Sinds de 90's zag men waterstof als "brandstof van de toekomst".
"Geen uitstoot, behalve water" was één van de grote voordelen.
In 2012 kwam Tesla echter met de Tesla Model S op de markt.
De eerste elektrische auto met een volwassen uiterlijk, fatsoenlijke range, voldoende vermogen en een eigen infrastructuur aan "supercharger" laadpalen die in 2014 ook in Nederland werd geïntroduceerd.
Dat zette de toon voor andere merken en hoewel er nog wel merken als Audi, Daimler, Honda, Toyota en Hyundai volop bezig waren met waterstof, werpen enkele van die merken nu de handdoek in de ring. Audi, Honda en Daimler door te stoppen met waterstofauto's.
Toyota heeft nog wel de Mirai maar nu tevens de lancering van een lijn "Beyond Zero" EV's op een nieuw platform die waarschijnlijk de totale verkoopcijfers van alle eerder verkochte Mirai binnen 3 maanden zullen overtreffen. Hyundai verkoopt al een tijdje EV's en die verkopen overtreffen de waterstof verkopen in een veelvoud.
Is waterstof in voertuigen nu "dood"? Misschien is er nog wel een toekomst in bussen of vrachtwagens, al heeft Tesla met de Tesla Semi inmiddels aangetoond dat zelfs met de lage energiedichtheid van de huidige accu's een range van 800km al mogelijk is voor elektrische vrachtwagens. En gezien de rijtijdenwet is dat voor 90% van alle ritten meer dan voldoende.
Waarom redt waterstof het niet?
-> Waterstof tankstations zijn duur en complex. De waterstof moet er ten eerste heen getransporteerd worden, vervolgens op 800 bar druk gebracht worden, gekoeld naar -40 graden Celsius. Er mag absoluut geen slijpsel of olie van de compressor in de waterstof terecht komen omdat dit de brandstofcel kan beschadigen, dat stelt hoge eisen aan de compressor. Thuis waterstof opwekken en tanken zal dan ook niet betaalbaar worden, is de verwachting.
-> Waterstof tanken op zich gaat snel, binnen 5 minuten kan je weer rijden. Er zijn echter maar weinig tankstations waardoor je al snel 50km moet rijden. Daarnaast kost het op druk brengen van de voorraad tijd. Na ongeveer 6 auto's volgetankt te hebben, is het station 20 tot 30 minuten buiten werking. Dit is nu nog geen probleem aangezien er weinig auto's op waterstof rondrijden maar zodra je er meer dan 6 per uur wil tanken heb je een uitdaging. Dit beperkt ook de terugverdientijd voor zo'n tankstation, dat al snel meer dan 1,2 miljoen Euro kost.
-> De productie van waterstof is niet echt efficiënt en daar is gezien de natuurkundige wetten ook niet veel winst meer te behalen. Of je het nu van stroom of aardgas maakt: het verlies is al snel 25 tot 30%.
-> De brandstofcel zelf heeft een rendement van zo'n 65% van het omzetten van waterstof in elektrisch.
-> Complexer en duurder: de waterstofauto heeft ongeveer alle onderdelen die een elektrische auto heeft, met daarnaast nog een brandstofcel.
-> Aanschaf begint bij ¤65.000
Rendement:
Met 1kWh stroom kom je met een EV ongeveer 5 kilometer ver.
Met 1kWh stroom kom je met een waterstofauto ongeveer 1,5 kilometer ver.
Per kilometer verbruik je dus ongeveer 3x meer energie in een waterstofauto en is de rit dus ook tot 3x duurder (afhankelijk van waar je tankt vs laadt).
Energetisch is waterstof dus een ramp en heb je 3x meer energie nodig om hetzelfde aantal auto's van energie te voorzien.
April 2021 -
bron "Op het moment van schrijven staan er 269 FCEV's, ofwel auto's die rijden op waterstof, geregistreerd in Nederland. Ter vergelijking: het aantal volledig elektrische auto's is inmiddels de 174.000 gepasseerd."
POLLReageren? Kom met onderbouwingen en bronnen en hou het gezellig
[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-07-2021 09:23:57 ]