abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_200444327
ter aanvulling van de post over onderhoud;
Elke auto met airco heeft om het jaar een aircoservice nodig. Per jaar verliest het systeem namelijk 10% van het koudemiddel. Doorrijden met geen of te weinig koudemiddel zorgt op den duur voor schade aan de aircopomp.
Het koudemiddel zorgt namelijk ook voor transport van de oliesmering van het aircosysteem. zonder smering draait de compressor in de soep.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  maandag 19 juli 2021 @ 21:24:12 #98
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_200446549
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juli 2021 19:31 schreef boertie het volgende:
Voor zover ik weet wordt waterstof nu nog uit aardgas gewonnen omdat het goedkoper is dan electrolyse..
Scheikundig gezien levert gas meer waterstof als electrolyse van water :) Daar zal het meer in zitten. Men gaat uiteraard voor geld, as usual..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 19 juli 2021 @ 21:55:22 #99
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_200447075
quote:
2s.gif Op maandag 19 juli 2021 21:24 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Scheikundig gezien levert gas meer waterstof als electrolyse van water :) Daar zal het meer in zitten. Men gaat uiteraard voor geld, as usual..
Dat zit hem vaak meer in wat je met de geproduceerde gassen wilt. Bij productie uit aardgas maak je ook CO en CO2. De fabrieken die uit aardgas H2 maken zet je om die reden vaak neer op plekken waar de CO en CO2 ook nodig zijn. Voor CO en CO2 is daarbij een vrij uitgebreid gas net in Nederland.
  dinsdag 20 juli 2021 @ 11:01:44 #100
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_200452496
quote:
1s.gif Op maandag 19 juli 2021 21:55 schreef TR08 het volgende:

[..]

Dat zit hem vaak meer in wat je met de geproduceerde gassen wilt. Bij productie uit aardgas maak je ook CO en CO2. De fabrieken die uit aardgas H2 maken zet je om die reden vaak neer op plekken waar de CO en CO2 ook nodig zijn. Voor CO en CO2 is daarbij een vrij uitgebreid gas net in Nederland.
true, maar het is- en blijft een feit, dat ze dus liever iets maken wat bijproducten geeft die je niet per definitie hard nodig hebt, en al helemaal niet in die hoeveelheden, om meer geld te kunnen maken.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 20 juli 2021 @ 11:12:13 #101
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_200452677
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:01 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

true, maar het is- en blijft een feit, dat ze dus liever iets maken wat bijproducten geeft die je niet per definitie hard nodig hebt, en al helemaal niet in die hoeveelheden, om meer geld te kunnen maken.
Ik kom nog wel eens bij die fabrieken en herinner me niet dat ze die CO2 en CO afblazen
  dinsdag 20 juli 2021 @ 13:05:56 #102
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_200454220
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:12 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik kom nog wel eens bij die fabrieken en herinner me niet dat ze die CO2 en CO afblazen
je snapt hem niet.. als men straks miljoenen liters (of kilo's, whatever) waterstof gaan produceren uit gas, krijg je dus automagisch die bijproducten in dezelfde hoeveelheden.. Nú is dat allemaal wel te overzien, bruikbaar en beheersbaar omdat het nog niet om gruwelijk veel product gaat, maar straks leidt dat tot overschotten..

Bij elektrolyse krijg je voornamelijk gewoon waterstof en zuurstof en verder geen noemenswaardige hoeveelheden meuk die je niet nodig hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 20 juli 2021 @ 13:26:35 #103
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200454491
En dan komt rendement ook om de hoek kijken.

Er is ongeveer 50kWh stroom nodig om 1 kilo waterstof te produceren.
Op 1 kilo waterstof kan een waterstofauto ongeveer 90 tot 100km rijden.

Op 50kWh stroom kan een EV ongeveer 250 tot 300km rijden.

Ook dan zie je weer dat een EV minimaal 2,5x beter met z'n energie omspringt.

"Ja, maar waterstof kan je maken met het overschot aan groene stroom!"

Wat zou dat betekenen voor het wagenpark als we 8,5 miljoen personenauto's op waterstof hebben?

Voor EV's was dit al berekend, zo'n 19,09TWh (na aftrek van de benodigde energie voor raffinage van fossiele brandstoffen).

Om voor al die auto's waterstof te maken zou je dus 47,725TWh per jaar nodig hebben, ofwel 47.725.000.000 kWh.

Een moderne windmolen op zee (4MW piek) produceert per jaar zo'n 15.000.000 kWh.

Dan zou je dus 3.181,67 van zulke windmolens op zee moeten plaatsen om genoeg waterstof te produceren.
Dan heb je het niet meer over "het overschot aan groene stroom" maar over serieus veel bijplaatsen.

Er zijn wel al windmolens met iets meer dan het dubbele vermogen maar dan nog heb je 1.500 van nodig...
  dinsdag 20 juli 2021 @ 19:12:08 #104
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_200459385
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 13:05 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

je snapt hem niet.. als men straks miljoenen liters (of kilo's, whatever) waterstof gaan produceren uit gas, krijg je dus automagisch die bijproducten in dezelfde hoeveelheden.. Nú is dat allemaal wel te overzien, bruikbaar en beheersbaar omdat het nog niet om gruwelijk veel product gaat, maar straks leidt dat tot overschotten..

Bij elektrolyse krijg je voornamelijk gewoon waterstof en zuurstof en verder geen noemenswaardige hoeveelheden meuk die je niet nodig hebt.
Ik ben dan ook tegen waterstof als auto brandstof. Zie veel liever dat die auto's elektrisch worden en terwijl ze aan het net hangen te laden bijdragen aan net stabilisatie.

Waterstof maken met stroom overschotten is leuk maar zet het dan anders in dan voor transport
pi_200459449
Op mijn werk geloven ze nog volop in waterstof CV ketels. Echt, managers (anders dan ik) en aandeelhouders.
Dan ben je echt te dom om te poepen ook, dat je denkt dat je met enorme inspanning waterstof moet maken om eenvoudig te verbranden. :')
Vakman pur sang
pi_200459489
Komt zo’n ketelfabrikant helemaal lyrisch, ja onze ketel brand op waterstof, wat een ontdekking #the future#servingtheclimate#green

Nee mongool, tuurlijk brand iets op waterstof met kleine aanpassing aan je brander.
Maar dat is een dom idee.

Misschien het gasbet gebruiken als buffer voor overvloedige windenergie als mix met methaan. Ja misschien kan het rendabel zijn. Maar pure waterstof hahahahhaaha
Vakman pur sang
  dinsdag 20 juli 2021 @ 19:35:20 #107
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200459708
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 19:17 schreef Lospedrosa het volgende:
Op mijn werk geloven ze nog volop in waterstof CV ketels. Echt, managers (anders dan ik) en aandeelhouders.
Dan ben je echt te dom om te poepen ook, dat je denkt dat je met enorme inspanning waterstof moet maken om eenvoudig te verbranden. :')
Ik heb nu even geen tijd om m'n rekenmachine en bierviltje aan te slingeren (heb zo een F1 race op Singapore tegen een ex-collega) maar het zag er energetisch niet heel voordelig uit bij m'n laatste rekenpoging.

En krijg ook maar eens een hele wijk van aardgas op waterstof; iedereen moet meewerken (je kan niet 1 woning domweg van waterstof voorzien als de ketel en fornuis niet omgebouwd zijn), je moet bypasses maken aangezien er niet gas en waterstof door dezelfde infrastructuur kan stromen, etc.

Ad van Wijk van de "waterstof kerk" doet wel erg z'n best om het te promoten maar heb hem nooit serieus op de bezwaren in zien gaan.
  donderdag 22 juli 2021 @ 18:24:51 #108
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200490244
Interessant artikel over het de "gevreesde overbelasting" van de netwerken bij het laden van EV's.

https://e-drivers.com/de-gevreesde-overbelasting-van-het-elektriciteitsnet-zou-wel-eens-mee-kunnen-vallen/

quote:
DE GEVREESDE OVERBELASTING VAN HET ELEKTRICITEITSNET ZOU BEST WEL EENS MEE KUNNEN VALLEN

Veel mensen vrezen dat de transitie naar e-mobiliteit, in combinatie met het gasloos maken van de huizen, tot overbelasting van het elektriciteitsnet zal leiden. Dat zou best wel eens mee kunnen vallen, blijkt uit een praktijkonderzoek van de Duitse netbeheerder Netze BW.

Het project richtte zich op de vraag hoe de huisaansluiting van wooncomplexen kan worden geoptimaliseerd voor het extra verbruik door het opladen van elektrische auto’s. Een ideale aansluiting levert voldoende vermogen zonder overgedimensioneerd te zijn. Dit laatste zou echter het geval zijn als ervan wordt uitgegaan dat alle elektrische auto’s daar tegelijkertijd worden opgeladen.

Dat blijkt uit de praktijktest, waarin men heeft uitgezocht hoeveel elektriciteit er nodig om is een ondergrondse parkeergarage met bijna 60 elektrische auto’s van stroom te voorzien. Zelfs de netbeheerder was verrast door het resultaat. Want uit de test blijkt dat een fractie van het maximale laadvermogen van de elektrische auto’s voldoende is om aan de laadbehoefte te voldoen. Dit opzienbarende resultaat bleek uit een testproject die de Duitse netbeheerder Netze BW uitvoerde in een wooncomplex in de buurt van Stuttgart.

GRATIS OPLAADPUNTEN, GRATIS EV’S EN GRATIS STROOM
Men installeerde oplaadpunten bij 58 van de 85 parkeerplaatsen van een ondergrondse parkeergarage van een wooncomplex. De bewoners kregen de beschikking over 45 elektrische auto’s van het type VW E-Golf en BMW i3, alsmede gratis stroom voor het opladen. De overige 13 oplaadpunten werden gebruikt door elektrische auto’s van andere bewoners. Men verdeelde het beschikbare aansluitvermogen van het wooncomplex (124 kW) over de 58 oplaadpunten door middel van het ‘Charge Here’ beheersysteem van moederbedrijf EnBW, dat gebruik maakt van speciale logaritmes om de prioriteiten te bepalen. Vervolgens ging men 16 maanden lang de belasting van de laadpunten monitoren.

RESULTATEN BEST WEL VERRASSEND
De zwaarste belasting ontstaat uiteraard door de gelijktijdige laadprocessen. Gemiddeld waren minder dan vijf voertuigen tegelijk aan het opladen. Gedurende de 16 maanden durende test waren er nooit meer dan 13 gelijktijdige oplaadprocessen. De zogenaamde gelijktijdigheidsfactor, die wordt berekend uit de verhouding tussen het aantal gelijktijdige laadprocessen en het aantal laadpunten, bedroeg 0,22.

PIEKEN
Het maximaal beschikbare vermogen van 124 kW leek niet toereikend voor de 28 oplaadpunten. Maar toch is het volgens Netze BW niet één keer volledig benut. Uit de evaluatie van de test bleek dat het maximale opgenomen vermogen iets minder dan 98 kW bedroeg. Gedurende 884 minuten werd er meer dan 80 kW afgenomen, en gedurende 91 minuten meer dan 90 kW.

Zoals te verwachten zaten de vermogenspieken met de grootse belastingen in het begin van de avond. De belastingen van meer dan 80 kW lagen tussen 18.00 en 20.30 uur ’s avonds. De pieken met meer dan 90 kW lagen tussen 18.00 en 19.30 uur. Samen gebruikten de 58 auto’s gemiddeld voor 241,4 kWh per dag. Per laadbeurt gebruikte men gemiddeld 17,13 kWh. Gemiddeld werd er 4,61 kWh per auto per dag geladen.

HET GEBRUIK
Uiteraard is het bovenstaande sterk afhankelijk van het gebruik en de soort elektrische auto’s. De 21 BMW i3’s hebben een AC-laadvermogen van 11 kW op drie fasen. De 24 VW E-Golfs hebben een laadvermogen van 7,4 kW op twee fasen. Theoretisch zou de beschikbare 124 kW te weinig kunnen zijn als er 13 auto’s gelijktijdig met een driefase lader worden opgeladen. Dat wil zeggen, als elke afzonderlijke auto over het maximale laadvermogen zou kunnen beschikken. Dat lukt met 11 kW nog heel aardig. Bij de beschikbare aansluitcapaciteit van 124 kW kan de gemiddelde hoeveelheid geleverde elektriciteit (241,4 kWh per dag) in minder dan twee uur worden opgeladen. Hiermee zou men alle voertuigen ’s nachts veilig en probleemloos op kunnen laden.

Gemiddeld legden de elektrische auto’s van de deelnemers elke maand ongeveer 1.100 kilometer af. Dat is best veel, volgens de netbeheerder, gezien de beperkingen vanwege corona (thuiswerken etc). Het jaarkilometrage van 13.200 km ligt zelfs boven de gemiddelde waarde van Baden-Württemberg.

Uiteraard hebben de gebruikte voertuigen (BMW i3 en VW E-Golf) een redelijk beperkte accucapaciteit. Als er ook auto’s met grotere accupakketten aan de test zouden toegevoegd, zijn de resultaten uiteraard anders. Evengoed geven de meetresultaten al een prima goede indicatie.

BEHEERSSYSTEEM HELPT
De praktijktest was uiteraard ook bedoeld om het oplaadbeheersysteem te testen. Dit systeem beperkte de opgenomen energie. Dat leidde niet tot problemen. “De acceptatie van de bewoners voor de stroomvermindering was zeer groot. 93 Procent van de deelnemers voelde zich hierdoor niet beperkt”, aldus de woordvoerder van Netze BW.

Men heeft niet geëvalueerd wat de verhouding was tussen de energie die benodigd was voor het opladen en voor de huishoudens. Want de aansluitwaarde van 124 kW was de totale aansluitwaarde van het hele complex. Men heeft aangenomen dat de huishoudens een aandeel van 80 procent vertegenwoordigden. De testresultaten tonen aan dat de elektrische auto’s in de test zelfs met een reserve van 50 kW gemiddeld binnen vijf uur worden opgeladen. Ervan uitgaande dat de auto’s steeds tussen 18 uur ’s avonds en 6 uur ’s morgens beschikbaar zijn om op te laden, zou 20 kW zelfs al genoeg kunnen zijn.

DYNAMIC LOAD BALANCING
Bovendien kan men het beschikbare vermogen voor het laden nog verder verhogen door een dynamisch beheer van de belasting, ook wel Dynamic Load Balancing genoemd. Hierbij wordt het door de woningen gevraagde vermogens in real time worden gemeten. Het resterende vermogen is daarbij beschikbaar voor het opladen van de elektrische auto’s. Vooral ’s nachts, wanneer grote verbruikers zoals fornuizen, ovens of wasmachines in de woningen niet zijn ingeschakeld, is er dan meer stroom beschikbaar voor de auto’s.

GRENZEN NIET ZO SNEL BEREIKT
Netze BW heeft in het recente verleden al meer van dit soort projecten uitgevoerd. Sommige waren zo klein dat men ze niet als representatief kan beschouwen. Maar wat uit al die projecten blijkt, is de elektriciteitsnetten door de groeiende elektromobiliteit niet zo snel hun grenzen zullen bereiken. Met behulp van load management is er zelfs bij minder toereikende huisaansluitingen nog voldoende elektriciteit beschikbaar om aan de vraag te voldoen. Extra piekafvlakking door de exploitant van het elektriciteitsnet, iets wat diverse exploitanten overwegen, zou dan slechts in de enkele gevallen nodig zijn.
  vrijdag 23 juli 2021 @ 07:28:42 #109
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200497047
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 13:47 schreef Groeneg2 het volgende:
Iedereen die in een stad woont kent het probleem, er zijn nu al te weinig laadpalen op straat en in de parkeergarages. Bij zakelijke bezoeken idem, op de parkeerplaats van het zakelijk adres dat bezocht wordt zijn te weinig laadpalen en dit gegeven leidt telkenmale tot irritaties.
Totaal onherkenbaar. De vrouw rijdt een model 3, 25k per jaar ongeveer en hoeft werkelijk nooit te snelladen. De enige keer snelladen was toen ze em ging ophalen. En geen eigen laadpaal.

Ik lees ook veel over de bouwkaliteit van Tesla's. Er is een nogal groot verschil in bouwkaliteit tussen een Tesla van 2015 en 2020. Zeker de model 3 gebouwd in Shanghai (met LFP accu) zit erg goed in elkaar zonder piepjes, kraakjes of de welbekende panelgaps.

Bij ons op de zaak hebben ze 5 waterstof auto's. Die lui zijn drukker met plannen waar en wanneer ze gaan tanken danet werken. Waterstof tankstation Arnhem werkt vaak maar half. Kun je tanken tot 350 bar als je gelukt hebt.

[ Bericht 5% gewijzigd door fathank op 23-07-2021 07:35:15 ]
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200497921
Als iemand in een discussie over elektrische auto's begint over waterstof is de toekomst dan weet ik al direct dat ze er geen verstand van hebben.

quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 10:49 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Het duurt meer dan 20 seconde voordat je op 100 km/uur zit in de Dacia Spring.
Als je voor zo'n auto kiest dan noem ik dat zelfkastijding.
Het klinkt heel traag maar dat valt wel mee. M'n Berlingo is net zo traag (en misschien nog wel trager met alle dode pk's na 366.000 km en verrotte verstuivers) maar je kan op zich gewoon meekomen met het verkeer. En zo'n elektrische auto gaat van 0-50 stukken sneller.
Facts don't care about your feelings
pi_200498323
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 09:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Als iemand in een discussie over elektrische auto's begint over waterstof is de toekomst dan weet ik al direct dat ze er geen verstand van hebben.
[..]

Het klinkt heel traag maar dat valt wel mee. M'n Berlingo is net zo traag (en misschien nog wel trager met alle dode pk's na 366.000 km en verrotte verstuivers) maar je kan op zich gewoon meekomen met het verkeer. En zo'n elektrische auto gaat van 0-50 stukken sneller.
Wellicht is het maar net wat je gewend bent. Het lijkt mij ongemakkelijk als er geen invoegstrook is of bij druk verkeer.

Daarbij komt nog dat bestuurders van EVs soms onder de adviessnelheid blijven zodat er meer range op de display staat.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
pi_200498372
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 09:51 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Wellicht is het maar net wat je gewend bent. Het lijkt mij ongemakkelijk als er geen invoegstrook is of bij druk verkeer.

Daarbij komt nog dat bestuurders van EVs soms onder de adviessnelheid blijven zodat er meer range op de display staat.
Oh het is zeker wel ongemakkelijk in veel situaties :P vooral als je auto's gewend bent onder de 6 sec naar 100, maar niet onmogelijk. Je moet alleen nog beter opletten en anticiperen, al gas geven in bochten of terugschakelen (in geval van mijn Berlingo). Dat valt bij elektrische allemaal wel weg... je kan veel makkelijk gewoon vol het gas in trappen dus ik denk dat het in de praktijk best meevalt, maar zou er een keer in gereden moeten hebben.

De Ioniq van m'n werknemer is in 9.5 sec naar de 100 maar het voelt echt als een snelle auto in sportstand. Bij het stoplicht rijd je er echt veel mensen uit (vooral op de eerste meters). Waar je vroeger met handbak en fabrieksopgave van 9.5 sec nog wel trager was omdat veel mensen niet goed kunnen schakelen heb je met een EV altijd precies dezelfde snelheid als je gewoon het pedaal vol in trapt.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 23 juli 2021 @ 10:02:23 #113
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200498452
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 09:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Als iemand in een discussie over elektrische auto's begint over waterstof is de toekomst dan weet ik al direct dat ze er geen verstand van hebben.
[..]

Het klinkt heel traag maar dat valt wel mee. M'n Berlingo is net zo traag (en misschien nog wel trager met alle dode pk's na 366.000 km en verrotte verstuivers) maar je kan op zich gewoon meekomen met het verkeer. En zo'n elektrische auto gaat van 0-50 stukken sneller.
Zo'n Dacia Spring is perfect voor je schoonmoeder die er de boodschappen mee doet en 2x per maand naar dochterlief 2 dorpen verderop op bezoek gaat.

0-100 in 20 sec is genoeg voor 90%. In mijn bestelwagen met 60 pk ben ik sneller weg bij het stoplicht dan 90% van de mensen. In eco stand en ik schakel voor 3k rpm :').

Mensen rijden als slakken.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200596591
259 euro boete voor een inwoner van Almere die zijn laadkabel over de stoep liet lopen.

quote:
Laadkabel over de stoep: boete van 259 euro voor inwoner Almere

Een inwoner van Almere heeft een boete gekregen van 259 euro omdat de laadkabel van zijn hybride auto over de stoep loopt. In Almere is dat sinds begin dit jaar verboden, maar in veel andere gemeenten wordt het gedoogd.

Radjesh Karia uit Almere ligt in de clinch met de gemeente vanwege het opladen van zijn elektrische auto. Hij kreeg onder meer een boete van 259 euro die volgens hem niet terecht is. Hij laadt volgens Omroep Flevoland al sinds 2017 zijn hybride auto op en dat was nooit een probleem.
bron: https://www.ad.nl/auto/la(...)ner-almere~aa3d98f8/

Een van de vele redenen waarom de elektrische auto's het niet zullen maken.
Als je elektrisch wilt rijden dan ga je maar naar de kermis.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
pi_200597199
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 13:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
259 euro boete voor een inwoner van Almere die zijn laadkabel over de stoep liet lopen.
[..]

bron: https://www.ad.nl/auto/la(...)ner-almere~aa3d98f8/

Een van de vele redenen waarom de elektrische auto's het niet zullen maken.
Als je elektrisch wilt rijden dan ga je maar naar de kermis.
:') ben je er weer
Facts don't care about your feelings
  woensdag 28 juli 2021 @ 14:28:54 #116
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200597584
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 13:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
259 euro boete voor een inwoner van Almere die zijn laadkabel over de stoep liet lopen.
[..]

bron: https://www.ad.nl/auto/la(...)ner-almere~aa3d98f8/
Je vergeet het belangrijkste stuk uit het artikel te citeren:

"In mei van dit jaar ontving hij een brief van de gemeente waarin stond dat hij een speciale goot moest laten aanleggen voor de kabel. Radesh betaalde naar eigen zeggen 181 euro aan de gemeente voor het aanleggen van die goot, maar die kwam er nooit.

Wel kreeg hij vorige week de boete van 259 euro vanwege het snoer op de stoep. Volgens de gemeente is de boete inmiddels ‘on hold’ gezet omdat wordt uitgezocht of de boete is uitgeschreven nadat de aanvraag voor de kabelgoot was gedaan, aldus Omroep Flevoland. Wanneer dit het geval is, hoeft Karia de boete niet meer te betalen. Als hij dit al gedaan heeft, dan krijgt hij dat geld terug."


Er is dus eigenlijk geen probleem. Het is vooral slordig/laks van de gemeente, zo lijkt het. Er kan gewoon een speciale goot aangelegd worden waar je de kabel doorheen kan leggen. Prima oplossing alleen zijn sommige gemeenten nog wat laks.

En uiteindelijk zijn er gewoon meer laadpalen nodig, dat gaat in de ene gemeente ook wat voortvarender dan in andere.

quote:
Als je elektrisch wilt rijden dan ga je maar naar de kermis.
Daar ga ik maar niet op in.
  woensdag 28 juli 2021 @ 14:34:22 #117
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200597700
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 13:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
259 euro boete voor een inwoner van Almere die zijn laadkabel over de stoep liet lopen.
[..]

bron: https://www.ad.nl/auto/la(...)ner-almere~aa3d98f8/

Een van de vele redenen waarom de elektrische auto's het niet zullen maken.
Als je elektrisch wilt rijden dan ga je maar naar de kermis.
Lekker gewerkt pik.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200597798
Utrecht, Wijchen, Almere hebben zo'n verbod op oplaadkabels over de stoep. De argumentatie is volgt:
quote:
Niet alleen voor blinden en slechtzienden kunnen kabels hinderlijk zijn, maar ook voor mensen die slecht ter been zijn.
In Zaanstad zijn 10 eisen aan de laadkabel. De laadkabel mag maximaal 10 meter lang zijn.
De eigenaar van de auto is aansprakelijk als er ongevallen plaatsvinden met de oplaadkabel.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  woensdag 28 juli 2021 @ 14:40:50 #119
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200597843
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 14:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
Utrecht, Wijchen, Almere hebben zo'n verbod op oplaadkabels over de stoep. De argumentatie is volgt:
[..]
Daarom dus zo'n kabelgoot zoals in dat artikel dat je zelf aanhaalde.

quote:
In Zaanstad zijn 10 eisen aan de laadkabel. De laadkabel mag maximaal 10 meter lang zijn.
De eigenaar van de auto is aansprakelijk als er ongevallen plaatsvinden met de oplaadkabel.
Daarom dus zo'n kabelgoot zoals in dat artikel dat je zelf aanhaalde.

Je argumenten zijn wel wat mager, vooral omdat je je eigen artikelen niet leest.
pi_200597895
Er staat anders niets in de APV van Utrecht over een kabelgoot.
Er staat wel:
quote:
U mag ook geen kabels of snoeren aanbrengen in de openbare ruimte om zo uw auto op te laden. Dat is namelijk niet veilig. Kabels en snoeren aan, op, in of boven de stoep, of andere openbare ruimte, zijn dus niet toegestaan. Dit is volgens artikel 2.9 van de APV.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  woensdag 28 juli 2021 @ 15:16:47 #121
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200598457
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 14:43 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er staat anders niets in de APV van Utrecht over een kabelgoot.
Er staat wel:
[..]

Succes met het langslopen van alle APV's van alle gemeenten.

Er komen meer EV's, er komen meer laadpalen en uiteindelijk zal er ook eenduidiger beleid komen als het gaat om laadkabels, kabelgoten, etc.

Het gaat erom dat jij een artikel plaatst over iemand die een boete krijgt voor een laadkabel en vervolgens blijkt dat die persoon al een kabelgoot heeft aangevraagd en dat die gemeente daar ook gewoon in voorziet.

Hoe je dat gezemel allemaal weet te koppelen aan "EV's worden geen succes" weet ik niet precies.
Gaandeweg komt daar echt wel beleid en/of publieke laadpalen voor.

Je kan in je hoofd blijven geloven in waterstofauto's of misschien zelfs brandstofauto's maar ik durf de weddenschap wel aan dat waterstofauto's in 2030 nog geen 5% marktaandeel hebben op de personenwagen markt.

Ieder merk dat er toe doet op de Europese automarkt produceert en levert EV's of gaat ze binnenkort leveren.
En ieder merk dat er toe doet op de Europese automarkt heeft al aangegeven binnen nu en 2025 geen investeringen meer te doen in de ontwikkeling van de brandstofmotor.

Inmiddels zijn 2 merken gestopt met het ontwikkelen van waterstofauto's en levert Toyota / Lexus inmiddels ook EV's (waarvan ze er in 3 maanden meer gaan verkopen dan alle waterstofauto's in de historie van dat merk).
pi_200599202
BMW is gestopt met de i8
BMW investeert niet meer in de elektrische i3
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  woensdag 28 juli 2021 @ 16:06:42 #123
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200599355
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 15:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
BMW is gestopt met de i8
BMW investeert niet meer in de elektrische i3
Wat een vreemde reactie.

BMW heeft al nieuwe modellen en nog modellen op stapel staan, logisch dat ze vroeg of laat oude modellen uit faseren.
De i3 past niet bij het merk, geven ze aan.
De i8 was een plug-in hybride.

BMW heeft voor 2023 / 2024 een line-up van minimaal 13 volledige EV's in de pijplijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-07-2021 16:12:05 ]
pi_200599858
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 15:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
BMW is gestopt met de i8
BMW investeert niet meer in de elektrische i3
i3 rijdt al 7 jaar rond, mag het een keer ophouden? M'n broertje heeft de i4 al besteld... zou begin 2022 geleverd moeten worden. Jammer van de neus..



quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat een vreemde reactie.

Kan geen argumenten verzinnen dus komt ie met dat BMW stopt met i3 en een paar laadkabels over de stoep...

Zinloze discussie is het ook, elektrisch gaat sowieso de standaard worden daar wil ik wel een weddenschapje voor aan gaan.
Facts don't care about your feelings
pi_200599935
Het hangt er maar net van af wat je definitie is van duurzaam en milieubewust.
Een auto moet in mijn beleving gewoon 20 jaar mee kunnen.
Porsche maakt de meest duurzame auto. 60% van alle ooit gebouwde Porsches rijden nog rond.

In dat opzicht ben ik meer geneigd om de waterstofauto aan te wijzen.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  woensdag 28 juli 2021 @ 17:16:49 #126
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200600370
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 16:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het hangt er maar net van af wat je definitie is van duurzaam en milieubewust.
Een auto moet in mijn beleving gewoon 20 jaar mee kunnen.
Porsche maakt de meest duurzame auto. 60% van alle ooit gebouwde Porsches rijden nog rond.

In dat opzicht ben ik meer geneigd om de waterstofauto aan te wijzen.
- Waarom zou een waterstofauto langer meegaan dan een elektrische auto?
- Op welke componenten zou dat dan mislopen bij een elektrische auto?
- Welk van die genoemde componenten heeft een waterstofauto niet?
- Over hoeveel kilometers heb je het dan?
- Hoeveel EV's zijn er van de afgelopen 20 jaar om aan te tonen dat ze het al dan niet redden?
pi_200600468
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

- Waarom zou een waterstofauto langer meegaan dan een elektrische auto?
- Op welke componenten zou dat dan mislopen bij een elektrische auto?
- Welk van die genoemde componenten heeft een waterstofauto niet?
- Over hoeveel kilometers heb je het dan?
- Hoeveel EV's zijn er van de afgelopen 20 jaar om aan te tonen dat ze het al dan niet redden?
Elke voertuigen kan duurzaam gemaakt worden, maar dan verliest de fabrikant hun verdienmodel. Daarin zitten ook deels de probleem.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 28 juli 2021 @ 17:33:51 #128
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200600580
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 17:24 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Elke voertuigen kan duurzaam gemaakt worden, maar dan verliest de fabrikant hun verdienmodel. Daarin zitten ook deels de probleem.
Maar dat is niet uniek voor elektrische auto's. Er is natuurlijk een reden dat je meer oude Volvo's ziet rondrijden dan oude Alfa's of Fiats ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')