abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 28 juli 2021 @ 17:40:23 #129
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_200600634
quote:
0s.gif Op zondag 18 juli 2021 20:40 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Feit is dat de electrische auto voor het merendeel van de automoblisten geen optie is.
Want de laadpaal. Er is geen verlengsnoer wat ik even kan uitleggen vanaf 1 hoog.

Komt er een innovatie bij de brandstofmotor, brandstof, banden en/of motorolie dan heeft het merendeel daar wel direct baat bij. De fysieke afmeting van een cell is nou niet bepaald innovatie.

de termen (zoals Solid-State Lithium) die je nu noemt werden in 2006 ook al genoemd.
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.

Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.

Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_200600768
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:

[..]

Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
dit idee heeft bestaan. Bij "Better Place" bij Schiphol kon je met een Renault Fluence ZE inrijden en de accu werd gewisseld. Het accuwisselstation.
na een jaar ging het op de fles. het werkte alleen bij één specifieke auto.

https://www.autoweek.nl/a(...)-bijltje-erbij-neer/
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 28 juli 2021 @ 17:59:00 #131
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200600843
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:

[..]

Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.

Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.

Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Gewoon water tanken en dan met je zelf opgewekte stroom waterstof produceren en tanken? Of gewoon tijdens het rijden? Paar liter water tanken en dat je auto dan zelf aan de gang gaat? Of hoe moet ik het zien :?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200600898
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:

[..]

Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.

Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.

Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Er viel wel te verdienen met elektrische, alleen benzine was makkelijker te verwerken, gebruiken en of verspreiden door hele land(en). Vergeet niet dat in begin 1900 hadden grotensdeels wereld geen elektriciteit. Zelfs ook in VS in 1900. Daardoor liep elektrische auto gauw achterstand aan. Je kon immers niet overal opladen!.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_200601669
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:

[..]

Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.

Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Waarom zou je een batterypack moeten verwisselen als de range van EV's over in 2030 op zo'n 650km zit en je kan laden met 350kW @ 800 volt?

Dat is toch totaal onnodig.

Accu's maken nu onderdeel uit van de vloer en daardoor ook de stevigheid / stijfheid van de constructie van je auto. Dat krijg je nooit zo perfect strak met een verwisselbare accu. Daarnaast heeft een accu koeling nodig, dat betekent werken met koppelingen en meerdere punten waar het kan slijten / falen / lekken. Al met al zie ik dat totaal niet gebeuren.

quote:
Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Thuis waterstof maken en tanken is niet echt rendabel.

Ik heb al uitgelegd in de OP dat waterstof op een druk van zo'n 800 bar moet worden gebracht en naar -40 graden Celsius om het in een brandstofcel te kunnen tanken.
De compressor waarmee je die druk maakt, mag geen slijpsel of smeerolie in de brandstofcel lekken omdat deze dan beschadigd raakt.

Dit betekent dat het sowieso een kostbare aangelegenheid wordt.

Daarnaast is thuis waterstof maken door middel van elektrolyse een proces dat het beste werkt met gedemineraliseerd water (dus geen kraanwater) met een geleidbaarheid van < 1 µS/cm.

Als je thuis waterstof kan maken en daar 10 km op kan rijden, dan kan je met de energie om die waterstof te maken zo'n 25 tot 30km rijden in een elektrische auto. Al met al zeer nutteloos en duur.
pi_200601786
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 16:36 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

i3 rijdt al 7 jaar rond, mag het een keer ophouden? M'n broertje heeft de i4 al besteld... zou begin 2022 geleverd moeten worden. Jammer van de neus..
Hmm, ja, voor de rest best een mooie auto maar die neus...

Niet dat ik zo'n mooie neus heb, maar toch... en dan hebben we het nog niet over jouw Bignose :+
pi_200602326
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:

[..]

Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.

Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.

Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Als mensen beginnen over waterstof weet ik al dat ze geen flauw idee hebben waar ze over praten. Ga je een beetje inlezen in elektrische auto's en zie wat er de laatste 10 jaar al verbeterd is.

En je laatste beredenering is precies waarom ze nog weleens artikelen over waterstof publiceren, omdat de tankstations dat maar al te graag willen. Moeten we toch nog waterstof gaan tanken bij ze en kunnen we weer extra geld uitgeven aan snoep en koffie. Stroom is OVERAL, letterlijk. Je kan dus altijd ergens laden zelfs zonder dat er een derde tussen zit (thuis... of vanuit je zonnepanelen). Er is echt geen enkel nadeel te bedenken behalve dat het netwerk verbeterd moet worden als iedereen elektrisch rijdt en dat het iets langer duurt om bij te laden dan brandstof/waterstof voor mensen die echt de hele dag op de weg zijn. Maar er zijn nu al 350 kW laders dus... dat is zo 6 kWh erbij per minuut (theoretisch). Zal over 10 jaar opgelost zijn... nog niet te beginnen over draadloos laden via parkeerplaatsen of in wegdek via inductie. Theoretisch kun je dus ladend over de snelweg rijden.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 29 juli 2021 @ 15:53:41 #136
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_200617514
quote:
14s.gif Op woensdag 28 juli 2021 17:59 schreef fathank het volgende:

[..]

Gewoon water tanken en dan met je zelf opgewekte stroom waterstof produceren en tanken? Of gewoon tijdens het rijden? Paar liter water tanken en dat je auto dan zelf aan de gang gaat? Of hoe moet ik het zien :?
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  donderdag 29 juli 2021 @ 15:56:35 #137
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200617555
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:

[..]

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
En die installatie hang je in de meterkast en de koeler+compressor in de kruipruimte?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200619620
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:

[..]

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
Dat slaat echt nergens op, waarom stroom omzetten in waterstof (50%) verlies. En dan omzetten in beweging met een knalmotor (30%) verlies.
Terwijl je ook gelijk de elektra in je auto accu kunt tanken (<5% verlies)
Vakman pur sang
pi_200631319
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:

[..]

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 19:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Thuis waterstof maken en tanken is niet echt rendabel.

Ik heb al uitgelegd in de OP dat waterstof op een druk van zo'n 800 bar moet worden gebracht en naar -40 graden Celsius om het in een brandstofcel te kunnen tanken.
De compressor waarmee je die druk maakt, mag geen slijpsel of smeerolie in de brandstofcel lekken omdat deze dan beschadigd raakt.

Dit betekent dat het sowieso een kostbare aangelegenheid wordt.

Daarnaast is thuis waterstof maken door middel van elektrolyse een proces dat het beste werkt met gedemineraliseerd water (dus geen kraanwater) met een geleidbaarheid van < 1 µS/cm.

Als je thuis waterstof kan maken en daar 10 km op kan rijden, dan kan je met de energie om die waterstof te maken zo'n 25 tot 30km rijden in een elektrische auto. Al met al zeer nutteloos en duur.
pi_200795751
quote:
0s.gif Op zaterdag
7 augustus 2021 15:52
schreef TheFreshPrince het volgende:

De Tesla Semi haalt 475 tot 800km afhankelijk van de uitvoering. Dat is (gezien de rijtijdenwet) meer dan genoeg range voor vrachtwagens.
Ik ben bang dat je het gewicht onderschat.

Daarnaast denk ik dat we beter afzijn met real-time bijladen van vrachtwagens op de snelweg / rechterstrook.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200795836
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:56 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik ben bang dat je het gewicht onderschat.
Die dingen rijden gewoon al rond in de USA, Tesla test daar volop mee (beladen en onbeladen).
Trekt iedere vrachtwagen er dik uit bij de verkeerslichten ;)


quote:
Daarnaast denk ik dat we beter afzijn met real-time bijladen van vrachtwagens op de snelweg / rechterstrook.
Real time bijladen? Nee, zie ik niet gebeuren, veel te duur. Is ook niet nodig.
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 00:24:45 #143
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_200902601
Het vergeten alternatief: methanol.

Zie het linkdumpje elders in pta :Y
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_200902718
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 00:24 schreef lipje het volgende:
Het vergeten alternatief: methanol.

Zie het linkdumpje elders in pta :Y
Nee, die ben ik niet vergeten.

Je kan methanol op 2 manieren gebruiken, in een verbrandingsmotor (zoals Indycar al heel lang doet) of in een fuel cell.

Dat ik het niet noem is meer dat er geen grote fabrikanten mee bezig zijn en methanol doet daarom ook niet mee in de strijd.

Methanol fuel cells hebben overigens een laag rendement, ik geloof iets van 40% op het moment.

Daarnaast los je er niet het CO2 probleem mee op, als je bekijkt hoe methanol op grote schaal gemaakt wordt (o.a. aardgas).
Andere alcohol soorten zijn misschien ook wel een optie maar dan zit je al snel aan héél veel oppervlak aan akkers die je moet gaan volbouwen (die berekening wil ik wel eens maken), dat is in feite biomassa en de praktijk is dat daar bos voor moet wijken.
pi_200905493

Armin Laschet stelt Musk de vraag of waterstof danwel elekrisch rijden de toekomst heeft. Volgens Musk is het overduidelijk elektrisch rijden. Waterstof zie ik zelf als mogelijk alternatief voor vrachtvervoer, voor personen auto's zeker niet.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_200906086
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 10:12 schreef Digi2 het volgende:

Armin Laschet stelt Musk de vraag of waterstof danwel elekrisch rijden de toekomst heeft. Volgens Musk is het overduidelijk elektrisch rijden. Waterstof zie ik zelf als mogelijk alternatief voor vrachtvervoer, voor personen auto's zeker niet.
Maar juist ook bij vrachtverkeer is de kilometerprijs van grote invloed.
Stel dat Tesla die Tesla Semi in 2022 kan gaan leveren en de range is 550 tot 1000km (afhankelijk van de uitvoering), zoals toegezegd, dan is dat voor heel veel transportbedrijven meer dan genoeg.

In Nederland legt een vrachtwagen gemiddeld 45.000km per jaar af, eigenlijk heel weinig. Dat is maar 129x laden per jaar met de kleinste range.
In Amerika ligt dit rond de 45.000 miles per jaar, ofwel 72.420 per jaar, ofwel 207x per jaar laden met de kleinste range.

Uiteraard zijn er uitschieters in beide richtingen, zoals vrachtwagens die iedere dag tussen Nederland en Marokko heen-en-weer pendelen om garnalen te halen en brengen maar aan de andere kant vrachtwagens die distributieritjes doen voor winkelketens of supermarkten.

Maar het gros van de vrachtwagens zou prima vervangen kunnen worden door een elektrische variant. Vrachtwagens hebben daarnaast vaak tijd nodig om te laden en lossen en vanwege de rijtijdenwet verplichte pauzes, dat geeft ook tijd om te laden.

Een diesel vrachtwagen doet zo'n 28 tot 35 liter per 100km, ofwel ¤59 per 100km = ¤0,59 per km.
Voor een elektrische vrachtwagen gaat men uit van 125kWh per 100km, ofwel ¤30 per 100km = ¤0,30 per km.
Waterstof zou zo'n 7,5 kilo per 100km gebruiken, ofwel ¤75 per 100km = ¤0,75 per km.

Daarbij moet ik opmerken dat de stroom goedkoper is voor grootverbruikers en transportbedrijven die zelf kunnen laden nog voordeliger uit zullen zijn.
Laad je veel onderweg bij commerciële stations, dan kom je eerder in de buurt van de dieselprijs.

pi_200919929
Interessant artikel (vond ik zelf):

quote:
‘De energietransitie mislukt zonder waterstof’. Wie dat statement maakt, stijgt in achting van kritische energie-experts. Ik heb daar niets tegenin te brengen. Toch sta ik na enkele goed gelezen blogs opeens bekend als waterstofcriticus.
https://www.wattisduurzaam.nl/17479/energie-beleid/de-waterstofladder-van-wattisduurzaam-wat-mag-op-waterstof/
pi_200923027
quote:
Ik snap daar niets van, spreek voor mijn werk veel zelf verklaarde energie experts/adviseurs
En altijd maar over die waterstof die eraan komt.

Dr is helemaal niks wat wijst op een vlotte introductie van waterstof itt all elektric en opslag oplossingen.
Volgens mij is die strijd allang gestreden en is het een soort weemoed naar gas.
Vakman pur sang
pi_200923112
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 15:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik snap daar niets van, spreek voor mijn werk veel zelf verklaarde energie experts/adviseurs
En altijd maar over die waterstof die eraan komt.

Dr is helemaal niks wat wijst op een vlotte introductie van waterstof itt all elektric en opslag oplossingen.
Volgens mij is die strijd allang gestreden en is het een soort weemoed naar gas.
Op het gebied van waterstof wordt er heel veel gepraat en verwacht, op het gebied van EV's gebeurt het al.
pi_201238358
De situatie voor "blauwe waterstof" wordt er na dit recente paper niet beter op:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/ese3.956

Een samenvatting in deze video:


Dan blijft voor de waterstofoptie alleen elektrolyse over.
Is dat slim?

Nee...
Als het gaat om mobiliteit dan kost dat 2,5x meer energie.
Voor het verwarmen van woningen met waterstof (hCV-ketels) uit elektrolyse zelfs 4,75x meer energie dan direct van diezelfde stroom verwarmen met een warmtepomp.
pi_201244748
Volkswagen kwam met de aankondiging voor een relatief goedkope EV, de "ID.Life".
Met een vanaf prijs van iets boven de ¤20.000 en redelijke specificaties moet dat wel gaan verkopen zou ik zeggen.
Introductie in 2025 is misschien wel wat laat, ik vermoed dat Tesla een jaar eerder is met een kleine "Model 2".

We gaan het zien.

https://tweakers.net/nieuws/186470/vw-toont-compact-ev-model-met-57kwh-accu-en-richtprijs-van-ruim-20000-euro.html

Voor dat geld heb je sowieso geen waterstofauto, dat begint ergens bij 3x meer.
pi_201345981
Toyota heeft onlangs bekend gemaakt dat ze tot 2030 zo'n 13,6 miljard Dollar gaan investeren in batterijtechniek en wil daarmee zo'n 200GWh aan accu's per jaar veilig stellen. ofwel zo'n 2,5 tot 3 miljoen auto's per jaar.

Dat klinkt indrukwekkend, totdat je bedenkt dat ze nu ruim 10 miljoen auto's per jaar bouwen.
Als je daarnaast ook nog bedenkt dat Tesla in 2022 waarschijnlijk al 1,5 miljoen auto's levert en in 2023 als de 2 nieuwe fabrieken gestroomlijnd zijn zelfs 2 miljoen per jaar, dan loopt Toyota een flinke achterstand op als grootste autofabrikant ter wereld.

Vrijwel iedere partij die er verstand van heeft, beweert dat vanaf ~2027 een EV in aanschaf al goedkoper is dan een ICE, waarmee je dus je ICE's amper nog kwijt raakt en nog niet voldoende EV's kan bouwen om dat omzetverlies op te vangen.

Ik durf wel te stellen dat Toyota binnen 5 jaar een probleem heeft (en ja, je mag me quoten ;))

Volkswagen heeft het voornemen om 240GWh aan accu's te hebben in 2030 en bouwt ongeveer net zoveel auto's, dus ook daar wordt het spannend.

Tesla streeft ter vergelijking naar 3TWh (3000GWh) aan capaciteit in 2030... en dan niet alleen voor auto's maar ook voor hun Megapacks en Powerwalls.

quote:
In the meantime, companies like Toyota are snapping up as many batteries as they can get. The company’s chief technology officer Masahiko Maeda has said that Toyota’s goal is to secure a supply of 200 GWh of batteries before the end of the decade. “We are assuming that we will go beyond the 180 GWh worth of batteries that we are currently considering and will ready 200 GWh worth of batteries or more if the dissemination of BEVs is faster than expected,” he was quoted by EV news outlet Electrek. According to their reporting, “at an average of 60 kWh per battery pack, it would be enough for the annual production of more than 3 million electric cars per year.
bron: https://finance.yahoo.com/news/toyota-pivoting-away-hydrogen-fuel-183000075.html

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-09-2021 22:14:14 ]
pi_201349919
Toyota heeft sowieso enorme blunders gemaakt. Vanaf begin 2000 waren ze zo'n beetje voorloper met de hybride auto en de Prius maar ze zijn snel genoeg omgeschakeld. Zelfs hun aandelen Tesla verkocht die ze vanaf het begin hadden gekocht. Nu is het 2021 en hebben ze als één van de weinigen nog geen volledig elektrische personenauto. Ja de UX300e van Lexus is dan de eerste (terwijl ze maanden ervoor nog reclame bleven maken of hoe irritant een stekker is en je beter een hybride kan rijden).

En niemand wil een Mirai. Duur, lelijk en je kan nog nauwelijks ergens tanken. Het zou me echt heel erg verbazen als waterstof de standaard ging worden.
Facts don't care about your feelings
pi_201350035
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 10:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Toyota heeft sowieso enorme blunders gemaakt. Vanaf begin 2000 waren ze zo'n beetje voorloper met de hybride auto en de Prius maar ze zijn snel genoeg omgeschakeld. Zelfs hun aandelen Tesla verkocht die ze vanaf het begin hadden gekocht. Nu is het 2021 en hebben ze als één van de weinigen nog geen volledig elektrische personenauto. Ja de UX300e van Lexus is dan de eerste (terwijl ze maanden ervoor nog reclame bleven maken of hoe irritant een stekker is en je beter een hybride kan rijden).
Klopt, Toyota heeft nu een samenwerking met de Chinese EV fabrikant BYD om de schade wat in te halen. Maar ik denk dat het te laat is en dat ze over een jaar of 5 een hele moeilijke fase door zullen gaan.

quote:
En niemand wil een Mirai. Duur, lelijk en je kan nog nauwelijks ergens tanken. Het zou me echt heel erg verbazen als waterstof de standaard ging worden.
Waterstof is energetisch niet te verantwoorden.
Je kan alle EV's in Nederland laten rijden op 22TWh per jaar, wil je dat met waterstof doen dan heb je 55 tot 66TWh nodig. Zonder rekenmachine zie je wel dat je met waterstof energie weggooit en een hoge kilometerprijs hebt.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-09-2021 10:20:44 ]
pi_201480703
Het kan hard gaan ;)

Eerste plaatje: 1 auto
Tweede plaatje: 1 paard

  zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:22:01 #156
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_201693901
Topic doorgenomen, leuk en interessant!

Ik ben zelf erg tevreden over mijn plugin-hybride momenteel. Heeft maar een elektrisch bereik van 40km (in de praktijk) maar voor de meest voorkomende ritten heb je daar eigenlijk al genoeg aan. Ik heb wel het grote voordeel van een eigen oprit.

En geen laadpaalstress gehad op de vakanties richting Oostenrijk.

Dat laatste is volgens mij voor velen nog een flinke drempel om niet over te gaan naar volledig elektrisch.

Dit soort auto's vind ik dan juist ook slim:

https://www.autoweek.nl/a(...)oter-naar-nederland/
200km bereik elektrisch, en voor de incidenten dat je verder wilt rijden, heb je een zuinige range-extender. Qua duurzaamheid voor de bredere maatschappij zet je dan snellere stappen denk ik.

Dat was eigenlijk ook de techniek van de eerste plugins, de Opel Ampera/Chevrolet Volt.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_201694093
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 14:22 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Topic doorgenomen, leuk en interessant!

Ik ben zelf erg tevreden over mijn plugin-hybride momenteel. Heeft maar een elektrisch bereik van 40km (in de praktijk) maar voor de meest voorkomende ritten heb je daar eigenlijk al genoeg aan. Ik heb wel het grote voordeel van een eigen oprit.

En geen laadpaalstress gehad op de vakanties richting Oostenrijk.

Dat laatste is volgens mij voor velen nog een flinke drempel om niet over te gaan naar volledig elektrisch.

Dit soort auto's vind ik dan juist ook slim:
[ afbeelding ]
https://www.autoweek.nl/a(...)oter-naar-nederland/
200km bereik elektrisch, en voor de incidenten dat je verder wilt rijden, heb je een zuinige range-extender. Qua duurzaamheid voor de bredere maatschappij zet je dan snellere stappen denk ik.

Dat was eigenlijk ook de techniek van de eerste plugins, de Opel Ampera/Chevrolet Volt.
De Mazda MX 30 s toch gewoon een 100% elektrische auto?
Vakman pur sang
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:31:58 #158
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_201694536
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 14:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De Mazda MX 30 s toch gewoon een 100% elektrische auto?
Misschien moet je het artikel lezen
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_201694545
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 15:31 schreef fathank het volgende:

[..]
Misschien moet je het artikel lezen
Ja dat lukt dus nooit met dat kut AutoWeek. :(

Maar ven wel geïnteresseerd want mag een nieuwe auto kiezen en wil wel elec maar ook naar Italië kunnen rijden.
Vakman pur sang
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:38:04 #160
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_201694573
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 15:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat lukt dus nooit met dat kut AutoWeek. :(

Maar ven wel geïnteresseerd want mag een nieuwe auto kiezen en wil wel elec maar ook naar Italië kunnen rijden.
Er komt een versie met een rotatiemotor als range extender.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')