Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.quote:Op zondag 18 juli 2021 20:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Feit is dat de electrische auto voor het merendeel van de automoblisten geen optie is.
Want de laadpaal. Er is geen verlengsnoer wat ik even kan uitleggen vanaf 1 hoog.
Komt er een innovatie bij de brandstofmotor, brandstof, banden en/of motorolie dan heeft het merendeel daar wel direct baat bij. De fysieke afmeting van een cell is nou niet bepaald innovatie.
de termen (zoals Solid-State Lithium) die je nu noemt werden in 2006 ook al genoemd.
dit idee heeft bestaan. Bij "Better Place" bij Schiphol kon je met een Renault Fluence ZE inrijden en de accu werd gewisseld. Het accuwisselstation.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Gewoon water tanken en dan met je zelf opgewekte stroom waterstof produceren en tanken? Of gewoon tijdens het rijden? Paar liter water tanken en dat je auto dan zelf aan de gang gaat? Of hoe moet ik het zienquote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Er viel wel te verdienen met elektrische, alleen benzine was makkelijker te verwerken, gebruiken en of verspreiden door hele land(en). Vergeet niet dat in begin 1900 hadden grotensdeels wereld geen elektriciteit. Zelfs ook in VS in 1900. Daardoor liep elektrische auto gauw achterstand aan. Je kon immers niet overal opladen!.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Waarom zou je een batterypack moeten verwisselen als de range van EV's over in 2030 op zo'n 650km zit en je kan laden met 350kW @ 800 volt?quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Thuis waterstof maken en tanken is niet echt rendabel.quote:Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Hmm, ja, voor de rest best een mooie auto maar die neus...quote:Op woensdag 28 juli 2021 16:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
i3 rijdt al 7 jaar rond, mag het een keer ophouden? M'n broertje heeft de i4 al besteld... zou begin 2022 geleverd moeten worden. Jammer van de neus..
Als mensen beginnen over waterstof weet ik al dat ze geen flauw idee hebben waar ze over praten. Ga je een beetje inlezen in elektrische auto's en zie wat er de laatste 10 jaar al verbeterd is.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:59 schreef fathank het volgende:
[..]
Gewoon water tanken en dan met je zelf opgewekte stroom waterstof produceren en tanken? Of gewoon tijdens het rijden? Paar liter water tanken en dat je auto dan zelf aan de gang gaat? Of hoe moet ik het zien
En die installatie hang je in de meterkast en de koeler+compressor in de kruipruimte?quote:Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
Dat slaat echt nergens op, waarom stroom omzetten in waterstof (50%) verlies. En dan omzetten in beweging met een knalmotor (30%) verlies.quote:Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
quote:Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
quote:Op woensdag 28 juli 2021 19:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Thuis waterstof maken en tanken is niet echt rendabel.
Ik heb al uitgelegd in de OP dat waterstof op een druk van zo'n 800 bar moet worden gebracht en naar -40 graden Celsius om het in een brandstofcel te kunnen tanken.
De compressor waarmee je die druk maakt, mag geen slijpsel of smeerolie in de brandstofcel lekken omdat deze dan beschadigd raakt.
Dit betekent dat het sowieso een kostbare aangelegenheid wordt.
Daarnaast is thuis waterstof maken door middel van elektrolyse een proces dat het beste werkt met gedemineraliseerd water (dus geen kraanwater) met een geleidbaarheid van < 1 µS/cm.
Als je thuis waterstof kan maken en daar 10 km op kan rijden, dan kan je met de energie om die waterstof te maken zo'n 25 tot 30km rijden in een elektrische auto. Al met al zeer nutteloos en duur.
Ik ben bang dat je het gewicht onderschat.quote:Op zaterdag
7 augustus 2021 15:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
De Tesla Semi haalt 475 tot 800km afhankelijk van de uitvoering. Dat is (gezien de rijtijdenwet) meer dan genoeg range voor vrachtwagens.
Die dingen rijden gewoon al rond in de USA, Tesla test daar volop mee (beladen en onbeladen).quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je het gewicht onderschat.
Real time bijladen? Nee, zie ik niet gebeuren, veel te duur. Is ook niet nodig.quote:Daarnaast denk ik dat we beter afzijn met real-time bijladen van vrachtwagens op de snelweg / rechterstrook.
Nee, die ben ik niet vergeten.quote:Op zaterdag 14 augustus 2021 00:24 schreef lipje het volgende:
Het vergeten alternatief: methanol.
Zie het linkdumpje elders in pta
Maar juist ook bij vrachtverkeer is de kilometerprijs van grote invloed.quote:Op zaterdag 14 augustus 2021 10:12 schreef Digi2 het volgende:
Armin Laschet stelt Musk de vraag of waterstof danwel elekrisch rijden de toekomst heeft. Volgens Musk is het overduidelijk elektrisch rijden. Waterstof zie ik zelf als mogelijk alternatief voor vrachtvervoer, voor personen auto's zeker niet.
https://www.wattisduurzaam.nl/17479/energie-beleid/de-waterstofladder-van-wattisduurzaam-wat-mag-op-waterstof/quote:‘De energietransitie mislukt zonder waterstof’. Wie dat statement maakt, stijgt in achting van kritische energie-experts. Ik heb daar niets tegenin te brengen. Toch sta ik na enkele goed gelezen blogs opeens bekend als waterstofcriticus.
Ik snap daar niets van, spreek voor mijn werk veel zelf verklaarde energie experts/adviseursquote:Op zondag 15 augustus 2021 11:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Interessant artikel (vond ik zelf):
[..]
https://www.wattisduurzaam.nl/17479/energie-beleid/de-waterstofladder-van-wattisduurzaam-wat-mag-op-waterstof/
Op het gebied van waterstof wordt er heel veel gepraat en verwacht, op het gebied van EV's gebeurt het al.quote:Op zondag 15 augustus 2021 15:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik snap daar niets van, spreek voor mijn werk veel zelf verklaarde energie experts/adviseurs
En altijd maar over die waterstof die eraan komt.
Dr is helemaal niks wat wijst op een vlotte introductie van waterstof itt all elektric en opslag oplossingen.
Volgens mij is die strijd allang gestreden en is het een soort weemoed naar gas.
bron: https://finance.yahoo.com/news/toyota-pivoting-away-hydrogen-fuel-183000075.htmlquote:In the meantime, companies like Toyota are snapping up as many batteries as they can get. The company’s chief technology officer Masahiko Maeda has said that Toyota’s goal is to secure a supply of 200 GWh of batteries before the end of the decade. “We are assuming that we will go beyond the 180 GWh worth of batteries that we are currently considering and will ready 200 GWh worth of batteries or more if the dissemination of BEVs is faster than expected,” he was quoted by EV news outlet Electrek. According to their reporting, “at an average of 60 kWh per battery pack, it would be enough for the annual production of more than 3 million electric cars per year.
Klopt, Toyota heeft nu een samenwerking met de Chinese EV fabrikant BYD om de schade wat in te halen. Maar ik denk dat het te laat is en dat ze over een jaar of 5 een hele moeilijke fase door zullen gaan.quote:Op dinsdag 14 september 2021 10:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Toyota heeft sowieso enorme blunders gemaakt. Vanaf begin 2000 waren ze zo'n beetje voorloper met de hybride auto en de Prius maar ze zijn snel genoeg omgeschakeld. Zelfs hun aandelen Tesla verkocht die ze vanaf het begin hadden gekocht. Nu is het 2021 en hebben ze als één van de weinigen nog geen volledig elektrische personenauto. Ja de UX300e van Lexus is dan de eerste (terwijl ze maanden ervoor nog reclame bleven maken of hoe irritant een stekker is en je beter een hybride kan rijden).
Waterstof is energetisch niet te verantwoorden.quote:En niemand wil een Mirai. Duur, lelijk en je kan nog nauwelijks ergens tanken. Het zou me echt heel erg verbazen als waterstof de standaard ging worden.
De Mazda MX 30 s toch gewoon een 100% elektrische auto?quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 14:22 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Topic doorgenomen, leuk en interessant!
Ik ben zelf erg tevreden over mijn plugin-hybride momenteel. Heeft maar een elektrisch bereik van 40km (in de praktijk) maar voor de meest voorkomende ritten heb je daar eigenlijk al genoeg aan. Ik heb wel het grote voordeel van een eigen oprit.
En geen laadpaalstress gehad op de vakanties richting Oostenrijk.
Dat laatste is volgens mij voor velen nog een flinke drempel om niet over te gaan naar volledig elektrisch.
Dit soort auto's vind ik dan juist ook slim:
[ afbeelding ]
https://www.autoweek.nl/a(...)oter-naar-nederland/
200km bereik elektrisch, en voor de incidenten dat je verder wilt rijden, heb je een zuinige range-extender. Qua duurzaamheid voor de bredere maatschappij zet je dan snellere stappen denk ik.
Dat was eigenlijk ook de techniek van de eerste plugins, de Opel Ampera/Chevrolet Volt.
Misschien moet je het artikel lezenquote:Op zaterdag 9 oktober 2021 14:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De Mazda MX 30 s toch gewoon een 100% elektrische auto?
Ja dat lukt dus nooit met dat kut AutoWeek.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 15:31 schreef fathank het volgende:
[..]
Misschien moet je het artikel lezen
Er komt een versie met een rotatiemotor als range extender.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 15:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat lukt dus nooit met dat kut AutoWeek.
Maar ven wel geïnteresseerd want mag een nieuwe auto kiezen en wil wel elec maar ook naar Italië kunnen rijden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |