Zou ik persoonlijk niet doen. Maar soms moet je ook gewoon een beetje proberen.quote:Op vrijdag 13 mei 2022 13:18 schreef einzeinz het volgende:
Kan ik orchideeën laten groeien in cocospotgrond / coconut coir?
Het is een soort vezel dat water absorbeert en dus voorkomt dat orchideeën met hun wortels in het water staan.
Of mis ik iets?
Welke soort? Coffea Arabica houdt van veel indirect licht (vermijd directe zon). Deze zou ik niet in de schaduw zetten.quote:Op woensdag 27 april 2022 17:53 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb een beginnend koffieboon plantje gekocht op de vrijmarkt. Denken jullie dat er een beetje kans is dat die blijft leven in een flat aan de schaduwkant voor het raam?
Ik heb hier een fles mediterrane plantenvoeding, die meng ik af en toe door het water als ik water geef.quote:
Eh, nee. Eigenlijk nooit.quote:
Beetje plantenvoeding elk half jaar. Maar na de laatste keer werd mijn dotted begonia ineens helemaal lelijk. Geen idee of het verband houdt, maar ik was noet blij.quote:
Ze willen niet met hun wortels in het water staan, maar ook niet helemaal uitgedroogd raken. Je kunt het best goed zien aan de wortels. Ik zou het uitproberen, maar ik hou ze zelf in orchideeën bast, en dompel ze zelf altijd 1x per week (of 2 weken afhankelijk van het seizoen).quote:Op vrijdag 13 mei 2022 13:18 schreef einzeinz het volgende:
Kan ik orchideeën laten groeien in cocospotgrond / coconut coir?
Het is een soort vezel dat water absorbeert en dus voorkomt dat orchideeën met hun wortels in het water staan.
Of mis ik iets?
Proberen kan altijd! Hoe gaat het er nu mee?quote:Op woensdag 27 april 2022 17:53 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb een beginnend koffieboon plantje gekocht op de vrijmarkt. Denken jullie dat er een beetje kans is dat die blijft leven in een flat aan de schaduwkant voor het raam?
Heb het geprobeerd. Het is spul van de Action met een sterke geur aan.quote:Op zaterdag 14 mei 2022 20:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zou ik persoonlijk niet doen. Maar soms moet je ook gewoon een beetje proberen.
Ja, heb er laatst van die stokjes in gestoken, eens kijken of dat wat is. Vorige jaren kregen ze eens in de zoveel weken wat voeding door het water. Buiten ook trouwens.quote:
Het is idd die soort. Ik kan niet anders, ik heb naast geen zon, alleen van 5-9 uur s ochtends maxquote:Op zaterdag 14 mei 2022 20:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Welke soort? Coffea Arabica houdt van veel indirect licht (vermijd directe zon). Deze zou ik niet in de schaduw zetten.
Hij heeft nieuwe blaadjes en de oude zien er ook nog goed uitquote:Op zondag 15 mei 2022 18:07 schreef yinu het volgende:
[..]
Proberen kan altijd! Hoe gaat het er nu mee?
Hier staan ze in zon de halve dag, heb er een stuk of 14, waarvan 4 enkel in een pot en de rest in groepjes van 3-4.quote:Op zondag 15 mei 2022 20:30 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Het is idd die soort. Ik kan niet anders, ik heb naast geen zon, alleen van 5-9 uur s ochtends max
Hij staat voor het raam in indirecte licht nu. Gaat nu goed, hij heeft ook wat nieuwe blaadjes maar ik hoop dat hij dan sterk genoeg is voor de winter, wanneer de zon zich hier zich maanden niet direct laat zien
Hier alleen twee anthuriums met beestjes, voor de rest niets dit jaar. Een van die planten weggegooid, de ander was nog te redden.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 13:12 schreef CherryLips het volgende:
Ik word helemaal gestoord van het ongedierte
De lol is er zo wel af.
Hier ook een enorme overload aan rouwvliegjesquote:Op dinsdag 14 juni 2022 13:12 schreef CherryLips het volgende:
Ik word helemaal gestoord van het ongedierte
De lol is er zo wel af.
die glasaaltjes kan ik aanradenquote:Op zondag 19 juni 2022 10:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hier ook een enorme overload aan rouwvliegjesvorig weekend biologische bestrijding ingezet en ik merk wel wat verbetering. Denk dat ik komend weekend alle potgrond ga vervangen en dan nog een keer aaltjes inzetten. In de tussentijd geen water.
2 tot 6 weken zeiden ze in de winkel waar ik 't kocht. Ik heb 't gelijk in al mn plantenpotten gegooid.quote:Op zondag 19 juni 2022 19:49 schreef Seven. het volgende:
[..]
En na hoe lang is het probleem dan weg?
Een maand later zijn de blaadjes nog altijd mini, maar toch al flink gegroeid.quote:Op donderdag 19 mei 2022 11:46 schreef Myraela het volgende:
En ik heb 5 zaadjes van de anthurium forgetii. Daarvan krijgen 4 nu hun eerste mini blaadje.Zo cute.
Ik heb er pijltjes bij gezet, want ze zijn echt mini-mini.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ja daarom dat ik die aaltjes dus in alle planten gegoten hebquote:Op zondag 19 juni 2022 21:54 schreef Seven. het volgende:
Ik wacht nog ff af dus. Ik heb het idee dat sommige planten al vliegvrij zijn, en dat de vliegen hun toevlucht hebben genomen tot m'n ficussen. En verder zitten er tientallen vliegenlijkjes tussen m'n plisségordijnen
.
Ik had van de winter trips. Bestrijding eroverheen, werkte als een tiet.quote:Op zondag 19 juni 2022 10:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hier ook een enorme overload aan rouwvliegjesvorig weekend biologische bestrijding ingezet en ik merk wel wat verbetering. Denk dat ik komend weekend alle potgrond ga vervangen en dan nog een keer aaltjes inzetten. In de tussentijd geen water.
Oeh dat zou ik zelf niet durven, dopluis zijn gang laten gaanquote:Op zaterdag 18 juni 2022 13:47 schreef Broccolitaartje het volgende:
Het ongedierte valt bij mij ook wel mee! Mijn grote philodendron Xantal heeft eigenlijk sinds ik me kan herinneren al last van schildluis/dopluis, maar dat is allemaal redelijk te overzien en niet in zo’n mate dat de plant er lelijk van wordt. Gelukkig is die inmiddels wel van de wolluis af, want ik werd gek van de plakkerige vloer door de meeldauw.
Verder heb ik een hoya bella vlakbij het aanrecht hangen met wolluis. Die vind ik wel behoorlijk irritant want die meeldauw op de koffiemachine kan ik niet tegen. Verder lijdt de plant er niet onder, want die is nog steeds prachtig. Ik probeer hem nu elke week af te spoelen onder de douche in de hoop dat ie wolluisvrij blijft![]()
Verder zie ik hier en daar wel eens een wolluisje op een blaadje, maar dat zet dan meestal niet door, dus dan vind ik het goed
Wow cool!quote:Op woensdag 22 juni 2022 00:51 schreef Dagoduck het volgende:
Even een foto van mijn Chinees lantaarnplantje.
[ afbeelding ]
Supertof!quote:Op woensdag 22 juni 2022 00:51 schreef Dagoduck het volgende:
Even een foto van mijn Chinees lantaarnplantje.
[ afbeelding ]
Oa door hem zelf stokken gaan maken op die manier. Werkt tot nu toe goed. Alleen m'n monstera siltepecana wil nog niet echt grotere bladeren maken.quote:Op dinsdag 21 juni 2022 20:20 schreef Seven. het volgende:
Ik heb wat tuinplanten weggegeven en er stekjes voor terug gehad. Onder andere lidcactus, ik denk bladcactus, oleander, munt, lelietje van dalen etc.
En ik volg zo een kerel op tiktol die mosstokken maakt van gaas en sphagnum mos. Nog nooit zulke enorme en volle monstera's gezien. Sydneyplantguy heet zijn account. Lijkt me supertof om een keer te proberen op die manier.
Komend weekend maar weer eens naar intratuin, ik heb een monkey mask monstera die nog geen mosstok heeft.quote:Op donderdag 23 juni 2022 09:16 schreef n0a het volgende:
[..]
Oa door hem zelf stokken gaan maken op die manier. Werkt tot nu toe goed. Alleen m'n monstera siltepecana wil nog niet echt grotere bladeren maken.
quote:
Hij moest van de trap af want wasmachine moest naar boven. Ik was er niet bij, maar nu zit ie in de knoopquote:
Ik had precies t zelfdequote:Op zaterdag 25 juni 2022 11:15 schreef Seven. het volgende:
Intratuin heeft geen spagnum mos momenteel. Dus maar een gewone mosstok gepakt, m'n monstera moet wel ergens op kunnen steunen.
Ja, maar als er online staat ‘op voorraad in filiaal’quote:Op zaterdag 25 juni 2022 11:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
Online wel gewoon te bestellen trouwens.
Ja, daar was ik ook niet zo blij mee..quote:Op zaterdag 25 juni 2022 11:17 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Ja, maar als er online staat ‘op voorraad in filiaal’
Heb je dat hele vat volgegooid met aarde?quote:Op zondag 3 juli 2022 00:16 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb nu mijn zin, mijn monstera-plant in een groot biervat!
[ afbeelding ]
Nee de helft ongeveer, daaronder zit pur en piepschuim.quote:Op zondag 3 juli 2022 12:49 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Heb je dat hele vat volgegooid met aarde?
leuk idee wel dat biervat.quote:Op zondag 3 juli 2022 00:16 schreef BasEnAad het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb dat vat 20 jaar geleden van een failliet café overgenomen, het was toen een statafel. De bovenkant heb ik er af gehaald.quote:Op zondag 3 juli 2022 20:12 schreef kree het volgende:
[..]
leuk idee wel dat biervat.
waar koop je zoiets?
Wat is dat ding linksvoor?quote:Op woensdag 29 juni 2022 21:05 schreef FranticDJ het volgende:
[ afbeelding ]
1,50 per stuk op de markt
ook nog wat zakjes met zaadjes gescoord en een aantal potjes:
[ afbeelding ]
Dit had ik ook bij mijn tradescantia door onregelmatig water geven. Uiteindelijk stekken geknipt, die in nieuwe grond gezet en het dorre deel weg gegooid.quote:Op donderdag 7 juli 2022 08:09 schreef TaMieke het volgende:
Vanmorgen ineens 4 gele bladeren in mn yuccaGeen idee wat ik fout gedaan heb.
En die tradescantia's snap ik idd niet. De hangversie maakt nieuwe bladeren aan maar bovenin is alles rot en een andere versie, doet niets. Hij groeit niet, maar gaat ook niet dood
Gaaf.quote:Op zondag 3 juli 2022 00:16 schreef BasEnAad het volgende:
[ afbeelding ]
Het gaat niet al te bestquote:Op zondag 13 februari 2022 15:30 schreef yinu het volgende:
[..]
Leuk dit. Ik zou het ook leuk vinden om meer planten in grotere potten te combineren, het scheelt denk ik ook in water geven als je meer aarde of substraat hebt, en ik vind het ook wat natuurlijker ogen dan al die aparte plantjes in aparte potjes. Ben ook benieuwd hoe het gaat!
Weer een maand later. Nog altijd baby, maar nu wel met een tweede blaadje.quote:Op maandag 20 juni 2022 08:50 schreef Myraela het volgende:
[..]
Een maand later zijn de blaadjes nog altijd mini, maar toch al flink gegroeid.![]()
[ afbeelding ]
Jammer! Lijkt me ook wel heel erg lastig om de waterbehoefte van de verschillende planten en verschillende formaten op elkaar af te stemmen.quote:Op maandag 25 juli 2022 09:09 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Het gaat niet al te best
[ link | afbeelding ]
Oei! Dat ziet er inderdaad niet zo goed uit. Enig idee hoe het komt?quote:Op maandag 25 juli 2022 09:09 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Het gaat niet al te best
[ link | afbeelding ]
Ik vermoed wortelrot of toch iets van een plaag. Alles in die pot heeft binnen één week het loodje gelegdquote:Op maandag 25 juli 2022 10:11 schreef yinu het volgende:
[..]
Oei! Dat ziet er inderdaad niet zo goed uit. Enig idee hoe het komt?
Oh zo erg is dat hè. Ja dan is de kans wel groot dat het niet ligt aan de combinatie van planten maar aan een andere factor. Jammer!quote:Op maandag 25 juli 2022 10:21 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik vermoed wortelrot of toch iets van een plaag. Alles in die pot heeft binnen één week het loodje gelegd
quote:Op maandag 25 juli 2022 09:09 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Het gaat niet al te best
[ link | afbeelding ]
Japanse Duizendknoop. Binnen een weekje is het gepiept.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:45 schreef Seven. het volgende:
Ik ga op zoek naar een grote plant voor m'n kantoor. En met groot bedoel ik 200-250cm, krijgt op die plek geen direct zonlicht. Dus een echte zonaanbidder zou het niet fijn vinden daar. Eigenlijk zoek ik iets dat ik zelf in redelijk tempo kan opkweken van stek naar big ass struik. Buiten monstera: zijn er nog andere opties?
Hahaquote:Op maandag 25 juli 2022 20:05 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Japanse Duizendknoop. Binnen een weekje is het gepiept.
Ziet er wel een beetje uit als een middelvingerquote:Op dinsdag 26 juli 2022 18:08 schreef arvensis het volgende:
[ afbeelding ]
Deze Alo dient nodig verpot te wordenmaar heeft een bloem gekregen toen wij op vakantie waren.
Die is personalquote:Op woensdag 27 juli 2022 07:57 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ziet er wel een beetje uit als een middelvinger
Oppassen met trips! Alocasia's zijn daar bij mij heel gevoelig voor. Heel.quote:Op woensdag 27 juli 2022 21:19 schreef Dagoduck het volgende:
Kreeg wel nog een monster van een alocasia zebrina van de buren![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heb alle planten drie keer gecontroleerd (en controleer nog steeds), alles met trips weggedaan, hele huis stofgezogen etc.quote:Op donderdag 28 juli 2022 14:54 schreef yinu het volgende:
[..]
Oppassen met trips! Alocasia's zijn daar bij mij heel gevoelig voor. Heel.
Ik vind die dingen zo mooi hèquote:Op woensdag 27 juli 2022 21:19 schreef Dagoduck het volgende:
Kreeg wel nog een monster van een alocasia zebrina van de buren![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De buren hebben hem alleen niet regelmatig gedraaid dus hij groeit een beetje één kant op. Heb hem verpot en daarbij schuiner geplant zodat ie in ieder geval niet meer omvalt. Er lijkt al een nieuw blad aan te komen.quote:Op donderdag 28 juli 2022 17:04 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik vind die dingen zo mooi hè
Alleen jammer dat Hare Majesteit De Kat dat soort spul allemaal op zou vreten als ik dat hier neerzet.
Verfrissende foto.quote:Op maandag 25 juli 2022 09:09 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Het gaat niet al te best
[ link | afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |