SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De lijst door de jaren heen:
@Cassa95 onderzocht: Veranderingen in de Keuzelijst
Thanks! Zo lukte het wel, super!quote:Op donderdag 10 december 2020 16:49 schreef Gretzl het volgende: [..] Iemand in die Facebookgroep van @:cassa95 heeft 50.000 op 'Verras me' geklikt en heeft nu alle noteringen verzameld in één spreadsheet. Edit: al gezegd, maar mocht je de .xls willen hebben @:poppejans e.a. [..]
Geen idee, misschien voor het eerst in de keuzelijst?quote:Op donderdag 10 december 2020 17:10 schreef Gretzl het volgende:
Iemand hier die een poging waagt om die bizarre entry van Meat Loaf - Heaven Can Wait kan verklaren? Dat nummer is toch door niemand gepusht (en heeft blijkens de statistieken ook nauwelijks airplay gehad, 1x in een heel jaar).
Hoor 10x liever Guano Apes dan de meeste mainstream binnenkomers van dit jaar. Bijzonder dat ze er opeens bij kwamen op de keuzelijst, en nog bijzonderder dat ze het meteen redden.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:10 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Guano Apes zooo tof live. Ooit op Lowlands gezien. Dat geluid dat uit die klein frontvrouw komt!
Kerel, die last.fm statistiekjes zeggen niets, voor de zoveelste keer.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:10 schreef Gretzl het volgende:
Iemand hier die een poging waagt om die bizarre entry van Meat Loaf - Heaven Can Wait kan verklaren? Dat nummer is toch door niemand gepusht (en heeft blijkens de statistieken ook nauwelijks airplay gehad, 1x in een heel jaar).
Bingo!! (zoals bij driekwart van de binnenkomers)quote:Op donderdag 10 december 2020 17:11 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Geen idee, misschien voor het eerst in de keuzelijst?
Ik kan daar echt met de beste wil niet bedenken hoe dat nummer gaat.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:11 schreef Yolk het volgende:
King Kunta is ontzettend catchy, had er van mij veel eerder in gemogen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.106 Binnenkomers:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
Corona-bonus.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:10 schreef Gretzl het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die Apes hadden volgens Wikipedia in der dagen een hitje op 3fm, denk daarom dat-ie wat beter is blijven hangen bij de huidige stemmers.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:12 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Hoor 10x liever Guano Apes dan de meeste mainstream binnenkomers van dit jaar. Bijzonder dat ze er opeens bij kwamen op de keuzelijst, en nog bijzonderder dat ze het meteen redden.
Qua 90s zou ik het ook wel tijd vinden dat er een nummer van Mazzy Star in komt, maar ja Radio 2 denkt waarschijnlijk dat dat super alternatieve muziek is
Kerel, het overgrote deel van de nummers die NPO Radio 2 24/7 draait worden daar wel geregistreerd. Het slaat nergens op dat je steeds beweert dat die cijfers geen goede indicatie zijn.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:12 schreef Pindakaasfanaticus het volgende:
[..]
Kerel, die last.fm statistiekjes zeggen niets, voor de zoveelste keer.
Lords of the boards van de Guano Apes kent iedereen toch ook wel lijkt me.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:17 schreef Pindakaasfanaticus het volgende:
[..]
Die Apes hadden volgens Wikipedia in der dagen een hitje op 3fm, denk daarom dat-ie wat beter is blijven hangen bij de huidige stemmers.
Haast alle bands die jij aan de lopende band noemt, hebben vaak nauwelijks (Nederlandse) hits gehad en zijn vaak alleen populair bij een nichepubliek. En als een artiest geen (bekende) hit hebt, wordt het lastig om een plaatsje te bemachtigen - zeker als iedere fan z'n eigen favoriete nummer heeft. Vind je het gek dat die bands niet in de Top 2000 staan...
Laat wel zien dat er serieus iets moet veranderen aan die keuzelijst. Eigenlijk kunnen ze 3 kanten uit:quote:Op donderdag 10 december 2020 17:13 schreef Cassa95 het volgende:
[..]
Bingo!! (zoals bij driekwart van de binnenkomers)
Ze staan vooral niet in de Top 2000 omdat ze geen kans krijgen op de keuzelijst.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:17 schreef Pindakaasfanaticus het volgende:
[..]
En als een artiest geen (bekende) hit hebt, wordt het lastig om een plaatsje te bemachtigen - zeker als iedere fan z'n eigen favoriete nummer heeft. Vind je het gek dat die bands niet in de Top 2000 staan...
Er is waarschijnlijk een grote groep mensen die voor de Top stemmen maar door het jaar heen niet of nauwelijks naar Radio 2 luisteren. Plus, een stemlijstje hóeft niet per sé beïnvloed te worden door wat er (in een jaar) gedraaid wordt op de radio.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:18 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Kerel, het overgrote deel van de nummers die NPO Radio 2 24/7 draait worden daar wel geregistreerd. Het slaat nergens op dat je steeds beweert dat die cijfers geen goede indicatie zijn.
Account heeft gemiddeld 176 plays per dag, dus het grootste deel van de playlist wordt bijgehouden (als je reclames en praatjes erbij optelt). Ik hoor graag van jou welke essentiële statistieken ontbreken.
Ik kende tot een week geleden die hele band nietquote:Op donderdag 10 december 2020 17:20 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Lords of the boards van de Guano Apes kent iedereen toch ook wel lijkt me.
Dit. Keuzelijst minstens dubbel zo groot maken en alle artiesten van respectabele omvang cq. bekendheid die nog ontbreken toevoegen met minstens 1 nummer. Het kan niet een daadwerkelijk probleem zijn dat de keuzelijst té lang wordt, want de zoekfunctie werkt tegenwoordig feilloos. Gezien de hoeveelheid muziek die er in de moderne tijd is uitgebracht is het huidige aantal nummer op de keuzelijst eigenlijk belachelijk weinig.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:20 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
- Keuzelijst moet zo uitgebreid worden als mogelijk is, met zo divers mogelijke genres; ook uitgebreid kijken naar allerlei andere soorten lijsten. Alles wat enigszins kans maakt moet erin. Dit lijkt me de beste optie, al blijft het dan natuurlijk nog steeds wel arbitrair wat je wel en niet meeneemt...
Ik ben benieuwdquote:Op donderdag 10 december 2020 17:23 schreef peaceman het volgende:
Ik heb de data van onze topicreeks gedeeld met Scorpion_17, die nog een controle zal doen. Hopelijk lukt het vanavond nog om onze lijst te presenteren.
Wat is jouw geboortejaar dan?quote:Op donderdag 10 december 2020 17:23 schreef Pindakaasfanaticus het volgende:
[..]
Ik kende tot een week geleden die hele band niet
quote:Op donderdag 10 december 2020 16:30 schreef BasBasBas2 het volgende:
iemand in de fb groep heeft blijkbaar super vaak op verras me geklikt (automatisch lijkt me) waaruit ie een lijst heeft gekregen, daaruit haal ik nu de laatste nieuwe die we nog misten
https://www.facebook.com/(...)ink/1075221169574692
Als ik ergens een spreadsheet kan vinden met de lijst van 2019 wil ik wel een poging wagen.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:08 schreef Mexicanobakker het volgende:
In principe kunnen we op basis van die feesboek lijst ook de laatste 4 uitvallers vinden
Zeker als iemand een beetje goed is met excel
Dat is dus een andere, dat is het hele punt.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:23 schreef KBFX2002 het volgende:
[..]
Die staat er nog in (als Jay-Z & Alicia Keys - Empire State Of Mind)
quote:Op donderdag 10 december 2020 17:14 schreef Cassa95 het volgende:
Even in spoilers voor de nieuwe reeks de tussenstand.
102 Lijstverlaters (vanaf 1600 en hoger nog checken):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.106 Binnenkomers:Achja, het is hoe het is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga weer een hoop nieuwe muziek horen.
Ben benieuwd.
Die 3e optie klinkt goed, maar dan ook gewoon "alle nummers die ooit in de lijst hebben gestaan" van optie 2. Stoor me er echt aan dat nummers die eruit vallen soms na 2 jaar al gedumpt wordenquote:Op donderdag 10 december 2020 17:20 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Laat wel zien dat er serieus iets moet veranderen aan die keuzelijst. Eigenlijk kunnen ze 3 kanten uit:
- Helemaal geen keuzelijst, alleen maar vrije keuze (maar dat is misschien funest voor het aantal stemmers, al kun je je afvragen of dat erg is)
- Keuzelijst bestaat uit alle nummers die ooit in de lijst hebben gestaan; niet meer en niet minder (maar dan krijgen nieuwkomers het misschien erg moeilijk en 'versteent' de lijst erg)
- Keuzelijst moet zo uitgebreid worden als mogelijk is, met zo divers mogelijke genres; ook uitgebreid kijken naar allerlei andere soorten lijsten. Alles wat enigszins kans maakt moet erin. Dit lijkt me de beste optie, al blijft het dan natuurlijk nog steeds wel arbitrair wat je wel en niet meeneemt...
1999quote:Op donderdag 10 december 2020 17:24 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Wat is jouw geboortejaar dan?
Je kende ook na het luisteren/zien Open your eyes niet?
Ah ok, dan vergeef ik het je!quote:
Ik denk van niet. Het is geen mainstream muziek. En voor dit evenement stemmen veel mensen die vooral stemmen wat ze kennen van de radio.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:27 schreef Yolk het volgende:
Ik denk dat The National, Sufjan Stevens, Eefje de Visser, (andere nummers van) Nick Cave & Bad Seeds met gemak de lijst hadden gehaald als ze in de keuzelijst stonden.
Say it louder, for the people in the backquote:Op donderdag 10 december 2020 17:31 schreef peaceman het volgende:
[..]
Ik denk van niet. Het is geen mainstream muziek. En voor dit evenement stemmen veel mensen die vooral stemmen wat ze kennen van de radio.
The National is wel heel groot volgens mij, die andere drie wat minder ja.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:31 schreef peaceman het volgende:
[..]
Ik denk van niet. Het is geen mainstream muziek. En voor dit evenement stemmen veel mensen die vooral stemmen wat ze kennen van de radio.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.106 Binnenkomers:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
The national is zeker niet groter dan Nick Cave als het om het mainstream publiek gaat.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:31 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
The National is wel heel groot volgens mij, die andere drie wat minder ja.
Inderdaad. Zo ging het ook met Arctic Monkeys, Tame Impala en War on Drugs in 2017(?)quote:Op donderdag 10 december 2020 17:27 schreef Yolk het volgende:
Ik denk dat The National, Sufjan Stevens, Eefje de Visser, (andere nummers van) Nick Cave & Bad Seeds met gemak de lijst hadden gehaald als ze in de keuzelijst stonden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
quote:Op donderdag 10 december 2020 17:42 schreef Mexicanobakker het volgende:
Dus de twee laatste lijstverlaters zitten bij de beste 1550?
