quote:Falcon 9
Falcon 9 is een tweetrapsraket uit de Falcon-reeks, ontworpen en gebouwd door SpaceX. De Falcon 9 maakte in 2010 zijn introductievlucht. Het raketontwerp is sindsdien stapsgewijs gepgraded waardoor de prestatiekracht flink toenam. De "9" in de naam "Falcon 9" verwijst naar de samenstelling van negen Merlin 1-raketmotoren in de "core-booster". Deze eerste trap is ontwikkeld om meerdere keren te gebruiken en werd in "vlucht 32" op 31 maart 2017 voor het eerst daadwerkelijk opnieuw ingezet na gebruik in "vlucht 23" op 8 april 2016. Door deze ontwikkeling kan Spacex naar verwachting tot 30% besparen op de kosten per lancering vanaf begin 2018. De Falcon 9 is sinds 2017 op jaarbasis de meest gelanceerde draagraket van de wereld. In november 2018 werd de Falcon 9 Block-5 door NASA's Launch Services Program gecertificeerd als categorie 3 lanceertuig. Daarmee wordt de Falcon 9 uiterst betrouwbaar geacht en is de raket goedgekeurd voor lanceringen van NASA's duurste satellieten en ruimtesondes. SpaceX groeide door het succes van de Falcon 9, waarmee er in 2018 twintig lanceringen werden uitgevoerd, uit tot de marktleider op het gebied van lanceringen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_9
quote:Falcon Heavy
De Falcon Heavy is een zeer krachtige deels herbruikbare commercile draagraket uit de Falconraketfamilie van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX die gebaseerd is op de Falcon 9. Hij maakte op 6 februari 2018 zijn ingebruiknamevlucht en werd een half jaar later door de USAF EELV-gecertificeerd. De Falcon Heavy wordt in staat geacht 63.800 kg aan nuttige lading in een lage aardbaan te brengen, 26.700 kg naar een geostationaire baan, 16.800 kg naar Mars en 3.500 kg naar Pluto. Daarmee is de Falcon Heavy de krachtigste nu beschikbare raket van de wereld, en de krachtigste commercile raket ooit. Alleen de Saturnus V maanraket (laatste vlucht in 1973) en de Russische Energia (die na slechts twee proefvluchten werd geannuleerd) konden meer vracht vervoeren. De Falcon Heavy is een gedeeltelijk herbruikbare draagraket waarbij de twee boosters en de eerste trap (centercore) in principe kunnen landen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy
quote:Dragon 1 (cargo)
Dragon, ook bekend als Dragon 1 of Cargo Dragon was het eerste ruimtevaartuig uit de Dragon-reeks van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX. Het was een herbruikbaar, onbemand, commercieel bevoorradingsschip dat met subsidies van NASA werd ontwikkeld onder het Commercial Orbital Transportation Services-programma. Met zijn eerste onbemande vlucht in december 2010 werd Dragon het eerste commercile ruimtevaartuig dat succesvol op aarde terugkeerde. Op 25 mei 2012 voltooide een Dragon als eerste commercile ruimtevaartuig een rendez-vous met het ISS. NASA had SpaceX gecontracteerd om met de Dragon vracht naar het ISS te brengen onder het CRS-1 contract van het Commercial Resupply Services-programma. Regelmatige vluchten werden tussen oktober 2012 april 2020 uitgevoerd. Nadat de Dragon van missie CRS-20 op 7 april 2020 in de Grote Oceaan landde wordt de Dragon 1 opgevolgd door de Dragon 2-Cargo. SpaceX heeft dertien Dragon-1-capsules gebouwd, waarvan er n verloren ging.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Dragon
quote:Dragon 2 (Cargo en Crew)
De Dragon 2, met de versies Crew Dragon en Cargo Dragon is de tweede generatie Dragon-ruimtevaartuigen van het Californische ruimtevaartbedrijf SpaceX die samen met de Boeing Starliner namens NASA-bemanningen naar het ISS moet gaan brengen onder het Commercial Crew-programma. De Crew Dragon wordt ook voor commercile klanten ingezet en kan maximaal vier ruimtevaarders vervoeren. De Dragon 2 is een doorontwikkeling van de Dragon 1 waarmee SpaceX van 2012 tot en met 2020 vracht naar het ISS bracht. Naast een bemande uitvoering werkt SpaceX ook aan een uitgekleed Dragon 2-ontwerp voor onbemande bevoorradingsmissies van NASA's CRS 2-programma, dat in 2019 van start ging.
De eerste onbemande testvlucht van de Crew Dragon werd op 2 maart 2019 gelanceerd. De bemande testvlucht werd op 30 mei 2020 gelanceerd. Reguliere bemande vluchten beginnen volgens planning eind augustus 2020.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dragon_2
quote:Starship
Starship is een tweetrappig al dan niet bemand zeer zwaar lanceersysteem in ontwikkeling van SpaceX. De boostertrap van Starship, die nodig is om de aarde te verlaten, heet Super Heavy. De Naam Starship slaat op zowel tweedetrap met een compartiment voor bemanning, vracht of satellieten als op de eerste-en-tweede trap als geheel.
Starship vormt een volledig herbruikbaar ruimtevaartuig dat is bedoeld om 100 tot 150 ton aan vracht of tot 100 mensen per vlucht in de ruimte te brengen. In expendable mode zou dat zelfs 250 ton kunnen zijn. Vluchten naar Mars (en terug) behoren tot de mogelijkheden. Door de mogelijkheid tot bijtanken in de ruimte kunnen die hoeveelheden ook op mars of op de maan landen.
Een aangepast Starship is ook een van de drie ontwerpen die NASA heeft opgenomen in de voorselectie voor de bemande maanlander(s) van het Artemisprogramma en in de race zijn voor definitieve selectie.
Het eerste conceptontwerp werd op 27 september 2016 door SpaceX oprichter en ceo Elon Musk op het International Astronatical Congress gepresenteerd als Interplanetairy Transport System. Een jaar later werd een verkleind, makkelijker haalbaar ontwerp met een bredere inzetbaarheid gepresenteerd met de naam Big Falcon Rocket. In 2018 werden nog enkele aanpassingen aan het ontwerp gedaan waaronder een verlenging, een versimpeld landingsgestel met gentegreerde stuurvleugels en de keuze om de raket van roestvaststaal in plaats van koolstofvezel te bouwen. Het project staat onder directe leiding van Musk zelf. Met de ontwikkeling van de Starship is zo'n vijf miljard dollar gemoeid.
Het eerste prototype van het Starship werd op 28 september 2019 voltooid. Een maand daarvoor werd het voorbereidende Starhopperprogramma waarbij men met een testraket korte vluchten maakte om met de voor Starship ontwikkelde Raptormotoren te leren vliegen en landen afgerond. Anno 2020 worden in hoog tempo prototypes gebouwd en getest waarbij de brandstoftanks de eerste bottleneck waren en verschillende prototypes explodeerden. Op 27 april 2020 doorstond voor het eerst een brandstoftank de cryogene druktest. Elon Musk wil Starship zo snel als mogelijk in bedrijf kunnen nemen. Er wordt gestreefd naar een eerste bemande vlucht langs de Maan in 2023.
Elon Musk wil in de toekomst met Starship, de Falcon 9, de Falcon Heavy en de (bemande en onbemande) Dragon 2 vervangen. Bemande maanlandingen en marslandingen, satellietlanceringen, bijtankvluchten en eventueel zelfs langeafstandsvluchten op aarde behoren tot de mogelijkheden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Starship_(SpaceX)
Starhopper:![]()
Starship Mk1:![]()
Starship:
Starship Moon:
Ergens uit nostalgie hoop ik dat ze nog niet zonder een stukje koper kunnen.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:39 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat was ook maar een grapje. Zal er uberhaupt koper in die motor zitten?
quote:Op donderdag 10 december 2020 00:40 schreef tjoptjop het volgende:
Haha ik had precies dezelfde TT in gedachte als ik de lapo zou hebben
Yep, ik was aan t lapo-huntenquote:Op donderdag 10 december 2020 00:40 schreef Jonmen het volgende:
Snelste nieuw topic van de reeks vermoed ik
Electiciteitkabelsquote:Op donderdag 10 december 2020 00:41 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Ergens uit nostalgie hoop ik dat ze ergens nog niet zonder een stukje koper kunnen.
Ik liet jequote:Op donderdag 10 december 2020 00:41 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Yep, ik was aan t lapo-hunten
Er gaat sowieso koper mee omhoogquote:
quote:Op donderdag 10 december 2020 00:43 schreef CyberCow het volgende:
Hier kunnen weer een hoop lessen uitgehaald worden zodat het de volgende keer wel goed gaat. Vind het toch al bijzonder staaltje techniek als ik die draai Crazy Elon zie.
Dat die flip gewoon de eerste vlucht gelukt is, dat is al heel bijzonder te noemen! Alleen even het drukprobleem in de headertank fixen en we zijn weer een stap verderquote:Op donderdag 10 december 2020 00:43 schreef CyberCow het volgende:
Hier kunnen weer een hoop lessen uitgehaald worden zodat het de volgende keer wel goed gaat. Vind het toch al bijzonder staaltje techniek als ik die draai zie.
Wel goed gaat?quote:Op donderdag 10 december 2020 00:43 schreef CyberCow het volgende:
Hier kunnen weer een hoop lessen uitgehaald worden zodat het de volgende keer wel goed gaat. Vind het toch al bijzonder staaltje techniek als ik die draai zie.
Hier heb je het antwoordquote:Op donderdag 10 december 2020 00:45 schreef Azula het volgende:
Is er al iets duidelijk over de Raptors? Gingen die expres uit?
Ah ja ik volg geen Twitterquote:Op donderdag 10 december 2020 00:49 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Hier heb je het antwoord
[ twitter ]
quote:Op donderdag 10 december 2020 00:49 schreef Jonmen het volgende:
Blue Origin en Boeing mogen hun koffers inpakken en Chapter 11 aanvragen
Ik lees net dat de verbrandingskamer waarschijnlijk koper is.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:42 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Er gaat sowieso koper mee omhoog
Alleen al in de Tesla motoren voor de vleugelbediening
https://en.wikipedia.org/wiki/Rocket_engine#Combustion_chamberquote:The combination of temperatures and pressures typically reached in a combustion chamber is usually extreme by any standard. Unlike in airbreathing jet engines, no atmospheric nitrogen is present to dilute and cool the combustion, and the propellant mixture can reach true stoichiometric ratios. This, in combination with the high pressures, means that the rate of heat conduction through the walls is very high.[citation needed]
In order for fuel and oxidizer to flow into the chamber, the pressure of the propellant fluids entering the combustion chamber must exceed the pressure inside the combustion chamber itself. This may be accomplished by a variety of design approaches including turbopumps or, in simpler engines, via sufficient tank pressure to advance fluid flow. Tank pressure may be maintained by several means, including a high-pressure helium pressurization system common to many large rocket engines or, in some newer rocket systems, by a bleed-off of high-pressure gas from the engine cycle to autogenously pressurize the propellant tanks[2][3] For example, the self-pressurization gas system of the SpaceX Starship is a critical part of SpaceX strategy to reduce launch vehicle fluids from five in their legacy Falcon 9 vehicle family to just two in Starship, eliminating not only the helium tank pressurant but all hypergolic propellants as well as nitrogen for cold-gas reaction-control thrusters.[4]
Zelfs de piloot die geen piloot bleek heeft meer viewsquote:Op donderdag 10 december 2020 00:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]![]()
![]()
Niemand die hun tweet leest wss![]()
[ twitter ]
Morgen maar even kijken. Anders komt er van slapen niets meer terechtquote:Op donderdag 10 december 2020 00:51 schreef Tourniquet het volgende:
Net even de stream van Everyday Astronaut teruggekeken, ook heel gaaf, fantastische camerabeelden.
Is maar 10 minuutjes joh.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:52 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Morgen maar even kijken. Anders komt er van slapen niets meer terecht
Gaaf, simulated telemetry heeft hij !quote:Op donderdag 10 december 2020 00:51 schreef Tourniquet het volgende:
Net even de stream van Everyday Astronaut teruggekeken, ook heel gaaf, fantastische camerabeelden.
Die is nog bezig hoorquote:Op donderdag 10 december 2020 00:53 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Is maar 10 minuutjes joh.
Ik ga de SpaceX stream nog een keer kijken.
Die reacties ookquote:Op donderdag 10 december 2020 00:52 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Zelfs de piloot die geen piloot bleek heeft meer views
Ja, maar die klopt voor geen meter.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:54 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Gaaf, simulated telemetry heeft hij !
Zie het nu ookquote:Op donderdag 10 december 2020 00:56 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ja, maar die klopt voor geen meter.
Laten ook een ontzettend toffe slomo zien (ongeveer 5 minuten na de RUD).
Ja die heb ik gewoon vanuit elke hoek opgenomen 🤣quote:Op donderdag 10 december 2020 00:57 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Je kan in de stream spoelen om alleen de vlucht even te kijken.
Moet zeggen dat ik me net de buren voelde net. Die schreeuwen en klappen ook als Ajax speelt.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:00 schreef tjoptjop het volgende:
[ twitter ]
Net een voetbalwedstrijd JAAAAAAAAAAAA OOOOOEEEEEEHHHHHHHH
Op NSF zeggen ze dat de tent in de brand staat maar het lijkt iets te zijn dat voor de tent staat.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:03 schreef Jonmen het volgende:
Hoop dat er niets belangrijks/kostbaar in die tent lag...
Dat was idd de moeite waard!!! Sodeteringquote:Op donderdag 10 december 2020 00:53 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Is maar 10 minuutjes joh.
Ik ga de SpaceX stream nog een keer kijken.
Ik kan niet ontkennen dat er een luide WHOAAAH bij de knal kwamquote:Op donderdag 10 december 2020 01:02 schreef Azula het volgende:
[..]
Moet zeggen dat ik me net de buren voelde net. Die schreeuwen en klappen ook als Ajax speelt.
Deed jij dat niet dan?![]()
quote:The green exhaust right at the end is a sign of that. Low fuel pressure leads to too much unreacted oxygen, which makes copper in the engine catch fire. Low header tank pressure doesn't affect it until right at the end, because the ascent isn't done from the header tanks.
It lookes like Copper is still in the racequote:Op donderdag 10 december 2020 01:05 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik kan niet ontkennen dat er een luide WHOAAAH bij de knal kwam![]()
Over de groene vlam, ik las dit op Reddit @:Gast_op_Afstand_GOA
[..]
Er zitten iig wel gaten in de tankquote:Op donderdag 10 december 2020 01:04 schreef beantherio het volgende:
[..]
Op NSF zeggen ze dat de tent in de brand staat maar het lijkt iets te zijn dat voor de tent staat.
Haha, en beiden gelijkquote:Op donderdag 10 december 2020 01:07 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
It lookes like Copper is still in the race![]()
Dat ging echt moeiteloos, en met maar 2 Raptors (gepland blijkbaar).quote:Op donderdag 10 december 2020 01:06 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Tractor pulling?
Nooo!
Full Vector Pulling![]()
[ afbeelding ]
Ik snap hem niet .. 42 maar .. euh hoezo?quote:Op donderdag 10 december 2020 01:10 schreef Starhopper het volgende:
Teeering dit was mij nog niet eens opgevallen![]()
![]()
![]()
![]()
Musk
![]()
![]()
![]()
![]()
[ twitter ]
Hitchhikers guide to the galaxyquote:Op donderdag 10 december 2020 01:11 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Ik snap[ hem niet .. 42 maar .. euh hoezo?
42(0)quote:Op donderdag 10 december 2020 01:11 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Ik snap[ hem niet .. 42 maar .. euh hoezo?
Heb je gisteren niet goed gevolgd?quote:Op donderdag 10 december 2020 01:11 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Ik snap hem niet .. 42 maar .. euh hoezo?
Ooh.. dat doet een belletje rinkelen.. Damn, need more nerd pills.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:12 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Hitchhikers guide to the galaxy
In the radio series and the first novel, a group of hyper-intelligent pan-dimensional beings demand to learn the Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything from the supercomputer Deep Thought, specially built for this purpose. It takes Deep Thought 7 1⁄2 million years to compute and check the answer, which turns out to be 42.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:13 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Ooh.. dat doet een belletje rinkelen.. Damn, need more nerd pills.
Input overload.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:12 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Heb je gisteren niet goed gevolgd?
Ja, dank jequote:Op donderdag 10 december 2020 01:13 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
In the radio series and the first novel, a group of hyper-intelligent pan-dimensional beings demand to learn the Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything from the supercomputer Deep Thought, specially built for this purpose. It takes Deep Thought 7 1⁄2 million years to compute and check the answer, which turns out to be 42.
Heeft iig niks met 420 of wiet te makenquote:Op donderdag 10 december 2020 01:14 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Ja, dank je
Al die nummers... ik was net 666 van pi aan het aftrekken omdat ik de 33ste mason wilde ontwijken voor de ne keer.
Deze hebben we ook nogquote:Op donderdag 10 december 2020 01:16 schreef Jonmen het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/420_
[ afbeelding ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ afbeelding ]
Hahahahahaha,quote:Op donderdag 10 december 2020 01:17 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Deze hebben we ook nog![]()
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik snap alles, begrijp er niets van.
Voor de Michael Bay film mis je eigenlijk alleen nog de overvliegende F22quote:Op donderdag 10 december 2020 01:24 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Ik sluit af met de all surviving, "has seen it all" worlds only flying Rave Cave:
[ afbeelding ]
Een juichende minionquote:Op donderdag 10 december 2020 01:29 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Vooruit... nog eentje dan..
Wat zie jij in de vuurbal?
[ afbeelding ]
Megatron?quote:Op donderdag 10 december 2020 01:29 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Vooruit... nog eentje dan..
Wat zie jij in de vuurbal?
[ afbeelding ]
Ok Hermann Rorschachquote:Op donderdag 10 december 2020 01:32 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Ik zag een bad eendje... ok, beetje booos bad eendje
wtf?quote:BOCA CHICA - Een prototype van de Starship-raket van ruimtevaartbedrijf SpaceX is woensdag gexplodeerd bij de landing. Dat gebeurde enkele minuten na een ogenschijnlijk onbeduidende testlancering bij de Amerikaanse plaats Boca Chica (Texas).
En dan snappen sommigen niet waarom de MSM waardeloos isquote:Op donderdag 10 december 2020 01:56 schreef Tourniquet het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-bij-landing-na-test
[..]
wtf?
Gaat te maken hebben met keuze van brandstofquote:Op donderdag 10 december 2020 02:05 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil met de space shuttle voor de contrail ?
Is het brandstoftype? Of atmosferische omstandigheden?
Space shuttle had zo ver ik me herinner altijd een enorme pluim:
[ afbeelding ]
Prachtig!quote:
Dat is een vastebrandstofbooster, aluminium of magnesium. Komt wat meer rook bij vrij. Ariane is ook vast en heeft ook zo'n pluimquote:Op donderdag 10 december 2020 02:05 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil met de space shuttle voor de contrail ?
Is het brandstoftype? Of atmosferische omstandigheden?
Space shuttle had zo ver ik me herinner altijd een enorme pluim:
[ afbeelding ]
Hoe mooi ook dat je dicht bij de waarheid zat. De LOX pressure was prima, maar de methaan druk was te hoog.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:29 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Alleen als methaan schoon verbrandt, maar die groene vlam zou wel eens kunnen wijzen op een verbranding die veel te rijk is, wat betekent dat de LOX pressure te laag was.
Is FOK! serieus de enige site in Nederland waar het bericht juist uiterst positief was?quote:Op donderdag 10 december 2020 01:56 schreef Tourniquet het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-bij-landing-na-test
[..]
wtf?
De nos was redelijk neutraal, maar snapte niet waarom het een groot succes was.quote:Op donderdag 10 december 2020 07:30 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Is FOK! serieus de enige site in Nederland waar het bericht juist uiterst positief was?
Ja, ik heb ook al heel snel het geluid van NSF heel zacht gezet. Everyday Astronaut kan ik niet naar kijken, die is me te overdreven.quote:Op donderdag 10 december 2020 07:35 schreef heywoodu het volgende:
Ook blij dat ik niet naar aandachtsgeil huppelkutje Everyday Astronaut heb gekeken zo te zien
Snappen die lui echt niet dat je op zo'n moment je microfoon gewoon even uit moet zetten om de kijkers te laten genieten van het geweld ipv jouw 'oh my gosh! oh my gosh! ooooh...my gosh!'?
Hij stond erbij en keek er naarquote:Op donderdag 10 december 2020 01:24 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Ik sluit af met de all surviving, "has seen it all" worlds only flying Rave Cave:
[ afbeelding ]
Omdat je moet weten dat zo'n ding meer kan dan 150m hoog een sprongetje maken, daar kom je niet mee de ruimte in namelijk. En omdat er drie motoren in dat ding zaten. En hij is enthousiast omdat de test geweldig is verlopen.quote:Op donderdag 10 december 2020 09:24 schreef Generationalpha het volgende:
Waarom is dit zo'n belangrijke stap en waarom is Elon zo enthousiast?
Wat ze uitgedacht hebben werkt in de prima werkt. De harde landing door te weinig druk in de headertank is een aandachtspuntje maar niet zo lastig te fixen.quote:Op donderdag 10 december 2020 09:24 schreef Generationalpha het volgende:
Klinkt goed. Ik ga me hier wat meer in verdiepen.quote:Op donderdag 10 december 2020 09:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wat ze uitgedacht hebben werkt in de prima werkt. De harde landing door te weinig druk in de headertank is een aandachtspuntje maar niet zo lastig te fixen.
Die flip van horizontaal naar verticaal tijdens terminal velocity (weet zo snel even niet de nederlandse term) is nog nooit eerder gedaan. Ze hadden niet gedacht dat het zo werken.quote:Op donderdag 10 december 2020 09:24 schreef Generationalpha het volgende:
Dank voor alle uitleg.quote:Op donderdag 10 december 2020 10:19 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Die flip van horizontaal naar verticaal tijdens terminal velocity (weet zo snel even niet de nederlandse term) is nog nooit eerder gedaan. Ze hadden niet gedacht dat het zo werken.
Als de druk van de methaan goed was geweest, dan had de raket nog geland ook. Dus eigenlijk is de test voor 90% succesvol geweest, terwijl ze niet eens gedacht hadden dat hij tot max hoogte zou komen.
Dit is ook voor het eerst dat een raptor zo lang gevuurd heeft zonder uit elkaar te spatten. En dat ook nog eens terwijl hij een load omhoog duwt. Alle lange duurtesten waren hiervoor op een test stand in Mcgregor.
Als je de suicide burn/landing vergelijkt met de Falcon 9 landingen, zie je ook dat deze veel langzamer en beheerster naar beneden komt. Ben benieuwd hoe een echte landing eruit komt te zien, met de echte poten.
En stel je voor dat je passagier bent hierin![]()
![]()
Same here! Ik kon ook amper in slaap komen gisterenquote:Op donderdag 10 december 2020 13:54 schreef Tourniquet het volgende:
Ik zit nog steeds bij te komen van gisterenavond. Wat ongelooflijk episch was het.![]()
Ik denk dat ze voor de volgende keer een wat hogere testvlucht ook wel aandurven, getuige hoe stabiel de stijging, belly flop en horizontale daling verliep. De Elonerons leken ook perfect en heel precies te functioneren.
SN9 en SN10 gaan in ieder geval dezelfde testvlucht maken als SN8. Het lijkt erop dat er weinig schade is aan de teststand dus een roll-out (eind) volgende week lijkt mij niet uitgesloten. Al is het alleen al om ruimte te maken voor SH en SN10 stacking. Het fixen van de SN8 problemen en vervolgens een testperiode met cryotests, monteren raptors, pre-burner tests, static fires gaat wel even duren. Op z'n vroegst half januari de SN9 vluchtquote:Op donderdag 10 december 2020 14:56 schreef beantherio het volgende:
Ik heb nog niet echt gelezen wat de plannen zijn met SN9 en verdere testvluchten. Is daar al iets over bekend?
Voor dit jaar zal het trouwens (gezien weer gereed maken van de teststand, het achterhalen en oplossen van het probleem met de tankdruk en de feestdagen) wel afgelopen zijn met testvluchten. Of is het denkbaar dat SN9 nog voor het eind van het jaar zijn (eerste) vlucht gaat maken?
Ze moeten SN9 naar het launchpad vervoeren en daarna de Methalox verbindingen tot stand brengen met de tankfarm. Dan volgen een gasdruktest vervolgens een cryo-rest met vloeibaar stikstof. Daarna pas worden de raptors eronder gemonteerd. Dan volgt opnieuw een cryo-test, of ze meteen voor Methalox gaan dit x is onduidelijk. Is dit alles gebeurt kan pas de 1e pre-burner test plaatsvinden en vervolgens de 1e engine fire-test. Als dit al lukt dit jaar zal het tegen de jaarwisseling zijn. Feestdagen, daar geven de fanaten die werken bij SpaceX niet veel om en vanwege corona en kans op besmetting zullen de meesten toch al niet van plan zijn bij familie op bezoek te gaan ver buiten BC.quote:Op donderdag 10 december 2020 14:56 schreef beantherio het volgende:
Ik heb nog niet echt gelezen wat de plannen zijn met SN9 en verdere testvluchten. Is daar al iets over bekend?
Voor dit jaar zal het trouwens (gezien weer gereed maken van de teststand, het achterhalen en oplossen van het probleem met de tankdruk en de feestdagen) wel afgelopen zijn met testvluchten. Of is het denkbaar dat SN9 nog voor het eind van het jaar zijn (eerste) vlucht gaat maken?
Klinkt heel aannemelijk. De teststand zal vrijwel onbeschadigd zijn maar de landingspad moet wel even "aangeveegd" worden.quote:Op donderdag 10 december 2020 15:39 schreef Starhopper het volgende:
[..]
SN9 en SN10 gaan in ieder geval dezelfde testvlucht maken als SN8. Het lijkt erop dat er weinig schade is aan de teststand dus een roll-out (eind) volgende week lijkt mij niet uitgesloten. Al is het alleen al om ruimte te maken voor SH en SN10 stacking. Het fixen van de SN8 problemen en vervolgens een testperiode met cryotests, monteren raptors, pre-burner tests, static fires gaat wel even duren. Op z'n vroegst half januari de SN9 vlucht
Zou me niets verbazen.quote:Op donderdag 10 december 2020 18:26 schreef Starhopper het volgende:
Roadclosure voor morgen is gecanceled. Die van vandaag (12am-5:30pm) staat nog. Kansje dat ze SN9 naar de launchpad rijden?![]()
Ze laten SN8 liggen zodat SN9 afscheid kan nemenquote:Op donderdag 10 december 2020 18:36 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Zou me niets verbazen.![]()
Ik zie dat het restant van de nosecone nog wel op de landingsplaats ligt, valt me wel tegen dat ze alles nog niet hebben opgeruimd.![]()
Misschien gebruiken ze de road closure om alle troep weg te rijden.
Hello ground!quote:Op donderdag 10 december 2020 18:45 schreef Starhopper het volgende:
Deze kwam ik net tegen op EA twitter
Uiterlijk niet zo heel veel, afwerking weer wat netter, zie vanaf 5:03:quote:Op donderdag 10 december 2020 18:54 schreef heywoodu het volgende:
Wat is er anders aan SN9 eigenlijk?
Toen in juni duidelijk werd dat de faciliteiten in Los Angeles niet in gebruik zouden worden genomen (waar eigenlijk de productie zou moeten plaatsvinden) tweete Elon dat de productie in Boca Chica plaats zou vinden:quote:Op donderdag 10 december 2020 19:38 schreef tjoptjop het volgende:
Is er al iets bekend waar tzt de productie plaats gaat vinden? Komt er een fabriek in Boca Chica? Of verhuist het hele circus naar Florida?
Hawthorne lijkt me vanwege het formaat uitgesloten,
Ah, duidelijk. Dan wordt Boca Chica ook een volledige launchsite toch?quote:Op donderdag 10 december 2020 19:50 schreef beantherio het volgende:
[..]
Toen in juni duidelijk werd dat de faciliteiten in Los Angeles niet in gebruik zouden worden genomen (waar eigenlijk de productie zou moeten plaatsvinden) tweete Elon dat de productie in Boca Chica plaats zou vinden:
[ twitter ]Zie ook https://spacenews.com/spa(...)eles-facility-again/
Ja. Dat heeft Elon in ieder geval wel gezegd.quote:Op donderdag 10 december 2020 19:58 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ah, duidelijk. Dan wordt Boca Chica ook een volledige launchsite toch?
https://www.flightradar24.com/N22014/26469e1cquote:Op donderdag 10 december 2020 20:02 schreef Tourniquet het volgende:
Live flyover van RVG Aerial Photography
Komt wel vaker voor. Ik vind t ook wel typischquote:Op vrijdag 11 december 2020 00:39 schreef Tourniquet het volgende:
Beetje apart dat zo’n mail gewoon op een openbare plek wordt gezet, maar goed wij zijn weer blij met de informatie.![]()
https://www.cameroncounty(...)LOSURE.-12.14.20.pdf
quote:Op vrijdag 11 december 2020 00:53 schreef Starhopper het volgende:
Voor degene die gisteren commentaar had op de enthousiaste reacties van oa EA en NSF:![]()
Voor degene die gisteren commentaar had op de enthousiaste reacties van oa EA en NSF:![]()
Enige dat hij nog vooral moet doen is contracten sluiten en met leveranciers praten (gebeurt meestal op restaurant - dus hij zal wel 2 warme maaltijden per dag hebben).quote:
Misschien is er een mooie aanbieding op Amazon?quote:Op vrijdag 11 december 2020 11:25 schreef Tourniquet het volgende:
De tent bij de SH launch mount is ook aan vervanging toe.
Ik zie het al, dat draadje onderaan is kapot.quote:Op vrijdag 11 december 2020 11:56 schreef Starhopper het volgende:
[ twitter ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 11 december 2020 11:25 schreef Tourniquet het volgende:
De tent bij de SH launch mount is ook aan vervanging toe.
[ afbeelding ]
Elon met hondje (niet Zeus)
[ afbeelding ]
Das niet bestquote:Op vrijdag 11 december 2020 16:53 schreef puzziepie het volgende:
SN9 staat een beetje scheef![]()
![]()
[ afbeelding ]
Wel een grote fout. Zoiets mag niet gebeuren.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:53 schreef puzziepie het volgende:
![]()
[ afbeelding ]
Ziet er niet al te erg uit gelukkig. Hopelijk zit er een kraan in het plafond van de MB en anders dakje open en met een kraan SN9 weer overeind zetten. SN9 moet sowieso op een roll-lift komen te staan. Wat uitdeuken van de onderzijde is ook geen probleem vermoedelijk.quote:Op vrijdag 11 december 2020 16:53 schreef puzziepie het volgende:
![]()
[ afbeelding ]
Uitgesteld tot 18:55quote:
Hoezo nietquote:Op vrijdag 11 december 2020 17:21 schreef engine het volgende:
[..]
Wel een grote fout. Zoiets mag niet gebeuren.
Nouja weet ook niet waardoor ingestort.quote:
Ik weet niet of er risico was voor het personeel maar mocht dat zo zijn dan zal men nog eens goed naar de veiligheid van de werkomgeving moeten kijken.quote:Op vrijdag 11 december 2020 17:38 schreef engine het volgende:
[..]
Nouja weet ook niet waardoor ingestort.
Maar het is een plek waar mensen werken. Dan mag zoiets niet gebeuren.
Tering die is vetquote:
Prachtig!quote:
Hij is toch niet ingestort?quote:Op vrijdag 11 december 2020 17:38 schreef engine het volgende:
[..]
Nouja weet ook niet waardoor ingestort.
Maar het is een plek waar mensen werken. Dan mag zoiets niet gebeuren.
SN9 zelf niet. Het platform waar hij op stond dus schijnbaar.quote:
De stand waarschijnlijk wel deels. En op een werkplek is dat geen goed nieuws. Zelfs al is SN9 ok, dan nog kan bijvoorbeeld de arbeidsinspectie moeilijk gaan doen.quote:
quote:Op vrijdag 11 december 2020 18:41 schreef engine het volgende:
[..]
SN9 zelf niet. Het platform waar hij op stond dus schijnbaar.
Dat is waar.quote:Op vrijdag 11 december 2020 18:41 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
De stand waarschijnlijk wel deels. En op een werkplek is dat geen goed nieuws. Zelfs al is SN9 ok, dan nog kan bijvoorbeeld de arbeidsinspectie moeilijk gaan doen.
Het is ook niet echt een risico dat je in een fabriek maar voor lief neemt. Maar goed, soms gaat er ergens wat mis.quote:Op vrijdag 11 december 2020 18:41 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
De stand waarschijnlijk wel deels. En op een werkplek is dat geen goed nieuws. Zelfs al is SN9 ok, dan nog kan bijvoorbeeld de arbeidsinspectie moeilijk gaan doen.
Een scrub is geen drama. Als het tijdens de lancering fout gaat, dan hebben ze pas echt een probleem. Dan ligt alles een paar maanden stilquote:Op vrijdag 11 december 2020 18:59 schreef beantherio het volgende:
Scrub inderdaad. Geen geweldige dag voor SpaceX vandaag.
Hoop dat het niet een al te lange setback is. Als er structureel iets niet klopt aan die standaard kan het wel even duren voor we weer actie zien. SN10 staat tenslotte ook op zo’n zelfde ding.quote:Op vrijdag 11 december 2020 18:49 schreef engine het volgende:
[..]
Het is ook niet echt een risico dat je in een fabriek maar voor lief neemt. Maar goed, soms gaat er ergens wat mis.
Als er direct aantoonbaar "structural damage" is dan wordt SN9 gesloopt voor onderdelen waarschijnlijk. Blijkt dat niet dan wordt het wel duidelijk tijdens de testen en dat is geen probleem omdat tijdens de testen toch al geen mensen in de buurt aanwezig mogen zijn. SN9 kan je in dat opzicht niet gelijkstellen aan bijv. een passagiersvliegtuig.quote:Op vrijdag 11 december 2020 19:03 schreef beantherio het volgende:
[ twitter ]
Dat zou wel echt kut zijn.
Maar ook dat is wel waar. Overleden lijkt me een beetje overdreven maar er is altijd schade. En ook plekken die geen schade lijken te hebben moet je onderzoeken. Veel werk.quote:Op vrijdag 11 december 2020 19:03 schreef beantherio het volgende:
[ twitter ]
Wat een allemachtig geweldige awesome foto is datquote:
Ik heb 'm als wallpaper op het lockscreen van m'n telefoon.quote:Op vrijdag 11 december 2020 19:19 schreef Prisha het volgende:
[..]
Wat een allemachtig geweldige awesome foto is dat![]()
oehhh dat is een goed ideequote:Op vrijdag 11 december 2020 19:30 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ik heb 'm als wallpaper op het lockscreen van m'n telefoon.
Ziet er best ernstig uit op deze foto. Er zit een flinke deuk in de buik. Lijkt erop dat hij is verbogen door zijn eigen gewicht. Heb even een cirkeltje gezetquote:Op vrijdag 11 december 2020 19:03 schreef beantherio het volgende:
[ twitter ]
Dat kan ook een weerspiegeling zijn? Als het ingedeukt was zou het aan de andere kant zijn zou je denken tovhquote:Op vrijdag 11 december 2020 19:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ziet er best ernstig uit op deze foto. Er zit een flinke deuk in de buik. Lijkt erop dat hij is verbogen door zijn eigen gewicht. Heb even een cirkeltje gezet
[ afbeelding ]
Ik denk dat je gelijk hebt, heb even een foto van Bocachicagal wat lichter gemaakt:quote:Op vrijdag 11 december 2020 19:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ziet er best ernstig uit op deze foto. Er zit een flinke deuk in de buik. Lijkt erop dat hij is verbogen door zijn eigen gewicht. Heb even een cirkeltje gezet
[ afbeelding ]
Als hij met de neus tegen de wand is gekomen is dat juist een hele logische plek om te knikken.quote:Op vrijdag 11 december 2020 20:07 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat kan ook een weerspiegeling zijn? Als het ingedeukt was zou het aan de andere kant zijn zou je denken tovh
Ah, stuk duidelijker zo idd! Dan vrees ik dat het RIP SN9 is.quote:Op vrijdag 11 december 2020 20:19 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ik denk dat je gelijk hebt, heb even een foto van Bocachicagal wat lichter gemaakt:
[ afbeelding ]
[..]
Als hij met de neus tegen de wand is gekomen is dat juist een hele logische plek om te knikken.
Lekker veilig werkenquote:Op vrijdag 11 december 2020 21:24 schreef Coelho het volgende:
Als zoiets gebeurt, zou in NL ook de arbeidsinspectie langskomen. Dit is wel het type ongeval dat potentieel voor dodelijke slachtoffers kan zorgen.
quote:Op vrijdag 11 december 2020 21:28 schreef puzziepie het volgende:
'Bluto' to the rescue?
Of lijkt het alsof hij beweegt![]()
[ afbeelding ]
SN9 staat recht... de rest staat scheefquote:Op vrijdag 11 december 2020 16:53 schreef puzziepie het volgende:
![]()
[ afbeelding ]
Niet alles, de landing ging ietsje harder dan geplandquote:Op vrijdag 11 december 2020 22:42 schreef Bocaj het volgende:
[..]En blijkbaar wordt alles toch als een succes gezien!
Het was ook een heel groot succesquote:Op vrijdag 11 december 2020 22:42 schreef Bocaj het volgende:
quote:#889 by Nomadd on 11 Dec, 2020 22:23
Why don't they ever teach you anything useful in school, like "Always keep food in the house in case a spaceship falls over and the giant crawler crane sent to rescue it gets to the road and stops, blocking the only way out?"
Tsja, misschien is ie flauwgevallen na het zien van de dodelijke smak die SN8 heeft gemaaktquote:Op zaterdag 12 december 2020 00:50 schreef Tourniquet het volgende:
SN9 durfde gewoon niet meer.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 12 december 2020 00:27 schreef Tourniquet het volgende:
Nomadd zit onvrijwillig in lockdown in Boca Chica.
[..]
[ twitter ]
"Ik weet niet wat jij doet, maar ik ga er even bij liggen."quote:Op zaterdag 12 december 2020 00:50 schreef Tourniquet het volgende:
SN9 durfde gewoon niet meer.
[ afbeelding ]
Al die lasnaden die nu heel lijken kunnen net zo goed kleine scheuren hebben.quote:Op vrijdag 11 december 2020 19:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Door zijn concurrent Jeff Bezos in ieder geval wel en dat is veelzeggendquote:Op vrijdag 11 december 2020 22:42 schreef Bocaj het volgende:
quote:https://www.instagram.com/p/CImF2runz0j/
jeffbezos
Anybody who knows how hard this stuff is is impressed by today’s Starship test. Big congrats to the whole @SpaceX team. I’m confident they’ll be back at it soon.
#GradatimFerociter
Nice! Das collegiaal! De eerste keer dat ik zo'n compliment van Bezos ziequote:Op zaterdag 12 december 2020 15:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Door zijn concurrent Jeff Bezos in ieder geval wel en dat is veelzeggend
[..]
SN8, SN9 en SN10 maken dezelfde. Gezien het grote succes van SN8 is lijkt het idd geen probleem om SN9 te skippen.quote:Op zaterdag 12 december 2020 18:09 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ging SN9 specifiek iets testen wat SN10 niet gaat testen? Aangezien SN10 toch sowieso al af is maakt het ook niet echt uit als ze SN9 skippen.
Ik dacht dat die nog 'heel veel' hops zouden moeten gaan maken? Of is dat ook alweer overboord?quote:Op zaterdag 12 december 2020 18:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
SN8, SN9 en SN10 maken dezelfde. Gezien het grote succes van SN8 is lijkt het idd geen probleem om SN9 te skippen.
Grote kans dat ze SN10 skippen als SN9 een succesvolle vlucht maakt. Net als SN5 en SN6 die met vervroegd pensioen zijn gegaan.
Het plan was dat ze alle twee nog 1 hop zouden maken. Een dag na de SN6 hop maakte Elon bekend dat ze met pensioen gaan. Er zou geen nieuwe data meer komen uit een 2e hop.quote:Op zaterdag 12 december 2020 18:44 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik dacht dat die nog 'heel veel' hops zouden moeten gaan maken? Of is dat ook alweer overboord?
Als de highbay al niet beschadigd is.... Hopelijk valt de schade aan de structuur van de highbay mee. Zou een drama zijn als ze hem deels moeten afbreken.quote:Op zaterdag 12 december 2020 19:50 schreef beantherio het volgende:
Weer een avondje een Starship stream aan![]()
Ze moeten trouwens oppassen dat ze de high bay en de kraan niet beschadigen met deze poging.
Oh, dat ie aan het eind ontplofte maakt helemaal niets uit?quote:Op zaterdag 12 december 2020 18:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
SN8, SN9 en SN10 maken dezelfde. Gezien het grote succes van SN8 is lijkt het idd geen probleem om SN9 te skippen.
Grote kans dat ze SN10 skippen als SN9 een succesvolle vlucht maakt. Net als SN5 en SN6 die met vervroegd pensioen zijn gegaan.
Weinigen rekenden op een geslaagde landing. Daarvoor zat de test te vol met dingen die ze voor het eerst deden. Dingen die trouwens sowieso niemand eerder gedaan had.quote:Op zaterdag 12 december 2020 20:04 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Oh, dat ie aan het eind ontplofte maakt helemaal niets uit?
Lijkt me niet zo handig voor wat ooit een bemand voertuig moet worden.
Yeahhhquote:Op zaterdag 12 december 2020 19:26 schreef Starhopper het volgende:
NSF is live ivm de "reddingsactie" van SN9:
Je moest eens weten hoeveel motoren gexplodeerd waren voor ze de Saturnus 5 op orde hadden.quote:Op zaterdag 12 december 2020 20:04 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Oh, dat ie aan het eind ontplofte maakt helemaal niets uit?
Lijkt me niet zo handig voor wat ooit een bemand voertuig moet worden.
Bliksembezoek Hawthorne?quote:Op zaterdag 12 december 2020 23:55 schreef Starhopper het volgende:
Ik zie op Twitter dat Elon ook weer terug is. Hij is maar een paar uurtjes in LA geweest![]()
[ twitter ]
Of hij is direct weer teruggekeerd nadat hij hoorde van het ongelukje met SN9quote:
Maar dan zou hij naar Brownsville zijn gevlogen lijkt mij. Hij woont tegenwoordig in Austin.quote:Op zondag 13 december 2020 00:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Of hij is direct weer teruggekeerd nadat hij hoorde van het ongelukje met SN9
Je hebt gelijk ja! Ik zat even niet op te letten. Een autoritje van een paar 100km van Austin naar boca chica is niet logischquote:Op zondag 13 december 2020 00:15 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Maar dan zou hij naar Brownsville zijn gevlogen lijkt mij. Hij woont tegenwoordig in Austin.
Ik denk trouwens dat je beter niet bij 'm in de buurt kon zijn nadat hij hoorde van SN9.
Dat weet ik, maar juist daarom kun je nu niet maar zo stappen overslaan.quote:Op zaterdag 12 december 2020 23:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je moest eens weten hoeveel motoren gexplodeerd waren voor ze de Saturnus 5 op orde hadden.
Zolang we niet weten waarom de druk laag was (verkeerde instelling, klep kapot, te weinig brandstof, ontwerpfout of een veelvoud aan andere oorzaken), blijft het speculeren.quote:Op zondag 13 december 2020 10:34 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar juist daarom kun je nu niet maar zo stappen overslaan.
Als een zachte landing geen missiedoel was van SN8, dan was SN8 een volledig succes.
Maar omdat Starship zonder zachte landing geen functie heeft kun je SN9 maar niet zo overslaan omdat SN8 wel z'n doelen behaald heeft.
En het probleem dat ze ondervonden van een te lage druk in de headertanks is ook niet met nog slimmere software op te lossen, want het is een natuurkundig probleem om de cryogene vloeistoffen niet weg te laten koken voordat je ze helemaal aan het einde van de reis nodig hebt.
Ik denk dat je iets te gestructureert redeneert. Het ontwerpproces is niet van tevoren met alle punten en komma's vastgelegd, zo zou NASA het doen.quote:Op zondag 13 december 2020 10:34 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar juist daarom kun je nu niet maar zo stappen overslaan.
Als een zachte landing geen missiedoel was van SN8, dan was SN8 een volledig succes.
Maar omdat Starship zonder zachte landing geen functie heeft kun je SN9 maar niet zo overslaan omdat SN8 wel z'n doelen behaald heeft.
En het probleem dat ze ondervonden van een te lage druk in de headertanks is ook niet met nog slimmere software op te lossen, want het is een natuurkundig probleem om de cryogene vloeistoffen niet weg te laten koken voordat je ze helemaal aan het einde van de reis nodig hebt.
Ok, dat is waar.quote:Op zondag 13 december 2020 10:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik denk dat je iets te gestructureert redeneert. Het ontwerpproces is niet van tevoren met alle punten en komma's vastgelegd, zo zou NASA het doen.
Elon's ontwerpproces is iets meer Ad hoc en afhankelijk van de omstandigheden en testresultaten.
Ik weet nog dat Starship eerst van space-age carbon composiet gemaakt zou worden. Maar als het te lang duurt is het te ingewikkeld en moet je het anders doen. En nu hebben we stalen graansilo's.
Uiteraard. Maar SN9 is niet de laatste stap in het test- en ontwikkelproces. Als ik het goed heb wordt SN16 al gebouwd atm. Als de verbeteringen van SN9 ook in SN10 zitten zouden ze SN9 kunnen overslaan en iets meer risico nemen met de volgende. Maar dat als allemaal speculatie, niemand weet in detail wat de verschillen tussen de SN's zijn.quote:Op zondag 13 december 2020 11:35 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ok, dat is waar.Musk hoeft aan niemand verantwoording af te leggen waar hij zijn geld aan verbrast.
Iedere Dollar die de NASA uitgeeft moet door het Amerikaanse parlement goedgekeurd worden.
Al zal de NASA geen bemande vluchten van SpaceX kopen als Starship niet bewezen heeft veilig te kunnen landen.
Tot nu toe is gebleken dat het verbrassen van geld vooral werd veroorzaakt door de wijze van uitbesteden door NASA. De zogenoemde cost plus contracten. SpaceX blijkt juist erg snel en relatief goedkoop tot nieuwe innovatieve ruimtevaart voertuigen te kunnen komen. Als Starship&SH eenmaal ontwikkeld zijn en routinematig lanceren zal al snel een vergelijking worden gemaakt met SLS en dan zal het velen verbazen wat de uitkomsten daarvan zullen zijn, zeker als je beseft dat SLS old-school is zowel de motoren, SRB's als de Cryogene tanks.quote:Op zondag 13 december 2020 11:35 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ok, dat is waar.Musk hoeft aan niemand verantwoording af te leggen waar hij zijn geld aan verbrast.
Iedere Dollar die de NASA uitgeeft moet door het Amerikaanse parlement goedgekeurd worden.
Sterker nog NASA+FAA zulllen geen certificering afgeven voor bemande vluchten als dat niet bewezen veilig is.quote:Al zal de NASA geen bemande vluchten van SpaceX kopen als Starship niet bewezen heeft veilig te kunnen landen.
Alleen die kosten per lancering al. Als je bedenkt dat SS+SH volledig reusable zijn en dat je dus alleen brandstof + wat afhandelingskosten betaald, zie je al snel hoeveel goedkoper SpaceX gaat zijn.quote:Nasa has quietly made public that the development of its giant rocket, the Space Launch System (SLS), is now budgeted at $9.1 bn (7bn). Ground systems to support the mission are budgeted at a further $2.4bn. As pointed out by Ars Technica, the new development cost represents a 33% increase in the cost of the mission.
In 2017, Nasa set itself the target to launch the SLS rocket in the December 2019-June 2020 window, with a total cost of $7.17 bn. The first launch of the SLS will now be an uncrewed test in which the rocket will propel Nasa’s newly developed Orion multi-purpose crew vehicle on a 25-and-a-half day journey to the moon and back. Scheduled to take place in November 2021, it will be the first test flight in Nasa’s Artemis programme, which is designed to land astronauts on the moon with its third mission, slated for 2024.
Het is niet NASA die langzaam is, het is SpaceX dat snel is. ESA loopt nu ook plotseling achter de feiten aan. Het Artemis programma kan je bijna na iedere succesvolle Starship test herschrijven.quote:Op zondag 13 december 2020 12:59 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Alleen die kosten per lancering al. Als je bedenkt dat SS+SH volledig reusable zijn en dat je dus alleen brandstof + wat afhandelingskosten betaald, zie je al snel hoeveel goedkoper SpaceX gaat zijn.
Musk heeft al eens iets geroepen als 2 miljoen per lancering, maar al wordt het 100 miljoen dan nog is het bizar veel goedkoper.
Ik snap sowieso niet dat NASA in de huidige maatschappij nog iets ontwikkeld dat niet volledig reusable is. 1 van hun motoren kost al meer dan een lancering van een starship. En die laten ze gewoon kapot vallen/verbranden, niet meer van deze tijd.
Die beslissingen zijn veelal genomen in een tijd dat alle verschrikkingen van de 'veilige' en 'hebruikbare' Space Shuttle nog voelbaar waren bij Nasa en bij de politiek.quote:Op zondag 13 december 2020 12:59 schreef Asschen_sukar het volgende:
Ik snap sowieso niet dat NASA in de huidige maatschappij nog iets ontwikkeld dat niet volledig reusable is. 1 van hun motoren kost al meer dan een lancering van een starship. En die laten ze gewoon kapot vallen/verbranden, niet meer van deze tijd.
Die side boosters zijn wel een pluspunt van Long March 8 tegenover Falcon 9quote:Op zondag 13 december 2020 13:13 schreef Asschen_sukar het volgende:
Alle raketbouwers lopen qua tempo achter op SpaceX ja.
Ik volg Blue Origin ook al een tijdje, want die hebben ook een mooi concept. Maar tot op heden bestaat hij vooral op papier. Hopelijk wordt hij volgend jaar eens een keer getest.
Helaas ook geen reusable upper stages:
https://www.blueorigin.com/new-glenn/
United launch alliance zou de Vulcan al klaar hebben, maar wachten nog op hun payload. Die zou hopelijk volgend jaar klaar zijn om naar de maan geschoten te worden, maar dat horen we ook al maanden. Maar wederom expandable. Zo zonde van het geld en de materialen.
Het is nu vooral wachten op China's Long March 8, die gaat ook reusable worden en zou volgend jaar klaar moeten zijn. China lijkt op het moment de enige die qua tempo met SpaceX kunnen concurreren. Nu is het nog afwachten of ze alles waar kunnen maken.
Enige dat ze nog echt moeten leren is betere webcasts maken![]()
![]()
[ twitter ]
en toch kunnen ze maar de helft van een Falcon 9 naar LEO lanceren. 7,600 kg (F9: 16,800 )quote:Op zondag 13 december 2020 13:24 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Die side boosters zijn wel een pluspunt van Long March 8 tegenover Falcon 9
Echt niet, er bestaat zelfs een F9 met herbruikbare sideboosters namelijk de Falcon Heavy die een veel grotere payload to LEO en GEO heeft. De centercore F9 van de FH is extra verstevigd dus zou SpaceX het willen dan kunnen daar SRB's aan gemonteerd worden maar blijkbaar is dat economisch niet rendabel want anders hadden we die al gelanceerd zien worden. Voor de meeste payloads is een F9 ruim voldoende wat wel blijkt uit het feit dat de vraag naar FH-lanceringen eigenlijk nogal tegenvalt.quote:Op zondag 13 december 2020 13:24 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Die side boosters zijn wel een pluspunt van Long March 8 tegenover Falcon 9
quote:Falcon 9 is launching the SXM-7 mission to a geostationary transfer orbit. Liftoff is scheduled for 11:22 a.m. Eastern (16:22 UTC) from SLC-40, Cape Canaveral SFS, Florida. This launch will set the record for the most flight-proven booster to fly a customer mission, with B1051 making its seventh flight.
Ik bedoel gewoon wat betreft uiterlijkquote:Op zondag 13 december 2020 13:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Echt niet, er bestaat zelfs een F9 met herbruikbare sideboosters namelijk de Falcon Heavy die een veel grotere payload to LEO en GEO heeft. De centercore F9 van de FH is extra verstevigd dus zou SpaceX het willen dan kunnen daar SRB's aan gemonteerd worden maar blijkbaar is dat economisch niet rendabel want anders hadden we die al gelanceerd zien worden. Voor de meeste payloads is een F9 ruim voldoende wat wel blijkt uit het feit dat de vraag naar FH-lanceringen eigenlijk nogal tegenvalt.
En als Starship in dienst is, is het einde verhaal voor FH. Tegen die tijd worden de vluchten omgeboekt naar de goedkopere Starship gok ik. Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met de geplande FH missies voor de bouw en bevoorrading van Lunar Gateway.quote:Op zondag 13 december 2020 13:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Echt niet, er bestaat zelfs een F9 met herbruikbare sideboosters namelijk de Falcon Heavy die een veel grotere payload to LEO en GEO heeft. De centercore F9 van de FH is extra verstevigd dus zou SpaceX het willen dan kunnen daar SRB's aan gemonteerd worden maar blijkbaar is dat economisch niet rendabel want anders hadden we die al gelanceerd zien worden. Voor de meeste payloads is een F9 ruim voldoende wat wel blijkt uit het feit dat de vraag naar FH-lanceringen eigenlijk nogal tegenvalt.
NASA kennende gaan die gewoon met FH. Veel te veel papierwerk om dat om te zetten naar SS.quote:Op zondag 13 december 2020 14:08 schreef Starhopper het volgende:
[..]
En als Starship in dienst is, is het einde verhaal voor FH. Tegen die tijd worden de vluchten omgeboekt naar de goedkopere Starship gok ik. Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met de geplande FH missies voor de bouw en bevoorrading van Lunar Gateway.
Jammer van die vertraging van meerdere jaren door problemen met F9, als hij eerder in dienst was, dan had hij meer vluchten kunnen maken.
F9 heeft ondertussen een heel goede track record opgebouwd en ik verwacht dat het nog wel ff gaat duren voordat Starship+SH dat evenaren. Mijn verwachting is dan ook dat er voorlopig nog behoorlijk wat vraag zal blijven naar F9 lanceringen zelfs als Starship+SH commercieel beginnen te lanceren. Het project Starlink is dan ook ideaal voor SpaceX omdat ze in het begin veel eigen nutlast kunnen gaan lanceren met Starlink satellieten, ze minder afhankelijk zijn van 3den en sneller een track record voor Starship+SH weten op te bouwen.quote:Op zondag 13 december 2020 14:08 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Jammer van die vertraging van meerdere jaren door problemen met F9, als hij eerder in dienst was, dan had hij meer vluchten kunnen maken.
Voor grotere missies moet er bijgetankt kunnen worden. NASA heeft een contract betreffende bijtanken aan SpaceX gegunt omdat het noodzakelijk is voor Artemis en omdat SpaceX het verste is.quote:Op zondag 13 december 2020 14:10 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
NASA kennende gaan die gewoon met FH. Veel te veel papierwerk om dat om te zetten naar SS.
Nadeel van Starship is dat je met bijtanken zit voor sommige maan / mars missies. Geeft toch weer een flink extra risico.
Voor de FH moet ook gewoon een grotere fairing komen, denk dat er dan nog genoeg business voor is. Gewicht is goed, maar formaat is wat klein. Er zijn best payloads die daarmee zitten. James Webb zou bijv. niet met een FH kunnen op dit moment.quote:Op zondag 13 december 2020 13:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Volgens mij gaat SpaceX aan vertical integration doen en een grotere fairing gebruiken voor speciale missies van de US-gov. Wanneer de eerste lancering met een grotere fairing of een verticaly integrated satelliet gaat plaatsvinden is mij nog onbekend. De centercore F9 van de FH is extra verstevigd en zou met een grotere fairing zware en grote ladingen kunnen gaan lanceren inderdaad.quote:Op zondag 13 december 2020 21:14 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Voor de FH moet ook gewoon een grotere fairing komen, denk dat er dan nog genoeg business voor is. Gewicht is goed, maar formaat is wat klein. Er zijn best payloads die daarmee zitten. James Webb zou bijv. niet met een FH kunnen op dit moment.
quote:ULA is gewoon een werkgelegenheidsproject. werkverschaffingsproject. Zal altijd blijven bestaan maar verwacht daar niks baanbrekends van.
Je ziet mooi het moment waarop de verbrandingskamer in de fik vliegtquote:Op maandag 14 december 2020 17:29 schreef Starhopper het volgende:
Tering, dat geluid![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Je hoort gewoon dat gezoef tijdens de bellyflop en het opstarten van beide motoren
![]()
![]()
Wauw!!quote:Op maandag 14 december 2020 17:29 schreef Starhopper het volgende:
Tering, dat geluid![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Je hoort gewoon dat gezoef tijdens de bellyflop en het opstarten van beide motoren
![]()
![]()
quote:Op maandag 14 december 2020 17:29 schreef Starhopper het volgende:
Tering, dat geluid![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
quote:Op dinsdag 15 december 2020 00:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Misschien dat die vin aan de bovenkant als een soort kreukelzone diende en de val verzacht heeft. Dat zou wel mooi zijn.
CDT/CST to Amsterdam Time conversionquote:Primary Date Thursday, Dec 17, 2020 8:00 am to 5:00 pm Closure Scheduled
Secondary Date Friday, Dec 18, 2020 8:00 am to 5:00 pm Closure Scheduled
Of bluezilla gaat weer terug naar de old gaswell site.quote:Op dinsdag 15 december 2020 21:58 schreef Digi2 het volgende:
Er zijn weer wegafsluitingen gepland in BC. Zou men dan toch donderdag of vrijdag SN9 gaan transporteren naar de teststand voor uiteindelijk mogelijk een testvlucht
[..]
CDT/CST to Amsterdam Time conversion
Hopelijk tegelijkertijd met SN9 op een roll-liftquote:Op dinsdag 15 december 2020 22:10 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Of bluezilla gaat weer terug naar de old gaswell site.
Mooi filmpje.quote:
Dat commentaar bovenin is echt gortdroogquote:Op woensdag 16 december 2020 17:39 schreef Tourniquet het volgende:
Leuke "behind the scenes" van Everyday Astronaut. Komt nog aardig wat bij kijken voor een paar Youtube-filmpjes.
Musk is dus binnenkort dus heel dicht bij, of rijker dan Bezos.quote:SpaceX in Talks for New Funds and $92 Billion Valuation: Report
Elon Musk’s Space Exploration Technologies Corp. is in discussions with investors to raise another round of funding and seeks to double its valuation to as much as $92 billion, Business Insider reported.
The talks are still at an early stage, with SpaceX looking to close the funding in January, Business Insider said Monday, citing people familiar with the matter. The rocket maker may be unable to persuade investors that its valuation should double from its level in a deal that closed about four months ago, the publication said.
SpaceX, which raised $1.9 billion in August, didn’t immediately reply to a request for comment.
Since the previous funding round, SpaceX, already one of the world’s most valuable private companies, flew its first regular crew mission to the International Space Station for NASA. It was another milestone for a company pioneering the rush to cash in on the commercialization of space -- and planning major investments in satellite-based internet service and a big new rocket.
Last week, SpaceX performed the first high-altitude test of its new Starship SN8 prototype vehicle, which is designed to carry humans to the moon, Mars and other destinations. Musk deemed the flight a success, even though the test ended with a fiery crash landing in South Texas.
SpaceX has two additional Starship test vehicles nearing completion and Musk has said the craft is likely to conduct its first orbital flight in 2021.
The Hawthorne, California-based company is also under contract with the National Aeronautics and Space Administration to build a Starship that can land humans on the moon as part of the agency’s Artemis program. Ultimately, Musk wants to send hundreds of Starships to colonize Mars and spread human life beyond Earth.
In addition to human exploration, SpaceX is building out its Starlink satellite constellation to provide worldwide broadband Internet from low-Earth orbit. The company has launched more than 700 satellites with thousands more planned to offer global coverage. The company has opened a “Better Than Nothing” beta testing program in the U.S. and Canada, with kits costing $499 plus $99 per month for the service.
https://www.bloomberg.com(...)ion-valuation-report
SpaceX zal nooit naar de beurs gaan. Dan kun je de Mars ambitie gedag zeggen. Starlink zal mogelijk wel naar de beurs gaan en evt een optie om bestaande investeerders 'uit te cashen'.quote:Op woensdag 16 december 2020 19:27 schreef beantherio het volgende:
Het is bijna niet te geloven maar Gwynne Shotwell heeft vorig jaar al geroepen dat SpaceX winst maakt. Mocht SpaceX ooit naar de beurs gaan dan vliegt het aandeel op dag 1 door het dak vermoed ik zo.
Sow! Ik had wel verwacht dat hij dit niet in zijn eentje zou doen maar dit lijkt wel gewoon een televisie productiequote:Op woensdag 16 december 2020 17:39 schreef Tourniquet het volgende:
Leuke "behind the scenes" van Everyday Astronaut. Komt nog aardig wat bij kijken voor een paar Youtube-filmpjes.
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |