abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 januari 2022 @ 13:25:40 #101
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_203330818
Mijn kleine crassula een beetje veel water gegeven vorige keer. Dag blaadjes, bijna kaal.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_203335585
quote:
5s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:53 schreef Seven. het volgende:
Trouwens! Planten en vloerverwarming, wat zijn daar de ervaringen mee? Zijn er planten die daar echt heel goed op gaan? Want dan moet ik die hebben.
Kan me voorstellen dat het beter werkt dan met een radiator, aangezien daar echt veel hete droge lucht vanaf komt. Vloerverwarming lijkt me een stuk gelijkmatiger en aangezien planten nogal autistisch zijn denk ik dat nagenoeg elke plant daar wel goed op gaat.

Tevens jaloers.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_203336901
quote:
Trouwens! Planten en vloerverwarming, wat zijn daar de ervaringen mee? Zijn er planten die daar echt heel goed op gaan? Want dan moet ik die hebben.
Mijn ervaring is dat je uit komt op krukjes, tafeltjes ed. Om ze toch iets van de grond af te krijgen.
pi_203337006
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 18:09 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Kan me voorstellen dat het beter werkt dan met een radiator, aangezien daar echt veel hete droge lucht vanaf komt. Vloerverwarming lijkt me een stuk gelijkmatiger en aangezien planten nogal autistisch zijn denk ik dat nagenoeg elke plant daar wel goed op gaat.

Tevens jaloers.
Ja vloerverwarming is verwarming op lage temperatuur en heel gelijkmatig. Dus geen radiator van potentieel 90 graden die je planten kan doen verbranden. Het enige wat je wel zou kunnen hebben is koudeval/tocht bij slecht tot matig geïsoleerde ramen.
  maandag 24 januari 2022 @ 12:35:05 #105
149959 SQ
snelle trees
pi_203343781
Ik zal m'n plantjes ook eens delen :)

Keuken
Mijn schefflera, die op de badkamer ineens op sterven na dood was en die sinds zijn verplaatsing naar de keuken (raam op noorden) enorm is gaan groeien. 2 spathyphillums staan nu op t oosten, ze stonden meer in de schaduw maar dat was toch net te donker dus heb ik ze geruild met de sansevierias, en een zamioculcas die ik pas net heb staan op de eettafel:

Zithoek:
Triootje van Dieffenbachia, Rhipsalis en een Peperomia. De Dieffenbachia is vrij nieuw, de peperomia is al 2 keer op 1 blaadje na dood geweest en de Rhipsalis gaat qua levendigheid op en af, maar heb ik toch al enkele jaren inmiddels.
Dan de tamelijk nieuwe Strelitzia waarvan ik hoop dat ie HUGE gaat worden. De goudpalm, en een nieuwe Calathea nadat de vorige deaud ging:

Staat allemaal op zuid/zuidoost (calathea verder van t raam)

Op de badkamer heb ik een Monstera die alle andere planten in de bak er uit heeft gewerkt, die vindt het daar wel lekker _O- en een gloednieuwe Calathea. En op de kamer van mijn dochter een Tradescantia die wat moeite lijkt te hebben met de zon:

Mijn oudjes (planten die ik echt al jaaaaaaren heb): Stromanthe op noordraam slaapkamer, anthurium die het nu ff moeilijker heeft op zuidoost, de sansevieria (in de schaduw) die inmiddels 3 sansevierias is, en de Dracaena op de overloop boven:

En dan, mijn kneusjes, misschien dat er nog tips zijn :')
Zo'n zelfde Stromanthe maar dan nieuwer. Heeft te lang bij het raam op het zuiden gestaan. Ik hoop dat ie bij gaat trekken, ik sproei m nu dagelijks en hij staat nu op het noorden. Mijn Calathea Rufibarba die ik achtereenvolgens verdronken en toen verdroogd heb :') Staat op een kast 4 meter van het zuidraam af. Sproei ik nu ook dagelijks, maar man wat een lastige planten zijn dat qua water :')
En mijn Monstera, die denk ik een optater heeft gehad van zijn periode op het volle zuiden, maar die ook maar niet bij wil trekken. Het nieuwe blad rolt ook niet lekker uit en begint al bruine plekjes te krijgen. Ik denk niet dat het aan te weinig water ligt, maar wat dan wel? Iemand?

[ Bericht 1% gewijzigd door SQ op 24-01-2022 13:14:14 ]
disclaimer
pi_203344509
quote:
Ik heb al een hele tijd (een jaar of zo?) een drakenbloedboom, een goudpalm, een calathea en zo'n "geldboom" staan, en die lijken het allemaal zonder problemen te doen. Ze staan in een pot, dan op een rubberen Ikea onderzetter en dan rechtstreeks op de grond.
  maandag 24 januari 2022 @ 21:27:30 #107
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203351457
Helaas geen tips @SQ maar indrukwekkende verzameling heb je stiekem!
Resistance is futile.
pi_203351483
@SQ staat de monstera nu bij een verwarming? Dat trok de mijne bijzonder slecht.
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 24 januari 2022 @ 21:43:04 #109
149959 SQ
snelle trees
pi_203351721
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:28 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
@:SQ staat de monstera nu bij een verwarming? Dat trok de mijne bijzonder slecht.
Ja, maar op de slaapkamer hoor, dus die staat effectief nooit aan :')

quote:
14s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:27 schreef Seven. het volgende:
Helaas geen tips @:SQ maar indrukwekkende verzameling heb je stiekem!
Haha ja, ik heb natuurlijk ook best wat ruimte om te vullen, dan gaat het stiekem best rap.
disclaimer
pi_203352011
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:43 schreef SQ het volgende:

[..]
Ja, maar op de slaapkamer hoor, dus die staat effectief nooit aan :')
[..]
Haha ja, ik heb natuurlijk ook best wat ruimte om te vullen, dan gaat het stiekem best rap.
Ah ja, ik zag iets wat op een radiator leek. Dan weet ik het ook niet.
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 24 januari 2022 @ 22:03:16 #111
149959 SQ
snelle trees
pi_203352107
Het is ook een verwarming, een convector. Maar als ie al aan staat komt daar geen hete lucht vanaf.
Zou het misschien nog kunnen dat ie het koud heeft? Zo bij een raam kan het toch best fris worden.
disclaimer
pi_203352271
Mooie verzameling @SQ ! Ik neem aan dat je de monstera al op beestjes hebt gecheckt?
En hoe is de luchtvochtigheid op de slaapkamer? A
  maandag 24 januari 2022 @ 22:17:44 #113
149959 SQ
snelle trees
pi_203352357
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 22:12 schreef yinu het volgende:
Mooie verzameling @:SQ ! Ik neem aan dat je de monstera al op beestjes hebt gecheckt?
En hoe is de luchtvochtigheid op de slaapkamer? A
Luchtvochtigheid is in elk geval stukken hoger dan in de woonkamer en ik besproei m sinds kort ook minimaal om de dag.
Beestjes heb ik niet kunnen ontdekken :D
disclaimer
pi_203352874
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 22:17 schreef SQ het volgende:

[..]
Luchtvochtigheid is in elk geval stukken hoger dan in de woonkamer en ik besproei m sinds kort ook minimaal om de dag.
Beestjes heb ik niet kunnen ontdekken :D
Hm. Als het licht nu op orde is, zou ik even het groeiseizoen afwachten. Mijne maken nu weinig tot geen nieuwe bladeren. Ik heb er eentje die maakt hele grote bladeren, maar alleen in de lente en zomer, en dan maar ongeveer 2 à 3 per jaar. Het is 1 stengel. Die andere is meer stengels en die maakt ook wat meer, en kleinere bladeren aan, lijkt meer op die van jou. Die maakt in de winter soms ook een beetje een mislukt blad aan. Vorig jaar zelfs eentje die eruit zag alsof hij aangevreten was, maar dat kwam omdat hij 'vastgeplakt' bleef zitten bij het uitrollen.
pi_203354944
Ik zou eerder zeggen te weinig voeding, te zien aan de gele gloed op de bladeren. Maar ik zou ook nog even een maandje wachten met dat te geven. Eind januari is wel heel vroeg.

Sowieso wonen ze in de tropen natuurlijk normaal gesproken. Ze kennen geen seizoenen en als jij ze dan van de zomer op het zuiden ineens in een koude slaapkamer op het noorden (aanname) zet dan kan ik me wel voorstellen dat het even duurt voor die gewend is.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  dinsdag 25 januari 2022 @ 09:45:42 #116
149959 SQ
snelle trees
pi_203355220
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 09:18 schreef BlackLining het volgende:
Ik zou eerder zeggen te weinig voeding, te zien aan de gele gloed op de bladeren. Maar ik zou ook nog even een maandje wachten met dat te geven. Eind januari is wel heel vroeg.

Sowieso wonen ze in de tropen natuurlijk normaal gesproken. Ze kennen geen seizoenen en als jij ze dan van de zomer op het zuiden ineens in een koude slaapkamer op het noorden (aanname) zet dan kan ik me wel voorstellen dat het even duurt voor die gewend is.
Ja, daar heb je wel een punt :D
Nou ja, we wachten het maar even rustig af, en dan vanaf maart inderdaad maar wat gaan bijvoederen. Het wordt al een tijdje niet slechter, dat scheelt.
disclaimer
  dinsdag 25 januari 2022 @ 10:57:36 #117
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_203356039
Ik heb geen enkele plant rechtstreeks in een sierpot staan.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 25 januari 2022 @ 11:00:11 #118
149959 SQ
snelle trees
pi_203356065
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 10:57 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb geen enkele plant rechtstreeks in een sierpot staan.
Ik doe dat nu ook niet meer bij mijn nieuwe planten. En ben van plan de oudjes weer terug te potten in kweekpotten. Maar dan moet ik wel flink gaan investeren in nog grotere sierpotten ;(
disclaimer
  dinsdag 25 januari 2022 @ 11:08:25 #119
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_203356163
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 11:00 schreef SQ het volgende:

[..]
Ik doe dat nu ook niet meer bij mijn nieuwe planten. En ben van plan de oudjes weer terug te potten in kweekpotten. Maar dan moet ik wel flink gaan investeren in nog grotere sierpotten ;(
Die blauwe potten waar die lepelplant in staat, daar heb ik er eentje van in het geel. Vorig voorjaar gekocht voor mijn oma, en nu met de erfenis is ie hier belandt. Had ik zelf toch liever de blauwe gehad :+ Alhoewel, de gele valt wel aardig weg bij de houten vloer.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 14:23:13 #120
149959 SQ
snelle trees
pi_203358814
Ik neem mijn woorden terug over geen beestjes op de monstera. Maar ze zijn wel echt fucking klein dus makkelijk te missen. :@ moest echt 5 minuten staren en toen zag ik ineens dat die stipjes bewogen.

Plant nu dus vlug in quarantaine in de bijkeuken en maar behandelplan opstellen _O-
disclaimer
pi_203358935
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 22:03 schreef SQ het volgende:
Het is ook een verwarming, een convector. Maar als ie al aan staat komt daar geen hete lucht vanaf.
Zou het misschien nog kunnen dat ie het koud heeft? Zo bij een raam kan het toch best fris worden.
Even een tip: koude/tocht geeft donkere vlekken op de bladeren. De vlekken op je Monstera zijn duidelijk het resultaat van beestjes.. helaas!
Protège moi de mes désirs.
pi_203359705
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 14:23 schreef SQ het volgende:
Ik neem mijn woorden terug over geen beestjes op de monstera. Maar ze zijn wel echt fucking klein dus makkelijk te missen. :@ moest echt 5 minuten staren en toen zag ik ineens dat die stipjes bewogen.

Plant nu dus vlug in quarantaine in de bijkeuken en maar behandelplan opstellen _O-
Oh shit. Trips? Daar hebben monstera's gauw last van. En omdat je ze nauwelijks kunt zien ben je er altijd te laat bij. Ik weet dat uit ervaring helaas.

Mijn behandelplan heb ik al vaker gepost. Maar het gaat als volgt: de meest aangetaste bladeren meteen verwijderen. Auw, ik weet het, maar toch doen! Want die fuckers leggen eitjes in de bladeren en anders ben je helemaal lang bezig. Plus die bladeren worden toch nooit meer mooi en kosten de plant alleen maar energie. Daarna de bladeren goed poetsen. Voordeel van monstera t.o.v. dracena: lekker grote bladeren en je kunt ze goed zien. Ik gebruik een mengsel van zeep en spiritus in water. 1 eetl. groene zeep, flinke scheut spiritus, aanvullen met water in de plantenspuit. Spray, poets, doekje in de was, en herhaal over 10 dagen.

Daarnaast koop ik zowel roofmijt (die eten de volwassen trips) als nematoden (microscopisch kleine aaltjes die de trips-poppen die in de aarde liggen te verpoppen infecteren). Dat doe ik binnenkort weer want trips is nooit over.

Als je niet aan de plant gehecht bent en je weet zeker dat het op geen enkele andere plant zit, kun je ook overwegen om de plant weg te doen. Verbranden zou ik zeggen maar dat komt omdat ik een ongeëvenaarde haat jegens trips heb. Er zijn ook plantenasiels die het niet erg vinden. Maar je moet het er wel bijzeggen, want ik vermoed dat mijn trips van een besmet stekje komt en als ik erachter kom van wie ik dat stekje heb gekregen dan heb ik nog een aardig appeltje met diegene te schillen.

Tot zover mijn persoonlijke trauma tips. Sterkte.

En ga meteen je andere planten checken alsjeblieft want trips is besmettelijker dan Omikron en heeft ook een hogere R-waarde als het weer lente wordt. 1 Trips-vrouwtje kan in een voortplantingscyclus 150 nakomelingen produceren en als de omstandigheden goed zijn (warm, lage luchtvochtigheid) kan dat iedere 4-7 dagen :'( :'( :'(
  dinsdag 25 januari 2022 @ 16:08:11 #123
149959 SQ
snelle trees
pi_203359996
Ik zie de beestjes op geen van mijn andere planten zitten, heb ze net al met chirurgische precisie geïnspecteerd. Tenminste, ik zie die larven niet. Ik denk dat ik m dan maar gewoon in de kliko pleur en met een nieuwe begin :') zo mooi is ie nou ook weer niet _O-
disclaimer
pi_203360144
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 16:08 schreef SQ het volgende:
Ik zie de beestjes op geen van mijn andere planten zitten, heb ze net al met chirurgische precisie geïnspecteerd. Tenminste, ik zie die larven niet. Ik denk dat ik m dan maar gewoon in de kliko pleur en met een nieuwe begin :') zo mooi is ie nou ook weer niet _O-
Ik begrijp die keuze helemaal.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 17:21:29 #125
149959 SQ
snelle trees
pi_203360926
Tripsbeestjes nu ook op 1 takje van mijn arme goudpalm gespot. Er gaat een wereld voor me open ;(
disclaimer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')