F9 heeft ondertussen een heel goede track record opgebouwd en ik verwacht dat het nog wel ff gaat duren voordat Starship+SH dat evenaren. Mijn verwachting is dan ook dat er voorlopig nog behoorlijk wat vraag zal blijven naar F9 lanceringen zelfs als Starship+SH commercieel beginnen te lanceren. Het project Starlink is dan ook ideaal voor SpaceX omdat ze in het begin veel eigen nutlast kunnen gaan lanceren met Starlink satellieten, ze minder afhankelijk zijn van 3den en sneller een track record voor Starship+SH weten op te bouwen.quote:Op zondag 13 december 2020 14:08 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Jammer van die vertraging van meerdere jaren door problemen met F9, als hij eerder in dienst was, dan had hij meer vluchten kunnen maken.
Voor grotere missies moet er bijgetankt kunnen worden. NASA heeft een contract betreffende bijtanken aan SpaceX gegunt omdat het noodzakelijk is voor Artemis en omdat SpaceX het verste is.quote:Op zondag 13 december 2020 14:10 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
NASA kennende gaan die gewoon met FH. Veel te veel papierwerk om dat om te zetten naar SS.
Nadeel van Starship is dat je met bijtanken zit voor sommige maan / mars missies. Geeft toch weer een flink extra risico.
Voor de FH moet ook gewoon een grotere fairing komen, denk dat er dan nog genoeg business voor is. Gewicht is goed, maar formaat is wat klein. Er zijn best payloads die daarmee zitten. James Webb zou bijv. niet met een FH kunnen op dit moment.quote:Op zondag 13 december 2020 13:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Echt niet, er bestaat zelfs een F9 met herbruikbare sideboosters namelijk de Falcon Heavy die een veel grotere payload to LEO en GEO heeft. De centercore F9 van de FH is extra verstevigd dus zou SpaceX het willen dan kunnen daar SRB's aan gemonteerd worden maar blijkbaar is dat economisch niet rendabel want anders hadden we die al gelanceerd zien worden. Voor de meeste payloads is een F9 ruim voldoende wat wel blijkt uit het feit dat de vraag naar FH-lanceringen eigenlijk nogal tegenvalt.
Volgens mij gaat SpaceX aan vertical integration doen en een grotere fairing gebruiken voor speciale missies van de US-gov. Wanneer de eerste lancering met een grotere fairing of een verticaly integrated satelliet gaat plaatsvinden is mij nog onbekend. De centercore F9 van de FH is extra verstevigd en zou met een grotere fairing zware en grote ladingen kunnen gaan lanceren inderdaad.quote:Op zondag 13 december 2020 21:14 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Voor de FH moet ook gewoon een grotere fairing komen, denk dat er dan nog genoeg business voor is. Gewicht is goed, maar formaat is wat klein. Er zijn best payloads die daarmee zitten. James Webb zou bijv. niet met een FH kunnen op dit moment.
quote:ULA is gewoon een werkgelegenheidsproject. werkverschaffingsproject. Zal altijd blijven bestaan maar verwacht daar niks baanbrekends van.
Je ziet mooi het moment waarop de verbrandingskamer in de fik vliegtquote:Op maandag 14 december 2020 17:29 schreef Starhopper het volgende:
Tering, dat geluid![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Je hoort gewoon dat gezoef tijdens de bellyflop en het opstarten van beide motoren
![]()
![]()
Wauw!!quote:Op maandag 14 december 2020 17:29 schreef Starhopper het volgende:
Tering, dat geluid![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Je hoort gewoon dat gezoef tijdens de bellyflop en het opstarten van beide motoren
![]()
![]()
quote:Op maandag 14 december 2020 17:29 schreef Starhopper het volgende:
Tering, dat geluid![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Je hoort gewoon dat gezoef tijdens de bellyflop en het opstarten van beide motoren
![]()
![]()
quote:Op dinsdag 15 december 2020 00:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Misschien dat die vin aan de bovenkant als een soort kreukelzone diende en de val verzacht heeft. Dat zou wel mooi zijn.
CDT/CST to Amsterdam Time conversionquote:Primary Date Thursday, Dec 17, 2020 8:00 am to 5:00 pm Closure Scheduled
Secondary Date Friday, Dec 18, 2020 8:00 am to 5:00 pm Closure Scheduled
Of bluezilla gaat weer terug naar de old gaswell site.quote:Op dinsdag 15 december 2020 21:58 schreef Digi2 het volgende:
Er zijn weer wegafsluitingen gepland in BC. Zou men dan toch donderdag of vrijdag SN9 gaan transporteren naar de teststand voor uiteindelijk mogelijk een testvlucht
[..]
CDT/CST to Amsterdam Time conversion
Hopelijk tegelijkertijd met SN9 op een roll-liftquote:Op dinsdag 15 december 2020 22:10 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Of bluezilla gaat weer terug naar de old gaswell site.
Mooi filmpje.quote:
Dat commentaar bovenin is echt gortdroogquote:Op woensdag 16 december 2020 17:39 schreef Tourniquet het volgende:
Leuke "behind the scenes" van Everyday Astronaut. Komt nog aardig wat bij kijken voor een paar Youtube-filmpjes.
Musk is dus binnenkort dus heel dicht bij, of rijker dan Bezos.quote:SpaceX in Talks for New Funds and $92 Billion Valuation: Report
Elon Musk’s Space Exploration Technologies Corp. is in discussions with investors to raise another round of funding and seeks to double its valuation to as much as $92 billion, Business Insider reported.
The talks are still at an early stage, with SpaceX looking to close the funding in January, Business Insider said Monday, citing people familiar with the matter. The rocket maker may be unable to persuade investors that its valuation should double from its level in a deal that closed about four months ago, the publication said.
SpaceX, which raised $1.9 billion in August, didn’t immediately reply to a request for comment.
Since the previous funding round, SpaceX, already one of the world’s most valuable private companies, flew its first regular crew mission to the International Space Station for NASA. It was another milestone for a company pioneering the rush to cash in on the commercialization of space -- and planning major investments in satellite-based internet service and a big new rocket.
Last week, SpaceX performed the first high-altitude test of its new Starship SN8 prototype vehicle, which is designed to carry humans to the moon, Mars and other destinations. Musk deemed the flight a success, even though the test ended with a fiery crash landing in South Texas.
SpaceX has two additional Starship test vehicles nearing completion and Musk has said the craft is likely to conduct its first orbital flight in 2021.
The Hawthorne, California-based company is also under contract with the National Aeronautics and Space Administration to build a Starship that can land humans on the moon as part of the agency’s Artemis program. Ultimately, Musk wants to send hundreds of Starships to colonize Mars and spread human life beyond Earth.
In addition to human exploration, SpaceX is building out its Starlink satellite constellation to provide worldwide broadband Internet from low-Earth orbit. The company has launched more than 700 satellites with thousands more planned to offer global coverage. The company has opened a “Better Than Nothing” beta testing program in the U.S. and Canada, with kits costing $499 plus $99 per month for the service.
https://www.bloomberg.com(...)ion-valuation-report
SpaceX zal nooit naar de beurs gaan. Dan kun je de Mars ambitie gedag zeggen. Starlink zal mogelijk wel naar de beurs gaan en evt een optie om bestaande investeerders 'uit te cashen'.quote:Op woensdag 16 december 2020 19:27 schreef beantherio het volgende:
Het is bijna niet te geloven maar Gwynne Shotwell heeft vorig jaar al geroepen dat SpaceX winst maakt. Mocht SpaceX ooit naar de beurs gaan dan vliegt het aandeel op dag 1 door het dak vermoed ik zo.
Sow! Ik had wel verwacht dat hij dit niet in zijn eentje zou doen maar dit lijkt wel gewoon een televisie productiequote:Op woensdag 16 december 2020 17:39 schreef Tourniquet het volgende:
Leuke "behind the scenes" van Everyday Astronaut. Komt nog aardig wat bij kijken voor een paar Youtube-filmpjes.
quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |