https://www.at5.nl/artike(...)nsen-moet-vrouw-zijnquote:Als het aan de brandweer ligt, is minimaal 33 procent van de nieuwe brandweermensen voor de uitrukdienst een vrouw. Ook moet er minstens een derde van niet-westerse afkomst zijn. Dat heeft burgemeester Femke Halsema vandaag in een brief aan de gemeenteraad laten weten.
Volgens Halsema zal er bij de werving van nieuw personeel 'nadrukkelijk op diversiteit worden ingezet'. De afgelopen twee jaar zijn er wel slechts drie nieuwe brandweermensen voor de uitrukdienst aangenomen, omdat er nu 'meer dan voldoende' brandwachten zijn. Pas vanaf 2023 zijn er waarschijnlijk nieuwe brandwachten nodig omdat er dan personeel met pensioen gaat.
Veertien vrouwen
'Op dit moment werken veertien vrouwen op beroepskazernes', schrijft Halsema. 'Dat is 2,9 procent op het totaal van 474 beroepsbrandweerprofessionals. Met de beperkte vacatureruimte die we de komende jaren hebben zal het totale percentage niet spectaculair toenemen. Met de huidige vacatureruimte en streefcijfers zal er een toename zijn naar 4,7 procent in 2026.'
Volgens haar wordt de dienstverlening van de brandweer beter met het het binnenhalen van meer divers personeel. 'Een diverse organisatie heeft een beter begrip voor de samenleving waar we dagelijks voor werken, onder andere bij reanimaties en medische steunverleningen, bij brandpreventie-programma’s, bij brandveilig-leven en bij voorlichting over crises en rampen.'
Het hoofddoel van de brandweer is mensen redden en in corona tijden hebben we gezien dat communicatie naar bijvoorbeeld allochtone groepen een dingetje is. Ik kan mij zo voorstellen dat een Turkse brandweerpersoon beter kan uitleggen aan bejaarde Turken waarom ze bepaalde dingen beter niet kunnen doen, dan een Hollandsche jongen die ze niet verstaan. Maar om daar een gezien de vacature cijfers een totaal onrealistische en onnodige doelstelling van 33% aan vast te hangenquote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:10 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
https://www.at5.nl/artike(...)nsen-moet-vrouw-zijn
Ik ben voor diversiteit en juich het toe dat er meer vrouwen gaan toetreden tot de zakentop.
Maar gaat dit wellicht niet een beetje ver?
inb4 Amsterdam is kut.
quote:Snotverdomme, wanneer gaan ze nou eens begrijpen dat afkomst, geslacht, etc, er helemaal niet toe doet? Je moet GEKWALIFICEERD zijn om een bepaalde functie te vervullen of beroep te mogen uitoefenen. Als een vrouw zich door dezelfde training heen kan slaan als mannen voor de brandweer, dan is ze goed genoeg om bij de brandweer te kunnen werken. NIET omdat ze vrouw is, maar omdat ze bewezen heeft dat ze het kan. Iemand alleen aannemen OMDAT het een vrouw is, is gewoon van de zotte. Ten allen tijde moet je gekwalificeerd zijn, of je nu bij de brandweer, directeur, vrachtwagenchauffeur of verpleger bent.
Ik snap vooral de drang niet om mensen uit te sluiten van bepaalde posities omdat ze de betere kandidaat zijn (en dat bedoel ik dus alle kanten op. Ras, Religie, Afkomst, Gender etc etc mag nooit een eis zijn voor een functie, enkel kwaliteit en ervaring)quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:25 schreef BasEnAad het volgende:
Ik snap die drang niet zo van steeds dat lokale nieuws landelijk nieuws te maken.
Brandweerman/vrouw is overigens ook geen simpel baantje. Tot nu toe waren het vooral topfuncties die bekleed moesten worden door vrouwen.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:14 schreef spierbal het volgende:
Wel grappig dat het trouwens in dit soort sectoren gebeurd. Dit ga je nooit horen bij de steigerbouw, stratenmakers of wat dan ook.
De media zijn er dol op en die verachtelijke ideeën worden zo steeds verspreid.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:28 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
Ik snap vooral de drang niet om mensen uit te sluiten van bepaalde posities omdat ze de betere kandidaat zijn (en dat bedoel ik dus alle kanten op. Ras, Religie, Afkomst, Gender etc etc mag nooit een eis zijn voor een functie, enkel kwaliteit en ervaring)
Discriminatie viert hoog tijquote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:32 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
De media zijn er dol op en die verachtelijke ideeën worden zo steeds verspreid.
Als ik in een ander land ga wonen kan ik dan verwachten dat iedereen maar in het Nederlands tegen me gaat praten?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ohja ik ben best voor mensen Nederlands leren enzo, maar is de brandweer nou echt de route die we daarvoor moeten nemen?
Ja en de categorie gehandicapten is ook vergeten.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:35 schreef Aurelius het volgende:
Niet eens een verplicht persentage transgenders.![]()
![]()
Weinig inclusief dit weer Amsterdam!!!
Tering he. Wellicht dat dit wel de aanleiding is, maar lijkt me dat je eerst iets moet doen aan de mensen die daar nu zitten voor je er meer diversiteit tegenaan gooit.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:37 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Al genoeg gezeik geweest bij de Amsterdamse brandweer.... https://www.parool.nl/ps/(...)F%2Fwww.google.nl%2F
Kun je het je voorstellen in zo'n kazerne?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:44 schreef Metalfrost het volgende:
Alsof brandbestrijding zo'n enorm leuk beroep is waar ten minste 33% van de gegadigden een vrouw blijkt te zijn.
sta zelf in vuur en vlam want ben ongesteld.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:49 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Kun je het je voorstellen in zo'n kazerne?
*Brandmelding komt binnen*
Commandant: "Vooruit, we moeten uitrukken!"
En dan:
Vrouw 1: "Deze laarzen zitten niet lekker."
Vrouw 2: "Mijn nagels gaan zo wel kapot hoor."
Vrouw 3: "Door die helm raakt mijn hele kapsel uit model."
Vrouw 4: "Ik moet nog even plassen."
En dat terwijl de rest allang en breed in de brandweerwagen zit.
Ik vind het ook een schande dat er geen blinde piloten zijn.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:46 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja en de categorie gehandicapten is ook vergeten.
In het kader van brandbestrijding lijken me zulke situaties helemaal niet wenselijk.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:49 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
En dan:
Allerlei bochten wringen is in een stad met meer dan 50% allochtonen ook een paar mensen aannemen in een organisatie van honderden mensen die een andere taal dan Nederlands en Engels kennen. Als dat al allerlei bochten zijn, dan moet je een heel zwaar leven hebben.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
Discriminatie viert hoog tij
[..]
Als ik in een ander land ga wonen kan ik dan verwachten dat iedereen maar in het Nederlands tegen me gaat praten?
Nee, het is mijn verantwoordelijkheid de lokale taal te leren, en als ik dat niet wil de consequenties te aanvaarden.
Ik snap ook niet goed waarom we ons in NL altijd in zoveel bochten wringen om vooral andere talen te praten tegen niet-Nederlanders. Het zorgt er juist voor dat mensen de NLe taal niet machtig worden, omdat niemand het tegen hen praat.
Klets niet. Ik geef in een eerdere post al aan dat het me geen bal uitmaakt of de persoon man of vrouw is, zolang de persoon maar gekwalificeerd is om het werk te doen. En zo denken nog wel meer users hier.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:54 schreef Wicky030 het volgende:
Seksisten topic.
Doen vrouwen eindelijk eens makkelijk en hard werk is het nog niet goed. Waarom? Omdat sommige mannen vrouwen zien als zwakker.
quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:49 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
En dan:
Vrouwen zijn niet zwakker in hun rol als (cisgender) vrouw als mannen dat zijn in hun rol als (cisgender) man.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:54 schreef Wicky030 het volgende:
Seksisten topic.
Doen vrouwen eindelijk eens makkelijk en hard werk is het nog niet goed. Waarom? Omdat sommige mannen vrouwen zien als zwakker.
Dit denk je serieus ja?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:53 schreef Metalfrost het volgende:
Terwijl je na kunt gaan dat er inderdaad zulke beredeneringen de realiteit kunnen uitbeelden.
Mijn vriendin heeft altijd heel veel gesport, maar krijgt mij niet eens van de grond af. Ik heb altijd voornamelijk gegamed en op de bank gehangen, maar kan haar zo oppakken ondanks dat ze langer dan de meeste mannen is. Vrouwen zijn zwakker.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:54 schreef Wicky030 het volgende:
Seksisten topic.
Ik overdrijf een beetje, maar an sich vind ik diversiteit geen probleem. Het gaat er mij om dat het nu pontificaal op de voorgrond staat, nog voor kwaliteiten en competenties. Dat zou gewoon andersom moeten zijn. En laat dan ook in hemelsnaam de toelatingseisen hetzelfde en ga die niet makkelijker maken, want dan schiet je jezelf in de voet tijdens een echte situatie, waarin iemand dat zware materieel niet op tijd naar boven of binnen krijgt, waardoor er zwaargewonden of zelfs doden vallen.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:53 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
In het kader van brandbestrijding lijken me zulke situaties helemaal niet wenselijk.
Terwijl je na kunt gaan dat er inderdaad zulke beredeneringen de realiteit kunnen uitbeelden.
Ik vraag me af waarom diversiteit in zulke beroepen wenselijk is. En waarom de burgemeester van Amsterdam dit niet eerst heeft gereflecteerd met een klankbordgroep alvorens het plan aan het publiek kenbaar te maken.
Squirten alles onder.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:19 schreef Haags het volgende:
Vrouwen kunnen gewoon niet zo goed spuiten. Dat wisten we toch al langer?
Ik doelde in het algemeen. In de supermarkt wordt je gewoon in het Engels geholpen als je geen NL spreekt, op straat kun je in vele talen de weg vragen en ook op mijn werk praten we Engels. Dat stimuleert gewoon niet.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Allerlei bochten wringen is in een stad met meer dan 50% allochtonen ook een paar mensen aannemen in een organisatie van honderden mensen die een andere taal dan Nederlands en Engels kennen. Als dat al allerlei bochten zijn, dan moet je een heel zwaar leven hebben.
Wauw, dat is inderdaad precies wat ik zeg.quote:Ik vind het ook jammer dat mensen die hier vaak al jaren wonen geen Nederlands kunnen, maar een heel groot gedeelte daarvan hebben we zelf hier naartoe gehaald terwijl we wisten dat ze weinig scholing en ervaring met leren hadden. Vervolgens hebben we ze allemaal bij elkaar in dezelfde wijk gezet en het te verwachten gevolg is slecht Nederlands. Ze hadden zelf ook wat meer moeite kunnen doen, maar is dat nou echt de doodstraf door verbranding waard om je punt te maken?
Daar gaat het meteen al mis natuurlijk allochtonen aannemen omdat mensen op straat geen Nederlands kunnenquote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het hoofddoel van de brandweer is mensen redden en in corona tijden hebben we gezien dat communicatie naar bijvoorbeeld allochtone groepen een dingetje is. Ik kan mij zo voorstellen dat een Turkse brandweerpersoon beter kan uitleggen aan bejaarde Turken waarom ze bepaalde dingen beter niet kunnen doen, dan een Hollandsche jongen die ze niet verstaan. Maar om daar een gezien de vacature cijfers een totaal onrealistische en onnodige doelstelling van 33% aan vast te hangen.
Ohja ik ben best voor mensen Nederlands leren enzo, maar is de brandweer nou echt de route die we daarvoor moeten nemen?
Die worden dan gewoon verlaagdquote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:00 schreef herverwijderd het volgende:
Als je bij de brandweer wil moet je verschillende fysieke tests afleggen dus ik denk niet dat we nou meteen bang moeten zijn dat ze vrouwen gaan toelaten die die test niet halen.
Als je alleen maar games speelt en bank hangt ben je mis wel moddervet daarom kan ze je niet tillen.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:58 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mijn vriendin heeft altijd heel veel gesport, maar krijgt mij niet eens van de grond af. Ik heb altijd voornamelijk gegamed en op de bank gehangen, maar kan haar zo oppakken ondanks dat ze langer dan de meeste mannen is. Vrouwen zijn zwakker.
Mooi zo'n dragqueenfight terwijl er iemand in een in de fik staand woningcomplex doodgaat.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:01 schreef Cockwhale het volgende:
Ik vind dat een derde in een rolstoel moet zitten en dat er een paar blinde chauffeurs aangenomen moeten worden. Er waar zijn de downies en travestieten?
Omdat vrouwen het altijd koud hebben denk ik.quote:
Bij de brandweer, ja? Word je op een andere manier gereanimeerd door een Zimbabwaan? Kijkt een vrouw alternatief tegen rookmelders aan? Geeft een homo een nieuwe dimensie aan een voorlichting over brandpreventie?quote:'Een diverse organisatie heeft een beter begrip voor de samenleving waar we dagelijks voor werken, onder andere bij reanimaties en medische steunverleningen, bij brandpreventie-programma’s, bij brandveilig-leven en bij voorlichting over crises en rampen.'
Alsof vrouwen niet fysiek geschikt kunnen zijn voor de brandweerquote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:05 schreef Hathor het volgende:
Gewoon niet inzetten op mensen die er fysiek het meest geschikt voor zijn.![]()
burn baby burn!!
Laten we met basisscholen beginnen...quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:14 schreef spierbal het volgende:
Wel grappig dat het trouwens in dit soort sectoren gebeurd. Dit ga je nooit horen bij de steigerbouw, stratenmakers of wat dan ook.
Dan heb jij nog nooit van squirten gehoord...quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:19 schreef Haags het volgende:
Precies. Ik moet er niet aan denken dat ik in een brandend huis lig, en niet op eigen kracht naar buiten kan, en dat er dan een persoon binnenkomt die mij niet kan dragen/tillen/vervoeren. Wat gaat die persoon dan doen? Alle collega's zijn wellicht bezet, dus niemand kan komen helpen. Ben je best wel genaaid.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:05 schreef Hathor het volgende:
Gewoon niet inzetten op mensen die er fysiek het meest geschikt voor zijn.![]()
burn baby burn!!
Je maakt je punt niet op je werk, of in de super, maar bij een topic over de brandweer en je gebruikt nogal huilerige taal zoals "allerlei bochten wringen" als ik zeg dat het ook wel redelijk is om wat mensen aan te nemen die aansluiten op de doelgroep.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik doelde in het algemeen. In de supermarkt wordt je gewoon in het Engels geholpen als je geen NL spreekt, op straat kun je in vele talen de weg vragen en ook op mijn werk praten we Engels. Dat stimuleert gewoon niet.
[..]
Wauw, dat is inderdaad precies wat ik zeg.
Ik vind doodbranden te ver gaan als straf voor te lui zijn om Nederlands te leren. Extreem linkse stelling, ik weet het, maar je moet het er mee doen.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:01 schreef Geerd het volgende:
[..]
Daar gaat het meteen al mis natuurlijk allochtonen aannemen omdat mensen op straat geen Nederlands kunnen![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Als ze de training halen dan prima, maar om daar nu een quotum voor te stellen.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:07 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Alsof vrouwen niet fysiek geschikt kunnen zijn voor de brandweerWat een seksistische bagger in dit topic
Alhoewel ik bewondering heb voor squirters, lijkt me dat geen toegevoegde waarde tijdens het blussen van een gebouw.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:07 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Dan heb jij nog nooit van squirten gehoord...
AT5 moest verboden worden op NWS...quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:25 schreef BasEnAad het volgende:
Ik snap die drang niet zo van steeds dat lokale nieuws landelijk nieuws te maken.
En dan even posten op Instagram natuurlijk.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:06 schreef Stoorzendert het volgende:
Laten we hier maar gewoon de meest gekwalificeerde personen voor nemen. Dit is bij de commando’s ook geprobeerd, werkte niet...
Allemaal heel spannend enzo zo’n brandje blussen, maar het gaat hier wel om mensenlevens.
Heb sinds de rona al niet meer op de weegschaal gestaan, maar was altijd dichter bij ondergewicht dan overgewicht.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:03 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Als je alleen maar games speelt en bank hangt ben je mis wel moddervet daarom kan ze je niet tillen.
Als ze de training van mannen halen zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:10 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Als ze de training halen dan prima, maar om daar nu een quotum voor te stellen.
‘Vrijwillig’ voor ¤25,-/uur + jaarlijkse vergoedingquote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:08 schreef Cockwhale het volgende:
Wie wil er uberhaupt nog bij de brandweer werken, gros is vrijwilligerswerk.
Ja, het op de rug nemen van slachtoffers uit een brandend huis kan inderdaad dan een hele opgave zijn...quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:58 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mijn vriendin heeft altijd heel veel gesport, maar krijgt mij niet eens van de grond af. Ik heb altijd voornamelijk gegamed en op de bank gehangen, maar kan haar zo oppakken ondanks dat ze langer dan de meeste mannen is. Vrouwen zijn zwakker.
Ja lijkt me gewoon dezelfde training te zijn toch? Dezelfde functie dus dezelfde eisen. Mannen en vrouwen ook niet apart want dat levert vertraging op bij het uitrukken (hihi).quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:11 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als ze de training van mannen halen zou ik zeggen.
Het redden van levens heeft niks met seksisme te maken.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:07 schreef Starhopper het volgende:
Wat een seksistische bagger in dit topic
Vrouwenquote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:10 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
https://www.at5.nl/artike(...)nsen-moet-vrouw-zijn
Ik ben voor diversiteit en juich het toe dat er meer vrouwen gaan toetreden tot de zakentop.
Maar gaat dit wellicht niet een beetje ver?
inb4 Amsterdam is kut.
”Hey Henk! Als je daar klaar bent met blussen kun je dan ff deze kerel van dat brandende balkon redden?”quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:14 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ja, het op de rug nemen van slachtoffers uit een brandend huis kan inderdaad dan een hele opgave zijn...
Maar gelukkig zal er wel een mannelijke collega in de buurt zijn!
Inderdaad, de brandweer vraagt eerst aan je of je NL spreekt, zo niet laten ze je gewoon liggen.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:09 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vind doodbranden te ver gaan als straf voor te lui zijn om Nederlands te leren. Extreem linkse stelling, ik weet het, maar je moet het er mee doen.
Ben je vroeger afgewezen bij de brandweer?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:07 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Alsof vrouwen niet fysiek geschikt kunnen zijn voor de brandweerWat een seksistische bagger in dit topic
Maar dan niet omdat hij een vrouw is.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:28 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Ben je vroeger afgewezen bij de brandweer?
Als het zelfs niet lukt om de eerste zin van een OP te lezen, c.q. te begrijpen, denk je dan niet dat reageren op een forum missschien wat hoog gegrepen is?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:16 schreef Glazenmaker het volgende:
Het hoofddoel van de brandweer is mensen redden en in corona tijden hebben we gezien dat communicatie naar bijvoorbeeld allochtone groepen een dingetje is. Ik kan mij zo voorstellen dat een Turkse brandweerpersoon beter kan uitleggen aan bejaarde Turken waarom ze bepaalde dingen beter niet kunnen doen, dan een Hollandsche jongen die ze niet verstaan. Maar om daar een gezien de vacature cijfers een totaal onrealistische en onnodige doelstelling van 33% aan vast te hangen.
Is de training bij de politie niet wat lichter voor vrouwen?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 15:47 schreef Cockwhale het volgende:
Er was een aantal jaar geleden toch een vrouw bij de brandweer die wilde dat de eisen omlaag gesteld zouden worden voor vrouwen. Geen 80kg pop ofzo, maar 40kg, zoiets.
Vrouwen kunnen ook levens redden.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:15 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Het redden van levens heeft niks met seksisme te maken.
Het heeft meer met de prioriteitsagenda van de burgemeester van Amsterdam van doen.
Deze? NWS / Brandweerman/Brandweer vrouwquote:Op vrijdag 12 februari 2021 15:47 schreef Cockwhale het volgende:
Er was een aantal jaar geleden toch een vrouw bij de brandweer die wilde dat de eisen omlaag gesteld zouden worden voor vrouwen. Geen 80kg pop ofzo, maar 40kg, zoiets.
Zoals deze zekerquote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:07 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja, sorry meneer. Blijf nog even in de fik staan totdat mijn mannelijke collega eraan komt, want ik heb alleen de lichte taken vandaag, hihi .quote:Volgens Jorien Traas, die de zaak aanspande, worden vrouwen gediscrimineerd. Zij zegt niet te kunnen voldoen aan de fitheidseisen omdat de test voor vrouwen te zwaar is. Een oplossing zou zijn dat brandweerlieden de taken onderling verdelen, zodat niet iedereen zwaar werk hoeft te doen
Zij is duidelijk niet geschikt. Er zijn vrouwen die het wel kunnen hoor.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 16:26 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Zoals deze zeker![]()
https://www.trouw.nl/nieu(...)-klauteren~bb8c01a7/
[..]
Ja, sorry meneer. Blijf nog even in de fik staan totdat mijn mannelijke collega eraan komt, want ik heb alleen de lichte taken vandaag, hihi .
Dan ben je dus gewoon niet geschikt voor dat werk, er zijn ook genoeg kerels die dat niet kunnen.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 15:47 schreef Cockwhale het volgende:
quote:Op vrijdag 12 februari 2021 17:10 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan ben je dus gewoon niet geschikt voor dat werk, er zijn ook genoeg kerels die dat niet kunnen.
Ja... Dat is ook het beste, maar hey, dan kan je er niet lekker politiek correct op komen te staan vlak voor de landelijke verkiezingen.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:13 schreef kwiwi het volgende:
Ja, vooral niet gewoon de beste kandidaten aannemen ongeacht afkomst. Dit werkt bij de politie ook zo goed.
Voor gewoon de echte kutberoepen hoor je niks inderdaad. Het is ook hypocriet.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:14 schreef spierbal het volgende:
Ik heb volgens mij ook nog nooit een vrouwelijke glazenwasser gezien, vraag me af of die uberhaupt wel bestaan.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 17:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ja... Dat is ook het beste, maar hey, dan kan je er niet lekker politiek correct op komen te staan vlak voor de landelijke verkiezingen.
[..]
Voor gewoon de echte kutberoepen hoor je niks inderdaad. Het is ook hypocriet.
Huisvrouw.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 17:20 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik heb volgens mij ook nog nooit een vrouwelijke glazenwasser gezien, vraag me af of die uberhaupt wel bestaan.
Meeste huisvrouwen vinden dat ook helemaal niks, en degenen die het wel zelf proberen maken er een puinhoop van, als die klaar zijn met een raam ziet het eruit als een landkaart, vol met strepen en tranen.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 17:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Huisvrouw.
Maar dan alleen binnen inderdaad.
Nou ik heb filmpjes gezien, daar blus je gewoon een kleine keukenbrand mee.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:19 schreef Haags het volgende:
Patricia Paay?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 17:30 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Nou ik heb filmpjes gezien, daar blus je gewoon een kleine keukenbrand mee.
Makkelijk???quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:54 schreef Wicky030 het volgende:
Seksisten topic.
Die idd.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 16:09 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Deze? NWS / Brandweerman/Brandweer vrouw
RTquote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:25 schreef BasEnAad het volgende:
Ze veranderen de test gewoon.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:00 schreef herverwijderd het volgende:
Als je bij de brandweer wil moet je verschillende fysieke tests afleggen dus ik denk niet dat we nou meteen bang moeten zijn dat ze vrouwen gaan toelaten die die test niet halen.
Bij defensie hebben de vrouwen gewoon andere (forse lagere) fysieke eisen. Dus dit gaat bij de BRW ook nog wel gebeuren.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:00 schreef herverwijderd het volgende:
Je hoeft er geen universitaire studie voor te volgen.quote:
Dit. Maar wat mij betreft goed zolang de eisen niet omlaag gaan.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:58 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De beroepen die ik noem zijn ook niet simpel hoor.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:31 schreef daNpy het volgende:
[..]
Brandweerman/vrouw is overigens ook geen simpel baantje. Tot nu toe waren het vooral topfuncties die bekleed moesten worden door vrouwen.
Maar dan nog, Femke zoekt weer lekker de aandacht met haar onzin
Eigenlijk is het gewoon heel simpel'; minder blanke mannen.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 19:08 schreef ems. het volgende:
Het probleem met diversiteit is dat je oneindig kan 'diversiveren'. Welk percentage van die brandweervrouwen heeft bijvoorbeeld een Maori-achtergrond en gelooft in romeinse goden? En waarom is dat dan zo weinig en wordt daar niet op ingezet?
quote:Op vrijdag 12 februari 2021 18:52 schreef Wicky030 het volgende:
[..]
Je hoeft er geen universitaire studie voor te volgen.
Wat een onzin als een vrouw die training volbrengt mag ze van mij aan de gaan. Maar om nu 33% te willen puur omdat je tot een bepaalde groep behoort slaat nergens op. Het is weer goedkope verkiezingsretoriek. Want uiteindelijk draait het wel uit op wat ik zeg een halen ze die 33% niet maar kan Femke zeggen ik heb het gevraagd.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:54 schreef Wicky030 het volgende:
Seksisten topic.
Wat zou jouw voorstel zijn om vrouwen in het bedrijfsleven beter te laten draaien? Want die doelgroep doet het minder dan de mannen.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 20:17 schreef vipergts het volgende:
[..]
Wat een onzin als een vrouw die training volbrengt mag ze van mij aan de gaan. Maar om nu 33% te willen puur omdat je tot een bepaalde groep behoort slaat nergens op. Het is weer goedkope verkiezingsretoriek. Want uiteindelijk draait het wel uit op wat ik zeg een halen ze die 33% niet maar kan Femke zeggen ik heb het gevraagd.
Volgens mij heeft de geschiedenis al bewezen dat opgelegde quota niet werken.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 21:21 schreef Wicky030 het volgende:
Wat zou jouw voorstel zijn om vrouwen in het bedrijfsleven beter te laten draaien? Want die doelgroep doet het minder dan de mannen.
Repressie tegen drugs of strafbare feiten ook niet.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 21:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de geschiedenis al bewezen dat opgelegde quota niet werken.
Ja leuk, maar wat heeft jouw vraag verder te maken met dit topic?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 21:32 schreef Wicky030 het volgende:
Repressie tegen drugs of strafbare feiten ook niet.
Geen idee.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 21:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja leuk, maar wat heeft jouw vraag verder te maken met dit topic?
Makkelijk?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:54 schreef Wicky030 het volgende:
Seksisten topic.
Als er ergens brand is wil je horen hoeveel mensen er nog in het huis zijn en niet wat voor gordijnen er hangen en wat voor schoenen men tegenkomtquote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Was ook zo een filmpje op dumpert van een tiener..quote:Op vrijdag 12 februari 2021 22:25 schreef MisterWendel het volgende:
Waar is die videoclip van de comedienne. Ze zegt feminisme? Shut uuup! Ik ben fijn waar ik ben ik wil mijn handen niet vuil maken, geef mij een kantoorbaantje. Ik wil mijn female privilege niet opgeven!
Niet zwanger wordenquote:Op vrijdag 12 februari 2021 21:21 schreef Wicky030 het volgende:
[..]
Wat zou jouw voorstel zijn om vrouwen in het bedrijfsleven beter te laten draaien? Want die doelgroep doet het minder dan de mannen.
mogen mannen dan ook geen kinderen krijgen? dat kost ook tijd en energie.quote:
Je haalt twee dingen door elkaar.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 13:14 schreef Wicky030 het volgende:
[..]
mogen mannen dan ook geen kinderen krijgen? dat kost ook tijd en energie.
Dit dus.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 14:17 schreef sp3c het volgende:
Vrouwen kunnen nu toch ook bij de brandweer, waarom doen ze dat niet?
Daar zou ik eerst eens naar kijken want misschien vinden ze het in de regel gewoon niet leuk
Of ze doen het wel, maar worden niet aangenomen, omdat de 95% mannen de voorkeur geeft aan een seksegenoot. Met zo'n vrouwtje erbij is het toch anders porno kijken in de kantine, dan is de lol er wel af.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 14:17 schreef sp3c het volgende:
Vrouwen kunnen nu toch ook bij de brandweer, waarom doen ze dat niet?
Daar zou ik eerst eens naar kijken want misschien vinden ze het in de regel gewoon niet leuk
Hoezo rot?quote:Op zaterdag 13 februari 2021 19:28 schreef Sodemieters het volgende:
Dat korps is door en door rot, dat blijkt wel uit alle berichten die er de afgelopen jaren over verschenen zijn. Het is een wonder dat er überhaupt nog mensen daar willen solliciteren.
En als de bevelvoerder opdracht geeft om te spuiten, gaan de dames er op hun knietjes met de mond open voor zitten.....quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:49 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
En dan:
Ten eerste is het beroep brandweer allesbehalve makkelijk, en ten tweede is het geen rocketscience om tot de conclusie te komen dat vrouwen in de regel ook gewoon zwakker zijn dan mannen in fysiek opzicht.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:54 schreef Wicky030 het volgende:
Seksisten topic.
En dan ook nog met meerdere vrouwelijke parttimers.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:31 schreef daNpy het volgende:
[..]
Brandweerman/vrouw is overigens ook geen simpel baantje. Tot nu toe waren het vooral topfuncties die bekleed moesten worden door vrouwen.
Maar dan nog, Femke zoekt weer lekker de aandacht met haar onzin
Zoek maar op Leen Schaap, nu kan ik me soms voorstellen dat men niet zo staat te springen op nieuwe mensen, maar wat ik gelezen heb wat bij de brandweer Amsterdam gebeurt is echt schandalig. Is ook nog een zaak geweest waarbij iemand zo gepest is dat hij zelfmoord gepleegd heeft en zijn grootste pester nog heeft proberen te doden.quote:
Dan moet jij eens beter je best doen als je met mevrouw Haags in bed ligt.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:19 schreef Haags het volgende:
Ik ken het verhaal Leen Schaap prima en ben daar niet van onder de indruk: NWS / Amsterdamse brandweercommandant door eigen mensen met dood bedreigd #2quote:Op zondag 14 februari 2021 02:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zoek maar op Leen Schaap, nu kan ik me soms voorstellen dat men niet zo staat te springen op nieuwe mensen, maar wat ik gelezen heb wat bij de brandweer Amsterdam gebeurt is echt schandalig. Is ook nog een zaak geweest waarbij iemand zo gepest is dat hij zelfmoord gepleegd heeft en zijn grootste pester nog heeft proberen te doden.
Ook allemaal weer hear say van onze rancuneuze Schaap...quote:Schaap onthult dat de dood van een brandweerman in november 2019 ook het gevolg lijkt van pesten. De brandweerman stak een collega neer en sloeg toen de hand aan zichzelf. ,,Het gaat om een Turkse man, die altijd zwaar gepest is. Ik heb gehoord dat hij zijn grootste pester heeft neergestoken voordat hij zelfmoord pleegde
Je hebt een test.quote:Op zondag 14 februari 2021 12:33 schreef sp3c het volgende:
Ik vermoed dat er flink wat vrouwen zijn die er beter voor geschikt zijn dan de meeste mannen hoor
33% gaat hem alleen niet worden
Dit snapt iedereenquote:Op zondag 14 februari 2021 12:37 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Je hebt een test.
Die haal je, of die haal je niet. Dat heel veel mannen die test niet halen, dat is logisch anders kun je net zo goed gaan pim pam petten.
Waarom niet?quote:Op zondag 14 februari 2021 12:33 schreef sp3c het volgende:
Ik vermoed dat er flink wat vrouwen zijn die er beter voor geschikt zijn dan de meeste mannen hoor
33% gaat hem alleen niet worden
geloof niet dat er genoeg gegadigden zijnquote:
Het gaat om 8 extra vrouwen, waarvoor ze tot 2026 de tijd hebben. Dat moet toch haalbaar zijn.quote:Op zondag 14 februari 2021 15:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
geloof niet dat er genoeg gegadigden zijn
Als vrouwen geen brandweerman willen worden kunnen we ze gewoon dwingen.quote:Op zondag 14 februari 2021 16:44 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het gaat om 8 extra vrouwen, waarvoor ze tot 2026 de tijd hebben. Dat moet toch haalbaar zijn.
Dit dus.quote:Op zondag 14 februari 2021 15:20 schreef LXIV het volgende:
Er zijn gewoon een aantal beroepen waar de traditionele, macho man het beste op zijn plaats is. Dat is het zware, moeilijke, vieze, gevaarlijke werk waar je sterk en koelbloedig voor moet zijn.
Er wordt nu gedramd dat het niet goed zou zijn als de meerderheid van die beroepen blanke, heteroseksuele mannen zouden zijn. Waarom niet? Misschien is het wel zowel voor die mannen als voor die beroepen het beste.
Uiteindelijk blijkt ook altijd dat het heel moeilijk is om vrouwen te vinden om voor weinig vies, zwaar en gevaarlijk werk te doen. Die willen wel vaak een man hebben die dat soort werk doet. Zelf werken ze dan in de zorg of de kinderopvang. Letterlijk de helft van mijn collega’s heeft een vrouw uit de zorg, de kinderopvang of het onderwijs.
dat is meer dan de helft van wat ze tot nog toe binnen hebben gekregen en het is niet alsof dit een hele nieuwe wens is van overheid en gemeentenquote:Op zondag 14 februari 2021 16:44 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het gaat om 8 extra vrouwen, waarvoor ze tot 2026 de tijd hebben. Dat moet toch haalbaar zijn.
Dat zou een goede reden voor moslima's zijn om massaal bij de brandweer te solliciteren.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 22:09 schreef Repentless het volgende:
[..]
Makkelijk?
Niemand zegt dat het niet goed is. Als iemand (vrouw of man) bij de brandweer wil en geschikt is voor het vak, prima. Het gaat om het verplichte quotum waartegen geageerd wordt.
Ik word overigens vooral getriggerd door het stukje over reanimatie en medische hulpverlening, in combinatie met "beter begrip voor de samenleving waar we dagelijks voor werken".
Ik gok zomaar dat het in bepaalde kringen (die in een stad als Amsterdam prominenter vertegenwoordigd zijn dan op andere plekken in het land) niet gewenst is dat een vrouw door een man wordt gereanimeerd. Dat betekent namelijk dat je haar op bepaalde plekken moet aanraken en (pre-corona) wellicht zelfs mond-op-mond-beademing moet geven.
Als er dan geen vrouw beschikbaar is om dat te doen (vanwege het huidige extreem lage percentage dat werkzaam is bij de brandweer), zou dat dus betekenen dat je overlevingskansen drastisch worden verminderd.
Ik hoop niet dat dit een reden is, maar het zou me echt niets verbazen.
8 Extra vrouwen? Ze willen toch 33% vrouwen? Op een bestand van 474 brandweerlieden zijn dat pak hem beet 158 vrouwen.quote:Op zondag 14 februari 2021 16:44 schreef Sodemieters het volgende:
Ah, kijk. Nog iemand voor wie het lezen van de OP te moeilijk was.quote:Op zondag 14 februari 2021 21:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
8 Extra vrouwen? Ze willen toch 33% vrouwen? Op een bestand van 474 brandweerlieden zijn dat pak hem beet 158 vrouwen.
Dat had ik gelezen maar dat is het punt helemaal niet, hier gaat het om:quote:Op zondag 14 februari 2021 21:55 schreef Sodemieters het volgende:
Ah, kijk. Nog iemand voor wie het lezen van de OP te moeilijk was.
Die 33% heeft betrekking op mensen die ze nieuw aannemen. Ze hebben nu 2,9% vrouwen op 474 fte en willen doorgroeien naar 4,7 % in 2026. Dat komt neer op ongeveer 8 extra vrouwen (ervan uitgaand dat de totale formatie 474 blijft).
Een derde moet in de toekomst vrouw/ allochtoon zijn. Dat het vooralsnog met de vrijkomende vacatures niet op te lossen is is wat anders.quote:Als het aan de brandweer ligt, is minimaal 33 procent van de nieuwe brandweermensen voor de uitrukdienst een vrouw. Ook moet er minstens een derde van niet-westerse afkomst zijn
quote:Met de beperkte vacatureruimte die we de komende jaren hebben zal het totale percentage niet spectaculair toenemen. Met de huidige vacatureruimte en streefcijfers zal er een toename zijn naar 4,7 procent in 2026.'
Nee, Einstein. Je quote het nota bene zelf: 33% van de nieuwe brandweermensen.quote:Op zondag 14 februari 2021 22:00 schreef AchJa het volgende:
Een derde moet in de toekomst vrouw/ allochtoon zijn. Dat het vooralsnog met de vrijkomende vacatures niet op te lossen is is wat anders.
vrouwen willen ook een helm, dat is al eerder aangetoondquote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:13 schreef kwiwi het volgende:
Ja, vooral niet gewoon de beste kandidaten aannemen ongeacht afkomst. Dit werkt bij de politie ook zo goed.
Je moet niet zo bijdehand doen Copernicus:quote:Op zondag 14 februari 2021 22:08 schreef Sodemieters het volgende:
Nee, Einstein. Je quote het nota bene zelf: 33% van de nieuwe brandweermensen.
telegraafquote:Het streefcijfer bij de brandweer is 33 procent vrouwen en eveneens 33 procent collega’s met niet-westerse achtergrond. Daar is de brandweer nog lang niet. Er werken veertien vrouwen op de beroepskazernes, wat neerkomt op 2,9% van het totaal van 474 beroepsbrandweerlieden.
Panoramaquote:Ze wil namelijk dat er meer vrouwen bij de brandblussers aan de slag gaan. Sterker nog, op de lange termijn moet 33% van de brandweer uit vrouwen bestaan. En 33% moet een niet-westerse afkomst hebben.
Dan is die 4.7% waar jij mee schermt zeker niet het streefcijfer of wel dan?quote:Van de 25.500 brandweerlieden in Nederland is slechts 5 procent vrouw’
Nee, het streefcijfer is 33% van de nieuwe mensen, zoals ik al zei.quote:Op zondag 14 februari 2021 22:25 schreef AchJa het volgende:
Dan is die 4.7% waar jij mee schermt zeker niet het streefcijfer of wel dan?
Lees wat je wil lezen. Een derde allochtoon, een derde vrouw en een derde witmans met privileges. Dat zijn de streefcijfers. Wat voor draai jij daar verder aan wil geven is verder niet mijn probleem.quote:Op zondag 14 februari 2021 22:35 schreef Sodemieters het volgende:
Nee, het streefcijfer is 33% van de nieuwe mensen, zoals ik al zei.
Ik geef er geen draai aan, ik vertel je letterlijk wat er in de OP staat.quote:Op zondag 14 februari 2021 22:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Lees wat je wil lezen. Een derde allochtoon, een derde vrouw en een derde witmans met privileges. Dat zijn de streefcijfers. Wat voor draai jij daar verder aan wil geven is verder niet mijn probleem.
Wat jij verder wil... Ik ga er iig geen welles nietes spelletje van maken.quote:Op zondag 14 februari 2021 22:56 schreef Sodemieters het volgende:
Ik geef er geen draai aan, ik vertel je letterlijk wat er in de OP staat.
Bieden die twee quota een en/en-mogelijkheid? Dus dat als je een zwarte vrouw aanneemt die telt voor het vervullen voor beide quota?quote:Sterker nog, op de lange termijn moet 33% van de brandweer uit vrouwen bestaan. En 33% moet een niet-westerse afkomst hebben.
Dat ljikt me inderdaad de verstandigste optie voor je. Dit ga je niet meer rechtpraten.quote:Op zondag 14 februari 2021 23:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat jij verder wil... Ik ga er iig geen welles nietes spelletje van maken.
Op de eerste vraag: ja, telt dan mee voor beide aspecten.quote:Op zondag 14 februari 2021 23:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Bieden die twee quota een en/en-mogelijkheid? Dus dat als je een zwarte vrouw aanneemt die telt voor het vervullen voor beide quota?
En waarom is de eis "niet-westers" in plaats van "allochtoon"? Is het niet nogal subjectief om een migrant uit Syrie wel, maar eentje uit Oost-Europa niet als bijdragend aan meer diversiteit te zien?
als je ooit 33% vrouw wil hebben moet je beginnen met 33% aan te nemen. Je heb dat niet morgen bereikt. Brandweerlieden werken er over het algemeen hun hele carierre.quote:Op zondag 14 februari 2021 22:35 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nee, het streefcijfer is 33% van de nieuwe mensen, zoals ik al zei.
Dan zijn Halsema en de GL gemeenteraad al lang weg en kan iemand met verstand al deze idiote besluiten weer “ontTrumpen”.quote:Op maandag 15 februari 2021 07:46 schreef RamboDirk het volgende:
oftewel de komende 20 jaar hoef je als witte man niet te rekenen op een functie bij de Amsterdamse brandweer. Prima uitsluiting, een soort apartheid.
Als 33% van de nieuwe mensen bestaat uit allochtone vrouwen, kan nog steeds 67% bestaan uit witte mannen.quote:Op maandag 15 februari 2021 07:46 schreef RamboDirk het volgende:
oftewel de komende 20 jaar hoef je als witte man niet te rekenen op een functie bij de Amsterdamse brandweer. Prima uitsluiting, een soort apartheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |