Komen de snollebollekes optreden?quote:Op woensdag 30 september 2020 12:39 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Kan ie zich weer uit de grindbak laten duwen door de marshalls (GP van Europa 2007)
quote:Op woensdag 30 september 2020 12:37 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
komt puur door de schaarste
je kan moeilijk mondkapjes verplicht stellen als je de inwoners hierin niet kunt voorzien
Lol, er zijn maar een beperkt aantal Europese landen die dezelfde maatregelen hebben als Duitslandquote:Op woensdag 30 september 2020 12:39 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik vind het mooi hoe jij alle op- en aanmerkingen over landen met mondmaskers die slecht scoren weet te negeren en alleen maar de hele tijd naar Duitsland wil wijzen omdat dat land het wel goed doet. Want ja, alle andere landen die dezelfde maatregelen als Duitsland hebben en toch last hebben van een tweede golf passen natuurlijk slechter in je straatje.
Dat is voor Zandvoort volgend jaarquote:Op woensdag 30 september 2020 12:40 schreef RipCity het volgende:
[..]
Komen de snollebollekes optreden?
Ik mag hopen dat iedereen dat toch inmiddels wel goed in z'n oren heeft geknoopt!quote:Op woensdag 30 september 2020 12:39 schreef chratnox het volgende:
[..]Ik heb je "We laten ons niet muilkorven" vandaag nog niet gezien
Ik moet wel zeggen dat het me echt opviel dat men in Duitsland in juni wel wat minder afstand leek te houden dan in Nederland. Stoelen op de terrassen werden gezellig bijgeschoven en in winkelstraten hield men aanzienlijk minder afstand dan ik in Nederland gewend was.quote:
Nouja, het ergste wat je kan overkomen is natuurlijk wel dat je zo af en toe met wat bedekking voor je mond loopt. Dat is een véél te grote prijs die betaald moet worden.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:46 schreef Slobeend het volgende:
Waarom zou je iets niet doen als het makkelijk wel kan en bewezen kan helpen ook al is het geen wondermiddel? @:vomy Wat is je grootste probleem?
Nouja, ik zie het nut van buiten continu maar meters van iedereen vandaan te blijven ook niet echt moet ik zeggen.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik moet wel zeggen dat het me echt opviel dat men in Duitsland in juni wel wat minder afstand leek te houden dan in Nederland. Stoelen op de terrassen werden gezellig bijgeschoven en in winkelstraten hield men aanzienlijk minder afstand dan ik in Nederland gewend was.
Al is dit volledig anekdotisch bewijs natuurlijk. Gevoelsmatig leek het allemaal net wat gemakzuchtiger.
Wat een bullshitverhaal is dit. Er zijn meerdere duidelijke redenen aan te geven waarom het kabinet er niet in is geslaagd om de tweede golf te voorkomen. Die + 2 maanden van toenemende cijfers zijn echt niet te wijten aan vakantiegangers.quote:'Het virus is voor een groot deel teruggekomen door de mensen die terugkeerden van vakantie'
Ik denk dat het de meeste mensen niet gaat om het mondkapje. Het gaat naar mijn idee meer om het 'gemak' waarmee de grondwet daarvoor opzij gezet wordt. Het zet een precedent waar veel mensen niet blij mee zijn.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:48 schreef Dven het volgende:
[..]
Nouja, het ergste wat je kan overkomen is natuurlijk wel dat je zo af en toe met wat bedekking voor je mond loopt. Dat is een véél te grote prijs die betaald moet worden.
Dat doen mensen ook niet vanwege de pandemie, hoorquote:Op woensdag 30 september 2020 12:49 schreef Dven het volgende:
[..]
Nouja, ik zie het nut van buiten continu maar meters van iedereen vandaan te blijven ook niet echt moet ik zeggen.
En dat is maar goed ook dat er een grondwet is. Anders zaten we allang opgesloten in huisquote:Op woensdag 30 september 2020 12:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk dat het de meeste mensen niet gaat om het mondkapje. Het gaat naar mijn idee meer om het 'gemak' waarmee de grondwet daarvoor opzij gezet wordt. Het zet een precedent waar veel mensen niet blij mee zijn.
Op plekken waar ik me niet op mijn gemak voel en plekken waar het verplicht is draag ik nu ook een mondkapje. Het verplicht maken ervan is gewoon momenteel niet mogelijk naar wat ik vanuit allerlei kanten begrijp.
Hier zit ik ook mee. Prima zo'n maatregel, maar wat is de volgende maatregel die de grondwet overruletquote:Op woensdag 30 september 2020 12:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk dat het de meeste mensen niet gaat om het mondkapje. Het gaat naar mijn idee meer om het 'gemak' waarmee de grondwet daarvoor opzij gezet wordt. Het zet een precedent waar veel mensen niet blij mee zijn.
Op plekken waar ik me niet op mijn gemak voel en plekken waar het verplicht is draag ik nu ook een mondkapje. Het verplicht maken ervan is gewoon momenteel niet mogelijk naar wat ik vanuit allerlei kanten begrijp.
Ja alleen dit was op een binnen terras in het Allee-Center in Essen. Er werd ook amper gewerkt met spatschermen en overal betaalden ze met contanten (aantal plekken kon je zelfs niet pinnen).quote:Op woensdag 30 september 2020 12:49 schreef Dven het volgende:
[..]
Nouja, ik zie het nut van buiten continu maar meters van iedereen vandaan te blijven ook niet echt moet ik zeggen.
Goed, naar ik meen gaat morgen de coronawet er doorheen komen dus in principe is het dan dus geen probleem meerquote:Op woensdag 30 september 2020 12:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat geldt wel voor meer maatregelen natuurlijk. Voor mij zou het gelijk staan aan de boel op slot gooien. Als ik de keuze heb tussen winkel of online zou ik bij mondkapjesplicht sneller kiezen voor online (of thuis lekker eten/drinken ipv horeca). In Belgie in juli gesluierd gegaan. Prima als het moet maar als je een alternatief zonder hebt...quote:Op woensdag 30 september 2020 12:46 schreef Slobeend het volgende:
Waarom zou je iets niet doen als het makkelijk wel kan en bewezen kan helpen ook al is het geen wondermiddel? @:vomy Wat is je grootste probleem?
Nouja, over het contante betalen en dergelijke, ik blijf het vreemd vinden dat men hier zo tegen een briefje of muntje aan te raken is maar het vervolgens wel prima is om besmettelijke mensen de hele boel onder te hoesten, schreeuwen, spetteren, niesen, zingen of wat dan ook is.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja alleen dit was op een binnen terras in het Allee-Center in Essen. Er werd ook amper gewerkt met spatschermen en overal betaalden ze met contanten (aantal plekken kon je zelfs niet pinnen).
Maar goed die Duitsers hebben hun shit uitstekend op orde natuurlijk, het is ook geen klacht verder het viel op dat ze dan wel mondkapjes dragen maar andere dingen weer lichtvoetiger op lijken te pakken...
Zolang er door de tweede kamer getoetst moet worden of maatregelen proportioneel en zinvol zijn (zoals ze erin wilden hebben) kan ik me er voor een tijdelijke wet best in vinden. Als Hugo de Jonge het in zn eentje mag gaan beslissen zijn we klaar.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:55 schreef Dven het volgende:
[..]
Goed, naar ik meen gaat morgen de coronawet er doorheen komen dus in principe is het dan dus geen probleem meer
Het is volstrekt begrijpelijk gedrag, mensen zijn geen afwegende wezens maar handelen prioriserend die zich vooral richt op één handeling. Ik draag een mondkapje en daarmee is het dan klaar wat je overal kunt waarnemen (zelfs in landen waar het usance is).quote:Op woensdag 30 september 2020 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik moet wel zeggen dat het me echt opviel dat men in Duitsland in juni wel wat minder afstand leek te houden dan in Nederland. Stoelen op de terrassen werden gezellig bijgeschoven en in winkelstraten hield men aanzienlijk minder afstand dan ik in Nederland gewend was.
Al is dit volledig anekdotisch bewijs natuurlijk. Gevoelsmatig leek het allemaal net wat gemakzuchtiger.
Uiteraard maar het een sluit het ander niet uit. In een ideale situatie pak je als je weet dat er een risico aan zit beide aan natuurlijk.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:57 schreef Dven het volgende:
[..]
Nouja, over het contante betalen en dergelijke, ik blijf het vreemd vinden dat men hier zo tegen een briefje of muntje aan te raken is maar het vervolgens wel prima is om besmettelijke mensen de hele boel onder te hoesten, schreeuwen, spetteren, niesen, zingen of wat dan ook is.
tuurlijk is dat wel mogelijk, zolang een meerderheid van de 2de kamer daar maar akkoord mee is... in Nederland toetsen wij niet aan de grondwet dus dat heeft er verder niet zoveel mee te maken.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
Een wet moet nadat ie door de tweede kamer is toch door de eerste kamer, waar getoetst wordt of ie niet in strijd is met de grondwet?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:00 schreef Nielsch het volgende:
[..]
tuurlijk is dat wel mogelijk, zolang een meerderheid van de 2de kamer daar maar akkoord mee is... in Nederland toetsen wij niet aan de grondwet dus dat heeft er verder niet zoveel mee te maken.
En de Eerste Kamer zit er voor Jan Lul?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:00 schreef Nielsch het volgende:
[..]
tuurlijk is dat wel mogelijk, zolang een meerderheid van de 2de kamer daar maar akkoord mee is... in Nederland toetsen wij niet aan de grondwet dus dat heeft er verder niet zoveel mee te maken.
de coronawet moet aangenomen worden door een meerderheid van beide kamers... er is nooit sprake van geweest dat Hugo de Jonge zelf wetten kan bedenken en invoeren.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Zolang er door de tweede kamer getoetst moet worden of maatregelen proportioneel en zinvol zijn (zoals ze erin wilden hebben) kan ik me er voor een tijdelijke wet best in vinden. Als Hugo de Jonge het in zn eentje mag gaan beslissen zijn we klaar.
Hoge mate van BNW, maar ieder jaar is er wel een griepgolf waar je beter af zou zijn met mondkapjes. Iedere 10 jaar oid is er gemiddeld een pandemie, daar komt het ook wel goed uit. Animal Farm in the making.
dat is niet de rol van de eerste kamer... de raad van state als adviseur zou dat nog kunnen doen, maar dan gaat het slechts om een advies.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:01 schreef chratnox het volgende:
[..]
Een wet moet nadat ie door de tweede kamer is toch door de eerste kamer, waar getoetst wordt of ie niet in strijd is met de grondwet?
Dat zijn ook geen juristen maar politici.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:02 schreef alpeko het volgende:
[..]
En de Eerste Kamer zit er voor Jan Lul?
Zou er niets op tegen hebben wanneer mensen wat meer bewust omgaan met ziektes. Een voorname reden waarom ik 's winters zelden met het OV reis is omdat ik geen zin heb om de hele dag tussen bikkelharde mensen met hart voor de zaak te zitten die continu hun bagger aan het verspreiden zijn.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:57 schreef chratnox het volgende:
Hoge mate van BNW, maar ieder jaar is er wel een griepgolf waar je beter af zou zijn met mondkapjes. Iedere 10 jaar oid is er gemiddeld een pandemie, daar komt het ook wel goed uit. Animal Farm in the making.
Dat zou prima kunnen wat je zegt! Zou daar wel een keer een degelijk onderzoek over willen zien. Als blijkt dat mensen in de binnenruimte weer minder afstand gaan houden is het natuurlijk water naar de zee dragen zo'n mondkapjesplichtquote:Op woensdag 30 september 2020 12:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is volstrekt begrijpelijk gedrag, mensen zijn geen afwegende wezens maar handelen prioriserend die zich vooral richt op één handeling. Ik draag een mondkapje en daarmee is het dan klaar wat je overal kunt waarnemen (zelfs in landen waar het usance is).
Het mondkapje is niet functioneel maar veranderd het gedrag en is daarmee een voorwerp dat je niet kunt toestaan. De wetten daarvoor zijn er niet voor niks.
Nee, zo bedoel ik het niet. Onderdeel van de coronawet was eerst dat additionele maatregelen door Minister van Volksgezondheid besloten konden worden, dat is één van de dingen waartegen geageerd werd.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:02 schreef Nielsch het volgende:
[..]
de coronawet moet aangenomen worden door een meerderheid van beide kamers... er is nooit sprake van geweest dat Hugo de Jonge zelf wetten kan bedenken en invoeren.
Waarom zou je boetes gaan uitdelen voor het niet handhaven van een symboolmaatregel? Bovendien verlegt het het accent van coronawetgeving met als doel om het aantal besmettingen terug te dringen, naar coronawetgeving met als doel om te doen alsof je het aantal besmettingen terug dringt omdat mensen graag willen dat er 'iets' gedaan wordt.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:46 schreef Slobeend het volgende:
Natuurlijk gaat dat rond op scholen. Hier is het percentage klassen dat inmiddels in quarantaine is alweer gestegen naar 0.7%quote:Op woensdag 30 september 2020 13:06 schreef DustPuppy het volgende:
We kijken ons nu een beetje blind op die mondkapjes, maar Jaap van Dissel had het gisteren ook over het feit dat er in scholen steeds meer clusters ontstaan omdat kinderen het toch wel degelijk doorgeven.
Gaan we de scholen ook weer sluiten of...?
Ik zou daar ook niet op tegen zijn, ik ben iedere winter wel even flink ziek, in veel gevallen binnen een week nadat er iemand op kantoor de longen uit zn lijf zat te hoesten. Als dit mij in de toekomst meer mogelijkheden biedt om wanneer ik denk dat het zinvol is thuis te werken sta ik het toe te juichen, direct. Misschien veel mensen die een wat uitzichtlozere (is dat een woord?) situatie hebben de mogelijkheid bieden om bij griep/verkoudheid even een dag of 2 dagen thuis te zitten, maar dan niet direct inkomen kwijt raken.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:03 schreef Dven het volgende:
[..]
Zou er niets op tegen hebben wanneer mensen wat meer bewust omgaan met ziektes. Een voorname reden waarom ik 's winters zelden met het OV reis is omdat ik geen zin heb om de hele dag tussen bikkelharde mensen met hart voor de zaak te zitten die continu hun bagger aan het verspreiden zijn.
Maar goed, ik denk dat we het er allemaal ook wel over eens zijn dat we met iets anders te maken hebben dan het standaard griepplaagje. En ik ben hoe dan ook blij dat ik nog wel gewoon 's avonds en 's nachts op het terras kan zitten alhoewel ik als tegenprestatie die paar keer dat ik in een winkel loop even een mondkapje opzet, waar ik toch al maaaaandenlang aan gewend ben, net als de rest van de mensen.
Dat gaat nooit meer gebeuren.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:06 schreef DustPuppy het volgende:
We kijken ons nu een beetje blind op die mondkapjes, maar Jaap van Dissel had het gisteren ook over het feit dat er in scholen steeds meer clusters ontstaan omdat kinderen het toch wel degelijk doorgeven.
Ik las dat ook ja, scholen worden een steeds grotere bron van zorgen. Ben heel benieuwd of ze ook daar bijvoorbeeld mondkapjes willen doorvoeren straks.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:06 schreef DustPuppy het volgende:
Want...?quote:
Standaard thuiswerken bij alles dat meer is dan een kleine verkoudheid zou sowieso een vast gegeven moeten zijn.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:08 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik zou daar ook niet op tegen zijn, ik ben iedere winter wel even flink ziek, in veel gevallen binnen een week nadat er iemand op kantoor de longen uit zn lijf zat te hoesten. Als dit mij in de toekomst meer mogelijkheden biedt om wanneer ik denk dat het zinvol is thuis te werken sta ik het toe te juichen, direct. Misschien veel mensen die een wat uitzichtlozere (is dat een woord?) situatie hebben de mogelijkheid bieden om bij griep/verkoudheid even een dag of 2 dagen thuis te zitten, maar dan niet direct inkomen kwijt raken.
Voor mij is het ook geen probleem een mondkapje te dragen waar dat nodig is.
Goede passage van 50 plus.quote:"Het is net al genoemd, Duitsland en Ierland werken met een heel helder framework aan maatregelen. Mensen weten waar ze aan toe zijn"
Het is de bekende maatschappelijk druk die schaamteloos ingaat tegen die van redelijkheid.quote:Op woensdag 30 september 2020 12:55 schreef _serial_ het volgende:
Er moet blijkbaar volgens de kamer een politieke keuze gemaakt worden over mondkapjes, het maakt verder niet uit of het van enig bewijsbaar nut is.
Komen er soms verkiezingen aan?
Duidelijk maar 'symboolmaatregel', tja, dat zijn jouw woorden. We verschillen behoorlijk van mening, dat kan.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:05 schreef VoMy het volgende:
[..]
Waarom zou je boetes gaan uitdelen voor het niet handhaven van een symboolmaatregel? Bovendien verlegt het het accent van coronawetgeving met als doel om het aantal besmettingen terug te dringen, naar coronawetgeving met als doel om te doen alsof je het aantal besmettingen terug dringt omdat mensen graag willen dat er 'iets' gedaan wordt.
Wat is er mis met het huidige pakket maatregelen? Waarom moet daar nog iets bij komen? Waarom is er 1 specifieke maatregel waar zo overdreven veel aandacht voor gegenereerd wordt? Alleen maar omdat het voor sommigen intuïtief logisch aanvoelt? Er zijn 15 persco's geweest met opschalende en afschalende maatregelen, en elke keer is er een groep die zich ontzettend druk maakt om 'mondkapjes'.
RIVM splits in een weekverslag in 10-jaarsgroepen.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:10 schreef Nielsch het volgende:
ik vind die leeftijdscategorieën in het dashboard eigenlijk nergens op slaan...
je hebt 0-20... okee maar een kleuter van 5 heeft een heel ander leven dan een student van 19...
dan heb je 20-40... okee maar een student van 21 heeft een heel ander leven dan een moeder van 39
dan heb je 40-60... hier is niet heel veel op aan te merken...
dan heb je 60-80... een werkend persoon van 60 heeft een heel ander leven dan een gepensioneerde van 72...
Waarom niet iets als:
0-12 (basisschool)
12-18 (middelbare)
18-25 (studenten)
25-45 (jong werkenden)
45-67 (werkenden)
67 en ouder... (gepensioneerden)
Dat zou al wat transparanter zijn naar mijn mening.
5quote:Op woensdag 30 september 2020 13:13 schreef VoMy het volgende:
[..]
RIVM splits in een weekverslag in 10-jaarsgroepen.
En staan leraren onbeschermd voor de klas.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:13 schreef _serial_ het volgende:
We zijn aan het soebatten over mondkapjes in de openbare ruimte, maar ondertussen hebben we niet genoeg testcapaciteit, falend BCO en laten we de woonzorgcentra zwemmen in onzekerheid over te nemen voorzorgsmaatregelen echt ongelofelijk.
Maar meer zetels voor de VVD. Dit land is al een tijdje af.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:13 schreef _serial_ het volgende:
We zijn aan het soebatten over mondkapjes in de openbare ruimte, maar ondertussen hebben we niet genoeg testcapaciteit, falend BCO en laten we de woonzorgcentra zwemmen in onzekerheid over te nemen voorzorgsmaatregelen echt ongelofelijk.
Het voelt ondertussen alsof deze discussie bedoelt is om af te leiden van de echte issues, beetje als een goochelaar. Het zou moeten gaan over dat we morgen op 1350 IC-bedden zouden moeten zitten en volgende maand 1700, maar die is er niet. Over de testcapaciteit die niet op orde is en hoe dat opgelost wordt. Over het 'klaar hebben' als het nodig is van de nood-IC opvang locaties zoals Ahoy, weet ik 't wat meer.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:13 schreef _serial_ het volgende:
Het gaat ook de hele tijd over het testbeleid hoor, bijvoorbeeld in het debat nu.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het voelt ondertussen alsof deze discussie bedoelt is om af te leiden van de echte issues, beetje als een goochelaar. Het zou moeten gaan over dat we morgen op 1350 IC-bedden zouden moeten zitten en volgende maand 1700, maar die is er niet. Over de testcapaciteit die niet op orde is en hoe dat opgelost wordt. Over het 'klaar hebben' als het nodig is van de nood-IC opvang locaties zoals Ahoy, weet ik 't wat meer.
Niet medische mondkapjes werken alleen als iedereen ze draagt, omdat ze vooral de ander beschermen.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:14 schreef iBenny het volgende:
Ik begrijp steeds minder van die constante roep om het mondkapje overal te verplichten. Je hebt nu letterlijk de vrijheid om een mondkapje te gebruiken... wel of niet. Het is een grondrecht. Nu is er al een hele tijd een roep om dat grondrecht maar even te niet te doen.
Doe een mondkapje op als je je daar veilig(er) bij voelt, of niet. Ga niet ieder ander mens daartoe verplichten. Ik zie regelmatig mensen roepen om het te verplichten, maar lopen vervolgens zelf over de koppen in de supermarkt zonder mondkapje. Hoe scheef wil je het hebben?
Ik ben volledig voor maatregelen nemen. Op sommige vlakken mag het inderdaad iets duidelijker en/of strikter. Maar het nut van het mondkapje is alleszins bewezen. Er zijn netzoveel voors, als tegens. Voor elke voor is een tegen en vice versa.
We vieren dit jaar 75 jaar vrijheid, maar er is dit jaar een groep die duidelijk niet doorheeft wat dat 'vrijheid' betekent.
Geen idee waar je nu op doelt maar in Bulgarije testte de afgelopen 24u 6% positief. Toch ook geen topscore of wel?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:12 schreef Dven het volgende:
Verder wel mee eens dat op vakantie gaan voor Nederlanders dit najaar geen optie zou moeten zijn. Nergens voor nodig om de nog pure gebieden te besmetten
Het echte probleem is ventilatie; wanneer je dat niet goed regelt, dan is een mondkapje een lapmiddel. En voor structurele actie, zoals ventilatie, hoeven we geen heftige wetten door te voeren.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:14 schreef Slobeend het volgende:
[..]
En staan leraren onbeschermd voor de klas.
En dat zijn waarschijnlijk de mensen die als ze een boete krijgen of worden aangesproken op het niet (correct) dragen van hun verplichte mondkapje, gelijk een grote bek opzetten tegen een handhaver.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:14 schreef iBenny het volgende:
Doe een mondkapje op als je je daar veilig(er) bij voelt, of niet. Ga niet ieder ander mens daartoe verplichten. Ik zie regelmatig mensen roepen om het te verplichten, maar lopen vervolgens zelf over de koppen in de supermarkt zonder mondkapje. Hoe scheef wil je het hebben?
Maar ja, dat is allemaal moeilijk. Ze gaan liever voor een makkelijke schijnoplossing, om zich vervolgens op de borst te kloppen over hoe daadkrachtig ze het kabinet hebben overtuigd om een mondkapjesplicht op te tuigen.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het voelt ondertussen alsof deze discussie bedoelt is om af te leiden van de echte issues, beetje als een goochelaar. Het zou moeten gaan over dat we morgen op 1350 IC-bedden zouden moeten zitten en volgende maand 1700, maar die is er niet. Over de testcapaciteit die niet op orde is en hoe dat opgelost wordt. Over het 'klaar hebben' als het nodig is van de nood-IC opvang locaties zoals Ahoy, weet ik 't wat meer.
Niet om het persoonlijk te maken, maar... Lees mijn post nog eens. En denk dan nog eens na over wat je zegt.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:18 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Niet medische mondkapjes werken alleen als iedereen ze draagt, omdat ze vooral de ander beschermen.
Maar ik heb eigenlijk nog niemand over die ventilatie gehoord. Jij wel?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:18 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het echte probleem is ventilatie; wanneer je dat niet goed regelt, dan is een mondkapje een lapmiddel. En voor structurele actie, zoals ventilatie, hoeven we geen heftige wetten door te voeren.
Dat is ook het zotte. soebatten over een schijnmaatregel terwijl je vol op moeten gaan inzetten dat mensen zelf kunnen gaan testen, mijn part met een lage betrouwbaarheid van 85%. De rest kan met meer zekerheid naar de GGD. veder maak het mogelijk dat mensen met minimale consequenties zelf hun quarantaine kunnen doen (betaal ze desnoods voor hun "verloren" tijd voor het vaderland).quote:Op woensdag 30 september 2020 13:13 schreef _serial_ het volgende:
Dit is niet waar.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:18 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het echte probleem is ventilatie; wanneer je dat niet goed regelt, dan is een mondkapje een lapmiddel. En voor structurele actie, zoals ventilatie, hoeven we geen heftige wetten door te voeren.
Afhankelijk van de tabel.quote:
In China is in het begin van de pandemie bijna een hele flat besmet geraakt door verkeerde ventilatie ( wat verspreiding van virussen betreft)quote:
Ok. En de andere miljoenen besmettingen, hoe verklaar je die?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:24 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
In China is in het begin van de pandemie bijna een hele flat besmet geraakt door verkeerde ventilatie ( wat verspreiding van virussen betreft)
Staat in dit topic, maar is wel eventjes zoeken.
Doel je dan weer op die ene persoon die een andere besmet heeft in de lift en vervolgens via allerlei huisfeesten een cluster van tientallen mensen startte?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:24 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
In China is in het begin van de pandemie bijna een hele flat besmet geraakt door verkeerde ventilatie ( wat verspreiding van virussen betreft)
Gewoon uit nieuwsgierigheid... Het is een flat. Hoe weten we zeker dat het door de ventilatie komt? Niet bijvoorbeeld doordat iemand lekker heeft lopen hoesten en niezen in de lift of z'n handen niet heeft gewassen en de voordeur van de flat heeft aangeraakt, voordat tig anderen dat deden.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:24 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Goh, waarom zet men in Duitsland daar wel op in? Ga je ontkennen dat aerosolen het probleem zijn?quote:
dat is vooral wanneer er geen andere regels gelden.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:18 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Niet medische mondkapjes werken alleen als iedereen ze draagt, omdat ze vooral de ander beschermen.
Te moeilijk, staat ook niet in het Hammer-Dance model dat nu ommarmt wordt als doel.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:22 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Maar ik heb eigenlijk nog niemand over die ventilatie gehoord. Jij wel?
Ja en ik niet alleen.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:27 schreef drexciya het volgende:
[..]
Goh, waarom zet men in Duitsland daar wel op in? Ga je ontkennen dat aerosolen het probleem zijn?
Ik denk dat je niemand tegen de schenen van persoonlijke vrijheden schopt wanneer de ventilatie flink wordt verbeterd. Dit is letterlijk een baat het niet, schaadt het - buiten kosten - zeker niet.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:27 schreef iBenny het volgende:
[..]
Gewoon uit nieuwsgierigheid... Het is een flat. Hoe weten we zeker dat het door de ventilatie komt? Niet bijvoorbeeld doordat iemand lekker heeft lopen hoesten en niezen in de lift of z'n handen niet heeft gewassen en de voordeur van de flat heeft aangeraakt, voordat tig anderen dat deden.
Er wonen honderden mensen onder 1 dak. Er kunnen zoveel redenen zijn.
Het probleem? Dat lijkt mij sterk. Onderdeel ervan mogelijk wel, ja.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:27 schreef drexciya het volgende:
[..]
Goh, waarom zet men in Duitsland daar wel op in? Ga je ontkennen dat aerosolen het probleem zijn?
Dit was ook wel rijkelijk overdreven. Bovendien gaat het uit van perfecte compliance van de overige maatregelen. De vraag is wat je dan doet: mondkapjes ('want ze houden zich toch niet aan de maatregelen') of geen mondkapjes ('want anders gaan nog minder mensen zich aan de maatregelen houden').quote:Op woensdag 30 september 2020 13:30 schreef Vallon het volgende:
Van Dissel ik vat samen: "Per/week bepaart het op de huidige regels & situatie; 1 besmettingsgeval per 200.000 mensen".
Dat is sowieso het ding: er is niet een oorzaak van besmetting en er is ook niet een maatregel die het verschil maakt.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het probleem? Dat lijkt mij sterk. Onderdeel ervan mogelijk wel, ja.
Ben ik nou de enige die 'en het gebruik van een corona-app' opvat als 'verplicht het gebruik van de corona-app'?quote:Hij vindt dat er gezocht moet worden naar een pakket aan "slimme maatregelen, die veel potentieel hebben, relatief weinig kosten en vrijwel zeker weinig nadelen hebben. Hij noemt bijvoorbeeld het dragen van een mond- en neuskapje, goed ventileren en het gebruik van een corona-app.
Dit is een hele vage uitspraak. Kun je dit kwantificeren voordat ik erop reageer?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:27 schreef drexciya het volgende:
[..]
Goh, waarom zet men in Duitsland daar wel op in?
Als jij met aerosolen bedoelt datgene waar Maurice de Hond telkens naar verwijst, dan ontken ik dat lachend ja.quote:Ga je ontkennen dat aerosolen het probleem zijn?
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-is-te-laat-a4014166quote:Kritische wetenschappers in de Kamer: kabinet was en is te laat
Het kabinet was te laat met ingrijpen bij de tweede golf en neemt nog altijd te weinig maatregelen om de corona-uitbraak snel af te remmen. Daarvoor waarschuwden kritische wetenschappers woensdagochtend in de Tweede Kamer. Snelheid is geboden, stelde Wim Schellekens, voormalig hoofdinspecteur van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. ,,We zijn in deze epidemiebestrijding continu te laat, omdat we pas maatregelen nemen als de burger ziet dat het uit de hand loopt."
Schellekens is een van de initiatiefnemers van het Red Team, een collectief van gezondheidswetenschappers en andere deskundigen dat zich heeft opgeworpen als tegenhanger van het Outbreak Management Team (OMT) dat het kabinet officieel van medisch advies voorziet over de corona-aanpak. OMT-voorzitter Jaap van Dissel spreekt wekelijks met de Tweede Kamer.
Het Red Team, vertegenwoordigd door Schellekens en wiskundige Bert Slagter, was woensdag voor het eerst te gast, voorafgaand aan een Kamerdebat over de coronastrategie. Eerder voelde de coalitie nog weinig voor zo'n gesprek, maar ook daar was de belangstelling nu groot.
,,Wat hebben we in vredesnaam... wat is er misgegaan?" zei Tweede Kamerlid Joba van den Berg (CDA) onthutst. Volgens Schellekens en Slagter heeft Nederland aan het begin van de zomer kansen laten liggen om een heropleving van het virus in te dammen. Ze verwezen, net als Van Dissel een dag eerder had gedaan, veelvuldig naar de strategie van The Hammer and the Dance: die voorschrijft dat het virus eerst rigoureus, als met een botte hamerslag, moet worden teruggedrongen, waarna kleinschalige, fijnmazige maatregelen ervoor moeten zorgen dat een nieuwe golf wordt voorkomen.
Die hamerslag was bij de eerste golf geslaagd, zei Slagter. Begin juli was het aantal besmettingen geminimaliseerd en stond Nederland er beter voor dan Duitsland. Daarna ging het mis: eind juli was het aantal besmettingen in Amsterdam en Rotterdam alweer fors opgelopen. Daarna volgden andere regio's. Dat leidde tot voor kort niet tot aangescherpte maatregelen. ,,Onze dance, moeten wij constateren, is niet succesvol."
Lees ook: Lees meer over het Red Team: Woord van het RIVM is niet meer heilig in Den Haag
Nu de tweede golf begonnen is, redeneerden de twee Red Team-leden, moet het kabinet twee dingen doen. Eerst is een nieuwe ,,kordate klap" nodig, zei Slagter, ,,zodat je in het gebied komt waar je weer kunt gaan indammen". De huidige doelstelling van het kabinet - terug naar een reproductiegetal van 0,9 - is volgens het Red Team niet ambitieus genoeg om het aantal besmettingen snel terug te dringen.
Daarna is het volgens de wetenschappers van belang om maatregelen op te stellen die automatisch ingaan als bepaalde signaalwaarden op het coronadashboard worden overschreden. Nu wacht het kabinet na zulke overschrijdingen vaak te lang voordat het nieuwe maatregelen treft, aldus Slagter. ,,Een dans betekent niet dat je elke week weer moet reageren op je danspartner, maar dat je van tevoren de choreografie uitschrijft."
Een deel van de Tweede Kamer vroeg zich af of een mondkapjesplicht kon bijdragen aan de aanpak van het virus. Dat was geen heilige graal, benadrukten de Red Team-leden, maar kon zeker helpen. Schellekens: ,,De signaalwaarde daarvan is zo groot en de toegevoegde waarde is aangetoond. Laten we die gewoon toevoegen."
Net als die avondklok, kantines sluiten, winkelkarren ontsmetten, is enkel voor het beeld "we doen wat".quote:Op woensdag 30 september 2020 13:30 schreef Vallon het volgende:
[..]
dat is vooral wanneer er geen andere regels gelden.
Het is ronduit kinderachtige desinformatie niet duidelijk te maken dat het bij afstandhouden en thuisblijven bij symptomen, geen reet uitmaakt of ieder een mondkapje draagt.
Van Dissel ik vat samen: "Per/week bepaart het op de huidige regels & situatie; 1 besmettingsgeval per 200.000 mensen".
Dat is 85 besmettingen per week waarbij een besmetting bij lange na niet eindig op de IC. Dat is dus letterlijk margewerk. Hiervoor dan heel Nederland achter een kapje dwingen is zottigheid.
Je moet je verstand gebruiken dat het totale waanzin is om daarvoor 17 miljoen mensen, waarvan zelfs 3 miljoen kinderen worden uitgezonderd, aan een kapje te helpen.
Oh ja, dat klopt. Mee eens. Maar dat zegt nog weinig over hoe dat allemaal is besmetquote:Op woensdag 30 september 2020 13:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik denk dat je niemand tegen de schenen van persoonlijke vrijheden schopt wanneer de ventilatie flink wordt verbeterd. Dit is letterlijk een baat het niet, schaadt het - buiten kosten - zeker niet.
Als het helpt is dit het zeker (ook) wel.
Die strenge regels bij amateursportclubs vind ik wel echt kut. Dan nog liever mondkapjes.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:40 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Net als die avondklok, kantines sluiten, winkelkarren ontsmetten, is enkel voor het beeld "we doen wat".
Als iedereen met mondkappen rondloopt ziet het er ernstig uit, in het begin dan. Je kan letterlijk zien dat men wat doet, boeiend dat het 0 zin heeft.
Hier in Zwitserland ben ik na een maand alweer zo gewend dat ik niet anders ken. Kap op, broodje bestellen, kap af opeten, na de plee kap op, koffie drinken kap af.
In de bouwmarkt hebben de medewerkers een kap met het logo van het bedrijf op hun smoel, gratis reclame. Tel uit je winst.
Ik in ieder geval niet.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:36 schreef Scrummie het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)elijk-ingrijpen.html
[..]
Ben ik nou de enige die 'en het gebruik van een corona-app' opvat als 'verplicht het gebruik van de corona-app'?
Mondkapjes zijn een politiek (gedrags)instrument, ik hoop echt dat dit zo wordt gezien en we niet hoeven te spreken over enige serieuze onderbouwing.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:35 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dit was ook wel rijkelijk overdreven. Bovendien gaat het uit van perfecte compliance van de overige maatregelen. De vraag is wat je dan doet: mondkapjes ('want ze houden zich toch niet aan de maatregelen') of geen mondkapjes ('want anders gaan nog minder mensen zich aan de maatregelen houden').
Staan we hier straks in de benzinepomp om de hoek: max 4 klanten binnen, 1,5 meter uit elkaar, 1-richtingsverkeer in/uitgaan, shopmedewerker achter een glazen wand en dan nog een mondkapje. Wat een poppenkastquote:Op woensdag 30 september 2020 13:40 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Net als die avondklok, kantines sluiten, winkelkarren ontsmetten, is enkel voor het beeld "we doen wat".
Als iedereen met mondkappen rondloopt ziet het er ernstig uit, in het begin dan. Je kan letterlijk zien dat men wat doet, boeiend dat het 0 zin heeft.
Hier in Zwitserland ben ik na een maand alweer zo gewend dat ik niet anders ken. Kap op, broodje bestellen, kap af opeten, na de plee kap op, koffie drinken kap af.
In de bouwmarkt hebben de medewerkers een kap met het logo van het bedrijf op hun smoel, gratis reclame. Tel uit je winst.
Ik zie niet veel meer dan de afgelopen weken al langsgekomen is.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:45 schreef Jaeger85 het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ziek-corona-covid-19
Goed toch juist? Beter dan elkaar schaapachtig aankijken en je afvragen waarom het aantal besmettingen maar blijft stijgen.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:48 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Staan we hier straks in de benzinepomp om de hoek: max 4 klanten binnen, 1,5 meter uit elkaar, 1-richtingsverkeer in/uitgaan, shopmedewerker achter een glazen wand en dan nog een mondkapje. Wat een poppenkast
Azarkan is een slechte act.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:47 schreef Gretzl het volgende:
Alleen met containment krijgen we corona onder controle, beste Azarkan
Tuurlijk niet, dit is gewoon overkill.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Goed toch juist? Beter dan elkaar schaapachtig aankijken en je afvragen waarom het aantal besmettingen maar blijft stijgen.
Dan doe jij je gehoorapparaat maar in.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:49 schreef Jed1Gam het volgende:
Met die mondkappen versta je elkaar ook vaak slechter dus ga je automatisch dichter bij elkaar staan.
Langer dan 3 weken klachten heet hier al 'langdurige' klachten.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:45 schreef Jaeger85 het volgende:
Helaas nog altijd tienduizenden mensen te veelquote:Op woensdag 30 september 2020 13:45 schreef Jaeger85 het volgende:
Jep vertel dat maar bij de risicogroep oudjes.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:50 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan doe jij je gehoorapparaat maar in.
Ben vooral geïnteresseerd naar het aantal mensen met chronische klachten ipv langdurige. Daar zijn nog nauwelijks statistieken van.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:51 schreef galantis het volgende:
[..]
Langer dan 3 weken klachten heet hier al 'langdurige' klachten.
Ik vind die cijfers van de huisartsenpraktijk een stuk representatiever. Dat zou dan iets van 2.5% zijn.
Die sluiten we gewoon tot minstens 1 januari op toch?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:52 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Jep vertel dat maar bij de risicogroep oudjes.
Oja was ik vergeten.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:53 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Die sluiten we gewoon tot minstens 1 januari op toch?
Niet te vergeten dat de non-verbale communicatie, gillend achteruit rent.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:49 schreef Jed1Gam het volgende:
Met die mondkappen versta je elkaar ook vaak slechter dus ga je automatisch dichter bij elkaar staan.
Hoe is het eigenlijk met Bruins?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:55 schreef Gretzl het volgende:
Krol pleit voor het aftreden van Hugo de Jonge. Heel goed, ben ik ook al maanden voor. Zelfs Bruno Bruins had het waarschijnlijk beter gedaan als coronaminister
Dit frame klopt gewoon hoor. De crux zit 'm in het woordje "vooral".quote:Op woensdag 30 september 2020 13:51 schreef Gretzl het volgende:
Jammer dat het (niet-geheel kloppende) frame dat COVID-19 vooral ouderen en mensen met onderliggende klachten treft nog steeds wordt gepredikt in Nederland.
Wat wanneer op gegeven moment blijkt dat geen enkele maatregel ook maar van enige invloed is op het aantal positieve testen?quote:
Ik snap je adrem gezegde maar je snapt hopelijk dat je dit niet serieus kan stellen.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:50 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan doe jij je gehoorapparaat maar in.
Exact.quote:'De experts van het C19 Red Team bevestigden vanochtend in de Tweede Kamer dat minister Hugo de Jonge álle signalen van de aanstormende tweede golf mistte.'
niet geheel is dus voor 95%?quote:Op woensdag 30 september 2020 13:51 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Helaas nog altijd tienduizenden mensen te veel![]()
Jammer dat het (niet-geheel kloppende) frame dat COVID-19 vooral ouderen en mensen met onderliggende klachten treft nog steeds wordt gepredikt in Nederland. Soms zou je wensen dat de schadelijke impact van corona op het menselijke lichaam nog wat duidelijker was, zodat er meer urgentiebesef was geweest bij het kabinet om direct voor indammen te kiezen.
Dit is vrijwel de kern van iedere samenleving, maar oké.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:57 schreef Vallon het volgende:
Dat een ander zich maar moet aanpassen omdat iemand dat dan beter uitkomt.
Er zijn mondkapjes ontwikkeld met een doorzichtig voorkomen, zodat liplezen nog steeds kan.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
Niet te vergeten dat de non-verbale communicatie, gillend achteruit rent.
Zelfs doven ondervinden flink nadeel wat buiten Irma op een schavot zetten, kennelijk ineens niet van belang is voor de deugers.
Sommigen vinden dat (mondkapje) weer fijn omdat men dan niet meer kan zien wat iemand non-verbaal mimiceert.
Nee, dat denk ik niet.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:56 schreef Za het volgende:
[..]
Wat wanneer op gegeven moment blijkt dat geen enkele maatregel ook maar van enige invloed is op het aantal positieve testen?
Denk jij dat er een kans bestaat dat we over een à twee maanden misschien tot deze conclusie komen?
Die is inmiddels interim-directeur van de HTMquote:Op woensdag 30 september 2020 13:55 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Hoe is het eigenlijk met Bruins?
Zal er de volgende keer wel /s achter zetten.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:57 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik snap je adrem gezegde maar je snapt hopelijk dat je dit niet serieus kan stellen.
Dat een ander zich maar moet aanpassen omdat iemand dat dan beter uitkomt.
Ik ben vooral benieuwd of ze in de wirwar van maatregelen nog een keer gaan evalueren wat nu effectief is en wat niet.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:02 schreef DireStraits7 het volgende:
Die mondkapjesplicht gaat er komen dus. Vraag is of het een besluit à la de scholen sluiten wordt.
Ik denk dat het wel mee zal vallen.
Nee, het gaat er nu vooral om dat er iets gedaan wordt, want waarom zou je daar tegen zijn, het kan geen kwaad toch?quote:Op woensdag 30 september 2020 14:04 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik ben vooral benieuwd of ze in de wirwar van maatregelen nog een keer gaan evalueren wat nu effectief is en wat niet.
Maar ik vrees het ergste.
Vooral hun eigen punten van falen verbloemen door weer 'daadkracht' te tonen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nee, het gaat er nu vooral om dat er iets gedaan wordt, want waarom zou je daar tegen zijn, het kan geen kwaad toch?
Was in Duitsland onlangs en daar is het al heel lang. Na 1 dag ben je er zo aan gewend dat het niet meer boeit.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:06 schreef Questular het volgende:
Mondkapjesplicht zou ik serieus ruk vinden.
Als je het over buiten proportionele maatregelen praat is dat er zeker een ja.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:06 schreef Questular het volgende:
Beter laat dan nooit toch? Ik had ook liever gehad dat ze in maart al mondkapjes hadden verplicht, zoals Zuid-Korea. Die zijn nu vrijwel van het virus af en kunnen gewoon door met het leven. Hebben niet eens een complete landelijke lockdown gehad. (allleen in de stad waar het zo uit de hand liep)quote:Op woensdag 30 september 2020 14:08 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Vooral hun eigen punten van falen verbloemen door weer 'daadkracht' te tonen.
Generalistisch tegeltjeskul om een behoefte aan onderdrukking te verhullen.quote:Op woensdag 30 september 2020 13:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dit is vrijwel de kern van iedere samenleving, maar oké.
Dat ligt niet aan de mondkapjes.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Beter laat dan nooit toch? Ik had ook liever gehad dat ze in maart al mondkapjes hadden verplicht, zoals Zuid-Korea. Die zijn nu vrijwel van het virus af en kunnen gewoon door met het leven.
Mondkapjes moeten vooral juist gedragen worden; dan kan het een toegevoegde waarde hebben wellicht. Probleem is alleen dat er aardig wat mensen zijn die denken dat ze met mondkapje opeens weer binnen die 1,5 meter mogen komen. Of hun kapje verkeerd dragen/er aan frunniken en dan zonder reiniging gewoon andere dingen aanraken bv.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nee, het gaat er nu vooral om dat er iets gedaan wordt, want waarom zou je daar tegen zijn, het kan geen kwaad toch?
Op het moment dat er duidelijke tegenstellingen zijn, dan moet je de discussie dus voor eens en voor altijd stoppen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:10 schreef Vallon het volgende:
[..]
Generalistisch tegeltjeskul om een behoefte aan onderdrukking te verhullen.
Degene die een regel wil stelt moet die rechtvaardigen zonder daarbij groepen bewust weg te zetten.
Maar goed, het zijn tegenstellingen die zich op een totaal verschillend doel afspelen en niet te verenigen zijn.
1) Voorstanders die mondkapjes willen omdat zij dat willen, ongeacht de reden en wie het last bezorgt.
2) Tegenstanders die niet overtuigd zijn dat mondkapjes helpt in & bij de aanpak.
Over generalistische kul gesproken...quote:Op woensdag 30 september 2020 14:10 schreef Vallon het volgende:
1) Voorstanders die mondkapjes willen omdat zij dat willen, ongeacht de reden en wie het last bezorgt.
Een maatregel die in bijna elk Europees land al geldt en deels in Nederland vind ik niet buitenproportioneel. Daarnaast ben je er binnen een dag al aan gewend.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:10 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Als je het over buiten proportionele maatregelen praat is dat er zeker een ja.
Zorg liever dat je bepaalde randzaken snel op orde krijgt.
Niet alleen natuurlijk. maar de overheid heeft daar direct gratis mondkapjes verstrekt aan elke burger. Samen met ontsmetten van drukke plekken en afstand houden. Maar cafe's gingen niet dicht, etc.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:10 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dat ligt niet aan de mondkapjes.
Zuid-Korea ligt geografisch totaal anders dan Nederland, dat helpt met het buiten de deur houden van het coronavirus.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Beter laat dan nooit toch? Ik had ook liever gehad dat ze in maart al mondkapjes hadden verplicht, zoals Zuid-Korea. Die zijn nu vrijwel van het virus af en kunnen gewoon door met het leven. Hebben niet eens een complete landelijke lockdown gehad. (allleen in de stad waar het zo uit de hand liep)
Das zeker waar. Maar het ging wel flink rond en toch is het snel de kop in gedrukt. Maar de mentaliteit van mensen is natuurlijk ook anders daar.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:13 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zuid-Korea ligt geografisch totaal anders dan Nederland, dat helpt met het buiten de deur houden van het coronavirus.
Ik ook. Het zorgt er straks alleen maar voor dat mensen minder afstand houden, want ze hebben toch een mondkapje op.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:06 schreef Questular het volgende:
Ik denk dat de compliance in Zuid-Korea een stuk hoger is dan hier. Ze hebben daar al vaker ervaringen gehad met pandemieën en hebben dus zowel een goede infrastructuur als een bevolking die weet hoe ze zich moet gedragen i.c.m. die infrastructuur.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Beter laat dan nooit toch? Ik had ook liever gehad dat ze in maart al mondkapjes hadden verplicht, zoals Zuid-Korea. Die zijn nu vrijwel van het virus af en kunnen gewoon door met het leven. Hebben niet eens een complete landelijke lockdown gehad. (allleen in de stad waar het zo uit de hand liep)
In heel Spanje is een mondkapjesplicht sinds half juli, ook lokale lockdowns bv in de regio Madrid al 12 dagen, en het aantal positieve testen loopt nog steeds op, percentage positief getest daar 20%.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Was in Duitsland onlangs en daar is het al heel lang. Na 1 dag ben je er zo aan gewend dat het niet meer boeit.
Met die logica kun je alle maatregelen wel afschaffen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:11 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Op het moment dat er duidelijke tegenstellingen zijn, dan moet je de discussie dus voor eens en voor altijd stoppen.
In Italië is al heel lang een mondkapjesplicht. Die doen het nu met Duitsland het beste in Europa.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:15 schreef Za het volgende:
[..]
In heel Spanje is een mondkapjesplicht sinds half juli, ook lokale lockdowns bv in de regio Madrid al 12 dagen, en het aantal positieve testen loopt nog steeds op, percentage positief getest daar 20%.
Ben benieuwd naar studies die aantonen of mensen juist voorzichtiger zijn met mondkapje of niet. Denk dat mensen in het begin voorzichtiger zijn maar daarna er meer aan wennen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:14 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Ik ook. Het zorgt er straks alleen maar voor dat mensen minder afstand houden, want ze hebben toch een mondkapje op.
Dat is waar.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:16 schreef Jaeger85 het volgende:
In Italië is al heel lang een mondkapjesplicht. Die doen het nu met Duitsland het beste in Europa.
Is dat wel zo? Er zijn ook studies namelijk die het tegendeel aantonen.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:14 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Ik ook. Het zorgt er straks alleen maar voor dat mensen minder afstand houden, want ze hebben toch een mondkapje op.
Suc6 dat is nog verder van een totaal-niet-niet-nergens-medisch werkend. In Frankrijk zie je zelfs plastic gevallen die transparant afdekken om daarmee te voldoen aan de wet (om de wet).quote:Op woensdag 30 september 2020 13:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn mondkapjes ontwikkeld met een doorzichtig voorkomen, zodat liplezen nog steeds kan.
Das ook weer waar. Je moet eigenlijk ook een pamflet sturen naar mensen hoe je ze moet gebruiken. Of TV spotjes.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:17 schreef Steven_Stil het volgende:
Mondkapjes goed gebruiken doet bijna niemand, is ook aardig prijzig.
In Zweden houden ze zich goed aan de afstandsregels.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:18 schreef Za het volgende:
[..]
Dat is waar.
In Zweden doen ze het weer een stuk beter dan in Italië geheel zonder mondkapjes.
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar.quote:Op woensdag 30 september 2020 14:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Ben benieuwd naar studies die aantonen of mensen juist voorzichtiger zijn met mondkapje of niet. Denk dat mensen in het begin voorzichtiger zijn maar daarna er meer aan wennen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |