SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
Dat is hier al meerdere keren uitvoerig besproken.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:50 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Toon mij maar eens aan waarom een avondklok noodzakelijkerwijs moet komen, terwijl er sprake is van dalende besmettingen?
Doodseskaders in geblindeerde busjesquote:Op maandag 18 januari 2021 15:49 schreef Mexicanobakker het volgende: Ik verwacht dat een avondklok nog een grotere groep mensen oplevert die zich niet aan de maatregelen gaat houden.
Avondklok smeekbede.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:54 schreef Grishenko_ het volgende:
Morgen Kamerdebat. Weet iemand wat het onderwerp zal zijn?
Noodzakelijk weet ik niet, daar kan ik niets over zeggen. Ik verwacht wel een sterkere uitleg dan een onderbuikgevoel dat het gaat helpen, of in elk geval een signaal afgeeft.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:52 schreef opreis het volgende:
[..]
Tja hoe omschrijf je noodzakelijk? Ik zou iig wel begrip hebben voor zwaardere maatregelen, welke dan ook. Ondanks dat ik ze ook liever niet heb.
Waarom zou het perse uit de hand moeten lopen? In London gaat het ook prima met een ontzettend goed reproductiegetal.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is hier al meerdere keren uitvoerig besproken.
Waar het op neer komt is dat de angst bestaat dat het totaal weliswaar afneemt, maar dat de B117-variant juist toeneemt. Aangezien het nu in een week of twee is gegroeid van minder dan 5% naar meer dan 10%, is dat een legitieme zorg. Op het moment dat deze variant de overhand neemt, gaat het aantal besmettingen dus weer groeien en daarmee komt er ook meer druk op de zorg, terwijl die het nu toch al zo zwaar hebben.
Daarom wordt er geprobeerd deze periode van lockdown te gebruiken om het aantal besmettingen zoveel mogelijk te laten dalen, zodat er wat marge ontstaat in het geval het weer mis mocht gaan.
OMT-logica: dan moet er ook een weekendklok bij.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:54 schreef quirina het volgende:
Als er een avondklok komt dan gaan mensen in het weekend logeerpartijtjes/pyama parties houden.
Dus..
Niet doen avondklok!
Ja, dat is dus interessant om te volgen. Niemand kan de toekomst voorspellen natuurlijk, maar de schrik zit er wel goed in na het zien van de beelden uit de UK van een paar weken geleden. De Nederlandse ziekenhuizen kunnen een extra golf er niet bij hebben, daarom is men terughoudend denk ik.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:54 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Waarom zou het perse uit de hand moeten lopen? In London gaat het ook prima met een ontzettend goed reproductiegetal.
Maar ik ben het oneens met de achterliggende reden. Er is geen enkel bewijs dat A) de avondklok iets toevoegt en B) de Britse coronavariant daadwerkelijk besmettelijker is. Er wordt gestoeld op aannames zonder wetenschappelijk bewijs.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waar het op neer komt is dat de angst bestaat dat het totaal weliswaar afneemt, maar dat de B117-variant juist toeneemt. Aangezien het nu in een week of twee is gegroeid van minder dan 5% naar meer dan 10%, is dat een legitieme zorg. Op het moment dat deze variant de overhand neemt, gaat het aantal besmettingen dus weer groeien en daarmee komt er ook meer druk op de zorg, terwijl die het nu toch al zo zwaar hebben.
Daarom wordt er geprobeerd deze periode van lockdown te gebruiken om het aantal besmettingen zoveel mogelijk te laten dalen, zodat er wat marge ontstaat in het geval het weer mis mocht gaan. En een van de middelen waar ze nu dus naar kijken om dat te bewerkstelligen is die avondklok, voornamelijk omdat het alternatief is dat mensen hun huis helemaal niet meer uit mogen.
Of een dag-klok.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
OMT-logica: dan moet er ook een weekendklok bij.
Ik denk echt dat je moet ophouden met zeggen dat het in London prima gaat. In de ziekenhuizen gaat het nog steeds niet prima. Het lijkt beter te gaan, en dan is mooi, maar prima is echt van een andere orde.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:54 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Waarom zou het perse uit de hand moeten lopen? In London gaat het ook prima met een ontzettend goed reproductiegetal.
Toch denk ik dat er nog een keer goed naar gekeken moet worden. Het VK heeft met de lockdown die ze nu hebben de R op zijn laagst in 7 maanden gekregen. Daar zitten dus volle maanden met de oude variant in, die makkelijker in te dammen was.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daarom wordt er geprobeerd deze periode van lockdown te gebruiken om het aantal besmettingen zoveel mogelijk te laten dalen, zodat er wat marge ontstaat in het geval het weer mis mocht gaan. En een van de middelen waar ze nu dus naar kijken om dat te bewerkstelligen is die avondklok, voornamelijk omdat het alternatief is dat mensen hun huis helemaal niet meer uit mogen.
Bedankt voor dit inzicht, ik heb het afgezet!quote:Op maandag 18 januari 2021 15:53 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Je kiest er zelf voor om het te lezen/kijken
Dan doordeweekse lockdown pyamacoronalogeerpartijtjes.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
OMT-logica: dan moet er ook een weekendklok bij.
Terughoudend met versoepelen is tot daar aan toe, maar op moment dat de daling ingezet is nog extra verzwaren is gewoon absurd.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat is dus interessant om te volgen. Niemand kan de toekomst voorspellen natuurlijk, maar de schrik zit er wel goed in na het zien van de beelden uit de UK van een paar weken geleden. De Nederlandse ziekenhuizen kunnen een extra golf er niet bij hebben, daarom is men terughoudend denk ik.
Ja, maar gaan meer mensen dat doen dan er anders op bezoek gingen?quote:Op maandag 18 januari 2021 15:54 schreef quirina het volgende:
Als er een avondklok komt dan gaan mensen in het weekend logeerpartijtjes/pyama parties houden.
Dus..
Niet doen avondklok!
Hoekstra had vandaag ook weer een mooiequote:Op maandag 18 januari 2021 15:52 schreef Mansjester het volgende:
Kuipers ook met die walgelijke beeldspraken
"Het is remmen in de bocht terwijl je de bocht aan ziet komen"
Laat me gewoon met rust
Tot nu toe is er maar 1 melding van. Het zou zeker kunnen kloppen dus laten we het hopen. Maar om hier nou meteen vanuit te gaan en alles van tafel te vegen lijkt me wat te risicovol. De komende dagen komt er vast meer nieuws naar buiten.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:54 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Prima vergeleken met de horrorverhalen die voorgesteld werden. En als de berekening van een R van 0,6 klopt dan is prima al helemaal een goede term.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk echt dat je moet ophouden met zeggen dat het in London prima gaat. In de ziekenhuizen gaat het nog steeds niet prima. Het lijkt beter te gaan, en dan is mooi, maar prima is echt van een andere orde.
Ja, ik weet ook niet meer zo goed wat ik moet denken. Voor mijn gevoel spreken de berichten elkaar nogal tegen. Ik ben verder natuurlijk ook helemaal geen wetenschapper ofzo, dus ik neem maar gewoon ter kennisgeving aan wat ik in de media voorbij zie komen.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:56 schreef chratnox het volgende:
[..]
Toch denk ik dat er nog een keer goed naar gekeken moet worden. Het VK heeft met de lockdown die ze nu hebben de R op zijn laagst in 7 maanden gekregen. Daar zitten dus volle maanden met de oude variant in, die makkelijker in te dammen was.
Als de R in het VK nu daadwerkelijk 0,6 is zoals ze inschatten dan hebben ze de perfecte maatregelen genomen tegen deze variant, of is deze variant minder besmettelijk dan gedacht werd.
Perfect uitgelegd, hoe lager je R wordt de komende weken, hoe minder het groot het effect van een dominante UK variant over 4-8 weken..quote:Op maandag 18 januari 2021 15:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de Britse variant simpelweg minder besmettelijker is dan de normale variant.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:56 schreef chratnox het volgende:
[..]
Toch denk ik dat er nog een keer goed naar gekeken moet worden. Het VK heeft met de lockdown die ze nu hebben de R op zijn laagst in 7 maanden gekregen. Daar zitten dus volle maanden met de oude variant in, die makkelijker in te dammen was.
Als de R in het VK nu daadwerkelijk 0,6 is zoals ze inschatten dan hebben ze de perfecte maatregelen genomen tegen deze variant, of is deze variant minder besmettelijk dan gedacht werd.
Dat is dus serieus het alternatief. Een echte lockdown: niemand z'n huis uit, op een handjevol uitzonderingen na.quote:
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat zo is als de maatregelen zo blijven. Ook is er weinig tot geen onderbouwing dat een avondklok daadwerkelijk enig significant effect heeft.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:57 schreef DustPuppy het volgende:
Ik hoor trouwens wel graag van de fervent tegenstanders van de avondklok eventueel andere ideeën over wat we nog zouden kunnen doen als de cijfers (mede door de Britse variant) straks weer gaan stijgen.
De ziekenhuizen liggen nog vol. Dat is niet prima.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Prima vergeleken met de horrorverhalen die voorgesteld werden. En als de berekening van een R van 0,6 klopt dan is prima al helemaal een goede term.
Je kan niet op het bewijs wachten want dat is het te laat mocht het echt zo zijn.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:56 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Maar ik ben het oneens met de achterliggende reden. Er is geen enkel bewijs dat A) de avondklok iets toevoegt en B) de Britse coronavariant daadwerkelijk besmettelijker is. Er wordt gestoeld op aannames zonder wetenschappelijk bewijs.
Ik heb al eens gezegd, dat je misschien eens moet overwegen mensen iets terug te geven, dat wordt natuurlijk afgeknalt door velen.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:57 schreef DustPuppy het volgende:
Ik hoor trouwens wel graag van de fervent tegenstanders van de avondklok eventueel andere ideeën over wat we nog zouden kunnen doen als de cijfers (mede door de Britse variant) straks weer gaan stijgen.
Hebben we nog goede ideeën?
Meer handhaven op de huidige maatregelen (zoals bijvoorbeeld bedrijven die de regels niet naleven)quote:Op maandag 18 januari 2021 15:57 schreef DustPuppy het volgende:
Google het woordje relatief eens.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De ziekenhuizen liggen nog vol. Dat is niet prima.
Een visiteverbod gekoppeld met een vitrage/rolluik/gordijnverbod zodat het leger ook naar binnen kan kijken.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:57 schreef DustPuppy het volgende:
Zijn inmiddels wel al wat meer redenen waarom het aannemelijk is dat het niet uit de hand gaat lopen. Want ze dachten ook dat het vanwege Ierland te rechtvaardigen zou zijn, maar ook dalen de cases gigantisch hard en heeft de WHO al gezegd dat het mede door het mixen van sociale contacten kom.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:58 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Tot nu toe is er maar 1 melding van. Het zou zeker kunnen kloppen dus laten we het hopen. Maar om hier nou meteen vanuit te gaan en alles van tafel te vegen lijkt me wat te risicovol. De komende dagen komt er vast meer nieuws naar buiten.
"Nu versoepelen zou het verkeerde signaal zijn".quote:Op maandag 18 januari 2021 16:00 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik heb al eens gezegd, dat je misschien eens moet overwegen mensen iets terug te geven, dat wordt natuurlijk afgeknalt door velen.
Maar met iets meer over straat mogen, weer in groepjes buiten mogen sporten, de dierentuin, of een andere doorstroomlocatie, het sporten.
Nu is het naar mijn idee zo dat mensen elkaar juist thuis opzoeken omdat er niets anders te doen is, terwijl op de andere plekken dat veel veiliger is.
Agree to disagree dan maar weerquote:Op maandag 18 januari 2021 16:00 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Google het woordje relatief eens.
En wat vind je van de afspraak om verzorgingshuizen niet meer op slot te doen?
De uitleg is toch de angst voor de engelse variant die besmettelijker lijkt te zijn. Er was hier iemand die grafiekjes had met prognoses op basis van een besmettelijkere variant. Als de waarheid ook maar enigzins in de buurt zit dan lijkt een verzwaring me gelegitimeerd (vanuit het oogpunt van de zorg). Social/economische argumenten staan daar waarschijnlijk haaks op en dan is het afwegen welke je belangrijker vind, maar dan nog ga je ook bij een lossere aanpak tegen een probleem aan lopen welke je kosten wat kost wilt voorkomen.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:54 schreef chratnox het volgende:
[..]
Noodzakelijk weet ik niet, daar kan ik niets over zeggen. Ik verwacht wel een sterkere uitleg dan een onderbuikgevoel dat het gaat helpen, of in elk geval een signaal afgeeft.
Ik snap echt dat de lagere cijfers van dit moment geen garantie in de toekomst geven, maar een uitleg van: Als de cijfers blijven zoals ze zijn zitten we op moment x in waakzaam. Als de R verder naar beneden gaat door de avondklok zitten we moment Y in waakzaam.
Indien de B117 variant voet aan de grond krijgt moeten we verder verzwaren naar Z.
Dat merk ik ook inderdaad. Paar weken terug kregen we berichten over een variant die qua R zoveel hoger lag dat hij niet onder de 1 te krijgen was zonder gigantisch ingrijpende maatregelen. Het VK heeft nu gigantisch ingrijpende maatregelen genomen, maar heeft 'm zo ver kunnen indammen dat het reproductiegetal even hoog ligt als hij een paar maanden geleden lag.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, ik weet ook niet meer zo goed wat ik moet denken. Voor mijn gevoel spreken de berichten elkaar nogal tegen. Ik ben verder natuurlijk ook helemaal geen wetenschapper ofzo, dus ik neem maar gewoon ter kennisgeving aan wat ik in de media voorbij zie komen.
Ik ben verder ook helemaal geen fan van zo'n avondklok, ik probeer alleen te begrijpen wat de overwegingen nou zijn.
In de tweede helft van september negeerde de Belgische regering het advies van de virologen. Op dat moment bedroeg het aantal besmettingen ongeveer 1000 per dag, er lagen 500 patienten in het ziekenhuis, waarvan 100 op IC, en er vielen 25 doden per week.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:12 schreef Kickinalfa het volgende:
Als ik het bericht van Hugo leest dat we alles op alles moeten zetten en er geen taboes meer zijn raak ik meer en meer teleurgesteld in het kabinet.
Waar er in maart nog een redelijke ratio leek te zijn tussen maatregelen, perspectief, economie, (persoonlijke) vrijheden en de menselijke maat lijkt nu wel alles overboord gegooid.
Ze nemen enorm veel risico, elke dag dat de lockdown duurt is ronduit rampzalig voor het land. Ze nemen het risico dat de lockdown onnodig lang duurt en dat is verschrikkelijk. Er is geen tijd om de kat uit de boom te kijken. Te laat ingrijpen is beter dan onnodig ingrijpen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:00 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Ik snap je redenatie wel, maar in dit geval nemen ze geen risico naar eerder al te laat te hebben ingegrepen.
Pertinent mee oneens.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Te laat ingrijpen is beter dan onnodig ingrijpen.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat zo is als de maatregelen zo blijven. Ook is er weinig tot geen onderbouwing dat een avondklok daadwerkelijk enig significant effect heeft.
Al die prognoses gebasseerd op onderbuik gevoelens kloppen niet met het beeld wat nu uit UK/Ierland komt. Dus leuk voor iemand om zijn/haar excel kennis bij te schaven, maar niet relevant.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:01 schreef opreis het volgende:
[..]
De uitleg is toch de angst voor de engelse variant die besmettelijker lijkt te zijn. Er was hier iemand die grafiekjes had met prognoses op basis van een besmettelijkere variant. Als de waarheid ook maar enigzins in de buurt zit dan lijkt een verzwaring me gelegitimeerd (vanuit het oogpunt van de zorg). Social/economische argumenten staan daar waarschijnlijk haaks op en dan is het afwegen welke je belangrijker vind, maar dan nog ga je ook bij een lossere aanpak tegen een probleem aan lopen welke je kosten wat kost wilt voorkomen.
Dat klopt. Je vraag is dan ook gebaseerd op foute aannames die ik aanstipquote:Op maandag 18 januari 2021 16:02 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Meer handhaven op drukte overdagquote:Op maandag 18 januari 2021 15:57 schreef DustPuppy het volgende:
Dat zal ook wel meevallen.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:54 schreef quirina het volgende:
Dus..
Niet doen avondklok!
Dat mag. Maar je moet niet vergeten dat 'te laat' heel relatief is. Ziekenhuisopnames volgen op besmettingen. Besmettingen worden bijgehouden. Bij snelle stijging daarvan kan er altijd op tijd gereageerd worden.quote:
quote:Op maandag 18 januari 2021 15:57 schreef KennyPowers het volgende:
Stilte voor de Britse storm Tsunami
Welke onderbuik gevoelens?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:03 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Al die prognoses gebasseerd op onderbuik gevoelens kloppen niet met het beeld wat nu uit UK/Ierland komt.
Personeel moet ook thuis kunnen komen, dus die zullen rond 19u sluiten welicht?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:05 schreef Nia het volgende:
Supermarkten zullen eerder dicht moeten. Een klant is om 19:55 uur nog snel iets komt halen is dan al snel qua tijdstip te laat.
Supermarkten om 19.00u dicht dus waardoor je tussen 4 en 7 achteraan de rij mag aansluitenquote:Op maandag 18 januari 2021 16:05 schreef Nia het volgende:
Supermarkten zullen eerder dicht moeten. Een klant is om 19:55 uur nog snel iets komt halen is dan al snel qua tijdstip te laat.
Balen voor Ad Visser, die zag ik regelmatig hier de supermarkt nog even induiken vlak voor 8'en om wat bier te halenquote:Op maandag 18 januari 2021 16:05 schreef Nia het volgende:
Ja, die grafiekjes had @Schuifpui gemaakt.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:01 schreef opreis het volgende:
[..]
De uitleg is toch de angst voor de engelse variant die besmettelijker lijkt te zijn. Er was hier iemand die grafiekjes had met prognoses op basis van een besmettelijkere variant. Als de waarheid ook maar enigzins in de buurt zit dan lijkt een verzwaring me gelegitimeerd (vanuit het oogpunt van de zorg). Social/economische argumenten staan daar waarschijnlijk haaks op en dan is het afwegen welke je belangrijker vind, maar dan nog ga je ook bij een lossere aanpak tegen een probleem aan lopen welke je kosten wat kost wilt voorkomen.
Nee want dat is werk gerelateerd. Krijgen een bewijsje mee van de werkgever. Of zo iets.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:06 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Personeel moet ook thuis kunnen komen, dus die zullen rond 19u sluiten welicht?
Dat de UK mutatie vele malen besmettelijker is. Al zou die versie nog besmettelijker zijn, wat prima kan. Dan wil dat nog niet zeggen dat die mutatie onbeheersbaar is.quote:
Dat zien de mensen die er daadwerkelijk over gaan dus anders.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zeker bij een zeer lichte versoepeling van het openen van basisscholen. Er is meer dan genoeg ruimte voor.
Dus dan kunnen al die ZZP'ers bewijsjes voor zichzelf uitschrijven. Ideaal.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:07 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Nee want dat is werk gerelateerd. Krijgen een bewijsje mee van de werkgever. Of zo iets.
Er zou sowieso een uitzondering zijn voor mensen die werken.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:06 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Sterker nog, ik zie zakelijke kansen. Ik print wel bewijsjes voor mensen die betalen, hoorquote:Op maandag 18 januari 2021 16:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Dus dan kunnen al die ZZP'ers bewijsjes voor zichzelf uitschrijven. Ideaal.
En dat ben ik met ze oneens. Wat een zinloze post ditquote:Op maandag 18 januari 2021 16:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat zien de mensen die er daadwerkelijk over gaan dus anders.
Terugkeren van boodschappen doen kan toch gewoon een legitieme reden zijn om nog buiten te zijn?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:05 schreef Nia het volgende:
Supermarkten zullen eerder dicht moeten. Een klant die om 19:55 uur nog snel iets komt halen is dan al snel qua tijdstip te laat.
Denk dat de overgrote meerderheid zich er gewoon aan gaat houden. De besmettingsaantallen moeten zo snel mogelijk omlaag.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:54 schreef quirina het volgende:
Dus..
Niet doen avondklok!
Nee, het is helemaal niet zinloos, want wat je zegt is gewoon onjuist. Jij vindt dat er ruimte is voor het openen van de basisscholen, maar de feiten zijn dat de mensen die erover gaan vinden dat dat helemaal niet zo is.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:08 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En dat ben ik met ze oneens. Wat een zinloze post dit
eindelijk pakken ze een keer door....heeft een tijd geduurd !quote:
Ze hebben alleen geen idee hoe die ta handhaven.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:07 schreef capricia het volgende:
Complimenten voor de politie-organisatie. Die hebben zich gewoon voorbereid op een mogelijk scenario. De avondklok.
Vind ik netjes van ze. Dat ze daar snel mee begonnen zijn.
Tuurlijk, 90% kan prima leven om alle nodige zaken voor 20u te doen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Denk dat de overgrote meerderheid zich er gewoon aan gaat houden. De besmettingsaantallen moeten zo snel mogelijk omlaag.
Nog meer drukte dus tussen zes en half acht, hurray!quote:Op maandag 18 januari 2021 16:05 schreef Nia het volgende:
Supermarkten zullen eerder dicht moeten. Een klant die om 19:55 uur nog snel iets komt halen is dan al snel qua tijdstip te laat.
Dat is nog ff wat anders als het niet voorbereid zijn op het beginnen met vaccinaties van Hugo en de rest van dat trieste clubje. Ik kan er alleen maar woest om worden.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:07 schreef capricia het volgende:
Complimenten voor de politie-organisatie. Die hebben zich gewoon voorbereid op een mogelijk scenario. De avondklok.
Vind ik netjes van ze. Dat ze daar snel mee begonnen zijn.
En de mensen die zich niet aan de regels houden gaan dat met een avondklok ook niet doen. Dus wat schiet je er dan mee op.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Denk dat de overgrote meerderheid zich er gewoon aan gaat houden. De besmettingsaantallen moeten zo snel mogelijk omlaag.
dan heb je opeens 10000 man in dienst ?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Sterker nog, ik zie zakelijke kansen. Ik print wel bewijsjes voor mensen die betalen, hoor
Ik lees hier goede tips, ik ben aan de andere kant van Nederland boodschappen wezen doen, en ben dus 3 uur na sluitingstijd nog steeds onderweg.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:09 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Terugkeren van boodschappen doen kan toch gewoon een legitieme reden zijn om nog buiten te zijn?
Avondwandeling met boodschappentas met eerder gekocht pak melk en brood, genot.
Nee want dat is essentieel personeel.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:06 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Drogreden.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, het is helemaal niet zinloos, want wat je zegt is gewoon onjuist. Jij vindt dat er ruimte is voor het openen van de basisscholen, maar de feiten zijn dat de mensen die erover gaan vinden dat dat helemaal niet zo is.
en dan om 23:00 nog buiten lopen ?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:09 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Terugkeren van boodschappen doen kan toch gewoon een legitieme reden zijn om nog buiten te zijn?
Avondwandeling met boodschappentas met eerder gekocht pak melk en brood, genot.
Ik neem de telefoon wel op en doe alsof ik hun baas ben, hoorquote:Op maandag 18 januari 2021 16:10 schreef Predator40 het volgende:
[..]
dan heb je opeens 10000 man in dienst ?
Wat kost dat?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik neem de telefoon wel op en doe alsof ik hun baas ben, hoor
Ik heb een domein dat heet 'Voor de helft BV'. We kunnen het bedrijf wel afstoffen en bewijzen gaan printen? Misschien Eiersnijders BV starten.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgens mij is het punt onze ziekenhuizen nog steeds te vol zitten en dat zorgpersoneel op hun achterste benen loopt. De reguliere zorg loopt ook nog steeds achter. Dus ook vanuit dat oogpunt is een argument om er hopelijk sneller uit te komen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, die grafiekjes had @:Schuifpui gemaakt.
Kijk, indien de cijfers van die grafieken kloppen is het inderdaad noodzakelijk de R onder de 1 te krijgen, en dan is er een verzwaring nodig.
Maar dat is het hele punt hier. In Londen hebben ze de R dus naar 0,6 gedrukt volgens de berichten vandaag. Dat houdt in dat de nieuwe variant ook in te dammen is, en klaarblijkelijk tot vergelijkbare cijfers te krijgen is. De vraag is dan dus of de berekeningen 'goed' waren.
'Ja hallo, Tijn Incorporated, met Tijn zelf'quote:Op maandag 18 januari 2021 16:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
ikwilhardlopen.nlquote:Op maandag 18 januari 2021 16:12 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb een domein dat heet 'Voor de helft BV'. We kunnen het bedrijf wel afstoffen en bewijzen gaan printen? Misschien Eiersnijders BV starten.
Dus vanaf eind deze week dus 2 wijzigingen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:10 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Ja doeiWat een idioterie. Ze zijn wel een beetje de weg kwijt zo nu en dan.
Ookal is de mutatie beheersbaar dan wil dat nog niet zeggen dat er geen argument is voor zwaardere maatregelen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:07 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat de UK mutatie vele malen besmettelijker is. Al zou die versie nog besmettelijker zijn, wat prima kan. Dan wil dat nog niet zeggen dat die mutatie onbeheersbaar is.
Dat is zeker waar, maar naar mijn mening worden de andere afwegingen (zoals wat de nevenschade van een maatregel is) te weinig meegenomen en is het puur: "We moeten verzwaren"quote:Op maandag 18 januari 2021 16:13 schreef opreis het volgende:
[..]
Volgens mij is het punt onze ziekenhuizen nog steeds te vol zitten en dat zorgpersoneel op hun achterste benen loopt. De reguliere zorg loopt ook nog steeds achter. Dus ook vanuit dat oogpunt is een argument om er hopelijk sneller uit te komen.
Het is ook altijd een moeilijke afweging welke maatregelen ten kosten van wat moeten worden ingevoerd. Alleen hanteert iedereen daar andere criteria voor.
Eén ook echt.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:09 schreef Predator40 het volgende:
[..]
eindelijk pakken ze een keer door....heeft een tijd geduurd !
alleen de kerken en verzorgingshuizen nog dicht....dan zijn we erquote:Op maandag 18 januari 2021 16:13 schreef JosMert het volgende:
[..]
Dus vanaf eind deze week dus 2 wijzigingen.
Avondklok dus nog meer één iemand op bezoek.
Ja tenzij de cijfers van de UK variant heel erg mee vallen. HOe gaat het eigenlijk met jouw besmetting Jos? Nog last van? Of alweer helemaal de oude?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:13 schreef JosMert het volgende:
[..]
Dus vanaf eind deze week dus 2 wijzigingen.
Avondklok dus nog meer één iemand op bezoek.
Als B117 niet aanzienlijk besmettelijker is verklaart dat niet waarom het aandeel tov de oude variant zo snel is gestegen in het VK.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
Kijk, indien de cijfers van die grafieken kloppen is het inderdaad noodzakelijk de R onder de 1 te krijgen, en dan is er een verzwaring nodig.
Maar dat is het hele punt hier. In Londen hebben ze de R dus naar 0,6 gedrukt volgens de berichten vandaag. Dat houdt in dat de nieuwe variant ook in te dammen is, en klaarblijkelijk tot vergelijkbare cijfers te krijgen is. De vraag is dan dus of de berekeningen 'goed' waren.
quote:Voor een nieuwe brandfilm van NOC*NSF Sportkoepel zijn wij op zoek naar mensen in de leeftijd 18 - 65 jaar.
Je zal te zien zijn als gast in een kroeg.
Let op: voorafgaand op de set wordt een COVID-19 test afgenomen!
Maandag 25 januari
Tijden nog niet bekend graag de hele dag beschikbaar
Utrecht
Vergoeding:
60 euro inclusief afkoop online en reis/parkeerkosten.
Gewoon lekker verhuizen met paar man, wat kan jou het schelen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:14 schreef alpeko het volgende:
[..]
Eén ook echt.Hoe gaat dat met verhuizen dan? Telt dat ook als bezoek?
Zullen ze alsnog wel een meerderheid voor nodig hebben. Alle ogen gericht op Jetten.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:15 schreef Jor_Dii het volgende:
Morgenavond zal dus wel uitlekken wat dat beraad heeft opgeleverd en dan woensdag/donderdag persco. Dit gaat er gewoon komen (helaas) want men de trein is al lang in gang gezet denk ik.
het gaat om gezellig koffie/biertjes doen met een paar lui bij elkaar, en niet om essentieele zaken zoals verhuizen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:14 schreef alpeko het volgende:
[..]
Eén ook echt.Hoe gaat dat met verhuizen dan? Telt dat ook als bezoek?
Dat de mensen die overdag werken minder bewegingen maken/contacten hebben -> minder verspreiding van het virus.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:10 schreef Caland het volgende:
[..]
En de mensen die zich niet aan de regels houden gaan dat met een avondklok ook niet doen. Dus wat schiet je er dan mee op.
Ja je naait er de mensen die overdag werken weer mee.
Letterlijk niemand wil een avondklok.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:16 schreef Anonymousz het volgende:
Zijn jullie voor of tegen avondklok?
Misschien willen Klaver en Ploumen ook wel helpenquote:Op maandag 18 januari 2021 16:16 schreef Caland het volgende:
[..]
Zullen ze alsnog wel een meerderheid voor nodig hebben. Alle ogen gericht op Jetten.
60 euro voor een hele dag inclusief reiskosten......vetpot hoor !quote:Op maandag 18 januari 2021 16:15 schreef spectrumanalyser het volgende:
quote:
Voor een nieuwe brandfilm van NOC*NSF Sportkoepel zijn wij op zoek naar mensen in de leeftijd 18 - 65 jaar.
Je zal te zien zijn als gast in een kroeg.
Let op: voorafgaand op de set wordt een COVID-19 test afgenomen!
Maandag 25 januari
Tijden nog niet bekend graag de hele dag beschikbaar
Utrecht
Vergoeding:
60 euro inclusief afkoop online en reis/parkeerkosten.
Alleen nog verkoudheidsklachten zoals niezen en verstopte neus en nog wat meer moe. De rest al verleden tijd.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:14 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Ja tenzij de cijfers van de UK variant heel erg mee vallen. HOe gaat het eigenlijk met jouw besmetting Jos? Nog last van? Of alweer helemaal de oude?
Dan veranderen we dus van strategie. Dan gaan we van het overeind houden van de zorg naar elke dode te voorkomen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:13 schreef opreis het volgende:
[..]
Ookal is de mutatie beheersbaar dan wil dat nog niet zeggen dat er geen argument is voor zwaardere maatregelen.
Maar dat is nog van de piek van 80.000 besmettingen per dag.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:59 schreef miss_sly het volgende:
De ziekenhuizen liggen nog vol. Dat is niet prima.
Mooi! Dat is gelukkig bij de meesten zo. Maar niet bij alle (dertigers).quote:Op maandag 18 januari 2021 16:17 schreef JosMert het volgende:
[..]
Alleen nog verkoudheidsklachten zoals niezen en verstopte neus en nog wat meer moe. De rest al verleden tijd.
Corona doet vrij weinig hier met deze gezonde 30’er.
Behalve alle ramptoeristen in dit topic.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Letterlijk niemand wil een avondklok.
Tegen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:16 schreef Anonymousz het volgende:
Of ruimte maken voor de reguliere zorg die al een tijdje niet door kan gaan.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:18 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dan veranderen we dus van strategie. Dan gaan we van het overeind houden van de zorg naar elke dode te voorkomen.
Ik negeer niets. Ik vind dat je nog niet kunt spreken van 'prima' als er nog alle hens aan dek is in London en de ziekenhuizen nog overvol. Dat er een goede trend naar lagere cijfers is over de gehele linie is mooi, maar de situatie op zichzelf is nog steeds problematisch in de ziekenhuizen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:18 schreef Za het volgende:
[..]
Maar dat is nog van de piek van 80.000 besmettingen per dag.
Inmiddels 38.000 per dag, dan kun de ziekenhuizen erbij blijven halen maar dan negeer je een neerwaartse curve die er ook heel anders uit had kunnen zien.
Noem ze eens?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:19 schreef Remco het volgende:
[..]
Behalve alle ramptoeristen in dit topic.
En dat is heilig evangelie ? Dezelfde nensen vonden het dragen van beschermmiddelen onnodig vorig jaar en dat heeft veel levens in de zorginstellingen gekost.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, het is helemaal niet zinloos, want wat je zegt is gewoon onjuist. Jij vindt dat er ruimte is voor het openen van de basisscholen, maar de feiten zijn dat de mensen die erover gaan vinden dat dat helemaal niet zo is.
Mensen die in het ziekenhuis worden opgenomen, kunnen niet de volgende dag weer naar huis. Een golf aan ziekenhuisopnames zorgt ervoor dat de ziekenhuizen het weken daarna nog druk hebben. Daarom moet het aantal opnames eerst flink dalen wil er een beetje lucht komen in de bezetting.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:18 schreef Za het volgende:
[..]
Maar dat is nog van de piek van 80.000 besmettingen per dag.
Inmiddels 38.000 per dag, dan kun de ziekenhuizen erbij blijven halen maar dan negeer je een neerwaartse curve die er ook heel anders uit had kunnen zien.
Dat kan, maar de wereld is te complex dat je dit ooit gaat kunnen voorspellen wat het effect (opbrengst/schade) van iets is en tegen de tijd dat je klaar bent met dat wel uitzoeken voordat je het doorvoert dan zit je weer verder in de shit en zal je nog zwaardere maatregelen met vaak nog complexere gevolgen moeten instellen om dat weer op te lossen. Soms is het ook een beetje roeien met de riemen die je hebt er er het beste van hopen. De vorige keer was de roep dat er te laat werd ingegrepen dus ik snap dat ze het dan dit keer (te) rigoreus doen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:13 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is zeker waar, maar naar mijn mening worden de andere afwegingen (zoals wat de nevenschade van een maatregel is) te weinig meegenomen en is het puur: "We moeten verzwaren"
Een dagopname is een ding. Ondanks dat (ik wacht op zo'n opname) wacht ik al maanden.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mensen die in het ziekenhuis worden opgenomen, kunnen niet de volgende dag weer naar huis. Een golf aan ziekenhuisopnames zorgt ervoor dat de ziekenhuizen het weken daarna nog druk hebben. Daarom moet het aantal opnames eerst flink dalen wil er een beetje lucht komen in de bezetting.
Nee, want ze willen werkende of studerende mensen verbieden om 's avonds nog contact met andere mensen te hebben.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:21 schreef Zwansen het volgende:
Waarom eigenlijk een avondklok en geen samenscholingsverbod? In je eentje wandelen, hardlopen of fietsen doet niemand kwaad. Met een samenscholingsverbod ben je er toch ook? Of is dat juridisch lastiger te handhaven?
Ik gooi hem er nog maar even in, het is niet zo zo dat er een krappe meerderheid tegen de avondklok was.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:16 schreef Caland het volgende:
[..]
Zullen ze alsnog wel een meerderheid voor nodig hebben. Alle ogen gericht op Jetten.
Waarom niet een ochtendklok?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:21 schreef Zwansen het volgende:
Waarom eigenlijk een avondklok en geen samenscholingsverbod? In je eentje wandelen, hardlopen of fietsen doet niemand kwaad. Met een samenscholingsverbod ben je er toch ook? Of is dat juridisch lastiger te handhaven?
Nee?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:18 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dan veranderen we dus van strategie. Dan gaan we van het overeind houden van de zorg naar elke dode te voorkomen.
Jij hebt geen dagopname nodig voor Covidquote:Op maandag 18 januari 2021 16:21 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Een dagopname is een ding. Ondanks dat (ik wacht op zo'n opname) wacht ik al maanden.
Hier ben ik het mee eens. Sterker nog, die activiteiten kunnen een hoop mensen juist net dat beetje extra geven.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:21 schreef Zwansen het volgende:
Ik bedoel dat covidpatiënten niet de volgende dag weer naar huis kunnen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:21 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Een dagopname is een ding. Ondanks dat (ik wacht op zo'n opname) wacht ik al maanden.
Nergens last van kortademigheid enz. Let ook op mijn gezondheid, scheelt al veelquote:Op maandag 18 januari 2021 16:19 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Mooi! Dat is gelukkig bij de meesten zo. Maar niet bij alle (dertigers).
Hoop ook voor je dat je geen lange termijn klachten er aan overhoudt. Je longen ofzo.
noem je mensen die liever sneller minder besmettingen zien en eerder versoepelingen willen, ramptoeristen ?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:19 schreef Remco het volgende:
[..]
Behalve alle ramptoeristen in dit topic.
Leuk en aardig, maar dan had het in het begin van lockdown gedaan moeten worden, nu is het gerommel in de marge, omdat het een keuze is die dan zou komen wanneer de curve al flink afneemt.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:20 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Of ruimte maken voor de reguliere zorg die al een tijdje niet door kan gaan.
Je verteld me niets nieuws.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:20 schreef Tijn het volgende:
Mensen die in het ziekenhuis worden opgenomen, kunnen niet de volgende dag weer naar huis. Een golf aan ziekenhuisopnames zorgt ervoor dat de ziekenhuizen het weken daarna nog druk hebben. Daarom moet het aantal opnames eerst flink dalen wil er een beetje lucht komen in de bezetting.
voor, nu toch alles al dicht is kunnen ze beter doorpakken.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:16 schreef Anonymousz het volgende:
Ah, dat had ik gemist. Dan precies wat jij zegt zo ongeveer.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik bedoel dat covidpatiënten niet de volgende dag weer naar huis kunnen.
En inderdaad, daar worden andere patiënten zoals jij dan de dupe van. Dus het is te hopen dat het aantal besmettingen (en daarmee opnames) flink afneemt, zodat er weer wat ruimte ontstaat om ook niet-covidpatiënten te gaan helpen, want hoe langer dit duurt, hoe vervelender het wordt.
Niemand bestempeld de overvolle ziekenhuizen als prima, come on.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:20 schreef miss_sly het volgende:
Ik negeer niets. Ik vind dat je nog niet kunt spreken van 'prima' als er nog alle hens aan dek is in London en de ziekenhuizen nog overvol. Dat er een goede trend naar lagere cijfers is over de gehele linie is mooi, maar de situatie op zichzelf is nog steeds problematisch in de ziekenhuizen.
Dit zegt echt helemaal niks.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:22 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik gooi hem er nog maar even in, het is niet zo zo dat er een krappe meerderheid tegen de avondklok was.
[ afbeelding ]
Het aantal besmettingen neemt af, maar het percentage B117-variant neemt juist toe. Het is dus alles behalve zeker dat de daling doorzet. En dat is belangrijk, want de daling in het ziekenhuis gaat nog helemaal niet zo hard (vanwege het feit dat mensen die worden opgenomen er langere tijd verblijven). Er is dus nog heel wat daling nodig willen de ziekenhuizen weer wat extra ruimte kunnen bieden.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:24 schreef Za het volgende:
[..]
Het punt is, mensen zijn blij dat de superbesmettelijke variant toch niet zo besmettelijk blijkt, en de curve bijna gehalveerd is, maar wanneer dat uitgesproken wordt blijft Miss Sly maar de ziekenhuisopnames aandragen.
Tegen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:16 schreef Anonymousz het volgende:
Het zegt dat een overgrote meerderheid in november (toen we hoger zaten in de besmettingen en nog geen lockdown hadden) tegen was.quote:
Dat is waar, maar als de variant aanzienlijk besmettelijker is verklaart dat niet waarom de R zo ontzettend laag is nuquote:Op maandag 18 januari 2021 16:15 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Als B117 niet aanzienlijk besmettelijker is verklaart dat niet waarom het aandeel tov de oude variant zo snel is gestegen in het VK.
De nieuwe variant is het grote puzzelstuk.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:28 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het zegt dat een overgrote meerderheid in november (toen we hoger zaten in de besmettingen en nog geen lockdown hadden) tegen was.
Dat kan je niet zomaar in 1 weekje even omdraaien naar een overgrote meerderheid voor mij dunkt.
quote:Op maandag 18 januari 2021 16:26 schreef Za het volgende:
[..]
Niemand bestempeld de overvolle ziekenhuizen als prima, come on.
Het LIJKT met de R goed te gaan, maar in de ziekenhuizen bepaald niet. Dus 'In London gaat het ook prima" is te kort door de bocht.quote:Op maandag 18 januari 2021 15:54 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ierland heeft in de 22 dagen sinds 27 december meer gevallen gehad (86597) dan in de elf maanden ervoor (86129). Logisch dat men dan z'n gedrag aanpast, het psychologisch effect zal meer verschil maken dan het effect dat je van de extra maatregelen kan verwachten. Omdat men zich niet alleen beter aan de regels houdt, maar ook omdat velen zich strikter zullen gedragen dan de regels voorschrijven. Er zal ook minder toleratie zijn voor degenen die de regels overtreden, en meer sociale druk om elk contact te vermijden, ook contacten die volgens de richtlijn toegelaten zijn.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:03 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Al die prognoses gebasseerd op onderbuik gevoelens kloppen niet met het beeld wat nu uit UK/Ierland komt. Dus leuk voor iemand om zijn/haar excel kennis bij te schaven, maar niet relevant.
En dat komt omdat het met de besmettingen zo slecht ging in december. Minder besmettingen = op termijn minder ziekenhuisopnames.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[..]
Het LIJKT met de R goed te gaan, maar in de ziekenhuizen bepaald niet. Dus 'In London gaat het ook prima" is te kort door de bocht.
Nee, het lijkt zo tegenstrijdig allemaal. Heel benieuwd naar betere infoquote:Op maandag 18 januari 2021 16:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is waar, maar als de variant aanzienlijk besmettelijker is verklaart dat niet waarom de R zo ontzettend laag is nu
Dat hoef je niet telkens te herhalen, want niemand ontkent dat minder besmettingen op termijn minder ziekenhuizen betekent. Maar NU OP DIT MOMENT gaat het niet prima in de ziekenhuizen. Dat is wat ik zei.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En dat komt omdat het met de besmettingen zo slecht ging in december. Minder besmettingen = op termijn minder ziekenhuisopnames.
Waarom moeten we dit elke keer weer herhalen?
Maar alsnog zegt het niks omdat het nogmaals ter stemming moet worden gebracht, andere context, andere situatie, andere indiener.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:28 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het zegt dat een overgrote meerderheid in november (toen we hoger zaten in de besmettingen en nog geen lockdown hadden) tegen was.
Dat kan je niet zomaar in 1 weekje even omdraaien naar een overgrote meerderheid voor mij dunkt.
Vind je het een goed idee om de afspraak aan te houden dat de verzorgingshuizen niet meer dicht moeten?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat hoef je niet telkens te herhalen, want niemand ontkent dat minder besmettingen op termijn minder ziekenhuizen betekent. Maar NU OP DIT MOMENT gaat het niet prima in de ziekenhuizen. Dat is wat ik zei.
De situatie heden in de ziekenhuizen is een gevolg van de besmettingen ergens begin januari.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:27 schreef Tijn het volgende:
Het aantal besmettingen neemt af, maar het percentage B117-variant neemt juist toe. Het is dus alles behalve zeker dat de daling doorzet. En dat is belangrijk, want de daling in het ziekenhuis gaat nog helemaal niet zo hard (vanwege het feit dat mensen die worden opgenomen er langere tijd verblijven). Er is dus nog heel wat daling nodig willen de ziekenhuizen weer wat extra ruimte kunnen bieden.
Precies dus nemen we nog maar meer maatregelen om te zorgen dat je het overgebleven draagvlak compleet wegneemtquote:Op maandag 18 januari 2021 16:29 schreef D_A het volgende:
[..]
De nieuwe variant is het grote puzzelstuk.
ik heb deze eens nagebouwd adhv het voorbeeld van @Schuifpui en dan met de data die gisteren bekend was;quote:Op maandag 18 januari 2021 16:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, ff volhouden, we moeten even een extra zetje geven.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:34 schreef Elan het volgende:
Straks mag je ook nog naar één gast ontvangen, dit zal niet door gaan toch?
Dan mag een alleenstaande wel op visite bij zijn ouders maar niet andersom, technisch gezien.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:34 schreef Elan het volgende:
Alsof dit voor jou enige impact heeftquote:Op maandag 18 januari 2021 16:34 schreef Elan het volgende:
Ff volhouden nog..quote:Op maandag 18 januari 2021 16:35 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, ff volhouden, we moeten even een extra zetje geven.
Hugo schijnt vandaag letterlijk weer gezegd te hebben 'dat we het virus eronder moeten krijgen'.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:36 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Ff volhouden nog..
Was je handen stuk..
Licht aan het eind van de tunnel..
...insert diepe diepe zucht...
We moeten echt nog even doorzetten.
Je weet best dat deze user niet refereerde aan overvolle ziekenhuizen, maar de neerwaartse curve.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:29 schreef miss_sly het volgende:
Het LIJKT met de R goed te gaan, maar in de ziekenhuizen bepaald niet. Dus 'In London gaat het ook prima" is te kort door de bocht.
Volgens mij hebben we een weddenschap onderling..quote:Op maandag 18 januari 2021 16:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Hugo schijnt vandaag letterlijk weer gezegd te hebben 'dat we het virus eronder moeten krijgen'.
Achter de voordeur is niet te handhaven, dus dat blijven dringende adviezen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:34 schreef Elan het volgende:
Je doet het voor hen:quote:Op maandag 18 januari 2021 16:36 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Ff volhouden nog..
Was je handen stuk..
Licht aan het eind van de tunnel..
...insert diepe diepe zucht...
We moeten echt nog even doorzetten.
Mag je moeder geen vriendin meer meenemen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:36 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Alsof dit voor jou enige impact heeft
Zeker weten dat het door gaat.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:34 schreef Elan het volgende:
40-45quote:Op maandag 18 januari 2021 16:39 schreef Caland het volgende:
Hoeveel kantjes wordt het lijstje uitzonderingssituaties trouwens voor die avondklok?
Die man doet sinds afgelopen maart niks anders, net zoals Gommers.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:37 schreef THEFXR het volgende:
Ik vind dat Kuipers overdrijft, hij begon al bij 500 ic bedden te roepen en nu roept ie dat het weer vastloop tussen maart en april. heeft die man een glazen bol ofzo?
Om te janken toch.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:39 schreef zoost het volgende:
[..]
Je doet het voor hen:
De gemiddelde leeftijd van overleden mannen bij wie Covid-19 was vastgesteld, is 79,7 jaar. Vrouwen die stierven aan de ziekte waren gemiddeld 83,8 jaar. Dat is ongeveer in lijn met de gemiddelde levensverwachting van Nederlanders.
Inderdaad, neem ook aan dat mensen dat advies niet gaan opvolgen. Want vaak komen mensen toch samen met hun partner op bezoek. Dan kun je wellicht beter nog een sociale bubbel invoeren zoals andere landen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:39 schreef Piles het volgende:
[..]
Achter de voordeur is niet te handhaven, dus dat blijven dringende adviezen.
Daarom werkt een avondklok ook makkelijker, dat kun je handhaven.
Precies, neigt steeds mee naar absurditeit.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:36 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dan mag een alleenstaande wel op visite bij zijn ouders maar niet andersom, technisch gezien.
Waarom gaat het altijd alleen maar pver de leeftijd van de doden bij mensen die de boel open willen gooien.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:39 schreef zoost het volgende:
[..]
Je doet het voor hen:
De gemiddelde leeftijd van overleden mannen bij wie Covid-19 was vastgesteld, is 79,7 jaar. Vrouwen die stierven aan de ziekte waren gemiddeld 83,8 jaar. Dat is ongeveer in lijn met de gemiddelde levensverwachting van Nederlanders.
Mijn zus heeft pasje met werkgeversverklaring (thuiszorg). Die ontheffing is bekend bij de gemeente.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:42 schreef capricia het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat voor papiertje je bij je moet hebben buiten, straks na 20.00 uur.
Ook zo'n autocertificaat als in andere landen?
Maar de lokale snackbar moet straks dus ook dat soort bewijsjes gaan uitgeven, dat wordt leuk.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Mijn zus heeft pasje met werkgeversverklaring (thuiszorg). Die ontheffing is bekend bij de gemeente.
Okay. Dus de werkgevers moeten akkoord gaan, als je zoiets wil..quote:Op maandag 18 januari 2021 16:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Mijn zus heeft pasje met werkgeversverklaring (thuiszorg). Die ontheffing is bekend bij de gemeente.
Nu nog even kijken wat voor capriolen we moeten uithalen om een lijntje te kunnen fitten in de afnemende curve in nota bene het land van origine.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:35 schreef Fukushima het volgende:
[..]
ik heb deze eens nagebouwd adhv het voorbeeld van @:schuifpui en dan met de data die gisteren bekend was;
- 10% britse variant
- 5500 totaal
- 40% besmettelijker:
[ afbeelding ]
link voor de liefhebber om zelf te spelen met de data
Ik flash gewoon m'n supermarktoutfit die ik nog aan heb.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:42 schreef capricia het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat voor papiertje je bij je moet hebben buiten, straks na 20.00 uur.
Ook zo'n autocertificaat als in andere landen?
Woei, einde Corona, einde maatregelenquote:Op maandag 18 januari 2021 16:46 schreef Noordzijde het volgende:
De ziekteverschijnselen, zegt Zuidema, zijn milder dan bij mensen die in het voorjaar besmet raakten met het virus. “We zien dat de bewoners minder ziek zijn. Ze hebben minder hoge koorts en zijn minder benauwd. Ook het hoesten is minder erg.”
Ik begin het vermoeden/hoop te krijgen dat dit af gaat zwakken naar een verkoudheidsvirus.
Gewoon MC Donalds pakje aantrekken als je straks een avondje wilt snuiven met wat maten.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Maar de lokale snackbar moet straks dus ook dat soort bewijsjes gaan uitgeven, dat wordt leuk.
Linkje?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:46 schreef Noordzijde het volgende:
De ziekteverschijnselen, zegt Zuidema, zijn milder dan bij mensen die in het voorjaar besmet raakten met het virus. “We zien dat de bewoners minder ziek zijn. Ze hebben minder hoge koorts en zijn minder benauwd. Ook het hoesten is minder erg.”
Ik begin het vermoeden/hoop te krijgen dat dit af gaat zwakken naar een verkoudheidsvirus.
Is dat die dokter van gisteren bij die protesten?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:46 schreef Noordzijde het volgende:
Die hebben vast een printertje voor administratie enzoquote:Op maandag 18 januari 2021 16:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Maar de lokale snackbar moet straks dus ook dat soort bewijsjes gaan uitgeven, dat wordt leuk.
quote:Op maandag 18 januari 2021 16:47 schreef _serial_ het volgende:
Iemand nog een thuisbezorgd jas kopen?
https://www.marktplaats.n(...)html?previousPage=lr
We willen een dalende lijn, geen rechte stabiele...quote:Op maandag 18 januari 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Gewoon MC Donalds pakje aantrekken als je straks een avondje wilt snuiven met wat maten.
quote:Op maandag 18 januari 2021 16:47 schreef _serial_ het volgende:
Iemand nog een thuisbezorgd jas kopen?
https://www.marktplaats.n(...)html?previousPage=lr
Van de britse variant of de normale?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:46 schreef Noordzijde het volgende:
Is het eigenlijk bekend wat de leeftijd e.d. van de opgenomen mensen op dit moment is?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:43 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Waarom gaat het altijd alleen maar pver de leeftijd van de doden bij mensen die de boel open willen gooien.
Overbelasten van de zorg, mensen die in het ziekenhuis komen of zij die nu nog met klachten lopen hoor je ze dan niet over.
Petje op en een lege pizzadoos op je bagagedrager.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Gewoon MC Donalds pakje aantrekken als je straks een avondje wilt snuiven met wat maten.
Deze reeks helpt mij juist wel een beetje merk ik. Toch een manier om de frustratie die ik ervaar om te zetten in dialogen met users hier. Ben al regelmatig tot andere inzichten gekomen wat me op dat moment dan best helpt.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:44 schreef Questular het volgende:
Als corona je niet depressief maakt dan is het de toon in dit topic wel![]()
Wat betekent dat ze dus jaren te vroeg overlijden.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:39 schreef zoost het volgende:
[..]
Je doet het voor hen:
Dat is al de hele tijd zo hoor. Maar dan met kinderen ergens heen mag niet, maar opa&oma thuis uitnodigen welquote:Op maandag 18 januari 2021 16:36 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dan mag een alleenstaande wel op visite bij zijn ouders maar niet andersom, technisch gezien.
Hoezo?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:50 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wat betekent dat ze dus jaren te vroeg overlijden.
Nee het was totaal niet kort door de bocht:quote:Op maandag 18 januari 2021 16:29 schreef miss_sly het volgende:
quote:Op maandag 18 januari 2021 15:54 schreef Anton91 het volgende:
Waarom zou het perse uit de hand moeten lopen? In London gaat het ook prima met een ontzettend goed reproductiegetal .
Jaren???quote:Op maandag 18 januari 2021 16:50 schreef VoMy het volgende:
[..]
Rivmquote:Op maandag 18 januari 2021 16:48 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Is het eigenlijk bekend wat de leeftijd e.d. van de opgenomen mensen op dit moment is?
Oh oke, ik zou het niet weten, ik ga echt niet elke keer de koppen tellen bij een visite.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:51 schreef Piles het volgende:
[..]
Dat is al de hele tijd zo hoor. Maar dan met kinderen ergens heen mag niet, maar opa&oma thuis uitnodigen wel
Ja, maar je moet niet de jonge mensen die overlijden vergeten. Die balanceert die gemiddelde leeftijd natuurlijk.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:52 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Jaren???
Wat is de gemiddelde leeftijd voor een man? 80 jaar? En een vrouw 81?
De gemiddelde levensverwachting van een man van 80 was 8.49 jaar in 2019, voor een vrouw was het 10.04 jaar.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:39 schreef zoost het volgende:
[..]
Je doet het voor hen:
quote:Op maandag 18 januari 2021 16:39 schreef zoost het volgende:
[..]
Je doet het voor hen:
Eigenlijk doen we het misschien nog wel meer voor de generatie daaronder die in het ziekenhuis en op de IC belandt en daarmee onze zorg compleet doet instorten zonder strenge maatregelen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:41 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Om te janken toch.
Ik snap wel dat elk leven telt, maar toch is het wrang.
Hebben we die cijfers ook voor de IC?quote:
Gommers gaf nog info over het opschalen van bedden enzo, Kuipers lijkt aan fearmongering te doen.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:40 schreef JosMert het volgende:
[..]
Die man doet sinds afgelopen maart niks anders, net zoals Gommers.
Mensen die de 80 halen hebben nog een gemiddelde levensverwachting van bijna 10 jaar.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:52 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Jaren???
https://opendata.cbs.nl/s(...)ed/table?fromstatwebquote:Op maandag 18 januari 2021 16:52 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Jaren???
Denk even na alsjeblieft. De levensverwachting van een man die al 80 is, is natuurlijk niet 80quote:Op maandag 18 januari 2021 16:52 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Jaren???
https://www.stichting-nice.nlquote:Op maandag 18 januari 2021 16:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hebben we die cijfers ook voor de IC?
Welke jonge mensen? Er zijn 4 mensen overleden in mijn leeftijdscategorie, waarvan iedereen onderliggend lijden had. (Meeste kanker of een andere ernstige ziekte)quote:Op maandag 18 januari 2021 16:53 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja, maar je moet niet de jonge mensen die overlijden vergeten. Die balanceert die gemiddelde leeftijd natuurlijk.
Dus een gezonde bejaarde wordt een stuk ouder dan de gemiddelde leeftijd.
https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jspquote:Op maandag 18 januari 2021 16:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Jonge / jongere mensen. 60-ers bijvoorbeeld. Maar de rest hierboven legt het beter uitquote:Op maandag 18 januari 2021 16:57 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Welke jonge mensen? Er zijn 4 mensen overleden in mijn leeftijdscategorie, waarvan iedereen onderliggend lijden had. (Meeste kanker of een andere ernstige ziekte)
Heb je daar een bron van? Gaat denk ik om de categorie 30-34 of 35-9 jaar dus.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:57 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Welke jonge mensen? Er zijn 4 mensen overleden in mijn leeftijdscategorie, waarvan iedereen onderliggend lijden had. (Meeste kanker of een andere ernstige ziekte)
Dat zal best, maar die beste man of vrouw heeft al een ontzettend mooi leven gehad en volgens mij sterven er alsnog erg veel mensen op 80-jarige leeftijd.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Denk even na alsjeblieft. De levensverwachting van een man die al 80 is, is natuurlijk niet 80
Staat op de RIVM-website, inderdaad 30-34 jarigenquote:Op maandag 18 januari 2021 16:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van? Gaat denk ik om de categorie 30-34 of 35-9 jaar dus.
Let niet op de tekst. De afbeeldingen zijn wel interessant. En de bron staat er ook bij:quote:Op maandag 18 januari 2021 16:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ah yes Mir komt weer even vertellen dat bejaarden eigenlijk niets te willen hebben maar gewoon dood moeten gaan #dorhout weet je welquote:Op maandag 18 januari 2021 17:00 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Dat zal best, maar die beste man of vrouw heeft al een ontzettend mooi leven gehad en volgens mij sterven er alsnog erg veel mensen op 80-jarige leeftijd.
Nee, maar je sloopt door deze maatregelen ontzettend veel andere mensen. En dan vooral door zo iets onnodigs als een avondklok. Als iets nergens op slaat is het dat wel.
Dat begrijp ik ook niet helemaal inderdaad.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:21 schreef Zwansen het volgende:
Daar zie je toch wel een iets ander beeld, dat ook wel overeenkomt met wat je verwacht gezien de zwaarte van een IC-opname. Beduidend minder mensen van boven de 80 en de grootste groep is 60-69.quote:Op maandag 18 januari 2021 16:57 schreef VoMy het volgende:
[..]
https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jsp
Omdat dit virus zich merkwaardig gedraagt. Je gaat eraan dood op de leeftijd dat iedereen dan (gemiddeld) dood gaat. Er is nauwelijks oversterfte te zien (gecorrigeerd voor vergrijzing en bevolkingsomvang _ ondersterfte van 2019). Kortom het lijkt wel de normale griep (qua effect op de gezondheid).quote:Op maandag 18 januari 2021 16:43 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Waarom gaat het altijd alleen maar pver de leeftijd van de doden bij mensen die de boel open willen gooien.
Overbelasten van de zorg, mensen die in het ziekenhuis komen of zij die nu nog met klachten lopen hoor je ze dan niet over.
Ja dat ze overleden zijn maar niet of ze allemaal onderliggend lijden hadden of niet.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:00 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Staat op de RIVM-website, inderdaad 30-34 jarigen
15-20k oversterfte is nauwelijks oversterfte?quote:Op maandag 18 januari 2021 17:02 schreef zoost het volgende:
[..]
Omdat dit virus zich merkwaardig gedraagt. Je gaat eraan dood op de leeftijd dat iedereen dan (gemiddeld) dood gaat. Er is nauwelijks oversterfte te zien (gecorrigeerd voor vergrijzing en bevolkingsomvang _ ondersterfte van 2019). Kortom het lijkt wel de normale griep (qua effect op de gezondheid).
Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou best kunnen dat de gezondheid zorg in een tunnelvisie zit en heel veel patiënten opneemt die ook thuis deze infectie zouden kunnen overleven (en bij een gewone griep, gewoon 3 weken onder de wol gaan)
Gemiddelde Leeftijd opname in ziekenhuis corona patiënten:
Eerste golf: 67 jaar
Tweede golf: 63 jaar
Of mensen worden eerder naar het ziekenhuis verwezen of covid wordt ernstiger.
Al met al vind ik het een raar virus. Je gaat er niet vroeger dood aan (gemiddeld) en er is ook niet tot nauwelijks oversterfte.
[ afbeelding ]
We hebben de maatregelen ook niet echt voor een paar oudjes.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:00 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Dat zal best, maar die beste man of vrouw heeft al een ontzettend mooi leven gehad en volgens mij sterven er alsnog erg veel mensen op 80-jarige leeftijd.
Nee, maar je sloopt door deze maatregelen ontzettend veel andere mensen. En dan vooral door zo iets onnodigs als een avondklok. Als iets nergens op slaat is het dat wel.
Dat gaat mijn pet te boven. Leg uitquote:Op maandag 18 januari 2021 16:50 schreef VoMy het volgende:
[..]
Die 80ers sterven in een verzorgingshuis of thuis.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:00 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Dat schijnt te maken te hebben met het feit dat op die leeftijd mensen niet zo snel meer worden opgenomen in een ziekenhuis maar uiteindelijk thuis of in een tehuis sterven.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar zie je toch wel een iets ander beeld, dat ook wel overeenkomt met wat je verwacht gezien de zwaarte van een IC-opname. Beduidend minder mensen van boven de 80 en de grootste groep is 60-69.
Gemiddeld 66 op de IC.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar zie je toch wel een iets ander beeld, dat ook wel overeenkomt met wat je verwacht gezien de zwaarte van een IC-opname. Beduidend minder mensen van boven de 80 en de grootste groep is 60-69.
Maar het ging nu juist om het verschil in leeftijdsopbouw tussen IC en reguliere ziekenhuisopname.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:06 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Dat schijnt te maken te hebben met het feit dat op die leeftijd mensen niet zo snel meer worden opgenomen in een ziekenhuis maar uiteindelijk thuis of in een tehuis sterven.
Ja, helaas sterven er ook mensen aan de griep die voorheen hartstikke gezond waren. En ja, die gevallen ken ik ook. Of een andere besmettelijke ziekte zoals TBC.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:03 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja dat ze overleden zijn maar niet of ze allemaal onderliggend lijden hadden of niet.
Tijdens de eerste golf is wel iemand van 29 jaar overleden die geheel gezond was.
https://www.ad.nl/binnenl(...)aan-corona~a9a56461/
Hoeveel 80+ liggen er ook alweer in het ziekenhuis en hoeveel zijn er opgenomen? Volgens mij waren het er nog zo'n 5000.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Die 80ers sterven in een verzorgingshuis of thuis.
Die overspoelen de zorg en de IC's niet.
En dat met maatregelen idd. Maar goed, soms lijkt het er hier wel op dat steeds dezelfde mensen zeggen dat het allemaal wel meevalt maar dan onder een andere naam. Geen zin meer om het uit te leggen.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:04 schreef Momo het volgende:
[..]
15-20k oversterfte is nauwelijks oversterfte?
Als ik de grafieken zo zie, rond 63-65 is gemiddeld in het ziekenhuis.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar het ging nu juist om het verschil in leeftijdsopbouw tussen IC en reguliere ziekenhuisopname.
Ongeveer 500 als ik zo kijk, waarvan bijna geen op de IC.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:08 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Hoeveel 80+ liggen er ook alweer in het ziekenhuis en hoeveel zijn er opgenomen? Volgens mij waren het er nog zo'n 5000.
Op maandag 18 januari 2021 17:02 schreef zoost het volgende:
Ja maar veel 75 a 80 plussers komen al niet eens meer op de IC omdat ze dan nooit meer volledig herstellen. Die laten ze dan maar gaan........ Erg treurig, maar wel logisch.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Als ik de grafieken zo zie, rond 63-65 is gemiddeld in het ziekenhuis.
En 66 op de IC.
Ja. Eens.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:11 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Ja maar veel 75 a 80 plussers komen al niet eens meer op de IC omdat ze dan nooit meer volledig herstellen. Die laten ze dan maar gaan........ Erg treurig, maar wel logisch.
gecorrigeerd voor vergrijzing en bevolkingsomvang & ondersterfte van 2019 valt de oversterfte inderdaad enorm mee.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:04 schreef Momo het volgende:
[..]
Klopt dit is een gebed zonder einde op deze manier.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:08 schreef craziness het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)-in-maart~aec212e32/
"LIVE | Aantal infecties zakt tot 4822, maar OMT vreest voor nieuwe golf in maart"
CoronavirusTussen zondagochtend en maandagochtend zijn 4822 positieve coronatests geregistreerd. Dat is het laagste aantal sinds 1 december. Het Outbreak Management Team (OMT) vreest echter voor nieuwe golf in maart. ,,De voorspelling is dat bij gelijkblijvende omstandigheden door het grotere aandeel van de nieuwe variant – ook door daling van de ‘oude’ variant – de huidige afname in aantal infecties, ziekenhuisopnames en IC-opnames zal stagneren en daarna in maart zal omslaan in een nieuwe toename.” Ook vandaag volgen we alle ontwikkelingen rond het virus in ons liveblog. Het nieuws van de afgelopen dagen lees je hier terug.
---
Het nieuwe normaal
Zodra de dodelijke, allesvernietigende Britse variant weg is, zal er sowieso een nóg dodelijkere variant opduiken! Oh nee, de Duitse variant! De Russische variant! Mutatie van de Britse en Zimbabwaanse Variant!
Niet versteld staan als dit nog jaren gaat duren!
Nogmaals, dit is de oversterfte met maatregelen. Die 20k kan je x5 doen (schatting van mezelf) zonder die maatregelen.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:12 schreef zoost het volgende:
[..]
gecorrigeerd voor vergrijzing en bevolkingsomvang & ondersterfte van 2019 valt de oversterfte inderdaad enorm mee.
Vraag over de oversterfte. Normaal hebben we de griep met ong 6.5k doden per jaar. Maar daar zijn nu amper doden door omdat de corona maatregelen perfect werken tegen de griep.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:04 schreef Momo het volgende:
[..]
Tegen de tijd dat de ziekenhuizen leeg van Covid zijn, zijn de maatregelen ook onhoudbaar.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:13 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Klopt dit is een gebed zonder einde op deze manier.
Nou ja, dat kun je natuurlijk niet zo maar concluderen. De sterfte door corona kan heel bot gezegd ook 'vervangingsterfte' zijn in de zin dat mensen die nu overlijden door corona anders waren overleden aan griep. Maar dat je ondanks vrij draconische maatregelen toch nog zo'n forse oversterfte hebt geeft wel aan dat 'het is maar een griepje' niet echt ergens op slaat in ieder geval.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:14 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Vraag over de oversterfte. Normaal hebben we de griep met ong 6.5k doden per jaar. Maar daar zijn nu amper doden door omdat de corona maatregelen perfect werken tegen de griep.
Kunnen we dan stellen dat de oversterfte door corona nog ruimer is dan de geschatte oversterfte op dit moment?
Het is een beetje ingewikkeld omdat levensverwachting een vaag concept is. Als iedere 83-jarige vrouw nu zou sterven, dan doet dat wel degelijk iets met de gemiddelde levensverwachting: die gaat omlaag. In de gemiddelde levensverwachting van mensen zit namelijk dat een groot deel van de 83-jarige vrouwen ouder wordt dan 83.quote:
Hoe valt het in godsnaam mee dat er meer dan 15.000 mensen dan normaal zijn overleden, ondanks alle maatregelen en een zeer licht griepseizoen?quote:Op maandag 18 januari 2021 17:12 schreef zoost het volgende:
[..]
gecorrigeerd voor vergrijzing en bevolkingsomvang & ondersterfte van 2019 valt de oversterfte inderdaad enorm mee.
De meeste maatregelen treffen gezonde (niet kwetsbare) mensen. In veel van de verpleegtehuizen ging het virus helaas gewoon rond. Het is maar net de vraag wat het effect is van de maatregelen. Volgens Gommers & Co, zijn ze niet effectief want niemand houdt zich er aan.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:13 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Nogmaals, dit is de oversterfte met maatregelen. Die 20k kan je x5 doen (schatting van mezelf) zonder die maatregelen.
Wanneer komen ze met het voorstel om preventief te gaan ruimen?quote:Op maandag 18 januari 2021 17:17 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ja ze gaan nu echt helemaal apeshit.
Eind januari zou het ook hel en verdoemenis worden volgens zijn modelletjes als we kerst en oud&nieuw niet hadden verboden. Is niks van terug te zien.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:18 schreef popje het volgende:
Zucht Kuipers met zijn dagelijkse praatje; 'Kuipers wil zo snel mogelijk een avondklok vanwege Britse variant'
Maar in de ogen van Kuipers kan Nederland het zich niet veroorloven om risico's te nemen bij alle onzekerheid die er nog is rond de meer besmettelijke Britse variant. Je meot als het ware al remmen op het moment dat je de bocht in de verte aan ziet komen.
Mag ik even een barfbag voor deze weer gruwelijk kansloze beeldspraak?
Gebeurt dat niet, dan zouden we in maart op een IC-bezetting van 1750 uitkomen... Dus met avondklok wordt dat zeker weten voorkomen? Nee dat weten we niet maar misschien gaat het wel een beetje helpen...
Het lijkt wel een soort herhalend patroon; elke keer dat er een daling plaatsvindt roepen Kuipers en Gommers 'over een aantal weken is het code zwart en een piek', dus er moeten nog meer maatregelen bij. Paniek paniek!
Iedereen gaat dood!
Ja hallo. Omdat er een lockdown is ingesteld, is dat dus voorkomen. Maar desalniettemin was het pompen of verzuipen in de ziekenhuizen.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:20 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Eind januari zou het ook hel en verdoemenis worden volgens zijn modelletjes als we kerst en oud&nieuw niet hadden verboden. Is niks van terug te zien.
Wees blij dat het met de maatregelen die er waren voor Kerst en O&N tot deze cijfers is geblevenquote:Op maandag 18 januari 2021 17:20 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Eind januari zou het ook hel en verdoemenis worden volgens zijn modelletjes als we kerst en oud&nieuw niet hadden verboden. Is niks van terug te zien.
Aw dus ook nog eens een maximaal 15KM bewegen verbod.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:19 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Oei oei oei. Dit echt K met P. Ik hoop echt zo dat snel blijkt/bevestigd wordt dat die besmettelijkheid van de UK variant wel meevalt. Laat het nu aub 1 x meezitten!
Dit is wat de corona-skeptici altijd over het hoofd zien. We hebben op verschillende plekken in de wereld gezien hoe hard de sterfte toeneemt als de zorg daadwerkelijk overbelast is: dan sterven er ineens mensen die bij een adequate ziekenhuis behandeling het wel overleefd zouden hebben. Door de maatregelen is de oversterfte nihil en dat is ook precies de bedoeling: dat er niet meer mensen onnodig doodgaan dan normaal. Het is een teken dat we op dat vlak een voldoende scoren. Kan het beter? Ja ongetwijfeld. Maar wijzen naar de oversterfte als argument dat de maatregelen niet nodig zijn is ridicuul.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:13 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Nogmaals, dit is de oversterfte met maatregelen. Die 20k kan je x5 doen (schatting van mezelf) zonder die maatregelen.
Ja. Eens.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:19 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Oei oei oei. Dit echt K met P. Ik hoop echt zo dat snel blijkt/bevestigd wordt dat die besmettelijkheid van de UK variant wel meevalt. Laat het nu aub 1 x meezitten!
Kijk even mee naar dit plaatje. De oversterfte in 2020 is ongeveer de ondersterfte in 2019.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hoe valt het in godsnaam mee dat er meer dan 15.000 mensen dan normaal zijn overleden, ondanks alle maatregelen en een zeer licht griepseizoen?
Dat zijn zes watersnoodrampen bij elkaar, man. Valt mee
Behalve dat-ie dus helemaal niet nihil is, maar +15.000.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:22 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Door de maatregelen is de oversterfte nihil
Nee we moesten nog strenger ingrijpen volgens de beste meneer. 30 december: https://www.bnr.nl/nieuws(...)e-zwart-eind-januariquote:Op maandag 18 januari 2021 17:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja hallo. Omdat er een lockdown is ingesteld, is dat dus voorkomen. Maar desalniettemin was het pompen of verzuipen in de ziekenhuizen.
quote:Op maandag 18 januari 2021 17:22 schreef D_A het volgende:
[..]
Wees blij dat het met de maatregelen die er waren voor Kerst en O&N tot deze cijfers is gebleven
Maar da's niet gedaan door de overheid.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:23 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Nee we moesten nog strenger ingrijpen volgens de beste meneer. 30 december: https://www.bnr.nl/nieuws(...)e-zwart-eind-januari
Kuipers moet een update geven over de situatie in de ziekenhuizen, waar zijn persconferentie voor bedoeld is.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:18 schreef popje het volgende:
Zucht Kuipers met zijn dagelijkse praatje; 'Kuipers wil zo snel mogelijk een avondklok vanwege Britse variant'
Maar in de ogen van Kuipers kan Nederland het zich niet veroorloven om risico's te nemen bij alle onzekerheid die er nog is rond de meer besmettelijke Britse variant. Je meot als het ware al remmen op het moment dat je de bocht in de verte aan ziet komen.
Mag ik even een barfbag voor deze weer gruwelijk kansloze beeldspraak?
Gebeurt dat niet, dan zouden we in maart op een IC-bezetting van 1750 uitkomen... Dus met avondklok wordt dat zeker weten voorkomen? Nee dat weten we niet maar misschien gaat het wel een beetje helpen...
Het lijkt wel een soort herhalend patroon; elke keer dat er een daling plaatsvindt roepen Kuipers en Gommers 'over een aantal weken is het code zwart en een piek', dus er moeten nog meer maatregelen bij. Paniek paniek!
Iedereen gaat dood!
Fijn voor de mensen bij wie de kankerbehandelingen uitgesteld zijn.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:20 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
quote:Op maandag 18 januari 2021 17:23 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Nee we moesten nog strenger ingrijpen volgens de beste meneer. 30 december: https://www.bnr.nl/nieuws(...)e-zwart-eind-januari
Ja pf, en als er wel wat verandert. Als, als.quote:Als er niets verandert
Ik wil nog wel eens even een rondje lopen in de avond. Meestal is dat wel voor 20u, maar soms ben ik wat druk en wordt het iets later. Op zich kan ik er ook wel medische redenen voor aandragen, maar dat is volgens mij onder de huidige voorstellen geen geldige reden.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:24 schreef eentwee het volgende:
Ik snap al het principiële gezeur over die avondklok niet. Er mag en kan al veel niet en je moet sowieso al thuisblijven, wat maakt het dan uit dat je 's avonds een paar uur extra ook thuis moet blijven? Alles is toch dicht. Waar wil je 's avonds nog naartoe? Er wordt daardoor bijna niemand op een ernstige manier door geraakt. Het gezeur lijkt vooral te komen van mensen die elkaar willen blijven opzoeken tegen alle adviezen in. Daardoor duurt die hele lockdown alleen maar langer.
Kleine moeite, dus gauw invoeren die avondklok (vanaf 20u).
Waarom zouden we deze paniekuitspraken dan wel serieus gaan nemen?quote:Op maandag 18 januari 2021 17:24 schreef D_A het volgende:
[..]
Maar da's niet gedaan door de overheid.
Mensen die de hele dag werken en een paar kinderen onderwijzen willen misschien even gezond blijven en een uurtje lopen of fietsen?quote:Op maandag 18 januari 2021 17:24 schreef eentwee het volgende:
Ik snap al het principiële gezeur over die avondklok niet. Er mag en kan al veel niet en je moet sowieso al thuisblijven, wat maakt het dan uit dat je 's avonds een paar uur extra ook thuis moet blijven? Alles is toch dicht. Waar wil je 's avonds nog naartoe? Er wordt daardoor bijna niemand op een ernstige manier door geraakt. Het gezeur lijkt vooral te komen van mensen die elkaar willen blijven opzoeken tegen alle adviezen in. Daardoor duurt die hele lockdown alleen maar langer.
Ik weet niet wat jij ziet, maar ik zie een lijn die na 2019 opeens hard omhoog schiet. Dus hoe dat verklaart dat de oversterfte wel mee zou vallen, zie ik niet helemaal eerlijk gezegd.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:23 schreef zoost het volgende:
[..]
Kijk even mee naar dit plaatje. De oversterfte in 2020 is ongeveer de ondersterfte in 2019.
[ afbeelding ]
Ik loop ook elke avond een rondje, meestal tussen 21u-23u. Maar dat ga ik dan nu gewoon tussen de middag doen en dan werk ik een uurtje langer door aan het einde van de dag. Kleine moeite om me even aan te passen.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik wil nog wel eens even een rondje lopen in de avond. Meestal is dat wel voor 20u, maar soms ben ik wat druk en wordt het iets later. Op zich kan ik er ook wel medische redenen voor aandragen, maar dat is volgens mij onder de huidige voorstellen geen geldige reden.
Ook dat is aan de overheid.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:25 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Waarom zouden we deze paniekuitspraken dan wel serieus gaan nemen?
Waar in dit artikel roept de beste meneer op tot nog strenger ingrijpen?quote:Op maandag 18 januari 2021 17:23 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Dank je voor je uitgebreide uitleg. Ik weet niet of dit wel helemaal klopt. Als je stelt dat iemand dood gaat op dezelfde leeftijd als de gemiddelde sterf -leeftijd. Dan kun je niet zeggen dat die persoon (gemiddeld) 10 jaar ouder had kunnen worden. Want als dat voor iedereen zou gelden dan was de gemiddelde leeftijd dus 10 jaar hoger.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:17 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het is een beetje ingewikkeld omdat levensverwachting een vaag concept is. Als iedere 83-jarige vrouw nu zou sterven, dan doet dat wel degelijk iets met de gemiddelde levensverwachting: die gaat omlaag. In de gemiddelde levensverwachting van mensen zit namelijk dat een groot deel van de 83-jarige vrouwen ouder wordt dan 83.
Nu heb je gewoon 10% van de mensen die extra dood gaan en die kunnen niet ouder worden om te compenseren voor het deel van de bevolking dat sowieso al op jongere leeftijd komt te overlijden.
Er is onderscheid tussen levensverwachting en gemiddelde leeftijd van sterfgevallen in een jaar. Die tweede kan gelijk blijven of zelfs stijgen door iets als deze pandemie, terwijl de eerste dan nog steeds daalt.
Ik wil als een normaal mens een blokje om kunnen lopen of de hond kunnen uitlaten zonder een strafblad te krijgen. Dit gaat veel verder dan ergens niet op bezoek mogen, en bereikt veel minder.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:24 schreef eentwee het volgende:
Voor mij is het vooral dat ik het nut niet echt van in zie. Als ze de bestaande maatregelen zouden handhaven zouden ze ongeveer hetzelfde bereiken.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:24 schreef eentwee het volgende:
Misschien ben ik een beetje slecht maar eerlijk gezegd, het zou toch naïef zijn te denken dat iemand in zo'n positie er - na erachter te zijn gekomen samen met zijn sector nogal een hoge gunfactor te hebben - daar tzt niet eens handig gebruik van gaat maken.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:24 schreef wpor het volgende:
[..]
Kuipers moet een update geven over de situatie in de ziekenhuizen, waar zijn persconferentie voor bedoeld is.
Hij moet zijn mond houden over eventuele extra of afzwakking van maatregelen, daar gaat hij niet over en heeft hij geen verstand van.
Maar nee hoor, meneer pakt zijn podium en geeft gewillig antwoord op vragen daaroverZeg gewoon dat je daar niet over gaat man, zou je sieren.
Jij kunt dat misschien makkelijk aanpassen maar dat geldt voor een boel andere mensen niet.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:27 schreef eentwee het volgende:
[..]
Ik loop ook elke avond een rondje, meestal tussen 21u-23u. Maar dat ga ik dan nu gewoon tussen de middag doen en dan werk ik een uurtje langer door aan het einde van de dag. Kleine moeite om me even aan te passen.
Horeca zou gisteren (17 jan) toch massaal zijn open gegaan?quote:Op maandag 18 januari 2021 17:28 schreef D_A het volgende:
+ de normale zorg doet het niet momenteel. Aangezien Gommers zijn doelgroep behartigd snap ik zijn uitspraken wel.
Ik kan die horeca lobby ook niet meer aanhoren, dus het is net waar je op let.
En toch is deze onheilsprofeet (en die Gommers ook) nog steeds 's avonds live bij de bekende talkshows te zien, om daar te vertellen dat wat hij en de andere gasten doen in die talkshows eindelijk niet kan.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:18 schreef popje het volgende:
Ernst Kuipers zegt met droge ogen het volgende:quote:Op maandag 18 januari 2021 17:27 schreef galantis het volgende:
[..]
Misschien ben ik een beetje slecht maar eerlijk gezegd, het zou toch naïef zijn te denken dat iemand in zo'n positie er - na erachter te zijn gekomen samen met zijn sector nogal een hoge gunfactor te hebben - daar tzt niet eens handig gebruik van gaat maken.
Hebben ze bijgesteld naar wanneer de winkels weer open mogen. Begrijpelijk wel.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:28 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Horeca zou gisteren (17 jan) toch massaal zijn open gegaan?
Wat een pussy's.
Nee, want bij mij is het toch vooral om de bloedsuikerspiegelstijging na de maaltijd tegen te gaan. Dat werkt niet echt preventief.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:27 schreef eentwee het volgende:
[..]
Ik loop ook elke avond een rondje, meestal tussen 21u-23u. Maar dat ga ik dan nu gewoon tussen de middag doen en dan werk ik een uurtje langer door aan het einde van de dag. Kleine moeite om me even aan te passen.
'Als er niets veranderd' vind ik wel van de orde 'oproepen tot strenger ingrijpen'. Jij niet?quote:Op maandag 18 januari 2021 17:27 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Waar in dit artikel roept de beste meneer op tot nog strenger ingrijpen?
Dan kun jij wel een verklaring van de huisarts krijgen denk ik?quote:Op maandag 18 januari 2021 17:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee, want bij mij is het toch vooral om de bloedsuikerspiegelstijging na de maaltijd tegen te gaan. Dat werkt niet echt preventief.
Grapje?quote:Op maandag 18 januari 2021 16:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Letterlijk niemand wil een avondklok.
Niet te filmen. Uiteindelijk zit iedereen er voor eigen gewin, dat blijkt dan maar weer.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:29 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ernst Kuipers zegt met droge ogen het volgende:
De instelling van een avondklok is een van de manieren om daar iets aan te doen, maar Kuipers zou het ook toejuichen als het vaccinatietempo wordt opgevoerd. "Want dat is toch de beste manier om het virus in te dammen."
Misschien, heel misschien, moet hij dan niet met zijn cluppie de schaarse vaccins die er zijn, confisqueren om toe te dienen aan doorgaans perfect gezonde medewerkers die slechts zelden op de IC belanden
Voor jou wellicht een kleine moeite, voor een ander is dat wel een probleem.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:27 schreef eentwee het volgende:
[..]
Oke, nihil is niet het goede woord maar het is minder dan mensen wellicht zouden denken en zo goed als nihil in de ogen van de skeptici.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Behalve dat-ie dus helemaal niet nihil is, maar +15.000.
Het gaat niet om ik. Het gaat om we als samenleving.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:31 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Voor jou wellicht een kleine moeite, voor een ander is dat wel een probleem.
Maar welk gevaar vorm ik, wanneer ik om een uur of 10 mijn hond uit ga laten, of een rondje wandelen/hardlopen?
Geen.quote:Op maandag 18 januari 2021 17:31 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Voor jou wellicht een kleine moeite, voor een ander is dat wel een probleem.
Maar welk gevaar vorm ik, wanneer ik om een uur of 10 mijn hond uit ga laten, of een rondje wandelen/hardlopen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |