Nee, opzich niet. Maar op een lasdoos mag je zo'n beetje zes kabelinvoeren tegelijk gebruiken.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 21:43 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Nee. Maar t maakt niet uit oftie uit de bovenste of onderste komt toch? Heb die bovenste doos erbij gezet om zo wat meer ruimte te hebben qua pielen met die draden.
[..]
Je hoeft ze niet af te kitten, zeker niet als ze zoals bij jou deels onder de overkapping hangen.quote:Maar dan krijg ik t van zn lang zal zn levensdagen niet meer los, indien ik er ooit nog bij wil?
Zeker, maar ik had na die post geen tijd meer dus kdacht dat doe ik morgenochtend ffquote:Op donderdag 27 augustus 2020 22:11 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Open je de volgende keer ook een nieuwe?
Inmiddels kunnen we hier gewoon verderquote:Op donderdag 27 augustus 2020 23:50 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Zeker, maar ik had na die post geen tijd meer dus kdacht dat doe ik morgenochtend ff
Ik zou dan eerder kijken naar iets van pur oid. is het op een bergzolder ofzo ?quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 17:43 schreef wootahH het volgende:
Ik zag laatst dat ik bij een deel van t huis een kier heb tussen een balk en het dak. Moet ik hier iemand naar laten kijken of kan ik dit gewoon zelf dichtkitten? [ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 21:21 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik zou dan eerder kijken naar iets van pur oid. is het op een bergzolder ofzo ?
Het is op zolder. Schuin aflopend dak. Wel afgewerkt met Schotten dus die foto was achter de Schotten voor wat opslag. Er staat wel een dakkapel boven dit deel, mogelijk heeft dat er nog mee te maken dat aan deze kant een kier is ontstaan.quote:
Voor binnen vind ik dat topspul qua plamuur. Voor buiten zou ik 2-componenten epoxy gebruiken.quote:Op zaterdag 29 augustus 2020 17:51 schreef archito het volgende:
Wat vinden jullie de fijnste plamuur om houtrot te repareren?
Ik heb nu Den Bravan Zwaluw 2-componenten epoxy gebruikt. Werkt wel prima en is niet duur, maar vroeg me af of iemand misschien nog tips heeft?
Deze bedoel ik:quote:Op zaterdag 29 augustus 2020 18:16 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Voor binnen vind ik dat topspul qua plamuur. Voor buiten zou ik 2-componenten epoxy gebruiken.
Weet ik, die gebruik ik ook voor binnen. Maar volgens mij is dat geen epoxy.quote:Op zaterdag 29 augustus 2020 18:25 schreef archito het volgende:
[..]
Deze bedoel ik:
https://www.verfwebwinkel(...)paratiemassa-2k.html
Dat is toch 2-componenten epoxy?
Volgens de omschrijving op de website en het blik zelf wel.quote:Op zaterdag 29 augustus 2020 19:56 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Weet ik, die gebruik ik ook voor binnen. Maar volgens mij is dat geen epoxy.
Ah ja, dat gele transparante ken ik wel. Waarschijnlijk iets van repair care o.i.d.quote:Op zaterdag 29 augustus 2020 20:24 schreef bleiblei het volgende:
Dan ist epoxy.
Buitenboel laten we doen door een schilder en die gebruikt 2-componenten spul uit een speciale plamuurkitding. Droogt gelig transparant op. Die plamuur is uiteindelijk veel harder, droogt op een manier dat je er nog een beetje mee kan boetseren tijdens het drogen en heeft ook een soort van verbindend (lijmend) vermogen. Heeft wel wat weg van de epoxy die ze gebruiken met blauwe kleurstof of van die hippe riviertafels mee te maken.
Kan dat niet met zo'n flexibele rvs buis ?quote:Op zondag 30 augustus 2020 13:01 schreef Puala het volgende:
Mijn huis had een open haard, maar die is er uit en toen is ook het rookkanaal gesneuveld. Er is nu een schoorsteen waar niets in zit en een doorvoer naar het dak. Weet er iemand wat ik er in moet maken om er uiteindelijk een kachel in te kunnen zetten?
(slag)pluggen zijn beter in dwarskrachten opvangen dan trekkrachten. Zonnedoek lijkt me meer een trekkracht uit te oefenen. Blijft over chemisch of keilbout. Heb je een goeie steen die niet te dicht aan de rand zit (bijvoorbeeld net onder je dakgoot) keilbout gebruiken. Keilbout bouwt nl bij aandraaien door de wigvorm spanning in de steen op. Chemisch anker als het echt vast moet, hoeft niet eens zo duur te zijn. (https://www.hornbach.nl/s(...)rtikeloverzicht.html )quote:Op zondag 30 augustus 2020 13:55 schreef kanovinnie het volgende:
Ik wil een stalen koker (40x40) aan mijn buitenmuur (metselwerk) bevestigen.
Ik heb dus 4 opties:
Gewone schroef+plug
Chemisch anker (maar dat lijkt me wat omslachtig)
Slagplug
Keilbout.
Uiteindelijk komt er in de zomer een zonnedoek aan te hangen, dus het moet wel wat kunnen hebben.
Oja dat valt eigenlijk nog wel mee. Dus gewoon een gat boren, wat van dat spul erin spuiten en een draadeind erin duwen?quote:Op zondag 30 augustus 2020 14:14 schreef Oledanmaarweer het volgende:
[..]
(slag)pluggen zijn beter in dwarskrachten opvangen dan trekkrachten. Zonnedoek lijkt me meer een trekkracht uit te oefenen. Blijft over chemisch of keilbout. Heb je een goeie steen die niet te dicht aan de rand zit (bijvoorbeeld net onder je dakgoot) keilbout gebruiken. Keilbout bouwt nl bij aandraaien door de wigvorm spanning in de steen op. Chemisch anker als het echt vast moet, hoeft niet eens zo duur te zijn. (https://www.hornbach.nl/s(...)rtikeloverzicht.html )
verbruik zal zijn bij gat 20mm (waarschijnlijk te groot) en draadeind M8 en 8 cm diep. pi(1^2-0,4^2)x8 - 21ml. Tube is 280ml dus 13 gaten.quote:Op zondag 30 augustus 2020 14:33 schreef kanovinnie het volgende:
En aan zo'n tube heb ik wel genoeg voor 12 gaten denk ik?
Een keilbout of chemisch anker lijkt me rijkelijk overdreven...quote:Op zondag 30 augustus 2020 13:55 schreef kanovinnie het volgende:
Ik wil een stalen koker (40x40) aan mijn buitenmuur (metselwerk) bevestigen.
Het idee is om een gat door te boren, en daarna door 1 kant van de balk het gat te vergroten.
Dan een gaatje in de muur boren, een plug in de muur slaan/drukken en de boel vastschroeven, wat kan door het grotere gat wat in de balk zit.
Maarrrr. Iemand die ik ken begon erover dat ik het beste een chemisch anker kan gebruiken. Of een slagplug.
En los daarvan kan ik ook nog een keilbout gebruiken.
Ik heb dus 4 opties:
Gewone schroef+plug
Chemisch anker (maar dat lijkt me wat omslachtig)
Slagplug
Keilbout.
Uiteindelijk komt er in de zomer een zonnedoek aan te hangen, dus het moet wel wat kunnen hebben.
Heeft iemand hier er wat nuttigs over te zeggen?
Officieel mag dat niet. Maar je kan het natuurlijk wel zo maken.quote:Op vrijdag 4 september 2020 21:24 schreef spinazieruiker het volgende:
Vraag voor users met een achtergrond in elektra:
Ik lees online dat ik voor de wisselschakeling gebruik kan maken van een grondkabel met vijf aders. Waarbij je zwart en grijs gebruikt als schakeldraden en blauw en groen/geel afknipt.
Mag ik van dezelfde kabel bruin, zwart en grijs gebruiken voor een schakelaar en bruin en blauw voor een stopcontact?
Bedankt voor deze reactie. Je reactie zet me op het goede spoor al hink ik nog wel tussen de keuze 1 of 2 kabels. Ik vermoedde al "het mag niet maar het kan wel"quote:Op vrijdag 4 september 2020 22:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
Officieel mag dat niet. Maar je kan het natuurlijk wel zo maken.
Je kan ook 2x 3 aderige kabel er doorheen trekken en deze evt labellen.
In een buis hoef je geen grondkabel te gebruiken.quote:Op vrijdag 4 september 2020 22:13 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Bedankt voor deze reactie. Je reactie zet me op het goede spoor al hink ik nog wel tussen de keuze 1 of 2 kabels. Ik vermoedde al "het mag niet maar het kan wel"![]()
Stel dat ik een ruime mantelbuis pak waar stroom en water samen doorheen kunnen. Is een grondkabel dan nog steeds noodzakelijk of mag een buitenkabel in dat geval ook?
2 x 45 graden bochtjes van af de mantelbuis omhoog. Open buis in de grond wordt bende.quote:Op vrijdag 4 september 2020 22:34 schreef spinazieruiker het volgende:
Bedankt voor je reactie. Dan wordt twee buitenkabels samen met een waterslang in één mantelbuis al interessanter.
Hoe zouden jullie bovengronds de kabels en slang op een nette manier uit de buis laten komen?
(Mijn idee: buis zadelen aan de achterkant van een paal en dan het uiteinde open laten. Ik wil de buis toch al zo veel mogelijk op afschot leggen dus inregenen is dan geen ramp. Maar mogelijk is er een betere manier)
Een YMvk kabel mag dan ookquote:Op vrijdag 4 september 2020 22:13 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Bedankt voor deze reactie. Je reactie zet me op het goede spoor al hink ik nog wel tussen de keuze 1 of 2 kabels. Ik vermoedde al "het mag niet maar het kan wel"![]()
Stel dat ik een ruime mantelbuis pak waar stroom en water samen doorheen kunnen. Is een grondkabel dan nog steeds noodzakelijk of mag een buitenkabel in dat geval ook?
er hoeft geen batterij in ? Thermostaat goed aangesloten ? Ook bij de ketel ?quote:Op zaterdag 5 september 2020 14:44 schreef Cat-astrophe het volgende:
Help!
Ik heb een Nefit TopLine ketel. Kamerthermostaat is/was ook van Nefit. Geen batterij, krijgt stroom via de ketel.
Thermostaat ging stuk (dacht ik). Nieuwe gekocht, de Nefit moduline 3000. Deze aangesloten... doet ook niks. Blanco scherm.
Dus blijkbaar zit het probleem ergens anders? Het gaat mijn kennis te boven.
Wat kan ik zelf doen om te achterhalen of het kastje, het draadje of de ketel het probleem is?
Warm water doet het trouwens wel.
Geen batterij. De rest: geen idee. Ding heeft jaren goed gewerkt en nu niet meer.quote:Op zaterdag 5 september 2020 18:41 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
er hoeft geen batterij in ? Thermostaat goed aangesloten ? Ook bij de ketel ?
Heb je hier wat aan ?quote:Op zaterdag 5 september 2020 19:30 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Geen batterij. De rest: geen idee. Ding heeft jaren goed gewerkt en nu niet meer.
Hoe weet ik of hij goed aangesloten is?
Staat er spanning op de draden?quote:Op zaterdag 5 september 2020 19:30 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Geen batterij. De rest: geen idee. Ding heeft jaren goed gewerkt en nu niet meer.
Hoe weet ik of hij goed aangesloten is?
Ja hoor, geen enkel probleem.quote:Op vrijdag 4 september 2020 21:24 schreef spinazieruiker het volgende:
Mag ik van dezelfde kabel bruin, zwart en grijs gebruiken voor een schakelaar en bruin en blauw voor een stopcontact?
Heldquote:Op zaterdag 5 september 2020 19:39 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Heb je hier wat aan ?![]()
https://www.warmteservice(...)YjdmNWE3OTAyNzdhMGQw
Nee dusquote:
Die thermostaten hebben voeding vanuit de ketel nodig.quote:
Dat wist ik. Wat ik niet doorhad, was dat die voeding onderbroken was. En vooral, dat dat heel gemakkelijk te constateren en te fixen was.quote:Op zaterdag 5 september 2020 20:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Die thermostaten hebben voeding vanuit de ketel nodig.
Gelukkig had je mij ook nog.quote:Op zaterdag 5 september 2020 20:28 schreef Cat-astrophe het volgende:
Wat ik niet doorhad, was dat die voeding onderbroken was. En vooral, dat dat heel gemakkelijk te constateren en te fixen was.
Eerlijk gezegd had ik meer aan het filmpje van Vonk. Die liet meteen de oplossing zien. Jouw reactie zag ik pas toen ik het gefixt had.quote:
Nou, inderdaad hoe simpel kan het zin ! Fijn dat het verholpen is !quote:Op zaterdag 5 september 2020 20:03 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Held![]()
![]()
![]()
Je hebt me 200 euro bespaard want de nieuwe thermostaat kan terug.
Oranje stekkertje wat vanuit thermostaat naar ketel gaat was bij de ketel eruit gevallen. Hoe simpel kan het zijn
Heb de kabels wat langer gemaakt en idd gaat het een stuk makkelijker...maar bij die linksboven heb ik n achteraf überhaupt te kort in de doos laten komen. Les voor de volgende keer. Alles werkt iig en als het veilig genoeg is vind ik het prima.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 19:05 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Daarom reageer ik nu even uitgebreid, vanmiddag op het werk had ik die kans niet.
Ik zie niet perse levensgevaarlijke toestanden, dat niet; maar wel een hoop kleine dingetjes bij elkaar.
De kabels in de kabeldoos kun je het beste een centimeter of 10 aansnijden, dat geeft voldoende lengte om de kabels mooi weg te kunnen werken in de kabeldoos, wanneer je dan deze kabels in de kabeldoos invoert moet je de buitenmantel van de kabel niet in de kabeldoos laten steken; dat is veelste ver naar binnen. Het is voldoende als de buitenmantel van de kabel net binnen de doos zit. Beetje zoals op deze foto hieronder.![]()
[ afbeelding ]
Als je de kabels langer aansnijd, dan is de bedrading ook vanzelf langer; daar word alles handiger en beter verwerkbaar door !![]()
Ik zie dat er verschillende typen wartels door elkaar gebruikt worden; voor het aangezicht had ik gekozen om alle wartels van één soort op de ene en alle andere op die andere kabeldoos te gebruiken.
Die wartel die je helemaal boven in gebruikt sluiten vaak beter af dan de standaard wartels die bij die kabeldozen zitten, in het randje kan namelijk water/vocht blijven staan. Dat kan op die manier als nog in de doos lopen.
Boven in zie ik dat je de kabel in buis hebt gelegd; normaal gesproken stoppen we ongeveer een centimeter of vijf á tien voor de kabeldoos met de buis, en zit de laatste buiszadel een centimeter of 10 van het einde van de buis af.
Neem aan dat je de buis vastgezet hebt met buiszadels ?
Voor verticale stukken kabel in buis geld dan een maximale afstand van 50 centimeter hart op hart. (dus midden van de ene beugel op het midden andere beugel)
Horizontaal is dit maximaal 40 centimeter en natuurlijk binnen de 10 centimeter voor en na elke open bocht ,lasdoos ,schakelaar ,wcd en lampen e.d.
In de binnenkant van de deksel van de kabeldoos zitten twee rubbers geplakt, die passen over de schroeven waarmee je de doos hebt vastgezet. Die kun je er als het goed is in drukken.
De bruine kabel lijkt wat te lang aangestript, ik zie op de foto blank koper zitten.
Op de lasdop staat als het goed is ook hoe lang deze aangestript moet worden, maar doorgaans is 10 milimeter lang genoeg.![]()
[ afbeelding ]
Waarom gaat die ene kabel trouwens zo raar rechts om de doos heen ? En die andere kabel waar loopt die heen ?
Ik heb het zelf niet geprobeerd, ik ken wel iemand die zijn keuken(kastjes) recent heeft gewrapped, hij zei toen tegen mij de eerste is even kutten en daarna heb je de slag te pakken. Ik weet niet of een keukenkastdeur hetzelfde is als een volledige deur.quote:Op woensdag 9 september 2020 11:37 schreef Questular het volgende:
Iemand ervaringen met het wrappen van binnendeuren? We hebben hier een 12 tal binnendeuren (hout) die we graag van een andere kleur willen voorzien. Nu is ze allemaal opschuren en schilderen een aardige klus dus ik was eens aan het kijken of het ook anders zou kunnen. Het wrappen ziet er erg makkelijk uit en ook niet duur, maar goed dat zijn de woorden verkopers van deze wrapsHeeft iemand het ooit geprobeerd en hoeveel werk is het en hoe mooi is het resultaat?
New wel met auto's. Als het vlakke deuren zijn zal t wel gaan. Maar hou er rekening mee dat je alle oneffenheden gewoon door de folie heen gaat zien.quote:Op woensdag 9 september 2020 11:37 schreef Questular het volgende:
Iemand ervaringen met het wrappen van binnendeuren? We hebben hier een 12 tal binnendeuren (hout) die we graag van een andere kleur willen voorzien. Nu is ze allemaal opschuren en schilderen een aardige klus dus ik was eens aan het kijken of het ook anders zou kunnen. Het wrappen ziet er erg makkelijk uit en ook niet duur, maar goed dat zijn de woorden verkopers van deze wrapsHeeft iemand het ooit geprobeerd en hoeveel werk is het en hoe mooi is het resultaat?
Ik welquote:Op zondag 13 september 2020 13:38 schreef Gieliovd het volgende:
Ben je nog bang dat de paal gaat hangen?
Hij zit 0.9m diep met in de voet en kop in beton gegoten.quote:Op zondag 13 september 2020 13:38 schreef Gieliovd het volgende:
Mooi geworden!
Ben je nog bang dat de paal gaat hangen?
https://www.bol.com/nl/p/(...)=socialshare_pdp_wwwquote:Op donderdag 17 september 2020 18:15 schreef Miniem het volgende:
Ik ga een buitenlozijn verven op een ladder. Zijn er makkelijke hulpjes om je verfbak of emmer op te zetten? Of alleen een haak waar je je verfemmer aan kan hangen?
Elke keer naar beneden gaan en weer de trap op is zo'n gedoe
Zelf ergens ervaring mee?quote:Op donderdag 17 september 2020 20:26 schreef bleiblei het volgende:
[..]
https://www.bol.com/nl/p/(...)=socialshare_pdp_www
https://www.bol.com/nl/p/(...)=socialshare_pdp_www
Of:
https://www.bol.com/nl/p/(...)=socialshare_pdp_www (als je durft)
Nope, schilderen op hoogte laat ik over aan een schilder. Is niet mijn ding, lange tijd balanceren op een ladderquote:
Ligt aan het gewicht van de deur. Zou het zelf wel met pluggen aandurven want hangt recht er onder dus vrijwel geen hefboom.quote:Op donderdag 17 september 2020 21:11 schreef derLudolf het volgende:
Schuifdeuren (of het systeem daarvoor) ophangen in een kalkzandsteenmuur. Wat is wijsheid?
Ik heb al even gekeken, Duopower heeft de hoogste sterkte in kalkzandsteen (vergeleken met SX en UX), is dat sterk genoeg of zou een chemisch anker beter zijn?
In kalkzandsteen kan je toch gewoon stevig bevestigen? Zou ik prima aandurven gewoon met plug/schroef.quote:Op donderdag 17 september 2020 21:11 schreef derLudolf het volgende:
Schuifdeuren (of het systeem daarvoor) ophangen in een kalkzandsteenmuur. Wat is wijsheid?
Ik heb al even gekeken, Duopower heeft de hoogste sterkte in kalkzandsteen (vergeleken met SX en UX), is dat sterk genoeg of zou een chemisch anker beter zijn?
Ok, prima dan. Ik dacht omdat zo'n deur (massief vuren) steeds wordt bewogen dat misschien op den duur uit gaat lopen.quote:Op donderdag 17 september 2020 22:34 schreef Makrolon het volgende:
[..]
In kalkzandsteen kan je toch gewoon stevig bevestigen? Zou ik prima aandurven gewoon met plug/schroef.
Dan doe je meer ophangpunten in de railsquote:Op vrijdag 18 september 2020 10:48 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ok, prima dan. Ik dacht omdat zo'n deur (massief vuren) steeds wordt bewogen dat misschien op den duur uit gaat lopen.
Jup, zes stuks. Uiteindelijk eerst geprobeerd met de meegeleverde houtdraadbouten. 10mm Duopower gebruikt, ik kan dr aan hangen met m'n 100kgquote:Op vrijdag 18 september 2020 16:11 schreef lipje het volgende:
[..]
Dan doe je meer ophangpunten in de rails
Ben je zo licht?quote:Op dinsdag 22 september 2020 09:28 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Jup, zes stuks. Uiteindelijk eerst geprobeerd met de meegeleverde houtdraadbouten. 10mm Duopower gebruikt, ik kan dr aan hangen met m'n 100kg
Welk spul heb jij gebruikt?quote:Op dinsdag 22 september 2020 09:02 schreef daNpy het volgende:
Ik heb diverse offertes voor coatingen enz aangevraagd maar die prijzen waren absurd.
Uiteindelijk voor een impregneermiddel gegaan wat zeer makkelijk zelf aan te brengen was. Het is kleurloos en de vloer is nu vloeistofdicht, heb er al een paar keer op geknoeid
Geen idee, moet ik kijken of ik de kan nog hebquote:
Is het een halfsteens of klampmuur? Overigens heb ik dusdanig goede ervaring met chemisch anker, dat ik niet anders gebruik. Maar bout en plug kan ook prima.quote:Op donderdag 17 september 2020 21:11 schreef derLudolf het volgende:
Schuifdeuren (of het systeem daarvoor) ophangen in een kalkzandsteenmuur. Wat is wijsheid?
Ik heb al even gekeken, Duopower heeft de hoogste sterkte in kalkzandsteen (vergeleken met SX en UX), is dat sterk genoeg of zou een chemisch anker beter zijn?
Jaren geleden een goede betonverf weggesmeerd in keldervloer. Uitstekend bevallenquote:Op maandag 21 september 2020 23:25 schreef kingjotte het volgende:
De aannemer heeft de nieuwe betonvloer in de garage met Schonox FPL Plus egaliseermortel vlak gemaakt.
Nu wil ik 'm nog coaten met een of andere epoxy achtig iets. Hij kwam zelf met Sikafloor 2540W, maar als ik daar de specs van lees moet er eerst weer een primer onder, wordt een dure (en tijdrovende) grap.
Van een vriend kreeg ik de tip om naar Ruwol Betonverf te kijken, stuk goedkoper (maar ook tijdrovend want meerdere lagen nodig).
Iemand hier ervaring mee?
Ik ga geen auto in de garage zetten, maar wel een paar werkbanken op wielen en wil niet dat de vloer beschadigd als ik een schroevendraaier ofzo laat vallen.
Lang stuk 15 mm??quote:Op dinsdag 22 september 2020 18:44 schreef Gieliovd het volgende:
Oké ik heb hier een vloerverwarming verdeler zitten met 5 groepen. Het CV circuit is 22mm CV buis.
Nu zit die verdeler met 15mm CV buis aangesloten, want ja die ventielen zijn voor die buis.
Is dat nou gebruikelijk?
Ik wil over op een warmtepomp, een ja die vind 15mm echt niet zo leuk.
Zijn er voor warmtepompen niet weer speciale vloerverwarmingsverdelers nodig ? Meen ik ooit ergens van een collega gehoord te hebben..quote:Op dinsdag 22 september 2020 18:44 schreef Gieliovd het volgende:
Oké ik heb hier een vloerverwarming verdeler zitten met 5 groepen. Het CV circuit is 22mm CV buis.
Nu zit die verdeler met 15mm CV buis aangesloten, want ja die ventielen zijn voor die buis.
Is dat nou gebruikelijk?
Ik wil over op een warmtepomp, een ja die vind 15mm echt niet zo leuk.
Even aanvulling op mijzelf:quote:Op dinsdag 22 september 2020 18:23 schreef Goddelijker het volgende:
Voor ons nieuwe huis heb ik de volgende vraag:
De trap naar de tweede verdieping is nu open en willen wij graag dicht hebben (i.v.m. veiligheid en warmte, stof, etc.).
Hoe is dit het beste te doen? Mijn idee was het volgende (betreft een normale draaitrap):
[ afbeelding ]
En dan de onderkant nieten/schroeven tegen de trede en de bovenkant lijmen in de ingefreesde trede?
Maar hiervoor kan ik denk ik het beste een bovenfrees gebruiken?
Of heeft iemand een net zo'n stevige maar makkelijkere/betere methode?
Foto van de situatie? Ik heb hetzelfde euvel, maar dan in een 100 jaar oud huis (lees: verzakt). Ik vul de scheuren op met een flexibele kit (Sikaflex) en latex de wand daarna. Gaat aantal jaren geod, en dan komt het weer terug.quote:Op donderdag 24 september 2020 15:29 schreef koentjuh18 het volgende:
Enkele maanden geleden hebben we een groot deel van onze woning laten stuccen. Op enkele nieuw geplaatste wanden zijn scehuren ontstaan op de aansluiting tussen twee gipsplaten, deze laat ik oplossen door de stukadoor.
Echter, op bestaande muren zijn ook (weer) haarscheuren zichtbaar. Precies op deze plek zaten al haarscheuren en nu zijn ze dus na enkele maanden alweer terug. Vermoedelijk veroorzaakt door krimp oid in de woning? Hoe kan ik dit nu defnitief herstellen? Als ik ze gewoon vul met muurvuller dan verwacht ik over 3-4 maanden weer dezelfde activiteit
Huis hier is ook 90 jaar oud en ooit verzakt, maar herstelt. Het zal er ongetwijfeld bijhoren idd. Krijg je die kit wel strak?quote:Op donderdag 24 september 2020 15:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Foto van de situatie? Ik heb hetzelfde euvel, maar dan in een 100 jaar oud huis (lees: verzakt). Ik vul de scheuren op met een flexibele kit (Sikaflex) en latex de wand daarna. Gaat aantal jaren geod, en dan komt het weer terug.
Ja, met plamuurmes met wasmiddel.quote:Op donderdag 24 september 2020 15:54 schreef koentjuh18 het volgende:
Huis hier is ook 90 jaar oud en ooit verzakt, maar herstelt. Het zal er ongetwijfeld bijhoren idd. Krijg je die kit wel strak?
Denk dat vliesbehang effectiever is dan kit.quote:Op donderdag 24 september 2020 15:54 schreef koentjuh18 het volgende:
maar ben bang dat die scheur mee gaat werken in het vliesbehang.
Vliesbehang is toch speciaal om scheuren weg te kunnen werken ?quote:Op donderdag 24 september 2020 15:54 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
Huis hier is ook 90 jaar oud en ooit verzakt, maar herstelt. Het zal er ongetwijfeld bijhoren idd. Krijg je die kit wel strak?
Ik zat zelf te denken aan glad vlies behang over de betreffende muur, maar ben bang dat die scheur mee gaat werken in het vliesbehang.
Ymvk en dat met drie aders of eventueel vijf aders als je krachtstroom wilt gebruiken. De adres zijn 2,5 mm2 dik.quote:Op donderdag 24 september 2020 21:47 schreef stavromulabeta het volgende:
Over een jaar of 2 wil ik mijn CV-ketel vervangen door een hybride warmtepomp. Op dit moment bezig ben om een UTP-kabel door het huis te trekken. Omdat daarvoor toch al wat koofjes en de vloer open gehaald moeten worden, wil ik gelijk een voedingskabel voor de warmtepomp mee te nemen (oud huis, wel overal leidingen voor gaslampen en coaxen voor dakantennes maar nergens mantelbuizen...)
Wat voor een kabel moet ik daarvoor gebruiken? Ik gok op een vermogen van 5,5 of 7 kW, maar liever overgedimensioneerd dan straks te dun of te weinig aders.
3/4"quote:Op vrijdag 25 september 2020 16:17 schreef Vonkenboer het volgende:
Zou eerder beslissen om één of twee loze leidingen of een mantel buis te leggen waar je naderhand in één keer de juiste bedrading in kunt leggen
Of 32 mmquote:
3/4” is maar 19mmquote:
Weet ik. Zaterdag had ik een tekening voor een handgreep die ingefreesd/kapt moeten worden in een schuifdeur.quote:
Da's rioolbuis. Een warmtepomp sluit je qua voeding niet aan op het riool.quote:
Met een broyeur wellichtquote:Op vrijdag 25 september 2020 21:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's rioolbuis. Een warmtepomp sluit je qua voeding niet aan op het riool.
Er wordt meer op het riool aangesloten dan toiletten. Maar poepen in de gootsteen of wasbak zou ik toch niet aanradenquote:Op vrijdag 25 september 2020 22:25 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Met een broyeur wellicht
Mijn bakstenen gaan niet door 32mm hoor
I know. Maar dit was het eerste waar ik aan dacht xDquote:Op vrijdag 25 september 2020 22:31 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Er wordt meer op het riool aangesloten dan toiletten. Maar poepen in de gootsteen of wasbak zou ik toch niet aanraden
Mmhh, ik ga eens kijken of dat lukt. Mantelbuis erdoorheen moet lukken, maar dan ga ik gelijk even testen of ik er ook een kabel doorheen kan krijgen. Het probleem is namelijk de bevestiging: Ik moet boven een aantal historische gipsplafonds langs (waar ik zeker niet in ga hakken of breken).quote:Op vrijdag 25 september 2020 16:17 schreef Vonkenboer het volgende:
Zou eerder beslissen om één of twee loze leidingen of een mantel buis te leggen waar je naderhand in één keer de juiste bedrading in kunt leggen
De voorschriften zeggen alleen dat een dergelijke leiding deugdelijk gemonteerd te zijn voor het doel waarvoor je hem gaat gebruiken. Wat deugdelijk is in een situatie natuurlijk een beetje een rekbaar begrip..quote:Op zaterdag 26 september 2020 10:57 schreef stavromulabeta het volgende:
Als ik het helemaal netjes zou willen doen, wat zijn dan de eisen m.b.t. bevestiging van de bekabeling/mantelbuis?
Fijne gedachte, werkelijk alles boven m'n plafonds zitten vast met die kunststof spijker dan wel slagpluggen vast.quote:Op zaterdag 26 september 2020 12:20 schreef Vonkenboer het volgende:
Plastic spijkerclips hebben de neiging om op den duur spontaan af te breken, en gewone klem-buiszadels zou ik niet zo boven een plafond gebruiken.
Horizontaal 40 en verticaal 50, toch?quote:Op zaterdag 26 september 2020 12:20 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
De voorschriften zeggen alleen dat een dergelijke leiding deugdelijk gemonteerd te zijn voor het doel waarvoor je hem gaat gebruiken. Wat deugdelijk is in een situatie natuurlijk een beetje een rekbaar begrip..![]()
Doorgaans zet men (opbouw) electra leidingen (5/8 en 3/4) horizontaal vast met een maximale tussenafstand van 50 cm, en een verticale afstand van maximaal 40 cm. En 10 cm vanaf iedere bocht en/of ander hulpstuk. Je kunt er natuurlijk tijdens het aanleggen direct even een trekdraad doorheen maken, dan kun je achteraf zonder meer een kabel in de buis krijgen met behulp van een trekveer oid.![]()
Zou voor bevestiging wel kiezen voor van die ouderwetse buiszadels, deze kun je dubbelvouwen (in een U vorm) met een combinatie tang en dan met één schroef stevig aan bijvoorbeeld een balklaag vastzetten.
Plastic spijkerclips hebben de neiging om op den duur spontaan af te breken, en gewone klem-buiszadels zou ik niet zo boven een plafond gebruiken.
Als je er niet 4 op elkaar zet met de scheur precies boven elkaar zal t wel goed komen.quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:03 schreef Tom_ het volgende:
Ik heb een aantal kalkzandsteen blokken met zo'n verticale scheur erin, kan ik die gewoon gebruiken als hele blokken? Zou zeggen dat er voornamelijk het gewicht van de wand bovenop drukt en het niet zo'n punt is, maar toch even checken bij jullie.
[ afbeelding ]
[..]
Fijne gedachte, werkelijk alles boven m'n plafonds zitten vast met die kunststof spijker dan wel slagpluggen vast.
Oh dan zullen het wel speciale dilatatieblokken zijn, ze denken ook aan alles hè.quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:09 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Als je er niet 4 op elkaar zet met de scheur precies boven elkaar zal t wel goed komen.![]()
Inijn garage zijn zulke scheuren vanzelf gekomen na een tijdje.
Ideaalquote:Op zaterdag 26 september 2020 20:18 schreef Tom_ het volgende:
[..]
Oh dan zullen het wel speciale dilatatieblokken zijn, ze denken ook aan alles hè.
Uiteraard ! Ik heb het verkeerd er op gezet ..quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:08 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Horizontaal 40 en verticaal 50, toch?
Hoezo zet je elektrabuizen vast met slagpluggenquote:Op zaterdag 26 september 2020 20:03 schreef Tom_ het volgende:
Ik heb een aantal kalkzandsteen blokken met zo'n verticale scheur erin, kan ik die gewoon gebruiken als hele blokken? Zou zeggen dat er voornamelijk het gewicht van de wand bovenop drukt en het niet zo'n punt is, maar toch even checken bij jullie.
[ afbeelding ]
[..]
Fijne gedachte, werkelijk alles boven m'n plafonds zitten vast met die kunststof spijker dan wel slagpluggen vast.
De gele kleur spijkerclips hebben er sneller last van dan de gewone witte.quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:26 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hoezo zet je elektrabuizen vast met slagpluggen.
En wat die spijkerclips betreft. Die springen pas kapot als je er aan gaat trekken (want weekmiddel verdampt dus plastic broos). En dan nog. Dan liggen de buizen los in je plafond. Niet ideaal maar verre van dramatisch lijkt mij.
Ik noem het niet goed denk ik. Mepac heeft van die spijkerclips voor montage op hout en van die aparte betonclips, dat bedoelde ik met slagpluggen.quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:26 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hoezo zet je elektrabuizen vast met slagpluggen.
En wat die spijkerclips betreft. Die springen pas kapot als je er aan gaat trekken (want weekmiddel verdampt dus plastic broos). En dan nog. Dan liggen de buizen los in je plafond. Niet ideaal maar verre van dramatisch lijkt mij.
Ik heb hele witte, en dan zonder spijkertje. Die klemt gewoon op t kunstof, dingen zijn perfect. En geven niet de indruk te knappen op den duur.quote:Op zaterdag 26 september 2020 23:19 schreef Tom_ het volgende:
[..]
Ik noem het niet goed denk ik. Mepac heeft van die spijkerclips voor montage op hout en van die aparte betonclips, dat bedoelde ik met slagpluggen.
[ afbeelding ]
Dat zijn dan toch gewone drukzadels ? Die de buis klemmen ?quote:Op zondag 27 september 2020 02:54 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ik heb hele witte, en dan zonder spijkertje. Die klemt gewoon op t kunstof, dingen zijn perfect. En geven niet de indruk te knappen op den duur.
Ondingen vind ik het. Doe mij deze maar:quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:59 schreef Vonkenboer het volgende:
De gele kleur spijkerclips hebben er sneller last van dan de gewone witte.
Dat heeft inderdaad wat van doen met de samenstelling daarvan.
Die zijn ook fijn inderdaad. Vooral dat koppelbare. Kwam ik laatst pas achter... Als ik dat eerder had geweten.quote:Op zondag 27 september 2020 11:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Ondingen vind ik het. Doe mij deze maar:
[ afbeelding ]
Extra voordeel: koppelbaar, dus je kan een hele rij buizen exact aan elkaar op gelijke afstand met een paar gaten en pluggen, monteren.
De meeste buiszadels zijn wel koppelbaarquote:Op zondag 27 september 2020 11:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Ondingen vind ik het. Doe mij deze maar:
[ afbeelding ]
Extra voordeel: koppelbaar, dus je kan een hele rij buizen exact aan elkaar op gelijke afstand met een paar gaten en pluggen, monteren.
Nee, spijt niet, hooguit dat je de kabels en tuinslang er niet meer uitkrijgt.quote:Op zondag 27 september 2020 14:32 schreef spinazieruiker het volgende:
Ik moet een stukje buis onder het gazon leggen (diepte +/- 20cm).
Heb nog een stuk HWA liggen met doorsnede 70mm.
Nu is de buitenwand van HWA dunner dan rioolbuis.
Ga ik er spijt van krijgen als ik HWA gebruik?
Toepassing is het trekken van kabels en een waterslang. De lengte (10m) is te kort om hiervoor een rol mantelbuis bij de groothandel te halen.
Zit dat in de kleinere doorsnee of doordat de buis breekt?quote:Op zondag 27 september 2020 15:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee, spijt niet, hooguit dat je de kabels en tuinslang er niet meer uitkrijgt.
Ik heb 15 jaar geleden HWA ind e grond gelegd onder de oprit; maar dat werkt nog steeds.
Dat laatste; maar als de kabels er al zitten, is dat ook geen punt meer, zou het al gebeuren. Zit je op klei/veengrond??quote:Op zondag 27 september 2020 15:06 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Zit dat in de kleinere doorsnee of doordat de buis breekt?
Ca. 20cm tuinaarde op kleigrond.quote:Op zondag 27 september 2020 15:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat laatste; maar als de kabels er al zitten, is dat ook geen punt meer, zou het al gebeuren. Zit je op klei/veengrond??
De dikte van de isolatie is bepalend. Overigens zou ik ook een laag OSB plaatsen, voor de stevigte.quote:Op zondag 27 september 2020 16:23 schreef Goddelijker het volgende:
Wat is de 'standaard' dikte voor een metal stud gisplaatwandje? Ik wil er eentje plaatsen tussen twee slaapkamers.
https://www.hornbach.nl/s(...)rtikeloverzicht.html
Problemen zoals?quote:Op zondag 27 september 2020 16:21 schreef qajariaq het volgende:
10 meter is wel meer dan een stukje. Zo ondiep onder een gazon is natuurlijk vragen om problemen. Het hoort op 60 cm diep. met een afgeschermde kabel (Ymvk-as) hoef je niet eens een mantelbuis te hebben.
Dat je neefje er tijdens een logeerpartij een tentharing doorheen ramt bijvoorbeeld.quote:
Onder de grond kun je beter tyleenslang gebruiken. Dat vriest sowieso niet kapot. Enige dat kan gebeuren is dat de koppeling los komen maar die draai je met de hand zo weer vast.quote:Op zondag 27 september 2020 17:29 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Problemen zoals?
Ik gebruik het zoals gezegd als mantelbuis voor 2 kabels en een tuinslang. De tuinslang wordt 's winters afgetapt dus kapotvriezen zal de slang niet.
Flexibele mantelbuis gaat vanaf 25 meter. Moet minimaal 20km rijden naar de dichtstbijzijnde groothandel die dit heeft, of online bestellen.
quote:Op zondag 27 september 2020 17:46 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Onder de grond kun je beter tyleenslang gebruiken. Dat vriest sowieso niet kapot. Enige dat kan gebeuren is dat de koppeling los komen maar die draai je met de hand zo weer vast.
quote:Op zondag 27 september 2020 18:43 schreef spinazieruiker het volgende:
Is ie meteen beschermd tegen neefjes met tentharingen
PIR/PUR platen. Op MP is een levendige handel in B-keuze.quote:Op maandag 28 september 2020 09:19 schreef avotar het volgende:
Nu ben ik van plan het dak te gaan isoleren, al is dat budget technisch niet het komende jaar.
Nu had ik bedacht dat ik iets van schuim achter mijn knieschotten zou kunnen maken, soort van tochtstrip, om in elk geval het waaien te beperken.
Iemand hier een idee wat ik hier zo lowbudget voor kan gebruiken?
Het liefste lijm ik het ook.
[ afbeelding ]
Ik zou in ieder geval zorgen voor goede dampdichting aan de binnenzijde (huiszijde) van de isolatie. Anders heb je grote kans op een wegrottende dakconstructie omdat je condensatiepunt zich naar de binnenzijde verplaatst.quote:Op maandag 28 september 2020 09:19 schreef avotar het volgende:
Ik ben anderhalf jaar geleden verhuisd en die huis heeft een dakkapel.
Helaas niet heel erg geïsoleerd.
Nu ben ik van plan het dak te gaan isoleren, al is dat budget technisch niet het komende jaar.
Nu had ik bedacht dat ik iets van schuim achter mijn knieschotten zou kunnen maken, soort van tochtstrip, om in elk geval het waaien te beperken.
Iemand hier een idee wat ik hier zo lowbudget voor kan gebruiken?
Het liefste lijm ik het ook.
[ afbeelding ]
Kan je niet beter een UPE nemen?quote:Op maandag 28 september 2020 12:10 schreef daNpy het volgende:
Ik heb nog van die folie liggen die ik niet meer nodig heb (Brabant).
Zijn er trouwens FOK!kers die een constructie door kunnen rekenen? Ik wil een vliering maken in een hoek van de garage:
- gemonteerd aan 2 muren (korte kant ca 3,8 m lange kant 5,5m)
- stalen IPE balken als L, de kopse kanten gemonteerd tegen de muren.
- 1 staande pilaar, niet op de hoek maar onder de lange kant van de L, op 3,7m uit de muur.
- Houten balken van 70x170 op 60cm onderlinge afstand; deze overspannen de "korte" kant (uitgerekend met balkenschuif, maar dat kan ik geen belasting aangeven)
Qua belasting komen er auto onderdelen op te liggen, maar m'n 18" wielen zijn wel redelijk zwaar.
Welke IPE dikte moet ik hebben? 10, 12, 16? Kan dat uit met een pilaar die niet op de hoek steekt en je dus een "balkon" krijgt?
Ook goed Als ik de maat maar weetquote:
Ja die 2K komt nog maar dan moet dit eerst goed zijn, of zou zo'n coating die, laten we zeggen 4mm op kunnen vullen?quote:Op woensdag 30 september 2020 08:26 schreef Gieliovd het volgende:
Het doel van egaliseren met egaline is volgens mij een vlakke, gladde vloer. Niet een vloer met hobbels en oneffenheden.
Overigens is egaline redelijk kwetsbaar. Hoop dat je daar rekening mee houdt in je garage.
Als het een klus ruimte is zou ik het goed coaten met 2K en rubber matten plaatsen waar iets zwaar kan vallen.
Okee, dat wil ik geloven maar het ging om de kier / kuil. Ik maak een werkbank die je op wielen kunt zetten en verplaatsen, met deze oneffenheden ben ik bang dat ik iedere keer als ik 'm verplaats de boel weer opnieuw af kan gaan stellen, dat haalt het gemak wel een beetje weg.quote:Op woensdag 30 september 2020 08:32 schreef FranticDJ het volgende:
Egaline maakt niet 100% waterpas..
Dat kon niet volgens deze aannemer, omdat je dan niet in de hoeken kon komen. Heb nog een hoop andere bedrijven gebeld maar die hadden allemaal pas veel later tijd en waren zomaar 500-1000 euro duurder.quote:Op woensdag 30 september 2020 08:42 schreef daNpy het volgende:
Waarom heb je het niet laten vlinderen?
Egaline zorgt dat de vloer glad wordt, niet waterpas.quote:Op dinsdag 29 september 2020 22:23 schreef kingjotte het volgende:
Ik heb een nieuwe betonvloer laten storten in mijn garage. Die heeft de aannemer toen afgewerkt met egaline.
Daar zaten een hoop luchtbellen in, het was niet vlak, en een deel was verpoederd dus heeft hij het nog een keer gedaan. Resultaat: nog veel meer luchtbellen, aanzetten van een spaan, niet vlak, liet op sommige plekken los.
Toen stuurde hij een expert die al 20+ jaar in het vak zou zitten en die leverde het zo op:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ben ik nu te kritisch als ik nog steeds niet tevreden ben? De kier onder de waterpas is 3-4 mm hoog.
Je kan met vlinderen nooit in de hoeken komen. Dat doen ze met de hand met een spaan.quote:Op woensdag 30 september 2020 09:55 schreef kingjotte het volgende:
Dat kon niet volgens deze aannemer, omdat je dan niet in de hoeken kon komen. Heb nog een hoop andere bedrijven gebeld maar die hadden allemaal pas veel later tijd en waren zomaar 500-1000 euro duurder.
Dat ik nu al bijna 2 maanden vertraging heb omdat ze dit niet goed krijgen had ik niet meegerekend natuurlijk.
Snap ik, het gaat ook niet (alleen) om de waterpas, het gaat er om dat er een (aantal) kuilen / oneffenheden van 3-4 mm in de vloer zitten. Die waterpas was alleen omdat ik daar van weet dat hij mooi recht is. Aan de uiteinden ligt hij op de vloer en in het midden (op de foto) is er een kier.quote:Op woensdag 30 september 2020 11:19 schreef Barry1986 het volgende:
[..]
Egaline zorgt dat de vloer glad wordt, niet waterpas.
Ventiel dicht doen en ook het voet ventiel. Dat de inhoud van de radiator er (deels) uit loopt zal je niet kunnen voorkomen vrees is. Dus een bak er onder of minimaal een stapel dweilen.quote:Op woensdag 30 september 2020 15:00 schreef Korporaal_Batra het volgende:
De blindstop van mijn radiator lekt. Wil vanavond ff nieuwe erop doen. Welke stappen moet ik dan volgen? Gaat er water uit komen? En heb ik teflontape nodig?
Stop onderkant? Ja, dat is klote. Eerst aanvoer en retour afsluiten, dan leeg laten lopen, let op drab. Dan schoonmaken en nieuwe stop met paardehaar monteren.quote:Op woensdag 30 september 2020 15:00 schreef Korporaal_Batra het volgende:
De blindstop van mijn radiator lekt. Wil vanavond ff nieuwe erop doen. Welke stappen moet ik dan volgen? Gaat er water uit komen? En heb ik teflontape nodig?
Paardenhaar ipv teflon?quote:Op woensdag 30 september 2020 15:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Stop onderkant? Ja, dat is klote. Eerst aanvoer en retour afsluiten, dan leeg laten lopen, let op drab. Dan schoonmaken en nieuwe stop met paardehaar monteren.
Jij bent echt van de antieke stempel.quote:Op woensdag 30 september 2020 15:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Stop onderkant? Ja, dat is klote. Eerst aanvoer en retour afsluiten, dan leeg laten lopen, let op drab. Dan schoonmaken en nieuwe stop met paardehaar monteren.
Kut vegansquote:Op woensdag 30 september 2020 17:09 schreef lipje het volgende:
[..]
Jij bent echt van de antieke stempel.
Tegenwoordig gebruiken we loctite 55 draaddichting
Ja da's i.d.d. beter spul!quote:Op woensdag 30 september 2020 17:09 schreef lipje het volgende:
Tegenwoordig gebruiken we loctite 55 draaddichting
quote:Op woensdag 30 september 2020 15:00 schreef Korporaal_Batra het volgende:
De blindstop van mijn radiator lekt. Wil vanavond ff nieuwe erop doen. Welke stappen moet ik dan volgen? Gaat er water uit komen? En heb ik teflontape nodig?
Best ding.quote:
Ligt eraan aan welke kant van de radiator.quote:
Wat maakt dat nou uit?quote:Op woensdag 30 september 2020 19:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Ligt eraan aan welke kant van de radiator.
Ja dat maakt uit bij kruislingse aansluiting loopt de aanvoer voorlangs de blindstop.quote:
Kijk jongen, zo doen we dat nou in Noord Holland:quote:Op woensdag 30 september 2020 20:04 schreef Lospedrosa het volgende:
Ja dat maakt uit bij kruislingse aansluiting loopt de aanvoer voorlangs de blindstop.
Das nog een best groot ding. Mejongquote:Op woensdag 30 september 2020 21:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Kijk jongen, zo doen we dat in Noord Holland:
[ afbeelding ]
Dat zei m'n vrouw vannacht ook al.quote:Op woensdag 30 september 2020 21:27 schreef Lospedrosa het volgende:
Das nog een best groot ding. Mejong
Ik kan geen afbeelding vinden, maar er zijn dozen die je in de achterwand vastschroeft en daarna doppen op de schroefkoppen plaatst. I.v.m. verplichte dubbele afscherming tussen aders en buitenkant.quote:Op donderdag 1 oktober 2020 09:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand enig idee hoe en welke inbouwdozen kan bevestigen op een houten plaat?
Hollewand bevestiging is geen optie.
Enig idee hoe die heten. Want dat zoeken we.quote:Op donderdag 1 oktober 2020 09:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik kan geen afbeelding vinden, maar er zijn dozen die je in de achterwand vastschroeft en daarna doppen op de schroefkoppen plaatst. I.v.m. verplichte dubbele afscherming tussen aders en buitenkant.
Misschien is dit iets?quote:Op donderdag 1 oktober 2020 13:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Enig idee hoe die heten. Want dat zoeken we.
Ik denk dat je beton inbouw gietdozen bedoeld. Bijvoorbeeld de attema pv50.quote:Op donderdag 1 oktober 2020 13:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Enig idee hoe die heten. Want dat zoeken we.
Wat voor materiaal komt er tegen?quote:Op vrijdag 2 oktober 2020 16:27 schreef FranticDJ het volgende:
Geen betere foto bij de hand. Maar ga binnenkort de gevelbekleding vervangen. Vraag me alleen af hoe ik deze t beste onder de ramen netjes kan plaatsen zonder de kozijnen te verwijderen. Er zit een brede rubberen flap rond de kozijnen.
[ afbeelding ]
Hut gaat in de verkoop, anders was volgend jaar de aanbouw plat gegaan en overnieuw opgebouwd.
Zo te zien, zitten er verticale staanders tegen de schuur aan (ook naast het venster), dus als je de huidige planken weghaalt, kan je de nieuwe delen daarop monteren. Ik zou wel een nietpistool gebruiken, want deze spijkergaten zien er niet uit.quote:
Ja die rachels worden ook vervangen. Zitten te ver uit elkaar en rot.quote:Op vrijdag 2 oktober 2020 17:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Zo te zien, zitten er verticale staanders tegen de schuur aan (ook naast het venster), dus als je de huidige planken weghaalt, kan je de nieuwe delen daarop monteren. Ik zou wel een nietpistool gebruiken, want deze spijkergaten zien er niet uit.
Zit die plank onder het raam niet gewoon los van het raam (d.w.z. het raam steunt er niet op)? Dan is het toch gewoon een kweste van de oude plank weghalen en de nieuwe netjes op maat gezaagd terugplaatsen, daarna de kier afdichten en de rubberflap terug flappen?quote:Op vrijdag 2 oktober 2020 18:01 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Ja die rachels worden ook vervangen. Zitten te ver uit elkaar en rot.
Gaat me meer om de aansluiting aan de onderzijde van de ramen.. hoe dat beetje knap te krijgen is zonder de ramen eruit te beunen.
zit los inderdaad, maar er lijkt weinig tot geen manoeuvreerruimte te zijn. sowieso zijn de oude planken met te weinig speling geplaatst.quote:Op vrijdag 2 oktober 2020 19:16 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Zit die plank onder het raam niet gewoon los van het raam (d.w.z. het raam steunt er niet op)? Dan is het toch gewoon een kweste van de oude plank weghalen en de nieuwe netjes op maat gezaagd terugplaatsen, daarna de kier afdichten en de rubberflap terug flappen?
Of zie ik dat verkeerd?
Klopt helemaal. Het raamkozijn steunt niet op die planken. Als die laatste zijn weggehaald, kan je zien hoe e.e.a. aansluit. Lijkt geen enkel probleem.quote:Op vrijdag 2 oktober 2020 19:16 schreef stavromulabeta het volgende:
Zit die plank onder het raam niet gewoon los van het raam (d.w.z. het raam steunt er niet op)? Dan is het toch gewoon een kweste van de oude plank weghalen en de nieuwe netjes op maat gezaagd terugplaatsen, daarna de kier afdichten en de rubberflap terug flappen?
Iemand?quote:Op maandag 28 september 2020 12:10 schreef daNpy het volgende:
Ik heb nog van die folie liggen die ik niet meer nodig heb (Brabant).
Zijn er trouwens FOK!kers die een constructie door kunnen rekenen? Ik wil een vliering maken in een hoek van de garage:
- gemonteerd aan 2 muren (korte kant ca 3,8 m lange kant 5,5m)
- stalen IPE balken als L, de kopse kanten gemonteerd tegen de muren.
- 1 staande pilaar, niet op de hoek maar onder de lange kant van de L, op 3,7m uit de muur.
- Houten balken van 70x170 op 60cm onderlinge afstand; deze overspannen de "korte" kant (uitgerekend met balkenschuif, maar dat kan ik geen belasting aangeven)
Qua belasting komen er auto onderdelen op te liggen, maar m'n 18" wielen zijn wel redelijk zwaar.
Welke IPE dikte moet ik hebben? 10, 12, 16? Kan dat uit met een pilaar die niet op de hoek steekt en je dus een "balkon" krijgt?
Ik denk dat je vraag zo vreselijk specifiek is dat het alleen ene optie is om dat door een constructeur te laten berekenen oid.quote:
Dank!quote:Op maandag 5 oktober 2020 21:24 schreef Piles het volgende:
[..]
Iemand in dit topic:K&W / Het grote aanschaf-van-gereedschap-tips-topic! deel 26
Beweegt de pin van de kraan nog wel heen en weer wanneer je de knop er af draait ?quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 22:22 schreef koentjuh18 het volgende:
Ooit, in de zomer, viel er tijdens de verbouwing een plank van de trap, precies op de thermostaat knop van de radiator in de hal.
Toen netjes de knop weer erop geklikt en niks aan de hand - dacht ik. Maar nu is het kouder buiten en wordt de radiator niet warm. Vermoedelijk is de knop stuk maar voor ik een nieuwe haal, hoe controleer ik op de thermostaat kraan zelf nog functioneert? Moet de radiator warm worden als het ‘pinnetje’ zo ver mogelijk uitsteekt?
Ik heb al ontlucht dus dat kan het niet zijn volgens mij.
Zijn de spotjes 12V of 230V uitgevoerd ?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 22:06 schreef YoshiBignose het volgende:
Zijn IP20 spotjes in de badkamer een probleem? Begrijp ik het nou goed dat die IP20 spotjes in principe "mogen" behalve boven je douche als het plafond lager is dan 2.25m?
230quote:Op woensdag 7 oktober 2020 22:12 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zijn de spotjes 12V of 230V uitgevoerd ?
Het handigst is dan om verlichting te kiezen die 12V is; een trafo kun je natuurlijk zo boven het plafond steken.quote:
Maar is dat een regel of een norm? Vind het altijd maar beetje mierenneuken...quote:Op woensdag 7 oktober 2020 22:37 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het handigst is dan om verlichting te kiezen die 12V is; een trafo kun je natuurlijk zo boven het plafond steken.
Bij 230V verlichting kom je al snel in de knoei met de spatwaterdichtheid van de armaturen/lampjes.
Dan loop je tegen die regel aan die je zelf noemt
Het zijn gewoon de regels, met vocht/water en electriciteit moet je geen concessies doen als je plafond lager is dan 2,25.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 22:50 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar is dat een regel of een norm? Vind het altijd maar beetje mierenneuken...
Ja ik heb ze ook bij Pretmetled gekocht, goeie zaak!! Maar ik doe gewoon IP20quote:Op woensdag 7 oktober 2020 22:59 schreef spinazieruiker het volgende:
Ik heb IP44 spotjes in het plafond boven onze inloopdouche gemaakt.
Dit zijn spotjes zonder trafo, met vaste lichtbron.
Een paar jaar geleden gekocht bij Pretmetled, volgens mij n.a.v. een tip op dit forum.
Tja, waarom niet IP65? Zo kan je door blijven gaan. Als zelfs die NEN of wat dan ook zegt dat buiten die zone je IP20 mag gebruiken waarom zou ik dan gaan mierenneuken.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:28 schreef spinazieruiker het volgende:
Waarom niet IP44?
Genoeg keus toch?
En wat Vonk zegt, met elektriciteit in een vochtige omgeving beter niet beknibbelen op veiligheid. De kans dat er wat misgaat is misschien niet groot, maar het risico op brand, onder stroom of gewoon kapotte verlichting door indringend vocht is de gok niet waard.
Hoogst waarschijnlijk zet je niet bewust elke dag je badkamer tot het plafond onder water dus dan is ip65 gewoon echt niet nodig. Het is geen zwembad.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:30 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Tja, waarom niet IP65? Zo kan je door blijven gaan. Als zelfs die NEN of wat dan ook zegt dat buiten die zone je IP20 mag gebruiken waarom zou ik dan gaan mierenneuken.
Mijn vraag was of je IP20 mag gebruiken als je plafond hoger is dan 2.25m... en als ik je (wazige) antwoorden goed begrijp mag dat gewoon. Het feit dat ik het hier kom vragen betekent juist dat ik het niet helemaal onzin vind... Ik doe dus niet iets dat onveilig is door IP20 boven m'n douche te hangen met een plafond van 2.4m.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:51 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Hoogst waarschijnlijk zet je niet bewust elke dag je badkamer tot het plafond onder water dus dan is ip65 gewoon echt niet nodig. Het is geen zwembad.
Maar als je alle regels bij voorbaat al gewoon onzin vind .. dan moet je niet eerst komen vragen
Boven de 2,25m ben je buiten de zones, daar is het voldoende om een armatuur met ip21 te gebruiken.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:57 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Mijn vraag was of je IP20 mag gebruiken als je plafond hoger is dan 2.25m... en als ik je (wazige) antwoorden goed begrijp mag dat gewoon. Het feit dat ik het hier kom vragen betekent juist dat ik het niet helemaal onzin vind... Ik doe dus niet iets dat onveilig is door IP20 boven m'n douche te hangen met een plafond van 2.4m.
Dank! Het pinnetje beweegt (weer) en volgens mij functioneert het weer redelijk. Maar om dat zeker te weten moet het ff flink kouder worden. Nu slaat de cv nog niet echt hard aan.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 22:26 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Beweegt de pin van de kraan nog wel heen en weer wanneer je de knop er af draait ?
Misschien dat dit filmpje wat duidelijkheid geeft.
Ik vermoed een staalboor. Klopt dat?quote:This rugged 9.5mm phenolic insert plate is designed to provide a solid, flat, and perfectly level mounting surface for your router.
Hout of staalboor.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 14:09 schreef baskick het volgende:
Met wat voor boortje kan ik het beste boren door zo'n plaatje?
[ afbeelding ]
[..]
Ik vermoed een staalboor. Klopt dat?
Ff een tik opzij geven. Altijd succes.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 18:51 schreef BEFEM het volgende:
Zit een bitje vast in m'n bithouderheb het vaker gehad maar toen kon ik hem met een tang eruithalen, dat lukt niet nu. Ook niet met olijfolie erin. Enig idee? Of gewoon een nieuwe halen?
Keertje de andere kant op draaien met het bitje in een tang of werkbank geklemd. Anders bithouder in de oud ijzer bak en een nieuwe. De ergenis, hier posten en het oplossen kost meer energie.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 18:51 schreef BEFEM het volgende:
Zit een bitje vast in m'n bithouderheb het vaker gehad maar toen kon ik hem met een tang eruithalen, dat lukt niet nu. Ook niet met olijfolie erin. Enig idee? Of gewoon een nieuwe halen?
Wat eenvoudigers gevonden:quote:Op maandag 28 september 2020 09:19 schreef avotar het volgende:
Ik ben anderhalf jaar geleden verhuisd en die huis heeft een dakkapel.
Helaas niet heel erg geïsoleerd.
Nu ben ik van plan het dak te gaan isoleren, al is dat budget technisch niet het komende jaar.
Nu had ik bedacht dat ik iets van schuim achter mijn knieschotten zou kunnen maken, soort van tochtstrip, om in elk geval het waaien te beperken.
Iemand hier een idee wat ik hier zo lowbudget voor kan gebruiken?
Het liefste lijm ik het ook.
[ afbeelding ]
Begin dit jaar iets laten doen voor 45 euro per uurquote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:00 schreef Nico987 het volgende:
Hoi
wat is een realistisch uur tarief voor een timmerman/aannemer in het midden van het land?
De verzekering wil weten hoeveel uur het werk is dat ik heb gedeclareerd. de timmerman die de offerte heeft gemaakt is op vakantie. Ik wil dus even opschieten en het zelf aangeven. Hij heeft echter wel een totaal tarief maar geen uur tarief aangegeven. particulier vind ik dat vaak prima bij deze timmerman, maar de verzekering dus niet.
op internet staan wel bedragen genoemd maar vindt nergens of dat prijzen van nu het mega druk is zijn.
Dit is inmiddels opgelost maar heb nog een kleine lekkage nu na het loshalen.quote:Op [url=https://forum.fok
.nl/topic/2567060/9/25#p195732435]maandag 19 oktober 2020 17:30[/url] schreef Miniem het volgende:
Het water wat uit de keukenkraan komt stinkt. Geen idee hoe het komt. Beetje raar licht chemisch luchtje.
De kraan zit er nu circa een jaar op. Heb wat doorgelezen wat ik kon doen en heb alle kranen in huis door laten lopen en het is er nog steeds. Het is alleen bij de keukenkraan.
Zou het in de kraan kunnen zitten?
Nee, hoort niet gelijmd te zijn.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 15:33 schreef Miniem het volgende:
[..]
Dit is inmiddels opgelost maar heb nog een kleine lekkage nu na het loshalen.
Hoort dat zwarte rubberen ringetje op het witte buisje gelijmt te zijn? Steeds als ik die ring nu aandraai schiet dat buisje er weer uit.
[ afbeelding ]
Dat hoort niet gelijmd te zijn; al dat soort verbinden zijn knel (dat witte afvoer pvc); lijkt er haast op dat er iets tekort is.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 15:33 schreef Miniem het volgende:
[..]
Dit is inmiddels opgelost maar heb nog een kleine lekkage nu na het loshalen.
Hoort dat zwarte rubberen ringetje op het witte buisje gelijmt te zijn? Steeds als ik die ring nu aandraai schiet dat buisje er weer uit.
[ afbeelding ]
En weet iemand waar hoe zoiets heet of waar je dit kan verkrijgen? Is de aansluiting van de overloop van de wasbak. [ afbeelding ]
Hoe bedoel je?quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 19:09 schreef Gieliovd het volgende:
Dit spul nooit onder spanning monteren.
Dat het net niet goed past, maar wel "net" vast zit.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 21:36 schreef Miniem het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
Bedankt voor de reacties trouwens.
Het heeft altijd zo gezeten. Alleen los gehaald om schoon te maken. Wellicht is het rubberen ringetje verrot ofzo.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 21:54 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat het net niet goed past, maar wel "net" vast zit.
Ik leg alleen uit wat gieliovd bedoeldquote:Op vrijdag 23 oktober 2020 22:04 schreef Miniem het volgende:
[..]
Het heeft altijd zo gezeten. Alleen los gehaald om schoon te maken. Wellicht is het rubberen ringetje verrot ofzo.
Weet ook ff niet.
Beginnende verstopping of wellicht de riolering doorgezakt?quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 19:35 schreef valentijn101 het volgende:
Borrelende wc
Op de benedenverdieping heb ik twee wc’s. Als ik de ene doortrek begint de andere te borrelen. Hoe kan dit en hoe verhelp ik het? (ze doen het sinds kort, ze hebben het in alle jaren dat ik hier woon nooit gedaan)
Ah, dan zal ik eens beginnen met een lading soda er door te spoelen en de buizen te bekijken. Ik kan ze in de kelder zien hangen. De buizen buiten kan ik natuurlijk niet zien zonder te graven. Daar heb ik dan een loodgieter met camera voor nodig neem ik aan.quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 21:56 schreef Isane het volgende:
[..]
Beginnende verstopping of wellicht de riolering doorgezakt?
Bij mij waren de beugels doorgezakt in de kruipruimte waardoor alles weer terugstroomde naar het laagste punt.
Tijdelijk verholpen door er stenen onder te leggen (leiding wel eerst opgekrikt met de autokrik)
Kun je die rode nokjes die aan de binnenkant zitten onder de knop niet los wippen ?quote:Op zondag 25 oktober 2020 14:15 schreef manny het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoe in hemelsnaam krijg je deze ELKO schakelaar open zodat ik hem kan monteren.
Geen schroefjes aan de binnenkant
Ik krijg dus het binnengedeelte er niet uit en kan dus niet monteren op de wandbox
dank u meneer. dat is hetquote:Op zondag 25 oktober 2020 16:23 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kun je die rode nokjes die aan de binnenkant zitten onder de knop niet los wippen ?
Het heeft natuurlijk een heel erg afwijkende kleur; dus in die zin zou ik zeggen..quote:Op zondag 25 oktober 2020 16:43 schreef manny het volgende:
[..]
dank u meneer. dat is het
man man man wat voel ik me nou weer een sufferd. heel internet afgezocht, maar blijkbaar vinden ze dit zo voor de hand liggend dat het niet wordt meegenomen in de instructies...
in ieder geval thanks.
Soda heeft gewerkt. Hij borrelt niet meer. Bedankt voor de hulpquote:Op zaterdag 24 oktober 2020 21:56 schreef Isane het volgende:
[..]
Beginnende verstopping of wellicht de riolering doorgezakt?
Bij mij waren de beugels doorgezakt in de kruipruimte waardoor alles weer terugstroomde naar het laagste punt.
Tijdelijk verholpen door er stenen onder te leggen (leiding wel eerst opgekrikt met de autokrik)
Als je de kraan open hebt van de wastafel en de douche samen. Heeft de douche dan wel constant warm water?quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 20:37 schreef Sarabi het volgende:
3 maanden geleden onze douchekop en thermostaatkraan vernieuwd en nu alweer problemen
Hij geeft om de 2 minuten even alleen koud water.
Iemand enig idee of dit aan de douche/thermostaatkraan ligt of eerder een probleem bij de ketel?
De kraan bij de wastafel geeft wel constant warm water.
Nee, dan wisselt het ookquote:Op dinsdag 27 oktober 2020 20:39 schreef Miniem het volgende:
[..]
Als je de kraan open hebt van de wastafel en de douche samen. Heeft de douche dan wel constant warm water?
Ik wil het idee van @Miniem niet kapen maar dat wijst op toch een probleem in de kraan denk ik.quote:
Na 3 maanden al....quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 22:46 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik wil het idee van @:Miniem niet kapen maar dat wijst op toch een probleem in de kraan denk ik.
En is een voetenbankje en een luxere stoel wellicht geen optie?quote:Op donderdag 29 oktober 2020 10:01 schreef Tuindier het volgende:
Vanwege het aanhoudende thuiswerken en dat ik de keukentafel zat begin te raken wil ik toch een bureau(tje) gaan neerzetten op de kledingkamer. Nou hebben we daar een hoekje waar we een blad van 110cm breed kwijt zouden kunnen, mits de poten niet strak op de hoeken staan (vanwege een radiator die iets uitsteekt).
Makkelijkste oplossing lijkt me dus een los blad met verstelbare poten. Bureaubladen vind ik niet zo veel en een meubelpaneel lijkt me de goedkoopste oplossing. Ik denk dus aan 110x70 cm of iets dergelijks. Waar moet ik op letten zodat het wel een stabiel en geen wiebelig geheel wordt? Ik ben vrij klein, dus daarom wil ik de poten in hoogte kunnen verstellen. 'Gewone' poten zijn vaak te hoog.
Deze is net wat kleiner en ik ben bang dat het daarmee te klein wordt. Hoewel mijn scherm natuurlijk ook kan 'uitsteken' buiten de tafel dus die ruimte is dan niet verloren.quote:Op donderdag 29 oktober 2020 12:34 schreef spinazieruiker het volgende:
Is dit geen optie voor je?
https://www.ikea.com/nl/nl/p/linnmon-adils-tafel-wit-s29932181/
Ook in andere kleuren verkrijgbaar.
En eventueel met verstelbare poten voor de gewenste hoogte.
Moer losdraaien. Hij zit net achter je thermostaatknop.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 18:51 schreef archito het volgende:
Simpele vraag maar durf het er niet zo goed zomaar af te draaien.
Hoe haal ik deze radiatorknop eraf om hem te vervangen door een slimme knop?
[ afbeelding ]
Die knop van jou zit ook strak onder de radiator zodat je em liggend op je buik moet programmeren?quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:50 schreef Hanschje het volgende:
n wegens blokverwarming tot die slimme die je op de knop programmeert.
Werkt prima, een keer instellen en altijd lekker warm als ik thuis kom na werk, en in het weekend opsta. Inmiddels vervangen voor Bluetooth bestuurbare knoppen en doe gekoppeld aan Domoticz. Krijg meer geld terug dan de buren jaarlijks en toch nooit in de kou.
Zo simpel was het ook eigenlijk. Toevallig net iets wat ik nog nooit gedaan had dus vroeg me af of er water uit zou komen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:26 schreef lipje het volgende:
[..]
Moer losdraaien. Hij zit net achter je thermostaatknop.
Maar je wilt een slimmere thermostaatknop? Hoop niet dat je m moet programmeren op de knop zelf
Haha nee gelukkig niet dacht dat de foto op zijn kop was. Oepsquote:Op zaterdag 31 oktober 2020 21:11 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Die knop van jou zit ook strak onder de radiator zodat je em liggend op je buik moet programmeren?
Heb je nou aan je hoofd thermostaat zelf ook nog wat veranderd?quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 22:05 schreef archito het volgende:
[..]
Zo simpel was het ook eigenlijk. Toevallig net iets wat ik nog nooit gedaan had dus vroeg me af of er water uit zou komen.![]()
Er hangt nu een tado radiatorknop aan. Dan kan ik de keuken (aparte ruimte) en woonkamer los van elkaar bedienen en in de toekomst de studeerkamer boven ook los verwarmen zonder de woonkamer te verwarmen.
Dat kan je zelf toch wel zien?quote:Op donderdag 5 november 2020 18:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Is dit enkel glas?
[ afbeelding ]
Als ik het zelf kon zien had ik het niet gevraagd. Normaal zie ik bij dubbel glas altijd die metalen strip met puntjes of uit twee delen. Bij dit raam zie ik dat beide niet, maar het is zo dik dat het me ook niet lijkt dat het enkel glas is... Misschien oud dubbel glas, zeker geen HR.quote:Op vrijdag 6 november 2020 20:25 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat kan je zelf toch wel zien?. Is het glasplaat - aluminium afstandhouder - glasplaat... dan is het geen enkelglas. Is het glasplaat. (Period, pointe, punkt) dan natuurlijk wel.
Maak dan op z'n minst een scherpe foto, want dit lijkt op standaard recht toe recht aan dubbel glas.quote:Op vrijdag 6 november 2020 20:30 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Als ik het zelf kon zien had ik het niet gevraagd. Normaal zie ik bij dubbel glas altijd die metalen strip met puntjes of uit twee delen. Bij dit raam zie ik dat beide niet, maar het is zo dik dat het me ook niet lijkt dat het enkel glas is... Misschien oud dubbel glas, zeker geen HR.
Ik zou mij daar niet zo zorgen over maken. Zolang je niet aan de grote klok hangt dat dat ding daar hangt komt daar toch niemand achter?quote:Op donderdag 12 november 2020 16:06 schreef Stefanovic83 het volgende:
Binnenkort worden hier zonnepanelen geplaatst, en de omvormer komt wellicht aan de buitenmuur onder een afdak / semi-schuur (zijkant is dicht, achterkant-achtertuin open, voorkant-voortuin een kansloos slot) te hangen.
Ik zou de omvormer graag een beetje beveiligen tegen diefstal. Als ik de installatiehandleiding goed interpreteer kun je 'm zo van de muur halen als je de kabels los hebt / doorknipt.
De omvormer heeft zelf geen oog voor een slot ofzo. De afmetingen zijn h48 x b48 x d20
Ik zat te denken aan 2 beugels die ik er kruislings overheen monteer, zodat kwaadwillenden in ieder geval wat extra demontagewerk moeten doen. Hopelijk vertraagd dat voldoende.
Wat denken jullie, goed idee? Of andere suggesties?
En waar zou ik die beugels kunnen vinden? Ik heb al wat gezocht maar niks kunnen vinden tot nu toe.
Als een dief in de nacht?quote:Op donderdag 12 november 2020 16:20 schreef bleiblei het volgende:
En mocht je een gelegenheidsdief hebben die denkt dat het slim is om dat ding van de muur te trekken, krijgt ie een oplawaai waar je akelig van wordt .
Dan ontbreekt het mij aan zonnepaneelkennis, maar zou ik verwachten dat er tussen meterkast en omvormer nog steeds stroom op staatquote:
*Aanname* Tussen paneel en omvormer verwacht ik van niet (of minimaal).quote:Op donderdag 12 november 2020 16:28 schreef Stefanovic83 het volgende:
ja ik ben ook geen elektricien..
Staat daar gewoon spanning op als de zon niet schijnt ('s nachts) ?
kan je zelf niet een langer slangetje op dat tuutje beunen (wel ff goed vast tapenquote:Op vrijdag 13 november 2020 09:13 schreef Den_Haag het volgende:
Weet iemand een isolatieschuim spuitbus met een extra lange slang? Ik moet een bepaald stuk inspuiten op zolder en door de schuine wand komt ik er niet bij met de normale purschuim bussen
ohja dat is nog wel een idee. Balken aan de zijkanten, eventueel ook bovenkant. dan moeten ze die eerst weg zien te slopen voordat ze erbij kunnen.quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:40 schreef Hanschje het volgende:
Kan je dit niet eenvoudiger beschermen door een balk er boven te monteren,en de gaten waar de schroeven, bouten oid ingaan na montage dichten met kit /epoxy / twee gaten en een hangslot.
Het lijkt namelijk dat het bouten zijn met een zeskantennkop. en daaroverheen schuif je de omvormer naar beneden. (of het is draadeind,maar dat zou ik een lasje leggen over de moer dat die niet meer losgaat).
Als je iets wil doen kan je alleen de gelegenheidsdief tegenhouden, als ze gericht komen voor de jouwe dan ben je wel een beetje verloren.
Kookgroep schakelt niet gelijk af hequote:Op zaterdag 14 november 2020 11:48 schreef Gieliovd het volgende:
Snelle vraag:
2 groepen nodig op het dak. Heb geen 3x2,5mm2 liggen.
Mag ik een 5x2,5mm2 in de groepenkast en op het dak splitsen in 2 groepen en de aarde delen?
Ik vermoed dat dit gelijk is aan 2 groepen door één buis en dus niet mag. Een kookgroep is geen optie, ik wil ze niet gelijk laten afschakelen bij issues.
Edit: vals alarm ik heb nog een nieuwe doos 100m 3x2,5.
Toch even de vraag in de groep gooien voor toekomstige referentie.
Schilderstape?quote:Op zondag 15 november 2020 12:17 schreef verita het volgende:
Vraag over schilderwerk. Ik wil aan de buitenkant van de kozijnen transparante folie 'plakken' zodat ik mijn draai-kiepramen gewoon kan schilderen zonder dat de herfstbladeren en kou naar binnen vliegen. Hoe doe ik dat? Kan ik met ducttape op het buitenschilderwerk de dikke, stevige folie plakken en dat later weer weghalen zonder beschadigingen of moet ik dan de buitenkant ook weer schilderen? Het gaat om een raam van 60 breed, 125 lang.
Bij LED inbouw is er amper warmte ontwikkeling. Geen probleem wat dat betreft.quote:Op zaterdag 14 november 2020 21:22 schreef ShoNuf het volgende:
We hebben een nieuwbouwwoning gekocht, oplevering februari 2021. Nu willen we beneden spotjes hebben oftewel een verlaagd plafond.
Is er nog een standaard voor spotjes qua onderlinge afstand en afstand van de muur en weet ik veel wat nog meer of is de elektricien hiervan op de hoogte?
Niet met ducttap, dat molt de verflaag. Laat zelfs lijmresten op steen achter.quote:Op zondag 15 november 2020 12:17 schreef verita het volgende:
Vraag over schilderwerk. Ik wil aan de buitenkant van de kozijnen transparante folie 'plakken' zodat ik mijn draai-kiepramen gewoon kan schilderen zonder dat de herfstbladeren en kou naar binnen vliegen. Hoe doe ik dat? Kan ik met ducttape op het buitenschilderwerk de dikke, stevige folie plakken en dat later weer weghalen zonder beschadigingen of moet ik dan de buitenkant ook weer schilderen? Het gaat om een raam van 60 breed, 125 lang.
Snijdenquote:Op dinsdag 17 november 2020 17:05 schreef Lingue het volgende:
Ik heb een vraagje voor de ervaren klusser (dat is wrs iedereen die niet mij is). Hoe ga ik op een zo makkelijk mogelijke manier de siliconenkit in de badkamer verwijderen?
Is dat echt met een portie geduld, een stanleymes en schoonmaken met thinner? Ik ben bang dat ik mijn mooie tegels bekras met een mesje. Maar chemisch spul zullen de tegels vast ook niet waarderen vermoed ik zo...
Of zijn er makkelijkere mogelijkheden?
sili kill:quote:Op dinsdag 17 november 2020 17:05 schreef Lingue het volgende:
Ik heb een vraagje voor de ervaren klusser (dat is wrs iedereen die niet mij is). Hoe ga ik op een zo makkelijk mogelijke manier de siliconenkit in de badkamer verwijderen?
Is dat echt met een portie geduld, een stanleymes en schoonmaken met thinner? Ik ben bang dat ik mijn mooie tegels bekras met een mesje. Maar chemisch spul zullen de tegels vast ook niet waarderen vermoed ik zo...
Of zijn er makkelijkere mogelijkheden?
quote:Op dinsdag 17 november 2020 17:13 schreef bleiblei het volgende:
[..]
sili kill:
https://www.toolstation.nl/zwaluw-sili-kill/p95191
werkt perfect, en tegels kunnen er prima tegen.
*al weet ik niet zeker of het ook goed gaat met natuursteen. Dus dat zou je ff moeten checken bij Zwaluw.
quote:Op dinsdag 17 november 2020 17:16 schreef bleiblei het volgende:
[..]
1 keer gebruikt, werkte echt als een malle.
Thanks Frantic en Bleiblei. Ik ga t natuursteen nog ff checken want dat is hier wel t geval. Maar anders rij ik morgen direct naar een winkel in de buurt!quote:Op dinsdag 17 november 2020 17:13 schreef bleiblei het volgende:
[..]
sili kill:
https://www.toolstation.nl/zwaluw-sili-kill/p95191
werkt perfect, en tegels kunnen er prima tegen.
*al weet ik niet zeker of het ook goed gaat met natuursteen. Dus dat zou je ff moeten checken bij Zwaluw.
Dan ga ik zo nog maar even verder met mijn stanleymesje...quote:Op dinsdag 17 november 2020 17:21 schreef bleiblei het volgende:
Ik lees trouwens wel nu dat het vooral voor kitresten werkt. Dus eerst het merendeel verwijderen met een mesje zoals FranticDJ adviseert, en de losse flubbertjes met die sili kill verwijderen.
Als ik heel eerlijk ben weet ik niet meer precies hoe ik het toen gedaan heb (is alweer 17 jaar geleden). Ik meen eerst met een stanleymesje en dan idd de rest met dat spul.
Als je nieuwe kitvoegen plaatst van te voren nog primer gebruiken voor maximaal hechten vd kit.quote:Op dinsdag 17 november 2020 17:05 schreef Lingue het volgende:
Ik heb een vraagje voor de ervaren klusser (dat is wrs iedereen die niet mij is). Hoe ga ik op een zo makkelijk mogelijke manier de siliconenkit in de badkamer verwijderen?
Is dat echt met een portie geduld, een stanleymes en schoonmaken met thinner? Ik ben bang dat ik mijn mooie tegels bekras met een mesje. Maar chemisch spul zullen de tegels vast ook niet waarderen vermoed ik zo...
Of zijn er makkelijkere mogelijkheden?
Hele gladde...quote:Op maandag 23 november 2020 12:10 schreef FranticDJ het volgende:
Is dit van die gladde plaat of van die grove plaat waarin je de vezels echt voelt?
Ziet er op eerste zicht uit als een soort hardboard.
M'n ouders hadden dit ook bij hun prefab daksegmenten. Hebben daar toen houten plintjes over de kieren geplaatst. Kit enzo gaat weer scheuren door krimpen/uitzetten van de platen.
Wat is het doel van de isolatie? Geluid of temperatuur?quote:Op dinsdag 24 november 2020 21:51 schreef Goddelijker het volgende:
Wij gaan in ons nieuwe huis de vide sluiten die erin zit.
Nu heb ik het volgende bedacht van boven naar beneden:
Boven verdieping
OSB
Balken
Regels
Stucplaat
Beneden verdieping
Nu ben ik op zoek naar de beste isolatie om tussen de balken te kunnen verwerken.
Wat is hiervoor de best geschikte isolatie? Zelf kom ik uit op isolatie zoals deze:
https://www.bouwmaat.nl/r(...)m/product/0000527473
Maar iemand die een betere suggestie heeft?
Voornamelijk (loop) geluid.quote:Op dinsdag 24 november 2020 22:09 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wat is het doel van de isolatie? Geluid of temperatuur?
Als het om temperatuur gaat, zou ik voor mineral wool (MW35) gaan van Knauf. Scheelt een berg jeuk en isoleert goed.
Gaat het je om geluid (dat je gerommel in de kamer boven niet hoort als je beneden zit). Dan kan je het beste een systeem gebruiken om de vloer of het plafond, los te koppelen van de constructie.
Voor de vloer beweerde onze aannemer dat fermacell platen met isolatie er tegenaan super zijn tegen loop geluid. Had hij bij vrienden van ons toegepast en die waren ook enthousiast. Zelf geen ervaring mee want vanwege tijd en euro's ben ik voor OSB gegaan en daar heb ik stiekem wel spijt van...quote:Op dinsdag 24 november 2020 22:44 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Voornamelijk (loop) geluid.
Zoals een metal stud systeem?
Maar Fermacell of Knauf Brio moet je wel op een niet overbruggende manier leggen?quote:Op dinsdag 24 november 2020 22:56 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Voor de vloer beweerde onze aannemer dat fermacell platen met isolatie er tegenaan super zijn tegen loop geluid. Had hij bij vrienden van ons toegepast en die waren ook enthousiast. Zelf geen ervaring mee want vanwege tijd en euro's ben ik voor OSB gegaan en daar heb ik stiekem wel spijt van...
Verrek, je hebt gelijk. Je moet dat spul bovenop het isolatie leggen.quote:Op woensdag 25 november 2020 08:12 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Maar Fermacell of Knauf Brio moet je wel op een niet overbruggende manier leggen?
Dus zou in mijn geval OSB moeten leggen en daar overheen deze platen.
Ik denk dat dit beter werkt inderdaad dan isolatie er tussen. Dit zorgt namelijk voor een losgekoppelde vloer.
Ja, bij mij wordt het dan simpelweg bovenop de OSB platen. Alleen rekening houden met dat de balken een aantal cm lager moeten komen, zodat het gelijk komt met de huidige vloer.quote:Op woensdag 25 november 2020 09:06 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Verrek, je hebt gelijk. Je moet dat spul bovenop het isolatie leggen.
Zo zie je maar weer, ik heb het nog nooit gebruikt.
Zou wel betekenen dat het wellicht alsnog interessant kan zijn in de kinderkamers. Want dan is het puur een kwestie van meubels & laminaat eruit, Egalisatiekorrels en Fermacell platen erin, en dan simpelweg het laminaat weer terugleggen! Dat is nog wel te doen in een weekendje.
Edit: Oh, en de deuren inkorten, want die gaan dan ook niet meer open.
Dat is toch massieve kabel? Heb nooit gezien dat daar nog adereindhulzen omheen gaan.quote:Op woensdag 25 november 2020 17:36 schreef Gieliovd het volgende:
Ik ben niet helemaal thuis in de laatste normen over elektrotechnische veiligheid.... Help.
Zojuist mijn nieuwe groepenkast ontvangen, maar wat mij opvalt, zowel in de automaten met kooi klemmen als in de verdeel blokken onderin met schroef verbinding zijn géén adereindhulzen gebruikt.
Is dit toegestaan of is elektramat.nl hier gewoon in gebreke?
Toegestaan, de draden zijn samengeperst, het zijn geen losse draden.quote:Op woensdag 25 november 2020 17:36 schreef Gieliovd het volgende:
Ik ben niet helemaal thuis in de laatste normen over elektrotechnische veiligheid.... Help.
Zojuist mijn nieuwe groepenkast ontvangen, maar wat mij opvalt, zowel in de automaten met kooi klemmen als in de verdeel blokken onderin met schroef verbinding zijn géén adereindhulzen gebruikt.
Is dit toegestaan of is elektramat.nl hier gewoon in gebreke?
Moet het wel massief draad zijn; bij soepel draad dienen altijd adereindhulzen gebruikt te worden.quote:Op woensdag 25 november 2020 18:53 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Toegestaan, de draden zijn samengeperst, het zijn geen losse draden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |