abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 20 juli 2021 @ 11:12:13 #101
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_200452677
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:01 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

true, maar het is- en blijft een feit, dat ze dus liever iets maken wat bijproducten geeft die je niet per definitie hard nodig hebt, en al helemaal niet in die hoeveelheden, om meer geld te kunnen maken.
Ik kom nog wel eens bij die fabrieken en herinner me niet dat ze die CO2 en CO afblazen
  dinsdag 20 juli 2021 @ 13:05:56 #102
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_200454220
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:12 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik kom nog wel eens bij die fabrieken en herinner me niet dat ze die CO2 en CO afblazen
je snapt hem niet.. als men straks miljoenen liters (of kilo's, whatever) waterstof gaan produceren uit gas, krijg je dus automagisch die bijproducten in dezelfde hoeveelheden.. N is dat allemaal wel te overzien, bruikbaar en beheersbaar omdat het nog niet om gruwelijk veel product gaat, maar straks leidt dat tot overschotten..

Bij elektrolyse krijg je voornamelijk gewoon waterstof en zuurstof en verder geen noemenswaardige hoeveelheden meuk die je niet nodig hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 20 juli 2021 @ 13:26:35 #103
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200454491
En dan komt rendement ook om de hoek kijken.

Er is ongeveer 50kWh stroom nodig om 1 kilo waterstof te produceren.
Op 1 kilo waterstof kan een waterstofauto ongeveer 90 tot 100km rijden.

Op 50kWh stroom kan een EV ongeveer 250 tot 300km rijden.

Ook dan zie je weer dat een EV minimaal 2,5x beter met z'n energie omspringt.

"Ja, maar waterstof kan je maken met het overschot aan groene stroom!"

Wat zou dat betekenen voor het wagenpark als we 8,5 miljoen personenauto's op waterstof hebben?

Voor EV's was dit al berekend, zo'n 19,09TWh (na aftrek van de benodigde energie voor raffinage van fossiele brandstoffen).

Om voor al die auto's waterstof te maken zou je dus 47,725TWh per jaar nodig hebben, ofwel 47.725.000.000 kWh.

Een moderne windmolen op zee (4MW piek) produceert per jaar zo'n 15.000.000 kWh.

Dan zou je dus 3.181,67 van zulke windmolens op zee moeten plaatsen om genoeg waterstof te produceren.
Dan heb je het niet meer over "het overschot aan groene stroom" maar over serieus veel bijplaatsen.

Er zijn wel al windmolens met iets meer dan het dubbele vermogen maar dan nog heb je 1.500 van nodig...
  dinsdag 20 juli 2021 @ 19:12:08 #104
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_200459385
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 13:05 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

je snapt hem niet.. als men straks miljoenen liters (of kilo's, whatever) waterstof gaan produceren uit gas, krijg je dus automagisch die bijproducten in dezelfde hoeveelheden.. N is dat allemaal wel te overzien, bruikbaar en beheersbaar omdat het nog niet om gruwelijk veel product gaat, maar straks leidt dat tot overschotten..

Bij elektrolyse krijg je voornamelijk gewoon waterstof en zuurstof en verder geen noemenswaardige hoeveelheden meuk die je niet nodig hebt.
Ik ben dan ook tegen waterstof als auto brandstof. Zie veel liever dat die auto's elektrisch worden en terwijl ze aan het net hangen te laden bijdragen aan net stabilisatie.

Waterstof maken met stroom overschotten is leuk maar zet het dan anders in dan voor transport
pi_200459449
Op mijn werk geloven ze nog volop in waterstof CV ketels. Echt, managers (anders dan ik) en aandeelhouders.
Dan ben je echt te dom om te poepen ook, dat je denkt dat je met enorme inspanning waterstof moet maken om eenvoudig te verbranden. :')
Vakman pur sang
pi_200459489
Komt zo’n ketelfabrikant helemaal lyrisch, ja onze ketel brand op waterstof, wat een ontdekking #the future#servingtheclimate#green

Nee mongool, tuurlijk brand iets op waterstof met kleine aanpassing aan je brander.
Maar dat is een dom idee.

Misschien het gasbet gebruiken als buffer voor overvloedige windenergie als mix met methaan. Ja misschien kan het rendabel zijn. Maar pure waterstof hahahahhaaha
Vakman pur sang
  dinsdag 20 juli 2021 @ 19:35:20 #107
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200459708
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 19:17 schreef Lospedrosa het volgende:
Op mijn werk geloven ze nog volop in waterstof CV ketels. Echt, managers (anders dan ik) en aandeelhouders.
Dan ben je echt te dom om te poepen ook, dat je denkt dat je met enorme inspanning waterstof moet maken om eenvoudig te verbranden. :')
Ik heb nu even geen tijd om m'n rekenmachine en bierviltje aan te slingeren (heb zo een F1 race op Singapore tegen een ex-collega) maar het zag er energetisch niet heel voordelig uit bij m'n laatste rekenpoging.

En krijg ook maar eens een hele wijk van aardgas op waterstof; iedereen moet meewerken (je kan niet 1 woning domweg van waterstof voorzien als de ketel en fornuis niet omgebouwd zijn), je moet bypasses maken aangezien er niet gas en waterstof door dezelfde infrastructuur kan stromen, etc.

Ad van Wijk van de "waterstof kerk" doet wel erg z'n best om het te promoten maar heb hem nooit serieus op de bezwaren in zien gaan.
  donderdag 22 juli 2021 @ 18:24:51 #108
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200490244
Interessant artikel over het de "gevreesde overbelasting" van de netwerken bij het laden van EV's.

https://e-drivers.com/de-gevreesde-overbelasting-van-het-elektriciteitsnet-zou-wel-eens-mee-kunnen-vallen/

quote:
DE GEVREESDE OVERBELASTING VAN HET ELEKTRICITEITSNET ZOU BEST WEL EENS MEE KUNNEN VALLEN

Veel mensen vrezen dat de transitie naar e-mobiliteit, in combinatie met het gasloos maken van de huizen, tot overbelasting van het elektriciteitsnet zal leiden. Dat zou best wel eens mee kunnen vallen, blijkt uit een praktijkonderzoek van de Duitse netbeheerder Netze BW.

Het project richtte zich op de vraag hoe de huisaansluiting van wooncomplexen kan worden geoptimaliseerd voor het extra verbruik door het opladen van elektrische auto’s. Een ideale aansluiting levert voldoende vermogen zonder overgedimensioneerd te zijn. Dit laatste zou echter het geval zijn als ervan wordt uitgegaan dat alle elektrische auto’s daar tegelijkertijd worden opgeladen.

Dat blijkt uit de praktijktest, waarin men heeft uitgezocht hoeveel elektriciteit er nodig om is een ondergrondse parkeergarage met bijna 60 elektrische auto’s van stroom te voorzien. Zelfs de netbeheerder was verrast door het resultaat. Want uit de test blijkt dat een fractie van het maximale laadvermogen van de elektrische auto’s voldoende is om aan de laadbehoefte te voldoen. Dit opzienbarende resultaat bleek uit een testproject die de Duitse netbeheerder Netze BW uitvoerde in een wooncomplex in de buurt van Stuttgart.

GRATIS OPLAADPUNTEN, GRATIS EV’S EN GRATIS STROOM
Men installeerde oplaadpunten bij 58 van de 85 parkeerplaatsen van een ondergrondse parkeergarage van een wooncomplex. De bewoners kregen de beschikking over 45 elektrische auto’s van het type VW E-Golf en BMW i3, alsmede gratis stroom voor het opladen. De overige 13 oplaadpunten werden gebruikt door elektrische auto’s van andere bewoners. Men verdeelde het beschikbare aansluitvermogen van het wooncomplex (124 kW) over de 58 oplaadpunten door middel van het ‘Charge Here’ beheersysteem van moederbedrijf EnBW, dat gebruik maakt van speciale logaritmes om de prioriteiten te bepalen. Vervolgens ging men 16 maanden lang de belasting van de laadpunten monitoren.

RESULTATEN BEST WEL VERRASSEND
De zwaarste belasting ontstaat uiteraard door de gelijktijdige laadprocessen. Gemiddeld waren minder dan vijf voertuigen tegelijk aan het opladen. Gedurende de 16 maanden durende test waren er nooit meer dan 13 gelijktijdige oplaadprocessen. De zogenaamde gelijktijdigheidsfactor, die wordt berekend uit de verhouding tussen het aantal gelijktijdige laadprocessen en het aantal laadpunten, bedroeg 0,22.

PIEKEN
Het maximaal beschikbare vermogen van 124 kW leek niet toereikend voor de 28 oplaadpunten. Maar toch is het volgens Netze BW niet n keer volledig benut. Uit de evaluatie van de test bleek dat het maximale opgenomen vermogen iets minder dan 98 kW bedroeg. Gedurende 884 minuten werd er meer dan 80 kW afgenomen, en gedurende 91 minuten meer dan 90 kW.

Zoals te verwachten zaten de vermogenspieken met de grootse belastingen in het begin van de avond. De belastingen van meer dan 80 kW lagen tussen 18.00 en 20.30 uur ’s avonds. De pieken met meer dan 90 kW lagen tussen 18.00 en 19.30 uur. Samen gebruikten de 58 auto’s gemiddeld voor 241,4 kWh per dag. Per laadbeurt gebruikte men gemiddeld 17,13 kWh. Gemiddeld werd er 4,61 kWh per auto per dag geladen.

HET GEBRUIK
Uiteraard is het bovenstaande sterk afhankelijk van het gebruik en de soort elektrische auto’s. De 21 BMW i3’s hebben een AC-laadvermogen van 11 kW op drie fasen. De 24 VW E-Golfs hebben een laadvermogen van 7,4 kW op twee fasen. Theoretisch zou de beschikbare 124 kW te weinig kunnen zijn als er 13 auto’s gelijktijdig met een driefase lader worden opgeladen. Dat wil zeggen, als elke afzonderlijke auto over het maximale laadvermogen zou kunnen beschikken. Dat lukt met 11 kW nog heel aardig. Bij de beschikbare aansluitcapaciteit van 124 kW kan de gemiddelde hoeveelheid geleverde elektriciteit (241,4 kWh per dag) in minder dan twee uur worden opgeladen. Hiermee zou men alle voertuigen ’s nachts veilig en probleemloos op kunnen laden.

Gemiddeld legden de elektrische auto’s van de deelnemers elke maand ongeveer 1.100 kilometer af. Dat is best veel, volgens de netbeheerder, gezien de beperkingen vanwege corona (thuiswerken etc). Het jaarkilometrage van 13.200 km ligt zelfs boven de gemiddelde waarde van Baden-Wrttemberg.

Uiteraard hebben de gebruikte voertuigen (BMW i3 en VW E-Golf) een redelijk beperkte accucapaciteit. Als er ook auto’s met grotere accupakketten aan de test zouden toegevoegd, zijn de resultaten uiteraard anders. Evengoed geven de meetresultaten al een prima goede indicatie.

BEHEERSSYSTEEM HELPT
De praktijktest was uiteraard ook bedoeld om het oplaadbeheersysteem te testen. Dit systeem beperkte de opgenomen energie. Dat leidde niet tot problemen. “De acceptatie van de bewoners voor de stroomvermindering was zeer groot. 93 Procent van de deelnemers voelde zich hierdoor niet beperkt”, aldus de woordvoerder van Netze BW.

Men heeft niet gevalueerd wat de verhouding was tussen de energie die benodigd was voor het opladen en voor de huishoudens. Want de aansluitwaarde van 124 kW was de totale aansluitwaarde van het hele complex. Men heeft aangenomen dat de huishoudens een aandeel van 80 procent vertegenwoordigden. De testresultaten tonen aan dat de elektrische auto’s in de test zelfs met een reserve van 50 kW gemiddeld binnen vijf uur worden opgeladen. Ervan uitgaande dat de auto’s steeds tussen 18 uur ’s avonds en 6 uur ’s morgens beschikbaar zijn om op te laden, zou 20 kW zelfs al genoeg kunnen zijn.

DYNAMIC LOAD BALANCING
Bovendien kan men het beschikbare vermogen voor het laden nog verder verhogen door een dynamisch beheer van de belasting, ook wel Dynamic Load Balancing genoemd. Hierbij wordt het door de woningen gevraagde vermogens in real time worden gemeten. Het resterende vermogen is daarbij beschikbaar voor het opladen van de elektrische auto’s. Vooral ’s nachts, wanneer grote verbruikers zoals fornuizen, ovens of wasmachines in de woningen niet zijn ingeschakeld, is er dan meer stroom beschikbaar voor de auto’s.

GRENZEN NIET ZO SNEL BEREIKT
Netze BW heeft in het recente verleden al meer van dit soort projecten uitgevoerd. Sommige waren zo klein dat men ze niet als representatief kan beschouwen. Maar wat uit al die projecten blijkt, is de elektriciteitsnetten door de groeiende elektromobiliteit niet zo snel hun grenzen zullen bereiken. Met behulp van load management is er zelfs bij minder toereikende huisaansluitingen nog voldoende elektriciteit beschikbaar om aan de vraag te voldoen. Extra piekafvlakking door de exploitant van het elektriciteitsnet, iets wat diverse exploitanten overwegen, zou dan slechts in de enkele gevallen nodig zijn.
  vrijdag 23 juli 2021 @ 07:28:42 #109
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200497047
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 13:47 schreef Groeneg2 het volgende:
Iedereen die in een stad woont kent het probleem, er zijn nu al te weinig laadpalen op straat en in de parkeergarages. Bij zakelijke bezoeken idem, op de parkeerplaats van het zakelijk adres dat bezocht wordt zijn te weinig laadpalen en dit gegeven leidt telkenmale tot irritaties.
Totaal onherkenbaar. De vrouw rijdt een model 3, 25k per jaar ongeveer en hoeft werkelijk nooit te snelladen. De enige keer snelladen was toen ze em ging ophalen. En geen eigen laadpaal.

Ik lees ook veel over de bouwkaliteit van Tesla's. Er is een nogal groot verschil in bouwkaliteit tussen een Tesla van 2015 en 2020. Zeker de model 3 gebouwd in Shanghai (met LFP accu) zit erg goed in elkaar zonder piepjes, kraakjes of de welbekende panelgaps.

Bij ons op de zaak hebben ze 5 waterstof auto's. Die lui zijn drukker met plannen waar en wanneer ze gaan tanken danet werken. Waterstof tankstation Arnhem werkt vaak maar half. Kun je tanken tot 350 bar als je gelukt hebt.

[ Bericht 5% gewijzigd door fathank op 23-07-2021 07:35:15 ]
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200497921
Als iemand in een discussie over elektrische auto's begint over waterstof is de toekomst dan weet ik al direct dat ze er geen verstand van hebben.

quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 10:49 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Het duurt meer dan 20 seconde voordat je op 100 km/uur zit in de Dacia Spring.
Als je voor zo'n auto kiest dan noem ik dat zelfkastijding.
Het klinkt heel traag maar dat valt wel mee. M'n Berlingo is net zo traag (en misschien nog wel trager met alle dode pk's na 366.000 km en verrotte verstuivers) maar je kan op zich gewoon meekomen met het verkeer. En zo'n elektrische auto gaat van 0-50 stukken sneller.
Facts don't care about your feelings
pi_200498323
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 09:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Als iemand in een discussie over elektrische auto's begint over waterstof is de toekomst dan weet ik al direct dat ze er geen verstand van hebben.
[..]

Het klinkt heel traag maar dat valt wel mee. M'n Berlingo is net zo traag (en misschien nog wel trager met alle dode pk's na 366.000 km en verrotte verstuivers) maar je kan op zich gewoon meekomen met het verkeer. En zo'n elektrische auto gaat van 0-50 stukken sneller.
Wellicht is het maar net wat je gewend bent. Het lijkt mij ongemakkelijk als er geen invoegstrook is of bij druk verkeer.

Daarbij komt nog dat bestuurders van EVs soms onder de adviessnelheid blijven zodat er meer range op de display staat.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
pi_200498372
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 09:51 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Wellicht is het maar net wat je gewend bent. Het lijkt mij ongemakkelijk als er geen invoegstrook is of bij druk verkeer.

Daarbij komt nog dat bestuurders van EVs soms onder de adviessnelheid blijven zodat er meer range op de display staat.
Oh het is zeker wel ongemakkelijk in veel situaties :P vooral als je auto's gewend bent onder de 6 sec naar 100, maar niet onmogelijk. Je moet alleen nog beter opletten en anticiperen, al gas geven in bochten of terugschakelen (in geval van mijn Berlingo). Dat valt bij elektrische allemaal wel weg... je kan veel makkelijk gewoon vol het gas in trappen dus ik denk dat het in de praktijk best meevalt, maar zou er een keer in gereden moeten hebben.

De Ioniq van m'n werknemer is in 9.5 sec naar de 100 maar het voelt echt als een snelle auto in sportstand. Bij het stoplicht rijd je er echt veel mensen uit (vooral op de eerste meters). Waar je vroeger met handbak en fabrieksopgave van 9.5 sec nog wel trager was omdat veel mensen niet goed kunnen schakelen heb je met een EV altijd precies dezelfde snelheid als je gewoon het pedaal vol in trapt.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 23 juli 2021 @ 10:02:23 #113
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200498452
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 09:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Als iemand in een discussie over elektrische auto's begint over waterstof is de toekomst dan weet ik al direct dat ze er geen verstand van hebben.
[..]

Het klinkt heel traag maar dat valt wel mee. M'n Berlingo is net zo traag (en misschien nog wel trager met alle dode pk's na 366.000 km en verrotte verstuivers) maar je kan op zich gewoon meekomen met het verkeer. En zo'n elektrische auto gaat van 0-50 stukken sneller.
Zo'n Dacia Spring is perfect voor je schoonmoeder die er de boodschappen mee doet en 2x per maand naar dochterlief 2 dorpen verderop op bezoek gaat.

0-100 in 20 sec is genoeg voor 90%. In mijn bestelwagen met 60 pk ben ik sneller weg bij het stoplicht dan 90% van de mensen. In eco stand en ik schakel voor 3k rpm :').

Mensen rijden als slakken.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200596591
259 euro boete voor een inwoner van Almere die zijn laadkabel over de stoep liet lopen.

quote:
Laadkabel over de stoep: boete van 259 euro voor inwoner Almere

Een inwoner van Almere heeft een boete gekregen van 259 euro omdat de laadkabel van zijn hybride auto over de stoep loopt. In Almere is dat sinds begin dit jaar verboden, maar in veel andere gemeenten wordt het gedoogd.

Radjesh Karia uit Almere ligt in de clinch met de gemeente vanwege het opladen van zijn elektrische auto. Hij kreeg onder meer een boete van 259 euro die volgens hem niet terecht is. Hij laadt volgens Omroep Flevoland al sinds 2017 zijn hybride auto op en dat was nooit een probleem.
bron: https://www.ad.nl/auto/la(...)ner-almere~aa3d98f8/

Een van de vele redenen waarom de elektrische auto's het niet zullen maken.
Als je elektrisch wilt rijden dan ga je maar naar de kermis.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
pi_200597199
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 13:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
259 euro boete voor een inwoner van Almere die zijn laadkabel over de stoep liet lopen.
[..]

bron: https://www.ad.nl/auto/la(...)ner-almere~aa3d98f8/

Een van de vele redenen waarom de elektrische auto's het niet zullen maken.
Als je elektrisch wilt rijden dan ga je maar naar de kermis.
:') ben je er weer
Facts don't care about your feelings
  woensdag 28 juli 2021 @ 14:28:54 #116
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200597584
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 13:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
259 euro boete voor een inwoner van Almere die zijn laadkabel over de stoep liet lopen.
[..]

bron: https://www.ad.nl/auto/la(...)ner-almere~aa3d98f8/
Je vergeet het belangrijkste stuk uit het artikel te citeren:

"In mei van dit jaar ontving hij een brief van de gemeente waarin stond dat hij een speciale goot moest laten aanleggen voor de kabel. Radesh betaalde naar eigen zeggen 181 euro aan de gemeente voor het aanleggen van die goot, maar die kwam er nooit.

Wel kreeg hij vorige week de boete van 259 euro vanwege het snoer op de stoep. Volgens de gemeente is de boete inmiddels ‘on hold’ gezet omdat wordt uitgezocht of de boete is uitgeschreven nadat de aanvraag voor de kabelgoot was gedaan, aldus Omroep Flevoland. Wanneer dit het geval is, hoeft Karia de boete niet meer te betalen. Als hij dit al gedaan heeft, dan krijgt hij dat geld terug."


Er is dus eigenlijk geen probleem. Het is vooral slordig/laks van de gemeente, zo lijkt het. Er kan gewoon een speciale goot aangelegd worden waar je de kabel doorheen kan leggen. Prima oplossing alleen zijn sommige gemeenten nog wat laks.

En uiteindelijk zijn er gewoon meer laadpalen nodig, dat gaat in de ene gemeente ook wat voortvarender dan in andere.

quote:
Als je elektrisch wilt rijden dan ga je maar naar de kermis.
Daar ga ik maar niet op in.
  woensdag 28 juli 2021 @ 14:34:22 #117
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200597700
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 13:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
259 euro boete voor een inwoner van Almere die zijn laadkabel over de stoep liet lopen.
[..]

bron: https://www.ad.nl/auto/la(...)ner-almere~aa3d98f8/

Een van de vele redenen waarom de elektrische auto's het niet zullen maken.
Als je elektrisch wilt rijden dan ga je maar naar de kermis.
Lekker gewerkt pik.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200597798
Utrecht, Wijchen, Almere hebben zo'n verbod op oplaadkabels over de stoep. De argumentatie is volgt:
quote:
Niet alleen voor blinden en slechtzienden kunnen kabels hinderlijk zijn, maar ook voor mensen die slecht ter been zijn.
In Zaanstad zijn 10 eisen aan de laadkabel. De laadkabel mag maximaal 10 meter lang zijn.
De eigenaar van de auto is aansprakelijk als er ongevallen plaatsvinden met de oplaadkabel.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  woensdag 28 juli 2021 @ 14:40:50 #119
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200597843
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 14:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
Utrecht, Wijchen, Almere hebben zo'n verbod op oplaadkabels over de stoep. De argumentatie is volgt:
[..]
Daarom dus zo'n kabelgoot zoals in dat artikel dat je zelf aanhaalde.

quote:
In Zaanstad zijn 10 eisen aan de laadkabel. De laadkabel mag maximaal 10 meter lang zijn.
De eigenaar van de auto is aansprakelijk als er ongevallen plaatsvinden met de oplaadkabel.
Daarom dus zo'n kabelgoot zoals in dat artikel dat je zelf aanhaalde.

Je argumenten zijn wel wat mager, vooral omdat je je eigen artikelen niet leest.
pi_200597895
Er staat anders niets in de APV van Utrecht over een kabelgoot.
Er staat wel:
quote:
U mag ook geen kabels of snoeren aanbrengen in de openbare ruimte om zo uw auto op te laden. Dat is namelijk niet veilig. Kabels en snoeren aan, op, in of boven de stoep, of andere openbare ruimte, zijn dus niet toegestaan. Dit is volgens artikel 2.9 van de APV.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  woensdag 28 juli 2021 @ 15:16:47 #121
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200598457
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 14:43 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er staat anders niets in de APV van Utrecht over een kabelgoot.
Er staat wel:
[..]

Succes met het langslopen van alle APV's van alle gemeenten.

Er komen meer EV's, er komen meer laadpalen en uiteindelijk zal er ook eenduidiger beleid komen als het gaat om laadkabels, kabelgoten, etc.

Het gaat erom dat jij een artikel plaatst over iemand die een boete krijgt voor een laadkabel en vervolgens blijkt dat die persoon al een kabelgoot heeft aangevraagd en dat die gemeente daar ook gewoon in voorziet.

Hoe je dat gezemel allemaal weet te koppelen aan "EV's worden geen succes" weet ik niet precies.
Gaandeweg komt daar echt wel beleid en/of publieke laadpalen voor.

Je kan in je hoofd blijven geloven in waterstofauto's of misschien zelfs brandstofauto's maar ik durf de weddenschap wel aan dat waterstofauto's in 2030 nog geen 5% marktaandeel hebben op de personenwagen markt.

Ieder merk dat er toe doet op de Europese automarkt produceert en levert EV's of gaat ze binnenkort leveren.
En ieder merk dat er toe doet op de Europese automarkt heeft al aangegeven binnen nu en 2025 geen investeringen meer te doen in de ontwikkeling van de brandstofmotor.

Inmiddels zijn 2 merken gestopt met het ontwikkelen van waterstofauto's en levert Toyota / Lexus inmiddels ook EV's (waarvan ze er in 3 maanden meer gaan verkopen dan alle waterstofauto's in de historie van dat merk).
pi_200599202
BMW is gestopt met de i8
BMW investeert niet meer in de elektrische i3
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  woensdag 28 juli 2021 @ 16:06:42 #123
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200599355
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 15:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
BMW is gestopt met de i8
BMW investeert niet meer in de elektrische i3
Wat een vreemde reactie.

BMW heeft al nieuwe modellen en nog modellen op stapel staan, logisch dat ze vroeg of laat oude modellen uit faseren.
De i3 past niet bij het merk, geven ze aan.
De i8 was een plug-in hybride.

BMW heeft voor 2023 / 2024 een line-up van minimaal 13 volledige EV's in de pijplijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-07-2021 16:12:05 ]
pi_200599858
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 15:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
BMW is gestopt met de i8
BMW investeert niet meer in de elektrische i3
i3 rijdt al 7 jaar rond, mag het een keer ophouden? M'n broertje heeft de i4 al besteld... zou begin 2022 geleverd moeten worden. Jammer van de neus..



quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat een vreemde reactie.

Kan geen argumenten verzinnen dus komt ie met dat BMW stopt met i3 en een paar laadkabels over de stoep...

Zinloze discussie is het ook, elektrisch gaat sowieso de standaard worden daar wil ik wel een weddenschapje voor aan gaan.
Facts don't care about your feelings
pi_200599935
Het hangt er maar net van af wat je definitie is van duurzaam en milieubewust.
Een auto moet in mijn beleving gewoon 20 jaar mee kunnen.
Porsche maakt de meest duurzame auto. 60% van alle ooit gebouwde Porsches rijden nog rond.

In dat opzicht ben ik meer geneigd om de waterstofauto aan te wijzen.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  woensdag 28 juli 2021 @ 17:16:49 #126
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200600370
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 16:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het hangt er maar net van af wat je definitie is van duurzaam en milieubewust.
Een auto moet in mijn beleving gewoon 20 jaar mee kunnen.
Porsche maakt de meest duurzame auto. 60% van alle ooit gebouwde Porsches rijden nog rond.

In dat opzicht ben ik meer geneigd om de waterstofauto aan te wijzen.
- Waarom zou een waterstofauto langer meegaan dan een elektrische auto?
- Op welke componenten zou dat dan mislopen bij een elektrische auto?
- Welk van die genoemde componenten heeft een waterstofauto niet?
- Over hoeveel kilometers heb je het dan?
- Hoeveel EV's zijn er van de afgelopen 20 jaar om aan te tonen dat ze het al dan niet redden?
pi_200600468
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

- Waarom zou een waterstofauto langer meegaan dan een elektrische auto?
- Op welke componenten zou dat dan mislopen bij een elektrische auto?
- Welk van die genoemde componenten heeft een waterstofauto niet?
- Over hoeveel kilometers heb je het dan?
- Hoeveel EV's zijn er van de afgelopen 20 jaar om aan te tonen dat ze het al dan niet redden?
Elke voertuigen kan duurzaam gemaakt worden, maar dan verliest de fabrikant hun verdienmodel. Daarin zitten ook deels de probleem.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 28 juli 2021 @ 17:33:51 #128
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200600580
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 17:24 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Elke voertuigen kan duurzaam gemaakt worden, maar dan verliest de fabrikant hun verdienmodel. Daarin zitten ook deels de probleem.
Maar dat is niet uniek voor elektrische auto's. Er is natuurlijk een reden dat je meer oude Volvo's ziet rondrijden dan oude Alfa's of Fiats ;)
  woensdag 28 juli 2021 @ 17:40:23 #129
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_200600634
quote:
0s.gif Op zondag 18 juli 2021 20:40 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Feit is dat de electrische auto voor het merendeel van de automoblisten geen optie is.
Want de laadpaal. Er is geen verlengsnoer wat ik even kan uitleggen vanaf 1 hoog.

Komt er een innovatie bij de brandstofmotor, brandstof, banden en/of motorolie dan heeft het merendeel daar wel direct baat bij. De fysieke afmeting van een cell is nou niet bepaald innovatie.

de termen (zoals Solid-State Lithium) die je nu noemt werden in 2006 ook al genoemd.
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.

Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.

Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_200600768
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:

[..]

Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
dit idee heeft bestaan. Bij "Better Place" bij Schiphol kon je met een Renault Fluence ZE inrijden en de accu werd gewisseld. Het accuwisselstation.
na een jaar ging het op de fles. het werkte alleen bij n specifieke auto.

https://www.autoweek.nl/a(...)-bijltje-erbij-neer/
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  woensdag 28 juli 2021 @ 17:59:00 #131
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200600843
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:

[..]

Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.

Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.

Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Gewoon water tanken en dan met je zelf opgewekte stroom waterstof produceren en tanken? Of gewoon tijdens het rijden? Paar liter water tanken en dat je auto dan zelf aan de gang gaat? Of hoe moet ik het zien :?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200600898
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:

[..]

Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.

Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.

Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Er viel wel te verdienen met elektrische, alleen benzine was makkelijker te verwerken, gebruiken en of verspreiden door hele land(en). Vergeet niet dat in begin 1900 hadden grotensdeels wereld geen elektriciteit. Zelfs ook in VS in 1900. Daardoor liep elektrische auto gauw achterstand aan. Je kon immers niet overal opladen!.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 28 juli 2021 @ 19:04:02 #133
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200601669
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:

[..]

Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.

Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Waarom zou je een batterypack moeten verwisselen als de range van EV's over in 2030 op zo'n 650km zit en je kan laden met 350kW @ 800 volt?

Dat is toch totaal onnodig.

Accu's maken nu onderdeel uit van de vloer en daardoor ook de stevigheid / stijfheid van de constructie van je auto. Dat krijg je nooit zo perfect strak met een verwisselbare accu. Daarnaast heeft een accu koeling nodig, dat betekent werken met koppelingen en meerdere punten waar het kan slijten / falen / lekken. Al met al zie ik dat totaal niet gebeuren.

quote:
Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Thuis waterstof maken en tanken is niet echt rendabel.

Ik heb al uitgelegd in de OP dat waterstof op een druk van zo'n 800 bar moet worden gebracht en naar -40 graden Celsius om het in een brandstofcel te kunnen tanken.
De compressor waarmee je die druk maakt, mag geen slijpsel of smeerolie in de brandstofcel lekken omdat deze dan beschadigd raakt.

Dit betekent dat het sowieso een kostbare aangelegenheid wordt.

Daarnaast is thuis waterstof maken door middel van elektrolyse een proces dat het beste werkt met gedemineraliseerd water (dus geen kraanwater) met een geleidbaarheid van < 1 S/cm.

Als je thuis waterstof kan maken en daar 10 km op kan rijden, dan kan je met de energie om die waterstof te maken zo'n 25 tot 30km rijden in een elektrische auto. Al met al zeer nutteloos en duur.
  woensdag 28 juli 2021 @ 19:12:47 #134
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200601786
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 16:36 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

i3 rijdt al 7 jaar rond, mag het een keer ophouden? M'n broertje heeft de i4 al besteld... zou begin 2022 geleverd moeten worden. Jammer van de neus..
Hmm, ja, voor de rest best een mooie auto maar die neus...

Niet dat ik zo'n mooie neus heb, maar toch... en dan hebben we het nog niet over jouw Bignose :+
pi_200602326
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:

[..]

Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.

Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.

Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Als mensen beginnen over waterstof weet ik al dat ze geen flauw idee hebben waar ze over praten. Ga je een beetje inlezen in elektrische auto's en zie wat er de laatste 10 jaar al verbeterd is.

En je laatste beredenering is precies waarom ze nog weleens artikelen over waterstof publiceren, omdat de tankstations dat maar al te graag willen. Moeten we toch nog waterstof gaan tanken bij ze en kunnen we weer extra geld uitgeven aan snoep en koffie. Stroom is OVERAL, letterlijk. Je kan dus altijd ergens laden zelfs zonder dat er een derde tussen zit (thuis... of vanuit je zonnepanelen). Er is echt geen enkel nadeel te bedenken behalve dat het netwerk verbeterd moet worden als iedereen elektrisch rijdt en dat het iets langer duurt om bij te laden dan brandstof/waterstof voor mensen die echt de hele dag op de weg zijn. Maar er zijn nu al 350 kW laders dus... dat is zo 6 kWh erbij per minuut (theoretisch). Zal over 10 jaar opgelost zijn... nog niet te beginnen over draadloos laden via parkeerplaatsen of in wegdek via inductie. Theoretisch kun je dus ladend over de snelweg rijden.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 29 juli 2021 @ 15:53:41 #136
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_200617514
quote:
14s.gif Op woensdag 28 juli 2021 17:59 schreef fathank het volgende:

[..]

Gewoon water tanken en dan met je zelf opgewekte stroom waterstof produceren en tanken? Of gewoon tijdens het rijden? Paar liter water tanken en dat je auto dan zelf aan de gang gaat? Of hoe moet ik het zien :?
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  donderdag 29 juli 2021 @ 15:56:35 #137
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200617555
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:

[..]

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
En die installatie hang je in de meterkast en de koeler+compressor in de kruipruimte?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200619620
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:

[..]

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
Dat slaat echt nergens op, waarom stroom omzetten in waterstof (50%) verlies. En dan omzetten in beweging met een knalmotor (30%) verlies.
Terwijl je ook gelijk de elektra in je auto accu kunt tanken (<5% verlies)
Vakman pur sang
  vrijdag 30 juli 2021 @ 10:24:18 #139
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200631319
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:

[..]

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 19:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Thuis waterstof maken en tanken is niet echt rendabel.

Ik heb al uitgelegd in de OP dat waterstof op een druk van zo'n 800 bar moet worden gebracht en naar -40 graden Celsius om het in een brandstofcel te kunnen tanken.
De compressor waarmee je die druk maakt, mag geen slijpsel of smeerolie in de brandstofcel lekken omdat deze dan beschadigd raakt.

Dit betekent dat het sowieso een kostbare aangelegenheid wordt.

Daarnaast is thuis waterstof maken door middel van elektrolyse een proces dat het beste werkt met gedemineraliseerd water (dus geen kraanwater) met een geleidbaarheid van < 1 S/cm.

Als je thuis waterstof kan maken en daar 10 km op kan rijden, dan kan je met de energie om die waterstof te maken zo'n 25 tot 30km rijden in een elektrische auto. Al met al zeer nutteloos en duur.
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:58:56 #140
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200795751
quote:
0s.gif Op zaterdag
7 augustus 2021 15:52
schreef TheFreshPrince het volgende:

De Tesla Semi haalt 475 tot 800km afhankelijk van de uitvoering. Dat is (gezien de rijtijdenwet) meer dan genoeg range voor vrachtwagens.
Ik ben bang dat je het gewicht onderschat.

Daarnaast denk ik dat we beter afzijn met real-time bijladen van vrachtwagens op de snelweg / rechterstrook.
"You are gonna be able to get your vaccine as soon as you turn five, I know you are excited, I know you are eager, in some places across the country you can even start making your appointment now, for shortly after your birthday!"
  zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:02:08 #142
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200795836
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:56 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik ben bang dat je het gewicht onderschat.
Die dingen rijden gewoon al rond in de USA, Tesla test daar volop mee (beladen en onbeladen).
Trekt iedere vrachtwagen er dik uit bij de verkeerslichten ;)


quote:
Daarnaast denk ik dat we beter afzijn met real-time bijladen van vrachtwagens op de snelweg / rechterstrook.
Real time bijladen? Nee, zie ik niet gebeuren, veel te duur. Is ook niet nodig.
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 00:24:45 #143
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_200902601
Het vergeten alternatief: methanol.

Zie het linkdumpje elders in pta :Y
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 00:43:55 #144
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200902718
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 00:24 schreef lipje het volgende:
Het vergeten alternatief: methanol.

Zie het linkdumpje elders in pta :Y
Nee, die ben ik niet vergeten.

Je kan methanol op 2 manieren gebruiken, in een verbrandingsmotor (zoals Indycar al heel lang doet) of in een fuel cell.

Dat ik het niet noem is meer dat er geen grote fabrikanten mee bezig zijn en methanol doet daarom ook niet mee in de strijd.

Methanol fuel cells hebben overigens een laag rendement, ik geloof iets van 40% op het moment.

Daarnaast los je er niet het CO2 probleem mee op, als je bekijkt hoe methanol op grote schaal gemaakt wordt (o.a. aardgas).
Andere alcohol soorten zijn misschien ook wel een optie maar dan zit je al snel aan hl veel oppervlak aan akkers die je moet gaan volbouwen (die berekening wil ik wel eens maken), dat is in feite biomassa en de praktijk is dat daar bos voor moet wijken.
pi_200905493

Armin Laschet stelt Musk de vraag of waterstof danwel elekrisch rijden de toekomst heeft. Volgens Musk is het overduidelijk elektrisch rijden. Waterstof zie ik zelf als mogelijk alternatief voor vrachtvervoer, voor personen auto's zeker niet.
Be careful what you desire, you may get it.
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:51:32 #146
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200906086
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 10:12 schreef Digi2 het volgende:

Armin Laschet stelt Musk de vraag of waterstof danwel elekrisch rijden de toekomst heeft. Volgens Musk is het overduidelijk elektrisch rijden. Waterstof zie ik zelf als mogelijk alternatief voor vrachtvervoer, voor personen auto's zeker niet.
Maar juist ook bij vrachtverkeer is de kilometerprijs van grote invloed.
Stel dat Tesla die Tesla Semi in 2022 kan gaan leveren en de range is 550 tot 1000km (afhankelijk van de uitvoering), zoals toegezegd, dan is dat voor heel veel transportbedrijven meer dan genoeg.

In Nederland legt een vrachtwagen gemiddeld 45.000km per jaar af, eigenlijk heel weinig. Dat is maar 129x laden per jaar met de kleinste range.
In Amerika ligt dit rond de 45.000 miles per jaar, ofwel 72.420 per jaar, ofwel 207x per jaar laden met de kleinste range.

Uiteraard zijn er uitschieters in beide richtingen, zoals vrachtwagens die iedere dag tussen Nederland en Marokko heen-en-weer pendelen om garnalen te halen en brengen maar aan de andere kant vrachtwagens die distributieritjes doen voor winkelketens of supermarkten.

Maar het gros van de vrachtwagens zou prima vervangen kunnen worden door een elektrische variant. Vrachtwagens hebben daarnaast vaak tijd nodig om te laden en lossen en vanwege de rijtijdenwet verplichte pauzes, dat geeft ook tijd om te laden.

Een diesel vrachtwagen doet zo'n 28 tot 35 liter per 100km, ofwel 59 per 100km = 0,59 per km.
Voor een elektrische vrachtwagen gaat men uit van 125kWh per 100km, ofwel 30 per 100km = 0,30 per km.
Waterstof zou zo'n 7,5 kilo per 100km gebruiken, ofwel 75 per 100km = 0,75 per km.

Daarbij moet ik opmerken dat de stroom goedkoper is voor grootverbruikers en transportbedrijven die zelf kunnen laden nog voordeliger uit zullen zijn.
Laad je veel onderweg bij commercile stations, dan kom je eerder in de buurt van de dieselprijs.

  zondag 15 augustus 2021 @ 11:27:58 #147
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200919929
Interessant artikel (vond ik zelf):

quote:
‘De energietransitie mislukt zonder waterstof’. Wie dat statement maakt, stijgt in achting van kritische energie-experts. Ik heb daar niets tegenin te brengen. Toch sta ik na enkele goed gelezen blogs opeens bekend als waterstofcriticus.
https://www.wattisduurzaam.nl/17479/energie-beleid/de-waterstofladder-van-wattisduurzaam-wat-mag-op-waterstof/
pi_200923027
quote:
Ik snap daar niets van, spreek voor mijn werk veel zelf verklaarde energie experts/adviseurs
En altijd maar over die waterstof die eraan komt.

Dr is helemaal niks wat wijst op een vlotte introductie van waterstof itt all elektric en opslag oplossingen.
Volgens mij is die strijd allang gestreden en is het een soort weemoed naar gas.
Vakman pur sang
  zondag 15 augustus 2021 @ 16:03:47 #149
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200923112
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 15:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik snap daar niets van, spreek voor mijn werk veel zelf verklaarde energie experts/adviseurs
En altijd maar over die waterstof die eraan komt.

Dr is helemaal niks wat wijst op een vlotte introductie van waterstof itt all elektric en opslag oplossingen.
Volgens mij is die strijd allang gestreden en is het een soort weemoed naar gas.
Op het gebied van waterstof wordt er heel veel gepraat en verwacht, op het gebied van EV's gebeurt het al.
  maandag 6 september 2021 @ 11:51:49 #150
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201238358
De situatie voor "blauwe waterstof" wordt er na dit recente paper niet beter op:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/ese3.956

Een samenvatting in deze video:


Dan blijft voor de waterstofoptie alleen elektrolyse over.
Is dat slim?

Nee...
Als het gaat om mobiliteit dan kost dat 2,5x meer energie.
Voor het verwarmen van woningen met waterstof (hCV-ketels) uit elektrolyse zelfs 4,75x meer energie dan direct van diezelfde stroom verwarmen met een warmtepomp.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')