Dat hergebruik ja.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:16 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Hier zelfde ervaringen. Twee keer in Duitsland geweest en ik zie ze toch echt fout gebruikt worden. Minder afstand, verkeerde manier van dragen, continue hergebruik zonder handen te reinigen tussendoor, etc. Schijn maatregel imo.
Dat idee heb ik ook ja.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Bovendien denk ik dat mensen dan weer veel dichter op elkaar gaan staan.
Je gaat ook nooit bewijzen dat ze niet helpen. Er kan altijd geroepen worden: ''ja, maar zonder mondkapplicht was het nog erger geweest''! En zie die uitspraak maar eens te counteren. Vrij veilig om te roepen dat ze enorm helpen dan natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:18 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Als het aantoonbaar helpt én nodig is vanwege de cijfers dan is een plicht prima wat mij betreft. En dan relativeer ik dat volledig
Zonder noodzaak vervelende dingen verplichten is niet nodig en heeft ook niets met relativeringsvermogen te maken.
Niet! Toch?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat hergebruik ja.![]()
Mensen hebben er gewoon standaard een in de auto voor weken lang.
En continu op en af zetten. Want je moet hem dan weer wel en dan weer niet ophebben.
En dan bij de cafés. Dat mensen even snel elkaars mondkapje opdoen als ze opstaan om te bestellen bij de bar.
Echt. Wat een zooitje.
Los van dat het vervelend is of kan zijn om het te dragen, het neemt ook veel non-verbale sociale interactie weg. Geen voorstander van.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:12 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je kan sarcastisch gaan doen, maar veel mensen vinden het een enorm vervelend ding.
Als het dus niet nodig is is een verplichting niet wenselijk.
Definieer noodzaak, in een tijd waarbij we niet de mogelijkheid hebben eerst uitgebreid wetenschappenlijk onderzoek te doen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:18 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Als het aantoonbaar helpt én nodig is vanwege de cijfers dan is een plicht prima wat mij betreft. En dan relativeer ik dat volledig
Zonder noodzaak vervelende dingen verplichten is niet nodig en heeft ook niets met relativeringsvermogen te maken.
Bijna iedereen die het kan, vermijdt het OV. Ja. En daar liggen verschillende oorzaken aan ten grondslag.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:19 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Of zou het OV-gebruik niet met name gedaald zijn door het feit dat thuiswerken nog altijd de norm is? Of omdat mensen begrijpen dat ze in een volle trein/bus/tram/metro een extra risico lopen en dat maskers geen volledige bescherming bieden? Ik acht het zeer aannemelijk dat er verschillende redenen aan te wijzen zijn voor de daling. Wat jij beweert kan ook enige factor van betekenis zijn, maar onduidelijk hoe groot die is.
Was vorige week ook iemand hier die een foto stuurde uit een stampvolle kroeg in Frankrijk. Niemand had masker op, dat was alleen verplicht als je ging 'lopen'quote:
Ockhams scheermes... je kunt met een goede experimentele opzet vrij ver komen qua bewijslast.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:20 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Je gaat ook nooit bewijzen dat ze niet helpen. Er kan altijd geroepen worden: ''ja, maar zonder mondkapplicht was het nog erger geweest''! En zie die uitspraak maar eens te counteren. Vrij veilig om te roepen dat ze enorm helpen dan natuurlijk.
Italië, Oostenrijk? Ja hoor.quote:
Gelukkig is er uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het gebruik van mondkapjes door de gewone bevolking met de conclusie dat ze niet zorgen voor vermindering van de verspreiding van virussen. Ook kunnen ze juist averechts werken door verkeerd gebruik.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:22 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Definieer noodzaak, in een tijd waarbij we niet de mogelijkheid hebben eerst uitgebreid wetenschappenlijk onderzoek te doen.
Is het dan echt zo erg? Heb je echt zoveel te lijden als je onverhoopt een mondmaskertje moet dragen in het OV? Heeft het echt zoveel impact op je leven? Dan heb je een goed leven.
Weeg dat even af tegen de eventuele gevolgen van het niet dragen en je hebt je antwoord. Wie weet blijkt ooit dat het voor 100% aantoonbaar is dat mondkapjes niet werken. Dus? Hebben we ze voor niets gedragen. Oh jeetje, nu ben ik voor het leven getekend.
Uit dat recente onderzoek in Nederland bleek dat 2/3e van de Nederlanders deze correct gebruikt. Dat zal er ongetwijfeld ook mee te maken hebben dat ze slechts op een zeer beperkt aantal plekken verplicht zijn en je het minder snel zal laten verslonsen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat hergebruik ja.![]()
En continu op en af zetten. Want je moet hem dan weer wel en dan weer niet ophebben.
En dan bij de cafés. Dat mensen even snel elkaars mondkapje opdoen als ze opstaan om te bestellen bij de bar.
Echt. Wat een zooitje.
Noodzaak wordt gecreëerd als IC-opnames weer op beginnen te lopen. Dan moet je gaan kijken naar maatregelen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:22 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Definieer noodzaak, in een tijd waarbij we niet de mogelijkheid hebben eerst uitgebreid wetenschappenlijk onderzoek te doen.
Is het dan echt zo erg? Heb je echt zoveel te lijden als je onverhoopt een mondmaskertje moet dragen in het OV? Heeft het echt zoveel impact op je leven? Dan heb je een goed leven.
Weeg dat even af tegen de eventuele gevolgen van het niet dragen en je hebt je antwoord. Wie weet blijkt ooit dat het voor 100% aantoonbaar is dat mondkapjes niet werken. Dus? Hebben we ze voor niets gedragen. Oh jeetje, nu ben ik voor het leven getekend.
Hier zie je ze dan ook eigenlijk vooral in het OV. En dan is het toch gewoon maskertje op, zitten en blijven zitten tot je uitstapt. Das stuk makkelijker dan op, af, op, af, op, af.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:27 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Uit dat recente onderzoek in Nederland bleek dat 2/3e van de Nederlanders deze correct gebruikt. Dat zal er ongetwijfeld ook mee te maken hebben dat ze slechts op een zeer beperkt aantal plekken verplicht zijn en je het minder snel zal laten verslonsen.
Sommige mensen ontbreekt het duidelijk aan een referentiekader, ik help graag.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:28 schreef Drekkoning het volgende:
Dat sarcastische toontje in je posts is ook helemaal niet nodig trouwens
Het verschil is dat jij jezelf associeert met mensen van containment.nu en hier het ene na het andere Twitter-bericht dumpt van die (of een verwante) groep. En als ik dan met quotes kom van die groep (zoals de scholen net, maar eerder ook over de 8 meter afstand) zeg je 'ja maar daar sta ik niet achter' of 'dit is inmiddels oud'. Als je niet met die mensen geassocieerd wil worden, moet je ze niet continu aanhalen. Als je wel achter hun standpunten staat, moet je die ook omarmen en niet alles dood nuanceren, terwijl die club allesbehalve genuanceerd is.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:08 schreef Gretzl het volgende:
Dat laatste is waarschijnlijk wederzijds.
Heb het gewoon gezien in een discotheek in Italië. Ding valt op de grond. Wordt gewoon opgepakt en weer opgezet.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:24 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Was vorige week ook iemand hier die een foto stuurde uit een stampvolle kroeg in Frankrijk. Niemand had masker op, dat was alleen verplicht als je ging 'lopen'Echt, leg mij dan het nut nog maar uit...
En hoe is dat onderzoek gecontroleerd? Werden mensen gewoon random gevraagd of ze hun kapje juist gebruikten? Dan zitten er vast mensen tussen die gewoon zeggen dat ze hem juist gebruiken (terwijl dat wellicht niet zo is) natuurlijk. Openlijk toegeven dat je elke dag hetzelfde kapje gebruikt, of hem soms niet juist draagt is lastig natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:27 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Uit dat recente onderzoek in Nederland bleek dat 2/3e van de Nederlanders deze correct gebruikt. Dat zal er ongetwijfeld ook mee te maken hebben dat ze slechts op een zeer beperkt aantal plekken verplicht zijn en je het minder snel zal laten verslonsen.
Mijn dochter is anderhalf, die vindt die dingen doodeng, en als ik op de andere ouders op de opvang af moet gaan geldt hetzelfde. En waarom? Omdat er (volgens RIVM) bij goed gebruik 1 besmetting op 100.000 voorkomen wordt. Waarom moeten we daar in hemelsnaam zo spastisch over doen?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:22 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
In dit geval ging het vermoedelijk om hoe je deze draagt. Hoe oud het kapje is valt lastig te controleren o.b.v. camerabeelden.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:30 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
En hoe is dat onderzoek gecontroleerd? Werden mensen gewoon random gevraagd of ze hun kapje juist gebruikten? Dan zitten er vast mensen tussen die gewoon zeggen dat ze hem juist gebruiken (terwijl dat wellicht niet zo is) natuurlijk. Openlijk toegeven dat je elke dag hetzelfde kapje gebruikt, of hem soms niet juist draagt is lastig natuurlijk.
Gewoon voor de grap, laat maar zien dan.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:26 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Gelukkig is er uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het gebruik van mondkapjes door de gewone bevolking met de conclusie dat ze niet zorgen voor vermindering van de verspreiding van virussen. Ook kunnen ze juist averechts werken door verkeerd gebruik.
Yep. Of gewoon paar van die dingen los in de auto laten slingeren waar je ook allerlei andere rotzooi op de passagiersstoel dumpt. Smerige dashboardkastjes etc.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Heb het gewoon gezien in een discotheek in Italië. Ding valt op de grond. Wordt gewoon opgepakt en weer opgezet.
Echt.![]()
De overheid geeft aan dat je 8 uur met een mondkapje kunt doen.
Dus bij enkel boodschappen doen (en tanken), heb je dat ding gewoon weken in de auto hangen (aan je achteruitkijkspiegel).
En maar op en af zetten.
Wij hebben er thuis 1 die maanden oud is en als iemand de grens overgaat wordt die meegenomen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat hergebruik ja.![]()
Echt. Wat een zooitje.
Dit is ook weer zowat... van die zinloze cijfers die een eigen leven gaan leiden. Gebaseerd op één onderzoek met een hoop (dubieuze) aannames. Ik ben niet per se voor (of tegen) mondkapjes, maar dergelijke uitspraken zijn wel hele makkelijk munitie om op te schieten.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:31 schreef chratnox het volgende:
Omdat er (volgens RIVM) bij goed gebruik 1 besmetting op 100.000 voorkomen wordt.
Ja. En dat is begrijpelijk.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wij hebben er thuis 1 die maanden oud is en als iemand de grens overgaat wordt die meegenomen.
Wat jij wil hoor, het komt vooral gefrustreerd overquote:Op dinsdag 15 september 2020 12:29 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Sommige mensen ontbreekt het duidelijk aan een referentiekader, ik help graag.
Misschien wel, misschien niet. Tot die tijd, waarom zo zeuren? Sorry, maar of je dochtertje het eng vindt is totaal niet relevant.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:31 schreef chratnox het volgende:
Waarom moeten we daar in hemelsnaam zo spastisch over doen?
Het is verplicht.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. En dat is begrijpelijk.
Je deelt hem dus ook nog.
Hoe gaat zo'n ding dan werken?
Wat jij ervan vindt ook, maar goed, die constatering bevordert de discussie hier ook niet.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:34 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Misschien wel, misschien niet. Tot die tijd, waarom zo zeuren? Sorry, maar of je dochtertje het eng vindt is totaal niet relevant.
Dat is ook het hele punt, en je ziet dat in Spanje en Frankrijk waar je ze wel overal moet dragen de cijfers van besmettingen ook gewoon keihard zijn gestegen. Niet zo gek als je dus gewoon kroegen en clubs vol stampt met mensen en dan in de illusie verkeert dat een maskertje van 1 euro dat al een maand oud is nog iets gaat voorkomen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. En dat is begrijpelijk.
Je deelt hem dus ook nog.
Hoe gaat zo'n ding dan werken?
Haha ik draag mijn mondkapje met grote tegenzin maar doe in ieder niet alsof dat mijn leven verpest.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:34 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wat jij wil hoor, het komt vooral gefrustreerd over
Natuurlijk wel.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:34 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Misschien wel, misschien niet. Tot die tijd, waarom zo zeuren? Sorry, maar of je dochtertje het eng vindt is totaal niet relevant.
Maar is dat dan een argument om mondkapjes niet te verplichten of te claimen dat ze niet werken? Niemand die beweert dat het als op zichzelf staande maatregel afdoende is...quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:35 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dat is ook het hele punt, en je ziet dat in Spanje en Frankrijk waar je ze wel overal moet dragen de cijfers van besmettingen ook gewoon keihard zijn gestegen. Niet zo gek als je dus gewoon kroegen en clubs vol stampt met mensen en dan in de illusie verkeert dat een maskertje van 1 euro dat al een maand oud is nog iets gaat voorkomen.
Doe ik dat wel dan?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:36 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Haha ik draag mijn mondkapje met grote tegenzin maar doe in ieder niet alsof dat mijn leven verpest.
Weinig nieuws onder de zon. Ben meer benieuwd hoe groot het percentage is met dit soort klachten (niet gebaseerd op onderzoeken met zeer kleine populaties) en wat het lange termijnsperspectief is.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:25 schreef Gretzl het volgende:
Net een genuanceerd stuk in Nature verschenen over long-COVID, belicht van alle zijdes![]()
https://www.nature.com/articles/d41586-020-02598-6
Bij goed gebruik kan het best werken maar dat is veelst te duur.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:35 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dat is ook het hele punt, en je ziet dat in Spanje en Frankrijk waar je ze wel overal moet dragen de cijfers van besmettingen ook gewoon keihard zijn gestegen. Niet zo gek als je dus gewoon kroegen en clubs vol stampt met mensen en dan in de illusie verkeert dat een maskertje van 1 euro dat al een maand oud is nog iets gaat voorkomen.
https://www.hln.be/nieuws(...)-marseille~ab70a425/quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:35 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Nee maar wel de praktijkquote:Op dinsdag 15 september 2020 12:36 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar is dat dan een argument om mondkapjes niet te verplichten of te claimen dat ze niet werken? Niemand die beweert dat het als op zichzelf staande maatregel afdoende is...
Dat is dus eigenlijk de achterliggende vraag: kun je discotheken en bruine kroegen en grote evenementen weer openen als je een mondkapjesplicht invoert? En scheelt dat openen economisch dan zoveel?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:35 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Yep, dat is vervelend en helaas onvermijdelijk. Dus laten we ermee dealen, zo goed als mogelijk.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Natuurlijk wel.
Dat is iets wat veel jonge kinderen zullen ervaren. En een langere tijd opgroeien in een omgeving waar ze vaak geconfronteerd worden met enge mensen met maskers is niet echt een aanrader.
Ik denk dat je er wel her en der virusoverdracht mee voorkomt, maar dan wel onder optimale omstandigheden.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:36 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar is dat dan een argument om mondkapjes niet te verplichten of te claimen dat ze niet werken? Niemand die beweert dat het als op zichzelf staande maatregel afdoende is...
Ben wel benieuwd naar wat men in het onderzoek onder 'correct gebruik' schaart?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:27 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De praktijk kun je veranderen indien nodig.quote:
Mijn 8 jarige dochter maakte bij de BSO bij het knutselen een mondkapje.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Natuurlijk wel.
Dat is iets wat veel jonge kinderen zullen ervaren. En een langere tijd opgroeien in een omgeving waar ze vaak geconfronteerd worden met enge mensen met maskers is niet echt een aanrader.
Sowieso zijn mondkapjes in hoercagelegenheden een wassen neus denk ik. Je bent continu bezig met eten/drinken.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:38 schreef capricia het volgende:
Dat is dus eigenlijk de achterliggende vraag: kun je discotheken en bruine kroegen en grote evenementen weer openen als je een mondkapjesplicht invoert? En scheelt dat openen economisch dan zoveel?
Zeker met handhaving erbij.quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De praktijk kun je veranderen indien nodig.
Om een voorbeeld te geven: je zou bij een voetbalwedstrijd ook als organisatie zelf mondkapjes kunnen uitdelen en mensen te verplichten die te dragen. Dan weet je zeker dat ze 'vers' zijn.
En dan wel de stadioncapaciteit vergroten?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De praktijk kun je veranderen indien nodig.
Om een voorbeeld te geven: je zou bij een voetbalwedstrijd ook als organisatie zelf mondkapjes kunnen uitdelen en mensen te verplichten die te dragen. Dan weet je zeker dat ze 'vers' zijn.
Joh dat is toch duidelijk?quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:41 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd naar wat men in het onderzoek onder 'correct gebruik' schaart?
- niet hergebruiken? (tenzij op 60 graden gewassen)
- niet onder je kin dragen?
- handen wassen/reinigen voor opzetten en na afdoen?
- niet elkaars mondkapje dragen?
- netjes over mond èn neus?
Indien men dat onder je kin dragen buiten beschouwing laat, wil ik dit cijfer nog best geloven, maar onder je kin dragen is natuurlijk niet echt correct, dus dat verbaast me wel. Ik zie vrijwel iedereen die dingen onder hun kin dragen als ze tussentijds overstappen bijvoorbeeld.
Heb het niet gelezen, maar...quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:41 schreef Postbus100 het volgende:
Ben wel benieuwd naar wat men in het onderzoek onder 'correct gebruik' schaart?
Kortom, een kwart (25%) droeg het niet en 1/3e van de personen die deze wel droegen, droeg deze incorrect (1/3*75% = 25%). Ergo, de helft droeg het mondkapje niet of verkeerd.quote:In het begin van de proef droeg 55 procent van de mensen een mondkapje. Dit percentage steeg naar 75 procent door de invoering van de mondkapjesplicht. Een derde van alle bezoekers droeg het mondkapje niet op de juiste manier.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |