Ik kom nog wel eens bij die fabrieken en herinner me niet dat ze die CO2 en CO afblazenquote:Op dinsdag 20 juli 2021 11:01 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
true, maar het is- en blijft een feit, dat ze dus liever iets maken wat bijproducten geeft die je niet per definitie hard nodig hebt, en al helemaal niet in die hoeveelheden, om meer geld te kunnen maken.
je snapt hem niet.. als men straks miljoenen liters (of kilo's, whatever) waterstof gaan produceren uit gas, krijg je dus automagisch die bijproducten in dezelfde hoeveelheden.. Nú is dat allemaal wel te overzien, bruikbaar en beheersbaar omdat het nog niet om gruwelijk veel product gaat, maar straks leidt dat tot overschotten..quote:Op dinsdag 20 juli 2021 11:12 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik kom nog wel eens bij die fabrieken en herinner me niet dat ze die CO2 en CO afblazen
Ik ben dan ook tegen waterstof als auto brandstof. Zie veel liever dat die auto's elektrisch worden en terwijl ze aan het net hangen te laden bijdragen aan net stabilisatie.quote:Op dinsdag 20 juli 2021 13:05 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
je snapt hem niet.. als men straks miljoenen liters (of kilo's, whatever) waterstof gaan produceren uit gas, krijg je dus automagisch die bijproducten in dezelfde hoeveelheden.. Nú is dat allemaal wel te overzien, bruikbaar en beheersbaar omdat het nog niet om gruwelijk veel product gaat, maar straks leidt dat tot overschotten..
Bij elektrolyse krijg je voornamelijk gewoon waterstof en zuurstof en verder geen noemenswaardige hoeveelheden meuk die je niet nodig hebt.
Ik heb nu even geen tijd om m'n rekenmachine en bierviltje aan te slingeren (heb zo een F1 race op Singapore tegen een ex-collega) maar het zag er energetisch niet heel voordelig uit bij m'n laatste rekenpoging.quote:Op dinsdag 20 juli 2021 19:17 schreef Lospedrosa het volgende:
Op mijn werk geloven ze nog volop in waterstof CV ketels. Echt, managers (anders dan ik) en aandeelhouders.
Dan ben je echt te dom om te poepen ook, dat je denkt dat je met enorme inspanning waterstof moet maken om eenvoudig te verbranden.
quote:DE GEVREESDE OVERBELASTING VAN HET ELEKTRICITEITSNET ZOU BEST WEL EENS MEE KUNNEN VALLEN
Veel mensen vrezen dat de transitie naar e-mobiliteit, in combinatie met het gasloos maken van de huizen, tot overbelasting van het elektriciteitsnet zal leiden. Dat zou best wel eens mee kunnen vallen, blijkt uit een praktijkonderzoek van de Duitse netbeheerder Netze BW.
Het project richtte zich op de vraag hoe de huisaansluiting van wooncomplexen kan worden geoptimaliseerd voor het extra verbruik door het opladen van elektrische auto’s. Een ideale aansluiting levert voldoende vermogen zonder overgedimensioneerd te zijn. Dit laatste zou echter het geval zijn als ervan wordt uitgegaan dat alle elektrische auto’s daar tegelijkertijd worden opgeladen.
Dat blijkt uit de praktijktest, waarin men heeft uitgezocht hoeveel elektriciteit er nodig om is een ondergrondse parkeergarage met bijna 60 elektrische auto’s van stroom te voorzien. Zelfs de netbeheerder was verrast door het resultaat. Want uit de test blijkt dat een fractie van het maximale laadvermogen van de elektrische auto’s voldoende is om aan de laadbehoefte te voldoen. Dit opzienbarende resultaat bleek uit een testproject die de Duitse netbeheerder Netze BW uitvoerde in een wooncomplex in de buurt van Stuttgart.
GRATIS OPLAADPUNTEN, GRATIS EV’S EN GRATIS STROOM
Men installeerde oplaadpunten bij 58 van de 85 parkeerplaatsen van een ondergrondse parkeergarage van een wooncomplex. De bewoners kregen de beschikking over 45 elektrische auto’s van het type VW E-Golf en BMW i3, alsmede gratis stroom voor het opladen. De overige 13 oplaadpunten werden gebruikt door elektrische auto’s van andere bewoners. Men verdeelde het beschikbare aansluitvermogen van het wooncomplex (124 kW) over de 58 oplaadpunten door middel van het ‘Charge Here’ beheersysteem van moederbedrijf EnBW, dat gebruik maakt van speciale logaritmes om de prioriteiten te bepalen. Vervolgens ging men 16 maanden lang de belasting van de laadpunten monitoren.
RESULTATEN BEST WEL VERRASSEND
De zwaarste belasting ontstaat uiteraard door de gelijktijdige laadprocessen. Gemiddeld waren minder dan vijf voertuigen tegelijk aan het opladen. Gedurende de 16 maanden durende test waren er nooit meer dan 13 gelijktijdige oplaadprocessen. De zogenaamde gelijktijdigheidsfactor, die wordt berekend uit de verhouding tussen het aantal gelijktijdige laadprocessen en het aantal laadpunten, bedroeg 0,22.
PIEKEN
Het maximaal beschikbare vermogen van 124 kW leek niet toereikend voor de 28 oplaadpunten. Maar toch is het volgens Netze BW niet één keer volledig benut. Uit de evaluatie van de test bleek dat het maximale opgenomen vermogen iets minder dan 98 kW bedroeg. Gedurende 884 minuten werd er meer dan 80 kW afgenomen, en gedurende 91 minuten meer dan 90 kW.
Zoals te verwachten zaten de vermogenspieken met de grootse belastingen in het begin van de avond. De belastingen van meer dan 80 kW lagen tussen 18.00 en 20.30 uur ’s avonds. De pieken met meer dan 90 kW lagen tussen 18.00 en 19.30 uur. Samen gebruikten de 58 auto’s gemiddeld voor 241,4 kWh per dag. Per laadbeurt gebruikte men gemiddeld 17,13 kWh. Gemiddeld werd er 4,61 kWh per auto per dag geladen.
HET GEBRUIK
Uiteraard is het bovenstaande sterk afhankelijk van het gebruik en de soort elektrische auto’s. De 21 BMW i3’s hebben een AC-laadvermogen van 11 kW op drie fasen. De 24 VW E-Golfs hebben een laadvermogen van 7,4 kW op twee fasen. Theoretisch zou de beschikbare 124 kW te weinig kunnen zijn als er 13 auto’s gelijktijdig met een driefase lader worden opgeladen. Dat wil zeggen, als elke afzonderlijke auto over het maximale laadvermogen zou kunnen beschikken. Dat lukt met 11 kW nog heel aardig. Bij de beschikbare aansluitcapaciteit van 124 kW kan de gemiddelde hoeveelheid geleverde elektriciteit (241,4 kWh per dag) in minder dan twee uur worden opgeladen. Hiermee zou men alle voertuigen ’s nachts veilig en probleemloos op kunnen laden.
Gemiddeld legden de elektrische auto’s van de deelnemers elke maand ongeveer 1.100 kilometer af. Dat is best veel, volgens de netbeheerder, gezien de beperkingen vanwege corona (thuiswerken etc). Het jaarkilometrage van 13.200 km ligt zelfs boven de gemiddelde waarde van Baden-Württemberg.
Uiteraard hebben de gebruikte voertuigen (BMW i3 en VW E-Golf) een redelijk beperkte accucapaciteit. Als er ook auto’s met grotere accupakketten aan de test zouden toegevoegd, zijn de resultaten uiteraard anders. Evengoed geven de meetresultaten al een prima goede indicatie.
BEHEERSSYSTEEM HELPT
De praktijktest was uiteraard ook bedoeld om het oplaadbeheersysteem te testen. Dit systeem beperkte de opgenomen energie. Dat leidde niet tot problemen. “De acceptatie van de bewoners voor de stroomvermindering was zeer groot. 93 Procent van de deelnemers voelde zich hierdoor niet beperkt”, aldus de woordvoerder van Netze BW.
Men heeft niet geëvalueerd wat de verhouding was tussen de energie die benodigd was voor het opladen en voor de huishoudens. Want de aansluitwaarde van 124 kW was de totale aansluitwaarde van het hele complex. Men heeft aangenomen dat de huishoudens een aandeel van 80 procent vertegenwoordigden. De testresultaten tonen aan dat de elektrische auto’s in de test zelfs met een reserve van 50 kW gemiddeld binnen vijf uur worden opgeladen. Ervan uitgaande dat de auto’s steeds tussen 18 uur ’s avonds en 6 uur ’s morgens beschikbaar zijn om op te laden, zou 20 kW zelfs al genoeg kunnen zijn.
DYNAMIC LOAD BALANCING
Bovendien kan men het beschikbare vermogen voor het laden nog verder verhogen door een dynamisch beheer van de belasting, ook wel Dynamic Load Balancing genoemd. Hierbij wordt het door de woningen gevraagde vermogens in real time worden gemeten. Het resterende vermogen is daarbij beschikbaar voor het opladen van de elektrische auto’s. Vooral ’s nachts, wanneer grote verbruikers zoals fornuizen, ovens of wasmachines in de woningen niet zijn ingeschakeld, is er dan meer stroom beschikbaar voor de auto’s.
GRENZEN NIET ZO SNEL BEREIKT
Netze BW heeft in het recente verleden al meer van dit soort projecten uitgevoerd. Sommige waren zo klein dat men ze niet als representatief kan beschouwen. Maar wat uit al die projecten blijkt, is de elektriciteitsnetten door de groeiende elektromobiliteit niet zo snel hun grenzen zullen bereiken. Met behulp van load management is er zelfs bij minder toereikende huisaansluitingen nog voldoende elektriciteit beschikbaar om aan de vraag te voldoen. Extra piekafvlakking door de exploitant van het elektriciteitsnet, iets wat diverse exploitanten overwegen, zou dan slechts in de enkele gevallen nodig zijn.
Totaal onherkenbaar. De vrouw rijdt een model 3, 25k per jaar ongeveer en hoeft werkelijk nooit te snelladen. De enige keer snelladen was toen ze em ging ophalen. En geen eigen laadpaal.quote:Op maandag 19 juli 2021 13:47 schreef Groeneg2 het volgende:
Iedereen die in een stad woont kent het probleem, er zijn nu al te weinig laadpalen op straat en in de parkeergarages. Bij zakelijke bezoeken idem, op de parkeerplaats van het zakelijk adres dat bezocht wordt zijn te weinig laadpalen en dit gegeven leidt telkenmale tot irritaties.
Het klinkt heel traag maar dat valt wel mee. M'n Berlingo is net zo traag (en misschien nog wel trager met alle dode pk's na 366.000 km en verrotte verstuivers) maar je kan op zich gewoon meekomen met het verkeer. En zo'n elektrische auto gaat van 0-50 stukken sneller.quote:Op maandag 19 juli 2021 10:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het duurt meer dan 20 seconde voordat je op 100 km/uur zit in de Dacia Spring.
Als je voor zo'n auto kiest dan noem ik dat zelfkastijding.
Wellicht is het maar net wat je gewend bent. Het lijkt mij ongemakkelijk als er geen invoegstrook is of bij druk verkeer.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 09:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Als iemand in een discussie over elektrische auto's begint over waterstof is de toekomst dan weet ik al direct dat ze er geen verstand van hebben.
[..]
Het klinkt heel traag maar dat valt wel mee. M'n Berlingo is net zo traag (en misschien nog wel trager met alle dode pk's na 366.000 km en verrotte verstuivers) maar je kan op zich gewoon meekomen met het verkeer. En zo'n elektrische auto gaat van 0-50 stukken sneller.
Oh het is zeker wel ongemakkelijk in veel situaties vooral als je auto's gewend bent onder de 6 sec naar 100, maar niet onmogelijk. Je moet alleen nog beter opletten en anticiperen, al gas geven in bochten of terugschakelen (in geval van mijn Berlingo). Dat valt bij elektrische allemaal wel weg... je kan veel makkelijk gewoon vol het gas in trappen dus ik denk dat het in de praktijk best meevalt, maar zou er een keer in gereden moeten hebben.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 09:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Wellicht is het maar net wat je gewend bent. Het lijkt mij ongemakkelijk als er geen invoegstrook is of bij druk verkeer.
Daarbij komt nog dat bestuurders van EVs soms onder de adviessnelheid blijven zodat er meer range op de display staat.
Zo'n Dacia Spring is perfect voor je schoonmoeder die er de boodschappen mee doet en 2x per maand naar dochterlief 2 dorpen verderop op bezoek gaat.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 09:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Als iemand in een discussie over elektrische auto's begint over waterstof is de toekomst dan weet ik al direct dat ze er geen verstand van hebben.
[..]
Het klinkt heel traag maar dat valt wel mee. M'n Berlingo is net zo traag (en misschien nog wel trager met alle dode pk's na 366.000 km en verrotte verstuivers) maar je kan op zich gewoon meekomen met het verkeer. En zo'n elektrische auto gaat van 0-50 stukken sneller.
bron: https://www.ad.nl/auto/la(...)ner-almere~aa3d98f8/quote:Laadkabel over de stoep: boete van 259 euro voor inwoner Almere
Een inwoner van Almere heeft een boete gekregen van 259 euro omdat de laadkabel van zijn hybride auto over de stoep loopt. In Almere is dat sinds begin dit jaar verboden, maar in veel andere gemeenten wordt het gedoogd.
Radjesh Karia uit Almere ligt in de clinch met de gemeente vanwege het opladen van zijn elektrische auto. Hij kreeg onder meer een boete van 259 euro die volgens hem niet terecht is. Hij laadt volgens Omroep Flevoland al sinds 2017 zijn hybride auto op en dat was nooit een probleem.
ben je er weerquote:Op woensdag 28 juli 2021 13:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
259 euro boete voor een inwoner van Almere die zijn laadkabel over de stoep liet lopen.
[..]
bron: https://www.ad.nl/auto/la(...)ner-almere~aa3d98f8/
Een van de vele redenen waarom de elektrische auto's het niet zullen maken.
Als je elektrisch wilt rijden dan ga je maar naar de kermis.
Je vergeet het belangrijkste stuk uit het artikel te citeren:quote:Op woensdag 28 juli 2021 13:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
259 euro boete voor een inwoner van Almere die zijn laadkabel over de stoep liet lopen.
[..]
bron: https://www.ad.nl/auto/la(...)ner-almere~aa3d98f8/
Daar ga ik maar niet op in.quote:Als je elektrisch wilt rijden dan ga je maar naar de kermis.
Lekker gewerkt pik.quote:Op woensdag 28 juli 2021 13:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
259 euro boete voor een inwoner van Almere die zijn laadkabel over de stoep liet lopen.
[..]
bron: https://www.ad.nl/auto/la(...)ner-almere~aa3d98f8/
Een van de vele redenen waarom de elektrische auto's het niet zullen maken.
Als je elektrisch wilt rijden dan ga je maar naar de kermis.
In Zaanstad zijn 10 eisen aan de laadkabel. De laadkabel mag maximaal 10 meter lang zijn.quote:Niet alleen voor blinden en slechtzienden kunnen kabels hinderlijk zijn, maar ook voor mensen die slecht ter been zijn.
Daarom dus zo'n kabelgoot zoals in dat artikel dat je zelf aanhaalde.quote:Op woensdag 28 juli 2021 14:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
Utrecht, Wijchen, Almere hebben zo'n verbod op oplaadkabels over de stoep. De argumentatie is volgt:
[..]
Daarom dus zo'n kabelgoot zoals in dat artikel dat je zelf aanhaalde.quote:In Zaanstad zijn 10 eisen aan de laadkabel. De laadkabel mag maximaal 10 meter lang zijn.
De eigenaar van de auto is aansprakelijk als er ongevallen plaatsvinden met de oplaadkabel.
quote:U mag ook geen kabels of snoeren aanbrengen in de openbare ruimte om zo uw auto op te laden. Dat is namelijk niet veilig. Kabels en snoeren aan, op, in of boven de stoep, of andere openbare ruimte, zijn dus niet toegestaan. Dit is volgens artikel 2.9 van de APV.
Succes met het langslopen van alle APV's van alle gemeenten.quote:Op woensdag 28 juli 2021 14:43 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er staat anders niets in de APV van Utrecht over een kabelgoot.
Er staat wel:
[..]
Wat een vreemde reactie.quote:Op woensdag 28 juli 2021 15:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
BMW is gestopt met de i8
BMW investeert niet meer in de elektrische i3
i3 rijdt al 7 jaar rond, mag het een keer ophouden? M'n broertje heeft de i4 al besteld... zou begin 2022 geleverd moeten worden. Jammer van de neus..quote:Op woensdag 28 juli 2021 15:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
BMW is gestopt met de i8
BMW investeert niet meer in de elektrische i3
Kan geen argumenten verzinnen dus komt ie met dat BMW stopt met i3 en een paar laadkabels over de stoep...quote:
- Waarom zou een waterstofauto langer meegaan dan een elektrische auto?quote:Op woensdag 28 juli 2021 16:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het hangt er maar net van af wat je definitie is van duurzaam en milieubewust.
Een auto moet in mijn beleving gewoon 20 jaar mee kunnen.
Porsche maakt de meest duurzame auto. 60% van alle ooit gebouwde Porsches rijden nog rond.
In dat opzicht ben ik meer geneigd om de waterstofauto aan te wijzen.
Elke voertuigen kan duurzaam gemaakt worden, maar dan verliest de fabrikant hun verdienmodel. Daarin zitten ook deels de probleem.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
- Waarom zou een waterstofauto langer meegaan dan een elektrische auto?
- Op welke componenten zou dat dan mislopen bij een elektrische auto?
- Welk van die genoemde componenten heeft een waterstofauto niet?
- Over hoeveel kilometers heb je het dan?
- Hoeveel EV's zijn er van de afgelopen 20 jaar om aan te tonen dat ze het al dan niet redden?
Maar dat is niet uniek voor elektrische auto's. Er is natuurlijk een reden dat je meer oude Volvo's ziet rondrijden dan oude Alfa's of Fiatsquote:Op woensdag 28 juli 2021 17:24 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Elke voertuigen kan duurzaam gemaakt worden, maar dan verliest de fabrikant hun verdienmodel. Daarin zitten ook deels de probleem.
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.quote:Op zondag 18 juli 2021 20:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Feit is dat de electrische auto voor het merendeel van de automoblisten geen optie is.
Want de laadpaal. Er is geen verlengsnoer wat ik even kan uitleggen vanaf 1 hoog.
Komt er een innovatie bij de brandstofmotor, brandstof, banden en/of motorolie dan heeft het merendeel daar wel direct baat bij. De fysieke afmeting van een cell is nou niet bepaald innovatie.
de termen (zoals Solid-State Lithium) die je nu noemt werden in 2006 ook al genoemd.
dit idee heeft bestaan. Bij "Better Place" bij Schiphol kon je met een Renault Fluence ZE inrijden en de accu werd gewisseld. Het accuwisselstation.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Gewoon water tanken en dan met je zelf opgewekte stroom waterstof produceren en tanken? Of gewoon tijdens het rijden? Paar liter water tanken en dat je auto dan zelf aan de gang gaat? Of hoe moet ik het zienquote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Er viel wel te verdienen met elektrische, alleen benzine was makkelijker te verwerken, gebruiken en of verspreiden door hele land(en). Vergeet niet dat in begin 1900 hadden grotensdeels wereld geen elektriciteit. Zelfs ook in VS in 1900. Daardoor liep elektrische auto gauw achterstand aan. Je kon immers niet overal opladen!.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Waarom zou je een batterypack moeten verwisselen als de range van EV's over in 2030 op zo'n 650km zit en je kan laden met 350kW @ 800 volt?quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Thuis waterstof maken en tanken is niet echt rendabel.quote:Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Hmm, ja, voor de rest best een mooie auto maar die neus...quote:Op woensdag 28 juli 2021 16:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
i3 rijdt al 7 jaar rond, mag het een keer ophouden? M'n broertje heeft de i4 al besteld... zou begin 2022 geleverd moeten worden. Jammer van de neus..
Als mensen beginnen over waterstof weet ik al dat ze geen flauw idee hebben waar ze over praten. Ga je een beetje inlezen in elektrische auto's en zie wat er de laatste 10 jaar al verbeterd is.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:59 schreef fathank het volgende:
[..]
Gewoon water tanken en dan met je zelf opgewekte stroom waterstof produceren en tanken? Of gewoon tijdens het rijden? Paar liter water tanken en dat je auto dan zelf aan de gang gaat? Of hoe moet ik het zien
En die installatie hang je in de meterkast en de koeler+compressor in de kruipruimte?quote:Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
Dat slaat echt nergens op, waarom stroom omzetten in waterstof (50%) verlies. En dan omzetten in beweging met een knalmotor (30%) verlies.quote:Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
quote:Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
quote:Op woensdag 28 juli 2021 19:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Thuis waterstof maken en tanken is niet echt rendabel.
Ik heb al uitgelegd in de OP dat waterstof op een druk van zo'n 800 bar moet worden gebracht en naar -40 graden Celsius om het in een brandstofcel te kunnen tanken.
De compressor waarmee je die druk maakt, mag geen slijpsel of smeerolie in de brandstofcel lekken omdat deze dan beschadigd raakt.
Dit betekent dat het sowieso een kostbare aangelegenheid wordt.
Daarnaast is thuis waterstof maken door middel van elektrolyse een proces dat het beste werkt met gedemineraliseerd water (dus geen kraanwater) met een geleidbaarheid van < 1 µS/cm.
Als je thuis waterstof kan maken en daar 10 km op kan rijden, dan kan je met de energie om die waterstof te maken zo'n 25 tot 30km rijden in een elektrische auto. Al met al zeer nutteloos en duur.
Ik ben bang dat je het gewicht onderschat.quote:Op zaterdag
7 augustus 2021 15:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
De Tesla Semi haalt 475 tot 800km afhankelijk van de uitvoering. Dat is (gezien de rijtijdenwet) meer dan genoeg range voor vrachtwagens.
Die dingen rijden gewoon al rond in de USA, Tesla test daar volop mee (beladen en onbeladen).quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je het gewicht onderschat.
Real time bijladen? Nee, zie ik niet gebeuren, veel te duur. Is ook niet nodig.quote:Daarnaast denk ik dat we beter afzijn met real-time bijladen van vrachtwagens op de snelweg / rechterstrook.
Nee, die ben ik niet vergeten.quote:Op zaterdag 14 augustus 2021 00:24 schreef lipje het volgende:
Het vergeten alternatief: methanol.
Zie het linkdumpje elders in pta
Maar juist ook bij vrachtverkeer is de kilometerprijs van grote invloed.quote:Op zaterdag 14 augustus 2021 10:12 schreef Digi2 het volgende:
Armin Laschet stelt Musk de vraag of waterstof danwel elekrisch rijden de toekomst heeft. Volgens Musk is het overduidelijk elektrisch rijden. Waterstof zie ik zelf als mogelijk alternatief voor vrachtvervoer, voor personen auto's zeker niet.
https://www.wattisduurzaam.nl/17479/energie-beleid/de-waterstofladder-van-wattisduurzaam-wat-mag-op-waterstof/quote:‘De energietransitie mislukt zonder waterstof’. Wie dat statement maakt, stijgt in achting van kritische energie-experts. Ik heb daar niets tegenin te brengen. Toch sta ik na enkele goed gelezen blogs opeens bekend als waterstofcriticus.
Ik snap daar niets van, spreek voor mijn werk veel zelf verklaarde energie experts/adviseursquote:Op zondag 15 augustus 2021 11:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Interessant artikel (vond ik zelf):
[..]
https://www.wattisduurzaam.nl/17479/energie-beleid/de-waterstofladder-van-wattisduurzaam-wat-mag-op-waterstof/
Op het gebied van waterstof wordt er heel veel gepraat en verwacht, op het gebied van EV's gebeurt het al.quote:Op zondag 15 augustus 2021 15:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik snap daar niets van, spreek voor mijn werk veel zelf verklaarde energie experts/adviseurs
En altijd maar over die waterstof die eraan komt.
Dr is helemaal niks wat wijst op een vlotte introductie van waterstof itt all elektric en opslag oplossingen.
Volgens mij is die strijd allang gestreden en is het een soort weemoed naar gas.
bron: https://finance.yahoo.com/news/toyota-pivoting-away-hydrogen-fuel-183000075.htmlquote:In the meantime, companies like Toyota are snapping up as many batteries as they can get. The company’s chief technology officer Masahiko Maeda has said that Toyota’s goal is to secure a supply of 200 GWh of batteries before the end of the decade. “We are assuming that we will go beyond the 180 GWh worth of batteries that we are currently considering and will ready 200 GWh worth of batteries or more if the dissemination of BEVs is faster than expected,” he was quoted by EV news outlet Electrek. According to their reporting, “at an average of 60 kWh per battery pack, it would be enough for the annual production of more than 3 million electric cars per year.
Klopt, Toyota heeft nu een samenwerking met de Chinese EV fabrikant BYD om de schade wat in te halen. Maar ik denk dat het te laat is en dat ze over een jaar of 5 een hele moeilijke fase door zullen gaan.quote:Op dinsdag 14 september 2021 10:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Toyota heeft sowieso enorme blunders gemaakt. Vanaf begin 2000 waren ze zo'n beetje voorloper met de hybride auto en de Prius maar ze zijn snel genoeg omgeschakeld. Zelfs hun aandelen Tesla verkocht die ze vanaf het begin hadden gekocht. Nu is het 2021 en hebben ze als één van de weinigen nog geen volledig elektrische personenauto. Ja de UX300e van Lexus is dan de eerste (terwijl ze maanden ervoor nog reclame bleven maken of hoe irritant een stekker is en je beter een hybride kan rijden).
Waterstof is energetisch niet te verantwoorden.quote:En niemand wil een Mirai. Duur, lelijk en je kan nog nauwelijks ergens tanken. Het zou me echt heel erg verbazen als waterstof de standaard ging worden.
De Mazda MX 30 s toch gewoon een 100% elektrische auto?quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 14:22 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Topic doorgenomen, leuk en interessant!
Ik ben zelf erg tevreden over mijn plugin-hybride momenteel. Heeft maar een elektrisch bereik van 40km (in de praktijk) maar voor de meest voorkomende ritten heb je daar eigenlijk al genoeg aan. Ik heb wel het grote voordeel van een eigen oprit.
En geen laadpaalstress gehad op de vakanties richting Oostenrijk.
Dat laatste is volgens mij voor velen nog een flinke drempel om niet over te gaan naar volledig elektrisch.
Dit soort auto's vind ik dan juist ook slim:
[ afbeelding ]
https://www.autoweek.nl/a(...)oter-naar-nederland/
200km bereik elektrisch, en voor de incidenten dat je verder wilt rijden, heb je een zuinige range-extender. Qua duurzaamheid voor de bredere maatschappij zet je dan snellere stappen denk ik.
Dat was eigenlijk ook de techniek van de eerste plugins, de Opel Ampera/Chevrolet Volt.
Misschien moet je het artikel lezenquote:Op zaterdag 9 oktober 2021 14:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De Mazda MX 30 s toch gewoon een 100% elektrische auto?
Ja dat lukt dus nooit met dat kut AutoWeek.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 15:31 schreef fathank het volgende:
[..]
Misschien moet je het artikel lezen
Er komt een versie met een rotatiemotor als range extender.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 15:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat lukt dus nooit met dat kut AutoWeek.
Maar ven wel geïnteresseerd want mag een nieuwe auto kiezen en wil wel elec maar ook naar Italië kunnen rijden.
Aangezien auto's gemiddeld 23 uur en 20 minuten per dag stil staan, is dat een prima aanvullingquote:Rotterdam stapt over op slimme laadpaal
De gemeente Rotterdam stapt over op het gebruik van slimme laadpalen. In de komende drie maanden worden de eerste 100 slimme palen in de stad geplaatst.
Met slimme laadpalen kunnen elektrische auto’s een bijdrage leveren aan het stabiliseren van het elektriciteitsnet. Woensdag onthulde wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) een eerste slimme laadpaal aan de Olympiaweg op Rotterdam Zuid.
De nieuwe laadpalen worden voorzien van slimme laadtechnieken als Smart Charging en Vehicle to Grid. Met deze technieken kunnen elektrische auto’s een overschot aan duurzaam opgewekte stroom opslaan en vervolgens terug leveren aan het net op piekmomenten.
Stabiel netwerk
Nog niet alle elektrische auto’s zijn geschikt voor slim laden. De gemeente gaat met twee technieken experimenteren: Smart Charging en Vehicle to Grid. Met Smart Charging worden de laadsessies van elektrische voertuigen op afstand aangestuurd. Door op specifieke momenten langzamer of sneller te laden, worden pieken in elektriciteitsvraag voorkomen en beschikbare duurzame stroom beter verdeeld. Ook kan de laadsnelheid precies op het juiste moment worden aangepast waarmee de beschikbare netcapaciteit optimaal wordt ingezet, zonder dat de elektrische rijder daar last van heeft.
Met Vehicle to Grid wordt duurzame stroom tijdelijk opgeslagen in de accu’s van elektrische auto’s. Op het moment dat er veel vraag naar stroom is, kan de opgeslagen stroom via de nieuwe laadpalen teruggegeven worden aan het elektriciteitsnet. In de toekomst zullen steeds meer elektrische auto’s van deze software worden voorzien. Door nu te investeren in deze innovatie bereidt de gemeente Rotterdam zich voor op de toekomst waarin elektrisch rijden de norm is.
Hyundai in januari 2022:quote:De meeste fabrikanten geloven niet meer in waterstof voor personenauto’s. Waarom ziet Hyundai dat anders?
“Er zijn er nog een paar zoals wij. Ik geloof er wel degelijk in. Natuurlijk gaat het eerst vooral om bedrijfswagens en daarin doen wij ook veel. In Zwitserland hebben we sinds een jaar 46 voertuigen rijdend bij verschillende bedrijven. Het knelpunt is natuurlijk het gebrek aan tankmogelijkheden en wij zijn dan ook betrokken bij het aanleggen daarvan. De weg naar waterstof in personenauto’s is nog langer, maar veel overheden geloven in waterstof. Let wel: als je groene waterstof gebruikt, is het de schoonst denkbare brandstof. Je maakt waterstof uit water met wind of zon. Dat veel landen daarin willen investeren, geeft ons vertrouwen dat daarvoor uiteindelijk de nodige infrastructuur komt. Dus ook voor personenauto’s. In eerste instantie de grotere modellen, maar wie weet wat volgt. Als je een paar jaar geleden had gezegd dat volledig elektrische auto’s in 2021 7, 8 procent van de markt zouden pakken, was je uitgelachen. Dus waarom geen waterstof? Het is de ideale schone brandstof.”
quote:Hyundai stopt met verbrandingsmotoren en … waterstof!
Hyundai heeft inderdaad aangekondigd te stoppen met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Het is een zeer ernstige lokale krant die dat nieuws aankondigt. De Korea Economic Daily meldt dat Hyundai zijn afdeling voor de ontwikkeling van verbrandingsmotoren, die gevestigd is in het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Namyang, Zuid-Korea, heeft gesloten. Hiermee wordt een hoofdstuk afgesloten voor deze constructeur die in 1983 zijn eigen motoren begon te produceren. Hyundai wil zich nu 100% focussen op elektrische aandrijvingen.
quote:
Wie is WE? De paar lezers van Telegraaf die ff stoer willen doen dat EV's niks worden maar waterstof de toekomst is? Don't make me horse laugh...quote:Verschillende waarnemers wijzen er ook op dat de waterstofauto waarschijnlijk niet zo veelbelovend is als we denken. De waterstofketen is namelijk zeer energie-intensief en dat vermindert de energie-efficiëntie van de waterstofauto aanzienlijk. Ze zou ook drie keer lager zijn dan een elektrische auto op batterijen. En dat is weinig. Daarnaast heeft de batterijtechnologie voor elektrische auto’s de laatste jaren een flinke sprong voorwaarts gemaakt.
Klinkt alsnog als bullshit. Zorg er dan gewoon voor dat alles elektrisch is en dat er nog een kleine groep mensen gewoon op brandstof rijdt met iets andere regels, beetje zoals oldtimers van nu. Dat kleine beetje uitstoot van wat liefhebbers is dan ook niet relevant meer... ze zullen alleen wat langer moeten zoeken naar een benzinepomp.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 15:40 schreef Ridocar het volgende:
Voor de echte autopuristen zou waterstof een oplossing kunnen zijn om binnen een zekere mate van schoon rijden het echte autogevoel te behouden. Waterstof is ook als brandstof bruikbaar in een traditionele verbrandingsmotor, zij het met enige aanpassingen. Daarmee kun je als vanouds gasgeven of zelfs met een handbak rijden.
Jaja, ik hoor de boeroepers al: Niet efficiënt, perse een handbak moeten rijden, yada yada yada. Ja, jullie hebben helemaal gelijk. Het gaat mij ook om een kleine groep (die misschien toch niet zo klein is, maar dat zullen we wel zien) autoliefhebbers die autorijden nog steeds als leuke bezigheid beschouwt, als hobby, de auto zien als een verlengstuk van zichzelf.
Ik weet niet of men tientallen waterstoftankstations wil gaan uitbaten voor een handjevol puristen.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 15:40 schreef Ridocar het volgende:
Voor de echte autopuristen zou waterstof een oplossing kunnen zijn om binnen een zekere mate van schoon rijden het echte autogevoel te behouden. Waterstof is ook als brandstof bruikbaar in een traditionele verbrandingsmotor, zij het met enige aanpassingen. Daarmee kun je als vanouds gasgeven of zelfs met een handbak rijden.
Jaja, ik hoor de boeroepers al: Niet efficiënt, perse een handbak moeten rijden, yada yada yada. Ja, jullie hebben helemaal gelijk. Het gaat mij ook om een kleine groep (die misschien toch niet zo klein is, maar dat zullen we wel zien) autoliefhebbers die autorijden nog steeds als leuke bezigheid beschouwt, als hobby, de auto zien als een verlengstuk van zichzelf.
quote:Toekomst van waterstof
U mag dan veel subsidie krijgen voor de bouw van een waterstofstation, maar uiteraard wilt u op langere termijn wel iets verdienen aan uw waterstofstation. De voordelen van waterstof, snel kunnen tanken, worden steeds genoemd. Wij zagen al dat dit alleen voor de eerste twee auto's opgaat. Deze auto's moeten dan binnen enkele kilometers van uw station gevestigd zijn.
Toen jaren geleden de eerste elektrische auto's hun intrede deden was hun bereik en laadtijd inferieur aan waterstofauto's. De tijd heeft niet stilgestaan en elektrische auto's hebben inmiddels een bereik tot 700 km, meer dan een waterstofauto. Ook de laadtijden worden steeds korter. De snelste laadtijd is nu al 1.600 km per uur. Om 500 km bereik te laden is minder dan 20 minuten nodig. Het rijden naar een waterstofstation, het tanken en weer naar huis rijden, zal vrijwel zeker meer tijd vergen.
Elektrische auto's zijn letterlijk overal te laden, het liefst natuurlijk s' nachts als de berijder ligt te slapen.
Die snelle ontwikkeling van elektrische auto's heeft er in Noorwegen toe geleid dat van de 7 waterstof stations er recentelijk 5 zijn gesloten wegens gebrek aan klandizie. Het zesde station is geëxplodeerd en uit veiligheidsoverwegingen is ook het zevende en laatste station gesloten. Deze laatste twee stations zullen zeker weer geopend worden. Er rijden in Noorwegen 120 waterstof auto's die wel willen blijven rijden.
In Zuid-Korea is in mei 2019 een onderzoekinstituut van waterstof in de stad Gangneung geëxplodeerd. Het gehele complex ter grootte van een half voetbalveld is met de grond gelijk gemaakt. Daar waren twee doden en zes gewonden bij te betreuren. In september 2019 ontstond er brand in een waterstoffabriek waarbij drie arbeiders brandwonden opliepen.
Naast de problemen met explosies hebben ook Zuid-Koreaanse ondernemers die waterstofstations exploiteren laten weten dat de exploitatie, te weinig tankbeurten per dag, verliesgevend is. Zij zullen gaan sluiten als de overheid niet met subsidies over de brug komt. Klanten met waterstof auto's zijn ontevreden over wachttijden voor de waterstof pomp. Zoals hierboven betoogd is ook in Zuid-Korea het probleem dat alleen de eerste twee klanten snel kunnen tanken en de volgende klanten steeds 20 minuten moeten wachten. Veel klanten moeten dan ook genoegen nemen met een gedeeltelijk volle tank.
Op elektriciteit heft de overheid energiebelasting en een opslag duurzame energie. Die inkomsten krijgt de overheid niet op waterstof. Op langere termijn en zeker als waterstof meer ingang vindt, zal de overheid ook waterstof gaan belasten.
bron
Dan is het nog beter om van dat waterstof synthetische benzine te maken. Dat is nog tanken en verbanden helemaal hetzelfde als gewone benzine.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 15:40 schreef Ridocar het volgende:
Voor de echte autopuristen zou waterstof een oplossing kunnen zijn om binnen een zekere mate van schoon rijden het echte autogevoel te behouden. Waterstof is ook als brandstof bruikbaar in een traditionele verbrandingsmotor, zij het met enige aanpassingen. Daarmee kun je als vanouds gasgeven of zelfs met een handbak rijden.
Jaja, ik hoor de boeroepers al: Niet efficiënt, perse een handbak moeten rijden, yada yada yada. Ja, jullie hebben helemaal gelijk. Het gaat mij ook om een kleine groep (die misschien toch niet zo klein is, maar dat zullen we wel zien) autoliefhebbers die autorijden nog steeds als leuke bezigheid beschouwt, als hobby, de auto zien als een verlengstuk van zichzelf.
quote:Waterstof voor auto's en vrachtwagens lijkt een doodlopende weg
Vrijwel alle autofabrikanten zetten vol in op de ontwikkeling van volledig elektrische auto's. Dat kan niet van waterstoftechnologie gezegd worden. Hoewel beide technologieën bedoeld zijn om het wagenpark te verduurzamen, lijken de pleitbezorgers ervan lijnrecht tegenover elkaar te staan. Wetenschapper Patrick Plötz gooide met een onlangs verschenen onderzoek nog een knuppel in het hoenderhok: de rol van waterstof in transport lijkt uitgespeeld.
Plötz windt er geen doekjes om: volgens hem investeren fabrikanten alleen nog in waterstoftechnologie, omdat ze er al te veel geld in hebben gestoken en daarom niet willen opgeven.
De cijfers spreken boekdelen, schreef hij in een onlangs verschenen commentaar in het toonaangevende wetenschappelijk tijdschrift Nature. Wereldwijd rijden hooguit 25.000 waterstofvoertuigen rond, die afhankelijk zijn van ongeveer 540 tankstations. Het modelaanbod is beperkt tot de Hyundai NEXO en Toyota Mirai.
Tegelijkertijd rijden er zeker vijftien miljoen stekkerauto's rond, die nu al terechtkunnen bij ruim anderhalf miljoen laadpunten. Daarnaast is het aanbod met zeker 350 modellen fors groter. Ook benadrukt Plötz dat de makers van volledig elektrische auto's grote stappen hebben gezet qua rijbereik en laadsnelheid. En bovendien is de rek er nog lang niet uit.
"Voor het wegvervoer kunnen we niet wachten totdat waterstoftechnologie de achterstand heeft ingelopen. Voor zowel personenwagens als het wegtransport zou onze focus zou vanaf nu moeten liggen op volledig elektrische voertuigen", schrijft Plötz.
Kenners schrijven waterstof voor vrachtwagens nog niet af
"De waterstofauto is door de stormachtige ontwikkeling van de volledig elektrische auto een lastig verhaal", erkent Stéphan Vermeulen, chef redactie bij AutoWeek. Hij ziet overigens nog wel kansen voor vrachtwagens en bussen.
Rico Luman, senior econoom bij denktank ING Think, houdt er een vergelijkbare mening op na. "Het klopt dat batterijtechnologie het meest voor de hand ligt in het wegvervoer. In elk geval voor personenauto's lijkt dat beslist, maar ook voor een aanzienlijk deel van het zwaardere wegtransport. Hier zijn verschillende redenen voor. De belangrijkste reden is dat waterstof een stuk minder efficiënt is dan het gebruik van batterijen."
Luman, die zich specialiseert in transport, logistiek en mobiliteit, wil waterstoftechnologie voor het langeafstandstransport nog niet afschrijven. "Op dit moment is de actieradius van volledig elektrische trucks nog te klein voor het langeafstandsvervoer. En veel grotere batterijpakketten zorgen voor veel extra gewicht. Bovendien is er een goede infrastructuur van snelladers nodig om zulke trucks rendabel te kunnen inzetten op lange afstanden."
Levendige lobby voor waterstofvrachtwagens
Plötz is zich ervan bewust dat er in Europa een levendige lobby voor de toepassing van waterstoftechnologie in vrachtwagens is. Zo streeft een brede coalitie van fabrikanten, technologiebedrijven, energiemaatschappijen en spelers in de transport en logistiek ernaar om vanaf 2030 zeker 100.000 zware voertuigen op waterstof op de markt te krijgen. Daarvoor moeten nog dit jaar vijftienhonderd waterstoftankstations geplaatst worden.
De wetenschapper noemt dat een onrealistisch streven, vooral omdat veel fabrikanten volgens hem pas rond 2027 zullen beginnen met de serieproductie van waterstofvrachtwagens. "Tegen die tijd rijden volledig elektrische vrachtwagens van de tweede generatie al lang en breed rond." Daarbij wordt er nu al gewerkt aan een laadstandaard van 2 megawatt.
Daarnaast hebben onderzoeken uitgewezen dat de exploitatiekosten van waterstoftrucks hoger zullen zijn dan die van volledig elektrische vrachtwagens. Volgens Plötz wegen die exploitatiekosten zwaar in de transport en logistiek, waardoor de mogelijke speelruimte voor waterstoftechnologie verder ingeperkt wordt.
Transport heeft concurrentie van industrie
Ook over de levensvatbaarheid van de technologie bestaan vanwege de energieverliezen nog altijd twijfels, zelfs als waterstof duurzaam geproduceerd wordt. Als je met 100 kWh aan groene stroom begint, gaat er in de waterstofketen 77 procent verloren, tegenover 31 procent voor het elektriciteitsnet. Zo blijkt uit een ouder onderzoek.
Nu proberen bedrijven als het Duitse Kraftwerk dit proces weliswaar efficiënter te maken, maar zowel de onderneming als de technologie lijkt nog in de kinderschoenen te staan.
Bovendien staan andere sectoren te trappelen om gebruik te maken van groene waterstof, zodra dat in gezonde hoeveelheden beschikbaar is, benadrukken Plötz en Luman. "Dat kan efficiënter ingezet worden in bijvoorbeeld de chemische industrie en staalindustrie, waar nu veel gas en ook kolen worden gebruikt. Maar ook bij de productie van synthetische brandstoffen voor de lucht- en scheepvaart."
Al het bovenstaande heeft BMW er in ieder geval niet van weerhouden om dit jaar alsnog een waterstofversie van de X5 te gaan bouwen, zij het in beperkte oplage. De brandstofceltechnologie is afkomstig van Toyota, maar de eigenlijke brandstofcel en aandrijflijn is van BMW zelf.
Het model, vooralsnog de i Hydrogen NEXT gedoopt, doorloopt op dit moment de laatste wintertests, waarna later dit jaar begonnen moet worden met de bouw ervan.
quote:VERKOOP EV'S MET 82,9% GESTEGEN IN NEDERLAND
De daling van de algehele Nederlandse autoverkopen over het eerste halfjaar van 2022 ligt in ieder geval niet aan de elektrische auto's. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, Bovag en RDC. In totaal zijn er dit jaar tot en met juni 29.531 EV's geregistreerd, een stijging van maar liefst 82,9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2021.
Dat aantal betekent dat bijna één op de vijf nieuw verkochte auto's in Nederland in de eerste zes maanden van 2022 een EV was. Om precies te zijn lag het aandeel elektrisch in de nieuwverkopen in die periode op 19,2 procent. Dat is bijna 10 procentpunt hoger dan vorig jaar, toen dat marktaandeel na het eerste halfjaar nog op 9,9 procent stond. Volgens de brancheorganisaties komt de stijging mede omdat er extra budget beschikbaar was gesteld voor de particuliere aanschafsubsidie. Ook de introductie van meer betaalbare elektrische auto's draagt volgens hen bij aan het stijgende verkoopcijfer.
De in de afgelopen zes maanden verkochte EV's gaan overigens niet allemaal naar de zakelijke markt. Sterker nog, 47,81 procent van die auto's kwam, inclusief private lease, in particuliere handen. In de eerste helft van 2021 bedroeg het aandeel van de particuliere verkoop nog slechts 26,3 procent. Particulieren die in de markt zijn voor een nieuwe EV, doen er wellicht goed aan om nog even te wachten tot 2023. De subsidiepot voor dit jaar is namelijk al leeg. Volgend jaar kun je als particulier een tegemoetkoming van ¤2.950 krijgen bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Dat bedrag is wat omlaag geschroefd, want dit jaar bedroeg de hoogte van de subsidie nog ¤3.350.
Naast EV's blijkt de Nederlandse consument ook steeds vaker voor een nieuwe hybride of plug-in hybride auto te kiezen. In de eerste helft van 2021 zijn er in totaal 18.731 PHEV's geregistreerd, een stijging van 17,6 procent ten opzichte van 2021. Het aantal nieuw geregistreerde hybrides steeg met 24 procent naar 16.648 exemplaren.
De populairste elektrische auto's
In Nederland blijkt vooral de Peugeot e-208 momenteel erg in trek. In juni verkocht Peugeot volgens Kentekenradar.nl bijvoorbeeld nog 575 exemplaren van de elektrische 208. Op de tweede plaats staat in diezelfde maand de Citroën ë-C4 met 572 exemplaren, gevolgd door de Skoda Enyaq (406), Peugeot 2008 (369) en de Tesla Model Y (331).
Die Fabrieken in Duitsland zijn stilgelegd omdat er te weinig geproduceerd wordt en de kwaliteit veel te slecht is.quote:Op zondag 9 januari 2022 11:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zat nog eens naar het Toyota bericht van half december te kijken waarin ze zeggen de capaciteit te gaan uitbreiden om in 2030 zo'n 3,5 miljoen EV's te kunnen leveren.
Toyota is nu (samen met Volkswagen) de grootste autofabrikant en levert ruim 10 miljoen auto's per jaar.
Tesla leverde afgelopen jaar ruim 930.000 EV's en dat zal dit jaar al minimaal 1,7 miljoen stuks zijn.
Er gaan 2 nieuwe gigafactories open (Berlijn en Austin), die de komende jaren opschalen en nog verder uitbreiden. Het laatste kwartaal produceerden ze al 300.000 auto's met de huidige fabrieken dus 1,2 miljoen moet sowieso haalbaar zijn zonder die 2 extra fabrieken.
In dit groei tempo zit Tesla in 2024 of 2025 al op 3,5 miljoen EV's per jaar...
Er is maar 1 Tesla fabriek in Duitsland en die wordt in juli 2 weken stil gelegd (tussen 11 en 22 juli) om de productie te optimaliseren. Deels de productiesnelheid en inderdaad ook om de kwaliteit te verbeteren.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 16:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Die Fabrieken in Duitsland zijn stilgelegd omdat er te weinig geproduceerd wordt en de kwaliteit veel te slecht is.
https://electrek.co/2022/07/04/tesla-shut-down-production-gigafactory-berlin-upgrade-factory-add-shift/quote:"The German site reported that Tesla aims to roughly double its production rate from August, citing an unidentified source."
"...part of the overhaul at the plant would concentrate on making sure car bodies only spend 30 seconds at each manufacturing station, instead of currently spending up to three minutes at each stage."
Dit stel ik voor 2022 bij tot zo'n 1,4 tot 1,5 miljoen EV's.quote:Op zondag 9 januari 2022 11:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla leverde afgelopen jaar ruim 930.000 EV's en dat zal dit jaar al minimaal 1,7 miljoen stuks zijn.
Ja klopt, VW gaat er meerdere bouwen.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 19:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Volkswagen bouwt een enorme accufabriek
https://tweakers.net/nieu(...)ek-in-duitsland.html
Vrijwel alle merken hebben problemen met leveren. Collega van mij kreeg in november te horen dat zijn Mercedes in februari/maart geleverd zou worden. Lekker snel dacht hij, tot de verkoper aangaf dat het februari/maart 2023 ging wordenquote:Op vrijdag 8 juli 2022 19:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dit stel ik voor 2022 bij tot zo'n 1,4 tot 1,5 miljoen EV's.
De grootste fabriek (Shanghai) heeft ongeveer een maand stil gelegen door een Corona lockdown en bepaalde onderdelen voor de andere fabrieken komen ook uit die regio (zoals LFP accu's en aandrijving). Daarnaast is het sowieso lastig om alles geleverd te krijgen, van grondstoffen tot deelfabricaten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |