abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:46:14 #201
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_200710531
Zat nog even naar de resultaten van RDS te kijken: https://www.shell.com/inv(...)021-qra-document.pdf

Het is echt een enorme cash cow en in een herstelscenario kan dit eigk alleen maar toenemen. Mocht RDS in staat zijn/blijven elk kwartaal 10 miljard aan fcf te generen. Dan kijk je nu inclusief schulden naar een EV/FCF verhouding van 5,5.

Ik kan eigk maar twee redenen bedenken om de allocatie in de porto niet fors te verhogen (met wat LT geschreven puts bijv):
- Milieu- en regeldruk. Zoals we hebben gezien met dat politieke proces. Ik denk dat de druk op de sector hoog blijft. Wat nou als er ergens een rechter of de politiek beslist dat ze in een bepaald land of regio een berg olie of gas in de grond moeten laten? Dan kunnen ze dat allemaal gaan afschrijven.
- Delta-variant in Azie. Ik zie het in China nog wel gebeuren dat het flink uit de hand loopt door de delta-variant en het minder effectieve China-vaccijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door JimmyJames op 03-08-2021 11:04:36 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_200734373
Gaat prima met de ETF's hier. Heb nu zo'n beetje al het geld dat ik wilde beleggen belegd.
Het is geld dat ik de eerste 15 tot 20 jaar niet nodig heb als het inzakt, dus wat dat betreft geen stress.

Shell ben ik met 12.500 stuks ingestapt op 16,25 g.a.k.
Met het (verhoogde) dividend erbij is dat wel een heel leuk aandeel voor de langere termijn, verwacht ik.

Ben geen daytrader. Hooguit dat ik over een langere periode eens ga kijken wat de ETF's doen en misschien nog wat aanpas in m'n portfolio. Maar voor nu wel tevreden.

M'n best presterende ETF is NL0009690239 (VanEck Vectors Global Real Estate) met 9,61% in de plus sinds april.

Al het ontvangen dividend spaar ik per kwartaal op en daarvan koop ik dan weer van 1 ETF bij.
  woensdag 4 augustus 2021 @ 13:25:03 #203
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_200734589
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 10:46 schreef JimmyJames het volgende:
Zat nog even naar de resultaten van RDS te kijken: https://www.shell.com/inv(...)021-qra-document.pdf

Het is echt een enorme cash cow en in een herstelscenario kan dit eigk alleen maar toenemen. Mocht RDS in staat zijn/blijven elk kwartaal 10 miljard aan fcf te generen. Dan kijk je nu inclusief schulden naar een EV/FCF verhouding van 5,5.

Ik kan eigk maar twee redenen bedenken om de allocatie in de porto niet fors te verhogen (met wat LT geschreven puts bijv):
- Milieu- en regeldruk. Zoals we hebben gezien met dat politieke proces. Ik denk dat de druk op de sector hoog blijft. Wat nou als er ergens een rechter of de politiek beslist dat ze in een bepaald land of regio een berg olie of gas in de grond moeten laten? Dan kunnen ze dat allemaal gaan afschrijven.
- Delta-variant in Azie. Ik zie het in China nog wel gebeuren dat het flink uit de hand loopt door de delta-variant en het minder effectieve China-vaccijn.
Ben het wel met je eens ja, ik blijf ook gewoon in Shell zitten.

De komende jaren gaan ze nog een hoop verdienen met olie/gas en dan langzaam die transitie maken.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  woensdag 4 augustus 2021 @ 13:27:00 #204
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_200734622
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 13:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gaat prima met de ETF's hier. Heb nu zo'n beetje al het geld dat ik wilde beleggen belegd.
Het is geld dat ik de eerste 15 tot 20 jaar niet nodig heb als het inzakt, dus wat dat betreft geen stress.

Shell ben ik met 12.500 stuks ingestapt op 16,25 g.a.k.
Met het (verhoogde) dividend erbij is dat wel een heel leuk aandeel voor de langere termijn, verwacht ik.

Ben geen daytrader. Hooguit dat ik over een langere periode eens ga kijken wat de ETF's doen en misschien nog wat aanpas in m'n portfolio. Maar voor nu wel tevreden.

M'n best presterende ETF is NL0009690239 (VanEck Vectors Global Real Estate) met 9,61% in de plus sinds april.

Al het ontvangen dividend spaar ik per kwartaal op en daarvan koop ik dan weer van 1 ETF bij.
Niet verkeerd! Ik zit eigenlijk alleen in dividend aandelen en die gaan opzich ook goed allemaal. Behalve Forfarmers dat is wel m'n zorgenkindje nu maar die is al zoveel gedaald dat er nu uitgaan ook niet slim meer is denk ik.

Maar die hebben net als Shell ook een beetje de wind tegen wat betreft het gedoe om het klimaat en de boeren.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_200743228
Ik ben uit Shell gestapt een tijd geleden. Het hangt natuurlijk van je beleggingshorizon af, maar voor onze lange termijn horizon heb ik er geen fiducie in. Olie is al op weg uit de deur en ik zie hoe traag shell is met aanpassen aan de nieuwe economische realiteit. Die zie ik over 20 jaar niet floreren als ze doorgaan op hun huidige bedrijfskoers. Wellicht dat de board nog op tijd tot inzicht komt, maar ik vind het te veel weg hebben van een zinkend schip op het moment.
pi_200744031
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juli 2021 19:39 schreef Zwansen het volgende:
TELL heeft een deal met Shell, +14% nu. Mocht ook wel eens weer. :)
Hier ook een kleine portie Tellurian, wat is er nu in gods naam aan de hand 😅
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
pi_200744568
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 22:34 schreef Swennus het volgende:

[..]

Hier ook een kleine portie Tellurian, wat is er nu in gods naam aan de hand 😅
Tellurian is een shit meme stock, niets meer en niets minder.
  woensdag 4 augustus 2021 @ 23:24:46 #208
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200744745
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 22:34 schreef Swennus het volgende:

[..]

Hier ook een kleine portie Tellurian, wat is er nu in gods naam aan de hand 😅
DPO, markt overdrijft het een beetje.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200745151
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 13:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gaat prima met de ETF's hier. Heb nu zo'n beetje al het geld dat ik wilde beleggen belegd.
Het is geld dat ik de eerste 15 tot 20 jaar niet nodig heb als het inzakt, dus wat dat betreft geen stress.

Shell ben ik met 12.500 stuks ingestapt op 16,25 g.a.k.
Met het (verhoogde) dividend erbij is dat wel een heel leuk aandeel voor de langere termijn, verwacht ik.

Ben geen daytrader. Hooguit dat ik over een langere periode eens ga kijken wat de ETF's doen en misschien nog wat aanpas in m'n portfolio. Maar voor nu wel tevreden.

M'n best presterende ETF is NL0009690239 (VanEck Vectors Global Real Estate) met 9,61% in de plus sinds april.

Al het ontvangen dividend spaar ik per kwartaal op en daarvan koop ik dan weer van 1 ETF bij.
Leuke dividendmachine
Cindy De Vuyst
  donderdag 5 augustus 2021 @ 00:30:30 #210
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_200745291
Shell durf ik nog jaren aan te houden. Die transitie waar men over heeft gaat helemaal niet snel. Shell weet dat en beweegt mee met die markt. Voor de burger lijkt het snel, met al dat nieuws over elektrische auto's bijvoorbeeld. Maar vergeet niet dat de gemiddelde auto in Nederland 11 jaar oud is. Bijna niemand koopt privé een elektrische auto nieuw. Zeker op wereldniveau gaat deze transitie traag. Om nog maar niet te spreken over industie, luchtvaart en scheepvaart.
pi_200750478
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 00:30 schreef leolinedance het volgende:
Shell durf ik nog jaren aan te houden. Die transitie waar men over heeft gaat helemaal niet snel. Shell weet dat en beweegt mee met die markt. Voor de burger lijkt het snel, met al dat nieuws over elektrische auto's bijvoorbeeld. Maar vergeet niet dat de gemiddelde auto in Nederland 11 jaar oud is. Bijna niemand koopt privé een elektrische auto nieuw. Zeker op wereldniveau gaat deze transitie traag. Om nog maar niet te spreken over industie, luchtvaart en scheepvaart.
Dit inderdaad. Mijn GAK is 13,50. Shell is veel dieper weggezakt dan bijvoorbeeld een Total omdat ze (denk ik) harder in dividend hebben gesneden en door de beleggers afgestraft zijn.
Ik heb het op z’n goedkoopst iets boven de 10 euro gekocht maar toen redelijk voorzichtig ingekocht (iets met vallend mes op vangen) maar achteraf had ik toen veel meer moeten kopen.
Zeker omdat ik voor lange termijn beleg had ik veel groter moeten inkopen toen maar ja, dat is achteraf.
Ik ga niet meer Shell kopen om mijn portefeuille een beetje in balans te houden. Maar ik voorzie leuke dividenden voor de toekomst.
pi_200752006
Er komt wel een transitie naar alternatieve energiebronnen op gang, aan de andere kant verwacht ik dat de vraag naar olie en gas de eerstkomende jaren juist nog blijft toenemen.

De piek van de olie- en gasconsumptie wordt pas tussen 2035 en 2040 verwacht, dus tot die tijd zou Shell als bedrijf nog wel "safe" moeten zitten.

Wat dat betreft sta ik er behoorlijk dubbel in. De CO2 uitstoot moet wereldwijd fors omlaag maar tegelijkertijd zie ik dat voor 2040 nog niet gebeuren.

Overigens ga ik de helft van m'n Shell aandelen er wel uitgooien mochten we ooit de ¤25 weer aantikken, simpelweg omdat het dan door de stijging een te groot percentage van m'n portfolio is (er vanuit gaande dat de rest niet zo'n forse stijging zal doormaken).
pi_200753203
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er komt wel een transitie naar alternatieve energiebronnen op gang, aan de andere kant verwacht ik dat de vraag naar olie en gas de eerstkomende jaren juist nog blijft toenemen.

De piek van de olie- en gasconsumptie wordt pas tussen 2035 en 2040 verwacht, dus tot die tijd zou Shell als bedrijf nog wel "safe" moeten zitten.

Wat dat betreft sta ik er behoorlijk dubbel in. De CO2 uitstoot moet wereldwijd fors omlaag maar tegelijkertijd zie ik dat voor 2040 nog niet gebeuren.

Overigens ga ik de helft van m'n Shell aandelen er wel uitgooien mochten we ooit de ¤25 weer aantikken, simpelweg omdat het dan door de stijging een te groot percentage van m'n portfolio is (er vanuit gaande dat de rest niet zo'n forse stijging zal doormaken).
De energietransitie zal er komen, maar denk je dat Shell dat niet mee zal veranderen? Ze hebben een berg geld en kunnen groene bedrijven overkopen. Misschien zal het minder rendabel zijn dan olie en gas maar ik kan me niet voorstellen dat Shell gaat afwachten om overbodig te worden.
pi_200758635
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 12:21 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

De energietransitie zal er komen, maar denk je dat Shell dat niet mee zal veranderen? Ze hebben een berg geld en kunnen groene bedrijven overkopen. Misschien zal het minder rendabel zijn dan olie en gas maar ik kan me niet voorstellen dat Shell gaat afwachten om overbodig te worden.
Assets die ze al hebben zullen ze ombouwen, overtollig geld kan je uitkeren als dividend...

Overigens, met die politieke activisten rechter zit er wel druk achter om het bedrijf dus kleiner te maken. Steun je niemand mee, doe je niemand een dienst mee, maar die incapabele rechter heeft teveel macht gekregen, wat een klapjosti die vrouw.

Houdoe.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 5 augustus 2021 @ 17:04:46 #215
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200758669
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 12:21 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

De energietransitie zal er komen, maar denk je dat Shell dat niet mee zal veranderen? Ze hebben een berg geld en kunnen groene bedrijven overkopen. Misschien zal het minder rendabel zijn dan olie en gas maar ik kan me niet voorstellen dat Shell gaat afwachten om overbodig te worden.
Shell is de grootste GAS boer ter wereld , Gas is nodig om Electra of waterstof op te wekken
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  donderdag 5 augustus 2021 @ 17:05:57 #216
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200758686
quote:
1s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 23:10 schreef xminator het volgende:

[..]

Tellurian is een shit meme stock, niets meer en niets minder.
valt mee
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200766404
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 17:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Shell is de grootste GAS boer ter wereld , Gas is nodig om Electra of waterstof op te wekken
Wel nee. Gas is groot in Europa, maar klein daarbuiten. En ook in Europa is het echt al op z’n retour.
Electra en waterstof kunnen prima opgewekt worden zonder gas. De geplande grootste waterstof centrale waar nu voor gepland wordt is op waterkracht bijvoorbeeld.
  zaterdag 7 augustus 2021 @ 06:18:43 #218
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200786387
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 04:16 schreef dodoria het volgende:

[..]

Wel nee. Gas is groot in Europa, maar klein daarbuiten. En ook in Europa is het echt al op z’n retour.
Electra en waterstof kunnen prima opgewekt worden zonder gas. De geplande grootste waterstof centrale waar nu voor gepland wordt is op waterkracht bijvoorbeeld.
https://finance.yahoo.com(...)h-shell-has-the.html

Shell is te zwaar afgestraft
quote:
The British-Dutch colossus is the most profitable of the major international energy companies, yet it trades at a sharp discount to Exxon Mobil (ticker: XOM) and Chevron (CVX). Shell also offers investors a safe dividend yield of nearly 5%.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200788025
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 06:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

https://finance.yahoo.com(...)h-shell-has-the.html

Shell is te zwaar afgestraft
[..]

Je artikel staat achter een paywall, maar het gedeelte wat ik kon lezen ondersteund je stelling, dat gas nodig is voor hydro, niet.
  zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:38:13 #220
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200790322
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 09:43 schreef dodoria het volgende:

[..]

Je artikel staat achter een paywall, maar het gedeelte wat ik kon lezen ondersteund je stelling, dat gas nodig is voor hydro, niet.
The British-Dutch colossus is the most profitable of the major international energy companies, yet it trades at a sharp discount to Exxon Mobil (ticker: XOM) and Chevron (CVX). Shell also offers investors a safe dividend yield of nearly 5%.

“Shell’s...
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200790895
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 11:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

The British-Dutch colossus is the most profitable of the major international energy companies, yet it trades at a sharp discount to Exxon Mobil (ticker: XOM) and Chevron (CVX). Shell also offers investors a safe dividend yield of nearly 5%.

“Shell’s...
Lastig te interpreteren allemaal.

Gewoon Gazprom kopen, veel beter, minder gezeik van politieke activisten rechters.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200790971
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 04:16 schreef dodoria het volgende:

[..]

Wel nee. Gas is groot in Europa, maar klein daarbuiten. En ook in Europa is het echt al op z’n retour.
Electra en waterstof kunnen prima opgewekt worden zonder gas. De geplande grootste waterstof centrale waar nu voor gepland wordt is op waterkracht bijvoorbeeld.
China heeft behoorlijk wat capaciteit met Rusland neer gelegd voor hun transitie van de kolen af... En de kolencentrales bouwen ze nog in honderden bij.

Dus zeg jij het maar, gas op zijn einde? Die kolencentrales in China lopen nog 30 jaar, en dan mag gas de transitie nog opvangen naar alternatieven de volgende 10-15 jaar.

2050 CO2 neutraal willen ze in Europa.... Leuk streven maar uiterst wat duiten kostbaarder dan er 50 jaar overdoen en je geld investeren in het sluiten van verouderde grijze stroom en vervangen met groen.

En grijze stroom overslaan. En dus geen kapitaal vernietigen, ipv grijs afkoppelen en groen aankoppelen.

Daar heb je wereldwijde sturing voor nodig. Maar is zoveel doelmatiger dan naar ons landje alleen kijken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200792007
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 12:27 schreef ludovico het volgende:

[..]

China heeft behoorlijk wat capaciteit met Rusland neer gelegd voor hun transitie van de kolen af... En de kolencentrales bouwen ze nog in honderden bij.

Dus zeg jij het maar, gas op zijn einde? Die kolencentrales in China lopen nog 30 jaar, en dan mag gas de transitie nog opvangen naar alternatieven de volgende 10-15 jaar.

2050 CO2 neutraal willen ze in Europa.... Leuk streven maar uiterst wat duiten kostbaarder dan er 50 jaar overdoen en je geld investeren in het sluiten van verouderde grijze stroom en vervangen met groen.

En grijze stroom overslaan. En dus geen kapitaal vernietigen, ipv grijs afkoppelen en groen aankoppelen.

Daar heb je wereldwijde sturing voor nodig. Maar is zoveel doelmatiger dan naar ons landje alleen kijken.
Voor Europa is het volgens mij het meest interessant om:

- kolencentrales te sluiten (800 gram CO2 per opgewekte kWh)
- vol inzetten op groene stroom (wind op zee, zon, waterkracht)
- vol inzetten op accutechniek om groene stroom te bufferen
- gascentrales voorlopig houden (400 gram CO2 per opgewekte kWh) als back-up

Kerncentrales zie ik niet als serieuze optie. Te duur per kWh, afval dat te lang moet worden bewaakt en minder goed regelbaar in de mix van diverse energiebronnen.

Die accutechniek moet je ruim zien:
- accuparken (zoals in Australië en Californië al ingezet worden) om vele MWh's te bufferen zodat je enkele uren kan overbruggen, mochten de accuparken het niet aankunnen dan schakel je gascentrales bij
- wijkaccu's, thuisaccu's, vehicle-to-grid om op lokaal niveau de infrastructuur te ontzien, dit geeft netbeheerders de kans om investeringen slimmer uit te voeren
pi_200794224
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 13:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kerncentrales zie ik niet als serieuze optie. Te duur per kWh, afval dat te lang moet worden bewaakt en minder goed regelbaar in de mix van diverse energiebronnen.
Zolang de extra kosten per KWH goedkoper zijn dan CO2 uit de atmosfeer halen en onder de aardkorst opslaan is kernenergie ook gewoon "rendabel". Tenminste, als je het een heilig streven vindt dat het niet meer dan 2 graden opwarmt en de berekeningen accuraat zijn etc.

Overigens, vanwege de haalbaarheid van de doelstelling, zul je zomaar gewooneen foute inschatting maken.

Die accu's zijn relatief weinig nodig bij lage "groene stroom" in de energiemix, maar dat komt er natuurlijk wel bij, de nieuwste investeringen zijn derhalve minder rendabel dan de eerste omdat het % accu dat benodigd is hoger en hoger wordt.

Daarnaast, die kerncentrale is misschien niet zo regelbaar als gas, maar misschien wel over de weken? Gezien de seizoenseffecten van zonne energie juist reuze handig.

Ik wil niet zeggen dat je 50% op kernenergie moet gaan zitten stoken, maar als de energiebehoefte x2 gaat en je zit dan met Borssele op 2% NL productie... Dan kan dat natuurlijk gewoon makkelijk 10x zo groot zonder wat dan ook in de weg te zitten.

Neem in de berekening eerst maar eens de risico-opslag weg van:

- onbetrouwbare overheid
- risico opslag op de rente vanwege onbetrouwbare overheid.

Impliciete subsidie op groene stroom vanwege:
- Gratis aansluiten op het stroomnet terwijl er dikke kabels voor aangelegd moeten worden.
- Voorrang op elektriciteitsnet waardoor een hoger percentage van de investering benut kan worden per tijdseenheid, scheelt kosten in afschrijving / financieringslasten.

En dan nog in je achterhoofd tegen welke kosten je denkt CO2 uit de atmosfeer denkt te kunnen onttrekken en langdurig denkt te kunnen opslaan.

Het netto verschil tussen de werkelijke kosten van groen (dus accu (gecorrigeerd voor toekomst scenario met extra accu benutting) + stroomnet + voorrang) + kosten opslag CO2 is alles behalve per definitie goedkoper dan de werkelijke kosten van kernenergie (dus met wegnemen van labiele overheid risico's).

Die berekening is er niet, maar die berekening zal wel meer kloppen met de werkelijkheid.

M.b.t. voorrang op stroomnet verhaal... Laat ze zelf maar uitvechten of ze tegen enorm lage tarieven willen leveren of afschakelen, dat weten de energieboeren zelf wel het nuttigst in te kleuren, zal praktisch tot dezelfde uitvoering komen verwacht ik).

[ Bericht 10% gewijzigd door ludovico op 07-08-2021 15:11:52 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200794790
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 14:56 schreef ludovico het volgende:

[..]

M.b.t. voorrang op stroomnet verhaal... Laat ze zelf maar uitvechten of ze tegen enorm lage tarieven willen leveren of afschakelen, dat weten de energieboeren zelf wel het nuttigst in te kleuren, zal praktisch tot dezelfde uitvoering komen verwacht ik).
Kerncentrale moet zo'n 10,5 cent per kWh opleveren om "break even" te draaien, kijkend naar de 3 in aanbouw zijnde kerncentrales in Europa.
Wind op zee wordt momenteel al aanbesteed voor minder dan 5,5 cent per kWh.

Dus op kWh prijs wint wind het met gemak.

Daarnaast blijft de prijs van wind op zee de komende tijd nog zakken terwijl je al snel 20 jaar verder bent voor een kerncentrale gebouwd is.
pi_200794814
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Kerncentrale moet zo'n 10,5 cent per kWh opleveren om "break even" te draaien, kijkend naar de 3 in aanbouw zijnde kerncentrales in Europa.
Wind op zee wordt momenteel al aanbesteed voor minder dan 5,5 cent per kWh.

Dus op kWh prijs wint wind het met gemak.
Hoe werkt dat dan? Gegarandeerde stroomprijs?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200794861
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:16 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hoe werkt dat dan? Gegarandeerde stroomprijs?
Meerdere partijen mogen een aanbesteding doen om een windpark te plaatsen. Goedkoopste aanbieder wint.
Bij Borssele is dat bijvoorbeeld Ørsted geworden.

Op het moment dat wind onder de prijs van een kerncentrale zit, dan gaat die kerncentrale geen stroom verkopen voor 10,5 cent per kWh.

Je kan als overheid natuurlijk ook zeggen "we vullen uit eigen zak (belastinggeld) 6 cent per kWh aan als je het voor 5,5 cent per kWh verkoopt maar dat maakt het onder de streep natuurlijk niet voordeliger.

Hoe je het ook berekent, kerncentrale is per kWh gemiddeld 2x duurder dan kolen, gas, wind en solar.
  zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:21:23 #228
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200794933
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Kerncentrale moet zo'n 10,5 cent per kWh opleveren om "break even" te draaien, kijkend naar de 3 in aanbouw zijnde kerncentrales in Europa.
Wind op zee wordt momenteel al aanbesteed voor minder dan 5,5 cent per kWh.

Dus op kWh prijs wint wind het met gemak.

Daarnaast blijft de prijs van wind op zee de komende tijd nog zakken terwijl je al snel 20 jaar verder bent voor een kerncentrale gebouwd is.
dan moeten ze gewoon de Waddenzee volplempen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200794954
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

dan moeten ze gewoon de Waddenzee volplempen
Noordzee.
pi_200794961
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Meerdere partijen mogen een aanbesteding doen om een windpark te plaatsen. Goedkoopste aanbieder wint.
Bij Borssele is dat bijvoorbeeld Ørsted geworden.

Op het moment dat wind onder de prijs van een kerncentrale zit, dan gaat die kerncentrale geen stroom verkopen voor 10,5 cent per kWh.

Je kan als overheid natuurlijk ook zeggen "we vullen uit eigen zak (belastinggeld) 6 cent per kWh aan als je het voor 5,5 cent per kWh verkoopt maar dat maakt het onder de streep natuurlijk niet voordeliger.
Kzie het ff niet voor me zegmaar, hoe werkt het nou precies?

5,5 cent voor wat?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200795004
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op het moment dat wind onder de prijs van een kerncentrale zit, dan gaat die kerncentrale geen stroom verkopen voor 10,5 cent per kWh.

Je kan als overheid natuurlijk ook zeggen "we vullen uit eigen zak (belastinggeld) 6 cent per kWh aan als je het voor 5,5 cent per kWh verkoopt maar dat maakt het onder de streep natuurlijk niet voordeliger.
Dit is wel een misvatting, gezien er geconcurreerd wordt op marginale prijzen niet op kostprijs per kwh.

Vaste kosten moet je niet meetellen en die zijn bij kernenergie uiteraard zwaarwichtig. Een kerncentrale is bij faillisement nog steeds rendabel om te exploiteren zegmaar. Je zult alleen ergens moeten afboeken, en dat kost uiteraard wel geld natuurlijk, maar ff for arguments sake.

Tis niet dat die kernreactor stil gaat staan in ieder geval.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200795062
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:22 schreef ludovico het volgende:

[..]

Kzie het ff niet voor me zegmaar, hoe werkt het nou precies?

5,5 cent voor wat?
Er wordt een vaste stroomprijs (noem het subsidie) van ¤54,50 per MWh betaald aan Ørsted voor de stroomprijs, ofwel 5,45 cent per kWh. Dat betalen we via de energierekening.

Daarmee had Ørsted de laagste aanbesteding.
pi_200795126
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:24 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dit is wel een misvatting, gezien er geconcurreerd wordt op marginale prijzen niet op kostprijs per kwh.

Vaste kosten moet je niet meetellen en die zijn bij kernenergie uiteraard zwaarwichtig. Een kerncentrale is bij faillisement nog steeds rendabel om te exploiteren zegmaar. Je zult alleen ergens moeten afboeken, en dat kost uiteraard wel geld natuurlijk, maar ff for arguments sake.

Tis niet dat die kernreactor stil gaat staan in ieder geval.
Iedere centrale is na faillissement nog rendabel om te exploiteren als je de investering afboekt :D
Maar dat geld is dan wel weg.
Ik vind het wat makkelijk om het die kant op te sturen.

Maar goed, dit is AEX Beursvloer dus mss ook "een beetje" offtopic hier.
(yes, I started it)
pi_200795127
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Er wordt een vaste stroomprijs (noem het subsidie) van ¤54,50 per MWh betaald aan Ørsted voor de stroomprijs, ofwel 5,45 cent per kWh. Dat betalen we via de energierekening.

Daarmee had Ørsted de laagste aanbesteding.
Oh die voet, nvm.
Hmmm....

Kan dat niet economischer ingestoken worden?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200795146
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja precies, naja, dat is dan wel gesubsidieerd toch? :?
Ja. Maar 5,45 cent is nog steeds een prima prijs, dat kost stroom uit een gascentrale ook ongeveer.
Het enige verschil is dat het bij het windmolenpark gegarandeerd is voor Ørsted, dus in feite voorrang.
En voor de overheid staat er tegenover dat CO2 doelen beetje bij beetje gehaald worden.

Bij een kerncentrale doet men dat ook (zoals Hinkley Point C) maar dan moet er 10,5 cent gegarandeerd worden.
pi_200795193
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja. Maar 5,45 cent is nog steeds een prima prijs, dat kost stroom uit een gascentrale ook ongeveer.
Het enige verschil is dat het bij het windmolenpark gegarandeerd is voor Ørsted, dus in feite voorrang.
En voor de overheid staat er tegenover dat CO2 doelen beetje bij beetje gehaald worden.
Hoe zorg je ervoor dat een windmolenboer stopt met elektriciteit produceren als de stroomprijs minder is dan 5.45 cent?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200795217
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bij een kerncentrale doet men dat ook (zoals Hinkley Point C) maar dan moet er 10,5 cent gegarandeerd worden.
Kan dus gewoon, als je de CO2 uitstoot maar duur genoeg maakt. Dat punt mis je een beetje.

En een kerncentrale zit geen windmolen / zonnepark in de weg, dus die tegen elkaar zetten in de vergelijking is onterecht.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200795246
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:32 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hoe zorg je ervoor dat een windmolenboer stopt met elektriciteit produceren als de stroomprijs minder is dan 5.45 cent?
Die windmolenboer heeft "voorrang" door de subsidie dus kan gewoon doorleveren, het verschil wordt aangevuld zover ik heb begrepen uit de PDF's.

Dus al betaalt GreenChoice op dat dalmoment maar 1 cent per kWh, Ørsted krijgt 5,45 cent.

Of ik het hebt totaal niet begrepen, ook een optie.
pi_200795272
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

Kan dus gewoon, als je de CO2 uitstoot maar duur genoeg maakt. Dat punt mis je een beetje.

En een kerncentrale zit geen windmolen / zonnepark in de weg, dus die tegen elkaar zetten in de vergelijking is onterecht.
Afijn, als er een partij is die een kerncentrale wil plaatsen in Nederland dan kan dat en wordt er een locatie aangewezen. Vooralsnog zijn de windmolenboeren happiger.
pi_200795287
nvm.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200795311
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Afijn, als er een partij is die een kerncentrale wil plaatsen in Nederland dan kan dat en wordt er een locatie aangewezen. Vooralsnog zijn de windmolenboeren happiger.
Natuurlijk zijn die happiger, de overheid moet de voorwaarden scheppen eerst, geen private partij die zonder die voorwaarden gaat investeren.

Dat maakt het nog niet dat het niet een rendabel idee kan zijn.

De private sector is niet aan de bal, de overheid is aan de bal.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200795314
Maar goed, voorlopig denk ik dat we met aandelen Shell nog wel goed zitten qua koersgroei en dividend.

Overigens neemt Shell het windpark bij Egmond aan Zee over van Vattenfall.
pi_200795360
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:36 schreef ludovico het volgende:

[..]

Oh de subsidie komt "bovenop"
Volgens mij wordt het aangevuld tot 5,45 cent.
Maar dat is mijn interpretatie. Heb die PDF's vorig jaar een keer doorgelezen en ergens in een topic wat geciteerd. Maar de search is niet echt praktisch...
pi_200795378
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar goed, voorlopig denk ik dat we met aandelen Shell nog wel goed zitten qua koersgroei en dividend.

Overigens bouwt Shell het nieuwe windpark bij Egmond aan Zee.
Waterstof boer ^O^ Zie daar je accu, die relatief zuinig te transporteren is wss met pijpleidingen. Daarna liquid form gedistribueerd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200795473
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:39 schreef ludovico het volgende:

[..]

Waterstof boer ^O^ Zie daar je accu, die relatief zuinig te transporteren is wss met pijpleidingen. Daarna liquid form gedistribueerd.
Stroom in en uit accu heeft zo'n 10 tot 15% omzetverliezen.
Stroom naar H2 en terug naar stroom heeft zo'n 50 tot 55% omzetverliezen.
pi_200795490
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Stroom in en uit accu heeft zo'n 10 tot 15% omzetverliezen.
Stroom naar H2 en terug naar stroom heeft zo'n 50% omzetverliezen.
Je moet ook H2 in de auto of vrachtwagen stoppen. Of industrieel ofzo.

Als er geen functie voor is dan niet.

Afgezien van omzet verlies heb je nog te maken met kosten van accu.


Je kan ook een dam bouwen en water omhoog pompen ten tijde van overschotten.... Gewoon ergens op zee een giga project neerzetten, 50 meter hoog, beetje water omhoog pompen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200795521
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:43 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je moet ook H2 in de auto of vrachtwagen stoppen.
In auto of vrachtwagen blijft dat verhaal gelijk.
- je moet het naar 400 bar (vrachtverkeer) of 800 bar (auto) brengen
- je moet het -40 graden Celsius koelen
- in de brandstofcel treedt weer verlies op

Ook daar is een EV dik in het voordeel, onder de streep.
pi_200795533
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ook daar is een EV dik in het voordeel, onder de streep.
EV is zwaar mennnn beetje accu rondtillen....
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200795599
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:45 schreef ludovico het volgende:

[..]

EV is zwaar mennnn beetje accu rondtillen....
Accu zit in de bodemplaat van de auto verwerkt, zwaartepunt is laag.
Dus dat is op zich geen probleem, stuurt heel fijn.
En je komt 2,5x verder op 1kWh energie met een bEV dan een hEV.

Een waterstofauto zoals de Mirai of Nexo is even zwaar of zelfs nog net zwaarder dan een Model 3.
pi_200795638
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Accu zit in de bodemplaat van de auto verwerkt, zwaartepunt is laag.
Dus dat is op zich geen probleem, stuurt heel fijn.

Een waterstofauto zoals de Mirai of Nexo is even zwaar of zelfs nog net zwaarder dan een Model 3.
Ja het is prettig, maar niet persé efficient hè als iets zwaar is gebruikt het ook meer energie om rond te slepen.

Er is een reden dat het voor vrachtwagens in dit land wss helemaal niks is om elektrisch te rijden, tenzij we ze continu laten bijladen op de snelweg ofzo? Van die stroom afnemers bovenop.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200795665
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:51 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja het is prettig, maar niet persé efficient hè als iets zwaar is gebruikt het ook meer energie om rond te slepen.
EV's zijn juist heel efficiënt.

Ondanks het hoge gewicht van de accu's, kom je met een Tesla 2,5x verder op 1 kWh energie dan een Toyota Mirai op waterstof.

Tegenover brandstofauto's is het ook geen wedstrijd, wint een EV met 2 vingers in de neus.

Maar dat onderwerp kunnen we beter hier bespreken:

PTA / Waterstof vs Elektrisch? De strijd lijkt gestreden!

quote:
Er is een reden dat het voor vrachtwagens in dit land wss helemaal niks is om elektrisch te rijden, tenzij we ze continu laten bijladen op de snelweg ofzo? Van die stroom afnemers bovenop.
De Tesla Semi haalt 475 tot 800km (en volgens laatste update zelfs 1000km) afhankelijk van de uitvoering. Dat is (gezien de rijtijdenwet en maximumsnelheid) meer dan genoeg range voor vrachtwagens. En niet alle vrachtwagens rijden iedere dag naar Spanje of Noorwegen.
Zeker in stedelijk gebied (waar diesels steeds meer verbannen worden) zal het als eerste populair worden.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-08-2021 15:58:56 ]
  zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:53:19 #252
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200796618
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 15:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Noordzee.
vlak voor de hoogovens?

Nog zo een visueel kunstwerk

De Nederlandse overheid ie een kanjer in het mooi indelen van het land , allemaal koeien en Biomassa centrales


[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 07-08-2021 17:01:58 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200843611
Tot een paar weken terug dacht ik dat Tesla zwaar "overpriced" was op de beurs.
En mogelijk is dat momenteel ook wel zo, veel van de verwachtingen zit al in de koer verwerkt.
Maar als ik kijk naar de ambitie zou het ook zomaar Apple van haar troon kunnen stoten in de toekomst (10 jaar).
Wel interessant.

Daarnaast, de vraag naar accu's zal waarschijnlijk nog 25 tot 50x hoger worden dan dat het nu is, ook iets om naar te kijken als je leuke investeringen zoekt.

[ Bericht 23% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-08-2021 13:05:48 ]
pi_200844066
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 12:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tot een paar weken terug dacht ik dat Tesla zwaar "overpriced" was op de beurs.
En mogelijk is dat momenteel ook wel zo, veel van de verwachtingen zit al in de koer verwerkt.
Maar als ik kijk naar de ambitie zou het ook zomaar Apple van haar troon kunnen stoten in de toekomst (10 jaar).
Wel interessant.

Daarnaast, de vraag naar accu's zal waarschijnlijk nog 25 tot 50x hoger worden dan dat het nu is, ook iets om naar te kijken als je leuke investeringen zoekt.
Wat moet Tesla gaan doen dan? Ze maken auto's he en zonnepanelen, dat zijn gewoon verzadigde markten.

Men doet alsof Tesla een monopolie is, waarin dan?

De laatste keer dat ik het checkte was Tesla 20x overgewaardeerd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:55:20 #255
862 Arcee
Look closer
pi_200849156
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 17:55 schreef Arcee het volgende:
AEX 775
Short!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:11:28 #257
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200849197
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 19:09 schreef ludovico het volgende:

[..]

Short!
waarom ?/

Shell moet eerst weer naar 20 +
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200849656
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 19:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

waarom ?/

Shell moet eerst weer naar 20 +
Omdat alles overgewaardeerd is omdat men bang is voor inflatie en weinig centraal bank beleid met hogere rentes...

Maar die rentes komen wel en dat is dan het keerpunt. Is mijn vermoeden.
Daarnaast Covid winter.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:07:49 #259
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200850361
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 19:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

Omdat alles overgewaardeerd is omdat men bang is voor inflatie en weinig centraal bank beleid met hogere rentes...

Maar die rentes komen wel en dat is dan het keerpunt. Is mijn vermoeden.
Daarnaast Covid winter.
inflatie komt wel , rente niet

De overheid heeft haar eigen valuta markt gecreëerd, gewoon zelf je eigen schulden opkopen met geprint geld

AEX 1000 in 2022
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200850791
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 20:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

inflatie komt wel , rente niet

De overheid heeft haar eigen valuta markt gecreëerd, gewoon zelf je eigen schulden opkopen met geprint geld

AEX 1000 in 2022
Gekte is het wel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200850863
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 20:07 schreef michaelmoore het volgende:

AEX 1000 in 2022
Straatfeest
Sjezus
Niet normaal dames en heren
Écht niet normaal
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_200851049
What goes up..
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:40:40 #263
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200851050
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 20:30 schreef ludovico het volgende:

[..]

Gekte is het wel.
De overheid blijft het halsstarrig geldmarkt en ,marktrente noemen , net als huizenmarkt

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 20:40 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
What goes up..
Als er sprake van een echte markt was wel

Ik verwacht een depressie ala 1929 als de klimaatpaniek uitbreekt
Zo rond 2025
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:48:36 #264
862 Arcee
Look closer
pi_200851285
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 20:07 schreef michaelmoore het volgende:
AEX 1000 in 2022
Eerst 862. 8-)
pi_200852379
Doe mij maar Gazprom up up up als NS2 opent. Voor de 4e golf neem ik wat positie terug... Het mag van mij op dat moment wel gewoon naar 400 puntjes zakken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200853109
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 13:17 schreef ludovico het volgende:

[..]

Wat moet Tesla gaan doen dan? Ze maken auto's he en zonnepanelen, dat zijn gewoon verzadigde markten.

Men doet alsof Tesla een monopolie is, waarin dan?

De laatste keer dat ik het checkte was Tesla 20x overgewaardeerd.
- elektrische auto's is geen verzadigde markt, Tesla kan ze amper aanslepen
- Tesla heeft z'n eigen netwerk van snelladers
- Tesla maakt ook thuisaccu's, accuparken voor de energiemarkt, etc. Die zijn ook niet aan te slepen (accu's en halfgeleiders in auto's krijgen voorlopig voorrang)
- Tesla bouwt en breidt continu uit

Juist de zonnepanelen van Tesla, daar zie ik nog het minst in. Dat is wel een verzadigde markt, al is het idee van integratie in dakpannen wel grappig (maar ook erg bewerkelijk / arbeidsintensief om te leggen).

Geen garanties maar ik zie de Tesla marketcap nog wel 3 tot 5x omhoog gaan in 10 jaar.
pi_200853291
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

- elektrische auto's is geen verzadigde markt, Tesla kan ze amper aanslepen
- Tesla heeft z'n eigen netwerk van snelladers
- Tesla maakt ook thuisaccu's, accuparken voor de energiemarkt, etc. Die zijn ook niet aan te slepen (accu's en halfgeleiders in auto's krijgen voorlopig voorrang)
- Tesla bouwt en breidt continu uit

Juist de zonnepanelen van Tesla, daar zie ik nog het minst in. Dat is wel een verzadigde markt, al is het idee van integratie in dakpannen wel grappig (maar ook erg bewerkelijk / arbeidsintensief om te leggen).

Geen garanties maar ik zie de Tesla marketcap nog wel 3 tot 5x omhoog gaan in 10 jaar.
/ 20.

Maar *3 of *5 kan ook makkelijk, want waarom niet? Maar in the end.. Bubble will burst.
Wat denk je dat VW etc gaan doen als die in 2030 alleen nog maar elektrisch mogen maken?

Wat doen alle andere accu fabrikanten?
Wat gaat Shell doen met laadsystemen?

/20, blijft niks van Tesla over.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200853626
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:19 schreef ludovico het volgende:

[..]

/ 20.

Maar *3 of *5 kan ook makkelijk, want waarom niet? Maar in the end.. Bubble will burst.
Wat denk je dat VW etc gaan doen als die in 2030 alleen nog maar elektrisch mogen maken?

Wat doen alle andere accu fabrikanten?
Wat gaat Shell doen met laadsystemen?

/20, blijft niks van Tesla over.
Nu ben ik op zich niet zo'n fan van Tesla want de kwaliteit is nogal... eh... Amerikaans...

Maar Tesla is de concurrentie momenteel 3 stappen voor en dat blijft voorlopig nog wel even zo.
Tesla zal de komende 10 jaar (mede dankzij 80% verticale integratie) de goedkoopste accu's en daardoor ook auto's kunnen produceren.

Tesla werkt met z'n eigen 4680 batterijformaat, 16% meer range, 2x goedkoper te produceren (!), tabless, vrij van kobalt, etc.
Dat is gigantisch en VW heeft dat niet, Hyundai heeft dat niet, etc.

En dat Shell laadpalen gaat neerzetten zit Tesla natuurlijk niet in de weg. Tesla heeft echter wel z'n eigen netwerk en wil dat in de toekomst ook openstellen voor andere merken. Dat betekent inkomsten, extra inkomsten.

Ik vergat overigens de Tesla Semi nog in m'n vorige post, ook geen kleinigheid.

Ter illustratie: VW en andere merken gebruiken het middelste 18650 (18mm dik, 65mm lang) formaat. Tesla schakelt naar het meest rechtse formaat, 45mm dik en 80mm lang.



[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-08-2021 22:38:01 ]
pi_200853743
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar Tesla is de concurrentie momenteel 3 stappen voor en dat blijft voorlopig nog wel even zo.
Tesla zal de komende 10 jaar (mede dankzij 80% verticale integratie) de goedkoopste accu's en daardoor ook auto's kunnen produceren.
De EU maakt het praktisch onmogelijk dat die voorsprong langer dan 9 jaar overeind blijft, gewoon praktisch onmogelijk, einde business case als ze niet mee gaan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200853767
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ter illustratie: VW en andere merken gebruiken het middelste 18650 (18mm dik, 65mm lang) formaat. Tesla schakelt naar het meest rechtse formaat, 45mm dik en 80mm lang.
Huh,batterijtjes?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200853794
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla werkt met z'n eigen 4680 batterijformaat, 16% meer range, 2x goedkoper te produceren (!), tabless, vrij van kobalt, etc.
Dat is gigantisch en VW heeft dat niet, Hyundai heeft dat niet, etc.
Maareh effe afgezien van alles... Als Tesla book to market 60 heeft en VW etc 3.... Dan gaat Tesla gewoon /20 TENZIJ ze factor 20 marges kunnen handhaven.

Dat laatste is gewoon veel te scherp gesteld.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200853935
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

De EU maakt het praktisch onmogelijk dat die voorsprong langer dan 9 jaar overeind blijft, gewoon praktisch onmogelijk, einde business case als ze niet mee gaan.
Dat kan het ingewikkeld maken voor veel merken.

Maar je kan er niet omheen dat Tesla z'n complete batterijontwikkeling en productie in eigen beheer heeft, continu opschaalt en ook de grondstoffen opkoopt.

Volkswagen levert nu mondjesmaat EV's en zet fabrieken neer die 40GWh aan batterijcapaciteit per jaar kunnen leveren. Dat is 40.000.000 kWh, ofwel ruwweg zo'n 500.000 auto's per jaar.
In 2030 hoopt Volkswagen 240GWh aan accucapaciteit te kunnen produceren.

Tesla bouwt nu al een 250GWh fabriek in o.a. Duitsland. Het verschil in schaalgrootte is gigantisch.
pi_200853963
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat kan het ingewikkeld maken voor veel merken.
Neuh, als de fabrieken liggen te versloffen wordt er wel wat overgenomen her en der, heeft Tesla de middelen niet voor denk ik.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200853991
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar je kan er niet omheen dat Tesla z'n complete batterijontwikkeling en productie in eigen beheer heeft, continu opschaalt en ook de grondstoffen opkoopt.

Volkswagen levert nu mondjesmaat EV's en zet fabrieken neer die 40GWh aan batterijcapaciteit per jaar kunnen leveren. Dat is 40.000.000 kWh, ofwel ruwweg zo'n 500.000 auto's per jaar.
In 2030 hoopt Volkswagen 240GWh aan accucapaciteit te kunnen produceren.

Tesla bouwt nu al een 250GWh fabriek in o.a. Duitsland. Het verschil in schaalgrootte is gigantisch.
Jep, groot verschil.

Is men tevreden met de Tesla auto verder?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200854119
quote:
11s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:38 schreef ludovico het volgende:

[..]

Huh,batterijtjes?
In de accupakketten in elektrische auto's zitten inderdaad losse "batterijtjes".



Lithium-Ion cellen in dit geval. De meeste fabrikanten gebruiken het 16850 formaat dat volgens mij al ruim meer dan 20 jaar bestaat.

Tesla gebruikte dat formaat ook, evenals het 2170 formaat (o.a. voor Powerwalls) en inmiddels ook het nieuwe 4680 formaat dat veel groter is.

Sandy Munro kan de voordelen prima uitleggen.
Munro optimaliseert al 30 jaar productieprocessen voor diverse autofabrikanten.


Over Munro:

quote:
Evolving How You Manufacture
Since 1988, Munro & Associates has consistently saved companies billions of dollars spanning the gamut of manufacturing industries from aerospace, defense, automotive, marine, medical, heavy industries, MTDM, consumer electronics and more. Munro & Associates has a proven track record of helping companies reduce "time to market", R&D, engineering and manufacturing costs all while increasing the quality of our customers products, processes and systems. This has resulted in our customers realizing not only higher profit margins, but also significantly increasing market share or, in some cases, achieving market dominance.

From the executive level (program cost reduction and management, consolidation, risk assessment, etc.) down through engineering, costing, supply chain and manufacturing, we have a suite of exclusive, time tested tools and methodologies that are the envy of the industry. Our analytical and problem solving tools such as the Design Profit® software are predictive and generate accurate metrics to automatically build business cases that allow our customers and their teams to make better decisions.
Ik volg hun YouTube kanaal, ze ontleden alles, leggen uit, kijken waar fabrikanten staan in hun ontwikkeling, welke fabrikanten dingen slim aanpakken en waarom. Leuk om te volgen als je van techniek houdt.

Hier bijvoorbeeld het koel- en verwarmingssysteem van de Ford Mach E vs Tesla Model Y ontleed en vergeleken, om maar iets te noemen.



[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-08-2021 23:06:45 ]
pi_200854202
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:48 schreef ludovico het volgende:

[..]

Is men tevreden met de Tesla auto verder?
Tesla heeft 2 kanten:
- prachtige techniek als je kijkt naar hoever ze zijn, meest efficiënte EV's, meeste kW's vermogen, etc
- afwerking en betrouwbaarheid is nog relatief klote, al lees ik dat het beter wordt

Ik zou zelf eerder voor een Hyundai of Toyota gaan (zodra Toyota dit op de rails heeft) maar ik geloof zeker dat Tesla met al z'n plannen (die verder gaan dan die van een "autofabrikant") gigantisch gaat worden.

Volkswagen heb ik nooit gehad, zal ik ook nooit kopen (tenzij een oude Kever of T2 / T3 bus).

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-08-2021 23:09:55 ]
pi_200854356
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 23:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
- afwerking en betrouwbaarheid is nog relatief klote, al lees ik dat het beter wordt
Ik las dat er een wereld van verschil zit tussen de Chinese en de Californische fabriek
pi_200854734
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 23:12 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik las dat er een wereld van verschil zit tussen de Chinese en de Californische fabriek
Dat zou me niet verbazen.
Ben benieuwd hoe hun nieuwe gigafactory bij Berlijn het gaat doen.

[ Bericht 42% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-08-2021 23:45:14 ]
pi_200854801
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 23:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat zou me niet verbazen.
Ben benieuwd hoe hun nieuwe gigafactory bij Berlijn het gaat doen.
Denk ook wel goed. Maar dat is vooral omdat ik echt totaal geen hoge pet op heb van Amerikaans fabricage. Via vorig werk best wat mee te maken gehad en "Made in USA" is imho geen kwaliteitslabel :D (ok, wat gechargeerd uiteraard, zullen ongetwijfeld best mooie dingen gemaakt worden)
pi_200854852
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 23:43 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Denk ook wel goed. Maar dat is vooral omdat ik echt totaal geen hoge pet op heb van Amerikaans fabricage. Via vorig werk best wat mee te maken gehad en "Made in USA" is imho geen kwaliteitslabel :D (ok, wat gechargeerd uiteraard, zullen ongetwijfeld best mooie dingen gemaakt worden)
Nee, het is wat dubbel.
Op zich heb ik best trek in zo'n Tesla Model Y maar ik vermoed dat ik nog maar even wacht op wat Toyota doet.
Die lanceren nu het Bz (Beyond Zero) platform en daar komen wss ook interessante modellen uit.
En Hyundai is ook goed bezig met z'n Ioniq 5, misschien wel de enige EV die momenteel in de buurt komt van wat Tesla doet.
pi_200854913
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 23:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nee, het is wat dubbel.
Op zich heb ik best trek in zo'n Tesla Model Y maar ik vermoed dat ik nog maar even wacht op wat Toyota doet.
Die lanceren nu het Bz (Beyond Zero) platform en daar komen wss ook interessante modellen uit.
En Hyundai is ook goed bezig met z'n Ioniq 5, misschien wel de enige EV die momenteel in de buurt komt van wat Tesla doet.
EV is typische een markt wat nu in de eindfase van early adopter zit en richting early majority gaat. Ik wil wel heel graag electrisch rijden maar ik wacht nog een jaar of 5 denk ik, dan is het allemaal iets volwassener met lagere prijzen en meer keuze.
pi_200854930
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 23:51 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

EV is typische een markt wat nu in de eindfase van early adopter zit en richting early majority gaat. Ik wil wel heel graag electrisch rijden maar ik wacht nog een jaar of 5 denk ik, dan is het allemaal iets volwassener met lagere prijzen en meer keuze.
Osborne effect? ;)
pi_200854963
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 23:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Osborne effect? ;)
Haha, mja dat was ook gewoon niet handig. Maar iedereen weet dat bij ieder product er vooruitgang in zit maar dat weerhoudt ze niet nu al iets te kopen (PC's, telefoon, tv's noem maar op). Zo'n EV is nu al best te verantwoorden maar ik vind de instap van toch wel iets van ¤60k momenteel gewoon nog te hoog. Ook omdat ik maar iets van 10k per jaar rijd en lang met auto's doe.
pi_200855053
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 23:55 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Haha, mja dat was ook gewoon niet handig. Maar iedereen weet dat bij ieder product er vooruitgang in zit maar dat weerhoudt ze niet nu al iets te kopen (PC's, telefoon, tv's noem maar op). Zo'n EV is nu al best te verantwoorden maar ik vind de instap van toch wel iets van ¤60k momenteel gewoon nog te hoog. Ook omdat ik maar iets van 10k per jaar rijd en lang met auto's doe.
Het is voor mij vooral ook kijken wat er op de markt verschijnt, geen haast. Een jaar of 2 tot 3 vanaf nu denk ik.
M'n huidige Corolla is net 2 jaar oud dus die hoeft nog lang niet weg.
pi_200855070
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 00:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het is voor mij vooral ook kijken wat er op de markt verschijnt, geen haast. Een jaar of 2 tot 3 vanaf nu denk ik.
M'n huidige Corolla is net 2 jaar oud dus die hoeft nog lang niet weg.
¤20k en 400km echte range, dan ga ik er eens naar kijken :P

Nu maar weer terug naar de beurs :)
pi_200855102
Over batterijen gesproken; ik ga morgen nog wat IE00BKLF1R75 WisdomTree Battery Solutions bijkopen (of in ieder geval een order zetten).
Deze ETF had wat een stroeve start in m'n portfolio maar ziet er nu wel goed uit.

M'n portfolio staat nu ongeveer 6% in de plus sinds half april toen ik ben begonnen met beleggen, dus geen klachten.

edit: m'n ASN rekening doet het nog beter:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 21% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-08-2021 00:24:31 ]
pi_200857663
ABN-AMRO gaat ook lekker vandaag.
Sta gemiddeld nog net op verlies maar heb er niet zoveel en het trekt wel weer bij.
pi_200859358
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 00:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Over batterijen gesproken; ik ga morgen nog wat IE00BKLF1R75 WisdomTree Battery Solutions bijkopen (of in ieder geval een order zetten).
Deze ETF had wat een stroeve start in m'n portfolio maar ziet er nu wel goed uit.

Update:

In plaats van 1 ETF heb ik het wat gespreid over 3 ETF's en in totaal wat meer geïnvesteerd:

IE00BKLF1R75 - WisdomTree Battery Solutions UCITS ETF
IE00BF0M2Z96 - L&G Battery Value-Chain UCITS ETF
IE00BGL86Z12 - iShares Electric Vehicles and DrivngTech UCITS ETF

Het nadeel van deze ETF's is dat niet alles direct met EV's, self driving of batterijtechniek heeft te maken.
Er zit bijvoorbeeld NVIDIA in, dat natuurlijk apparatuur maakt voor autonome voertuigen maar ook videokaarten voor consumenten en professionals.

Er is daardoor ook wat overlap met bijvoorbeeld een S&P500 of NASDAQ ETF.

Evengoed zien het koersverloop er wel prima uit. We gaan het zien. De 3 ETF's zijn in totaal zo'n 4,5% van m'n portfolio dus het zal er geen groot gat in slaan.
pi_200862103
Ik lees wel vaak in dit topic dat er mensen zijn die denken dat de markt overgewaardeerd is, dat we een forse correctie gaan krijgen.

Hoe vaak is dit eigenlijk gebeurd zonder dat er een crisis / (handels)oorlog aan te pas kwam?
En historisch gezien kan je dan sowieso stellen dat de markt daar altijd weer van hersteld is, gezien de records die we breken?

Vind het wel interessant, wat is het plafond en waarom zou er na een plafond een correctie moeten zijn?

Daarnaast vraag ik me af hoe toenemende populariteit van ETF's de markt beïnvloedt.
Omdat je ETF's niet verkoopt als 1 aandeel in zo'n ETF het slecht doet, dempt het de markt.

En omdat er inflatie is, lage rente en mensen geen idee hebben waar ze anders hun geld moeten stallen (inclusief ik zelf) zal dat waarschijnlijk nog wel even voor een stijging zorgen?

Of zie ik de toekomst te rooskleurig?
  woensdag 11 augustus 2021 @ 15:15:18 #290
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200862217
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 15:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik lees wel vaak in dit topic dat er mensen zijn die denken dat de markt overgewaardeerd is, dat we een forse correctie gaan krijgen.

Hoe vaak is dit eigenlijk gebeurd zonder dat er een crisis / (handels)oorlog aan te pas kwam?
En historisch gezien kan je dan sowieso stellen dat de markt daar altijd weer van hersteld is, gezien de records die we breken?

Vind het wel interessant, wat is het plafond en waarom zou er na een plafond een correctie moeten zijn?

Daarnaast vraag ik me af hoe toenemende populariteit van ETF's de markt beïnvloedt.
Omdat je ETF's niet verkoopt als 1 aandeel in zo'n ETF het slecht doet, dempt het de markt.

En omdat er inflatie is, lage rente en mensen geen idee hebben waar ze anders hun geld moeten stallen (inclusief ik zelf) zal dat waarschijnlijk nog wel even voor een stijging zorgen?

Of zie ik de toekomst te rooskleurig?
TINA. There Is No Alternative.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 11 augustus 2021 @ 19:26:04 #291
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200865535
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 15:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik lees wel vaak in dit topic dat er mensen zijn die denken dat de markt overgewaardeerd is, dat we een forse correctie gaan krijgen.

Hoe vaak is dit eigenlijk gebeurd zonder dat er een crisis / (handels)oorlog aan te pas kwam?
En historisch gezien kan je dan sowieso stellen dat de markt daar altijd weer van hersteld is, gezien de records die we breken?

Vind het wel interessant, wat is het plafond en waarom zou er na een plafond een correctie moeten zijn?

Daarnaast vraag ik me af hoe toenemende populariteit van ETF's de markt beïnvloedt.
Omdat je ETF's niet verkoopt als 1 aandeel in zo'n ETF het slecht doet, dempt het de markt.

En omdat er inflatie is, lage rente en mensen geen idee hebben waar ze anders hun geld moeten stallen (inclusief ik zelf) zal dat waarschijnlijk nog wel even voor een stijging zorgen?

Of zie ik de toekomst te rooskleurig?
De krach van 1929 was veroorzaakt door enerzijds de opkomst van Hitler , daarnaast de echt toren- en torenhoge beurs , de koppeling van dollar en derg aan goud , zodat de koers van de dollar ten onrechte steeg midden en na de crash

door die koppeling een tekort aan fysieke valuta tijdens de bankrun,
de gegarandeerde omwisseling van valuta in goud faalde volledig
De tripple wich hour die de lont in het kruidvat was
-=====================================

rente is nu niet meer een marktrente , dus gaat / KAN niet meer omhoog

Gevaar is nu oververhitting van de economy ,
aflossingsvrije schulden die naar de 1 miljoen per burger gaan oplopen , dus nog hogere inflatie
Leve de inflatie

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 11-08-2021 19:49:07 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 11 augustus 2021 @ 21:10:27 #292
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_200867492
De vraag is: komt de crash voor of na dat één van de techreuzen een market cap bereikt van 10 biljoen? En wie wordt het? Apple, Amazon, Google, NVIDIA of toch Tesla?
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 12 augustus 2021 @ 00:03:58 #293
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200870326
quote:
10s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 21:10 schreef JimmyJames het volgende:
De vraag is: komt de crash voor of na dat één van de techreuzen een market cap bereikt van 10 biljoen? En wie wordt het? Apple, Amazon, Google, NVIDIA of toch Tesla?
Als er een crash komt dan is het een klimaat crash
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200870472
M'n plan is om komend jaar toch wat Tesla aandelen te gaan kopen.
Deels van dividend, deels door dat wat aan te vullen.
Op die manier "DCA" ik het aandeel.

Het idee is dat dan halverwege volgend jaar op zo'n 2,5% tot 3% van m'n portfolio uit Tesla aandelen bestaat (deels afhankelijk van wat de koers doet). Dat lijkt me wel te verantwoorden.

Mocht m'n verwachting uitkomen dat Tesla in 2030 het grootste bedrijf (qua marketcap) van de USA is, dan kan dat leuke winst betekenen.

En anders kom ik me hier beklagen. Deal? :+
pi_200873184
Ik zie Ford onder Farley straks als de grotere winnaar uit de EV-strijd komen, zowel qua leiderschap als modellering als qua businessmodel in combinatie met recurring omzet vanuit Ford Pro.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  donderdag 12 augustus 2021 @ 10:33:02 #296
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200873436
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 00:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n plan is om komend jaar toch wat Tesla aandelen te gaan kopen.
Deels van dividend, deels door dat wat aan te vullen.
Op die manier "DCA" ik het aandeel.

Het idee is dat dan halverwege volgend jaar op zo'n 2,5% tot 3% van m'n portfolio uit Tesla aandelen bestaat (deels afhankelijk van wat de koers doet). Dat lijkt me wel te verantwoorden.

Mocht m'n verwachting uitkomen dat Tesla in 2030 het grootste bedrijf (qua marketcap) van de USA is, dan kan dat leuke winst betekenen.

En anders kom ik me hier beklagen. Deal? :+
goed plan

mijn idee is dat er wereldwijd veel te grote productie capaciteit is in auto's en dat de auto die nu gebouwd worden wel 30 jaar meegaan

Zeker garages daarvan zal 50 % failliet gaan
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200874170
quote:
7s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 10:08 schreef nostra het volgende:
Ik zie Ford onder Farley straks als de grotere winnaar uit de EV-strijd komen, zowel qua leiderschap als modellering als qua businessmodel in combinatie met recurring omzet vanuit Ford Pro.
Het grote probleem van klassieke autobedrijven is denk ik wel dat ze voor iedere EV die ze verkopen een ICE minder verkopen. Dat geeft een versnelde afschrijving van investeringen die al gedaan zijn.
Tesla heeft nooit ICE's geproduceerd en heeft dat probleem dus sowieso niet.

De vraag is ook hoe de marges van een EV zijn t.o.v. een ICE, zeker omdat er in de EV's nog veel research en opstartkosten zitten. Je moet aardig wat aantallen verkopen voor je dat eruit hebt.

Verder is het duurste onderdeel van een EV de accu. Fabrikanten die het goedkoopst een grote hoeveelheid accu's kunnen produceren (en/of grondstoffen veilig stellen) zullen een relatief hogere marge hebben (of in ieder geval kunnen concurreren).

Als ik nu m'n geld er op in zou moeten zetten (aandelen) dan zou ik gaan voor Tesla, Toyota, Hyundai (/Kia).
- Tesla omdat ze veruit de goedkoopste accu's kunnen produceren, die positie wss wel 10 jaar vasthouden en de hoogste range uit een gelijke capaciteit accupakket krijgen.
- Toyota omdat ze naar verwachting als eerste merk beschikken over solid state accu's en vanwege hun ruime ervaring met hybride (en dus elektrische motoren en accu's) en waterstofauto's (die ook elektrisch zijn). Hun grootschaligheid kan ook voordelen hebben bij het inkopen van grondstoffen / materialen.
- Hyundai (/Kia) omdat ze razendsnel weten te schakelen binnen deze markt en ook echt al 3 modellen hebben die ik nu zou durven kopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-08-2021 11:31:10 ]
  donderdag 12 augustus 2021 @ 11:43:59 #298
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_200874479
Ben benieuwd wanneer klimaatactivisten RDS gaan smeken om hun olie en gas assets vooral niet te verkopen aan grote buitenlandse nationale oliemaatschappijen
:')
https://finance.yahoo.com(...)t-bhp-070330955.html
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_200875525
AEGON _O_ 8k erin zitten hehehee!!
pi_200879126
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 11:43 schreef JimmyJames het volgende:
Ben benieuwd wanneer klimaatactivisten RDS gaan smeken om hun olie en gas assets vooral niet te verkopen aan grote buitenlandse nationale oliemaatschappijen
:')
https://finance.yahoo.com(...)t-bhp-070330955.html
Volgens mij zit ik gebakken met Gazprom.

Met zulke vijanden heb je geen vrienden meer nodig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')