abonnement Unibet Coolblue
pi_194628366
Ik heb 2 overlappende delen van een caravan op het dak die ik opnieuw moet kitten. Daar boven op zit nog een aluminium lat geschroefd en gekit.

Heb nu alles los gehaald en goed schoongemaakt, goede kit gekocht (Dekaseal).

Maar waarmee kun je het beste ontvetten? En kan ik het beste alles in keer kitten? Of eerst de overlappende delen en later de lat? ( De lat is overigens een halfrond profiel zoals de haakjes waarmee ik dit nu sluit :P ) dus moet best wat kit in.

[ Bericht 0% gewijzigd door Miniem op 19-08-2020 09:03:12 ]
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_194628554
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 08:57 schreef Miniem het volgende:
Ik heb 2 overlappende delen van een caravan op het dak die ik opnieuw moet kitten. Daar boven op zit nog een aluminium lat geschroefd en gekit.

Heb nu alles los gehaald en goed schoongemaakt, goede kit gekocht (Dekaseal).

Maar waarmee kun je het beste ontvetten? En kan ik het beste alles in keer kitten? Of eerst de overlappende delen en later de lat? ( De lat is overigens een halfrond profiel zoals de haakjes waarmee ik dit nu sluit :P ) dus moet best wat kit in.
Remmenreiniger, dat is echt topspul om te ontvetten.

Als je niet nat de kit gaat afwerken kan je het rustig in 2 delen kitten. Zou ik wel direct achter elkaar doen.
pi_194629211
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 09:20 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Remmenreiniger, dat is echt topspul om te ontvetten.

Als je niet nat de kit gaat afwerken kan je het rustig in 2 delen kitten. Zou ik wel direct achter elkaar doen.
Ah top! Alleen de naden nat afwerken. Water met wat zeepsop was het toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door Miniem op 19-08-2020 12:42:49 ]
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_194630411
Weet iemand (evt. uit eigen ervaring) of je bij het gebruik van een split unit airco stank van buiten ook naar binnen haalt? Volgend jaar komt er beslist een airco, maar hier in de buurt hebben we aantal fanatieke stokers in de zomer. Als het nu afkoelt in de avond moeten we alsnog het raam dicht houden als de wind niet gunstig is. Ik ben benieuwd of je dit met een airco ook ruikt.
  Moderator woensdag 19 augustus 2020 @ 11:59:17 #255
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194630755
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 11:39 schreef sugar4 het volgende:
Weet iemand (evt. uit eigen ervaring) of je bij het gebruik van een split unit airco stank van buiten ook naar binnen haalt? Volgend jaar komt er beslist een airco, maar hier in de buurt hebben we aantal fanatieke stokers in de zomer. Als het nu afkoelt in de avond moeten we alsnog het raam dicht houden als de wind niet gunstig is. Ik ben benieuwd of je dit met een airco ook ruikt.
Een airco werkt toch niet met warmte verlies door luchtstroming ? Maar met een condensor en een gas dat warmte uitwisselt tussen de binnen en de buiten unit wanneer je koelt. En als je verwarmt met een airco dan werkt dit principe andersom.



quote:
Zoals de naam al aangeeft is bij de split airconditioner sprake van twee gescheiden onderdelen, te weten een binnen- en een buitenunit. De binnenunit is een fraai vormgegeven compacte eenheid die in de te koelen ruimte wordt geplaatst.

In de binnenunit vind u de verdamper, het filter en de ventilator.
De gekoelde lucht wordt via instelbare uitblaasopeningen de ruimte ingeblazen.
Door gebruik te maken van speciale regelbare ventilatoren produceren de moderne systemen slechts een minimum aan geluid.

De binnenunit van de split airconditioner is doormiddel van dunne leidingen verbonden met de buitenunit waarin onder meer de condensor en de compressor zijn ondergebracht. De buitenunit wordt tegen een buitenmuur of bijvoorbeeld op het dak gemonteerd.
Bron : https://www.all-airco-services.nl/airco/
pi_194630946
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 11:59 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Een airco werkt toch niet met warmte verlies door luchtstroming ? Maar met een condensor en een gas dat warmte uitwisselt tussen de binnen en de buiten unit wanneer je koelt. En als je verwarmt met een airco dan werkt dit principe andersom.

[ afbeelding ]
[..]

Bron : https://www.all-airco-services.nl/airco/
Ah oké. Is eigenlijk ook wel logisch dat er geen warme lucht wordt aangezogen van buiten om die vervolgens nog meer te koelen dan de lucht van binnen.
pi_194632681
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 10:07 schreef Miniem het volgende:

[..]

Ah top! Alleen de naden nat afwerken. Water met wat zeepsop was het toch?
Yes, alleen dus niet dingen die je nog moet kitten nat maken met zeepsop.
pi_194636707
Vraagje. Aa tal topics geleden heb ik vanaf mn meterkast een kabel door laten trekken naar een lasdoos en daar heb ik een buitenkabel verbonden. Met tips van hier heb ik 'm dmv lasklemmen vastgezet/aan elkaar verbonden. De buitenkabel zit nu buiten in een lasdoos onder mn overkapping. Ik wil vanaf hier het volgende aanleggen (allemaal bovengronds):
4 stopcontacten (op palen en plafond van mijn veranda/overkapping)
1 lichtschakelaar.

Is dat gewoon een kwestie van naar Hornbach gaan, waterdichte stopcontacten en lichtschakelaar kopen, genoeg meters kabel en lasklemmen en klaar is Kees? Of zijn er nog een aantal zaken waar ik aan moet denken maar die me nu ff niet te binnen schieten.
Heb wat zitten Googlen maar veel van die how-to's gaan er vanuit dat je allemaal tuinverlichting wil en wil ingraven etc, dat wil ik allemaal niet. Ik wil gewoon 3-4 stopcontacten voor een telefoon oplader, voor een speaker en eventueel voor een heater in de winter. De buitenstroom zit al op een eigen groep in de meterkast.

Kan t ook wel via Werkspot laten doen maar het lijkt me, aangezien ik de kabel al heb verbonden en doorgetrokken naar buiten, dat mij dit ook dan wel moet lukken.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  woensdag 19 augustus 2020 @ 19:17:42 #259
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_194636890
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 18:57 schreef kalinhos het volgende:
Vraagje. Aa tal topics geleden heb ik vanaf mn meterkast een kabel door laten trekken naar een lasdoos en daar heb ik een buitenkabel verbonden. Met tips van hier heb ik 'm dmv lasklemmen vastgezet/aan elkaar verbonden. De buitenkabel zit nu buiten in een lasdoos onder mn overkapping. Ik wil vanaf hier het volgende aanleggen (allemaal bovengronds):
4 stopcontacten (op palen en plafond van mijn veranda/overkapping)
1 lichtschakelaar.

Is dat gewoon een kwestie van naar Hornbach gaan, waterdichte stopcontacten en lichtschakelaar kopen, genoeg meters kabel en lasklemmen en klaar is Kees? Of zijn er nog een aantal zaken waar ik aan moet denken maar die me nu ff niet te binnen schieten.
Heb wat zitten Googlen maar veel van die how-to's gaan er vanuit dat je allemaal tuinverlichting wil en wil ingraven etc, dat wil ik allemaal niet. Ik wil gewoon 3-4 stopcontacten voor een telefoon oplader, voor een speaker en eventueel voor een heater in de winter. De buitenstroom zit al op een eigen groep in de meterkast.
Ja. Eerst alle stopcontacten en schakelaars aanleggen. Dan op de lasdoos aansluiten. Kleine tip: zet niet een schakelaar tussen je stopcontacten, en teken het schematisch uit.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_194641728
Teken het even uit, geef aan welke materialen je wilt gaan halen en maak wat foto's van de huidige situatie, dan helpen we je er zo doorheen.

Bijvoorbeeld wartels meenemen, maar alleen als dat nodig is op je lasdoos etc. Vandaar wat meer info delen ^O^
Laat die handjes wapperen!
pi_194643079
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 19:17 schreef lipje het volgende:
Kleine tip: zet niet een schakelaar tussen je stopcontacten
benieuwd wat er bedoeld wordt en waarom. Bedoel je fysiek er niet tussen of bedoel je dat je een wcd niet moet willen afschakelen?
Ik volg even.
  donderdag 20 augustus 2020 @ 10:41:07 #262
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_194643391
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 10:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]

benieuwd wat er bedoeld wordt en waarom. Bedoel je fysiek er niet tussen of bedoel je dat je een wcd niet moet willen afschakelen?
Ik volg even.
Het is kan gemakkelijk zijn op op afstand met een schakelaar alles buiten uit te zetten, maar zwaar irritant als je een storing aan het zoeken bent en het een schakelaar blijkt te zijn. Tevens indien verkeerd aangesloten schakelt de schakelaar zowel een lamp als een stopcontact
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator donderdag 20 augustus 2020 @ 12:47:51 #263
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194645273
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 10:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]

benieuwd wat er bedoeld wordt en waarom. Bedoel je fysiek er niet tussen of bedoel je dat je een wcd niet moet willen afschakelen?
Ik volg even.
De meeste schakelaars hebben een contact waarmee je maximaal 10A kunt schakelen, als je daar vaak grotere belastingen mee schakelt (bijvoorbeeld een terras-verwarmer dan branden op den duur de contacten in de schakelaar weg omdat ze niet voor die hoge stromen gemaakt zijn. ;)
pi_194645977
Ik wil even checken of dit plan kans van slagen heeft of of bij voorbaat al gedoemd is te mislukken. Ik zoek geen perfect resultaat, wel een acceptabel.

Ik wil de waterslagen van onze kozijnen verven. Ik heb hoogglans alkyd lak in de gewenste kleur die niet geschikt is voor steen. Maar ik heb een spuitbus acrylverf die wel geschikt is voor steen. Als ik nou eerst die spuitbus gebruik en daarna de lak, gaat dat lukken?
Spoilers!
  donderdag 20 augustus 2020 @ 13:46:25 #265
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_194646099
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 13:36 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil even checken of dit plan kans van slagen heeft of of bij voorbaat al gedoemd is te mislukken. Ik zoek geen perfect resultaat, wel een acceptabel.

Ik wil de waterslagen van onze kozijnen verven. Ik heb hoogglans alkyd lak in de gewenste kleur die niet geschikt is voor steen. Maar ik heb een spuitbus acrylverf die wel geschikt is voor steen. Als ik nou eerst die spuitbus gebruik en daarna de lak, gaat dat lukken?
Spuitbussen hebben zelden een goede kwaliteit, de onderlaag is belangrijker dan de bovenlaag, ik zou gaan voor een (kwast)primer die goed is voor steen, dat voorkomt wellicht dat over anderhalf jaar de vellen eraan hangen, en dan ben je behoorlijk fucked.
Als je dorpelstenen geglazuurd zijn, heb je nog een extra uitdaging, want daar hecht niet heel veel op. niet goed-goed iig..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_194646268
quote:
7s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 13:46 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Spuitbussen hebben zelden een goede kwaliteit, de onderlaag is belangrijker dan de bovenlaag, ik zou gaan voor een (kwast)primer die goed is voor steen, dat voorkomt wellicht dat over anderhalf jaar de vellen eraan hangen, en dan ben je behoorlijk fucked.
Als je dorpelstenen geglazuurd zijn, heb je nog een extra uitdaging, want daar hecht niet heel veel op. niet goed-goed iig..
Shit, daar was ik al bang voor. Misschien zijn nieuwe waterslagen dan handiger.
Spoilers!
  donderdag 20 augustus 2020 @ 14:01:54 #267
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_194646386
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 13:57 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Shit, daar was ik al bang voor. Misschien zijn nieuwe waterslagen dan handiger.
Da's meestal wel een beste en dus ook prijzige operatie :) Maar nieuwe plaatsen is uiteraard wel best of the best, en gewoon waardevermeerdering ipv vermindering, als ze zijn overgekwast.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_194650156
quote:
7s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 14:01 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Da's meestal wel een beste en dus ook prijzige operatie :) Maar nieuwe plaatsen is uiteraard wel best of the best, en gewoon waardevermeerdering ipv vermindering, als ze zijn overgekwast.
Ik zal eens onderzoeken hoe en wat. Het zijn er maar twee en ze zijn makkelijk bereikbaar. Misschien kunnen we het zelf. Toen in ons vorige huis nieuwe kozijnen werden geplaatst zag het vervangen van de waterslagen er heel makkelijk uit :+
Spoilers!
  donderdag 20 augustus 2020 @ 17:27:51 #269
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_194650191
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 17:24 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik zal eens onderzoeken hoe en wat. Het zijn er maar twee en ze zijn makkelijk bereikbaar. Misschien kunnen we het zelf. Toen in ons vorige huis nieuwe kozijnen werden geplaatst zag het vervangen van de waterslagen er heel makkelijk uit :+
So does een muurtje metselen, stucen, dakdekken en stratenmaken... tot je met dat gereedschap in je handen staat en het effe moet fiksen... het is wel zichtwerk eh :P

Maar idd, als je een klein beetje skills en inzicht hebt, en je werkt netjes met een draadje of desnoods een plank om het strak te houden, moet het op zich niet echt een heel groot drama zijn.. ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_194650373
quote:
7s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 17:27 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

So does een muurtje metselen, stucen, dakdekken en stratenmaken... tot je met dat gereedschap in je handen staat en het effe moet fiksen... het is wel zichtwerk eh :P

Maar idd, als je een klein beetje skills en inzicht hebt, en je werkt netjes met een draadje of desnoods een plank om het strak te houden, moet het op zich niet echt een heel groot drama zijn.. ;)
Ik zat naar zo'n prefab rij te kijken: https://www.raamdorpel.nl/keramisch/standaard-maten-raamdorpels

Maar goed, dit heeft op zich geen haast. We komen er tzt nog wel eens aan toe.
Spoilers!
  donderdag 20 augustus 2020 @ 17:43:49 #271
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_194650412
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 17:40 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik zat naar zo'n prefab rij te kijken: https://www.raamdorpel.nl/keramisch/standaard-maten-raamdorpels

Maar goed, dit heeft op zich geen haast. We komen er tzt nog wel eens aan toe.
Oh, dat ziet er idd prima en handig uit, maar dan nog moeten ze wel een strakke rij vormen, maar dat is goed te doen met een rechte lat eronder waar ze dan op steunen en een draad voor de hoogte en richting.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_194653625
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 07:09 schreef Gieliovd het volgende:
Teken het even uit, geef aan welke materialen je wilt gaan halen en maak wat foto's van de huidige situatie, dan helpen we je er zo doorheen.

Bijvoorbeeld wartels meenemen, maar alleen als dat nodig is op je lasdoos etc. Vandaar wat meer info delen ^O^
Oke dit is hoe het aangesloten is vorig jaar en hoe t nu zit. Deksel zit er uiteraard op maar verder is er niks gebeurd.


Dit is de overkapping waar het in moet komen

De wandcontactdoos zit links net onder de klimop



En dit is hoe het er schematisch uit moet komen te zien



En van bovenaf gezien:

Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_194681582
Hoi! Wij gaan binnenkort verhuizen en hebben nieuwe vloeren besteld voor de bovenverdiepingen met daarbij ook plinten. Doordat wij een week na de sleuteloverdracht al moeten gaan verhuizen, hebben we geen tijd om alle muren dan ook al geschilderd en/of behangen te hebben. Maar de vloeren worden wel in die week al gelegd.

Wat is handig qua plinten? Eerst behangen en dan plinten plaatsen? Plinten eerst nog schilderen of pas schilderen als ze tegen de muur aan zitten? In principe worden de plinten geplaatst wanneer de vloeren gelegd worden, maar in onze oorspronkelijke planning hadden we meer tijd om de muren af te werken voordat de vloeren gelegd werden, dus we zitten qua planning nu een beetje in de knel.

En hoe makkelijk is het om van die standaard witte plinten nog te verwijderen als je een muur later opnieuw wil behangen? Of behang je dan tot aan de plint of zo?

As you may have guessed, ik ben niet bepaald een klusser :P
pi_194681618
Eerst behangen, in tussentijd plinten schilderen en daarna plaatsen :7

je kan ook tot aan de plint behangen en dan een kitrandje indien nodig er langs leggen. (want dat zal je voor 't mooie waarschijnlijk sowieso moeten :P)

Hangt ook van de plaatsingsmethode van je plinten af hoor. Als 't van die klik beugels zijn, heb je ze r zo af. Als ze geplakt zijn is 't een ander verhaal.
pi_194683515
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 21:05 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Oke dit is hoe het aangesloten is vorig jaar en hoe t nu zit. Deksel zit er uiteraard op maar verder is er niks gebeurd.
[ afbeelding ]

Dit is de overkapping waar het in moet komen
[ afbeelding ]
De wandcontactdoos zit links net onder de klimop
[ afbeelding ]


En dit is hoe het er schematisch uit moet komen te zien


[ afbeelding ]
En van bovenaf gezien:

[ afbeelding ]
Ben inmiddels begonnen. Het verste stopcontact is al ingeschroefd en werkt, maar dan de schakelaar werkt niet en ik snap niet helemaal wat ik fout doe

Zo heb ik t aangesloten. Onder is blauw, geel/groen en blauw vanuit de kabeldoos.




Boven is blauw en bruin wat uit de lamp komt. Is een oude jaren 70 scheepslamp die alleen een blauwe en bruine draad via een stekker had. Stekker heb ik eraf gehaald want ik wil t schakelen maar nu werkt t niet. Wat doe ik verkeerd?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_194684646
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 00:47 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ben inmiddels begonnen. Het verste stopcontact is al ingeschroefd en werkt, maar dan de schakelaar werkt niet en ik snap niet helemaal wat ik fout doe

Zo heb ik t aangesloten. Onder is blauw, geel/groen en blauw vanuit de kabeldoos.

[ afbeelding ]

Boven is blauw en bruin wat uit de lamp komt. Is een oude jaren 70 scheepslamp die alleen een blauwe en bruine draad via een stekker had. Stekker heb ik eraf gehaald want ik wil t schakelen maar nu werkt t niet. Wat doe ik verkeerd?
Geen idee wat voor ingewikkelde schakelaar je gebruikt. De bedoeling is dat blauw gewoon altijd aan elkaar zit, meestal regel je dat buiten de schakelaar om. De bruin onderbreek je dan door de schakelaar. Eigenlijk hoor je na de schakelaar een zwarte draad te gebruiken voor spanning maar met die bruine werkt het ook wel.
pi_194685646
Stuur eens een foto van de achterkant van de schakelaar?
woef
pi_194685754
Je weet zeker dat de lamp het nog doet :7?
  Moderator zondag 23 augustus 2020 @ 10:54:56 #279
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194685770
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 00:47 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ben inmiddels begonnen. Het verste stopcontact is al ingeschroefd en werkt, maar dan de schakelaar werkt niet en ik snap niet helemaal wat ik fout doe

Zo heb ik t aangesloten. Onder is blauw, geel/groen en blauw vanuit de kabeldoos.

[ afbeelding ]

Boven is blauw en bruin wat uit de lamp komt. Is een oude jaren 70 scheepslamp die alleen een blauwe en bruine draad via een stekker had. Stekker heb ik eraf gehaald want ik wil t schakelen maar nu werkt t niet. Wat doe ik verkeerd?
Bij het gebruik van kabels in een installatie mag je de groen-gele draad nooit geen andere functie geven dan de randaarde PE !
pi_194685975
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 08:23 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Geen idee wat voor ingewikkelde schakelaar je gebruikt. De bedoeling is dat blauw gewoon altijd aan elkaar zit, meestal regel je dat buiten de schakelaar om. De bruin onderbreek je dan door de schakelaar. Eigenlijk hoor je na de schakelaar een zwarte draad te gebruiken voor spanning maar met die bruine werkt het ook wel.

Van Hornbach, ene kant stopcontact en andere kant schakelaar Maar in de comments lees ik nu dat de L van C naar G moet gaan en de rest eromheen. Maar waar laat ik dan de aarde want mijn lamp heeft niet echt een plek voor de aarde

quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 10:44 schreef bbfakir het volgende:
Stuur eens een foto van de achterkant van de schakelaar?
Bij deze



quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 10:53 schreef FranticDJ het volgende:
Je weet zeker dat de lamp het nog doet :7?
Met een stekker is er niks aan de hand. Is een oude lamp waar alleen zwart en blauwe kabel uitkomt. Maar ipv de stekker wil ik een schakelaar. Dit is waar de fitting ingaat, ik krijg dat ook niet los om eventueel een kabel te vervangen
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zondag 23 augustus 2020 @ 11:27:47 #281
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_194686112
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 00:47 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ben inmiddels begonnen. Het verste stopcontact is al ingeschroefd en werkt, maar dan de schakelaar werkt niet en ik snap niet helemaal wat ik fout doe

Zo heb ik t aangesloten. Onder is blauw, geel/groen en blauw vanuit de kabeldoos.

[ afbeelding ]


Boven is blauw en bruin wat uit de lamp komt. Is een oude jaren 70 scheepslamp die alleen een blauwe en bruine draad via een stekker had. Stekker heb ik eraf gehaald want ik wil t schakelen maar nu werkt t niet. Wat doe ik verkeerd?
Zoals ik het nu zie, lijk je de aarde en de neutraal te schakelen met de lamp.

Staat er niet iets in de handleiding welke aders geschakeld worden naar welke aders? Bijvoorbeeld a, b, c op e, f, g en d is aarde?

Edit:
Kijk c is dus Bruin, d is een tweede lamp/schakelaar, blauw om de schakelaar heen
Rood op g

Mooie review op de website: een handleiding zou handig zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door lipje op 23-08-2020 11:38:43 ]
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_194686623
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2020 11:27 schreef lipje het volgende:

[..]

Zoals ik het nu zie, lijk je de aarde en de neutraal te schakelen met de lamp.

Staat er niet iets in de handleiding welke aders geschakeld worden naar welke aders? Bijvoorbeeld a, b, c op e, f, g en d is aarde?

Edit:
Kijk c is dus Bruin, d is een tweede lamp/schakelaar, blauw om de schakelaar heen
Rood op g

Mooie review op de website: een handleiding zou handig zijn.
Ja er zit een minuscuul duitd papiertje bij wat je ervoor waarschuwt niet zomaar de klep er met grof geweld af te trekken.

Ik heb geen rood? Volgens mij moet ik t als volgt doen, klopt dit?

Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zondag 23 augustus 2020 @ 12:58:37 #283
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_194687282
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2020 12:03 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ja er zit een minuscuul duitd papiertje bij wat je ervoor waarschuwt niet zomaar de klep er met grof geweld af te trekken.

Ik heb geen rood? Volgens mij moet ik t als volgt doen, klopt dit?

[ afbeelding ]
Klopt
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_194692007
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2020 12:03 schreef kalinhos het volgende:
Volgens mij moet ik t als volgt doen, klopt dit?

En? Is het licht gaan branden?

Het is een wisselschakelaar maar dat maakt niet uit. Als het maar werkt.
pi_194704859
Ik ben bezig met afvoer in douche. Komt een putje boven. Daarna zal ik alles in cement zetten. Buis toch vastzetten met beugel? Lijkt mij onnodig aangezien in cement komt te zitten, maar ik check liever alles dat ik niets over het hoofd zie.
Eerst denken, dan typen
pi_194708497
Iemand ervaring met het repareren van een scheur in de deksel van een skibox? Het is een wat oudere tweedehands dus geen idee wat het materiaal is.
pi_194709313
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 18:16 schreef qajariaq het volgende:

[..]

En? Is het licht gaan branden?

Het is een wisselschakelaar maar dat maakt niet uit. Als het maar werkt.
Zeker :o ipv c naar g ben ik van g naar c gegaan omdat anders die schakelaar er op zn kop in moest en dat leek me onlogisch?


Ook zag ik gisteren dat mn bovenste doos een waarde heeft van IP44....is dat te laag voor buiten?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  Moderator dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:26:50 #288
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194710192
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2020 08:14 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Zeker :o ipv c naar g ben ik van g naar c gegaan omdat anders die schakelaar er op zn kop in moest en dat leek me onlogisch?

[ afbeelding ]
Ook zag ik gisteren dat mn bovenste doos een waarde heeft van IP44....is dat te laag voor buiten?
Nee hoor, ip44 is spatwaterdicht dat is voldoende voor buiten.

Ga je de kabels nog in buis leggen ? Of ga je ze nog vast zetten met spijkerclips ?
pi_194710226
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2020 09:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Nee hoor, ip44 is spatwaterdicht dat is voldoende voor buiten.

Ga je de kabels nog in buis leggen ? Of ga je ze nog vast zetten met spijkerclips ?
Die bovenste was ik vergeten in een buis te doen. Ik moet dus ff vanaf de andere kant de kabel losmaken en terughalen en dan alsnog een buis. Dat onderste stukkie maak ik wel vast met een beugel, is nauwelijks de moeit voor een buis.
Nu nog 1 stopcontact 3 meter naar links (vanuit de onderste wanddoos wil ik dat proberen maar is wel een gepiel) en dan ben ik er.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_194727004
Ik heb dit kastje jij de cv zitten. Er komt een dikke kabek in,lijkt wel soort utp naar boven die gaat t kastje in (mogelijk van de thermostaat naar cv?). dan gaat er een dunne uit, ik denk met 2 aders naar de cv. De andere dunne kabel lijkt naar buiten te lopen. Staat hier stroom op voor bv een lamp? Of waar dient die kabel naar buiten voor?

[ Bericht 0% gewijzigd door wootahH op 26-08-2020 13:57:20 ]
:]
pi_194727136
Ik vermoed dat het een systeem was waar een buitensensor voor de temperatuur op zat.
  Moderator woensdag 26 augustus 2020 @ 14:26:15 #292
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194727768
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 13:39 schreef wootahH het volgende:
Ik heb dit kastje jij de cv zitten. Er komt een dikke kabek in,lijkt wel soort utp naar boven die gaat t kastje in (mogelijk van de thermostaat naar cv?). [ afbeelding ] dan gaat er een dunne uit, ik denk met 2 aders naar de cv. De andere dunne kabel lijkt naar buiten te lopen. Staat hier stroom op voor bv een lamp? Of waar dient die kabel naar buiten voor? [ afbeelding ]
Als je dat kastje op zolder openmaakt waar gaan die kabels dan heen ? Zo op het oog lijkt het weersafhankelijke sturing te zijn van de ketel.
pi_194729001
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 14:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Als je dat kastje op zolder openmaakt waar gaan die kabels dan heen ? Zo op het oog lijkt het weersafhankelijke sturing te zijn van de ketel.
Moet je ketel of thermostaat (of beide?)dat specifiek ondersteunen?



[ Bericht 3% gewijzigd door wootahH op 26-08-2020 15:45:23 ]
:]
  Moderator donderdag 27 augustus 2020 @ 12:24:30 #294
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194743394
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 15:34 schreef wootahH het volgende:

[..]

Moet je ketel of thermostaat (of beide?)dat specifiek ondersteunen?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het is een combinatie van beide; zowel de ketel als de thermostaat moet er mee overweg kunnen. :)
pi_194744841
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2020 08:14 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Zeker :o ipv c naar g ben ik van g naar c gegaan omdat anders die schakelaar er op zn kop in moest en dat leek me onlogisch?

[ afbeelding ]
Ook zag ik gisteren dat mn bovenste doos een waarde heeft van IP44....is dat te laag voor buiten?
Alles is aangesloten en werkt. Is dit voldoende afgewerkt of moet ik boven of onder nog wat meer gekleurde kabel vrij maken om de WAGO'S meer te spreiden in de wanddoos?

Hooguit wil ik in de toekomst nog een keer een stopcontact erbij voor een heater.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  Moderator donderdag 27 augustus 2020 @ 15:23:00 #296
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194746086
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:53 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Alles is aangesloten en werkt. Is dit voldoende afgewerkt of moet ik boven of onder nog wat meer gekleurde kabel vrij maken om de WAGO'S meer te spreiden in de wanddoos?

Hooguit wil ik in de toekomst nog een keer een stopcontact erbij voor een heater.
[ afbeelding ]
Mijn vaktechnische hart bloed een beetje bij het zien van deze foto's ...
pi_194746208
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:23 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mijn vaktechnische hart bloed een beetje bij het zien van deze foto's ...
Oke. Welke of wat kan ik beter doen? Ik vind t sowieso echt een gepiel met al die kabels die ook niet echt meegeven. Maar ik post hier juist foto's en vragen om zo erachter te komen wat ik concreet kan doen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  Moderator donderdag 27 augustus 2020 @ 19:05:23 #298
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194749714
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:29 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Oke. Welke of wat kan ik beter doen? Ik vind t sowieso echt een gepiel met al die kabels die ook niet echt meegeven. Maar ik post hier juist foto's en vragen om zo erachter te komen wat ik concreet kan doen.
Daarom reageer ik nu even uitgebreid, vanmiddag op het werk had ik die kans niet.

Ik zie niet perse levensgevaarlijke toestanden, dat niet; maar wel een hoop kleine dingetjes bij elkaar.

De kabels in de kabeldoos kun je het beste een centimeter of 10 aansnijden, dat geeft voldoende lengte om de kabels mooi weg te kunnen werken in de kabeldoos, wanneer je dan deze kabels in de kabeldoos invoert moet je de buitenmantel van de kabel niet in de kabeldoos laten steken; dat is veelste ver naar binnen. Het is voldoende als de buitenmantel van de kabel net binnen de doos zit. Beetje zoals op deze foto hieronder. :)



Als je de kabels langer aansnijd, dan is de bedrading ook vanzelf langer; daar word alles handiger en beter verwerkbaar door ! :Y

Ik zie dat er verschillende typen wartels door elkaar gebruikt worden; voor het aangezicht had ik gekozen om alle wartels van één soort op de ene en alle andere op die andere kabeldoos te gebruiken.
Die wartel die je helemaal boven in gebruikt sluiten vaak beter af dan de standaard wartels die bij die kabeldozen zitten, in het randje kan namelijk water/vocht blijven staan. Dat kan op die manier als nog in de doos lopen.

Boven in zie ik dat je de kabel in buis hebt gelegd; normaal gesproken stoppen we ongeveer een centimeter of vijf á tien voor de kabeldoos met de buis, en zit de laatste buiszadel een centimeter of 10 van het einde van de buis af.
Neem aan dat je de buis vastgezet hebt met buiszadels ?

Voor verticale stukken kabel in buis geld dan een maximale afstand van 50 centimeter hart op hart. (dus midden van de ene beugel op het midden andere beugel)
Horizontaal is dit maximaal 40 centimeter en natuurlijk binnen de 10 centimeter voor en na elke open bocht ,lasdoos ,schakelaar ,wcd en lampen e.d.

In de binnenkant van de deksel van de kabeldoos zitten twee rubbers geplakt, die passen over de schroeven waarmee je de doos hebt vastgezet. Die kun je er als het goed is in drukken.

De bruine kabel lijkt wat te lang aangestript, ik zie op de foto blank koper zitten.
Op de lasdop staat als het goed is ook hoe lang deze aangestript moet worden, maar doorgaans is 10 milimeter lang genoeg. ;)



Waarom gaat die ene kabel trouwens zo raar rechts om de doos heen ? En die andere kabel waar loopt die heen ? O-)
pi_194751073
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:05 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Daarom reageer ik nu even uitgebreid, vanmiddag op het werk had ik die kans niet.

Ik zie niet perse levensgevaarlijke toestanden, dat niet; maar wel een hoop kleine dingetjes bij elkaar.

De kabels in de kabeldoos kun je het beste een centimeter of 10 aansnijden, dat geeft voldoende lengte om de kabels mooi weg te kunnen werken in de kabeldoos, wanneer je dan deze kabels in de kabeldoos invoert moet je de buitenmantel van de kabel niet in de kabeldoos laten steken; dat is veelste ver naar binnen. Het is voldoende als de buitenmantel van de kabel net binnen de doos zit. Beetje zoals op deze foto hieronder. :)

[ afbeelding ]

Als je de kabels langer aansnijd, dan is de bedrading ook vanzelf langer; daar word alles handiger en beter verwerkbaar door ! :Y

Ik zie dat er verschillende typen wartels door elkaar gebruikt worden; voor het aangezicht had ik gekozen om alle wartels van één soort op de ene en alle andere op die andere kabeldoos te gebruiken.
Die wartel die je helemaal boven in gebruikt sluiten vaak beter af dan de standaard wartels die bij die kabeldozen zitten, in het randje kan namelijk water/vocht blijven staan. Dat kan op die manier als nog in de doos lopen.

Boven in zie ik dat je de kabel in buis hebt gelegd; normaal gesproken stoppen we ongeveer een centimeter of vijf á tien voor de kabeldoos met de buis, en zit de laatste buiszadel een centimeter of 10 van het einde van de buis af.
Neem aan dat je de buis vastgezet hebt met buiszadels ?

Voor verticale stukken kabel in buis geld dan een maximale afstand van 50 centimeter hart op hart. (dus midden van de ene beugel op het midden andere beugel)
Horizontaal is dit maximaal 40 centimeter en natuurlijk binnen de 10 centimeter voor en na elke open bocht ,lasdoos ,schakelaar ,wcd en lampen e.d.

In de binnenkant van de deksel van de kabeldoos zitten twee rubbers geplakt, die passen over de schroeven waarmee je de doos hebt vastgezet. Die kun je er als het goed is in drukken.

De bruine kabel lijkt wat te lang aangestript, ik zie op de foto blank koper zitten.
Op de lasdop staat als het goed is ook hoe lang deze aangestript moet worden, maar doorgaans is 10 milimeter lang genoeg. ;)

[ afbeelding ]

Waarom gaat die ene kabel trouwens zo raar rechts om de doos heen ? En die andere kabel waar loopt die heen ? O-)
Veel dank.
De onderste verticale kabel komt van onder de grond.
De bovenste verticale kabel gaat naar stopcontact 5 meter verderop.
De linkse kabel gaat naar stopcontact+ schakelaar (zie eerdere foto)
En de laatste kabel gaat naar een stopcontact wat 2,5 meter links van dat stopcontact/schakelaar zit. Ik vond dat ik onder weinig ruimte meer had dus dacht ik ik doe m in de bovenste, als ik dan van onder erin kom kan ik de rest vd kabel wegwerken deels in die klimop en deels onder mn bank.


Buizen zitten met zadels vast. Ik wist niet van die 40 en 50cm, deed het meer een beetje op gevoel horizontaal dus daar moet ik er nog een dotje inzetten.

quote:
In de binnenkant van de deksel van de kabeldoos zitten twee rubbers geplakt, die passen over de schroeven waarmee je de doos hebt vastgezet. Die kun je er als het goed is in drukken
Dit wist ik ook niet en ga ik doen.

Qua wartels sluiten ze volgens mij allemaal perfect af maar die loop ik nog eens na.

De kabels ga ik sowieso nog een stuk meer insnijden zodat ik ze beter kwijt kan. Na t weekend een update.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  Moderator donderdag 27 augustus 2020 @ 20:31:53 #300
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194751397
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:18 schreef kalinhos het volgende:
Veel dank.
Geen probleem, zo leert iedereen elke dag weer ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:18 schreef kalinhos het volgende:
Veel dank.
De onderste verticale kabel komt van onder de grond.
De bovenste verticale kabel gaat naar stopcontact 5 meter verderop.
De linkse kabel gaat naar stopcontact+ schakelaar (zie eerdere foto)
En de laatste kabel gaat naar een stopcontact wat 2,5 meter links van dat stopcontact/schakelaar zit. Ik vond dat ik onder weinig ruimte meer had dus dacht ik ik doe m in de bovenste, als ik dan van onder erin kom kan ik de rest vd kabel wegwerken deels in die klimop en deels onder mn bank.
Dacht dat die laatste kabel een functie had, dat hij mee geschakeld werd met iets en daarom uit de bovenste doos moest komen ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:18 schreef kalinhos het volgende:
Dit wist ik ook niet en ga ik doen.

Qua wartels sluiten ze volgens mij allemaal perfect af maar die loop ik nog eens na.

De kabels ga ik sowieso nog een stuk meer insnijden zodat ik ze beter kwijt kan. Na t weekend een update.
Je kunt de standaard wartels nog met een dotje siliconen kit van boven dichtmaken; er is ook speciale pasta voor te krijgen die je met de hand kunt rollen en kneden. Maar dicht is dicht ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:18 schreef kalinhos het volgende:

De kabels ga ik sowieso nog een stuk meer insnijden zodat ik ze beter kwijt kan. Na t weekend een update.
^O^ :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')