SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Maar niets wijst er op dat de avondklok als wisselgeld gebruikt gaat worden voor open winkels en horeca. Alles wijst er juist op dat er compleet niks gaat veranderen, het kabinet is al aan het voorsorteren met de nodige doem berichten van het RIVMquote:Op dinsdag 2 maart 2021 21:46 schreef capricia het volgende: Ik verbaas me hoe zeer die avondklok hier belangrijk is. Kijk naar de landen om je heen. Waar een avondklok geldt, maar de winkels en de horeca wel open kan zijn.
Of het realistisch is, weet ik niet. Maar het toont in ieder geval iets van ambitie.quote:
Maar is er aan de viruskant nog wel meer ruimte voor schade. Of zijn er methodes die wel beide kanten ontzien... Deze regering durft ook niet de mensen die weinig last ondervinden van deze pandemie meer direct mee te laten dragen in de economische schade. Mensen die nog wel salaris hebben leveren weinig salaris in, alleen in de voetbal wereld heb ik over inleveren van salaris gehoord, maar alleen voor eigen organisatie. Je kunt ook aan de andere kant de boel verlichten zonder gelijk open te gaan.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:31 schreef Janneke141 het volgende:
Door maatregelen te laten vallen zal er aan de viruskant wel meer schade ontstaan, ja. Daar staat tegenover dat je de schade aan de andere kant verkleint. En dat staat nog los van de maatregelen waarvan het effect sowieso al discutabel is.
Ik heb begrepen dat deze week het datapunt voor dé grafiek ontbreekt? Ik vind dat toch wel wat dubieus als ik eerlijk ben.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:34 schreef Ronald het volgende:
[..]
Maar niets wijst er op dat de avondklok als wisselgeld gebruikt gaat worden voor open winkels en horeca. Alles wijst er juist op dat er compleet niks gaat veranderen, het kabinet is al aan het voorsorteren met de nodige doem berichten van het RIVM
De R.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:34 schreef Ronald het volgende:
[..]
Maar niets wijst er op dat de avondklok als wisselgeld gebruikt gaat worden voor open winkels en horeca. Alles wijst er juist op dat er compleet niks gaat veranderen, het kabinet is al aan het voorsorteren met de nodige doem berichten van het RIVM
Er zijn zo'n 2,4 miljoen mensen die 70+ zijn en nog eens 1,4 miljoen 60+. Daarnaast nog eens zo'n 1 miljoen die tussen de 18 en 60 zijn en in een risicogroep zitten. Dat zijn effectief 4,8 miljoen mensen.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:31 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dan vergeet je dat zo'n virus ook vermeerderd en dat het buiten houden van een virus van ouderen en zwakke groepen lastiger wordt naarmate er meer virus rondwaart, zelfs met lockdown krijgen er veel ouderen en zwakkeren ziek. Dat wordt niet minder als de maatregelen voor de rest van de maatschappij opgeheven worden....
Het is meer en meer m'n indruk dat de avondklok er niet moest komen omdat men werkelijk in de effectiviteit ervan geloofde, maar zodat deze als leverage kon dienen.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee nee niks.
Dit was een expliciete belofte om een twijfelende kamer over de streep te trekken. Er wordt rondom die avondklok politieke chantage gepleegd.
Vanuit het oogpunt van het OMT en de regering niet. En ik heb het idee dat jij ongeveer door dezelfde ogen kijkt. Maar er zijn uiteraard meerdere invalshoeken denkbaar.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:37 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar is er aan de viruskant nog wel meer ruimte voor schade.
Ja die huisartsen vond ik wel de meest onzinnige lobby... als wij niet gevaccineerd worden kunnen we niet aan het werk, wat hebben jullie dan het afgelopen jaar gedaan...quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:39 schreef Janneke141 het volgende:
De ziekenhuizen waren overigens een stuk leger geweest als we die eerste miljoen vaccinaties aan mensen tussen de 65 en 75 hadden gegeven, in plaats van aan huisartsen en mensen van 100. Maar dat terzijde.
Helemaal mee eens, extreem slechte strategie is dit geweestquote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:39 schreef Janneke141 het volgende:
De ziekenhuizen waren overigens een stuk leger geweest als we die eerste miljoen vaccinaties aan mensen tussen de 65 en 75 hadden gegeven, in plaats van aan huisartsen en mensen van 100. Maar dat terzijde.
Avondklok naar 7 uur: Jullie wilden zo graag dat de horeca open ging, dit is de manier waarop het kan.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Het is meer en meer m'n indruk dat de avondklok er niet moest komen omdat men werkelijk in de effectiviteit ervan geloofde, maar zodat deze als leverage kon dienen.
Jullie willen de scholen open, maar dan moet de avondklok blijven
Jullie willen naar de kapper, maar dan moet de avondklok blijven
Avondklok weg? Zucht, vooruit dan, maar dan kunnen x en y nog echt niet open hoor!
Hoe meer maatregelen je neemt, hoe meer je ze als ware het kaarten tegen elkaar kunt uitwisselen en -onderhandelen. Het is een machtsmiddel, en vandaar ook dat deze zo fel door het kabinet wordt bevochten.
Iedereen tot de bedelstaf veroordelen en vervolgens beweren dat "the great reset" BNW is...quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:37 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar is er aan de viruskant nog wel meer ruimte voor schade. Of zijn er methodes die wel beide kanten ontzien... Deze regering durft ook niet de mensen die weinig last ondervinden van deze pandemie meer direct mee te laten dragen in de economische schade. Mensen die nog wel salaris hebben leveren weinig salaris in, alleen in de voetbal wereld heb ik over inleveren van salaris gehoord, maar alleen voor eigen organisatie. Je kunt ook aan de andere kant de boel verlichten zonder gelijk open te gaan.
Ik vind machtsmiddel een wat onprettig woord, ik geloof namelijk niet dat dit kabinet dat doet uit machtswellust of iets dergelijks. Ze handelen wel degelijk uit wat zij denken dat het landsbelang is. Maar in het mechanisme dat je beschrijft kan ik je heel goed volgen.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Het is meer en meer m'n indruk dat de avondklok er niet moest komen omdat men werkelijk in de effectiviteit ervan geloofde, maar zodat deze als leverage kon dienen.
Jullie willen de scholen open, maar dan moet de avondklok blijven
Jullie willen naar de kapper, maar dan moet de avondklok blijven
Avondklok weg? Zucht, vooruit dan, maar dan kunnen x en y nog echt niet open hoor!
Hoe meer maatregelen je neemt, hoe meer je ze als ware het kaarten tegen elkaar kunt uitwisselen en -onderhandelen. Het is een machtsmiddel, en vandaar ook dat deze zo fel door het kabinet wordt bevochten.
Best wel lastig die R...... is dat de originele, de Britse of the incoming Zuid-Afrikaanse met wie weet de salsamix van Brazillie.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:37 schreef capricia het volgende:
[..]
De R.
(Zolang er niet voldoende gevaccineerd is dan hè)
Natuurlijk.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:39 schreef Janneke141 het volgende:
Die kan ik me ergens nog wel inbeelden. De groep is relatief klein en het voorkomt veel overlijdens. Ik stoor me er meer aan dat er geen tempo in zit en dat alles achter elkaar moet. De opstartproblemen met vaccineren hebben daar overlijdens gekost die voorkomen hadden kunnen worden. Rare discussies als patiënt A die door huisarts gevaccineerd wordt, B door instellingsarts, C door GGD, D niet en E door ziekenhuis gaat natuurlijk nergens over.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:39 schreef Janneke141 het volgende:
De gemixed one.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
Best wel lastig die R...... is dat de originele, de Britse of the incoming Zuid-Afrikaanse met wie weet de salsamix van Brazillie.
Dat komt waarschijnlijk omdat ik economisch niet zo goed onderlegd ben. Voor mijzelf zijn economische doelen altijd ondergeschikt aan gezondheid, vooral in een rijk land als nederland.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vanuit het oogpunt van het OMT en de regering niet. En ik heb het idee dat jij ongeveer door dezelfde ogen kijkt. Maar er zijn uiteraard meerdere invalshoeken denkbaar.
Misschien moet de Rijksoverheid dit verhaal eens gaan vertellen en daar perspectief aan hangen. In plaats van het huidige “nog even doorbijten” gelul.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:38 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er zijn zo'n 2,4 miljoen mensen die 70+ zijn en nog eens 1,4 miljoen 60+. Daarnaast nog eens zo'n 1 miljoen die tussen de 18 en 60 zijn en in een risicogroep zitten. Dat zijn effectief 4,8 miljoen mensen.
Na de vaccinatie van die groepen heb je bijna iedereen die hevige effecten van deze ziekte kan ondervinden te pakken. Er zullen er nog steeds zijn, maar die overspoelen de zorg niet.
Er zijn op dit moment zo'n 1,3 miljoen vaccinaties gezet. Laten we zeggen dat 1 miljoen daarvan effectief in deze groep belandt is, een aantal zijn op wat dubieuze plekken terecht gekomen. de Jonge heeft gezegd dat eind maart nog een miljoen vaccinaties gezet zijn, dan zit je dus op 2 miljoen vaccinaties en heb je heel 70+ gehad.
70+ heeft net zo veel ziekenhuisopnames gehad als alle andere leeftijden daaronder bij elkaar opgeteld, dus dan ben je een heel grote druk op de verpleegafdeling kwijt. 60+ zijn er daarna nog zo'n 1,4 miljoen.
Met 500.000 vaccins die per week geleverd worden heb je dus in 3 weken die hele groep gevaccineerd. Dat houdt in dat je de derde week april die hele groep gehad hebt. Twee weken daarna ook de 18-60 in risicogroep.
Dat houdt in dat de eerste week van mei vrijwel iedereen die in het ziekenhuis kan belanden gevaccineerd is, en dan ga ik alleen uit van Pfizer, want dat is de enige waar het vrij zeker van is dat ze leveren.
Het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit, als ze het maar voor kwetsbaren/ouderen gebruiken maar er valt in die categorie natuurlijk wel veel meer te winnen qua gewonnen levensjaren en helemaal qua kwalitatieve gewonnen levensjaren. Als je daarmee een hoop mensen van de IC af kunt houden dan natuurlijk ook lang moeten revalideren etc.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Natuurlijk.
Civilisatie is ook de waan van de dag. Of zo.
Juist.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:38 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er zijn zo'n 2,4 miljoen mensen die 70+ zijn en nog eens 1,4 miljoen 60+. Daarnaast nog eens zo'n 1 miljoen die tussen de 18 en 60 zijn en in een risicogroep zitten. Dat zijn effectief 4,8 miljoen mensen.
Na de vaccinatie van die groepen heb je bijna iedereen die hevige effecten van deze ziekte kan ondervinden te pakken. Er zullen er nog steeds zijn, maar die overspoelen de zorg niet.
Er zijn op dit moment zo'n 1,3 miljoen vaccinaties gezet. Laten we zeggen dat 1 miljoen daarvan effectief in deze groep belandt is, een aantal zijn op wat dubieuze plekken terecht gekomen. de Jonge heeft gezegd dat eind maart nog een miljoen vaccinaties gezet zijn, dan zit je dus op 2 miljoen vaccinaties en heb je heel 70+ gehad.
70+ heeft net zo veel ziekenhuisopnames gehad als alle andere leeftijden daaronder bij elkaar opgeteld, dus dan ben je een heel grote druk op de verpleegafdeling kwijt. 60+ zijn er daarna nog zo'n 1,4 miljoen.
Met 500.000 vaccins die per week geleverd worden heb je dus in 3 weken die hele groep gevaccineerd. Dat houdt in dat je de derde week april die hele groep gehad hebt. Twee weken daarna ook de 18-60 in risicogroep.
Dat houdt in dat de eerste week van mei vrijwel iedereen die in het ziekenhuis kan belanden gevaccineerd is, en dan ga ik alleen uit van Pfizer, want dat is de enige waar het vrij zeker van is dat ze leveren.
Ik ben zeer benieuwd hoe ze op een R van 1,37 (met maatregelen!) komen voor de Zuid-Afrikaanse variant, terwijl die 2 keer gevonden is hier.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
Best wel lastig die R...... is dat de originele, de Britse of the incoming Zuid-Afrikaanse met wie weet de salsamix van Brazillie.
Deze is ook leuk:"quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:43 schreef chratnox het volgende:
[..]
Die kan ik me ergens nog wel inbeelden. De groep is relatief klein en het voorkomt veel overlijdens. Ik stoor me er meer aan dat er geen tempo in zit en dat alles achter elkaar moet. De opstartproblemen met vaccineren hebben daar overlijdens gekost die voorkomen hadden kunnen worden. Rare discussies als patiënt A die door huisarts gevaccineerd wordt, B door instellingsarts, C door GGD, D niet en E door ziekenhuis gaat natuurlijk nergens over.
Bedelstaf? Ik dacht meer aan sterkste schouders dragen de zwaarste lasten... maar je kunt ook heerlijk met sterke schouders rijker worden en klagen over maatregelen en dat die zo vervelend zijn maar zelf ook niets willen inleveren om een eventueel tij te keren. Dat is de huidige insteek.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:41 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Iedereen tot de bedelstaf veroordelen en vervolgens beweren dat "the great reset" BNW is...
Maar het gaat niet om het redden van mensenlevens hoor!quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:40 schreef pullup het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, extreem slechte strategie is dit geweest
Ach ze hadden de sympathie en De Jonge zat al klem. Dat kan ik hem niet echt kwalijk nemen.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:40 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja die huisartsen vond ik wel de meest onzinnige lobby... als wij niet gevaccineerd worden kunnen we niet aan het werk, wat hebben jullie dan het afgelopen jaar gedaan...
Dat zijn dus zo'n 600.000 mensen die nu al gevaccineerd hadden kunnen zijn. Doordat het van 2 weken terug is hadden die vaccinaties zelfs nu al effectief kunnen zijn voor die mensen.quote:
Maar het ging toch om de ziekenhuizen? Of hebben we dat inmiddels weer veranderd?quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Natuurlijk.
Civilisatie is ook de waan van de dag. Of zo.
Bij zo'n Grapperhaus kan ik me niets anders dan pure machtswellust voorstellen wanneer het om zijn drijfveren gaat. Machtswellust en een hekel aan de hedonistische levensstijl van jongeren die maar naar clubs en festivals gaan ipv dat ze braaf met de handjes boven de dekens om 20:00 in bed liggen.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik vind machtsmiddel een wat onprettig woord, ik geloof namelijk niet dat dit kabinet dat doet uit machtswellust of iets dergelijks. Ze handelen wel degelijk uit wat zij denken dat het landsbelang is. Maar in het mechanisme dat je beschrijft kan ik je heel goed volgen.
Maar hoeveel lasten kunnen de sterkste schouders dragen? Vrienden van me die restaurants hebben zijn zo diep het rood in aan het gaan dat ze dat nooit meer terug kunnen betalen.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:46 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Bedelstaf? Ik dacht meer aan sterkste schouders dragen de zwaarste lasten... maar je kunt ook heerlijk met sterke schouders rijker worden en klagen over maatregelen en dat die zo vervelend zijn maar zelf ook niets willen inleveren om een eventueel tij te keren. Dat is de huidige insteek.
Ja. Ik heb het al vaker geroepen. Maar hier heeft de elite een uitzondering voor zichzelf gecreëerd. Er is werkelijk geen enkele aanleiding om dit als essentieel te beschouwen.quote:
Omdat dan de terrassen weer open moetenquote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:48 schreef Discombobulate het volgende:
Waarom mochten de RIVM modellen niet openbaar?
De winnaars van dit beleid zijn juist de sterkste schouders en de verliezers de zwakste. Daar doet een beetje herverdelen niets aan.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:46 schreef Bosbeetle het volgende:
Bedelstaf? Ik dacht meer aan sterkste schouders dragen de zwaarste lasten... maar je kunt ook heerlijk met sterke schouders rijker worden en klagen over maatregelen en dat die zo vervelend zijn maar zelf ook niets willen inleveren om een eventueel tij te keren. Dat is de huidige insteek.
Tja ik ben niet zo van het communisme. Hard werken moet ook gewoon lonen.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:46 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Kan iemand uitleggen wat de sterkste schouders zijn en wat de zwakste schouders zijn? Wanneer zit je in de groep 'sterkste' en wanneer in de groep 'zwakste'?quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:51 schreef nostra het volgende:
[..]
De winnaars van dit beleid zijn juist de sterkste schouders en de verliezers de zwakste. Daar doet een beetje herverdelen niets aan.
Sorry. Ik ga ver met mensen mee. Maar dit zegt mij niets. Hoeveel 80 of 90 plussers gaan naar een ziekenhuis of IC opname?quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:45 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit, als ze het maar voor kwetsbaren/ouderen gebruiken maar er valt in die categorie natuurlijk wel veel meer te winnen qua gewonnen levensjaren en helemaal qua kwalitatieve gewonnen levensjaren. Als je daarmee een hoop mensen van de IC af kunt houden dan natuurlijk ook lang moeten revalideren etc.
Je weet dat hij een van de ministers was die de avondklok heel lang heeft tegen gehouden?quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:48 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Bij zo'n Grapperhaus kan ik me niets anders dan pure machtswellust voorstellen wanneer het om zijn drijfveren gaat. Machtswellust en een hekel aan de hedonistische levensstijl van jongeren die maar naar clubs en festivals gaan ipv dat ze braaf met de handjes boven de dekens om 20:00 in bed liggen.
Dat debunk draadje een topic terug was erg verhelderend. Ik krijg de laatste tijd een beetje een vieze smaak in m'n mond bij het RIVM. Ik vertrouw ze ook niet helemaal meer. Kan het niet duiden, maar sommige dingen zijn gewoon heel vreemd.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:45 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb 't gevoel dat ie daarmee kunstmatig boven de 1 geduwd is in de grafieken.
Misschien vind je het interessant om dit artikel eens te lezen:quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:44 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat komt waarschijnlijk omdat ik economisch niet zo goed onderlegd ben. Voor mijzelf zijn economische doelen altijd ondergeschikt aan gezondheid, vooral in een rijk land als nederland.
Daarmee wil ik geen persoonlijk leed belachelijk maken en is het een stuk lastiger als je naar individuele getallen gaat kijken. En dingen op een weegschaal leggen is ook heel moeilijk wat is erger voor een groenteboer zijn winkel verliezen of zijn moeder... bijvoorbeeld. Mijn intuitie zegt zijn moeder, en als een crises over gaat moet een winkel wel weer in de opties zitten, zijn moeder krijgt hij nooit terug.
IC weinig, maar verpleegafdelingen des te meer. Ongeveer 10.000 opnames totaal in de groep 80+quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Sorry. Ik ga ver met mensen mee. Maar dit zegt mij niets. Hoeveel 80 of 90 plussers gaan naar een ziekenhuis of IC opname?
En besef je wel dat iemand van 70 of 80 gewoon nog 10 jaar te leven heeft aan vooruitzicht?![]()
Als modaal verdienende Nederlander zul je nooit rijk worden. En nee, ik ben niet bereid in te leveren. Er zijn genoeg mensen in de samenleving waar veel meer te halen valt. De risicogroepen zelf bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:46 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nouja als volledig theoretisch de mensen die naar de restaurants van jouw vrienden gingen gewoon betaalden wat ze anders zouden betalen, en die restaurants dat aan de producenten van levensmiddelen en die weer aan hun producenten etc. terwijl er een lockdown was... dan was er niets aan de hand.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar hoeveel lasten kunnen de sterkste schouders dragen? Vrienden van me die restaurants hebben zijn zo diep het rood in aan het gaan dat ze dat nooit meer terug kunnen betalen.
Niets willen inleveren is wel makkelijk gezegd. Ik wil best inleveren, ik heb ook flink ingeleverd vorig jaar en dit jaar, maar ik wil wel voor mijn gezin kunnen blijven zorgen. Het moment dat dat in het geding komt kies ik voor mezelf, en ik denk dat iedereen dat doet.
Wat ik bedoel is dat ik het ermee eens ben dat de vaccins naar ouderen gaan, maar het mij persoonlijk niet heel veel uitmaakt of de eerste vaccins naar 90+ gaan of naar mensen van 65-75+. We zitten/zaten in een fase waarin je een keuze moet maken en enerzijds voorkom je er doden mee, anderzijds hadden ze ook een grote groep kunnen vaccineren die daardoor niet op de IC terecht komt en daardoor dus ook niet hoeft te revalideren etc. Want in die groep tussen de 65-75 gaan natuurlijk ook heel veel mensen dood.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Sorry. Ik ga ver met mensen mee. Maar dit zegt mij niets. Hoeveel 80 of 90 plussers gaan naar een ziekenhuis of IC opname?
En besef je wel dat iemand van 70 of 80 gewoon nog 10 jaar te leven heeft aan vooruitzicht?![]()
Diegenen met assets (huizen, aandelen) zijn winnaars in dezen, met name door het monetair beleid. En in de sectoren die nu het hardst geraakt worden - retail, leisure, horeca enzovoorts - werken primair lagere inkomens met slechtere arbeidsvoorwaarden.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:51 schreef chratnox het volgende:
Kan iemand uitleggen wat de sterkste schouders zijn en wat de zwakste schouders zijn? Wanneer zit je in de groep 'sterkste' en wanneer in de groep 'zwakste'?
Is het speciale UV licht dat virussen doodt niet schadelijk voor mensen? Daar weet @Bosbeetle denk ik weer meer vanquote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:56 schreef Claudia_x het volgende:
Daan Roosegaarde bij Jinek: UV-licht gaat het mogelijk maken om elkaar veilig te ontmoeten. Zie z'n website.
[ afbeelding ]
Hij zegt dat het veilig is voor mens en dier.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Is het speciale UV licht dat virussen doodt niet schadelijk voor mensen? Daar weet @:Bosbeetle denk ik weer meer van
Same here, dat was voor mij de reden om deze reeks lange tijd te mijden. Ik kijk al lange tijd behoorlijk kritisch tegen de maatregelen en voor m'n gevoel konden die hier niet bespreekbaar gemaakt worden zonder als gekkie weggezet te worden.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:55 schreef falling_away het volgende:
Ik wil wel even melden dat ik het opmerkelijk vind hoe de stemming in dit topic gedraaid is de afgelopen maanden. In het verleden meed ik dit topic meestal vanwege de enorme doemsfeer die er hing. Eigenlijk was de sfeer toen het tegenovergestelde van nu: De overheid was niet streng genoeg, en elk doemverhaal van Twitter werd hier haastig gedeeld. Als er een dag wat hogere cijfers werden gemeld dan was er direct sprake van een nieuwe golf etc. Ik was eigenlijk bijna alleen nog te vinden in het positiviteitstopic.
Sinds de overheid helemaal is doorgeslagen en ze maar blijven herhalen dat "over twee weken echt de golf eraan komt" en "de avondklok echt heel veel effect heeft" kan ik mij veel meer vinden in de comments van de meerderheid hier, waar er een soort gezamenlijke strijd tegen het angstbeleid heerst (zonder door te slaan naar Wappie niveau).
Het ontgaat mij volledig waarom ik zou moeten betalen voor iets wat ik niet afneem.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:55 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nouja als volledig theoretisch de mensen die naar de restaurants van jouw vrienden gingen gewoon betaalden wat ze anders zouden betalen, en die restaurants dat aan de producenten van levensmiddelen en die weer aan hun producenten etc. terwijl er een lockdown was... dan was er niets aan de hand.
Wat er nu gebeurd is dat er in het vestzak borstzak domino systeem een blokje mist... waar dat blokje mist hoopt geld zich op maar het komt niet meer bij de restaurant houders terecht. Daarom stelde ik vorig jaar april of mei al voor om een soort heffing te doen op mensen die thuis of op het werk nog gewoon kunnen werken en die evenredig te verdelen over de mensen die niet meer kunnen werken. Dan maak je een artificieel dominosteentje waar door de economische borstzak vestzak parade door blijft lopen en het probleem minder groot is.
Maar dit is allemaal economie van een natte sok en dit is ook een van de redenen dat ik economie helemaal niet begrijp want er wordt gewoon overal geld verzonnen en rondgepomt maar als de fiets van economie even iets langzamer beweegt valt ie om... wat opzich al een gek gegeven is.
quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:56 schreef Claudia_x het volgende:
Daan Roosegaarde bij Jinek: UV-licht gaat het mogelijk maken om elkaar veilig te ontmoeten. Zie z'n website.
[ afbeelding ]
Exact de redenen die jij opnoemt zijn ook de redenen waarom sommige users nu deze reeks vermijdenquote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:55 schreef falling_away het volgende:
Ik wil wel even melden dat ik het opmerkelijk vind hoe de stemming in dit topic gedraaid is de afgelopen maanden. In het verleden meed ik dit topic meestal vanwege de enorme doemsfeer die er hing. Eigenlijk was de sfeer toen het tegenovergestelde van nu: De overheid was niet streng genoeg, en elk doemverhaal van Twitter werd hier haastig gedeeld. Als er een dag wat hogere cijfers werden gemeld dan was er direct sprake van een nieuwe golf etc. Ik was eigenlijk bijna alleen nog te vinden in het positiviteitstopic.
Sinds de overheid helemaal is doorgeslagen en ze maar blijven herhalen dat "over twee weken echt de golf eraan komt" en "de avondklok echt heel veel effect heeft" kan ik mij veel meer vinden in de comments van de meerderheid hier, waar er een soort gezamenlijke strijd tegen het angstbeleid heerst (zonder door te slaan naar Wappie niveau).
En de andere kant is dat het constante gekanker mensen wegjaagt.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:58 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Same here, dat was voor mij de reden om deze reeks lange tijd te mijden. Ik kijk al lange tijd behoorlijk kritisch tegen de maatregelen en voor m'n gevoel konden die hier niet bespreekbaar gemaakt worden zonder als gekkie weggezet te worden.
Het paradoxale is dat armoede ook levensduurverkortend werkt, en dat je wat betreft het kiezen tussen maatregelen en vrijheid eigenlijk aan het kiezen bent tussen verschillende oorzaken met dezelfde uitkomst, met als aantekening dat de link tussen volksgezondheid en economie minder direct en lastiger te tonen is.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:44 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat komt waarschijnlijk omdat ik economisch niet zo goed onderlegd ben. Voor mijzelf zijn economische doelen altijd ondergeschikt aan gezondheid, vooral in een rijk land als nederland.
Daarmee wil ik geen persoonlijk leed belachelijk maken en is het een stuk lastiger als je naar individuele getallen gaat kijken. En dingen op een weegschaal leggen is ook heel moeilijk wat is erger voor een groenteboer zijn winkel verliezen of zijn moeder... bijvoorbeeld. Mijn intuitie zegt zijn moeder, en als een crises over gaat moet een winkel wel weer in de opties zitten, zijn moeder krijgt hij nooit terug.
Alsjeblieft zeg....quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:56 schreef Claudia_x het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom zijn die winnaars? Ik heb een woning, aandelen, etc. Als je mijn loonstrook van 2020 naast die van 2019 legt heeft 2020 me minimaal 40k gekost. Daar krijg ik geen euro steun voor, en zal ik ook niet over zeuren verder, want ik ben financieel gezond.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Diegenen met assets (huizen, aandelen) zijn winnaars in dezen, met name door het monetair beleid. En in de sectoren die nu het hardst geraakt worden - retail, leisure, horeca enzovoorts - werken primair lagere inkomens met slechtere arbeidsvoorwaarden.
Dit ziet er uit als een scene uit een slechte SF-film, waarbij de toeschouwers vervolgens opgestraald en getrakteerd worden op een onderzoek met exotische voorwerpen in hun anus.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:56 schreef Claudia_x het volgende:
[ afbeelding ]
Dat snap ik, maar ik heb geen overzicht van de dagelijkse posters in dit topic nu vs. een paar maanden terug. Zijn velen van gedachten veranderd of heeft de meerderheid van toen deze reeks verlaten?quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:59 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Exact de redenen die jij opnoemt zijn ook de redenen waarom sommige users nu deze reeks vermijden
Kom eens met argumenten waarom het een slecht idee is. Niveautje hier, hoor.quote:
Ze zullen vast geen UVC lampen neerzetten maar ook van de wat langere golflengtes UV licht krijg je DNA schades en die kunnen hypothetisch kankerverwekkend zijn. Je moet je dan dus afhankelijk van de dosissen goed insmeren met zonnebrandcreme en eventuele virusdeeltjes nietquote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Is het speciale UV licht dat virussen doodt niet schadelijk voor mensen? Daar weet @:Bosbeetle denk ik weer meer van
Ja, en dezelfde users die de dezelfde one-liners en en non-feiten erin blijven gooien. Sommige mensen discussiëren ook liever met iets meer inhoud.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:59 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Exact de redenen die jij opnoemt zijn ook de redenen waarom sommige users nu deze reeks vermijden
Ik las toevallig dat bijv Delta airlines ook al hun vliegtuigen met speciale virusdodende verlichting ging uitrusten.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:56 schreef Claudia_x het volgende:
[ afbeelding ]
Oh dat restaurant heeft gewoon hele lage kosten dan heeft dat restaurant dus geen probleem...quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het ontgaat mij volledig waarom ik zou moeten betalen voor iets wat ik niet afneem.
Bovendien. Dat restaurant heeft ook veel lagere kosten, dan loopt elke restauranteigenaar (of boer als je dit in de hele keten doortrekt) binnen. Dat is veel te simplistisch.
Jep, dat zei hij ook. En ook dat je het gerust boven een stadion kunt hangen.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:04 schreef falling_away het volgende:
[..]
Ik las toevallig dat bijv Delta airlines ook al hun vliegtuigen met speciale virusdodende verlichting ging uitrusten.
Ok, interessant. Dat zou je dan in lantaarnpalen doen oid lijkt me. 1 zo'n lamp lijkt 10kW te gebruiken volgens de technische omschrijving. Hoe graag ik het ook zou willen, dat lijkt me niet iets dat op korte termijn gedaan kan worden, aangezien het elektriciteitsnet al overbelast is.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hij zegt dat het veilig is voor mens en dier.
Als het werkt kun je het wel lokaal en tijdelijk gebruiken, bijvoorbeeld voor een voetbalwedstrijd of een ander evenement. Dat zou juist die activiteiten mogelijk maken die nu helemaal achteraan de lijst met versoepelingen komen.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:08 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ok, interessant. Dat zou je dan in lantaarnpalen doen oid lijkt me. 1 zo'n lamp lijkt 10kW te gebruiken volgens de technische omschrijving. Hoe graag ik het ook zou willen, dat lijkt me niet iets dat op korte termijn gedaan kan worden, aangezien het elektriciteitsnet al overbelast is.
Ik vind het idee wel interessant.
Volgens mij kunnen ze beter het onderzoek met aerosolen afwachten dat ze in december hebben gedaan. Vorig jaar mei zeiden ze ook al dat er vrijwel geen besmettingen in de buitenlucht plaats vinden.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jep, dat zei hij ook. En ook dat je het gerust boven een stadion kunt hangen.
Het gaat ook niet om de horeca. Het gaat om de 500.000+ mensen die erin werken. De 100.000+ ondernemers die financieel onderuit gaan dan.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:07 schreef capricia het volgende:
Eigenlijk vraag ik me af of die hele horeca wel zo zo'n interessante sector is. Is het een sector van nationaal belang?
Of komt er wel weer nieuwe?
Vraag is natuurlijk wel hoe snel dit op grote schaal ingezet kan worden. Een proefopstelling of een experiment is iets anders dan grootschalig en commercieel uitrollen.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De verlichting van Delta is wel LED, niet UV. Dat zal wel lastiger zijn in hele grote ruimtesquote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is ook een soort alternatief voor en dat is handen wassen, zeep kunnen virussen ook heel slecht tegen. Niet hoesten is ook vrij effectief eventueel de hoestrange een beetje remmen met een mondkapje of iets dergelijks.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:09 schreef Discombobulate het volgende:
Leuk dingetje van Daan, maar mensen ontmoeten zich sowieso al en trekken zich er niks van aan. Leuk voor in een museum "Kijk, hier kan u veilig iemand ontmoeten" oid. Verder totaal geen praktisch nut voor de gewone burger. Of als bestrijdingsmiddel.
Het is stap 1.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vraag is natuurlijk wel hoe snel dit op grote schaal ingezet kan worden. Een proefopstelling of een experiment is iets anders dan grootschalig en commercieel uitrollen.
En je wordt er nog bruin van ookquote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als het werkt kun je het wel lokaal en tijdelijk gebruiken, bijvoorbeeld voor een voetbalwedstrijd of een ander evenement. Dat zou juist die activiteiten mogelijk maken die nu helemaal achteraan de lijst met versoepelingen komen.
Volgens hem niet. Misschien kun je eens in de wetenschappelijke literatuur duiken die hij aanhaalt, als je zin hebt? Ik kan zelf geen enkele zinnige beoordeling van de onderbouwing geven.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:11 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En je wordt er nog bruin van ookwin win.
Ja, het idee is zeker interessant. Het lijkt erop dat een gebied van 1100m2 in 3 minuten 99,9% vrij van virusdeeltjes is.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als het werkt kun je het wel lokaal en tijdelijk gebruiken, bijvoorbeeld voor een voetbalwedstrijd of een ander evenement. Dat zou juist die activiteiten mogelijk maken die nu helemaal achteraan de lijst met versoepelingen komen.
Ik denk dat het te laat gaat komen. In de loop van hoe zomer gaat het vaccin z’n ding doen. Ik verwacht niet dat dit apparaat voor die tijd grootschalig beschikbaar is.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is stap 1.
Ik lees hier alleen maar ongefundeerde scepsis. Willen we soms alleen maar klagen of zo?
Ja, wat gaat dat wel niet kosten vraag ik me af.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vraag is natuurlijk wel hoe snel dit op grote schaal ingezet kan worden. Een proefopstelling of een experiment is iets anders dan grootschalig en commercieel uitrollen.
Zolang mensen ook naar zonnestudio's gaan moet het kunnenquote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is stap 1.
Ik lees hier alleen maar ongefundeerde scepsis. Willen we soms alleen maar klagen of zo?
Ik sluit niet uit dat zoiets de toekomst heeft. De smartphone was 20 jaar geleden ook een futuristisch gedrocht. Maar voor nu zie ik het ook niet lukken.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja, wat gaat dat wel niet kosten vraag ik me af.
Leuk als concept of dingetje voor in een museum. Maar op grote schaal? Is vast nog heel veel werk en wellicht niet eens rendabel. Komt nog bij dat mensen elkaar sowieso wel ontmoeten met of zonder zo'n ding. Mja, hij is ook kunstenaar dus dat zegt al wel veel.
Ik heb trouwens de technische simulatie hier gevonden: https://www.studioroosega(...)ulationsurbansun.pdfquote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:11 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En je wordt er nog bruin van ookwin win.
Het gaat om het gemiddelde natuurlijk; er zullen genoeg voorbeelden van laagbetaalde banen zijn waar geen vuiltje aan de lucht is en genoeg hoogbetaalde die wel klappen hebben gekregen of nog zullen krijgen.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:01 schreef chratnox het volgende:
Waarom zijn die winnaars? Ik heb een woning, aandelen, etc. Als je mijn loonstrook van 2020 naast die van 2019 legt heeft 2020 me minimaal 40k gekost. Daar krijg ik geen euro steun voor, en zal ik ook niet over zeuren verder, want ik ben financieel gezond.
De sectoren die je noemt behoren adequaat gesteund te worden. De grap is juist dat veel lagere inkomens (schoonmaak etc) hier financieel weinig van zullen merken in veel gevallen, dat gaat allemaal gewoon door.
Dat was een van de beste afleveringen van Zomergasten die ik heb gezien.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:16 schreef Discombobulate het volgende:
En Daan heeft altijd grootse plannen waar niks van terecht komt. Kijk z'n Zomergasten maar eens terug. Typisch een kunstenaar.
Al vind ik z'n dingetjes wel heel leuk.
Ik hou me het liefst een beetje weg van al dat geschreeuw. Kijk het liefst naar de sectoren daar boven. De banken. Financiële instellingen.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:10 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om de horeca. Het gaat om de 500.000+ mensen die erin werken. De 100.000+ ondernemers die financieel onderuit gaan dan.
Dat brengt gigantische kosten met zich mee, en zal een domino-effect teweeg brengen.
1 horeca-ondernemer failliet is vervelend, maar geen probleem. Als er 10 in dezelfde regio gaan is ook de verhuurder het haasje. Gaan er teveel verhuurders dan kunnen de leningen van de bank niet meer betaald worden, waardoor de bank over zn nek gaat.
Dan krijg je bovenop de huidige pandemie eigenlijk een soort nieuwe financiële crisis.
Ik werk redelijk samen met het DNA schade veld en die is in rotterdam vrij groot en toonaangevend en zij vinden de hoeveelheid UV straling waar je op een zonnige dag aan blootstaat al aan de hoge kant, en die zonnige dagen hebben ons ook niet van het virus af geholpen al was het toen wel minder. Ik denk dat zij geen voorstander zijn van meer openbare UV straling.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Volgens hem niet. Misschien kun je eens in de wetenschappelijke literatuur duiken die hij aanhaalt, als je zin hebt? Ik kan zelf geen enkele zinnige beoordeling van de onderbouwing geven.
Schattigquote:Op dinsdag 2 maart 2021 23:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik hou me het liefst een beetje weg van al dat geschreeuw. Kijk het liefst naar de sectoren daar boven. De banken. Financiële instellingen.
En ook daar zijn er geen extremen. Tot nu toe. 😅
Het gaat om de keten hè.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |