abonnement Unibet Coolblue
pi_199959255




Originele openingspost van Stratotanker:
quote:
Sinds enkele maanden zijn kamerplanten mijn nieuwe hobby geworden. Afgezien van dat een goed verzorgde plant erg mooi is zijn er ook aanwijzingen dat ze positief bijdragen aan het welzijn van de mens. Sindsdien is het een grote uitdaging om mijn planten zo groot, gezond en oud mogelijk op te laten groeien. Het kiezen van de juiste potten, substraat en voedingsstoffen maakt het mogelijk dat mijn planten gezonder zijn dan ooit tevoren.

De Sansevieria is de plant waarmee het voor mij is begonnen. Voornamelijk door de NASA paper waarin wordt beweerd dat de Sansevieria een bijdrage kan leveren aan de luchtkwaliteit. Op dit moment heb ik in en om het huis of op kweek ongeveer 20 varianten staan. Daarnaast ben ik bijzonder geïnteresseerd in cactussen, exotische planten en kweek ik graag minder reguliere soorten uit zaad of stekjes. In mijn koffer zijn regelmatig stekjes te vinden van planten die ik op een vakantietrip ben tegengekomen.

Ondanks dat het voor mij een leuke en groeiende hobby is hoor ik regelmatig dat mensen problemen hebben met het gezond houden van een kamerplant. Op dit forum ben ik enkele topics tegengekomen, maar geen algemene topics over kamerplanten. Misschien dat dit topic een bijdrage kan leveren aan het succes van de kamerplant.

Ik ben benieuwd welke planten FOK!kers in hun huiskamer hebben staan. Hoe gaat de verzorging je af en zijn er planten die je misschien nog erg graag zou willen hebben? Tegen welke problemen loop je aan? Met een beetje tijd energie en kennis is het bijzonder eenvoudig om het huis op te fleuren met mooie planten! :)
pi_199959258
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 13:59 schreef Tele6 het volgende:
M'n vriend doet z'n plantjes wel eens onder de koude douche als ze er sneu (hij geeft niet altijd genoeg water) en stoffig uitzien. :D dan hoef je ook niet op regen te wachten.
Deed mijn moedertje ook!
pi_199959360
Sporadisch wel eens. Vind het vaak een hoop gedoe. Ik heb erbij die het vaker zouden waarderen maar ik heb er ook zat die óf veel te kwetsbaar zijn voor mijn lompe douche vol met kneiterhard water, of simpelweg niet in het douchehok passen _O-
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_199959372
Met een beetje geluk trouwens binnen afzienbare tijd verhuizen naar een woning met een balkon op het zuiden boven het water. Kan ik mooi een boggarden aanleggen. Flytraps, trompetbekers, moerasorchidee alles :D
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_199959557
Spint in m'n silver sword :'( Spint is echt kut. Ben er zo klaar mee.
Tap tap tap
pi_199986605
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 14:31 schreef CherryLips het volgende:
Spint in m'n silver sword :'( Spint is echt kut. Ben er zo klaar mee.
Oh noooo, ik ben hier net weer redelijk van mn spint af (lijkt het) *klopt af*
Daarvoor heb ik wel mn prachtige 2 meter lange marble queen grotendeels weggedaan, nog een paar mooie stekjes van geknipt, ingesproeid met azijn en water en met een tandenborstel al die vieze mijten uit de hoekjes gepoetst, ze staan nu in de stekjesbox met 100% luchtvochtigheid, hopelijk gaan een paar het redden...
De spintmijten duiken nu voornamelijk steeds weer op in mn maranta, wat een k*tplant is dat als je er een plaag in hebt zitten zeg, overal hoekjes en gaatjes en al die opgerolde blaadjes waar vieze beesten in zitten te schuilen... die doucht nu verplicht elke week :')
pi_199987240
Twee weken niet thuis geweest, bijna alle planten met beestjes. :'( Kleine zwarte, kleine witte, rouwvliegjes... Godverdomme.

Enige troost, geen eentje doodgegaan.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_200055137
Alles weer uit laten drogen op de vensterbank he, man man man. Zonnedauw dood, Epipremnum vol gaten en Philondendron Lemon Lime op half 7.. Net maar van die grote onderzetbakken gehaald, gevuld met grind, afgetopt met water en daar de planten op gezet. Hopelijk blijft de boel zo een beetje vochtig :')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_200058895
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 09:53 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Oh noooo, ik ben hier net weer redelijk van mn spint af (lijkt het) *klopt af*
Daarvoor heb ik wel mn prachtige 2 meter lange marble queen grotendeels weggedaan, nog een paar mooie stekjes van geknipt, ingesproeid met azijn en water en met een tandenborstel al die vieze mijten uit de hoekjes gepoetst, ze staan nu in de stekjesbox met 100% luchtvochtigheid, hopelijk gaan een paar het redden...
De spintmijten duiken nu voornamelijk steeds weer op in mn maranta, wat een k*tplant is dat als je er een plaag in hebt zitten zeg, overal hoekjes en gaatjes en al die opgerolde blaadjes waar vieze beesten in zitten te schuilen... die doucht nu verplicht elke week :')
Bij ons houdt de maranta ook telkens spint of trips. Of allebei. Maar hij doet het heel goed. Te goed om weg te gooien. ;(
pi_200265070
Hier dan beter nieuws: de bananenplant ging met een kaal stammetje de winter in.
Er piepten wat groene puntjes aan de voet. En bovenin ook nieuwe bladeren in ontwikkeling.
Braaaf water en voeding gegeven volgens de app.
En nu:
En nog steeds op de ontbijtbordjes.😎
pi_200266329
Wat leuk! Ik had dus een anderhalf bladig babybanaan van coll gekregen die gaat als een malle O+
Staat naast de pannenkoek. In de hoop dat we binnenkort bananenpannenkoeken kunnen eten :D



[ Bericht 11% gewijzigd door Blues op 08-07-2021 13:54:59 ]
pi_200279331
Ik ben benieuwd of iemand hier dat weet. Ik heb mn caladium netjes droog laten overwinteren in een ruimte van ong 10-12 graden, en in de lente begonnen met steeds meer water geven. Mn oxalis knolletjes zijn na lange tijd eindelijk weer in grote getale opgekomen, maar de caladium is nog steeds een pot met grond... what to do? De knol uitgraven? Wachten? Weggooien? :')
pi_200279417
Geen idee, die van mij komen heel langzaam op en een stuk kleiner dan vorig jaar, dus ben ook wel benieuwd of iemand tips heeft. Ik heb ze wel warmer laten overwinteren.
Tap tap tap
pi_200328607
Ik vind het echt vet hoe klein maar gedetailleerd Flytraps kunnen zijn



Deze ergens midden mei gezaaid nadat m'n grote Flytrap in maart ineens in bloei schoot en ik zaden kon oogsten

Ze zijn nog geen halve centimeter in diameter maar de vallen en zelfs de tandjes zijn te zien :D
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_200353075
quote:
1s.gif Op maandag 12 juli 2021 12:44 schreef BlackLining het volgende:
Ik vind het echt vet hoe klein maar gedetailleerd Flytraps kunnen zijn

[ link | afbeelding ]

Deze ergens midden mei gezaaid nadat m'n grote Flytrap in maart ineens in bloei schoot en ik zaden kon oogsten

Ze zijn nog geen halve centimeter in diameter maar de vallen en zelfs de tandjes zijn te zien :D
Wow wat gaaaf! Leuk dat je zo gepassioneerd bent over de flytraps. Ik snap het wel maar ik had net niet genoeg toewijding om ze in leven te houden :')


Over in leven houden gesproken. Ik dacht vanavond maar eens even alle bladeren van mijn gigantische philodendron Xantal af te nemen met zeep en azijn, want ik had wat wolluizen gespot en daar ben ik niet zo blij mee. Echter bleek dat niet de enige plaag die de plant bij zich droeg. Ik kwam namelijk ook een aantal schildluisjes én als kers op de taart trips tegen...
ECHT. HOE. DAN.

[ Bericht 1% gewijzigd door Broccolitaartje op 13-07-2021 23:08:50 ]
pi_200480447
Hoe bekom je zo'n kleine Monstera?
Ik weet niet hoe je zoiets kan stekken in dit formaat?

Cindy De Vuyst
pi_200480713
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 23:34 schreef einzeinz het volgende:
Hoe bekom je zo'n kleine Monstera?
Ik weet niet hoe je zoiets kan stekken in dit formaat?

[ afbeelding ]
Ik gok dat deze uit zaad komt.
pi_200482970
Stekken moet wel lukken toch? Dat gaat bij nagenoeg alle aronskelkachtigen wel.

Kwestie van de stengel in stukken snijden en met de onderkant in het water zetten.

Of je koopt een keer zo'n kleine en trekt hem uit de grond, dan zul je waarshijnlijk wel kunnen zien of hij gestekt is of niet.

Ik ben met deze bezig:

Is dan wel een dieffenbachia en geen monstera maar voor stekken heb je geen bladeren nodig bij zulke planten. :)

Uit zaad zal ongetwijfeld kunnen maar ik denk niet dat je dat als hobbyist tot een goed einde brengt zonder iets van een terrarium.

[ Bericht 22% gewijzigd door BlackLining op 22-07-2021 11:48:13 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_200485968
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 23:34 schreef einzeinz het volgende:
Hoe bekom je zo'n kleine Monstera?
Ik weet niet hoe je zoiets kan stekken in dit formaat?

[ afbeelding ]
Dit is een jonge plant uit zaad, die wordt ook gewoon steeds groter. Waarom wil je een kleine plant?
  donderdag 22 juli 2021 @ 18:42:44 #20
403253 Meke
after all this time? always.
pi_200490467
Hoe zíen jullie in vredesnaam of iets gestekt is of uit een zaad? :o
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_200495601
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 13:18 schreef Maerwynn het volgende:

[..]

Dit is een jonge plant uit zaad, die wordt ook gewoon steeds groter. Waarom wil je een kleine plant?
Ik heb dat Monsteraplantje gekocht in de winkel voor ¤4,99. Dacht dat het wel leuk was en de dame in de winkel zei me dat hij gewoon ook groot wordt.
De grote Monstera's kosten daar ¤24,99 maar wou dat er nu ook weer niet aan uitgeven.
Cindy De Vuyst
  vrijdag 23 juli 2021 @ 08:17:09 #22
258756 Unmountable
Thinking out of your mind!
pi_200497305
Heeft iemand enig idee wat dit is en wat ik er tegen kan doen? Het is wet en komt af en toe op bladeren, ik kwam er laatst pas achter... Help mij mijn Dracaena redden!

Rozen zijn tieten, viooltjes zijn tieten, ik hou van tieten, tieten.
pi_200497509
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 08:17 schreef Unmountable het volgende:
Heeft iemand enig idee wat dit is en wat ik er tegen kan doen? Het is wet en komt af en toe op bladeren, ik kwam er laatst pas achter... Help mij mijn Dracaena redden!

[ afbeelding ]
Wat bedoel je? Dat witte? Is dat niet gewoon kalk? Je kan ff je bladeren afnemen met een natte doek, daar worden ze heel vrolijk van! Als je bang bent dat het beestjes zijn kun je het ook met een doek doen die je in een mengsel van water en schoonmaakazijn hebt gedipt, maar ik geloof niet dat je daar bang voor hoeft te zijn. Zie je beestjes?
  vrijdag 23 juli 2021 @ 09:01:51 #24
258756 Unmountable
Thinking out of your mind!
pi_200497712
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 08:42 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Wat bedoel je? Dat witte? Is dat niet gewoon kalk? Je kan ff je bladeren afnemen met een natte doek, daar worden ze heel vrolijk van! Als je bang bent dat het beestjes zijn kun je het ook met een doek doen die je in een mengsel van water en schoonmaakazijn hebt gedipt, maar ik geloof niet dat je daar bang voor hoeft te zijn. Zie je beestjes?
Ik zie geen beestjes verder, wel een enkele spinnenweb. Ik heb de plant vorige week 's avonds nog lekker buiten afgespoeld. Ik haalde laatst wat van dat witte weg en het stinkt ook enorm. Zou het gewoon kalk zijn?
Rozen zijn tieten, viooltjes zijn tieten, ik hou van tieten, tieten.
pi_200501375
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 18:42 schreef Meke het volgende:
Hoe zíen jullie in vredesnaam of iets gestekt is of uit een zaad? :o
Bij een stek zie je vaak nog de oorspronkelijke steel. Maar op de foto zie je gewoon een jonge plant met mini blaadjes naar groter. Een stek begint vaak ook wat groter qua bladeren.
pi_200501420
Of beter gezegd, een monstera stek begint vaak al groter qua bladeren.
pi_200510298
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 09:01 schreef Unmountable het volgende:

[..]

Ik zie geen beestjes verder, wel een enkele spinnenweb. Ik heb de plant vorige week 's avonds nog lekker buiten afgespoeld. Ik haalde laatst wat van dat witte weg en het stinkt ook enorm. Zou het gewoon kalk zijn?
Waar stinkt het naar?
Sommige planten hebben een eigen soort waslaagje op hun bladeren, dat kun je beter niet wegpoetsen. Ik heb een Yucca, die heeft op de nieuwere bladen zo'n soort laagje. Even met een vochtig doekje zachtjes afstoffen kan meestal geen kwaad. Dit ziet er in mijn ogen niet uit als beestjes in ieder geval.
pi_200527843
Welke soort van de Monstera is deze?
Wil het weten om te kunnen opzoeken hoe ik deze moet verzorgen.

Cindy De Vuyst
pi_200528002
Adasonii?
Protège moi de mes désirs.
pi_200529911
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 21:41 schreef arvensis het volgende:
Adasonii?
Zou kunnen, lijkt er wel een beetje op.
Cindy De Vuyst
pi_200619615
De bladeren van mijn paradijsvogelplant klappen dicht. Wie heeft de gouden tip? Overweeg hem eens buiten te zetten in de zon/regen/frisse lucht.
pi_200621746
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 18:27 schreef HansvanBemmel het volgende:
De bladeren van mijn paradijsvogelplant klappen dicht. Wie heeft de gouden tip? Overweeg hem eens buiten te zetten in de zon/regen/frisse lucht.
Wat bedoel je met “klappen dicht”? Rollen ze op? Of knakken ze of iets dergelijks?

Hoe lang heb je de plant al? Heb je iets veranderd aan je watergeef-routine? Zijn de bladeren ook van kleur veranderd? Ik zou de bladeren eens goed nakijken of er geen beestjes op zitten, zowel onder- als bovenkant checken!
Buiten zetten kan, maar zet hem niet gelijk in de volle zon, en zorg (zeker met dit weer) ervoor dat het overtollig water uit de pot kan lopen :)
pi_200631202
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 20:32 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Wat bedoel je met “klappen dicht”? Rollen ze op? Of knakken ze of iets dergelijks?

Hoe lang heb je de plant al? Heb je iets veranderd aan je watergeef-routine? Zijn de bladeren ook van kleur veranderd? Ik zou de bladeren eens goed nakijken of er geen beestjes op zitten, zowel onder- als bovenkant checken!
Buiten zetten kan, maar zet hem niet gelijk in de volle zon, en zorg (zeker met dit weer) ervoor dat het overtollig water uit de pot kan lopen :)
Ze rollen op ja. En eentje is geel geworden. Beestjes zie ik niet. Het is een beetje een treurig plantje nu.
  vrijdag 30 juli 2021 @ 11:39:09 #34
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_200632368
M’n Alocasia’s gaan echt lekker, ze krijgen allemaal het ene nieuwe blad na het andere. O+
Protège moi de mes désirs.
pi_200632392
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 10:18 schreef HansvanBemmel het volgende:

[..]

Ze rollen op ja. En eentje is geel geworden. Beestjes zie ik niet. Het is een beetje een treurig plantje nu.
Geel = teveel
Waarschijnlijk teveel water! Heb je de plant direct in een sierpot staan of heeft hij ook een binnenpot? Ik zou eens kijken of er onderin de sierpot water staat, dan is het vrij snel op te lossen door het water eruit te gooien en te wachten tot de aarde weer wat droger is. Als ie niet in een binnenpot staat zou ik hem er toch uithalen en dan ook gelijk wat nieuwe aarde geven. En eigenlijk tóch een binnenpot regelen. Paradijsvogelbloemen zijn best wel gevoelig voor teveel water, en dat is dan in de toekomst wat makkelijker op te lossen ;)
pi_200632459
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 11:39 schreef arvensis het volgende:
M’n Alocasia’s gaan echt lekker, ze krijgen allemaal het ene nieuwe blad na het andere. O+
Ik had laatst mn dragon scale in bloei staan! Ik was verrast want ondertussen ben ik hier bij een groot deel van mn planten alweer weken bezig met allerlei plagen bestrijden. Dus ik ging zelfs even twijfelen of de alocasia nou ook zo’n plant was die ging bloeien als hij op het randje van de afgrond staat. Maar nee, hij was gewoon gelukkig :D Het heeft me zoveel moed gegeven dat ik, toen ik van de week een alocasia red secret tegen kwam, die gelijk heb meegenomen, “want blijkbaar maak ik alocasia’s ten minste wel gelukkig :')”. We gaan het zien!
  vrijdag 30 juli 2021 @ 11:58:54 #37
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_200632786
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 11:44 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Ik had laatst mn dragon scale in bloei staan! Ik was verrast want ondertussen ben ik hier bij een groot deel van mn planten alweer weken bezig met allerlei plagen bestrijden. Dus ik ging zelfs even twijfelen of de alocasia nou ook zo’n plant was die ging bloeien als hij op het randje van de afgrond staat. Maar nee, hij was gewoon gelukkig :D Het heeft me zoveel moed gegeven dat ik, toen ik van de week een alocasia red secret tegen kwam, die gelijk heb meegenomen, “want blijkbaar maak ik alocasia’s ten minste wel gelukkig :')”. We gaan het zien!
Gaaf!! O+
Mijn Calathea heeft maar liefst 3 bloemen! O+
Protège moi de mes désirs.
pi_200665726
Ik heb het kamerplantenvirus inmiddels ook goed te pakken.
Tot oktober vorig 2020 woonden we in een donkere (bijna) standaard vinexwoning waar het door de plaatsing van de ramen (5 meter brede glazen achtergevel op het noordwesten en 12 meter verderop 3 lullige raampjes in de voorgevel op het zuidwesten van in totaal nog geen 3m²) lastig bleek om groen in huis te hebben/houden.
Geen enkele plant bleef langer dan een paar weken leven.

Sindsdien hebben we echter een voor planten veel beter geschikt huis: op de begane grond 8m² glazen gevel op het oosten, 7m² glazen gevel op het zuiden (excl. de 5m² openslaande glazen deuren, en 5m² glas in keukenramen en -deuren) en nog ruim 15 m² vensterglas op het oosten, westen en noorden in de woonkamer.

Toen bleek dat de kwakkelende Sansevieria Skyline zich in de 3 maanden na de verhuizing zo veel gelukkiger voelde dan de 4 jaar ervoor en dat zelfs een in een opwelling gekochte set tillandsia's het langer uithielden dan ik ooit had durven dromen ben ik me de laatste 3 maanden flink uit gaan leven met de aanschaf van planten.

Inmiddels heb ik er 22 staan, stekjes uitgezonderd, en exclusief de Sansevieria en luchtplantjes die ik al had.

Maar ik struggle nog behoorlijk met welke planten op welke plek moeten staan.
Ik snap die hele verdeling van schaduw/halfzon/nog nog niet echt. Vooral met halfschaduw heb ik moeite.

Ik dacht dat ik een goede plek daarvoor had: bijna recht tegenover de ramen op het zuiden op een afstand van 5 meter. Maar zowel de dypsis lutescens als de spathiphyllum en monstera deliciosa doen het op die plek niet goed:
De kamerpalm heeft om de haverklap gele/bruine stelen en bladeren, de anthurium heeft groene bloemen met donkerbruine harten in plaats van wit en de monstera blijft zelfs na opbinden slaphangen.
En nu weet ik niet of het aan het water geven ligt (ik doe elke week een rondje met behulp van mijn vonchtmeter en geef water als de meter in de 'droge -zone' staat, totdat de meter 'bijna nat' (anthurium en kamerpalm) of 'vrij vochtig' (monstera) aangeeft.
Zouden de planten dan toch te weinig licht krijgen? En kan ik dit oplossen met een goede (fullspectrum) daglicht lamp?

Of zou het toch eerder liggen aan de lage luchtvochtigheid hier in huis (niet gemeten, maar het voelt behoorlijk droog aan hier, ondanks het binnen te drogen hangen van de was, een laagje water in de grote plantenpotten waarbij de binnenpotten op een laag hydrokorrels staan zodat de planten geen natte voeten hebben en het vooral bij regenachtig weer openzetten van de ramen).

Iemand enig idee?

[ Bericht 0% gewijzigd door SummerBreeze op 01-08-2021 01:05:21 ]
pi_200665803
Oh ja, plaatje bij het praatje is misschien wel leuk.

De hangende plantjes en stekjes heb ik niet op de foto gezet.

Ook ontbreken de dypsis (staat nu buiten in de hoop dat het gele vlad wegtrekt) en Alocasia en Fatsia (staan op de badkamer sinds ik ze gisteren met aaltjes heb behandeld nadat ik trips constateerde).



Planten bij de ramen op het
noorden en oosten 3 meter vanaf ramen op het westen.


Planten die (tijdelijk) bij de ramen op het oosten zuiden staan. Tussen 12 en 16 uur is het semi lichtdoorlatende plissegordijn naar beneden om direct zonlicht te vermijden.
De anthurium en monstera's staan nu even tijdelijk dichter bij het raam op het oosten om te kijken of meer licht ze goed doet.

[ Bericht 6% gewijzigd door SummerBreeze op 01-08-2021 01:08:40 ]
pi_200667923
@SummerBreeze
Leuke planten en leuke diverse potten, en ze doen het echt niet slecht :)
Mooi hoekje!

Ik ben geenszins een expert en kloot zelf ook maar wat aan en leer een beetje gaandeweg. Maar een paar dingen vallen me op. Je benadert de planten technischer dan nodig en kan ze hierdoor beschadigen.

Elke week de vochtmeter in de grond prikken is gevaarlijk voor de wortels. Laat dat achterwege. Vertrouw erop dat je je planten kent en weet wat ze nodig hebben. Probeer het water eens op gevoel te geven. Duw je vinger in de grond als je wilt weten hoe vochtig de aarde is.

Wb de hoeveelheid licht: dat blijft een lastige. En sommige planten zijn fucking dramaqueens. Mijn anthurium deed het zozo op de tafel, maar op de grond naast de tafel is hij tevredener dan ooit. Ook mijn calatheas lijken niet te weten wat ze willen. Maar het laten sterven van planten hoort erbij. Soms is het jouw schuld en soms hun eigen, en soms kom je er nooit achter. Dat is ook ok.


Ik vind je monstera er mooi uitzien op de foto. Je zegt dat hij hangt, maar ik zie dat niet. De bladeren zijn groot met veel gat (=goed teken). Komt het "hangen" niet gewoon door het gewicht van de bladeren?

Om de luchtvochtigheid plaatselijk wat te verhogen zijn de natte hydrokorrels in een buitenpot een goed idee. Werkt bij mij. En regelmatig de bladeren benevelen vinden tropische planten erg fijn en is ook goed voor de luchtvochtigheid ;)
Je kunt ook een luchtvochtigheidmeter kopen. Kost niks, en je weet direct of het een beetje ok is.

Succes :)
Extremistisch gematigd.
pi_200669394
De monstera vind ik er ook prima uit zien.

Wat betreft standplaats. Van wat ik begrijp is dat bij iedere meter van een raam de licht intensiteit drastisch afneemt.

Bij mij staat zo'n beetje alles achter grote ramen op het zuid-oosten. Ik heb boven me nog een balcon dus misschien effectief 1,5 m van een raam. Plantjes doen het hier veel beter en ik probeer niet al te veel water te geven.

Mijn monstera staan daar trouwens ook achter het raam en die maken eindelijk grotere bladeren.
pi_200670093
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 11:44 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Ik had laatst mn dragon scale in bloei staan! Ik was verrast want ondertussen ben ik hier bij een groot deel van mn planten alweer weken bezig met allerlei plagen bestrijden. Dus ik ging zelfs even twijfelen of de alocasia nou ook zo’n plant was die ging bloeien als hij op het randje van de afgrond staat. Maar nee, hij was gewoon gelukkig :D Het heeft me zoveel moed gegeven dat ik, toen ik van de week een alocasia red secret tegen kwam, die gelijk heb meegenomen, “want blijkbaar maak ik alocasia’s ten minste wel gelukkig :')”. We gaan het zien!
Nice! Ik kan echt niet overweg met die dingen. Heb een Black Velvet, Silver Dragon en Stingray allemaal binnen enkele maanden om zeep geholpen. :')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_200671764
@:P8 en @:n0a
Er staan twee monstera's. De grote rechts doet het inderdaad als een tierelier, maar die kleinere links in de grijsgevlamde pot vind ik er een beetje slapjes bijstaan. Maar dat zou kunnen komen juist doordat die rechter het zo goed doet.

En ik zal inderdaad eens gaan proberen of ik op gevoel water kan gaan geven. Nooit bij stilgestaan dat dat prikken natuurlijk niet goed is voor de wortels.

Dank jullie wel.
pi_200671992
Qua licht: inderdaad zijn er planten met heel specifieke lichtbehoefte, maar bij mij hebben de meeste planten het meeste baat bij minder verplaatsing. Als ik ze verplaats naar een lichtere of donkerdere plek, of bijvoorbeeld in de zomer naar buiten, hebben ze meestal wat tijd nodig om aan te passen. Dan reageren ze met slap hangen, rood worden (in de zomer buiten met zon) oid. Als ik ze dan even (=een paar weken) met rust laat, passen ze zich vaak aan en komt het goed. Als het niet goed komt krijgen ze weer een ander plekje. Maar vaak verplaatsen houden ze niet van. Sowieso merk ik dat mijn planten het fijner vinden als ik minder met ze 'doe', behalve dan noodzakelijke dingen zoals ongedierte bestrijden en natuurlijk water en/of voeding geven. Maar ook die dingen probeer ik pas te doen als het nodig is. Ongedierte zoals trips, wolluis, spint bestrijd ik meteen als ik het zie. Maar rouwvliegjes of een enkele dop- of schildluis kijk ik eerst even aan. Dan blijkt er meestal niet zo veel aan de hand.
pi_200672337
Bij mij staat alles wat niet een maranta-achtige is gewoon in de volle zon in een raam op het zuiden. :@

Maar mijn planten beginnen eigenlijk allemaal als stekje. Als je ze vanaf het begin aan de volle zon blootstelt kunnen ze daar beter tegen. Van de schaduw naar de zon verhuizen is wel een issue. Van nature blijven planten natuurlijk ook altijd op dezelfde plek. Als ik de boel verander dan hebben de meeste wel echt even drie, vier weken nodig om te acclimatiseren. Vaak sterft er dan wel het een en ander af. Daar doe je niet zoveel aan behalve de plant wat tijd en rust gunnen.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_200806030
Hoi! Een paar jaar geleden had ik een mini Strelitzia Nicolai en mijn plant is uitgegroeid tot bijna 2 meter inmiddels. Echt bizar want zo goed ben ik niet met planten maar deze plant is gewoon een overlever.

Ik merk dat de plant nu in de breedte groeit, maar ik wil het graag nog meer in de lengte hebben. Misschien is het een domme vraag maar kan ik de groei misschien in de hoogte bevorderen ipv in de breedte?
pi_200810697
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 00:08 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Hoi! Een paar jaar geleden had ik een mini Strelitzia Nicolai en mijn plant is uitgegroeid tot bijna 2 meter inmiddels. Echt bizar want zo goed ben ik niet met planten maar deze plant is gewoon een overlever.

Ik merk dat de plant nu in de breedte groeit, maar ik wil het graag nog meer in de lengte hebben. Misschien is het een domme vraag maar kan ik de groei misschien in de hoogte bevorderen ipv in de breedte?
Hier kun je niet veel aan doen. Je kan de oudere stengels zonder problemen wegknippen en je kan de overgebleven stengels wat bij elkaar binden met touw of geleidingsdraad.
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:08:34 #48
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200840362
Familie van me heeft bruine stipjes op alocasiablad. Iemand enig idee van de oorzaak?

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_200894723
Vandaag druk bezig geweest met m'n planten O+
Ik had de Kaapse primula in 3 potten staan en die heb ik samengevoegd in 2 potten zodat het wat voller oogt. Het was eerst 1 moederplant en 2 stekjes. Heb nu weer 3 nieuwe stekjes gemaakt. De Sansevieria heb ik verpot en ook nog een stekje van.



Die stekjes heb ik vanmiddag naar de plantenbieb gebracht. Met 2 euro bijbetalen heb ik 6 stekjes mee naar huis genomen 👍



Die heb ik net ook in potjes gedaan en nou staat het weer extra gezellig in de vensterbank 😍



[ Bericht 10% gewijzigd door _Hestia_ op 13-08-2021 16:07:05 ]
pi_200901966
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 09:08 schreef Dagoduck het volgende:
Familie van me heeft bruine stipjes op alocasiablad. Iemand enig idee van de oorzaak?

[ afbeelding ]
Herkenbare situatie. Hier exact hetzelfde, ook op een Alocasia. Het lijkt vooralsnog natuurlijk te zijn, maar ik houd in de gaten of het verspreidt als een schimmel. Als ik conclusies kan trekken kom ik erop terug. Mijn advies is aan je familielid is wel: als het zich begint te verspreiden, of als de vlekjes groeien, dan de geïnfecteerde bladeren wegsnoeien.

[ Bericht 0% gewijzigd door P8 op 13-08-2021 23:23:09 ]
Extremistisch gematigd.
pi_200903771
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 09:08 schreef Dagoduck het volgende:
Familie van me heeft bruine stipjes op alocasiablad. Iemand enig idee van de oorzaak?

[ afbeelding ]
Dit lijkt mij schade van trips. Ik heb een Alocasia Cuprea die ook een paar (iets andere) stippen heeft. Toch heb ik geen trips gevonden, ook niet op alle andere planten en het breidt zich ook niet uit. Op jouw foto zie ik alleen ook witte "stofjes" Dat zouden de trips kunnen zijn. De vlekken zijn de leegezogen cellen.
pi_201038060
Ik heb dus Lotje (pachira aquatica) begin dit jaar 60-80cm ingekort want groeide buiten proporties.

Dit was er in een jaar of 3 aangegroeid voordat de schaar er in ging. Alleen nu is die lengte er alweer bij gegroeid _O-

Kan ik Lotje terug snoeien tot de stam komend voorjaar, of is dat te rigoreus?
pi_201048090
quote:
0s.gif Op maandag 23 augustus 2021 08:46 schreef FranticDJ het volgende:
Ik heb dus Lotje (pachira aquatica) begin dit jaar 60-80cm ingekort want groeide buiten proporties.

Dit was er in een jaar of 3 aangegroeid voordat de schaar er in ging. Alleen nu is die lengte er alweer bij gegroeid _O-

Kan ik Lotje terug snoeien tot de stam komend voorjaar, of is dat te rigoreus?
Hmm, tot de stam snoeien lijkt me wat te rigoreus voor de tijd van het jaar. Je wil eigenlijk nog wel wat blaadjes overhouden. Maar snoeien nu kan prima hoor, ik zou zelf niet twijfelen :)
pi_201086311


Wij hebben een kitten sinds een week of twee :D vet schattig, alleen mijn Marantas ;(
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_201306456
Ik heb een joekel van een alocasia zebrina en ik ben hem zo zat :') hij is supergroot, topzwaar, waaiert alle kanten op en valt om in de gordijnen of over de bank, én er zit spint en trips in dus ik kan hem ook niet weggeven want dat wil ik mensen niet aandoen. En hij maakt steeds nieuwe bladeren aan dus ik kan het ook niet over m'n hart verkrijgen om hem weg te flikkeren :')
Overigens zit m'n halve plantenbestand onder de trips en spint. M'n orbi legt na ruim vijf jaar helemaal het loodje, m'n philodendron silver sword heeft het ook zwaar en zelfs de monstera heeft het onder de leden. Al m'n favoriete planten.
Zo klaar ermee :')
Tap tap tap
pi_201307067
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 september 2021 13:28 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb een joekel van een alocasia zebrina en ik ben hem zo zat :') hij is supergroot, topzwaar, waaiert alle kanten op en valt om in de gordijnen of over de bank, én er zit spint en trips in dus ik kan hem ook niet weggeven want dat wil ik mensen niet aandoen. En hij maakt steeds nieuwe bladeren aan dus ik kan het ook niet over m'n hart verkrijgen om hem weg te flikkeren :')
Overigens zit m'n halve plantenbestand onder de trips en spint. M'n orbi legt na ruim vijf jaar helemaal het loodje, m'n philodendron silver sword heeft het ook zwaar en zelfs de monstera heeft het onder de leden. Al m'n favoriete planten.
Zo klaar ermee :')
Trips :(

Ik zet de ergste slachtoffers vaak buiten en dan kijk ik of ze het overleven. In oktober mogen ze weer naar binnen. Survival of the fittest.
pi_201307106
quote:
0s.gif Op maandag 23 augustus 2021 23:42 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]
Hmm, tot de stam snoeien lijkt me wat te rigoreus voor de tijd van het jaar. Je wil eigenlijk nog wel wat blaadjes overhouden. Maar snoeien nu kan prima hoor, ik zou zelf niet twijfelen :)
Er staat dan ook komend voorjaar :T

maar dat ga ik maar wel doen... Navraag gedaan bij een kweker. Die zei dat 't kon en dat ze zo ook die pachira's met dikke stam enzo kweken.
pi_201307186
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 14:40 schreef yinu het volgende:

[..]
Trips :(

Ik zet de ergste slachtoffers vaak buiten en dan kijk ik of ze het overleven. In oktober mogen ze weer naar binnen. Survival of the fittest.
Ik heb hem ook op het balkon gezet :D
Tap tap tap
pi_201307744
Awww nu staat ie in de regen.
Tap tap tap
  zaterdag 11 september 2021 @ 16:48:40 #60
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_201308531
Ik heb een musa-stekje die wil iemand binnenkort wel wil hebben. Maar nu heeft ie trips :')
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_201310934
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 september 2021 15:49 schreef CherryLips het volgende:
Awww nu staat ie in de regen.
Dat vindt 'ie vast lekker!
pi_201312145
Wij hebben hier sinds een maand of twee een kat. En hoewel het echt een geweldig beest is levert dat uiteraard problemen op met de planten :')

Hij knaagt er wel wat aan, dus ik heb alles wat min of meer giftig is (en da's véél in mijn huis) in de badkamer gezet. Tot ergernis van mijn vriendin die nu in de keuken haar tanden staat te poetsen steeds :+ De vleeseters staan op de slaapkamer (want raam op het zuiden) en in huis staan nog een paar Maranta en Calathea, twee Nepenthes en ik heb zelfs weer zo'n vervloekte graslelie aangeschaft in de hoop dat ie daar mee aan de slag gaat.

Die graslelie vindt ie wel leuk, daar eet ie ook van, prima zo. Ik mag die dingen toch niet. Mijn Marantas zijn super leuk om doorheen te sluipen dus die geven nu één voor één de geest. Maar de Nepenthes zijn natuurlijk het meest interessant, vooral die lange dingen aan de bladeren waar de pitchers aan komen. Er zit ook regelmatig een plakkende vlek in z'n vacht omdat ie weer te dicht langs een pitcher geschuurd heeft :')

Maar goed, we gaan binnenkort (hopelijk) ook verhuizen, dan gaan de giftige planten naar mijn eigen hok, en dan komen er in de woonkamer alleen maar catproof planten. Ik weet ook wel dat de meeste licht-giftige planten niet echt een probleem vormen, maar voor m'n peace-of-mind wil ik toch niks meer in huis waar oxalaatcristallen in zitten.

Dus ik heb vast beetje rondgezocht, je kunt denk ik nog een verrassend mooie plantensetup maken met alleen maat catsafe planten.

- Musa, voor het mooie grote blad
- (Partheno)cissus als klimplant
- Bromelia en cyptanthus als bloemen en voor de kleurvariatie
- Fittonia voor wat kleine accenten in de potten en voor de kleurvariatie
- Nephrolepsis en Asplenium-varens voor wat contrast wat betreft bladvorm
- Calathea en Maranta voor wat beweging, bladtekeningen en wat grotere bladeren in de donkere hoekjes
- Nepenthes! Voor een tropische touch met de bekers en tegen muggen

Heb wel zin om de hele boel opnieuw in te richten :s) Kan ik eindelijk weer eens ongegeneerd een hele zooi nieuwe planten gaan halen *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door BlackLining op 11-09-2021 21:07:37 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_201313948
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 20:57 schreef BlackLining het volgende:
Wij hebben hier sinds een maand of twee een kat. En hoewel het echt een geweldig beest is levert dat uiteraard problemen op met de planten :')

Hij knaagt er wel wat aan, dus ik heb alles wat min of meer giftig is (en da's véél in mijn huis) in de badkamer gezet. Tot ergernis van mijn vriendin die nu in de keuken haar tanden staat te poetsen steeds :+ De vleeseters staan op de slaapkamer (want raam op het zuiden) en in huis staan nog een paar Maranta en Calathea, twee Nepenthes en ik heb zelfs weer zo'n vervloekte graslelie aangeschaft in de hoop dat ie daar mee aan de slag gaat.

Die graslelie vindt ie wel leuk, daar eet ie ook van, prima zo. Ik mag die dingen toch niet. Mijn Marantas zijn super leuk om doorheen te sluipen dus die geven nu één voor één de geest. Maar de Nepenthes zijn natuurlijk het meest interessant, vooral die lange dingen aan de bladeren waar de pitchers aan komen. Er zit ook regelmatig een plakkende vlek in z'n vacht omdat ie weer te dicht langs een pitcher geschuurd heeft :')

Maar goed, we gaan binnenkort (hopelijk) ook verhuizen, dan gaan de giftige planten naar mijn eigen hok, en dan komen er in de woonkamer alleen maar catproof planten. Ik weet ook wel dat de meeste licht-giftige planten niet echt een probleem vormen, maar voor m'n peace-of-mind wil ik toch niks meer in huis waar oxalaatcristallen in zitten.

Dus ik heb vast beetje rondgezocht, je kunt denk ik nog een verrassend mooie plantensetup maken met alleen maat catsafe planten.

- Musa, voor het mooie grote blad
- (Partheno)cissus als klimplant
- Bromelia en cyptanthus als bloemen en voor de kleurvariatie
- Fittonia voor wat kleine accenten in de potten en voor de kleurvariatie
- Nephrolepsis en Asplenium-varens voor wat contrast wat betreft bladvorm
- Calathea en Maranta voor wat beweging, bladtekeningen en wat grotere bladeren in de donkere hoekjes
- Nepenthes! Voor een tropische touch met de bekers en tegen muggen

Heb wel zin om de hele boel opnieuw in te richten :s) Kan ik eindelijk weer eens ongegeneerd een hele zooi nieuwe planten gaan halen *O*
Ik vind het super dat je hier zoveel rekening mee houdt. Alleen, gaat je kat ook naar buiten? Want daar zijn nog veel meer giftige planten. Ik merk in de praktijk dat mijn katten alleen eten van planten die niet giftig zijn (graslelie, cyperus/papyrus). Maar ik maak me er wel eens zorgen over.
pi_201314496
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 22:05 schreef yinu het volgende:

[..]
Ik vind het super dat je hier zoveel rekening mee houdt. Alleen, gaat je kat ook naar buiten? Want daar zijn nog veel meer giftige planten. Ik merk in de praktijk dat mijn katten alleen eten van planten die niet giftig zijn (graslelie, cyperus/papyrus). Maar ik maak me er wel eens zorgen over.
Alleen aan een touwtje :)

Het huis wat we voor ogen hebben heeft een afsluitbare binnentuin. Als dat allemaal doorgaat kan in zelf ook bepalen wat daarin komt natuurlijk.

En deze kitten is nu 16 weken, dus de nieuwsgierigheid wint het nogal eens van het verstand :+



Zo gaat dat dan. Arme Maranta :')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_201331334
:D

Ja, kittens... O+


(RIP Maranta)
pi_202070985




Wie weet wat er met mijn plant aan de hand is?
Volgens mijn moeder moet ik hem weggooien voordat hij de rest aansteekt, maar ik wil toch even een 2nd opinion.

Ik heb deze plant al 3 jaar ongeveer, en na de verhuizing is hij naast de balkondeur gaan staan.
Hij heeft het een tijdje enorm goed gedaan maar sinds een jaar hebben alle nieuwe bladeren een witte waas over zich en nieuwe bladeren worden ook niet zo groot meer.

Wat is er aan de hand?

[ Bericht 26% gewijzigd door summer2bird op 07-11-2021 15:34:00 ]
Twiddel
pi_202080078
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2021 15:28 schreef summer2bird het volgende:

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Wie weet wat er met mijn plant aan de hand is?
Volgens mijn moeder moet ik hem weggooien voordat hij de rest aansteekt, maar ik wil toch even een 2nd opinion.

Ik heb deze plant al 3 jaar ongeveer, en na de verhuizing is hij naast de balkondeur gaan staan.
Hij heeft het een tijdje enorm goed gedaan maar sinds een jaar hebben alle nieuwe bladeren een witte waas over zich en nieuwe bladeren worden ook niet zo groot meer.

Wat is er aan de hand?
Kun je het wit eraf vegen of zit het in het blad? Als je het eraf kunt vegen, is het dan kleverig of poederig? Kleverig zou ik denken een soort van luis, poederig een soort van schimmel. En als het in het blad zit trips of spint. Zie je kleine draadjes rondom je plant? Als spinnenwebben maar dan slordig? Dan is het misschien spint. Zie je dat niet? Dan is het misschien trips. Ik zou het eerste denken aan trips op basis van de foto maar het is moeilijk te zeggen.

Trips zuigen de cellen van de bladeren leeg en laten dan een soort zilver/grijze gloed achter op het blad. Je kunt de trips vaak wel zien als je even oefent. De volwassenen zijn klein en langwerpig, ongeveer 2-3 mm lang, en hebben vaak een streepje. De larven zijn nog wat kleiner, en zijn meestal lichtgeel, beige, wit of ik heb ook wel eens meer oranje-achtige gezien. Ze zitten meestal aan de onderkant van het blad, bij de nerf. Ik zou verwachten dat je ze wel kunt zien als je gaat zoeken, als je plant er zo aan toe is.

Als het trips is, en je zou het willen behandelen, kun je misschien het beste de erg aangedane bladeren verwijderen. De andere bladeren goed schoonmaken met een mengsel van water, spiritus en groene zeep of een andere spray (zie filmpje dat ik hierboven link). En dat een paar keer herhalen met telkens een week à 10 dagen ertussen. De kans bestaat dat je er wel een paar maanden zoet mee bent (mijn ervaring) maar het is wel een erg mooie plant. Dus het hangt ervan af hoe dol je er op bent. Bovendien is trips nooit op maar 1 plant te vinden :( dus moet je hoogstwaarschijnlijk en helaas toch al aan de slag. Als het trips is dus.

Oh ja, ik heb ook baat gehad bij een combinatie van 2 soorten biologische bestrijdingsbeestjes, namelijk nematoden (aaltjes) en roofmijten. Dat heeft bij mij de plaag onder controle gebracht. Nu doe ik nog onderhoud. Maar weg zijn ze niet :%
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 7 november 2021 @ 22:58:02 #68
39237 crew  H_T
2733
pi_202080098
Ik heb tijden geen kamerplanten gehad omdat ze toch dood gingen, maar nu heb ik een bromelia die het na de levensverwachting van zes maanden volgens het kaartje nog steeds overeind staat *O* Ben ik toch een beetje trots op
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_202080482
Nog iemand tips voor planten die geen zon willen ofzo..of liever doodgaan dan dat ze water krijgen ?
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 7 november 2021 @ 23:41:59 #70
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_202080573
quote:
0s.gif Op zondag 7 november 2021 23:30 schreef Geerd het volgende:
Nog iemand tips voor planten die geen zon willen ofzo..of liever doodgaan dan dat ze water krijgen ?
Sanseveria doet het bijna overal zonder al te veel aandacht.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 22 december 2021 @ 16:51:45 #71
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_202755319
Huis van mijn oma leeggetrokken na overlijden. Nog een anthuriums bij de buurvrouw kunnen dumpen, maar de rest mee naar huis genomen. Drie orchideeën die ik niet ga houden (duh ;) ). Een rode anthurium heb ik een mooi plekje in een rode vaas gegeven. Maak er nog wel eens een foto van.

Verder een tradescantia purple flame die ik ooit bij haar dumpte, die ga ik ook niet houden (heb er nog 3!) ;) Een spinnenplant die niet echt geweldig was en ik weg heb gegooid. En een mandje met twee vetplanten die ik in aparte potjes heb gezet. Deze heb ik op de vensterbank gezet in plaats van een helaas wel schitterende spinnenplant die ik ook weg ga doen (heb nog twee spinnenplanten).

Ben nu wel over het punt heen dat ik op logische plekken planten heb staan en ben meer op het punt dat overal in huis zich groepjes planten vormen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_202900382




Mijn Monstera Deliciosa planten zijn aan het sterven en ik weet niet waarom. Alle vier de stekken hebben problemen. De onderste bladeren worden geel en sterven af terwijl de hogere bladeren krijgen steeds bruinere plekken. Daarnaast komt er een vreemde geur van de planten af.

Probleem is eind herfst ontstaan dus ik dacht aan overwatering en heb toen zoveel als mogelijk grond verwijderd en gecontroleerd op wortelrot. Niets gevonden, maar toch de onderkant van de pot gevuld met hydrokorrels en nieuw grond gegeven. Ook alle slechte bladeren afgesneden en sindsdien geen water meer gegeven.

Het probleem blijft bestaan en een stek kan ik denk wel afschrijven. Wat is hier aan de hand en wat kan ik doen? De Monstera behoort toch wel het pronkstuk van de kamer te zijn maar dat is het nu niet.
pi_202900429
En als we dan toch bezig zijn, wat is dit voor een plant? Gekregen van mijn buurman maar die weet het ook niet.

pi_202900553
Clivia ?
pi_202900765
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 17:06 schreef Elleska het volgende:
Clivia ?
Thx, dat zal ‘m zijn. De buurman had het al over dat ‘ie maar eens in de zoveel tijd bloeit.
  donderdag 13 januari 2022 @ 16:39:04 #76
149959 SQ
snelle trees
pi_203172118
Ik ga hier ook maar eens meeposten.
Nadat mijn zoveelste Calathea het loodje legde ben ik me toch eens verder gaan verdiepen in de wondere wereld van kamerplanten en wat blijkt, ze houden niet van direct zonlicht. Geen wonder dat ze hun plek recht voor het raam op het zuiden niet overleefden _O-

Mijn grootste misser naast standplaats is dat ik ze nog steeds verdrink in de winter en in de zomer laat verdrogen omdat ik altijd elke week precies dezelfde hoeveelheid water geef.
Maar goed, ik leer nu van mijn fouten en ben van plan het beter te doen.

Planten die ik al jaren heb zijn o.a. een Dracaena (toch al minimaal 10 jaar als het niet meer is) die werkelijk op elk plekje prima doet, een Anthurium van een jaar of 5, een sansevieria van 5 jaar oud die inmiddels 3 sansevieria's is, en wonderwel een 4/5 jaar oude Stromanthe die, sinds ik 'm een half jaar geleden op mijn slaapkamer zette (op het noorden, geen verwarming aan, hoge luchtvochtigheid) ineens als een malle is gaan uitlopen en nu letterlijk z'n pot uit groeit.

In het voorjaar ga ik weer flink verpotten, voor nu iedereen maar in leven zien te houden met een beetje water per week :')
disclaimer
pi_203172779
Calathea en Stromanthe zijn dezelfde familie (marantaceae) dus dat klopt wel ja :Y
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  donderdag 13 januari 2022 @ 18:01:36 #78
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_203173044
Steeds meer bladeren van mijn epipremnum worden geel en vallen eraf. ;( Hij heeft het ruim een jaar heel goed gedaan op dezelfde plek, alleen sinds ik de plant en de wortels die buiten de pot groeiden heb afgeknipt gaat het maar zozo.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_203181579
Als nou morgen de plantenboer open gaat kan ik eindelijk mijn nieuwe huis gaan inrichten met planten *O*

Moet wel allemaal catproof want dat beest vreet overal aan. En ik ben van plan een aantal grote potten neer te zetten met daarin steeds meerdere planten. Scheelt ook gedoe met water geven :')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 09:46:56 #80
149959 SQ
snelle trees
pi_203181606
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 09:45 schreef BlackLining het volgende:
Als nou morgen de plantenboer open gaat kan ik eindelijk mijn nieuwe huis gaan inrichten met planten *O*

Moet wel allemaal catproof want dat beest vreet overal aan. En ik ben van plan een aantal grote potten neer te zetten met daarin steeds meerdere planten. Scheelt ook gedoe met water geven :')
Moeten al die planten wel precies vergelijkbare waterbehoefte hebben. En hoeveel moeite is het nou om een paar potten naast elkaar te bewateren? :D
disclaimer
pi_203181680
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 09:46 schreef SQ het volgende:

[..]
Moeten al die planten wel precies vergelijkbare waterbehoefte hebben. En hoeveel moeite is het nou om een paar potten naast elkaar te bewateren? :D
Planten passen zich maar aan. Zijn ze best goed in :)

Voor mij veel en je moet ook beseffen dat het in Huize Blacklining nodig is om de potten die niet op te grond staan niet alleen maar neer te zetten maar ook vast te maken, dat heeft iets te maken met het al eerder genoemde hier aanwezige zoogdier O-)

Voorheen had ik de meeste planten in 'potten' gemaakt van onkruiddoek. Gewoon een stoffen zak zeg maar. Vervolgens had ik een flinke diepe schaal, daar lag een flinke laag aquariumgrid in en daar op stonden de zakken met planten. Bodempje water erin laten staan, dan trekt het water via de steentjes en het onkruiddoek naar de plant maar staan ze nooit onder water. Op die manier kon je planten met verschillende behoeften best aardig combineren. De echte dorstige exemplaren druk je wat dieper in de grindlaag en de planten die wat droger moeten zet je er losjes bovenop. Doet ook wonderen voor de luchtvochtigheid rondom de plant.

Het gaat waarschijnlijk een selectie worden van varens, calathea-achtigen, nepenthes, hoya en aeschynanthus. En vooruit, een paar van die vervloekte graslelies, want die vindt De Kat het lekkerste.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_203181751
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 09:51 schreef BlackLining het volgende:
En vooruit, een paar van die vervloekte graslelies, want die vindt De Kat het lekkerste.
Ik moest lachen. :')
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_203181783
Meh. Nou ja, ik heb de foto hier volgens mij al een keer gedeeld, maar zo gaat dat dus :')

Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 10:06:35 #84
149959 SQ
snelle trees
pi_203181838
Oh je hebt een plantenvreter. Dat is wel kut ja. :')
disclaimer
pi_203182700
Van het lijstje dat je noemt is de Hoya giftig voor katten.
Ik heb die plant weg gedaan want wat ik dacht dat buiten bereik was bleek dat toch niet.
pi_203182892
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 11:16 schreef Elleska het volgende:
Van het lijstje dat je noemt is de Hoya giftig voor katten.
Ik heb die plant weg gedaan want wat ik dacht dat buiten bereik was bleek dat toch niet.
Hoya’s kunnen wel leuk hangen O+ Weet niet of dat cat-proof is?

Ik heb een hond en het enige waar hij interesse in heeft als ik met de planten bezig ben is het opeten van wegrollende hydrokorrels :')
pi_203182916
Volgens ASPCA zijn hoya niet giftig voor huisdieren. Schijnt wat latex in het sap te zitten maar daar vind ik eigenlijk maar één schimmige bron van. En als je gaat zoeken op 'latex cat' dan vind je hele andere dingen :+

'Buiten bereik houden' dat kennen we hier in huis niet. Het beest springt moeiteloos op een kast van twee meter hoog dus dat kun je gerust vergeten.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_203183574
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 11:29 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]
Hoya’s kunnen wel leuk hangen O+ Weet niet of dat cat-proof is?

Ik heb een hond en het enige waar hij interesse in heeft als ik met de planten bezig ben is het opeten van wegrollende hydrokorrels :')
Dat deed onze hond ook altijd, wat is dat toch.
Tap tap tap
pi_203190829
Planten kopen *O*
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_203249195
Ik heb even een vraag aan jullie: ik ben langzaamaan meer kamerplanten aan het verzamelen. Beneden en op de slaapkamer staat al het een en ander, maar nu wil ik er eigenlijk 1 of 2 in de badkamer. Dat zal niet makkelijk zijn want heel veel vocht en relatief weinig licht (iig geen direct licht op de plek van de plant), neigt echt wel naar schaduw ... ze zullen staan op een plank (hoewel ik ook nog twijfel over 1 voor het raam), hoog boven de grond, hoogte is max 30 cm, hangen kan wel. (maar ik haat klimop ;) )

Hebben jullie tips voor goede planten? Het gaat er vooral om dat ze groen zijn, bloemen hoeft helemaal niet.

Alvast bedankt!
pi_203249237
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 09:13 schreef MeisPluis het volgende:
Ik heb even een vraag aan jullie: ik ben langzaamaan meer kamerplanten aan het verzamelen. Beneden en op de slaapkamer staat al het een en ander, maar nu wil ik er eigenlijk 1 of 2 in de badkamer. Dat zal niet makkelijk zijn want heel veel vocht en relatief weinig licht (iig geen direct licht op de plek van de plant), neigt echt wel naar schaduw ... ze zullen staan op een plank (hoewel ik ook nog twijfel over 1 voor het raam), hoog boven de grond, hoogte is max 30 cm, hangen kan wel. (maar ik haat klimop ;) )

Hebben jullie tips voor goede planten? Het gaat er vooral om dat ze groen zijn, bloemen hoeft helemaal niet.

Alvast bedankt!
Nepenthes?
Tap tap tap
pi_203249241
Ik heb trouwens een soort zakjes gekocht die ik in de planten heb gehangen en daar zouden beestjes uit komen die de trips aanvallen.
Kan een paar weken duren, maar ben benieuwd.
Tap tap tap
pi_203254209
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 09:13 schreef MeisPluis het volgende:
Ik heb even een vraag aan jullie: ik ben langzaamaan meer kamerplanten aan het verzamelen. Beneden en op de slaapkamer staat al het een en ander, maar nu wil ik er eigenlijk 1 of 2 in de badkamer. Dat zal niet makkelijk zijn want heel veel vocht en relatief weinig licht (iig geen direct licht op de plek van de plant), neigt echt wel naar schaduw ... ze zullen staan op een plank (hoewel ik ook nog twijfel over 1 voor het raam), hoog boven de grond, hoogte is max 30 cm, hangen kan wel. (maar ik haat klimop ;) )

Hebben jullie tips voor goede planten? Het gaat er vooral om dat ze groen zijn, bloemen hoeft helemaal niet.

Alvast bedankt!
Ik denk meteen aan een soort varen. Houden van een hoge luchtvochtigheid en vaak ook wel van schaduw. En je hebt hele mooie die ook prachtig hangen.

Bijvoorbeeld de gewone krulvaren (Nephrolepis)



Of de venushaar (Adiantum Raddianum):



Of zelfs een hertshoornvaren (Platycerium Bifurcatum)

pi_203254235
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 14:42 schreef yinu het volgende:

[..]
Ik denk meteen aan een soort varen. Houden van een hoge luchtvochtigheid en vaak ook wel van schaduw. En je hebt hele mooie die ook prachtig hangen.

Bijvoorbeeld de gewone krulvaren (Nephrolepis)

[ afbeelding ]

Of de venushaar (Adiantum Raddianum):

[ afbeelding ]

Of zelfs een hertshoornvaren (Platycerium Bifurcatum)

[ afbeelding ]
Dank je wel! En @CherryLips ook! Ik zet ze allemaal op mijn lijstje, ik ga vrijdag eens even een rondje tuincentrum doen!
pi_203254255
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 09:17 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb trouwens een soort zakjes gekocht die ik in de planten heb gehangen en daar zouden beestjes uit komen die de trips aanvallen.
Kan een paar weken duren, maar ben benieuwd.
Ik ga ook weer wat van die zakjes met roofmijt en aaltjes voor in de grond kopen want de trips begint hier weer aardig toe te slaan. Zo gek, sommige planten hebben er erg veel last van en lijken er dan op een gegeven moment overheen te groeien, dan zie je nog wel een enkele trips maar wordt het geen uitbraak meer (of nog niet, kan zijn dat ik te vroeg juich). En andere planten ontspringen heel lang de dans maar krijgen het dan uiteindelijk toch... en weer andere zijn telkens weer de sjaak. Die laat ik nu maar gewoon buiten doodgaan. Mochten ze onverhoopt de winter overleven dan mogen ze wel weer een keer naar binnen. Doei Maranta :'(
pi_203254268
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 14:44 schreef MeisPluis het volgende:

[..]
Dank je wel! En @:CherryLips ook! Ik zet ze allemaal op mijn lijstje, ik ga vrijdag eens even een rondje tuincentrum doen!
Ik zag laatst ergens nog een hele mooie hangvaren, maar ik weet de naam niet meer. Was gewoon bij een tuincentrum dus goed kijken :)
pi_203256705
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 09:13 schreef MeisPluis het volgende:
Ik heb even een vraag aan jullie: ik ben langzaamaan meer kamerplanten aan het verzamelen. Beneden en op de slaapkamer staat al het een en ander, maar nu wil ik er eigenlijk 1 of 2 in de badkamer. Dat zal niet makkelijk zijn want heel veel vocht en relatief weinig licht (iig geen direct licht op de plek van de plant), neigt echt wel naar schaduw ... ze zullen staan op een plank (hoewel ik ook nog twijfel over 1 voor het raam), hoog boven de grond, hoogte is max 30 cm, hangen kan wel. (maar ik haat klimop ;) )

Hebben jullie tips voor goede planten? Het gaat er vooral om dat ze groen zijn, bloemen hoeft helemaal niet.

Alvast bedankt!
Pothos (Epipremnum, niet Philondendron) kan ook nog! En eventueel sansevieria (Dracaena Trifasciata eigenlijk, tegenwoordig) maar meh.

Nepenthes is wel heel erg vet, zijn vleeseters 8-) maar die hebben eigenlijk wel behoorlijk wat (indirect) licht nodig. Misschien dat je er met de echte moerassoorten nog mee weg komt, Nepenthes Ampullaria of Veitchii of een goeie hybrid daarvan. Bedenk ook dat die dingen geen kraanwater mogen, maar alleen regenwater of gedemineraliseerd water.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_203329923
Ah leuk, een kamerplantentopic. Ik heb hier al heel lang (8 jaar?) een Dracaena Fragrans staan. Af en toe kleurt er eens een blad geel en dan bruin/dood, of krijgt hij dode puntjes, maar over het algemeen ziet hij er nog prima uit al zeg ik het zelf.



Vroeger waren de bladeren minder groot en had je echt 4 verschillende boompjes op verschillende hoogtes die ook goed van elkaar te onderscheiden waren (voorbeeld). Nu is het allemaal wat wilder geworden maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg.

Dan heb ik ook nog een paar Sansevieria's en een drietal Kalanchoë Blossfeldiana's:



Ik las wel dat het moeilijk is om die Kalanchoë's nog een keer te laten bloeien als ze uit zijn gebloeid en dat ze in de praktijk vaak in de kliko belanden, maar ik ga mijn best doen om ze ook jaren mee te laten gaan. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik lees dat je om bloemen op te wekken, je ze na de bloei een week of 5-6 in een donkere ruimte moet zetten met minimaal water, om ze daarna weer terug in het licht te plaatsen.

Ik weet niet of het gaat lukken en het is sowieso wel vervelend om steeds met die potten te gaan leuren dus ik ben ook al wel low key op zoek naar een ander type kamerplant voor op de vensterbank (oosten, nooit hele hevig zon, wel licht). Eigenlijk het liefst eentje die ook regelmatig bloeit. Hij mag niet te breed of te hoog zijn want dan passen ze niet meer op de vensterbank. Er zit een radiator onder maar die staat eigenlijk nooit aan omdat ik vloerverwarming heb. En ik heb airco dus echt heet zal hij het niet krijgen. Heeft iemand nog een goede tip?
  zondag 23 januari 2022 @ 12:52:41 #99
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203330325
Ik kom me hier ook maar eens melden als plantenmoeder. Mijn dracaena kan goed tegen direct zonlicht, die heeft een plekje bij het raam. Verder een cactus die al jaren weet te overleven. En ficus elastica is ook niet kapot te krijgen. Daarnaast nog een paar neppers :@ .









Wij gaan bijna verbouwen maar na de verbouwing wil ik wel meer groen in huis. Zal voornamelijk hangend zijn want we hebben hier een kleine sloopkogel van een jaar oud rondlopen die aarde niet lekker vindt, maar toch elke keer weer proberen.

Die dracaena vult wel lekker dus daar wil ik er nog wel 1 van. Verder zoek ik nog makkelijke hangplanten. Op mijn kantoor heb ik 2 philodendrons die heel erg blij worden in indirect licht en om de week een enorme plens water.



Ik vind zo'n erwtenplantje leuk bovenop een plann, maar alleen als die echt gedijt (dus niet zo'n zielig kaal bosje).

[ Bericht 20% gewijzigd door Seven. op 23-01-2022 13:03:00 ]
Resistance is futile.
  zondag 23 januari 2022 @ 12:53:33 #100
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203330341
Trouwens! Planten en vloerverwarming, wat zijn daar de ervaringen mee? Zijn er planten die daar echt heel goed op gaan? Want dan moet ik die hebben.
Resistance is futile.
  zondag 23 januari 2022 @ 13:25:40 #101
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_203330818
Mijn kleine crassula een beetje veel water gegeven vorige keer. Dag blaadjes, bijna kaal.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_203335585
quote:
5s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:53 schreef Seven. het volgende:
Trouwens! Planten en vloerverwarming, wat zijn daar de ervaringen mee? Zijn er planten die daar echt heel goed op gaan? Want dan moet ik die hebben.
Kan me voorstellen dat het beter werkt dan met een radiator, aangezien daar echt veel hete droge lucht vanaf komt. Vloerverwarming lijkt me een stuk gelijkmatiger en aangezien planten nogal autistisch zijn denk ik dat nagenoeg elke plant daar wel goed op gaat.

Tevens jaloers.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_203336901
quote:
5s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:53 schreef Seven. het volgende:
Trouwens! Planten en vloerverwarming, wat zijn daar de ervaringen mee? Zijn er planten die daar echt heel goed op gaan? Want dan moet ik die hebben.
Mijn ervaring is dat je uit komt op krukjes, tafeltjes ed. Om ze toch iets van de grond af te krijgen.
pi_203337006
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 18:09 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Kan me voorstellen dat het beter werkt dan met een radiator, aangezien daar echt veel hete droge lucht vanaf komt. Vloerverwarming lijkt me een stuk gelijkmatiger en aangezien planten nogal autistisch zijn denk ik dat nagenoeg elke plant daar wel goed op gaat.

Tevens jaloers.
Ja vloerverwarming is verwarming op lage temperatuur en heel gelijkmatig. Dus geen radiator van potentieel 90 graden die je planten kan doen verbranden. Het enige wat je wel zou kunnen hebben is koudeval/tocht bij slecht tot matig geïsoleerde ramen.
  maandag 24 januari 2022 @ 12:35:05 #105
149959 SQ
snelle trees
pi_203343781
Ik zal m'n plantjes ook eens delen :)

Keuken
Mijn schefflera, die op de badkamer ineens op sterven na dood was en die sinds zijn verplaatsing naar de keuken (raam op noorden) enorm is gaan groeien. 2 spathyphillums staan nu op t oosten, ze stonden meer in de schaduw maar dat was toch net te donker dus heb ik ze geruild met de sansevierias, en een zamioculcas die ik pas net heb staan op de eettafel:


Zithoek:
Triootje van Dieffenbachia, Rhipsalis en een Peperomia. De Dieffenbachia is vrij nieuw, de peperomia is al 2 keer op 1 blaadje na dood geweest en de Rhipsalis gaat qua levendigheid op en af, maar heb ik toch al enkele jaren inmiddels.
Dan de tamelijk nieuwe Strelitzia waarvan ik hoop dat ie HUGE gaat worden. De goudpalm, en een nieuwe Calathea nadat de vorige deaud ging:

Staat allemaal op zuid/zuidoost (calathea verder van t raam)

Op de badkamer heb ik een Monstera die alle andere planten in de bak er uit heeft gewerkt, die vindt het daar wel lekker _O- en een gloednieuwe Calathea. En op de kamer van mijn dochter een Tradescantia die wat moeite lijkt te hebben met de zon:


Mijn oudjes (planten die ik echt al jaaaaaaren heb): Stromanthe op noordraam slaapkamer, anthurium die het nu ff moeilijker heeft op zuidoost, de sansevieria (in de schaduw) die inmiddels 3 sansevierias is, en de Dracaena op de overloop boven:


En dan, mijn kneusjes, misschien dat er nog tips zijn :')
Zo'n zelfde Stromanthe maar dan nieuwer. Heeft te lang bij het raam op het zuiden gestaan. Ik hoop dat ie bij gaat trekken, ik sproei m nu dagelijks en hij staat nu op het noorden. Mijn Calathea Rufibarba die ik achtereenvolgens verdronken en toen verdroogd heb :') Staat op een kast 4 meter van het zuidraam af. Sproei ik nu ook dagelijks, maar man wat een lastige planten zijn dat qua water :')
En mijn Monstera, die denk ik een optater heeft gehad van zijn periode op het volle zuiden, maar die ook maar niet bij wil trekken. Het nieuwe blad rolt ook niet lekker uit en begint al bruine plekjes te krijgen. Ik denk niet dat het aan te weinig water ligt, maar wat dan wel? Iemand?


[ Bericht 1% gewijzigd door SQ op 24-01-2022 13:14:14 ]
disclaimer
pi_203344509
quote:
5s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:53 schreef Seven. het volgende:
Trouwens! Planten en vloerverwarming, wat zijn daar de ervaringen mee? Zijn er planten die daar echt heel goed op gaan? Want dan moet ik die hebben.
Ik heb al een hele tijd (een jaar of zo?) een drakenbloedboom, een goudpalm, een calathea en zo'n "geldboom" staan, en die lijken het allemaal zonder problemen te doen. Ze staan in een pot, dan op een rubberen Ikea onderzetter en dan rechtstreeks op de grond.
  maandag 24 januari 2022 @ 21:27:30 #107
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203351457
Helaas geen tips @SQ maar indrukwekkende verzameling heb je stiekem!
Resistance is futile.
pi_203351483
@SQ staat de monstera nu bij een verwarming? Dat trok de mijne bijzonder slecht.
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 24 januari 2022 @ 21:43:04 #109
149959 SQ
snelle trees
pi_203351721
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:28 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
@:SQ staat de monstera nu bij een verwarming? Dat trok de mijne bijzonder slecht.
Ja, maar op de slaapkamer hoor, dus die staat effectief nooit aan :')

quote:
14s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:27 schreef Seven. het volgende:
Helaas geen tips @:SQ maar indrukwekkende verzameling heb je stiekem!
Haha ja, ik heb natuurlijk ook best wat ruimte om te vullen, dan gaat het stiekem best rap.
disclaimer
pi_203352011
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:43 schreef SQ het volgende:

[..]
Ja, maar op de slaapkamer hoor, dus die staat effectief nooit aan :')
[..]
Haha ja, ik heb natuurlijk ook best wat ruimte om te vullen, dan gaat het stiekem best rap.
Ah ja, ik zag iets wat op een radiator leek. Dan weet ik het ook niet.
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 24 januari 2022 @ 22:03:16 #111
149959 SQ
snelle trees
pi_203352107
Het is ook een verwarming, een convector. Maar als ie al aan staat komt daar geen hete lucht vanaf.
Zou het misschien nog kunnen dat ie het koud heeft? Zo bij een raam kan het toch best fris worden.
disclaimer
pi_203352271
Mooie verzameling @SQ ! Ik neem aan dat je de monstera al op beestjes hebt gecheckt?
En hoe is de luchtvochtigheid op de slaapkamer? A
  maandag 24 januari 2022 @ 22:17:44 #113
149959 SQ
snelle trees
pi_203352357
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 22:12 schreef yinu het volgende:
Mooie verzameling @:SQ ! Ik neem aan dat je de monstera al op beestjes hebt gecheckt?
En hoe is de luchtvochtigheid op de slaapkamer? A
Luchtvochtigheid is in elk geval stukken hoger dan in de woonkamer en ik besproei m sinds kort ook minimaal om de dag.
Beestjes heb ik niet kunnen ontdekken :D
disclaimer
pi_203352874
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 22:17 schreef SQ het volgende:

[..]
Luchtvochtigheid is in elk geval stukken hoger dan in de woonkamer en ik besproei m sinds kort ook minimaal om de dag.
Beestjes heb ik niet kunnen ontdekken :D
Hm. Als het licht nu op orde is, zou ik even het groeiseizoen afwachten. Mijne maken nu weinig tot geen nieuwe bladeren. Ik heb er eentje die maakt hele grote bladeren, maar alleen in de lente en zomer, en dan maar ongeveer 2 à 3 per jaar. Het is 1 stengel. Die andere is meer stengels en die maakt ook wat meer, en kleinere bladeren aan, lijkt meer op die van jou. Die maakt in de winter soms ook een beetje een mislukt blad aan. Vorig jaar zelfs eentje die eruit zag alsof hij aangevreten was, maar dat kwam omdat hij 'vastgeplakt' bleef zitten bij het uitrollen.
pi_203354944
Ik zou eerder zeggen te weinig voeding, te zien aan de gele gloed op de bladeren. Maar ik zou ook nog even een maandje wachten met dat te geven. Eind januari is wel heel vroeg.

Sowieso wonen ze in de tropen natuurlijk normaal gesproken. Ze kennen geen seizoenen en als jij ze dan van de zomer op het zuiden ineens in een koude slaapkamer op het noorden (aanname) zet dan kan ik me wel voorstellen dat het even duurt voor die gewend is.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 09:45:42 #116
149959 SQ
snelle trees
pi_203355220
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 09:18 schreef BlackLining het volgende:
Ik zou eerder zeggen te weinig voeding, te zien aan de gele gloed op de bladeren. Maar ik zou ook nog even een maandje wachten met dat te geven. Eind januari is wel heel vroeg.

Sowieso wonen ze in de tropen natuurlijk normaal gesproken. Ze kennen geen seizoenen en als jij ze dan van de zomer op het zuiden ineens in een koude slaapkamer op het noorden (aanname) zet dan kan ik me wel voorstellen dat het even duurt voor die gewend is.
Ja, daar heb je wel een punt :D
Nou ja, we wachten het maar even rustig af, en dan vanaf maart inderdaad maar wat gaan bijvoederen. Het wordt al een tijdje niet slechter, dat scheelt.
disclaimer
  dinsdag 25 januari 2022 @ 10:57:36 #117
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_203356039
Ik heb geen enkele plant rechtstreeks in een sierpot staan.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 25 januari 2022 @ 11:00:11 #118
149959 SQ
snelle trees
pi_203356065
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 10:57 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb geen enkele plant rechtstreeks in een sierpot staan.
Ik doe dat nu ook niet meer bij mijn nieuwe planten. En ben van plan de oudjes weer terug te potten in kweekpotten. Maar dan moet ik wel flink gaan investeren in nog grotere sierpotten ;(
disclaimer
  dinsdag 25 januari 2022 @ 11:08:25 #119
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_203356163
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 11:00 schreef SQ het volgende:

[..]
Ik doe dat nu ook niet meer bij mijn nieuwe planten. En ben van plan de oudjes weer terug te potten in kweekpotten. Maar dan moet ik wel flink gaan investeren in nog grotere sierpotten ;(
Die blauwe potten waar die lepelplant in staat, daar heb ik er eentje van in het geel. Vorig voorjaar gekocht voor mijn oma, en nu met de erfenis is ie hier belandt. Had ik zelf toch liever de blauwe gehad :+ Alhoewel, de gele valt wel aardig weg bij de houten vloer.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 25 januari 2022 @ 14:23:13 #120
149959 SQ
snelle trees
pi_203358814
Ik neem mijn woorden terug over geen beestjes op de monstera. Maar ze zijn wel echt fucking klein dus makkelijk te missen. :@ moest echt 5 minuten staren en toen zag ik ineens dat die stipjes bewogen.

Plant nu dus vlug in quarantaine in de bijkeuken en maar behandelplan opstellen _O-
disclaimer
pi_203358935
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 22:03 schreef SQ het volgende:
Het is ook een verwarming, een convector. Maar als ie al aan staat komt daar geen hete lucht vanaf.
Zou het misschien nog kunnen dat ie het koud heeft? Zo bij een raam kan het toch best fris worden.
Even een tip: koude/tocht geeft donkere vlekken op de bladeren. De vlekken op je Monstera zijn duidelijk het resultaat van beestjes.. helaas!
Protège moi de mes désirs.
pi_203359705
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 14:23 schreef SQ het volgende:
Ik neem mijn woorden terug over geen beestjes op de monstera. Maar ze zijn wel echt fucking klein dus makkelijk te missen. :@ moest echt 5 minuten staren en toen zag ik ineens dat die stipjes bewogen.

Plant nu dus vlug in quarantaine in de bijkeuken en maar behandelplan opstellen _O-
Oh shit. Trips? Daar hebben monstera's gauw last van. En omdat je ze nauwelijks kunt zien ben je er altijd te laat bij. Ik weet dat uit ervaring helaas.

Mijn behandelplan heb ik al vaker gepost. Maar het gaat als volgt: de meest aangetaste bladeren meteen verwijderen. Auw, ik weet het, maar toch doen! Want die fuckers leggen eitjes in de bladeren en anders ben je helemaal lang bezig. Plus die bladeren worden toch nooit meer mooi en kosten de plant alleen maar energie. Daarna de bladeren goed poetsen. Voordeel van monstera t.o.v. dracena: lekker grote bladeren en je kunt ze goed zien. Ik gebruik een mengsel van zeep en spiritus in water. 1 eetl. groene zeep, flinke scheut spiritus, aanvullen met water in de plantenspuit. Spray, poets, doekje in de was, en herhaal over 10 dagen.

Daarnaast koop ik zowel roofmijt (die eten de volwassen trips) als nematoden (microscopisch kleine aaltjes die de trips-poppen die in de aarde liggen te verpoppen infecteren). Dat doe ik binnenkort weer want trips is nooit over.

Als je niet aan de plant gehecht bent en je weet zeker dat het op geen enkele andere plant zit, kun je ook overwegen om de plant weg te doen. Verbranden zou ik zeggen maar dat komt omdat ik een ongeëvenaarde haat jegens trips heb. Er zijn ook plantenasiels die het niet erg vinden. Maar je moet het er wel bijzeggen, want ik vermoed dat mijn trips van een besmet stekje komt en als ik erachter kom van wie ik dat stekje heb gekregen dan heb ik nog een aardig appeltje met diegene te schillen.

Tot zover mijn persoonlijke trauma tips. Sterkte.

En ga meteen je andere planten checken alsjeblieft want trips is besmettelijker dan Omikron en heeft ook een hogere R-waarde als het weer lente wordt. 1 Trips-vrouwtje kan in een voortplantingscyclus 150 nakomelingen produceren en als de omstandigheden goed zijn (warm, lage luchtvochtigheid) kan dat iedere 4-7 dagen :'( :'( :'(
  dinsdag 25 januari 2022 @ 16:08:11 #123
149959 SQ
snelle trees
pi_203359996
Ik zie de beestjes op geen van mijn andere planten zitten, heb ze net al met chirurgische precisie geïnspecteerd. Tenminste, ik zie die larven niet. Ik denk dat ik m dan maar gewoon in de kliko pleur en met een nieuwe begin :') zo mooi is ie nou ook weer niet _O-
disclaimer
pi_203360144
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 16:08 schreef SQ het volgende:
Ik zie de beestjes op geen van mijn andere planten zitten, heb ze net al met chirurgische precisie geïnspecteerd. Tenminste, ik zie die larven niet. Ik denk dat ik m dan maar gewoon in de kliko pleur en met een nieuwe begin :') zo mooi is ie nou ook weer niet _O-
Ik begrijp die keuze helemaal.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 17:21:29 #125
149959 SQ
snelle trees
pi_203360926
Tripsbeestjes nu ook op 1 takje van mijn arme goudpalm gespot. Er gaat een wereld voor me open ;(
disclaimer
pi_203362016
Trips is kut ja :{ hardnekkig ook. Moet hier wel een hele bijzondere plant zijn wil die geen enkeltje kliko winnen.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_203362081
Hier gaat alles met beestjes ook de kliko in. Got no time for that.
Protège moi de mes désirs.
pi_203368840
Bladluis, wolluis en rouwvliegjes wil ik de strijd wel mee aan. Die laatste twee zijn hier sowieso permanent gevestigd :')

Trips, en erger nog schildluis, daar heb ik geen zin in.

Edit: spint :r
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_203372537
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 18:40 schreef BlackLining het volgende:
Trips is kut ja :{ hardnekkig ook. Moet hier wel een hele bijzondere plant zijn wil die geen enkeltje kliko winnen.
Dit is zo'n moeilijke keuze. Ik heb veel planten, en veel hebben er nu trips (gehad). Ik ben er mee bezig sinds de eerste (superwarme en droge) corona-zomer. Toen is met de warmte en de lage luchtvochtigheid, en doordat ik het probleem niet herkende, de trips hier geëxplodeerd. Ik heb toen zeker 20 of meer planten weggedaan. Maar het is nu eigenlijk overal. Telkens weer vind ik trips ook op de meest onlogische planten (lidcactus! zaagtandcactus!). Daar zijn ze overigens best goed te bestrijden. Net als op de Monstera's door de grote bladeren. Maar bijvoorbeeld al mijn graslelies en tradescantia's zijn eraan onderdoor gegaan, en wat nog levensvatbaar was heb ik toch weggedaan. Maar als ik alle planten weg doe waar ik nu nog 1 trips op vind, kan ik echt wel helemaal opnieuw beginnen. En zelfs dan zou ik denk ik een tijd moeten wachten want de trips zit waarschijnlijk vast nog wel ergens in een hoekje of gaatje. Dat vind ik toch wel lastig. De trips is dus endemisch geworden hiero. Dus ik blijf aan de gang met handmatig verwijderen, en biologische bestrijding, en als een plant een erge aanval krijgt gaat 'ie weg. Ik troost me met de gedachte dat Summer Rayine Oakes ook trips heeft. En dat ene meisje van Mama Botanica ook. Evenals de gemiddelde wiet- of tomatenkweker. Ze zijn grotendeels resistent tegen pesticiden. Trips is een fact of life geworden :( :'(

(En even voor alle mensen die nu denken dat 'corona endemisch is geworden' en dat we daardoor in het 'pandemisch eindspel zijn beland': endemisch betekent gewoon onderdeel van het systeem in een bepaalde regio, NIET dat het geen erge ziekte meer is. HIV is ook endemisch in grote delen van de wereld. Net als malaria. Of ebola.)


En inderdaad, wolluis is echt een eitje vergeleken hierbij. Ik heb 1 plant aan wolluis verloren, dat was een kentia-palm waar ze helemaal in de plooien van de stammetjes waren gaan zitten en daar is echt geen beginnen aan. Maar op de gemiddelde vetplant vind ik het nog best wel bevredigend om ze eraf te halen met een tissue met spiritus [/sadist]
pi_203372616
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 19:39 schreef Puala het volgende:

[..]
Mijn ervaring is dat je uit komt op krukjes, tafeltjes ed. Om ze toch iets van de grond af te krijgen.
Ja dat heb ik ook. Anders droogt juist het onderste gedeelte van de aarde zo snel uit en dan blijf je bezig met water geven.
pi_203373248
Geven jullie ook thee aan jullie planten?

Ik doe het zo eens om de 3 maand. Ik laat een liter water koken en sop er daarna een theezakje in. Dat laat ik net zolang er in hangen tot het water afgekoeld is (45 à 60min.). Daarna gewoon bij de kamerplanten gieten en als je iets over hebt, tussen de hagen in de tuin uitgieten.

Hoorde ooit wel eens dat er tannine in thee zit en dat heel goed is voor je planten. Verder geen idee of dat echt zo is.
Cindy De Vuyst
pi_203385620
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 13:19 schreef yinu het volgende:

[..]
Ja dat heb ik ook. Anders droogt juist het onderste gedeelte van de aarde zo snel uit en dan blijf je bezig met water geven.
Ik geef mijn planten waar mogelijk ook van onderaf water. Binnenpot eruit, water in de sierpot, binnenpot terug erin. Misschien is dat nog een optie.

Mijn planten gaan daar wel lekker op. MIjn kat niet, die vond het net zo leuk om vochtige aarde door het huis te verspreiden. Dat is helaas nu afgelopen. :7
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  donderdag 27 januari 2022 @ 11:14:57 #133
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_203385889
Ik heb maar een tweetal planten op schoteltjes staan dus die geef ik van onderaf water. Een ZZ inverband met wortelrot en een andere omdat ik gewoon geen juiste maat sierpot ervoor heb _O- Verder zet ik mijn planten in sierpot in een (kunststof afwas)teiltje en geef ze daarin water, eens per week tot ze helemaal nat zijn (uiteraard niet bij planten die minder water nodig hebben). Maar wel bij de musa, krulvaren, graslelie enzo. Dan laat ik ze nog even op het aanrecht uitlekken en zet ze weer terug in de sierpot. Zo weet ik zeker dat ze niet in een laag water in de sierpot staan. Ze doen het vrijwel allemaal prima op dit watergeefritme.

Die musa begint wel flink zwaar te worden om steeds zo water te geven trouwens _O- Mocht ik die nog een keer verpotten dan komt er gewoon een schoteltje onder.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_203396551
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 10:58 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ik geef mijn planten waar mogelijk ook van onderaf water. Binnenpot eruit, water in de sierpot, binnenpot terug erin. Misschien is dat nog een optie.

Mijn planten gaan daar wel lekker op. MIjn kat niet, die vond het net zo leuk om vochtige aarde door het huis te verspreiden. Dat is helaas nu afgelopen. :7
Haha, je arme kat!

Ik heb voornamelijk veel hangplanten en planten die op hoge plaatsen staan. De ruimte is hoog en heeft dakramen en leent zich daar goed voor. Dus het probleem valt mee. De meeste planten die wel op de grond staan zijn groot en hebben een grote pot, sommige op wieltjes. Die hebben geen binnenpot. Dat is wel een beetje riskant maar het zijn grotendeels planten die vrij droog kunnen blijven (grote sansevieria, een clustertje aloe vera's, twee dracena's samen in een pot) dus we geven gewoon spaarzaam water.

Hangplanten zijn weer een heel nieuwe uitdaging qua water geven trouwens, maar goed, we zijn er nu aan gewend. Hoewel we laatst per ongeluk nog een pannenkoek verzopen hebben. De hangplanten hebben allemaal wel een losse binnenpot, maar deze had per ongeluk in de schaal wat water staan en kennelijk toen wortelrot opgelopen, waardoor het water minder goed opgenomen werd en het water in de schaal steeds meer werd. -O-
  zondag 30 januari 2022 @ 12:32:28 #135
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203431381
Ik wil een kruidentuintje in mijn vensterbank met basilicum, bieslook en munt en oregano.

Ik heb 2 van deze dubbele kruidenbakken, op zich werken ze goed.

https://www.mepal.com/nl/(...)5-883f-1b86bfa127ad]

Alleen ik zet er steeds van die goedkope supermarkt plantjes in en die zijn amper in leven te houden.

Nog meer mensen met kruidentuintjes?
Resistance is futile.
  zondag 30 januari 2022 @ 12:35:32 #136
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203431427
quote:
6s.gif Op donderdag 27 januari 2022 11:14 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb maar een tweetal planten op schoteltjes staan dus die geef ik van onderaf water. Een ZZ inverband met wortelrot en een andere omdat ik gewoon geen juiste maat sierpot ervoor heb _O- Verder zet ik mijn planten in sierpot in een (kunststof afwas)teiltje en geef ze daarin water, eens per week tot ze helemaal nat zijn (uiteraard niet bij planten die minder water nodig hebben). Maar wel bij de musa, krulvaren, graslelie enzo. Dan laat ik ze nog even op het aanrecht uitlekken en zet ze weer terug in de sierpot. Zo weet ik zeker dat ze niet in een laag water in de sierpot staan. Ze doen het vrijwel allemaal prima op dit watergeefritme.

Die musa begint wel flink zwaar te worden om steeds zo water te geven trouwens _O- Mocht ik die nog een keer verpotten dan komt er gewoon een schoteltje onder.
Ik zet de hangplanten in de bijkeuken onder de kraan met een flinke plens, en daar laat ik ze dan een dagje uitlekken. Afwasteil is ook een goed idee, ik heb straks permanente bezetting van de wasbak als ik het aantal planten uit ga breiden :') .

Hoe groot is je musa?
Resistance is futile.
  zondag 30 januari 2022 @ 12:37:22 #137
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203431444
Iemand al ondersteboven plantjes geprobeerd? In de woonkamer heb ik geen andere keus dan hangplantjes ivm een kleine vandaal van 1 jaar oud. Dus ondersteboven lijkt me dan ook leuk om te proberen.
Resistance is futile.
  zondag 30 januari 2022 @ 13:13:58 #138
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_203432093
quote:
7s.gif Op zondag 30 januari 2022 12:35 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik zet de hangplanten in de bijkeuken onder de kraan met een flinke plens, en daar laat ik ze dan een dagje uitlekken. Afwasteil is ook een goed idee, ik heb straks permanente bezetting van de wasbak als ik het aantal planten uit ga breiden :') .

Hoe groot is je musa?


Foto van drie weken geleden. Bijna een meter hoog denk ik.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 30 januari 2022 @ 13:17:34 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203432155
quote:
6s.gif Op zondag 30 januari 2022 13:13 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Foto van drie weken geleden. Bijna een meter hoog denk ik.
En je wordt opa, zie ik! Hoe lang laat je de jonkies zitten?
Resistance is futile.
pi_203432901
quote:
7s.gif Op zondag 30 januari 2022 12:32 schreef Seven. het volgende:
Alleen ik zet er steeds van die goedkope supermarkt plantjes in en die zijn amper in leven te houden.
Hoe zet je die erin?

De pol scheuren en er ruim potgrond omheen doen werkt een stuk beter is mijn ervaring.
  zondag 30 januari 2022 @ 14:12:16 #141
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_203433035
quote:
7s.gif Op zondag 30 januari 2022 13:17 schreef Seven. het volgende:

[..]
En je wordt opa, zie ik! Hoe lang laat je de jonkies zitten?
Vorig jaar heb ik er twee afgehaald die waren 10+ cm denk ik. De ene brak tijdens het snijden en de andere deed het wel aardig voor een aantal maanden maar had trips dus heb ik weggeflikkerd. ;(

Voor wat er nu groeit heb ik geen plannen. Laat ik lekker zitten voorlopig.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 30 januari 2022 @ 16:14:00 #142
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203434759
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 14:03 schreef Elleska het volgende:

[..]
Hoe zet je die erin?

De pol scheuren en er ruim potgrond omheen doen werkt een stuk beter is mijn ervaring.
1 op 1 uit de verpakking :@
Resistance is futile.
  Moderator zondag 30 januari 2022 @ 17:00:55 #143
5428 crew  miss_sly
pi_203435282
quote:
7s.gif Op zondag 30 januari 2022 12:32 schreef Seven. het volgende:
Ik wil een kruidentuintje in mijn vensterbank met basilicum, bieslook en munt en oregano.

Ik heb 2 van deze dubbele kruidenbakken, op zich werken ze goed.

https://www.mepal.com/nl/(...)5-883f-1b86bfa127ad]

Alleen ik zet er steeds van die goedkope supermarkt plantjes in en die zijn amper in leven te houden.

Nog meer mensen met kruidentuintjes?
Dat zijn wel leuke, handige potten daarvoor. Ik zou ook graag in ieder geval munt en basilicum willen. Misschien peterselie en tijm.
De potjes op zichzelf zijn dus wel goed? Misschien kun je eens bij een kweker plantjes halen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 30 januari 2022 @ 17:06:17 #144
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203435353
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 17:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat zijn wel leuke, handige potten daarvoor. Ik zou ook graag in ieder geval munt en basilicum willen. Misschien peterselie en tijm.
De potjes op zichzelf zijn dus wel goed? Misschien kun je eens bij een kweker plantjes halen?
Die potten zijn prima, m'n man heeft op een gegeven moment zelf van een oud tshirt lont gemaakt toen we er 1 kwijt waren. Dus onderin staat water en dan heb je er 1-2 weken geen omkijken naar.
Resistance is futile.
  Moderator zondag 30 januari 2022 @ 18:17:33 #145
5428 crew  miss_sly
pi_203436246
quote:
7s.gif Op zondag 30 januari 2022 17:06 schreef Seven. het volgende:

[..]
Die potten zijn prima, m'n man heeft op een gegeven moment zelf van een oud tshirt lont gemaakt toen we er 1 kwijt waren. Dus onderin staat water en dan heb je er 1-2 weken geen omkijken naar.
Ik vind het zo leuk staan en heel handig bij het koken. Het is me alleen nog nooit gelukt om echt ook dusdanig goed en veel te kweken dat ik er echt regelmatig gebruik can kan maken. Ik heb er wel de perfecte vensterbank voor.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203437138
Ik heb een paar weken geleden van die zakjes in de planten gehangen tegen m'n tripsplaag, maar hoe zie ik of die beestjes wel leven? :D ik kan de bladeren ook niet afnemen nu want dan vermoord ik ook de goede beestjes.
Een van m'n maranta's staat op een zwarte ondergrond en daar liggen nu allemaal witte stipjes omheen, alsof iemand met roos lekker heeft lopen schudden, maar zijn dat dan de dode trips? Of gewoon troep? Al die vragen...
Tap tap tap
pi_203450789
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:18 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb een paar weken geleden van die zakjes in de planten gehangen tegen m'n tripsplaag, maar hoe zie ik of die beestjes wel leven? :D ik kan de bladeren ook niet afnemen nu want dan vermoord ik ook de goede beestjes.
Een van m'n maranta's staat op een zwarte ondergrond en daar liggen nu allemaal witte stipjes omheen, alsof iemand met roos lekker heeft lopen schudden, maar zijn dat dan de dode trips? Of gewoon troep? Al die vragen...
Had je roofmijt? Die kun je op zich wel zien. Ze zitten in die zakjes in verschillende stadia (dus volwassen exemplaren, poppen en larven) zodat ze gedurende een tijdje 'uitkomen' en actief blijven. De witte stipjes zijn misschien van de zemelen waar ze tussen verpakt zitten? Volgens mij kun je een dode trips niet echt zien, die zijn zó klein...

Dit vond ik op de site van een verkoper van die kweekzakjes:

quote:
De kweekzakjes bevatten Neoseiulus cucumeris roofmijten in diverse stadia, maar ook meelmijten en een draagstof van zemelen. De meelmijten voeden zich met de zemelen en zijn op hun beurt voedsel voor de roofmijten
pi_203452843
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 19:52 schreef yinu het volgende:

[..]
Had je roofmijt? Die kun je op zich wel zien. Ze zitten in die zakjes in verschillende stadia (dus volwassen exemplaren, poppen en larven) zodat ze gedurende een tijdje 'uitkomen' en actief blijven. De witte stipjes zijn misschien van de zemelen waar ze tussen verpakt zitten? Volgens mij kun je een dode trips niet echt zien, die zijn zó klein...

Dit vond ik op de site van een verkoper van die kweekzakjes:
[..]

Trips zie ik ook op het blad lopen dus zo klein zijn ze niet ;( even opzoeken wat ik voor beestjes had gekocht.
Tap tap tap
pi_203456995
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 21:53 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Trips zie ik ook op het blad lopen dus zo klein zijn ze niet ;( even opzoeken wat ik voor beestjes had gekocht.
Van dode tripsen blijft bij mij bijna niets over. En als iets, dan een klein zwart streepje.

Als je geen tripsen meer ziet, neem ik aan dat de roofmijten werken!
pi_203485180
Iemand nog een tip tegen fruitvliegjes?
Of althans dacht dat dat het waren maar na wat googelen zouden het wel eens rouwvliegjes kunnen zijn.

Het is echt 1 plant waar ze maar uit blijven komen.
Do what you love, love what you do!
pi_203485225
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 11:45 schreef yinu het volgende:

[..]
Van dode tripsen blijft bij mij bijna niets over. En als iets, dan een klein zwart streepje.

Als je geen tripsen meer ziet, neem ik aan dat de roofmijten werken!
M'n philodendron is nieuw blad aan het aanmaken. Ik blij, want dat leek me een goed teken. Maar daar wriemelt ook weer van alles overheen, en het blad krijgt bruine vlekken ;(
Tap tap tap
  donderdag 3 februari 2022 @ 11:40:29 #153
149959 SQ
snelle trees
pi_203485557
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 11:18 schreef kree het volgende:
Iemand nog een tip tegen fruitvliegjes?
Of althans dacht dat dat het waren maar na wat googelen zouden het wel eens rouwvliegjes kunnen zijn.

Het is echt 1 plant waar ze maar uit blijven komen.
Zo snel mogelijk de plant isoleren. Plant uit de aarde halen, kluit wassen en alle aarde vervangen. En daarna zorgen dat de grond niet te nat staat.
disclaimer
pi_203485921
Rouwvliegjes komen bij mij vaak uit de potgrond, in dat geval helpt de grond vervangen niet.
Die lelijke gele plakstrips of kaartjes vind ik het beste werken. Daarmee vang je alleen de volwassen vliegen dus het duurt wel even voordat je er vanaf bent maar van een paar larven gaat de plant niet dood dus gewoon stug volhouden.

[ Bericht 12% gewijzigd door Elleska op 03-02-2022 12:10:52 ]
pi_203485966
Ja die gele stickers heb ik ook weleens gehad. Hier beginnen ze ook weer terug te komen ineens, ik vermoed dat ze in de narcissen en hyacinten zaten want die krioelen ervan.
Tap tap tap
pi_203486207
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2022 11:40 schreef SQ het volgende:

[..]
Zo snel mogelijk de plant isoleren. Plant uit de aarde halen, kluit wassen en alle aarde vervangen. En daarna zorgen dat de grond niet te nat staat.
Heb hem nu maar even ergens anders gezet. Voor alsnog zitten ze gelukkig niet in andere planten voor zover ik zie.
Thanks
Do what you love, love what you do!
pi_203486313
Bij de jumbo hebben ze weleens plantjes,,,heb nu 2 lepel dingen? voor 5 euro..is dat wat of gaat dat met 2 weken dood ?
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 3 februari 2022 @ 12:43:40 #158
149959 SQ
snelle trees
pi_203486357
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 12:40 schreef Geerd het volgende:
Bij de jumbo hebben ze weleens plantjes,,,heb nu 2 lepel dingen? voor 5 euro..is dat wat of gaat dat met 2 weken dood ?
Ligt er aan hoe je ze verzorgt. Mijn langst levende plant komt gewoon van ikea, dus kan prima.
disclaimer
pi_203486378
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2022 12:43 schreef SQ het volgende:

[..]
Ligt er aan hoe je ze verzorgt. Mijn langst levende plant komt gewoon van ikea, dus kan prima.
Af en toe beetje water? Niet te nat? Keer wat plantenvoeding halen misschien? :?
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 3 februari 2022 @ 12:57:31 #160
149959 SQ
snelle trees
pi_203486563
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 12:44 schreef Geerd het volgende:

[..]
Af en toe beetje water? Niet te nat? Keer wat plantenvoeding halen misschien? :?
Ja, en genoeg licht - niet te veel zonlicht. Alleen voeding in lente en zomer. Good to go :)
disclaimer
pi_203486615
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 12:44 schreef Geerd het volgende:

[..]
Af en toe beetje water? Niet te nat? Keer wat plantenvoeding halen misschien? :?
Een lepelplant vooral niet te droog. Als de bladeren slap gaat hangen geef je te weinig water.
pi_203566263
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2022 11:40 schreef SQ het volgende:

[..]
Zo snel mogelijk de plant isoleren. Plant uit de aarde halen, kluit wassen en alle aarde vervangen. En daarna zorgen dat de grond niet te nat staat.
Beetje grof geschut voor rouwvliegjes toch. In principe kunnen die dingen geen kwaad, zijn alleen wat hinderlijk. Komt omdat er wat rottend materiaal in de grond zit. Dat kán de plant zelf zijn maar uitgaande van een turf potgrond is dat waarschijnlijker. Zolang er geen rot in je andere potten zit hoef je ook niet bang te zijn dat ze overspringen.

Rot hoeft trouwens niet per definite een probleem te zijn, da's gewoon een natuurlijk proces en levert ook weer voedingsstoffen op. Ik zou eventueel de bovenste laag grond vervangen en een beetje mnder water proberen te geven. Je kunt ook kijken of je ergens anders, misschien buiten of in een andere plant ofzo, springstaartjes kunt vinden. Dat zijn concurrenten van de rouwvlieg en als die in de potgrond zitten leggen de rouwvliegjes het meestal af :7

Je kunt ook drosera (zonnedauw) of pinguicula (vetblad) er omheen zetten. Dan worden ze genadeloos verslonden })

[ Bericht 4% gewijzigd door BlackLining op 08-02-2022 11:15:08 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_203566357
Hier is tijdens de verhuizing juist alles gesneuveld omdat ik de planten even in de koude droge kelder had gezet zo lang, maar dat was iets té lang |:)

Nu kon ik wel mooi doen wat ik al langer van plan was: grotere potten met daarin één grote plant en daar omheen een hoop kleintjes.



Calathea Orbifolia als main, en dan Chlorophytom Comosum, FIttonia Albivensis en Calathea Lancifolia als companion plants. Ben benieuwd hoe het gaat :) De eerste puntjes van de graslelie zijn alweer afgeknaagd in ieder geval..

[ Bericht 3% gewijzigd door BlackLining op 08-02-2022 14:27:20 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zondag 13 februari 2022 @ 14:10:13 #164
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_203645540
ZZ even afgestoft.


|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_203647090
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 11:11 schreef BlackLining het volgende:
Hier is tijdens de verhuizing juist alles gesneuveld omdat ik de planten even in de koude droge kelder had gezet zo lang, maar dat was iets té lang |:)

Nu kon ik wel mooi doen wat ik al langer van plan was: grotere potten met daarin één grote plant en daar omheen een hoop kleintjes.

[ afbeelding ]

Calathea Orbifolia als main, en dan Chlorophytom Comosum, FIttonia Albivensis en Calathea Lancifolia als companion plants. Ben benieuwd hoe het gaat :) De eerste puntjes van de graslelie zijn alweer afgeknaagd in ieder geval..
Leuk dit. Ik zou het ook leuk vinden om meer planten in grotere potten te combineren, het scheelt denk ik ook in water geven als je meer aarde of substraat hebt, en ik vind het ook wat natuurlijker ogen dan al die aparte plantjes in aparte potjes. Ben ook benieuwd hoe het gaat!
  zondag 6 maart 2022 @ 10:51:56 #166
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203966208
Ik heb m'n ficus elastica gestekt. 9 stekjes gemaakt.

In de allergrootste zit een héél klein beetje leven (minuscuul wit stipje)



De andere stekjes ook in verschillende stadia van ontwikkeling, en dat vind ik wel vreemd want ze hebben allemaal bij elkaar gestaan en tegelijk gestekt.







Binnenkort maar eens potgrond en potten halen. Ik wil ze in 2 of 3 grote potten zetten, zo'n ficus elastica gaat bij mij vooral de hoogte in en dan krijg je zo'n lange staak met grote bladeren :')
Resistance is futile.
pi_203967311
Je hebt denk ik wat teveel bladeren aan je stekjes zitten Seven! Als de stek teveel blaadjes moet onderhouden houdt ie geen energie meer over om een wortel te groeien. Daarom altijd max 2-3 blaadjes aan een stekje! :)
  zondag 6 maart 2022 @ 12:54:21 #168
62419 CherryLips
chocoholic
pi_203967554
De orbi heeft de trips niet overleefd. Had nog 1 blad dat er ook niet uitzag ;(
Tap tap tap
  zondag 6 maart 2022 @ 13:30:24 #169
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203967936
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:54 schreef CherryLips het volgende:
De orbi heeft de trips niet overleefd. Had nog 1 blad dat er ook niet uitzag ;(
RIP orbi ;(
Resistance is futile.
  Spellchecker donderdag 24 maart 2022 @ 12:58:04 #170
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_204203104
Jesse verkoopt kamerplanten voor 1000 euro; verwacht dat ze alle twintig in één dag zijn verkocht
quote:
Hij heeft er twee jaar liefde en aandacht en ook nog eens water en voeding ingestoken. Eindelijk is het dan zover voor Jesse Mostert. Zijn stekkie van de uiterst zeldzame Monstera Obliqua Peru is tot wasdom gekomen. Voor duizend euro gaat de kamerplant van de hand.
Zelf verder klikken; premium artikel.
  donderdag 24 maart 2022 @ 13:45:05 #171
149959 SQ
snelle trees
pi_204203661
quote:
En dat je m dan verzuipt.
Of trips :+
disclaimer
pi_204204133
quote:
Ergens vind ik dit toch een soort van moderne tulpenkoorts. Belachelijke prijzen. :{
  donderdag 24 maart 2022 @ 15:12:00 #173
149959 SQ
snelle trees
pi_204204472
Die plant ziet er ook gewoon aangevreten uit :')
disclaimer
pi_204205960
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:36 schreef Broccolitaartje het volgende:
Je hebt denk ik wat teveel bladeren aan je stekjes zitten Seven! Als de stek teveel blaadjes moet onderhouden houdt ie geen energie meer over om een wortel te groeien. Daarom altijd max 2-3 blaadjes aan een stekje! :)
Grappig om te weten! Ik had een paar maanden geleden wat stengels van m'n gatenplant in het water gezet en die doen het supergoed, beter dan toen ik een stukje stengel met blad probeerde te stekken -- dat duurde toen heel lang. Nu weet ik dan waarom :D
pi_204211583
Naar mijn weten bestaat er binnen de taxonomie ook behoorlijk wat scepsis over het bestaan van de Obliqua en is het volgens velen gewoon een vrij enthousiaste Adansonii.

Links of rechtsom gewoon overrated natuurlijk.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_204218507
Ik heb al jaaaaren (10?) 2 sansevieria's op de vensterbank staan en opeens besluiten ze allebei tegelijk in de bloei te schieten. Nog nooit eerder gezien, wist geeneens dat dit mogelijk was ! :D _O-



[ Bericht 2% gewijzigd door Tourniquet op 25-03-2022 20:06:59 ]
  zaterdag 26 maart 2022 @ 14:50:50 #177
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204227589
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:51 schreef Seven. het volgende:
Ik heb m'n ficus elastica gestekt. 9 stekjes gemaakt.

In de allergrootste zit een héél klein beetje leven (minuscuul wit stipje)

[ afbeelding ]

De andere stekjes ook in verschillende stadia van ontwikkeling, en dat vind ik wel vreemd want ze hebben allemaal bij elkaar gestaan en tegelijk gestekt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Binnenkort maar eens potgrond en potten halen. Ik wil ze in 2 of 3 grote potten zetten, zo'n ficus elastica gaat bij mij vooral de hoogte in en dan krijg je zo'n lange staak met grote bladeren :')
Ondertussen 4 van de 9 goed aangeslagen en in de grond gezet:







Verder viel mijn oog ineens op dit plantje, dat ik al een jaar of 4 vakkundig verwaarloos:



Ze heb babies!!



Even een fatsoenlijke hoeveelheid potgrond gegeven en de navelstreng doorgesneden:



En 2 avocado's kiemen volgens de mama botanica handleiding (eerst 2 dagen op water, bruin velletje eraf, dan in keukenpapiertje en een plastic zakje ontkiemen).



Resistance is futile.
pi_204229110
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 18:55 schreef Tourniquet het volgende:
Ik heb al jaaaaren (10?) 2 sansevieria's op de vensterbank staan en opeens besluiten ze allebei tegelijk in de bloei te schieten. Nog nooit eerder gezien, wist geeneens dat dit mogelijk was ! :D _O-

[ afbeelding ]
Schijnt wel vet zeldzaam te zijn :o


(en meestal einde oefening voor de plant)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_204232981
Hoihoi!

Ik ben een superheld in cactussen en vetplanten (daar heb ik veel van en die gaan ook lekker lang mee, groeien als kool... en ik vind ze gewoon heel erg mooi en schattig O+ ). Nu heb ik van mijn moeder twee plantjes met oranje balletjes, denk netera's, gekregen. Behalve vaker water geven (eens per week gok ik), moet je meer met een niet-vetplant/cactus doen?

Oke... lees net chronisch natte voeten, ben blij dat-ie nog niet verdroogd is

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 4% gewijzigd door ChildoftheStars op 26-03-2022 21:05:39 ]
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_204247270
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 17:52 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Schijnt wel vet zeldzaam te zijn :o

(en meestal einde oefening voor de plant)
Echt? Ik heb een grote pot met dezelfde Sanseveria's en die bloeien elk jaar. Staan wel heel zonnig.
pi_204248845
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 23:03 schreef yinu het volgende:

[..]
Echt? Ik heb een grote pot met dezelfde Sanseveria's en die bloeien elk jaar. Staan wel heel zonnig.
Ah ja volgens mij is het ook vooral andersom, Sansevieria's (of Dracaena's eigenlijk, want het genus Sansevieria is heringedeeld onder Dracaena trifascata) gaan bloeien als ze bijna de hoek om gaan. Maar dat verband hoeft natuurlijk niet twee kanten op te werken :+
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_204249585
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 09:05 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ah ja volgens mij is het ook vooral andersom, Sansevieria's (of Dracaena's eigenlijk, want het genus Sansevieria is heringedeeld onder Dracaena trifascata) gaan bloeien als ze bijna de hoek om gaan. Maar dat verband hoeft natuurlijk niet twee kanten op te werken :+
Ja, ik heb het wel vaker gehoord, maar heb het nooit precies kunnen plaatsen. De mijne bloeien gewoon elke zomer en ik vind het wel leuk dus ik laat ze gewoon.
  maandag 28 maart 2022 @ 10:49:13 #183
149959 SQ
snelle trees
pi_204249750
Ik kan nergens echt terugvinden hoe lang sommige planten mee gaan. Ik heb een anthurium die al flink wat jaartjes mee gaat, maar heb nu toch een beetje het gevoel dat ie "op" is. Hij maakt nauwelijks nog bloemen en het blad is ook erg karig. Ook heeft ie heel lange "stammen" inmiddels die ik echt moet opbinden, anders valt de plant om. Kan het zijn dat ie gewoon hoogbejaard is en aan het eind van zijn leven?

[ Bericht 0% gewijzigd door SQ op 28-03-2022 11:05:17 ]
disclaimer
pi_204250111
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 10:31 schreef yinu het volgende:

[..]
Ja, ik heb het wel vaker gehoord, maar heb het nooit precies kunnen plaatsen. De mijne bloeien gewoon elke zomer en ik vind het wel leuk dus ik laat ze gewoon.
Van wat ik heb kunnen vinden is het bloeien voornamelijk terug te leiden tot een combinatie van een bepaalde volwassenheid hebben bereikt, op een zonnige plek staan en (matige) stress ervaren.

Die van mij zijn inmiddels al wat jaren oud en staan op een zonnige plek in een inmiddels eigenlijk iets te kleine pot waardoor de wortels weinig ruimte meer hebben om te groeien (>> stress).

Maar dat het het einde van de plant betekent lijkt me overdreven, ik denk dat ik het maar even aankijk wat er gaat gebeuren. Op sommige sites wordt wel aangeraden de bloeistengel weg te knippen omdat het de plant veel energie kost.

Als het goed is zouden er uiteindelijk ook besjes aan moeten komen, heb jij dat wel eens gehad @yinu ?





[ Bericht 14% gewijzigd door Tourniquet op 28-03-2022 11:38:54 ]
pi_204251317
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 10:49 schreef SQ het volgende:
Ik kan nergens echt terugvinden hoe lang sommige planten mee gaan. Ik heb een anthurium die al flink wat jaartjes mee gaat, maar heb nu toch een beetje het gevoel dat ie "op" is. Hij maakt nauwelijks nog bloemen en het blad is ook erg karig. Ook heeft ie heel lange "stammen" inmiddels die ik echt moet opbinden, anders valt de plant om. Kan het zijn dat ie gewoon hoogbejaard is en aan het eind van zijn leven?
Mja of de voedingsstoffen zijn op natuurlijk.

Voor mij is de leeftijd van planten ook een mysterie. Weet wel dat Dracaena/Sesevieria makkelijk tientallen jaren oud kunnen worden.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  maandag 28 maart 2022 @ 13:36:45 #186
149959 SQ
snelle trees
pi_204251354
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 13:32 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Mja of de voedingsstoffen zijn op natuurlijk.

Voor mij is de leeftijd van planten ook een mysterie. Weet wel dat Dracaena/Sesevieria makkelijk tientallen jaren oud kunnen worden.
Ik geef ze geregeld nieuwe grond, en ook voeding, dus dat lijkt me niet zo zeer het probleem.
Kan natuurlijk ook zijn dat ie na 4 keer verhuizen gewoon depressief is geraakt.
disclaimer
pi_204252789
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 11:25 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Van wat ik heb kunnen vinden is het bloeien voornamelijk terug te leiden tot een combinatie van een bepaalde volwassenheid hebben bereikt, op een zonnige plek staan en (matige) stress ervaren.

Die van mij zijn inmiddels al wat jaren oud en staan op een zonnige plek in een inmiddels eigenlijk iets te kleine pot waardoor de wortels weinig ruimte meer hebben om te groeien (>> stress).

Maar dat het het einde van de plant betekent lijkt me overdreven, ik denk dat ik het maar even aankijk wat er gaat gebeuren. Op sommige sites wordt wel aangeraden de bloeistengel weg te knippen omdat het de plant veel energie kost.

Als het goed is zouden er uiteindelijk ook besjes aan moeten komen, heb jij dat wel eens gehad @:yinu ?

[ afbeelding ]

Nee, die heb ik geloof ik nog nooit gezien! Ik haal de bloemstengel er meestal wel uit op een gegeven moment want het wordt nogal kleverig. Maar ik zal 'm dit jaar (als de plant weer bloeit) eens proberen te laten zitten...
pi_204252926
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 16:50 schreef yinu het volgende:

[..]
Nee, die heb ik geloof ik nog nooit gezien! Ik haal de bloemstengel er meestal wel uit op een gegeven moment want het wordt nogal kleverig. Maar ik zal 'm dit jaar (als de plant weer bloeit) eens proberen te laten zitten...
Ik ga het denk ik ook proberen, bloemetjes bestuiven met een penseeltje is wel nodig denk ik. Zou wel leuk zijn om daarna een Sansevieria te kunnen laten groeien uit de zaden. :D
pi_204305069
Ik heb een piepkleine philodendron pink princess gekocht. Duimen dat het goed gaat. Wilde deze al zo lang en de prijs begint eindelijk een beetje te dalen. Eerst stonden ministekjes (lees: een los blaadje) nog voor een paar tientjes op marktplaats.
Tap tap tap
pi_204305406
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 14:50 schreef Seven. het volgende:

[..]

Verder viel mijn oog ineens op dit plantje, dat ik al een jaar of 4 vakkundig verwaarloos:

[ afbeelding ]

Ze heb babies!!

[ afbeelding ]

Even een fatsoenlijke hoeveelheid potgrond gegeven en de navelstreng doorgesneden:

[ afbeelding ]

...
Daarvan heb ik er op dit moment 4 staan. De ouderplant en 3 kinders. Verschrikkelijke plant, niet dood te krijgen. :P

Crassula ovata, in het Engels heet ie jade plant. Je hebt er ook een hangende/kruipende versie van, die is eigenlijk veel mooier maar ik heb er nog geen stekje van gevonden in de stekjesbibliotheken hier in de buurt.

Je kunt ook gewoon een stengel/blad afsnijden en in de grond zetten, dat wordt ook weer een plant. Daarom heb ik er telkens meer, iedere keer dat ik de grote plant snoei heb ik weer nieuwe planten :')

Als je 'm een beetje de ruimte geeft en een beetje in model houdt, wordt het een heuse boom.

In model houden gaat het best door er eens in de zoveel tijd wat toppen af te halen, op die plekken vertakt ie dan en dan wordt het een mooie kruin.

Als de plant een heel lange stam wordt met bovenop een kruin (als je hem een tijdje niet zo goed verzorgt vallen als eerst de onderste bladeren eraf) kan je altijd nog de kruin van de stam snijden, stam en wortels weggooien, kruin in een verse pot grond zetten. Die plant vindt dat gewoon prima _O_
pi_204305976
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2022 14:04 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb een piepkleine philodendron pink princess gekocht. Duimen dat het goed gaat. Wilde deze al zo lang en de prijs begint eindelijk een beetje te dalen. Eerst stonden ministekjes (lees: een los blaadje) nog voor een paar tientjes op marktplaats.
Het is een vrij makkelijke plant en een snelle groeier. Komt vast goed. De kleintjes staan hier voor 8,95 en een volwassen halfmoon voor 35. Dat is nogal een verschil met enkele maanden geleden inderdaad. De Prince of Orange is ondertussen ook stukken betaalbaarder gelukkig. Alleen die bonte Monstera blijft belachelijk duur.
pi_204306015
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2022 15:37 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]
Het is een vrij makkelijke plant en een snelle groeier. Komt vast goed. De kleintjes staan hier voor 8,95 en een volwassen halfmoon voor 35. Dat is nogal een verschil met enkele maanden geleden inderdaad. De Prince of Orange is ondertussen ook stukken betaalbaarder gelukkig. Alleen die bonte Monstera blijft belachelijk duur.
Waar is "hier"? Want ik heb hier het dubbele voor betaald :')
Tap tap tap
pi_204306038
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2022 15:42 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Waar is "hier"? Want ik heb hier het dubbele voor betaald :')
Hier bij mij in de winkel :7
pi_204324530
Vandaag een Acer Palmatum (Japanse esdoorn) en Laurus Nobilis (keukenlaurier) gekocht bij Intratuin. Zou de plantjes binnen opkweken, als kamerplant, tot een flinke boom.

Iemand die deze planten ook binnen heeft staan?
Cindy De Vuyst
pi_204352737
Ik heb vandaag twee van mijn droomplanten besteld en kan het voor de prijs bijna nog niet geloven dat ze echt mijn kant op komen. O+ Zal een fotootje posten als ik ze echt ontvangen heb. :D Ze hebben vandaag op plnts een actie met zeldzame planten.

De Philodendron Gloriosum voor 50 euro. Al een hele hele tijd de plant die bovenaan mijn lijstje stond. Vorige week nog in mijn mandje gehad, dus nu met 20 euro korting kon ik hem niet laten staan.

En een Monstera Adansonii Variegated, dat is de droomplant die ik niet eens op m'n wishlist durfde te zetten. Want ze vragen er, als je ze al kunt vinden, belachelijke prijzen voor. Nu in de actie voor 100 euro. *O*

pi_204355833
Fraaie stuks vegetatie hoor ^O^
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_204358398
Ze zijn al bezorgd! *O* *O* Beide hebben al een nieuw blad op komst. O+ Hopelijk kan ik goed voor ze zorgen. O+

pi_204358536
Ewa gangsters, hoe kom ik aan goedkope, makkelijk te onderhouden kamerplanten?
pi_204358544
quote:
4s.gif Op donderdag 7 april 2022 12:59 schreef Leonos het volgende:
Ewa gangsters, hoe kom ik aan goedkope, makkelijk te onderhouden kamerplanten?
Supermarkt? Facebookgroepen?
Tap tap tap
pi_204359152
Tuincentrum? Internet?
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_204359354
Stekjes ruilen is ook altijd fijn. Ook zie je steeds vaker van die plantenbiebjes, waar mensen plantjes kunnen delen. En mijn favoriete voordelige winkel is de Plantenhal.
  zondag 10 april 2022 @ 15:10:04 #202
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204393948
Ik heb op 26 maart 2 avocado pitten 2 dagen op water gezet. Daarna het bruine velletje eraf gepeld en in een paar natte keukenvelletjes gerold en in een plastic diepvrieszakje gedaan. Beiden beginnen te ontkiemen!





Avocado houdt niet van wortels verstoren, dus ik denk dat ik ze in de komende dagen al over zet naar de volle grond.
Resistance is futile.
  zondag 10 april 2022 @ 15:10:54 #203
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204393953
Quote ipv edit.
Resistance is futile.
pi_204446836


Calathea White Fusion aangeschaft :D
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zondag 17 april 2022 @ 13:20:58 #205
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_204463247


Bloeitijd!
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_204556602
Ik heb een beginnend koffieboon plantje gekocht op de vrijmarkt. Denken jullie dat er een beetje kans is dat die blijft leven in een flat aan de schaduwkant voor het raam? :)
Twiddel
pi_204733110
Kan ik orchideeën laten groeien in cocospotgrond / coconut coir?
Het is een soort vezel dat water absorbeert en dus voorkomt dat orchideeën met hun wortels in het water staan.

Of mis ik iets?
Cindy De Vuyst
  zaterdag 14 mei 2022 @ 20:52:32 #208
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204746609
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2022 13:18 schreef einzeinz het volgende:
Kan ik orchideeën laten groeien in cocospotgrond / coconut coir?
Het is een soort vezel dat water absorbeert en dus voorkomt dat orchideeën met hun wortels in het water staan.

Of mis ik iets?
Zou ik persoonlijk niet doen. Maar soms moet je ook gewoon een beetje proberen.
Resistance is futile.
  zaterdag 14 mei 2022 @ 20:53:33 #209
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204746632
M'n avocado's lopen uit:



En nieuw projectje: philodendron stekken!

Resistance is futile.
  zaterdag 14 mei 2022 @ 20:56:23 #210
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204746695
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 17:53 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb een beginnend koffieboon plantje gekocht op de vrijmarkt. Denken jullie dat er een beetje kans is dat die blijft leven in een flat aan de schaduwkant voor het raam? :)
Welke soort? Coffea Arabica houdt van veel indirect licht (vermijd directe zon). Deze zou ik niet in de schaduw zetten.
Resistance is futile.
  zaterdag 14 mei 2022 @ 20:57:14 #211
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204746722
Bemesten jullie je planten wel eens? :@
Resistance is futile.
  zaterdag 14 mei 2022 @ 21:17:18 #212
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204747412
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 20:57 schreef Seven. het volgende:
Bemesten jullie je planten wel eens? :@
Ik heb hier een fles mediterrane plantenvoeding, die meng ik af en toe door het water als ik water geef.
pi_204760403
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 20:57 schreef Seven. het volgende:
Bemesten jullie je planten wel eens? :@
Eh, nee. Eigenlijk nooit.

Teveel gedoe. Al verpot ik wel vaker dan nodig, dat compenseert misschien wat.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator zondag 15 mei 2022 @ 13:51:07 #214
382129 crew  Donna
pi_204760424
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 20:57 schreef Seven. het volgende:
Bemesten jullie je planten wel eens? :@
Beetje plantenvoeding elk half jaar. Maar na de laatste keer werd mijn dotted begonia ineens helemaal lelijk. Geen idee of het verband houdt, maar ik was noet blij. :X
pi_204763238
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 20:57 schreef Seven. het volgende:
Bemesten jullie je planten wel eens? :@
2 of 3 keer per jaar in het zomerseizoen
pi_204763254
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2022 13:18 schreef einzeinz het volgende:
Kan ik orchideeën laten groeien in cocospotgrond / coconut coir?
Het is een soort vezel dat water absorbeert en dus voorkomt dat orchideeën met hun wortels in het water staan.

Of mis ik iets?
Ze willen niet met hun wortels in het water staan, maar ook niet helemaal uitgedroogd raken. Je kunt het best goed zien aan de wortels. Ik zou het uitproberen, maar ik hou ze zelf in orchideeën bast, en dompel ze zelf altijd 1x per week (of 2 weken afhankelijk van het seizoen).
pi_204763263
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 17:53 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb een beginnend koffieboon plantje gekocht op de vrijmarkt. Denken jullie dat er een beetje kans is dat die blijft leven in een flat aan de schaduwkant voor het raam? :)
Proberen kan altijd! Hoe gaat het er nu mee?
pi_204763511
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 20:52 schreef Seven. het volgende:

[..]
Zou ik persoonlijk niet doen. Maar soms moet je ook gewoon een beetje proberen.
Heb het geprobeerd. Het is spul van de Action met een sterke geur aan.
Waarschijnlijk een chemisch restproduct? We zien het wel.
Cindy De Vuyst
  zondag 15 mei 2022 @ 19:47:23 #219
62419 CherryLips
chocoholic
pi_204764041
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 20:57 schreef Seven. het volgende:
Bemesten jullie je planten wel eens? :@
Ja, heb er laatst van die stokjes in gestoken, eens kijken of dat wat is. Vorige jaren kregen ze eens in de zoveel weken wat voeding door het water. Buiten ook trouwens.
Tap tap tap
pi_204764445
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 20:56 schreef Seven. het volgende:

[..]
Welke soort? Coffea Arabica houdt van veel indirect licht (vermijd directe zon). Deze zou ik niet in de schaduw zetten.
Het is idd die soort. Ik kan niet anders, ik heb naast geen zon, alleen van 5-9 uur s ochtends max
Hij staat voor het raam in indirecte licht nu. Gaat nu goed, hij heeft ook wat nieuwe blaadjes maar ik hoop dat hij dan sterk genoeg is voor de winter, wanneer de zon zich hier zich maanden niet direct laat zien :P
Twiddel
pi_204764453
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2022 18:07 schreef yinu het volgende:

[..]
Proberen kan altijd! Hoe gaat het er nu mee?
Hij heeft nieuwe blaadjes en de oude zien er ook nog goed uit :)
Twiddel
pi_204798280
Ik ben voor het eerst een beetje aan het experimenteren. Ik heb twee wetsticks van iemand overgenomen. Vond ik altijd maar onzin, wie koopt er nou zo'n stek zonder blad. Maar ik vind het nu toch wel heel tof om het begin van de groei al mee te maken. Heel fascinerend.

En ik heb 5 zaadjes van de anthurium forgetii. Daarvan krijgen 4 nu hun eerste mini blaadje. O+ Zo cute. O+ Ik heb er pijltjes bij gezet, want ze zijn echt mini-mini. :D


  zaterdag 4 juni 2022 @ 20:13:13 #223
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204963291
Ik ben nogal losgegaan. Kneusjes aan laten rukken en mijn ficus stekken zijn deels ingeruild voor andere plantjes.

Ik had welgeteld 6 planten in maart, nu heb ik er een stuk of 15 :+ . Dus nu kom ik potten tekort, straks ff wat bestellen. Intratuin heeft niet zoveel van wat ik zoek (vooral van die geglazuurde die doen denken aan de seventies, maar dan leuke kleuren).

M'n avocado's gaan als een malle, ik denk dat ik ze over een maandje al moet toppen!
Resistance is futile.
  dinsdag 14 juni 2022 @ 12:06:12 #224
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_205047340
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2022 20:30 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Het is idd die soort. Ik kan niet anders, ik heb naast geen zon, alleen van 5-9 uur s ochtends max
Hij staat voor het raam in indirecte licht nu. Gaat nu goed, hij heeft ook wat nieuwe blaadjes maar ik hoop dat hij dan sterk genoeg is voor de winter, wanneer de zon zich hier zich maanden niet direct laat zien :P
Hier staan ze in zon de halve dag, heb er een stuk of 14, waarvan 4 enkel in een pot en de rest in groepjes van 3-4.

De meesten geven om de week 2 nieuwe bladeren alleen groeien ze niet echt snel in de hoogte, heb ze nu zo'n 4-5 jaar en zit pas op 30 CM.
Hoop dat t bij jou sneller groeit :+
(Allemaal gekregen als mini's van 5cm uit de Hortus van Amsterdam)
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_205047538
Ik ben de boel hier compleet aan het verwaarlozen :@
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_205047766
Ik word helemaal gestoord van het ongedierte :r
De lol is er zo wel af.
Tap tap tap
pi_205073220


Lotje is voorzien van een nieuw potje

en dichter bij het raam gezet. Benieuwd of ze 't beter gaat doen.
  vrijdag 17 juni 2022 @ 14:43:19 #228
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205074536
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 13:12 schreef CherryLips het volgende:
Ik word helemaal gestoord van het ongedierte :r
De lol is er zo wel af.
Hier alleen twee anthuriums met beestjes, voor de rest niets dit jaar. Een van die planten weggegooid, de ander was nog te redden.

Andere ca. 30 planten gaan prima qua diertjes. Maar ga komende week even uitzoeken en een paar vervangen en wegdoen. Heb ook nog stekjes staan. Even opruiming houden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205082062
Het ongedierte valt bij mij ook wel mee! Mijn grote philodendron Xantal heeft eigenlijk sinds ik me kan herinneren al last van schildluis/dopluis, maar dat is allemaal redelijk te overzien en niet in zo’n mate dat de plant er lelijk van wordt. Gelukkig is die inmiddels wel van de wolluis af, want ik werd gek van de plakkerige vloer door de meeldauw.

Verder heb ik een hoya bella vlakbij het aanrecht hangen met wolluis. Die vind ik wel behoorlijk irritant want die meeldauw op de koffiemachine kan ik niet tegen. Verder lijdt de plant er niet onder, want die is nog steeds prachtig. Ik probeer hem nu elke week af te spoelen onder de douche in de hoop dat ie wolluisvrij blijft :')

Verder zie ik hier en daar wel eens een wolluisje op een blaadje, maar dat zet dan meestal niet door, dus dan vind ik het goed :P
  zondag 19 juni 2022 @ 10:37:16 #230
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205090362
14 mei:



18 juni:



Ruim 30cm in een maandje. Tijd om ze te toppen!
Resistance is futile.
  zondag 19 juni 2022 @ 10:45:32 #231
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205090410
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 13:12 schreef CherryLips het volgende:
Ik word helemaal gestoord van het ongedierte :r
De lol is er zo wel af.
Hier ook een enorme overload aan rouwvliegjes :') vorig weekend biologische bestrijding ingezet en ik merk wel wat verbetering. Denk dat ik komend weekend alle potgrond ga vervangen en dan nog een keer aaltjes inzetten. In de tussentijd geen water.
Resistance is futile.
pi_205094179
quote:
2s.gif Op zondag 19 juni 2022 10:45 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hier ook een enorme overload aan rouwvliegjes :') vorig weekend biologische bestrijding ingezet en ik merk wel wat verbetering. Denk dat ik komend weekend alle potgrond ga vervangen en dan nog een keer aaltjes inzetten. In de tussentijd geen water.
die glasaaltjes kan ik aanraden :Y
  zondag 19 juni 2022 @ 19:49:05 #233
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205094771
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 19:01 schreef FranticDJ het volgende:

[..]
die glasaaltjes kan ik aanraden :Y
En na hoe lang is het probleem dan weg?
Resistance is futile.
pi_205094789
quote:
7s.gif Op zondag 19 juni 2022 19:49 schreef Seven. het volgende:

[..]
En na hoe lang is het probleem dan weg?
2 tot 6 weken zeiden ze in de winkel waar ik 't kocht. Ik heb 't gelijk in al mn plantenpotten gegooid.

Na 2 weken was 90% weg en na 3 geen vliegje meer gezien.
pi_205094798
Maar in de 2 weken op voorhand ook geen water gegeven op hun advies.
  zondag 19 juni 2022 @ 21:54:10 #236
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205097295
Ik wacht nog ff af dus :) . Ik heb het idee dat sommige planten al vliegvrij zijn, en dat de vliegen hun toevlucht hebben genomen tot m'n ficussen. En verder zitten er tientallen vliegenlijkjes tussen m'n plisségordijnen :') .
Resistance is futile.
pi_205098629
Aaltjes dat werkt echt perfect tegen meuk die in de bodem woont ja :Y

Springstaartjes ook trouwens. En die houden zichzelf in leven mits er water is. En ze lossen niet echt iets op, ze voorkomen vooral.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_205099388
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:46 schreef Myraela het volgende:
En ik heb 5 zaadjes van de anthurium forgetii. Daarvan krijgen 4 nu hun eerste mini blaadje. O+ Zo cute. O+ Ik heb er pijltjes bij gezet, want ze zijn echt mini-mini. :D

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een maand later zijn de blaadjes nog altijd mini, maar toch al flink gegroeid. :D O+

pi_205110187
quote:
7s.gif Op zondag 19 juni 2022 21:54 schreef Seven. het volgende:
Ik wacht nog ff af dus :) . Ik heb het idee dat sommige planten al vliegvrij zijn, en dat de vliegen hun toevlucht hebben genomen tot m'n ficussen. En verder zitten er tientallen vliegenlijkjes tussen m'n plisségordijnen :') .
ja daarom dat ik die aaltjes dus in alle planten gegoten heb ;)
pi_205110194


Heb m'n stekjes ook net verpot. Had misschien nog ff kunnen wachten, wortels waren nog niet heel groot. Maar de monstera had ondersteuning nodig :+

(die mosstok ging er niet verder in, maar dat komt wel goed bij de volgende pot maat)
pi_205110394
quote:
2s.gif Op zondag 19 juni 2022 10:45 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hier ook een enorme overload aan rouwvliegjes :') vorig weekend biologische bestrijding ingezet en ik merk wel wat verbetering. Denk dat ik komend weekend alle potgrond ga vervangen en dan nog een keer aaltjes inzetten. In de tussentijd geen water.
Ik had van de winter trips. Bestrijding eroverheen, werkte als een tiet.
Nu is de spint terug, met wraak. En ik zag ook weer trips in een andere plant. Kan wel weer die bestrijding inzetten maar dan betaal je 50 euro voor 50 zakjes, terwijl ik er maar een paar nodig heb.
Tap tap tap
pi_205113473
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 13:47 schreef Broccolitaartje het volgende:
Het ongedierte valt bij mij ook wel mee! Mijn grote philodendron Xantal heeft eigenlijk sinds ik me kan herinneren al last van schildluis/dopluis, maar dat is allemaal redelijk te overzien en niet in zo’n mate dat de plant er lelijk van wordt. Gelukkig is die inmiddels wel van de wolluis af, want ik werd gek van de plakkerige vloer door de meeldauw.

Verder heb ik een hoya bella vlakbij het aanrecht hangen met wolluis. Die vind ik wel behoorlijk irritant want die meeldauw op de koffiemachine kan ik niet tegen. Verder lijdt de plant er niet onder, want die is nog steeds prachtig. Ik probeer hem nu elke week af te spoelen onder de douche in de hoop dat ie wolluisvrij blijft :')

Verder zie ik hier en daar wel eens een wolluisje op een blaadje, maar dat zet dan meestal niet door, dus dan vind ik het goed :P
Oeh dat zou ik zelf niet durven, dopluis zijn gang laten gaan :D Dat is hier echt direct een enkeltje kliko, onvoorwaardelijk.

Sinds ik verhuist ben heb ik alleen nog maar rouwvliegjes eigenlijk. Daar kan ik me niet echt druk om maken verder. Leuk speelgoed voor de kat.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  dinsdag 21 juni 2022 @ 20:20:26 #243
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205113870
Ik heb wat tuinplanten weggegeven en er stekjes voor terug gehad. Onder andere lidcactus, ik denk bladcactus, oleander, munt, lelietje van dalen etc.

En ik volg zo een kerel op tiktol die mosstokken maakt van gaas en sphagnum mos. Nog nooit zulke enorme en volle monstera's gezien. Sydneyplantguy heet zijn account. Lijkt me supertof om een keer te proberen op die manier.
Resistance is futile.
  woensdag 22 juni 2022 @ 00:51:50 #244
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205116164
Even een foto van mijn Chinees lantaarnplantje.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205116481
quote:
10s.gif Op woensdag 22 juni 2022 00:51 schreef Dagoduck het volgende:
Even een foto van mijn Chinees lantaarnplantje.

[ afbeelding ]
Wow cool!
  woensdag 22 juni 2022 @ 12:19:26 #246
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205118937
quote:
10s.gif Op woensdag 22 juni 2022 00:51 schreef Dagoduck het volgende:
Even een foto van mijn Chinees lantaarnplantje.

[ afbeelding ]
Supertof! :D
Resistance is futile.
pi_205125973
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 20:20 schreef Seven. het volgende:
Ik heb wat tuinplanten weggegeven en er stekjes voor terug gehad. Onder andere lidcactus, ik denk bladcactus, oleander, munt, lelietje van dalen etc.

En ik volg zo een kerel op tiktol die mosstokken maakt van gaas en sphagnum mos. Nog nooit zulke enorme en volle monstera's gezien. Sydneyplantguy heet zijn account. Lijkt me supertof om een keer te proberen op die manier.
Oa door hem zelf stokken gaan maken op die manier. Werkt tot nu toe goed. Alleen m'n monstera siltepecana wil nog niet echt grotere bladeren maken.
  donderdag 23 juni 2022 @ 22:10:05 #248
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205132199
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:16 schreef n0a het volgende:

[..]
Oa door hem zelf stokken gaan maken op die manier. Werkt tot nu toe goed. Alleen m'n monstera siltepecana wil nog niet echt grotere bladeren maken.
Komend weekend maar weer eens naar intratuin, ik heb een monkey mask monstera die nog geen mosstok heeft.
Resistance is futile.
  vrijdag 24 juni 2022 @ 16:52:17 #249
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205138156
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juni 2022 07:50 schreef Myraela het volgende:

[..]
Wow cool!
quote:
10s.gif Op woensdag 22 juni 2022 12:19 schreef Seven. het volgende:

[..]
Supertof! :D
Hij moest van de trap af want wasmachine moest naar boven. Ik was er niet bij, maar nu zit ie in de knoop :( Ach, hangt ie wel weer van de grond :')
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zaterdag 25 juni 2022 @ 11:15:02 #250
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205145218
Intratuin heeft geen spagnum mos momenteel. Dus maar een gewone mosstok gepakt, m'n monstera moet wel ergens op kunnen steunen.
Resistance is futile.
pi_205145225
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 11:15 schreef Seven. het volgende:
Intratuin heeft geen spagnum mos momenteel. Dus maar een gewone mosstok gepakt, m'n monstera moet wel ergens op kunnen steunen.
Ik had precies t zelfde
  zaterdag 25 juni 2022 @ 11:16:04 #252
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205145230
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 11:15 schreef FranticDJ het volgende:

[..]
Ik had precies t zelfde
Online wel gewoon te bestellen trouwens.
Resistance is futile.
pi_205145250
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 11:16 schreef Seven. het volgende:

[..]
Online wel gewoon te bestellen trouwens.
Ja, maar als er online staat ‘op voorraad in filiaal’ ;)
  zaterdag 25 juni 2022 @ 11:21:09 #254
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205145296
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 11:17 schreef FranticDJ het volgende:

[..]
Ja, maar als er online staat ‘op voorraad in filiaal’ ;)
Ja, daar was ik ook niet zo blij mee..
Resistance is futile.
pi_205173199
even nog mijn "kindjes" uploaden.


Ze doen het best wel goed eigenlijk en in tegenstelling van wat ik erover gelezen heb ook in de vensterbank achter glas.
Wel alleen maar regenwater en gedemineraliseerd water gegeven.

Trouwens iemand enig idee? Die Venus fly trap. Ik heb die als zelfde soort gekocht, maar toch is de ene heel anders als de ander.

Weet eigenlijk niet waardoor, dacht wellicht die ene meer zonlicht als de ander, maar heb ze al eens gewisseld van plek en dat lijkt niet uit te maken. :)
Do what you love, love what you do!
pi_205184263


1,50 per stuk op de markt O+

ook nog wat zakjes met zaadjes gescoord en een aantal potjes:

  zondag 3 juli 2022 @ 00:16:04 #257
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_205218055
Ik heb nu mijn zin, mijn monstera-plant in een groot biervat!

pi_205220731
quote:
14s.gif Op zondag 3 juli 2022 00:16 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb nu mijn zin, mijn monstera-plant in een groot biervat!

[ afbeelding ]
Heb je dat hele vat volgegooid met aarde?
  zondag 3 juli 2022 @ 13:35:13 #259
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_205221134
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 12:49 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]
Heb je dat hele vat volgegooid met aarde?
Nee de helft ongeveer, daaronder zit pur en piepschuim.
pi_205227478
quote:
14s.gif Op zondag 3 juli 2022 00:16 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb nu mijn zin, mijn monstera-plant in een groot biervat!

[ afbeelding ]
leuk idee wel dat biervat.
waar koop je zoiets?

[ Bericht 2% gewijzigd door kree op 03-07-2022 20:18:59 ]
Do what you love, love what you do!
  zondag 3 juli 2022 @ 20:26:32 #261
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_205227642
quote:
14s.gif Op zondag 3 juli 2022 20:12 schreef kree het volgende:

[..]
leuk idee wel dat biervat.
waar koop je zoiets?
Ik heb dat vat 20 jaar geleden van een failliet café overgenomen, het was toen een statafel. De bovenkant heb ik er af gehaald.
  zondag 3 juli 2022 @ 21:34:54 #262
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205228508
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 21:05 schreef FranticDJ het volgende:
[ afbeelding ]

1,50 per stuk op de markt O+

ook nog wat zakjes met zaadjes gescoord en een aantal potjes:

[ afbeelding ]
Wat is dat ding linksvoor? O+
Resistance is futile.
pi_205228566
quote:
17s.gif Op zondag 3 juli 2022 21:34 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat is dat ding linksvoor? O+
geen flauw idee :@
pi_205228758
quote:
17s.gif Op zondag 3 juli 2022 21:34 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat is dat ding linksvoor? O+
dischidia dragon ofzo volgens een kenner
  woensdag 6 juli 2022 @ 22:26:59 #265
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205262028
Hele 'tak' van mijn peperomia red log afgebroken ;( Heb ze eerder al eens uit slechts een blaadje gestekt dus moet wel weer goedkomen. Morgen maar even kijken, misschien hele plant maar even verpotten.

Maar wat een waardeloze planten zijn dat eigenlijk, die waarvan de blaadjes al afbreken als je ze aanraakt bij wijs van spreken :') Die tradescantia's ook, pff..
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 7 juli 2022 @ 08:09:05 #266
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_205263334
Vanmorgen ineens 4 gele bladeren in mn yucca ;( Geen idee wat ik fout gedaan heb.
En die tradescantia's snap ik idd niet. De hangversie maakt nieuwe bladeren aan maar bovenin is alles rot en een andere versie, doet niets. Hij groeit niet, maar gaat ook niet dood :{
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_205268839
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 08:09 schreef TaMieke het volgende:
Vanmorgen ineens 4 gele bladeren in mn yucca ;( Geen idee wat ik fout gedaan heb.
En die tradescantia's snap ik idd niet. De hangversie maakt nieuwe bladeren aan maar bovenin is alles rot en een andere versie, doet niets. Hij groeit niet, maar gaat ook niet dood :{
Dit had ik ook bij mijn tradescantia door onregelmatig water geven. Uiteindelijk stekken geknipt, die in nieuwe grond gezet en het dorre deel weg gegooid.
  zaterdag 9 juli 2022 @ 20:54:13 #268
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205289958
quote:
14s.gif Op zondag 3 juli 2022 00:16 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb nu mijn zin, mijn monstera-plant in een groot biervat!

[ afbeelding ]
Gaaf.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zaterdag 9 juli 2022 @ 20:59:28 #269
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205290021
Paar planten weggegooid vanwege trips, maar het waren toch al niet de beste planten. Twee planten met trips kijk ik nog even aan (in isolatie) maar heb ik "dubbel" dus mochten ze weg moeten, maakt niet zoveel uit.

Wel een goede manier om wat te dunnen in de collectie.

Ook nog een anturium met schildluis die ik weg ga flikkeren. Een orchidee (heel mooi donkerpaars/wit) met schildluis ben ik wel iedere dag aan het controleren en 'schoonmaken'. Andere orchidee met schildluis heb ik laatst wel weggedaan.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205290621
Als ik hier schildluis constateer vliegt het betreffende stuk flora er direct uit.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_205451720
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 15:30 schreef yinu het volgende:

[..]
Leuk dit. Ik zou het ook leuk vinden om meer planten in grotere potten te combineren, het scheelt denk ik ook in water geven als je meer aarde of substraat hebt, en ik vind het ook wat natuurlijker ogen dan al die aparte plantjes in aparte potjes. Ben ook benieuwd hoe het gaat!
Het gaat niet al te best :s)

Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_205451782
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 08:50 schreef Myraela het volgende:

[..]
Een maand later zijn de blaadjes nog altijd mini, maar toch al flink gegroeid. :D O+

[ afbeelding ]
Weer een maand later. Nog altijd baby, maar nu wel met een tweede blaadje. O+

pi_205451793
quote:
10s.gif Op maandag 25 juli 2022 09:09 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Het gaat niet al te best :s)

[ link | afbeelding ]
Jammer! Lijkt me ook wel heel erg lastig om de waterbehoefte van de verschillende planten en verschillende formaten op elkaar af te stemmen.
pi_205452142
quote:
10s.gif Op maandag 25 juli 2022 09:09 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Het gaat niet al te best :s)

[ link | afbeelding ]
Oei! Dat ziet er inderdaad niet zo goed uit. Enig idee hoe het komt?
pi_205452192
Hier is met het zomerweer ook de trips en de wolluis weer volop aanwezig. Ook omdat ik er zelf een tijdje niet was om het te controleren. Ik voel me net een plantendetective als ik weer de blaadjes van alle kanten sta te inspecteren.

Ik heb nu weer insecten ingezet. Larven van groene gaasvlieg, en roofmijt tegen trips. Tegen de wolluis zijn die groene gaasvlieglarven in ieder geval heel effectief maar tegen de trips werkt volgens mij niets echt goed. Hoewel, het houdt de uitbraak wat onder controle. Want als ik niets doe loopt het enorm uit de hand. En nu blijft het min of meer beperkt.

Ik vraag me wel eens af of ik de meest aangedane planten ook weg zou moeten doen. Maar het zijn er best veel, en sommige zijn heel groot en al oud, en het lijkt er ook op dat ze er soms toch overheen komen ofzo. Zo lastig!
pi_205452242
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 10:11 schreef yinu het volgende:

[..]
Oei! Dat ziet er inderdaad niet zo goed uit. Enig idee hoe het komt?
Ik vermoed wortelrot of toch iets van een plaag. Alles in die pot heeft binnen één week het loodje gelegd :')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_205452256
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 10:21 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ik vermoed wortelrot of toch iets van een plaag. Alles in die pot heeft binnen één week het loodje gelegd :')
Oh zo erg is dat hè. Ja dan is de kans wel groot dat het niet ligt aan de combinatie van planten maar aan een andere factor. Jammer!
  maandag 25 juli 2022 @ 13:32:39 #278
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205453920
quote:
10s.gif Op maandag 25 juli 2022 09:09 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Het gaat niet al te best :s)

[ link | afbeelding ]
_O-
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205456442
Gaat hier wel aardig met de planten :)




Do what you love, love what you do!
pi_205456459
Morgen komt de roofmijt binnen hoop ik. Als er weer een dag vertraging is met de post zijn ze al uitgekomen voor ze er zijn.
Tap tap tap
  maandag 25 juli 2022 @ 19:45:26 #281
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205456689
Ik ga op zoek naar een grote plant voor m'n kantoor. En met groot bedoel ik 200-250cm, krijgt op die plek geen direct zonlicht. Dus een echte zonaanbidder zou het niet fijn vinden daar. Eigenlijk zoek ik iets dat ik zelf in redelijk tempo kan opkweken van stek naar big ass struik. Buiten monstera: zijn er nog andere opties?
Resistance is futile.
pi_205456792
quote:
7s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:45 schreef Seven. het volgende:
Ik ga op zoek naar een grote plant voor m'n kantoor. En met groot bedoel ik 200-250cm, krijgt op die plek geen direct zonlicht. Dus een echte zonaanbidder zou het niet fijn vinden daar. Eigenlijk zoek ik iets dat ik zelf in redelijk tempo kan opkweken van stek naar big ass struik. Buiten monstera: zijn er nog andere opties?
Japanse Duizendknoop. Binnen een weekje is het gepiept. :Y
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  maandag 25 juli 2022 @ 20:11:26 #283
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205456823
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 20:05 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Japanse Duizendknoop. Binnen een weekje is het gepiept. :Y
Haha :D
Resistance is futile.
pi_205456827
Check mijn Philodendron Scandens. Deze is ongeveer een jaar oud en al een keer gesnoeid. Gaan echt hard deze planten.

  dinsdag 26 juli 2022 @ 16:31:33 #285
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205463281
Trips, trips, trips, overal trips.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 26 juli 2022 @ 18:08:12 #286
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_205464022

Deze Alo dient nodig verpot te worden :@ maar heeft een bloem gekregen toen wij op vakantie waren. O+
Protège moi de mes désirs.
pi_205464040
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 16:31 schreef Dagoduck het volgende:
Trips, trips, trips, overal trips.
:'( !
Tap tap tap
pi_205464086
Roofmijten, donderdagavond besteld, mag hopen dat ze er morgen zijn.
Tap tap tap
pi_205468196
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 16:31 schreef Dagoduck het volgende:
Trips, trips, trips, overal trips.
Oh nee!
pi_205468227
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 16:31 schreef Dagoduck het volgende:
Trips, trips, trips, overal trips.
Rip aan de nabestaanden.
pi_205468228
;(

[ Bericht 69% gewijzigd door #ANONIEM op 27-07-2022 00:57:02 ]
pi_205468612
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 18:08 schreef arvensis het volgende:
[ afbeelding ]
Deze Alo dient nodig verpot te worden :@ maar heeft een bloem gekregen toen wij op vakantie waren. O+
Ziet er wel een beetje uit als een middelvinger :')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  woensdag 27 juli 2022 @ 08:00:17 #293
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_205468627
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juli 2022 07:57 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ziet er wel een beetje uit als een middelvinger :')
Die is personal :D Ik ga ‘m vandaag verpotten. ;)
Protège moi de mes désirs.
  woensdag 27 juli 2022 @ 21:19:34 #294
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205475614
Kreeg wel nog een monster van een alocasia zebrina van de buren :D


|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205481287
quote:
6s.gif Op woensdag 27 juli 2022 21:19 schreef Dagoduck het volgende:
Kreeg wel nog een monster van een alocasia zebrina van de buren :D

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Oppassen met trips! Alocasia's zijn daar bij mij heel gevoelig voor. Heel.
  donderdag 28 juli 2022 @ 15:14:42 #296
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205481447
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2022 14:54 schreef yinu het volgende:

[..]
Oppassen met trips! Alocasia's zijn daar bij mij heel gevoelig voor. Heel.
Heb alle planten drie keer gecontroleerd (en controleer nog steeds), alles met trips weggedaan, hele huis stofgezogen etc.

Zal voortaan ook wat regelmatiger plantenvoeding gebruiken.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205482389
quote:
6s.gif Op woensdag 27 juli 2022 21:19 schreef Dagoduck het volgende:
Kreeg wel nog een monster van een alocasia zebrina van de buren :D

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind die dingen zo mooi hè O+

Alleen jammer dat Hare Majesteit De Kat dat soort spul allemaal op zou vreten als ik dat hier neerzet.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  donderdag 28 juli 2022 @ 19:49:57 #298
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205483722
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2022 17:04 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ik vind die dingen zo mooi hè O+

Alleen jammer dat Hare Majesteit De Kat dat soort spul allemaal op zou vreten als ik dat hier neerzet.
De buren hebben hem alleen niet regelmatig gedraaid dus hij groeit een beetje één kant op. Heb hem verpot en daarbij schuiner geplant zodat ie in ieder geval niet meer omvalt. Er lijkt al een nieuw blad aan te komen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 28 juli 2022 @ 21:00:04 #299
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205484404
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 16:31 schreef Dagoduck het volgende:
Trips, trips, trips, overal trips.
;(
Resistance is futile.
pi_205486072
quote:
10s.gif Op maandag 25 juli 2022 09:09 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Het gaat niet al te best :s)

[ link | afbeelding ]
Verfrissende foto. _O_

Zelf heb ik een peperomia met een spathiphyllum gecombineerd. Een hanger voor over de rand van de pot samen met iets relatief hoogs.

De Spathhiphyllum wint het. :')
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 29 juli 2022 @ 10:36:38 #301
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205487796
Heb nog een partij stekjes, zal ik volgende week even bij de straatkant op een tafeltje zetten. Ben ik daar ook weer vanaf.

Waren vorig jaar ook bijna allemaal weg nadat ik en fotootje op de lokale plantenfacebookpagina had gezet. En het was ook niet dat iemand alles meenam, maar gedurende de dag verdween er steeds weer een plantje :D
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')