zal veel mensen niet snel genoeg gaan maar Tesla (ik noem ze toch weer even) verwacht dat de ruwe kWh prijs voor hun zelf geproduceerde accucellen in 2024 op $50 ligt, een halvering t.o.v. 2020 (!)

En de concurrentie zal mee moeten, anders zijn ze te duur.
pi_200438527
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200438614
quote:
Dat gaat om de bekende "auto van de zaak".

Ik heb het over private lease.
pi_200438686
Ik vind 't een boute uitspraak om te zeggen dat je geen onderhoud zult hebben bij een EV.
Door het hoge gewicht van een EV zullen ophangingsdelen veel te verduren krijgen.
Een EV heeft een koelsysteem voor de accu's.

Leuk weetje: Door een foutje in de software geeft de Audi E-tron bij 10.000 km het bericht dat de auto een oliebeurt nodig heeft. De tekst en het icoon zijn verwarrend, het slaat wel degelijk op een onderhoudsbeurt.
Wat valt er dan onder die onderhoudsbeurt:
quote:
• Remsysteem: Controleer de dikte van de remblokken
• Accu aangesloten box: controleer de gezondheidstoestand met voertuigdiagnosetester in Begeleide functies
• EHBO-doos: Controleer en vul de vervaldatum in JJJJ / MM _________ (indien van toepassing)
• Onderdelen voor- en achteras/ophanging: Controleer de stofafdichtingen op kogelgewrichten en spoorstangeinden; controleer op overmatig spel
• Instrumentenpaneel: waarschuwings- en indicatielampjes controleren
• Display voor onderhoudsherinnering: Display resetten
• Ruimtebesparend reservewiel en band: conditie en bandenspanning controleren, indien nodig bijstellen (indien aanwezig)
• Banden: Controleer de staat en de slijtage van het bandenprofiel; Controleer en noteer de profieldiepte
• Banden: bandenspanning controleren en indien nodig bijstellen
• Bandenreparatieset: controleer en noteer de volledigheid en vervaldatum (indien aanwezig)
• Wisserbladen: Controleer staat en vervang indien nodig
bron: https://electrek.co/2020/(...)rs-needs-oil-change/
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200438774
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 12:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik vind 't een boute uitspraak om te zeggen dat je geen onderhoud zult hebben bij een EV.
Door het hoge gewicht van een EV zullen ophangingsdelen veel te verduren krijgen.
Een EV heeft een koelsysteem voor de accu's.
Uiteraard doel ik op alle onderdelen die een EV niet meer heeft t.o.v. een auto met verbrandingsmotor.
Remmen hebben het ook minder zwaar.

Koelsysteem, airco, etc zijn natuurlijk delen die wel onderhoud nodig hebben.

Bij de ophanging is het de vraag of je dat voldoende zwaar uitvoert. Er zijn historisch personenauto's bekend waar je iedere 100.000km de draagarmen kan vervangen, er zijn ook auto's die zonder klagen naar de 3 ton rijden.

Bij een EV van 1600 kilo zal dat geen grote uitdaging zijn, dat weegt een Volvo V70 ook al bijna.

quote:
Leuk weetje: Door een foutje in de software geeft de Audi E-tron bij 10.000 km het bericht dat de auto een oliebeurt nodig heeft. De tekst en het icoon zijn verwarrend, het slaat wel degelijk op een onderhoudsbeurt.
Wat valt er dan onder die onderhoudsbeurt:
[..]

bron: https://electrek.co/2020/(...)rs-needs-oil-change/
Slordig :D
pi_200438840
Nu is het maar 1 verslag dus je kan er geen conclusie uit trekken, evengoed wel interessant:

https://www.dagelijksauto.nl/elektrische-auto/tesla-model-x-onderhoud/

Een selectie:

quote:
Een Tesla met 650.000 kilometer op de teller: dit ging er allemaal aan kapot

[...]

Remmen en banden
Deze Tesla bewijst dat elektrische auto’s veel langer met hun remmen doen. Pas na 265.000 kilometer zijn de remschoenen voor de eerste keer vervangen, veel later dan bij een auto met een verbrandingsmotor. Door het regenereren van energie worden de remmen veel minder aangesproken, en dat merk je dus. De remmen zelf zijn pas vervangen toen de teller al ver voorbij de 6 ton was. Ondanks dat deze Tesla zijn kilometers vooral sleet op de snelweg is dit een flinke prestatie.

Wel heeft de Tesla Model X heel wat banden versleten. Het is bekend dat elektrische auto’s door de snellere acceleratie veel minder lang doen met een set banden. Deze Tesla deed gemiddeld 30 à 35.000 kilometer met een set banden: de banden van de Tesla zijn in die 650.000 kilometer dus 19 keer vervangen!

Andere onderdelen
Bij elke auto die zoveel kilometers rijdt, gaan onderdelen kapot en dat was bij deze Tesla niet anders. De pomp voor de airconditioning is twee keer vervangen. Vanwege het klimaat in Californië reed de auto altijd met de airco aan – hij reed ook vaak door de woestijn. Het is bekend dat de pompen bij Tesla zelden de 2 ton halen, maar dat is bij veel andere automerken niet anders. De wiellagers zijn vervangen, maar de rest van de ophanging is nog origineel.

Ook zijn er in het leven van de Tesla Model X meerdere elektrische componenten vervangen, onder andere de knop om de achterdeuren te openen, een knop op het stuur en sensoren van de gordels en de achterklep. Bij Tesla’s is het bekend dat het multimediascherm langzaam geel wordt en er op een bepaald moment mee stopt. Bij deze Tesla was dit pas na bijna 6 ton. Het vervangen was wel een dure aangelegenheid.
pi_200438937
Een oliebeurtje dat zijn de kosten niet, bij brandstofauto's.

Een distributieriem of distributieketting vernieuwen is wel kostbaar.
De vervangingsinterval verschilt per motor;
Een riem van een Fiesta kan 150.000 km of uiterlijk 10 jaar mee gaan.
Bij een Mondeo is het 120.000 km of uiterlijk 5 jaar.

Bij een distributieketting wil een fabrikant nog weleens aangeven dat deze levenslang mee gaat. Maar elke ketting rekt op. Bij een ketting die teveel opgerekt is ontstaat een speling waardoor je de ketting gaat horen rammelen. Dat is het moment dat de ketting aan vervanging toe is, voordat er een tandje overgesprongen kan worden.

Overigens zijn de kettinggeleiders en de kettingspanner onderdelen die onder het gewone onderhoud vallen.

maar wat je ook opnoemt, koppeling, koppakking, al het onderhoud, het is niets in vergelijking met even een nieuwe accu bestellen voor de EV :)
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200438968
Zou wel interessant zijn om de bandenslijtage te vergelijken tussen EV en ICE.
de EV is zwaarder dus zou je meer slijtage verwachten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200439028
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 12:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een oliebeurtje dat zijn de kosten niet, bij brandstofauto's.

Een distributieriem of distributieketting vernieuwen is wel kostbaar.
De vervangingsinterval verschilt per motor;
Een riem van een Fiesta kan 150.000 km of uiterlijk 10 jaar mee gaan.
Bij een Mondeo is het 120.000 km of uiterlijk 5 jaar.

Bij een distributieketting wil een fabrikant nog weleens aangeven dat deze levenslang mee gaat. Maar elke ketting rekt op. Bij een ketting die teveel opgerekt is ontstaat een speling waardoor je de ketting gaat horen rammelen. Dat is het moment dat de ketting aan vervanging toe is, voordat er een tandje overgesprongen kan worden.

Overigens zijn de kettinggeleiders en de kettingspanner onderdelen die onder het gewone onderhoud vallen.

maar wat je ook opnoemt, koppeling, koppakking, al het onderhoud, het is niets in vergelijking met even een nieuwe accu bestellen voor de EV :)
Nee, dat klopt. Maar een accu is dan ook geen onderdeel van de reguliere onderhoudsbeurt.
Dat blijft een lastig punt. Overigens is dat in deze discussie (waterstof vs elektrisch) wat minder interessant, aangezien een brandstofcel nu ook niet bepaald goedkoop is (en daarnaast ook een wat kleinere accu aan boord heeft).

Het enige wat dat kan oplossen is prijsdaling van accucellen en revisie van accu's.
pi_200439054
Wat kost een kilogram waterstof vandaag de dag?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200439058
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 12:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zou wel interessant zijn om de bandenslijtage te vergelijken tussen EV en ICE.
de EV is zwaarder dus zou je meer slijtage verwachten.
Voor die Tesla model S (zie post #67) had men het over 30 tot 35.000km.
Ik haal ongeveer 55 tot 60.000km met mijn banden wat aardig richting het gemiddelde van 65.000 gaat.

Een ex-collega met een BMW (~ 300 pk) haalt dat niet :+
pi_200439065
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 12:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
Wat kost een kilogram waterstof vandaag de dag?
Ongeveer ¤10
Goed voor een bereik van 90 tot 100km.
Dus zo'n 10,5 cent per kilometer.

Ter vergelijking met mijn hybride op benzine:
Ik verbruik 5,4 liter op 100km (over een heel jaar genomen).
Dat is zo'n 10 cent per kilometer (het was iets lager voordat de brandstofprijzen omhoog schoten)

En elektrisch rijdt 5 tot 6km op 1kWh.
Uitgaande van 5km op 1kWh is dat 4,8 cent per km als je thuis kan laden voor 24 cent per kWh.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-07-2021 12:47:12 ]
pi_200439227
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ongeveer ¤10
Goed voor een bereik van 90 tot 100km.
Dus zo'n 10,5 cent per kilometer.

Ter vergelijking met mijn hybride op benzine:

Ik rij gemiddeld 5,4km op de 100km (over een heel jaar genomen).
Dat is zo'n 10 cent per kilometer.

En elektrisch rijdt 5 tot 6km op 1kWh.
Uitgaande van 5km op 1kWh is dat 4,8 cent per km als je thuis kan laden.
Een Oostenrijkse hoogleraar is van mening dat een waterstofauto 2,4 keer zoveel energie nodig heeft als een batterij-elektrische auto.
bron: https://www.autoweek.nl/a(...)ie-dan-reguliere-ev/
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200439236
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 12:47 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Een Oostenrijkse hoogleraar is van mening dat een waterstofauto 2,4 keer zoveel energie nodig heeft als een batterij-elektrische auto.
bron: https://www.autoweek.nl/a(...)ie-dan-reguliere-ev/
Ja, dat klopt wel ongeveer met de OP: 2,5 tot 3 keer afhankelijk van welke factoren je meerekent.

De prijs van waterstof is overigens nog laag momenteel omdat er behalve BTW geen belasting of accijns op zit.
Elektrisch is voor de helft belastingen dus op zich knap dat het alsnog ruim de helft goedkoper is, totdat je beseft dat dat vooral in het rendement zit, waarmee je weer op het energetisch verhaal terecht komt.

Zou je 1kg waterstof produceren met stroom van 24 cent per kWH dan zou 1 kilo ineens ¤15,6 kosten :+
Dankzij de grootverbruikstarieven betalen ze dat er uiteraard niet voor... en... sowieso wordt waterstof momenteel vooral gemaakt uit... aardgas...

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-07-2021 12:57:41 ]
pi_200439885
Elke dag vechten voor een laadplek op de parkeerplaats is iets wat mensen die duurdere auto's rijden nooit zullen gaan doen. Voor deze mensen zal de waterstof auto de toekomst zijn. Daarnaast zijn er voor de gebruiker nog meer voordelen:

• The propulsion in hydrogen fuel cell cars is purely electrical. When you drive one, it feels similar to driving a regular electric car. What does that mean? Virtually no engine noise and a lively start, because electric motors provide full torque even at low speeds.

• Another advantage is the quick charging time. Depending on the charging station and battery capacity, fully electric vehicles currently require between 30 minutes and several hours for a full charge. The hydrogen tanks of fuel cell cars, on the other hand, are full and ready to go again in less than five minutes. For users, this brings vehicle availability and flexibility into line with those of a conventional car.

• For the time being, hydrogen cars still have a longer range than purely electric cars. A full hydrogen tank will last around 300 miles (approx. 480 kilometers). Battery-powered cars can match this with very large batteries – which in turn will lead to an increase in both vehicle weight and charging times.

• The range of fuel cell vehicles is not dependent on the outsidetemperature. In other words, it does not deteriorate in cold weather.

https://www.bmw.com/en/in(...)ars-work.html#pwjt-2
---------------------------------------
Better to burn up than fade away!
  maandag 19 juli 2021 @ 13:43:04 #77
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_200439973
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 13:36 schreef Groeneg2 het volgende:
Elke dag vechten voor een laadplek op de parkeerplaats is iets wat mensen die duurdere auto's rijden nooit zullen gaan doen. Voor deze mensen zal de waterstof auto de toekomst zijn. M
Waarom zullen die mensen daar elke dag om moeten vechten? Die hebben hun auto ‘s nachts gewoon opgeladen op hun eigen oprit.
pi_200440027
Iedereen die in een stad woont kent het probleem, er zijn nu al te weinig laadpalen op straat en in de parkeergarages. Bij zakelijke bezoeken idem, op de parkeerplaats van het zakelijk adres dat bezocht wordt zijn te weinig laadpalen en dit gegeven leidt telkenmale tot irritaties.
---------------------------------------
Better to burn up than fade away!
pi_200441198
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 13:36 schreef Groeneg2 het volgende:
Elke dag vechten voor een laadplek op de parkeerplaats is iets wat mensen die duurdere auto's rijden nooit zullen gaan doen. Voor deze mensen zal de waterstof auto de toekomst zijn. Daarnaast zijn er voor de gebruiker nog meer voordelen:

• The propulsion in hydrogen fuel cell cars is purely electrical. When you drive one, it feels similar to driving a regular electric car. What does that mean? Virtually no engine noise and a lively start, because electric motors provide full torque even at low speeds.

• Another advantage is the quick charging time. Depending on the charging station and battery capacity, fully electric vehicles currently require between 30 minutes and several hours for a full charge. The hydrogen tanks of fuel cell cars, on the other hand, are full and ready to go again in less than five minutes. For users, this brings vehicle availability and flexibility into line with those of a conventional car.

• For the time being, hydrogen cars still have a longer range than purely electric cars. A full hydrogen tank will last around 300 miles (approx. 480 kilometers). Battery-powered cars can match this with very large batteries – which in turn will lead to an increase in both vehicle weight and charging times.

• The range of fuel cell vehicles is not dependent on the outsidetemperature. In other words, it does not deteriorate in cold weather.

https://www.bmw.com/en/in(...)ars-work.html#pwjt-2
Je lijkt het hele topic overgeslagen te hebben voordat je reageerde.
Dat geeft niet maar daardoor herhaal je wel argumenten die al behandeld zijn.

De planning is dat er in 2030 zo'n 1,5 tot 2 miljoen openbare laadpalen zijn in Nederland.
Dat zal deels door de industrie zelf geplaatst worden, deels in straten via aanbesteding door gemeenten, deels door grote tankstations (en ook oliereuzen als Shell), deels bij bedrijven en winkels, etc.
Uiteraard in overeenstemming met netbeheerders.

Waterstof is al ruim behandeld in de OP.

Dat het prima zal rijden, net als elektrisch (want waterstofauto's zijn elektrisch) ontkent niemand. Echter heeft het 2,5 tot 3x meer energie nodig voor 1 kilometer dan een elektrische auto.

Snel tanken wordt als argument aangegeven. Maar hoe relevant is dat bij een EV? Alleen als je op dagelijkse basis je accu leegrijdt (>300km per dag) dan heb je daar echt last van. Normaal vertrek je 's ochtends met een volle accu. Met de komende 800 volt - 350kW laders kan je 1750 tot 2100km per uur laden (!).
300 kilometer (80% van een 75kWh accu) laad je dan in 10 tot 11 minuten. Dat is 5 minuten langer dan dat je bij een waterstof tankstation staat.

Wat je ook niet moet vergeten: voor het tanken sta je iedere tankbeurt bij een waterstoftankstation. Je zal er altijd tijd voor moeten nemen. Bij een EV is het bij thuiskomst stekker er in en 's ochtends koppel je hem weer af.
Alleen als je de range overtreft sta je bij een laadstation.

Dat de range nu iets verder is dat klopt. De vraag is of je bereid bent om ¤20.000 meer uit te geven aan een auto en ruim 2x meer aan brandstofkosten om dat verschil. In 2026 zullen EV's een range hebben tot zo'n 650 kilometer. Is dat voor iedereen nodig? Ik heb liever 400km range en dan een wat goedkopere auto. Ik rij hooguit een paar keer per jaar verder dan die afstand.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-07-2021 15:20:26 ]
pi_200441299
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 13:47 schreef Groeneg2 het volgende:
Iedereen die in een stad woont kent het probleem, er zijn nu al te weinig laadpalen op straat en in de parkeergarages. Bij zakelijke bezoeken idem, op de parkeerplaats van het zakelijk adres dat bezocht wordt zijn te weinig laadpalen en dit gegeven leidt telkenmale tot irritaties.
Uiteindelijk zal daar een oplossing voor moeten komen in de grote steden en oude centra, al zijn die vaak al autovrij.

Ik stel niet dat het niet een probleem is, het kan de acceptatie van EV's in die gebieden sterk vertragen.

Neemt niet weg dat waterstof qua verkopen voorlopig op een dood spoor zit, een aantal fabrikanten de handdoek in de ring hebben gegooid en je in sommige gebieden meer dan 50km moet rijden om waterstof te tanken.

Waterstof tankstations kosten ¤1,2 miljoen per stuk, kunnen niet in (de buurt) van een woonwijk (zie ongeluk in Noorwegen) en het is een hoog economisch risico om die tankstations te gaan bouwen zonder de zekerheid dat er waterstofauto's verkocht gaan worden.

Want ondanks ruim 30 jaar ontwikkeling, kosten ze nog steeds ¤65.000 of meer, terwijl de aanschafprijs van EV's zakt en zakt.
pi_200441519
bedoel je met autovrij dat er geen auto's rijden of dat er geen autobezit is in grote steden en oude centra?

Vorig jaar was er een brand waardoor een ondergrondse parkeergarage nabij het centrum een jaar lang dicht was.
als gevolg ontstonden hoog oplopende spanningen tot ruzies over die ene parkeerplek die dan alleen voor EVs zou zijn. In een stad zal je zeker een stuk moeten wandelen naar de auto. Bewoners moesten tot wel 2 km om voor een parkeerplek.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200441690
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 15:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
bedoel je met autovrij dat er geen auto's rijden of dat er geen autobezit is in grote steden en oude centra?
Sommige (delen van) centra zijn autovrij. Je mag uiteraard een auto op naam hebben maar je mag in die delen vaak niet rijden of parkeren. Uitzonderingen en variaties zijn daar natuurlijk ook weer op.

quote:
Vorig jaar was er een brand waardoor een ondergrondse parkeergarage nabij het centrum een jaar lang dicht was.
als gevolg ontstonden hoog oplopende spanningen tot ruzies over die ene parkeerplek die dan alleen voor EVs zou zijn. In een stad zal je zeker een stuk moeten wandelen naar de auto. Bewoners moesten tot wel 2 km om voor een parkeerplek.
Problemen zijn er zeker. Als ik in Hilversum bij vrienden langs wil (ze wonen tegenover het station) dan moet ik soms ook 2 kilometer lopen om m'n auto te parkeren. In Leiden ging dat iets soepeler maar toch ook ~300 meter.

Maar dat is ook ellende met een benzineauto, is mijn ervaring. Individueel vervoer en drukke steden is geen gelukkige combinatie.

Het is soms wat het is. Hoe gemeenten dat willen gaan aanpakken weet ik niet.
Het zal de acceptatie van EV's in dat soort gebieden vertragen (en dus het uit faseren van brandstofauto's vertragen) en als men wil dat dat anders wordt, dan moet er iets aan gedaan worden.

Dat er knelpunten zijn, betekent niet dat het er niet komt. Sterker nog, we zitten al bijna op een marktaandeel van 20%.
pi_200441737
Het aandeel EVs in Nederland is licht gedaald. Plugin hybrides zijn in opmars.

Als oorzaak noemt men de verhoging van de bijtelling van dit jaar naar 12 procent.
Kortom; zodra het financiële voordeel wegvalt, vliegen de EVs direct de grens over.

bron: https://www.autoweek.nl/a(...)erste-kwartaal-2021/

[ Bericht 7% gewijzigd door spectrumanalyser op 19-07-2021 15:47:36 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200441851
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 15:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het aandeel EVs is licht gedaald. Plugin hybrides zijn in opmars.

bron: https://www.autoweek.nl/a(...)erste-kwartaal-2021/
Eerste kwartaal van het nieuwe jaar is dat meestal het geval omdat er in de laatste maand van het jaar daarvoor vaak nog net een lager bijtelling is en er dan meer verkocht worden.

Tweede kwartaal is vaak representatiever.

quote:
Als oorzaak noemt men de verhoging van de bijtelling van dit jaar naar 12 procent.
Kortom; zodra het financiële voordeel wegvalt, vliegen de EVs direct de grens over.
Ik lees niet in dat artikel dat er auto's de grens over zijn gegaan.

Hoeveel EV's zijn er uit Nederland geëxporteerd in 2020?
En hoeveel zijn er geïmporteerd?

(2021 is nog niet afgelopen dus daar vraag ik nog niet naar)
pi_200441907
Het is mogelijk dat consumenten op goedkopere EVs wachten.
"Helft minder elektrische auto's verkocht in eerste kwartaal van dit jaar"
zie: https://www.nu.nl/economi(...)al-van-dit-jaar.html
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200441936
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 15:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het is mogelijk dat consumenten op goedkopere EVs wachten.
"Helft minder elektrische auto's verkocht in eerste kwartaal van dit jaar"
zie: https://www.nu.nl/economi(...)al-van-dit-jaar.html
Zoals ik al zei: in het laatste kwartaal van 2020 zijn er nog flink wat EV's gekocht met lage bijtelling en dat heeft het kwartaal daarna z'n weerslag.
Is niet voor het eerst.
pi_200441973
https://www.autoblog.nl/nieuws/zo-verloopt-de-import-en-export-van-evs-181209

De import van gebruikte EV's was in 2020 ongeveer 3x hoger dan de export.
Vooralsnog dus geen teken dat er een massale export is.
pi_200441984
Je kan al op veel locaties waterstof tanken en dat totaal groeit snel.
https://opwegmetwaterstof.nl/tanklocaties/

Ik ga zeker voor een waterstof auto als ik mijn huidige auto ga inleveren in 2023
---------------------------------------
Better to burn up than fade away!
pi_200442177
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 15:54 schreef Groeneg2 het volgende:
Je kan al op veel locaties waterstof tanken en dat totaal groeit snel.
https://opwegmetwaterstof.nl/tanklocaties/

Veel? 8 werkende waterstof tankstations in Nederland tegenover ~ 190.000 openbare laadpunten en 2.000 snelladers.

quote:
Ik ga zeker voor een waterstof auto als ik mijn huidige auto ga inleveren in 2023
Leuk.
Voor welke auto ga je? Wat is je budget?
pi_200442256
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 15:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.autoblog.nl/nieuws/zo-verloopt-de-import-en-export-van-evs-181209

De import van gebruikte EV's was in 2020 ongeveer 3x hoger dan de export.
Vooralsnog dus geen teken dat er een massale export is.
Tja, dat is een bericht uit 2020. Straks komt er een grote golf tweedehands EV's op de markt dankzij de idiote bijtellingsregels (die ook nog eens totaal inefficiënt waren trouwens).

En zo gul als de VVD is tegenover leaserijders, zo karig zijn ze tegenover particulieren die een occasion willen kopen.

Gevolg? Al die auto's stromen naar het buitenland.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2021 16:14:11 ]
pi_200442271
Ik schat in dat er 2023 nog veel meer tankstations zijn maar ik kom elke week wel een keer in Rotterdam, Den Haag Amsterdam of Utrecht dus voor mij nu al geen probleem. Ik denk in 2023 de keuze te hebben uit diverse BMW's :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Groeneg2 op 19-07-2021 16:23:54 ]
---------------------------------------
Better to burn up than fade away!
pi_200442416
quote:
1s.gif Op maandag 19 juli 2021 16:13 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Tja, dat is een bericht uit 2020. Straks komt er een grote golf tweedehands EV's op de markt dankzij de idiote bijtellingsregels (die ook nog eens totaal inefficiënt waren trouwens).

En zo gul als de VVD is tegenover leaserijders, zo karig zijn ze tegenover particulieren die een occasion willen kopen.

Gevolg? Al die auto's stromen naar het buitenland.
Daar zie ik nog geen tekenen van als je de eerste 2 kwartalen van 2021 erbij pakt:

https://www.nu.nl/economie/6143900/we-halen-veel-meer-gebruikte-autos-uit-het-buitenland-record-nadert.html

quote:
Modellen met hybride-aandrijflijn en volledig elektrische auto's zijn eveneens meer in trek. De parallelimport van hybride auto's is ten opzichte van het eerste half jaar van 2020 verdrievoudigd tot 13.040 exemplaren. Die van elektrische auto's steeg van 1.347 tot 3.452 stuks.


[ Bericht 13% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-07-2021 16:40:04 ]
pi_200442461
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 16:14 schreef Groeneg2 het volgende:
Ik schat in dat er 2023 nog veel meer tankstations zijn maar ik kom elke week wel een keer in Rotterdam, Den Haag Amsterdam of Utrecht dus voor mij nu al geen probleem. Ik denk in 2023 de keuze te hebben uit diverse BMW's :)
Ik hoop voor je dat ze die datum halen.
Ze werken samen met Toyota zag ik, ben benieuwd.
pi_200442697
Recent filmpje van Tweakers over waterstofauto's.

pi_200443391
Wat ik me afvroeg; voor wie is de waterstofauto?

Als je nu 10.000km per jaar rijdt, dan rij je gemiddeld 27,5km per dag.
Rij je 15.000km per jaar, dan zit je op 41km per dag.
Rij je 20.000km per jaar dan zit je op 55km per dag.

Zou je dat vertalen naar 260 werkdagen dan zit je respectievelijk op 39, 58 of 77km per dag.

Dat zijn geen afstanden die een waterstofauto rechtvaardigen, zeker niet nu EV's die ¤20.000 goedkoper in aanschaf zijn al meer dan 350km range hebben.

Dus iemand die nu diesel of LPG rijdt is vermoedelijk ook iemand die sneller een waterstofauto zal kopen dan een EV (of het in ieder geval onderzoekt).

Laat ik dan eens 25.000km per jaar nemen voor een gemiddelde waterstofauto.
Met een praktische range van 450km (je moet wat reserve houden, zie ook Tweakers filmpje) zou je dan zo'n 50 tot 60 keer per jaar tanken.

Efficiënt zitten er zo'n 16 uren in een dag waarin het druk zal zijn bij een tankstation, 's nachts slapen de meeste mensen.
Uitgaande van de 6 personen per uur die kunnen tanken, kan je dan in 16 uur zo'n 96 mensen bedienen als iedereen op gescheiden momenten komt.
Laten we 100 nemen, dat rekent mooi rond.

Dat zijn dus maximaal 36.525 tankbeurten per waterstof tankstation per jaar als je perfect spreidt en er altijd iemand klaar staat om te tanken als de ander wegrijdt.

Met 1 tankstation kan je dan jaarlijks (uitgaande van 55 tankbeurten) theoretisch maximaal 664 auto's bedienen.

In 2030 wil men 300.000 auto's op waterstof hebben in Nederland.

Dat betekent dat er (rekening houdend met 664 auto's per tankstation) minimaal 450 waterstof tankstations nodig zijn als iedereen perfect tankt volgens planning en verspreid over alle tankstations.

Aangezien dat nooit perfect aansluit (er zijn altijd piekmomenten op een dag), zal je minimaal op het dubbele uitkomen. Dus laten we 900 waterstof tankstations nemen als uitgangspunt.

De overheid gaat uit van 200 waterstof tankstations in 2030

Dus dan komen er geen 300.000 waterstofauto's of er moeten veel meer tankstations gebouwd worden.

Wat kost het om 900 waterstof tankstations neer te zetten voor 300.000 auto's? ¤3.000 per auto.

Wat draait een tankstation aan omzet? 5 kilo x ¤10 x 36.525 tankbeurten (meest optimale scenario).

Dat is ¤1.826.250 omzet per jaar. Uitgaande van 10% marge en wat kosten en onderhoud (ik laat de BTW nog even weg uit de berekening) blijft daar zo'n ¤150,000 van over.
Dat is dus ¤226 winst per waterstofauto per jaar.

Uitgaande van die ¤3.000 investering per auto ben je dus 13,25 jaar bezig om de investering van je tankstation terug te verdienen.

Wat is het verdienmodel dan?

Er lijken er dus bij nader inzien geen 300.000 waterstofauto's verwacht te worden in 2030 of het aantal tankstations is stiekem bijna 5x te laag ingeschat.

Schiet maar los op mijn bierviltjesberekening :D
  maandag 19 juli 2021 @ 18:13:31 #96
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_200443720
Waterstof is leuk als grondstof en bijstook brandstof in industrie. Als ons gasnet en onze gas apparatuur thuis een verschuiving naar meer H2 toestaat kunnen we dat ook overwegen.

Het geeft wel meer NOx en een iets andere balans van waar de warmte in ketels overgedragen wordt maar als dat acceptabel blijkt zou je daar als gezegd ook aan kunnen denken.

Alle andere gebruik lijkt leuk maar geeft enorme verliezen en is met het huidige voortschrijden van accu technologie achterhaald. Ik zou op dit moment H2 inzet in transport niet aanraden. Elders halen we er meer winst mee.

Wil je in transport CO2 besparen ga dan naar elektrisch en als je bereik nodig hebt naar CNG
pi_200444327
ter aanvulling van de post over onderhoud;
Elke auto met airco heeft om het jaar een aircoservice nodig. Per jaar verliest het systeem namelijk 10% van het koudemiddel. Doorrijden met geen of te weinig koudemiddel zorgt op den duur voor schade aan de aircopomp.
Het koudemiddel zorgt namelijk ook voor transport van de oliesmering van het aircosysteem. zonder smering draait de compressor in de soep.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 19 juli 2021 @ 21:24:12 #98
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_200446549
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juli 2021 19:31 schreef boertie het volgende:
Voor zover ik weet wordt waterstof nu nog uit aardgas gewonnen omdat het goedkoper is dan electrolyse..
Scheikundig gezien levert gas meer waterstof als electrolyse van water :) Daar zal het meer in zitten. Men gaat uiteraard voor geld, as usual..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 19 juli 2021 @ 21:55:22 #99
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_200447075
quote:
2s.gif Op maandag 19 juli 2021 21:24 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Scheikundig gezien levert gas meer waterstof als electrolyse van water :) Daar zal het meer in zitten. Men gaat uiteraard voor geld, as usual..
Dat zit hem vaak meer in wat je met de geproduceerde gassen wilt. Bij productie uit aardgas maak je ook CO en CO2. De fabrieken die uit aardgas H2 maken zet je om die reden vaak neer op plekken waar de CO en CO2 ook nodig zijn. Voor CO en CO2 is daarbij een vrij uitgebreid gas net in Nederland.
  dinsdag 20 juli 2021 @ 11:01:44 #100
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_200452496
quote:
1s.gif Op maandag 19 juli 2021 21:55 schreef TR08 het volgende:

[..]

Dat zit hem vaak meer in wat je met de geproduceerde gassen wilt. Bij productie uit aardgas maak je ook CO en CO2. De fabrieken die uit aardgas H2 maken zet je om die reden vaak neer op plekken waar de CO en CO2 ook nodig zijn. Voor CO en CO2 is daarbij een vrij uitgebreid gas net in Nederland.
true, maar het is- en blijft een feit, dat ze dus liever iets maken wat bijproducten geeft die je niet per definitie hard nodig hebt, en al helemaal niet in die hoeveelheden, om meer geld te kunnen maken.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')