Ben het wel met je eens ja, ik blijf ook gewoon in Shell zitten.quote:Op dinsdag 3 augustus 2021 10:46 schreef JimmyJames het volgende:
Zat nog even naar de resultaten van RDS te kijken: https://www.shell.com/inv(...)021-qra-document.pdf
Het is echt een enorme cash cow en in een herstelscenario kan dit eigk alleen maar toenemen. Mocht RDS in staat zijn/blijven elk kwartaal 10 miljard aan fcf te generen. Dan kijk je nu inclusief schulden naar een EV/FCF verhouding van 5,5.
Ik kan eigk maar twee redenen bedenken om de allocatie in de porto niet fors te verhogen (met wat LT geschreven puts bijv):
- Milieu- en regeldruk. Zoals we hebben gezien met dat politieke proces. Ik denk dat de druk op de sector hoog blijft. Wat nou als er ergens een rechter of de politiek beslist dat ze in een bepaald land of regio een berg olie of gas in de grond moeten laten? Dan kunnen ze dat allemaal gaan afschrijven.
- Delta-variant in Azie. Ik zie het in China nog wel gebeuren dat het flink uit de hand loopt door de delta-variant en het minder effectieve China-vaccijn.
Niet verkeerd! Ik zit eigenlijk alleen in dividend aandelen en die gaan opzich ook goed allemaal. Behalve Forfarmers dat is wel m'n zorgenkindje nu maar die is al zoveel gedaald dat er nu uitgaan ook niet slim meer is denk ik.quote:Op woensdag 4 augustus 2021 13:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gaat prima met de ETF's hier. Heb nu zo'n beetje al het geld dat ik wilde beleggen belegd.
Het is geld dat ik de eerste 15 tot 20 jaar niet nodig heb als het inzakt, dus wat dat betreft geen stress.
Shell ben ik met 12.500 stuks ingestapt op 16,25 g.a.k.
Met het (verhoogde) dividend erbij is dat wel een heel leuk aandeel voor de langere termijn, verwacht ik.
Ben geen daytrader. Hooguit dat ik over een langere periode eens ga kijken wat de ETF's doen en misschien nog wat aanpas in m'n portfolio. Maar voor nu wel tevreden.
M'n best presterende ETF is NL0009690239 (VanEck Vectors Global Real Estate) met 9,61% in de plus sinds april.
Al het ontvangen dividend spaar ik per kwartaal op en daarvan koop ik dan weer van 1 ETF bij.
Hier ook een kleine portie Tellurian, wat is er nu in gods naam aan de hand 😅quote:Op donderdag 29 juli 2021 19:39 schreef Zwansen het volgende:
TELL heeft een deal met Shell, +14% nu. Mocht ook wel eens weer.
Tellurian is een shit meme stock, niets meer en niets minder.quote:Op woensdag 4 augustus 2021 22:34 schreef Swennus het volgende:
[..]
Hier ook een kleine portie Tellurian, wat is er nu in gods naam aan de hand 😅
DPO, markt overdrijft het een beetje.quote:Op woensdag 4 augustus 2021 22:34 schreef Swennus het volgende:
[..]
Hier ook een kleine portie Tellurian, wat is er nu in gods naam aan de hand 😅
Leuke dividendmachinequote:Op woensdag 4 augustus 2021 13:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gaat prima met de ETF's hier. Heb nu zo'n beetje al het geld dat ik wilde beleggen belegd.
Het is geld dat ik de eerste 15 tot 20 jaar niet nodig heb als het inzakt, dus wat dat betreft geen stress.
Shell ben ik met 12.500 stuks ingestapt op 16,25 g.a.k.
Met het (verhoogde) dividend erbij is dat wel een heel leuk aandeel voor de langere termijn, verwacht ik.
Ben geen daytrader. Hooguit dat ik over een langere periode eens ga kijken wat de ETF's doen en misschien nog wat aanpas in m'n portfolio. Maar voor nu wel tevreden.
M'n best presterende ETF is NL0009690239 (VanEck Vectors Global Real Estate) met 9,61% in de plus sinds april.
Al het ontvangen dividend spaar ik per kwartaal op en daarvan koop ik dan weer van 1 ETF bij.
Dit inderdaad. Mijn GAK is 13,50. Shell is veel dieper weggezakt dan bijvoorbeeld een Total omdat ze (denk ik) harder in dividend hebben gesneden en door de beleggers afgestraft zijn.quote:Op donderdag 5 augustus 2021 00:30 schreef leolinedance het volgende:
Shell durf ik nog jaren aan te houden. Die transitie waar men over heeft gaat helemaal niet snel. Shell weet dat en beweegt mee met die markt. Voor de burger lijkt het snel, met al dat nieuws over elektrische auto's bijvoorbeeld. Maar vergeet niet dat de gemiddelde auto in Nederland 11 jaar oud is. Bijna niemand koopt privé een elektrische auto nieuw. Zeker op wereldniveau gaat deze transitie traag. Om nog maar niet te spreken over industie, luchtvaart en scheepvaart.
De energietransitie zal er komen, maar denk je dat Shell dat niet mee zal veranderen? Ze hebben een berg geld en kunnen groene bedrijven overkopen. Misschien zal het minder rendabel zijn dan olie en gas maar ik kan me niet voorstellen dat Shell gaat afwachten om overbodig te worden.quote:Op donderdag 5 augustus 2021 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er komt wel een transitie naar alternatieve energiebronnen op gang, aan de andere kant verwacht ik dat de vraag naar olie en gas de eerstkomende jaren juist nog blijft toenemen.
De piek van de olie- en gasconsumptie wordt pas tussen 2035 en 2040 verwacht, dus tot die tijd zou Shell als bedrijf nog wel "safe" moeten zitten.
Wat dat betreft sta ik er behoorlijk dubbel in. De CO2 uitstoot moet wereldwijd fors omlaag maar tegelijkertijd zie ik dat voor 2040 nog niet gebeuren.
Overigens ga ik de helft van m'n Shell aandelen er wel uitgooien mochten we ooit de ¤25 weer aantikken, simpelweg omdat het dan door de stijging een te groot percentage van m'n portfolio is (er vanuit gaande dat de rest niet zo'n forse stijging zal doormaken).
Assets die ze al hebben zullen ze ombouwen, overtollig geld kan je uitkeren als dividend...quote:Op donderdag 5 augustus 2021 12:21 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
De energietransitie zal er komen, maar denk je dat Shell dat niet mee zal veranderen? Ze hebben een berg geld en kunnen groene bedrijven overkopen. Misschien zal het minder rendabel zijn dan olie en gas maar ik kan me niet voorstellen dat Shell gaat afwachten om overbodig te worden.
Shell is de grootste GAS boer ter wereld , Gas is nodig om Electra of waterstof op te wekkenquote:Op donderdag 5 augustus 2021 12:21 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
De energietransitie zal er komen, maar denk je dat Shell dat niet mee zal veranderen? Ze hebben een berg geld en kunnen groene bedrijven overkopen. Misschien zal het minder rendabel zijn dan olie en gas maar ik kan me niet voorstellen dat Shell gaat afwachten om overbodig te worden.
valt meequote:Op woensdag 4 augustus 2021 23:10 schreef xminator het volgende:
[..]
Tellurian is een shit meme stock, niets meer en niets minder.
Wel nee. Gas is groot in Europa, maar klein daarbuiten. En ook in Europa is het echt al op z’n retour.quote:Op donderdag 5 augustus 2021 17:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Shell is de grootste GAS boer ter wereld , Gas is nodig om Electra of waterstof op te wekken
https://finance.yahoo.com(...)h-shell-has-the.htmlquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 04:16 schreef dodoria het volgende:
[..]
Wel nee. Gas is groot in Europa, maar klein daarbuiten. En ook in Europa is het echt al op z’n retour.
Electra en waterstof kunnen prima opgewekt worden zonder gas. De geplande grootste waterstof centrale waar nu voor gepland wordt is op waterkracht bijvoorbeeld.
quote:The British-Dutch colossus is the most profitable of the major international energy companies, yet it trades at a sharp discount to Exxon Mobil (ticker: XOM) and Chevron (CVX). Shell also offers investors a safe dividend yield of nearly 5%.
Je artikel staat achter een paywall, maar het gedeelte wat ik kon lezen ondersteund je stelling, dat gas nodig is voor hydro, niet.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 06:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://finance.yahoo.com(...)h-shell-has-the.html
Shell is te zwaar afgestraft
[..]
The British-Dutch colossus is the most profitable of the major international energy companies, yet it trades at a sharp discount to Exxon Mobil (ticker: XOM) and Chevron (CVX). Shell also offers investors a safe dividend yield of nearly 5%.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:43 schreef dodoria het volgende:
[..]
Je artikel staat achter een paywall, maar het gedeelte wat ik kon lezen ondersteund je stelling, dat gas nodig is voor hydro, niet.
Lastig te interpreteren allemaal.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 11:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
The British-Dutch colossus is the most profitable of the major international energy companies, yet it trades at a sharp discount to Exxon Mobil (ticker: XOM) and Chevron (CVX). Shell also offers investors a safe dividend yield of nearly 5%.
“Shell’s...
China heeft behoorlijk wat capaciteit met Rusland neer gelegd voor hun transitie van de kolen af... En de kolencentrales bouwen ze nog in honderden bij.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 04:16 schreef dodoria het volgende:
[..]
Wel nee. Gas is groot in Europa, maar klein daarbuiten. En ook in Europa is het echt al op z’n retour.
Electra en waterstof kunnen prima opgewekt worden zonder gas. De geplande grootste waterstof centrale waar nu voor gepland wordt is op waterkracht bijvoorbeeld.
Voor Europa is het volgens mij het meest interessant om:quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 12:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
China heeft behoorlijk wat capaciteit met Rusland neer gelegd voor hun transitie van de kolen af... En de kolencentrales bouwen ze nog in honderden bij.
Dus zeg jij het maar, gas op zijn einde? Die kolencentrales in China lopen nog 30 jaar, en dan mag gas de transitie nog opvangen naar alternatieven de volgende 10-15 jaar.
2050 CO2 neutraal willen ze in Europa.... Leuk streven maar uiterst wat duiten kostbaarder dan er 50 jaar overdoen en je geld investeren in het sluiten van verouderde grijze stroom en vervangen met groen.
En grijze stroom overslaan. En dus geen kapitaal vernietigen, ipv grijs afkoppelen en groen aankoppelen.
Daar heb je wereldwijde sturing voor nodig. Maar is zoveel doelmatiger dan naar ons landje alleen kijken.
Zolang de extra kosten per KWH goedkoper zijn dan CO2 uit de atmosfeer halen en onder de aardkorst opslaan is kernenergie ook gewoon "rendabel". Tenminste, als je het een heilig streven vindt dat het niet meer dan 2 graden opwarmt en de berekeningen accuraat zijn etc.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 13:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kerncentrales zie ik niet als serieuze optie. Te duur per kWh, afval dat te lang moet worden bewaakt en minder goed regelbaar in de mix van diverse energiebronnen.
Kerncentrale moet zo'n 10,5 cent per kWh opleveren om "break even" te draaien, kijkend naar de 3 in aanbouw zijnde kerncentrales in Europa.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 14:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
M.b.t. voorrang op stroomnet verhaal... Laat ze zelf maar uitvechten of ze tegen enorm lage tarieven willen leveren of afschakelen, dat weten de energieboeren zelf wel het nuttigst in te kleuren, zal praktisch tot dezelfde uitvoering komen verwacht ik).
Hoe werkt dat dan? Gegarandeerde stroomprijs?quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kerncentrale moet zo'n 10,5 cent per kWh opleveren om "break even" te draaien, kijkend naar de 3 in aanbouw zijnde kerncentrales in Europa.
Wind op zee wordt momenteel al aanbesteed voor minder dan 5,5 cent per kWh.
Dus op kWh prijs wint wind het met gemak.
Meerdere partijen mogen een aanbesteding doen om een windpark te plaatsen. Goedkoopste aanbieder wint.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoe werkt dat dan? Gegarandeerde stroomprijs?
dan moeten ze gewoon de Waddenzee volplempenquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kerncentrale moet zo'n 10,5 cent per kWh opleveren om "break even" te draaien, kijkend naar de 3 in aanbouw zijnde kerncentrales in Europa.
Wind op zee wordt momenteel al aanbesteed voor minder dan 5,5 cent per kWh.
Dus op kWh prijs wint wind het met gemak.
Daarnaast blijft de prijs van wind op zee de komende tijd nog zakken terwijl je al snel 20 jaar verder bent voor een kerncentrale gebouwd is.
Noordzee.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan moeten ze gewoon de Waddenzee volplempen
Kzie het ff niet voor me zegmaar, hoe werkt het nou precies?quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Meerdere partijen mogen een aanbesteding doen om een windpark te plaatsen. Goedkoopste aanbieder wint.
Bij Borssele is dat bijvoorbeeld Ørsted geworden.
Op het moment dat wind onder de prijs van een kerncentrale zit, dan gaat die kerncentrale geen stroom verkopen voor 10,5 cent per kWh.
Je kan als overheid natuurlijk ook zeggen "we vullen uit eigen zak (belastinggeld) 6 cent per kWh aan als je het voor 5,5 cent per kWh verkoopt maar dat maakt het onder de streep natuurlijk niet voordeliger.
Dit is wel een misvatting, gezien er geconcurreerd wordt op marginale prijzen niet op kostprijs per kwh.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op het moment dat wind onder de prijs van een kerncentrale zit, dan gaat die kerncentrale geen stroom verkopen voor 10,5 cent per kWh.
Je kan als overheid natuurlijk ook zeggen "we vullen uit eigen zak (belastinggeld) 6 cent per kWh aan als je het voor 5,5 cent per kWh verkoopt maar dat maakt het onder de streep natuurlijk niet voordeliger.
Er wordt een vaste stroomprijs (noem het subsidie) van ¤54,50 per MWh betaald aan Ørsted voor de stroomprijs, ofwel 5,45 cent per kWh. Dat betalen we via de energierekening.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kzie het ff niet voor me zegmaar, hoe werkt het nou precies?
5,5 cent voor wat?
Iedere centrale is na faillissement nog rendabel om te exploiteren als je de investering afboektquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit is wel een misvatting, gezien er geconcurreerd wordt op marginale prijzen niet op kostprijs per kwh.
Vaste kosten moet je niet meetellen en die zijn bij kernenergie uiteraard zwaarwichtig. Een kerncentrale is bij faillisement nog steeds rendabel om te exploiteren zegmaar. Je zult alleen ergens moeten afboeken, en dat kost uiteraard wel geld natuurlijk, maar ff for arguments sake.
Tis niet dat die kernreactor stil gaat staan in ieder geval.
Oh die voet, nvm.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er wordt een vaste stroomprijs (noem het subsidie) van ¤54,50 per MWh betaald aan Ørsted voor de stroomprijs, ofwel 5,45 cent per kWh. Dat betalen we via de energierekening.
Daarmee had Ørsted de laagste aanbesteding.
Ja. Maar 5,45 cent is nog steeds een prima prijs, dat kost stroom uit een gascentrale ook ongeveer.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja precies, naja, dat is dan wel gesubsidieerd toch?
Hoe zorg je ervoor dat een windmolenboer stopt met elektriciteit produceren als de stroomprijs minder is dan 5.45 cent?quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja. Maar 5,45 cent is nog steeds een prima prijs, dat kost stroom uit een gascentrale ook ongeveer.
Het enige verschil is dat het bij het windmolenpark gegarandeerd is voor Ørsted, dus in feite voorrang.
En voor de overheid staat er tegenover dat CO2 doelen beetje bij beetje gehaald worden.
Kan dus gewoon, als je de CO2 uitstoot maar duur genoeg maakt. Dat punt mis je een beetje.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bij een kerncentrale doet men dat ook (zoals Hinkley Point C) maar dan moet er 10,5 cent gegarandeerd worden.
Die windmolenboer heeft "voorrang" door de subsidie dus kan gewoon doorleveren, het verschil wordt aangevuld zover ik heb begrepen uit de PDF's.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoe zorg je ervoor dat een windmolenboer stopt met elektriciteit produceren als de stroomprijs minder is dan 5.45 cent?
Afijn, als er een partij is die een kerncentrale wil plaatsen in Nederland dan kan dat en wordt er een locatie aangewezen. Vooralsnog zijn de windmolenboeren happiger.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kan dus gewoon, als je de CO2 uitstoot maar duur genoeg maakt. Dat punt mis je een beetje.
En een kerncentrale zit geen windmolen / zonnepark in de weg, dus die tegen elkaar zetten in de vergelijking is onterecht.
Natuurlijk zijn die happiger, de overheid moet de voorwaarden scheppen eerst, geen private partij die zonder die voorwaarden gaat investeren.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Afijn, als er een partij is die een kerncentrale wil plaatsen in Nederland dan kan dat en wordt er een locatie aangewezen. Vooralsnog zijn de windmolenboeren happiger.
Volgens mij wordt het aangevuld tot 5,45 cent.quote:
Waterstof boer Zie daar je accu, die relatief zuinig te transporteren is wss met pijpleidingen. Daarna liquid form gedistribueerd.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar goed, voorlopig denk ik dat we met aandelen Shell nog wel goed zitten qua koersgroei en dividend.
Overigens bouwt Shell het nieuwe windpark bij Egmond aan Zee.
Stroom in en uit accu heeft zo'n 10 tot 15% omzetverliezen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waterstof boer Zie daar je accu, die relatief zuinig te transporteren is wss met pijpleidingen. Daarna liquid form gedistribueerd.
Je moet ook H2 in de auto of vrachtwagen stoppen. Of industrieel ofzo.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Stroom in en uit accu heeft zo'n 10 tot 15% omzetverliezen.
Stroom naar H2 en terug naar stroom heeft zo'n 50% omzetverliezen.
In auto of vrachtwagen blijft dat verhaal gelijk.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je moet ook H2 in de auto of vrachtwagen stoppen.
EV is zwaar mennnn beetje accu rondtillen....quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ook daar is een EV dik in het voordeel, onder de streep.
Accu zit in de bodemplaat van de auto verwerkt, zwaartepunt is laag.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
EV is zwaar mennnn beetje accu rondtillen....
Ja het is prettig, maar niet persé efficient hè als iets zwaar is gebruikt het ook meer energie om rond te slepen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Accu zit in de bodemplaat van de auto verwerkt, zwaartepunt is laag.
Dus dat is op zich geen probleem, stuurt heel fijn.
Een waterstofauto zoals de Mirai of Nexo is even zwaar of zelfs nog net zwaarder dan een Model 3.
EV's zijn juist heel efficiënt.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja het is prettig, maar niet persé efficient hè als iets zwaar is gebruikt het ook meer energie om rond te slepen.
De Tesla Semi haalt 475 tot 800km (en volgens laatste update zelfs 1000km) afhankelijk van de uitvoering. Dat is (gezien de rijtijdenwet en maximumsnelheid) meer dan genoeg range voor vrachtwagens. En niet alle vrachtwagens rijden iedere dag naar Spanje of Noorwegen.quote:Er is een reden dat het voor vrachtwagens in dit land wss helemaal niks is om elektrisch te rijden, tenzij we ze continu laten bijladen op de snelweg ofzo? Van die stroom afnemers bovenop.
vlak voor de hoogovens?quote:
Wat moet Tesla gaan doen dan? Ze maken auto's he en zonnepanelen, dat zijn gewoon verzadigde markten.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 12:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tot een paar weken terug dacht ik dat Tesla zwaar "overpriced" was op de beurs.
En mogelijk is dat momenteel ook wel zo, veel van de verwachtingen zit al in de koer verwerkt.
Maar als ik kijk naar de ambitie zou het ook zomaar Apple van haar troon kunnen stoten in de toekomst (10 jaar).
Wel interessant.
Daarnaast, de vraag naar accu's zal waarschijnlijk nog 25 tot 50x hoger worden dan dat het nu is, ook iets om naar te kijken als je leuke investeringen zoekt.
Short!quote:
waarom ?/quote:
Omdat alles overgewaardeerd is omdat men bang is voor inflatie en weinig centraal bank beleid met hogere rentes...quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 19:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waarom ?/
Shell moet eerst weer naar 20 +
inflatie komt wel , rente nietquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 19:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Omdat alles overgewaardeerd is omdat men bang is voor inflatie en weinig centraal bank beleid met hogere rentes...
Maar die rentes komen wel en dat is dan het keerpunt. Is mijn vermoeden.
Daarnaast Covid winter.
Gekte is het wel.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 20:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inflatie komt wel , rente niet
De overheid heeft haar eigen valuta markt gecreëerd, gewoon zelf je eigen schulden opkopen met geprint geld
AEX 1000 in 2022
Straatfeestquote:
De overheid blijft het halsstarrig geldmarkt en ,marktrente noemen , net als huizenmarktquote:
Als er sprake van een echte markt was welquote:
- elektrische auto's is geen verzadigde markt, Tesla kan ze amper aanslepenquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 13:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat moet Tesla gaan doen dan? Ze maken auto's he en zonnepanelen, dat zijn gewoon verzadigde markten.
Men doet alsof Tesla een monopolie is, waarin dan?
De laatste keer dat ik het checkte was Tesla 20x overgewaardeerd.
/ 20.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
- elektrische auto's is geen verzadigde markt, Tesla kan ze amper aanslepen
- Tesla heeft z'n eigen netwerk van snelladers
- Tesla maakt ook thuisaccu's, accuparken voor de energiemarkt, etc. Die zijn ook niet aan te slepen (accu's en halfgeleiders in auto's krijgen voorlopig voorrang)
- Tesla bouwt en breidt continu uit
Juist de zonnepanelen van Tesla, daar zie ik nog het minst in. Dat is wel een verzadigde markt, al is het idee van integratie in dakpannen wel grappig (maar ook erg bewerkelijk / arbeidsintensief om te leggen).
Geen garanties maar ik zie de Tesla marketcap nog wel 3 tot 5x omhoog gaan in 10 jaar.
Nu ben ik op zich niet zo'n fan van Tesla want de kwaliteit is nogal... eh... Amerikaans...quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
/ 20.
Maar *3 of *5 kan ook makkelijk, want waarom niet? Maar in the end.. Bubble will burst.
Wat denk je dat VW etc gaan doen als die in 2030 alleen nog maar elektrisch mogen maken?
Wat doen alle andere accu fabrikanten?
Wat gaat Shell doen met laadsystemen?
/20, blijft niks van Tesla over.
De EU maakt het praktisch onmogelijk dat die voorsprong langer dan 9 jaar overeind blijft, gewoon praktisch onmogelijk, einde business case als ze niet mee gaan.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar Tesla is de concurrentie momenteel 3 stappen voor en dat blijft voorlopig nog wel even zo.
Tesla zal de komende 10 jaar (mede dankzij 80% verticale integratie) de goedkoopste accu's en daardoor ook auto's kunnen produceren.
Huh,batterijtjes?quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ter illustratie: VW en andere merken gebruiken het middelste 18650 (18mm dik, 65mm lang) formaat. Tesla schakelt naar het meest rechtse formaat, 45mm dik en 80mm lang.
Maareh effe afgezien van alles... Als Tesla book to market 60 heeft en VW etc 3.... Dan gaat Tesla gewoon /20 TENZIJ ze factor 20 marges kunnen handhaven.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla werkt met z'n eigen 4680 batterijformaat, 16% meer range, 2x goedkoper te produceren (!), tabless, vrij van kobalt, etc.
Dat is gigantisch en VW heeft dat niet, Hyundai heeft dat niet, etc.
Dat kan het ingewikkeld maken voor veel merken.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
De EU maakt het praktisch onmogelijk dat die voorsprong langer dan 9 jaar overeind blijft, gewoon praktisch onmogelijk, einde business case als ze niet mee gaan.
Neuh, als de fabrieken liggen te versloffen wordt er wel wat overgenomen her en der, heeft Tesla de middelen niet voor denk ik.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat kan het ingewikkeld maken voor veel merken.
Jep, groot verschil.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar je kan er niet omheen dat Tesla z'n complete batterijontwikkeling en productie in eigen beheer heeft, continu opschaalt en ook de grondstoffen opkoopt.
Volkswagen levert nu mondjesmaat EV's en zet fabrieken neer die 40GWh aan batterijcapaciteit per jaar kunnen leveren. Dat is 40.000.000 kWh, ofwel ruwweg zo'n 500.000 auto's per jaar.
In 2030 hoopt Volkswagen 240GWh aan accucapaciteit te kunnen produceren.
Tesla bouwt nu al een 250GWh fabriek in o.a. Duitsland. Het verschil in schaalgrootte is gigantisch.
In de accupakketten in elektrische auto's zitten inderdaad losse "batterijtjes".quote:
Ik volg hun YouTube kanaal, ze ontleden alles, leggen uit, kijken waar fabrikanten staan in hun ontwikkeling, welke fabrikanten dingen slim aanpakken en waarom. Leuk om te volgen als je van techniek houdt.quote:Evolving How You Manufacture
Since 1988, Munro & Associates has consistently saved companies billions of dollars spanning the gamut of manufacturing industries from aerospace, defense, automotive, marine, medical, heavy industries, MTDM, consumer electronics and more. Munro & Associates has a proven track record of helping companies reduce "time to market", R&D, engineering and manufacturing costs all while increasing the quality of our customers products, processes and systems. This has resulted in our customers realizing not only higher profit margins, but also significantly increasing market share or, in some cases, achieving market dominance.
From the executive level (program cost reduction and management, consolidation, risk assessment, etc.) down through engineering, costing, supply chain and manufacturing, we have a suite of exclusive, time tested tools and methodologies that are the envy of the industry. Our analytical and problem solving tools such as the Design Profit® software are predictive and generate accurate metrics to automatically build business cases that allow our customers and their teams to make better decisions.
Tesla heeft 2 kanten:quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Is men tevreden met de Tesla auto verder?
Ik las dat er een wereld van verschil zit tussen de Chinese en de Californische fabriekquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 23:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
- afwerking en betrouwbaarheid is nog relatief klote, al lees ik dat het beter wordt
Dat zou me niet verbazen.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 23:12 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik las dat er een wereld van verschil zit tussen de Chinese en de Californische fabriek
Denk ook wel goed. Maar dat is vooral omdat ik echt totaal geen hoge pet op heb van Amerikaans fabricage. Via vorig werk best wat mee te maken gehad en "Made in USA" is imho geen kwaliteitslabel (ok, wat gechargeerd uiteraard, zullen ongetwijfeld best mooie dingen gemaakt worden)quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 23:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat zou me niet verbazen.
Ben benieuwd hoe hun nieuwe gigafactory bij Berlijn het gaat doen.
Nee, het is wat dubbel.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 23:43 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Denk ook wel goed. Maar dat is vooral omdat ik echt totaal geen hoge pet op heb van Amerikaans fabricage. Via vorig werk best wat mee te maken gehad en "Made in USA" is imho geen kwaliteitslabel (ok, wat gechargeerd uiteraard, zullen ongetwijfeld best mooie dingen gemaakt worden)
EV is typische een markt wat nu in de eindfase van early adopter zit en richting early majority gaat. Ik wil wel heel graag electrisch rijden maar ik wacht nog een jaar of 5 denk ik, dan is het allemaal iets volwassener met lagere prijzen en meer keuze.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 23:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, het is wat dubbel.
Op zich heb ik best trek in zo'n Tesla Model Y maar ik vermoed dat ik nog maar even wacht op wat Toyota doet.
Die lanceren nu het Bz (Beyond Zero) platform en daar komen wss ook interessante modellen uit.
En Hyundai is ook goed bezig met z'n Ioniq 5, misschien wel de enige EV die momenteel in de buurt komt van wat Tesla doet.
Osborne effect?quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 23:51 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
EV is typische een markt wat nu in de eindfase van early adopter zit en richting early majority gaat. Ik wil wel heel graag electrisch rijden maar ik wacht nog een jaar of 5 denk ik, dan is het allemaal iets volwassener met lagere prijzen en meer keuze.
Haha, mja dat was ook gewoon niet handig. Maar iedereen weet dat bij ieder product er vooruitgang in zit maar dat weerhoudt ze niet nu al iets te kopen (PC's, telefoon, tv's noem maar op). Zo'n EV is nu al best te verantwoorden maar ik vind de instap van toch wel iets van ¤60k momenteel gewoon nog te hoog. Ook omdat ik maar iets van 10k per jaar rijd en lang met auto's doe.quote:
Het is voor mij vooral ook kijken wat er op de markt verschijnt, geen haast. Een jaar of 2 tot 3 vanaf nu denk ik.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 23:55 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Haha, mja dat was ook gewoon niet handig. Maar iedereen weet dat bij ieder product er vooruitgang in zit maar dat weerhoudt ze niet nu al iets te kopen (PC's, telefoon, tv's noem maar op). Zo'n EV is nu al best te verantwoorden maar ik vind de instap van toch wel iets van ¤60k momenteel gewoon nog te hoog. Ook omdat ik maar iets van 10k per jaar rijd en lang met auto's doe.
¤20k en 400km echte range, dan ga ik er eens naar kijkenquote:Op woensdag 11 augustus 2021 00:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is voor mij vooral ook kijken wat er op de markt verschijnt, geen haast. Een jaar of 2 tot 3 vanaf nu denk ik.
M'n huidige Corolla is net 2 jaar oud dus die hoeft nog lang niet weg.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 21% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-08-2021 00:24:31 ]
Update:quote:Op woensdag 11 augustus 2021 00:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Over batterijen gesproken; ik ga morgen nog wat IE00BKLF1R75 WisdomTree Battery Solutions bijkopen (of in ieder geval een order zetten).
Deze ETF had wat een stroeve start in m'n portfolio maar ziet er nu wel goed uit.
TINA. There Is No Alternative.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik lees wel vaak in dit topic dat er mensen zijn die denken dat de markt overgewaardeerd is, dat we een forse correctie gaan krijgen.
Hoe vaak is dit eigenlijk gebeurd zonder dat er een crisis / (handels)oorlog aan te pas kwam?
En historisch gezien kan je dan sowieso stellen dat de markt daar altijd weer van hersteld is, gezien de records die we breken?
Vind het wel interessant, wat is het plafond en waarom zou er na een plafond een correctie moeten zijn?
Daarnaast vraag ik me af hoe toenemende populariteit van ETF's de markt beïnvloedt.
Omdat je ETF's niet verkoopt als 1 aandeel in zo'n ETF het slecht doet, dempt het de markt.
En omdat er inflatie is, lage rente en mensen geen idee hebben waar ze anders hun geld moeten stallen (inclusief ik zelf) zal dat waarschijnlijk nog wel even voor een stijging zorgen?
Of zie ik de toekomst te rooskleurig?
De krach van 1929 was veroorzaakt door enerzijds de opkomst van Hitler , daarnaast de echt toren- en torenhoge beurs , de koppeling van dollar en derg aan goud , zodat de koers van de dollar ten onrechte steeg midden en na de crashquote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik lees wel vaak in dit topic dat er mensen zijn die denken dat de markt overgewaardeerd is, dat we een forse correctie gaan krijgen.
Hoe vaak is dit eigenlijk gebeurd zonder dat er een crisis / (handels)oorlog aan te pas kwam?
En historisch gezien kan je dan sowieso stellen dat de markt daar altijd weer van hersteld is, gezien de records die we breken?
Vind het wel interessant, wat is het plafond en waarom zou er na een plafond een correctie moeten zijn?
Daarnaast vraag ik me af hoe toenemende populariteit van ETF's de markt beïnvloedt.
Omdat je ETF's niet verkoopt als 1 aandeel in zo'n ETF het slecht doet, dempt het de markt.
En omdat er inflatie is, lage rente en mensen geen idee hebben waar ze anders hun geld moeten stallen (inclusief ik zelf) zal dat waarschijnlijk nog wel even voor een stijging zorgen?
Of zie ik de toekomst te rooskleurig?
Als er een crash komt dan is het een klimaat crashquote:Op woensdag 11 augustus 2021 21:10 schreef JimmyJames het volgende:
De vraag is: komt de crash voor of na dat één van de techreuzen een market cap bereikt van 10 biljoen? En wie wordt het? Apple, Amazon, Google, NVIDIA of toch Tesla?
goed planquote:Op donderdag 12 augustus 2021 00:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n plan is om komend jaar toch wat Tesla aandelen te gaan kopen.
Deels van dividend, deels door dat wat aan te vullen.
Op die manier "DCA" ik het aandeel.
Het idee is dat dan halverwege volgend jaar op zo'n 2,5% tot 3% van m'n portfolio uit Tesla aandelen bestaat (deels afhankelijk van wat de koers doet). Dat lijkt me wel te verantwoorden.
Mocht m'n verwachting uitkomen dat Tesla in 2030 het grootste bedrijf (qua marketcap) van de USA is, dan kan dat leuke winst betekenen.
En anders kom ik me hier beklagen. Deal?
Het grote probleem van klassieke autobedrijven is denk ik wel dat ze voor iedere EV die ze verkopen een ICE minder verkopen. Dat geeft een versnelde afschrijving van investeringen die al gedaan zijn.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:08 schreef nostra het volgende:
Ik zie Ford onder Farley straks als de grotere winnaar uit de EV-strijd komen, zowel qua leiderschap als modellering als qua businessmodel in combinatie met recurring omzet vanuit Ford Pro.
Volgens mij zit ik gebakken met Gazprom.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 11:43 schreef JimmyJames het volgende:
Ben benieuwd wanneer klimaatactivisten RDS gaan smeken om hun olie en gas assets vooral niet te verkopen aan grote buitenlandse nationale oliemaatschappijen
https://finance.yahoo.com(...)t-bhp-070330955.html
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |