abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 december 2020 @ 00:40:01 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196647785

Livestreams en video's:
SpaceX Youtubekanaal (+/- 15 minuten voor lancering start de livestream)
NASASpaceflight (dagelijkse update Boca Chica/Starship, livestreams: tests, lanceringen, Q&A's)
LabPadre (24/7 livebeelden van 3 webcams in Boca Chica)
Everyday Astronaut (docu's over space gerelateerde ondewerpen en livestreams lanceringen)

Handige linkjes
Launch schedule: SpaceXNow
Boca Chica road closures: Cameron County
Boca Chica NOTAMS (Selecteer de staat Texas): FAA

Actieve voertuigen:
quote:
Falcon 9
Falcon 9 is een tweetrapsraket uit de Falcon-reeks, ontworpen en gebouwd door SpaceX. De Falcon 9 maakte in 2010 zijn introductievlucht. Het raketontwerp is sindsdien stapsgewijs gepgraded waardoor de prestatiekracht flink toenam. De "9" in de naam "Falcon 9" verwijst naar de samenstelling van negen Merlin 1-raketmotoren in de "core-booster". Deze eerste trap is ontwikkeld om meerdere keren te gebruiken en werd in "vlucht 32" op 31 maart 2017 voor het eerst daadwerkelijk opnieuw ingezet na gebruik in "vlucht 23" op 8 april 2016. Door deze ontwikkeling kan Spacex naar verwachting tot 30% besparen op de kosten per lancering vanaf begin 2018. De Falcon 9 is sinds 2017 op jaarbasis de meest gelanceerde draagraket van de wereld. In november 2018 werd de Falcon 9 Block-5 door NASA's Launch Services Program gecertificeerd als categorie 3 lanceertuig. Daarmee wordt de Falcon 9 uiterst betrouwbaar geacht en is de raket goedgekeurd voor lanceringen van NASA's duurste satellieten en ruimtesondes. SpaceX groeide door het succes van de Falcon 9, waarmee er in 2018 twintig lanceringen werden uitgevoerd, uit tot de marktleider op het gebied van lanceringen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_9
quote:
Falcon Heavy
De Falcon Heavy is een zeer krachtige deels herbruikbare commercile draagraket uit de Falconraketfamilie van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX die gebaseerd is op de Falcon 9. Hij maakte op 6 februari 2018 zijn ingebruiknamevlucht en werd een half jaar later door de USAF EELV-gecertificeerd. De Falcon Heavy wordt in staat geacht 63.800 kg aan nuttige lading in een lage aardbaan te brengen, 26.700 kg naar een geostationaire baan, 16.800 kg naar Mars en 3.500 kg naar Pluto. Daarmee is de Falcon Heavy de krachtigste nu beschikbare raket van de wereld, en de krachtigste commercile raket ooit. Alleen de Saturnus V maanraket (laatste vlucht in 1973) en de Russische Energia (die na slechts twee proefvluchten werd geannuleerd) konden meer vracht vervoeren. De Falcon Heavy is een gedeeltelijk herbruikbare draagraket waarbij de twee boosters en de eerste trap (centercore) in principe kunnen landen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy
quote:
Dragon 1 (cargo)
Dragon, ook bekend als Dragon 1 of Cargo Dragon was het eerste ruimtevaartuig uit de Dragon-reeks van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX. Het was een herbruikbaar, onbemand, commercieel bevoorradingsschip dat met subsidies van NASA werd ontwikkeld onder het Commercial Orbital Transportation Services-programma. Met zijn eerste onbemande vlucht in december 2010 werd Dragon het eerste commercile ruimtevaartuig dat succesvol op aarde terugkeerde. Op 25 mei 2012 voltooide een Dragon als eerste commercile ruimtevaartuig een rendez-vous met het ISS. NASA had SpaceX gecontracteerd om met de Dragon vracht naar het ISS te brengen onder het CRS-1 contract van het Commercial Resupply Services-programma. Regelmatige vluchten werden tussen oktober 2012 april 2020 uitgevoerd. Nadat de Dragon van missie CRS-20 op 7 april 2020 in de Grote Oceaan landde wordt de Dragon 1 opgevolgd door de Dragon 2-Cargo. SpaceX heeft dertien Dragon-1-capsules gebouwd, waarvan er n verloren ging.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Dragon

quote:
Dragon 2 (Cargo en Crew)
De Dragon 2, met de versies Crew Dragon en Cargo Dragon is de tweede generatie Dragon-ruimtevaartuigen van het Californische ruimtevaartbedrijf SpaceX die samen met de Boeing Starliner namens NASA-bemanningen naar het ISS moet gaan brengen onder het Commercial Crew-programma. De Crew Dragon wordt ook voor commercile klanten ingezet en kan maximaal vier ruimtevaarders vervoeren. De Dragon 2 is een doorontwikkeling van de Dragon 1 waarmee SpaceX van 2012 tot en met 2020 vracht naar het ISS bracht. Naast een bemande uitvoering werkt SpaceX ook aan een uitgekleed Dragon 2-ontwerp voor onbemande bevoorradingsmissies van NASA's CRS 2-programma, dat in 2019 van start ging.
De eerste onbemande testvlucht van de Crew Dragon werd op 2 maart 2019 gelanceerd. De bemande testvlucht werd op 30 mei 2020 gelanceerd. Reguliere bemande vluchten beginnen volgens planning eind augustus 2020.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dragon_2

In ontwikkeling:

quote:
Starship
Starship is een tweetrappig al dan niet bemand zeer zwaar lanceersysteem in ontwikkeling van SpaceX. De boostertrap van Starship, die nodig is om de aarde te verlaten, heet Super Heavy. De Naam Starship slaat op zowel tweedetrap met een compartiment voor bemanning, vracht of satellieten als op de eerste-en-tweede trap als geheel.

Starship vormt een volledig herbruikbaar ruimtevaartuig dat is bedoeld om 100 tot 150 ton aan vracht of tot 100 mensen per vlucht in de ruimte te brengen. In expendable mode zou dat zelfs 250 ton kunnen zijn. Vluchten naar Mars (en terug) behoren tot de mogelijkheden. Door de mogelijkheid tot bijtanken in de ruimte kunnen die hoeveelheden ook op mars of op de maan landen.

Een aangepast Starship is ook een van de drie ontwerpen die NASA heeft opgenomen in de voorselectie voor de bemande maanlander(s) van het Artemisprogramma en in de race zijn voor definitieve selectie.
Het eerste conceptontwerp werd op 27 september 2016 door SpaceX oprichter en ceo Elon Musk op het International Astronatical Congress gepresenteerd als Interplanetairy Transport System. Een jaar later werd een verkleind, makkelijker haalbaar ontwerp met een bredere inzetbaarheid gepresenteerd met de naam Big Falcon Rocket. In 2018 werden nog enkele aanpassingen aan het ontwerp gedaan waaronder een verlenging, een versimpeld landingsgestel met gentegreerde stuurvleugels en de keuze om de raket van roestvaststaal in plaats van koolstofvezel te bouwen. Het project staat onder directe leiding van Musk zelf. Met de ontwikkeling van de Starship is zo'n vijf miljard dollar gemoeid.

Het eerste prototype van het Starship werd op 28 september 2019 voltooid. Een maand daarvoor werd het voorbereidende Starhopperprogramma waarbij men met een testraket korte vluchten maakte om met de voor Starship ontwikkelde Raptormotoren te leren vliegen en landen afgerond. Anno 2020 worden in hoog tempo prototypes gebouwd en getest waarbij de brandstoftanks de eerste bottleneck waren en verschillende prototypes explodeerden. Op 27 april 2020 doorstond voor het eerst een brandstoftank de cryogene druktest. Elon Musk wil Starship zo snel als mogelijk in bedrijf kunnen nemen. Er wordt gestreefd naar een eerste bemande vlucht langs de Maan in 2023.

Elon Musk wil in de toekomst met Starship, de Falcon 9, de Falcon Heavy en de (bemande en onbemande) Dragon 2 vervangen. Bemande maanlandingen en marslandingen, satellietlanceringen, bijtankvluchten en eventueel zelfs langeafstandsvluchten op aarde behoren tot de mogelijkheden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Starship_(SpaceX)

Starhopper:

Starship Mk1:

Starship:

Starship Moon:

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_196647793
Haha ik had precies dezelfde TT in gedachte als ik de lapo zou hebben :D
pi_196647794
Snelste nieuw topic van de reeks vermoed ik :P
pi_196647798
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:39 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dat was ook maar een grapje. Zal er uberhaupt koper in die motor zitten?
Ergens uit nostalgie hoop ik dat ze nog niet zonder een stukje koper kunnen.

Koper verdiend het ;)
Ik snap alles, begrijp er niets van.
  donderdag 10 december 2020 @ 00:41:15 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196647800
quote:
10s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:40 schreef tjoptjop het volgende:
Haha ik had precies dezelfde TT in gedachte als ik de lapo zou hebben :D
:T
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 10 december 2020 @ 00:41:31 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196647801
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:40 schreef Jonmen het volgende:
Snelste nieuw topic van de reeks vermoed ik :P
Yep, ik was aan t lapo-hunten :T
pi_196647803
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:41 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

Ergens uit nostalgie hoop ik dat ze ergens nog niet zonder een stukje koper kunnen.
Electiciteitkabels :P
pi_196647804
quote:
84s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:41 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Yep, ik was aan t lapo-hunten :T
Ik liet je *)
pi_196647807
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:41 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Electiciteitkabels :P
Er gaat sowieso koper mee omhoog :Y

Alleen al in de Tesla motoren voor de vleugelbediening
pi_196647808
Hier kunnen weer een hoop lessen uitgehaald worden zodat het de volgende keer wel goed gaat. Vind het toch al bijzonder staaltje techniek als ik die draai zie.
pi_196647814
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:43 schreef CyberCow het volgende:
Hier kunnen weer een hoop lessen uitgehaald worden zodat het de volgende keer wel goed gaat. Vind het toch al bijzonder staaltje techniek als ik die draai Crazy Elon zie.
:Y
  donderdag 10 december 2020 @ 00:45:53 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196647825
quote:
Hier kunnen weer een hoop lessen uitgehaald worden zodat het de volgende keer wel goed gaat. Vind het toch al bijzonder staaltje techniek als ik die draai zie.
Dat die flip gewoon de eerste vlucht gelukt is, dat is al heel bijzonder te noemen! Alleen even het drukprobleem in de headertank fixen en we zijn weer een stap verder :D SN9 gaat hem landen :T

(En wat er verder aan bijzaken te verbeteren is natuurlijk :P)
pi_196647826
Is er al iets duidelijk over de Raptors? Gingen die expres uit?
pi_196647829
quote:
Wel goed gaat? :D Dit was nagenoeg perfect op de boem na. Helemaal het wachten waard. _O_
  donderdag 10 december 2020 @ 00:49:13 #15
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196647847
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:45 schreef Azula het volgende:
Is er al iets duidelijk over de Raptors? Gingen die expres uit?
Hier heb je het antwoord :)

twitter
pi_196647851
Blue Origin en Boeing mogen hun koffers inpakken en Chapter 11 aanvragen :P
pi_196647857
quote:
84s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:49 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Hier heb je het antwoord :)

[ twitter ]
Ah ja ik volg geen Twitter :@ maar dat dacht ik al _O_ Dank je. :Y
  donderdag 10 december 2020 @ 00:51:00 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196647861
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:49 schreef Jonmen het volgende:
Blue Origin en Boeing mogen hun koffers inpakken en Chapter 11 aanvragen :P
:D _O-

Niemand die hun tweet leest wss :')

twitter
pi_196647864
Net even de stream van Everyday Astronaut teruggekeken, ook heel gaaf, fantastische camerabeelden.

pi_196647866
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:42 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

Er gaat sowieso koper mee omhoog :Y

Alleen al in de Tesla motoren voor de vleugelbediening
Ik lees net dat de verbrandingskamer waarschijnlijk koper is.

Kwam dit ook nog tegen in m'n zoektocht
quote:
The combination of temperatures and pressures typically reached in a combustion chamber is usually extreme by any standard. Unlike in airbreathing jet engines, no atmospheric nitrogen is present to dilute and cool the combustion, and the propellant mixture can reach true stoichiometric ratios. This, in combination with the high pressures, means that the rate of heat conduction through the walls is very high.[citation needed]

In order for fuel and oxidizer to flow into the chamber, the pressure of the propellant fluids entering the combustion chamber must exceed the pressure inside the combustion chamber itself. This may be accomplished by a variety of design approaches including turbopumps or, in simpler engines, via sufficient tank pressure to advance fluid flow. Tank pressure may be maintained by several means, including a high-pressure helium pressurization system common to many large rocket engines or, in some newer rocket systems, by a bleed-off of high-pressure gas from the engine cycle to autogenously pressurize the propellant tanks[2][3] For example, the self-pressurization gas system of the SpaceX Starship is a critical part of SpaceX strategy to reduce launch vehicle fluids from five in their legacy Falcon 9 vehicle family to just two in Starship, eliminating not only the helium tank pressurant but all hypergolic propellants as well as nitrogen for cold-gas reaction-control thrusters.[4]
https://en.wikipedia.org/wiki/Rocket_engine#Combustion_chamber

De groene vlam door de ignition brandstof kunnen we dus uitsluiten.
pi_196647871
quote:
84s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:51 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Niemand die hun tweet leest wss :')

[ twitter ]
Zelfs de piloot die geen piloot bleek heeft meer views _O-
  donderdag 10 december 2020 @ 00:52:23 #22
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196647874
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:51 schreef Tourniquet het volgende:
Net even de stream van Everyday Astronaut teruggekeken, ook heel gaaf, fantastische camerabeelden.

Morgen maar even kijken. Anders komt er van slapen niets meer terecht :T
pi_196647881
quote:
84s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:52 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Morgen maar even kijken. Anders komt er van slapen niets meer terecht :T
Is maar 10 minuutjes joh. :+

Ik ga de SpaceX stream nog een keer kijken. :P
pi_196647893
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:51 schreef Tourniquet het volgende:

Gaaf, simulated telemetry heeft hij ! ^O^
pi_196647895
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:53 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Die is nog bezig hoor :D
  donderdag 10 december 2020 @ 00:54:55 #26
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196647896
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:52 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

Zelfs de piloot die geen piloot bleek heeft meer views _O-
Die reacties ook _O- _O-

It's ok...we have Dragon and Starship!

will the booster land back on earth?~

I see the Starliner software team was in charge of scheduling this tweet.

'How not to time your social media posts'
Level: Boeing
pi_196647898
SpaceX is de landingsite aan het inspecteren met een drone 8-)
pi_196647902
quote:
84s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:54 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Die reacties ook _O- _O-

_O-
pi_196647919
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:54 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

Gaaf, simulated telemetry heeft hij ! ^O^
Ja, maar die klopt voor geen meter. :D

Laten ook een ontzettend toffe slomo zien (ongeveer 5 minuten na de RUD). _O_
pi_196647922
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:54 schreef Azula het volgende:

[..]

Die is nog bezig hoor :D
Je kan in de stream spoelen om alleen de vlucht even te kijken. :P
pi_196647924
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:56 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Ja, maar die klopt voor geen meter. :D

Laten ook een ontzettend toffe slomo zien (ongeveer 5 minuten na de RUD). _O_
Zie het nu ook :Y

Zat me al af te vragen hoe ze dat doen zonder referentie punt.

:D

Wel gave beelden ^O^
pi_196647927
twitter

1000x :')
pi_196647933
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:57 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Je kan in de stream spoelen om alleen de vlucht even te kijken. :P
Ja die heb ik gewoon vanuit elke hoek opgenomen 🤣

Elon probeert nu van alles uit te leggen op z’n Elons.
pi_196647934
Zie nu dat ze ook op bijna max altitude nog de zij trusters gebruiken.

Ik zou denken dat met snelheid de gymbals genoeg waren...
pi_196647937
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:58 schreef tjoptjop het volgende:
[ twitter ]

No shit.
pi_196647944
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:58 schreef tjoptjop het volgende:
[ twitter ]

Echt :')
pi_196647946
pi_196647958
twitter

Net een voetbalwedstrijd JAAAAAAAAAAAA OOOOOEEEEEEHHHHHHHH
pi_196647963
pi_196647968
quote:
10s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:00 schreef tjoptjop het volgende:
[ twitter ]

Net een voetbalwedstrijd JAAAAAAAAAAAA OOOOOEEEEEEHHHHHHHH
Moet zeggen dat ik me net de buren voelde net. Die schreeuwen en klappen ook als Ajax speelt.

Deed jij dat niet dan? }:|
pi_196647978
Hoop dat er niets belangrijks/kostbaar in die tent lag...
  donderdag 10 december 2020 @ 01:04:11 #42
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_196647986
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:03 schreef Jonmen het volgende:
Hoop dat er niets belangrijks/kostbaar in die tent lag...
Op NSF zeggen ze dat de tent in de brand staat maar het lijkt iets te zijn dat voor de tent staat.
pi_196647987
Vergis je niet in de afmetingen van dat ding....

donderdag 10 december 2020 @ 01:04:33 #44
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196647991
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:53 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Dat was idd de moeite waard!!! Sodetering :o _O_ _O_ _O_
pi_196647997
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:02 schreef Azula het volgende:

[..]

Moet zeggen dat ik me net de buren voelde net. Die schreeuwen en klappen ook als Ajax speelt.

Deed jij dat niet dan? }:|
Ik kan niet ontkennen dat er een luide WHOAAAH bij de knal kwam :D

Over de groene vlam, ik las dit op Reddit @Gast_op_Afstand_GOA
quote:
The green exhaust right at the end is a sign of that. Low fuel pressure leads to too much unreacted oxygen, which makes copper in the engine catch fire. Low header tank pressure doesn't affect it until right at the end, because the ascent isn't done from the header tanks.
pi_196648011
Tractor pulling?

Nooo!

Full Vector Pulling (8>

pi_196648018
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:05 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik kan niet ontkennen dat er een luide WHOAAAH bij de knal kwam :D

Over de groene vlam, ik las dit op Reddit @:Gast_op_Afstand_GOA
[..]

It lookes like Copper is still in the race O+

^O^
  donderdag 10 december 2020 @ 01:07:45 #48
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196648023
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:04 schreef beantherio het volgende:

[..]

Op NSF zeggen ze dat de tent in de brand staat maar het lijkt iets te zijn dat voor de tent staat.
Er zitten iig wel gaten in de tank
pi_196648026
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:07 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

It lookes like Copper is still in the race O+

^O^
Haha, en beiden gelijk :D
pi_196648028
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:06 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Tractor pulling?

Nooo!

Full Vector Pulling (8>

[ afbeelding ]
Dat ging echt moeiteloos, en met maar 2 Raptors (gepland blijkbaar).
  donderdag 10 december 2020 @ 01:08:51 #51
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196648033
_O-
twitter
pi_196648037
quote:
_O-
pi_196648042
quote:
Zo helpen ze De Boer door een mager festivaljaar heen :7
pi_196648045
:')
  donderdag 10 december 2020 @ 01:10:09 #55
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196648046
Teeering dit was mij nog niet eens opgevallen :') :') :') :') :') Musk _O- _O- _O- _O-

twitter
pi_196648051
Waar is de 0 tho
pi_196648052
quote:
84s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:10 schreef Starhopper het volgende:
Teeering dit was mij nog niet eens opgevallen :') :') :') :') :') Musk _O- _O- _O- _O-

[ twitter ]
Ik snap hem niet .. 42 maar .. euh hoezo? :D
pi_196648054
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:11 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

Ik snap[ hem niet .. 42 maar .. euh hoezo? :D
Hitchhikers guide to the galaxy
  donderdag 10 december 2020 @ 01:12:01 #59
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196648055
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:11 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

Ik snap[ hem niet .. 42 maar .. euh hoezo? :D
42(0) :T

pi_196648061
quote:

[..]

Ik snap hem niet .. 42 maar .. euh hoezo? :D
Heb je gisteren niet goed gevolgd? o|O
pi_196648064
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:12 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Hitchhikers guide to the galaxy
Ooh.. dat doet een belletje rinkelen.. Damn, need more nerd pills.
pi_196648067
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:13 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

Ooh.. dat doet een belletje rinkelen.. Damn, need more nerd pills.
In the radio series and the first novel, a group of hyper-intelligent pan-dimensional beings demand to learn the Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything from the supercomputer Deep Thought, specially built for this purpose. It takes Deep Thought ​7 1⁄2 million years to compute and check the answer, which turns out to be 42.
pi_196648068
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:12 schreef Jonmen het volgende:

[..]

Heb je gisteren niet goed gevolgd? o|O
Input overload. :@
pi_196648074
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:13 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

In the radio series and the first novel, a group of hyper-intelligent pan-dimensional beings demand to learn the Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything from the supercomputer Deep Thought, specially built for this purpose. It takes Deep Thought ​7 1⁄2 million years to compute and check the answer, which turns out to be 42.
Ja, dank je :Y

Al die nummers... ik was net 666 van pi aan het aftrekken omdat ik de 33ste mason wilde ontwijken voor de ne keer. :D
pi_196648080
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:13 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

Input overload. :@
https://en.wikipedia.org/wiki/420_

twitter

twitter

twitter

pi_196648082
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:14 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

Ja, dank je :Y

Al die nummers... ik was net 666 van pi aan het aftrekken omdat ik de 33ste mason wilde ontwijken voor de ne keer. :D
Heeft iig niks met 420 of wiet te maken
  donderdag 10 december 2020 @ 01:17:25 #67
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196648086
quote:
Deze hebben we ook nog :T

pi_196648091
quote:
84s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:17 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Deze hebben we ook nog :T

[ afbeelding ]
Hahahahahaha,
Dit is echt ervoor gedaan. _O-

I LIKE
pi_196648106
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196648112
pi_196648119
pi_196648126
Ik sluit af met de all surviving, "has seen it all" worlds only flying Rave Cave:

donderdag 10 december 2020 @ 01:24:45 #73
258756 Unmountable
Thinking out of your mind!
pi_196648127
Heel vet! *O*
Rozen zijn tieten, viooltjes zijn tieten, ik hou van tieten, tieten.
pi_196648129
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:24 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Ik sluit af met de all surviving, "has seen it all" worlds only flying Rave Cave:

[ afbeelding ]
Voor de Michael Bay film mis je eigenlijk alleen nog de overvliegende F22
pi_196648160
Vooruit... nog eentje dan..

Wat zie jij in de vuurbal?

donderdag 10 december 2020 @ 01:29:30 #76
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196648163
twitter
  donderdag 10 december 2020 @ 01:30:19 #77
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196648171
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:29 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[ afbeelding ]
Een juichende minion :T
pi_196648180
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:29 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[ afbeelding ]
Megatron?
pi_196648188
Ik zag een bad eendje... ok, beetje booos bad eendje :P
pi_196648198
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:32 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Ik zag een bad eendje... ok, beetje booos bad eendje :P
Ok Hermann Rorschach
pi_196648252
twitter
pi_196648311
https://www.telegraaf.nl/(...)-bij-landing-na-test

quote:
BOCA CHICA - Een prototype van de Starship-raket van ruimtevaartbedrijf SpaceX is woensdag gexplodeerd bij de landing. Dat gebeurde enkele minuten na een ogenschijnlijk onbeduidende testlancering bij de Amerikaanse plaats Boca Chica (Texas).
wtf? :')
pi_196648334
twitter

twitter

Die reacties :D
Ik hoop daar toch ook ooit te staan voor een SH+SS lancering. _O_
pi_196648340
quote:
En dan snappen sommigen niet waarom de MSM waardeloos is :s)
pi_196648360
Wat is eigenlijk het verschil met de space shuttle voor de contrail ?

Is het brandstoftype? Of atmosferische omstandigheden?

Space shuttle had zo ver ik me herinner altijd een enorme pluim:

pi_196648409
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 02:05 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[ afbeelding ]
Gaat te maken hebben met keuze van brandstof
pi_196648452
twitter
pi_196648458
quote:
Prachtig!

Duidelijk maar twee Raptors die terug online komen .
En nog eentje vroegtijdig uit schakelend. ( Al dan niet gepland )
pi_196648496
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 02:05 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[ afbeelding ]
Dat is een vastebrandstofbooster, aluminium of magnesium. Komt wat meer rook bij vrij. Ariane is ook vast en heeft ook zo'n pluim

SpaceX gebruikt vloeibaar, een soort kerosine voor Falcon 9 en methaan voor Starship
pi_196648790
En de raptor is een Full-flow staged combustion cycle engine, waarbij alle brandstof schoon verbrand wordt. Er is geen fuel rich verbranding die nog een roet spoor eruit gooit (zoals bij de merlin engine).

Merlin:

Raptor:

Man wat was dit gaaf. De korte nacht helemaal waard. Heb het net nog een paar keer zitten kijken O+
Ook de stream van NSF meeluisteren maakt het helemaal mooi, het enthousiasme van die gasten is onovertroffen
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_196648934
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:29 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Alleen als methaan schoon verbrandt, maar die groene vlam zou wel eens kunnen wijzen op een verbranding die veel te rijk is, wat betekent dat de LOX pressure te laag was.
Hoe mooi ook dat je dicht bij de waarheid zat. De LOX pressure was prima, maar de methaan druk was te hoog.

Haha grapje, ik was nog niet wakker. Hij was te laag.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 10 december 2020 @ 07:27:51 #92
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympir:
pi_196648935
Ik zit nu even NSF terug te kijken, toch wel hl blij dat ik die kort voor de lancering uit heb gezet zeg _O-

Het zou wel bijzonder teleurstellend zijn geweest om bij dit epische moment die schreeuwende tienermeisjes te horen :')
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympir in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 10 december 2020 @ 07:30:05 #93
284411 crew  heywoodu
pi_196648950
quote:
Is FOK! serieus de enige site in Nederland waar het bericht juist uiterst positief was? :D
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympir in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
pi_196648968
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 07:30 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Is FOK! serieus de enige site in Nederland waar het bericht juist uiterst positief was? :D
De nos was redelijk neutraal, maar snapte niet waarom het een groot succes was.
Dus ja, fok lijkt de enige Nederlandse news outlet die het wel snapte
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 10 december 2020 @ 07:35:15 #95
284411 crew  heywoodu
pi_196648987
Ook blij dat ik niet naar aandachtsgeil huppelkutje Everyday Astronaut heb gekeken zo te zien :')

Snappen die lui echt niet dat je op zo'n moment je microfoon gewoon even uit moet zetten om de kijkers te laten genieten van het geweld ipv jouw 'oh my gosh! oh my gosh! ooooh...my gosh!'? :{
pi_196649089
twitter
pi_196649109
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 07:35 schreef heywoodu het volgende:
Ook blij dat ik niet naar aandachtsgeil huppelkutje Everyday Astronaut heb gekeken zo te zien :')

Snappen die lui echt niet dat je op zo'n moment je microfoon gewoon even uit moet zetten om de kijkers te laten genieten van het geweld ipv jouw 'oh my gosh! oh my gosh! ooooh...my gosh!'? :{
Ja, ik heb ook al heel snel het geluid van NSF heel zacht gezet. Everyday Astronaut kan ik niet naar kijken, die is me te overdreven.

Ik kijk wel uit naar de Scott Manley analyse
  FOK!fotograaf donderdag 10 december 2020 @ 07:48:59 #98
842 Zorro
Z
pi_196649153
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 01:24 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[ afbeelding ]
Hij stond erbij en keek er naar

Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kmmert sich dodrmm.
D piss hchstens e " Zet " en der Schnie
pi_196649923
Waarom is dit zo'n belangrijke stap en waarom is Elon zo enthousiast?
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 10 december 2020 @ 09:32:10 #101
284411 crew  heywoodu
pi_196650032
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 09:24 schreef Generationalpha het volgende:
Omdat je moet weten dat zo'n ding meer kan dan 150m hoog een sprongetje maken, daar kom je niet mee de ruimte in namelijk. En omdat er drie motoren in dat ding zaten. En hij is enthousiast omdat de test geweldig is verlopen.
  donderdag 10 december 2020 @ 09:51:17 #102
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196650342
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 09:24 schreef Generationalpha het volgende:
Wat ze uitgedacht hebben werkt in de prima werkt. De harde landing door te weinig druk in de headertank is een aandachtspuntje maar niet zo lastig te fixen.
pi_196650360
quote:
84s.gif Op donderdag 10 december 2020 09:51 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Wat ze uitgedacht hebben werkt in de prima werkt. De harde landing door te weinig druk in de headertank is een aandachtspuntje maar niet zo lastig te fixen.
Klinkt goed. Ik ga me hier wat meer in verdiepen. :)
pi_196650596
quote:
Die flip van horizontaal naar verticaal tijdens terminal velocity (weet zo snel even niet de nederlandse term) is nog nooit eerder gedaan. Ze hadden niet gedacht dat het zo werken.
Als de druk van de methaan goed was geweest, dan had de raket nog geland ook. Dus eigenlijk is de test voor 90% succesvol geweest, terwijl ze niet eens gedacht hadden dat hij tot max hoogte zou komen.
Dit is ook voor het eerst dat een raptor zo lang gevuurd heeft zonder uit elkaar te spatten. En dat ook nog eens terwijl hij een load omhoog duwt. Alle lange duurtesten waren hiervoor op een test stand in Mcgregor.

Als je de suicide burn/landing vergelijkt met de Falcon 9 landingen, zie je ook dat deze veel langzamer en beheerster naar beneden komt. Ben benieuwd hoe een echte landing eruit komt te zien, met de echte poten.

En stel je voor dat je passagier bent hierin :X :X :X
pi_196650911
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 10:19 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Die flip van horizontaal naar verticaal tijdens terminal velocity (weet zo snel even niet de nederlandse term) is nog nooit eerder gedaan. Ze hadden niet gedacht dat het zo werken.
Als de druk van de methaan goed was geweest, dan had de raket nog geland ook. Dus eigenlijk is de test voor 90% succesvol geweest, terwijl ze niet eens gedacht hadden dat hij tot max hoogte zou komen.
Dit is ook voor het eerst dat een raptor zo lang gevuurd heeft zonder uit elkaar te spatten. En dat ook nog eens terwijl hij een load omhoog duwt. Alle lange duurtesten waren hiervoor op een test stand in Mcgregor.

Als je de suicide burn/landing vergelijkt met de Falcon 9 landingen, zie je ook dat deze veel langzamer en beheerster naar beneden komt. Ben benieuwd hoe een echte landing eruit komt te zien, met de echte poten.

En stel je voor dat je passagier bent hierin :X :X :X
Dank voor alle uitleg. :)
pi_196654118
Ik zit nog steeds bij te komen van gisterenavond. Wat ongelooflijk episch was het. _O_

Ik denk dat ze voor de volgende keer een wat hogere testvlucht ook wel aandurven, getuige hoe stabiel de stijging, belly flop en horizontale daling verliep. De Elonerons leken ook perfect en heel precies te functioneren. _O_
  donderdag 10 december 2020 @ 14:56:02 #108
38114 beantherio
pi_196655294
Ik heb nog niet echt gelezen wat de plannen zijn met SN9 en verdere testvluchten. Is daar al iets over bekend?

Voor dit jaar zal het trouwens (gezien weer gereed maken van de teststand, het achterhalen en oplossen van het probleem met de tankdruk en de feestdagen) wel afgelopen zijn met testvluchten. Of is het denkbaar dat SN9 nog voor het eind van het jaar zijn (eerste) vlucht gaat maken?
  donderdag 10 december 2020 @ 15:30:15 #109
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196656020
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 13:54 schreef Tourniquet het volgende:
Ik zit nog steeds bij te komen van gisterenavond. Wat ongelooflijk episch was het. _O_

Ik denk dat ze voor de volgende keer een wat hogere testvlucht ook wel aandurven, getuige hoe stabiel de stijging, belly flop en horizontale daling verliep. De Elonerons leken ook perfect en heel precies te functioneren. _O_
Same here! Ik kon ook amper in slaap komen gisteren :T Bizar hoe perfect het allemaal was. En dat tijdens de eerste vlucht! ongelofelijk _O_
  donderdag 10 december 2020 @ 15:39:27 #110
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196656263
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 14:56 schreef beantherio het volgende:
Ik heb nog niet echt gelezen wat de plannen zijn met SN9 en verdere testvluchten. Is daar al iets over bekend?

Voor dit jaar zal het trouwens (gezien weer gereed maken van de teststand, het achterhalen en oplossen van het probleem met de tankdruk en de feestdagen) wel afgelopen zijn met testvluchten. Of is het denkbaar dat SN9 nog voor het eind van het jaar zijn (eerste) vlucht gaat maken?
SN9 en SN10 gaan in ieder geval dezelfde testvlucht maken als SN8. Het lijkt erop dat er weinig schade is aan de teststand dus een roll-out (eind) volgende week lijkt mij niet uitgesloten. Al is het alleen al om ruimte te maken voor SH en SN10 stacking. Het fixen van de SN8 problemen en vervolgens een testperiode met cryotests, monteren raptors, pre-burner tests, static fires gaat wel even duren. Op z'n vroegst half januari de SN9 vlucht :)
pi_196656453
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 14:56 schreef beantherio het volgende:

Ze moeten SN9 naar het launchpad vervoeren en daarna de Methalox verbindingen tot stand brengen met de tankfarm. Dan volgen een gasdruktest vervolgens een cryo-rest met vloeibaar stikstof. Daarna pas worden de raptors eronder gemonteerd. Dan volgt opnieuw een cryo-test, of ze meteen voor Methalox gaan dit x is onduidelijk. Is dit alles gebeurt kan pas de 1e pre-burner test plaatsvinden en vervolgens de 1e engine fire-test. Als dit al lukt dit jaar zal het tegen de jaarwisseling zijn. Feestdagen, daar geven de fanaten die werken bij SpaceX niet veel om en vanwege corona en kans op besmetting zullen de meesten toch al niet van plan zijn bij familie op bezoek te gaan ver buiten BC.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 10-12-2020 15:54:02 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 10 december 2020 @ 15:49:33 #112
38114 beantherio
pi_196656470
quote:
84s.gif Op donderdag 10 december 2020 15:39 schreef Starhopper het volgende:

[..]

SN9 en SN10 gaan in ieder geval dezelfde testvlucht maken als SN8. Het lijkt erop dat er weinig schade is aan de teststand dus een roll-out (eind) volgende week lijkt mij niet uitgesloten. Al is het alleen al om ruimte te maken voor SH en SN10 stacking. Het fixen van de SN8 problemen en vervolgens een testperiode met cryotests, monteren raptors, pre-burner tests, static fires gaat wel even duren. Op z'n vroegst half januari de SN9 vlucht :)
Klinkt heel aannemelijk. De teststand zal vrijwel onbeschadigd zijn maar de landingspad moet wel even "aangeveegd" worden. :D

Waar ik trouwens nog wel speciaal benieuwd ben is naar de eerste test van een "full stack" combi van Starship op een SH. Ik meen gelezen te hebben dat e.a. volgend jaar wel moet gaan gebeuren, maar ik weet even niet meer waar. Dat moet echt magistraal worden. _O_
pi_196657315
Ze hebben inmiddels 2 teststands, dus mocht stand A reparaties nodig hebben, kunnen ze 'm ook op stand B zetten.
  donderdag 10 december 2020 @ 18:26:09 #114
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196659075
Roadclosure voor morgen is gecanceled. Die van vandaag (12am-5:30pm) staat nog. Kansje dat ze SN9 naar de launchpad rijden? :9 :9
pi_196659226
quote:
84s.gif Op donderdag 10 december 2020 18:26 schreef Starhopper het volgende:
Roadclosure voor morgen is gecanceled. Die van vandaag (12am-5:30pm) staat nog. Kansje dat ze SN9 naar de launchpad rijden? :9 :9
Zou me niets verbazen. :D

Ik zie dat het restant van de nosecone nog wel op de landingsplaats ligt, valt me wel tegen dat ze alles nog niet hebben opgeruimd. :{w :+

Misschien gebruiken ze de road closure om alle troep weg te rijden. ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door Tourniquet op 10-12-2020 18:41:34 ]
  donderdag 10 december 2020 @ 18:44:31 #116
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196659327
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 18:36 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Zou me niets verbazen. :D

Ik zie dat het restant van de nosecone nog wel op de landingsplaats ligt, valt me wel tegen dat ze alles nog niet hebben opgeruimd. :{w :+

Misschien gebruiken ze de road closure om alle troep weg te rijden. ;)
Ze laten SN8 liggen zodat SN9 afscheid kan nemen :P

Dikke kans dat het voor afvoer van SN8 restanten is idd :)
  donderdag 10 december 2020 @ 18:45:21 #117
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196659342
Deze kwam ik net tegen op EA twitter :T

Eindredactie Sport / Forummod donderdag 10 december 2020 @ 18:54:13 #118
284411 crew  heywoodu
pi_196659467
Wat is er anders aan SN9 eigenlijk? :P
  donderdag 10 december 2020 @ 19:00:52 #119
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_196659559
quote:
84s.gif Op donderdag 10 december 2020 18:45 schreef Starhopper het volgende:
Deze kwam ik net tegen op EA twitter :T

Hello ground! _O- _O_
pi_196659578
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 18:54 schreef heywoodu het volgende:
Wat is er anders aan SN9 eigenlijk? :P
Uiterlijk niet zo heel veel, afwerking weer wat netter, zie vanaf 5:03:

Wat er van binnen anders is weten we niet natuurlijk.

Elon heeft gezegd dat SN15 echt significante verbeteringen heeft.
pi_196659606
SN9 en de kraan staan al op "roll lifts" volgens wat vage geruchten.

Ook zou deze al raptors hebben.
pi_196660261
Is er al iets bekend waar tzt de productie plaats gaat vinden? Komt er een fabriek in Boca Chica? Of verhuist het hele circus naar Florida?

Hawthorne lijkt me vanwege het formaat uitgesloten,
  donderdag 10 december 2020 @ 19:50:35 #123
38114 beantherio
pi_196660520
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 19:38 schreef tjoptjop het volgende:
Is er al iets bekend waar tzt de productie plaats gaat vinden? Komt er een fabriek in Boca Chica? Of verhuist het hele circus naar Florida?

Hawthorne lijkt me vanwege het formaat uitgesloten,
Toen in juni duidelijk werd dat de faciliteiten in Los Angeles niet in gebruik zouden worden genomen (waar eigenlijk de productie zou moeten plaatsvinden) tweete Elon dat de productie in Boca Chica plaats zou vinden:

twitter
Zie ook https://spacenews.com/spa(...)eles-facility-again/
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 10 december 2020 @ 19:54:36 #124
284411 crew  heywoodu
pi_196660585
Even crossposten voor Delta IV Heavy vanavond, want het zou debiel zijn om dat hier verder te volgen :)

W&T / [LIVE] Het grote live lanceringen topic
pi_196660657
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 19:50 schreef beantherio het volgende:

[..]

Toen in juni duidelijk werd dat de faciliteiten in Los Angeles niet in gebruik zouden worden genomen (waar eigenlijk de productie zou moeten plaatsvinden) tweete Elon dat de productie in Boca Chica plaats zou vinden:

[ twitter ]Zie ook https://spacenews.com/spa(...)eles-facility-again/
Ah, duidelijk. Dan wordt Boca Chica ook een volledige launchsite toch?
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 10 december 2020 @ 19:59:16 #126
284411 crew  heywoodu
pi_196660682
Ah, toch nog een grote Nederlandse site waar het allemaal vrij acceptabel beschreven is :P

https://www.nu.nl/tech/60(...)horizontale-val.html
pi_196660745
Live flyover van RVG Aerial Photography

donderdag 10 december 2020 @ 20:10:33 #128
38114 beantherio
pi_196660945
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 19:58 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ah, duidelijk. Dan wordt Boca Chica ook een volledige launchsite toch?
Ja. Dat heeft Elon in ieder geval wel gezegd.
pi_196661026
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 20:02 schreef Tourniquet het volgende:
Live flyover van RVG Aerial Photography

https://www.flightradar24.com/N22014/26469e1c :)
  vrijdag 11 december 2020 @ 00:28:03 #130
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196665900
Maandagmiddag gaat SN9 op stap _O_
pi_196665941
Beetje apart dat zo’n mail gewoon op een openbare plek wordt gezet, maar goed wij zijn weer blij met de informatie. :P

https://www.cameroncounty(...)LOSURE.-12.14.20.pdf
  vrijdag 11 december 2020 @ 00:51:58 #132
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196665989
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 00:39 schreef Tourniquet het volgende:
Beetje apart dat zo’n mail gewoon op een openbare plek wordt gezet, maar goed wij zijn weer blij met de informatie. :P

https://www.cameroncounty(...)LOSURE.-12.14.20.pdf
Komt wel vaker voor. Ik vind t ook wel typisch :T

Ik lees hier en daar op Twitter dat er al Raptors onder zitten.... Als dit waar is, dan maakt dat een vlucht voor het eind van het jaar wel mogelijk :T
  vrijdag 11 december 2020 @ 00:53:14 #133
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196665996
Voor degene die gisteren commentaar had op de enthousiaste reacties van oa EA en NSF:

:T :T
pi_196666095
twitter
twitter
pi_196666131
quote:
84s.gif Op vrijdag 11 december 2020 00:53 schreef Starhopper het volgende:
Voor degene die gisteren commentaar had op de enthousiaste reacties van oa EA en NSF:

vrijdag 11 december 2020 @ 10:35:56 #136
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_196669033
quote:

Ik heb genoten van die enthousiaste reacties ...net kleine jongetjes . Heerlijk O+
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_196669403
twitter

[ Bericht 17% gewijzigd door Tourniquet op 11-12-2020 11:09:03 ]
pi_196669703
De tent bij de SH launch mount is ook aan vervanging toe. :P

Elon met hondje (niet Zeus :+)

Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 11 december 2020 @ 11:28:08 #139
284411 crew  heywoodu
pi_196669739
Eet Elon zijn geld op ofzo?
pi_196669747
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 11:28 schreef heywoodu het volgende:
Corona kilo's. :P
pi_196669965
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 11:28 schreef heywoodu het volgende:
Enige dat hij nog vooral moet doen is contracten sluiten en met leveranciers praten (gebeurt meestal op restaurant - dus hij zal wel 2 warme maaltijden per dag hebben).

Wanneer denk je dat hij nog tijd heeft om te gaan sporten? :P Of hij moest een fitness op zijn privjet installeren natuurlijk... Maar ik vermoed dat hij dan al zijn mails/administratie afhandelt. Dus dan moet hij daar ook nog een andere moment voor zoeken. :s)
  vrijdag 11 december 2020 @ 11:54:58 #142
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196670111
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 11:25 schreef Tourniquet het volgende:

Misschien is er een mooie aanbieding op Amazon? :T
  vrijdag 11 december 2020 @ 11:56:49 #143
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196670142
twitter

Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 11 december 2020 @ 11:57:31 #144
284411 crew  heywoodu
pi_196670162
quote:
Ik zie het al, dat draadje onderaan is kapot.
  vrijdag 11 december 2020 @ 12:06:15 #145
38114 beantherio
pi_196670332
Toch wel zonde -O-
  vrijdag 11 december 2020 @ 13:50:09 #146
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_196671873
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 11:25 schreef Tourniquet het volgende:

[ afbeelding ]

Elon met hondje (niet Zeus :+)

[ afbeelding ]
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_196674113

Mooie afdruk van de skirt in het beton. :D

[ Bericht 25% gewijzigd door Tourniquet op 11-12-2020 16:43:24 ]
pi_196674588
Oeps, SN9 is omgevallen in de high bay en leunt nu tegen de wand. :X

twitter

[ Bericht 1% gewijzigd door Tourniquet op 11-12-2020 16:50:35 ]
  vrijdag 11 december 2020 @ 16:53:35 #149
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_196674724
SN9 staat een beetje scheef :o :D
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_196674750
De stand heeft het begeven...
  vrijdag 11 december 2020 @ 17:11:46 #151
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196674949
quote:
11s.gif Op vrijdag 11 december 2020 16:53 schreef puzziepie het volgende:
[ afbeelding ]
Das niet best :{ :{
  vrijdag 11 december 2020 @ 17:12:15 #152
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196674956
Over een uurtje de SXM7 missie :)

[ Bericht 29% gewijzigd door Starhopper op 11-12-2020 18:58:33 ]
  vrijdag 11 december 2020 @ 17:14:31 #153
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_196674987
quote:
84s.gif Op vrijdag 11 december 2020 17:11 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Das niet best :{ :{
Nee ;(
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_196675058
twitter
pi_196675096
quote:
[ afbeelding ]
Wel een grote fout. Zoiets mag niet gebeuren.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_196675138
quote:
[ afbeelding ]
Ziet er niet al te erg uit gelukkig. Hopelijk zit er een kraan in het plafond van de MB en anders dakje open en met een kraan SN9 weer overeind zetten. SN9 moet sowieso op een roll-lift komen te staan. Wat uitdeuken van de onderzijde is ook geen probleem vermoedelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 11-12-2020 17:32:14 ]
pi_196675228
quote:
84s.gif Op vrijdag 11 december 2020 17:12 schreef Starhopper het volgende:
Over een uurtje de SXM7 missie :)
Uitgesteld tot 18:55

twitter
pi_196675230
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 december 2020 17:21 schreef engine het volgende:

[..]

Wel een grote fout. Zoiets mag niet gebeuren.
Hoezo niet :?
Waar gehakt wordt vallen spaanders en waar gegokt gaat het ook wel eens mis. Mij verbaast het niet en erg vind ik het ook niet, wel jammer :P

[ Bericht 21% gewijzigd door Digi2 op 11-12-2020 17:40:49 ]
pi_196675311
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 17:31 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Hoezo niet :?
Nouja weet ook niet waardoor ingestort.
Maar het is een plek waar mensen werken. Dan mag zoiets niet gebeuren.
pi_196675341
twitter

_O_
pi_196675373
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 december 2020 17:38 schreef engine het volgende:

[..]

Ik weet niet of er risico was voor het personeel maar mocht dat zo zijn dan zal men nog eens goed naar de veiligheid van de werkomgeving moeten kijken.
  vrijdag 11 december 2020 @ 17:44:11 #162
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196675385
quote:
Tering die is vet _O_ _O_ _O_ _O_
pi_196675391
quote:
Prachtig! _O_
  vrijdag 11 december 2020 @ 18:39:14 #164
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_196676332
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 december 2020 17:38 schreef engine het volgende:

[..]

Hij is toch niet ingestort?
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  vrijdag 11 december 2020 @ 18:40:05 #165
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_196676346
quote:
Wauw!!
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_196676364
quote:
5s.gif Op vrijdag 11 december 2020 18:39 schreef puzziepie het volgende:

[..]

SN9 zelf niet. Het platform waar hij op stond dus schijnbaar.
pi_196676373
quote:
5s.gif Op vrijdag 11 december 2020 18:39 schreef puzziepie het volgende:

[..]

De stand waarschijnlijk wel deels. En op een werkplek is dat geen goed nieuws. Zelfs al is SN9 ok, dan nog kan bijvoorbeeld de arbeidsinspectie moeilijk gaan doen.
  vrijdag 11 december 2020 @ 18:42:46 #168
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_196676404
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 december 2020 18:41 schreef engine het volgende:

[..]

SN9 zelf niet. Het platform waar hij op stond dus schijnbaar.
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 18:41 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

De stand waarschijnlijk wel deels. En op een werkplek is dat geen goed nieuws. Zelfs al is SN9 ok, dan nog kan bijvoorbeeld de arbeidsinspectie moeilijk gaan doen.
Dat is waar.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  vrijdag 11 december 2020 @ 18:43:56 #169
38114 beantherio
pi_196676426
SXM-7 stream is begonnen. Kate presenteert. O+
  vrijdag 11 december 2020 @ 18:47:33 #170
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196676498
Hergebruikte fairings en de 7e vlucht voor deze booster _O_
pi_196676526
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 18:41 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Het is ook niet echt een risico dat je in een fabriek maar voor lief neemt. Maar goed, soms gaat er ergens wat mis.
  vrijdag 11 december 2020 @ 18:54:48 #172
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196676623
HOLD HOLD HOLD
  vrijdag 11 december 2020 @ 18:54:57 #173
38114 beantherio
pi_196676626
HOLD
  vrijdag 11 december 2020 @ 18:57:01 #174
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196676661
Morgen herkansing :)
  vrijdag 11 december 2020 @ 18:59:20 #175
38114 beantherio
pi_196676703
Scrub inderdaad. Geen geweldige dag voor SpaceX vandaag. :{
  vrijdag 11 december 2020 @ 19:01:08 #176
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196676732
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 18:59 schreef beantherio het volgende:
Scrub inderdaad. Geen geweldige dag voor SpaceX vandaag. :{
Een scrub is geen drama. Als het tijdens de lancering fout gaat, dan hebben ze pas echt een probleem. Dan ligt alles een paar maanden stil
pi_196676769
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 december 2020 18:49 schreef engine het volgende:

[..]

Het is ook niet echt een risico dat je in een fabriek maar voor lief neemt. Maar goed, soms gaat er ergens wat mis.
Hoop dat het niet een al te lange setback is. Als er structureel iets niet klopt aan die standaard kan het wel even duren voor we weer actie zien. SN10 staat tenslotte ook op zo’n zelfde ding.

Maar goed, misschien valt het mee.
  vrijdag 11 december 2020 @ 19:03:58 #178
38114 beantherio
pi_196676789
twitter

Dat zou wel echt kut zijn. :{
pi_196676901
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 19:03 schreef beantherio het volgende:
[ twitter ]
Als er direct aantoonbaar "structural damage" is dan wordt SN9 gesloopt voor onderdelen waarschijnlijk. Blijkt dat niet dan wordt het wel duidelijk tijdens de testen en dat is geen probleem omdat tijdens de testen toch al geen mensen in de buurt aanwezig mogen zijn. SN9 kan je in dat opzicht niet gelijkstellen aan bijv. een passagiersvliegtuig.
pi_196676940
quote:
[ twitter ]
Maar ook dat is wel waar. Overleden lijkt me een beetje overdreven maar er is altijd schade. En ook plekken die geen schade lijken te hebben moet je onderzoeken. Veel werk.
pi_196677068
quote:
Wat een allemachtig geweldige awesome foto is dat _O_ _O_
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_196677247
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 19:19 schreef Prisha het volgende:

[..]

Wat een allemachtig geweldige awesome foto is dat _O_ _O_
Ik heb 'm als wallpaper op het lockscreen van m'n telefoon. _O_
pi_196677253
Eloneron moet sowieso wat uitgedeukt worden zo te zien.

pi_196677279
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 19:30 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Ik heb 'm als wallpaper op het lockscreen van m'n telefoon. _O_
oehhh dat is een goed idee ^O^
  vrijdag 11 december 2020 @ 19:55:35 #185
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196677825
quote:
[ twitter ]
Ziet er best ernstig uit op deze foto. Er zit een flinke deuk in de buik. Lijkt erop dat hij is verbogen door zijn eigen gewicht. Heb even een cirkeltje gezet

pi_196678125
quote:
84s.gif Op vrijdag 11 december 2020 19:55 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Ziet er best ernstig uit op deze foto. Er zit een flinke deuk in de buik. Lijkt erop dat hij is verbogen door zijn eigen gewicht. Heb even een cirkeltje gezet

[ afbeelding ]
Dat kan ook een weerspiegeling zijn? Als het ingedeukt was zou het aan de andere kant zijn zou je denken tovh
pi_196678381
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Ik denk dat je gelijk hebt, heb even een foto van Bocachicagal wat lichter gemaakt:

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 20:07 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dat kan ook een weerspiegeling zijn? Als het ingedeukt was zou het aan de andere kant zijn zou je denken tovh
Als hij met de neus tegen de wand is gekomen is dat juist een hele logische plek om te knikken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Tourniquet op 11-12-2020 20:28:58 ]
  vrijdag 11 december 2020 @ 20:36:52 #188
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196678734
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 20:19 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Ik denk dat je gelijk hebt, heb even een foto van Bocachicagal wat lichter gemaakt:
[ afbeelding ]
[..]

Als hij met de neus tegen de wand is gekomen is dat juist een hele logische plek om te knikken.
Ah, stuk duidelijker zo idd! Dan vrees ik dat het RIP SN9 is. ;(
pi_196678773
Dat ziet er niet best uit.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 11 december 2020 @ 20:39:59 #190
284411 crew  heywoodu
pi_196678789
Hup SN9.1
  vrijdag 11 december 2020 @ 21:24:35 #191
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_196679817
Als zoiets gebeurt, zou in NL ook de arbeidsinspectie langskomen. Dit is wel het type ongeval dat potentieel voor dodelijke slachtoffers kan zorgen.
  vrijdag 11 december 2020 @ 21:28:02 #192
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_196679883
'Bluto' to the rescue?
Of lijkt het alsof hij beweegt :+
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  vrijdag 11 december 2020 @ 21:28:59 #193
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_196679897
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 21:24 schreef Coelho het volgende:
Als zoiets gebeurt, zou in NL ook de arbeidsinspectie langskomen. Dit is wel het type ongeval dat potentieel voor dodelijke slachtoffers kan zorgen.
Lekker veilig werken
pi_196680022
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 21:28 schreef puzziepie het volgende:
'Bluto' to the rescue?
Of lijkt het alsof hij beweegt :+
[ afbeelding ]
  vrijdag 11 december 2020 @ 21:36:52 #195
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_196680031
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 21:36 schreef Prisha het volgende:

[..]

|:)
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_196680495
Als SN9 gesloopt gaat worden zien we dit jaar sowieso geen volgende triple-Raptor launch meer. Ik had dat graag gezien zo rond de jaarwisseling ;(
pi_196680705
quote:
[ afbeelding ]
SN9 staat recht... de rest staat scheef 8)7 8)7 8)7
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 11 december 2020 @ 22:42:48 #198
65846 Bocaj
47th President.
pi_196681045
quote:

^O^ En blijkbaar wordt alles toch als een succes gezien!
pi_196681377
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 22:42 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Niet alles, de landing ging ietsje harder dan gepland _O-
Oh, en de reusablity gaat SN8 ook niet echt lukken :P
  vrijdag 11 december 2020 @ 23:31:58 #200
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196681870
quote:

[..]

Het was ook een heel groot succes _O_ _O_ _O_
pi_196682146
twitter

;( ;( ;(
pi_196682529
Nomadd zit onvrijwillig in lockdown in Boca Chica. :+

quote:
#889 by Nomadd on 11 Dec, 2020 22:23
Why don't they ever teach you anything useful in school, like "Always keep food in the house in case a spaceship falls over and the giant crawler crane sent to rescue it gets to the road and stops, blocking the only way out?"
twitter

[ Bericht 53% gewijzigd door Tourniquet op 12-12-2020 00:54:09 ]
pi_196682704
SN9 durfde gewoon niet meer.

pi_196682779
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 00:50 schreef Tourniquet het volgende:

[ afbeelding ]
Tsja, misschien is ie flauwgevallen na het zien van de dodelijke smak die SN8 heeft gemaakt :{
  zaterdag 12 december 2020 @ 09:32:29 #205
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196685109
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 00:27 schreef Tourniquet het volgende:
Nomadd zit onvrijwillig in lockdown in Boca Chica. :+
[..]

[ twitter ]
  zaterdag 12 december 2020 @ 12:03:16 #206
419487 Wertha
Te midden van het moeras
pi_196687112
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 00:50 schreef Tourniquet het volgende:

[ afbeelding ]
"Ik weet niet wat jij doet, maar ik ga er even bij liggen."
pi_196687571
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Al die lasnaden die nu heel lijken kunnen net zo goed kleine scheuren hebben.
Het zou me verbazen als SN9 niet total loss is.
Wie dit leest is gek
  zaterdag 12 december 2020 @ 12:54:22 #209
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_196687959
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_196690655
quote:

[..]

Door zijn concurrent Jeff Bezos in ieder geval wel en dat is veelzeggend ;)

quote:
https://www.instagram.com/p/CImF2runz0j/
jeffbezos
Anybody who knows how hard this stuff is is impressed by today’s Starship test. Big congrats to the whole @SpaceX team. I’m confident they’ll be back at it soon.
#GradatimFerociter
  zaterdag 12 december 2020 @ 17:06:26 #211
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196691846
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 15:39 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Door zijn concurrent Jeff Bezos in ieder geval wel en dat is veelzeggend ;)
[..]

Nice! Das collegiaal! De eerste keer dat ik zo'n compliment van Bezos zie _O_
  zaterdag 12 december 2020 @ 18:09:36 #212
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_196692927
Ging SN9 specifiek iets testen wat SN10 niet gaat testen? Aangezien SN10 toch sowieso al af is maakt het ook niet echt uit als ze SN9 skippen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 12 december 2020 @ 18:32:25 #213
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196693269
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 december 2020 18:09 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ging SN9 specifiek iets testen wat SN10 niet gaat testen? Aangezien SN10 toch sowieso al af is maakt het ook niet echt uit als ze SN9 skippen.
SN8, SN9 en SN10 maken dezelfde. Gezien het grote succes van SN8 is lijkt het idd geen probleem om SN9 te skippen.

Grote kans dat ze SN10 skippen als SN9 een succesvolle vlucht maakt. Net als SN5 en SN6 die met vervroegd pensioen zijn gegaan.

[ Bericht 9% gewijzigd door Starhopper op 12-12-2020 18:37:28 ]
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 12 december 2020 @ 18:44:23 #214
284411 crew  heywoodu
pi_196693449
quote:
84s.gif Op zaterdag 12 december 2020 18:32 schreef Starhopper het volgende:

[..]

SN8, SN9 en SN10 maken dezelfde. Gezien het grote succes van SN8 is lijkt het idd geen probleem om SN9 te skippen.

Grote kans dat ze SN10 skippen als SN9 een succesvolle vlucht maakt. Net als SN5 en SN6 die met vervroegd pensioen zijn gegaan.
Ik dacht dat die nog 'heel veel' hops zouden moeten gaan maken? Of is dat ook alweer overboord? :+
  zaterdag 12 december 2020 @ 19:25:51 #215
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196694146
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 18:44 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ik dacht dat die nog 'heel veel' hops zouden moeten gaan maken? Of is dat ook alweer overboord? :+
Het plan was dat ze alle twee nog 1 hop zouden maken. Een dag na de SN6 hop maakte Elon bekend dat ze met pensioen gaan. Er zou geen nieuwe data meer komen uit een 2e hop.
  zaterdag 12 december 2020 @ 19:26:25 #216
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196694155
  zaterdag 12 december 2020 @ 19:50:53 #217
38114 beantherio
pi_196694520
Weer een avondje een Starship stream aan :')

Ze moeten trouwens oppassen dat ze de high bay en de kraan niet beschadigen met deze poging.
  zaterdag 12 december 2020 @ 19:53:22 #218
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196694563
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 19:50 schreef beantherio het volgende:
Weer een avondje een Starship stream aan :')

Ze moeten trouwens oppassen dat ze de high bay en de kraan niet beschadigen met deze poging.
Als de highbay al niet beschadigd is.... Hopelijk valt de schade aan de structuur van de highbay mee. Zou een drama zijn als ze hem deels moeten afbreken.
pi_196694739
quote:
84s.gif Op zaterdag 12 december 2020 18:32 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Oh, dat ie aan het eind ontplofte maakt helemaal niets uit?
Lijkt me niet zo handig voor wat ooit een bemand voertuig moet worden.
Wie dit leest is gek
  zaterdag 12 december 2020 @ 20:13:21 #220
38114 beantherio
pi_196694858
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 december 2020 20:04 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Weinigen rekenden op een geslaagde landing. Daarvoor zat de test te vol met dingen die ze voor het eerst deden. Dingen die trouwens sowieso niemand eerder gedaan had.
  zaterdag 12 december 2020 @ 20:14:27 #221
38114 beantherio
pi_196694871
Nieuwe camerahoek van BocaChicaGal met veel beter zicht op de situatie nu.
  zaterdag 12 december 2020 @ 21:10:04 #222
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_196695780
quote:
Yeahhh :D
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zaterdag 12 december 2020 @ 21:42:04 #223
38114 beantherio
pi_196696435
Er lijkt nu een tweede mast naast te staan. Maar ik zie nog niet veel beweging.
  zaterdag 12 december 2020 @ 23:22:06 #224
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_196698685
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 december 2020 20:04 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Je moest eens weten hoeveel motoren gexplodeerd waren voor ze de Saturnus 5 op orde hadden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 12 december 2020 @ 23:55:53 #225
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196699221
Ik zie op Twitter dat Elon ook weer terug is. Hij is maar een paar uurtjes in LA geweest :@
twitter
pi_196699392
quote:
84s.gif Op zaterdag 12 december 2020 23:55 schreef Starhopper het volgende:
Ik zie op Twitter dat Elon ook weer terug is. Hij is maar een paar uurtjes in LA geweest :@
[ twitter ]
Bliksembezoek Hawthorne?
  zondag 13 december 2020 @ 00:10:44 #227
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196699419
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:09 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Bliksembezoek Hawthorne?
Of hij is direct weer teruggekeerd nadat hij hoorde van het ongelukje met SN9 :T
pi_196699497
quote:
84s.gif Op zondag 13 december 2020 00:10 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Of hij is direct weer teruggekeerd nadat hij hoorde van het ongelukje met SN9 :T
Maar dan zou hij naar Brownsville zijn gevlogen lijkt mij. Hij woont tegenwoordig in Austin.

Ik denk trouwens dat je beter niet bij 'm in de buurt kon zijn nadat hij hoorde van SN9. :P
  zondag 13 december 2020 @ 00:22:13 #229
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196699579
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:15 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Maar dan zou hij naar Brownsville zijn gevlogen lijkt mij. Hij woont tegenwoordig in Austin.

Ik denk trouwens dat je beter niet bij 'm in de buurt kon zijn nadat hij hoorde van SN9. :P
Je hebt gelijk ja! Ik zat even niet op te letten. Een autoritje van een paar 100km van Austin naar boca chica is niet logisch :T

Degene die hem op de hoogte heeft gebracht zal wel in zn broek gepoept hebben _O- Elon: "F*CK"
  zondag 13 december 2020 @ 00:31:22 #230
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196699668
Ondertussen is er weinig beweging te zien. Ik sluit de stream af. Zullen ze wachten tot t donker is zodat we niets kunnen zien? :T
  zondag 13 december 2020 @ 10:34:58 #231
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_196702421
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 23:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je moest eens weten hoeveel motoren gexplodeerd waren voor ze de Saturnus 5 op orde hadden.
Dat weet ik, maar juist daarom kun je nu niet maar zo stappen overslaan.
Als een zachte landing geen missiedoel was van SN8, dan was SN8 een volledig succes.
Maar omdat Starship zonder zachte landing geen functie heeft kun je SN9 maar niet zo overslaan omdat SN8 wel z'n doelen behaald heeft.
En het probleem dat ze ondervonden van een te lage druk in de headertanks is ook niet met nog slimmere software op te lossen, want het is een natuurkundig probleem om de cryogene vloeistoffen niet weg te laten koken voordat je ze helemaal aan het einde van de reis nodig hebt.
Wie dit leest is gek
pi_196702453
quote:
99s.gif Op zondag 13 december 2020 10:34 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Als een zachte landing geen missiedoel was van SN8, dan was SN8 een volledig succes.
Maar omdat Starship zonder zachte landing geen functie heeft kun je SN9 maar niet zo overslaan omdat SN8 wel z'n doelen behaald heeft.
En het probleem dat ze ondervonden van een te lage druk in de headertanks is ook niet met nog slimmere software op te lossen, want het is een natuurkundig probleem om de cryogene vloeistoffen niet weg te laten koken voordat je ze helemaal aan het einde van de reis nodig hebt.
Zolang we niet weten waarom de druk laag was (verkeerde instelling, klep kapot, te weinig brandstof, ontwerpfout of een veelvoud aan andere oorzaken), blijft het speculeren.
Wellicht is het iets heel kleins en kunnen ze het zonder groot onderhoud zo implementeren.

Eerst maar eens kijken of SN9 nog vliegwaardig is. Hij staat inmiddels weer rechtop
  zondag 13 december 2020 @ 10:55:37 #233
pi_196702682
quote:
99s.gif Op zondag 13 december 2020 10:34 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Ik denk dat je iets te gestructureert redeneert. Het ontwerpproces is niet van tevoren met alle punten en komma's vastgelegd, zo zou NASA het doen.

Elon's ontwerpproces is iets meer Ad hoc en afhankelijk van de omstandigheden en testresultaten.

Ik weet nog dat Starship eerst van space-age carbon composiet gemaakt zou worden. Maar als het te lang duurt is het te ingewikkeld en moet je het anders doen. En nu hebben we stalen graansilo's.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zondag 13 december 2020 @ 11:35:15 #235
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_196703301
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 10:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik denk dat je iets te gestructureert redeneert. Het ontwerpproces is niet van tevoren met alle punten en komma's vastgelegd, zo zou NASA het doen.

Elon's ontwerpproces is iets meer Ad hoc en afhankelijk van de omstandigheden en testresultaten.

Ik weet nog dat Starship eerst van space-age carbon composiet gemaakt zou worden. Maar als het te lang duurt is het te ingewikkeld en moet je het anders doen. En nu hebben we stalen graansilo's.
Ok, dat is waar. :P Musk hoeft aan niemand verantwoording af te leggen waar hij zijn geld aan verbrast.
Iedere Dollar die de NASA uitgeeft moet door het Amerikaanse parlement goedgekeurd worden.
Al zal de NASA geen bemande vluchten van SpaceX kopen als Starship niet bewezen heeft veilig te kunnen landen.
Wie dit leest is gek
  zondag 13 december 2020 @ 11:47:59 #236
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_196703507
quote:
99s.gif Op zondag 13 december 2020 11:35 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Ok, dat is waar. :P Musk hoeft aan niemand verantwoording af te leggen waar hij zijn geld aan verbrast.
Iedere Dollar die de NASA uitgeeft moet door het Amerikaanse parlement goedgekeurd worden.
Al zal de NASA geen bemande vluchten van SpaceX kopen als Starship niet bewezen heeft veilig te kunnen landen.
Uiteraard. Maar SN9 is niet de laatste stap in het test- en ontwikkelproces. Als ik het goed heb wordt SN16 al gebouwd atm. Als de verbeteringen van SN9 ook in SN10 zitten zouden ze SN9 kunnen overslaan en iets meer risico nemen met de volgende. Maar dat als allemaal speculatie, niemand weet in detail wat de verschillen tussen de SN's zijn.
Tijdens de tests met Crew Dragon is er ook wel eens iets mis gegaan. Toch zijn er al 2 bemande NASA-missies mee gedaan.
pi_196703603
quote:
99s.gif Op zondag 13 december 2020 11:35 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Tot nu toe is gebleken dat het verbrassen van geld vooral werd veroorzaakt door de wijze van uitbesteden door NASA. De zogenoemde cost plus contracten. SpaceX blijkt juist erg snel en relatief goedkoop tot nieuwe innovatieve ruimtevaart voertuigen te kunnen komen. Als Starship&SH eenmaal ontwikkeld zijn en routinematig lanceren zal al snel een vergelijking worden gemaakt met SLS en dan zal het velen verbazen wat de uitkomsten daarvan zullen zijn, zeker als je beseft dat SLS old-school is zowel de motoren, SRB's als de Cryogene tanks.
quote:
Sterker nog NASA+FAA zulllen geen certificering afgeven voor bemande vluchten als dat niet bewezen veilig is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 13-12-2020 12:04:00 ]
pi_196704675
quote:
Nasa has quietly made public that the development of its giant rocket, the Space Launch System (SLS), is now budgeted at $9.1 bn (7bn). Ground systems to support the mission are budgeted at a further $2.4bn. As pointed out by Ars Technica, the new development cost represents a 33% increase in the cost of the mission.

In 2017, Nasa set itself the target to launch the SLS rocket in the December 2019-June 2020 window, with a total cost of $7.17 bn. The first launch of the SLS will now be an uncrewed test in which the rocket will propel Nasa’s newly developed Orion multi-purpose crew vehicle on a 25-and-a-half day journey to the moon and back. Scheduled to take place in November 2021, it will be the first test flight in Nasa’s Artemis programme, which is designed to land astronauts on the moon with its third mission, slated for 2024.
Alleen die kosten per lancering al. Als je bedenkt dat SS+SH volledig reusable zijn en dat je dus alleen brandstof + wat afhandelingskosten betaald, zie je al snel hoeveel goedkoper SpaceX gaat zijn.
Musk heeft al eens iets geroepen als 2 miljoen per lancering, maar al wordt het 100 miljoen dan nog is het bizar veel goedkoper.
Ik snap sowieso niet dat NASA in de huidige maatschappij nog iets ontwikkeld dat niet volledig reusable is. 1 van hun motoren kost al meer dan een lancering van een starship. En die laten ze gewoon kapot vallen/verbranden, niet meer van deze tijd.
  zondag 13 december 2020 @ 13:03:26 #239
pi_196704715
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 12:59 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Alleen die kosten per lancering al. Als je bedenkt dat SS+SH volledig reusable zijn en dat je dus alleen brandstof + wat afhandelingskosten betaald, zie je al snel hoeveel goedkoper SpaceX gaat zijn.
Musk heeft al eens iets geroepen als 2 miljoen per lancering, maar al wordt het 100 miljoen dan nog is het bizar veel goedkoper.
Ik snap sowieso niet dat NASA in de huidige maatschappij nog iets ontwikkeld dat niet volledig reusable is. 1 van hun motoren kost al meer dan een lancering van een starship. En die laten ze gewoon kapot vallen/verbranden, niet meer van deze tijd.
Het is niet NASA die langzaam is, het is SpaceX dat snel is. ESA loopt nu ook plotseling achter de feiten aan. Het Artemis programma kan je bijna na iedere succesvolle Starship test herschrijven.
pi_196704858
Alle raketbouwers lopen qua tempo achter op SpaceX ja.
Ik volg Blue Origin ook al een tijdje, want die hebben ook een mooi concept. Maar tot op heden bestaat hij vooral op papier. Hopelijk wordt hij volgend jaar eens een keer getest.
Helaas ook geen reusable upper stages:
https://www.blueorigin.com/new-glenn/

United launch alliance zou de Vulcan al klaar hebben, maar wachten nog op hun payload. Die zou hopelijk volgend jaar klaar zijn om naar de maan geschoten te worden, maar dat horen we ook al maanden. Maar wederom expandable. Zo zonde van het geld en de materialen.

Het is nu vooral wachten op China's Long March 8, die gaat ook reusable worden en zou volgend jaar klaar moeten zijn. China lijkt op het moment de enige die qua tempo met SpaceX kunnen concurreren. Nu is het nog afwachten of ze alles waar kunnen maken.
Enige dat ze nog echt moeten leren is betere webcasts maken :+ :D
twitter
  zondag 13 december 2020 @ 13:14:29 #241
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_196704877
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 12:59 schreef Asschen_sukar het volgende:
Die beslissingen zijn veelal genomen in een tijd dat alle verschrikkingen van de 'veilige' en 'hebruikbare' Space Shuttle nog voelbaar waren bij Nasa en bij de politiek.
Blijkbaar was en budget te vinden voor een plan dat de warme herinneringen aan het Apollo-project boven haalde.
Nu lijkt het er op dat dit idee letterlijk ingehaald is door de nieuwe technische mogelijkheden.
Wie dit leest is gek
pi_196704998
Op een van de foto's van Steve Jurvetson (een van de investeerders van SpaceX) is te zien dat er 2 raptors onder SN9 zaten.

twitter

crop en lichter gemaakt:
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 13 december 2020 @ 13:23:18 #243
284411 crew  heywoodu
pi_196705030
Waarom moet die Jurvetson altijd op zo'n onfortuinlijke manier zijn eigen foto's photobomben?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 13 december 2020 @ 13:24:44 #244
284411 crew  heywoodu
pi_196705063
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 13:13 schreef Asschen_sukar het volgende:
Alle raketbouwers lopen qua tempo achter op SpaceX ja.
Ik volg Blue Origin ook al een tijdje, want die hebben ook een mooi concept. Maar tot op heden bestaat hij vooral op papier. Hopelijk wordt hij volgend jaar eens een keer getest.
Helaas ook geen reusable upper stages:
https://www.blueorigin.com/new-glenn/

United launch alliance zou de Vulcan al klaar hebben, maar wachten nog op hun payload. Die zou hopelijk volgend jaar klaar zijn om naar de maan geschoten te worden, maar dat horen we ook al maanden. Maar wederom expandable. Zo zonde van het geld en de materialen.

Het is nu vooral wachten op China's Long March 8, die gaat ook reusable worden en zou volgend jaar klaar moeten zijn. China lijkt op het moment de enige die qua tempo met SpaceX kunnen concurreren. Nu is het nog afwachten of ze alles waar kunnen maken.
Enige dat ze nog echt moeten leren is betere webcasts maken :+ :D
[ twitter ]
Die side boosters zijn wel een pluspunt van Long March 8 tegenover Falcon 9 _O_
pi_196705184
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 13:24 schreef heywoodu het volgende:

[..]

en toch kunnen ze maar de helft van een Falcon 9 naar LEO lanceren. 7,600 kg (F9: 16,800 )
pi_196705663
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 13:24 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Echt niet, er bestaat zelfs een F9 met herbruikbare sideboosters namelijk de Falcon Heavy die een veel grotere payload to LEO en GEO heeft. De centercore F9 van de FH is extra verstevigd dus zou SpaceX het willen dan kunnen daar SRB's aan gemonteerd worden maar blijkbaar is dat economisch niet rendabel want anders hadden we die al gelanceerd zien worden. Voor de meeste payloads is een F9 ruim voldoende wat wel blijkt uit het feit dat de vraag naar FH-lanceringen eigenlijk nogal tegenvalt.
pi_196705860
Straks staat de lancering van F9 SXM-7 gepland met hopelijk een nieuw record in de boeken.
(16:22 UTC) = 17:22 Amsterdam time.

quote:
Falcon 9 is launching the SXM-7 mission to a geostationary transfer orbit. Liftoff is scheduled for 11:22 a.m. Eastern (16:22 UTC) from SLC-40, Cape Canaveral SFS, Florida. This launch will set the record for the most flight-proven booster to fly a customer mission, with B1051 making its seventh flight.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 13-12-2020 14:23:41 ]
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 13 december 2020 @ 14:08:15 #248
284411 crew  heywoodu
pi_196705883
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 13:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Echt niet, er bestaat zelfs een F9 met herbruikbare sideboosters namelijk de Falcon Heavy die een veel grotere payload to LEO en GEO heeft. De centercore F9 van de FH is extra verstevigd dus zou SpaceX het willen dan kunnen daar SRB's aan gemonteerd worden maar blijkbaar is dat economisch niet rendabel want anders hadden we die al gelanceerd zien worden. Voor de meeste payloads is een F9 ruim voldoende wat wel blijkt uit het feit dat de vraag naar FH-lanceringen eigenlijk nogal tegenvalt.
Ik bedoel gewoon wat betreft uiterlijk :+

Side boosters > geen side boosters
  zondag 13 december 2020 @ 14:08:45 #249
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196705893
quote:

[..]

En als Starship in dienst is, is het einde verhaal voor FH. Tegen die tijd worden de vluchten omgeboekt naar de goedkopere Starship gok ik. Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met de geplande FH missies voor de bouw en bevoorrading van Lunar Gateway.

Jammer van die vertraging van meerdere jaren door problemen met F9, als hij eerder in dienst was, dan had hij meer vluchten kunnen maken.
pi_196705920
quote:
84s.gif Op zondag 13 december 2020 14:08 schreef Starhopper het volgende:

[..]

En als Starship in dienst is, is het einde verhaal voor FH. Tegen die tijd worden de vluchten omgeboekt naar de goedkopere Starship gok ik. Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met de geplande FH missies voor de bouw en bevoorrading van Lunar Gateway.

Jammer van die vertraging van meerdere jaren door problemen met F9, als hij eerder in dienst was, dan had hij meer vluchten kunnen maken.
NASA kennende gaan die gewoon met FH. Veel te veel papierwerk om dat om te zetten naar SS.

Nadeel van Starship is dat je met bijtanken zit voor sommige maan / mars missies. Geeft toch weer een flink extra risico.
pi_196705996
quote:
84s.gif Op zondag 13 december 2020 14:08 schreef Starhopper het volgende:

[..]

F9 heeft ondertussen een heel goede track record opgebouwd en ik verwacht dat het nog wel ff gaat duren voordat Starship+SH dat evenaren. Mijn verwachting is dan ook dat er voorlopig nog behoorlijk wat vraag zal blijven naar F9 lanceringen zelfs als Starship+SH commercieel beginnen te lanceren. Het project Starlink is dan ook ideaal voor SpaceX omdat ze in het begin veel eigen nutlast kunnen gaan lanceren met Starlink satellieten, ze minder afhankelijk zijn van 3den en sneller een track record voor Starship+SH weten op te bouwen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Digi2 op 13-12-2020 14:33:32 ]
pi_196708969
  zondag 13 december 2020 @ 17:33:03 #253
38114 beantherio
pi_196710081
twitter
pi_196710855
SpaceX stream is ook Live, launch over circa 15 minuten.

https://www.spacex.com/launches/

zondag 13 december 2020 @ 18:25:31 #255
104963 ETA
European Travel Author
pi_196711028
commentaar dame is wat zenuwachtig :)
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 13 december 2020 @ 18:29:14 #256
284411 crew  heywoodu
pi_196711091
Net op tijd :)
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 13 december 2020 @ 18:30:02 #257
284411 crew  heywoodu
pi_196711108
Bij ULA/Delta IV vond ik de laatste fase voor lancering wel leuker, daar hoorde je echt iedereen een 'Go' geven :P
  zondag 13 december 2020 @ 18:30:12 #258
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196711113
Liftoff! Voor de 7e keer _O_ _O_ _O_
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 13 december 2020 @ 18:31:23 #259
284411 crew  heywoodu
pi_196711136
"Liftoff, the holddown clamps have released Falcon 9"

Ah ok, ik had al een beetje zo'n vermoeden bij een liftoff.
  zondag 13 december 2020 @ 18:38:02 #260
pi_196711259
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 14:10 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

NASA kennende gaan die gewoon met FH. Veel te veel papierwerk om dat om te zetten naar SS.

Nadeel van Starship is dat je met bijtanken zit voor sommige maan / mars missies. Geeft toch weer een flink extra risico.
Voor grotere missies moet er bijgetankt kunnen worden. NASA heeft een contract betreffende bijtanken aan SpaceX gegunt omdat het noodzakelijk is voor Artemis en omdat SpaceX het verste is.
  zondag 13 december 2020 @ 18:38:53 #261
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196711277
RIP -O- -O-
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 13 december 2020 @ 18:38:55 #262
284411 crew  heywoodu
pi_196711279
RIP stream/camera
  zondag 13 december 2020 @ 18:39:07 #264
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196711284
En daar staat ie weer *O* *O* *O* *O*
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 13 december 2020 @ 18:39:12 #265
284411 crew  heywoodu
pi_196711288
Stage 1 has landed *O*
pi_196711313
Was even spannend, maar hij staat voor de 7de keer. *O*
pi_196711582
Die is kapot:
pi_196711676
Die kan zo naar Jetcars toe :D

Ben benieuwd of ze hem nog gaan uitdeuken en pressure testen. Wellicht ook goed om data te hebben van een beschadigde raket. Stel dat er op Mars iets gebeurt, een slechte landing ofzo, wil je toch zeker weten dat je weer terug kan met dat ding.
pi_196714058
quote:

[..]

Voor de FH moet ook gewoon een grotere fairing komen, denk dat er dan nog genoeg business voor is. Gewicht is goed, maar formaat is wat klein. Er zijn best payloads die daarmee zitten. James Webb zou bijv. niet met een FH kunnen op dit moment.

Block 5 was natuurlijk een update wat veel weggesnoept heeft van FH maar er zullen nog wel genoeg lanceringen komen. Zullen ook vrij winstgevend zijn gezien het modulaire karakter van de Falcon familie.

ULA is gewoon een werkgelegenheidsproject. Zal altijd blijven bestaan maar verwacht daar niks baanbrekends van.
pi_196714811
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 21:14 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Voor de FH moet ook gewoon een grotere fairing komen, denk dat er dan nog genoeg business voor is. Gewicht is goed, maar formaat is wat klein. Er zijn best payloads die daarmee zitten. James Webb zou bijv. niet met een FH kunnen op dit moment.
Volgens mij gaat SpaceX aan vertical integration doen en een grotere fairing gebruiken voor speciale missies van de US-gov. Wanneer de eerste lancering met een grotere fairing of een verticaly integrated satelliet gaat plaatsvinden is mij nog onbekend. De centercore F9 van de FH is extra verstevigd en zou met een grotere fairing zware en grote ladingen kunnen gaan lanceren inderdaad.

quote:
ULA is gewoon een werkgelegenheidsproject. werkverschaffingsproject. Zal altijd blijven bestaan maar verwacht daar niks baanbrekends van.
;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Digi2 op 14-12-2020 11:10:20 ]
  maandag 14 december 2020 @ 11:36:50 #271
165264 Puzzie
#freepalestine
  maandag 14 december 2020 @ 17:29:42 #272
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196729743
Tering, dat geluid _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ Je hoort gewoon dat gezoef tijdens de bellyflop en het opstarten van beide motoren :o :o

pi_196730174
quote:
84s.gif Op maandag 14 december 2020 17:29 schreef Starhopper het volgende:
Tering, dat geluid _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ Je hoort gewoon dat gezoef tijdens de bellyflop en het opstarten van beide motoren :o :o

Je ziet mooi het moment waarop de verbrandingskamer in de fik vliegt :D

Lekker geluidje hoor, en daar dan straks 9 (?) 28 van. Is nog geen Space Shuttle maar soit

Edit: 28 dus _O_
  maandag 14 december 2020 @ 18:20:51 #274
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_196730771
quote:

Wauw!! _O_
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_196730837
quote:

_O_
pi_196738513
twitter
  dinsdag 15 december 2020 @ 00:31:47 #277
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_196739024
Misschien dat die vin aan de bovenkant als een soort kreukelzone diende en de val verzacht heeft. Dat zou wel mooi zijn.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_196739164
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 december 2020 00:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Misschien dat die vin aan de bovenkant als een soort kreukelzone diende en de val verzacht heeft. Dat zou wel mooi zijn.

Daar lijkt het wel op. Hopelijk valt de knik die aan de linkerkant te zien was ook mee.
  dinsdag 15 december 2020 @ 05:54:23 #279
165264 Puzzie
#freepalestine
  dinsdag 15 december 2020 @ 08:19:33 #280
38114 beantherio
pi_196740217
Als zo'n ding een backflip kan weerstaan dan mag ik aannemen dat ie ook wel zoiets als dit aankan. Ik zie hem toch wel gebruikt worden als ze die vin kunnen vervangen.
pi_196754888
Er zijn weer wegafsluitingen gepland in BC. Zou men dan toch donderdag of vrijdag SN9 gaan transporteren naar de teststand voor uiteindelijk mogelijk een testvlucht :?

quote:
Primary Date Thursday, Dec 17, 2020 8:00 am to 5:00 pm Closure Scheduled
Secondary Date Friday, Dec 18, 2020 8:00 am to 5:00 pm Closure Scheduled
CDT/CST to Amsterdam Time conversion
pi_196755119
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:58 schreef Digi2 het volgende:
Er zijn weer wegafsluitingen gepland in BC. Zou men dan toch donderdag of vrijdag SN9 gaan transporteren naar de teststand voor uiteindelijk mogelijk een testvlucht :?
[..]

CDT/CST to Amsterdam Time conversion
Of bluezilla gaat weer terug naar de old gaswell site. :)
pi_196755220
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 22:10 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Of bluezilla gaat weer terug naar de old gaswell site. :)
Hopelijk tegelijkertijd met SN9 op een roll-lift ;)
  woensdag 16 december 2020 @ 12:27:10 #284
165264 Puzzie
#freepalestine
  woensdag 16 december 2020 @ 13:09:20 #285
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_196762911
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  woensdag 16 december 2020 @ 13:32:35 #286
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_196763445
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  woensdag 16 december 2020 @ 14:42:07 #287
38114 beantherio
pi_196765287
quote:
Mooi filmpje. _O_

En weer een ruimtevaart-kanaal erbij om te volgen op Youtube. :)
pi_196769085
Leuke "behind the scenes" van Everyday Astronaut. Komt nog aardig wat bij kijken voor een paar Youtube-filmpjes. :P

Eindredactie Sport / Forummod woensdag 16 december 2020 @ 17:54:41 #289
284411 crew  heywoodu
pi_196769322
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 17:39 schreef Tourniquet het volgende:
Leuke "behind the scenes" van Everyday Astronaut. Komt nog aardig wat bij kijken voor een paar Youtube-filmpjes. :P

Dat commentaar bovenin is echt gortdroog :D
pi_196770364
Nieuwe financieringsronde voor SpaceX, met een geschatte waardering van $92 miljard. Zal ondanks dat wel net zo overschreven worden als die van een paar maanden geleden. Nog onbekend om welk bedrag het gaat.

quote:
SpaceX in Talks for New Funds and $92 Billion Valuation: Report
Elon Musk’s Space Exploration Technologies Corp. is in discussions with investors to raise another round of funding and seeks to double its valuation to as much as $92 billion, Business Insider reported.

The talks are still at an early stage, with SpaceX looking to close the funding in January, Business Insider said Monday, citing people familiar with the matter. The rocket maker may be unable to persuade investors that its valuation should double from its level in a deal that closed about four months ago, the publication said.

SpaceX, which raised $1.9 billion in August, didn’t immediately reply to a request for comment.

Since the previous funding round, SpaceX, already one of the world’s most valuable private companies, flew its first regular crew mission to the International Space Station for NASA. It was another milestone for a company pioneering the rush to cash in on the commercialization of space -- and planning major investments in satellite-based internet service and a big new rocket.

Last week, SpaceX performed the first high-altitude test of its new Starship SN8 prototype vehicle, which is designed to carry humans to the moon, Mars and other destinations. Musk deemed the flight a success, even though the test ended with a fiery crash landing in South Texas.

SpaceX has two additional Starship test vehicles nearing completion and Musk has said the craft is likely to conduct its first orbital flight in 2021.

The Hawthorne, California-based company is also under contract with the National Aeronautics and Space Administration to build a Starship that can land humans on the moon as part of the agency’s Artemis program. Ultimately, Musk wants to send hundreds of Starships to colonize Mars and spread human life beyond Earth.

In addition to human exploration, SpaceX is building out its Starlink satellite constellation to provide worldwide broadband Internet from low-Earth orbit. The company has launched more than 700 satellites with thousands more planned to offer global coverage. The company has opened a “Better Than Nothing” beta testing program in the U.S. and Canada, with kits costing $499 plus $99 per month for the service.

https://www.bloomberg.com(...)ion-valuation-report
Musk is dus binnenkort dus heel dicht bij, of rijker dan Bezos.

Wel fijn werken als funding zo makkelijk gaat. Tesla vorige week ook al $5 miljard opgehaald met nieuwe aandelen. Dat 'kost' ze dus nauwelijks iets gezien de beurswaarde $600 miljard is. Als bijvoorbeeld Renault zo'n bedrag zou willen ophalen verwateren ze de aandeelhouders met 50% :o (als het ze al lukt wat ik betwijfel)
  woensdag 16 december 2020 @ 19:27:28 #291
38114 beantherio
pi_196771166
Het is bijna niet te geloven maar Gwynne Shotwell heeft vorig jaar al geroepen dat SpaceX winst maakt. Mocht SpaceX ooit naar de beurs gaan dan vliegt het aandeel op dag 1 door het dak vermoed ik zo. _O_

Trouwens nog de laatste video van Scott Manley over diverse lanceringen van de afgelopen week waarin ie roept dat er door SpaceX gezegd zou zijn dat ze de oorzaak van de mislukte landing van SN8 weten en dat aanpassingen van de hardware niet nodig zijn voor de oplossing daarvan:

pi_196771253
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 19:27 schreef beantherio het volgende:
Het is bijna niet te geloven maar Gwynne Shotwell heeft vorig jaar al geroepen dat SpaceX winst maakt. Mocht SpaceX ooit naar de beurs gaan dan vliegt het aandeel op dag 1 door het dak vermoed ik zo.
SpaceX zal nooit naar de beurs gaan. Dan kun je de Mars ambitie gedag zeggen. Starlink zal mogelijk wel naar de beurs gaan en evt een optie om bestaande investeerders 'uit te cashen'.
pi_196772096
Wegafsluitingen morgen en vrijdag gecanceld, staan nu voor na kerst (28-12 en 29-12).
https://www.cameroncounty.us/spacex/
pi_196773723
Wat ik er tot op heden van gehoord heb vanuit spacex bronnen, is dat SN9 gewoon een testvlucht van 12,5km gaat maken. Plannen zijn voor eind dit jaar, maar dat zal waarschijnlijk naar januari verschuiven dankzij de tip-over :)
  woensdag 16 december 2020 @ 21:38:54 #295
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196774258
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 17:39 schreef Tourniquet het volgende:

Sow! Ik had wel verwacht dat hij dit niet in zijn eentje zou doen maar dit lijkt wel gewoon een televisie productie _O-
quote:
_O_ _O_ _O_
  donderdag 17 december 2020 @ 13:57:24 #296
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196783985
Vanmiddag de laatste lancering van dit jaar :)

twitter

En dat is ook nog eens een RTLS *O* *O* *O*
  donderdag 17 december 2020 @ 15:13:46 #297
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196785732
  donderdag 17 december 2020 @ 15:25:38 #298
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196786005
Het weer ziet er waardeloos uit. De raket is inmiddels niet meer te zien _O-
  donderdag 17 december 2020 @ 15:44:26 #299
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196786336
Holdholdhold
  donderdag 17 december 2020 @ 15:44:39 #300
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196786342
Morgen nieuwe poging! :)
  donderdag 17 december 2020 @ 15:44:44 #301
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196786345
LAPO
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')