Komen de snollebollekes optreden?quote:Op woensdag 30 september 2020 12:39 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Kan ie zich weer uit de grindbak laten duwen door de marshalls (GP van Europa 2007)
quote:Op woensdag 30 september 2020 12:37 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
komt puur door de schaarste
je kan moeilijk mondkapjes verplicht stellen als je de inwoners hierin niet kunt voorzien
Lol, er zijn maar een beperkt aantal Europese landen die dezelfde maatregelen hebben als Duitslandquote:Op woensdag 30 september 2020 12:39 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik vind het mooi hoe jij alle op- en aanmerkingen over landen met mondmaskers die slecht scoren weet te negeren en alleen maar de hele tijd naar Duitsland wil wijzen omdat dat land het wel goed doet. Want ja, alle andere landen die dezelfde maatregelen als Duitsland hebben en toch last hebben van een tweede golf passen natuurlijk slechter in je straatje.
Dat is voor Zandvoort volgend jaarquote:Op woensdag 30 september 2020 12:40 schreef RipCity het volgende:
[..]
Komen de snollebollekes optreden?
Ik mag hopen dat iedereen dat toch inmiddels wel goed in z'n oren heeft geknoopt!quote:Op woensdag 30 september 2020 12:39 schreef chratnox het volgende:
[..]Ik heb je "We laten ons niet muilkorven" vandaag nog niet gezien
Ik moet wel zeggen dat het me echt opviel dat men in Duitsland in juni wel wat minder afstand leek te houden dan in Nederland. Stoelen op de terrassen werden gezellig bijgeschoven en in winkelstraten hield men aanzienlijk minder afstand dan ik in Nederland gewend was.quote:
Nouja, het ergste wat je kan overkomen is natuurlijk wel dat je zo af en toe met wat bedekking voor je mond loopt. Dat is een véél te grote prijs die betaald moet worden.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:46 schreef Slobeend het volgende:
Waarom zou je iets niet doen als het makkelijk wel kan en bewezen kan helpen ook al is het geen wondermiddel? @:vomy Wat is je grootste probleem?
Nouja, ik zie het nut van buiten continu maar meters van iedereen vandaan te blijven ook niet echt moet ik zeggen.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik moet wel zeggen dat het me echt opviel dat men in Duitsland in juni wel wat minder afstand leek te houden dan in Nederland. Stoelen op de terrassen werden gezellig bijgeschoven en in winkelstraten hield men aanzienlijk minder afstand dan ik in Nederland gewend was.
Al is dit volledig anekdotisch bewijs natuurlijk. Gevoelsmatig leek het allemaal net wat gemakzuchtiger.
Wat een bullshitverhaal is dit. Er zijn meerdere duidelijke redenen aan te geven waarom het kabinet er niet in is geslaagd om de tweede golf te voorkomen. Die + 2 maanden van toenemende cijfers zijn echt niet te wijten aan vakantiegangers.quote:'Het virus is voor een groot deel teruggekomen door de mensen die terugkeerden van vakantie'
Ik denk dat het de meeste mensen niet gaat om het mondkapje. Het gaat naar mijn idee meer om het 'gemak' waarmee de grondwet daarvoor opzij gezet wordt. Het zet een precedent waar veel mensen niet blij mee zijn.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:48 schreef Dven het volgende:
[..]
Nouja, het ergste wat je kan overkomen is natuurlijk wel dat je zo af en toe met wat bedekking voor je mond loopt. Dat is een véél te grote prijs die betaald moet worden.
Dat doen mensen ook niet vanwege de pandemie, hoorquote:Op woensdag 30 september 2020 12:49 schreef Dven het volgende:
[..]
Nouja, ik zie het nut van buiten continu maar meters van iedereen vandaan te blijven ook niet echt moet ik zeggen.
En dat is maar goed ook dat er een grondwet is. Anders zaten we allang opgesloten in huisquote:Op woensdag 30 september 2020 12:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk dat het de meeste mensen niet gaat om het mondkapje. Het gaat naar mijn idee meer om het 'gemak' waarmee de grondwet daarvoor opzij gezet wordt. Het zet een precedent waar veel mensen niet blij mee zijn.
Op plekken waar ik me niet op mijn gemak voel en plekken waar het verplicht is draag ik nu ook een mondkapje. Het verplicht maken ervan is gewoon momenteel niet mogelijk naar wat ik vanuit allerlei kanten begrijp.
Hier zit ik ook mee. Prima zo'n maatregel, maar wat is de volgende maatregel die de grondwet overruletquote:Op woensdag 30 september 2020 12:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk dat het de meeste mensen niet gaat om het mondkapje. Het gaat naar mijn idee meer om het 'gemak' waarmee de grondwet daarvoor opzij gezet wordt. Het zet een precedent waar veel mensen niet blij mee zijn.
Op plekken waar ik me niet op mijn gemak voel en plekken waar het verplicht is draag ik nu ook een mondkapje. Het verplicht maken ervan is gewoon momenteel niet mogelijk naar wat ik vanuit allerlei kanten begrijp.
Ja alleen dit was op een binnen terras in het Allee-Center in Essen. Er werd ook amper gewerkt met spatschermen en overal betaalden ze met contanten (aantal plekken kon je zelfs niet pinnen).quote:Op woensdag 30 september 2020 12:49 schreef Dven het volgende:
[..]
Nouja, ik zie het nut van buiten continu maar meters van iedereen vandaan te blijven ook niet echt moet ik zeggen.
Goed, naar ik meen gaat morgen de coronawet er doorheen komen dus in principe is het dan dus geen probleem meerquote:Op woensdag 30 september 2020 12:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat geldt wel voor meer maatregelen natuurlijk. Voor mij zou het gelijk staan aan de boel op slot gooien. Als ik de keuze heb tussen winkel of online zou ik bij mondkapjesplicht sneller kiezen voor online (of thuis lekker eten/drinken ipv horeca). In Belgie in juli gesluierd gegaan. Prima als het moet maar als je een alternatief zonder hebt...quote:Op woensdag 30 september 2020 12:46 schreef Slobeend het volgende:
Waarom zou je iets niet doen als het makkelijk wel kan en bewezen kan helpen ook al is het geen wondermiddel? @:vomy Wat is je grootste probleem?
Nouja, over het contante betalen en dergelijke, ik blijf het vreemd vinden dat men hier zo tegen een briefje of muntje aan te raken is maar het vervolgens wel prima is om besmettelijke mensen de hele boel onder te hoesten, schreeuwen, spetteren, niesen, zingen of wat dan ook is.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja alleen dit was op een binnen terras in het Allee-Center in Essen. Er werd ook amper gewerkt met spatschermen en overal betaalden ze met contanten (aantal plekken kon je zelfs niet pinnen).
Maar goed die Duitsers hebben hun shit uitstekend op orde natuurlijk, het is ook geen klacht verder het viel op dat ze dan wel mondkapjes dragen maar andere dingen weer lichtvoetiger op lijken te pakken...
Zolang er door de tweede kamer getoetst moet worden of maatregelen proportioneel en zinvol zijn (zoals ze erin wilden hebben) kan ik me er voor een tijdelijke wet best in vinden. Als Hugo de Jonge het in zn eentje mag gaan beslissen zijn we klaar.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:55 schreef Dven het volgende:
[..]
Goed, naar ik meen gaat morgen de coronawet er doorheen komen dus in principe is het dan dus geen probleem meer
Het is volstrekt begrijpelijk gedrag, mensen zijn geen afwegende wezens maar handelen prioriserend die zich vooral richt op één handeling. Ik draag een mondkapje en daarmee is het dan klaar wat je overal kunt waarnemen (zelfs in landen waar het usance is).quote:Op woensdag 30 september 2020 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik moet wel zeggen dat het me echt opviel dat men in Duitsland in juni wel wat minder afstand leek te houden dan in Nederland. Stoelen op de terrassen werden gezellig bijgeschoven en in winkelstraten hield men aanzienlijk minder afstand dan ik in Nederland gewend was.
Al is dit volledig anekdotisch bewijs natuurlijk. Gevoelsmatig leek het allemaal net wat gemakzuchtiger.
Uiteraard maar het een sluit het ander niet uit. In een ideale situatie pak je als je weet dat er een risico aan zit beide aan natuurlijk.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:57 schreef Dven het volgende:
[..]
Nouja, over het contante betalen en dergelijke, ik blijf het vreemd vinden dat men hier zo tegen een briefje of muntje aan te raken is maar het vervolgens wel prima is om besmettelijke mensen de hele boel onder te hoesten, schreeuwen, spetteren, niesen, zingen of wat dan ook is.
tuurlijk is dat wel mogelijk, zolang een meerderheid van de 2de kamer daar maar akkoord mee is... in Nederland toetsen wij niet aan de grondwet dus dat heeft er verder niet zoveel mee te maken.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
Een wet moet nadat ie door de tweede kamer is toch door de eerste kamer, waar getoetst wordt of ie niet in strijd is met de grondwet?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:00 schreef Nielsch het volgende:
[..]
tuurlijk is dat wel mogelijk, zolang een meerderheid van de 2de kamer daar maar akkoord mee is... in Nederland toetsen wij niet aan de grondwet dus dat heeft er verder niet zoveel mee te maken.
En de Eerste Kamer zit er voor Jan Lul?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:00 schreef Nielsch het volgende:
[..]
tuurlijk is dat wel mogelijk, zolang een meerderheid van de 2de kamer daar maar akkoord mee is... in Nederland toetsen wij niet aan de grondwet dus dat heeft er verder niet zoveel mee te maken.
de coronawet moet aangenomen worden door een meerderheid van beide kamers... er is nooit sprake van geweest dat Hugo de Jonge zelf wetten kan bedenken en invoeren.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Zolang er door de tweede kamer getoetst moet worden of maatregelen proportioneel en zinvol zijn (zoals ze erin wilden hebben) kan ik me er voor een tijdelijke wet best in vinden. Als Hugo de Jonge het in zn eentje mag gaan beslissen zijn we klaar.
Hoge mate van BNW, maar ieder jaar is er wel een griepgolf waar je beter af zou zijn met mondkapjes. Iedere 10 jaar oid is er gemiddeld een pandemie, daar komt het ook wel goed uit. Animal Farm in the making.
dat is niet de rol van de eerste kamer... de raad van state als adviseur zou dat nog kunnen doen, maar dan gaat het slechts om een advies.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:01 schreef chratnox het volgende:
[..]
Een wet moet nadat ie door de tweede kamer is toch door de eerste kamer, waar getoetst wordt of ie niet in strijd is met de grondwet?
Dat zijn ook geen juristen maar politici.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:02 schreef alpeko het volgende:
[..]
En de Eerste Kamer zit er voor Jan Lul?
Zou er niets op tegen hebben wanneer mensen wat meer bewust omgaan met ziektes. Een voorname reden waarom ik 's winters zelden met het OV reis is omdat ik geen zin heb om de hele dag tussen bikkelharde mensen met hart voor de zaak te zitten die continu hun bagger aan het verspreiden zijn.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:57 schreef chratnox het volgende:
Hoge mate van BNW, maar ieder jaar is er wel een griepgolf waar je beter af zou zijn met mondkapjes. Iedere 10 jaar oid is er gemiddeld een pandemie, daar komt het ook wel goed uit. Animal Farm in the making.
Dat zou prima kunnen wat je zegt! Zou daar wel een keer een degelijk onderzoek over willen zien. Als blijkt dat mensen in de binnenruimte weer minder afstand gaan houden is het natuurlijk water naar de zee dragen zo'n mondkapjesplichtquote:Op woensdag 30 september 2020 12:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is volstrekt begrijpelijk gedrag, mensen zijn geen afwegende wezens maar handelen prioriserend die zich vooral richt op één handeling. Ik draag een mondkapje en daarmee is het dan klaar wat je overal kunt waarnemen (zelfs in landen waar het usance is).
Het mondkapje is niet functioneel maar veranderd het gedrag en is daarmee een voorwerp dat je niet kunt toestaan. De wetten daarvoor zijn er niet voor niks.
Nee, zo bedoel ik het niet. Onderdeel van de coronawet was eerst dat additionele maatregelen door Minister van Volksgezondheid besloten konden worden, dat is één van de dingen waartegen geageerd werd.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:02 schreef Nielsch het volgende:
[..]
de coronawet moet aangenomen worden door een meerderheid van beide kamers... er is nooit sprake van geweest dat Hugo de Jonge zelf wetten kan bedenken en invoeren.
Waarom zou je boetes gaan uitdelen voor het niet handhaven van een symboolmaatregel? Bovendien verlegt het het accent van coronawetgeving met als doel om het aantal besmettingen terug te dringen, naar coronawetgeving met als doel om te doen alsof je het aantal besmettingen terug dringt omdat mensen graag willen dat er 'iets' gedaan wordt.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:46 schreef Slobeend het volgende:
Natuurlijk gaat dat rond op scholen. Hier is het percentage klassen dat inmiddels in quarantaine is alweer gestegen naar 0.7%quote:Op woensdag 30 september 2020 13:06 schreef DustPuppy het volgende:
We kijken ons nu een beetje blind op die mondkapjes, maar Jaap van Dissel had het gisteren ook over het feit dat er in scholen steeds meer clusters ontstaan omdat kinderen het toch wel degelijk doorgeven.
Gaan we de scholen ook weer sluiten of...?
Ik zou daar ook niet op tegen zijn, ik ben iedere winter wel even flink ziek, in veel gevallen binnen een week nadat er iemand op kantoor de longen uit zn lijf zat te hoesten. Als dit mij in de toekomst meer mogelijkheden biedt om wanneer ik denk dat het zinvol is thuis te werken sta ik het toe te juichen, direct. Misschien veel mensen die een wat uitzichtlozere (is dat een woord?) situatie hebben de mogelijkheid bieden om bij griep/verkoudheid even een dag of 2 dagen thuis te zitten, maar dan niet direct inkomen kwijt raken.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:03 schreef Dven het volgende:
[..]
Zou er niets op tegen hebben wanneer mensen wat meer bewust omgaan met ziektes. Een voorname reden waarom ik 's winters zelden met het OV reis is omdat ik geen zin heb om de hele dag tussen bikkelharde mensen met hart voor de zaak te zitten die continu hun bagger aan het verspreiden zijn.
Maar goed, ik denk dat we het er allemaal ook wel over eens zijn dat we met iets anders te maken hebben dan het standaard griepplaagje. En ik ben hoe dan ook blij dat ik nog wel gewoon 's avonds en 's nachts op het terras kan zitten alhoewel ik als tegenprestatie die paar keer dat ik in een winkel loop even een mondkapje opzet, waar ik toch al maaaaandenlang aan gewend ben, net als de rest van de mensen.
Dat gaat nooit meer gebeuren.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:06 schreef DustPuppy het volgende:
We kijken ons nu een beetje blind op die mondkapjes, maar Jaap van Dissel had het gisteren ook over het feit dat er in scholen steeds meer clusters ontstaan omdat kinderen het toch wel degelijk doorgeven.
Ik las dat ook ja, scholen worden een steeds grotere bron van zorgen. Ben heel benieuwd of ze ook daar bijvoorbeeld mondkapjes willen doorvoeren straks.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:06 schreef DustPuppy het volgende:
Want...?quote:
Standaard thuiswerken bij alles dat meer is dan een kleine verkoudheid zou sowieso een vast gegeven moeten zijn.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:08 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik zou daar ook niet op tegen zijn, ik ben iedere winter wel even flink ziek, in veel gevallen binnen een week nadat er iemand op kantoor de longen uit zn lijf zat te hoesten. Als dit mij in de toekomst meer mogelijkheden biedt om wanneer ik denk dat het zinvol is thuis te werken sta ik het toe te juichen, direct. Misschien veel mensen die een wat uitzichtlozere (is dat een woord?) situatie hebben de mogelijkheid bieden om bij griep/verkoudheid even een dag of 2 dagen thuis te zitten, maar dan niet direct inkomen kwijt raken.
Voor mij is het ook geen probleem een mondkapje te dragen waar dat nodig is.
Goede passage van 50 plus.quote:"Het is net al genoemd, Duitsland en Ierland werken met een heel helder framework aan maatregelen. Mensen weten waar ze aan toe zijn"
Het is de bekende maatschappelijk druk die schaamteloos ingaat tegen die van redelijkheid.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:55 schreef _serial_ het volgende:
Er moet blijkbaar volgens de kamer een politieke keuze gemaakt worden over mondkapjes, het maakt verder niet uit of het van enig bewijsbaar nut is.
Komen er soms verkiezingen aan?
Duidelijk maar 'symboolmaatregel', tja, dat zijn jouw woorden. We verschillen behoorlijk van mening, dat kan.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:05 schreef VoMy het volgende:
[..]
Waarom zou je boetes gaan uitdelen voor het niet handhaven van een symboolmaatregel? Bovendien verlegt het het accent van coronawetgeving met als doel om het aantal besmettingen terug te dringen, naar coronawetgeving met als doel om te doen alsof je het aantal besmettingen terug dringt omdat mensen graag willen dat er 'iets' gedaan wordt.
Wat is er mis met het huidige pakket maatregelen? Waarom moet daar nog iets bij komen? Waarom is er 1 specifieke maatregel waar zo overdreven veel aandacht voor gegenereerd wordt? Alleen maar omdat het voor sommigen intuïtief logisch aanvoelt? Er zijn 15 persco's geweest met opschalende en afschalende maatregelen, en elke keer is er een groep die zich ontzettend druk maakt om 'mondkapjes'.
RIVM splits in een weekverslag in 10-jaarsgroepen.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:10 schreef Nielsch het volgende:
ik vind die leeftijdscategorieën in het dashboard eigenlijk nergens op slaan...
je hebt 0-20... okee maar een kleuter van 5 heeft een heel ander leven dan een student van 19...
dan heb je 20-40... okee maar een student van 21 heeft een heel ander leven dan een moeder van 39
dan heb je 40-60... hier is niet heel veel op aan te merken...
dan heb je 60-80... een werkend persoon van 60 heeft een heel ander leven dan een gepensioneerde van 72...
Waarom niet iets als:
0-12 (basisschool)
12-18 (middelbare)
18-25 (studenten)
25-45 (jong werkenden)
45-67 (werkenden)
67 en ouder... (gepensioneerden)
Dat zou al wat transparanter zijn naar mijn mening.
5quote:Op woensdag 30 september 2020 13:13 schreef VoMy het volgende:
[..]
RIVM splits in een weekverslag in 10-jaarsgroepen.
En staan leraren onbeschermd voor de klas.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:13 schreef _serial_ het volgende:
We zijn aan het soebatten over mondkapjes in de openbare ruimte, maar ondertussen hebben we niet genoeg testcapaciteit, falend BCO en laten we de woonzorgcentra zwemmen in onzekerheid over te nemen voorzorgsmaatregelen echt ongelofelijk.
Maar meer zetels voor de VVD. Dit land is al een tijdje af.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:13 schreef _serial_ het volgende:
We zijn aan het soebatten over mondkapjes in de openbare ruimte, maar ondertussen hebben we niet genoeg testcapaciteit, falend BCO en laten we de woonzorgcentra zwemmen in onzekerheid over te nemen voorzorgsmaatregelen echt ongelofelijk.
Het voelt ondertussen alsof deze discussie bedoelt is om af te leiden van de echte issues, beetje als een goochelaar. Het zou moeten gaan over dat we morgen op 1350 IC-bedden zouden moeten zitten en volgende maand 1700, maar die is er niet. Over de testcapaciteit die niet op orde is en hoe dat opgelost wordt. Over het 'klaar hebben' als het nodig is van de nood-IC opvang locaties zoals Ahoy, weet ik 't wat meer.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:13 schreef _serial_ het volgende:
Het gaat ook de hele tijd over het testbeleid hoor, bijvoorbeeld in het debat nu.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het voelt ondertussen alsof deze discussie bedoelt is om af te leiden van de echte issues, beetje als een goochelaar. Het zou moeten gaan over dat we morgen op 1350 IC-bedden zouden moeten zitten en volgende maand 1700, maar die is er niet. Over de testcapaciteit die niet op orde is en hoe dat opgelost wordt. Over het 'klaar hebben' als het nodig is van de nood-IC opvang locaties zoals Ahoy, weet ik 't wat meer.
Niet medische mondkapjes werken alleen als iedereen ze draagt, omdat ze vooral de ander beschermen.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:14 schreef iBenny het volgende:
Ik begrijp steeds minder van die constante roep om het mondkapje overal te verplichten. Je hebt nu letterlijk de vrijheid om een mondkapje te gebruiken... wel of niet. Het is een grondrecht. Nu is er al een hele tijd een roep om dat grondrecht maar even te niet te doen.
Doe een mondkapje op als je je daar veilig(er) bij voelt, of niet. Ga niet ieder ander mens daartoe verplichten. Ik zie regelmatig mensen roepen om het te verplichten, maar lopen vervolgens zelf over de koppen in de supermarkt zonder mondkapje. Hoe scheef wil je het hebben?
Ik ben volledig voor maatregelen nemen. Op sommige vlakken mag het inderdaad iets duidelijker en/of strikter. Maar het nut van het mondkapje is alleszins bewezen. Er zijn netzoveel voors, als tegens. Voor elke voor is een tegen en vice versa.
We vieren dit jaar 75 jaar vrijheid, maar er is dit jaar een groep die duidelijk niet doorheeft wat dat 'vrijheid' betekent.
Geen idee waar je nu op doelt maar in Bulgarije testte de afgelopen 24u 6% positief. Toch ook geen topscore of wel?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:12 schreef Dven het volgende:
Verder wel mee eens dat op vakantie gaan voor Nederlanders dit najaar geen optie zou moeten zijn. Nergens voor nodig om de nog pure gebieden te besmetten
Het echte probleem is ventilatie; wanneer je dat niet goed regelt, dan is een mondkapje een lapmiddel. En voor structurele actie, zoals ventilatie, hoeven we geen heftige wetten door te voeren.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:14 schreef Slobeend het volgende:
[..]
En staan leraren onbeschermd voor de klas.
En dat zijn waarschijnlijk de mensen die als ze een boete krijgen of worden aangesproken op het niet (correct) dragen van hun verplichte mondkapje, gelijk een grote bek opzetten tegen een handhaver.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:14 schreef iBenny het volgende:
Doe een mondkapje op als je je daar veilig(er) bij voelt, of niet. Ga niet ieder ander mens daartoe verplichten. Ik zie regelmatig mensen roepen om het te verplichten, maar lopen vervolgens zelf over de koppen in de supermarkt zonder mondkapje. Hoe scheef wil je het hebben?
Maar ja, dat is allemaal moeilijk. Ze gaan liever voor een makkelijke schijnoplossing, om zich vervolgens op de borst te kloppen over hoe daadkrachtig ze het kabinet hebben overtuigd om een mondkapjesplicht op te tuigen.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het voelt ondertussen alsof deze discussie bedoelt is om af te leiden van de echte issues, beetje als een goochelaar. Het zou moeten gaan over dat we morgen op 1350 IC-bedden zouden moeten zitten en volgende maand 1700, maar die is er niet. Over de testcapaciteit die niet op orde is en hoe dat opgelost wordt. Over het 'klaar hebben' als het nodig is van de nood-IC opvang locaties zoals Ahoy, weet ik 't wat meer.
Niet om het persoonlijk te maken, maar... Lees mijn post nog eens. En denk dan nog eens na over wat je zegt.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:18 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Niet medische mondkapjes werken alleen als iedereen ze draagt, omdat ze vooral de ander beschermen.
Maar ik heb eigenlijk nog niemand over die ventilatie gehoord. Jij wel?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:18 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het echte probleem is ventilatie; wanneer je dat niet goed regelt, dan is een mondkapje een lapmiddel. En voor structurele actie, zoals ventilatie, hoeven we geen heftige wetten door te voeren.
Dat is ook het zotte. soebatten over een schijnmaatregel terwijl je vol op moeten gaan inzetten dat mensen zelf kunnen gaan testen, mijn part met een lage betrouwbaarheid van 85%. De rest kan met meer zekerheid naar de GGD. veder maak het mogelijk dat mensen met minimale consequenties zelf hun quarantaine kunnen doen (betaal ze desnoods voor hun "verloren" tijd voor het vaderland).quote:Op woensdag 30 september 2020 13:13 schreef _serial_ het volgende:
Dit is niet waar.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:18 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het echte probleem is ventilatie; wanneer je dat niet goed regelt, dan is een mondkapje een lapmiddel. En voor structurele actie, zoals ventilatie, hoeven we geen heftige wetten door te voeren.
Afhankelijk van de tabel.quote:
In China is in het begin van de pandemie bijna een hele flat besmet geraakt door verkeerde ventilatie ( wat verspreiding van virussen betreft)quote:
Ok. En de andere miljoenen besmettingen, hoe verklaar je die?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:24 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
In China is in het begin van de pandemie bijna een hele flat besmet geraakt door verkeerde ventilatie ( wat verspreiding van virussen betreft)
Staat in dit topic, maar is wel eventjes zoeken.
Doel je dan weer op die ene persoon die een andere besmet heeft in de lift en vervolgens via allerlei huisfeesten een cluster van tientallen mensen startte?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:24 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
In China is in het begin van de pandemie bijna een hele flat besmet geraakt door verkeerde ventilatie ( wat verspreiding van virussen betreft)
Gewoon uit nieuwsgierigheid... Het is een flat. Hoe weten we zeker dat het door de ventilatie komt? Niet bijvoorbeeld doordat iemand lekker heeft lopen hoesten en niezen in de lift of z'n handen niet heeft gewassen en de voordeur van de flat heeft aangeraakt, voordat tig anderen dat deden.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:24 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Goh, waarom zet men in Duitsland daar wel op in? Ga je ontkennen dat aerosolen het probleem zijn?quote:
dat is vooral wanneer er geen andere regels gelden.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:18 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Niet medische mondkapjes werken alleen als iedereen ze draagt, omdat ze vooral de ander beschermen.
Te moeilijk, staat ook niet in het Hammer-Dance model dat nu ommarmt wordt als doel.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:22 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Maar ik heb eigenlijk nog niemand over die ventilatie gehoord. Jij wel?
Ja en ik niet alleen.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:27 schreef drexciya het volgende:
[..]
Goh, waarom zet men in Duitsland daar wel op in? Ga je ontkennen dat aerosolen het probleem zijn?
Ik denk dat je niemand tegen de schenen van persoonlijke vrijheden schopt wanneer de ventilatie flink wordt verbeterd. Dit is letterlijk een baat het niet, schaadt het - buiten kosten - zeker niet.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:27 schreef iBenny het volgende:
[..]
Gewoon uit nieuwsgierigheid... Het is een flat. Hoe weten we zeker dat het door de ventilatie komt? Niet bijvoorbeeld doordat iemand lekker heeft lopen hoesten en niezen in de lift of z'n handen niet heeft gewassen en de voordeur van de flat heeft aangeraakt, voordat tig anderen dat deden.
Er wonen honderden mensen onder 1 dak. Er kunnen zoveel redenen zijn.
Het probleem? Dat lijkt mij sterk. Onderdeel ervan mogelijk wel, ja.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:27 schreef drexciya het volgende:
[..]
Goh, waarom zet men in Duitsland daar wel op in? Ga je ontkennen dat aerosolen het probleem zijn?
Dit was ook wel rijkelijk overdreven. Bovendien gaat het uit van perfecte compliance van de overige maatregelen. De vraag is wat je dan doet: mondkapjes ('want ze houden zich toch niet aan de maatregelen') of geen mondkapjes ('want anders gaan nog minder mensen zich aan de maatregelen houden').quote:Op woensdag 30 september 2020 13:30 schreef Vallon het volgende:
Van Dissel ik vat samen: "Per/week bepaart het op de huidige regels & situatie; 1 besmettingsgeval per 200.000 mensen".
Dat is sowieso het ding: er is niet een oorzaak van besmetting en er is ook niet een maatregel die het verschil maakt.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het probleem? Dat lijkt mij sterk. Onderdeel ervan mogelijk wel, ja.
Ben ik nou de enige die 'en het gebruik van een corona-app' opvat als 'verplicht het gebruik van de corona-app'?quote:Hij vindt dat er gezocht moet worden naar een pakket aan "slimme maatregelen, die veel potentieel hebben, relatief weinig kosten en vrijwel zeker weinig nadelen hebben. Hij noemt bijvoorbeeld het dragen van een mond- en neuskapje, goed ventileren en het gebruik van een corona-app.
Dit is een hele vage uitspraak. Kun je dit kwantificeren voordat ik erop reageer?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:27 schreef drexciya het volgende:
[..]
Goh, waarom zet men in Duitsland daar wel op in?
Als jij met aerosolen bedoelt datgene waar Maurice de Hond telkens naar verwijst, dan ontken ik dat lachend ja.quote:Ga je ontkennen dat aerosolen het probleem zijn?
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-is-te-laat-a4014166quote:Kritische wetenschappers in de Kamer: kabinet was en is te laat
Het kabinet was te laat met ingrijpen bij de tweede golf en neemt nog altijd te weinig maatregelen om de corona-uitbraak snel af te remmen. Daarvoor waarschuwden kritische wetenschappers woensdagochtend in de Tweede Kamer. Snelheid is geboden, stelde Wim Schellekens, voormalig hoofdinspecteur van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. ,,We zijn in deze epidemiebestrijding continu te laat, omdat we pas maatregelen nemen als de burger ziet dat het uit de hand loopt."
Schellekens is een van de initiatiefnemers van het Red Team, een collectief van gezondheidswetenschappers en andere deskundigen dat zich heeft opgeworpen als tegenhanger van het Outbreak Management Team (OMT) dat het kabinet officieel van medisch advies voorziet over de corona-aanpak. OMT-voorzitter Jaap van Dissel spreekt wekelijks met de Tweede Kamer.
Het Red Team, vertegenwoordigd door Schellekens en wiskundige Bert Slagter, was woensdag voor het eerst te gast, voorafgaand aan een Kamerdebat over de coronastrategie. Eerder voelde de coalitie nog weinig voor zo'n gesprek, maar ook daar was de belangstelling nu groot.
,,Wat hebben we in vredesnaam... wat is er misgegaan?" zei Tweede Kamerlid Joba van den Berg (CDA) onthutst. Volgens Schellekens en Slagter heeft Nederland aan het begin van de zomer kansen laten liggen om een heropleving van het virus in te dammen. Ze verwezen, net als Van Dissel een dag eerder had gedaan, veelvuldig naar de strategie van The Hammer and the Dance: die voorschrijft dat het virus eerst rigoureus, als met een botte hamerslag, moet worden teruggedrongen, waarna kleinschalige, fijnmazige maatregelen ervoor moeten zorgen dat een nieuwe golf wordt voorkomen.
Die hamerslag was bij de eerste golf geslaagd, zei Slagter. Begin juli was het aantal besmettingen geminimaliseerd en stond Nederland er beter voor dan Duitsland. Daarna ging het mis: eind juli was het aantal besmettingen in Amsterdam en Rotterdam alweer fors opgelopen. Daarna volgden andere regio's. Dat leidde tot voor kort niet tot aangescherpte maatregelen. ,,Onze dance, moeten wij constateren, is niet succesvol."
Lees ook: Lees meer over het Red Team: Woord van het RIVM is niet meer heilig in Den Haag
Nu de tweede golf begonnen is, redeneerden de twee Red Team-leden, moet het kabinet twee dingen doen. Eerst is een nieuwe ,,kordate klap" nodig, zei Slagter, ,,zodat je in het gebied komt waar je weer kunt gaan indammen". De huidige doelstelling van het kabinet - terug naar een reproductiegetal van 0,9 - is volgens het Red Team niet ambitieus genoeg om het aantal besmettingen snel terug te dringen.
Daarna is het volgens de wetenschappers van belang om maatregelen op te stellen die automatisch ingaan als bepaalde signaalwaarden op het coronadashboard worden overschreden. Nu wacht het kabinet na zulke overschrijdingen vaak te lang voordat het nieuwe maatregelen treft, aldus Slagter. ,,Een dans betekent niet dat je elke week weer moet reageren op je danspartner, maar dat je van tevoren de choreografie uitschrijft."
Een deel van de Tweede Kamer vroeg zich af of een mondkapjesplicht kon bijdragen aan de aanpak van het virus. Dat was geen heilige graal, benadrukten de Red Team-leden, maar kon zeker helpen. Schellekens: ,,De signaalwaarde daarvan is zo groot en de toegevoegde waarde is aangetoond. Laten we die gewoon toevoegen."
Net als die avondklok, kantines sluiten, winkelkarren ontsmetten, is enkel voor het beeld "we doen wat".quote:Op woensdag 30 september 2020 13:30 schreef Vallon het volgende:
[..]
dat is vooral wanneer er geen andere regels gelden.
Het is ronduit kinderachtige desinformatie niet duidelijk te maken dat het bij afstandhouden en thuisblijven bij symptomen, geen reet uitmaakt of ieder een mondkapje draagt.
Van Dissel ik vat samen: "Per/week bepaart het op de huidige regels & situatie; 1 besmettingsgeval per 200.000 mensen".
Dat is 85 besmettingen per week waarbij een besmetting bij lange na niet eindig op de IC. Dat is dus letterlijk margewerk. Hiervoor dan heel Nederland achter een kapje dwingen is zottigheid.
Je moet je verstand gebruiken dat het totale waanzin is om daarvoor 17 miljoen mensen, waarvan zelfs 3 miljoen kinderen worden uitgezonderd, aan een kapje te helpen.
Oh ja, dat klopt. Mee eens. Maar dat zegt nog weinig over hoe dat allemaal is besmetquote:Op woensdag 30 september 2020 13:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik denk dat je niemand tegen de schenen van persoonlijke vrijheden schopt wanneer de ventilatie flink wordt verbeterd. Dit is letterlijk een baat het niet, schaadt het - buiten kosten - zeker niet.
Als het helpt is dit het zeker (ook) wel.
Die strenge regels bij amateursportclubs vind ik wel echt kut. Dan nog liever mondkapjes.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:40 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Net als die avondklok, kantines sluiten, winkelkarren ontsmetten, is enkel voor het beeld "we doen wat".
Als iedereen met mondkappen rondloopt ziet het er ernstig uit, in het begin dan. Je kan letterlijk zien dat men wat doet, boeiend dat het 0 zin heeft.
Hier in Zwitserland ben ik na een maand alweer zo gewend dat ik niet anders ken. Kap op, broodje bestellen, kap af opeten, na de plee kap op, koffie drinken kap af.
In de bouwmarkt hebben de medewerkers een kap met het logo van het bedrijf op hun smoel, gratis reclame. Tel uit je winst.
Ik in ieder geval niet.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:36 schreef Scrummie het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)elijk-ingrijpen.html
[..]
Ben ik nou de enige die 'en het gebruik van een corona-app' opvat als 'verplicht het gebruik van de corona-app'?
Mondkapjes zijn een politiek (gedrags)instrument, ik hoop echt dat dit zo wordt gezien en we niet hoeven te spreken over enige serieuze onderbouwing.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:35 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dit was ook wel rijkelijk overdreven. Bovendien gaat het uit van perfecte compliance van de overige maatregelen. De vraag is wat je dan doet: mondkapjes ('want ze houden zich toch niet aan de maatregelen') of geen mondkapjes ('want anders gaan nog minder mensen zich aan de maatregelen houden').
Staan we hier straks in de benzinepomp om de hoek: max 4 klanten binnen, 1,5 meter uit elkaar, 1-richtingsverkeer in/uitgaan, shopmedewerker achter een glazen wand en dan nog een mondkapje. Wat een poppenkastquote:Op woensdag 30 september 2020 13:40 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Net als die avondklok, kantines sluiten, winkelkarren ontsmetten, is enkel voor het beeld "we doen wat".
Als iedereen met mondkappen rondloopt ziet het er ernstig uit, in het begin dan. Je kan letterlijk zien dat men wat doet, boeiend dat het 0 zin heeft.
Hier in Zwitserland ben ik na een maand alweer zo gewend dat ik niet anders ken. Kap op, broodje bestellen, kap af opeten, na de plee kap op, koffie drinken kap af.
In de bouwmarkt hebben de medewerkers een kap met het logo van het bedrijf op hun smoel, gratis reclame. Tel uit je winst.
Ik zie niet veel meer dan de afgelopen weken al langsgekomen is.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:45 schreef Jaeger85 het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ziek-corona-covid-19
Goed toch juist? Beter dan elkaar schaapachtig aankijken en je afvragen waarom het aantal besmettingen maar blijft stijgen.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:48 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Staan we hier straks in de benzinepomp om de hoek: max 4 klanten binnen, 1,5 meter uit elkaar, 1-richtingsverkeer in/uitgaan, shopmedewerker achter een glazen wand en dan nog een mondkapje. Wat een poppenkast
Azarkan is een slechte act.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:47 schreef Gretzl het volgende:
Alleen met containment krijgen we corona onder controle, beste Azarkan
Tuurlijk niet, dit is gewoon overkill.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Goed toch juist? Beter dan elkaar schaapachtig aankijken en je afvragen waarom het aantal besmettingen maar blijft stijgen.
Dan doe jij je gehoorapparaat maar in.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:49 schreef Jed1Gam het volgende:
Met die mondkappen versta je elkaar ook vaak slechter dus ga je automatisch dichter bij elkaar staan.
Langer dan 3 weken klachten heet hier al 'langdurige' klachten.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:45 schreef Jaeger85 het volgende:
Helaas nog altijd tienduizenden mensen te veelquote:Op woensdag 30 september 2020 13:45 schreef Jaeger85 het volgende:
Jep vertel dat maar bij de risicogroep oudjes.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:50 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan doe jij je gehoorapparaat maar in.
Ben vooral geïnteresseerd naar het aantal mensen met chronische klachten ipv langdurige. Daar zijn nog nauwelijks statistieken van.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:51 schreef galantis het volgende:
[..]
Langer dan 3 weken klachten heet hier al 'langdurige' klachten.
Ik vind die cijfers van de huisartsenpraktijk een stuk representatiever. Dat zou dan iets van 2.5% zijn.
Die sluiten we gewoon tot minstens 1 januari op toch?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:52 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Jep vertel dat maar bij de risicogroep oudjes.
Oja was ik vergeten.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:53 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Die sluiten we gewoon tot minstens 1 januari op toch?
Niet te vergeten dat de non-verbale communicatie, gillend achteruit rent.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:49 schreef Jed1Gam het volgende:
Met die mondkappen versta je elkaar ook vaak slechter dus ga je automatisch dichter bij elkaar staan.
Hoe is het eigenlijk met Bruins?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:55 schreef Gretzl het volgende:
Krol pleit voor het aftreden van Hugo de Jonge. Heel goed, ben ik ook al maanden voor. Zelfs Bruno Bruins had het waarschijnlijk beter gedaan als coronaminister
Dit frame klopt gewoon hoor. De crux zit 'm in het woordje "vooral".quote:Op woensdag 30 september 2020 13:51 schreef Gretzl het volgende:
Jammer dat het (niet-geheel kloppende) frame dat COVID-19 vooral ouderen en mensen met onderliggende klachten treft nog steeds wordt gepredikt in Nederland.
Wat wanneer op gegeven moment blijkt dat geen enkele maatregel ook maar van enige invloed is op het aantal positieve testen?quote:
Ik snap je adrem gezegde maar je snapt hopelijk dat je dit niet serieus kan stellen.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:50 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan doe jij je gehoorapparaat maar in.
Exact.quote:'De experts van het C19 Red Team bevestigden vanochtend in de Tweede Kamer dat minister Hugo de Jonge álle signalen van de aanstormende tweede golf mistte.'
niet geheel is dus voor 95%?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:51 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Helaas nog altijd tienduizenden mensen te veel![]()
Jammer dat het (niet-geheel kloppende) frame dat COVID-19 vooral ouderen en mensen met onderliggende klachten treft nog steeds wordt gepredikt in Nederland. Soms zou je wensen dat de schadelijke impact van corona op het menselijke lichaam nog wat duidelijker was, zodat er meer urgentiebesef was geweest bij het kabinet om direct voor indammen te kiezen.
Dit is vrijwel de kern van iedere samenleving, maar oké.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:57 schreef Vallon het volgende:
Dat een ander zich maar moet aanpassen omdat iemand dat dan beter uitkomt.
Er zijn mondkapjes ontwikkeld met een doorzichtig voorkomen, zodat liplezen nog steeds kan.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
Niet te vergeten dat de non-verbale communicatie, gillend achteruit rent.
Zelfs doven ondervinden flink nadeel wat buiten Irma op een schavot zetten, kennelijk ineens niet van belang is voor de deugers.
Sommigen vinden dat (mondkapje) weer fijn omdat men dan niet meer kan zien wat iemand non-verbaal mimiceert.
Nee, dat denk ik niet.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:56 schreef Za het volgende:
[..]
Wat wanneer op gegeven moment blijkt dat geen enkele maatregel ook maar van enige invloed is op het aantal positieve testen?
Denk jij dat er een kans bestaat dat we over een à twee maanden misschien tot deze conclusie komen?
Die is inmiddels interim-directeur van de HTMquote:Op woensdag 30 september 2020 13:55 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Hoe is het eigenlijk met Bruins?
Zal er de volgende keer wel /s achter zetten.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:57 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik snap je adrem gezegde maar je snapt hopelijk dat je dit niet serieus kan stellen.
Dat een ander zich maar moet aanpassen omdat iemand dat dan beter uitkomt.
Ik ben vooral benieuwd of ze in de wirwar van maatregelen nog een keer gaan evalueren wat nu effectief is en wat niet.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:02 schreef DireStraits7 het volgende:
Die mondkapjesplicht gaat er komen dus. Vraag is of het een besluit à la de scholen sluiten wordt.
Ik denk dat het wel mee zal vallen.
Nee, het gaat er nu vooral om dat er iets gedaan wordt, want waarom zou je daar tegen zijn, het kan geen kwaad toch?quote:Op woensdag 30 september 2020 14:04 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik ben vooral benieuwd of ze in de wirwar van maatregelen nog een keer gaan evalueren wat nu effectief is en wat niet.
Maar ik vrees het ergste.
Vooral hun eigen punten van falen verbloemen door weer 'daadkracht' te tonen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nee, het gaat er nu vooral om dat er iets gedaan wordt, want waarom zou je daar tegen zijn, het kan geen kwaad toch?
Was in Duitsland onlangs en daar is het al heel lang. Na 1 dag ben je er zo aan gewend dat het niet meer boeit.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:06 schreef Questular het volgende:
Mondkapjesplicht zou ik serieus ruk vinden.
Als je het over buiten proportionele maatregelen praat is dat er zeker een ja.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:06 schreef Questular het volgende:
Beter laat dan nooit toch? Ik had ook liever gehad dat ze in maart al mondkapjes hadden verplicht, zoals Zuid-Korea. Die zijn nu vrijwel van het virus af en kunnen gewoon door met het leven. Hebben niet eens een complete landelijke lockdown gehad. (allleen in de stad waar het zo uit de hand liep)quote:Op woensdag 30 september 2020 14:08 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Vooral hun eigen punten van falen verbloemen door weer 'daadkracht' te tonen.
Generalistisch tegeltjeskul om een behoefte aan onderdrukking te verhullen.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dit is vrijwel de kern van iedere samenleving, maar oké.
Dat ligt niet aan de mondkapjes.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Beter laat dan nooit toch? Ik had ook liever gehad dat ze in maart al mondkapjes hadden verplicht, zoals Zuid-Korea. Die zijn nu vrijwel van het virus af en kunnen gewoon door met het leven.
Mondkapjes moeten vooral juist gedragen worden; dan kan het een toegevoegde waarde hebben wellicht. Probleem is alleen dat er aardig wat mensen zijn die denken dat ze met mondkapje opeens weer binnen die 1,5 meter mogen komen. Of hun kapje verkeerd dragen/er aan frunniken en dan zonder reiniging gewoon andere dingen aanraken bv.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nee, het gaat er nu vooral om dat er iets gedaan wordt, want waarom zou je daar tegen zijn, het kan geen kwaad toch?
Op het moment dat er duidelijke tegenstellingen zijn, dan moet je de discussie dus voor eens en voor altijd stoppen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:10 schreef Vallon het volgende:
[..]
Generalistisch tegeltjeskul om een behoefte aan onderdrukking te verhullen.
Degene die een regel wil stelt moet die rechtvaardigen zonder daarbij groepen bewust weg te zetten.
Maar goed, het zijn tegenstellingen die zich op een totaal verschillend doel afspelen en niet te verenigen zijn.
1) Voorstanders die mondkapjes willen omdat zij dat willen, ongeacht de reden en wie het last bezorgt.
2) Tegenstanders die niet overtuigd zijn dat mondkapjes helpt in & bij de aanpak.
Over generalistische kul gesproken...quote:Op woensdag 30 september 2020 14:10 schreef Vallon het volgende:
1) Voorstanders die mondkapjes willen omdat zij dat willen, ongeacht de reden en wie het last bezorgt.
Een maatregel die in bijna elk Europees land al geldt en deels in Nederland vind ik niet buitenproportioneel. Daarnaast ben je er binnen een dag al aan gewend.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:10 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Als je het over buiten proportionele maatregelen praat is dat er zeker een ja.
Zorg liever dat je bepaalde randzaken snel op orde krijgt.
Niet alleen natuurlijk. maar de overheid heeft daar direct gratis mondkapjes verstrekt aan elke burger. Samen met ontsmetten van drukke plekken en afstand houden. Maar cafe's gingen niet dicht, etc.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:10 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dat ligt niet aan de mondkapjes.
Zuid-Korea ligt geografisch totaal anders dan Nederland, dat helpt met het buiten de deur houden van het coronavirus.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Beter laat dan nooit toch? Ik had ook liever gehad dat ze in maart al mondkapjes hadden verplicht, zoals Zuid-Korea. Die zijn nu vrijwel van het virus af en kunnen gewoon door met het leven. Hebben niet eens een complete landelijke lockdown gehad. (allleen in de stad waar het zo uit de hand liep)
Das zeker waar. Maar het ging wel flink rond en toch is het snel de kop in gedrukt. Maar de mentaliteit van mensen is natuurlijk ook anders daar.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:13 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zuid-Korea ligt geografisch totaal anders dan Nederland, dat helpt met het buiten de deur houden van het coronavirus.
Ik ook. Het zorgt er straks alleen maar voor dat mensen minder afstand houden, want ze hebben toch een mondkapje op.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:06 schreef Questular het volgende:
Ik denk dat de compliance in Zuid-Korea een stuk hoger is dan hier. Ze hebben daar al vaker ervaringen gehad met pandemieën en hebben dus zowel een goede infrastructuur als een bevolking die weet hoe ze zich moet gedragen i.c.m. die infrastructuur.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Beter laat dan nooit toch? Ik had ook liever gehad dat ze in maart al mondkapjes hadden verplicht, zoals Zuid-Korea. Die zijn nu vrijwel van het virus af en kunnen gewoon door met het leven. Hebben niet eens een complete landelijke lockdown gehad. (allleen in de stad waar het zo uit de hand liep)
In heel Spanje is een mondkapjesplicht sinds half juli, ook lokale lockdowns bv in de regio Madrid al 12 dagen, en het aantal positieve testen loopt nog steeds op, percentage positief getest daar 20%.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Was in Duitsland onlangs en daar is het al heel lang. Na 1 dag ben je er zo aan gewend dat het niet meer boeit.
Met die logica kun je alle maatregelen wel afschaffen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:11 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Op het moment dat er duidelijke tegenstellingen zijn, dan moet je de discussie dus voor eens en voor altijd stoppen.
In Italië is al heel lang een mondkapjesplicht. Die doen het nu met Duitsland het beste in Europa.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:15 schreef Za het volgende:
[..]
In heel Spanje is een mondkapjesplicht sinds half juli, ook lokale lockdowns bv in de regio Madrid al 12 dagen, en het aantal positieve testen loopt nog steeds op, percentage positief getest daar 20%.
Ben benieuwd naar studies die aantonen of mensen juist voorzichtiger zijn met mondkapje of niet. Denk dat mensen in het begin voorzichtiger zijn maar daarna er meer aan wennen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:14 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Ik ook. Het zorgt er straks alleen maar voor dat mensen minder afstand houden, want ze hebben toch een mondkapje op.
Dat is waar.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:16 schreef Jaeger85 het volgende:
In Italië is al heel lang een mondkapjesplicht. Die doen het nu met Duitsland het beste in Europa.
Is dat wel zo? Er zijn ook studies namelijk die het tegendeel aantonen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:14 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Ik ook. Het zorgt er straks alleen maar voor dat mensen minder afstand houden, want ze hebben toch een mondkapje op.
Suc6 dat is nog verder van een totaal-niet-niet-nergens-medisch werkend. In Frankrijk zie je zelfs plastic gevallen die transparant afdekken om daarmee te voldoen aan de wet (om de wet).quote:Op woensdag 30 september 2020 13:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn mondkapjes ontwikkeld met een doorzichtig voorkomen, zodat liplezen nog steeds kan.
Das ook weer waar. Je moet eigenlijk ook een pamflet sturen naar mensen hoe je ze moet gebruiken. Of TV spotjes.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:17 schreef Steven_Stil het volgende:
Mondkapjes goed gebruiken doet bijna niemand, is ook aardig prijzig.
In Zweden houden ze zich goed aan de afstandsregels.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:18 schreef Za het volgende:
[..]
Dat is waar.
In Zweden doen ze het weer een stuk beter dan in Italië geheel zonder mondkapjes.
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Ben benieuwd naar studies die aantonen of mensen juist voorzichtiger zijn met mondkapje of niet. Denk dat mensen in het begin voorzichtiger zijn maar daarna er meer aan wennen.
Ah daar is de 10% stijging weer...quote:Op woensdag 30 september 2020 14:18 schreef miss_sly het volgende:
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
Positief getest: 3302
Totaal: 120845 (+3294 ivm -8 corr.)
Opgenomen: 48
Totaal: 12758
Opgenomen op IC*: 27
Huidig: 164
Totaal: 3311
* bewezen of verdacht
(http://stichting-nice.nl)
Overleden: 13
Totaal: 6406
Weet je wat ik nou zou willen zien aan data? Per patiënt, anoniem uiteraard, die op de IC komt precies kunnen zien wanneer hij of zij opgenomen is, en wanneer hij er weer vanaf gaat.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:18 schreef miss_sly het volgende:
* bewezen of verdacht
(http://stichting-nice.nl)
Voer dan mondkapjes in maar kap met de rest van die poppenkast, zoals looproutes in winkels en vakken waar je niet mag gaan staan.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:10 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Als je het over buiten proportionele maatregelen praat is dat er zeker een ja.
Zorg liever dat je bepaalde randzaken snel op orde krijgt.
Er is een ligduur grafiek op de stichting NICE website hequote:Op woensdag 30 september 2020 14:20 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Weet je wat ik nou zou willen zien aan data? Per patiënt, anoniem uiteraard, die op de IC komt precies kunnen zien wanneer hij of zij opgenomen is, en wanneer hij er weer vanaf gaat.
Dan kan je wat zeggen over die ligduur, of die nou echt afneemt ten opzichte van maart, etc. Maar die data zal wel niet publiekelijk zijn.
Ik ben er niet bij.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:18 schreef Jaeger85 het volgende:
In Zweden houden ze zich goed aan de afstandsregels.
Eens, dat wil ik ook zien.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:20 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Weet je wat ik nou zou willen zien aan data? Per patiënt, anoniem uiteraard, die op de IC komt precies kunnen zien wanneer hij of zij opgenomen is, en wanneer hij er weer vanaf gaat.
Dan kan je wat zeggen over die ligduur, of die nou echt afneemt ten opzichte van maart, etc. Maar die data zal wel niet publiekelijk zijn.
Ik heb familie en vrienden daar die mij dit vertellen. Anekdotisch bewijs I know.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:21 schreef Za het volgende:
[..]
Ik ben er niet bij.
Misschien is het allemaal wel om het even, dat begin ik steeds meer te denken.
Misschien is het arrogant te denken dat je met maatregelen en het manipuleren van normaal menselijk gedrag een virus kunt beteugelen.
Als ik dan toch een mondkapje op moet, dan ook per direct weer festivals en alles open.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:20 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Voer dan mondkapjes in maar kap met de rest van die poppenkast, zoals looproutes in winkels en vakken waar je niet mag gaan staan.
Ja, maar dat is niet wat ik bedoel.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:21 schreef Momo het volgende:
[..]
Er is een ligduur grafiek op de stichting NICE website he
Hoopte op een stagnering of afnamequote:Op woensdag 30 september 2020 14:19 schreef _serial_ het volgende:
* bewezen of verdacht
(stichting-nice.nl)
En dan? Ben wel benieuwd wat je uiteindelijke idee is dan hierbij.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:21 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Eens, dat wil ik ook zien.
Maar die informatie is staatsgeheim
Want dan gaan mensen conclusies trekken dat het wellicht allemaal wel meevalt.
Jammer dat we daar zo gesloten in zijn.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:21 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Eens, dat wil ik ook zien.
Maar die informatie is staatsgeheim
Want dan gaan mensen conclusies trekken dat het wellicht allemaal wel meevalt.
Woensdag is z'n typische dag met inhalen van registraties.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:22 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Hoopte op een stagnering of afname
Ja het zou al nuttig kunnen zijn om de eerste en tweede golf te splitsen daarin. Liggen mensen nu minder lang op een IC, overlijden ze minder vaak, hoe is de leeftijdsverdeling verschillend?quote:Op woensdag 30 september 2020 14:21 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ja, maar dat is niet wat ik bedoel.
De Bijenkorf deelt ze uit aan klanten. Diegene die dat doet, pakt ze met zijn blote handen en geeft ze vervolgens aan de klant.... /facepalmquote:Op woensdag 30 september 2020 14:17 schreef Steven_Stil het volgende:
Mondkapjes goed gebruiken doet bijna niemand, is ook aardig prijzig.
Woensdag 30 septemberquote:
Ja heel tof, maar hier op FOK! roept iedereen altijd over privacy (ook mbt tot de app), en opeens moet alles weer openbaar zijn. Het is het 1 of het ander.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:23 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Jammer dat we daar zo gesloten in zijn.
Niet geheel vergelijkbaar, maar Singapore had dat in het begin zo mooi. Je kon per besmette patiënt zien vanuit welke cluster hij kwam, hoe ernstig de klachten waren, aan welke andere patiënten hij/zij direct gelinkt was. Echt heel tof.
Nee, want zo goed werken ze dan natuurlijk ook weer niet ineens...quote:Op woensdag 30 september 2020 14:21 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Als ik dan toch een mondkapje op moet, dan ook per direct weer festivals en alles open.
Er staat niet bij hoeveel mensen inmiddels weer negatief zijn en niet meer besmettelijkquote:Op woensdag 30 september 2020 14:22 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Gaat er voorlopig niet komen hoor, zal eind vd week ws boven de 4000 per dag liggen. En ALS de huidige maatregelen effect hebben ga je in de week daarna hopelijk een lichte afname zien...quote:Op woensdag 30 september 2020 14:22 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Dat zou wel een heeeel snel effect van de nieuwe maatregelen zijnquote:Op woensdag 30 september 2020 14:22 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Als je dit leest vraag je je toch af hoe in hemelsnaam.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het probleem? Dat lijkt mij sterk. Onderdeel ervan mogelijk wel, ja.
Dit zegt ook niemand. Medio oktober 400 werd gister aan gedacht.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:24 schreef Za het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er over een week 1100 liggen zoals voorspeld door de experts.
Mijn ervaring in Italië was dat mensen nog steeds gewoon afstand hielden. Uiteraard is mijn weekje ervaring niet representatief voor de hele pandemiequote:Op woensdag 30 september 2020 14:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Ben benieuwd naar studies die aantonen of mensen juist voorzichtiger zijn met mondkapje of niet. Denk dat mensen in het begin voorzichtiger zijn maar daarna er meer aan wennen.
Hoe bedoel je? De corona app onzin gaat nooit echt van de grond komen en zal al helemaal niet verplicht worden.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:46 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Wat is dan het verschil met nu?
Ze hadden het toch over 400-500 over 2 weken? Waar haal jij nou weer die 1100 vandaan..quote:Op woensdag 30 september 2020 14:24 schreef Za het volgende:
[..]
Woensdag 30 september
Dinsdag 29 september
Opgenomen op IC*: 25
Huidig: 153
Een totale toename van 11.
Ik geloof niet dat er over een week 1100 liggen zoals voorspeld door de experts.
Er zijn 1,5 week terug ook al maatregelen genomen in de drukke steden. Die hebben dus niet geholpen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat zou wel een heeeel snel effect van de nieuwe maatregelen zijn
Gaat nog steeds lekker in Amsterdam.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:19 schreef _serial_ het volgende:
* bewezen of verdacht
(stichting-nice.nl)
Gemeentes met +10 of meer besmettingen
+377 Amsterdam
+259 Rotterdam
+249 Den Haag
+124 Utrecht
+63 Groningen
+52 Delft
+50 Nijmegen
+45 Amersfoort
+42 Haarlemmermeer
+41 Haarlem
+39 Leeuwarden
+35 Almere
+30 Zaanstad
+30 Dordrecht
+30 Schiedam
+30 Westland
+27 Amstelveen
+27 Leiden
+26 Zoetermeer
+25 's-Hertogenbosch
+25 Leidschendam-Voorburg
+24 Breda
+22 Eindhoven
+20 Hengelo
+20 Pijnacker-Nootdorp
+20 Hoeksche Waard
+19 Tilburg
+19 Lansingerland
+19 Gooise Meren
+19 Vijfheerenlanden
+18 Alkmaar
+18 Vlaardingen
+18 Bergen op Zoom
+18 Roosendaal
+18 Krimpenerwaard
+17 Bergen (NH.)
+17 Capelle aan den IJssel
+17 Gouda
+17 Ridderkerk
+17 Helmond
+17 Venlo
+16 Langedijk
+16 Alphen aan den Rijn
+15 Rijswijk
+14 Almelo
+14 Apeldoorn
+14 Ede
+14 Zeist
+14 Edam-Volendam
+14 Stichtse Vecht
+14 Nissewaard
+13 Enschede
+13 Houten
+13 Heemstede
+13 Purmerend
+13 Barendrecht
+13 Woerden
+13 Súdwest-Fryslân
+12 Nijkerk
+12 Maassluis
+12 Meierijstad
+11 Emmen
+11 Arnhem
+11 Nieuwegein
+11 Hof van Twente
+10 Aalsmeer
+10 Hilversum
+10 Alblasserdam
+10 Hellevoetsluis
+10 Hendrik-Ido-Ambacht
+10 Albrandswaard
+10 Rucphen
+10 Bladel
+10 Berkelland
Er zijn 42 gemeentes met 0 besmettingen
Er zijn 55 gemeentes met 1 bemsetting
Er zijn 44 gemeentes met 2 besmettingen
Er zijn 84 gemeentes met 3-5 besmettingen
Er zijn 57 gemeentes met 6-9 besmettingen
Denk dat ie doelt op 'situatie zoals in maart over 6 weken'. Zoiets zei rutte geloof ik. Maar 6 weken is best ver nog.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:26 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Ze hadden het toch over 400-500 over 2 weken? Waar haal jij nou weer die 1100 vandaan..
Nu zie je ook op elke winkel een bord met "houd 1,5 meter afstand". Op de grond zijn dingen geplakt met "houd afstand". Daar let ook niemand meer op.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:25 schreef Arizona het volgende:
[..]
Mijn ervaring in Italië was dat mensen nog steeds gewoon afstand hielden. Uiteraard is mijn weekje ervaring niet representatief voor de hele pandemiemaar ik had echt niet het idee dat mensen zich daardoor minder aan de afstand gingen houden. Je vergeet juist minder makkelijk dat je afstand moet houden omdat je overal die mondkapjes ziet.
Die 1100 is volgens mij wel + normale IC bezetting. he. Dus zeg maar 400-450 COVID.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:24 schreef Za het volgende:
[..]
Woensdag 30 september
Dinsdag 29 september
Opgenomen op IC*: 25
Huidig: 153
Een totale toename van 11.
Ik geloof niet dat er over een week 1100 liggen zoals voorspelt door de experts.
De R neemt dus al af.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:25 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Trend is nog steeds redelijk lineair omhoog qua besmettingen
Met nog geen 6% en een totaal van nog geen 300 besmette personen terwijl de testcapaciteit verre van bereikt is, gaat het vooralsnog prima in vergelijking met zo ongeveer de rest van Europa dus maak jij je daar vooral maar geen zorgen omquote:Op woensdag 30 september 2020 13:18 schreef alpeko het volgende:
[..]
Geen idee waar je nu op doelt maar in Bulgarije testte de afgelopen 24u 6% positief. Toch ook geen topscore of wel?
Als je dit soort gevallen ertussen hebt zitten. En de R zit rond de 1,3. Dan moet je toch vrachten besmette mensen hebben die op hun beurt slechts 0 of 1 iemand anders aansteken.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je dit leest vraag je je toch af hoe in hemelsnaam.
https://www.bndestem.nl/b(...)met-corona~aa3b0e37/
Wellicht toch zo'n zogenaamde superverspreider die extreme hoeveelheden virusmateriaal heeft uitgestoten.
Za goochelt graag met cijfers, heel irritant.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:27 schreef Randier het volgende:
[..]
Die 1100 is volgens mij wel + normale IC bezetting. he. Dus zeg maar 400-450 COVID.
Ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die dat wel hadden verwacht.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:26 schreef Roberto_BOZ het volgende:
[..]
Er zijn 1,5 week terug ook al maatregelen genomen in de drukke steden. Die hebben dus niet geholpen.
Zou fijn zijn als de kapjesplicht gewoon weer wordt afgeschaald op het moment dat de cijfers daar aanleiding toe geven.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:27 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Nu zie je ook op elke winkel een bord met "houd 1,5 meter afstand". Op de grond zijn dingen geplakt met "houd afstand". Daar let ook niemand meer op.
Nou is een mondkapje wel iets duidelijker, maar daar wen je toch ook zo aan?
Nee, je werkt continu rond het maximumtestcapaciteit.quote:
Vind ik lastig te zeggen na een weekje mondkapjeservaringquote:Op woensdag 30 september 2020 14:27 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Nu zie je ook op elke winkel een bord met "houd 1,5 meter afstand". Op de grond zijn dingen geplakt met "houd afstand". Daar let ook niemand meer op.
Nou is een mondkapje wel iets duidelijker, maar daar wen je toch ook zo aan?
Zat net even voor de grap te kijken waar ik eventueel terecht zou kunnen voor een test in Amsterdam. Ik heb geen auto tot mijn beschikking, kon met de fiets wel terecht in Den Helder morgenquote:Op woensdag 30 september 2020 14:28 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee, je werkt continu rond het maximumtestcapaciteit.
Waarom vergeten zoveel mensen dat voor het gemak?
Afzien van mondkapjes zal ivm gezichtverlies idd niet gebeuren, dus dan maar doen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:11 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Op het moment dat er duidelijke tegenstellingen zijn, dan moet je de discussie dus voor eens en voor altijd stoppen.
Je kan dat soort data prima anonimiseren hoor.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:24 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja heel tof, maar hier op FOK! roept iedereen altijd over privacy (ook mbt tot de app), en opeens moet alles weer openbaar zijn. Het is het 1 of het ander.
Ik bedoel, we kunnen ook met z'n alle verplicht een app gebruiken met digiD zodat we precies weten wie, waar en hoelang ziek is.Maar volgens mij wil je dat niet.
Komt nu een beetje over als
Overheid waarborgt privacy > het is geheim, het is een conspiracy!
Overheid wil alles vastleggen en openbaar maken > Ze pakken onze privacy af, conspiracy!
Heel vroeg de deur uit en brood meequote:Op woensdag 30 september 2020 14:29 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Zat net even voor de grap te kijken waar ik eventueel terecht zou kunnen voor een test in Amsterdam. Ik heb geen auto tot mijn beschikking, kon met de fiets wel terecht in Den Helder morgen.
Die zijn letterlijk zo goed als overal vrijgesteld van de maskerplicht. Niet naar uitwegen blijven zoeken.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:30 schreef Vallon het volgende:
Hoe het moet men mensen die een serieus "astma" probleem hebben of door aan motorisch (of verstandelijk) gebrek geen masker kunnen opzetten, maakt voorstanders niet uit. Triest dat we onder druk van een meerderheid idiotie bedrijven.
Ik vind dat artikel ook verbazingwekkend. Één besmet persoon besmet gewoon dat hele fucking cafe terwijl ze (zeggen ze iig...) aan tafeltjes hebben gezeten en afstand hebben gehouden.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:27 schreef galantis het volgende:
[..]
Als je dit soort gevallen ertussen hebt zitten. En de R zit rond de 1,3. Dan moet je toch vrachten besmette mensen hebben die op hun beurt slechts 0 of 1 iemand anders aansteken.
quote:Op woensdag 30 september 2020 14:29 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Zat net even voor de grap te kijken waar ik eventueel terecht zou kunnen voor een test in Amsterdam. Ik heb geen auto tot mijn beschikking, kon met de fiets wel terecht in Den Helder morgen.
Dat snap ik maar 20 van de 28 terwijl er afstand is gehouden en maatregelen in acht zijn genomen geeft dat toch te denken. Tijdens de initiële uitbraak was er ook zo'n barman die er duizend zou hebben besmet.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:27 schreef galantis het volgende:
[..]
Als je dit soort gevallen ertussen hebt zitten. En de R zit rond de 1,3. Dan moet je toch vrachten besmette mensen hebben die op hun beurt slechts 0 of 1 iemand anders aansteken.
Je wil toch geen gezichtsverlies lijden door te zeggen dat je gezellig de polonaise hebt staan dansen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:31 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik vind dat artikel ook verbazingwekkend. Één besmet persoon besmet gewoon dat hele fucking cafe terwijl ze (zeggen ze iig...) aan tafeltjes hebben gezeten en afstand hebben gehouden.
Hoe dan.
Hij zal wel een superspreader zijn. Sommige mensen shedden zoveel virusdeeltjes dat ze enorm besmettelijk zijn. Als hij hard praat/zingt/schreeuwt en de ventilatie is ondermaats dan kan het hard gaan.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:31 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik vind dat artikel ook verbazingwekkend. Één besmet persoon besmet gewoon dat hele fucking cafe terwijl ze (zeggen ze iig...) aan tafeltjes hebben gezeten en afstand hebben gehouden.
Hoe dan.
Er is vorige week gewoon een rapport verschenen waarin je keurig per maand de ligtijd kon zien.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:20 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Als je nu aanfietst ben je ruim op tijdquote:Op woensdag 30 september 2020 14:29 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Mijn leraar Nederlands werd hier vroeger altijd enorm verdrietig van.quote:
Stoelendans gehouden waarschijnlijk.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:32 schreef Dven het volgende:
[..]
Je wil toch geen gezichtsverlies lijden door te zeggen dat je gezellig de polonaise hebt staan dansen.
Weg.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:34 schreef Leonos het volgende:
Oke, zit hier met mijn ouders, broer, zijn vriendin, en mijn dinnetje in een bungalow.
Broer snot verkouden, maar heeft 'schijt' zegt ie zelf en doet alles gewoon nog.
Ouders vinden het ook wel best, maar beginnen nu ook te snotteren.
Vriendin en ik willen eigenlijk vandaag weg ipv vrijdag, goede keuze of blijven?![]()
-> R&P
Laat je allemaal aub testen voor je een boel extra mensen aansteekt!quote:Op woensdag 30 september 2020 14:34 schreef Leonos het volgende:
Oke, zit hier met mijn ouders, broer, zijn vriendin, en mijn dinnetje in een bungalow.
Broer snot verkouden, maar heeft 'schijt' zegt ie zelf en doet alles gewoon nog.
Vriendin en ik willen eigenlijk vandaag weg ipv vrijdag, goede keuze of blijven?![]()
-> R&P
Snap ook niet waarom er buiten naar ik meen Rotterdam vrij weinig focus op buitenhoreca is. Pleur alle heaterstandaarden voorlopig effe overboord en zorg dat mensen gewoon buiten blijven. Eventueel hier en daar wat wandjes tegen de wind en een groot gedeelte van de mensen hoeft al niet meer binnen te zitten.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:33 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Hij zal wel een superspreader zijn. Sommige mensen shedden zoveel virusdeeltjes dat ze enorm besmettelijk zijn. Als hij hard praat/zingt/schreeuwt en de ventilatie is ondermaats dan kan het hard gaan.
Zou lekker blijven kans dat je besmet bent geraakt is waarschijnlijk toch al reëel. En laat die mensen zich aub laten testen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:34 schreef Leonos het volgende:
-> R&P
Vorige week werd ik op de site van de GGD vanuit Amsterdam ook naar Den Helder, Woerden en Almere gestuurd.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:29 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Ik zou deze morgen al vertrokken zijn.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:34 schreef Leonos het volgende:
-> R&P
Dit wordt door het hele land breed opgezet anders. Vrijwel overal waar het een beetje kan en de moeite is gaat men met buitenterrassen werken.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:35 schreef Dven het volgende:
[..]
Snap ook niet waarom er buiten naar ik meen Rotterdam vrij weinig focus op buitenhoreca is. Pleur alle heaterstandaarden voorlopig effe overboord en zorg dat mensen gewoon buiten blijven. Eventueel hier en daar wat wandjes tegen de wind en een groot gedeelte van de mensen hoeft al niet meer binnen te zitten.
Als je voorspelling uitkomt heb je de poppen aan het dansen gezien de testcapaciteit die nog steeds zo rond de 30K ligt.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:36 schreef Justin_Case het volgende:
We gaan wel lekker snel naar die 5000 besmettingen per dag toe zo
Tja, hoe groter het aantal besmettingen, hoe lastiger het is om een hoge R0 te krijgen.quote:
In Amsterdam is er toch speciaal een teststraat ingericht in de RAI voor mensen zonder auto.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:29 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Ja maar de rest wilt nog uit eten en zwemmen enzo.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Zou lekker blijven kans dat je besmet bent geraakt is waarschijnlijk toch al reëel. En laat die mensen zich aub laten testen.
Wat zal je de hele dag dan verdrietig zijn als je hiervan al verdrietig wordt.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:33 schreef Vallon het volgende:
Ik wordt verdrietig wanneer ik een NOS presentator op een leeg plein met een mondkpaje overstaanbaar commentaar zie geven over de EU politiek.
Als jij denkt dat je uit deze cijfers kunt afleiden dat de situatie alleen maar verslechterd mag dat, maar zelf extra besmette personen toevoegen doe je dan toch echt helemaal zelf en is een stuk willekeuriger en moedwilliger dan wat die anderen doen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:32 schreef Dven het volgende:
[..]Precies. Daarom een kwalijke zaak dat er nog steeds genoeg mensen zijn die zichzelf en anderen voor de gek houden met "uitstekende cijfers" "DE R IS WEER AAN HET DALEN!!!" en meer van dat soort (moedwillig?) foute informatieverstrekking.
Ja bijzonder. Met zo'n single case R van 20 moeten alweer heel veel mensen 'compenseren' in besmettingsverspreiding om gemiddeld een beetje fatsoenlijk de R binnen de perken te houden.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat snap ik maar 20 van de 28 terwijl er afstand is gehouden en maatregelen in acht zijn genomen geeft dat toch te denken. Tijdens de initiële uitbraak was er ook zo'n barman die er duizend zou hebben besmet.
Hoewel die aantallen relatief zijn en waarschijnlijk opgeblazen door de media zijn er dus mensen die in hetzelfde huis wonen van een Corona patiënt, samen slapen en er zelfs seks mee heeft zonder besmet te raken, en de volgende keer is kennelijk je in dezelfde ruimte bevinden al aanleiding voor een massale uitbraak waarbij amper mensen gespaard worden. Die superverspreiders tarten kennelijk de effectiviteit van ongeveer alle maatregelen die we nemen.
Heel goed dat scheelt al wat met binnen zitten qua verse lucht.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:36 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit wordt door het hele land breed opgezet anders. Vrijwel overal waar het een beetje kan en de moeite is gaat men met buitenterrassen werken.
Ik bedoel tot naar de lente toe.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:36 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit wordt door het hele land breed opgezet anders. Vrijwel overal waar het een beetje kan en de moeite is gaat men met buitenterrassen werken.
quote:Het stadsbestuur van Rotterdam heeft het plan om de extra grote terrassen voor de horeca in ieder geval tot 1 april volgend jaar toe te staan. Dat zei wethouder Kasmi donderdag tegen de gemeenteraad. Ook wordt er samen met de horeca-ondernemers gekeken wat er mogelijk is qua overkappingen, beschutting en verwarming.
In de auto naar huis gewoon. MOet toch een keer naar huisquote:Op woensdag 30 september 2020 14:39 schreef Steven_Stil het volgende:
[..]
Dat is niet volgens de regels
Ik had eergisteren tijdens het testen in Almelo een fietser voor me.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In Amsterdam is er toch speciaal een teststraat ingericht in de RAI voor mensen zonder auto.
Nee, je bedoelt juist Reffquote:Op woensdag 30 september 2020 14:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Tja, hoe groter het aantal besmettingen, hoe lastiger het is om een hoge R0 te krijgen.
Ja, dit wordt in het hele land opgezet.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:39 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik bedoel tot naar de lente toe.
[..]
Iedereen ziek maar lekker uit eten gaanquote:Op woensdag 30 september 2020 14:37 schreef Leonos het volgende:
[..]
Ja maar de rest wilt nog uit eten en zwemmen enzo.
In het huisje blijven kan nog wel dan ja als je geen contact met andere hebt.
Maar ga wel pleite ja.
Eerst testen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:39 schreef Leonos het volgende:
[..]
In de auto naar huis gewoon. MOet toch een keer naar huis
Uurtje rijden.
Ik vul hem net voor je in met postcode 1011, op de fiets.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:29 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Ja eens, ze hebben ook onderzoek gedaan die virusdeeltjes bij superverpreiders zijn zoveel makkelijk detecteerbaar. Zelfs als mensen amper klachten hebben kunnen ze ware biologische bommen zijn, ze ademen letterlijk de virusdeeltjes in enorme mate uit.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:38 schreef galantis het volgende:
[..]
Ja bijzonder. Met zo'n single case R van 20 moeten alweer heel veel mensen 'compenseren' in besmettingsverspreiding om gemiddeld een beetje fatsoenlijk de gem. R binnen de perken te houden.
Sowieso ben ik altijd wel benieuwd geweest naar de 'histogram' van de individuele R verdeling.
Dus of verspreidt het gros het nauwelijks of niet i.c.m. regelmatige superspreaders. Of heb je juist een meer continue verdeling waar échte uitschieters veel meer uitzondering zijn.
Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen! En dat is nou politieke verantwoordelijkheid nemen, niet over makkelijke bijzaken discussiëren maar over de lastige hoofdzaken. Eigenlijk zijn die niet eens zo lastig: breng de R tot op het niveau van 0,8, maak het testen en het bron- en contactonderzoek op orde, houd De Jonge aan de afspraken.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:05 schreef VoMy het volgende:
[..]
Waarom zou je boetes gaan uitdelen voor het niet handhaven van een symboolmaatregel? Bovendien verlegt het het accent van coronawetgeving met als doel om het aantal besmettingen terug te dringen, naar coronawetgeving met als doel om te doen alsof je het aantal besmettingen terug dringt omdat mensen graag willen dat er 'iets' gedaan wordt.
En zwemmen, man man hoop maar dat die gozer trolt wat een kansloos verhaal.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:40 schreef Dven het volgende:
[..]
Iedereen ziek maar lekker uit eten gaan
Ik wil het eigenlijk wel, maar ik wil ook niet al te autoritair overkomen, dus ik zeg dat ik het eigenlijk niet wil. Ok Jesse.quote:Jesse Klaver (GroenLinks) wil in eerste instantie geen wettelijke plicht: "Straffen is niet gewenst." Toch denkt hij dat een verplichting een goede stok achter de deur kan zijn.
Ja. En dat komt dus ook naar voren als ik hem invul.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In Amsterdam is er toch speciaal een teststraat ingericht in de RAI voor mensen zonder auto.
Gisteravond bij Op1 vond ik hem ook zo onduidelijk hierover.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:42 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik wil het eigenlijk wel, maar ik wil ook niet al te autoritair overkomen, dus ik zeg dat ik het eigenlijk niet wil. Ok Jesse.
Vind je dat niet eng dan? Vond het al kut om in zo'n testraat het raam open te draaien... weet jij veel wat er voor je zat, en het is toch half overdektquote:Op woensdag 30 september 2020 14:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. En dat komt dus ook naar voren als ik hem invul.
Jesse Klaver is niet gemaakt voor ingewikkelde dossiers.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:42 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik wil het eigenlijk wel, maar ik wil ook niet al te autoritair overkomen, dus ik zeg dat ik het eigenlijk niet wil. Ok Jesse.
Echt? Oh. Daar had ik geen last van.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Vind je dat niet eng dan? Vond het al kut om in zo'n testraat het raam open te draaien... weet jij veel wat er voor je zat, en het is toch half overdekt
Benieuwd hoe men dat gaat regelen zonder rechten te schaden dat niemand hoef te weten dat je iets mankeert.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:31 schreef Dven het volgende:
[..]
Die zijn letterlijk zo goed als overal vrijgesteld van de maskerplicht. Niet naar uitwegen blijven zoeken.
Moet er wel plek zijn.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nouja, het is toch een ontmoetingsplek voor Covid- patiënten en jij loopt daar zonder masker of bescherming dezelfde lucht in te ademen als zij uitademen/hoesten in een semi-open setting.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Echt? Oh. Daar had ik geen last van.
En dat is er. Vrijdag.quote:
Aan het begin werd de 80-20-regel genoemd, maar geen idee in hoeverre die nog steeds opgaat.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:38 schreef galantis het volgende:
Sowieso ben ik altijd wel benieuwd geweest naar de 'histogram' van de individuele R verdeling.
Dus of verspreidt het gros het nauwelijks of niet i.c.m. regelmatige superspreaders. Of heb je juist een meer continue verdeling waar échte uitschieters veel meer uitzondering zijn.
De trend is niet (per se) lineair. Dat lijkt maar zo omdat je een krappe periode laat zien en omdat we nu met testcapaciteitproblemen te maken hebben .quote:Op woensdag 30 september 2020 14:25 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Trend is nog steeds redelijk lineair omhoog qua besmettingen
Toen ik gisteravond uit nieuwsgierigheid keek waar ik terechtkon was dat alleen maar in Emmeloord en in Goes. Heb toch een stuk of 20 postcodes geprobeerd.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:48 schreef capricia het volgende:
[..]
En dat is er. Vrijdag.
COR / Het grote SARS-CoV-2 topic #897 Zoals het avondklokje thuis tikt..
Weinig prettesters.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Bijna 25% test positief in Zuid Oost, doen ze het expres daar
Ik zag er in Den Helder ook een achte rme staan.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:39 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ik had eergisteren tijdens het testen in Almelo een fietser voor me.
Uitstekend bron en contactonderzoek misschienquote:Op woensdag 30 september 2020 14:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Kijk vooral ook naar die enorme stijging in Diemen..quote:Op woensdag 30 september 2020 14:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik zou me niet teveel blindstaren op de rol van superverspreiders tov de gewone mens. De R is een gemiddelde over iedereen die besmet wordt en als je dan specifiek een subgroep weglaat die veel mensen besmet, dan gaat de R voor de rest logischerwijs lager zijn. Zolang je niet kunt zien welke mensen de superspreaders zijn en vooral gaan zijn, kun je er ook geen beleid op maken.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:48 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Aan het begin werd de 80-20-regel genoemd, maar geen idee in hoeverre die nog steeds opgaat.
Ik herinner me maanden terug iemand die iets deelde van een DNA-databank waarin je de uitbraak van het virus kon traceren o.b.v. DNA-strings
Ik denk dat @Simmertje misschien niet goed aangegeven heeft met de fiets te komen, in dit geval.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:50 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Toen ik gisteravond uit nieuwsgierigheid keek waar ik terechtkon was dat alleen maar in Emmeloord en in Goes. Heb toch een stuk of 20 postcodes geprobeerd.
Tja, Za en cijfers hèquote:Op woensdag 30 september 2020 14:26 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Ze hadden het toch over 400-500 over 2 weken? Waar haal jij nou weer die 1100 vandaan..
Maar het maakt natuurlijk wel uit of het voornamelijk incidenten zijn of dat het overal en nergens gebeurt. Als het vooral incidentele, maar grote uitbraken zijn kun je veel effectiever beleid maken door groepsgrootten te beperken.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:53 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik zou me niet teveel blindstaren op de rol van superverspreiders tov de gewone mens. De R is een gemiddelde over iedereen die besmet wordt en als je dan specifiek een subgroep weglaat die veel mensen besmet, dan gaat de R voor de rest logischerwijs lager zijn. Zolang je niet kunt zien welke mensen de superspreaders zijn en vooral gaan zijn, kun je er ook geen beleid op maken.
Dan heb je echt niet goed opgelet...quote:Op woensdag 30 september 2020 14:55 schreef Claudia_x het volgende:
Niemand kan mij de ratio achter dit verschil tussen school en universiteit uitleggen.
Heeft iemand trouwens enig idee waarom iemand een superspreader zou zijn en een ander niet? Is er bekend wat daarvan de oorzaak kan zijn?quote:Op woensdag 30 september 2020 14:53 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik zou me niet teveel blindstaren op de rol van superverspreiders tov de gewone mens. De R is een gemiddelde over iedereen die besmet wordt en als je dan specifiek een subgroep weglaat die veel mensen besmet, dan gaat de R voor de rest logischerwijs lager zijn. Zolang je niet kunt zien welke mensen de superspreaders zijn en vooral gaan zijn, kun je er ook geen beleid op maken.
Ja en groepsgroottes beperken is intuïtief ook een hele effectieve maatregel. Het aantal mogelijke besmettingspaden in een groep gaat immers met de kwadraat van de grootte, superspreaders of geen superspreaders.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:55 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar het maakt natuurlijk wel uit of het voornamelijk incidenten zijn of dat het overal en nergens gebeurt. Als het vooral incidentele, maar grote uitbraken zijn kun je veel effectiever beleid maken door groepsgrootten te beperken.
Maak me hier ook echt zorgen om. Nu al 100.000 kinderen die thuis zitten of hebben gezeten vanwege besmetting of symptomen (en in afwachting van een test). Dit is vragen om problemen..quote:Op woensdag 30 september 2020 14:55 schreef Claudia_x het volgende:
Ik las trouwens vandaag een interessant opiniestuk van een leerkracht: Scholen worden de verpleeghuizen van tweede golf
Een aantal passages:
Het lokaal met dertig leerlingen vullen is nog steeds de norm. Ter vergelijking: op een universiteit waar ik twee dagen per week werk, is alleen mijn eerste college fysiek, de rest gaat online. Tijdens dat eerste college moet ik bovendien zestien studenten verdelen over twee lokalen. Niemand kan mij de ratio achter dit verschil tussen school en universiteit uitleggen. Of erger, niemand uit al die bestuurlijke lagen boven mij neemt de moeite het uit te leggen.
Dit kan onmogelijk goed gaan. Middelbare scholen zijn hard op weg in de tweede golf de status te krijgen van de verpleegtehuizen uit de eerste golf. Het virus gaat hard rond in al die slecht geventileerde klassen en gebouwen met veel mensen in kleine ruimtes. Deze problematiek vereist nationale bijsturing.
(...)
Maar minister Slob zwijgt. Hij ziet geen probleem. Daarmee gaat hij steeds meer op dansleraar en virusontkenner Willem Engel lijken.
Het kan ook gewoon nog steeds toeval zijn volgens mij. Er is niet een verband tussen bijvoorbeeld roodharigen en superspreaders ontdekt, voor zover ik weet.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:56 schreef chratnox het volgende:
[..]
Heeft iemand trouwens enig idee waarom iemand een superspreader zou zijn en een ander niet? Is er bekend wat daarvan de oorzaak kan zijn?
Nonno-discussie, dat vooral zo is omdat iemand zich een andere situatie dan die van zichzelf, niet kan wil indenken en daarmee ongefundeerd bepaalt wat een ander moet doen/vinden.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:48 schreef Dven het volgende:
Lol ja, iedereen strak dood door de microfibers ja.
Raar dat je het zelf al 50 jaar met een sjaal gered hebt zonder heftige longkanker te ontwikkelen.
Manmanman.
Zou het wel een stuk makkelijker makenquote:Op woensdag 30 september 2020 14:58 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het kan ook gewoon nog steeds toeval zijn volgens mij. Er is niet een verband tussen bijvoorbeeld roodharigen en superspreaders ontdekt, voor zover ik weet.
Ik kan het me zo goed voorstellen. Iedereen moet thuiswerken tenzij het niet anders kan. In de verpleegtehuizen worden allemaal extra voorzorgsmaatregelen getroffen. De auteur van het stuk ziet op televisie een sterk verminderde bemensing van de Tweede Kamer. Op de universiteit waar hij werkt worden allerlei oplossingen gezocht om 1,5 meter afstand te kunnen waarborgen. En dan is het op de middelbare school business as usual.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:57 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Maak me hier ook echt zorgen om. Nu al 100.000 kinderen die thuis zitten of hebben gezeten vanwege besmetting of symptomen (en in afwachting van een test). Dit is vragen om problemen..
'De' oorzaak niet, maar potentiële oorzaken:quote:Op woensdag 30 september 2020 14:56 schreef chratnox het volgende:
[..]
Heeft iemand trouwens enig idee waarom iemand een superspreader zou zijn en een ander niet? Is er bekend wat daarvan de oorzaak kan zijn?
Geeft ook aan hoe belangrijk we de sociaalemotionele en cognitieve ontwikkeling van kinderen vinden.quote:Op woensdag 30 september 2020 15:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kan het me zo goed voorstellen. Iedereen moet thuiswerken tenzij het niet anders kan. In de verpleegtehuizen worden allemaal extra voorzorgsmaatregelen getroffen. De auteur van het stuk ziet op televisie een sterk verminderde bemensing van de Tweede Kamer. Op de universiteit waar hij werkt worden allerlei oplossingen gezocht om 1,5 meter afstand te kunnen waarborgen. En dan is het op de middelbare school business as usual.
Oplossing het fake mondkapje.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:59 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nonno-discussie, dat vooral zo is omdat iemand zich een andere situatie dan die van zichzelf, niet kan wil indenken en daarmee ongefundeerd bepaalt wat een ander moet doen/vinden.
//--//
Dat is ook precies hoe de mondkapjes discussie zal gaan zijn. Dragers zijn en geven hun vermeende veiligheid, niet-dragers zijn veroorzakers van alle ellende.
Zonder enig zelfbeschikkingsruimte dat iedereen vooral zelf moet besluiten of die wel of niet een kapje in welke situatie iets draagt.
Hij vraagt toch niet om een sluiting? Hij vraagt nota bene om voorzorgsmaatregelen waardoor we juist onderwijs ten behoeve van de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van deze kinderen kunnen waarborgen.quote:Op woensdag 30 september 2020 15:02 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Geeft ook aan hoe belangrijk we de sociaalemotionele en cognitieve ontwikkeling van kinderen vinden.
https://nos.nl/video/2348(...)perverspreiders.htmlquote:Op woensdag 30 september 2020 14:58 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het kan ook gewoon nog steeds toeval zijn volgens mij. Er is niet een verband tussen bijvoorbeeld roodharigen en superspreaders ontdekt, voor zover ik weet.
Precies dit ja. Laten ze de klassen halveren en de lessen livestreamen. Week erop wissel je van groep.quote:Op woensdag 30 september 2020 15:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hij vraagt toch niet om een sluiting? Hij vraagt nota bene om voorzorgsmaatregelen waardoor we juist onderwijs ten behoeve van de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van deze kinderen kunnen waarborgen.
Ga naar huis man. En waarschuw je ouders zichzelf goed in de gaten te houden.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:34 schreef Leonos het volgende:
-> R&P
Je wilt dus dat papa en mama thuiswerken tegelijkertijd de kinderen ook om de week thuis houden, dat komt de goede vrede en het geestelijk welzijn vast ten goede.quote:Op woensdag 30 september 2020 15:10 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Precies dit ja. Laten ze de klassen halveren en de lessen livestreamen. Week erop wissel je van groep.
Leerkrachten die van klaslokaal wisselen i.p.v. de kinderen scheelt ook al veel.
Er lag al voor de vakantie een prima plan klaar die vele malen veiliger oogt dan dit. Die tieners moeten wel afstand houden van de leerkracht, maar dat doen ze thuis uiteraard niet. Dus werk je verspreiding in de hand. Dat loopt niet in lijn met de maatregelen die nu getroffen worden.
En hoe halen ze het in hun hoofd om thuiswerken verplicht te stellen? Dat partners tegelijkertijd thuis aanwezig zijn komt de goede vrede en het geestelijk welzijn vast niet ten goede.quote:Op woensdag 30 september 2020 15:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Je wilt dus dat papa en mama thuiswerken tegelijkertijd de kinderen ook om de week thuis houden, dat komt de goede vrede en het geestelijk welzijn vast ten goede.
Middelbare schoolkinderen hoef je echt niet voor thuis te blijven hoor. Opgelost, dat is al stap 1.quote:Op woensdag 30 september 2020 15:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Je wilt dus dat papa en mama thuiswerken tegelijkertijd de kinderen ook om de week thuis houden, dat komt de goede vrede en het geestelijk welzijn vast ten goede.
Zo snel mogelijk wegwezen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:34 schreef Leonos het volgende:
-> R&P
Hebben Mark Rutte en De Jonge het daar dan ook over?quote:Op woensdag 30 september 2020 15:16 schreef Gretzl het volgende:
Waarom hebben Mark Rutte, De Jonge en Dissel het nu continu over The Hammer and the Dance , maar was er blijkbaar onvoldoende urgentie om de toonaangevende strategie van Pueyo al in de periode april-september toe te passen? Dit komt niet geloofwaardig over.
Ze willen niet dat we samenklonteren op kantoor voor werk dat je ook thuis kan doen. Partners samen moet toch kunnen, anders is er iets wezenlijks mis in je relatie. Lijkt mij dan.quote:Op woensdag 30 september 2020 15:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En hoe halen ze het in hun hoofd om thuiswerken verplicht te stellen? Dat partners tegelijkertijd thuis aanwezig zijn komt de goede vrede en het geestelijk welzijn vast niet ten goede.
Kom op hé, dit zijn ongewone tijden en die maken zulk soort situaties nodig. Voor mensen die écht problemen hebben om thuis te werken vanwege hun privésituatie is er bovendien de mogelijkheid om wel degelijk naar het werk te gaan.
Gaan ze gezellig wat klasgenoten uitnodigenquote:Op woensdag 30 september 2020 15:16 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Middelbare schoolkinderen hoef je echt niet voor thuis te blijven hoor. Opgelost, dat is al stap 1.
uhh nee, maar ouders moeten in principe ook thuis werken he slimpiequote:Op woensdag 30 september 2020 15:16 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Middelbare schoolkinderen hoef je echt niet voor thuis te blijven hoor. Opgelost, dat is al stap 1.
Nou ze zeggen niet letterlijk dat ze volledig kiezen voor de aanbevelingen van Pueyo, maar de hamer en de dans wordt de laatste weken wel heel vaak genoemd. Ik vraag me af waarom dat niet eerder had gekund, Pueyo pleitte juist voor het voorkomen van jojo-lockdowns zoals de Nederlandse en tijdig effectief ingrijpen. Dit is niet meer dansen, dit is een duidelijke tweede golf.quote:Op woensdag 30 september 2020 15:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hebben Mark Rutte en De Jonge het daar dan ook over?
Dat EN er is een mogelijkheid om die kinderen gewoon wel naar school te laten gaan. Is zelfs tijdens de 'lockdown' zo geweest. Mijn buurmeisje heeft geen dag gemist, samen met nog een jongen.quote:Op woensdag 30 september 2020 15:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En hoe halen ze het in hun hoofd om thuiswerken verplicht te stellen? Dat partners tegelijkertijd thuis aanwezig zijn komt de goede vrede en het geestelijk welzijn vast niet ten goede.
Kom op hé, dit zijn ongewone tijden en die maken zulk soort situaties nodig. Voor mensen die écht problemen hebben met thuiswerken vanwege hun privésituatie is er bovendien de mogelijkheid om wel degelijk naar het werk te gaan.
Zeker geen kinderen jijquote:Op woensdag 30 september 2020 15:16 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dus partners kunnen wel bij elkaar zijn, maar niet met hun kinderen? Ze houden van elkaar maar niet van hun kinderen?quote:Op woensdag 30 september 2020 15:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze willen niet dat we samenklonteren op kantoor voor werk dat je ook thuis kan doen. Partners samen moet toch kunnen, anders is er iets wezenlijks mis in je relatie. Lijkt mij dan.
Constant kinderen aanwezig maken mensen echt overspannen en helpen relaties naar de klote, laat staan als er nog druk bij komt om te presteren vanuit een werkgever..
DAt had je dan moeten bedenken voordat je ze nam. Of opvoeden, wil ook nog wel eens helpen. Schijnt een vies woord te zijn tegenwoordig.quote:Op woensdag 30 september 2020 15:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze willen niet dat we samenklonteren op kantoor voor werk dat je ook thuis kan doen. Partners samen moet toch kunnen, anders is er iets wezenlijks mis in je relatie. Lijkt mij dan.
Constant kinderen aanwezig maken mensen echt overspannen en helpen relaties naar de klote, laat staan als er nog druk bij komt om te presteren vanuit een werkgever..
Nee, want ze hebben les en de leerkracht kan zien of ze aanwezig zijn.quote:Op woensdag 30 september 2020 15:18 schreef Steven_Stil het volgende:
[..]
Gaan ze gezellig wat klasgenoten uitnodigen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |