Hoe lang zijn er al maatregelen inmiddels?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 14:54 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Je had na een halve dag verbetering verwacht?
Nouja, 500 extra cases per dag is een explosieve stijging, dat is een serieus probleem. Als je kijkt dat er even voor 't gemak 200 ziekenhuisopnames gemeld zijn en die van data van een dag of 7 oud zijn, komt het erop neer dat bij 5700 positieve tests op een dag, er 200 ziekenhuisopnames zijn. Als je dat doortrekt zit je bij 10.000 cases op 400 ziekenhuisopnames op een dag.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 14:53 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
ja dat is ook zo, maar ik verwacht ook geen explosieve stijgingen meer. Maar klein beetje verdubbelen en op data wat je ook noemt, achterstand weg te werken....
In Zuid-Holland is de dag waarop de meeste gemeten/geschatte besmettingen momenteel plaatsvonden 2 oktober. Dat is echt best wel een tijdje geleden. Je zegt dat het overal stijgt, maar dat is helemaal niet zo simpel gezegd. Vergeet niet dat er nu ook nog weer meer getest wordt dan een week geleden.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 14:53 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ok, ja ehh in Zeeland misschien niet ofzo, maar in de randstad (waar ik helaas woon) is het dweilen met de kraan open heb ik het idee.
Het interessante is er idd wel af ja. En ik ben er ook een stuk minder bang van nu er meer over het virus bekend is.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 14:35 schreef Nielsch het volgende:
Hoe ervaren jullie deze tweede lockdown tot nu toe? Het is toch anders dan de eerste. Toen had ik zoiets van: okee, interessant... Nu vind ik het alleen maar stom.
Sinds het handenschudden in maartquote:Op donderdag 15 oktober 2020 14:56 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Hoe lang zijn er al maatregelen inmiddels?
Dagen sinds:quote:Op donderdag 15 oktober 2020 14:56 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Graag bewijs waar ik dit eerder heb gezegdquote:Op donderdag 15 oktober 2020 14:52 schreef Predator40 het volgende:
[..]
dat zeg je nu al een maand en het blijft oplopen ....
De vertraging in de data lijkt nog steeds 11 dagen te zijn, voor zo'n beetje alles verwerkt is (100 cases meer/minder zie je daarna nog, maar geen grote deltas)quote:Op donderdag 15 oktober 2020 14:57 schreef Jor_Dii het volgende:
Of is het een heel gekke gedachte dat het 1. voorlopig nog even slechter zal blijven gaan en 2. het moment van Catshuis overleg / nieuwe besluiten over een strengere lockdown eigenlijk te krap op elkaar zit?
Twee weken geleden waren er ook al aanvullende maatregelen. Die lijken dus nada noppes teweeg hebben gebracht. Op basis van de maatregelen van gister kan je idd nu nog geen daling verwachten nee. Maar de mindset en gedrag van het volk zou in de afgelopen twee weken wel ertoe hebben moeten leiden dat er iets van een voorzichtige daling zichtbaar had kunnen/mogen zijn? Naja blijkbaar niet dus. Dus ja, noem me nu maar een pessimistische vogel, maar ik denk dan nu, waarom zouden de cijfers over 2 weken dalen op basis van de huidige maatregelen? Geeft gewoon weinig hoop, vind ik.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 14:56 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Correct. We hebben maar ongeveer 40.000 ziekenhuisbedden in 120 ziekenhuizen in heel Nederland, is heel beperkt voor om veel covid-patiënten kunnen opgenomen worden. Maar aan andere kant kunnen ook non-covid-patiënten opgenomen worden in het ziekenhuis, daar moeten ook tientallen bedden vrij te houden. Dus ik denk dat de maatregelen nog steeds broodnodig is om zorg alsnog ademlucht te geven....quote:Op donderdag 15 oktober 2020 14:56 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nouja, 500 extra cases per dag is een explosieve stijging, dat is een serieus probleem. Als je kijkt dat er even voor 't gemak 200 ziekenhuisopnames gemeld zijn en die van data van een dag of 7 oud zijn, komt het erop neer dat bij 5700 positieve tests op een dag, er 200 ziekenhuisopnames zijn. Als je dat doortrekt zit je bij 10.000 cases op 400 ziekenhuisopnames op een dag.
Als je uitgaat van de bezetting die we nu hebben in het ziekenhuis en de bedden die er zijn, kunnen we nog 1000 bedden groeien zonder volledig af te schalen (gokje). Dat is 2.5 dag.
Ga je van diezelfde cijfers uit en uit van een totale beddenpopulatie van 8000, zit je over 16 dagen aan 100% Covid-bezetting in het ziekenhuis, en kun je niemand anders meer opnemen.
Dat zie ik echt niet gebeuren. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er nog flinke verdubbelingen aan gaan komen op basis van wat we nu zien.
Dat waren maatregelen die nergens op sloegen, hebben dus ook duidelijk geen effect gehad. Sluit de horeca om XX uur en het gros gaat gewoon nog even in het laatste uur als een gek zuipen en binnen 1,5meter van elkaar staan.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:00 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Twee weken geleden waren er ook al aanvullende maatregelen.
Met name dan denk ik omdat ze dwingender van aard zijn: horeca dicht, sport dicht, OV beperktquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:00 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
waarom zouden de cijfers over 2 weken dalen op basis van de huidige maatregelen? Geeft gewoon weinig hoop, vind ik.
Kliklijnen bewijzen hun waardequote:Op donderdag 15 oktober 2020 14:26 schreef NaturalScience het volgende:
Het goede nieuws is dat Amsterdam wel lijkt te stabiliseren. Mogelijk is dat een voorlopende trend op de rest van de steden.
Ding is natuurlijk dat je bij de vorige maatregelen nog grotendeels uitging van het gedrag van mens (waar je duidelijk niet op kunt rekenen), terwijl we nu maatregelen hebben die het gedrag forceert of beter, limiteert.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:00 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Twee weken geleden waren er ook al aanvullende maatregelen. Die lijken dus nada noppes teweeg hebben gebracht. Op basis van de maatregelen van gister kan je idd nu nog geen daling verwachten nee. Maar de mindset en gedrag van het volk zou in de afgelopen twee weken wel ertoe hebben moeten leiden dat er iets van een voorzichtige daling zichtbaar had kunnen/mogen zijn? Naja blijkbaar niet dus. Dus ja, noem me nu maar een pessimistische vogel, maar ik denk dan nu, waarom zouden de cijfers over 2 weken dalen op basis van de huidige maatregelen? Geeft gewoon weinig hoop, vind ik.
Een kroeg die dicht is geld ook voor mensen die e schijt aan hebbenquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:02 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Met name dan denk ik omdat ze dwingender van aard zijn: horeca dicht, sport dicht, OV beperkt
Dat waren in maart ook wel de zaken die (deels) voor de ommekeer hebben gezorgd heb ik het idee.
Ik vraag me nog steeds af wat het vieren van de vakantie heeft bijgedragen aan de stand nu.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:01 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat waren maatregelen die nergens op sloegen, hebben dus ook duidelijk geen effect gehad. Sluit de horeca om XX uur en het gros gaat gewoon nog even in het laatste uur als een gek zuipen en binnen 1,5meter van elkaar staan.
je moet toch wat met die (c)(l)ockdown !quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:04 schreef Tijger_m het volgende:
[modbreak]Dames en heren, dit is niet het "regel een sexjob" topic[/modbreak]
quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:04 schreef Tijger_m het volgende:
We hebben er geen 40.000, we hebben er zo'n 12.000. Maar, een Covid-patiënt kost meer tijd voor een verpleger, dus die 12.000 kun je niet volledig bezetten. Daarnaast wil je de SEH enzo vrij houden zoveel je kunt, want iemand die met een gebroken rib binnenkomt wil je niet op straat laten creperenquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:01 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Correct. We hebben maar ongeveer 40.000 ziekenhuisbedden in 120 ziekenhuizen in heel Nederland, is heel beperkt voor om veel covid-patiënten kunnen opgenomen worden. Maar aan andere kant kunnen ook non-covid-patiënten opgenomen worden in het ziekenhuis, daar moeten ook tientallen bedden vrij te houden. Dus ik denk dat de maatregelen nog steeds broodnodig is om zorg alsnog ademlucht te geven....
Of uit voorzorg opgelegd door je baas.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:05 schreef Freecky28 het volgende:
Hoe kan je positief getest worden zonder klachten ?
Laat je je dan zomaar testen omdat je het leuk vindt?
Of omdat je vermoed dat je het hebt?
Gezinsleden doen het nog wel eensquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:05 schreef Freecky28 het volgende:
Vraag het me af. Kijk maar naar de 'afscheids'feestjes die gisteren in de horeca gegeven zijn. Veel mensen hebben er gewoon dikke schijt aan.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:02 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Met name dan denk ik omdat ze dwingender van aard zijn: horeca dicht, sport dicht, OV beperkt
Dat waren in maart ook wel de zaken die (deels) voor de ommekeer hebben gezorgd heb ik het idee.
Contact met iemand die besmet is geweest. Dan is het verstandig om je altijd te laten onderzoeken. Vandaar dat we zo lang op het contactonderzoek ingezet hebben.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:05 schreef Freecky28 het volgende:
Mag een baas een test van jou eisen? Nee toch?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:06 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Of uit voorzorg opgelegd door je baas.
gebroken rib doen ze niks mee weet ik toevalligquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
We hebben er geen 40.000, we hebben er zo'n 12.000. Maar, een Covid-patiënt kost meer tijd voor een verpleger, dus die 12.000 kun je niet volledig bezetten. Daarnaast wil je de SEH enzo vrij houden zoveel je kunt, want iemand die met een gebroken rib binnenkomt wil je niet op straat laten creperen
In de buurt geweest van iemand die positief is?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:05 schreef Freecky28 het volgende:
Kennis van me laat zich constant preventief testen zodat hij voor spoedklussen naar het buitenland kan. Dat is werk in de industrie.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:07 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Mag een baas een test van jou eisen? Nee toch?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet, ik dacht van niet maar ik kan er naast zitten.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:07 schreef Xqtress het volgende:
[..]
'Het is dweilen met de kraan open'quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:06 schreef RipCity het volgende:
Gierend uit de bocht in Amsterdam met de GGD
https://www.at5.nl/artike(...)it-de-bocht-gevlogen
De urgentie is er bij heel veel mensen niet meer. In maart was het nieuw, eng en/of spannend.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:06 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Vraag het me af. Kijk maar naar de 'afscheids'feestjes die gisteren in de horeca gegeven zijn. Veel mensen hebben er gewoon dikke schijt aan.
Ok, maar dat is wel heel krap natuurlijk. Daarom gaan ze morgen of overmorgen bepaalde patiënten overplaatsen naar Duitse ziekenhuizen. Ook hebben we ook te weinig verplegend personeel om alsnog voor een covid-patiënt te verzorgen en verplegen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
We hebben er geen 40.000, we hebben er zo'n 12.000. Maar, een Covid-patiënt kost meer tijd voor een verpleger, dus die 12.000 kun je niet volledig bezetten. Daarnaast wil je de SEH enzo vrij houden zoveel je kunt, want iemand die met een gebroken rib binnenkomt wil je niet op straat laten creperen
Een gebroken rib overleef je nog wel zonder directe hulp, iig zo lang je geen geperforeerde long hebtquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
Slecht voorbeeld, doorboorde long door die gebroken rib wel?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:08 schreef zalkc het volgende:
[..]
gebroken rib doen ze niks mee weet ik toevallig
Dat weten we ook onvoldoende, omdat de testcapaciteit op luchthavens ondermaats was en mensen zich niet aan de thuisquarantaine hielden. Volgens mij hoorde ik wel dat er een paar brandhaarden waren ontstaan door jongeren die van vakantie teruggekomen waren. Maar vooral in die periode hebben we het ook wel weer aardig door de vingers laten glippen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:04 schreef Xqtress het volgende:
Ik vraag me nog steeds af wat het vieren van de vakantie heeft bijgedragen aan de stand nu.
gaan ze nu al verplaatsen naar DE.....quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:09 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Ok, maar dat is wel heel krap natuurlijk. Daarom gaan ze morgen of overmorgen bepaalde patiënten overplaatsen naar Duitse ziekenhuizen. Ook hebben we ook te weinig verplegend personeel om alsnog voor een covid-patiënt te verzorgen en verplegen.
Noem mij dan ook maar een pessimist maar ik ben het volledig met je eens.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:08 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
'Het is dweilen met de kraan open'
Precies zoals ik al schetste net. Puinzooi, to-tale puinzooi hebben we ervan gemaakt...
ja dat heeft LCPS tegen de pers gezegd.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:10 schreef Predator40 het volgende:
[..]
gaan ze nu al verplaatsen naar DE.....
Eisen waarschijnlijk niet. Ik zou het als werkgever in ieder geval niet op prijs stellen als de werknemer dat zou weigeren. De werkgever is immers de lul als er een coronabesmetting op de werkvloer plaatsvind.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:07 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Hek om Amsterdam heen, ze wilden toch al apart gaan.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:08 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Precies zoals ik al schetste net. Puinzooi, to-tale puinzooi hebben we ervan gemaakt...
Het helpt niks met hek om Amsterdam heen, maar Amsterdammers gaan altijd blijven verplaatsen naar delen van het land.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Hek om Amsterdam heen, ze wilden toch al apart gaan.
Er is tot 6 keer toe een gracht omheen gegraven en dat hielp ook helemaal niksquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Hek om Amsterdam heen, ze wilden toch al apart gaan.
Oh, ik heb dat gevoel nog steeds hoor. Want niemand durft nog steeds daadkracht te tonen en maatregelen worden nog steeds veel te laat genomen. Maar als burger kun je niet veel anders meer doen dan je al doet en zoveel mogelijk afleiding te zoeken in de huiselijke sfeer.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:08 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Daarom een hek (of muur). De grote oranje leider gelooft er heilig in dat dat helpt.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:12 schreef zalkc het volgende:
[..]
Er is tot 6 keer toe een gracht omheen gegraven en dat hielp ook helemaal niks
quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:12 schreef zalkc het volgende:
[..]
Er is tot 6 keer toe een gracht omheen gegraven en dat hielp ook helemaal niks
Tja, wat er vanaf dit weekend achter de voordeuren gaat afspelen kunnen we alleen maar naar gissen. Zie het zelf ook niet zo positief in.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:06 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Vraag het me af. Kijk maar naar de 'afscheids'feestjes die gisteren in de horeca gegeven zijn. Veel mensen hebben er gewoon dikke schijt aan.
2% bbp is anders wel een enorme berg geld. De vraag is of de schade in verhouding staat tot de vermeden schade en of de horeca financieele steun gaat krijgen want dat lijkt mij toch wel nodig.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:13 schreef Confetti het volgende:
Over 2 weken zal er wel verbetering zijn maar dan staan weer hele sectoren op de stoep voor versoepelingen. Vervolgens zitten we in december weer in een lockdown.
Noteer dit maar want Nederland is erg voorspelbaar.
Op RTLZ zeiden ze eerlijk dat de horeca maar 2% van het bbp oplevert en nu dus opgeofferd wordt. Ik vind het gelet op de kosten een terechte opoffering. Maar politiek niet handig net voor de verkiezingen dus dat wordt weer versoepelen of gigantisch veel steun.
De sector die het hardst schreeuwt, krijgt meestal zijn zin.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:13 schreef Confetti het volgende:
Over 2 weken zal er wel verbetering zijn maar dan staan weer hele sectoren op de stoep voor versoepelingen. Vervolgens zitten we in december weer in een lockdown.
Op RTLZ zeiden ze eerlijk dat de horeca maar 2% van het bbp oplevert en nu dus opgeofferd wordt. Ik vind het gelet op de kosten een terechte opoffering. Maar politiek niet handig net voor de verkiezingen dus dat wordt weer versoepelen of gigantisch veel steun.
Ik ook niet, ik denk dat ze doorgaan met privéfeesten vieren meer dan 4 mensen tegelijk.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Tja, wat er vanaf dit weekend achter de voordeuren gaat afspelen kunnen we alleen maar naar gissen. Zie het zelf ook niet zo positief in.
mensen willen ook een beloning voor gedane arbeid. Is een redelijk oud principe. Dus dat er behoeft is aan een feestje of wat anders leuks is niet zo raar. Veel mensen belonen zichzelf met een etentje, biertje, vakantie, etc.. dat ligt nu allemaal onder vuur.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:13 schreef Confetti het volgende:
De "keet" is nooit gesloten geweest vrees ikquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:15 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Ik ook niet, ik denk dat ze doorgaan met privéfeesten vieren meer dan 4 mensen tegelijk.
Ik ook ja, ze kunnen ook in een bunker feest vieren zonder dat de politie het merkt.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:17 schreef zalkc het volgende:
[..]
De "keet" is nooit gesloten geweest vrees ik
Maar Jezus, het huggen ging toch wel snel over in sex dates. Lees al weken dat meneer nog gewoon lekker gaat huggen met zn wazige squad maar dat was één grote leugen. 2020...*gooit handen in de luchtquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:04 schreef Tijger_m het volgende:
Komt ie nou mee...quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:04 schreef Tijger_m het volgende:
Volgens Rutte zijn steeds de juiste maatregelen op het juiste moment genomen, zei-ie in de Tweede Kamer deze week.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:13 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Want niemand durft nog steeds daadkracht te tonen en maatregelen worden nog steeds veel te laat genomen.
Noteren we voor de 2020 Andere Tijden. eragon en zn hobbies.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:18 schreef Noek het volgende:
[..]
Maar Jezus, het huggen ging toch wel snel over in sex dates. Lees al weken dat meneer nog gewoon lekker gaat huggen met zn wazige squad maar dat was één grote leugen. 2020...*gooit handen in de lucht
Tja, toch een commercieel belang, daar gaat je integriteit...quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:18 schreef Noek het volgende:
[..]
Maar Jezus, het huggen ging toch wel snel over in sex dates. Lees al weken dat meneer nog gewoon lekker gaat huggen met zn wazige squad maar dat was één grote leugen. 2020...*gooit handen in de lucht
is dat echt zo weinig? Wel een hele grote werkgeverquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:13 schreef Confetti het volgende:
Op RTLZ zeiden ze eerlijk dat de horeca maar 2% van het bbp oplevert en nu dus opgeofferd wordt.
En in die 2% zit ook nog eens 4 miljard van hotels. Dus iets van 10 miljard voor cafes en restaurants. Zelfs iets lager dan 2% dus.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
2% bbp is anders wel een enorme berg geld. De vraag is of de schade in verhouding staat tot de vermeden schade en of de horeca financieele steun gaat krijgen want dat lijkt mij toch wel nodig.
Maar ook grotendeels studenten enzo die het als bijbaantje doen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:20 schreef Tarado het volgende:
[..]
is dat echt zo weinig? Wel een hele grote werkgever
Horeca heeft een jaaromzet van nog geen 25 miljard. Als je de 'reca' een paar weken dichtgooit en alle kosten vergoedt zou dat dus niet eens 'zoveel' geld mogen zijn.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:20 schreef Tarado het volgende:
[..]
is dat echt zo weinig? Wel een hele grote werkgever
SEH gaat weinig doen met een gebroken ribquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:06 schreef chratnox het volgende:
Daarnaast wil je de SEH enzo vrij houden zoveel je kunt, want iemand die met een gebroken rib binnenkomt wil je niet op straat laten creperen
volgens mij klopt dat niet, zaten in 2019 al op 28 miljardquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:21 schreef Confetti het volgende:
[..]
En in die 2% zit ook nog eens 4 miljard van hotels. Dus iets van 10 miljard voor cafes en restaurants. Zelfs iets lager dan 2% dus.
Als je de televisie aanzet zou je denken dat de horecs voor de 'economie' staat. Het is gewoon een verwaarloosbare sector die buitensporig veel mensen samenbrengt en dus besmettingen oplevert.
Als de industrieterreinen blijven draaien is er weinig aan de hand.
En nog steeds bergen aan zwart geld in omgaatquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar ook grotendeels studenten enzo die het als bijbaantje doen.
Social credits werken ook.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:20 schreef dick_laurent het volgende:
Ik had enkele dagen terug een mooi science fiction voorbeeld waarbij ik dacht van, boh.... tis ethisch verre van verantwoord maar stel dat dit nu realiteit zou zijn, dan zou ik het er stieken nog mee eens zijn ook!
Weet niet of men de serie "Black Mirror" kent, maar daar was een aflevering in waarin in de ogen van elke burger een soort chip was ingebouwd die 24/7 alles opnam. (ja I know, verre van realistisch, maar bare with me)
Dus bij het aanvragen van bijv een nieuwe verzekering werd dan een iris-scan gedaan van de afgelopen weken waarin bijv risicovol gedrag werd geanalyseerd van de aanvrager om te beoordelen of hij/zij liability was of niet en dus te verzekeren was of niet.
Afijn, zo dacht ik dus van, stel die realiteit zou je nu hebben dan zou je HEUL mooi zo'n iris scan (terugkijken dus) kunnen doen van de afgelopen twee weken bij een besmet persoon die zo ziek is dat hij/zij aanklopt bij het ziekenhuis om een ziekenhuisopname te claimen.
Blijkt dan dat Pietje of Janneke in de afgelopen twee weken overduidelijk de regels genegeerd heeft en uit de iris scan blijkt dat zij hossend in een cafe stond, dan is het NOPE: Acces DENIED!![]()
![]()
(tot zo ver mijn science-fiction fantasy die even op hol sloeg haha)
Wij van WC-eend...quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgens Rutte zijn steeds de juiste maatregelen op het juiste moment genomen, zei-ie in de Tweede Kamer deze week.
Oh nee, absoluut, ik zeg bepaald niet dat de reca (de ho's blijven open in alle opzichtenquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:21 schreef Confetti het volgende:
[..]
En in die 2% zit ook nog eens 4 miljard van hotels. Dus iets van 10 miljard voor cafes en restaurants. Zelfs iets lager dan 2% dus.
Als je de televisie aanzet zou je denken dat de horecs voor de 'economie' staat. Het is gewoon een verwaarloosbare sector die buitensporig veel mensen samenbrengt en dus besmettingen oplevert.
Als de industrieterreinen blijven draaien is er weinig aan de hand.
Dat is de omzet. De relatief toegevoegde waarde is 15 miljard. Wat dat precies inhoudt weet ik niet maar het zijn geen hele schokkende bedragen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:22 schreef Tarado het volgende:
[..]
volgens mij klopt dat niet, zaten in 2019 al op 28 miljard
https://www.khn.nl/nieuws(...)0-procent-in-10-jaar
De snowflakejes die nu al jammeren over mondkapjes, zullen dan helemaal gaan roeptoeteren dat ze in een dictatuur leven.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:23 schreef zalkc het volgende:
[..]
Social credits werken ook.
Elke week 20 credits krijgen,
kroegbezoek, 5 credits
Koffie bij de buren, 1 credit
5 minuten kletsen voor de deur van de super met een bekende, 0.5 credit
Swingersparty, 25 credits
etc..
Als je de horeca laat omvallen dan gaat er ook heel veel verdwijnen in andere sectoren die aan de horeca leveren. Er zitten nu heel wat toeleveranciers ook met hun handen in het haar zoals lokale bakkers/slagers/groenteboeren enzovoort.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh nee, absoluut, ik zeg bepaald niet dat de reca (de ho's blijven open in alle opzichten) essentieel is maar ik hoop echt dat dit de moeite waard is. We gaan het zien, hoop ik en uiteraard wil ik dat deze maatregelen succes hebben.
De "meerwaarde", het ingekochte bier en eten valt gewoon onder levensmiddelen. Zo ruwweg 50-60% marge klinkt redelijk logisch wel.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:25 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat is de omzet. De relatief toegevoegde waarde is 15 miljard. Wat dat precies inhoudt weet ik niet maar het zijn geen hele schokkende bedragen.
Tja, dat geld verschuift naar de supermarkten. Die draaien wel lekker. Als ik een avond niet uit eten kan wil niet zeggen dat ik naar een glas water ga lopen starenquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:26 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Als je de horeca laat omvallen dan gaat er ook heel veel verdwijnen in andere sectoren die aan de horeca leveren. Er zitten nu heel wat toeleveranciers ook met hun handen in het haar zoals lokale bakkers/slagers/groenteboeren enzovoort.
Schande!quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:28 schreef zalkc het volgende:
[..]
Tja, dat geld verschuift naar de supermarkten. Die draaien wel lekker. Als ik een avond niet uit eten kan wil niet zeggen dat ik naar een glas water ga lopen staren
gedeeltelijk wel jaquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:28 schreef zalkc het volgende:
[..]
Tja, dat geld verschuift naar de supermarkten. Die draaien wel lekker. Als ik een avond niet uit eten kan wil niet zeggen dat ik naar een glas water ga lopen staren
Leuk maar dan valt er wel heel wat om. De slager waar ik altijd mijn vlees koop gaat heel wat omzet missen. 70 procent van zijn producten levert hij aan de horeca die is niet te benijden. Dus zo zet je wel een sneeuwbal in werking die weer heel wat andere sectoren gaat raken. Leuk voor de supermarkt maar of moeten we dat willen?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:28 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik las al dat een woordvoerder van de politiebond alle alcoholverkoop voor 4 weken wil uitbannenquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:28 schreef zalkc het volgende:
[..]
Dat halen ze in 2020 iig nietquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:22 schreef Tarado het volgende:
[..]
volgens mij klopt dat niet, zaten in 2019 al op 28 miljard
https://www.khn.nl/nieuws(...)0-procent-in-10-jaar
Omgekeerd ook. genoeg dagjesmensen uit het hele land die naar Amsterdam komen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:12 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Het helpt niks met hek om Amsterdam heen, maar Amsterdammers gaan altijd blijven verplaatsen naar delen van het land.
Hier in het westen van het land draagt 95% een mondkapje. Tenminste, in mijn plaatselijke AH en Jumbo.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:43 schreef Jor_Dii het volgende:
Nog observaties over het dragen van mondkapjes in winkels/supermarkten? (ik kom er zelf eigenlijk nooit tot hooguit 1x in de 14 dagen). Hoe gaat het daarmee?
Voor de speech was het in Amsterdam denk ik 40% wel en 60% niet, zal mij benieuwen komende dagen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:43 schreef Jor_Dii het volgende:
Nog observaties over het dragen van mondkapjes in winkels/supermarkten? (ik kom er zelf eigenlijk nooit tot hooguit 1x in de 14 dagen). Hoe gaat het daarmee?
80% wel 20% niet in regio Den Haag, maar hoorde van iemand dat het in Laakkwartier(achterstandswijk naast Schildersrijk) andersom was.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:43 schreef Jor_Dii het volgende:
Waar covid al niet toe leid...quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:18 schreef Noek het volgende:
[..]
Hier in de supermarkt al het personeel en 95% van de klanten.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:43 schreef Jor_Dii het volgende:
Bij de nieuwe gevallen van gisteren zat nog data van enkele dagen in augustus. Op www.pletdecurve.nl kan je zien dat je over eigenlijk heel de maand oktober geen enkele conclusies kan trekken, behalve dan dat het snel omlaag moet gaan.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 14:56 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nouja, 500 extra cases per dag is een explosieve stijging, dat is een serieus probleem. Als je kijkt dat er even voor 't gemak 200 ziekenhuisopnames gemeld zijn en die van data van een dag of 7 oud zijn, komt het erop neer dat bij 5700 positieve tests op een dag, er 200 ziekenhuisopnames zijn. Als je dat doortrekt zit je bij 10.000 cases op 400 ziekenhuisopnames op een dag.
Als je uitgaat van de bezetting die we nu hebben in het ziekenhuis en de bedden die er zijn, kunnen we nog 1000 bedden groeien zonder volledig af te schalen (gokje). Dat is 2.5 dag.
Ga je van diezelfde cijfers uit en uit van een totale beddenpopulatie van 8000, zit je over 16 dagen aan 100% Covid-bezetting in het ziekenhuis, en kun je niemand anders meer opnemen.
Dat zie ik echt niet gebeuren. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er nog flinke verdubbelingen aan gaan komen op basis van wat we nu zien.
Deze cijfers laten trouwens wel goed zien dat de problemen eigenlijk al begin juli waren begonnen, niet toevallig dus met alle vakanties die toen van start gingen en alle maatregelen die werden versoepeld.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:53 schreef Roberto_BOZ het volgende:
[..]
Bij de nieuwe gevallen van gisteren zat nog data van enkele dagen in augustus. Op www.pletdecurve.nl kan je zien dat je over eigenlijk heel de maand oktober geen enkele conclusies kan trekken, behalve dan dat het snel omlaag moet gaan.
Je bent wel erg bezig met deze materie, hé?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 14:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wat ik denk is niet belangrijk. Ik ben geen specialist en ik weet niet wat er in het verleden allemaal onerzocht is. Maar als het onderzoek al gedaan is vraag ik me af waar al die goedbetaalde politici gisteren een uur over hebben lopen lullen.
Dan zegt toch iemand, dit is al onderzocht in onderzoek blablabla met als resultaat blablabla. Dat er zo veel meer niet-Westerse immigranten op de IC's liggen is daarmee volledig verklaarbaar. Onderbouwd met cijfers uiteraard.
Vreemd dat jij dit wel weet, en ál die mensen in het kabinet schijnbaar niet.
[..]
De politiek heeft daar zeker wel mee te maken. Een politicus mag zo'n onderwerp als gisteren gewoon benoemen als daar aanleiding voor is.
En dan zijn mijns inziens er 2 opties:
1: Zoals jij zegt, het is al onderzocht. De situatie zoals die is, is aantoonbaar logisch en heeft niets met gedrag te maken.
2: Het is niet (voldoende) onderzocht en niet alles is volledig inzichtelijk. We gaan onze specialisten vragen (meer) onderzoek te doen.
Dat gelul gisteren is helemaal níets uit gekomen.
Enorm domme uitspraak van de vakbond. Hiermee lok je dezelfde reactie uit als toen met het WC-papier.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:32 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik las al dat een woordvoerder van de politiebond alle alcoholverkoop voor 4 weken wil uitbannen
Je vat mijn gedachten precies goed samen: de maatregelen zullen wel iets teweeg brengen, maar te weinig omdat die mobiliteit in stand blijft.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:11 schreef bloodymary1 het volgende:
De horeca is dicht, maar verder is er niks veranderd. Het is nog net zo druk op de weg, mensen spreken met elkaar af. Ik doe dat zelf ook hoor, ik heb besprekingen met klanten. In maart/april was dat niet het geval. Wat is het verschil met toen? Sowieso dat de scholen dicht waren en ook de contactberoepen en dat iedereen zoveel mogelijk thuis werkte. Dat is nu niet het geval. Grootouders zagen hun kleinkinderen niet, gingen er niet op passen, dat is nu wel het geval. Ik had vanochtend iemand van een Gemeente aan de telefoon, die was gewoon op het stadhuis aan het werk (terwijl hij dat ook prima thuis kan voor zijn werk). Daarom denk ik dat er de komende weken niets verandert. Iedereen blijft zijn ding doen.
als je ding is naar het café gaan kan dat toch echt niet, is me een wat te snelle conclusie op de 1e dagquote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:11 schreef bloodymary1 het volgende:
De horeca is dicht, maar verder is er niks veranderd. Het is nog net zo druk op de weg, mensen spreken met elkaar af. Ik doe dat zelf ook hoor, ik heb besprekingen met klanten. In maart/april was dat niet het geval. Wat is het verschil met toen? Sowieso dat de scholen dicht waren en ook de contactberoepen en dat iedereen zoveel mogelijk thuis werkte. Dat is nu niet het geval. Grootouders zagen hun kleinkinderen niet, gingen er niet op passen, dat is nu wel het geval. Ik had vanochtend iemand van een Gemeente aan de telefoon, die was gewoon op het stadhuis aan het werk (terwijl hij dat ook prima thuis kan voor zijn werk). Daarom denk ik dat er de komende weken niets verandert. Iedereen blijft zijn ding doen.
Ik ben gisteren in een Corona-teststraat geweest. De mensen die getest moesten worden (in de auto) hadden geen mondkapje op terwijl dit wel een eis is, de medewerkers die instructies gaven hadden ook geen mondkapjes op, enkel en alleen degene die de test afnam stond in een semi-hazmat pak. Als het daar zelfs al niet zo serieus genomen wordt...quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:11 schreef bloodymary1 het volgende:
Nou, ik zal zelf dan waarschijnlijk ook een traytje rum inslaanquote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:10 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Enorm domme uitspraak van de vakbond. Hiermee lok je dezelfde reactie uit als toen met het WC-papier.
dus we gaan gewoon boven die 10k uitkomenquote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je vat mijn gedachten precies goed samen: de maatregelen zullen wel iets teweeg brengen, maar te weinig omdat die mobiliteit in stand blijft.
toen ik mij begin maart liet testen in een ander land was dat al gewoon dik op orde daar, en er waren ook gewoon mondkapjes voor iedereen, ook na de test kreeg je een setje mee.....we zijn dik 6 maanden verder en in nederland is het nog steeds een puinhoop.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:17 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik ben gisteren in een Corona-teststraat geweest. De mensen die getest moesten worden (in de auto) hadden geen mondkapje op terwijl dit wel een eis is, de medewerkers die instructies gaven hadden ook geen mondkapjes op, enkel en alleen degene die de test afnam stond in een semi-hazmat pak. Als het daar zelfs al niet zo serieus genomen wordt...![]()
Ik zeg niet dat mondkapjes werken, maar dat zijn nu gewoon de regels. Daar hoor je je als teststraat al helemaal aan te houden lijkt me.
told itquote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:17 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
De bierkratten leken hard te gaan in de supermarkt. Record aan thuisfeestjes aankomend weekend?
Ja dat is mijn punt. Omdat de politievakbond een domme uitspraak doet, gaat half Nederland op pad om alcohol in te slaan. Dat is de drukte die de overheid nu juist wil vermijden.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:18 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Nou, ik zal zelf dan waarschijnlijk ook een traytje rum inslaan. Ik snap de gedachte erachter ook wel hoor, ze zijn al die mensen met een kwade of impulsieve dronk die op straat rondzwalken of op huisfeestjes geen afstand houden, schijtbeu, maar moeten we daar als plezierdrinkers dan allemaal onder lijden?
ze zijn nou gewoon niet zo heel snugger bij de politie(vakbond) soms....ik heb er tig voorbeelden vanquote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:21 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja dat is mijn punt. Omdat de politievakbond een domme uitspraak doet, gaat half Nederland op pad om alcohol in te slaan. Dat is de drukte die de overheid nu juist wil vermijden.
Als je een dergelijk verbod wilt instellen, doe je dat ineens en niet op deze manier.
Wanneer je de afspraak maakt wordt er duidelijk bij verteld dat je zelfquote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:20 schreef Predator40 het volgende:
[..]
dus we gaan gewoon boven die 10k uitkomen
[..]
toen ik mij begin maart liet testen in een ander land was dat al gewoon dik op orde daar, en er waren ook gewoon mondkapjes voor iedereen, ook na de test kreeg je een setje mee.....we zijn dik 6 maanden verder en in nederland is het nog steeds een puinhoop.
Je zin over scholen is eigenlijk ook iets wat we anders doen dan tijdens de eerste lockdown en wat meer invloed heeft op de besmettingen dan men denkt. Scholieren/pubers kunnen net zo goed besmetten en zullen dat waarschijnlijk ook in grote getalen doen, maar die zullen niet zo snel opnieuw in lockdown gaan, want dat zit de economie teveel in de weg.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:11 schreef bloodymary1 het volgende:
En maar klagen over de maatregelen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:17 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
De bierkratten leken hard te gaan in de supermarkt. Record aan thuisfeestjes aankomend weekend?
Het erge is dat we dat al maanden lang zagen aankomen, maar Rutte en de Jonge tijdens de persconferenties alleen maar over eigen verantwoordelijkheid begon. Meer testen had toen ook al meer zoden aan de dijk kunnen zetten.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:20 schreef Predator40 het volgende:
toen ik mij begin maart liet testen in een ander land was dat al gewoon dik op orde daar, en er waren ook gewoon mondkapjes voor iedereen, ook na de test kreeg je een setje mee.....we zijn dik 6 maanden verder en in nederland is het nog steeds een puinhoop.
In menig ander land krijgen minima gewoon mondkapjes. Zo stimuleer je ook het gebruik veel meer. Hier is dat schijnbaar allemaal moeilijk en moet je ze zelf ergens gaan scoren.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:23 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Wanneer je de afspraak maakt wordt er duidelijk bij verteld dat je zelfeen mondkapje moet meenemen. Over gierig gesproken. Geef die dingen (van ±¤0.10) aan het begin van de teststraat en iedereen doet dat ding op.
Maar achter de voordeur mogen ze niet handhaven. Op een gegeven moment gaat dat uit de hand lopen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:34 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
En maar klagen over de maatregelen.
Zo te zien is er nog veel minder steun voor de maatregelen en semi-lockdown dan in het voorjaar.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:39 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Maar achter de voordeur mogen ze niet handhaven. Op een gegeven moment gaat dat uit de hand lopen.
Dat zie je ook wel als je naar de grafiek op het officiële dashboard kijkt. De aantallen waren in juli nog laag, maar er is verder toen totaal niet gereageerd op het feit dat de dalende trend in een stijgende veranderde.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:57 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Deze cijfers laten trouwens wel goed zien dat de problemen eigenlijk al begin juli waren begonnen, niet toevallig dus met alle vakanties die toen van start gingen en alle maatregelen die werden versoepeld.
Eind Juli riepen ze in Nieuwsuur al dat ze op moesten gaan letten cq ingrijpen:quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat zie je ook wel als je naar de grafiek op het officiële dashboard kijkt. De aantallen waren in juli nog laag, maar er is verder toen totaal niet gereageerd op het feit dat de dalende trend in een stijgende veranderde.
0,75 is wel heel veel. Dat lukte in april wel, maar nu gaat iedereen gewoon door met familiebezoek.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:46 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Eind Juli riepen ze in Nieuwsuur al dat ze op moesten gaan letten cq ingrijpen:
[ twitter ]
Ja, hier in het topic werd natuurlijk ook geërgerd gereageerd op mensen die riepen dat het niet de goede kant op ging.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:46 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Eind Juli riepen ze in Nieuwsuur al dat ze op moesten gaan letten cq ingrijpen:
[ twitter ]
Kwalijk zelfs.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, hier in het topic werd natuurlijk ook geërgerd gereageerd op mensen die riepen dat het niet de goede kant op ging.
Dat ze vanuit de overheid zólang hebben gewacht met stevig ingrijpen is echt teleurstellend.
En tegelijkertijd ook zo logisch. Hadden ze 4 weken terug de hele horeca gesloten en dit soort maatregelen doorgevoerd, dan was er geen draagvlak voor.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, hier in het topic werd natuurlijk ook geërgerd gereageerd op mensen die riepen dat het niet de goede kant op ging.
Dat ze vanuit de overheid zólang hebben gewacht met stevig ingrijpen is echt teleurstellend.
Met de scholen open ben ik benieuwd of het überhaupt lukt om het reproductiegetal enigszins significant onder de 1 te drukken.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:48 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
0,75 is wel heel veel. Dat lukte in april wel, maar nu gaat iedereen gewoon door met familiebezoek.
Gelukkig spelen de scholen geen grote rol in de verspreiding van het coronavirus zoals blijkt uit allerlei onderzoeken die hier zeer regelmatig geplaatst zijn.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Met de scholen open ben ik benieuwd of het überhaupt lukt om het reproductiegetal enigszins significant onder de 1 te drukken.
Ik hoop dat het inderdaad zo uitpakt.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:51 schreef VoMy het volgende:
[..]
Gelukkig spelen de scholen geen grote rol in de verspreiding van het coronavirus zoals blijkt uit allerlei onderzoeken die hier zeer regelmatig geplaatst zijn.
Daar lijkt het niet op.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik hoop dat het inderdaad zo uitpakt.
Fijn!quote:In verband met de recente ontwikkelingen in de Covid-19 situatie gaan de artsen alle afspraken die nog gepland moeten worden, opnieuw beoordelen. Op basis daarvan zal duidelijk worden op welke termijn wij uw afspraak in kunnen plannen. Het kan daarbij dus zijn dat u iets later opgeroepen gaat worden dan oorspronkelijk is aangegeven, maar daar kan ik verder inhoudelijk geen uitspraken over doen.
Als je denkt dat ik hoop dat het misgaat omdat ik me zorgen maak, heb je het nogal bij het verkeerde eind, vriend.quote:
Desondanks blijft het aandeel 10-19 jarigen dat besmet raakt toch 10-15% van het totaal aantal besmettingen per week.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik hoop dat het inderdaad zo uitpakt.
Vandaar dat je dag in dag uit hier komt herhalen dat de scholen ervoor zorgen dat er zoveel besmettingen zijn zonder dat je daar bewijs voor probeert te leveren. Dat doe je omdat je hoopt dat het niet zo is.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je denkt dat ik hoop dat het misgaat omdat ik me zorgen maak, heb je het nogal bij het verkeerde eind, vriend.
Maar niemand zegt ook dat kinderen niet besmet kunnen zijn.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:57 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Desondanks blijft het aandeel 10-19 jarigen dat besmet raakt toch 10-15% van het totaal aantal besmettingen per week.
[ afbeelding ]
Het gaat natuurlijk niet alleen om de kinderen zelf he. De scholen open zorgt ook gewoon voor meer mobiliteit en contactmomenten in het algemeen. Zoals van Dissel zelf al zei heeft het sowieso invloed op de R die dus op een andere manier extra omlaag gebracht moet worden om voor de scholen te compenseren.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:51 schreef VoMy het volgende:
[..]
Gelukkig spelen de scholen geen grote rol in de verspreiding van het coronavirus zoals blijkt uit allerlei onderzoeken die hier zeer regelmatig geplaatst zijn.
Alles heeft invloed op de R, maar dat wil niet zeggen dat het daarmee ook moeilijk wordt om de R onder de 1 te krijgen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:59 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk niet alleen om de kinderen zelf he. De scholen open zorgt ook gewoon voor meer mobiliteit en contactmomenten in het algemeen. Zoals van Dissel zelf al zei heeft het sowieso invloed op de R die dus op een andere manier extra omlaag gebracht moet worden om voor de scholen te compenseren.
quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:59 schreef VoMy het volgende:
[..]
Vandaar dat je dag in dag uit hier komt herhalen dat de scholen ervoor zorgen dat er zoveel besmettingen zijn zonder dat je daar bewijs voor probeert te leveren. Dat doe je omdat je hoopt dat het niet zo is.
[..]
Ik ben niet zo zeer (amper zelfs) met deze materie bezig, het ging mij vooral om hoe het 'debat' gevoerd werd.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:01 schreef Salina het volgende:
[..]
Je bent wel erg bezig met deze materie, hé?
Wat er nu aan de hand is:
Girbes (het hoofd IC in het VUmc) heeft een uitspraak gedaan waar hij achteraf een beetje spijt van had, vermoedende dat mensen wellicht aan de haal zouden kunnen gaan met zijn uitspraak. En dat is - helaas - gebeurd.
Wilders heeft de uitspraak uit zijn context gehaald en - zoals we van hem gewend zijn - er een bepaalde draai aan gegeven die er op neer komt dat je die uitspraak zo ongeveer kunt interpreteren als "ze houden zich niet aan de regels/ het ligt aan het gedrag en, o ja, ze spreken geen Nederlands", terwijl de waarheid zoals altijd wel een stukje complexer, genuanceerder en veelomvattender is.
Het interesseert Wilders ook niets dat er waarschijnlijk of wellicht sociaaleconomische factoren aan ten grondslag liggen, want daar kan hij verder niets mee (en doet het niet goed bij zijn achterban, die veelal ook niet van de nuance en complexe problematiek is).
Waar verder nu precies het grootste euvel ligt, is dat er hier verder ook geen enkele ophef is over het (benoemen van het) probleem zelf. Waar men moeite mee heeft, is dat sommigen al meteen een oorzaak van het probleem klaar hebben staan (gedrag van Fatima en Mohamed).
Dat terwijl we allemaal weten dat Wilders (evenals de betreffende arts trouwens, wat hij zelf ook netjes toegeeft) helemaal niet thuis is in dit soort problematiek en de achterliggende oorzaken daarvan (en oplossingen daarvoor). Laat staan dat men iets kan zeggen over mogelijke oplossingen voor dit complexe probleem.
Misschien snap je nu waar alle ophef een beetje over gaat. Probleem benoemen is niet slecht; sterker nog, dat is juist goed. Daar kun je iets mee als wetenschapper en als beleidsmaker (gericht maatwerk). Oorzaken benoemen voor dat probleem vanuit je onderbuik en zonder verdere nuance en context mee te nemen, is niet oké.
En ja: ze (Amsterdamse UMC en GGD) zijn al bezig met onderzoek naar eventuele factoren (oorzaken) die ten grondslag liggen aan deze vermeende samenhang tussen etniciteit en het Coronavirus. Resultaten worden binnenkort verwacht.
Als laatste: ga er maar van uit dat - zoals velen al hebben gezegd - sociaaleconomische factoren (mede) een rol spelen bij dit complexe probleem. Doet het niet goed in de onderbuik, maar we willen het tenslotte zo eerlijk, zuiver en wetenschappelijk mogelijk houden, toch?
Misschien is dit artikel trouwens interessant leesvoer voor jou:
Ongezonder, lager geschoold, niet altijd thuis kunnen werken
Corona met migratieachtergrond Nederlanders met een migratie-achtergrond liggen vaker met corona op de IC. „Dat heeft vooral een sociaal-economische achtergrond.”
Wel lezen hoor.
Nee maar met de scholen is nogal een groot deel van de samenleving gemoeid.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:00 schreef VoMy het volgende:
[..]
Alles heeft invloed op de R, maar dat wil niet zeggen dat het daarmee ook moeilijk wordt om de R onder de 1 te krijgen.
Leg dit eens uit wat in de praktijk lijken hele andere dingen te gebeuren.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:02 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik ben niet zo zeer (amper zelfs) met deze materie bezig, het ging mij vooral om hoe het 'debat' gevoerd werd.
Maar dat heb ik al meerdere keren herhaald. Het op de man spelen, straatje schoonvegen etc. Alles is belangrijker dan corona in de politiek.
Ja. Dus?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:02 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Nee maar met de scholen is nogal een groot deel van de samenleving gemoeid.
Natuurlijk hoop ik dat dat niet zo is. Wtf, alsof ik wil dat deze pandemie nog verder uit de hand looptquote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:59 schreef VoMy het volgende:
[..]
Vandaar dat je dag in dag uit hier komt herhalen dat de scholen ervoor zorgen dat er zoveel besmettingen zijn zonder dat je daar bewijs voor probeert te leveren. Dat doe je omdat je hoopt dat het niet zo is.
Wat bedoel je precies?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:03 schreef VoMy het volgende:
[..]
Leg dit eens uit wat in de praktijk lijken hele andere dingen te gebeuren.
Je hoeft alleen maar naar de officiële cijfers van het RIVM te kijken om te zien dat scholen wel degelijk een vrij grote rol spelen (meer dan bepaalde sectoren die wel aangepakt worden). Scholen zijn echter te belangrijk; dat is de enige reden waarom die open blijven imo. Maatschappelijke afweging. Roepen dat scholen geen grote rol spelen is gewoon je kop in het zand steken.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:59 schreef VoMy het volgende:
[..]
[..]
Maar niemand zegt ook dat kinderen niet besmet kunnen zijn.
Je zou toch zeggen dat ze zoiets dubbelchecken voordat ze zoiets zetten in een speech van Rutte.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:29 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Is dubbelen toegestaan? (NIEUW)
Dubbelen bij tennis en padel kan, mits er altijd bewust 1.5 meter afstand wordt gehouden op de baan. Dit is conform de nieuwe richtlijn, waarbij volwassenen vanaf 18 jaar individueel mogen sporten of in groepjes van maximaal 4 personen met onderling 1.5 meter afstand, en is daarmee in afstemming met NOC*NSF en het ministerie van VWS. Geen fysiek contact, houd altijd minimaal een racketlengte afstand op de baan, ook als dat betekent dat je soms een bal moet laten gaan. Ga niet samen op een bankje zitten, geef geen high fives en wissel met de klok mee. Het besmettingsrisico bij dubbelspel is volgens de experts van de KNLTB gering.
Tennis mag gewoon (ook in dubbelvorm).
Lekker dit.
Dus is de invloed op de contacten tussen mensen ook heel groot? Als we de scrabbleclubs sluiten zal het effect kleiner zijn om maar iets te noemen.quote:
Ik vond het ook erg raar. Hij zei dat bij dubbelen contact onvermijdelijk was.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:08 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je zou toch zeggen dat ze zoiets dubbelchecken voordat ze zoiets zetten in een speech van Rutte.
Oke, maar je doet ook geen onderzoek naar de verspreiding van scholen en je probeert ook geen quasi-onderzoek te doen naar de verspreiding van scholen. Je vindt het blijkbaar allemaal zo belangrijk dat je hier wel elke dag wil komen zeggen dat de scholen dicht moeten omdat het anders misgaat met corona, maar je vindt het aan de andere kant niet zo belangrijk dat je je ook daadwerkelijk probeert in te lezen in de materie over scholen en corona.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Natuurlijk hoop ik dat dat niet zo is. Wtf, alsof ik wil dat deze pandemie nog verder uit de hand loopt.
Ik begin over die scholen omdat ik me daar zorgen over maak. Ik weet ook wel dat er wordt gezegd dat het geen grote rol bij de verspreiding van het virus speelt, maar ik vind dat moeilijk te geloven.
Wat moet hij anders zeggen? De scholen blijven te allen tijde open, ook al hebben we een miljoen besmettingen?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:09 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Dus is de invloed op de contacten tussen mensen ook heel groot? Als we de scrabbleclubs sluiten zal het effect kleiner zijn om maar iets te noemen.
Maar we zijn niet de enige idioten die ons er zorgen over maken blijkbaar:
https://www.ad.nl/binnenl(...)ebeurt-het~a4a18bce/
Totale bullshit die je hier verspreidt. Pak vooral de officiële cijfers van het RIVM er maar eens bij en laat zien dat de scholen een grote rol spelen, en als je dan toch bezig bent, publiceer je bevindingen vooral in een tijdschrift.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:06 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Je hoeft alleen maar naar de officiële cijfers van het RIVM te kijken om te zien dat scholen wel degelijk een vrij grote rol spelen (meer dan bepaalde sectoren die wel aangepakt worden). Scholen zijn echter te belangrijk; dat is de enige reden waarom die open blijven imo. Maatschappelijke afweging. Roepen dat scholen geen grote rol spelen is gewoon je kop in het zand steken.
Maar de invloed van scholen is ondanks dat er veel mensen bij elkaar komen op de R nou eenmaal gering, aanwezig maar gering, dus dan gaat het nog altijd niet meer invloed hebben dan een geringe invloed.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:09 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Dus is de invloed op de contacten tussen mensen ook heel groot? Als we de scrabbleclubs sluiten zal het effect kleiner zijn om maar iets te noemen.
Nou ja, contact is een breed begrip, maar in een 'normale' dubbel kom je elkaar natuurlijk wel een paar keer tegen binnen 1,5 meter. En ook sporadisch als spelers aan het net.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:09 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik vond het ook erg raar. Hij zei dat bij dubbelen contact onvermijdelijk was.
Dat slaat natuurlijk nergens op.
Ik denk niet dat ze op zo'n futiel onderdeeltje met zo'n tijdsdruk nou diepgravend onderzoek gaan doen. Dit soort grijze gebieden houd je altijd en als dat een dag later verhelderd wordt is er maar weinig aan de hand natuurlijk.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:08 schreef DireStraits7 het volgende:
Je zou toch zeggen dat ze zoiets dubbelchecken voordat ze zoiets zetten in een speech van Rutte.
Ik vind een sport die meer dan een half miljoen mensen beoefenen niet futiel. En ik had squash (welke daadwerkelijk gesloten is bij mijn vereniging) een beter voorbeeld.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:11 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze op zo'n futiel onderdeeltje met zo'n tijdsdruk nou diepgravend onderzoek gaan doen. Dit soort grijze gebieden houd je altijd en als dat een dag later verhelderd wordt is er maar weinig aan de hand natuurlijk.
Bioscopen mogen ook nog eten en drinken verkopen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:14 schreef mar456 het volgende:
Even een totaal andere vraag waar misschien jullie mij mee kunnen helpen.
Ik werk in de culture sector en mijn bedrijf heeft besloten om vanaf nu tijdens de voorstelling het eten en drinken een mensen te bedienen. Nu vinden ik en een deel van mijn collega's niet niet kunnen want volgens ons valt dit dus duidelijk onder horeca in deze sector. Maar bedrijf vindt dat het gewoon is toegestaan onder het mom van afhalen en bezorgen.
Dit mag toch gewoon niet of zijn wij nu gek?
Als iemand mij kan verblijden met de tekst dat dit is toegestaan, maar ik ben van mening dat dit gewoon niet geoorloofd is..
(ja bedrijf wil natuurlijk geld verdienen bla bla.. maar gezondheid gaat eventjes voor natuurlijk)
Twee dagen niet kunnen dubbelen met tennis ten tijde van een crisis als deze vind ik behoorlijk futiel ja.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:14 schreef DireStraits7 het volgende:
Ik vind een sport die meer dan een half miljoen mensen beoefenen niet futiel.
Ja, dit kan idd een heleboel vergemakkelijken. Ik ben niet zo positief over de vaccins, maar dit zijn wel echt goede ontwikkelingen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:13 schreef Breekfast het volgende:
Ondanks alle slechte cijfers toch wat positieve berichten over het testen vandaag![]()
* TNO sneltest die voor 99% betrouwbaar is. Echt heel goed nieuws. De andere sneltest die laatst was goedgekeurd haalde volgens mij 90%. Dus deze sneltest lijkt nog een stuk beter.
* Blaastest die al 75% van de niet besmette mensen er met zekerheid uithaald. Dat kan echt een enorme verlichting geven voor de teststraten en laboratoria. Die mensen kun je ten slotte gewoon direct weer naar huis sturen met de negatieve uitslag.
* Eind december 80.000 tests per dag beschikbaar in de teststraten. Natuurlijk komt het te laat, maar dit zou alsnog heel fijn zijn richting het voorjaar.
Ik dacht alleen voor de film in zon leuk winkeltje? Of ook al tijdens?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:15 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Bioscopen mogen ook nog eten en drinken verkopen.
Mijn hemel, laat ook maar.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:16 schreef nostra het volgende:
[..]
Twee dagen niet kunnen dubbelen met tennis ten tijde van een crisis als deze vind ik behoorlijk futiel ja.
Wat maakt het uit wanneer je het koopt?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:16 schreef mar456 het volgende:
[..]
Ik dacht alleen voor de film in zon leuk winkeltje? Of ook al tijdens?
Na 20.00u mag niet meerquote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:17 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Wat maakt het uit wanneer je het koopt?
Het was sws wat apart om expliciet dat dubbelen te noemen in die speech.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:08 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik heb gisteren overigens ook getennist en daar werd hetzelfde mede gedeeld. Trainingen gaan (voorlopig) ook gewoon door. Enige is dat wij met 9 man trainen () en de eventuele negende dus weggestuurd kan worden.
Als het bediening is is het wel gek, maar misschien dat directe bestelling en levering aan de stoel weer niet telt als bediening maar als losse verkoop.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:17 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik ben niet getest. Of het zou mijn geduld met sommige users hier moeten zijn!quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:10 schreef Jazeg het volgende:
@:Mammietje heb je de uitslag van je test al?
😂 point well made.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:10 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Wat moet hij anders zeggen? De scholen blijven te allen tijde open, ook al hebben we een miljoen besmettingen?
Bij Pathé wordt überhaupt geen alcohol meer verkocht.quote:
Zelf pakken en naar de cassieren lopen =/= het krijgen van iemand die het bedientquote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:17 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Juist daarom. Dit was geen 'slip of the tongue' of een reactie op een vraag, maar een expliciet voorbeeld van wanneer sport niet meer kan.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:17 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het was sws wat apart om expliciet dat dubbelen te noemen in die speech.
Sorry, dat is waar ja.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:18 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik ben niet getest. Of het zou mijn geduld met sommige users hier moeten zijn!![]()
Je bedoelt Claudia denk ik.... en daar ben ik ook benieuwd naar.
Klopt, maar wat is bediening? Is dat 'vinger opsteken, iemand komt naar je toe, bestelling doorgeven, en iemand komt het brengen'? Of is dat je bestelt vooraf wat en zodra je zit wordt dat gebracht (bv. om het aantal bewegingen door het gebouw te reduceren)?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:18 schreef mar456 het volgende:
[..]
Zelf pakken en naar de cassieren lopen =/= het krijgen van iemand die het bedient
Ik denk dat ze nu in quarantaine zit en niet op FOK! mag komen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:18 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik ben niet getest. Of het zou mijn geduld met sommige users hier moeten zijn!![]()
Je bedoelt Claudia denk ik.... en daar ben ik ook benieuwd naar.
Misschien het volgende document even doorlezen. Punt 6. SETTING VAN MOGELIJKE BESMETTING VAN BIJ GGD’EN GEMELDE COVID-19 PATIËNTENVANAF 6 JULI 2020 EN IN DE AFGELOPEN WEEKquote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:10 schreef VoMy het volgende:
[..]
Totale bullshit die je hier verspreidt. Pak vooral de officiële cijfers van het RIVM er maar eens bij en laat zien dat de scholen een grote rol spelen, en als je dan toch bezig bent, publiceer je bevindingen vooral in een tijdschrift.
En wat krijg je als je dit afzet tegen het aantal mensen dat in de horeca is geweest vs. mensen die naar school gaan?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:21 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Misschien het volgende document even doorlezen. Punt 6. SETTING VAN MOGELIJKE BESMETTING VAN BIJ GGD’EN GEMELDE COVID-19 PATIËNTENVANAF 6 JULI 2020 EN IN DE AFGELOPEN WEEK
https://www.rivm.nl/sites(...)_20201013_1159_0.pdf
Maar noem het vooral bullshit hoor, ik slaap er niet minder om
Desinformatie en leugens nog welquote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Oke, maar je doet ook geen onderzoek naar de verspreiding van scholen en je probeert ook geen quasi-onderzoek te doen naar de verspreiding van scholen. Je vindt het blijkbaar allemaal zo belangrijk dat je hier wel elke dag wil komen zeggen dat de scholen dicht moeten omdat het anders misgaat met corona, maar je vindt het aan de andere kant niet zo belangrijk dat je je ook daadwerkelijk probeert in te lezen in de materie over scholen en corona.
Dan lijkt het er toch echt sterk op dat je vooral bezig bent met je eigen 'ik vind dat moeilijk te geloven'-mening hier te verkondigen en zo ruis te veroorzaken over een effectieve corona-aanpak, omdat je je eigen mening die dus nergens op gebaseerd is belangrijker vindt dat de aanpak van de pandemie. Het komt nogal egoïstisch op mij over om in een adem te zeggen dat je weet dat uit onderzoek blijkt dat de scholen geen grote rol spelen én dat je dat niet gelooft en dat je daarom hier elke dag desinformatie komt verspreiden.
Als je weet dat uit onderzoek blijkt dat scholen geen grote rol spelen bij de verspreiding van het virus, waarom kom je hier dan elke dag leugens verspreiden? Is dat omdat je hoopt dat de pandemie niet nog verder uit de hand loopt ja? Apart.
Bron: https://www.poraad.nl/nie(...)iting-vanwege-coronaquote:Start meldpunt schoolsluiting vanwege corona
Het ministerie van OCW en onderwijsveld hebben afgesproken om tijdelijke schoolsluiting in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs vanwege het coronavirus landelijk te registreren. Hiervoor is per 15 oktober een meldpunt ingericht binnen het Internet Schooldossier op de website van de Inspectie van het Onderwijs.
quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Desinformatie en leugens nog welHet is asociaal om je mening te geven, ja? Doe ff normaal, joh. Ik deel hier gewoon m'n zorgen over de situatie, maar dat wil niet zeggen dat ik hoop dat het misgaat. Ik zit hier niet om m'n gelijk te halen. Volgens mij is dit een discussieforum voor leken, geen expertgroep die de regering moet adviseren.
Ik zit hier volgens mij ook geen rare conspiracyshit van Facebook ofzo te verspreiden, of wel? Ik lees gewoon de krant en zie daar steeds vaker berichten voorbij komen over scholen die sluiten vanwege een toenemend aantal besmettingen. In m'n eigen gemeente is om deze reden ook al een middelbare school gesloten. Sterker nog, er worden nu zoveel scholen gesloten dat de onderwijsraad en het ministerie van OCW hebben besloten om er een website voor in het leven te roepen.
[..]
Bron: https://www.poraad.nl/nie(...)iting-vanwege-corona
Het Britse SAGE (zeg maar het RIVM van het Verenigd Koninkrijk) denkt daar aanzienlijk anders over. Ze hebben recent een lijst opgesteld van mogelijke maatregelen met daarbij de te verwachten invloed op het reproductiegetal dat je hier kunt inzien: https://assets.publishing(...)Is_table__pivot_.pdfquote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:11 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar de invloed van scholen is ondanks dat er veel mensen bij elkaar komen op de R nou eenmaal gering, aanwezig maar gering, dus dan gaat het nog altijd niet meer invloed hebben dan een geringe invloed.
Dit zag ik gister inderdaad ook voorbij komen. Dat scholen sluiten een laatste greep moet zijn, zijn we het denk ik allen over eens. Vandaar dat men nu besloten heeft (eerst) andere sectoren te sluiten omdat het makkelijker uit te leggen is of te accepteren is.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het Britse SAGE (zeg maar het RIVM van het Verenigd Koninkrijk) denkt daar aanzienlijk anders over. Ze hebben recent een lijst opgesteld van mogelijke maatregelen met daarbij de te verwachten invloed op het reproductiegetal dat je hier kunt inzien: https://assets.publishing(...)Is_table__pivot_.pdf
Op pagina 12 staat dat ze verwachten dat het sluiten van scholen het R-getal naar beneden brengt met zo'n 0,2 tot 0,5. Noem dat maar "gering". In Nederland zou dat betekenen dat we direct onder de 1 zouden kunnen komen met alleen deze maatregel, zonder bv de horeca te hoeven sluiten.
[ afbeelding ]
Ja, daar ben ik het verder ook wel mee eens, hoor. Ik snap best dat de afweging wordt gemaakt om andere zaken te sluiten zodat de scholen open kunnen blijven. Maar wees wel eerlijk en ga niet doen alsof het virus niet via scholen verspreid wordt, want iedereen voelt wel aan dat dat niet helemaal kan kloppen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:50 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit zag ik gister inderdaad ook voorbij komen. Dat scholen sluiten een laatste greep moet zijn, zijn we het denk ik allen over eens. Vandaar dat men nu besloten heeft (eerst) andere sectoren te sluiten omdat het makkelijker uit te leggen is of te accepteren is.
Dan komen de kinderen uiteindelijk ook weer thuis terecht.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:55 schreef Jor_Dii het volgende:
Oh en zeker een belangrijke kanttekening: het gaat absoluut niet alleen om besmettingen onder de kinderen of de docenten, maar daaropvolgend eigenlijk de hele structuur van de school. Door de vele uitval komt het praktisch functioneren van een school gewoon in het geding. Wat voor effect gaat dat uiteindelijk hebben?
Ik heb 2 bierpakketten gekocht in een loods op een industrieterreintje. Dat bedrijf levert normaal speciaalbieren aan de horeca en nu dumpen ze hun producten op apps als Too Good To Go. Er is ook horeca die nu van hun voorraad af wil. Er word heel veel kwaliteitsdrinken en eten verkocht voor een schijntje momenteel. Het is dat ik weet dat ik zulke bedrijven er nog mee help anders zou ik me er schuldig om gaan voelen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:17 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Mooi duidelijk overzicht vanuit Engeland, hebben we in NL ook al zoiets of blijven we alleen praten en worden beslissingen nog steeds in de onderbuik gemaakt. Zoals het voorstel om drugsgebruik en alcohol te verbieden.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het Britse SAGE (zeg maar het RIVM van het Verenigd Koninkrijk) denkt daar aanzienlijk anders over. Ze hebben recent een lijst opgesteld van mogelijke maatregelen met daarbij de te verwachten invloed op het reproductiegetal dat je hier kunt inzien: https://assets.publishing(...)Is_table__pivot_.pdf
Aldus de man die onderzoeken over dit onderwerp niet wil lezen omdat ze achterhaald zouden zijn.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:46 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]duidelijk dat zo’n meldpunt er niet voor niets is: men voelt nattigheid en dat samen met de uitspraken van Slob zeggen voldoende wat mij betreft. Benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen, maar dat er weinig tot niets aan de hand is op scholen is bull-shit.
Onderzoeken uit juni ja. Stop met verongelijkt doen en accepteer gewoon eens een andere mening.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:01 schreef VoMy het volgende:
[..]
Aldus de man die onderzoeken over dit onderwerp niet wil lezen omdat ze achterhaald zouden zijn.
quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:01 schreef VoMy het volgende:
[..]
Aldus de man die onderzoeken over dit onderwerp niet wil lezen omdat ze achterhaald zouden zijn.
Herfstweertje slaat overal toe, bijzonder wel.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:57 schreef Jor_Dii het volgende:
Italië volgt inmiddels dezelfde trend als in de rest van Europa
NEW: Italy reports 8,804 new coronavirus cases, biggest one-day increase on record
- Positivity: 5.4%
- In hospital: 5,796 (+326)
- ICU: 586 (+47)
- Deaths: +83
BNODesk
quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
Een maniakale obsessie om je eigen ongeinformeerde gevoel hier aangaande een zeker onderwerp dagelijks te herhalen waarbij onderzoeken die je tegenspreken genegeerd worden. Ik denk dat je bij BNW gewaardeerde bijdrages kan schrijven. Leugens, desinformatie en tunnelvisie doen het daar altijd heel goed.
Simultane ongehoorzaamheid.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:06 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Herfstweertje slaat overal toe, bijzonder wel.
Ja wat kan rutte eraan doen als er zoveel eigenwijze mensen rondlopen die simpele regels niet willen begrijpen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:04 schreef quirina het volgende:
Oh ze zitten nou dat cafe in Den Haag te shamen.
Wat kan die uitbater er aan doen als ze gasten ineens wild gaan lopen dansen?
In het Verenigd Koninkrijk worden die al gebruikt. Daar stuurt de NHS zo'n ding naar je huis zodat je jezelf kan testen zonder je huis te hoeven verlaten.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:02 schreef quirina het volgende:
Wanneer gaan ze eens thuis test kits maken? Dat je zelf snel kan testen?
De aso tokkies van NL zijn iedereen aan het infecteren in de rest van Europaquote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:57 schreef Jor_Dii het volgende:
NEW: Italy reports 8,804 new coronavirus cases, biggest one-day increase on record
BNODesk
Ja Italië is zo leuk in de herfstvakantie.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:16 schreef Doug-Heffernan het volgende:
[..]
De aso tokkies van NL zijn iedereen aan het infecteren in de rest van Europa
Je ziet het overal, scholen open,maand later stijging.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:57 schreef Jor_Dii het volgende:
BNODesk
Nee helaas ook niet, maar we missen gezelligheid al erg nu... Maar het komt wel goed.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:15 schreef quirina het volgende:
Ik denk dat het dit najaar niet gezelliger op gaat worden.
Jullie testen via jullie eigen ziekenhuis neem ik aan, niet via de GGD route? Vervelend dat het zo los gaat binnen de ziekenhuizen, ook op de andere afdelingen...quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:20 schreef Kyran het volgende:
Nou bij ons op de afdeling gaat het hard nu. Paar positieve collega's en veel collega's met klachten die op testresultaat moeten wachten.
Testen lijkt nu zelfs bij ons achter te gaan lopen, waardoor collega's soms onnodig langs thuis moeten blijven.
Alle leidinggevenden en collega's met specialistische functies staan nu ook op de toestellen. Nog een paar collega's extra die uitvallen en wij hebben een serieus probleem.
Wat erg, maar heel veel sterkte komende tijd.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:20 schreef Kyran het volgende:
Nou bij ons op de afdeling gaat het hard nu. Paar positieve collega's en veel collega's met klachten die op testresultaat moeten wachten.
Testen lijkt nu zelfs bij ons achter te gaan lopen, waardoor collega's soms onnodig langs thuis moeten blijven.
Alle leidinggevenden en collega's met specialistische functies staan nu ook op de toestellen. Nog een paar collega's extra die uitvallen en wij hebben een serieus probleem.
Ja, eigen ziekenhuis. Normaal is her voor 12:00 testen en rond 19:00 uitslag. Nu hebben collega's die gisteren voor 12:00 hebben getest nog geen uitslag gekregen, dus lopen minstens 24h achter.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:25 schreef Momo het volgende:
[..]
Jullie testen via jullie eigen ziekenhuis neem ik aan, niet via de GGD route? Vervelend dat het zo los gaat binnen de ziekenhuizen, ook op de andere afdelingen...
Oh dit kan wel eens een smerig staartje krijgen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:26 schreef Gretzl het volgende:
Doet dit Franse schandaal jullie ook sterk aan iets denken, dichterbij huis? [ afbeelding ]
Ja in Frankrijk gaan ze ook net als wij allemaal achter de feiten aan.... maar dat is toch erger dan hier in Nederland.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:28 schreef Draak31 het volgende:
[..]
Oh dit kan wel eens een smerig staartje krijgen.
Ik ken iemand die in de zorg werkt die ook bij een positieve uitslag moet werken - wel met extra bescherming. Hoe kijk jij hier tegenaan en vind je dit een optie voor het UMC in het geval er te veel personeel zou uitvallen i.v.m. positieve testen?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:27 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ja, eigen ziekenhuis. Normaal is her voor 12:00 testen en rond 19:00 uitslag. Nu hebben collega's die gisteren voor 12:00 hebben getest nog geen uitslag gekregen, dus lopen minstens 24h achter.
Geeft weer extra druk.
Het is even niet anders en hopelijk zijn veel testen gewoon negatief.
Vanaf 14 september.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:19 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Je ziet het overal, scholen open,maand later stijging.
Of zijn de scholen daar al veel langer open ook?
Ik vind dat nogal een risico!quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:32 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Ik ken iemand die in de zorg werkt die ook bij een positieve uitslag moet werken - wel met extra bescherming. Hoe kijk jij hier tegenaan en vind je dit een optie voor het UMC in het geval er te veel personeel zou uitvallen i.v.m. positieve testen?
Bij ons mag dat niet in ieder geval.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:32 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Ik ken iemand die in de zorg werkt die ook bij een positieve uitslag moet werken - wel met extra bescherming. Hoe kijk jij hier tegenaan en vind je dit een optie voor het UMC in het geval er te veel personeel zou uitvallen i.v.m. positieve testen?
Dat snap ik, anderzijds zouden er (in extreme situaties) natuurlijk ook patiënten kunnen komen te overlijden door een tekort aan artsen en/of verpleegkundigen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:37 schreef Kyran het volgende:
[..]
Bij ons mag dat niet in ieder geval.
Op onze afdeling is er een noodplan waarbij wij langer open gaan blijven mochten er teveel collega's uitvallen.
Positief testen en gaan werken is echt een hele dikke "no way". Wil niet op mijn geweten hebben dat ik een patiënt met een zwakke gezondheid besmet en dat die dan komt te overlijden.
Kan echt niet en snap niet dat men dat doet.
Omdat het blijkbaar niet zo klip en klaar is?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:25 schreef Confetti het volgende:
In Frankrijk is er een strafrechtelijk onderzoek geopend omdat men daar claimde dat mondmaskers niet hielpen omdat er..een tekort was.
Klinkt herkenbaar. Waarom die Van Dissel met deze grove leugen zo makkelijk wegkomt is mij een raadsel.
en sommigen mensen begrijpen dit dus ook niet als je alles opengooit hebben heel veel bedrijven/instellingen gewoon hele grote problemen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:20 schreef Kyran het volgende:
Ik lees ook de krant en zie steeds vaker berichten over complotgekkies.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:39 schreef Tijn het volgende:
Ik lees gewoon de krant en zie daar steeds vaker berichten voorbij komen over scholen die sluiten vanwege een toenemend aantal besmettingen.
Het is in ieder geval dusdanig erg dat de NOS het logo van satellietwagens gaat halenquote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik lees ook de krant en zie steeds vaker berichten over complotgekkies.
Kan ik nu concluderen dat Nederland voor de helft uit completgekkies bestaat?
Ik zie dat jij je nogal hard maakt om anderen ervan te overtuigen dat scholen in het geheel geen kwaad kunnen. Ik heb al je posts gelezen, maar niet één daarvan heeft mij kunnen overtuigen van jouw gelijk. Tegenover ieder onderzoek dat je aandraagt, zijn er weer 3 andere te zetten die het tegenovergestelde beweren.quote:
Ik zag op t journaal dat ze dit soort activisten als extremisten zien en ik vermoed dat dit hard aangepakt gaat worden.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik lees ook de krant en zie steeds vaker berichten over complotgekkies.
Kan ik nu concluderen dat Nederland voor de helft uit completgekkies bestaat?
Wel een interessant document. Daar staat in dat een beperking van evenementen buiten een vrijwel verwaarsloosbaar effect heeft op de R0. Ik vraag me nog steeds af waarom ze niet, ook (of misschien wel juist) in deze tijd, veel meer inzetten op zaken verplaatsen naar buiten. Restaurant of terras? Serveer je klanten maar buiten. Desnoods met afstand.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb net de testuitslag binnengekregen en die was negatief, dus dat is mooi nieuws. Ik heb 'gewoon' de griep.
Dat gelul met 'handen af van onze pers'. Heel veel van die mafkezen staan gewoon met naam en toenaam op Twitter. Spoor die mensen dan eens op.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:50 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het is in ieder geval dusdanig erg dat de NOS het logo van satellietwagens gaat halen,
testen ze door in nederland ???quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb net de testuitslag binnengekregen en die was negatief, dus dat is mooi nieuws. Ik heb 'gewoon' de griep.
Niemand gaat met dit kutweer buiten in de kou in de winter zitten eten en drinken.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Wel een interessant document. Daar staat in dat een beperking van evenementen buiten een vrijwel verwaarsloosbaar effect heeft op de R0. Ik vraag me nog steeds af waarom ze niet, ook (of misschien wel juist) in deze tijd, veel meer inzetten op zaken verplaatsen naar buiten. Restaurant of terras? Serveer je klanten maar buiten. Desnoods met afstand.
Yes! Gefeliciteerd met de 'gewone' griep!quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:50 schreef Claudia_x het volgende:
Klote, een echte griep met koorts enzo.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:50 schreef Claudia_x het volgende:
ineens alle Terrasheaters uitverkochtquote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Wel een interessant document. Daar staat in dat een beperking van evenementen buiten een vrijwel verwaarsloosbaar effect heeft op de R0. Ik vraag me nog steeds af waarom ze niet, ook (of misschien wel juist) in deze tijd, veel meer inzetten op zaken verplaatsen naar buiten. Restaurant of terras? Serveer je klanten maar buiten. Desnoods met afstand.
Vandaar dat de kerstmarkten in Duitsland altijd zo druk zijn.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:53 schreef quirina het volgende:
[..]
Niemand gaat met dit kutweer buiten in de kou in de winter zitten eten en drinken.
Zelfs met terrashaarden aan zit je dan niet lekker.
Daar kan de NOS niet zoveel mee.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat gelul met 'handen af van onze pers'. Heel veel van die mafkezen staan gewoon met naam en toenaam op Twitter. Spoor die mensen dan eens op.
Oh nee, sorry voor de verwarring. Er stond alleen 'negatief'. Ik trek zelf de conclusie dat het de griep is.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:53 schreef Predator40 het volgende:
[..]
testen ze door in nederland ???
op griep of rhinovirus ?
of alleen negatief/postief ?
p.s ja in sommige andere landen testen ze doorwat het dan wel is en dat krijg je bij je uitslag te horen.
Dan ga je niet?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:54 schreef Predator40 het volgende:
weet je hoe fucking koud het nu al is
Nee, maar de opsporingsdiensten wel.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:54 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Daar kan de NOS niet zoveel mee.
Hahaaaaaaaaaaa! En ik heb één van de laatste!quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:54 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ineens alle Terrasheaters uitverkocht![]()
weet je hoe fucking koud het nu al is
Die zijn dit jaar niet zo druk want we zijn niet welkom. En bovendien gaan deze door?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Vandaar dat de kerstmarkten in Duitsland altijd zo druk zijn.
Blijkbaar niet goed genoeg. Snap niet dat je zo makkelijk over persvrijheid heen kunt stappen. Nogal groot goed in een democratie.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:55 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nee, maar de opsporingsdiensten wel.
https://www.telegraaf.nl/(...)feest-op-haags-pleinquote:Minister Grapperhaus ’verbijsterd’ over feest op Haags Plein
DEN HAAG - Justitieminister Ferd Grapperhaus reageert „verbijsterd” op de beelden van een feestende menigte woensdagavond op het Plein in Den Haag, op een steenworp afstand van de Tweede Kamer. „Ik dacht: dit is helemaal verkeerd”, zegt de bewindsman.
Minister Ferd Grapperhaus arriveert voor het Veiligheidsberaad.
Minister Ferd Grapperhaus arriveert voor het Veiligheidsberaad.Ⓒ ANP / HH
Beelden van een hossende menigte op het terras van restaurant Luden gingen zelfs de grens over. Dat gebeurde niet alleen vlak voordat eet- en drinkgelegenheden voor zeker vier weken hun deuren moesten sluiten, maar ook vlak naast het Kamergebouw, waar juist op dat moment partijen een fel debat voerden met het kabinet over de corona-aanpak.
Wat er op het Plein gebeurde was wel slechts een „triest incident”, benadrukt Grapperhaus. „Ik heb er vertrouwen in dat het daarbij blijft en dat we er echt de komende weken tegenaan gaan.” Sinds woensdagavond gelden erg strenge regels en is Nederland in ’gedeeltelijke lockdown’ om de tweede golf van het coronavirus te drukken. Café’s en restaurants mogen zeker de komende maand geen gasten ontvangen.
Bedankt voor het lezen van De Telegraaf
Neem een abonnement of log in
BEKIJK OOK:
Bijleveld haalt uit: ‘Leek wel een après ski-feest!’
’Zware tijd’
„Horeca-ondernemers hebben een heel zware tijd”, zegt de minister. „We moeten echt oppassen dat dit incident de verkeerde schaduw gaat leggen over wat de horeca heeft gedaan. Ze hebben allerlei creatieve dingen bedacht om er doorheen te komen en dan moeten ze nu toch weer helemaal dicht. We moeten ze juist steunen”, zegt hij over de ondernemers.
Niet meer dan normale reactie.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:56 schreef Confetti het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)feest-op-haags-plein
Eerste reactie jongens?
Ik zeg gewoon dat de cijfers de overmatige aandacht voor de scholen niet ondersteunen, vind dat er niet zomaar comclusies getrokken moeten worden, en haal wat onderzoeken aan die ingaan op de rol die schoolgaande kinderen hebben in de covid-verspreiding.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:50 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik zie dat jij je nogal hard maakt om anderen ervan te overtuigen dat scholen in het geheel geen kwaad kunnen.
Daar heb je vooral jezelf mee.quote:Ik heb al je posts gelezen, maar niet één daarvan heeft mij kunnen overtuigen van jouw gelijk.
Dit is bijvoorbeeld al niet waar. Geen wonder dat je niet overtuigd raakt.quote:Tegenover ieder onderzoek dat je aandraagt, zijn er weer 3 andere te zetten die het tegenovergestelde beweren.
nou dat word morgen "een" gezellig drankje bij jou dan onder de terrasheaterquote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:55 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Hahaaaaaaaaaaa! En ik heb één van de laatste!![]()
Laat ook maar.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:56 schreef quirina het volgende:
[..]
Die zijn dit jaar niet zo druk want we zijn niet welkom. En bovendien gaan deze door?
Ik denk dat je kerst sowieso af kan schrijven dit jaar.
Grapperhaus moet gewoon even zijn mond houdenquote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:56 schreef Confetti het volgende:
[..]
Eerste reactie jongens?
Volgens mij moet je mijn punt nog een keer lezen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:56 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Blijkbaar niet goed genoeg. Snap niet dat je zo makkelijk over persvrijheid heen kunt stappen. Nogal groot goed in een democratie.
De eerste gedachte.... dat is dan toch dat Grapjas beter toch had kunnen aftreden.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:56 schreef Confetti het volgende:
[..]
Eerste reactie jongens?
In dit filmpje van afgelopen woensdag zie je er genoeg buiten op een terras zitten in Amsterdamquote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:53 schreef quirina het volgende:
[..]
Niemand gaat met dit kutweer buiten in de kou in de winter zitten eten en drinken.
Zelfs met terrashaarden aan zit je dan niet lekker.
Omdat je de mobiliteit en reisbewegingen richting het restaurant houdt, denk ik.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat je met de opmerking over 'handen af van onze pers' de pers zelf en de aanhangers van persvrijheid bedoelde. Maar je bedoelt de staat/opsporingsdiensten. Dan eens.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:58 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Volgens mij moet je mijn punt nog een keer lezen.
ik weet waar je heen wilt maar een kerstmarkt kan je toch niet vergelijken met op een terras zitten ?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Laat ook maar.
Wat is dat toch vandaag met begrijpend lezen hier?
Fijn!quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ik geloof absoluut niet in helderziend, maar één ding van eind vorig jaar is mij altijd bijgebleven.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:51 schreef quirina het volgende:
[..]
Ik zag op t journaal dat ze dit soort activisten als extremisten zien en ik vermoed dat dit hard aangepakt gaat worden.
Was overigens wel fair geweest als je niet alleen je eigen punt had bevestigd, maar gewoon eerlijk de hele tekst had geciteerd, namelijk:quote:Op donderdag 15 oktober 2020 17:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op pagina 12 staat dat ze verwachten dat het sluiten van scholen het R-getal naar beneden brengt met zo'n 0,2 tot 0,5. Noem dat maar "gering". In Nederland zou dat betekenen dat we direct onder de 1 zouden kunnen komen met alleen deze maatregel, zonder bv de horeca te hoeven sluiten.
[ afbeelding ]
En ook:quote:Mass school closure to prevent community transmission
Impact on COVID transmission Moderate impact. Closing all schools associated with a reduction in R of 0.2-~0.5 . Moderate confidence. Closure of secondary schools may be more effective (reduction in R of ~0.35) as link more households, higher numbers of contacts within schools and transmission to/from younger children may be more limited. Overall, low confidence, as unclear how much schools may contribute to community transmission.
Kortom: reactief scholen sluiten heeft dezelfde bandbreedte als preventief sluiten. En beiden met een hoge mate van onzekerheid.quote:Reactive school closure
Moderate impact (low confidence). Impact depends on whether schools (especially secondary, FE) are found to sustain transmission in local outbreaks. Modelling suggests that in such cases, reactive closure might reduce local R by 0.12-0.45. Modelling of this intervention in the influenza context suggests that impact is sensitive to the choice of incidence threshold for school closure (lower threshold, higher impact).
Het is een enorme geruststelling, want ik hoef nu niet bang te zijn dat m'n situatie mogelijk ineens verslechtert en ik naar een ziekenhuis moet. Ik heb daar zo ontzettend geen zin meer in (ik heb al genoeg medische sores in mijn leven gehad). Nu kan ik rustig uitzieken.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:00 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Fijn!
Niet dat je ziek bent natuurlijk maar dat het geen Corona is. Beterschap verder!
We wachten vol spanning af!quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:01 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik geloof absoluut niet in helderziend, maar één ding van eind vorig jaar is mij altijd bijgebleven.
Er werd bij een of ander tv programma een voorspelling gedaan voor 2020.
En naast het standaard BN-er gelul werd er ook een heel erg specifiek ding genoemd:
In de herfst van 2020 zou er bij een demonstratie of bijeenkomst zó zwaar politiegeweld worden gebruikt, dat het hele land in rep en roer zou raken en dat er Kamervragen over zouden komen.
Dat is mij altijd bijgebleven.
Eerst met dat BLM gebeuren, en nu dit weer.
Jij had toch ook een chronische aandoening waardoor je tot de risicogroepen behoort?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is een enorme geruststelling, want ik hoef nu niet bang te zijn dat m'n situatie mogelijk ineens verslechtert en ik naar een ziekenhuis moet. Ik heb daar zo ontzettend geen zin meer in (ik heb al genoeg medische sores in mijn leven gehad). Nu kan ik rustig uitzieken.
Dank allen!
Toch geen Willem Engel he?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:04 schreef Mammietje het volgende:
[..]
We wachten vol spanning af!
*mompelt iets over Engeltjes en volgelingen*
Punt is gewoon dat er genoeg mensen zijn die met alle liefde buiten hun pot bier drinken. Zeker als het alternatief is om vier weken thuis te moeten zitten.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:00 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ik weet waar je heen wilt maar een kerstmarkt kan je toch niet vergelijken met op een terras zitten ?
ik ben vorig jaar nog naar Keulen geweest trouwens
Het gaat er toch om met deze maatregelen dat de sociale interacties tussen mensen beperkt worden?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:05 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Punt is gewoon dat er genoeg mensen zijn die met alle liefde buiten hun pot bier drinken. Zeker als het alternatief is om vier weken thuis te moeten zitten.
En het beginpunt van deze discussie was dat dit buiten potentieel nauwelijks uitmaakt.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gaat er toch om met deze maatregelen dat de sociale interacties tussen mensen beperkt worden?
Ongeveer ja. Al vermoed ik nu dat mijn veronderstelde chronische aandoening (het is onduidelijk of ik die heb) me eerder beschermt tegen corona. Ik zit namelijk uit voorzorg aan de bloedverdunners en ben dus behoorlijk goed beschermd tegen mogelijke trombose en daaruit voortvloeiende longembolieën.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Jij had toch ook een chronische aandoening waardoor je tot de risicogroepen behoort?
Buiten heb je geen sociale interactie?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:07 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En het beginpunt van deze discussie was dat dit buiten potentieel nauwelijks uitmaakt.
Misschien voldoet de pbm niet genoeg?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:06 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens kan ik me met al die besmettingen van ziekenhuismedewerkers niet aan de indruk onttrekken dat zij het ook niet zo nauw nemen met de regels altijd. Het zijn natuurlijk ook maar mensen, maar als daar al de urgentie ontbreekt, wat kun je dan realistisch verwachten van de rest van Nederland?
Zij lopen toch een grotere kans door intensieve omgang met patienten enveel lichamelijk contact? Volgens mij komen ze ook relatief veel op de IC te liggen, voor mn gevoel iig.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:06 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens kan ik me met al die besmettingen van ziekenhuismedewerkers niet aan de indruk onttrekken dat zij het ook niet zo nauw nemen met de regels altijd. Het zijn natuurlijk ook maar mensen, maar als daar al de urgentie ontbreekt, wat kun je dan realistisch verwachten van de rest van Nederland?
Laat ook maar. Lees eerst maar even de discussie terug.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Buiten heb je geen sociale interactie?
Ik denk inderdaad ook dat zorgmedewerkers een bovengemiddeld hoog risico hebben om covid op te lopen. Opvallend daarom om te zien dat er de afgelopen tijd bijna net zoveel onderwijspersoneel positief is getest.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zij lopen toch een grotere kans door intensieve omgang met patienten enveel lichamelijk contact? Volgens mij komen ze ook relatief veel op de IC te liggen, voor mn gevoel iig.
Volgens mij is er nauwelijks bewijs dat het van patiënten komt. Dat lijkt me ook sterk met alle voorzorgsmaatregelen. Niet voor niets komen zorgmedewerkers juist MINDER vaak in de problemen door dit virus (dan je op een statistische kans zou verwachten).quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zij lopen toch een grotere kans door intensieve omgang met patienten enveel lichamelijk contact? Volgens mij komen ze ook relatief veel op de IC te liggen, voor mn gevoel iig.
Een medisch mysterie zijn is niet leukquote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ongeveer ja. Al vermoed ik nu dat mijn veronderstelde chronische aandoening (het is onduidelijk of ik die heb) me eerder beschermt tegen corona. Ik zit namelijk uit voorzorg aan de bloedverdunners en ben dus behoorlijk goed beschermd tegen mogelijke trombose en daaruit voortvloeiende longembolieën.
Het is een lastig verhaal. Ik ben in feite een medisch mysterie.
Zorgmedewerkers worden doorgaans niet door de GGD getest.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad ook dat zorgmedewerkers een bovengemiddeld hoog risico hebben om covid op te lopen. Opvallend daarom om te zien dat er de afgelopen tijd bijna net zoveel onderwijspersoneel positief is getest.
[ afbeelding ]
Klopt natuurlijk ook, maar dan moet het echt heel erg uit de hand gelopen zijn.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:39 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Dat snap ik, anderzijds zouden er (in extreme situaties) natuurlijk ook patiënten kunnen komen te overlijden door een tekort aan artsen en/of verpleegkundigen.
20.000 testen in de zorg door de GGD.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad ook dat zorgmedewerkers een bovengemiddeld hoog risico hebben om covid op te lopen. Opvallend daarom om te zien dat er de afgelopen tijd bijna net zoveel onderwijspersoneel positief is getest.
[ afbeelding ]
In Italië waren er destijds uiteindelijk toch een hoop artsen overleden?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:14 schreef Kyran het volgende:
[..]
Klopt natuurlijk ook, maar dan moet het echt heel erg uit de hand gelopen zijn.
Relatief goed nieuws, beterschap met de niet-corona en de fishsticks en rijstwafels kunnen weer in de kastquote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:50 schreef Claudia_x het volgende:
quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nog even de cijfers:quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad ook dat zorgmedewerkers een bovengemiddeld hoog risico hebben om covid op te lopen.
Kortom, 11% is zorgmedewerker, maar 'slechts' 8% van de opgenomen patiënten is zorgmedewerker. Bij de overlijdens is dat zelfs 1,9%. Ergo, zorgmedewerkers zijn statistisch ondervertegenwoordigd.quote:Vanaf 1 juni kan iedereen met klachten zich laten testen op het nieuwe coronavirus. Tot die tijd was het testbeleid voornamelijk gericht op mensen met een verhoogd risico op een ernstig beloop
van de ziekte of patiënten opgenomen in het ziekenhuis. Daarnaast werden zorgmedewerkers
laagdrempelig getest bij (milde) klachten, daarom vormen zorgmedewerkers een groot deel van
het totaal aantal gemelde COVID-19 patiënten. Van alle 149945 meldingen van bevestigde
COVID-19 patiënten tussen de 18 en 69 jaar is 20% (29289) zorgmedewerker. Van alle met
COVID-19 gemelde als in het ziekenhuis opgenomen patiënten in de leeftijd 18 t/m 69 jaar
(6991) is 8% een zorgmedewerker. Van alle 751 gemelde overleden COVID-19 patiënten in de
leeftijd van 18 t/m 69 jaar was 1.9% een zorgmedewerker. Van alle Nederlanders tussen de 18
en 69 jaar werkt zo’n 11% als zorgmedewerker
Hoe ben jij dan onder de pandemie?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:13 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Een medisch mysterie zijn is niet leuk
Zelf heb ik al bijna 10 jaar (in november mijn jubileum) een chronische auto-immuunziekte, waardoor ik ook tot de risicogroepen behoor.
Dat geloof ik niet , je gaat pas als je klachten hebt , Nederlanders zijn afwachtendquote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:08 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
In de buurt geweest van iemand die positief is?
Waarschijnlijk zijn relatief veel zorgmedewerkers vrouw? Vrouwen hebben even vaak als mannen corona maar belanden minder vaak in het ziekenhuis.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:18 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
[..]
Nog even de cijfers:
[..]
Kortom, 11% is zorgmedewerker, maar 'slechts' 8% van de opgenomen patiënten is zorgmedewerker. Bij de overlijdens is dat zelfs 1,9%. Ergo, zorgmedewerkers zijn statistisch ondervertegenwoordigd.
Helaas ontbreekt die urgentie bij aardig wat medewerkers. Ik merk dit vooral bij de jongere groep medewerkers van onder de pak weg 28 jaar. Nu is het natuurlijk niet zo dat alle medewerkers via sociale contacten buiten besmet raken. Er hoeft maar één patiënt of één collega te zijn die het niet zo nauw neemt en je hebt meteen tientallen besmettingen te pakken.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:06 schreef DireStraits7 het volgende:
Je moet je ook pas laten testen als je klachten hebt die op Corona lijken.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:19 schreef Freecky28 het volgende:
[..]
Dat geloof ik niet , je gaat pas als je klachten hebt , Nederlanders zijn afwachtend
Sorry, maar hier staat echt onzin.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:12 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Volgens mij is er nauwelijks bewijs dat het van patiënten komt. Dat lijkt me ook sterk met alle voorzorgsmaatregelen. Niet voor niets komen zorgmedewerkers juist MINDER vaak in de problemen door dit virus (dan je op een statistische kans zou verwachten).
Klopt. Echter:quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:17 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
In Italië waren er destijds uiteindelijk toch een hoop artsen overleden?
quote:We recorded 23,660 Covid-19 deaths occurring in 60,560,000 Italians, including 133 out of 291,500 Doctors/Dentists (Table 1 ). In Italy, Covid-19 mortality rates are similar in the general population and in Doctors (0.039 and 0.045, respectively). When clustering the data for Regions, Lombardy features the highest mortality rates both for the general population (0.119) and for Doctors (0.121). In this Region, the chance of Covid-19 death for Doctors, although high, is the same as the general population. However, it is worth pointing out that although the infection-mortality rate in this region is equivalent to the general population, the infection rate in Healthcare Workers may be higher than in the general population.
Ik val ook in de risico categorie, ik ben er vrij nuchter onder en wij volgen de adviezen en maatregelen gewoon, tot op heden, knock on wood, gaat dat zonder veel problemen. Natuurlijk heb je wel eens angst of onrust, een keer niesen en je denkt toch onwillekeurig "Het zal toch geen.." maar tot nu toe blijft het daarbij.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe ben jij dan onder de pandemie?
Ik ben zelf best huiverig voor de gevolgen van corona omdat ik meerdere keren een longembolie heb gehad en ik goed begrijp wat het is om in ademnood te verkeren en om te vrezen voor levenslange restschade. Ik heb het geluk gehad dat ik jong was toen ik longembolieën kreeg; ik ben telkens snel opgeknapt en heb ondanks restschade geen enkele hinder daarvan. Ik wil dat graag zo houden.
Ik ben de afgelopen weken veel op bezoek geweest in het ziekenhuis, en het valt op dat het personeel veel bij elkaar in de buurt komt en moet komen. Dit met het feit dat ze geen mondmasker op mochten en het feit dat ze met veel verschillende patiënten in contact komen.. het verbaast me niks.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:06 schreef DireStraits7 het volgende:
Daarom is het juist goed om de informatie hier te delen, toch. Dan kunnen mensen er duiding aan geven, want ik had geen idee dat de GGD niet de meerderheid van het zorgpersoneel test.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:14 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Zorgmedewerkers worden doorgaans niet door de GGD getest.
Hoe vaak ga je nog wat willekeurige cijfers posten zonder de context mee te nemen?
Klopt, en zijn gemiddeld vaak jong. Waardoor je als je de hele groep 18-69 bij elkaar neemt je ook een enigszins valse vergelijking krijgt.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zijn relatief veel zorgmedewerkers vrouw? Vrouwen hebben even vaak als mannen corona maar belanden minder vaak in het ziekenhuis.
Het is denk ik inmiddels wel duidelijk dat ik vooral de schoolroute vrees. Ik heb het er vandaag nog met mijn vriend over gehad. Onze kinderen gaan naar school in de coronabrandhaard van Nederland, maar ze thuis houden van school vinden we allebei te ingrijpend. Ik ben juist blij hoe vrolijk en zorgeloos ze deze tijd doorkomen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:23 schreef Tijger_m het volgende:
Maar ik kan mij ook voorstellen dat als je kinderen hebt of een beroep wat je niet thuis kan uitoefenen dat de situatie vele malen moeilijker is.
Dat is alleen maar positief en dat moet je zo zien te houden. Ik hoor al van zoveel mensen dat ze moeite hebben met de onrust die het veroorzaakt in hun leven en dat heeft nooit een positieve uitwerking.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is denk ik inmiddels wel duidelijk dat ik vooral de schoolroute vrees. Ik heb het er vandaag nog met mijn vriend over gehad. Onze kinderen gaan naar school in de coronabrandhaard van Nederland, maar ze thuis houden van school vinden we allebei te ingrijpend. Ik ben juist blij hoe vrolijk en zorgeloos ze deze tijd doorkomen.
Hier zijn we er sinds een maand of zo achter dat wij juist geen risicogroep zijn gelukkig (zeldzame mutatie die hartritmestoornissen kan veroorzaken).quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:13 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Een medisch mysterie zijn is niet leuk
Zelf heb ik al bijna 10 jaar (in november mijn jubileum) een chronische auto-immuunziekte, waardoor ik ook tot de risicogroepen behoor.
Mag je inmiddels al weer jezelf laten testen zonder symptomen? Bv wanneer je partner positief test en jij geen klachten hebt?quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:22 schreef quirina het volgende:
[..]
Je moet je ook pas laten testen als je klachten hebt die op Corona lijken.
Dat is niet dat Nederlanders afwachtende mensen zijn.
Ben nu voor het eerst in de sportschool sinds de "lockdown". Bij Basic-Fit is het dringende advies een mondkapje te dragen bij binnenkomst en lopen tussen apparaten. Denk dat de score 30-70% is in het nadeel van Team Mondkapjequote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:43 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik ben voorzichtig uiteraard, maar verder heel nuchter. En zeker niet bang of angstig. Dat heeft totaal geen nut.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe ben jij dan onder de pandemie?
Ik ben zelf best huiverig voor de gevolgen van corona omdat ik meerdere keren een longembolie heb gehad en ik goed begrijp wat het is om in ademnood te verkeren en om te vrezen voor levenslange restschade. Ik heb het geluk gehad dat ik jong was toen ik longembolieën kreeg; ik ben telkens snel opgeknapt en heb ondanks restschade geen enkele hinder daarvan. Ik wil dat graag zo houden.
Daar gaat ook het hele verhaal dat de Italianen zich veel beter aan de regels zouden houden vanwege de ernst van de 1e golf. Dat was gewoon een door journalisten bedachte hypothese en werd overal klakkeloos overgenomen. Waarschijnlijk was dat gewoon onzin.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:22 schreef capricia het volgende:
Italië.![]()
Wat loopt het hard op daar.
Vandaag 8803 cases, gisteren 7332, eergisteren 5898.
Die gaan per week verdubbelen.
Het is nu nog niet echt hoog. Maar een verdubbeling van 7 dagen is echt extreem verontrustend.
Dat vind ik best knap, ook van @Tijger_m .quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:29 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik ben voorzichtig uiteraard, maar verder heel nuchter. En zeker niet bang of angstig. Dat heeft totaal geen nut.
Ik doe zelf zoveel mogelijk wat ik kan doen om mezelf te beschermen, maar je kunt het toch nooit helemaal voorkomen.
https://teamtelefoon.nl/2019/05/23/wie-zijn-de-mensen-in-de-zorg/quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:22 schreef Kyran het volgende:
Edit: Je kan dit niet zeggen. Dat zorgmedewerkers minder vaak in de problemen komen kan ook komen omdat er relatief jonge / gezonde mensen werken.
Een gemiddelde van 43 jaar is gewoon conform de helft van 18-69. En de grootste groep zelfs nog in de hogere leeftijdsgroep.quote:Hoe oud is de zorgmedewerker?
De meeste medewerkers (43,3%) zijn tussen de 50 en 69 jaar, vermeldt Actiz. De gemiddelde leeftijd van de zorgmedewerker is ongeveer 43 jaar. Daarna is de grootste groep (36,8%) tussen de 30 en 49 jaar.
Scheelt ook per branche. In de gehandicaptenzorg zie ik vooral jonge dames.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:31 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
https://teamtelefoon.nl/2019/05/23/wie-zijn-de-mensen-in-de-zorg/
[..]
Een gemiddelde van 43 jaar is gewoon conform de helft van 18-69. En de grootste groep zelfs nog in de hogere leeftijdsgroep.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |