abonnement Unibet Coolblue
pi_200795665
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:51 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja het is prettig, maar niet persé efficient hè als iets zwaar is gebruikt het ook meer energie om rond te slepen.
EV's zijn juist heel efficiënt.

Ondanks het hoge gewicht van de accu's, kom je met een Tesla 2,5x verder op 1 kWh energie dan een Toyota Mirai op waterstof.

Tegenover brandstofauto's is het ook geen wedstrijd, wint een EV met 2 vingers in de neus.

Maar dat onderwerp kunnen we beter hier bespreken:

PTA / Waterstof vs Elektrisch? De strijd lijkt gestreden!

quote:
Er is een reden dat het voor vrachtwagens in dit land wss helemaal niks is om elektrisch te rijden, tenzij we ze continu laten bijladen op de snelweg ofzo? Van die stroom afnemers bovenop.
De Tesla Semi haalt 475 tot 800km (en volgens laatste update zelfs 1000km) afhankelijk van de uitvoering. Dat is (gezien de rijtijdenwet en maximumsnelheid) meer dan genoeg range voor vrachtwagens. En niet alle vrachtwagens rijden iedere dag naar Spanje of Noorwegen.
Zeker in stedelijk gebied (waar diesels steeds meer verbannen worden) zal het als eerste populair worden.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-08-2021 15:58:56 ]
  zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:53:19 #252
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200796618
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Noordzee.
vlak voor de hoogovens?

Nog zo een visueel kunstwerk

De Nederlandse overheid ie een kanjer in het mooi indelen van het land , allemaal koeien en Biomassa centrales


[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 07-08-2021 17:01:58 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200843611
Tot een paar weken terug dacht ik dat Tesla zwaar "overpriced" was op de beurs.
En mogelijk is dat momenteel ook wel zo, veel van de verwachtingen zit al in de koer verwerkt.
Maar als ik kijk naar de ambitie zou het ook zomaar Apple van haar troon kunnen stoten in de toekomst (10 jaar).
Wel interessant.

Daarnaast, de vraag naar accu's zal waarschijnlijk nog 25 tot 50x hoger worden dan dat het nu is, ook iets om naar te kijken als je leuke investeringen zoekt.

[ Bericht 23% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-08-2021 13:05:48 ]
pi_200844066
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 12:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tot een paar weken terug dacht ik dat Tesla zwaar "overpriced" was op de beurs.
En mogelijk is dat momenteel ook wel zo, veel van de verwachtingen zit al in de koer verwerkt.
Maar als ik kijk naar de ambitie zou het ook zomaar Apple van haar troon kunnen stoten in de toekomst (10 jaar).
Wel interessant.

Daarnaast, de vraag naar accu's zal waarschijnlijk nog 25 tot 50x hoger worden dan dat het nu is, ook iets om naar te kijken als je leuke investeringen zoekt.
Wat moet Tesla gaan doen dan? Ze maken auto's he en zonnepanelen, dat zijn gewoon verzadigde markten.

Men doet alsof Tesla een monopolie is, waarin dan?

De laatste keer dat ik het checkte was Tesla 20x overgewaardeerd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:55:20 #255
862 Arcee
Look closer
pi_200849156
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 17:55 schreef Arcee het volgende:
AEX 775
Short!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:11:28 #257
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200849197
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 19:09 schreef ludovico het volgende:

[..]

Short!
waarom ?/

Shell moet eerst weer naar 20 +
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200849656
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 19:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

waarom ?/

Shell moet eerst weer naar 20 +
Omdat alles overgewaardeerd is omdat men bang is voor inflatie en weinig centraal bank beleid met hogere rentes...

Maar die rentes komen wel en dat is dan het keerpunt. Is mijn vermoeden.
Daarnaast Covid winter.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:07:49 #259
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200850361
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 19:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

Omdat alles overgewaardeerd is omdat men bang is voor inflatie en weinig centraal bank beleid met hogere rentes...

Maar die rentes komen wel en dat is dan het keerpunt. Is mijn vermoeden.
Daarnaast Covid winter.
inflatie komt wel , rente niet

De overheid heeft haar eigen valuta markt gecreëerd, gewoon zelf je eigen schulden opkopen met geprint geld

AEX 1000 in 2022
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200850791
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 20:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

inflatie komt wel , rente niet

De overheid heeft haar eigen valuta markt gecreëerd, gewoon zelf je eigen schulden opkopen met geprint geld

AEX 1000 in 2022
Gekte is het wel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200850863
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 20:07 schreef michaelmoore het volgende:

AEX 1000 in 2022
Straatfeest
Sjezus
Niet normaal dames en heren
Écht niet normaal
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_200851049
What goes up..
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:40:40 #263
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200851050
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 20:30 schreef ludovico het volgende:

[..]

Gekte is het wel.
De overheid blijft het halsstarrig geldmarkt en ,marktrente noemen , net als huizenmarkt

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 20:40 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
What goes up..
Als er sprake van een echte markt was wel

Ik verwacht een depressie ala 1929 als de klimaatpaniek uitbreekt
Zo rond 2025
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:48:36 #264
862 Arcee
Look closer
pi_200851285
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 20:07 schreef michaelmoore het volgende:
AEX 1000 in 2022
Eerst 862. 8-)
pi_200852379
Doe mij maar Gazprom up up up als NS2 opent. Voor de 4e golf neem ik wat positie terug... Het mag van mij op dat moment wel gewoon naar 400 puntjes zakken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200853109
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 13:17 schreef ludovico het volgende:

[..]

Wat moet Tesla gaan doen dan? Ze maken auto's he en zonnepanelen, dat zijn gewoon verzadigde markten.

Men doet alsof Tesla een monopolie is, waarin dan?

De laatste keer dat ik het checkte was Tesla 20x overgewaardeerd.
- elektrische auto's is geen verzadigde markt, Tesla kan ze amper aanslepen
- Tesla heeft z'n eigen netwerk van snelladers
- Tesla maakt ook thuisaccu's, accuparken voor de energiemarkt, etc. Die zijn ook niet aan te slepen (accu's en halfgeleiders in auto's krijgen voorlopig voorrang)
- Tesla bouwt en breidt continu uit

Juist de zonnepanelen van Tesla, daar zie ik nog het minst in. Dat is wel een verzadigde markt, al is het idee van integratie in dakpannen wel grappig (maar ook erg bewerkelijk / arbeidsintensief om te leggen).

Geen garanties maar ik zie de Tesla marketcap nog wel 3 tot 5x omhoog gaan in 10 jaar.
pi_200853291
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

- elektrische auto's is geen verzadigde markt, Tesla kan ze amper aanslepen
- Tesla heeft z'n eigen netwerk van snelladers
- Tesla maakt ook thuisaccu's, accuparken voor de energiemarkt, etc. Die zijn ook niet aan te slepen (accu's en halfgeleiders in auto's krijgen voorlopig voorrang)
- Tesla bouwt en breidt continu uit

Juist de zonnepanelen van Tesla, daar zie ik nog het minst in. Dat is wel een verzadigde markt, al is het idee van integratie in dakpannen wel grappig (maar ook erg bewerkelijk / arbeidsintensief om te leggen).

Geen garanties maar ik zie de Tesla marketcap nog wel 3 tot 5x omhoog gaan in 10 jaar.
/ 20.

Maar *3 of *5 kan ook makkelijk, want waarom niet? Maar in the end.. Bubble will burst.
Wat denk je dat VW etc gaan doen als die in 2030 alleen nog maar elektrisch mogen maken?

Wat doen alle andere accu fabrikanten?
Wat gaat Shell doen met laadsystemen?

/20, blijft niks van Tesla over.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200853626
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:19 schreef ludovico het volgende:

[..]

/ 20.

Maar *3 of *5 kan ook makkelijk, want waarom niet? Maar in the end.. Bubble will burst.
Wat denk je dat VW etc gaan doen als die in 2030 alleen nog maar elektrisch mogen maken?

Wat doen alle andere accu fabrikanten?
Wat gaat Shell doen met laadsystemen?

/20, blijft niks van Tesla over.
Nu ben ik op zich niet zo'n fan van Tesla want de kwaliteit is nogal... eh... Amerikaans...

Maar Tesla is de concurrentie momenteel 3 stappen voor en dat blijft voorlopig nog wel even zo.
Tesla zal de komende 10 jaar (mede dankzij 80% verticale integratie) de goedkoopste accu's en daardoor ook auto's kunnen produceren.

Tesla werkt met z'n eigen 4680 batterijformaat, 16% meer range, 2x goedkoper te produceren (!), tabless, vrij van kobalt, etc.
Dat is gigantisch en VW heeft dat niet, Hyundai heeft dat niet, etc.

En dat Shell laadpalen gaat neerzetten zit Tesla natuurlijk niet in de weg. Tesla heeft echter wel z'n eigen netwerk en wil dat in de toekomst ook openstellen voor andere merken. Dat betekent inkomsten, extra inkomsten.

Ik vergat overigens de Tesla Semi nog in m'n vorige post, ook geen kleinigheid.

Ter illustratie: VW en andere merken gebruiken het middelste 18650 (18mm dik, 65mm lang) formaat. Tesla schakelt naar het meest rechtse formaat, 45mm dik en 80mm lang.



[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-08-2021 22:38:01 ]
pi_200853743
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar Tesla is de concurrentie momenteel 3 stappen voor en dat blijft voorlopig nog wel even zo.
Tesla zal de komende 10 jaar (mede dankzij 80% verticale integratie) de goedkoopste accu's en daardoor ook auto's kunnen produceren.
De EU maakt het praktisch onmogelijk dat die voorsprong langer dan 9 jaar overeind blijft, gewoon praktisch onmogelijk, einde business case als ze niet mee gaan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200853767
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ter illustratie: VW en andere merken gebruiken het middelste 18650 (18mm dik, 65mm lang) formaat. Tesla schakelt naar het meest rechtse formaat, 45mm dik en 80mm lang.
Huh,batterijtjes?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200853794
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla werkt met z'n eigen 4680 batterijformaat, 16% meer range, 2x goedkoper te produceren (!), tabless, vrij van kobalt, etc.
Dat is gigantisch en VW heeft dat niet, Hyundai heeft dat niet, etc.
Maareh effe afgezien van alles... Als Tesla book to market 60 heeft en VW etc 3.... Dan gaat Tesla gewoon /20 TENZIJ ze factor 20 marges kunnen handhaven.

Dat laatste is gewoon veel te scherp gesteld.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200853935
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

De EU maakt het praktisch onmogelijk dat die voorsprong langer dan 9 jaar overeind blijft, gewoon praktisch onmogelijk, einde business case als ze niet mee gaan.
Dat kan het ingewikkeld maken voor veel merken.

Maar je kan er niet omheen dat Tesla z'n complete batterijontwikkeling en productie in eigen beheer heeft, continu opschaalt en ook de grondstoffen opkoopt.

Volkswagen levert nu mondjesmaat EV's en zet fabrieken neer die 40GWh aan batterijcapaciteit per jaar kunnen leveren. Dat is 40.000.000 kWh, ofwel ruwweg zo'n 500.000 auto's per jaar.
In 2030 hoopt Volkswagen 240GWh aan accucapaciteit te kunnen produceren.

Tesla bouwt nu al een 250GWh fabriek in o.a. Duitsland. Het verschil in schaalgrootte is gigantisch.
pi_200853963
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat kan het ingewikkeld maken voor veel merken.
Neuh, als de fabrieken liggen te versloffen wordt er wel wat overgenomen her en der, heeft Tesla de middelen niet voor denk ik.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200853991
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar je kan er niet omheen dat Tesla z'n complete batterijontwikkeling en productie in eigen beheer heeft, continu opschaalt en ook de grondstoffen opkoopt.

Volkswagen levert nu mondjesmaat EV's en zet fabrieken neer die 40GWh aan batterijcapaciteit per jaar kunnen leveren. Dat is 40.000.000 kWh, ofwel ruwweg zo'n 500.000 auto's per jaar.
In 2030 hoopt Volkswagen 240GWh aan accucapaciteit te kunnen produceren.

Tesla bouwt nu al een 250GWh fabriek in o.a. Duitsland. Het verschil in schaalgrootte is gigantisch.
Jep, groot verschil.

Is men tevreden met de Tesla auto verder?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200854119
quote:
11s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:38 schreef ludovico het volgende:

[..]

Huh,batterijtjes?
In de accupakketten in elektrische auto's zitten inderdaad losse "batterijtjes".



Lithium-Ion cellen in dit geval. De meeste fabrikanten gebruiken het 16850 formaat dat volgens mij al ruim meer dan 20 jaar bestaat.

Tesla gebruikte dat formaat ook, evenals het 2170 formaat (o.a. voor Powerwalls) en inmiddels ook het nieuwe 4680 formaat dat veel groter is.

Sandy Munro kan de voordelen prima uitleggen.
Munro optimaliseert al 30 jaar productieprocessen voor diverse autofabrikanten.


Over Munro:

quote:
Evolving How You Manufacture
Since 1988, Munro & Associates has consistently saved companies billions of dollars spanning the gamut of manufacturing industries from aerospace, defense, automotive, marine, medical, heavy industries, MTDM, consumer electronics and more. Munro & Associates has a proven track record of helping companies reduce "time to market", R&D, engineering and manufacturing costs all while increasing the quality of our customers products, processes and systems. This has resulted in our customers realizing not only higher profit margins, but also significantly increasing market share or, in some cases, achieving market dominance.

From the executive level (program cost reduction and management, consolidation, risk assessment, etc.) down through engineering, costing, supply chain and manufacturing, we have a suite of exclusive, time tested tools and methodologies that are the envy of the industry. Our analytical and problem solving tools such as the Design Profit® software are predictive and generate accurate metrics to automatically build business cases that allow our customers and their teams to make better decisions.
Ik volg hun YouTube kanaal, ze ontleden alles, leggen uit, kijken waar fabrikanten staan in hun ontwikkeling, welke fabrikanten dingen slim aanpakken en waarom. Leuk om te volgen als je van techniek houdt.

Hier bijvoorbeeld het koel- en verwarmingssysteem van de Ford Mach E vs Tesla Model Y ontleed en vergeleken, om maar iets te noemen.



[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-08-2021 23:06:45 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')