Dit zijn volgens mijn excel de 'kanshebbers'Zijn dit alle zakkers ofzo?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Want daar heb ik mijn red de lijst lijstje op gebaseerd waardoor ik The Monkees miste (die was vorig jaar gestegen)
Nee, dit zijn alle platen van boven 1552 die ik niet in de excel uit die facebookgroep vond met verticaal zoeken. Maar alles met rare tekentjes of (albumversie) of (live) of weetikwat gaat allemaal de tering in.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:44 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Zijn dit alle zakkers ofzo?
Want daar heb ik mijn red de lijst lijstje op gebaseerd waardoor ik The Monkees miste (die was vorig jaar gestegen)
Is het uitgesloten dat er meer dan 106 nieuwe binnenkomers zijn?quote:Op donderdag 10 december 2020 17:45 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nee, dit zijn alle platen van boven 1552 die ik niet in de excel uit die facebookgroep vond met verticaal zoeken. Maar alles met rare tekentjes of (albumversie) of (live) of weetikwat gaat allemaal de tering in.
Uit die poel zoeken we dus nog 1 liedje (Ed Sheeran was 1 van de 2) die uit de lijst is gevallen.
Dat zou in theorie een nieuwe binnenkomer kunnen zijn, maar het kan dus ook een foutje zijn.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:46 schreef VdB95 het volgende:
Sugarhill Gang - Rapper's Delight staat dus inderdaad 2x in die lijst genoteerd, er mist dus in ieder geval 1 nummer dat wél in de lijst staat.
Als die excel volledig correct is ja, maar daar zitten wellicht enkele foutjes in.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:47 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Is het uitgesloten dat er meer dan 106 nieuwe binnenkomers zijn?
Half mee eens. Het is leuk als nieuwkomers een grotere kans hebben om in de lijst te staan, maar aan de andere kant luister je de lijst vooral voor de herkenning. Elk jaar dezelfde grapjes, daar doe je het toch ook een beetje voor.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:54 schreef Gretzl het volgende:
Ik vind 106 binnenkomers op een lijst van 2000 eigenlijk wel aan de karige kant. Een beetje minder statische lijst zou op zich niet verkeerd zijn. Ter vergelijking, in de MuMeLadder hebben we ieder jaar ongeveer 200 nieuwe noteringen.
Ja die stond er vanaf het begin in toch? Hoort er eigenlijk wel bij ondanks dat ik het niet een heel bijzonder nummer vind.quote:
Havana zeker niet.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:55 schreef Gretzl het volgende:
Haten op P!nk, Despacito en HavanaDat zijn tenminste nog frisse pophits, volkomen terecht dat ze in stonden imo
Vind het wel meevallen, tussen 150/200 is prima wat mij betreft. En zitten ook vaak re entry’s tussen,quote:Op donderdag 10 december 2020 17:54 schreef Gretzl het volgende:
Ik vind 106 binnenkomers op een lijst van 2000 eigenlijk wel aan de karige kant. Een beetje minder statische lijst zou op zich niet verkeerd zijn. Ter vergelijking, in de MuMeLadder hebben we ieder jaar ongeveer 200 nieuwe noteringen.
Het is bizar om te denken dat een lijst met de beste nummers ooit zoveel zou veranderen. Er wordt veel teveel gestemd op nummers waar een hype omheen is en die vervolgens binnen 5 jaar verdwenen zijn.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:54 schreef Gretzl het volgende:
Met de grootte aan stemmers zou de variantie juist heel laag moeten zijn en is weinig verschil in de lijst logisch.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:54 schreef Gretzl het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
Ja, met 150-200 zou ik ook vrede hebben. Iets meer veranderingen om je op te verheugen.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:57 schreef alopio het volgende:
[..]
Vind het wel meevallen, tussen 150/200 is prima wat mij betreft. En zitten ook vaak re entry’s tussen,
Jim Croce er ook uit :’(quote:Op donderdag 10 december 2020 18:05 schreef zorro28 het volgende:
23/35 voor mijn lijstNiet slecht, aangezien de meeste of laag genoteerd of überhaupt niet in de lijst stonden
Maar:
1742 Jim Croce I'll Have To Say I Love You In A Song 1974
1944 Pink Floyd See Emily Play 1967
![]()
En:
Billy Ocean - Love Really Hurts Without You ()
Tears for Fears - Mad World
en ook:
Duncan Browne - The Wild Places
Joe Jackson - Steppin' Out
![]()
![]()
En verder ook niet ontevreden over de uitvallers/nieuwkomers op zich.
Het helpt misschien wel om je muziekliefhebberij een beetje los te koppelen. Je begint steeds over die MuMeLadder. Dat is een lijst door mensen die allemaal in dezelfde muzikale filterbubbel zitten.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:05 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja, met 150-200 zou ik ook vrede hebben. Iets meer veranderingen om je op te verheugen.
Baal ook een beetje dat er net zoveel leuke pophits verdwijnen als overgewaardeerde meuk. Per saldo denk ik dat de lijst voor mezelf iets slechter is geworden.
Top! Spotify lijstje van gemaakt :quote:Op donderdag 10 december 2020 16:30 schreef BasBasBas2 het volgende:
iemand in de fb groep heeft blijkbaar super vaak op verras me geklikt (automatisch lijkt me) waaruit ie een lijst heeft gekregen, daaruit haal ik nu de laatste nieuwe die we nog misten
https://www.facebook.com/(...)ink/1075221169574692
Ik denk dat het per saldo idd gelijk is. Voor mij is die ''overgewaardeerde meuk" een stuk belangrijker. Ik hoor vele malen liever het tijdloze The Wild Places dan dat kinderliedje Havana, dus. (Overigens staat die eerste er wel in, maar die had er ook zo uit kunnen zijn.)quote:Op donderdag 10 december 2020 18:05 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja, met 150-200 zou ik ook vrede hebben. Iets meer veranderingen om je op te verheugen.
Baal ook een beetje dat er net zoveel leuke pophits verdwijnen als overgewaardeerde meuk. Per saldo denk ik dat de lijst voor mezelf iets slechter is geworden.
Nee, gewoon een lekker nummer.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:12 schreef cafca het volgende:
Ik zie bij de binnenkomers the Weight van Danny Vera staan....
Ik durf hem niet op te zoeken. Is dat een cover?
Stuk beter dan de nummer 1.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:13 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nee, gewoon een lekker nummer.
Precies. Het nummer wat jij verschrikkelijk vindt roept bij andere luisteraars een speciaal gevoel op en vice versa. Het is de lijst van heel Nederland, en dat is wat het mooi maakt.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:09 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Het helpt misschien wel om je muziekliefhebberij een beetje los te koppelen. Je begint steeds over die MuMeLadder. Dat is een lijst door mensen die allemaal in dezelfde muzikale filterbubbel zitten.
De top2000 daarentegen is in de afgelopen tien jaar bewust door de NPO een eindejaarseventje gemaakt. Wat dus inhoudt dat het meer om de gezelligheid dan de kwaliteit is gaan draaien. Dat gaat ook niet veranderen.
Huh? Staat er wel in. https://staatieindetop2000.nporadio2.nl/the-band/the-weightquote:Op donderdag 10 december 2020 18:15 schreef cafca het volgende:
Ik zie dat the Weight van the Band er dus niet meer in staat
Oh, dan heb ik een typfoutje gemaaktquote:Op donderdag 10 december 2020 18:17 schreef VdB95 het volgende:
[..]
Huh? Staat er wel in. https://staatieindetop2000.nporadio2.nl/the-band/the-weight
Als je wil weten wat er uit ligt kun je het beste de lijst van hier gebruiken. Die site is pittig onhandig.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:15 schreef cafca het volgende:
Ik zie dat the Weight van the Band er dus niet meer in staat
Ik weet nog het jaar waarin die geintroduceerd werd, toen was ie echt onwerkbaarquote:Op donderdag 10 december 2020 18:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als je wil weten wat er uit ligt kun je het beste de lijst van hier gebruiken. Die site is pittig onhandig.
Had ik ook niet verwachtquote:Op donderdag 10 december 2020 18:20 schreef Gale_Boetticher het volgende:
De kwaliteitsverhouding van binnenkomers en uitvallers is een beetje so so wmb, maar hoe geniaal is de binnenkomst van stemplaat Simple Man van Lynyrd Skynyrd
Wat ik vooral jammer vind is de overwaarding van bepaalde bands. Elke nieuwe scheet van Borsato/Anouk/blof/kensington komt in de lijst, meestal ten koste van klassiekers die we nooit meer terugzien. Die klassiekers beginnen een beetje op te raken, dus vallen er ook frisse popnummers uit nu.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:15 schreef Pindakaasfanaticus het volgende:
[..]
Precies. Het nummer wat jij verschrikkelijk vindt roept bij andere luisteraars een speciaal gevoel op en vice versa. Het is de lijst van heel Nederland, en dat is wat het mooi maakt.
Als je het niet eens bent met de Top 2000, speel je maar je 2000 meest gescrobbelde platen van last.fm af tussen Kerst en Oud en Nieuw.
Zag recentelijk een minidocu over The Buoys, die buiten Give Up Your Guns maar een andere 'hit' hadden. Het nummer ging over kannibalisme en werd verbannen van de Amerikaanse radio net toen het een hit begon te worden.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:12 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik denk dat het per saldo idd gelijk is. Voor mij is die ''overgewaardeerde meuk" een stuk belangrijker. Ik hoor vele malen liever het tijdloze The Wild Places dan dat kinderliedje Havana, dus. (Overigens staat die eerste er wel in, maar die had er ook zo uit kunnen zijn.)
Ik denk dat per saldo alleen maar meer pophits eruit gaan vallen komende jaren - die zijn er immers de afgelopen jaren meer bijgekomen dan uitgegaan. En het grootste deel aan vergeten liedjes is er echt wel uit, er zijn nog maar 4 liedjes bij de onderste 500 (vermoedelijk) die ik écht ouderwets vind (Give Up Your Guns, Close To You, Dancin' Fool en Terug Naar De Kust)
Dat kan ik nu niet meer begrijpen.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
Waarom Nou Jij? stond ooit nog op 195
Daarentegen wordt ook in veel van de noteringen van dat soort artiesten geknipt. Coldplay raakt 7 noteringen kwijt volgens mij en ook de Beatles, Borsato, Queen en U2 verliezen. Springsteen krijgt er 2 bij maar verliest er 2.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:22 schreef cafca het volgende:
[..]
Wat ik vooral jammer vind is de overwaarding van bepaalde bands. Elke nieuwe scheet van Borsato/Anouk/blof/kensington komt in de lijst, meestal ten koste van klassiekers die we nooit meer terugzien. Die klassiekers beginnen een beetje op te raken, dus vallen er ook frisse popnummers uit nu.
MacArthur Park is van de uitvallers volgens mij wel de hoogstgenoteerde ooit: 193.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:23 schreef Pindakaasfanaticus het volgende:
[..]
Dat kan ik nu niet meer begrijpen.
Dat is op zich goed nieuws.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Daarentegen wordt ook in veel van de noteringen van dat soort artiesten geknipt. Coldplay raakt 7 noteringen kwijt volgens mij en ook de Beatles, Borsato, Queen en U2 verliezen. Springsteen krijgt er 2 bij maar verliest er 2.
Al met al denk ik dat we dit jaar wel eens meer unieke artiesten kunnen hebben dan vorig jaar.
Minder Coldplay is nou niet bepaald een gemisquote:Op donderdag 10 december 2020 18:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Daarentegen wordt ook in veel van de noteringen van dat soort artiesten geknipt. Coldplay raakt 7 noteringen kwijt volgens mij en ook de Beatles, Borsato, Queen en U2 verliezen. Springsteen krijgt er 2 bij maar verliest er 2.
Al met al denk ik dat we dit jaar wel eens meer unieke artiesten kunnen hebben dan vorig jaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uit:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Van nummers die er alle 20 edities in hadden gestaan? Anders dan waren er geloof ik ook wat platen van Katie Melua die met die dubieuze eer kunnen strijken.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
MacArthur Park is van de uitvallers volgens mij wel de hoogstgenoteerde ooit: 193.
Ik heb nog nooit van die artiest gehoordquote:Op donderdag 10 december 2020 17:31 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
The National is wel heel groot volgens mij, die andere drie wat minder ja.
quote:Op donderdag 10 december 2020 18:26 schreef Cassa95 het volgende:
Nou, dan zijn we er als het goed is! 106 en 106:
In:Davina Michelle - SkywardSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maan - Ze huilt maar ze lacht
Marco Borsato, Davina Michelle & Armin van Buuren - Hoe het danst
Miss Montreal - Door De Wind
Miss Montreal - Een Stap Terug
Wat een bende![]()
Valt nog meequote:Op donderdag 10 december 2020 18:42 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Davina Michelle - Skyward
Maan - Ze huilt maar ze lacht
Marco Borsato, Davina Michelle & Armin van Buuren - Hoe het danst
Miss Montreal - Door De Wind
Miss Montreal - Een Stap Terug
Wat een bende
quote:Op donderdag 10 december 2020 18:26 schreef Cassa95 het volgende:
Nou, dan zijn we er als het goed is! 106 en 106:
In:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uit:Wow, heel veel dank aan iedereen die hier tijd en energie in heeft gestokenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
Die strijkertjes vind ik wel tof, maar dat heb je ook in 500 andere liedjes uit die tijd.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:26 schreef cafca het volgende:
Give up your guns is eigenlijk een matig liedje, maar wel een echte top-2000-gevoel-plaat
Mijn #127quote:Op donderdag 10 december 2020 18:50 schreef Doedezemaar het volgende:
David Sylvian met Forbidden Colours eruit![]()
![]()
Nee, van nummers die er dit jaar uit zijn gevallen.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:29 schreef Pindakaasfanaticus het volgende:
[..]
Van nummers die er alle 20 edities in hadden gestaan? Anders dan waren er geloof ik ook wat platen van Katie Melua die met die dubieuze eer kunnen strijken.
Dat wordt er weer eentje in de categorie: ik leer nieuwe hits kennen door de Top2000, zeker?quote:Op donderdag 10 december 2020 18:44 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Valt nog mee
Emma Heesters & Rolf Sanchez - Pa Olvidarte
Ik ken dat Jerusalema ook niet en deze ook niet inderdaad, maar heb die titels wel vaker gezien. Alsnog hoop ik ze niet te leren kennen want ik ga er al vanuit dat het meuk is.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:57 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dat wordt er weer eentje in de categorie: ik leer nieuwe hits kennen door de Top2000, zeker?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
OK, boomerquote:Op donderdag 10 december 2020 18:58 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik ken dat Jerusalema ook niet en deze ook niet inderdaad, maar heb die titels wel vaker gezien. Alsnog hoop ik ze niet te leren kennen want ik ga er al vanuit dat het meuk is.
Ik luister geen Slam FM. Misschien ken ik de liedjes ook wel, maar niet aan de naam gekoppeld.quote:
Soberso heeft radio2 een grote invloed. 43 nummers van blof in de voorkeuzelijst bijvoorbeeld. En het weghalen uit de keuzelijst van nummers die ze "meer in de Evergreen top 1000 vinden horen"quote:Op donderdag 10 december 2020 19:15 schreef Yolk het volgende:
Zo hé, dat lijkt me een behoorlijke invloed!
Prachtig nummer inderdaad. Staat er vast wel inquote:Op donderdag 10 december 2020 19:39 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik baal dat ik deze niet op mijn lijst heb gezet:
Vooral het geluid/instrument wat op 27 seconden begint raakt me altijd. Niet eens zo zeer de zang/tekst.
Heb ik op gestemd, ieder jaar.quote:Op donderdag 10 december 2020 19:39 schreef Yashaaaaa het volgende:
Vooral het geluid/instrument/melodie wat op 27 seconden begint raakt me altijd. Niet eens zo zeer alleen de zang/tekst.
Gelukzalig gevoel dat-ie bij mij wél erin staat.quote:Op donderdag 10 december 2020 19:39 schreef Yashaaaaa het volgende:
En zij weet het!quote:Op donderdag 10 december 2020 17:53 schreef methodmich het volgende:
Tino Martin, da's wel leuk. Na alles heeft hij dit verdiend.
Ik trapte er vandaag ook al in. Vond het al bijzonder dat een nummer vanaf 494 de lijst verdwijnt (stemacties uitgezonderd).quote:Op donderdag 10 december 2020 19:02 schreef Pino112 het volgende:
494 Alicia Keys - Empire State Of Mind pt 2
Eindelijk die twee versies-fuckup weg, want Radio 2 heeft daar ook vreemde dingen mee gedaan.
Haar versie:
2014: 129
2015: 1773
2016: 221
[..]
Duet met Jay Z:
2015 (nieuw): 328
2016: 1040
[..]
Bijzonder.
Klopt! Meldde Stenders gisteren in de Bonanza.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:31 schreef het_fokschaap het volgende:
ik dacht te horen dat er nog een net niet Top 2000 dag komt op 1 januari. Dan kunnen we de uitvallers alsnog horen
Boston is nooit weggeweest.quote:Op donderdag 10 december 2020 20:04 schreef Piebe het volgende:
Lieve muziekliefhebbers van FOK!
Ik ben er klaar mee. Net mijn lijstje gecheckt en slechts 3 succesjes. (Ik had 2 platen gekozen die vorig jaar nog in de Top 20 stonden, dus die reken ik er even niet bij.)
Voor de rest is Boston - Don't Look Back mede door mijn stem weer terug.
En heb ik er mede aan bijgedragen dat Wall Street Shuffle nog een jaartje mee mag doen.
Voor rest 30 nummers: Nee.
Het resultaat van dagenlang nadenken mezelf strenge eisen op leggen en harde beslissingen nemen.
Terwijl Truus en Theo gewoon de kekke liedjes invullen waar ze gisteren nog zo lekker op hebben ingehaakt en de hippe liedjes die ze tijdens het invullen van hun lijstje op de radio horen en waar de DJ zich (absoluut niet met bijbedoeling) af vraagt of deze dit jaar ook in de lijst zal staan.
En voor de zekerheid vullen we het lijstje nog even drie keer in onder een andere naam.
Heb ik dan zulke onbekende nummers uitgekozen.
Ik hoor Runaway Train toch geregeld voorbij komen op de radio
En zullen er maar zo weinig mensen zijn die You Really Got Me een goed nummer vinden.
Volgens mij moet de massa gepleased worden en moet er vooral muziek in staan die niet te ingewikkeld is en vooral niet te oud is
Ook dit jaar zullen weer nummers binnenkomen uit dit jaar eind vorig jaar die over 2/3/4/5 (kies maar uit) jaar weer uit de lijst gevallen zijn.
Waardoor steeds meer klassiekers die na 30 / 40 / 50 / 60 /70 jaar nog steeds niet aan kracht hebben ingeleverd, uit de lijst verdwijnen. Of gewoon de kans niet krijgen op een herintrede.
Maar zowel Radio2 als het gros van de stemmers wil hier schijnbaar niet van leren.
Gelukkig schiep er iemand Spotify.
PS. In dit forum blijf ik gewoon actief. Voor het geval jullie al begonnen te vrezen.
amanda heeft er idd maar drie keer in gestaan, lang geledenquote:Op donderdag 10 december 2020 20:23 schreef Piebe het volgende:
[..]
Had ik dat fout. In de war met Amanda?
Maar echt veilig stonden ze ook niet.
Veel plezier bij de Snob 2000...quote:Op donderdag 10 december 2020 20:04 schreef Piebe het volgende:
Ik ben er klaar mee. Net mijn lijstje gecheckt en slechts 3 succesjes. (Ik had 2 platen gekozen die vorig jaar nog in de Top 20 stonden, dus die reken ik er even niet bij.)
En heb ik er mede aan bijgedragen dat Wall Street Shuffle nog een jaartje mee mag doen.
Het resultaat van dagenlang nadenken mezelf strenge eisen op leggen en harde beslissingen nemen.
Terwijl Truus en Theo gewoon de kekke liedjes invullen waar ze gisteren nog zo lekker op hebben ingehaakt en de hippe liedjes die ze tijdens het invullen van hun lijstje op de radio horen en waar de DJ zich (absoluut niet met bijbedoeling) af vraagt of deze dit jaar ook in de lijst zal staan.
En voor de zekerheid vullen we het lijstje nog even drie keer in onder een andere naam.
En zullen er maar zo weinig mensen zijn die You Really Got Me een goed nummer vinden.
Volgens mij moet de massa gepleased worden en moet er vooral muziek in staan die niet te ingewikkeld is en vooral niet te oud is
Ook dit jaar zullen weer nummers binnenkomen uit dit jaar eind vorig jaar die over 2/3/4/5 (kies maar uit) jaar weer uit de lijst gevallen zijn.
Waardoor steeds meer klassiekers die na 30 / 40 / 50 / 60 /70 jaar nog steeds niet aan kracht hebben ingeleverd, uit de lijst verdwijnen. Of gewoon de kans niet krijgen op een herintrede.
Maar zowel Radio2 als het gros van de stemmers wil hier schijnbaar niet van leren.
PS. In dit forum blijf ik gewoon actief. Voor het geval jullie al begonnen te vrezen.
Ik denk dat als een bepaald nummer maar vaak genoeg zelf ingevuld wordt dat dat nummer dan in de keuzelijst terecht komt. Dat lijkt mij iig een goede reden waarom je aanvullingen aan de keuzelijst maakt.quote:Op donderdag 10 december 2020 20:17 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ben wel benieuwd waarom bijv Guns N Roses - Civil War dit jaar wel op de keuzelijst stond en vorig jaar niet. (toen heb ik hem zelf ingevuld). Maar fijn om te zien dat hij de lijst heeft gehaald
Toen ik dat fijn kon meebleren in de auto, ik weet het nog goed. Sowieso Bostonquote:Op donderdag 10 december 2020 20:24 schreef BasBasBas2 het volgende:
[..]
amanda heeft er idd maar drie keer in gestaan, lang geleden
Het is wel de lijst die het best de smaak van heel Nederland weergeeft omdat er zoveel mensen op stemmen. Daardoor heeft het zeker wel veel waardequote:Op donderdag 10 december 2020 20:35 schreef MadMaster het volgende:
Ik blijf er bij, deze lijst heeft op zich 0,0 waarde.
Leuk om tussen Kerst en Oud en Nieuw terloops naar te luisteren en over te ouwehoeren, maar het is voor niemand 100% representabel, wat je ook voor lijstje invult, en iedereen heeft er dus een mening over.
En het jaar er op begint het hele circus weer van voor af aan, met weer dezelfde grappen, anekdotes en opmerkingen.
Het went in dat opzicht wel...
Dan heeft in feite geen enkele muzieklijst waarde, behalve misschien de lijsten van singleverkopen vroeger.quote:Op donderdag 10 december 2020 20:35 schreef MadMaster het volgende:
Leuk om tussen Kerst en Oud en Nieuw terloops naar te luisteren en over te ouwehoeren, maar het is voor niemand 100% representabel, wat je ook voor lijstje invult, en iedereen heeft er dus een mening over.
En het jaar er op begint het hele circus weer van voor af aan, met weer dezelfde grappen, anekdotes en opmerkingen.
Dit is het precies. Het blijft uiteindelijk gewoon een lijstje.quote:Op donderdag 10 december 2020 20:35 schreef MadMaster het volgende:
Heerlijk jaquote:Op donderdag 10 december 2020 20:35 schreef MadMaster het volgende:
Als je het zo bekijkt dan hou je van geen enkele top zoveel?quote:Op donderdag 10 december 2020 20:35 schreef MadMaster het volgende:
Alleen Tino Martin vind ik echt wel een tegenvaller.quote:Op donderdag 10 december 2020 20:42 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Dit is het precies. Het blijft uiteindelijk gewoon een lijstje.
Ik ben eerlijk gezegd helemaal niet zo ontevreden. Er zijn meerdere dingen niet gebeurd die ik wel verwacht had (vanaf René de Wit en verder).
Nee, zelfs dat niet.quote:Op donderdag 10 december 2020 20:36 schreef BasBasBas2 het volgende:
[..]
Het is wel de lijst die het best de smaak van heel Nederland weergeeft omdat er zoveel mensen op stemmen
Correct.quote:Op donderdag 10 december 2020 20:40 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dan heeft in feite geen enkele muzieklijst waarde, behalve misschien de lijsten van singleverkopen vroeger.
Die beperkingen waren voorheen nog groter. In de eerste jaren dat ik stemde, stuurde ik altijd twee lijstjes in want 1 was echt te weinig toenquote:Op donderdag 10 december 2020 20:45 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Nee, zelfs dat niet.
Elk lijstje van 35 songs is te beperkt om al je favorieten door te geven.
Je moet keuzes maken, dus ben je nooit volledig en mis je favorieten die je eigenlijk wel had willen doorgeven.
Die beperking begint dus al bij iedere persoon. Iedereen heeft wel zoiets van 'Shit die en die vergeten...', maar welke had je er dan niet in willen zetten?
Dan heb je nog de sturing van het geheel, via keuzelijsten, pluggen van songs door DJ's en allerlei groeperingen e.d. Ook hele generaties die juist weer een beperking in hun keuze hebben, omdat ze de recentere muziek niet hebben gevolgd.
Sentiment is ook een bepalende speler en dan heb je nog de enorme voorraad songs buiten de keuzelijst waar je uit kan kiezen. Die zullen soms door maar enkele mensen genoemd worden, als ze al genoemd worden...
Ik ben decennia lang volger en liefhebber van de Top 40 geweest, omdat ik me kon vereenzelvigen met veel van de songs. Tegenwoordig niet meer, de muziek die er in staat, boeit me totaal niet meer...quote:Op donderdag 10 december 2020 20:43 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Als je het zo bekijkt dan hou je van geen enkele top zoveel?
De top 2000 is juist de meest gevarieerde lijst der lijsten, dat maakt het zo lekker om naar te luisteren.
Dat bedoel ik, iedereen probeert toch weer te manipuleren/te sturen.quote:Op donderdag 10 december 2020 20:47 schreef zorro28 het volgende:
[..]
Die beperkingen waren voorheen nog groter. In de eerste jaren dat ik stemde, stuurde ik altijd twee lijstjes in want 1 was echt te weinig toen
Ik zeg niet dat het perfect is, maar het is wel de lijst die het meest representatief is voor de gemiddelde Nederlandse smaak omdat er veel meer mensen op stemmen dan op andere lijsten. Natuurlijk wordt er gestuurd, en dat is ook jammer. Maar veel mensen laten zich ook graag sturen, dus dat hou je altijd in bepaalde mate.quote:Op donderdag 10 december 2020 20:45 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Nee, zelfs dat niet.
Elk lijstje van 35 songs is te beperkt om al je favorieten door te geven.
Je moet keuzes maken, dus ben je nooit volledig en mis je favorieten die je eigenlijk wel had willen doorgeven.
Die beperking begint dus al bij iedere persoon. Iedereen heeft wel zoiets van 'Shit die en die vergeten...', maar welke had je er dan niet in willen zetten?
Dan heb je nog de sturing van het geheel, via keuzelijsten, pluggen van songs door DJ's en allerlei groeperingen e.d. Ook hele generaties die juist weer een beperking in hun keuze hebben, omdat ze de recentere muziek niet hebben gevolgd.
Sentiment is ook een bepalende speler en dan heb je nog de enorme voorraad songs buiten de keuzelijst waar je uit kan kiezen. Die zullen soms door maar enkele mensen genoemd worden, als ze al genoemd worden...
Ik ben niet anti Top 2000, ik loop hier al sinds versie 2 of 3 mee in de topics.quote:Op donderdag 10 december 2020 20:48 schreef BasBasBas2 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het perfect is, maar het is wel de lijst die het meest representatief voor de gemiddelde Nederlandse smaak omdat er veel meer mensen op stemmen dan op andere lijsten. Natuurlijk wordt er gestuurd, en dat is ook jammer. Maar veel mensen laten zich ook graag sturen, dus dat hou je altijd in bepaalde mate.
Dat sentiment een reden is om op bepaalde dingen te stemmen lijkt me logisch en ook helemaal niet verkeerd.
Heel verstandig. Ik mis die drang-om-er-invloed-te-hebben ook in z'n geheel.quote:Op donderdag 10 december 2020 20:52 schreef MadMaster het volgende:
Ik kan me alleen niet (meer) druk maken over of een song van mijn lijstje wel of niet in de Top 2000 staat
Gelukkig maarquote:Op donderdag 10 december 2020 20:04 schreef Piebe het volgende:
quote:Op donderdag 10 december 2020 20:55 schreef ok01 het volgende:
Ik denk dat als dit forum niet bestond, ik allang gestopt was met luisteren
Daarom is 'Live & Let Die' zo'n heerlijk nummer, letterlijk en figuurlijk...quote:Op donderdag 10 december 2020 21:06 schreef Yolk het volgende:
Juist het idee dat je naar muziek moét luisteren die je nooit zelf zou aanklikken (geen zin om steeds met de geluidsknop te klooien) of nagenoeg nooit hoort (geen radioluisteraar), vind ik erg aantrekkelijk aan de Top 2000. Soms zorgt het er zelfs voor dat ik anders ga denken over artiesten, zo ben ik die typische 80s-artiesten wat meer gaan waarderen door de lijst, zoals Tears for Fears of Joe Jackson. Soms ook juist niet, zoals Coldplay of Santana.
En het grappige dat je daarna bijna een jaar lang geen Meat Loaf meer hoort, tot aan de volgende editie (ik dan).
mee eens, zo noem ik sommige platen typische top 2000 nummers omdat je ze alleen dan hoort omdat je ze daarna vergeten bent maar toch altijd leuk vindt als ze langskomen. En zo heb ik zelfs sommige artiesten ontdekt. Dat is voor mij misschien wel het meest magische vd lijstquote:Op donderdag 10 december 2020 21:06 schreef Yolk het volgende:
Juist het idee dat je naar muziek moét luisteren die je nooit zelf zou aanklikken (geen zin om steeds met de geluidsknop te klooien) of nagenoeg nooit hoort (geen radioluisteraar), vind ik erg aantrekkelijk aan de Top 2000. Soms zorgt het er zelfs voor dat ik anders ga denken over artiesten, zo ben ik die typische 80s-artiesten wat meer gaan waarderen door de lijst, zoals Tears for Fears of Joe Jackson. Soms ook juist niet, zoals Coldplay of Santana.
En het grappige dat je daarna bijna een jaar lang geen Meat Loaf meer hoort, tot aan de volgende editie (ik dan).
Was Marie Frederiksson nou dit jaar overleden?quote:Op donderdag 10 december 2020 21:25 schreef ReizigerZonderDoel het volgende:
Ik heb hiervoor al zo ongeveer een jaar of zeven gestemd op ‘Fading like a flower (Every time you leave)’ van Roxette. Dat nummer stond in dit jaar niet op de keuzelijst, maar het nummer is nu eens in deze lijst gekomen. Vind ik leuk!!
Vorig jaarquote:Op donderdag 10 december 2020 21:29 schreef cafca het volgende:
[..]
Was Marie Frederiksson nou dit jaar overleden?
Neil heeft nog maar 6 noteringen zag ik vanmiddag. Schrikbarend weinig voor Young, terwijl Bowie en Springsteen er bijv veel meer hebbenquote:Op donderdag 10 december 2020 21:33 schreef Dagoduck het volgende:
Oh, we kunnen weer staat-ie-erinne, ik moet ook beter opletten. Dacht dat dat morgen was.
Needle & The Damage Done niet teruggekeerd helaas.
Mag ik jullie vragen er toch nog even naar te luisteren, is gewoon zo'n goed (en triest) nummer.
Southern Man (vorig jaar 1948) heeft het wel weer gehaaldquote:Op donderdag 10 december 2020 21:34 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Neil heeft nog maar 6 noteringen zag ik vanmiddag. Schrikbarend weinig voor Young, terwijl Bowie en Springsteen er bijv veel meer hebben
Dat heb ik dus altijd met dit lied.quote:Op donderdag 10 december 2020 21:13 schreef MTheBassman het volgende:
[..]
mee eens, zo noem ik sommige platen typische top 2000 nummers omdat je ze alleen dan hoort omdat je ze daarna vergeten bent maar toch altijd leuk vindt als ze langskomen. En zo heb ik zelfs sommige artiesten ontdekt. Dat is voor mij misschien wel het meest magische vd lijst
Jaja die tellen voor kwartenquote:Op donderdag 10 december 2020 21:37 schreef Mexicanobakker het volgende:
Young staat er 9x in. Met CSNY.
Gvd, twee nummers CSNY eruit waar ik op heb gestemd.quote:Op donderdag 10 december 2020 21:37 schreef Mexicanobakker het volgende:
Young staat er 9x in. Met CSNY.
Er is er maar een van CSNY uit. Wel een van CSN.quote:Op donderdag 10 december 2020 21:39 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Gvd, twee nummers CSNY eruit waar ik op heb gestemd.
Ik bedoelde Carry On en Suite: Judy Blue Eyes.quote:Op donderdag 10 december 2020 21:42 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Er is er maar een van CSNY uit. Wel een van CSN.
Net nadat vorig jaar de top 2000 stembus sloot.quote:Op donderdag 10 december 2020 21:29 schreef cafca het volgende:
[..]
Was Marie Frederiksson nou dit jaar overleden?
Die is wel wat onfortuinlijk inderdaad, net als die Heesters-plaat.quote:Op donderdag 10 december 2020 20:44 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Alleen Tino Martin vind ik echt wel een tegenvaller.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I love music |Ajax forever
http://frontpage.fok.nl/c(...)-feest-of-farce.html
Er is online publiek bij!quote:Op donderdag 10 december 2020 22:01 schreef Sorella het volgende:
Bij ons staat de hele dag de tv aan op de top2000cafe, maar denk niet dat er dit jaar publiek rond huppelt
Ja, Toni heeft goed werk gedaan voor Primoz in de tour.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:53 schreef methodmich het volgende:
Ja, bijna een jaar al geen optredens met z'n gekweel, dat heeft hij inderdaad wel dik verdiend...quote:Op donderdag 10 december 2020 17:53 schreef methodmich het volgende:
Dank voor de quote...quote:Op donderdag 10 december 2020 22:08 schreef cafca het volgende:
[..]
Ja, Toni heeft goed werk gedaan voor Primoz in de tour.
Haal mijn lijstje er maar uit...quote:Op donderdag 10 december 2020 22:18 schreef peaceman het volgende:
Heb ik het bericht klaar is het te groot
Dan maak je gauw twee loze posts achter elkaar zodat ze na elkaar staan en edit ze vervolgens zodat deel 1 in post 1 staat en deel 2 in post 2.quote:Op donderdag 10 december 2020 22:18 schreef peaceman het volgende:
Heb ik het bericht klaar is het te groot
t worden er wel wat meer....quote:Op donderdag 10 december 2020 22:23 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dan maak je gauw twee loze posts achter elkaar zodat ze na elkaar staan en edit ze vervolgens zodat deel 1 in post 1 staat en deel 2 in post 2.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 99% gewijzigd door peaceman op 10-12-2020 22:31:11 ]I love music |Ajax forever
[ Bericht 99% gewijzigd door peaceman op 10-12-2020 22:30:38 ]I love music |Ajax forever
[ Bericht 93% gewijzigd door peaceman op 10-12-2020 22:30:19 ]I love music |Ajax forever
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I love music |Ajax forever
O dus een halve is ook nog te grootquote:
En zijn dronken valse schnabbelsquote:Op donderdag 10 december 2020 22:12 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ja, bijna een jaar al geen optredens met z'n gekweel, dat heeft hij inderdaad wel dik verdiend...
quote:Op donderdag 10 december 2020 22:24 schreef peaceman het volgende:
Dan qua titels zijn er 2426 verschillende nummers genoemd zijn, die samen een top 19 vormen. Hierbij moet ik wel even vermelden dat ik bij de titel Don't Go tussen haakjes erachter heb gezet welke artiest het was en dat ik een scheiding heb gemaakt tussen Sound of Silence (Disturbed) en The Sound of Silence (S&G).
Ik hoop dat er verder geen fouten meer in geslopen zijn.
Ik plaats weer de top 10 (eigenlijk de top 39) en de rest in spoiler.
De nummer 1 was misschien wel een beetje te voorzien, maar Killers op 2 en Radiohead op 3 vond ik zeer verrassend.
Enfin, dit stemde fok!
1 Deep Purple - Child In Time 31
2 Killers - Mr. Brightside 19
3 Michael Kiwanuka - Cold Little Heart 18
3 Radiohead - Exit Music (For A Film) 18
4 Tame Impala - Let It Happen 17
5 Led Zeppelin - Stairway To Heaven 15
5 Simon & Garfunkel - The Sound Of Silence 15
6 Linkin Park - In The End 14
7 Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond (Pts. 1-5) 13
7 Smiths - There Is a Light That Never Goes Out 13
8 Arcade Fire - Reflektor 12
8 Bill Withers - Ain't No Sunshine 12
8 Cure - A Forest 12
8 Nick Cave & The Bad Seeds - Into My Arms 12
8 Nick Drake - Day Is Done 12
8 Radiohead - Paranoid Android 12
9 Echo & The Bunnymen - Killing Moon 11
9 Gorillaz - Feel Good Inc. 11
9 Gorki - Mia 11
9 Jefferson Airplane - White rabbit 11
9 Pearl Jam - Black 11
9 Queen - Innuendo 11
9 Tim Hardin - How Can We Hang On To A Dream 11
9 War On Drugs - Thinking of A Place 11
10 Beach Boys - God Only Knows 10
10 Billy Joel - Piano Man 10
10 Dire Straits - Telegraph Road 10
10 Kendrick Lamar - King Kunta 10
10 Lynyrd Skynyrd - Free Bird 10
10 Meat Loaf - Bat Out Of Hell 10
10 MGMT - Kids 10
10 Muse - Knights Of Cydonia 10
10 National - Fake Empire 10
10 Pink Floyd - Comfortably Numb 10
10 Queen - Bohemian Rhapsody 10
10 Rage Against The Machine - Killing In The Name 10
10 Rammstein - Deutschland 10
10 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water 10
10 Slayer - Angel Of Death 10Het is wel heel erg classic rock en indierock, weinig ertussen in de top. En we zijn wat progressiever dan Jannie die oliebollen bakt, maar dat mag geen verrassing zijnSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het beste adres voor al uw primeurs!
Topquote:
ja maar dan ga ik klagen over de nummer 2quote:Op donderdag 10 december 2020 22:38 schreef PippenScottie het volgende:
Super gedaan @:peaceman
Laten we even Radio 2 mailen dat hun top 10 niet klopt!
quote:Op donderdag 10 december 2020 22:37 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Het is wel heel erg classic rock en indierock, weinig ertussen in de top. En we zijn wat progressiever dan Diaan die oliebollen bakt, maar dat mag geen verrassing zijn
Grandioos, Peacy!quote:Op donderdag 10 december 2020 22:24 schreef peaceman het volgende:
De nummer 1 was misschien wel een beetje te voorzien, maar Killers op 2 en Radiohead op 3 vond ik zeer verrassend.
Daar ga ik eens over nadenken, maar zeker niet dit jaar meerquote:Op donderdag 10 december 2020 22:48 schreef Gale_Boetticher het volgende:
Ja echt berewerk peaceman. Heeft sws een uitzendwaardig lijstje opgeleverd!
en ook met overmacht op #1 ja.quote:Op donderdag 10 december 2020 22:48 schreef MadMaster het volgende:
Het grappige is dat de #1 in het lijstje van Peaceman/Fok typisch zo'n nummer is dat in mijn lijstje had moeten staan als een soort van all time favorite, maar waar ik op het moment van invullen net even niet aan heb gedacht.
Is dus ook niet nodig gebleken, staat nu ook op #1 in dit lijstje...
De FOK!200!quote:Op donderdag 10 december 2020 22:49 schreef peaceman het volgende:
[..]
Daar ga ik eens over nadenken, maar zeker niet dit jaar meer
Waarvoor dan ook hier best wel gelobbyd is, ik heb die songtitel de afgelopen weken best wel vaak voorbij zien komen. Ook dit is zo'n typische Top 100 Allertijden/Top 2000 song, oorspronkelijk nooit op single verschenen en buiten dit soort lijstjes ook zelden op de radio te horen...quote:Op donderdag 10 december 2020 22:50 schreef peaceman het volgende:
[..]
en ook met overmacht op #1 ja.
Misschien klonk ik wat kritisch in mijn eerdere bericht, maar zoveel gewicht wil ik er nu ook weer niet aan gevenquote:Op donderdag 10 december 2020 18:09 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Het helpt misschien wel om je muziekliefhebberij een beetje los te koppelen. Je begint steeds over die MuMeLadder. Dat is een lijst door mensen die allemaal in dezelfde muzikale filterbubbel zitten.
Beweer je nu dat de NPO/Radio wat betreft de samenstelling zoveel in de melk te brokken wil hebben? En daardoor bewust stuurt door bepaalde nummers wel of juist niet in de keuzelijst op te nemen?quote:De top2000 daarentegen is in de afgelopen tien jaar bewust door de NPO een eindejaarseventje gemaakt. Wat dus inhoudt dat het meer om de gezelligheid dan de kwaliteit is gaan draaien. Dat gaat ook niet veranderen.
Gelobbyd in de zin dat velen hier vinden dat het op zijn minst in de top 10 thuis hoort van de top 2000. Maar er is niet persé opgeroepen tot het stemmen hierop.quote:Op donderdag 10 december 2020 22:53 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Waarvoor dan ook hier best wel gelobbyd is, ik heb die songtitel de afgelopen weken best wel vaak voorbij zien komen. Ook dit is zo'n typische Top 100 Allertijden/Top 2000 song, oorspronkelijk nooit op single verschenen en buiten dit soort lijstjes ook zelden op de radio te horen...
Vast niet, maar de kans dat dat gebeurt is 0,0.quote:Op donderdag 10 december 2020 22:54 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Een onverwachte binnenkomer als King Kunta of Common People maakt de lijst er echt niet ongezelliger op.
Nooit op single? Wat is dit dan?quote:Op donderdag 10 december 2020 22:53 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Waarvoor dan ook hier best wel gelobbyd is, ik heb die songtitel de afgelopen weken best wel vaak voorbij zien komen. Ook dit is zo'n typische Top 100 Allertijden/Top 2000 song, oorspronkelijk nooit op single verschenen en buiten dit soort lijstjes ook zelden op de radio te horen...
Ja, dit hebben de samenstellers van de Snob 2000 ook meer dan eens gezegd. Zij weten hoeveel stemmen er elk jaar op hun lijst binnengekomen. We hebben het niet over obscure artiesten waar slechts een klein clubje liefhebbers fan van is. Waneer bovengenoemde artiesten een album uitbrengen komen ze in de albumhitlijst ook op #1, #2, #3 te staan voor weken.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:27 schreef Yolk het volgende:
Ook 'noemen' is een soort van lobbyen, al dan niet bewust.quote:Op donderdag 10 december 2020 22:56 schreef peaceman het volgende:
[..]
Gelobbyd in de zin dat velen hier vinden dat het op zijn minst in de top 10 thuis hoort van de top 2000. Maar er is niet persé opgeroepen tot het stemmen hierop.
Geweldig nummer blijft het hoe dan ook, al snap ik wel dat het niet heel erg radio vriendelijk is.
Zeker! Geweldig idee, dat nr 2x beginnen, zodat ie op 1 single past die je precies bij t tweede stuk moest omdraaien. Geen b-kantje nodigquote:Op donderdag 10 december 2020 22:58 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Nooit op single? Wat is dit dan?
[ afbeelding ]
Jaja, mijn moeder had wel smaak vroeger.
Ik heb er niet op gestemd, maar ik vind het wel een gaaf nummer. Klinkt gewoon lekker, anders dan doorsnee en daar hou ik soms wel van.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:00 schreef PippenScottie het volgende:
Ik heb net dus Tame Impala geyoutubed met Let it Happen.
Mooi nummer, indringende tekst, de video is.. interessant.
Het lijkt me geen nummer waarop je stemt omdat je het wel geinig vindt, of omdat je het een keer met de buurvrouw hebt ge-karaoked. Ik denk dat het wel echt een diepere betekenis voor mensen kan hebben.
Dus nu mijn vraag aan mij Fok! vrienden. Waarom heb jij op Tame Impala gestemd? Wat betekent “laat het gebeuren” voor jou? Gaat het over dood, drugs, het hele leven?
ook opvallend ja, Time to pretend vind ik een stuk leuker.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:02 schreef Dagoduck het volgende:
MGMT - Kids scoort ook lekker hoog hier trouwens.
'Oorspronkelijk' nooit op single verschenen, schreef ik.quote:Op donderdag 10 december 2020 22:58 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Je moeder had inderdaad wel smaak...quote:Omdat het nummer in zijn geheel 10 minuten en 18 seconden duurt en op een conventionele vinylsingle op 45 toeren per minuut niet veel meer dan zeven minuten per kant past, werd de originele single in twee delen op de twee kanten van een plaatje uitgebracht.
De single-release kwam overigens pas in 1972, twee jaar na de release van Deep Purple In Rock. Het eerste deel duurde in deze single-versie 6:09". In 1975 werd het nummer opnieuw uitgebracht ter gelegenheid van de nummer 1-notering ervan in de Top 100 Aller tijden van Radio Veronica.
Met de filterbubbel bedoelde ik meer dat het echt allemaal liefhebbers zijn, niet dat ze allemaal van hetzelfde houden. Zo zou ik het Top2000-publiek absoluut niet kwalificeren. Een groot deel wil gewoon wat gezellige plaatjes horen en dat zijn dan al snel de radiohitjes.quote:Op donderdag 10 december 2020 22:54 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Misschien klonk ik wat kritisch in mijn eerdere bericht, maar zoveel gewicht wil ik er nu ook weer niet aan gevenDat ik aangaande de lijst van 2020 op iets meer had gehoopt betekent niet dat ik het geen leuk event meer vind (verre van dat)
Het is wel een beetje kort door de bocht wat je nu stelt over die zgn. filterbubbel. De voorkeuren van users die op de Ladder stemmen variëren nog al. Zo speelt er zowel een groep soulliefhebbers mee, een aantal electronica- en progfanaten, fans van classic rock als mensen die een voorkeur hebben voor indie pop/rock. De gemene deler levert uiteindelijk wel een liefhebberslijst op, dus artiesten die het in de Nederlandse mainstream uitmuntend doen zie je relatief weinig in de lijst terug. Maar als je puur naar de diversiteit van de Ladder kijkt vind ik het predicaat filterbubbel nogal misplaatst.
[..]
Beweer je nu dat de NPO/Radio wat betreft de samenstelling zoveel in de melk te brokken wil hebben? En daardoor bewust stuurt door bepaalde nummers wel of juist niet in de keuzelijst op te nemen?
Ik zie overigens niet in waarom gezelligheid en kwaliteit niet samen kunnen gaan. Niemand hier beweert dat de lijst volledig anders moet, dat de kwaliteit te laag ligt. Maar een iets eerlijkere kans voor muziek die je minder vaak op prima time radio hoort zou niet verkeerd zijn. Een onverwachte binnenkomer als King Kunta of Common People maakt de lijst er echt niet ongezelliger op.
quote:Op donderdag 10 december 2020 22:24 schreef peaceman het volgende:
Dan qua titels zijn er 2426 verschillende nummers genoemd zijn, die samen een top 19 vormen. Hierbij moet ik wel even vermelden dat ik bij de titel Don't Go tussen haakjes erachter heb gezet welke artiest het was en dat ik een scheiding heb gemaakt tussen Sound of Silence (Disturbed) en The Sound of Silence (S&G).
Ik hoop dat er verder geen fouten meer in geslopen zijn.
Ik plaats weer de top 10 (eigenlijk de top 39) en de rest in spoiler.
Enfin, dit stemde fok!
1 Deep Purple - Child In Time 31
2 Killers - Mr. Brightside 19
3 Michael Kiwanuka - Cold Little Heart 18
3 Radiohead - Exit Music (For A Film) 18
4 Tame Impala - Let It Happen 17
5 Led Zeppelin - Stairway To Heaven 15
5 Simon & Garfunkel - The Sound Of Silence 15
6 Linkin Park - In The End 14
7 Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond (Pts. 1-5) 13
7 Smiths - There Is a Light That Never Goes Out 13
8 Arcade Fire - Reflektor 12
8 Bill Withers - Ain't No Sunshine 12
8 Cure - A Forest 12
8 Nick Cave & The Bad Seeds - Into My Arms 12
8 Nick Drake - Day Is Done 12
8 Radiohead - Paranoid Android 12
9 Echo & The Bunnymen - Killing Moon 11
9 Gorillaz - Feel Good Inc. 11
9 Gorki - Mia 11
9 Jefferson Airplane - White rabbit 11
9 Pearl Jam - Black 11
9 Queen - Innuendo 11
9 Tim Hardin - How Can We Hang On To A Dream 11
9 War On Drugs - Thinking of A Place 11
10 Beach Boys - God Only Knows 10
10 Billy Joel - Piano Man 10
10 Dire Straits - Telegraph Road 10
10 Kendrick Lamar - King Kunta 10
10 Lynyrd Skynyrd - Free Bird 10
10 Meat Loaf - Bat Out Of Hell 10
10 MGMT - Kids 10
10 Muse - Knights Of Cydonia 10
10 National - Fake Empire 10
10 Pink Floyd - Comfortably Numb 10
10 Queen - Bohemian Rhapsody 10
10 Rage Against The Machine - Killing In The Name 10
10 Rammstein - Deutschland 10
10 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water 10
10 Slayer - Angel Of Death 10Lol Killers op 2 met Mr. Brightside maar Human staat er niet eens bij (terwijl dat toch wel veruit hun beste nummer is).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
Ik zou op Kids hebben gestemd. Doet me denken aan de tijd dat ik nog 3FM luisterde.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:03 schreef peaceman het volgende:
[..]
ook opvallend ja, Time to pretend vind ik een stuk leuker.
Ik heb ze live gezien en toen overtuigde Time to pretend mij definitief dat het gewoon een beter nummer is, naar mijn mening dan.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:05 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik zou op Kids hebben gestemd. Doet me denken aan de tijd dat ik nog 3FM luisterde.
Maar Mr. Brightside zou ik ook op hebben gestemd (als ik op The Killers zou stemmen) want doet me denken aan de tijd dat ik 3FM luisterde.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:04 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Lol Killers op 2 met Mr. Brightside maar Human staat er niet eens bij (terwijl dat toch wel veruit hun beste nummer is).
The Smiths in 2012 (niet dankzij de keuzelijst maar een stemactie van NRC), Arctic Monkey, The Smashing Pumpkins en Queens of the Stone Age in 2014, The War on Drugs in 2015, Tame Impala en Eels in 2016 en Arcade Fire in 2017.quote:Op donderdag 10 december 2020 17:39 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Inderdaad. Zo ging het ook met Arctic Monkeys, Tame Impala en War on Drugs in 2017(?)
In de top 2000 staat Mr Brightside ook hoger?quote:Op donderdag 10 december 2020 23:04 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Lol Killers op 2 met Mr. Brightside maar Human staat er niet eens bij (terwijl dat toch wel veruit hun beste nummer is).
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen die bands dan leren kennen via de Top 2000.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:07 schreef Gretzl het volgende:
[..]
The Smiths in 2012 (niet dankzij de keuzelijst maar een stemactie van NRC), Arctic Monkeys in 2014, The War on Drugs in 2015, Tame Impala in 2016 en Arcade Fire in 2017.
Vraag me soms nog wel eens af hoeveel nummers van deze alternatieve bands we hadden teruggezien als ze het hadden moeten doen zonder keuzelijstplekken.
Wellicht iets meer, maar ik denk dat je het ook niet moet overdrijven. Het stempubliek voor de Snob is echt heel anders dan voor de Top.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:07 schreef Gretzl het volgende:
[..]
The Smiths in 2012 (niet dankzij de keuzelijst maar een stemactie van NRC), Arctic Monkeys in 2014, The War on Drugs in 2015, Tame Impala in 2016 en Arcade Fire in 2017.
Vraag me soms nog wel eens af hoeveel nummers van deze alternatieve bands we hadden teruggezien als ze het hadden moeten doen zonder keuzelijstplekken.
quote:Op donderdag 10 december 2020 23:00 schreef PippenScottie het volgende:
Het lijkt me geen nummer waarop je stemt omdat je het wel geinig vindt, of omdat je het een keer met de buurvrouw hebt ge-karaoked. Ik denk dat het wel echt een diepere betekenis voor mensen kan hebben.
Dus nu mijn vraag aan mij Fok! vrienden. Waarom heb jij op Tame Impala gestemd? Wat betekent “laat het gebeuren” voor jou? Gaat het over dood, drugs, het hele leven?
Puur gekeken naar persoonlijke smaak valt deze gemene deler me ook wat tegen. Meer classic rock dan me lief isquote:Op donderdag 10 december 2020 22:37 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Het is wel heel erg classic rock en indierock, weinig ertussen in de top. En we zijn wat progressiever dan Jannie die oliebollen bakt, maar dat mag geen verrassing zijn
Ik heb dit een aantal jaar geleden geschreven (ergens in 2016)quote:Op donderdag 10 december 2020 23:00 schreef PippenScottie het volgende:
quote:Werd in 2015 zeer terecht door verscheidende media uitgeroepen tot Song van het Jaar. Let It Happen is zo'n typisch nummer waarbij je al na een een of twee luisterbeurten doorhebt dat we met een regelrechte klassieker te maken hebben. En na Lowlands wist ik het zeker: dit is een nummer dat zowel de oude als de jonge generatie enorm aanspreekt en daarom in korte tijd enorm populair zal gaan worden. Een epische trip van bijna 8 minuten (please draai de volledige versie, daar stemt iedereen op) waarbij de invloeden uit verschillende belangrijke muziekgenres hoorbaar zijn. Het is onmogelijk om stil te blijven zitten op de geweldige staccatobeat waar het nummer door wordt gedragen. De orgel- en synthlijnen die de melodie vormen zijn hemels. En er is al veel gezegd over de originele break in het middengedeelte waarop het lijkt alsof de langspeler 'vastloopt': hoe het nummer dan vervolgens verder gaat (die strijkers) is een absoluut hoogtepunt. Goede kans dat dit hét nummer wordt van de jaren 10!
Daarom juist.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:08 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
In de top 2000 staat Mr Brightside ook hoger?
Wel een van de betere Borsato'squote:Op donderdag 10 december 2020 17:47 schreef BasBasBas2 het volgende:
1351 Marco Borsato - Waarom nou jij
zou de laatste moeten zijn dan
Thanks, hulde voor deze monsterklusquote:
Heb jij (of iemand anders hier) een NRC-abonnement? Ik ben benieuwd welke vier andere nummers de NRC-redactie destijds pushte (in de eerste link), naast There Is a Light.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:07 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Dankzij de beroemde knip van Ad Bouwman van Veronica, waardoor het vaker op de radio gedraaid werd en op single uitkwam twee jaar nadat Deep Purple in Rock uitkwam. Zonder die knip was het nooit op single verschenen.quote:Op donderdag 10 december 2020 22:58 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik heb werkelijk nog nooit van de song gehoord, ken de band zelfs alleen maar van naam...quote:Op donderdag 10 december 2020 23:00 schreef PippenScottie het volgende:
Ja, Adje heeft wat op z'n geweten...quote:Op donderdag 10 december 2020 23:13 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dankzij de beroemde knip van Ad Bouwman van Veronica, waardoor het vaker op de radio gedraaid werd en op single uitkwam twee jaar nadat Deep Purple in Rock uitkwam. Zonder die knip was het nooit op single verschenen.
ik heb m wel eens gedraaid hoorquote:Op donderdag 10 december 2020 23:14 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk nog nooit van de song gehoord, ken de band zelfs alleen maar van naam...
Ja, Tool past ook in het rijtje artiesten dat @Yolk. Denk nog steeds dat ze met 2 vingers in de neus de T2000 halen als Sober of Schism in de voorselectie staat.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:00 schreef Dagoduck het volgende:
Hoop echt dat er nog eens een Tool-actie voor de Top 2000 komt. Dan stemmen het jaar erop al die ouwe progrockers er ook op.
Vast, maar dan nog is het niet herkenbaar blijven hangen.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:15 schreef peaceman het volgende:
[..]
ik heb m wel eens gedraaid hoor
Wilco - Jesus, etcquote:Op donderdag 10 december 2020 23:13 schreef Yolk het volgende:
[..]
Heb jij (of iemand anders hier) een NRC-abonnement? Ik ben benieuwd welke vier andere nummers de NRC-redactie destijds pushte (in de eerste link), naast There Is a Light.
Zoek de acht minuten versie even op, krijg je geen spijt van.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:14 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk nog nooit van de song gehoord, ken de band zelfs alleen maar van naam...
Het mooie aan muziek is dat iedereen er wel iets voor of van zichzelf uithaalt. Snap heel goed dat t dan ineens heel dichtbij voelt met je zwager. Veel sterkte man!quote:Op donderdag 10 december 2020 23:18 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Zoek de acht minuten versie even op, krijg je geen spijt van.
Ik ben alle liedjes die ik niet ken aan het luisteren nu.
Heb net Nick Drake - The day is done gehoord. Ik denk aan mijn zwager. Hij is een groot muziekliefhebber, ook van Nick Drake. Hij lijdt aan een ernstige spierziekte en zal het eind van volgend jaar waarschijnlijk niet halen. Het klinkt bijna alsof het lied voor hem geschreven is.
Zo dan, die mogen van mij allemaal wel een plekje, op Kanye na (heeft me nooit kunnen bekoren)quote:Op donderdag 10 december 2020 23:17 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Wilco - Jesus, etc
Kanye West - Stronger
Elliot Smith - Between the bars
Sufjan Stevens - Chicago
Enkel de Smiths hebben het in die 8 jaar gehaald. Tijd voor een nieuwe actie voor Nick Drake of the National
Kan ik volgenquote:Op donderdag 10 december 2020 23:04 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Voor wat betreft het tweede deel. Als ik het zelf zou omschrijven. Die luisterlijst van MuMe pak ik wel op Spotify, dat kan gemakkelijk ergens gedurende het jaar. Maar tijdens een week van 6 dagen vrij aan het einde van het jaar met meer flessen bier en whisky dan borden boerenkool en broccoli gaat de top2000 toch net wat makkelijker. Als ik op 28 december om 3:00 na 6 biertjes ineens Come Down to Us of zo zou horen, zou ik denk ik uit het raam springen. Daar zijn die zachtaardige plaatjes in de top2000 toch wat gemakkelijker bij. Dus kan je nagaan hoe dat bij een nog meer gemiddeld publiek zal aankomen.
quote:Op donderdag 10 december 2020 23:18 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Zoek de acht minuten versie even op, krijg je geen spijt van.
Steely Dan was zo'n goede band, echt zoveel moois gemaakt wat de lijst nooit heeft gehaald. Ken je Deacon Blues? Dat swingt echt de pan uitquote:Op donderdag 10 december 2020 23:22 schreef Dagoduck het volgende:
Steely Dan heeft nog steeds maar één nummer in de Top 2000.
De promo van Emmely de Wilt heeft niet geholpen
[ twitter ]
Reelin' in the years en Rikki don't lose that number zijn toch wel Top 2000 platen voor mij. Jammer.
Hangt er vanaf hoeveel mensen er door het jaar heen niet of nauwelijks naar Radio 2 luisteren (maar bijvoorbeeld wel naar een Q, 538 of Sky Radio), maar tijdens de feestdagen wel de traditie hebben om Top 2000 te luisteren. Daar zullen er genoeg bij zitten die ook niet direct naar de grote festivals gaan en dus dit soort bands eerst via de radio leren kennen.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:08 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen die bands dan leren kennen via de Top 2000.
Tja als het gaat om persoonlijke smaak wil ik ook andere nummers van Radiohead erin. Dan wil ik Spit it out van Maccabees, enz. enz. maar zo werkt het helaas nou eenmaal niet en eigenlijk is dat ook wel weer de charme van de top 2000. Immers er staan uitermate leuke popliedjes in de top 2000 en Franstalige nummers waar ik nooit op zou stemmen, maar die wel leuk zijn om te horen,.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:21 schreef Yolk het volgende:
[..]
Zo dan, die mogen van mij allemaal wel een plekje, op Kanye na (heeft me nooit kunnen bekoren)
Heb wel eens een tiental nummers van ze geluisterd op YouTube, misschien dat ie daarbij zat maar nooit echt in verdiept, ken vooral die drie uit de Top 2000.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:23 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Steely Dan was zo'n goede band, echt zoveel moois gemaakt wat de lijst nooit heeft gehaald. Ken je Deacon Blues? Dat swingt echt de pan uit
De eerste tien edities waren veel meer een luisterervaring. Daarna is alles eromheen veel belangrijker geworden. Met een ander publiek en uiteindelijk ook een andere lijst als gevolg. Juist omdat het minder een luisterlijst is geworden, maar meer een event. Sinds ik zo naar de Top2000 kijk ben ik alle ergernissen kwijt.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:21 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Kan ik volgenIk vind het wat betreft de Top 2000 ook gewoon leuk om ongecompliceerd, ongedwongen naar plaatjes te luisteren waarvan je de meesten al wel vaker dan eens gehoord hebt. Dat is ideaal voor de laatste week van het jaar. Merkte dat ik het de afgelopen jaren ook gezelliger vond om eindeloos te lullen over de T2000 dan de 'serieuzere' Snob 2000. Scheelt natuurlijk ook veel dat er in deze reek veel meer activiteit is. Maar voor mij hoeft muziek ook lang niet altijd ingewikkeld te zijn, verre van dat. De complexe muziek luister ik wel op momenten dat ik me volledig kan focussen op het luisteren, en geen afleiding er bij (hoef te) heb(ben).
Mooie vergelijking wel van Burial, begrijp precies het punt wat je wilt maken(denk niet dat iemand bang hoeft te zijn dat zulke elektronische muziek er ooit in geraakt, dat zal ook in 2099 nog een brug te ver zijn
)
De nummers waren:quote:Op donderdag 10 december 2020 23:13 schreef Yolk het volgende:
[..]
Heb jij (of iemand anders hier) een NRC-abonnement? Ik ben benieuwd welke vier andere nummers de NRC-redactie destijds pushte (in de eerste link), naast There Is a Light.
Net geluisterd en dat is precies wat ik er van vind.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:22 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dan maar openbaar.
Aardig catchy deuntje met een leuke sequencer riedel, maar niks bijzonders, wat mij betreft...
Blijft wel een bijzonder verloop. Mr. Brightside kwam er direct in in het eerste jaar dat ie terug te vinden was op de keuzelijst. Daarna was ie Human in een jaar dik voorbij. Waarschijnlijk was het altijd al een grotere favoriet onder fans.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:08 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
In de top 2000 staat Mr Brightside ook hoger?
Dank je vriendelijk!quote:Op donderdag 10 december 2020 23:27 schreef Gretzl het volgende:
[..]
De nummers waren:
Elliott Smith - Between the Bars
Kanye West - Stronger
Sufjan Stevens - Chicago
The Smiths - There's a Light That Never Goes Out
Wilco - Jesus, Etc.
Ik maak even een pdf'je voor je, dat is het makkelijkst (geen vast abonnement overigens, vind het wel welletjes met De Volkskrant + Blendle). Zal ik zo bij het bericht editten.
Nog één dag stemmen voor de Top 2000. Een pleidoor voor vijf liedjes (2012.11.23)
+ vervolgstuk: Jawel, het is gelukt: The Smiths staan in de Top 2000 (2012.12.03)
Ben die redacteur van NRC nog altijd dankbaar dat dankzij zijn actie een m'n fave nummers ooit in de lijst is gekomen (en niet meer weg te denken is intussen).
Eens! Ik heb NRC nog een mailtje gestuurd dit jaar of het een idee was om nog eens zo'n artikel te maken. Ze hebben er helaas alleen niks mee gedaan.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:17 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Enkel de Smiths hebben het in die 8 jaar gehaald. Tijd voor een nieuwe actie voor Nick Drake of the National
We hebben meer dj's als Emmely de Wilt nodig, dan komt een fenomeen als Kacey Musgraves (viervoudig Grammy-winnaar in 2018) misschien ook eens op de playlist terechtquote:Op donderdag 10 december 2020 23:22 schreef Dagoduck het volgende:
Steely Dan heeft nog steeds maar één nummer in de Top 2000.
De promo van Emmely de Wilt heeft niet geholpen
[ twitter ]
Reelin' in the years en Rikki don't lose that number zijn toch wel Top 2000 platen voor mij. Jammer.
Hoor ik daar een banjoquote:Op donderdag 10 december 2020 23:43 schreef Gretzl het volgende:
[..]
We hebben meer dj's als Emmely de Wilt nodig, dan komt een fenomeen als Kacey Musgraves (viervoudig Grammy-winnaar in 2018) misschien ook eens op de playlist terecht![]()
Een nummer als dit past perfect in het profiel![]()
Dit gebeurde ook ongeveer bij Spinvis, alleen daar is het eerste nummer in de lijst (Voor Ik Vergeet) er zelfs uitgevallen nadat Kom Terug en Bagagedrager erin kwamen.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:39 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Blijft wel een bijzonder verloop. Mr. Brightside kwam er direct in in het eerste jaar dat ie terug te vinden was op de keuzelijst. Daarna was ie Human in een jaar dik voorbij. Waarschijnlijk was het altijd al een grotere favoriet onder fans.
[ afbeelding ]
Spinvis, ik heb dat nu echt nooit begrepen. Maar ben een van de weinigen blijkbaarquote:Op donderdag 10 december 2020 23:52 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dit gebeurde ook ongeveer bij Spinvis, alleen daar is het eerste nummer in de lijst (Voor Ik Vergeet) er zelfs uitgevallen nadat Kom Terug en Bagagedrager erin kwamen.
Ik vind dat weinig bijzonder. We weten allebei hoeveel de keuzelijst uitmaakt en toen was de Top 2000 nog een totaal andere lijst dan nu.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:39 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Blijft wel een bijzonder verloop. Mr. Brightside kwam er direct in in het eerste jaar dat ie terug te vinden was op de keuzelijst. Daarna was ie Human in een jaar dik voorbij. Waarschijnlijk was het altijd al een grotere favoriet onder fans.
[ afbeelding ]
Ik betwijfel of de snob de directe aanleiding was voor de verruiming van de keuzelijst. Het was in 2014 dat het zenderprofiel duidelijk om werd gegooid met een sterkere focus op 80s, 90s en alternative classics. Daar hoorde ook die keuzelijst bij. Maar metal past over het algemeen niet in die filosofie. Overigens vind ik Tool een vele malen groter gemis dan The National, hoewel ze er allebei wel in zouden komen als ze op de keuzelijst zouden staan. Overigens maakt daarbij ook de hoeveelheid op de keuzelijst uit: Als er 15 nummers van The National op komen gaan die er weer níet in komen.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:16 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja, Tool past ook in het rijtje artiesten dat @:Yolk. Denk nog steeds dat ze met 2 vingers in de neus de T2000 halen als Sober of Schism in de voorselectie staat.
Een band als QOTSA stond er in de 2014-editie ook pas voor het eerst in. Niet ontoevallig omdat ze in 2013 hoog waren geëindigd in de Snob en toen gepromoveerd werden naar de keuzelijst (het leek er sterk op dat er iemand van de Radio 2-redactie wel had meegekeken naar de Snob-trends).
Goed punt. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug bij Nelly Furtado die al sinds jaar en dag met 8-9 nummers in de keuzelijst staat, maar sinds 2014 helemaal niet meer in de lijst terug te vinden. Ik vermoed dat er heel gespreid op haar nummers wordt gestemd, want het is niet dat een van de singles een veel grotere hit was dan de rest.quote:Op vrijdag 11 december 2020 00:11 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Overigens maakt daarbij ook de hoeveelheid op de keuzelijst uit: Als er 15 nummers van The National op komen gaan die er weer níet in komen.
Mijn favoriete album van 2018quote:
Lekker plaatje, maar zou het niet in mijn top 35 zetten. Daar is het iets te poppig voor.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:02 schreef Dagoduck het volgende:
MGMT - Kids scoort ook lekker hoog hier trouwens.
Deze plaat met truffelsquote:Op donderdag 10 december 2020 23:22 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dan maar openbaar.
Aardig catchy deuntje met een leuke sequencer riedel, maar niks bijzonders, wat mij betreft...
Human was een grote (pop)hit in 2009, het jaar waarin er steeds meer 'moderne' nummers in de Top 2000 kwamen. Mr Brightside en Somebody Told Me kwamen in 2014, toen de Top een meer alternatieve wending nam.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:39 schreef Gretzl het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Of misschien dat zij en haar muziek een beetje vergeten zijn door het grote publiek?quote:Op vrijdag 11 december 2020 00:23 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Goed punt. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug bij Nelly Furtado die al sinds jaar en dag met 8-9 nummers in de keuzelijst staat, maar sinds 2014 helemaal niet meer in de lijst terug te vinden. Ik vermoed dat er heel gespreid op haar nummers wordt gestemd, want het is niet dat een van de singles een veel grotere hit was dan de rest.
Ach joh, dat maakt niet uit. Dat maakt vandaag niet uit!quote:Op donderdag 10 december 2020 20:44 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Alleen Tino Martin vind ik echt wel een tegenvaller.
Je hebt gelij-hijk!quote:Op vrijdag 11 december 2020 08:52 schreef methodmich het volgende:
[..]
Ach joh, dat maakt niet uit. Dat maakt vandaag niet uit!
Ja, dat klopt. Hier denken we na over onze lijstjesquote:Op vrijdag 11 december 2020 09:01 schreef Mexicanobakker het volgende:
Dat wij gemiddeld een 'betere' smaak hebben is logisch toch? Hier is men veel meer bezig met muziek.
+1quote:Op donderdag 10 december 2020 23:59 schreef alopio het volgende:
[..]
Spinvis, ik heb dat nu echt nooit begrepen. Maar ben een van de weinigen blijkbaar
Misschien moeten we zo'n Xenos bord maken voor dit topic.quote:Op vrijdag 11 december 2020 09:02 schreef cafca het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Hier denken we na over onze lijstjes
In dit huis...quote:Op vrijdag 11 december 2020 09:19 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Misschien moeten we zo'n Xenos bord maken voor dit topic.
Ik ook, geneuzel vind ik het, maar mijn vader (een typische boomer in de ogen van velen) vindt het dan weer heel mooiquote:Op vrijdag 11 december 2020 09:15 schreef Poppejans het volgende:
[..]
+1
Ik vind het 'kijk mij eens intellectueel doen' muziek.
... vinden we het origineel beterquote:Op vrijdag 11 december 2020 09:41 schreef Pindakaasfanaticus het volgende:
[..]
In dit huis...
zeiken we Bløf af
maken we Kensington belachelijk
zingen we mee met Ich Bin Wie Du
ergeren we ons aan de 3 miljoen Queen-noteringen
praten we over muziek die we wél goed vinden
Plaatsen we mie in een hoekjequote:Op vrijdag 11 december 2020 09:47 schreef Kopiko het volgende:
[..]
... vinden we het origineel beter
Geniet Rick van gehaktballen
Weten we dat dit Vangelis
Vinden we Stevie helemaal Nicks
Wonen geen echte Keerls
...is een goede drummer altijd belangrijkquote:Op vrijdag 11 december 2020 09:47 schreef Kopiko het volgende:
[..]
... vinden we het origineel beter
Geniet Rick van gehaktballen
Weten we dat dit Vangelis
Vinden we Stevie helemaal Nicks
Wonen geen echte Keerls
Doet Brian ook gezellig Mayquote:Op vrijdag 11 december 2020 10:00 schreef Fred_B het volgende:
[..]
...is een goede drummer altijd belangrijk
Is Robbie de beste van de Backstreet Boys
Fronsen we onze wenkbrauwen bij dialect
Horen we Ome Broes iets te vaak
En brengt uiteindelijk Otis Redding
[ Bericht 1% gewijzigd door VdB95 op 11-12-2020 11:38:20 ]
Zijn we de fanclub van Iron Maidenmanquote:
quote:Op vrijdag 11 december 2020 11:15 schreef VdB95 het volgende:
Ik heb maar even de moeite genomen om de binnenkomers te analyseren. Zo blijkt dat het grootste deel van de 106 binnenkomers best makkelijk te verklaren valt. Ik zal het in een spoiler zetten zodat dit bericht niet teveel ruimte in beslag neemt. De binnenkomers kunnen worden onderverdeeld in verschillende categorieën.Goeie analyse!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb maar even de moeite genomen om de binnenkomers te analyseren. Zo blijkt dat het grootste deel van de 106 binnenkomers best makkelijk te verklaren valt. Ik zal het in een spoiler zetten zodat dit bericht niet teveel ruimte in beslag neemt. De binnenkomers kunnen worden onderverdeeld in verschillende categorieën.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.leuk om te zien
Ik heb maar even de moeite genomen om de binnenkomers te analyseren. Zo blijkt dat het grootste deel van de 106 binnenkomers best makkelijk te verklaren valt. Ik zal het in een spoiler zetten zodat dit bericht niet teveel ruimte in beslag neemt. De binnenkomers kunnen worden onderverdeeld in verschillende categorieën.Mooie analyse.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kleine toevoeging: bij Kraftwerk zit ook een dodenbonus![]()
Ik heb maar even de moeite genomen om de binnenkomers te analyseren. Zo blijkt dat het grootste deel van de 106 binnenkomers best makkelijk te verklaren valt. Ik zal het in een spoiler zetten zodat dit bericht niet teveel ruimte in beslag neemt. De binnenkomers kunnen worden onderverdeeld in verschillende categorieën.Mooie analyseSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het origineel van Cat's in the Cradle zat dit jaar in een tv commercial, dat zal ook iets geholpen hebben.
Daddy Cool ook, maar dat is een reclame die al jaren te zien is, volgens mij.
Klopt natuurlijk helemaal, ik zal in de hoek gaan staan.quote:Op vrijdag 11 december 2020 11:29 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Mooie analyse.
Kleine toevoeging: bij Kraftwerk zit ook een dodenbonus
Ik dacht ook al dat Daddy Cool in een nieuwe reclame zat, maar ik wist even niet meer welke. Het kan inderdaad zo zijn dat die al jaren te zien is. Cat's in the Cradle is mij even voorbij gegaan, maar dan is het alsnog raar dat deze versie erin staat ipv de originele.quote:Op vrijdag 11 december 2020 11:30 schreef cafca het volgende:
[..]
Mooie analyse
Het origineel van Cat's in the Cradle zat dit jaar in een tv commercial, dat zal ook iets geholpen hebben.
Daddy Cool ook, maar dat is een reclame die al jaren te zien is, volgens mij.
Daddy Cool zit in de reclame van Coolbest of zoiets, Cat's... voor een of andere yoghurt. De Ugly Kid Joe versie was hier een hit, het origineel niet....quote:Op vrijdag 11 december 2020 11:33 schreef VdB95 het volgende:
[..]
Ik dacht ook al dat Daddy Cool in een nieuwe reclame zat, maar ik wist even niet meer welke. Het kan inderdaad zo zijn dat die al jaren te zien is. Cat's in the Cradle is mij even voorbij gegaan, maar dan is het alsnog raar dat deze versie erin staat ipv de originele.
Dat belooft weer mooie grappenquote:Op vrijdag 11 december 2020 11:33 schreef VdB95 het volgende:
dan is het alsnog raar dat deze versie erin staat ipv de originele.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |