Kan me voorstellen dat het beter werkt dan met een radiator, aangezien daar echt veel hete droge lucht vanaf komt. Vloerverwarming lijkt me een stuk gelijkmatiger en aangezien planten nogal autistisch zijn denk ik dat nagenoeg elke plant daar wel goed op gaat.quote:Op zondag 23 januari 2022 12:53 schreef Seven. het volgende:
Trouwens! Planten en vloerverwarming, wat zijn daar de ervaringen mee? Zijn er planten die daar echt heel goed op gaan? Want dan moet ik die hebben.
Mijn ervaring is dat je uit komt op krukjes, tafeltjes ed. Om ze toch iets van de grond af te krijgen.quote:Op zondag 23 januari 2022 12:53 schreef Seven. het volgende:
Trouwens! Planten en vloerverwarming, wat zijn daar de ervaringen mee? Zijn er planten die daar echt heel goed op gaan? Want dan moet ik die hebben.
Ja vloerverwarming is verwarming op lage temperatuur en heel gelijkmatig. Dus geen radiator van potentieel 90 graden die je planten kan doen verbranden. Het enige wat je wel zou kunnen hebben is koudeval/tocht bij slecht tot matig geïsoleerde ramen.quote:Op zondag 23 januari 2022 18:09 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Kan me voorstellen dat het beter werkt dan met een radiator, aangezien daar echt veel hete droge lucht vanaf komt. Vloerverwarming lijkt me een stuk gelijkmatiger en aangezien planten nogal autistisch zijn denk ik dat nagenoeg elke plant daar wel goed op gaat.
Tevens jaloers.
Ik heb al een hele tijd (een jaar of zo?) een drakenbloedboom, een goudpalm, een calathea en zo'n "geldboom" staan, en die lijken het allemaal zonder problemen te doen. Ze staan in een pot, dan op een rubberen Ikea onderzetter en dan rechtstreeks op de grond.quote:Op zondag 23 januari 2022 12:53 schreef Seven. het volgende:
Ja, maar op de slaapkamer hoor, dus die staat effectief nooit aanquote:Op maandag 24 januari 2022 21:28 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
@:SQ staat de monstera nu bij een verwarming? Dat trok de mijne bijzonder slecht.
Haha ja, ik heb natuurlijk ook best wat ruimte om te vullen, dan gaat het stiekem best rap.quote:Op maandag 24 januari 2022 21:27 schreef Seven. het volgende:
Helaas geen tips @:SQ maar indrukwekkende verzameling heb je stiekem!
Ah ja, ik zag iets wat op een radiator leek. Dan weet ik het ook niet.quote:Op maandag 24 januari 2022 21:43 schreef SQ het volgende:
[..]
Ja, maar op de slaapkamer hoor, dus die staat effectief nooit aan
[..]
Haha ja, ik heb natuurlijk ook best wat ruimte om te vullen, dan gaat het stiekem best rap.
Luchtvochtigheid is in elk geval stukken hoger dan in de woonkamer en ik besproei m sinds kort ook minimaal om de dag.quote:Op maandag 24 januari 2022 22:12 schreef yinu het volgende:
Mooie verzameling @:SQ ! Ik neem aan dat je de monstera al op beestjes hebt gecheckt?
En hoe is de luchtvochtigheid op de slaapkamer? A
Hm. Als het licht nu op orde is, zou ik even het groeiseizoen afwachten. Mijne maken nu weinig tot geen nieuwe bladeren. Ik heb er eentje die maakt hele grote bladeren, maar alleen in de lente en zomer, en dan maar ongeveer 2 à 3 per jaar. Het is 1 stengel. Die andere is meer stengels en die maakt ook wat meer, en kleinere bladeren aan, lijkt meer op die van jou. Die maakt in de winter soms ook een beetje een mislukt blad aan. Vorig jaar zelfs eentje die eruit zag alsof hij aangevreten was, maar dat kwam omdat hij 'vastgeplakt' bleef zitten bij het uitrollen.quote:Op maandag 24 januari 2022 22:17 schreef SQ het volgende:
[..]
Luchtvochtigheid is in elk geval stukken hoger dan in de woonkamer en ik besproei m sinds kort ook minimaal om de dag.
Beestjes heb ik niet kunnen ontdekken
Ja, daar heb je wel een puntquote:Op dinsdag 25 januari 2022 09:18 schreef BlackLining het volgende:
Ik zou eerder zeggen te weinig voeding, te zien aan de gele gloed op de bladeren. Maar ik zou ook nog even een maandje wachten met dat te geven. Eind januari is wel heel vroeg.
Sowieso wonen ze in de tropen natuurlijk normaal gesproken. Ze kennen geen seizoenen en als jij ze dan van de zomer op het zuiden ineens in een koude slaapkamer op het noorden (aanname) zet dan kan ik me wel voorstellen dat het even duurt voor die gewend is.
Ik doe dat nu ook niet meer bij mijn nieuwe planten. En ben van plan de oudjes weer terug te potten in kweekpotten. Maar dan moet ik wel flink gaan investeren in nog grotere sierpottenquote:Op dinsdag 25 januari 2022 10:57 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb geen enkele plant rechtstreeks in een sierpot staan.
Die blauwe potten waar die lepelplant in staat, daar heb ik er eentje van in het geel. Vorig voorjaar gekocht voor mijn oma, en nu met de erfenis is ie hier belandt. Had ik zelf toch liever de blauwe gehadquote:Op dinsdag 25 januari 2022 11:00 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik doe dat nu ook niet meer bij mijn nieuwe planten. En ben van plan de oudjes weer terug te potten in kweekpotten. Maar dan moet ik wel flink gaan investeren in nog grotere sierpotten
Even een tip: koude/tocht geeft donkere vlekken op de bladeren. De vlekken op je Monstera zijn duidelijk het resultaat van beestjes.. helaas!quote:Op maandag 24 januari 2022 22:03 schreef SQ het volgende:
Het is ook een verwarming, een convector. Maar als ie al aan staat komt daar geen hete lucht vanaf.
Zou het misschien nog kunnen dat ie het koud heeft? Zo bij een raam kan het toch best fris worden.
Oh shit. Trips? Daar hebben monstera's gauw last van. En omdat je ze nauwelijks kunt zien ben je er altijd te laat bij. Ik weet dat uit ervaring helaas.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 14:23 schreef SQ het volgende:
Ik neem mijn woorden terug over geen beestjes op de monstera. Maar ze zijn wel echt fucking klein dus makkelijk te missen.moest echt 5 minuten staren en toen zag ik ineens dat die stipjes bewogen.
Plant nu dus vlug in quarantaine in de bijkeuken en maar behandelplan opstellen
Ik begrijp die keuze helemaal.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 16:08 schreef SQ het volgende:
Ik zie de beestjes op geen van mijn andere planten zitten, heb ze net al met chirurgische precisie geïnspecteerd. Tenminste, ik zie die larven niet. Ik denk dat ik m dan maar gewoon in de kliko pleur en met een nieuwe beginzo mooi is ie nou ook weer niet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |