abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203362016
Trips is kut ja :{ hardnekkig ook. Moet hier wel een hele bijzondere plant zijn wil die geen enkeltje kliko winnen.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_203362081
Hier gaat alles met beestjes ook de kliko in. Got no time for that.
Protège moi de mes désirs.
pi_203368840
Bladluis, wolluis en rouwvliegjes wil ik de strijd wel mee aan. Die laatste twee zijn hier sowieso permanent gevestigd :')

Trips, en erger nog schildluis, daar heb ik geen zin in.

Edit: spint :r
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_203372537
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 18:40 schreef BlackLining het volgende:
Trips is kut ja :{ hardnekkig ook. Moet hier wel een hele bijzondere plant zijn wil die geen enkeltje kliko winnen.
Dit is zo'n moeilijke keuze. Ik heb veel planten, en veel hebben er nu trips (gehad). Ik ben er mee bezig sinds de eerste (superwarme en droge) corona-zomer. Toen is met de warmte en de lage luchtvochtigheid, en doordat ik het probleem niet herkende, de trips hier geëxplodeerd. Ik heb toen zeker 20 of meer planten weggedaan. Maar het is nu eigenlijk overal. Telkens weer vind ik trips ook op de meest onlogische planten (lidcactus! zaagtandcactus!). Daar zijn ze overigens best goed te bestrijden. Net als op de Monstera's door de grote bladeren. Maar bijvoorbeeld al mijn graslelies en tradescantia's zijn eraan onderdoor gegaan, en wat nog levensvatbaar was heb ik toch weggedaan. Maar als ik alle planten weg doe waar ik nu nog 1 trips op vind, kan ik echt wel helemaal opnieuw beginnen. En zelfs dan zou ik denk ik een tijd moeten wachten want de trips zit waarschijnlijk vast nog wel ergens in een hoekje of gaatje. Dat vind ik toch wel lastig. De trips is dus endemisch geworden hiero. Dus ik blijf aan de gang met handmatig verwijderen, en biologische bestrijding, en als een plant een erge aanval krijgt gaat 'ie weg. Ik troost me met de gedachte dat Summer Rayine Oakes ook trips heeft. En dat ene meisje van Mama Botanica ook. Evenals de gemiddelde wiet- of tomatenkweker. Ze zijn grotendeels resistent tegen pesticiden. Trips is een fact of life geworden :( :'(

(En even voor alle mensen die nu denken dat 'corona endemisch is geworden' en dat we daardoor in het 'pandemisch eindspel zijn beland': endemisch betekent gewoon onderdeel van het systeem in een bepaalde regio, NIET dat het geen erge ziekte meer is. HIV is ook endemisch in grote delen van de wereld. Net als malaria. Of ebola.)

En inderdaad, wolluis is echt een eitje vergeleken hierbij. Ik heb 1 plant aan wolluis verloren, dat was een kentia-palm waar ze helemaal in de plooien van de stammetjes waren gaan zitten en daar is echt geen beginnen aan. Maar op de gemiddelde vetplant vind ik het nog best wel bevredigend om ze eraf te halen met een tissue met spiritus [/sadist]
pi_203372616
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 19:39 schreef Puala het volgende:

[..]
Mijn ervaring is dat je uit komt op krukjes, tafeltjes ed. Om ze toch iets van de grond af te krijgen.
Ja dat heb ik ook. Anders droogt juist het onderste gedeelte van de aarde zo snel uit en dan blijf je bezig met water geven.
pi_203373248
Geven jullie ook thee aan jullie planten?

Ik doe het zo eens om de 3 maand. Ik laat een liter water koken en sop er daarna een theezakje in. Dat laat ik net zolang er in hangen tot het water afgekoeld is (45 à 60min.). Daarna gewoon bij de kamerplanten gieten en als je iets over hebt, tussen de hagen in de tuin uitgieten.

Hoorde ooit wel eens dat er tannine in thee zit en dat heel goed is voor je planten. Verder geen idee of dat echt zo is.
Cindy De Vuyst
pi_203385620
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 13:19 schreef yinu het volgende:

[..]
Ja dat heb ik ook. Anders droogt juist het onderste gedeelte van de aarde zo snel uit en dan blijf je bezig met water geven.
Ik geef mijn planten waar mogelijk ook van onderaf water. Binnenpot eruit, water in de sierpot, binnenpot terug erin. Misschien is dat nog een optie.

Mijn planten gaan daar wel lekker op. MIjn kat niet, die vond het net zo leuk om vochtige aarde door het huis te verspreiden. Dat is helaas nu afgelopen. :7
  donderdag 27 januari 2022 @ 11:14:57 #133
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_203385889
Ik heb maar een tweetal planten op schoteltjes staan dus die geef ik van onderaf water. Een ZZ inverband met wortelrot en een andere omdat ik gewoon geen juiste maat sierpot ervoor heb _O- Verder zet ik mijn planten in sierpot in een (kunststof afwas)teiltje en geef ze daarin water, eens per week tot ze helemaal nat zijn (uiteraard niet bij planten die minder water nodig hebben). Maar wel bij de musa, krulvaren, graslelie enzo. Dan laat ik ze nog even op het aanrecht uitlekken en zet ze weer terug in de sierpot. Zo weet ik zeker dat ze niet in een laag water in de sierpot staan. Ze doen het vrijwel allemaal prima op dit watergeefritme.

Die musa begint wel flink zwaar te worden om steeds zo water te geven trouwens _O- Mocht ik die nog een keer verpotten dan komt er gewoon een schoteltje onder.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_203396551
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 10:58 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ik geef mijn planten waar mogelijk ook van onderaf water. Binnenpot eruit, water in de sierpot, binnenpot terug erin. Misschien is dat nog een optie.

Mijn planten gaan daar wel lekker op. MIjn kat niet, die vond het net zo leuk om vochtige aarde door het huis te verspreiden. Dat is helaas nu afgelopen. :7
Haha, je arme kat!

Ik heb voornamelijk veel hangplanten en planten die op hoge plaatsen staan. De ruimte is hoog en heeft dakramen en leent zich daar goed voor. Dus het probleem valt mee. De meeste planten die wel op de grond staan zijn groot en hebben een grote pot, sommige op wieltjes. Die hebben geen binnenpot. Dat is wel een beetje riskant maar het zijn grotendeels planten die vrij droog kunnen blijven (grote sansevieria, een clustertje aloe vera's, twee dracena's samen in een pot) dus we geven gewoon spaarzaam water.

Hangplanten zijn weer een heel nieuwe uitdaging qua water geven trouwens, maar goed, we zijn er nu aan gewend. Hoewel we laatst per ongeluk nog een pannenkoek verzopen hebben. De hangplanten hebben allemaal wel een losse binnenpot, maar deze had per ongeluk in de schaal wat water staan en kennelijk toen wortelrot opgelopen, waardoor het water minder goed opgenomen werd en het water in de schaal steeds meer werd. -O-
  zondag 30 januari 2022 @ 12:32:28 #135
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203431381
Ik wil een kruidentuintje in mijn vensterbank met basilicum, bieslook en munt en oregano.

Ik heb 2 van deze dubbele kruidenbakken, op zich werken ze goed.

https://www.mepal.com/nl/(...)5-883f-1b86bfa127ad]

Alleen ik zet er steeds van die goedkope supermarkt plantjes in en die zijn amper in leven te houden.

Nog meer mensen met kruidentuintjes?
Resistance is futile.
  zondag 30 januari 2022 @ 12:35:32 #136
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203431427
quote:
6s.gif Op donderdag 27 januari 2022 11:14 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb maar een tweetal planten op schoteltjes staan dus die geef ik van onderaf water. Een ZZ inverband met wortelrot en een andere omdat ik gewoon geen juiste maat sierpot ervoor heb _O- Verder zet ik mijn planten in sierpot in een (kunststof afwas)teiltje en geef ze daarin water, eens per week tot ze helemaal nat zijn (uiteraard niet bij planten die minder water nodig hebben). Maar wel bij de musa, krulvaren, graslelie enzo. Dan laat ik ze nog even op het aanrecht uitlekken en zet ze weer terug in de sierpot. Zo weet ik zeker dat ze niet in een laag water in de sierpot staan. Ze doen het vrijwel allemaal prima op dit watergeefritme.

Die musa begint wel flink zwaar te worden om steeds zo water te geven trouwens _O- Mocht ik die nog een keer verpotten dan komt er gewoon een schoteltje onder.
Ik zet de hangplanten in de bijkeuken onder de kraan met een flinke plens, en daar laat ik ze dan een dagje uitlekken. Afwasteil is ook een goed idee, ik heb straks permanente bezetting van de wasbak als ik het aantal planten uit ga breiden :') .

Hoe groot is je musa?
Resistance is futile.
  zondag 30 januari 2022 @ 12:37:22 #137
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203431444
Iemand al ondersteboven plantjes geprobeerd? In de woonkamer heb ik geen andere keus dan hangplantjes ivm een kleine vandaal van 1 jaar oud. Dus ondersteboven lijkt me dan ook leuk om te proberen.
Resistance is futile.
  zondag 30 januari 2022 @ 13:13:58 #138
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_203432093
quote:
7s.gif Op zondag 30 januari 2022 12:35 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik zet de hangplanten in de bijkeuken onder de kraan met een flinke plens, en daar laat ik ze dan een dagje uitlekken. Afwasteil is ook een goed idee, ik heb straks permanente bezetting van de wasbak als ik het aantal planten uit ga breiden :') .

Hoe groot is je musa?

Foto van drie weken geleden. Bijna een meter hoog denk ik.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 30 januari 2022 @ 13:17:34 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203432155
quote:
6s.gif Op zondag 30 januari 2022 13:13 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Foto van drie weken geleden. Bijna een meter hoog denk ik.
En je wordt opa, zie ik! Hoe lang laat je de jonkies zitten?
Resistance is futile.
pi_203432901
quote:
7s.gif Op zondag 30 januari 2022 12:32 schreef Seven. het volgende:
Alleen ik zet er steeds van die goedkope supermarkt plantjes in en die zijn amper in leven te houden.
Hoe zet je die erin?

De pol scheuren en er ruim potgrond omheen doen werkt een stuk beter is mijn ervaring.
  zondag 30 januari 2022 @ 14:12:16 #141
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_203433035
quote:
7s.gif Op zondag 30 januari 2022 13:17 schreef Seven. het volgende:

[..]
En je wordt opa, zie ik! Hoe lang laat je de jonkies zitten?
Vorig jaar heb ik er twee afgehaald die waren 10+ cm denk ik. De ene brak tijdens het snijden en de andere deed het wel aardig voor een aantal maanden maar had trips dus heb ik weggeflikkerd. ;(

Voor wat er nu groeit heb ik geen plannen. Laat ik lekker zitten voorlopig.
  zondag 30 januari 2022 @ 16:14:00 #142
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203434759
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 14:03 schreef Elleska het volgende:

[..]
Hoe zet je die erin?

De pol scheuren en er ruim potgrond omheen doen werkt een stuk beter is mijn ervaring.
1 op 1 uit de verpakking :@
Resistance is futile.
  Moderator zondag 30 januari 2022 @ 17:00:55 #143
5428 crew  miss_sly
pi_203435282
quote:
7s.gif Op zondag 30 januari 2022 12:32 schreef Seven. het volgende:
Ik wil een kruidentuintje in mijn vensterbank met basilicum, bieslook en munt en oregano.

Ik heb 2 van deze dubbele kruidenbakken, op zich werken ze goed.

https://www.mepal.com/nl/(...)5-883f-1b86bfa127ad]

Nog meer mensen met kruidentuintjes?
Dat zijn wel leuke, handige potten daarvoor. Ik zou ook graag in ieder geval munt en basilicum willen. Misschien peterselie en tijm.
De potjes op zichzelf zijn dus wel goed? Misschien kun je eens bij een kweker plantjes halen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 30 januari 2022 @ 17:06:17 #144
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203435353
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 17:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat zijn wel leuke, handige potten daarvoor. Ik zou ook graag in ieder geval munt en basilicum willen. Misschien peterselie en tijm.
De potjes op zichzelf zijn dus wel goed? Misschien kun je eens bij een kweker plantjes halen?
Die potten zijn prima, m'n man heeft op een gegeven moment zelf van een oud tshirt lont gemaakt toen we er 1 kwijt waren. Dus onderin staat water en dan heb je er 1-2 weken geen omkijken naar.
Resistance is futile.
  Moderator zondag 30 januari 2022 @ 18:17:33 #145
5428 crew  miss_sly
pi_203436246
quote:
7s.gif Op zondag 30 januari 2022 17:06 schreef Seven. het volgende:

[..]
Die potten zijn prima, m'n man heeft op een gegeven moment zelf van een oud tshirt lont gemaakt toen we er 1 kwijt waren. Dus onderin staat water en dan heb je er 1-2 weken geen omkijken naar.
Ik vind het zo leuk staan en heel handig bij het koken. Het is me alleen nog nooit gelukt om echt ook dusdanig goed en veel te kweken dat ik er echt regelmatig gebruik can kan maken. Ik heb er wel de perfecte vensterbank voor.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203437138
Ik heb een paar weken geleden van die zakjes in de planten gehangen tegen m'n tripsplaag, maar hoe zie ik of die beestjes wel leven? :D ik kan de bladeren ook niet afnemen nu want dan vermoord ik ook de goede beestjes.
Een van m'n maranta's staat op een zwarte ondergrond en daar liggen nu allemaal witte stipjes omheen, alsof iemand met roos lekker heeft lopen schudden, maar zijn dat dan de dode trips? Of gewoon troep? Al die vragen...
Tap tap tap
pi_203450789
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:18 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb een paar weken geleden van die zakjes in de planten gehangen tegen m'n tripsplaag, maar hoe zie ik of die beestjes wel leven? :D ik kan de bladeren ook niet afnemen nu want dan vermoord ik ook de goede beestjes.
Een van m'n maranta's staat op een zwarte ondergrond en daar liggen nu allemaal witte stipjes omheen, alsof iemand met roos lekker heeft lopen schudden, maar zijn dat dan de dode trips? Of gewoon troep? Al die vragen...
Had je roofmijt? Die kun je op zich wel zien. Ze zitten in die zakjes in verschillende stadia (dus volwassen exemplaren, poppen en larven) zodat ze gedurende een tijdje 'uitkomen' en actief blijven. De witte stipjes zijn misschien van de zemelen waar ze tussen verpakt zitten? Volgens mij kun je een dode trips niet echt zien, die zijn zó klein...

Dit vond ik op de site van een verkoper van die kweekzakjes:

quote:
De kweekzakjes bevatten Neoseiulus cucumeris roofmijten in diverse stadia, maar ook meelmijten en een draagstof van zemelen. De meelmijten voeden zich met de zemelen en zijn op hun beurt voedsel voor de roofmijten
pi_203452843
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 19:52 schreef yinu het volgende:

[..]
Had je roofmijt? Die kun je op zich wel zien. Ze zitten in die zakjes in verschillende stadia (dus volwassen exemplaren, poppen en larven) zodat ze gedurende een tijdje 'uitkomen' en actief blijven. De witte stipjes zijn misschien van de zemelen waar ze tussen verpakt zitten? Volgens mij kun je een dode trips niet echt zien, die zijn zó klein...

Dit vond ik op de site van een verkoper van die kweekzakjes:
[..]

Trips zie ik ook op het blad lopen dus zo klein zijn ze niet ;( even opzoeken wat ik voor beestjes had gekocht.
Tap tap tap
pi_203456995
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 21:53 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Trips zie ik ook op het blad lopen dus zo klein zijn ze niet ;( even opzoeken wat ik voor beestjes had gekocht.
Van dode tripsen blijft bij mij bijna niets over. En als iets, dan een klein zwart streepje.

Als je geen tripsen meer ziet, neem ik aan dat de roofmijten werken!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')