Grappig dat elders een andere quote staat:quote:Op dinsdag 15 september 2020 10:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is een quote van Gommers:
"We zijn nog aan het onderzoeken hoe het komt dat mensen de IC sneller kunnen verlaten", zegt Gommers. "Maar als je ervan uit gaat dat het om een vergelijkbare groep patinten gaat, dan denk ik dat een belangrijk deel is toe te schrijven aan de verbeterde behandeling."
quote:,,We hadden daar langzaamaan wel mee naar buiten willen komen’’, vertelt Gommers desgevraagd, ,,maar we zijn nog aan het onderzoeken hoe dat precies komt.’’ Zo wil hij nog precies in beeld krijgen of de mensen die nu op de ic's terecht komen vergelijkbaar zijn met die tijdens de eerste golf. ,,Het kan zijn dat in maart en april meer mensen met onderliggende ziektes terecht kwamen en de patinten van nu minder ziek zijn.’’
Gommers mag onderzoeken wat hij wil, maar de NOS heeft het over een daling van 22 naar 8. Dat is niet juist. Er zijn sowieso maar 124 patienten op de IC opgenomen in juli/augustus. De NOS kijkt naar: gemiddelde IC behandelduur van patienten die zijn ontslagen naar verpleegafdeling of ziekenhuis. De ligduur hiervan was in juli/augustus van deze groep 7.9. In maart/april was dit 22.1.quote:Op dinsdag 15 september 2020 10:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is een quote van Gommers:
"We zijn nog aan het onderzoeken hoe het komt dat mensen de IC sneller kunnen verlaten", zegt Gommers. "Maar als je ervan uit gaat dat het om een vergelijkbare groep patinten gaat, dan denk ik dat een belangrijk deel is toe te schrijven aan de verbeterde behandeling."
Dat staat er toch ook gewoon?quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:02 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Gommers mag onderzoeken wat hij wil, maar de NOS heeft het over een daling van 22 naar 8. Dat is niet juist. Er zijn sowieso maar 124 patienten op de IC opgenomen in juli/augustus. De NOS kijkt naar: gemiddelde IC behandelduur van patienten die zijn ontslagen naar verpleegafdeling of ziekenhuis. De ligduur hiervan was in juli/augustus van deze groep 7.9. In maart/april was dit 22.1.
Echter zijn alle patienten die nog zijn opgenomen op de IC in een eigen groep gezet. Deze komen pas in een ander bakje als ze zijn ontslagen of zijn overleden. Van de 124 patienten liggen nog 25 patienten op de IC. Deze hebben allemaal een lange ligduur en worden dus volledig uitgesloten.
Uiteindelijk komt een groot deel dus ook nog in het bakje 'patienten die ontslagen zijn'. En dus zal die 7.9 nog omhoog schieten.
Toegegeven, de gemiddelde persoon zal er niet over vallen, maar toch... En de conclusie blijft vooralsnog gewoon staan: zelfs als de overige 25 er 40 dagen blijven liggen heb je nog steeds een forse reductie.quote:Daarbij moet worden aangetekend dat de cijfers over juli en augustus nog iets hoger kunnen liggen, omdat een aantal van die patinten nog op de IC lag toen het rapport werd geschreven.
Schandalige vergelijking die helemaal nergens op slaat. Er zijn juist extreem veel ontwikkelingen geweest in de afgelopen decennia om de veiligheid van auto's te vergroten en dus de impact bij een onverhoopt ongeval te verkleinen. Nog los van alle andere maatregelen die genomen zijn om de verkeersveiligheid te vergroten. Ik weet alles van verkeer(sveiligheid), dus vraag maar raak.quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:00 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
[..]
https://www.flaironline.n(...)erlamd-auto-ongeluk/
De overheid doet ook te weinig om het aantal auto-ongelukken in te dammen? Al die auto's mogen gewoon weer iedere dag de weg op...
Kan Mike Ryan van de WHO je wellicht meer overtuigen over de zorgen rondom de schade die COVID-19 aangericht bij gezonde mensen die de infectie wel overleven?quote:
Ja, dat staat er. Maar dat is niet hoe de conclusies worden getrokken. Ze weten het nu gewoon nog niet. Of anders moet je bij beide groepen de langliggers uitsluiten. Nu maak je een vergelijking die nergens op slaat.quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:07 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat staat er toch ook gewoon?
[..]
Toegegeven, de gemiddelde persoon zal er niet over vallen, maar toch... En de conclusie blijft vooralsnog gewoon staan: zelfs als de overige 25 er 40 dagen blijven liggen heb je nog steeds een forse reductie.
Veiligheidsgordel is bewezen effectief. Op jouw bewijs wachten we nog steeds.quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:08 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Schandalige vergelijking die helemaal nergens op slaat. Er zijn juist extreem veel ontwikkelingen geweest in de afgelopen decennia om de veiligheid van auto's te vergroten en dus de impact bij een onverhoopt ongeval te verkleinen. Nog los van alle andere maatregelen die genomen zijn om de verkeersveiligheid te vergroten. Ik weet alles van verkeer(sveiligheid), dus vraag maar raak.
En misschien voor jou nog wel interessant om even door te lezen![]()
[ twitter ]
Omdat de zogeheten lockdown niet het wondermiddel om in te dammen. BCO en grootschalig zijn d middelen om onnodige verspreiding n onnodige lockdowns te voorkomen. Als je in een vroegtijdig stadium ingrijpt, de juiste preventieve maatregelen neemt (zoals Taiwan al in januari deed) dan voorkom je dat het virus berhaupt voet aan de grond krijgt.quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:00 schreef zoost het volgende:
[..]
Dat is moeilijk te geloven omdat je in NL ziet hoe lastig BCO is in te richten, grootschalig testen is in te richten, hoe lastig het is om cijfers te vergelijken / rapporteren (met Corona / aan Corona) (zie verschil tussen BE en NL). Dat landen in Europa allerlei varianten van lock-down hebben geprobeerd, maar dat de Chinese statistieken niet gehaald worden. RaRa hoe kan dat.
Dit valt bij jou toch in de categorie 'dit is zo vanzelfsprekend dat het niet iets is om je over op de borst te kloppen'? Desondanks vallen er nog genoeg verkeersslachtoffers. En als verkeerskundige weet je dan ook dat het aantal slachtoffers toeneemt (R0 > 1 zeg maar...).quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:08 schreef Gretzl het volgende:
Er zijn juist extreem veel ontwikkelingen geweest in de afgelopen decennia om de veiligheid van auto's te vergroten en dus de impact bij een onverhoopt ongeval te verkleinen.
De zorgen deel ik.quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:09 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Kan Mike Ryan van de WHO je wellicht meer overtuigen over de zorgen rondom de schade die COVID-19 aangericht bij gezonde mensen die de infectie wel overleven?![]()
[ twitter ]
Hierin zijn we het met elkaar eens. Maar hoe graag jij het soms misschien ook wil geloven, ik pleit helemaal niet voor draconische maatregelen. Ik ben een groot pleitbezorger van een duurzaam, effectief en slim test- en isoleerbeleid dat zo min mogelijk impact heeft op het leven van de normale man. Ik wil juist dat de Nederlandse regering er alles, maar dan ook alles aan zou doen om te voorkomen dat drastische maatregelen opnieuw nodig. Tot nu toe ben ik daar helaas een beetje sceptisch over, gezien de stijging die vanaf half juli is begonnen nog steeds geen halt is toe geroepen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:12 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het punt is gewoon dat je vooralsnog alleen maar met anekdotisch bewijs komt die je in het licht moet zien van een veel groter netwerk. En dat (schrijnende) individuele gevallen niet per se een reden zijn voor draconische maatregelen.
Natuurlijk, maar zoals eerder aangegeven is mijn ideaal van containment er juist op gericht op eventuele ongewenste neveneffecten ook zoveel mogelijk te vermijdenquote:Op dinsdag 15 september 2020 11:13 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De zorgen deel ik.
En hopelijk deel jij ook mijn zorgen over de langetermijneffecten van andere ongewenste neveneffecten wanneer je extra maatregelen gaat nemen.
Dan moet je je misschien niet zo uitspreken als voorstander van wat de containment.nu-groep voorstaat.quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:15 schreef Gretzl het volgende:
Maar hoe graag jij het soms misschien ook wil geloven, ik pleit helemaal niet voor draconische maatregelen.
Maar net hoe je een 'stijging' definieert. Als ik een punt in het voorjaar pak is er nog steeds sprake van een daling. Als je inderdaad een referentiepunt neemt met de allerlaagste aantallen besmettingen dan is er praktisch ltijd sprake van een stijging. Maar goed, in 2 maanden tijd zet het nog totaal geen zoden aan de dijk. Maak het nu niet groter dan het is.quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:15 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Hierin zijn we het met elkaar eens. Maar hoe graag jij het soms misschien ook wil geloven, ik pleit helemaal niet voor draconische maatregelen. Ik ben een groot pleitbezorger van een duurzaam, effectief en slim test- en isoleerbeleid dat zo min mogelijk impact heeft op het leven van de normale man. Ik wil juist dat de Nederlandse regering er alles, maar dan ook alles aan zou doen om te voorkomen dat drastische maatregelen opnieuw nodig. Tot nu toe ben ik daar helaas een beetje sceptisch over, gezien de stijging die vanaf half juli is begonnen nog steeds geen halt is toe geroepen.
[..]
Natuurlijk, maar zoals eerder aangegeven is mijn ideaal van containment er juist op gericht op eventuele ongewenste neveneffecten ook zoveel mogelijk te vermijden![]()
CN pleit enkel voor zware maatregelen op regionaal niveau als de verspreiding onbeheersbaar is geworden. Dat is het laatste redmiddel als een land er niet in is geslaagd om met slimme indammingsmaatregelen de curve opnieuw te pletten. In het gedachtegoed van de de containmentstrategie is het juist ontzettend belangrijk dat landen tijdig gepaste maatregelen nemen, die relatief beperkte impact hebben op het leven van de bevolking. Daarom voorkom je dat je te laat in de smiezen krijgt dat het weer helemaal misgaat en dat je bij het stadium geraakt waarbij er niets anders op zit om het openbare leven weer voor een substantieel deel plat te leggen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:16 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dan moet je je misschien niet zo uitspreken als voorstander van wat de containment.nu-groep voorstaat.
quote:"Het zou wel heel erg zijn als die beelden uit Itali, of die vollopende IC’s, ons weer in beweging zou gaan brengen."
quote:"Exponentile groei is een verraderlijk ding. Dus met een R-factor die lang boven de 1 zit, neemt het hand over hand toe en hebben we eigenlijk pas te laat door hoe snel het eigenlijk aan het toenemen is."
Scholen gaan al op half rooster als er berhaupt n besmetting is geweest in de afgelopen week:quote:CN pleit enkel voor zware maatregelen op regionaal niveau als de verspreiding onbeheersbaar is geworden. Dat is het laatste redmiddel als een land er niet in is geslaagd om met slimme indammingsmaatregelen de curve opnieuw te pletten.
https://www.containmentnu.nl/articles/eisenpakketquote:(0-50 infecties/100.000 inwoners/week) Evenementen verboden. Binnenlocaties met 1,5m afstand en maximaal bezoekersaantal. Maskerplicht op openbare plekken. Scholen op half rooster en met maskers.
Maskerplicht op openbare plekken is bepaald geen draconische maatregel te noemen, hoe graag jij het ook zou willen. In de meerderheid van de landen is dit gemeengoed geworden. In de rest van de wereld is er vrij veel consensus dat mond-neusmaskers een effectieve en proportionele maatregel zijn om de verspreiding in te dammen. Het is ook een gemakkelijk in te voeren maatregel (mond-neusmaskers zijn goedkoop te fabriceren en mensen kunnen ze ook zelf maken) die een positief effect heeft op de veiligheid van alle mensen. Ze lopen immers minder kans om op openbare locaties genfecteerd te raken. Kortom, mond-neusmaskers vergroten juist de bewegingsvrijheid in landen waar er nog behoorlijk wat verspreiding is.quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Scholen gaan al op half rooster als er berhaupt n besmetting is geweest in de afgelopen week:
[..]
https://www.containmentnu.nl/articles/eisenpakket
En ja, dat is een draconische maatregel. Dat is dan weer mijn expertise.
Wacht nog steeds op de wetenschappelijke bewijzen en resultaten uit het veld...quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:41 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Maskerplicht op openbare plekken is bepaald geen draconische maatregel te noemen. In de meerderheid van de landen is dit gemeengoed geworden. Is juist een gemakkelijk in te voeren maatregel die een positief effect heeft op de veiligheid van mensen. Ze lopen immers minder kans om op openbare locaties genfecteerd te raken.
Ik vind het thema rondom de scholen een ingewikkeld verhaal. Op welk moment je daar moet ingrijpen met halve roosters of sluiting is voer voor debat. Je begrijpt dat ik bij een actiegroep waar ik sympathie voor heb het niet met alle punten exact eens hoef te zijn?
Het gegeven dat er nu in Nederland alweer verschillende scholen uit eigen beweging de deuren hebben gesloten geeft volgens mij wel aan dat er nog volop discussie over is.
Ik wil nog even benadrukken dat het frame dat sommige mensen nog steeds verspreiden dat containment/indammen gelijk staat aan lockdowns en allerlei draconische maatregelen niet juist is. Dat is een karikatuur die gemakkelijk te weerleggen is.
Hoe het wel zit werd in maart al nauwkeurig beschreven in De Groene Amsterdammer![]()
[ twitter ]
Hierna ben ik gestopt met lezen. Op deze manier ga ik niet discussiren. Succes verder.quote:Maskerplicht op openbare plekken is bepaald geen draconische maatregel te noemen, hoe graag jij het ook zou willen.
Ok, dus bijna alle andere landen (op Nederland en Zweden) na doen nog steeds aan draconische maatregelen doordat mensen verplicht zijn om op enkele plaatsen een masker te dragen? Wel gek dat er dan in de rest van de wereld zoveel draagvlak is voor deze maatregel? Dat miljarden mensen het een vrij normale maatregel vinden zolang we nog met een serieuze pandemie te kampen hebben. Een maatregel die weinig moeite kost, maar wel veel oplevertquote:Op dinsdag 15 september 2020 11:48 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Hierna ben ik gestopt met lezen. Op deze manier ga ik niet discussiren. Succes verder.
Meningen kunnen verschillenquote:Op dinsdag 15 september 2020 11:50 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ok, dus bijna alle andere landen (op Nederland en Zweden) na doen nog steeds aan draconische maatregelen doordat mensen verplicht zijn om op enkele plaatsen een masker te dragen?
Het zou imo pas draconisch zijn als het verplicht is in de privsfeer.
Hoeveel weken denk jij dat Nederland op dit moment nog achterloopt op Isral?quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:47 schreef capricia het volgende:
Isral gaat helemaal niet goed.
Record aantal ziekenhuisopnamen.
Tweede officile lockdown van drie weken afgekondigd.![]()
https://www.ynetnews.com/article/rJfkvk04w
Voor de duidelijkheid: ik ben gestopt met lezen omdat je mij woorden in de mond probeert te leggen en mij in een hoekje probeert te duwen.quote:Ok, dus bijna alle andere landen (op Nederland en Zweden) na doen nog steeds aan draconische maatregelen doordat mensen verplicht zijn om op enkele plaatsen een masker te dragen?
Iedereen doet het, dus moet het wel kloppen. Wat een argument. Nog steeds geen bewijs van je gezien. Net als dat veel draagvlak ook gewoon een uit je duim gezogen aanname is, evenals dat ze het normaal zouden vinden.quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:50 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ok, dus bijna alle andere landen (op Nederland en Zweden) na doen nog steeds aan draconische maatregelen doordat mensen verplicht zijn om op enkele plaatsen een masker te dragen? Wel gek dat er dan in de rest van de wereld zoveel draagvlak is voor deze maatregel? Dat miljarden mensen het een vrij normale maatregel vinden zolang we nog met een serieuze pandemie te kampen hebben. Een maatregel die weinig moeite kost, maar wel veel oplevert![]()
Het zou imo pas draconisch zijn als het verplicht is in de privsfeer.
Dat weet ik niet.quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:52 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Hoeveel weken denk jij dat Nederland op dit moment nog achterloopt op Isral?
(even een parallel maken naar de situatie in februari/maart toen veel Europese landen met een schuin oog naar Itali keken.)
Ik ben er ook niet voor. Een maskerplicht.quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:54 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Iedereen doet het, dus moet het wel kloppen. Wat een argument. Nog steeds geen bewijs van je gezien. Net als dat veel draagvlak ook gewoon een uit je duim gezogen aanname is, evenals dat ze het normaal zouden vinden.
De meeste mensen hebben (gelukkig) gewoon vertrouwen in de gezaghebbende instanties. Zeker als het wetenschappelijk verdedigbaar is (en in het mondkapjesverhaal kun je het spinnen zoals je wilt).quote:Net als dat veel draagvlak ook gewoon een uit je duim gezogen aanname is, evenals dat ze het normaal zouden vinden.
Bovendien denk ik dat mensen dan weer veel dichter op elkaar gaan staan.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:02 schreef WheeledWarrior het volgende:
Liever 1,5 meter dan verplichte maskers overal, met dat steriele beeld dat je dan krijgt.
Dat laatste is waarschijnlijk wederzijds. Laten we het er maar op houden dat we verschillende referentiekaders hebben. Jij lijkt vooral naar de Nederlandse situatie te willen kijken, ik probeer te ontdekken waarin Nederland kan leren van andere landen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 11:53 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid: ik ben gestopt met lezen omdat je mij woorden in de mond probeert te leggen en mij in een hoekje probeert te duwen.
Dat bleek in ieder geval niet uit de praktijkproeven die er in Rotterdam en Amsterdam zijn gedaanquote:Op dinsdag 15 september 2020 12:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Bovendien denk ik dat mensen dan weer veel dichter op elkaar gaan staan.
Je kan sarcastisch gaan doen, maar veel mensen vinden het een enorm vervelend ding.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:09 schreef Mr.Sandman het volgende:
Ach ja, we hebben het maar moeilijk. Dat mondmasker is echt loodzwaar, soms weet ik gewoon niet hoe ik het vol moet houden. En je moet hem ook op zoveel plekken op in Nederland, het is van de zotte.
Hoef je niet te denken zie je in Belgi en Frankrijk al.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:03 schreef capricia het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:13 schreef Gretzl het volgende:
Hoeveel Nederlandse reizigers die wel eens gebruik maken van het OV zouden hun mond-neusmasker een draconische maatregel vinden? Ik zou het wel interessant vinden als hier eens onderzoek naar wordt gedaan.
Is dat anekdotisch bewijs of is er daadwerkelijk al onderzoek gedaan naar hoe vervelend mensen een masker vinden?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:12 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je kan sarcastisch gaan doen, maar veel mensen vinden het een enorm vervelend ding.
Ik weet het. Maar mijn ervaringen in Oostenrijk en Itali geven me een andere beeld.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:11 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Dat bleek in ieder geval niet uit de praktijkproeven die er in Rotterdam en Amsterdam zijn gedaanEn de resultaten van een onderzoek dat gepubliceerd is in The British Medical Journal.
https://www.volkskrant.nl(...)ndkapje-op~b7754f36/
https://www.volkskrant.nl(...)oorzichtig~b51d1236/
Ik mijd het OV zo veel mogelijk tegenwoordig.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:13 schreef Gretzl het volgende:
Hoeveel Nederlandse reizigers die wel eens gebruik maken van het OV zouden hun mond-neusmasker een draconische maatregel vinden? Ik zou het wel interessant vinden als hier eens onderzoek naar wordt gedaan.
Het OV gebruik is niet voor niets gedaald. En flink ook.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:13 schreef Gretzl het volgende:
Hier zelfde ervaringen. Twee keer in Duitsland geweest en ik zie ze toch echt fout gebruikt worden. Minder afstand, verkeerde manier van dragen, continue hergebruik zonder handen te reinigen tussendoor, etc. Schijn maatregel imo.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet het. Maar mijn ervaringen in Oostenrijk en Itali geven me een andere beeld.
Maar da's persoonlijk.![]()
Drukke cafs, als je maar een masker draagt.
Anderhalve meter blijft voor mij superieur.
Ik heb geen idee, het was meer een reactie op iemand die op kinderachtige, sarcastische manier reageerde op mensen die een mondkapje vervelend vinden.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:13 schreef Gretzl het volgende:
[..]
[..]
Is dat anekdotisch bewijs of is er daadwerkelijk al onderzoek gedaan naar hoe vervelend mensen een masker vinden?
We zijn het absoluut eens met elkaar als we zeggen dat we vinden dat drukte en samenklonteringen van grote groep en mensen nog steeds zoveel mogelijk dient vermeden te worden, zolang het virus nog steeds rondsluimert. Het slaat compleet nergens op als mensen zich door een masker onaantastbaar gaan voelen, terwijl toch algemeen bekend is dat alleen de chirurgische maskers alle deeltjes tegenhouden.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet het. Maar mijn ervaringen in Oostenrijk en Itali geven me een andere beeld.
Maar da's persoonlijk.![]()
Drukke cafs, als je maar een masker draagt.
Als het aantoonbaar helpt n nodig is vanwege de cijfers dan is een plicht prima wat mij betreft. En dan relativeer ik dat volledigquote:Op dinsdag 15 september 2020 12:16 schreef Mr.Sandman het volgende:
Ik vind een mondmasker zelf ook vervelend. Dus? Er zijn wel meer dingen vervelend, relativeren noemen we dat. Laten we dat wat vaker doen.
Of zou het OV-gebruik niet met name gedaald zijn door het feit dat thuiswerken nog altijd de norm is? Of omdat mensen begrijpen dat ze in een volle trein/bus/tram/metro een extra risico lopen en dat maskers geen volledige bescherming bieden? Ik acht het zeer aannemelijk dat er verschillende redenen aan te wijzen zijn voor de daling. Wat jij beweert kan ook enige factor van betekenis zijn, maar onduidelijk hoe groot die is.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Het OV gebruik is niet voor niets gedaald. En flink ook.
Nee. Mensen vinden het niet fijn.
Dat hergebruik ja.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:16 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Hier zelfde ervaringen. Twee keer in Duitsland geweest en ik zie ze toch echt fout gebruikt worden. Minder afstand, verkeerde manier van dragen, continue hergebruik zonder handen te reinigen tussendoor, etc. Schijn maatregel imo.
Dat idee heb ik ook ja.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Je gaat ook nooit bewijzen dat ze niet helpen. Er kan altijd geroepen worden: ''ja, maar zonder mondkapplicht was het nog erger geweest''! En zie die uitspraak maar eens te counteren. Vrij veilig om te roepen dat ze enorm helpen dan natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:18 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Als het aantoonbaar helpt n nodig is vanwege de cijfers dan is een plicht prima wat mij betreft. En dan relativeer ik dat volledig
Zonder noodzaak vervelende dingen verplichten is niet nodig en heeft ook niets met relativeringsvermogen te maken.
Niet! Toch?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat hergebruik ja.![]()
Mensen hebben er gewoon standaard een in de auto voor weken lang.
En continu op en af zetten. Want je moet hem dan weer wel en dan weer niet ophebben.
En dan bij de cafs. Dat mensen even snel elkaars mondkapje opdoen als ze opstaan om te bestellen bij de bar.
Echt. Wat een zooitje.
Los van dat het vervelend is of kan zijn om het te dragen, het neemt ook veel non-verbale sociale interactie weg. Geen voorstander van.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:12 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je kan sarcastisch gaan doen, maar veel mensen vinden het een enorm vervelend ding.
Als het dus niet nodig is is een verplichting niet wenselijk.
Definieer noodzaak, in een tijd waarbij we niet de mogelijkheid hebben eerst uitgebreid wetenschappenlijk onderzoek te doen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:18 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Als het aantoonbaar helpt n nodig is vanwege de cijfers dan is een plicht prima wat mij betreft. En dan relativeer ik dat volledig
Zonder noodzaak vervelende dingen verplichten is niet nodig en heeft ook niets met relativeringsvermogen te maken.
Bijna iedereen die het kan, vermijdt het OV. Ja. En daar liggen verschillende oorzaken aan ten grondslag.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:19 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Of zou het OV-gebruik niet met name gedaald zijn door het feit dat thuiswerken nog altijd de norm is? Of omdat mensen begrijpen dat ze in een volle trein/bus/tram/metro een extra risico lopen en dat maskers geen volledige bescherming bieden? Ik acht het zeer aannemelijk dat er verschillende redenen aan te wijzen zijn voor de daling. Wat jij beweert kan ook enige factor van betekenis zijn, maar onduidelijk hoe groot die is.
Was vorige week ook iemand hier die een foto stuurde uit een stampvolle kroeg in Frankrijk. Niemand had masker op, dat was alleen verplicht als je ging 'lopen'quote:
Ockhams scheermes... je kunt met een goede experimentele opzet vrij ver komen qua bewijslast.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:20 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Je gaat ook nooit bewijzen dat ze niet helpen. Er kan altijd geroepen worden: ''ja, maar zonder mondkapplicht was het nog erger geweest''! En zie die uitspraak maar eens te counteren. Vrij veilig om te roepen dat ze enorm helpen dan natuurlijk.
Itali, Oostenrijk? Ja hoor.quote:
Gelukkig is er uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het gebruik van mondkapjes door de gewone bevolking met de conclusie dat ze niet zorgen voor vermindering van de verspreiding van virussen. Ook kunnen ze juist averechts werken door verkeerd gebruik.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:22 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Definieer noodzaak, in een tijd waarbij we niet de mogelijkheid hebben eerst uitgebreid wetenschappenlijk onderzoek te doen.
Is het dan echt zo erg? Heb je echt zoveel te lijden als je onverhoopt een mondmaskertje moet dragen in het OV? Heeft het echt zoveel impact op je leven? Dan heb je een goed leven.
Weeg dat even af tegen de eventuele gevolgen van het niet dragen en je hebt je antwoord. Wie weet blijkt ooit dat het voor 100% aantoonbaar is dat mondkapjes niet werken. Dus? Hebben we ze voor niets gedragen. Oh jeetje, nu ben ik voor het leven getekend.
Uit dat recente onderzoek in Nederland bleek dat 2/3e van de Nederlanders deze correct gebruikt. Dat zal er ongetwijfeld ook mee te maken hebben dat ze slechts op een zeer beperkt aantal plekken verplicht zijn en je het minder snel zal laten verslonsen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat hergebruik ja.![]()
En continu op en af zetten. Want je moet hem dan weer wel en dan weer niet ophebben.
En dan bij de cafs. Dat mensen even snel elkaars mondkapje opdoen als ze opstaan om te bestellen bij de bar.
Echt. Wat een zooitje.
Noodzaak wordt gecreerd als IC-opnames weer op beginnen te lopen. Dan moet je gaan kijken naar maatregelen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:22 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Definieer noodzaak, in een tijd waarbij we niet de mogelijkheid hebben eerst uitgebreid wetenschappenlijk onderzoek te doen.
Is het dan echt zo erg? Heb je echt zoveel te lijden als je onverhoopt een mondmaskertje moet dragen in het OV? Heeft het echt zoveel impact op je leven? Dan heb je een goed leven.
Weeg dat even af tegen de eventuele gevolgen van het niet dragen en je hebt je antwoord. Wie weet blijkt ooit dat het voor 100% aantoonbaar is dat mondkapjes niet werken. Dus? Hebben we ze voor niets gedragen. Oh jeetje, nu ben ik voor het leven getekend.
Hier zie je ze dan ook eigenlijk vooral in het OV. En dan is het toch gewoon maskertje op, zitten en blijven zitten tot je uitstapt. Das stuk makkelijker dan op, af, op, af, op, af.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:27 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Uit dat recente onderzoek in Nederland bleek dat 2/3e van de Nederlanders deze correct gebruikt. Dat zal er ongetwijfeld ook mee te maken hebben dat ze slechts op een zeer beperkt aantal plekken verplicht zijn en je het minder snel zal laten verslonsen.
Sommige mensen ontbreekt het duidelijk aan een referentiekader, ik help graag.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:28 schreef Drekkoning het volgende:
Dat sarcastische toontje in je posts is ook helemaal niet nodig trouwens
Het verschil is dat jij jezelf associeert met mensen van containment.nu en hier het ene na het andere Twitter-bericht dumpt van die (of een verwante) groep. En als ik dan met quotes kom van die groep (zoals de scholen net, maar eerder ook over de 8 meter afstand) zeg je 'ja maar daar sta ik niet achter' of 'dit is inmiddels oud'. Als je niet met die mensen geassocieerd wil worden, moet je ze niet continu aanhalen. Als je wel achter hun standpunten staat, moet je die ook omarmen en niet alles dood nuanceren, terwijl die club allesbehalve genuanceerd is.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:08 schreef Gretzl het volgende:
Dat laatste is waarschijnlijk wederzijds.
Heb het gewoon gezien in een discotheek in Itali. Ding valt op de grond. Wordt gewoon opgepakt en weer opgezet.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:24 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Was vorige week ook iemand hier die een foto stuurde uit een stampvolle kroeg in Frankrijk. Niemand had masker op, dat was alleen verplicht als je ging 'lopen'Echt, leg mij dan het nut nog maar uit...
En hoe is dat onderzoek gecontroleerd? Werden mensen gewoon random gevraagd of ze hun kapje juist gebruikten? Dan zitten er vast mensen tussen die gewoon zeggen dat ze hem juist gebruiken (terwijl dat wellicht niet zo is) natuurlijk. Openlijk toegeven dat je elke dag hetzelfde kapje gebruikt, of hem soms niet juist draagt is lastig natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:27 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Uit dat recente onderzoek in Nederland bleek dat 2/3e van de Nederlanders deze correct gebruikt. Dat zal er ongetwijfeld ook mee te maken hebben dat ze slechts op een zeer beperkt aantal plekken verplicht zijn en je het minder snel zal laten verslonsen.
Mijn dochter is anderhalf, die vindt die dingen doodeng, en als ik op de andere ouders op de opvang af moet gaan geldt hetzelfde. En waarom? Omdat er (volgens RIVM) bij goed gebruik 1 besmetting op 100.000 voorkomen wordt. Waarom moeten we daar in hemelsnaam zo spastisch over doen?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:22 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
In dit geval ging het vermoedelijk om hoe je deze draagt. Hoe oud het kapje is valt lastig te controleren o.b.v. camerabeelden.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:30 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
En hoe is dat onderzoek gecontroleerd? Werden mensen gewoon random gevraagd of ze hun kapje juist gebruikten? Dan zitten er vast mensen tussen die gewoon zeggen dat ze hem juist gebruiken (terwijl dat wellicht niet zo is) natuurlijk. Openlijk toegeven dat je elke dag hetzelfde kapje gebruikt, of hem soms niet juist draagt is lastig natuurlijk.
Gewoon voor de grap, laat maar zien dan.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:26 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Gelukkig is er uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het gebruik van mondkapjes door de gewone bevolking met de conclusie dat ze niet zorgen voor vermindering van de verspreiding van virussen. Ook kunnen ze juist averechts werken door verkeerd gebruik.
Yep. Of gewoon paar van die dingen los in de auto laten slingeren waar je ook allerlei andere rotzooi op de passagiersstoel dumpt. Smerige dashboardkastjes etc.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Heb het gewoon gezien in een discotheek in Itali. Ding valt op de grond. Wordt gewoon opgepakt en weer opgezet.
Echt.![]()
De overheid geeft aan dat je 8 uur met een mondkapje kunt doen.
Dus bij enkel boodschappen doen (en tanken), heb je dat ding gewoon weken in de auto hangen (aan je achteruitkijkspiegel).
En maar op en af zetten.
Wij hebben er thuis 1 die maanden oud is en als iemand de grens overgaat wordt die meegenomen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat hergebruik ja.![]()
Echt. Wat een zooitje.
Dit is ook weer zowat... van die zinloze cijfers die een eigen leven gaan leiden. Gebaseerd op n onderzoek met een hoop (dubieuze) aannames. Ik ben niet per se voor (of tegen) mondkapjes, maar dergelijke uitspraken zijn wel hele makkelijk munitie om op te schieten.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:31 schreef chratnox het volgende:
Omdat er (volgens RIVM) bij goed gebruik 1 besmetting op 100.000 voorkomen wordt.
Ja. En dat is begrijpelijk.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wij hebben er thuis 1 die maanden oud is en als iemand de grens overgaat wordt die meegenomen.
Wat jij wil hoor, het komt vooral gefrustreerd overquote:Op dinsdag 15 september 2020 12:29 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Sommige mensen ontbreekt het duidelijk aan een referentiekader, ik help graag.
Misschien wel, misschien niet. Tot die tijd, waarom zo zeuren? Sorry, maar of je dochtertje het eng vindt is totaal niet relevant.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:31 schreef chratnox het volgende:
Waarom moeten we daar in hemelsnaam zo spastisch over doen?
Het is verplicht.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. En dat is begrijpelijk.
Je deelt hem dus ook nog.
Hoe gaat zo'n ding dan werken?
Wat jij ervan vindt ook, maar goed, die constatering bevordert de discussie hier ook niet.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:34 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Misschien wel, misschien niet. Tot die tijd, waarom zo zeuren? Sorry, maar of je dochtertje het eng vindt is totaal niet relevant.
Dat is ook het hele punt, en je ziet dat in Spanje en Frankrijk waar je ze wel overal moet dragen de cijfers van besmettingen ook gewoon keihard zijn gestegen. Niet zo gek als je dus gewoon kroegen en clubs vol stampt met mensen en dan in de illusie verkeert dat een maskertje van 1 euro dat al een maand oud is nog iets gaat voorkomen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. En dat is begrijpelijk.
Je deelt hem dus ook nog.
Hoe gaat zo'n ding dan werken?
Haha ik draag mijn mondkapje met grote tegenzin maar doe in ieder niet alsof dat mijn leven verpest.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:34 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wat jij wil hoor, het komt vooral gefrustreerd over
Natuurlijk wel.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:34 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Misschien wel, misschien niet. Tot die tijd, waarom zo zeuren? Sorry, maar of je dochtertje het eng vindt is totaal niet relevant.
Maar is dat dan een argument om mondkapjes niet te verplichten of te claimen dat ze niet werken? Niemand die beweert dat het als op zichzelf staande maatregel afdoende is...quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:35 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dat is ook het hele punt, en je ziet dat in Spanje en Frankrijk waar je ze wel overal moet dragen de cijfers van besmettingen ook gewoon keihard zijn gestegen. Niet zo gek als je dus gewoon kroegen en clubs vol stampt met mensen en dan in de illusie verkeert dat een maskertje van 1 euro dat al een maand oud is nog iets gaat voorkomen.
Doe ik dat wel dan?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:36 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Haha ik draag mijn mondkapje met grote tegenzin maar doe in ieder niet alsof dat mijn leven verpest.
Weinig nieuws onder de zon. Ben meer benieuwd hoe groot het percentage is met dit soort klachten (niet gebaseerd op onderzoeken met zeer kleine populaties) en wat het lange termijnsperspectief is.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:25 schreef Gretzl het volgende:
Net een genuanceerd stuk in Nature verschenen over long-COVID, belicht van alle zijdes![]()
https://www.nature.com/articles/d41586-020-02598-6
Bij goed gebruik kan het best werken maar dat is veelst te duur.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:35 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dat is ook het hele punt, en je ziet dat in Spanje en Frankrijk waar je ze wel overal moet dragen de cijfers van besmettingen ook gewoon keihard zijn gestegen. Niet zo gek als je dus gewoon kroegen en clubs vol stampt met mensen en dan in de illusie verkeert dat een maskertje van 1 euro dat al een maand oud is nog iets gaat voorkomen.
https://www.hln.be/nieuws(...)-marseille~ab70a425/quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:35 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Nee maar wel de praktijkquote:Op dinsdag 15 september 2020 12:36 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar is dat dan een argument om mondkapjes niet te verplichten of te claimen dat ze niet werken? Niemand die beweert dat het als op zichzelf staande maatregel afdoende is...
Dat is dus eigenlijk de achterliggende vraag: kun je discotheken en bruine kroegen en grote evenementen weer openen als je een mondkapjesplicht invoert? En scheelt dat openen economisch dan zoveel?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:35 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Yep, dat is vervelend en helaas onvermijdelijk. Dus laten we ermee dealen, zo goed als mogelijk.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Natuurlijk wel.
Dat is iets wat veel jonge kinderen zullen ervaren. En een langere tijd opgroeien in een omgeving waar ze vaak geconfronteerd worden met enge mensen met maskers is niet echt een aanrader.
Ik denk dat je er wel her en der virusoverdracht mee voorkomt, maar dan wel onder optimale omstandigheden.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:36 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar is dat dan een argument om mondkapjes niet te verplichten of te claimen dat ze niet werken? Niemand die beweert dat het als op zichzelf staande maatregel afdoende is...
Ben wel benieuwd naar wat men in het onderzoek onder 'correct gebruik' schaart?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:27 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De praktijk kun je veranderen indien nodig.quote:
Mijn 8 jarige dochter maakte bij de BSO bij het knutselen een mondkapje.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Natuurlijk wel.
Dat is iets wat veel jonge kinderen zullen ervaren. En een langere tijd opgroeien in een omgeving waar ze vaak geconfronteerd worden met enge mensen met maskers is niet echt een aanrader.
Sowieso zijn mondkapjes in hoercagelegenheden een wassen neus denk ik. Je bent continu bezig met eten/drinken.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:38 schreef capricia het volgende:
Dat is dus eigenlijk de achterliggende vraag: kun je discotheken en bruine kroegen en grote evenementen weer openen als je een mondkapjesplicht invoert? En scheelt dat openen economisch dan zoveel?
Zeker met handhaving erbij.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De praktijk kun je veranderen indien nodig.
Om een voorbeeld te geven: je zou bij een voetbalwedstrijd ook als organisatie zelf mondkapjes kunnen uitdelen en mensen te verplichten die te dragen. Dan weet je zeker dat ze 'vers' zijn.
En dan wel de stadioncapaciteit vergroten?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De praktijk kun je veranderen indien nodig.
Om een voorbeeld te geven: je zou bij een voetbalwedstrijd ook als organisatie zelf mondkapjes kunnen uitdelen en mensen te verplichten die te dragen. Dan weet je zeker dat ze 'vers' zijn.
Joh dat is toch duidelijk?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:41 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd naar wat men in het onderzoek onder 'correct gebruik' schaart?
- niet hergebruiken? (tenzij op 60 graden gewassen)
- niet onder je kin dragen?
- handen wassen/reinigen voor opzetten en na afdoen?
- niet elkaars mondkapje dragen?
- netjes over mond n neus?
Indien men dat onder je kin dragen buiten beschouwing laat, wil ik dit cijfer nog best geloven, maar onder je kin dragen is natuurlijk niet echt correct, dus dat verbaast me wel. Ik zie vrijwel iedereen die dingen onder hun kin dragen als ze tussentijds overstappen bijvoorbeeld.
Heb het niet gelezen, maar...quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:41 schreef Postbus100 het volgende:
Kortom, een kwart (25%) droeg het niet en 1/3e van de personen die deze wel droegen, droeg deze incorrect (1/3*75% = 25%). Ergo, de helft droeg het mondkapje niet of verkeerd.quote:In het begin van de proef droeg 55 procent van de mensen een mondkapje. Dit percentage steeg naar 75 procent door de invoering van de mondkapjesplicht. Een derde van alle bezoekers droeg het mondkapje niet op de juiste manier.
Helemaal niet. Bij overstappen zijn er mensen die hem even afzetten of onder hun kin dragen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:44 schreef capricia het volgende:
In het OV is het een maal op en een maal af.
Al een keer eerder meerdere onderzoeken gepost, maar zal de post even moeten terugzoeken.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:31 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Gewoon voor de grap, laat maar zien dan.
Ik zeg niet per se dat het een goede oplossing is, maar was puur ter illustratie bedoeld dat de praktijk natuurlijk verandert kan worden en dat het niet in beton gegoten zit dat men de mondkapjes verkeerd gebruikt.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:43 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
En dan wel de stadioncapaciteit vergroten?
Met de huidige aantallen mensen in de stadions heb je die kapjes ook niet nodig en werkt het alleen maar als een extra drempel. Zullen dan gok ik nog meer mensen gewoon voor de tv gaan kijken. Kun je tenminste lekker met een paar maten bier drinken en los gaan bij een goal.
Afhankelijk van waar je je kapje pakt is dat niet per se problematisch.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:45 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Helemaal niet. Bij overstappen zijn er mensen die hem even afzetten of onder hun kin dragen.
Natuurlijk veel minder frequent dan in andere landen, maar correct gebruik is het niet.
Links- of rechtsom blijft een mondkapje voor veel mensen een 'moetje' en zolang dat zo is, verwacht ik niet dat mensen dag in dag uit heel netjes dat ding gaan gebruiken. Zeker niet als ze haast hebben of met andere dingen druk zijn in hun hoofd.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:46 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik zeg niet per se dat het een goede oplossing is, maar was puur ter illustratie bedoeld dat de praktijk natuurlijk verandert kan worden en dat het niet in beton gegoten zit dat men de mondkapjes verkeerd gebruikt.
Nederlanders kennen veel eigen verantwoordelijkheid en met een grootschalige voorlichtingscampagne denk ik dat je veel verkeerd gebruik kunt voorkomen.
"Droeg het op de goede manier", namelijk dat zowel mond als neus bedekt waren, niets meer. Dat is natuurlijk iets heel anders dan "correct gebruik". Dat valt natuurlijk ook helemaal niet vast te stellen aan de hand van videoanalyse.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:41 schreef Postbus100 het volgende:
Nou ja, zelf knutselen enzo is ook een manier om het te tackelen, natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Mijn 8 jarige dochter maakte bij de BSO bij het knutselen een mondkapje.![]()
Leuk voor haar hoor. Mama vraagt 100 uit over hoe heb je dat gemaakt..en wat handig enzo.
Maar ja. Inwendig vind ik het heel triest.
Ik hoop dat het hierbij dan ook blijft. Qua mondkapjes.
Mee eens. De vraag is natuurlijk hoe incorrect het gebruik moet zijn voordat de winst niet meer opweegt tegen de nadelen. Daar is momenteel geen enkel zicht op geloof ik. Veel landen implementeren het maar zonder echt te weten of het werkt of niet.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:50 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Links- of rechtsom blijft een mondkapje voor veel mensen een 'moetje' en zolang dat zo is, verwacht ik niet dat mensen dag in dag uit heel netjes dat ding gaan gebruiken. Zeker niet als ze haast hebben of met andere dingen druk zijn in hun hoofd.
Maar is het dat ook? Zijn islamitische kinderen getraumatiseerd als ze mensen in niqaabs zien? In Aziatische landen lopen ook veel mensen met een mondkapje.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:51 schreef miss_sly het volgende:
Ik kan me voorstellen dat het voor heel jonge kinderen echt een heel nare, moeilijke ervaring is als veel mensen in hun omgeving met mondmaskers rondlopen.
Eens. Niets flexibeler dan een kind. Na een week weten ze niet beter.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar is het dat ook? Zijn islamitische kinderen getraumatiseerd als ze mensen in niqaabs zien? In Aziatische landen lopen ook veel mensen met een mondkapje.
Het verhaal van getraumatiseerde kinderen komt mij erg overdreven over.
Het is een grote verandering voor jonge kinderen. De voorbeelden die je noemt zijn kinderen er veel meer aan gewend. Dat is in onze normaal open maatschappij zeker niet zo.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar is het dat ook? Zijn islamitische kinderen getraumatiseerd als ze mensen in niqaabs zien? In Aziatische landen lopen ook veel mensen met een mondkapje.
Lijkt mij dan ook een prima idee, maar dat is een andere discussiequote:Op dinsdag 15 september 2020 12:57 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Eens. Niets flexibeler dan een kind. Na een week weten ze niet beter.
Niet dat ik een voorstander ben van mondkapjes, ook geen tegenstander trouwens, misschien dat het binnen best iets toevoegt. Maar het argument 'traumatisch voor kinderen' gaat er bij mij niet in. Dan mogen we wel heel rap stoppen met de viering van Sinterklaas en al die parkmascottes als Bollo, Puk en Pelle etc.
Ja hier in Zwitserland moet je elke keer dat ding opzetten als je een winkel/gebouw/horeca binnenloopt. Dus constant op/af/op. Ik koop niet honderd van die kapjes per week, zou wat zijn zeg, maximale milieuvervuiling ook.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Joh dat is toch duidelijk?
In het OV is het een maal op en een maal af.
Heel anders dan landen waar ie continu op en af moet.
Ga je staan: op, ga je zitten:af.
Supermarkt:op
In de auto:af.
Precies mijn ervaring in het buitenland dus ook.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:58 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ja hier in Zwitserland moet je elke keer dat ding opzetten als je een winkel/gebouw/horeca binnenloopt. Dus constant op/af/op. Ik koop niet honderd van die kapjes per week, zou wat zijn zeg, maximale milieuvervuiling ook.
Dus net als veel andere heb ik er 1 in mn broekzak, of in mn tas. Ga je naar de wc/bestel je een drankje op, daarna weer af als je zit 2 meter verderop.![]()
Doe ik zo een week of meer mee, 1 wegwerpkapje. 1 grote clownshow is het, meer is het niet.
Wat?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou ja, zelf knutselen enzo is ook een manier om het te tackelen, natuurlijk.
Mijn dochter was tot ze een jaar of 5-6 was panisch voor mensen met maskers. Mensen waarvan ze niet het hele gezicht kon zien en dus niet kon inschatten of die persoon het wel of niet goed met haar voor had. We konden niet over de Dam lopen met "de verklede meneren" zoals ze ze zelf noemde.
Ik kan me voorstellen dat het voor heel jonge kinderen echt een heel nare, moeilijke ervaring is als veel mensen in hun omgeving met mondmaskers rondlopen.
Allemaal voor de bhne. Dat in Frankrijk en Spanje de besmettingen door het dak gaan, is natuurlijk gewoon de schuld van de burgers.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:58 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ja hier in Zwitserland moet je elke keer dat ding opzetten als je een winkel/gebouw/horeca binnenloopt. Dus constant op/af/op. Ik koop niet honderd van die kapjes per week, zou wat zijn zeg, maximale milieuvervuiling ook.
Dus net als veel andere heb ik er 1 in mn broekzak, of in mn tas. Ga je naar de wc/bestel je een drankje op, daarna weer af als je zit 2 meter verderop.![]()
Doe ik zo een week of meer mee, 1 wegwerpkapje. 1 grote clownshow is het, meer is het niet.
Maar de overheden kunnen weer trots verkondigen dat ze effectief bezig zijn.
Had je ook nog wat inhoudelijks, of was dit het hoogst haalbare niveau voor je?quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:04 schreef Dven het volgende:
[..]
Wat?Als je denkt alles al gehoord te hebben..
Op kantoor? serieus? Waarom werken jullie niet thuis?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:17 schreef nixxx het volgende:
Ik moet zo’n ding op kantoor dragen, het valt wel mee.. maar dat mijn supervisor ons dan weer niet informeert als degene in de volgende cubicle positief getest is, is dan wel weer een beetje minder...
Nee hoor, lach me gewoon dood om alle zogenaamd getraumatiseerde kindertjes.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Had je ook nog wat inhoudelijks, of was dit het hoogst haalbare niveau voor je?
In Belgi ook weer een stijgende lijn. Toen het vorige week even daalde, stond Gretzl alweer te wijzen naar de rol van mondkapjes, dus ben benieuwd hoe hij dit gaat duiden.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:05 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Allemaal voor de bhne. Dat in Frankrijk en Spanje de besmettingen door het dak gaan, is natuurlijk gewoon de schuld van de burgers.
Veel kinderen hebben dat hoor.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:04 schreef Dven het volgende:
[..]
Wat?Als je denkt alles al gehoord te hebben..
'Want a balloon?'quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Veel kinderen hebben dat hoor.
Clowns zijn dan ook echt niet leuk.
Kun je ook iemand in zijn waarde laten? Je maakt het topic niet leuker zo.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:08 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee hoor, lach me gewoon dood om alle zogenaamd getraumatiseerde kindertjes.
Doe normaal joh.
Niet getraumatiseerd, dat zeg ik niet. Maar goed, ik ga ervan uit dat jij met jouw ervaring en expertise veel beter weet hoe dat zit met kinderen. Bedankt voor je constructieve bijdrage.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:08 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee hoor, lach me gewoon dood om alle zogenaamd getraumatiseerde kindertjes.
Doe normaal joh.
quote:
Dat hoef ik dus niet aan te zetten h.quote:
Lol, in andere landen vluchten ze voor bommen, komen ze om van de honger of maken ze 12 werkuren per dag maar de gepamperde Nederlandse kindjes zijn de rest van hun leven getraumatiseerd doorquote:Op dinsdag 15 september 2020 13:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Veel kinderen hebben dat hoor.
Clowns zijn dan ook echt niet leuk.
Het enige wat ik aangaf was dat mijn dochter er (op dit moment) bang voor is. Als ze iemand met een mondkapje op ziet worden 'r ogen groot, en als diegene in de buurt komt gaat ze huilen. Daarom kies ik er (voor mezelf) voor om als ik het ook maag enigzins kan voorkomen zo'n ding te dragen ik er geen n zal dragen. Ik kan me niet direct voorstellen dat het tot trauma's zal leiden, maar het zal er wel toe leiden dat andere mensen die in dezelfde situatie zitten als ik plekken waar mensen mondkapjes (moeten?) dragen gaan mijden.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat zegt toch helemaal niemand.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:13 schreef Dven het volgende:
[..]
Lol, in andere landen vluchten ze voor bommen, komen ze om van de honger of maken ze 12 werkuren per dag maar de gepamperde Nederlandse kindjes zijn de rest van hun leven getraumatiseerd door
[ afbeelding ]
Verloren generatie dan
Is het nou serieus nodig om een (gewone) discussie zo te verzieken? Zeg dan gewoon niets.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:13 schreef Dven het volgende:
[..]
Lol, in andere landen vluchten ze voor bommen, komen ze om van de honger of maken ze 12 werkuren per dag maar de gepamperde Nederlandse kindjes zijn de rest van hun leven getraumatiseerd door
[ afbeelding ]
Verloren generatie dan
Het is wat nuttiger om er een positieve connectie aan vast te krijgen dan iets zo veel mogelijk te ontwijken.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:14 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het enige wat ik aangaf was dat mijn dochter er (op dit moment) bang voor is. Als ze iemand met een mondkapje op ziet worden 'r ogen groot, en als diegene in de buurt komt gaat ze huilen. Daarom kies ik er (voor mezelf) voor om als ik het ook maag enigzins kan voorkomen zo'n ding te dragen ik er geen n zal dragen. Ik kan me niet direct voorstellen dat het tot trauma's zal leiden, maar het zal er wel toe leiden dat andere mensen die in dezelfde situatie zitten als ik plekken waar mensen mondkapjes (moeten?) dragen gaan mijden.
Ik probeerde alleen aan te geven aan degene die zei 'waarom niet' dat er ook nadelen aan vast zitten. Voor mij volledig egostisch uiteraard, maar dat is een voorbeeld uit eigen hand.
De voordelen die eraan zitten wordt van gezegd dat ze er vooral aan zitten bij correct gebruik, dus niet aan komen, als je 'm af doet alleen aan de lusjes. Zodra je 'm aangeraakt hebt vervangen, op 60 graden wassen etc. De hoeveelheid mensen die dat doet is echt niet groot kan ik me zomaar voorstellen.
Zo'n thuiszorgorganisatie hier in de buurt moet mondkapjes dragen, 2 uur achter elkaar, inclusief buiten en in de auto. Dus als ze bij een patint geweest zijn houden ze dat mondkapje op, stappen in de auto, rijden naar de volgende en ga zo maar door. Als ik dat zo voorbij hoor/zie komen vind ik dat nogal een symboolmaatregel, want dat mondkapje is echt niet schoon meer dan.
100% eens.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:13 schreef Dven het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Verloren generatie dan
Goed punt, en dat is zeker waardevoller. Die week iedere nacht een aantal keer met zo'n kleintje op schoot zitten gaat je ook opbreken. Het is zolang het niet absoluut noodzakelijk is een kleine moeite om 't te ontwijken. Als die mondkapjesplicht hier komt zullen we ook wel in mee moeten, en zal ik dat ook wel met 'r doen ja. Zolang het niet nodig is, liever niet natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:17 schreef Dven het volgende:
[..]
Het is wat nuttiger om er een positieve connectie aan vast te krijgen dan iets zo veel mogelijk te ontwijken.
Ja, daar hadden we het net al over, dat je ook in Frankrijk en Italie bijvoorbeeld gewoon volle kroegen en clubs ziet waar een mondkapje een wassen neus is, omdat iedereen hem merendeels van de tijd gewoon af heeft (alleen bij lopen op)quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:26 schreef Jor_Dii het volgende:
Mondkapjes gaan alleen een bijdrage leveren (en niet eens heel veel waarschijnlijk) wanneer:
1. je ze OVERAL invoert en niet in een paar straten in het centrum (zoals in 010 en 020).
2. je daarnaast bewust blijft van en streng blijft handhaven op afstand en hygineregels.
Met name punt 2 heb ik met eigen ogen mis zien gaan in Spanje afgelopen maand.
De hygineregels in Spanje werden natuurlijk vanaf de start al niet goed nageleefd, dit wordt veroorzaakt door de strenge lockdown van 50 dagen, men heeft daar nauwelijks vergeleken met andere landen kunnen wennen aan social distancing en hygineregels. Men is daar zo goed als meteen helemaal los gegaan.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:26 schreef Jor_Dii het volgende:
Mondkapjes gaan alleen een bijdrage leveren (en niet eens heel veel waarschijnlijk) wanneer:
1. je ze OVERAL invoert en niet in een paar straten in het centrum (zoals in 010 en 020).
2. je daarnaast bewust blijft van en streng blijft handhaven op afstand en hygineregels.
Is natuurlijk voor een groot deel opvoeding maar dat zal wel weer als vloeken in de kerk worden gezien. Maak leuke maskers met ze. Leg uit dat die mensen met maskers supergoed bezig zijn met andere mensen beschermen. Speel kiekeboe met een masker. Laat ze zelf maskers opdoen bij poppen of knuffels of wat dan ook.quote:
Mwa, ik ben toch wel van mening dat het ook een cultureel dingetje is.. in Zuid Europese landen is de familieband gewoon serieus anders. Gezinnen zijn anders samen gesteld etc.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:34 schreef _serial_ het volgende:
[..]
De hygineregels in Spanje werden natuurlijk vanaf de start al niet goed nageleefd, dit wordt veroorzaakt door de strenge lockdown van 50 dagen, men heeft daar nauwelijks vergeleken met andere landen kunnen wennen aan social distancing en hygineregels. Men is daar zo goed als meteen helemaal los gegaan.
Dat klopt. Het helemaal los bedoel ik mee dat er meteen weer grote familie feesten werden gegeven, men massaal op bezoek gingen bij elkaar, etc, etc.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:36 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mwa, ik ben toch wel van mening dat het ook een cultureel dingetje is.. in Zuid Europese landen is de familieband gewoon serieus anders. Gezinnen zijn anders samen gesteld etc.
Daar moet ik je gelijk in geven. In het geval wat ik noemde is dat (nog) lastig omdat je het ze niet kunt uitleggen. Het wordt natuurlijk een stuk makkelijker wanneer dat wel kan.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Is natuurlijk voor een groot deel opvoeding maar dat zal wel weer als vloeken in de kerk worden gezien. Maak leuke maskers met ze. Leg uit dat die mensen met maskers supergoed bezig zijn met andere mensen beschermen. Speel kiekeboe met een masker. Laat ze zelf maskers opdoen bij poppen of knuffels of wat dan ook.
Hier in ieder geval nog nooit een bang kind op straat of in de winkel gezien, noch bij de kinderdagverblijven waar ik langs ben geweest. Integendeel, bijvoorbeeld juist enorm veel positieve reacties van kinderen om bepaalde grappige maskers.
Precies, jij snapt.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Is natuurlijk voor een groot deel opvoeding maar dat zal wel weer als vloeken in de kerk worden gezien. Maak leuke maskers met ze. Leg uit dat die mensen met maskers supergoed bezig zijn met andere mensen beschermen. Speel kiekeboe met een masker. Laat ze zelf maskers opdoen bij poppen of knuffels of wat dan ook.
Hier in ieder geval nog nooit een bang kind op straat of in de winkel gezien, noch bij de kinderdagverblijven waar ik langs ben geweest. Integendeel, bijvoorbeeld juist enorm veel positieve reacties van kinderen om bepaalde grappige maskers.
Maken die twee uurtjes nou echt zo'n verschil?quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:48 schreef Mammietje het volgende:
Wat is dat trouwens voor onzin dat de testresultaten van de RIVM 2 uur later bekend gemaakt worden vanwege prinsjesdag? Staat van Dissel de koning nu ook al bij in zijn toespraak?
Hahaha, nee, wilde net een voetnoot maken! Maar vind het zo'n onzin. Meer een mopperdingetje dan dat ik vol spanning zit te wachten!quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:50 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Maken die twee uurtjes nou echt zo'n verschil?
Haha. Heb je wel extra tijd om je popcorn klaar te zetten voor 4 uurquote:Op dinsdag 15 september 2020 13:51 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Hahaha, nee, wilde net een voetnoot maken! Maar vind het zo'n onzin. Meer een mopperdingetje dan dat ik vol spanning zit te wachten!
Mooi nog de gelegenheid om bij de prijzenmepper zo'n popconrmachine te halen, popcorn voor de hele tent!quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:52 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Haha. Heb je wel extra tijd om je popcorn klaar te zetten voor 4 uur
Tja wat had je dan verwacht. Zeker in Spanje waar veel mensen wonen in een appartement zijn de meeste na zo lock down er wel klaar mee. Dan ben je huisgenoten wel zat na die tijd.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:38 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dat klopt. Het helemaal los bedoel ik mee dat er meteen weer grote familie feesten werden gegeven, men massaal op bezoek gingen bij elkaar, etc, etc.
Tja, mijn meer genuanceerde poging werd ook niet gewaardeerd.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je ook iemand in zijn waarde laten? Je maakt het topic niet leuker zo.
Ai, ja daar begint het nu helaas toch wel op te lijken ja....quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:20 schreef Jor_Dii het volgende:
Positief getest: 1418
Totaal: 84778 (+1379 ivm -39 corr.)
Opgenomen: 25
Totaal: 12315 (+24 ivm -1 corr.)
Opgenomen op IC*: 18
Huidig: 75
Totaal: 3099
* bewezen of verdacht
(http://stichting-nice.nl)
Overleden: 2
Totaal: 6258
Het gaat de verkeerde kant op lieve mensen..
definieer goedquote:
355? Gemeentes?quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:27 schreef Jor_Dii het volgende:
Slechts 25 van de 355 zijn nog maar corona vrij in ons land.
Amsterdam gaat weer lekker.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:29 schreef _serial_ het volgende:
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
* bewezen of verdacht
(stichting-nice.nl)
Uitschieters (+10 of meer)
+249 Amsterdam (was +199) - over de grens van 200
+134 Den Haag (was + 132)
+103 Rotterdam (was +90)
+42 Utrecht (was +42)
+30 Groningen (was +26)
+29 Leiden (was +18)
+24 Zaanstad (was +17)
+23 Nijmegen (was +37)
+22 Haarlemmermeer (was +4)
+18 Zoetermeer (was +13)
+17 Eindhoven (was +20)
+16 Amersfoort (was +10)
+16 Amstelveen (was +8)
+16 Haarlem (was +14)
+15 Delft (was +29)
+15 Dordrecht (was +8)
+13 Almere (was +19)
+13 Alphen aan den Rijn (was +17)
+11 Leidschendam-Voorburg (was +13)
+11 Zwolle (was +7)
+10 Apeldoorn (was +2)
+10 Schiedam (was +12)
Waar vind je dit? Ben benieuwd hoe mijn gemeente het doetquote:Op dinsdag 15 september 2020 14:27 schreef Jor_Dii het volgende:
Slechts 25 van de 355 zijn nog maar corona vrij in ons land.
https://twitter.com/ThomIvar/status/1305846055179878400quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:31 schreef Arizona het volgende:
[..]
Waar vind je dit? Ben benieuwd hoe mijn gemeente het doet
Zie ik overal wel. Ook in Amsterdam verslappen ze. Net op het terras gezeten en ze vragen niet eens meer of je je gegevens wilt invullen (deden ze eerst wel).quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:29 schreef roos94 het volgende:
Ondertussen in Zeeland lijkt corona niet te bestaan. Zie werkelijk niemand afstand houden. Zelfs medewerkers van winkels niet. er zijn hier ook vrijwel geen besmettingen..
Koekoek. Ga die Randstad nou eindelijk eens aanpakken.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:29 schreef _serial_ het volgende:
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
* bewezen of verdacht
(stichting-nice.nl)
Uitschieters (+10 of meer)
+249 Amsterdam (was +199) - over de grens van 200
+134 Den Haag (was + 132)
+103 Rotterdam (was +90)
+42 Utrecht (was +42)
+30 Groningen (was +26)
+29 Leiden (was +18)
+24 Zaanstad (was +17)
+23 Nijmegen (was +37)
+22 Haarlemmermeer (was +4)
+18 Zoetermeer (was +13)
+17 Eindhoven (was +20)
+16 Amersfoort (was +10)
+16 Amstelveen (was +8)
+16 Haarlem (was +14)
+15 Delft (was +29)
+15 Dordrecht (was +8)
+13 Almere (was +19)
+13 Alphen aan den Rijn (was +17)
+11 Leidschendam-Voorburg (was +13)
+11 Zwolle (was +7)
+10 Apeldoorn (was +2)
+10 Schiedam (was +12)
En dan allemaal met dezelfde niet tussendoor ontsmette pen, zoals ik erg veel heb gezien. Prachtig toch.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Zie ik overal wel. Ook in Amsterdam verslappen ze. Net op het terras gezeten en ze vragen niet eens meer of je je gegevens wilt invullen (deden ze eerst wel).
Oudjes binnenhouden, wij naar buitenquote:Op dinsdag 15 september 2020 14:37 schreef _serial_ het volgende:
Leeftijdsverdeling afgelopen 2 weken
0-9 167 cases, 2 opnames, 0 overleden
10-19 1790 cases, 0 opnames, 0 overleden
20-29 4277 cases, 5 opnames, 0 overleden
30-39 2214 cases, 11 opnames, 0 overleden
40-49 1833 cases, 19 opnames, 0 overleden
50-59 1777 cases, 22 opnames, 1 overleden
60-69 880 cases, 23 opnames, 4 overleden
70-79 391 cases, 35 opnames, 4 overleden
80-89 234 cases, 12 opnames, 15 overleden
90+ 84 cases, 4 opnames, 4 overleden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
Ik verwacht toch eigenlijk donderdag wel een persco. Al was het maar om uit te leggen waarom ze nog afwachten met ingrijpen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:37 schreef dick_laurent het volgende:
Wordt wel zorgwekkend nu ja. Lijkt erop dat het elke dag blijft stijgen, er is geen sprake meer van een afvlakking en over een daling kunnen we al geruime tijd zker niet meer spreken.
Ik ben benieuwd hoe ze dit nu willen gaan aanpakken. Las gister nog dat er geen extra maatregelen genomen gingen worden (ook niet in de randstad). Maar als dit zo doorgaat dan zie ik het niet "uit zichzelf" stabiliseren
Dat is de vraag, je leest dat dat het vooral studenten zijn die nu besmet raken. Dan zou ik een afvlakking verwachten binnen nu en ongeveer een week.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:37 schreef dick_laurent het volgende:
Wordt wel zorgwekkend nu ja. Lijkt erop dat het elke dag blijft stijgen, er is geen sprake meer van een afvlakking en over een daling kunnen we al geruime tijd zker niet meer spreken.
Ik ben benieuwd hoe ze dit nu willen gaan aanpakken. Las gister nog dat er geen extra maatregelen genomen gingen worden (ook niet in de randstad). Maar als dit zo doorgaat dan zie ik het niet "uit zichzelf" stabiliseren
quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:39 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Oudjes binnenhouden, wij naar buitenLigt aan je definitie van oudjes. Vanaf 30-39 gaat het omhoog, dus 30+ binnen blijven dan maar?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wordt het wel echt lekker rustig op straat
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
Blijft naar om te zien hoe hard de oudere groepen geraakt worden, ook al zijn daar relatief weinig cases.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:37 schreef _serial_ het volgende:
Leeftijdsverdeling afgelopen 2 weken
0-9 167 cases, 2 opnames, 0 overleden
10-19 1790 cases, 0 opnames, 0 overleden
20-29 4277 cases, 5 opnames, 0 overleden
30-39 2214 cases, 11 opnames, 0 overleden
40-49 1833 cases, 19 opnames, 0 overleden
50-59 1777 cases, 22 opnames, 1 overleden
60-69 880 cases, 23 opnames, 4 overleden
70-79 391 cases, 35 opnames, 4 overleden
80-89 234 cases, 12 opnames, 15 overleden
90+ 84 cases, 4 opnames, 4 overleden
Waarom verwacht je dat dan?quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:39 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dat is de vraag, je leest dat dat het vooral studenten zijn die nu besmet raken. Dan zou ik een afvlakking verwachten binnen nu en ongeveer een week.
We weten natuurlijk niet in hoeverre onderliggende problemen in deze cijfers zitten.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:41 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Blijft naar om te zien hoe hard de oudere groepen geraakt worden, ook al zijn daar relatief weinig cases.
Liever eerder nog, waarom communiceert de overheid niet meer met ons over wat de bedoeling is de komende tijd.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:39 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik verwacht toch eigenlijk donderdag wel een persco. Al was het maar om uit te leggen waarom ze nog afwachten met ingrijpen.
Shitquote:Op dinsdag 15 september 2020 14:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ligt aan je definitie van oudjes. Vanaf 30-39 gaat het omhoog, dus 30+ binnen blijven dan maar?
Dat heb ik gisteren al vermeld in een van mijn posts.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:41 schreef Jor_Dii het volgende:
Straks dus nog de cijfers betreft het aantal tests en besmettingen. Inmiddels weten we dat ook dat flink gaat stijgen (naar 3,5 - 4% zo'n beetje).
Ik dacht zelf meer aan 60+.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ligt aan je definitie van oudjes. Vanaf 30-39 gaat het omhoog, dus 30+ binnen blijven dan maar?
Ik hou ook nog steeds van buitenspelen en wil niet binnen zittenquote:Op dinsdag 15 september 2020 14:42 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
ShitMaar ik vind buiten spelen leuk.
Overigens nog steeds van de 30-39 groep is exact 0.5% naar het ziekenhuis gegaan in de afgelopen twee weken.
Dat is een half persoon op honderd mensen
O, dat is mooi, dan kan ik nog een paar jaar buiten spelenquote:
Als niemand zich meer ergens aan gaat houden, is lockdown de enige optie (met strenge controle + boetes uiteraard, want niemand zou zich ook houden aan een lockdown zonder consequenties). Gelukkig is je sentiment compleet misplaatstquote:Op dinsdag 15 september 2020 14:46 schreef Justin_Case het volgende:
Wat voor maatregelen moeten ze nemen dan? Sinds dat blundertje van Grapperkloot gaat niemand zich meer ergens aan houden..
Haha vet grappig. Ik werk namelijk op de Hogeschool Utrecht en die woordvoerder Seger Pijnenburg in dit artikel ken ik, vorige week nog gesproken toevalligquote:
Dan moet ik er nog even goed van genieten. Volgende maand word ik 30. Dan is het dus gedaan met mijn levenquote:Op dinsdag 15 september 2020 14:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:47 schreef Za het volgende:
Gommers komt nu pas naar buiten met het verhaal dat mensen heden binnen 6 dagen alweer een IC verlaten tegenover 22 dagen in maart.
Wanneer gaat hij onthullen dat de reguliere covid opnames voor 90% bestaan uit mensen met angstklachten?
Daar geloof ik niet in. Dat geldt alleen voor mensen die toch al schijt hadden aan de regels.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:46 schreef Justin_Case het volgende:
Wat voor maatregelen moeten ze nemen dan? Sinds dat blundertje van Grapperkloot gaat niemand zich meer ergens aan houden..
Waarschijnlijk gaan we terug naar de situatie van 1 juni. 30 mensen maximaal binnen. Dus weer lekker in de rij voor je boodschappen, hopen dat het droog blijf zodat je geen kou vatquote:Op dinsdag 15 september 2020 14:46 schreef Justin_Case het volgende:
Ontkennen heeft geen zin zeker?quote:
Gaat niet gebeuren, daar raak je de economie onevenredig hard meequote:Op dinsdag 15 september 2020 14:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gaan we terug naar de situatie van 1 juni. 30 mensen maximaal binnen. Dus weer lekker in de rij voor je boodschappen, hopen dat het droog blijf zodat je geen kou vat
Vlug! Feesten! Want volgende maand is de wereld ongeveer vergaan, vrees ikquote:Op dinsdag 15 september 2020 14:48 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dan moet ik er nog even goed van genieten. Volgende maand word ik 30. Dan is het dus gedaan met mijn leven
Omdat die cijfers niet kloppen/creatief uitgelegd zijn, zie post van Lenny_Leonard eerder vandaag.quote:
Nou dat zet zoden aan de dijk zeg.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gaan we terug naar de situatie van 1 juni. 30 mensen maximaal binnen. Dus weer lekker in de rij voor je boodschappen, hopen dat het droog blijf zodat je geen kou vat
Omdat de berichtgeving hierover al hier heeft gestaan en jouw bericht al niet klopt met je 6 dagen. De rest nemen we dan al niet eens meer serieus.quote:
Dat lijken me dan alleen de domme mensen. Als Grappie oversteekt bij rood ga ik ook niet zijn voorbeeld volgen omdat 'hij dat ook doet'.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:46 schreef Justin_Case het volgende:
Kan je wel sarcastisch reageren, maar onder de maatregelen toen daalden de cijfers. Wat wil je dan, als dat volgens jou ook niet genoeg is?quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:50 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Nou dat zet zoden aan de dijk zeg.
Ik heb gisteren 3 keer moeten bellen voor een afspraak en de 3e keer 1,5 uur moeten wachten voordat ik iemand aan de lijn kreeg. Morgenmiddag afspraak voor 60 km. verderop.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:46 schreef Slayage het volgende:
Woonachtig in den haag, Gisteren probeerde ik de huisarts telefonisch te bereiken,.werd er na 15 in de wacht te staan opeens de verbinding verbroken, was me nooit eerder overkomen. Bewijst maar hoe druk ze het hebben.
Angstklachten? 90%? Doe eens een bronquote:Op dinsdag 15 september 2020 14:47 schreef Za het volgende:
Gommers komt nu pas naar buiten met het verhaal dat mensen heden binnen 6 dagen alweer een IC verlaten tegenover 22 dagen in maart.
Wanneer gaat hij onthullen dat de reguliere covid opnames voor 90% bestaan uit mensen met angstklachten?
Ja en nee. Het draagt in ieder geval zeker niet bij, al helemaal niet als je daarna ook nog gaat sleutelen aan de bijbehorende boete. Dan is het einde wel zoek hoor.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:48 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Daar geloof ik niet in. Dat geldt alleen voor mensen die toch al schijt hadden aan de regels.
De berichtgeving komt van Diederik Gommers, en dat is geen positivo of iemand die de zaken beter voor wenst te stellen, de cijfers komen van stichting Nice.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:51 schreef miss_sly het volgende:
Omdat de berichtgeving hierover al hier heeft gestaan en jouw bericht al niet klopt met je 6 dagen. De rest nemen we dan al niet eens meer serieus.
Dat heeft destijds in elk geval aantoonbaar zoden aan de dijk gezet. Het alternatief is straks weer bepaalde zaken helemaal sluiten, dat wil werkelijk niemand.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:50 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Nou dat zet zoden aan de dijk zeg.
En zijn ontzettend creatief/positief uitgelegd.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:53 schreef Za het volgende:
[..]
De berichtgeving komt van Diederik Gommers, en dat is geen positivo of iemand die de zaken beter voor wenst te stellen, de cijfers komen van stichting Nice.
Op die manier zullen veel mensen wel denken, ja bekijk het lekker.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:52 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik heb gisteren 3 keer moeten bellen voor een afspraak en de 3e keer 1,5 uur moeten wachten voordat ik iemand aan de lijn kreeg. Morgenmiddag afspraak voor 60 km. verderop.
Die cijfers worden apart bijgehouden. Zeeland is een land, dat zie je toch zelf ook wel? Zee-land.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:53 schreef roos94 het volgende:
Ik blijf het interessant vinden hoe sommige gebieden compleet immuun lijken voor corona. In Zeeland krioelt het van de toeristen, de hoeveelheid Duitsers en Belgen is echt bedroevend. Bijna niemand houdt afstand, maar er zijn hier vrijwel geen besmettingen. En dat is al zo sinds de uitbraak begon.
Dit topic kan wel een fantastenfilter gebruiken, zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:52 schreef Momo het volgende:
[..]
Angstklachten? 90%? Doe eens een bron
Aah, dat verklaart het!quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:55 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Die cijfers worden apart bijgehouden. Zeeland is een land, dat zie je toch zelf ook wel? Zee-land.
quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:54 schreef Scrummie2.1 het volgende:
En zijn ontzettend creatief/positief uitgelegd.
Het is hier zelfs weer een soort van verplicht. Ze willen het liefst minimaal 20 man (van de 35) op kantoor hebben.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:55 schreef OProg het volgende:
Mij valt ook op dat toch relatief veel mensen weer naar kantoor gaan die de afgelopen 6 maanden ook prima thuis konden werken. Inclusief ambtenaren trouwens. Dat levert dus ook OV belasting en dergelijke op. Wat mij betreft mag dat advies ook wel een keer een herhaling krijgen.
Mja, de OV-bedrijven willen juist weer meer reizigers.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:55 schreef OProg het volgende:
Mij valt ook op dat toch relatief veel mensen weer naar kantoor gaan die de afgelopen 6 maanden ook prima thuis konden werken. Inclusief ambtenaren trouwens. Dat levert dus ook OV belasting en dergelijke op. Wat mij betreft mag dat advies ook wel een keer een herhaling krijgen.
Klik eens op de link uit mijn post, en check de uitleg van Lenny.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:55 schreef Za het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Waarom verzet je je tegen feiten?
En het bericht van Gommers was anders dan jij hier soort van citeert. Zonder bron.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:53 schreef Za het volgende:
[..]
De berichtgeving komt van Diederik Gommers, en dat is geen positivo of iemand die de zaken beter voor wenst te stellen, de cijfers komen van stichting Nice.
Niets op dat plaatje zegt iets over angst.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:55 schreef Za het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Klopt.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:55 schreef OProg het volgende:
Klopt. En ik wil weer naar concerten en sportwedstrijden. En in een overvolle kroeg staan. Onder aan de streep levert elke maatregel verliezers op maar op een gegeven moment moet je toch wel iets doen natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:56 schreef Monolith het volgende:
Mja, de OV-bedrijven willen juist weer meer reizigers.
Klopt. Drie verkouden hier en dat was precies wat ik dacht. Totdat de vriendin van n van hen koorts kreeg.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:54 schreef roos94 het volgende:
[..]
Op die manier zullen veel mensen wel denken, ja bekijk het lekker.
Ik wil het later wel even voor je opzoeken.quote:
Ah nee ze gebruiken wel QR codes gelukkig. Dat is wel fijn want Google vult die formulieren automatisch voor me in.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:36 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
En dan allemaal met dezelfde niet tussendoor ontsmette pen, zoals ik erg veel heb gezien. Prachtig toch.
't gaat een leuke winter wordenquote:Op dinsdag 15 september 2020 15:00 schreef Elan het volgende:
Onderwijs moet sowieso doorgaan dus eventuele al dan niet lokale maatregelen zullen straks (weer) op de horeca , bioscopen en cultuursector hun bordje komen.
Er is een grotere opname bereidheid zo vertelde hij al.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:47 schreef Za het volgende:
Dit wilde ik eigenlijk net gaan posten: ALS ze al (lokale) maatregelen gaan treffen, gaan ze terugvallen op ontmoetingsplekken waar momenteel (toch redelijk) veel mensen samenkomen: theaters, bioscopen, horeca.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:00 schreef Elan het volgende:
Onderwijs moet sowieso doorgaan dus eventuele al dan niet lokale maatregelen zullen straks (weer) op de horeca , bioscopen en cultuursector hun bordje komen.
Nouja doe maar. Zal bij meerdere ziekenhuis opnames het geval zijn dat mensen in paniek raken. Covid, longontsteking, amputatie, kanker.Operaties,chemotherapie, kans om te sterven etc.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:01 schreef Za het volgende:
[..]
Ik wil het later wel even voor je opzoeken.
Punt is, bij veel mensen ontstaat een paniek reactie, waardoor er klachten ontstaan die voortkomen uit de paniekreactie niet uit de besmetting met Covid, het Horatio Oduber ziekenhuis op Aruba is hier vrij eerlijk over geweest.
Ambulances die af en aan raden met coronapatinten - ambulance personeel in hasmat pakken, voor het oog van journalisten, zonder dat hier opnames tegenover staan, omdat het panikerende mensen betreft.
Nee, maar dat heb ik inmiddels uitgelegd waar die info zijn origine vindt.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:58 schreef Tijger_m het volgende:
Niets op dat plaatje zegt iets over angst.
Dingetje is dat mensen vooral steeds meer thuisfeestjes geven. Ik zie dat in mijn omgeving alweer. Vooral om omdat de horeca het niet toelaat nog, en je ook niet uit kan gaan.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit wilde ik eigenlijk net gaan posten: ALS ze al (lokale) maatregelen gaan treffen, gaan ze terugvallen op ontmoetingsplekken waar momenteel (toch redelijk) veel mensen samenkomen: theaters, bioscopen, horeca.
We moeten ons er echt op voor gaan bereiden dat die zaken weer deels dicht gaan of met nog strengere restricties te maken gaan krijgen.
Voor niemand niet. Maar van alle maatregelen die er zijn (school openhouden, sportclub, buiten mogen spelen etc.) lijkt me een potentieel mentaal effect van het dragen van mondkapjes verwaarloosbaar klein.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:57 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk echt dat deze periode ook voor jonge kinderen nog niet zo gemakkelijk is.
Dit. We kunnen die maatregelen niet in de lengte van jaren volhouden.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:59 schreef OProg het volgende:
[..]
Klopt. En ik wil weer naar concerten en sportwedstrijden. En in een overvolle kroeg staan. Onder aan de streep levert elke maatregel verliezers op maar op een gegeven moment moet je toch wel iets doen natuurlijk.
Niet overal maar het is een prima optie inderdaad.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ah nee ze gebruiken wel QR codes gelukkig. Dat is wel fijn want Google vult die formulieren automatisch voor me in.
Zie ze de zaken niet zo snel dichtgooien eigenlijk. Eerst roepen om vooral buiten in horeca af te spreken in plaats van thuis, om vervolgens die mogelijkheid af te nemen. Dan maak je het alleen maar nog waarschijnlijker dat men in priv afspreekt, wat juist niet de bedoeling is.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit wilde ik eigenlijk net gaan posten: ALS ze al (lokale) maatregelen gaan treffen, gaan ze terugvallen op ontmoetingsplekken waar momenteel (toch redelijk) veel mensen samenkomen: theaters, bioscopen, horeca.
We moeten ons er echt op voor gaan bereiden dat die zaken weer deels dicht gaan of met nog strengere restricties te maken gaan krijgen.
Stugge Zeeuwenquote:Op dinsdag 15 september 2020 14:53 schreef roos94 het volgende:
Ik blijf het interessant vinden hoe sommige gebieden compleet immuun lijken voor corona. In Zeeland krioelt het van de toeristen, de enorme hoeveelheid Duitsers en Belgen is echt bedroevend. Bijna niemand houdt afstand, maar er zijn hier vrijwel geen besmettingen. En dat is al zo sinds de uitbraak begon.
Niet iedereen die zich laat testen heeft angst corona te hebben. Ze willen het uitsluiten, dat is wat anders.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:05 schreef Za het volgende:
[..]
Nee, maar dat heb ik inmiddels uitgelegd waar die info zijn origine vindt.
Mensen zijn overal gelijk, angst heerst overal, kijk alleen al eens hoeveel mensen die vrezen covid te hebben positief testen, 1%.
Ben uitgerekend jij nou op vakantie naar Spanje gegaan?quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:26 schreef Jor_Dii het volgende:
Want? Heb me daar prima vermaakt en me veilig gevoeld door zelf verstandig te doen. Het was er rustig en we zaten in een priv appartement. Vliegtuigen voor 1/3 of 1/4 vol en me netjes aan de quarantaine gehouden (want code oranje).quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:07 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ben uitgerekend jij nou op vakantie naar Spanje gegaan?
Dat zou best kunnen. Het is uiteraard een optelling van alle maatregelen. En mijn eigen ervaring met een aantal kinderen dat angstig werd van maskers en dergelijke. Niet eens per se mondmaksers; mijn dochter is inmiddels 11 en echt niet meer angstig hoor.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:06 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Voor niemand niet. Maar van alle maatregelen die er zijn (school openhouden, sportclub, buiten mogen spelen etc.) lijkt me een potentieel mentaal effect van het dragen van mondkapjes verwaarloosbaar klein.
Zo denk ik er ook over. Al verwacht ik ergens ook wel dat het daar wel op uit gaat draaien, hoe onlogisch het wel niet zou zijn momenteel. Thuis ingrijpen kunnen ze niet en ze moeten toch iets op een gegeven moment..quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:06 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Zie ze de zaken niet zo snel dichtgooien eigenlijk. Eerst roepen om vooral buiten in horeca af te spreken in plaats van thuis, om vervolgens die mogelijkheid af te nemen. Dan maak je het alleen maar nog waarschijnlijker dat men in priv afspreekt, wat juist niet de bedoeling is.
Weet niet of dat voldoende zoden aan de dijk zet. Je wil de sociale contacten van mensen verkleinen. Dan heb je meer aan maatregelen op scholen, dringend verzoeken dat mensen die kunnen thuiswerken dat weer gaan doen en het OV weer beperken. Eventueel met een mondkapjesplicht in kleine ruimtes zoals supermarkten en winkels.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:00 schreef Elan het volgende:
Daarom denk ik dat ze binnen niet al te lange tijd gewoon terugschalen naar de situatie 1 juni - 1 juli. Scholen zijn open. Horeca is open maar heel beperkt. Liever afhalen. Studeren in de bibliotheek of op school, dat kan maar met reservering op tijdsvakken en vol = vol, winkelen kan. Ook maar 30 mensen naar binnen in winkels. feestjes maximaal 30 mensen en een registratie. Op kantoor werken kan, maar heel beperkt. Op 30% van de capaciteit in plaats van 50% of meer....quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Besmettingspercentage ligt dus rond de 4% (vorige week 2,6%).quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:07 schreef dick_laurent het volgende:
Forse stijging van aantal besmettingen en ziekenhuisopnames in een week
Er zijn 8230 nieuwe positieve testen bij het RIVM gemeld de afgelopen week. Een week eerder waren dat er 5419. Net als vorige week is dat een stijging van ruim 50 procent. In de afgelopen 24 uur werden er 1379 besmettingen gemeld, het hoogste aantal sinds iedereen getest kan worden.
Exponentiele groei zit er wel langzaam in op deze manier....
Wanneer mensen covid positief zijn getest, of denken covid te hebben, kan dat leiden tot klachten getriggered puur door angst.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:04 schreef Momo het volgende:
Nouja doe maar. Zal bij meerdere ziekenhuis opnames het geval zijn dat mensen in paniek raken.
Ach, dan hebben ze tenminste het gevoel dat ze wat doen en is iedereen weer blij, de overheid grijpt zo goed in. Maar ondertussen spreekt iedereen lekker thuis bij elkaar af , waar helemaal geen toezicht en regels zijn. Geen enkele jongere gaat nu weer massaal thuis zitten want de schrik zit er gewoonweg niet meer in, de FR cijfers liegen er niet om. Je geeft de ondernemers even de laatste schop na, en de maatregelen gaan nauwelijks effect op de cijfers hebben. Heel goed voorstel. Maar we doen tenminste iets, hoe drastischer hoe beterquote:Op dinsdag 15 september 2020 15:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik zat er al toen het oranje werdquote:Op dinsdag 15 september 2020 15:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Code oranje betekent alleen reizen indien noodzakelijk, dus niet voor de lol
Wat een onzin. Je komt wordt in Nederland echt niet opgenomen in het ziekenhuis met angstklachten. Ik kan het weten want ik heb 10 jaar geleden een periode gehad met hevige paniekaanvallen. Dan kom je op de huisartsenpost terecht die je dan volledig onderzoekt. Of in het slechtste geval gaan ze zelf naar de spoedeisende hulp.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:47 schreef Za het volgende:
De tijd van dringende verzoeken lijken we inmiddels wel voorbij, toch? Gewoon binnen het aantal mensen beperken dat gaat echt een enorm effectief sorteren en is relatief makkelijk te handhaven.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:10 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Weet niet of dat voldoende zoden aan de dijk zet. Je wil de sociale contacten van mensen verkleinen. Dan heb je meer aan maatregelen op scholen, dringend verzoeken dat mensen die kunnen thuiswerken dat weer gaan doen en het OV weer beperken. Eventueel met een mondkapjesplicht in kleine ruimtes zoals supermarkten en winkels.
Nu nog je bron voor die 90%.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:11 schreef Za het volgende:
[..]
Wanneer mensen covid positief zijn getest, of denken covid te hebben, kan dat leiden tot klachten getriggered puur door angst.
Zie bv ook dit:
Mass Sociogenetic Illness
Het is 8 juni 1999. Kort na de middag krijgt Wilfried Fleurackers uit Bornem een telefoontje. “We kregen telefoon van de school dat n van onze kinderen was opgenomen in het ziekenhuis. Blijkbaar had Kristof giftige Coca-Cola gedronken.”
In totaal krijgen 37 ouders van leerlingen in het Onze-Lieve-Vrouw Presentatie Instituut in Bornem die dinsdag telefoon. En daar was letterlijk een geurtje en blijkbaar ook een smaakje aan.
De kinderen worden met ambulances naar het ziekenhuis gebracht. Geen alledaagse gebeurtenis, dus journaalploegen rukken uit en gaan de kinderen en de dokters interviewen. De kinderen spreken van hoofdpijn, buikkrampen, hartkloppingen, bevingen en ze hebben last van duizeligheid.
Er wordt een meldpunt ingesteld. Dat krijgt in twee weken tijd 1418 ongeruste telefoontjes. Vele waren louter voor informatie, maar 783 telefoontjes waren van mensen met symptomen van die Coca-Cola vergiftiging. En bij al die mensen wordt door een dokter niets ernstig vastgesteld.
https://radio1.be/de-mass(...)ola-hoe-zat-dat-weer
Ik hoop dat ze het besef hebben in ieder geval dat daar niet de pijn ligt. Wekelijkse rapportages laten zien dat daar gewoon niet het probleem ligt en ze kaarten het aan als middel om de besmettingen in het priv te verminderen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:10 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Zo denk ik er ook over. Al verwacht ik ergens ook wel dat het daar wel op uit gaat draaien, hoe onlogisch het wel niet zou zijn momenteel. Thuis ingrijpen kunnen ze niet en ze moeten toch iets op een gegeven moment..
Angstklachten door extreme benauwdheid ja. Maar goed, ik baseer me op de bloedgassen van deze mensen.quote:
Angst zal vast bij sommige mensen meespelen maar dit is geen bron voor Covid.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:11 schreef Za het volgende:
[..]
Wanneer mensen covid positief zijn getest, of denken covid te hebben, kan dat leiden tot klachten getriggered puur door angst.
Zie bv ook dit:
Mass Sociogenetic Illness
Het is 8 juni 1999. Kort na de middag krijgt Wilfried Fleurackers uit Bornem een telefoontje. “We kregen telefoon van de school dat n van onze kinderen was opgenomen in het ziekenhuis. Blijkbaar had Kristof giftige Coca-Cola gedronken.”
In totaal krijgen 37 ouders van leerlingen in het Onze-Lieve-Vrouw Presentatie Instituut in Bornem die dinsdag telefoon. En daar was letterlijk een geurtje en blijkbaar ook een smaakje aan.
De kinderen worden met ambulances naar het ziekenhuis gebracht. Geen alledaagse gebeurtenis, dus journaalploegen rukken uit en gaan de kinderen en de dokters interviewen. De kinderen spreken van hoofdpijn, buikkrampen, hartkloppingen, bevingen en ze hebben last van duizeligheid.
Er wordt een meldpunt ingesteld. Dat krijgt in twee weken tijd 1418 ongeruste telefoontjes. Vele waren louter voor informatie, maar 783 telefoontjes waren van mensen met symptomen van die Coca-Cola vergiftiging. En bij al die mensen wordt door een dokter niets ernstig vastgesteld.
https://radio1.be/de-mass(...)ola-hoe-zat-dat-weer
Ik moet daar echt voor zoeken, het is nog in het Papiaments ook, wat het lastig maakt.quote:
Ik zou het ook niet erg vinden als middelbare scholen halve klassen gingen hanteren, half online. En zou het ook een goede ontwikkeling vinden als ze niet steeds van klas hoefden te wisselen, maar dat de leerkrachten dat doen, zoals ze eerst van plan waren. Met 500 tegelijk in de aula is toch niet echt een vertrouwd gevoel.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:10 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Weet niet of dat voldoende zoden aan de dijk zet. Je wil de sociale contacten van mensen verkleinen. Dan heb je meer aan maatregelen op scholen, dringend verzoeken dat mensen die kunnen thuiswerken dat weer gaan doen en het OV weer beperken. Eventueel met een mondkapjesplicht in kleine ruimtes zoals supermarkten en winkels.
Nog even afhankelijk van hoeveel tests er zijn afgenomen, het weekrapport staat nog niet op de RIVM site (maar de NOS heeft er zo te zien al wel een kopie van gehad).quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Besmettingspercentage ligt dus rond de 4% (vorige week 2,6%).
Er komt juist een campagne om mensen verder het OV in te helpen.quote:
Van verreweg de meeste nieuwe besmettingen heeft men geen idee waar die is opgelopen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:14 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze het besef hebben in ieder geval dat daar niet de pijn ligt. Wekelijkse rapportages laten zien dat daar gewoon niet het probleem ligt en ze kaarten het aan als middel om de besmettingen in het priv te verminderen.
Zou het echt heel bizar vinden, maar ja, alles kan.
Vallon, is that you? Natuurlijk zegt een gemiddelde wel iets (even uitgaande van een redelijk normaal verdeelde curve).quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:16 schreef Tijn het volgende:
Maar zoals anderen ook al zeiden: aan gemiddelden heb je eigenlijk niks. Sommige mensen liggen er heel kort en andere mensen liggen er heel lang. Bijna niemand ligt er de gemiddelde lengte.
Dat is leuk, maar dus niet zoveel over te zeggen. Van degene waar wel een setting is vermeld, is de horeca e.d. gewoon niet het probleem. Kan zijn dat dit voor de onbekende groep wel zo is, lijkt me sterk, maar je baseert je verhaal nu eenmaal op wat je wel weet.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Van verreweg de meeste nieuwe besmettingen heeft men geen idee waar die is opgelopen.
https://www.trouw.nl/binn(...)de-cijfers~b1e72922/
Nee, maar dat heb ik al uitgelegd.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:15 schreef Momo het volgende:
Angst zal vast bij sommige mensen meespelen maar dit is geen bron voor Covid.
Naja het ligt om en nabij de 200.000, dus tel maar uit.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:15 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Nog even afhankelijk van hoeveel tests er zijn afgenomen, het weekrapport staat nog niet op de RIVM site (maar de NOS heeft er zo te zien al wel een kopie van gehad).
Ok, wat het zegt is dat minder mensen lang liggen en/of meer mensen kort.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:18 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Vallon, is that you? Natuurlijk zegt een gemiddelde wel iets (even uitgaande van een redelijk normaal verdeelde curve).
Lijkt me toch wel belangrijk om te weten qua beschikbare capaciteit. En over het algemeen geldt: hoe langer op de IC hoe kleiner de kans op een voorspoedig herstel.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ok, wat het zegt is dat minder mensen lang liggen en/of meer mensen kort.
Vijf mensen liggen al een half jaar op de IC?quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:55 schreef Za het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Toch bijzonder dat het ziekenhuis hier vol lag. Ik zou mensen met angstklachten niet opnemen tijdens een pandemie, die ruimte kan je beter gebruiken.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:19 schreef Za het volgende:
[..]
Nee, maar dat heb ik al uitgelegd.
Reporters stonden voor het Horatio Oduber ziekenhuis 24/7, en ambulances reden af en aan met coronapatinten, daar hebben ze ook foto's van gemaakt.
Intussen stegen de opnames niet en ging men navraag doen.
Het ziekenhuis gaf toen aan dat het angstklachten betrof, veelal hyperventilatie.
Dat is in Nederland echt niet anders, al ken ik de percentages niet.
Die van Covid besmetting bevreesden wel, en zien we dat daar zelfs 99% niet besmet is, of heden 96% meen ik.
Ja dat het gestegen is dat is wel duidelijk, maar ben benieuwd hoeveel ze hebben getest gezien de continue stroom van berichten over capaciteitstekort.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:19 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Naja het ligt om en nabij de 200.000, dus tel maar uit.
Wat een grote aannamequote:Op dinsdag 15 september 2020 15:18 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Vallon, is that you? Natuurlijk zegt een gemiddelde wel iets (even uitgaande van een redelijk normaal verdeelde curve).
Wat mij vooral interesseert is hoeveel mensen er dus niet hebben kunnen testen deze week. Wat voor percentage hebben we het dan over? 10% 40%?quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:23 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ja dat het gestegen is dat is wel duidelijk, maar ben benieuwd hoeveel ze hebben getest gezien de continue stroom van berichten over capaciteitstekort.
Wat een gelul man. Echt niks van waar in mijn ziekenhuis.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:19 schreef Za het volgende:
[..]
Nee, maar dat heb ik al uitgelegd.
Reporters stonden voor het Horatio Oduber ziekenhuis 24/7, en ambulances reden af en aan met coronapatinten, daar hebben ze ook foto's van gemaakt.
Intussen stegen de opnames niet en ging men navraag doen.
Het ziekenhuis gaf toen aan dat het angstklachten betrof, veelal hyperventilatie.
Dat is in Nederland echt niet anders, al ken ik de percentages niet.
Die van Covid besmetting bevreesden wel, en zien we dat daar zelfs 99% niet besmet is, of heden 96% meen ik.
Uiteraard, begrijp me niet verkeerd, ik wil niets bagetaliseren voor wat betreft mensen met benauwdheid klachten, dat is verschrikkelijk.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:15 schreef LaCatastrophe het volgende:
Angstklachten door extreme benauwdheid ja.
Je kunt het van twee kanten bekijken, aan de ene kant kan je zeggen trek de lijn met de informatie die je hebt gewoon door en je bent er. Klaar. Aan de andere kant als iemand thuis besmet raakt zou die persoon het toch wel weten?quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:19 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Dat is leuk, maar dus niet zoveel over te zeggen. Van degene waar wel een setting is vermeld, is de horeca e.d. gewoon niet het probleem. Kan zijn dat dit voor de onbekende groep wel zo is, lijkt me sterk, maar je baseert je verhaal nu eenmaal op wat je wel weet.
wat voor maatregelen denk je dan aan?quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:22 schreef DireStraits7 het volgende:
Het is toch wel opvallend hoe lang men in/rond Amsterdam en Rotterdam/Den Haag wacht met het nemen van extra maatregelen. En als er dan geen maatregelen komen, wees dan in ieder geval transparant over het reilen en zeilen van de veiligheidsregio's.
Natuurlijk zit er rechtse skew in (je kunt immers geen negatieve ligtijd hebben), maar over het algemeen is het gemiddelde een redelijk indicatie.quote:
Ik hoop alleen niet dat men zich nu rijk rekent qua capaciteit, want dit gemiddelde kan ook zomaar weer stijgen. Zeker omdat ze niet weten waarom het precies is gedaald.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:21 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Lijkt me toch wel belangrijk om te weten qua beschikbare capaciteit. En over het algemeen geldt: hoe langer op de IC hoe kleiner de kans op een voorspoedig herstel.
Volgens mij deels wel: bepaalde medicatie schijnt behoorlijk te helpen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik hoop alleen niet dat men zich nu rijk rekent qua capaciteit, want dit gemiddelde kan ook zomaar weer stijgen. Zeker omdat ze niet weten waarom het precies is gedaald.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |