DeVerzamelaar | dinsdag 4 mei 2021 @ 00:34 |
https://tweakers.net/nieu(...)-in-autos-in-eu.html Knevelende organisatie die EU. En maar stemmen op clubs als D66 en Volt die Europa tot een supranationale politiestaat willen verheven. [ Bericht 6% gewijzigd door Frutsel op 12-11-2021 09:22:34 ] | |
rutger05 | dinsdag 4 mei 2021 @ 00:38 |
Ik heb ook nog een motor. Maar goed, vraag mij af of dit er echt gaat komen. Hier gaat ontzettend veel weerstand tegen komen. | |
Nattekat | dinsdag 4 mei 2021 @ 00:38 |
Hahahahahahahahahaha | |
the-eye | dinsdag 4 mei 2021 @ 00:40 |
Ik heb niet eens een navigatiesysteem dus wat is dit voor bs | |
the-eye | dinsdag 4 mei 2021 @ 00:48 |
Net alsof de Nederlandse overheid de melkkoe die snelheidsovertreding heet zo maar uit handen zal geven | |
DeVerzamelaar | dinsdag 4 mei 2021 @ 00:54 |
Hogere belastingen en toltrajecten zullen dan ingevoerd worden natuurlijk, want dit gaat er natuurlijk gewoon van komen. Welke overheid wil nou niet een black box in een auto, waarin iedere stap en misstap van een automobilist gevolgd kan worden? | |
Aesthetics_ | dinsdag 4 mei 2021 @ 00:55 |
Bepaal ik zelf wel | |
DeVerzamelaar | dinsdag 4 mei 2021 @ 00:57 |
Als ik het zo lees is het reeds besloten door het o zo democratische Brussel. | |
damsco | dinsdag 4 mei 2021 @ 00:58 |
Geen bronvermelding meer nodig? | |
BlackEyedAngel | dinsdag 4 mei 2021 @ 00:58 |
Normale mensen houden zich sowieso aan de regels, en asos vinden wel een manier om die begrenzer te omzeilen. Staat mooi op papier, maar gaat niks veranderen. | |
damsco | dinsdag 4 mei 2021 @ 01:00 |
alsof jij nooit eens wat harder rijdt | |
DeVerzamelaar | dinsdag 4 mei 2021 @ 01:01 |
https://www.ad.nl/auto/ge(...)overtreden~aba5c650/ | |
the-eye | dinsdag 4 mei 2021 @ 01:05 |
De voormalig DDR was er niks bij. | |
Accordtje | dinsdag 4 mei 2021 @ 01:32 |
Zo'n wet is de doodsteek voor de auto industrie, dus dit zal nog wel behoorlijk afgezwakt gaan worden. Puntje bij paaltje is het straks alleen verplicht op nieuwe auto's dat er een systeem aanwezig is dat de maximumsnelheid op je dashboard weergeeft. Je ziet dat in auto's die zo'n systeem hebben het er al vaak genoeg naast zit. Dan "denkt" dat systeem dat je op de parallelweg rijdt in plaats van op de snelweg. | |
SjoukjeHooynaayer | dinsdag 4 mei 2021 @ 01:38 |
Jouw motor zal binnenkort op batterijen moeten gaan rijden, want alle fosiele energie wordt door de EU verboten. | |
Tourniquet | dinsdag 4 mei 2021 @ 01:44 |
Artikel, en daarmee ook de TT, klopt niet. https://tweakers.net/nieu(...)-in-autos-in-eu.html Dit artikel is ook wat onduidelijk, maar zie in de eerste reactie: De auto die je nu voor de deur hebt staan (en bijv. zonder navigatiesysteem) hoeft dus niet te worden aangepast. [ Bericht 4% gewijzigd door Tourniquet op 04-05-2021 01:50:29 ] | |
jameshond7 | dinsdag 4 mei 2021 @ 01:52 |
Fuck heb ik die Ferrari voor niets gekocht 🤬🤬 | |
jameshond7 | dinsdag 4 mei 2021 @ 01:53 |
Ja nu gaat vast iedereen met de fiets | |
ChevyCaprice | dinsdag 4 mei 2021 @ 02:37 |
Mooie maatregel, het moet maar eens afgelopen zijn met dat gescheur! | |
jameshond7 | dinsdag 4 mei 2021 @ 02:57 |
Oke ouwe 👴🏼 | |
Dven | dinsdag 4 mei 2021 @ 05:14 |
Op zich wel prima nieuws, ondanks dat het behoorlijk wat achuimbekken bij losers zal veroorzaken. Zie het daarentegen niet daadwerkelijk gebeuren maar goed, ik laat me graag verrassen. | |
Speekselklier | dinsdag 4 mei 2021 @ 07:10 |
Hoe denken ze dat ikm dat moet realizeren in mijn auto zonder navigatie, cruise-control en andere gekkigheid? Leveren ze kabouters die plankjes onder het gaspedaal schuiven of zo? | |
bijdehand | dinsdag 4 mei 2021 @ 07:11 |
No way dat dit gaat gebeuren. De privacy zal m.i. teveel in het geding komen en de techniek moet ook nog maar eens meewerken. | |
SjoukjeHooynaayer | dinsdag 4 mei 2021 @ 07:15 |
Big Brother is driving your car | |
Basp1 | dinsdag 4 mei 2021 @ 07:24 |
Op het circuit staat de max op onbegrensd. | |
Basp1 | dinsdag 4 mei 2021 @ 07:27 |
Wat heeft privacy met een slimme auto die niet sneller kan rijden als de ingestelde Vmax te maken. Hebben brommerrijders de afgelopen 50 jaar geen privacy gehad doordat dat al die brommers hier begrensd zijn? | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 4 mei 2021 @ 07:32 |
Bij brommers zit ook een GPS ingebouwd die de vmax aanpast in overeenstemming met de weg waar gereden wordt? En dat al sinds 50 jaar? | |
Starhopper | dinsdag 4 mei 2021 @ 07:44 |
Tegenwoordig heeft elke auto GPS voor navigatie. Als je weleens navigatie gebruikt, dan zou je weten dat de navigatie aangeeft wat de max snelheid is op de weg waar je bent. Straks geeft de navigatie de maximum snelheid door aan de auto, meer niet. Heeft helemaal niets met privacy te maken. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 4 mei 2021 @ 07:51 |
Niet? En dat er geregistreerd wordt waar, wanneer en hoe lang je te hard gereden hebt, en wat dus ook later weer uitgelezen kan worden heeft zeker ook niks met privacy te maken? Mijn auto heeft overigens geen GPS. | |
verita | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:01 |
En hoe gaat het met een noodsituatie? De volgende situatie is me ooit overkomen: ik haal normaal fatsoenlijk een oudere man in die op een 100 km weg bijna 70 rijd. In de verte komt een tegenligger. Hij kijkt naast zich, ziet mij, schrikt hevig, en geeft een plodder gas. En rijd dus opeeens net zo hard als ik, terwijl mijn achterligger ondertussen ook aanstalten maakt in te halen. Het is dat ik mijn oude Octavia echt op de kop trapte, anders was het einde oefening voor verita geweest. Dat kan dan niet meer dus? | |
Leandra | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:04 |
En welke snelheidsbegrenzerproducerendebedrijven die belang hebben bij deze regeling zitten achter de leden van se Council? | |
Zwansen | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:11 |
Waarom lees je het artikel niet? | |
PiyeReloaded | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:14 |
Wel cool. Ik miste die hele opvoercultuur rondom scooters al een beetje. | |
Mexicanobakker | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:14 |
Prima zaak, er zijn al genoeg verkeersdoden. Van die aso's die met 180 over de A2 scheuren heb ik het echt land aan. | |
Dven | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:18 |
De privacy van het onbegrensd kunnen racen ofzo? | |
einzeinz | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:18 |
Een zwarte doos, wat als eerste gezocht wordt bij een ongeval. De verzekeraar zal dan wel zoeken om niet te hoeven betalen. Maar zal 30 ook echt 30 zijn? En hoe weet dat systeem hoe snel je mag. Community en 5G? | |
einzeinz | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:18 |
Ik zie een markt voor tweedehansjes uit 2021. (Die het systeem nog niet hebben). | |
stavromulabeta | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:19 |
De techniek zie ik inderdaad ook als hobbel. Hoe ga je bijvoorbeeld om met wegwerkzaamheden of dynamische snelheden? En hoe krijg je zo'n systeem in heel Europa werkend, lang niet elke verkeerscentrale heeft een realtime-interface naar de navigatieproviders. Maar privacy zie ik niet als issue. Je navigatie weet waar je rijdt, weet wat de maximumsnelheid is en geeft een signaal als v>vmax. Daarvoor hoeft geen informatie de auto te verlaten. | |
Dven | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:20 |
Dat inderdaad wel. Maar dat valt prima op te vangen door de boetes met een factor tien te verhogen en een breder netwerk aan apparatuur. | |
einzeinz | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:23 |
Gaat het in op 1/1/2022 of later in het jaar? | |
devlinmr | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:33 |
Jij laat je telefoon thuis als je gaat rijden? | |
devlinmr | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:35 |
verkeersbord herkenning en goohle weet heel prima waar de wegwerkzaamheden zijn En een blackbox hebben de meeste auto's al | |
bijdehand | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:38 |
De privacy van ergens naartoe kunnen gaan zonder dat je wordt gevolgd. Zo lastig is het niet hoor. Heb het idee dat je expres een wat dommere vraag stelt. | |
BertV | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:38 |
Alsof de nederlandse overheid ook maar iets in de melk te brokkelen heeft. Vanavond krijg je te horen hoe je op vakantie mag. | |
bijdehand | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:39 |
Dat heeft daar niks mee te maken. En vaak wel ja, waar ik heen ga hoef ik niet te bellen. | |
devlinmr | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:40 |
Dat is de beste tracker die de overheid kan hebben. Dus heeft er in zoverre iets mee te maken dat mocht een overheid je willen volgen, je dat al jaren geleden hebt opgegeven | |
myShizzle | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:42 |
Joh nog een paar jaar verder rijdt bijna niemand überhaupt nog zelf (sturen, gas geven) | |
BertV | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:42 |
Het ombouwen van een oude domme auto naar een slimme is vanaf 2024 verplicht? Dat is toch onbetaalbaar? | |
TheFreshPrince | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:50 |
Is niet verplicht. Daarnaast ook onmogelijk, kom je aanzetten met je 6 volt Kever uit 1961. Bouw die maar eens om | |
AchJa | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:51 |
Dus ook verplicht je nav updaten? | |
Bocaj | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:53 |
Geloof nooit dat het zover gaat komen... Kijk alleen al naar Germania... | |
Red_85 | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:54 |
Betutteling ten top. En nog onveilig ook. Als dit er komt zal er een markt komen om het er ook weer af te halen. Usb aansluiting, programmatje downloaden, doei. | |
devlinmr | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:54 |
Gebeurt al... Elke moderne auto heeft een "black box" die dit soort zaken registreert | |
NightDancert | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:54 |
Ik denk dat inderdaad een land als Duitsland dit gaat veto-en. | |
devlinmr | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:55 |
Waarom? De plekken zonder limiet staan dan gewoon in de GPS en kan je dus nog steeds zo hard als je wil | |
junkiesietze | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:56 |
Die worden dan gewoon verboden. mag je laten slopen voor korting op een nieuwe slimme auto | |
Bocaj | dinsdag 4 mei 2021 @ 08:58 |
Ja, 3 keer links knipperen is uit en 3 keer rechts weer aan! | |
devlinmr | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:02 |
Op zich denk ik dat het veiliger kan zijn. Grootste risicio's zie ik als je op een 80 weg een ouwe knar die 70 rijdt wil inhalen en dat je daar dus veel te lang over gaat doen Eigenlijk moet die vmax dus ook meteen vmin worden | |
Sapstengel | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:02 |
Gewoon niet meer inhalen. Niet meer roken, niet meer ongezond eten. Niet meer naar buiten zonder masker of vaccinatie. Allemaal zo lang mogelijk in leven blijven als melkvee voor de elite. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:04 |
Bron? | |
devlinmr | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:06 |
https://www.autoweetjes.com/Zwarte-doos-black-box-voor-auto.html https://www.edrcreditserv(...)ameling-te-beperken/ https://www.rtlnieuws.nl/(...)en-zit-die-jouw-auto | |
Isdatzo | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:09 |
Als ze maar van m'n motoren afblijven . | |
Isdatzo | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:09 |
Zie het trouwens niet gebeuren. | |
Gunner | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:10 |
De Duitse autolobby is daar sterk genoeg voor. Het is direct het einde voor diverse luxe automerken met veelal snelle wagens. Achterlijk idee trouwens. En ik ben niet eens een hardrijder maar dit is echt betutteling ten top. Verder zal er wel iemand moeilijk doen omdat 'oude auto's' het niet hoeven te krijgen. [ Bericht 6% gewijzigd door Gunner op 04-05-2021 09:17:42 ] | |
AchJa | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:12 |
En na een paar jaar krijg je geen updates meer en heb je pech. Daarnaast zijn het juist de wegwerkzaamheden en tijdelijke snelheidslimiten die voor de grootste overlast zorgen. Veel succes met je GPS... | |
devlinmr | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:18 |
Verkeersbordherkenning. | |
Dven | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:21 |
Ik vind het gewoon erg grappig dat je een geautomatiseerde begrenzer als een vorm van volgen en inbreuk op de privacy ziet. En zelfs wanneer dat zo zou zijn, dan ben je gelukkig even vrij om je auto net als je telefoon gewoon lekker thuis te laten staan. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:25 |
Ik lees vooral zaken over of je richtingaanwijzer aan stond, hoe hard je reed en of en wanneer je op de rem trapte. Ik lees niet dat er wordt bijgehouden wáár je rijdt, hoe lang, hoe hard. Hoe ik dit lees is dat als jij met 140 uit de bocht vliegt op een weg waar 80 gereden mag worden, dat de politie uit kan lezen dat je in de halve minuut voorafgaand aan de crash 140 hebt gereden. Dat is toch echt totaal anders dan bijhouden dat ik 3 weken geleden 20 minuten 100 heb gereden waar je eigenlijk 80 mag. | |
devlinmr | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:27 |
Je ziet ook dat de autofabrikanten niet openbaar maken wat ze precies opslaan? | |
Red_85 | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:29 |
Sticker over die sensor | |
myShizzle | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:35 |
Oh, en als je drie x een lichte overtreding begaat, say iets te snel rijden of nét te laat door oranje rijden, wordt je verzekering uiteraard duurder en wordt het voor je kinderen moeilijk nog een hypotheek te krijgen zonder bijzondere bepalingen. Ook moet je verder weg parkeren want de beste plekjes zijn voor de 'foutlozen'. Etc Welkom in de toekomst | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:37 |
Ja. Daar kunnen we dus alleen naar gissen. We kunnen in ieder geval vaststellen dat de overheid niet zomaar bij die data kan, en dat kan na dit plan wel. Verder kun je er ook voor kiezen een auto zonder Black box te rijden. Als het verplicht wordt heb je die keuze niet meer. | |
ikweethetookniet | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:59 |
Hoe moeten al die pinautomaten in de kofferbak van die Audi,s nu op tijd thuiskomen vanuit Duitsland 🤔 Of heeft de polizei ook een begrenzer 😂😂 | |
EdvandeBerg | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:17 |
De volgende stap is natuurlijk een ingebouwde 360 graden camera die registreert wat er op de weg voor de auto gebeurt, door rood rijden of foutparkeren levert meteen een automatische incasso van de boete op je bankrekening op. En die camera houdt natuurlijk ook de binnenkant van de wagen in het oog; of de bestuurder wel met twee handen aan het stuur zit en niet een boterham aan het eten is, of de passagiers hooguit 1 blikje energydrink nuttigen, of iedereen zijn/haar gordels en helm wel om/op heeft, of er geen dingen worden besproken die door minderheidsgroepen als kwetsend kunnen worden ervaren, etc. | |
Glazenmaker | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:19 |
Hoe gaan ze dit inbouwen in mijn grotendeels nog analoge auto? | |
Netsplitter | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:20 |
Gelukkig heb ik een auto uit '98, welke niet omgebouwd hoeft te worden, dus ik scheur straks iedereen voorbij. | |
Brave_Sir_Robin | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:25 |
Bericht is inmiddels van AD.nl af. Was een beetje voorbarig. Maar wat mij betreft hoog tijd om zoiets in te voeren, met name binnen de bebouwde kom. Veel ongevallen kunnen voorkomen worden, of minder heftig aflopen, als de snelheid omlaag gaat. | |
Tourniquet | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:26 |
Het is ook niet echt een begrenzer. https://www.europarl.euro(...)nologies-in-vehicles Ik snap nu ook wel waarom sommigen denken dat het in alle bestaande auto's moet komen: Maar hiermee wordt bedoeld dat de systemen vanaf 2022 in nieuwe modellen die op de markt komen moeten zijn ingebouwd en vanaf 2024 ook in bestaande modellen die dan uit de fabriek rollen. De set maatregelen gaat in 15 jaar mogelijk 25.000 verkeersdoden voorkomen: https://etsc.eu/meps-urge(...)stance-requirements/
Niet dus, het geldt alleen voor nieuwe auto's. | |
Fer | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:29 |
Dat worden er juist steeds minder. CarPlay Android Auto wordt juist gebruikelijker. Mijn auto zegt nu trouwens ook al “pling” als in te hard rijdt. | |
Tourniquet | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:31 |
Wanneer Geenstijl beter geïnformeerd is dan het AD. https://www.geenstijl.nl/(...)ere-auto-vanaf-2022/ AD = prutsers. | |
Bocaj | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:35 |
Media = Virus! | |
Kriegel | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:38 |
Vond het al een onwaarschijnlijk schreeuwverhaal. Een beetje onderzoek doen is niet meer aan die club besteedt, niveau Telegraaf. Neemt verder niet weg dat ik niet op dit soort betutteling zit te wachten. En stel dat er straks echt zo'n harde begrenzer in zit, dan kan ik me ook niet voorstellen dat het er nou echt veilig van wordt. Dan gaat iedereen nog minder oplettend een beetje met z'n poot op het pedaal staan terwijl ze op hun telefoon zitten, want je kunt toch niet per ongeluk harder dan de lokale V-max. | |
Farenji | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:38 |
Klinkt als een proefballonnetje om even de stemming en reacties te peilen. | |
Fer | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:40 |
Ik reed trouwens een Ford met verkeersbordenherkenning. Toen kwam er een bord 130, ietswat gedraaid ten opzichte van de weg. Zag dat systeem de 1 dus niet. Pieeeeep en een grote rode 30 op mijn dash op de A4 | |
AchJa | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:41 |
Dus alweer een extra systeem? | |
Speekselklier | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:59 |
Ik heb soortgelijks nu ook al in mijn auto. Ik kan zelf de speed limiter aanzetten op een bepaalde snelheid. Soort van ongekeerde cruise-control. Als ik die op de snelweg op 108 km per uur zet dan kan ik gewoon gasgegeven en loslaten. Als ik gas geef dan rijd ik niet harder dan 108/109. Ik kan het gaspedaal ook helemaal indrukken, dan gaat hij harder maar dat doe je dan duidelijk bewust. Je rijdt dus niet meer per ongeluk te hard. Ik rijdt er veel op als ik op een drukke snelweg zit. Dan is het beter dan cruisecontrol. In tegenstelling tot het nieuwe systeem moet ik hem wel zelf instellen. Als dit verplicht wordt kan ik er best wel mee leven eigenlijk, wel met de optie om het te overrullen als hij verkeerde informatie heeft. | |
Glazenmaker | dinsdag 4 mei 2021 @ 11:16 |
Dank! | |
BStuurder | dinsdag 4 mei 2021 @ 12:05 |
Uiteindelijk gaan we toch naar autonoom rijden en autobezit zal in de (nabije) toekomst niet meer vanzelfsprekend zijn en wellicht onnodig qua transport behoefte. Even een commando aan Siri en er staat straks een autonoom rijdende taxi voor de deur, op elk moment van de dag en binnen 5 minuten als het moet. Ook goedkoper dan een eigen auto bezitten. Bovendien zal bij autonoom rijdend, elektrisch of anderszins niet-fossiel rijdend verkeer, hele hoge snelheid veel veiliger en makkelijker kunnen worden toegepast. Immers, als we allemaal 300 rijden waar de weg dit toelaat en niet naar willekeur, maar in onderlinge samenhang van baan wisselen, is de kans op een ongeval astronomisch veel kleiner. Liefhebbers blijven liefhebbers, dus een markt in auto's en autosport zal er wel blijven of misschien groeien zelfs, maar grote snelheidsverschillen op de openbare weg moet je niet willen. Mijn vorige auto kwam vrij vlot boven de 250 km/h en dat is natuurlijk leuk, maar ik heb ook gemerkt dat overige weggebruikers daar geen rekening mee houden. Omdat ze het niet snappen, of zelfs bewust. Mijn huidige auto is veel minder snel, maar heeft weer andere eigenschappen die ik erg prettig vind. Overigens geeft deze auto aan als je te dicht op je voorganger zit en ik merk dat dit toch helpt om meer afstand te houden, zonder dat de auto ingrijpt trouwens. Dat is ook de strekking van dit verhaal denk ik. En privacy hebben we sowieso niet meer, als je dat denkt, dan moet je echt wakker worden. Camera's overal kunnen haarscherpe beelden maken, gezichtsherkenningssoftware is niet exotisch meer en wordt al meer gebruikt dan je je beseft. Niet te spreken van de immer traceerbare mobiele telefoon, die werkt met je vingerafdruk of gezichtsherkenning... We moeten wel zorg blijven dragen dat gebruik van deze data door derden niet te gemakkelijk wordt. En onder derden versta ik ook de overheid! | |
J.A.R.V.I.S. | dinsdag 4 mei 2021 @ 12:14 |
Ik ben er niet op tegen. We mogen toch niet harder dan een bepaalde snelheid, dus waarom zou een auto 2x zo hard moeten kunnen waarbij je jezelf en anderen in gevaar kan brengen. Nee het is duidelijk dan velen niet om kunnen gaan met een auto. Alleen hulpdiensten zouden hier van gevrijwaard moeten blijven, probeer nog maar eens weg te komen met je audi na een plofkraak die max 120 rijd en de politie komt er met 180 aan gescheurd. | |
BStuurder | dinsdag 4 mei 2021 @ 12:15 |
Ik heb nu al een paar auto's adaptive cruise control en lane keeping software, rijdt heel relaxed, in te stellen op de limiet zoals met GPS te meten en je hoeft alleen nog te sturen. Eigenlijk alleen nog omdat de auto wil dat je het stuur vasthoudt. Ik rij meestal harder dan het overige verkeer, terwijl ik toch binnen de limiet blijf, omdat ik de teller afwijking kan negeren en echt de max snelheid rijden. Mocht er iemand voor mij opdoemen, dan zorgt de auto dat ik een veilige afstand houd en mocht ik afgeleid zijn en de auto voor mij gaat in de ankers, dan zorgt de auto er voor dat ik geen aanrijding krijg. Maar ik kan toch te allen tijde de wet overtreden en veel te hard rijden of lekker bumperkleven, mocht ik dat willen. Alleen voor doelbewust rammen moet ik even het systeem uitzetten, maar zelfs dat behoort tot de opties gelukkig. | |
Red_85 | dinsdag 4 mei 2021 @ 12:34 |
Geen draagvlak. Behalve onder de standaard linkse automobilisten hatende huilies. Of ze nu elektrisch rijden of niet, dat peloton jankers heeft altijd wat te mekkeren op ze. | |
Red_85 | dinsdag 4 mei 2021 @ 12:35 |
Bloed irritant dus en onveilig want je wordt afgeleid en moet een handeling uitvoeren om het te overrulen. Of je auto staat automatisch op de rem waardoor dus achteropkomend verkeer met 100km/h achterop komt. Mooi man. | |
Farenji | dinsdag 4 mei 2021 @ 12:44 |
Haha, wie is hier nou de janker, ik ben een superlinkse fietser zonder auto en ik zelfs ik vind dit een onzalig kutidee. | |
JannekeC5 | dinsdag 4 mei 2021 @ 13:06 |
Daar gaat de Nederlandse overheid door failliet, buiten alle banen die komen te vervallen, de Euro was al één groot fiasco voor ons, een veel te lage waarde van de gulden. De EU in Brussel blijkt nog een erger fiasco te worden. Bij aanvang van de Covid pandemie waren ze erg stil en afwezig. | |
Accordtje | dinsdag 4 mei 2021 @ 13:13 |
In je post hierboven geef je anders precies aan wat ik bedoel. Dit zijn van die stapjes richting het moment waarop de auto gaat bepalen wat er gebeurt en niet meer de bestuurder. Een BMW 535 is nu nog leuk (vind ik tenminste), maar als je straks passagier van je eigen auto bent kan je net zo goed in een BMW 118 gaan zitten. | |
Speekselklier | dinsdag 4 mei 2021 @ 13:14 |
Ja, appen, boterham eten en autorijden kan ik prima tegelijk. Maar een piep om mijn dash wordt me da toch echt te veel. | |
Sapstengel | dinsdag 4 mei 2021 @ 13:17 |
Ja laten we alles wat ook maar enigzins gevaarlijk is verbieden. Maarja het is duidelijk. De massa laat zich bang maken en ging akkoord met mondkapjes, een avondklok en een 'soft' vaccinatieplicht. Dus dit is de glijdende schaal waar we nu op zitten. | |
Red_85 | dinsdag 4 mei 2021 @ 14:06 |
| |
Brave_Sir_Robin | dinsdag 4 mei 2021 @ 14:41 |
Te hard rijden is toch al verboden? Of mogen snelheidslimieten wat jou betreft worden opgeheven? Coronamaatregelen hebben hier werkelijk niets mee te maken trouwens. Het gaat mij om de snelheid in de bebouwde kom, zeker de 30km/u gebieden. Dat zijn woonomgevingen die er zijn voor mensen om te leven, en voor kinderen om te kunnen spelen. Een breed ingevoerd snelheidsbeperkingsysteem heeft ook nog als voordeel dat de drempels weg kunnen. Het motto 'alle ruimte voor de auto' is in de stedenbouw ook wel echt op z'n retour trouwens. Auto's zijn ruimtevreters. Ruimte die we met de woningbouwopgave hard op andere manieren nodig hebben. | |
TheFreshPrince | dinsdag 4 mei 2021 @ 14:42 |
Tekst bij dat ongeval: Je suggereert dat dit door een veiligheidssysteem kwam maar die auto stond dus gewoon achter aan de file. Het was te voorkomen geweest als de vrachtwagen een goed werkend veiligheidssysteem had gehad. | |
Red_85 | dinsdag 4 mei 2021 @ 15:14 |
Als je had gelezen ging mijn reactie over het verkeerd automatisch lezen van verkeersborden zoals Fer had aangegeven. Als jij dan een auto hebt die zich automatisch aanpast en de auto achter je leest het wel goed, kan je zo'n effect krijgen. En ja, weet wat daar aan de hand was. Stond er 5 auto's achter een half uur lang omdat de weg dicht was. | |
Speekselklier | dinsdag 4 mei 2021 @ 15:19 |
Ik weet niet goe ze aan 50m2 komen, maar dat is een flinke auto. Ik ken weinig trams die maar 7m2 fgroot zijn | |
devlinmr | dinsdag 4 mei 2021 @ 15:31 |
Heb je dat nog niet dan? | |
spectrumanalyser | dinsdag 4 mei 2021 @ 15:34 |
dit krijg je toch nooit voor elkaar? elke auto een zwart doosje aan boord die dan je overtredingen moet gaan bijhouden. En maar denken dat automobilisten daarmee akkoord gaan. | |
spectrumanalyser | dinsdag 4 mei 2021 @ 15:35 |
bovendien zijn de flitspalen een ware goudmijn voor elke overheid, lijkt mij sterk dat deze inkomsten de nek omgedraaid worden. | |
Sapstengel | dinsdag 4 mei 2021 @ 15:36 |
Waarschijnlijk tellen ze de ruimte van wegen, afslagen, voorsorteerstroken, parkeerplaatsen en dergelijke mee. Dus alle infrastructuur voor auto's bij elkaar optellen en dan aantal m2 delen door aantal auto's. | |
Monolith | dinsdag 4 mei 2021 @ 15:37 |
Zit er een fragment van Marc-Marie Huijbregts ingebouwd? | |
AchJa | dinsdag 4 mei 2021 @ 15:47 |
Ik rij een echte auto. | |
Cockwhale | dinsdag 4 mei 2021 @ 16:02 |
Er wordt ook een anti-pijp systeem geïnstalleerd. Deze gagged de vrouw en bindt een kuisheidsgordel om de man zijn penis wanneer je de auto opstart. De auto's hebben ook een homo detecteer systeem. In dat geval wordt de man ook door het systeem gegagged. Moet maar eens ophouden, al dat gepijp onder het rijden. | |
Tourniquet | dinsdag 4 mei 2021 @ 16:05 |
Maar het gaat niet om het bijhouden van overtredingen, maar om (geanonimiseerd) lering uit te trekken in het geval van een ongeval. Het voor elkaar krijgen is aan de fabrikanten, die moeten zo'n black box gaan meenemen in het ontwerp van nieuwe modellen en later ook bestaande modellen zo aanpassen dat ze zo'n recorder krijgen. bron: https://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2014_2019/plmrep/COMMITTEES/IMCO/DV/2019/04-01/COREPER_ANNEX_GVSR_EN.pdf (p6) [ Bericht 1% gewijzigd door Tourniquet op 04-05-2021 16:12:11 ] | |
CryptoPunk | dinsdag 4 mei 2021 @ 16:11 |
Vorig jaar zijn er ongeveer 8 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv) waarvan de meeste verkeersboetes werden opgelegd voor te hard rijden. Opbrengst ongeveer 400 miljoen euro. Als ze dit voorstel gaan doorvoeren loopt de Staat veel geld mis en dat moet natuurlijk op een andere manier gecompenseerd gaan worden, ik zie het al gebeuren dat ze dan boetes van andere verkeersovertredingen gaan verviervoudigen om het verlies van snelheidsovertredende boetes te compenseren. | |
spectrumanalyser | dinsdag 4 mei 2021 @ 16:16 |
gelukkig heeft de overheid een nieuwe camera die flitst op handheld bellen. dat zal komend jaar wel meer boetes gaan geven. 168.034 boetes in 2020 x 250 euro = 42 miljoen helemaal terecht want als je met je mobieltje zit te rotzooien dan verdien je zo'n boete. | |
Tourniquet | dinsdag 4 mei 2021 @ 16:21 |
¤ 400 miljoen is peanuts op de totale inkomsten van de Rijksoverheid (dit jaar geschat ¤ 293 miljard). Verkeersboetes maken dus maar 0,14% uit van de inkomsten van het Rijk. | |
devlinmr | dinsdag 4 mei 2021 @ 17:51 |
Een oud barrel bedoel je. | |
#ANONIEM | dinsdag 4 mei 2021 @ 17:59 |
Zo'n begrenzer laat je er dan toch meteen uit slopen. | |
AchJa | dinsdag 4 mei 2021 @ 18:06 |
Verkapte "kijk mij een patserbak rijden" post... | |
devlinmr | dinsdag 4 mei 2021 @ 18:07 |
nope... verkeersbordherkenning zit al in een simpele megane of astra tegenwoordig | |
BlackLining | dinsdag 4 mei 2021 @ 18:07 |
Terecht wel. | |
AchJa | dinsdag 4 mei 2021 @ 18:10 |
Joh wat jij allemaal wil... Ik hoef iig geen auto die allerlei beslissingen zelf neemt en/of voor mij gaat denken. Al eens een keer een huurauto meegekregen die ook allemaal van die onzin had... Het mag geen verrassing zijn dat ik alles uitgezet heb. | |
devlinmr | dinsdag 4 mei 2021 @ 18:16 |
verkapt ik kan geen nieuwe auto betalen post | |
AchJa | dinsdag 4 mei 2021 @ 18:17 |
Gecorrigeerd. | |
Cockwhale | dinsdag 4 mei 2021 @ 18:18 |
Daar kunnen ze anders wel weer 1600 als-betonnen-trappen-vermomde kunstwerken voor plaatsen! | |
spectrumanalyser | dinsdag 4 mei 2021 @ 20:47 |
echt zo'n plan dat op papier werkt. in de praktijk gaat zoiets nooit werken. | |
Brave_Sir_Robin | dinsdag 4 mei 2021 @ 20:48 |
Ruimtegebruik per persoon, zie onderschriften bij de plaatjes. En het gaat om een rijdende auto, die heeft flink meer ruimte nodig. Maar goed, ging over snelheidsbeperking. Voor de provinciale wegen en de snelwegen kan ik me de weerstand goed voorstellen. Daar wil je af en toe het gas even intrappen. En dat kan in de regel ook relatief veilig. Maar is er ook zoveel weerstand tegen afdwingen vd snelheid in 30 km/u zones? Gaat om korte afstanden, valt toch geen tijdwinst te behalen. En de drempels kunnen weg! | |
macca728 | dinsdag 4 mei 2021 @ 20:49 |
En als je in een situatie komt dat je wel harder moet rijden ? Een bevalling, een donornier, wegvluchten ? | |
TheFreshPrince | dinsdag 4 mei 2021 @ 20:50 |
Als je het topic hebt doorgelezen blijkt dat het niet meer is dan een waarschuwing als je te hard rijdt (trilling in het gaspedaal en een piep) dus dat kan allemaal nog. | |
Nattekat | dinsdag 4 mei 2021 @ 22:12 |
Wat is de toegevoegde waarde van al die bende dan nog? Iemand die te hard rijdt heeft dat zelf ook wel door. | |
TheFreshPrince | dinsdag 4 mei 2021 @ 22:26 |
Niet altijd en anders word je er dan voortaan wel aan herinnerd | |
Nattekat | dinsdag 4 mei 2021 @ 22:47 |
En dan geniet je van de massage. Wat mij betreft blijven dergelijke vrijheidsbeperkende dingen uit mijn auto. In China is het ook heel veilig en is er bijna geen misdaad, maar er is altijd een offer en dat hellende vlak moeten we absoluut niet willen. | |
TheFreshPrince | dinsdag 4 mei 2021 @ 22:49 |
In China is heel veel misdaad, vooral gepleegd door de overheid. | |
StarmanFR | dinsdag 4 mei 2021 @ 22:50 |
Ik verwacht hier niet veel van, vooral de Duitse regering zal blijven dwarsliggen. | |
Nattekat | dinsdag 4 mei 2021 @ 22:51 |
Dat is weer een heel ander verhaal | |
DX11 | dinsdag 4 mei 2021 @ 22:52 |
Ja dit is zeker net zo iets als afschaffing zomertijd per 2020. | |
Stoorzendert | woensdag 5 mei 2021 @ 09:30 |
Goeie handel weer dus voor de 'chiptuners'. | |
Fleischmeister | woensdag 5 mei 2021 @ 10:14 |
De maximumsnelheden veranderen zo vaak en veel navigatisystemen lopen zo achter dat ik het al zie gebeuren dat verschillende systemen op dezelfde weg een andere Vmax doorgeven, of er gaat iets mis met de nauwkeurigheid van de locatiebepaling en je mag opeens maar de 30 van de paralelle weg in een woongebied o.i.d. | |
spectrumanalyser | woensdag 5 mei 2021 @ 10:16 |
Als er dan een verandering komt in de maximumsnelheid dan blijven automobilisten nog jaren doorrijden op de oude snelheid omdat een software-update tegen die tijd maar liefst 359 euro kost. | |
Gia | woensdag 5 mei 2021 @ 13:24 |
Wat een genot! Nooit meer op je kilometerteller hoeven letten, geen bumperklevers meer. Geen bekeuringen voor per ongeluk iets te hard rijden. Ik ben voor! | |
Bart2002 | woensdag 5 mei 2021 @ 13:50 |
| |
A6 | woensdag 10 november 2021 @ 21:51 |
Kan je vast wel uitzetten | |
Speekselklier | woensdag 10 november 2021 @ 22:01 |
overal 200km/u. probleem opgelost. | |
SuperNeger | woensdag 10 november 2021 @ 22:53 |
Wanneer word ik wakker. Ik vind het niet meer leuk. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 11 november 2021 @ 08:54 |
Ik geloof dat deze regel wat vertraging heeft opgelopen. | |
SuperNeger | donderdag 11 november 2021 @ 09:00 |
Hier gaat dus 90% van de automobilisten niet mee om kunnen gaan. Vrachtwagens hebben al een begrenzer en dit wordt ook nooit begrepen. "Waarom halen zo met 2km/u verschil in?!?!?!" Leuk dus als auto's met nieuwe banden harder rijden omdat grotere omtrek door minder slijtage. Mensen halen in met minimaal verschil en niet alleen maar op snelwegen. Zal lekker voor ongelukken gaan zorgen. Of snel gas moeten geven om uit te wijken en dit niet kunnen Haha. De wereld is kapot en gek geworden. | |
KreKkeR | donderdag 11 november 2021 @ 09:20 |
Sarcasme toch? | |
SuperNeger | donderdag 11 november 2021 @ 09:27 |
Je weet wel dat het merendeel van de bevolking in een massa psychose verkeerd toch? Er zijn mensen die dit echt willen. | |
YoshiBignose | donderdag 11 november 2021 @ 09:33 |
Begrijp me niet verkeerd, ik hou ook van (te) snel rijden, maar het verbaast me een beetje dat dit nog steeds niet standaard is. Vroeger als kind vond ik het al vreemd dat een beetje auto (zelfs onze Daihatsu) een kilometerteller had die tot 220 km/u ging. Het eerste wat ik altijd aan m'n vader vroeg is om te testen of ie dat haalt (dat lukte overigens niet, maar nog wel 195 km/u op de teller). Dat een auto iets harder kan dan de maximale snelheid (om bijv. veilig in te halen) is nog tot daar aan toe, maar in principe is 200 rijden nooit noodzakelijk en meestal zelfs verboden (behalve bij de mof). Als overheid zou ik hier niet echt moeite voor doen, we hebben het immers al 100 jaar zo gedaan. Over een jaartje of 10 rijden we autonoom en is het probleem sowieso opgelost. Saai, maar wel heel logisch. | |
Red_85 | donderdag 11 november 2021 @ 09:37 |
Je ziet nu al wat voor effect dit heeft. Omdat mensen niet kunnen inhalen omdat iedereen elkaar met 99-101 inhaalt, laten mensen hun gas los ipv gas bij te geven als ze ruimte willen maken. Geef je gas bij heb je geen effect op je achterliggers. Gas los? Degene achter je moet harder gas los laten en degene achter die auto nog harder en ga zo maar door. Wat resulteert in een file. Vrachtwagens inhalen met 100 duurt ook langer dan met 120-130. Nu stroopt het verkeer nog harder op. 100 is voor je gevoel drukker dan hogere snelheden. | |
SuperNeger | donderdag 11 november 2021 @ 09:39 |
Kleine huurbandjes worden nog eens dikke business voor personenauto's. Begrenzer laten afstellen met kleine bandjes, dan thuis weer grotere bandjes eronder. Toch 3km/u winst. | |
Red_85 | donderdag 11 november 2021 @ 09:39 |
Dat wordt gezegd sinds de jaren '60 en no way dat je overal autonoom kan/wil rijden. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 11 november 2021 @ 09:42 |
Het zal ongetwijfeld gaan komen, maar over 10 jaar rijdt misschien een deel autonoom, maar zeker niet iedereen. Ik denk misschien niet eens de meerderheid. Auto's die nu verkocht worden, rijden over 10, 15, 20 jaar ook nog. | |
#ANONIEM | donderdag 11 november 2021 @ 09:43 |
Dat kan al en zelf, als motorrijder, zou ik dat ook prima vinden. Ik kan het echter niet betalen. Voor dezelfde prijs kan je ook heel mooie BMW-motor kopen, maar ook die is te duur voor me. | |
Speekselklier | donderdag 11 november 2021 @ 09:46 |
nooit van gps gehoord? | |
SuperNeger | donderdag 11 november 2021 @ 09:47 |
Willen ze dit gaan begrenzer op de gps? Lijkt me nou niet heel nauwkeurig die dingen flippen nog wel eens. Leuk als je een 30 weg parallel aan de snelweg hebt | |
Leandra | donderdag 11 november 2021 @ 09:54 |
Dan kun je waarschijnlijk 100 rijden op dat weggetje. | |
Multatilu | donderdag 11 november 2021 @ 10:17 |
Goed nieuws! Lost tevens een deel van het fileprobleem op. Ben wel benieuwd wat de richtlijn voor oude auto's wordt. Dubbel zo hoge boetes lijkt me | |
DX11 | donderdag 11 november 2021 @ 10:22 |
Wat? Vrijwel alle files komen doordat mensen onnodig remmen, en dat is weer omdat ze te weinig afstand houden. En weinig afstand houden kan nog steeds met begrenzers. En daarnaast zal dit een vrij simpele begrenzer worden om er af te halen, wat dan ook weer iedereen onder de ~50 gaat doen. | |
Sapstengel | donderdag 11 november 2021 @ 10:25 |
Straks moet je zeker ook nog je QR code scannen voordat je auto wil starten. En dan niet teveel rijden, want dan is je CO2 krediet zo op en mag je niet meer met het vliegtuig op vakantie maar alleen nog met de trein. | |
Ronald-Koeman | donderdag 11 november 2021 @ 10:28 |
Die valt vanzelf uitelkaar als je harder dan 120 rijdt dus dat probleem lost zichzelf op. | |
ToT | donderdag 11 november 2021 @ 10:30 |
Dat irritante geluidje zal vast wel binnen een paar dagen te omzeilen zijn. | |
YoshiBignose | donderdag 11 november 2021 @ 10:33 |
Ik snap niet hoe ze in de jaren 60 dachten autonoom te kunnen rijden? Nu met dynamic cruise (auto pilot) en gps is het pas echt haalbaar geworden. In eerste instantie alleen voor snelwegen want je moet best wat aanpassen aan het wegennetwerk. Als je ziet wat er de laatste 10 jaar veranderd is in de auto's denk ik best dat er de komende 10 jaar ook veel gaat gebeuren. Leuker gaat het in ieder geval niet worden... Dat is waar en je hebt weinig aan autonoom rijden als niet iedereen mee doet. Tenminste, ik zou niet gaan liggen slapen achter het stuur wetende dat er nog mongols op de weg rond slingeren. | |
Leandra | donderdag 11 november 2021 @ 10:35 |
En alleen nadat je met je vingerafdruk je telefoon ontgrendeld hebt, waarbij het vocht in je vinger geanalyseerd is op alcoholgehalte | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 11 november 2021 @ 10:43 |
Het is wel mooi om te zien hoeveel vertrouwen jij in computers hebt. [ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 11-11-2021 10:51:23 ] | |
YoshiBignose | donderdag 11 november 2021 @ 11:16 |
Hedendaagse auto's zitten ook al vol elektronica waar je maar op moet vertrouwen. Net als stoplichten overigens. Als jij op een gevaarlijk kruispunt beide groen geeft aan kruisend verkeer kun je ook wachten op ongelukken. Nog los van alle andere elektronica in je woning, of in je broekzak. Kijk maar naar vliegtuigen.. 80% is menselijke fout en 20% elektronica. Met de drukte op de weg weet ik zeker dat autonoom rijden zou zorgen voor minder ongelukken. Maar het is mooi om te zien hoeveel vertrouwen jij in mensen hebt | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 11 november 2021 @ 11:20 |
| |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 11 november 2021 @ 11:26 |
Sowieso moet je ook maar erop vertrouwen dat je auto mechanisch goed in elkaar zit en dat ze niet per ongeluk een stukje pisbakkenstaal hebben gebruikt om je chassis te bouwen. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 11 november 2021 @ 11:27 |
Oh, dat is fijn dat je deze even aanhaalt. Is niet bij iedereen bekend. Die 20% is echt een schokkend percentage. Jij schijnt het als iets positiefs te zien. Die 20% wordt straks door niemand meer gecorrigeerd. Ik ga pas vertrouwen hebben in autonome voertuigen, als het percentage human error bij incidenten 100% is. En jij denkt dat systemen in auto's van hetzelfde niveau zijn en met de zelfde redundancy worden uitgevoerd als in de luchtvaart? Waar het nu al bij 20% van de incidenten fout gaat. En jij denkt dat het gemiddelde vliegtuig dezelfde chaos tegenkomt als op de weg? Dat hoor je mij niet zeggen. Wel dat ik minder vertrouwen heb in 'autonome' systemen. | |
ACT-F | donderdag 11 november 2021 @ 11:30 |
Jij omschrijft exact mijn punt wat ik als ICT'er al jaren de verkeerde kant op zie gaan. Hoe complexer systemen worden, des te groter de kans op een ontwerpfout ergens in de schakel. Systemen die betrouwbaar moeten zijn, zijn dom en simpel. En wij maar klagen over het chiptekort waardoor er geen nieuwe auto's gebouwd kunnen worden. Je hebt geen chips nodig om een auto te laten rijden. | |
Hahug13 | donderdag 11 november 2021 @ 11:30 |
Ben ik de enige die 25.000 verkeersdoden op 445 miljoen eu burgers best weinig vind? | |
ACT-F | donderdag 11 november 2021 @ 11:31 |
Ja, je bent de enige, want iedereen vindt het verwaarloosbaar. | |
YoshiBignose | donderdag 11 november 2021 @ 11:36 |
Het enige waar ik bang voor ben is een hack op grote schaal als alle auto's autonoom rijden. Zeg maar allemaal het ravijn in of ineens spookrijden. Massamoord op grote schaal. Dat is eigenlijk alleen al een reden om het te moeten vermijden... Verkeersdoden in NL stellen helemaal weinig voor... maar goed dat vind ik ook van de coronadoden en daar schijnen veel mensen toch anders over te denken. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 11 november 2021 @ 11:45 |
1200 over twee jaar of 19000 over twee jaar is toch wel een significant verschil. En voor die coronadoden bestaat een eenvoudige oplossing. | |
Leandra | donderdag 11 november 2021 @ 11:50 |
Dat het maar 25.000 op 445 miljoen zijn komt vooral door landen als Nederland waar het maar 700 op 17 miljoen zijn. 25.000 op 445.000.000 is 1 op 17.800 700 op 17.000.000 is 1 op 24.285 En dat is best een fors verschil. Bron [ Bericht 19% gewijzigd door Leandra op 11-11-2021 11:57:20 ] | |
BasEnAad | donderdag 11 november 2021 @ 12:00 |
Er zijn echt veel te veel clubjes en commissies die ergens iets van vinden en dat graag aan iedereen op willen dringen, omdat ze anders geen bestaansrecht hebben. Hoepel op. | |
Cockwhale | donderdag 11 november 2021 @ 12:26 |
Dit idd. Die drukker loopt non-stop voor verkeersovertredingen, en ik kan het weten, want ik heb em letterlijk in actie gezien. | |
Raw85 | donderdag 11 november 2021 @ 14:26 |
Gelijk een 180cc runner aangeschaft | |
silverhill | donderdag 11 november 2021 @ 15:13 |
Mwah, het is nog niet eens een factor 1.5. Dat vind ik best meevallen. Gezien hoeveel factoren van belang zijn en hoe die verschillen per land, kun je hieruit eigenlijk niet concluderen dat Nederland het beter dan gemiddeld doet. Daarom zijn dit soort lijstjes vooral leuk 'voor de statistieken' of als basis voor verder onderzoek. Je kunt puur op basis zo'n lijstje Nederland niet een op een vergelijken met bijvoorbeeld Bulgarije of Finland. Corrigeer dit lijstje maar eens naar het wagenpark per land, of misschien makkelijker: gemiddeld inkomen. Immers hoe meer inkomen, hoe meer geld voor een nieuwere/luxere auto en daarmee ook veiliger auto. Dan is het ineens niet zo gek dat de Europese uitschieters in inkomen ook bovenaan staan in deze lijst. Wat dan overigens ook weer genoeg kanttekeningen heeft, ik heb er nu immers slechts een variabele uit gepakt. | |
Brave_Sir_Robin | donderdag 11 november 2021 @ 17:28 |
Veiligere auto's zijn vooral veiliger voor de inzittenden. Snelheidsbeperking - met name in de woonwijken - helpt om het voor kinderen/voetgangers/fietsers veiliger te maken. Een ander perspectief: We hebben collectief een blinde vlek gekregen voor hoeveel ruimte de auto inneemt, en hoeveel gevaar dat oplevert. | |
YoshiBignose | donderdag 11 november 2021 @ 17:56 |
Maar als je kijkt hoeveel km's we wel niet wereldwijd dagelijks met auto's maken valt het wel mee. De meeste mensen reizen voor hun werk. Die tering muskieten doen werkelijk waar niets nuttigs. | |
Murdera | donderdag 11 november 2021 @ 18:13 |
Denk dat t voornamelijk lastig wordt. Mijn auto geeft afentoe 90 aan waar ik 130 mag en dat soort fratsen. | |
Hahug13 | donderdag 11 november 2021 @ 18:24 |
Zoveel verkeersdoden vallen er niet eens jaarlijks in Nederland. In de afgelopen jaren is het aantal verkeersdoden <700 en afnemend. | |
Speekselklier | donderdag 11 november 2021 @ 21:16 |
bovenaan staat de vleermuis met 5 miljoen doden in 1.5 jaar. https://www.worldometers.info/coronavirus/ | |
YoshiBignose | donderdag 11 november 2021 @ 22:24 |
Het telt niet echt als je obesitas 80+ers doodt met onderliggende aandoeningen. Een slang pakt tenminste ook kinderen. [ Bericht 0% gewijzigd door YoshiBignose op 11-11-2021 22:32:22 ] | |
laforest | donderdag 11 november 2021 @ 23:04 |
D66 | |
Justinn | vrijdag 12 november 2021 @ 07:36 |
Iets boven de 600 in 2020. Ik meen dat in dat cijfer overigens ook eenzijdige ongevallen worden meegeteld, zoals met fietsers en scooters waar verder geen auto of ander gemotoriseerd voertuig bij betrokken is. Vooral elektrische fietsen maken een opmars in de cijfers. | |
Beathoven | vrijdag 12 november 2021 @ 07:39 |
De 1e wereld wordt weer hard getroffen. | |
Perrin | vrijdag 12 november 2021 @ 07:53 |
Uitstekend initiatief, veel te veel aso's met een zwaar voetje op de openbare weg. | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 08:30 |
Dit ook ja. Glijdende schaal. Als wij er aan kunnen denken, kan een complete ministerietoren met 1000'en ambtenaren die daar 40 uur per week meebezig kunnen zijn dat ook. Zeg maar dag met je vrijheid. | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 08:32 |
Space age. En exact. Dat ging niet. | |
devlinmr | vrijdag 12 november 2021 @ 09:19 |
Bron van werkweek van 40 uur onder ambtenaren. Ik zeg BS | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 09:59 |
HA! Ja.. 36 uur aanwezig in dat geval. You know what I mean. | |
Brave_Sir_Robin | vrijdag 12 november 2021 @ 10:23 |
Het valt niet mee, en het is niet normaal. Alleen naar verkeersdoden kijken is ook maar een klein deel van de ellende. Gewonden of zwaargewonden kunnen lange tijd een flinke (psychische) nasleep hebben. En een techniek als automatische snelheidsbeperking kan er eenvoudig aan bijdragen dat er minder, en minder heftige, ongelukken gebeuren. Let maar eens op hoe vaak je op een 30 km/u weg een onbenul flink gas ziet geven. Nergens voor nodig. En dat zijn de gebieden waar we willen wonen, leven en spelen. | |
ems. | vrijdag 12 november 2021 @ 10:33 |
Met deze redenatie is elke regel 'glijdende schaal'. Goede zaak verder. | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 10:33 |
En qr code met social credits een goede zaak? waaw.. ems. Had wel wat beters verwacht van jou. | |
ems. | vrijdag 12 november 2021 @ 10:35 |
Nee, dat je bij elke nieuwe regelgeving wel gigantische escalaties kan bedenken en dan kan zeggen dat er een glijdende schaal is. Ik ben in principe voor het idee dat de maxiumsnelheid automatisch wordt geforceerd, dus dat vind ik een goede zaak, ja Lijkt mij ook een natuurlijk evolutie van het persoonlijk vervoer. | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 10:37 |
Waarom is dat een goede zaak? Vrijheidsbeperking is goed? In tegendeel. Al veel over geschreven in dit topic waarom het geen goed idee is. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 november 2021 @ 10:43 |
Vrijheid om de wet de overtreden? | |
Solstice1 | vrijdag 12 november 2021 @ 10:44 |
Je vrijheid is al beperkt doordat er zoiets bestaat als maximumsnelheden, er bestaan nu alleen betere middelen om de wet te handhaven dan overal snelheidscamera's op te hangen en er een hoop politie-uren aan te spenderen. En ja vrijheidsbeperking is soms goed. Er is een reden dat we een hele serie wetten hebben in dit land en ik niet zomaar de ruiten van je auto in kan trappen en met het ding weg kan rijden omdat ik vind dat ik die vrijheid moet hebben. [ Bericht 0% gewijzigd door Solstice1 op 12-11-2021 11:17:12 ] | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 10:45 |
Je moet altijd vrijheid hebben om de wet te kunnen overtreden. Het moet een eigen keuze zijn. Je leven laten bepalen door een stel incompetente politici.... Ten tijde van corona zie je waar het toe kan leiden. Maar echt super ernstig hoor als je 105 wil rijden op je teller waar je 100 mag om een vrachtwagen even iets sneller in te halen. Executie is op z'n plaats. Direct. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 november 2021 @ 10:46 |
Dus ik moet jou gewoon kunnen omleggen als ik dat wil? | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 10:50 |
Dat is een misdaad. Geen overtreding. Appels. Peren. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 november 2021 @ 10:53 |
Bullshit. Afhankelijk van de snelheid hebben we het ook over een misdrijf. Altijd dat domme gelul over vrijheid, waabij je eigenlijk bedoelt dat je wilt doen waar je zelf zin in hebt, zonder dat je rekening hoeft te houden met anderen. Hou je gewoon aan onze regels of rot op. Jij bepaalt niet wat wel of niet mag. Leer er mee leven. | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 10:55 |
Nou.. moord of snelheid overtreden is wel een verschilletje. Kom je daar wel mee aan, dan stopt de discussie want het is totaal iets anders. Weet je zelf ook wel hoop ik. Dat bepaal ik zeker wel. Ik laat mijn leven niet sturen door een stel volslagen gekken in een torentje. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 november 2021 @ 10:58 |
Jij trok het zelf al in het absurde door te beamen dat je een QR code nodig zou hebben om een auto te starten. Nee, dat bepaal je niet. Prachtig van die figuren die praten over vrijheid en dat dan zoveel mogelijk van anderen proberen af te pakken. | |
Perrin | vrijdag 12 november 2021 @ 11:00 |
De wereld een beetje leuk en leefbaar houden voor elkaar, daar hoor je die 'I can do what I want'-types nooit over. Sommige mensen zijn sociaal en beleefd, sommige mensen niet. | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 11:02 |
Je bedoelt mensen die over vrijheid spreken, maar precies alles waar zij voor staan een ander ook willen laten doen? Yeah, right. Vrijheid is juist mooi omdat je vrij bent van dat soort nonsens en je gang kunt gaan. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 november 2021 @ 11:03 |
Inderdaad. Mensen zoals jij. Je hebt er ook een ander woord voor: Aso | |
YoshiBignose | vrijdag 12 november 2021 @ 11:03 |
Natuurlijk en dat kan je ook. Maar accepteer dan ook de consequenties. Jij wil dat iedereen een chip in zijn hoofd heeft en op het moment dat ze detecteren dat jij een pistool trekt die chip ontploft? Want dat is de enige manier om dat compleet tegen te gaan. | |
ems. | vrijdag 12 november 2021 @ 11:04 |
Elke regel kan zo dus vrijheidsbeperking zijn. Ben je tegen elke regel? Ah. Mooi. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 november 2021 @ 11:04 |
Dat staat er niet. | |
YoshiBignose | vrijdag 12 november 2021 @ 11:06 |
Wat staat waar niet? Jij vindt het blijkbaar vreemd dat je hem mag omleggen? Te hard rijden mag niet, als je dat doet krijg je een boete. Nu willen ze dat doortrekken naar auto's gewoon minder hard te laten rijden zodat het onmogelijk wordt om hard te rijden. Jij trekt het door naar moord. In principe kan iedereen elkaar vermoorden maar dan ga je de gevangenis in. Dat is toch hetzelfde? Als je dat gaat doortrekken moet je er dus voor zorgen dat mensen elkaar niet KUNNEN vermoorden. Dat kan volgens mij alleen met totale controle, waaronder zelfs controle van het lichaam van die persoon. | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 11:07 |
Tolerantie. Daar wordt de wereld leuk en leefbaar van. Maar hey het is natuurlijk leuker om iedereen in een totaal verbodsharnas te gieten en zo strak neer te zetten dat je je wel moet gedragen. Ik zorg gewoon dat ik geen gevaar ben voor mezelf en een ander in het verkeer. 105 met het verkeer mee rijden op een plek waar je 100 mag, is geen gevaar. Maar blijkbaar mag je vermoord worden daarvoor. Riiiiight. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 november 2021 @ 11:07 |
Jij hebt echt heel erg moeite met lezen denk ik. Waar staat dat ik het vreemd vind dat ik hem niet mag omleggen? | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 11:08 |
Ik heb ook een beschrijving voor jou: verbodsfetisjist en magnieter. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 november 2021 @ 11:11 |
He vrijheidsstrijder, ik ben geen voorstander van een limiter in de auto, maar dat zal wel veel te moeilijk zijn om te begrijpen. Het is vooral in en in triest dat je jezelf in je vorige post beschrijft en nog te dom bent om dat in te zien. Dit: ben jij. [ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2021 11:11:55 ] | |
YoshiBignose | vrijdag 12 november 2021 @ 11:12 |
Wat voor antwoord wil je dan hebben op die vraag van je of je hem mag omleggen? Dat antwoord is namelijk ja... | |
#ANONIEM | vrijdag 12 november 2021 @ 11:13 |
Er stond het woordje gewoon bij. Ik mag het dus niet 'gewoon', want dat heeft grote gevolgen. Los daarvan zijn er talloze maatregelen genomen in Nederland om de mogelijkheden om een moord te plegen te verkleinen. | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 11:14 |
Right back at you. Maargoed, denk niet dat je het door hebt. Zoals de meesten in dat geval. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 november 2021 @ 11:16 |
Waar roep ik dan vrijheid? Waar ben ik voorstander van vrijheidsbeperkende maatregelen? | |
YoshiBignose | vrijdag 12 november 2021 @ 11:20 |
Wat is je punt? Als je 100 km/u te hard rijdt heeft dat ook grote gevolgen. En er zijn inderdaad talloze maatregelen genomen, maar die zijn er ook voor te hard rijden (boetes, drempels, politie, trajectcontroles). Nu komen ze met de extreemste maatregel die er is: het onmogelijk maken om te hard te rijden. Ik vind het ook geen onlogische maatregelen maar waar eindigt het? Uiteindelijk gooien ze het altijd op veiligheid, maar waar het altijd om draait is vrijheid. Je kan ook niet alles meer zeggen online, berichten worden gewoon geblokkeerd of verwijderd. Met digitaal geld kun je ook nooit beschikken over je eigen geld en kunnen ze het ten alle tijden blokkeren. Uiteindelijk kun je als mens alleen nog doen wat volgens de regels mag. Dan kan natuurlijk wel positief zijn... maar ik heb teveel scifi films gekeken om te zien dat het meestal negatief uit pakt. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 november 2021 @ 11:21 |
Dit is een leugen. Kom maar met een bron. | |
ems. | vrijdag 12 november 2021 @ 11:23 |
Ah, in dat geval kan de regel afgeschoten worden en dit topic dicht. | |
Solstice1 | vrijdag 12 november 2021 @ 11:23 |
Misschien ligt mijn vrijheid er wel in dat ik die van anderen wil beperken. Wie ben jij dan weer om mij mijn vrijheid te ontzeggen. | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 11:25 |
Dat is wel een hele goede... Maar meer filosofisch. | |
Solstice1 | vrijdag 12 november 2021 @ 11:29 |
Dat weet je simpelweg niet waar het eindigt, maar dat is met elke maatregel. Ik meen dat jij wel gelooft in de toekomst van autonome voertuigen? Die zullen per definitie niet harder gaan dan de maximumsnelheid lijkt mij, anders heeft de fabrikant een groot probleem. Die sci-fi's heb ik ook gekeken trouwens, maar de fi in sci-fi staat voor fiction/fictie. Het kan de kant van 1984 opgaan, het kan ook anders gaan. Ben je zelf deels bij. De manier waarop we de maatschappij op het moment ingericht hebben heeft al een hoop consequenties voor hoe je je leven mag/kunt leven. Probeer eens een stukje land voor jezelf te claimen bijvoorbeeld, of je te onttrekken van de arbeidsmarkt zonder dat je een hoop eigen kapitaal hebt. Etc. etc. | |
Solstice1 | vrijdag 12 november 2021 @ 11:38 |
Niet meer filosofisch dan de rest van de discussie. Het sluit er zelfs mooi op aan. Het is in de context van het topic onzin, maar dat kun je van een hoop van de voorgaande posts zeggen. Ik denk trouwens dat niemand er een probleem mee heeft als jij 105 rijdt waar je 100 mag. Ik chauffeur zelf nooit, maar de mensen die me rondkarren doen dat zelf ook wel. En ook wel eens 110. Het punt is dat hoe harder je gaat en helemaal in verhouding tot je andere weggebruikers, hoe groter de kans op ongelukken, materiële schade, lichamelijke schade, of zelfs de dood. Volgens mij heeft het ook nog eens een invloed op file's, maar daar heeft een ander vast meer verstand van. Dat kun je tegenwoordig dus misschien beperken door ervoor te zorgen dat je niet harder kunt dan een bepaalde snelheid op een bepaald stukje weg. Dan kun je zeggen van we leggen het op 10 km te hard want dat gaat vaak nog goed, maar als je zulke arbitraire grenzen gaat trekken denk ik dat een rechter er korte metten mee maakt. Terwijl als je de grens legt op de wettelijke maximumsnelheid het allicht beter te verdedigen is. | |
YoshiBignose | vrijdag 12 november 2021 @ 11:39 |
Dat staat toch in het artikel, er komt een begrenzer. Bovendien is dat nou basic, als we allemaal elektrisch rijden is het een kwestie van een maximum programmeren, dat is echt niet moeilijk. Als het aan mij lag konden heel veel topics dicht maar zo werkt het niet op een discussieforum. True, misschien ben ik wat pessimistisch ingesteld maar ik vind het de laatste 20 jaar toch vrij snel gaan met de technologie. Waar we 20 jaar terug nog moesten lachen om mensen die het hadden over een chip in je arm draagt nu bijna iedereen die chip al in z'n broekzak incl. camera en microfoon (en/of om hun pols) en weet ik zeker dat mensen in de rij zullen staan voor die chip in de arm. Afrekenen door gewoon door een poortje te lopen etc. | |
Brave_Sir_Robin | vrijdag 12 november 2021 @ 11:49 |
Op de snelweg zie ik de noodzaak van snelheidsbeperking ook minder. Maar hoe denk je over woonwijken? | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 11:50 |
Zo zit ik er precies in. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 november 2021 @ 11:54 |
Ja? quote het maar. Tip, begin eerst maar eens met de bron te lezen, misschien gaat er dan een lichtje branden bij je. Wat heeft dat met electrisch rijden te maken? Daarnaast is het wel moeilijk om een maximum snelheid te 'programmeren'. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2021 11:55:54 ] | |
Tyr80 | vrijdag 12 november 2021 @ 11:55 |
Vind dit wel echt kut. Komt begin volgend jaar een nieuwe oto, dan maar zorgen dat die nog wat rek heeft... | |
Gunner | vrijdag 12 november 2021 @ 11:56 |
Uiteindelijk is gebleken dat het artikel vol aannames zat en is offline gehaald. Tweakers heeft dat niet gedaan maar het AD wel. | |
-Sigaartje | vrijdag 12 november 2021 @ 11:56 |
Ik woon zelf in een 30-woonwijk. 95 procent houdt zich keurig aan de snelheid. Het is maar een heeel klein groepje die er maling aan heeft en door de wijk ragt. Het valt me wel op dat het vooral Golfjes en Audi's zijn en zelfs enkelen die hier in de wijk wonen. | |
YoshiBignose | vrijdag 12 november 2021 @ 12:02 |
Hoezo? Mijn elektrische bus gaat ook niet harder dan 130. Dat is echt niet omdat ie daar niet toe in staat is, ik pomp iedereen weg bij het stoplicht. Dat zal wel weer ja, neem de meeste artikelen ook wel met een korreltje zout. | |
Gunner | vrijdag 12 november 2021 @ 12:03 |
Het zou me verbazen als het in de vorm komt zoals het in die artikelen stond. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 november 2021 @ 12:08 |
Dat is een begrenzer. Heeft niks met de snelheidslimiet te maken. Daarnaast heeft snel optrekken niks te maken met maximum snelheid. uh huh | |
spectrumanalyser | vrijdag 12 november 2021 @ 12:08 |
Zó geweldig, onuitvoerbare afspraken maken. Ik ga daar zo goed op. Geen enkel persoon kan vanaf 2025 een scheet laten in openbare gebouwen en openbaar vervoer. 't doet mij denken aan hoe er champagne werd gedronken op een project wat de hogesnelheidstrein zou moeten zijn. een aantal jaren later was er een parlementaire enquête nodig om te onderzoeken hoe het zo fout heeft kunnen gaan. Hoog van de toren blazen is iets wat nog altijd actueel is. | |
YoshiBignose | vrijdag 12 november 2021 @ 12:42 |
Een begrenzer heeft alles te maken met snelheidslimieten. Maar leg me dan eens uit waarom een maximum snelheid programmeren moeilijk is? | |
#ANONIEM | vrijdag 12 november 2021 @ 13:06 |
Hoe weet de auto hoe hard je mag? | |
Knipoogje | vrijdag 12 november 2021 @ 13:10 |
Snelheidslimieten zijn er altijd al geweest. Vroeger stond een politie stiekem achter een boom je op te wachten. Daarna kwamen de fitspalen. En nu is de techniek ver genoeg gevorderd dat dit niet meer nodig is en de auto zelf wel kan bepalen dat je te hard rijdt. Ik zie het probleem niet. Vroeger zat ook iedereen te miepen tegen veiligheidsgordels. "Tast de vrijheid aan" | |
YoshiBignose | vrijdag 12 november 2021 @ 13:15 |
Een beetje navigatie weet overal al hoe hard je mag en veel auto's kunnen ook verkeersborden en matrixborden detecteren. Nooit een Tesla gereden zeker? | |
Brave_Sir_Robin | vrijdag 12 november 2021 @ 13:15 |
Dat lijkt me inderdaad het lastigste. Er zijn natuurlijk best veel GIS gebaseerde bronnen, maar die zijn niet altijd up-to-date. Dat kun je dan aanvullen met verkeersbordherkenning, maar ook dat is nog niet op een hoog betrouwbaarheidsniveau. Dus wat als je op een 80 km/u weg rijdt, en je auto denkt opeens dat je maar 50 km/u mag.. Dus beginnen in 30 km/u zones | |
#ANONIEM | vrijdag 12 november 2021 @ 13:17 |
Blablabla, wat is de wereld toch makkelijk voor figuren zoals jij. Je hebt geen enkel idee wat er bij komt kijken. Ook een Tesla heeft het vaak genoeg fout, daarom mag een Tesla in de verste verte niet autonoom rijden. Je stelling dat het simpel is om een maximum snelheid te programmeren is gewoon niet waar. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2021 13:19:45 ] | |
SuperNeger | vrijdag 12 november 2021 @ 13:19 |
Denk eerder dat ze dit systeem zullen toepassen in de vorm van automatische boete als de gps een hogere snelheid detecteert en er niet echt een technische begrenzer op zal komen. Dit omdat ze anders teveel geld mislopen aan boetes. Uiteindelijk gaat het niet om de verkeersveiligheid maar om de staatskas te spekken. Dus harder dan 120 overdag? Automatisch een boete op basis van gps. Een begrenzer kost teveel onderhoud en brengt teveel risico's met zich mee en ze zullen alle boetes dan ook mislopen. | |
YoshiBignose | vrijdag 12 november 2021 @ 13:26 |
In Nederland hebben we 8 miljoen snelheidsboetes per jaar. Dat zijn alleen de mensen die gepakt zijn... Het systeem hoeft dus helemaal niet 100% betrouwbaar te zijn. En er zijn al genoeg experimenten met volledige autonome auto's. Dat is niet eens alleen maximumsnelheid programmeren maar ook nog sturen en opletten op al het andere verkeer. Figuren zoals jij snappen denk ik niet hoe snel de technologie gaat tegenwoordig. | |
Perrin | vrijdag 12 november 2021 @ 13:29 |
Voornamelijk mannen, en dan vaak wat jonger. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 november 2021 @ 13:31 |
Dit zei je Dat is een leugen, Het is wel moeilijk. Er is simpelweg nog geen auto op de markt die het feilloos doet. Dat zegt al genoeg. Daarnaast bestaan er nog geen volledig autonome auto's. Wel auto's die een stukje zelf kunnen rijden, maar we zijn ver weg van volledig autonome auto's. Geef maar een bron van voorbeeld van een volledig autonome auto. | |
kibo | vrijdag 12 november 2021 @ 15:03 |
Prima ontwikkeling ! | |
ludovico | vrijdag 12 november 2021 @ 15:08 |
Met een kilometerheffing komt er effectief toch al GPS in de auto... Achteraf beboeten is dan idd handiger, maar fuck it, zeg hey, ff de wet overtreden moet toch gewoon kunnen! | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 12 november 2021 @ 15:15 |
Tolerantie is niet van toepassing op de regels die in een samenleving zijn afgesproken. Die regels zijn er om een samenleving leefbaar te houden. Als je je daaraan onttrekt, betekent dat dat je asociaal bent. Jij bent het perfecte voorbeeld van de 'vrijheid-blijheid-egoist'. | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 15:22 |
Welke leefbaarheid tast het exact aan als je 103 rijdt waar je 100 mag? Ah, we zijn daar al aangekomen. Spreken van een egoïst als iemand vrijheid nastreeft. Triest. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 12 november 2021 @ 15:33 |
Door dit soort vragen kom je niet per se intelligenter over. Onderstaande is van jou, toch?
Je geeft zelf duidelijk aan dat je schijt hebt aan anderen en dat je alleen bezig bent met jouw persoonlijke vrijheid. Dat is de definitie van egoisme. | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 15:36 |
Echt, het gespui van zolderkamervolk om een paar km/h harder te rijden dan het aangegeven maximum. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 12 november 2021 @ 15:38 |
Je kunt de andere opmerkingen blijven negeren, natuurlijk. Logisch, want je hebt er geen antwoord op. | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 15:40 |
Nee, inderdaad. Dat heb ik niet. Want die moeite neem ik gewoon niet voor volk wat er zo in staat als hier de hele dag al. Enige argumenten die ik hier voorbij zie komen is een vergelijking met moord en termen als egoïst. Fijn discussieren zo. Goede middag. | |
Cherni | vrijdag 12 november 2021 @ 15:42 |
Als je moet inhalen zul je zo nu en dan iets harder rijden dan is toegestaan. Al is dat dan maar met een overschrijding van 10km/u tijdens een inhaalmanoeuvre. | |
ludovico | vrijdag 12 november 2021 @ 15:54 |
Bij deze Corona "pandemie" is mij de laatste tijd enorm duidelijk dat er eigenlijk drie kampen zijn.... Collectivisten .... Mensen die zich afzijdig houden van het gezeik .... en mensen die persoonlijke vrijheden waarderen. Dat collectivisme > individuele vrijheden stellen vind ik echt ronduit eng. Staat eigent beschikking over je lijf een soort van op, en dat doen ze nu al met Covid, laat staan als er een serieus virus komt, wat gaan we doen, mensen opsluiten in kampen? | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 12 november 2021 @ 15:59 |
Nuff said. | |
Brave_Sir_Robin | vrijdag 12 november 2021 @ 16:53 |
Dat moet inderdaad gewoon mogelijk zijn. Je kan denken aan stevigere tegendruk op het pedaal als je harder wilt rijden, in combinatie met een waarschuwingssignaal na een bepaalde tijd. | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 17:13 |
Leidt af als een malle. Moet je niet willen. Die vrijheid heb je gewoon nodig tijdens het rijden. Maar dan ben je een egoïst en mag je vermoord worden... ofso. Geen idee. | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 17:14 |
Enige argumenten die ik hier voorbij zie komen is een vergelijking met moord en termen als egoïst. Fijn discussieren zo. Goede middag. | |
Brave_Sir_Robin | vrijdag 12 november 2021 @ 17:19 |
Dat lijkt me wel meevallen. Er zitten nu ook genoeg piepjes en lampjes in de auto. En op het moment dat je eenmaal aan een snelheidsbeperker gewend bent, weet je heel goed wat je kan verwachten als je wat meer gas geeft voor een inhaalactie. Maar, zoals gezegd, wat mij betreft is het op de snelwegen niet zo noodzakelijk. Zie het veel liever in de woonwijken, ter bescherming van onze kinderen. | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 17:23 |
Maar waarom zou je het uberhaupt willen? Puur om iedereen aan de regels te willen houden en binnen de lijntjes te laten kleuren? Om een stukje plezier te willen wegnemen? Want echt veiliger wordt het er niet op op de snelweg. Waar zou je het exact voor doen? Emissie is ook de smoes niet omdat we straks allemaal verplicht worden op waterstof of elektrisch te rijden. | |
Bart2002 | vrijdag 12 november 2021 @ 17:25 |
Wat een reacties lokt het onderwerp van dienst uit. Samenvattend betekent "vrijheid" het recht om regels met (kleine) marges te overtreden en "tolerantie" het vermogen om daar begrip voor te hebben. Die 2 grootheden botsen hier op diverse manieren. | |
Brave_Sir_Robin | vrijdag 12 november 2021 @ 17:26 |
Zie mijn 2e alinea. Ik vind de snelweg niet zo interessant hiervoor. Het kan inderdaad soms best even lekker zijn om het gas flink in te trappen. 's avonds op een rustige snelweg zie ik daar niet zoveel problemen mee. Ik pleit vooral voor de woonwijken. Waarom zou je dat niet willen? | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 17:27 |
Hier ben ik volledig in mee. | |
Brave_Sir_Robin | vrijdag 12 november 2021 @ 17:29 |
Bijkomend voordeel: we kunnen dan ook met een stuk minder drempels af. | |
Red_85 | vrijdag 12 november 2021 @ 17:33 |
Als we dat er voor terug krijgen ben ik wel voor. Maar iets terug krijgen? Meh, zie ik nie gebeuren | |
YoshiBignose | vrijdag 12 november 2021 @ 18:14 |
Omdat iets nog niet bestaat wil het niet zeggen dat het moeilijk is. Er staat in het artikel vanaf 2024... dus het gaat niet eens over nu. In 3 jaar tijd zal er weer veel verbeterd zijn. Maximum snelheid vanaf gps of verkeersborden detectie koppelen aan de begrenzer (zoals die van cruise control) ofzo is echt niet moeilijk. | |
PzKpfw | vrijdag 12 november 2021 @ 19:20 |
Niet structureel minstens 10km/u te hard rijden. | |
Cherni | vrijdag 12 november 2021 @ 19:28 |
Als ik inhaal rij ik te hard. Ik heb geen zin om lang achter en naast vrachtverkeer te rijden. Voor de rest gewoon relaxed 100 rijden op de snelweg. In de nacht is dat gewoon 130 op de snelweg. Binnen de bebouwde kom kan het zijn dat ik de snelheid wel eens overschrijd met 10km/u. Maar dat is zeker niet structureel. Maar aangezien ik voor 80% op de snelweg zit en heel weinig binnen de bebouwde kom hoef te rijden is dat wel oké. Ik gebruik mijn auto voor 95% voor mijn werk. Ik zit binnen een paar minuten op de snelweg naar Eindhoven. Buiten mijn werk om gebruik ik een auto zeer zelden. Bijna nooit. Ik heb een grote hekel gekregen mbt autorijden. | |
Tyr80 | vrijdag 12 november 2021 @ 19:52 |
Met betrekking tot ja? | |
George_of_the_Jungle | vrijdag 12 november 2021 @ 21:59 |
Er zitten misschien toch wat voordelen aan Brexit. Hier stikt het ook van de kleine weggetjes waar de max toegestane snelheid 60 mph is, maar je een doodswens hebt als je dat ook gaat rijden. | |
Derrazi | vrijdag 12 november 2021 @ 22:03 |
Mooi. Per direct invoeren. Dan drukt dat minder op de zorg. Doodgaan doe je maar na je pensioen. | |
Brave_Sir_Robin | vrijdag 19 november 2021 @ 11:50 |
Hierom, automatische snelheidsbeperking in de bebouwde kom zsm toepassen. | |
YoshiBignose | vrijdag 19 november 2021 @ 12:00 |
Waarom? | |
Brave_Sir_Robin | vrijdag 19 november 2021 @ 12:08 |
Bestuurders van snelle (en zware) motorvoertuigen rijden veel fietsers en voetgangers dood. Snelheidsbeperking geeft hen meer tijd te reageren, en grotere kans op minder heftige afloop. En, met de komst van steeds meer elektrische auto's met belachelijke acceleratie, zal dat er niet vanzelf beter op worden.. | |
borbit | vrijdag 19 november 2021 @ 12:25 |
Hoe gaat dat werken? Je auto weet toch niet precies hoe snel ie gaat? Zeker als je een wat oudere auto hebt zit er zo 10 of 20 km/h verschil tussen de werkelijke snelheid en wat de teller aangeeft. | |
ems. | vrijdag 19 november 2021 @ 12:26 |
Hoe het werkt staat vrij letterlijk in de OP. | |
fathank | vrijdag 19 november 2021 @ 12:39 |
De range is nog een issue maar het rijdt heerlijk | |
Derrazi | vrijdag 19 november 2021 @ 12:44 |
Dit schijnt wel een riedeltje te zijn bij elke user waar je het mee oneens bent. Ben je toevallig verstandelijk beperkt of is beargumenteren gewoon moeilijk voor je? | |
Harvest89 | vrijdag 19 november 2021 @ 12:46 |
Dit zou ik vroeger wel kut hebben gevonden hoor. Tegenwoordig rijd ik zelden te hard. | |
YoshiBignose | vrijdag 19 november 2021 @ 17:43 |
Veel is ook maar relatief. In NL zijn de cijfers prima, geen zin om daarvoor nog meer vrijhijdsbeperkende maatregelen op te leggen. Eerder kijken waarom fietsers zoveel geschept worden (veel e-bikes met bejaarden, onoverzichtelijke rotondes, geen verlichting etc.). | |
Brave_Sir_Robin | vrijdag 19 november 2021 @ 20:54 |
Het is maar net vanuit welk oogpunt je kijkt als je het over vrijheidsbeperking hebt. Ik vind dat we in woonwijken al heel veel vrijheid en leefruimte inleveren voor de auto. We zijn het inmiddels zo gewend dat het een blinde vlek voor ons allen is geworden. Het is gewoon openbare ruimte hè. Alleen laten we de auto de hele inrichting bepalen. Alle straten staan er vol mee, oversteken mag maar op bepaalde plekken. Vooral goed uitkijken voor onze kinderen want een autobestuurder kan je zomaar doodrijden. Er is al een maximumsnelheid. Vind je dat ook vrijheidsbeperking? Er komen hulpmiddelen aan die helpen die te handhaven. Doen zeg ik. De openbare ruimte weer terug voor mensen, niet voor auto's. En de slachtoffers de schuld gaan geven is helemaal belachelijk. De automobilisten rijden in 1.500 kg staal rond. Zij moeten zich verantwoordelijk voelen en ten allen tijde goed uitkijken. | |
YoshiBignose | zondag 21 november 2021 @ 09:37 |
Ja maar geen gemotoriseerd vervoer zou een gigantische beperking zijn voor vrijwel alle mensen. Je gaat ineens 100 jaar terug en je wereld wordt stukken kleiner. En zelfs toen wisten kinderen dat je moest opletten voor een paard met wagen. De meeste regels zijn ooit bedacht op basis van gezond verstand. Harder dan 30 of 50 in woonwijken is in de meeste gevallen niet mogelijk. In onze woonwijk vroeger waren geen drempels, geen 30-zone... je mocht er gewoon 50. Maar dat was in de meeste gevallen al niet eens mogelijk met alle onoverzichtelijke bochten en weggetjes van rechts. Toch speelden wij daar gewoon en werd ons geleerd op te letten voor auto's. Tegenwoordig willen ouders 0 verantwoordelijkheid. Als er iets gebeurt is het altijd de schuld van iemand anders. Net zoals dit.... je draait het om. Als je met je fietsje tussen de 1500 kg staal rond fietst moet je juist ten allen tijde goed uitkijken omdat je weet dat je zo doodgereden kan worden. Nu leven we in de omgekeerde wereld. Fietsers kunnen alles maken (geen verlichting, oversteken waar het niet mag, door rood fietsen, geen hand uitsteken, telefoon...) en de automobilisten zitten met de gebakken peren. Vrijwel ieder jaar daalt het aantal verkeersslachtoffers in NL maar de ongelukken onder fietsers nauwelijks en in sommige leeftijdsgroepen zelfs een stijging. Ga me nou niet wijsmaken dat het komt omdat automobilisten ineens schijt hebben. | |
tstile | zondag 21 november 2021 @ 09:58 |
Een auto heeft geen mening.. Het zijn de mensen die in die wijken wonen die de auto voor de deur willen hebben. Zelf loop ik elke dag 200 meter naar m'n auto zodat ik 'm op een plek kan parkeren waar geen bomen zijn. De rest van de straat wordt serieus boos als iemand een auto op de openbare parkeerplaats voor hun huis zet. Want iedere meter lopen is er een teveel... Er zijn genoeg huizenblokken met alleen maar een stoep aan beide kanten en dan aan het begin een parkeerplaatsje. Maar dat is toch niet wat de meeste mensen willen. | |
Solstice1 | zondag 21 november 2021 @ 10:50 |
Wat ik hoop is dat we binnen een jaar of 10 van het individuele autobezit af zijn vanwege de doorbraak van een automatische piloot die betrouwbaar genoeg is. Dan ben je ook van alle debiliteit van individuele weggebruikers af(hoge snelheid, appen achter het stuur, road rage etc.) en komt er een auto voor rijden op het moment dat jij het wilt in plaats van dat ie standaard plek inneemt in de straat. | |
Eiwitshake | zondag 21 november 2021 @ 21:04 |
En zo mogen we straks echt gewoon letterlijk niets meer. Alles voor de veiligheid | |
Brave_Sir_Robin | zondag 21 november 2021 @ 21:49 |
Dat is een flinke stropop. Ik heb het nergens over 'geen gemotoriseerd vervoer' meer. Je mag je alleen wel afvragen of we de openbare ruimte in onze woongebieden niet wat slimmer kunnen inrichten. Kijk eens wat Utrecht heeft gedaan: Krijg juist het idee dat jij het omdraait. Door inzichten als dit zijn we de snelheid gaan beperken. Dat doe je niet alleen met een bord langs de weg, maar door de inrichting erop aan te passen, zodat automobilisten enigszins gedwongen worden de snelheid te matigen. Daarin is nog steeds veel werk aan de winkel. En het is ook best lastig om een weg in een 30 km/u zone zodanig in te richten. Met alle aspecten die meespelen: ruimtegebrek, busvervoer, hulpdiensten, fietsers, kosten... Dus daar kan automatische snelheidsbeperking erg bij helpen. Ik vind het een vreemde denkwijze die je hanteert. Als je deze twee personen bij elkaar op de weg zet: - een kind tussen de 6 en 12 jaar oud op een fiets, die snel is afgeleid (want het is een kind) - een automobilist in een 1.500 kg zware machine Dan leg jij de verantwoordelijkheid liever bij het kind? | |
YoshiBignose | zondag 21 november 2021 @ 22:06 |
Meh ik vind het een hoop gejank wat wel tekenend is voor de hele maatschappij van nu. Lockdowns om bejaarden te redden, geen vuurwerk om een paar ogen te redden, geen hoge kortingen meer op alcohol in supermarkten tegen verslaving, 100 op de snelweg vanwege stikstof.... en waar eindigt het? Dat weten we allemaal wel. Want als de doelstelling is 0 doden, of in ieder geval dicht bij de 0 doden dan kunnen we gewoon alles verbieden waar enig risico aanzit of het op zo'n manier maken dat alle lol er vanaf is en we een compleet steriel robot leven lijden. Nou yippie, geen doden meer... dan hebben de mensen als jij hun doel bereikt. | |
Heremeteit | zondag 21 november 2021 @ 22:15 |
Dit gaat de NL regering nooit goedkeuren, dan zijn ze een hoop inkomsten uit boetes kwijt. Die flitspalen zijn waarschijnlijk een betere investering dan aandelen Tesla 10 jaar geleden. Daarnaast: wie wordt er verantwoordelijk voor de database met maximum snelheden, want de navigatie in mijn auto zit er toch regelmatig flink naast Dat systeem waarbij de auto gaat mekkeren als je over de maximum snelheid gaat hebben ze in de UAE ook. Is behoorlijk irritant, maar daar zie je al dat het niet veel zin heeft. | |
Werkperd | zondag 21 november 2021 @ 22:16 |
Als je wel eens regelmatig dashcamvideos op yuoutube bekijkt en ziet hoe het in die gekke oostblok landen gaat dan snap je wel dat zulke idiote maatregelen ineffectief zullen zijn. In Duitsland geldt voor de meeste snelwegen geen snelheidslimiet en is gemiddeld 200km/h rijden doodnormaal daar. Duitsland telt minste verkeersdode. Hoe kan dat dan? EU wordt met de dag verschrikkelijker. | |
Brave_Sir_Robin | zondag 21 november 2021 @ 22:24 |
Welke maatregelen zijn ineffectief? En hoe blijkt dat uit dat soort dashcamvideo's? Welke bron heb je daarvoor? Even googlen en ik vind dit plaatje: Bron: https://www.europarl.euro(...)in-de-eu-infografiek Duitsland doet het niet slecht maar ook niet opvallend goed. En als je linksonder kijkt zie je dat de focus niet moet liggen op de snelwegen maar op de stedelijke gebieden en landelijke wegen. | |
Repentless | zondag 21 november 2021 @ 22:54 |
Het probleem met dit soort vergelijkingen vind ik altijd dat er net wordt gedaan alsof we het over aparte demografische groepen hebben. Aan de ene kant 'kinderen' en aan de andere kant 'automobilisten'. Tot aan een bepaalde leeftijd ben je 24/7 kind, een 'automobilist' ben je uitsluitend op de momenten dat je achter het stuur van een auto zit. Dat kan iedereen zijn, dus ook de ouders, en die kinderen zelf ervaren ook de voordelen van mobiliteit wanneer ze meerijden. | |
OmniRocket | maandag 22 november 2021 @ 05:25 |
Wat een oververtegenwoordiging van verkeersdoden op de motor 😮 | |
Scorpie | maandag 22 november 2021 @ 06:49 |
Technisch nog niet haalbaar. | |
George_of_the_Jungle | maandag 22 november 2021 @ 10:07 |
Op veel landweggetjes in de UK mag je 60 mph, vaak smalle slingerweggetjes met veel blinde bochten. De max snelheid is 60 mph, maar je moet een veilige snelheid rijden, dus meestal niet sneller dan de helft van de max snelheid. Veel mensen verwarren de max snelheid die je mag rijden, met de snelheid die ze moeten rijden. Overigens is de National Speed Limit in de UK in 1977 tijdelijk ingevoerd, en in 1978 is die tijdelijke maatregel verlengd, maar nog steeds tijdelijk, alleen dan oneindig. | |
Poepz0r | maandag 22 november 2021 @ 10:10 |
Dit is natuurlijk helemaal kut. Stel je voor dat je vrouw moet bevallen en je met spoed naar het ziekenhuis moet wegens complicaties. Dan ben je mooi de sigaar. Zomaar een voorbeeld. | |
Solstice1 | maandag 22 november 2021 @ 12:06 |
Een vuurwerkverbod vind ik ook bullshit, maar in de rest van de dingen kan ik me prima vinden eigenlijk. Heeft voor mij ook weinig met een steriel leven te maken. Als ik dronken wil worden kan dat nog steeds bijv. Ik moet eens in de zoveel tijd richting België en heb van die snelheidsbeperkingen werkelijk nog geen enkele last gehad. Het loopt juist soepeler door nu dan toen het steeds wisselde van 130 naar lager. De grootste ergernis is juist dat er vrachtwagens zijn die net een paar km harder gaan dan andere vrachtwagens en dan gaan inhalen waar je vervolgens een paar minuten achter zit. Dat we doden proberen te voorkomen vind ik op zich ook niet gek. Zijn wel grenzen aan voor mij en een vuurwerkverbod is er wat mij betreft over. Maar dat de kans om doodgereden te worden in het verkeer daalt en het waarschijnlijk zelfs soepeler doorloopt vind ik niet erg. Als ik zou willen scheuren zou ik wel een circuit opzoeken. [ Bericht 0% gewijzigd door Solstice1 op 22-11-2021 12:19:06 ] | |
Duiveltja | maandag 22 november 2021 @ 13:03 |
Hoe wordt dan het gat opgevuld in de schatkist dat nu binnenkomt door te hard rijders | |
Duiveltja | maandag 22 november 2021 @ 13:04 |
Dan kan je over plankgas doorheen gaan. En sowieso heb je voor zoiets een ambulance. | |
Tourniquet | maandag 22 november 2021 @ 13:10 |
vol |