Er zijn nog weinig tankstations en voertuigen. Ik denk waterstof interessant is voor grotere voertuigen zoals busjes een vrachtwagens.quote:Op zaterdag 17 juli 2021 13:32 schreef cherrycoke het volgende:
waterstof is per kilometer gewoon duurder en dat is het enigste wat voor de consument geld.
Het platina dat in brandstofcellen zit, ligt ook niet echt voor het oprapen.quote:Op zaterdag 17 juli 2021 14:03 schreef FlippingCoin het volgende:
Is het niet zo dat de beschikbaarheid van materialen voor accu's van elektrische auto's een probleem kan worden wanneer steeds meer mensen elektrisch gaan rijden?
Alleen jammer dat er zoveeel CO2 bij vrijkomt net zoveel als bij verbrandingquote:Op zaterdag 17 juli 2021 19:31 schreef boertie het volgende:
Voor zover ik weet wordt waterstof nu nog uit aardgas gewonnen omdat het goedkoper is dan electrolyse..
Niet alles wat superieur is, wint.quote:Op zaterdag 17 juli 2021 13:32 schreef cherrycoke het volgende:
waterstof is per kilometer gewoon duurder en dat is het enigste wat voor de consument geld.
In Sahara woestijn is dat geen probleem. En er vaart dagelijks schepen langs de middellandse zee. Het zou daar prima tankplaats voor schepen die op waterstof vaart.quote:Op zaterdag 17 juli 2021 19:20 schreef halfway het volgende:
Er is gigantisch veel stroom voor nodig om waterstof te maken, en dat is dus een stap teveel.
Dat is correct.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:08 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Niet alles wat superieur is, wint.
Dat lijkt in eerste instantie de voorstelling van zaken maar het is geen 2015 meer.quote:Daarbij is de keuze straks heel makkelijk:
Wil je 30min wachten om weer max 400km te rijden of 5min tanken om weer 6 a 700km te rijden?
Er zijn geen auto's met accu's die een fatsoenlijke range hebben.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is correct.
Aanschafprijs, verbruik en gebruiksgemak zijn vaak factoren die doorslag geven.
[..]
Dat lijkt in eerste instantie de voorstelling van zaken maar het is geen 2015 meer.
In de praktijk laad je een kwartier tot 80% lading en ga je weer op pad, zeker met de 350kW laadstations (400 en 800 volt) is dat geen enkel probleem.
350kW laden geeft een range van 1750 tot 2100km, afhankelijk van de auto.
Nu zul je stellen "die techniek zit nog niet in alle auto's" maar zeker wel al in auto's die minder kosten dan een Mirai of NEXO en zoals je in bovenstaand filmpje ziet maakt 800 volt nu een opmars.
Het volgende punt is: met je elektrische auto kan je in je straat, voor de deur of op je oprit laden en je vertrekt iedere ochtend met een volle accu. Stel je hebt een 64kWh accu en 200Wh verbruik (wat als onzuinig wordt gezien) dan kan je sowieso 320km rijden op een dag voor je ooit een laadpaal hoeft te zoeken.
Zou je iedere dag je accu geheel leegrijden, dan moet je per jaar dus 116.880km rijden.
De vraag is: ben je bereid om 2 tot 3x meer per kilometer te betalen omdat je enkele keren per jaar bij een laadpaal staat (wat in de praktijk 10 minuten meer kost dan waterstof tanken).
Zoals in de OP al geschreven staat, is de dichtheid van het aantal waterstof tankstations bedroevend en moet je in de praktijk gemiddeld 50km rijden om te tanken. Thuis tanken is uitgesloten, dus je bent altijd afhankelijk van tankstations.
Die waterstof tankstations zijn duur. En daarnaast "Bij een standaard waterstofstation, niet gevestigd op een productielocatie van waterstof, kunnen 2 auto's achter elkaar tanken. Bij sommige locaties 3 tot 4. Nooit meer. Het duurt daarna ongeveer een half uur voor er weer 2 kunnen tanken" (mijn 6 stuks uit de OP was dus wat optimistisch en zal minimaal een dubbele investering op zo'n locatie vergen).
Je hebt dan straks tankstations met een aanschafprijs van 1,2 miljoen Euro maar waar slechts ¤200 per uur omgezet wordt (4x ¤50 aan waterstof). En omzet is nog geen winst.
Als je dan ook nog ziet dat grote spelers als Daimler, Audi en Honda de waterstoftechniek in de ijskast hebben gezet, Audi hardop zegt dat het "te duur" is en dat Toyota en Hyundai inmiddels ook EV's verkopen (een stuk meer en goedkoper in aanschaf) dan vergt het wel een grote optimist om nog een toekomst te zien voor personenauto's op waterstof.
Tegelijk krijgen we steeds meer groene energie.quote:Op zaterdag 17 juli 2021 19:20 schreef halfway het volgende:
Er is gigantisch veel stroom voor nodig om waterstof te maken, en dat is dus een stap teveel.
Zo te zien is dat vooral voor de staalproductie, heeft weinig te maken met personenauto's.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:15 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-waterstof-productie
Wij zouden als Nederland er verstandig aan doen om mee te liften op wat ze in Duitsland aan het doen zijn en gaan doen.
https://www.manners.nl/toyota-mirai-waterstof-tesla-model-s/quote:Op zondag 18 juli 2021 10:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zo te zien is dat vooral voor de staalproductie, heeft weinig te maken met personenauto's.
Sowieso zijn de Duitse autofabrikanten gestopt met de ontwikkeling van waterstofauto's.
Je blijft je blindstaren op de range.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:42 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Er zijn geen auto's met accu's die een fatsoenlijke range hebben.
Het gaat er niet om wat ik wil, maar wat de consument wil. Die wil gemak. Die wil niet lang wachten om weer 300kom verderop weer lang te moeten wachten.
Dat gaat voor waterstof t.o.v. elektrisch niet veranderen.quote:En dat kostenverhaaltje? Vroegah was benzine ook stervensduur en niet te bereiken voor jan en alleman.
Zelfde geldt voor vliegen.
Het opslaan van overschotten in waterstof klinkt mooier dan het is. Het verlies (~50%) bij het 2x omzetten (stroom naar waterstof, waterstof naar stroom) maakt het zeer onrendabel. Accu's kunnen dat veel efficiënter.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:42 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Tegelijk krijgen we steeds meer groene energie.
Doordat de meeste groene energie sterk afhankelijk is van het weer, krijgen we ook steeds vaker te maken met schommelingen in energieaanbod en met overcapaciteit. Waterstof is een prima manier om overschot voor langere tijd op te slaan. Zo is TNO al druk aan het testen of we direct bij de offshore windmolenparken waterstof kunnen genereren. Dat kunnen we dan opslaan in de oude gasvelden. De infrastructuur om waterstof aan land te krijgen, ligt daar ook al (de aardgasinfrastructuur is prima geschikt te maken voor waterstof). In tegenstelling tot transport van elektriciteit door kabels, treedt er bij transport van waterstof geen verlies op.
Waterstofinstallaties moeten eerst ook gebouwd worden, dat lijkt me geen doorslaggevend argument.quote:Je kan ook energieoverschotten in accu's opslaan, maar accu's zijn kostbaar en moeten dan eerst gebouwd worden. De voorraad lithium en kobalt is beperk, maar recyclen van oude accu's is economisch nog niet erg interessant.
Daar wordt een Mirai vergeleken met een luxe Tesla Model S.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:45 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
https://www.manners.nl/toyota-mirai-waterstof-tesla-model-s/
Hoe heter des te minder zonnepanelen presteren.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:14 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
In Sahara woestijn is dat geen probleem. En er vaart dagelijks schepen langs de middellandse zee. Het zou daar prima tankplaats voor schepen die op waterstof vaart.
Klopt absoluut. Maar de jaaropbrengst wordt (ondanks dat) richting de evenaar wel beter.quote:Op zondag 18 juli 2021 12:54 schreef halfway het volgende:
[..]
Hoe heter des te minder zonnepanelen presteren.
Een brandstofmotor die 1 op 35 loopt is geen probleem, je moet dan de auto's een stuk lichter en kleiner maken.quote:Op zondag 18 juli 2021 13:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Laat de ontwikkeling van brandstofmotoren niet over aan niet-europese landen. Ze zijn in China goed in kopieeren, zelfs iets ontwikkelen komt niet voor.
Als er morgen een brandstofmotor te koop komt die 1 op 35 loopt dan is er netto meer winst te halen dan Waterstof of Electrisch.
Toch is de 18650 cell die in een EV zit niet anders dan die van 15 jaar geleden.quote:Op zondag 18 juli 2021 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een brandstofmotor die 1 op 35 loopt is geen probleem, je moet dan de auto's een stuk lichter en kleiner maken.
Daar staat tegenover dat dat met een EV ook kan.
Met de huidige combinatie van motoren en auto's is het niet haalbaar gebleken.
Autofabrikanten hebben 135 jaar de tijd gehad om dit te verbeteren, de rek lijkt eruit. Het stokje wordt overgenomen door de EV.
Als voorbeeld: Tesla gebruikt momenteel 18650, 2170 en 4680.quote:Op zondag 18 juli 2021 18:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Toch is de 18650 cell die in een EV zit niet anders dan die van 15 jaar geleden.
Het blijft een doodlopend spoor, je blijft fossiele brandstoffen verstoken.quote:Er worden boute uitspraken gedaan over verbetering in de cell, echter zie je bij de brandstofmotoren sneller ontwikkelingen. Neem de ontwikkeling in de motorolie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |