abonnement Unibet Coolblue
pi_201244748
Volkswagen kwam met de aankondiging voor een relatief goedkope EV, de "ID.Life".
Met een vanaf prijs van iets boven de ¤20.000 en redelijke specificaties moet dat wel gaan verkopen zou ik zeggen.
Introductie in 2025 is misschien wel wat laat, ik vermoed dat Tesla een jaar eerder is met een kleine "Model 2".

We gaan het zien.

https://tweakers.net/nieuws/186470/vw-toont-compact-ev-model-met-57kwh-accu-en-richtprijs-van-ruim-20000-euro.html

Voor dat geld heb je sowieso geen waterstofauto, dat begint ergens bij 3x meer.
pi_201345981
Toyota heeft onlangs bekend gemaakt dat ze tot 2030 zo'n 13,6 miljard Dollar gaan investeren in batterijtechniek en wil daarmee zo'n 200GWh aan accu's per jaar veilig stellen. ofwel zo'n 2,5 tot 3 miljoen auto's per jaar.

Dat klinkt indrukwekkend, totdat je bedenkt dat ze nu ruim 10 miljoen auto's per jaar bouwen.
Als je daarnaast ook nog bedenkt dat Tesla in 2022 waarschijnlijk al 1,5 miljoen auto's levert en in 2023 als de 2 nieuwe fabrieken gestroomlijnd zijn zelfs 2 miljoen per jaar, dan loopt Toyota een flinke achterstand op als grootste autofabrikant ter wereld.

Vrijwel iedere partij die er verstand van heeft, beweert dat vanaf ~2027 een EV in aanschaf al goedkoper is dan een ICE, waarmee je dus je ICE's amper nog kwijt raakt en nog niet voldoende EV's kan bouwen om dat omzetverlies op te vangen.

Ik durf wel te stellen dat Toyota binnen 5 jaar een probleem heeft (en ja, je mag me quoten ;))

Volkswagen heeft het voornemen om 240GWh aan accu's te hebben in 2030 en bouwt ongeveer net zoveel auto's, dus ook daar wordt het spannend.

Tesla streeft ter vergelijking naar 3TWh (3000GWh) aan capaciteit in 2030... en dan niet alleen voor auto's maar ook voor hun Megapacks en Powerwalls.

quote:
In the meantime, companies like Toyota are snapping up as many batteries as they can get. The company’s chief technology officer Masahiko Maeda has said that Toyota’s goal is to secure a supply of 200 GWh of batteries before the end of the decade. “We are assuming that we will go beyond the 180 GWh worth of batteries that we are currently considering and will ready 200 GWh worth of batteries or more if the dissemination of BEVs is faster than expected,” he was quoted by EV news outlet Electrek. According to their reporting, “at an average of 60 kWh per battery pack, it would be enough for the annual production of more than 3 million electric cars per year.
bron: https://finance.yahoo.com/news/toyota-pivoting-away-hydrogen-fuel-183000075.html

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-09-2021 22:14:14 ]
pi_201349919
Toyota heeft sowieso enorme blunders gemaakt. Vanaf begin 2000 waren ze zo'n beetje voorloper met de hybride auto en de Prius maar ze zijn snel genoeg omgeschakeld. Zelfs hun aandelen Tesla verkocht die ze vanaf het begin hadden gekocht. Nu is het 2021 en hebben ze als één van de weinigen nog geen volledig elektrische personenauto. Ja de UX300e van Lexus is dan de eerste (terwijl ze maanden ervoor nog reclame bleven maken of hoe irritant een stekker is en je beter een hybride kan rijden).

En niemand wil een Mirai. Duur, lelijk en je kan nog nauwelijks ergens tanken. Het zou me echt heel erg verbazen als waterstof de standaard ging worden.
Facts don't care about your feelings
pi_201350035
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 10:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Toyota heeft sowieso enorme blunders gemaakt. Vanaf begin 2000 waren ze zo'n beetje voorloper met de hybride auto en de Prius maar ze zijn snel genoeg omgeschakeld. Zelfs hun aandelen Tesla verkocht die ze vanaf het begin hadden gekocht. Nu is het 2021 en hebben ze als één van de weinigen nog geen volledig elektrische personenauto. Ja de UX300e van Lexus is dan de eerste (terwijl ze maanden ervoor nog reclame bleven maken of hoe irritant een stekker is en je beter een hybride kan rijden).
Klopt, Toyota heeft nu een samenwerking met de Chinese EV fabrikant BYD om de schade wat in te halen. Maar ik denk dat het te laat is en dat ze over een jaar of 5 een hele moeilijke fase door zullen gaan.

quote:
En niemand wil een Mirai. Duur, lelijk en je kan nog nauwelijks ergens tanken. Het zou me echt heel erg verbazen als waterstof de standaard ging worden.
Waterstof is energetisch niet te verantwoorden.
Je kan alle EV's in Nederland laten rijden op 22TWh per jaar, wil je dat met waterstof doen dan heb je 55 tot 66TWh nodig. Zonder rekenmachine zie je wel dat je met waterstof energie weggooit en een hoge kilometerprijs hebt.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-09-2021 10:20:44 ]
pi_201480703
Het kan hard gaan ;)

Eerste plaatje: 1 auto
Tweede plaatje: 1 paard

  zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:22:01 #156
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_201693901
Topic doorgenomen, leuk en interessant!

Ik ben zelf erg tevreden over mijn plugin-hybride momenteel. Heeft maar een elektrisch bereik van 40km (in de praktijk) maar voor de meest voorkomende ritten heb je daar eigenlijk al genoeg aan. Ik heb wel het grote voordeel van een eigen oprit.

En geen laadpaalstress gehad op de vakanties richting Oostenrijk.

Dat laatste is volgens mij voor velen nog een flinke drempel om niet over te gaan naar volledig elektrisch.

Dit soort auto's vind ik dan juist ook slim:

https://www.autoweek.nl/a(...)oter-naar-nederland/
200km bereik elektrisch, en voor de incidenten dat je verder wilt rijden, heb je een zuinige range-extender. Qua duurzaamheid voor de bredere maatschappij zet je dan snellere stappen denk ik.

Dat was eigenlijk ook de techniek van de eerste plugins, de Opel Ampera/Chevrolet Volt.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_201694093
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 14:22 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Topic doorgenomen, leuk en interessant!

Ik ben zelf erg tevreden over mijn plugin-hybride momenteel. Heeft maar een elektrisch bereik van 40km (in de praktijk) maar voor de meest voorkomende ritten heb je daar eigenlijk al genoeg aan. Ik heb wel het grote voordeel van een eigen oprit.

En geen laadpaalstress gehad op de vakanties richting Oostenrijk.

Dat laatste is volgens mij voor velen nog een flinke drempel om niet over te gaan naar volledig elektrisch.

Dit soort auto's vind ik dan juist ook slim:
[ afbeelding ]
https://www.autoweek.nl/a(...)oter-naar-nederland/
200km bereik elektrisch, en voor de incidenten dat je verder wilt rijden, heb je een zuinige range-extender. Qua duurzaamheid voor de bredere maatschappij zet je dan snellere stappen denk ik.

Dat was eigenlijk ook de techniek van de eerste plugins, de Opel Ampera/Chevrolet Volt.
De Mazda MX 30 s toch gewoon een 100% elektrische auto?
Vakman pur sang
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:31:58 #158
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_201694536
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 14:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De Mazda MX 30 s toch gewoon een 100% elektrische auto?
Misschien moet je het artikel lezen
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_201694545
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 15:31 schreef fathank het volgende:

[..]
Misschien moet je het artikel lezen
Ja dat lukt dus nooit met dat kut AutoWeek. :(

Maar ven wel geïnteresseerd want mag een nieuwe auto kiezen en wil wel elec maar ook naar Italië kunnen rijden.
Vakman pur sang
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:38:04 #160
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_201694573
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 15:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat lukt dus nooit met dat kut AutoWeek. :(

Maar ven wel geïnteresseerd want mag een nieuwe auto kiezen en wil wel elec maar ook naar Italië kunnen rijden.
Er komt een versie met een rotatiemotor als range extender.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_202819981
https://www.energienieuws.info/2021/12/rotterdam-stapt-over-op-slimme-laadpaal.html

quote:
Rotterdam stapt over op slimme laadpaal

De gemeente Rotterdam stapt over op het gebruik van slimme laadpalen. In de komende drie maanden worden de eerste 100 slimme palen in de stad geplaatst.

Met slimme laadpalen kunnen elektrische auto’s een bijdrage leveren aan het stabiliseren van het elektriciteitsnet. Woensdag onthulde wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) een eerste slimme laadpaal aan de Olympiaweg op Rotterdam Zuid.

De nieuwe laadpalen worden voorzien van slimme laadtechnieken als Smart Charging en Vehicle to Grid. Met deze technieken kunnen elektrische auto’s een overschot aan duurzaam opgewekte stroom opslaan en vervolgens terug leveren aan het net op piekmomenten.
Stabiel netwerk

Nog niet alle elektrische auto’s zijn geschikt voor slim laden. De gemeente gaat met twee technieken experimenteren: Smart Charging en Vehicle to Grid. Met Smart Charging worden de laadsessies van elektrische voertuigen op afstand aangestuurd. Door op specifieke momenten langzamer of sneller te laden, worden pieken in elektriciteitsvraag voorkomen en beschikbare duurzame stroom beter verdeeld. Ook kan de laadsnelheid precies op het juiste moment worden aangepast waarmee de beschikbare netcapaciteit optimaal wordt ingezet, zonder dat de elektrische rijder daar last van heeft.

Met Vehicle to Grid wordt duurzame stroom tijdelijk opgeslagen in de accu’s van elektrische auto’s. Op het moment dat er veel vraag naar stroom is, kan de opgeslagen stroom via de nieuwe laadpalen teruggegeven worden aan het elektriciteitsnet. In de toekomst zullen steeds meer elektrische auto’s van deze software worden voorzien. Door nu te investeren in deze innovatie bereidt de gemeente Rotterdam zich voor op de toekomst waarin elektrisch rijden de norm is.
Aangezien auto's gemiddeld 23 uur en 20 minuten per dag stil staan, is dat een prima aanvulling

En uiteraard gaat het bij Vehicle-to-Grid maar om een klein percentage (instelbaar, bijvoorbeeld 5 of 10%) van je accu-capaciteit en heeft het nauwelijks invloed op de slijtage aangezien het geen hele laadcycle is.
Heb je LFP (LiFePO4) accu's dan zal nog minder invloed hebben.

Uiteraard mag er wat tegenover staan, bijvoorbeeld korting op de laadstroom als je capaciteit beschikbaar stelt.

"Ja, maar ik rij 400km per dag en ga echt geen accu beschikbaar stellen".
Dat kan, die optie zet je eenvoudig aan of uit via de app van je auto, dezelfde app waar je ook instelt hoeveel % van je accu je beschikbaar stelt of hoe laat je accu weer 90% of 100% vol moet zijn.
pi_202997064
Hyundai in november 2021:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/hyundai-wij-geloven-in-waterstof/

quote:
De meeste fabrikanten geloven niet meer in waterstof voor personenauto’s. Waarom ziet Hyundai dat anders?

“Er zijn er nog een paar zoals wij. Ik geloof er wel degelijk in. Natuurlijk gaat het eerst vooral om bedrijfswagens en daarin doen wij ook veel. In Zwitserland hebben we sinds een jaar 46 voertuigen rijdend bij verschillende bedrijven. Het knelpunt is natuurlijk het gebrek aan tankmogelijk­heden en wij zijn dan ook betrokken bij het aanleggen daarvan. De weg naar waterstof in personenauto’s is nog langer, maar veel overheden geloven in waterstof. Let wel: als je groene waterstof gebruikt, is het de schoonst denkbare brandstof. Je maakt ­waterstof uit water met wind of zon. Dat veel landen daarin willen investeren, geeft ons vertrouwen dat daarvoor uiteindelijk de nodige infrastructuur komt. Dus ook voor ­personenauto’s. In eerste instantie de grotere modellen, maar wie weet wat volgt. Als je een paar jaar geleden had gezegd dat ­volledig elektrische auto’s in 2021 7, 8 ­procent van de markt zouden pakken, was je uitgelachen. Dus waarom geen waterstof? Het is de ideale schone brandstof.”
Hyundai in januari 2022:

https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie/hyundai-stopt-met-verbrandingsmotoren-en-waterstof

quote:
Hyundai stopt met verbrandingsmotoren en … waterstof!

Hyundai heeft inderdaad aangekondigd te stoppen met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Het is een zeer ernstige lokale krant die dat nieuws aankondigt. De Korea Economic Daily meldt dat Hyundai zijn afdeling voor de ontwikkeling van verbrandingsmotoren, die gevestigd is in het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Namyang, Zuid-Korea, heeft gesloten. Hiermee wordt een hoofdstuk afgesloten voor deze constructeur die in 1983 zijn eigen motoren begon te produceren. Hyundai wil zich nu 100% focussen op elektrische aandrijvingen.
pi_203003391
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 18:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hyundai in november 2021:

quote:
Verschillende waarnemers wijzen er ook op dat de waterstofauto waarschijnlijk niet zo veelbelovend is als we denken. De waterstofketen is namelijk zeer energie-intensief en dat vermindert de energie-efficiëntie van de waterstofauto aanzienlijk. Ze zou ook drie keer lager zijn dan een elektrische auto op batterijen. En dat is weinig. Daarnaast heeft de batterijtechnologie voor elektrische auto’s de laatste jaren een flinke sprong voorwaarts gemaakt.
Wie is WE? De paar lezers van Telegraaf die ff stoer willen doen dat EV's niks worden maar waterstof de toekomst is? Don't make me horse laugh...
Facts don't care about your feelings
pi_203079868
Voor de echte autopuristen zou waterstof een oplossing kunnen zijn om binnen een zekere mate van schoon rijden het echte autogevoel te behouden. Waterstof is ook als brandstof bruikbaar in een traditionele verbrandingsmotor, zij het met enige aanpassingen. Daarmee kun je als vanouds gasgeven of zelfs met een handbak rijden.

Jaja, ik hoor de boeroepers al: Niet efficiënt, perse een handbak moeten rijden, yada yada yada. Ja, jullie hebben helemaal gelijk. Het gaat mij ook om een kleine groep (die misschien toch niet zo klein is, maar dat zullen we wel zien) autoliefhebbers die autorijden nog steeds als leuke bezigheid beschouwt, als hobby, de auto zien als een verlengstuk van zichzelf.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 7 januari 2022 @ 15:44:54 #165
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203079953
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_203106714
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 15:40 schreef Ridocar het volgende:
Voor de echte autopuristen zou waterstof een oplossing kunnen zijn om binnen een zekere mate van schoon rijden het echte autogevoel te behouden. Waterstof is ook als brandstof bruikbaar in een traditionele verbrandingsmotor, zij het met enige aanpassingen. Daarmee kun je als vanouds gasgeven of zelfs met een handbak rijden.

Jaja, ik hoor de boeroepers al: Niet efficiënt, perse een handbak moeten rijden, yada yada yada. Ja, jullie hebben helemaal gelijk. Het gaat mij ook om een kleine groep (die misschien toch niet zo klein is, maar dat zullen we wel zien) autoliefhebbers die autorijden nog steeds als leuke bezigheid beschouwt, als hobby, de auto zien als een verlengstuk van zichzelf.
Klinkt alsnog als bullshit. Zorg er dan gewoon voor dat alles elektrisch is en dat er nog een kleine groep mensen gewoon op brandstof rijdt met iets andere regels, beetje zoals oldtimers van nu. Dat kleine beetje uitstoot van wat liefhebbers is dan ook niet relevant meer... ze zullen alleen wat langer moeten zoeken naar een benzinepomp.

Bovendien kun je een elektrische auto ook wel zo maken dat je nog een handbak hebt of een uitlaatpijp. Alles is te faken :P maar denk dat het uiteindelijk een snelle dood sterft omdat iedereen zich over 50 jaar afvraagt waarom een auto in godsnaam zoveel herrie moest maken.
Facts don't care about your feelings
pi_203106939
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 15:40 schreef Ridocar het volgende:
Voor de echte autopuristen zou waterstof een oplossing kunnen zijn om binnen een zekere mate van schoon rijden het echte autogevoel te behouden. Waterstof is ook als brandstof bruikbaar in een traditionele verbrandingsmotor, zij het met enige aanpassingen. Daarmee kun je als vanouds gasgeven of zelfs met een handbak rijden.

Jaja, ik hoor de boeroepers al: Niet efficiënt, perse een handbak moeten rijden, yada yada yada. Ja, jullie hebben helemaal gelijk. Het gaat mij ook om een kleine groep (die misschien toch niet zo klein is, maar dat zullen we wel zien) autoliefhebbers die autorijden nog steeds als leuke bezigheid beschouwt, als hobby, de auto zien als een verlengstuk van zichzelf.
Ik weet niet of men tientallen waterstoftankstations wil gaan uitbaten voor een handjevol puristen.
Het is nogal kostbaar, zo'n installatie en je moet echt wel de hele dag klanten hebben voor het enigszins uit kan.

Is ook logisch: een standaard waterstoftankstation kan 180 kilogram waterstof per dag op druk brengen, dat betekent zo'n 36 auto's per dag. Maar uiteraard komen er 's nachts vrijwel geen auto's langs, dus het zal op zo'n 20 tot 25 auto's per dag blijven steken.

Dan heb je als tankstation zo'n ¤1250 omzet per dag. De marge is 10% dus dan heb je een bruto winst van ¤125 per dag.

Zo'n tankinstallatie kost echter ruim ¤1.000.000 om aan te leggen, dus het kost zo'n 20 jaar om de aanschaf terug te verdienen.

Gek genoeg heb ik het meerdere keren berekend met de vrij beschikbare cijfers maar gunstiger kon ik het niet maken voor de uitbater, tenzij de prijs van die tankinstallaties fors naar beneden komt.

edit: ik vond dit nog online
quote:
Toekomst van waterstof
U mag dan veel subsidie krijgen voor de bouw van een waterstofstation, maar uiteraard wilt u op langere termijn wel iets verdienen aan uw waterstofstation. De voordelen van waterstof, snel kunnen tanken, worden steeds genoemd. Wij zagen al dat dit alleen voor de eerste twee auto's opgaat. Deze auto's moeten dan binnen enkele kilometers van uw station gevestigd zijn.

Toen jaren geleden de eerste elektrische auto's hun intrede deden was hun bereik en laadtijd inferieur aan waterstofauto's. De tijd heeft niet stilgestaan en elektrische auto's hebben inmiddels een bereik tot 700 km, meer dan een waterstofauto. Ook de laadtijden worden steeds korter. De snelste laadtijd is nu al 1.600 km per uur. Om 500 km bereik te laden is minder dan 20 minuten nodig. Het rijden naar een waterstofstation, het tanken en weer naar huis rijden, zal vrijwel zeker meer tijd vergen.

Elektrische auto's zijn letterlijk overal te laden, het liefst natuurlijk s' nachts als de berijder ligt te slapen.

Die snelle ontwikkeling van elektrische auto's heeft er in Noorwegen toe geleid dat van de 7 waterstof stations er recentelijk 5 zijn gesloten wegens gebrek aan klandizie. Het zesde station is geëxplodeerd en uit veiligheidsoverwegingen is ook het zevende en laatste station gesloten. Deze laatste twee stations zullen zeker weer geopend worden. Er rijden in Noorwegen 120 waterstof auto's die wel willen blijven rijden.

In Zuid-Korea is in mei 2019 een onderzoekinstituut van waterstof in de stad Gangneung geëxplodeerd. Het gehele complex ter grootte van een half voetbalveld is met de grond gelijk gemaakt. Daar waren twee doden en zes gewonden bij te betreuren. In september 2019 ontstond er brand in een waterstoffabriek waarbij drie arbeiders brandwonden opliepen.

Naast de problemen met explosies hebben ook Zuid-Koreaanse ondernemers die waterstofstations exploiteren laten weten dat de exploitatie, te weinig tankbeurten per dag, verliesgevend is. Zij zullen gaan sluiten als de overheid niet met subsidies over de brug komt. Klanten met waterstof auto's zijn ontevreden over wachttijden voor de waterstof pomp. Zoals hierboven betoogd is ook in Zuid-Korea het probleem dat alleen de eerste twee klanten snel kunnen tanken en de volgende klanten steeds 20 minuten moeten wachten. Veel klanten moeten dan ook genoegen nemen met een gedeeltelijk volle tank.

Op elektriciteit heft de overheid energiebelasting en een opslag duurzame energie. Die inkomsten krijgt de overheid niet op waterstof. Op langere termijn en zeker als waterstof meer ingang vindt, zal de overheid ook waterstof gaan belasten.

bron
pi_203107094
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 15:40 schreef Ridocar het volgende:
Voor de echte autopuristen zou waterstof een oplossing kunnen zijn om binnen een zekere mate van schoon rijden het echte autogevoel te behouden. Waterstof is ook als brandstof bruikbaar in een traditionele verbrandingsmotor, zij het met enige aanpassingen. Daarmee kun je als vanouds gasgeven of zelfs met een handbak rijden.

Jaja, ik hoor de boeroepers al: Niet efficiënt, perse een handbak moeten rijden, yada yada yada. Ja, jullie hebben helemaal gelijk. Het gaat mij ook om een kleine groep (die misschien toch niet zo klein is, maar dat zullen we wel zien) autoliefhebbers die autorijden nog steeds als leuke bezigheid beschouwt, als hobby, de auto zien als een verlengstuk van zichzelf.
Dan is het nog beter om van dat waterstof synthetische benzine te maken. Dat is nog tanken en verbanden helemaal hetzelfde als gewone benzine.
.
pi_203107161
"Ik koop nooit een auto, er gaat niets boven de ervaring van een paard voor je wagen en de geur van verse paardenmest".

-- Jan Vonck, 1911
pi_203107362
Bovendien heeft waterstof genoeg toepassingen zoals in de chemische industrie, groene cement en staalproductie en zelfs bij te mengen in het gasnetwerk, wat veiliger en nuttiger is dan een paar auto’s erop laten rijden.
.
pi_203107477
Ik zat nog eens naar het Toyota bericht van half december te kijken waarin ze zeggen de capaciteit te gaan uitbreiden om in 2030 zo'n 3,5 miljoen EV's te kunnen leveren.

Toyota is nu (samen met Volkswagen) de grootste autofabrikant en levert ruim 10 miljoen auto's per jaar.

Tesla leverde afgelopen jaar ruim 930.000 EV's en dat zal dit jaar al minimaal 1,7 miljoen stuks zijn.
Er gaan 2 nieuwe gigafactories open (Berlijn en Austin), die de komende jaren opschalen en nog verder uitbreiden. Het laatste kwartaal produceerden ze al 300.000 auto's met de huidige fabrieken dus 1,2 miljoen moet sowieso haalbaar zijn zonder die 2 extra fabrieken.

In dit groei tempo zit Tesla in 2024 of 2025 al op 3,5 miljoen EV's per jaar...
pi_204079505
https://www.nu.nl/auto/6188829/waterstof-voor-autos-en-vrachtwagens-lijkt-een-doodlopende-weg.html
quote:
Waterstof voor auto's en vrachtwagens lijkt een doodlopende weg

Vrijwel alle autofabrikanten zetten vol in op de ontwikkeling van volledig elektrische auto's. Dat kan niet van waterstoftechnologie gezegd worden. Hoewel beide technologieën bedoeld zijn om het wagenpark te verduurzamen, lijken de pleitbezorgers ervan lijnrecht tegenover elkaar te staan. Wetenschapper Patrick Plötz gooide met een onlangs verschenen onderzoek nog een knuppel in het hoenderhok: de rol van waterstof in transport lijkt uitgespeeld.

Plötz windt er geen doekjes om: volgens hem investeren fabrikanten alleen nog in waterstoftechnologie, omdat ze er al te veel geld in hebben gestoken en daarom niet willen opgeven.

De cijfers spreken boekdelen, schreef hij in een onlangs verschenen commentaar in het toonaangevende wetenschappelijk tijdschrift Nature. Wereldwijd rijden hooguit 25.000 waterstofvoertuigen rond, die afhankelijk zijn van ongeveer 540 tankstations. Het modelaanbod is beperkt tot de Hyundai NEXO en Toyota Mirai.

Tegelijkertijd rijden er zeker vijftien miljoen stekkerauto's rond, die nu al terechtkunnen bij ruim anderhalf miljoen laadpunten. Daarnaast is het aanbod met zeker 350 modellen fors groter. Ook benadrukt Plötz dat de makers van volledig elektrische auto's grote stappen hebben gezet qua rijbereik en laadsnelheid. En bovendien is de rek er nog lang niet uit.

"Voor het wegvervoer kunnen we niet wachten totdat waterstoftechnologie de achterstand heeft ingelopen. Voor zowel personenwagens als het wegtransport zou onze focus zou vanaf nu moeten liggen op volledig elektrische voertuigen", schrijft Plötz.

Kenners schrijven waterstof voor vrachtwagens nog niet af
"De waterstofauto is door de stormachtige ontwikkeling van de volledig elektrische auto een lastig verhaal", erkent Stéphan Vermeulen, chef redactie bij AutoWeek. Hij ziet overigens nog wel kansen voor vrachtwagens en bussen.

Rico Luman, senior econoom bij denktank ING Think, houdt er een vergelijkbare mening op na. "Het klopt dat batterijtechnologie het meest voor de hand ligt in het wegvervoer. In elk geval voor personenauto's lijkt dat beslist, maar ook voor een aanzienlijk deel van het zwaardere wegtransport. Hier zijn verschillende redenen voor. De belangrijkste reden is dat waterstof een stuk minder efficiënt is dan het gebruik van batterijen."

Luman, die zich specialiseert in transport, logistiek en mobiliteit, wil waterstoftechnologie voor het langeafstandstransport nog niet afschrijven. "Op dit moment is de actieradius van volledig elektrische trucks nog te klein voor het langeafstandsvervoer. En veel grotere batterijpakketten zorgen voor veel extra gewicht. Bovendien is er een goede infrastructuur van snelladers nodig om zulke trucks rendabel te kunnen inzetten op lange afstanden."

Levendige lobby voor waterstofvrachtwagens
Plötz is zich ervan bewust dat er in Europa een levendige lobby voor de toepassing van waterstoftechnologie in vrachtwagens is. Zo streeft een brede coalitie van fabrikanten, technologiebedrijven, energiemaatschappijen en spelers in de transport en logistiek ernaar om vanaf 2030 zeker 100.000 zware voertuigen op waterstof op de markt te krijgen. Daarvoor moeten nog dit jaar vijftienhonderd waterstoftankstations geplaatst worden.

De wetenschapper noemt dat een onrealistisch streven, vooral omdat veel fabrikanten volgens hem pas rond 2027 zullen beginnen met de serieproductie van waterstofvrachtwagens. "Tegen die tijd rijden volledig elektrische vrachtwagens van de tweede generatie al lang en breed rond." Daarbij wordt er nu al gewerkt aan een laadstandaard van 2 megawatt.

Daarnaast hebben onderzoeken uitgewezen dat de exploitatiekosten van waterstoftrucks hoger zullen zijn dan die van volledig elektrische vrachtwagens. Volgens Plötz wegen die exploitatiekosten zwaar in de transport en logistiek, waardoor de mogelijke speelruimte voor waterstoftechnologie verder ingeperkt wordt.

Transport heeft concurrentie van industrie
Ook over de levensvatbaarheid van de technologie bestaan vanwege de energieverliezen nog altijd twijfels, zelfs als waterstof duurzaam geproduceerd wordt. Als je met 100 kWh aan groene stroom begint, gaat er in de waterstofketen 77 procent verloren, tegenover 31 procent voor het elektriciteitsnet. Zo blijkt uit een ouder onderzoek.

Nu proberen bedrijven als het Duitse Kraftwerk dit proces weliswaar efficiënter te maken, maar zowel de onderneming als de technologie lijkt nog in de kinderschoenen te staan.

Bovendien staan andere sectoren te trappelen om gebruik te maken van groene waterstof, zodra dat in gezonde hoeveelheden beschikbaar is, benadrukken Plötz en Luman. "Dat kan efficiënter ingezet worden in bijvoorbeeld de chemische industrie en staalindustrie, waar nu veel gas en ook kolen worden gebruikt. Maar ook bij de productie van synthetische brandstoffen voor de lucht- en scheepvaart."

Al het bovenstaande heeft BMW er in ieder geval niet van weerhouden om dit jaar alsnog een waterstofversie van de X5 te gaan bouwen, zij het in beperkte oplage. De brandstofceltechnologie is afkomstig van Toyota, maar de eigenlijke brandstofcel en aandrijflijn is van BMW zelf.

Het model, vooralsnog de i Hydrogen NEXT gedoopt, doorloopt op dit moment de laatste wintertests, waarna later dit jaar begonnen moet worden met de bouw ervan.
  donderdag 17 maart 2022 @ 00:52:53 #173
76108 bluuf
Powershell fan
pi_204109924
Ervaring hier van een EV rijder (E-Niro dus een range van ongeveer 400km) sinds november 2020.
Ik geen eigen oprit of laadpaal. Wel heb ik 5 openbare laadpalen binnen een straal van 400 meter van mijn woning waardoor ik sinds ik de auto heb nog nooit te maken heb gehad met het niet kunnen opladen van mijn auto. Dit in een wijk met minstens 35 EVs.

In de praktijk laad ik meestal 1 a 2x in de week de auto echt op. Voor de rest hang ik de auto gewoon zoveel mogelijk aan laders bij bv winkelcentra tijdens het boodschappen doen waardoor ik meestal met een vollere accu thuiskom als waarmee ik vertrok. De snellader gebruik ik echt zelden.
Het vergt gewoon even een andere manier van denken: gewoon zoveel mogelijk opladen op je bestemming.

Verder is de power bij het optrekken ook heerlijk plus de stilte, hoewel andere geluiden in een auto (piepen/kraken, windgeruis, rollen van de banden) wel veel sneller op je zenuwen gaat werken: je hoort namelijk alles.

Uiteindelijk staat of valt de mogelijkheid tot elektrisch rijden voor mensen zonder mogelijkheid voor een eigen laadpaal wel bij het beleid van de gemeente waarin je woonachtig bent. Zonder al die laadpalen bij mij in de wijk zou het voor mij namelijk ook geen optie geweest zijn om een EV te nemen.
pi_205277655
bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/verkoop-evs-fors-gestegen-in-nederland

quote:
VERKOOP EV'S MET 82,9% GESTEGEN IN NEDERLAND

De daling van de algehele Nederlandse autoverkopen over het eerste halfjaar van 2022 ligt in ieder geval niet aan de elektrische auto's. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, Bovag en RDC. In totaal zijn er dit jaar tot en met juni 29.531 EV's geregistreerd, een stijging van maar liefst 82,9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2021.

Dat aantal betekent dat bijna één op de vijf nieuw verkochte auto's in Nederland in de eerste zes maanden van 2022 een EV was. Om precies te zijn lag het aandeel elektrisch in de nieuwverkopen in die periode op 19,2 procent. Dat is bijna 10 procentpunt hoger dan vorig jaar, toen dat marktaandeel na het eerste halfjaar nog op 9,9 procent stond. Volgens de brancheorganisaties komt de stijging mede omdat er extra budget beschikbaar was gesteld voor de particuliere aanschafsubsidie. Ook de introductie van meer betaalbare elektrische auto's draagt volgens hen bij aan het stijgende verkoopcijfer.

De in de afgelopen zes maanden verkochte EV's gaan overigens niet allemaal naar de zakelijke markt. Sterker nog, 47,81 procent van die auto's kwam, inclusief private lease, in particuliere handen. In de eerste helft van 2021 bedroeg het aandeel van de particuliere verkoop nog slechts 26,3 procent. Particulieren die in de markt zijn voor een nieuwe EV, doen er wellicht goed aan om nog even te wachten tot 2023. De subsidiepot voor dit jaar is namelijk al leeg. Volgend jaar kun je als particulier een tegemoetkoming van ¤2.950 krijgen bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Dat bedrag is wat omlaag geschroefd, want dit jaar bedroeg de hoogte van de subsidie nog ¤3.350.

Naast EV's blijkt de Nederlandse consument ook steeds vaker voor een nieuwe hybride of plug-in hybride auto te kiezen. In de eerste helft van 2021 zijn er in totaal 18.731 PHEV's geregistreerd, een stijging van 17,6 procent ten opzichte van 2021. Het aantal nieuw geregistreerde hybrides steeg met 24 procent naar 16.648 exemplaren.

De populairste elektrische auto's
In Nederland blijkt vooral de Peugeot e-208 momenteel erg in trek. In juni verkocht Peugeot volgens Kentekenradar.nl bijvoorbeeld nog 575 exemplaren van de elektrische 208. Op de tweede plaats staat in diezelfde maand de Citroën ë-C4 met 572 exemplaren, gevolgd door de Skoda Enyaq (406), Peugeot 2008 (369) en de Tesla Model Y (331).
  vrijdag 8 juli 2022 @ 16:32:43 #175
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205277830
Ik denk dat over een jaar of 10-15 condensatoren op basis van Nanotechnologie op de markt zijn op basis van Koolstof. Deze slaan theoretische een veelvoud op aan stroom tov accu's en hebben geen chemisch proces nodig om stroom op slaan/af te staan, dus warmte is ook geen probleem.
Dat zal de doodsteek zijn voor verbrandingsmotoren. Hebben we alleen het probleem voldoende stroom te produceren en transporteren.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 16:35:20 #176
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205277859
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 11:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zat nog eens naar het Toyota bericht van half december te kijken waarin ze zeggen de capaciteit te gaan uitbreiden om in 2030 zo'n 3,5 miljoen EV's te kunnen leveren.

Toyota is nu (samen met Volkswagen) de grootste autofabrikant en levert ruim 10 miljoen auto's per jaar.

Tesla leverde afgelopen jaar ruim 930.000 EV's en dat zal dit jaar al minimaal 1,7 miljoen stuks zijn.
Er gaan 2 nieuwe gigafactories open (Berlijn en Austin), die de komende jaren opschalen en nog verder uitbreiden. Het laatste kwartaal produceerden ze al 300.000 auto's met de huidige fabrieken dus 1,2 miljoen moet sowieso haalbaar zijn zonder die 2 extra fabrieken.

In dit groei tempo zit Tesla in 2024 of 2025 al op 3,5 miljoen EV's per jaar...
Die Fabrieken in Duitsland zijn stilgelegd omdat er te weinig geproduceerd wordt en de kwaliteit veel te slecht is.
pi_205280177
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Die Fabrieken in Duitsland zijn stilgelegd omdat er te weinig geproduceerd wordt en de kwaliteit veel te slecht is.
Er is maar 1 Tesla fabriek in Duitsland en die wordt in juli 2 weken stil gelegd (tussen 11 en 22 juli) om de productie te optimaliseren. Deels de productiesnelheid en inderdaad ook om de kwaliteit te verbeteren.

quote:
"The German site reported that Tesla aims to roughly double its production rate from August, citing an unidentified source."

"...part of the overhaul at the plant would concentrate on making sure car bodies only spend 30 seconds at each manufacturing station, instead of currently spending up to three minutes at each stage."
https://electrek.co/2022/07/04/tesla-shut-down-production-gigafactory-berlin-upgrade-factory-add-shift/

De fabriek in Shanghai (veruit de hoogste productie output van alle Tesla fabrieken) krijgt ook upgrades:

https://driveteslacanada.ca/news/tesla-plans-four-day-giga-shanghai-shutdown-in-july-for-plant-upgrades/

Niet de eerste keer dat het gebeurt en ook niet de laatste.

Want...



[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-07-2022 19:01:32 ]
  vrijdag 8 juli 2022 @ 19:09:00 #178
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205280348
Volkswagen bouwt een enorme accufabriek

https://tweakers.net/nieu(...)ek-in-duitsland.html
pi_205280349
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 11:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

Tesla leverde afgelopen jaar ruim 930.000 EV's en dat zal dit jaar al minimaal 1,7 miljoen stuks zijn.
Dit stel ik voor 2022 bij tot zo'n 1,4 tot 1,5 miljoen EV's.

De grootste fabriek (Shanghai) heeft ongeveer een maand stil gelegen door een Corona lockdown en bepaalde onderdelen voor de andere fabrieken komen ook uit die regio (zoals LFP accu's en aandrijving). Daarnaast is het sowieso lastig om alles geleverd te krijgen, van grondstoffen tot deelfabricaten.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-07-2022 19:16:08 ]
pi_205280388
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 19:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Volkswagen bouwt een enorme accufabriek

https://tweakers.net/nieu(...)ek-in-duitsland.html
Ja klopt, VW gaat er meerdere bouwen.

Tesla bouwt overigens ook een accu- en accurecycling fabriek bij hun huidige Gigafactory bij Berlijn-Brandenburg.
Deze moet zo'n 100GWh aan accu's per jaar gaan produceren, ofwel voor zo'n 1,3 miljoen EV's per jaar.

De fabriek bouwen is overigens 1 ding, enigszins betaalbare grondstoffen aangeleverd krijgen een 2e...
pi_205488981
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 19:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dit stel ik voor 2022 bij tot zo'n 1,4 tot 1,5 miljoen EV's.

De grootste fabriek (Shanghai) heeft ongeveer een maand stil gelegen door een Corona lockdown en bepaalde onderdelen voor de andere fabrieken komen ook uit die regio (zoals LFP accu's en aandrijving). Daarnaast is het sowieso lastig om alles geleverd te krijgen, van grondstoffen tot deelfabricaten.
Vrijwel alle merken hebben problemen met leveren. Collega van mij kreeg in november te horen dat zijn Mercedes in februari/maart geleverd zou worden. Lekker snel dacht hij, tot de verkoper aangaf dat het februari/maart 2023 ging worden -O-
Bij de VAG EV's hoor ik niet heel veel betere verhalen trouwens. En bij Polestar nemen de levertijden ook flink toe.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')