Iemand91 | woensdag 22 juli 2020 @ 15:21 |
![]() | |
Iemand91 | woensdag 22 juli 2020 @ 15:23 |
Na 48 jaar, 11 maanden en 6 dagen staat er vanaf vandaag nooit meer een Qantas 747 op de luchthaven van Sydney. Vanmiddag is om iets over 3 uur 's middags lokale tijd de allerlaatste Qantas 747-400ER (VH-OEJ) vertrokken vanaf Sydney op weg naar Los Angeles. Hierna zal ze doorvliegen naar Mojave. https://www.flightradar24.com/QFA7474/2500f1e0 ![]() Eerste Qantas 747 bezoek aan Perth: Ook de Qantas 747's vallen prooi aan de Corona-crisis. Het oorspronkelijk plan was om de laatste eind 2020 uit te faseren, maar dit is naar voren gehaald. De laatste commerciële vlucht was op 29-30 maart toen VH-OEE van Santiago naar Sydney vloog. Dat was toen ook de laatste internationale Qantas vlucht die door de crisis werden opgeschort. Op 30 juli 1971 ontving Qantas haar eerste 747. Een -200 VH-EBA genaamd "City of Canberra" Op 16 augustus kwam de 747 aan in Sydney na een vlucht van Seattle via San Francisco en Honolulu. Qantas voorzag een korte rol voor de 747; voor op de langere termijn zag men de toekomst in de Concorde of de Boeing 2707. De First Class lounge op het bovendek; de 'Captain Cook lounge': ![]() In totaal zou Qantas 60 747's in gebruik nemen, geleasede -100, -200, -300, -400 en -SP's. Wanneer in maart 1979 Qantas haar laatste Boeing 707 uitfaseert wordt Qantas een 747-only maatschappij; totdat ze in 1985 hun eerste 767 in gebruik nemen. Een Qantas 747SP in Wellington, Nieuw-Zeeland; bekend van haar korte landingsbaan en dus zeer geschikt voor de 747SP: ![]() Op 11 augustus 1989 neemt Qantas hun eerste 747-400 in ontvangst. De 747 werd naar Londen gevlogen en de delivery flight ging vervolgens non-stop naar Sydney. De vlucht van 18.000 kilometer duurde 20 uur en 9 minuten en brak diverse records. Het zou toch oktober 2019 duren voordat er weer een commercieel toestel een non-stop vlucht tussen Londen en Sydney zou maken (de Qantas 787 testvluchten) Alle Qantas 747-400's kregen dan ook de naam Longreach, niet alleen vanwege het dorpje waar Qantas ooit begon, maar ook vanwege het enorme vliegbereik van de 747-400. Op 31 oktober 2002 ontving Qantas hun eerste 747-400ER. Deze 747's hadden een groter vliegbereik en een vernieuwd interieur en waren bedoeld voor Qantas' ultra-long routes over de Grote Oceaan. Qantas ontving er 6; Qantas was ook de enige maatschappij die de 747-400ER zou gebruiken. Ook bekend zijn de Aboriginal Art liveries op een drietal 747's; in het bijzonder Wunala Dreaming: ![]() Vorige week heeft Qantas 3 afscheidsvluchten gemaakt met VH-OEJ; eerst maandag boven Sydney dan woensdag boven Brisbane en vrijdag boven Canberry. En nu na bijna 50 jaar aan Qantas 747 geschiedenis; komt daar vandaag voorgoed een einde aan. Vanmiddag iets even na 3 uur 's middags vertrok ze voorgoed van Australische grond... | |
Iemand91 | woensdag 22 juli 2020 @ 15:23 |
Op de luchthaven van Shanghai is brand uitgebroken een toestel van Ethiopian Airlines Cargo: [ Bericht 14% gewijzigd door Iemand91 op 22-07-2020 16:44:34 ] | |
flipsen | woensdag 22 juli 2020 @ 17:12 |
![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 22 juli 2020 @ 17:33 |
Ik heb gezocht, maar kan niet vinden of een B777F fire suppression heeft op het maindeck. Zal wel niet, he? | |
Adrie072 | woensdag 22 juli 2020 @ 17:43 |
Geweldig, die met dat bootje erop is ook erg mooi! | |
Lucifer_Doosje | woensdag 22 juli 2020 @ 18:49 |
Lithium batterijtje te heet geworden bij die Ethiopian? Niet de eerste keer dat ze dit meemaken trouwens. | |
Viezze | woensdag 22 juli 2020 @ 19:15 |
Is dat niet verplicht? | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 22 juli 2020 @ 19:37 |
Volgens mij is het verplicht op plaatsen waar vracht is geladen en die niet bereikbaar zijn gedurende de vlucht, zoals de normale vrachtruimen. Maar het maindeck kunnen ze zelf bereiken en dus ook handmatig brandje blussen als dat nodig is. | |
Viezze | woensdag 22 juli 2020 @ 21:33 |
Ah dat klinkt logisch ![]() In dit geval lijkt het een geluk bij een ongeluk dat het op de grond gebeurd is. | |
Iemand91 | donderdag 23 juli 2020 @ 16:07 |
![]() ![]() | |
DrMarten | vrijdag 24 juli 2020 @ 11:05 |
Ik dacht al wat hoor ik toch, maar dat was Lufthansa nr 6 onderweg naar Twente ![]() | |
Adrie072 | zondag 26 juli 2020 @ 13:24 |
https://www.flightradar24.com/KLM129/250a56bc Technische problemen? | |
Peter | zondag 26 juli 2020 @ 13:26 |
Wellicht een positieve Coronatest aan boord? | |
Pino112 | zondag 26 juli 2020 @ 13:29 |
Cobra4 | maandag 27 juli 2020 @ 17:36 |
Pino112 | dinsdag 28 juli 2020 @ 07:45 |
Carlos93 | woensdag 29 juli 2020 @ 16:00 |
https://www.luchtvaartnie(...)-747-eindigt-in-2022 En dat is het dan voor de 747 ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 31 juli 2020 @ 11:45 |
KLM past organisatie verder aan als gevolg van de COVID-19-crisis
| |
Iemand91 | vrijdag 31 juli 2020 @ 20:14 |
Speedbird 1 is (weer) niet meer. British Airways scraps all-business class London-New York flight
![]() | |
Adrie072 | zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:40 |
https://www.hln.be/video/(...)et-vliegtuig~p159434 Zit een mooi filmpje bij! ![]() | |
Adrie072 | zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:10 |
https://www.luchtvaartnie(...)t&utm_medium=twitter idem dito! niet veel meters meer over, of wel? | |
derLudolf | zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:17 |
![]() | |
Iemand91 | zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:40 |
Een uur geleden is vlucht EK148 vanuit Schiphol vertrokken terug naar Dubai. De vlucht wordt uitgevoerd door een Airbus A380 en is de eerste Emirates A380 vlucht op Schiphol sinds 24 maart. Sinds toen stond wereldwijd de gehele A380 vloot aan de grond op enkele vluchten van China Southern Airlines na. Sinds 15 juli vliegt Emirates de A380 weer naar London Heathrow en Parijs en sinds vandaag dus ook weer dagelijks naar Amsterdam. (En een 2e dagvlucht naar Londen). Hiermee is Amsterdam naast Londen de enige luchthaven wereldwijd waar meer dan 1 (buitenlandse) A380 op gevlogen wordt. (namelijk 2 maal per week de China Southern A380 die ook naar Londen gaat) Overigens is het vandaag ook exact 8 jaar geleden dat Emirates de eerste A380 vlucht maakte naar Amsterdam: ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 01-08-2020 16:45:21 ] | |
Adrie072 | zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:36 |
kree | zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:40 |
Lang filmpje, maar ik vindt deze altijd wel leuk om te kijken. NL crew dit keer. Lang filmpje, maar altijd wel de moeite waard het geeft wel een leuk totaal beeld van hoe alles nu gaat. Ha was ik maar piloot, zit er voor mij niet meer in denk ![]() | |
Drekkoning | zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:45 |
Momenteel is het niet het fijnste vak om in te zitten ![]() Maar leuk filmpje idd! | |
kree | zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:47 |
Dat klopt maar blijft toch een beetje soort droom van me. Afgezien dat ik er redelijk oud al voor ben om nog mee te starten. Financieel is het totaal al niet haalbaar. Maarja dromen mag he, Sowieso die wat langere filmpjes van hun zijn altijd interessant om te kijken omdat ze beetje het hele proces volgen ipv alleen de highlights en dat is juist het geinige ervan. ![]() | |
shiz | zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:08 |
Kun je doen alsof met de nieuwe Microsoft Flight Simulator die deze maand uitkomt. AFP95 laat ff zien hoe het moet. ![]() ![]() ![]() | |
Drekkoning | zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:17 |
Dit is wel een heerlijk stukje software, maar dan moet er eerst een nieuwe computer gekocht worden ![]() | |
kree | zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:32 |
Ik ben daar fan van, vroeger ook veel gedaan, wil niet zeggen dat ik nu een vliegtuig kan besturen. Maar heb wel de realistische dingen gedaan met FMS ILS de hele handel en het is heel interssant. Durf wel beetje te zeggen dat ik iig snap wat ze zeggen nu met al die systemen. Maargoed heb er even niet de modernste computer voor die nu die laatste versie, met juist die realistische addons dat kan draaien. Maar het blijft een aardig alternatief. Ik durf wel te wedden dat ik er onderhand veel meer van weet als de gemiddelde persoon. Denken jullie als je nou echt die realistische modellen aan addons hebt uitgezocht ook echt enzo. Zou je een vliegtuig kunnen landen met behulp van wat steun vanaf de grond via de radio? | |
kree | zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:50 |
Dit zo no way ongetwijfelijk in een onwijze crash uitlopen haha. Maargoed die standaard modellen van ms flight simulator doen het sowieso niet goed, je moet die addons hebben die echt per vliegtuig ook echt alle systemen hebben realistisch. En ok is nog geen echt flightsimulator. Maar het geeft een idee van waar alle instrumenten voor zijn enzo. Graphics worden wel steeds beter. En je kunt het zien als een game. Maar ook als iets om echt wat te leren over de systemen die er echt wel zijn. En meer realistisch maar die zitten in de betaalde addons | |
shiz | zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:01 |
oh ja. ![]() ![]() ![]() Nou ja, op zich, vroeger kreeg je base/landingtraining na je simulator, tegenwoordig gebeurt de eerste landing ook gewoon tijdens een lijnvlucht. ![]() ![]() Kwamen hier net paramotors voorbijzoeven, ook wel geinig gezicht, kun je ook nog gaan doen, is ook vliegen! Eerder vandaag ook al een NEPTUN squadje, eerst een Chinook met z'n maatje en daarna nog Apaches. ![]() | |
flipsen | zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:56 |
Ik was al zo blij als een kind met FSX, maar deze nieuwe versie, sooooo ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Pino112 | donderdag 6 augustus 2020 @ 16:50 |
Adrie072 | vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:35 |
Iemand91 | maandag 10 augustus 2020 @ 21:36 |
Iemand91 | zondag 23 augustus 2020 @ 00:02 |
Cargolux 747-8F LX-VCF: EDIT: [ Bericht 71% gewijzigd door Iemand91 op 23-08-2020 13:26:14 ] | |
Iemand91 | zondag 23 augustus 2020 @ 13:43 |
Na meer dan 27 jaar de laatste uurtjes voor "City of Nairobi" op Schiphol.![]() Bron Morgenvroeg rond 9 uur vertrekt PH-BFN naar Chicago en dan door naar Mojave. | |
Karstman | zondag 23 augustus 2020 @ 15:56 |
Ik kwam bij het opruimen de persmap tegen van het evenement Fly 45 dat in 1990 in de Frieslandhal in Leeuwarden werd gehouden. Is dat voor iemand hier misschien interessant? Ook vond ik het programma en de nabeschouwing van de open dag van Klu op Leeuwarden in 1990 tegen compleet met stenciled overzicht van de vliegdemo's, voor de liefhebber. | |
RipCity | zondag 23 augustus 2020 @ 16:42 |
Vliegtuigspotter legt ‘spectaculaire landing’ vast: ‘Dit had heel anders af kunnen lopen’ https://www.ad.nl/binnenl(...)nnen-lopen~a9e6375b/ Wat een onzinbericht. Gewoon normale landing ![]() | |
flipsen | zondag 23 augustus 2020 @ 18:39 |
Is dat de broer van Tom en zijn vuurwerkje ![]() | |
Iemand91 | maandag 24 augustus 2020 @ 12:41 |
![]() ![]() Bron https://www.flightradar24.com/KLM747/254dfd61 | |
derLudolf | dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:17 |
Wat vliegt er nu (vanaf 21u ofzo) boven ZO Drenthe, hoop lawaai maar niks op flighradar te zien, afgezien van een E190 van AMS naar HAM | |
Iemand91 | dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:57 |
Het blijft blijkbaar populair; kijken bij luchthavens/maatschappijen: RTL zendt serie over KLM in coronatijd uit Die serie over Transavia is dus seizoen 2 en start komende donderdag (27 augustus) | |
Luco | dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:27 |
Ik hoorde het ook maar zag niks. Rond negen bij Hoogeveen | |
DrMarten | woensdag 26 augustus 2020 @ 10:07 |
Luchtmacht vanuit Leeuwarden is bezig met avondvluchten boven Twente. Dus dikke kans dat er wat F-16's overgekomen zijn. | |
derLudolf | woensdag 26 augustus 2020 @ 10:40 |
Aha, dat is zeer goed mogelijk ja ![]() Vond het al wat uit de richting voor de Nordhorn range | |
shiz | woensdag 26 augustus 2020 @ 11:52 |
Moet je op: https://globe.adsbexchange.com/ kijken. Krijg je ook vaak militair e.d. te zien. ![]() Zoals nu AWACS, C17, Chinook, Apaches etc in ons luchtruim. | |
Adrie072 | woensdag 26 augustus 2020 @ 12:42 |
En die andere, die is ook al pleite? | |
Adrie072 | woensdag 26 augustus 2020 @ 12:46 |
https://www.radarbox.com/ deze al eens gezien? | |
Iemand91 | woensdag 26 augustus 2020 @ 13:34 |
Maar helaas geen history meer, (vanwege de kosten) tenzij je de registratie van de desbetreffende kist weet. Alle lof overigens voor de site, maar de eigenaar ![]() Heb overigens ook even gekeken of mijn ADS-B installatie gisteravond daar wat heeft zien vliegen maar helaas heeft die niets opvallends gevolgd. Maar de installatie is nu ook minder (hangt binnen i.p.v. buiten) dus ontvangst is ook minder. ![]() PH-BFL op de achtergrond? Nee, die staat nog op Schiphol, foto is van afgelopen zaterdag. -BFL zal binnenkort ook wel die kant op gaan. | |
Hyperdude | vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:41 |
Begin augustus gestrand op weg naar museum![]() Meer plaatjes/artikel: https://www.rferl.org/a/p(...)noplan/30777774.html https://en.wikipedia.org/wiki/Lun-class_ekranoplan | |
Karstman | vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:16 |
Heel cool om te zine van binnen. En die bewaker krijgt nog wel een standje denk ik (of, is logischer is gewoon omgekocht door deze fotograaf) | |
Iemand91 | vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:37 |
OMNI AIR BOEING 767 ZAKT DOOR LANDINGSGESTEL TIJDENS LANDING
![]() | |
Hyperdude | vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:42 |
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Omni_Air_International | |
Drekkoning | vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:47 |
Tja, als niemand anders het wil doen kan je wat meer vragen he. | |
G-Pier | zaterdag 29 augustus 2020 @ 01:23 |
Enkele dagen geleden zijn de A321’s van Level Europe vertrokken vanuit Schiphol. Kan iemand mij uitleggen waarom Level überhaupt bestaat? Binnen IAG heb je al een low-cost carrier in de vorm van Vueling. Was het niet goedkoper geweest om die tak uit te breiden met langestafstandsvluchten in plaats van een heel nieuw merk oprichten? Als ik het mij goed herinner was de vlieglicentie van Level Europe origineel bedoelt voor een Oostenrijkse tak van Vueling (Anisec). | |
Adrie072 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:18 |
Adrie072 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:13 |
Iemand91 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:54 |
McDonnell Douglas DC-10-10 N10DC begint aan de allereerste DC-10 vlucht. Vandaag exact 50 jaar geleden op 29 augustus 1970. ![]() | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:05 |
'pas op! laagvliegende vliegtuigen' ![]() | |
Iemand91 | maandag 31 augustus 2020 @ 13:15 |
HISTORISCHE EL AL-VLUCHT ONDERWEG NAAR ABU DHABIOp FR24: https://www.flightradar24.com/ELY971/255e1320 ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 1 september 2020 @ 17:05 |
Fred2 | dinsdag 1 september 2020 @ 18:02 |
Ben benieuwd of de vluchten naar Hamburg de 110 jaar halen... | |
MaxMark | woensdag 2 september 2020 @ 12:11 |
Ik hoop het wel. Ik vloog regelmatig op deze route als ik in Amsterdam moest zijn. Met de trein was ik vele uren langer onderweg in een IC-trein zonder internet of ICE met brak internet - dus veel werk krijg je onderweg dan ook niet gedaan. EuroWings vliegt gelukkig ook nog. | |
MaxMark | woensdag 2 september 2020 @ 12:13 |
In other news: https://www.dumpert.nl/item/7977331_6f291208 Meer info: https://www.ladbible.com/(...)was-too-hot-20200901 Het was mevrouw te warm ![]() | |
vipergts | woensdag 2 september 2020 @ 12:20 |
Wat zou zoiet nu kosten voor die maatschappij. | |
Rectum | woensdag 2 september 2020 @ 13:29 |
Iemand een idee wat dit toestel aan het doen is? Veel boeiends op de grond zal er niet te zien zijn. https://www.flightradar24.com/C550/2562d925 | |
TigerXtrm | woensdag 2 september 2020 @ 13:40 |
Godverdomme ![]() ![]() ![]() | |
MaxMark | woensdag 2 september 2020 @ 13:41 |
Ik denk dat de schade meevalt, gezien de glijbaan zo te zien niet is gedeployed. Geen idee hoe makkelijk zo'n deur weer dicht te maken is, misschien net zo makkelijk als de hoofddeuren? | |
flipsen | woensdag 2 september 2020 @ 14:28 |
Die van dat muntje in de engine gooien was ook wel apart... | |
Iemand91 | woensdag 2 september 2020 @ 19:51 |
| |
Adrie072 | woensdag 2 september 2020 @ 20:19 |
CHICAGO - United Airlines is van plan om 16.370 medewerkers te ontslaan, wanneer per 1 oktober het Amerikaanse steunpakket voor de luchtvaartsector afloopt. Het gaat onder meer om 6.920 cabinemedewerkers, 1.400 administratieve- en managementbanen en 2.850 piloten. United had in juli al zo’n 36.000 werknemers de wacht aangezegd, maar mede door een vrijwillige vertrekregeling hoeven zij niet allemaal ontslagen te worden. Concurrent American Airlines maakte onlangs bekend 19.000 banen te schrappen. Van Delta zijn de complete cijfers nog niet bekend. Ondertussen blijven de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen lobbyen voor een nieuw steunpakket. President Trump zei dinsdag dat hij ze wilde helpen, maar gaf geen details. bron https://www.luchtvaartnie(...)t&utm_medium=twitter Dat zijn flinke aantallen helaas.... | |
Iemand91 | zaterdag 5 september 2020 @ 12:16 |
De 'nieuwe' 777-200ER van Surinam Airways is vanmorgen voor het eerst naar Amsterdam gevlogen. Omdat de maatschappij de ETOPS nog niet volledig heeft geregeld heeft de kist een behoorlijke omweg moeten maken: ![]() | |
Adrie072 | dinsdag 8 september 2020 @ 20:18 |
https://www.flightradar24.com/KLM94Y/25724066 Bochtje afsnijden? | |
shiz | woensdag 9 september 2020 @ 00:16 |
Meestal gewoon een glitch in de matrix/radar/gps. | |
derLudolf | woensdag 9 september 2020 @ 08:05 |
Idealiter komt er een directe treinverbinding zodat er naar Bremen en Hamburg niet meer geboren gevlogen hoeft worden. Vooralsnog ontbreekt er wel een redelijk belangrijk stukje infrastructuur, een brug over de Eems bij Weener ![]() En het spoor vanuit Groningen zou dan gelectrificeerd moeten worden, kortom, het duurt nog wel 10 jaar ![]() | |
Adrie072 | woensdag 9 september 2020 @ 14:21 |
https://www.upinthesky.nl(...)-low-pass-uit-video/ Wow! | |
derLudolf | woensdag 9 september 2020 @ 14:58 |
Is dit een filmpje uit 2012? Zo'n low pass is dat gepland of noodzakelijk omdat het landingsgestel niet uit wou klappen? Ziet er wel bruut uit ![]() | |
shiz | woensdag 9 september 2020 @ 15:05 |
Lol, daar lijkt me geen andere reden voor dan puur 'showboaten'. ![]() | |
Cobra4 | woensdag 9 september 2020 @ 15:10 |
Gecrashte NH90-helikopter geborgen | |
George_of_the_Jungle | woensdag 9 september 2020 @ 15:36 |
Vorige week op vakantie stond de hele village facebook group vol vanwege 2 laag overvliegende B52's. ![]() Schijnbaar onderweg naar RAF Fairford, waar ook een U2 staat, en op google maps zie je er ook B2's staan. | |
Karstman | donderdag 10 september 2020 @ 09:59 |
-nvm- | |
Adrie072 | donderdag 10 september 2020 @ 12:53 |
Covid vaccine: '8,000 jumbo jets needed' to deliver doses around world Industry body IATA warns of capacity shortage for ‘biggest aviation challenge ever’ Julia Kollewe Thu 10 Sep 2020 09.48 BSTFirst published on Thu 10 Sep 2020 09.15 BST Shipping a coronavirus vaccine around the world will be the airline industry’s biggest ever challenge, requiring the equivalent of 8,000 jumbo jet planes to get a single dose to 7.8 billion people, according to the aviation industry. The International Air Transport Association warned of severe capacity constraints that could hamper efforts to get a vaccine out quickly around the globe. While drugmakers are racing to develop a vaccine and get it approved by regulators, the international aviation group is working with airlines, airports, health bodies and pharmaceutical firms to draft an airlift plan. IATA’s director general, Alexandre de Juniac, said: “Safely delivering Covid-19 vaccines will be the mission of the century for the global air cargo industry. But it won’t happen without careful advance planning. And the time for that is now. We urge governments to take the lead in facilitating cooperation across the logistics chain so that the facilities, security arrangements and border processes are ready for the mammoth and complex task ahead.” Although just providing a single dose to 7.8 billion people would fill 8,000 Boeing 747 cargo aircraft, IATA said, any vaccine may require several doses. Vaccines also have to be stored at a certain temperature, which means not all planes are suitable. Vaccines can be shipped by land, especially in developed economies with local manufacturing capacity, but will have to be flown to other countries. IATA warned that, with the severe downturn in passenger traffic, airlines had scaled back their fleets and put many aircraft into long-term storage. Sign up to the daily Business Today email or follow Guardian Business on Twitter at @BusinessDesk On Wednesday, AstraZeneca and the University of Oxford said they had halted trials of their Covid-19 vaccine to investigate the “potentially unexpected illness” of one volunteer. GSK and France’s Sanofi are also working on a coronavirus vaccine, and other vaccines are in development around the world, in China, Russia and the US. Around two dozen are being tested on humans. “Even if we assume that half the needed vaccines can be transported by land, the air cargo industry will still face its largest single transport challenge ever. In planning their vaccine programmes, particularly in the developing world, governments must take very careful consideration of the limited air cargo capacity that is available at the moment,” said De Juniac. “If borders remain closed, travel curtailed, fleets grounded and employees furloughed, the capacity to deliver life-saving vaccines will be very much compromised.” bron https://www.theguardian.c(...)warns-aviation-group Tsja....? | |
Karstman | donderdag 10 september 2020 @ 13:01 |
Die vent heeft wel een punt. Iedereen wil dat vaccin natuurlijk hebben zodra het er is. En dat gaat niet zo 1,2,3 | |
derLudolf | donderdag 10 september 2020 @ 13:07 |
Er zijn natuurlijk nog wel meer transportvliegtuigen anders dan 747's... Dit lijkt me ook wel iets waar overheden hun transportvliegtuigen van de luchtmacht in gaan zetten. Daarnaast zullen niet alle vaccins tegelijkertijd klaar zijn. Oftewel meer tijd om transport te spreiden. | |
flipsen | donderdag 10 september 2020 @ 15:35 |
De vaccins worden niet allemaal op 1 plaats gemaakt natuurlijk. Dat Oxford vaccin (wat nu stil ligt) wordt bijvoorbeeld voor Latijns Amerika in zowel Mexico als Argentinië gefabriceerd. Mja, blijft nog steeds wel een punt hoe dat te vervoeren naar de andere landen en van daaruit weer verder natuurlijk. | |
derLudolf | donderdag 10 september 2020 @ 15:43 |
Uhu, een eerlijk gezegd lijkt me ook niet dat daar de grootste uitdaging ligt. | |
George_of_the_Jungle | donderdag 10 september 2020 @ 20:00 |
Inderdaad, Serum Institute India heeft een licentie voor een miljard doses, die ze voor het eind van het jaar klaar willen hebben, vooral voor India en ontwikkelingslanden. Maar ook het glas moet naar de producent vervoerd worden, de dopjes, de adjuvants etc. Grote logistieke operatie, en die is er niet goedkoper op geworden met de gestegen prijzen van vrachtvervoer door de lucht. Die 2 B52's kwamen net tijdens een rondje hardlopen in de verte voorbij. Hangt een behoorlijke streep uitlaatgassen achter die dingen. | |
Fred2 | vrijdag 11 september 2020 @ 18:15 |
IATA is het fenomeen "boot" vergeten? En dan maken ze al de aanname dat iedereen dat vaccin wíl hebben. En de aanname dat het überhaupt gaat werken... | |
Iemand91 | vrijdag 11 september 2020 @ 18:57 |
Nou, kans is groot dat de 6 Boeing 747-400's van Lufthansa Twente nooit meer zullen verlaten; geruchten gaan rond dat Lufthansa alle 747-400's, alle A380's en alle A340-300's zal uitfaseren. Een handvol A340-600's en de 747-8i's lijken te blijven. Lufthansa to Shed Biggest Planes in Deepening Fleet Shakeup
| |
George_of_the_Jungle | vrijdag 11 september 2020 @ 19:49 |
Boot is lastig als het maar kort houdbaar is. Zeker met de potentiele mRNA vaccins die op -80 bewaard moeten blijven. Maar moet IATA dan lekker achterover gaan leunen tot iemand zegt: "Hey, ik komende twee een vrachtlading voor 5000 vliegtuigen die gekoeld de hele wereld over moet, kun je dat ff regelen". Of moeten ze misschien toch iets meer voorbereid zijn? | |
Fred2 | vrijdag 11 september 2020 @ 20:19 |
Ik zie het als een smeekbede om geld, met het dreigement dat we straks "ons" vaccin niet krijgen omdat er niet voldoende vliegtuigen zijn. Daarnaast vraag ik me sterk af of er nog wel een wereldwijde behoefte is voor dat vaccin nu het virus dagelijks minder dodelijk wordt. | |
Viezze | vrijdag 11 september 2020 @ 21:07 |
Dat het een flinke uitdaging gaat worden is zeker. Dat de IATA overdrijft is op basis van mijn ervaring met die gasten ook redelijk zeker ![]() Onderschat niet dat boten erg langzaam zijn & lastig om het zo goed gekoeld te houden (zoals hier boven al benoemd). Dat koud houden is in een vliegtuig overigens ook een uitdaging op zichzelf. Ben heel benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien, maar zoals je met de mondkapjes/handschoenen etc zag is dat het uiteindelijk toch wel geregeld wordt. | |
Magister_Artium | zondag 13 september 2020 @ 22:23 |
De keren dat ik met een Airbus heb gevlogen, hoorde ik voor de start en na de landing een raar geluid. Sommigen noemen het een blafgeluid, ik vond het tussen zagen en Pacman in zitten. Op YouTube vond ik een filmpje waarin werd uitgelegd dat het te maken heeft met een bepaald apparaat dat draait als hulpmotor. Ik begreep het nog niet helemaal. Weet iemand hoe dat zit? | |
Drekkoning | zondag 13 september 2020 @ 22:55 |
Dit is wellicht een duidelijkere uitleg, maar het blijft een vrij technisch verhaal: https://www.pilotgeorge.c(...)r-transfer-unit-ptu/ | |
Iemand91 | maandag 14 september 2020 @ 13:10 |
Greenpeace wil via rechter einde steunpakket KLM afdwingen
| |
George_of_the_Jungle | maandag 14 september 2020 @ 13:26 |
Het virus is niet minder dodelijker. Als het virus zo zou muteren dat er een variant ontstaat die minder dodelijk is, dan moet die variant zich gaan verspreiden. Dat gaat dan vanuit die ene persoon, waarin die mutatie heeft plaatstgevonden. En dan moet die ene persoon net iemand anders besmetten (de gemiddelde R is misschien >1, maar dat wilt niet zeggen dat iedereen iemand anders besmet). Het wordt wel minder dodelijk doordat de behandelingen beter worden, maar behandelen van virussen is lastig. Zo zijn er geen goede medicijnen voor polio, mazelen, bof, gele koorts, hondsdolheid etc. In maart/april werd er gewoon nauwelijks getest, waarschijnlijk werden toen 10-20x meer mensen per dag besmet dan nu, en de kwetsbare groepen worden nu beter beschermd, dus onder die groepen is het aantal besmettingen nu nog een stuk lager. De herfst staat voor de deur, mensen gaan meer tijd binnen doorbrengen. Nu zou de tijd moeten zijn om te zorgen dat het virus zo veel mogelijk onder controle is, zodat het niet teveel oplaait in de winter. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 16 september 2020 @ 13:25 |
Het is geen vliegtuig, dus hoort eigenlijk niet hier. Maar we zien het door de vingers. ![]() Wel een van de gaafste apparaten die de Russen ooit gebouwd hebben. Moet je het gesprek van de chief engineer met de testcrew voorstellen: Crew: 300knots 13 feet above the water? Engineer: Sure. Is no problem. | |
Fred | donderdag 17 september 2020 @ 11:04 |
https://www.rtlnieuws.nl/(...)en-azie-coronacrisis Zouden Nederlandse maatsschapijen hier ook voor te porren zijn? | |
Iemand91 | donderdag 17 september 2020 @ 12:33 |
Nee. [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 17-09-2020 15:29:04 ] | |
Adrie072 | donderdag 17 september 2020 @ 23:21 |
CargoFoto-artikel Nieuws Foto’s: Eerste vlucht ATR72-600F Cargo Het nieuwe, regionale vrachtvliegtuig van de Frans-Italiaanse vliegtuigbouwer ATR, de ATR72-600F, heeft haar eerste vlucht gemaakt. Het toestel gaat naar het Amerikaanse bedrijf FedEx. Het eerste toestel onder de registratie F-WWEX vertrok woensdagmiddag vanuit de luchthaven in Toulouse voor haar eerste vlucht. Het Amerikaanse bedrijf FedEx zal als eerste het nieuwe toestel ontvangen. FedEx heeft nog negentien andere ATR72-600F’s in bestelling staan. Niet zo'n grote markt denk ik, maar wel mooi werk! | |
shiz | vrijdag 18 september 2020 @ 08:19 |
Ik weet van de Oostenrijkse dat er weleens sightseeing wordt gedaan, bijv. bij oud & nieuw ... https://www.austrianairli(...)B671-FE5E3CB68ED8%7D ![]() Was ook een idee om gewoon piloten 'current' te houden gewoon met echte toestellen starts en landingen te trainen. Als mensen willen betalen om daar bij te zijn en er dan ook een rondvluchtje aan vast zit, is dat natuurlijk niet eens zo'n heel raar idee. ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 18 september 2020 @ 12:06 |
Gaat in Nederland echt niet gebeuren. De vliegmaatschappij kan kan dan wel zo'n shitload aan negatieve pers verwachten. Met de KLM MD-11 en 787 vluchten had je al persaandacht (en niet altijd bepaald positief). Eventuele afscheidsvluchten met de 747 waren er ook niet gekomen; ook al was dit hele Corona-gedoe er niet geweest. Dat heeft Charley Valette (een van de organisatoren die achter deze vluchten zat) al een keer aangeven. Transavia heeft wel een keer een zonsverduisteringsvlucht gemaakt. | |
Cobra4 | zondag 20 september 2020 @ 11:51 |
Kleffe_Dop | zondag 20 september 2020 @ 13:00 |
A Silverstone Air Services Fokker 50 on behalf of Saacid Airlines, registration 5Y-MHT performing a freight flight from Mogadishu to Beledweyne (Somalia) with 4 crew, went off the runway 05 while landing in Mogadishu and collided with a concrete perimeter fence at about 09:30L (06:30Z). Captain and first officer are reported to have received minor injuries. The aircraft, that had departed Mogadishu and shortly after departure returned to Mogadishu, received substantial damage. Eén Fokker 50 minder die nog rondvliegt. | |
Hyperdude | maandag 21 september 2020 @ 12:01 |
Mooi filmpje. Vliegen en niksnutten in Namibië. | |
Iemand91 | maandag 21 september 2020 @ 20:51 |
Lufthansa heeft vandaag een persbericht naar buiten gebracht: Lufthansa decides on third package within restructuring program Ik denk dat we gerust kunnen zeggen dat we Lufthansa nooit meer commerciële vluchten zien maken met de A340-600's en A380's. Ze noemen de 747-400's niet, maar je kunt verwachten dat die ook nog wel volgen.
Zie: NEDERLANDSE MAATSCHAPPIJEN ZIEN NIETS IN 'VLUCHT NAAR NERGENS'
British Airways heeft vandaag afscheid genomen van G-CIVP. G-CIVP is trouwens een recordhoudster, ze heeft eerder dit jaar de snelste subsonische Atlantische oversteek gemaakt op 8-9 februari van New York JFK naar London Heathrow. Vluchtduur was 4:56 uur; bijna 2 uur sneller dan gepland. Het bizarre feit is dat Heathrow eens een bastion van 747's was (British Airways was op een gegeven moment de grootste 747-400 operator) maar er op dit moment nog maar 3 BA 747-400's op Heathrow staan waaronder de Negus retro kist) ![]() | |
derLudolf | maandag 21 september 2020 @ 21:05 |
![]() Vind dit A340-600 gave kisten, mooier als A380. | |
Fred2 | maandag 21 september 2020 @ 21:14 |
Dit moeten we nu ook gaan missen: | |
derLudolf | maandag 21 september 2020 @ 22:05 |
![]() | |
shiz | dinsdag 22 september 2020 @ 01:13 |
Wel jammer... ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 22 september 2020 @ 20:36 |
Swiss vliegt nog steeds met hun 5 A340-300's rond en schijnt nu juist met de A340 door te willen gaan in de toekomst. Ook wel zo handig, want die hadden ze net van een nieuwe cabin voorzien... | |
flipsen | dinsdag 22 september 2020 @ 21:49 |
Iberia zal er toch ook nog wel een paar hebben? Die waren grootverbruiker op vluchten naar Zuid Amerika. | |
Fred2 | dinsdag 22 september 2020 @ 22:08 |
Die staan vooralsnog allemaal stil: https://www.airfleets.net/flottecie/Iberia-stored-a340.htm | |
Iemand91 | dinsdag 22 september 2020 @ 23:03 |
1 augustus was de laatste commerciële vlucht van de Iberia A340-600; Quito naar Madrid. Die toestellen worden allemaal eerder uitgefaseerd in plaats van gefaseerd t/m 2025. En nieuwe toestellen (o.a. A350's) worden uitgesteld. [ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 22-09-2020 23:11:51 ] | |
Iemand91 | woensdag 23 september 2020 @ 20:17 |
Vandaag is in Toulouse de allerlaatste Airbus A380 van de productielijn gerold. MSN272, de 251e gebouwde A380 en de 123e voor Emirates. Airbus heeft nog 9 A380's te leveren, 8 aan Emirates en 1 aan All Nippon Airways (te zien op de achtergrond) | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 24 september 2020 @ 08:20 |
Kunnen we vaststellen dat de B747 een exceptioneel ontwerp is gebleken. Alle 4-motorige Airbussen gaan eerder uit produktie, terwijl die ontwerpen resp 25 en 35 jaar jonger zijn. | |
Piles | donderdag 24 september 2020 @ 08:51 |
Heeft dat niet meer met de motor-ontwikkeling te maken? In de tijd van 747 moest je voor zo'n vliegtuig wel met 4 motoren vliegen, maar als je ziet wat er nu onder een 777 hangt is dat nu niet meer nodig... | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 24 september 2020 @ 09:02 |
Misschien deels. Echter.... De DC10 was er tegelijkertijd met de 747. En de eerste vlucht van de B767 was ongeveer 12 jaar na de 747. En dus ruim 10 jaar voor de A340. | |
Hojdhopper | donderdag 24 september 2020 @ 10:14 |
Heel jammer... Had gepland om in 2021/2022 mijn vakantiebestemming uit te kiezen a.d.v. een A346 route. Maar dat zal niet meer gebeuren dus. ![]() | |
flipsen | donderdag 24 september 2020 @ 12:32 |
Worden straks massaal op Marktplaats aangeboden joh, koop je je eigen ![]() | |
Fred | donderdag 24 september 2020 @ 13:23 |
Het ligt er maar net aan waar de grens van een ontwerp legt natuurlijk Als je puur naar de vorm van het toestel kijkt dan is de 707 het langst lopende ontwerp, begonnen als 4-motorig, daarna 3-motorig als 727 en uiteindelijk als 737 met twee motoren. Ook bij Airbus zie je in de huidige A330 nog elementen terug van de A300 en A310. Dit ontwerp is maar een paar jaar jonger dan die van de 747 De DC-9 > MD-90 > MD-80 > Boeing 717 > ARJ21-700 is nog steeds in productie. Dat ontwerp is zelfs iets ouder dan die van de 747. | |
derLudolf | donderdag 24 september 2020 @ 13:26 |
En nu dus duidelijk aan zijn grenzen. Nooit geweten dat 707/727/737in basis hetzelfde zijn. | |
Fred | donderdag 24 september 2020 @ 13:36 |
Jep, die korte pootjes uit de jaren '50 zijn nu echt te kort om een moderne motor onder te plakken. (wat mij betreft een gevalletje zachte heelmeesters maken stinkende wonden: als Boeing en airlines eind jaren '90 hadden ingezet op een 757NG ipv de 737NG was er nu helemaal geen probeleem geweest.(maar had er destijds wel flink geïnvesteerd moeten worden in het opleiden van piloten en onderhoudspersoneel)) | |
derLudolf | donderdag 24 september 2020 @ 13:58 |
Waren er bij de NG al problemen dan die met veel kunst- en vliegwerk zijn opgelost? | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 24 september 2020 @ 13:59 |
Nou, uh, hier. ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 24 september 2020 @ 14:02 |
In tegenstelling tot: ![]() ![]() ![]() | |
boriq | donderdag 24 september 2020 @ 16:07 |
Hoe de Luchtmacht 'vier op een rij' speelt: ![]() 4x F-16 onderweg boven Twente vanaf de Nordhorn Range richting het zuidoosten. | |
Kleffe_Dop | donderdag 24 september 2020 @ 16:22 |
Een "probleem" zou ik het niet willen noemen, maar de vlakke onderkant van de 737 Classic en NG motorgondel was al een design concessie. Achteraf is natuurlijk lekker wonen, feit is dat het orderboek voor de 757 flink opdroogde in het begin van de 2000's. De lagere operationele kosten en het verbeterd bereik van de 737 NG's (800-900) waren uiteindelijk doorslaggevend. In feite werden de A321 en 737 families ineens een serieuze concurrent van de 757 op bepaalde routes. En fleet-commonality ging een rol spelen, want één type airframe minder is natuurlijk interessant. Daarnaast had het 757 platform natuurlijk nooit een alternatief kunnen opleveren voor de kleinere 737 varianten. De 737NG was een prima zet van Boeing, alleen kan je je afvragen of ze zich daarna beter hadden kunnen richten op het 797 project om een nieuw, toekomst-bestendig platform te lanceren ter vervanging van zowel de 737 als 757 en tegelijkertijd als directe concurrent voor alles van de A320CEO/NEO tot en met de A321XLR. [ Bericht 20% gewijzigd door Kleffe_Dop op 25-09-2020 20:22:31 ] | |
derLudolf | vrijdag 25 september 2020 @ 20:29 |
Positief 747 nieuws bestaat ook nog ![]() https://www.upinthesky.nl(...)weer-in-gebruik/amp/ | |
Pino112 | vrijdag 25 september 2020 @ 20:42 |
flipsen | vrijdag 25 september 2020 @ 23:29 |
Staat ook al een bericht over op de frontpage. Het zal toch niet zo zijn dat ze die snelweg voor landingsbaan hebben aangezien? ![]() ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 26 september 2020 @ 19:08 |
Dat komt omdat ze dat ook niet zijn. ![]() | |
Fred | zaterdag 26 september 2020 @ 20:44 |
In hoeverre verschilt dit meer van elkaar dan een 747-100/-200/-300-/400/-8i (al dan niet in freight variant) van elkaar verschillen? ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 26 september 2020 @ 20:47 |
Ik zou zeggen, kijk nog eens rustig naar de foto's. ![]() | |
Fred2 | zaterdag 26 september 2020 @ 20:53 |
Ik zie echt niet minder verschillen dan het aantal verschillen tussen het front van een 747-100 en 747-8i. | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 26 september 2020 @ 20:56 |
Dan ga ik mezelf bij deze terugtrekken uit deze discussie. ![]() | |
Fred2 | zaterdag 26 september 2020 @ 21:00 |
Jammer, blijkbaar zit ik er al jaren naast. Jij weet zo te zien wat er anders is, waarom deel je het niet? | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 26 september 2020 @ 21:07 |
Dat lijkt me evident. Om een of andere reden denk jij dat een ontwerp van een vliegtuig bepaald wordt door de neus en de cockpitramen. En je gaat voorbij aan het gegeven dat de airframe construction van een vliegtuig met de motoren aan de vleugels of achterin de fuselage nooit hetzelfde kan zijn. | |
Fred | zaterdag 26 september 2020 @ 21:37 |
De neus wat uiteraard een voorbeeld om te laten zien dat er wel degelijk onderdelen van een 707 in een 727 en 737 terug te vinden zijn. Wikipedia denkt daar anders over: "It shares its six-abreast upper fuselage cross-section and cockpit with the 707." bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_727 "Developed to supplement the Boeing 727 on short and thin routes, the twinjet retains the 707 fuselage cross-section and nose with two underwing turbofans" bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737 Zoals ik al zei ligt aan wat je hanteert als meetpunt/ijkpunt/referentie om te bepalen of een bepaald ontwerp familie van elkaar is of niet. Ik denk dat we daarin verschillen wat de eisen/kenmerken zijn waaraan een vliegtuig moet voldoen om tot dezelfde familie te laten behoren. | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 26 september 2020 @ 22:00 |
Dat is wel heel magertjes om te beweren dat het hetzelfde ontwerp is. Wikipedia denkt er helemaal niet anders over, maar blijkbaar is je Engels te slecht om te snappen wat ze zeggen. Want als je wel genoeg kennis had gehad, dan had je begrepen dat ze aangeven dat de 707, 727 en 737 hetzelfde aantal stoelen naast elkaar hebben. Dat is wat wordt bedoeld met 'fuselage cross-section'. Dat zegt verder niets over de airframe construction. Ik denk dat je het verder gewoon moet laten gaan, Fred. Want de kuil die je graaft, is al diep genoeg. | |
shiz | zaterdag 26 september 2020 @ 22:23 |
Vind die Chinese Comac ARJ21 wel heel origineel. | |
Fred2 | zaterdag 26 september 2020 @ 22:49 |
De airframe contructions van de verschillende 747 zijn ook toch onderling verschillend. Al was het maar door het verschil in lengte, de lengte van het upperdeck en de verschillende motoren. | |
OEM | zaterdag 26 september 2020 @ 22:51 |
De definitie van "in basis hetzelfde" is wat subjectief, maar: http://www.b737.org.uk/history.htm
| |
Fred2 | zaterdag 26 september 2020 @ 22:53 |
https://www.avgeekery.com(...)commercial-aviation/ | |
shiz | zondag 27 september 2020 @ 00:27 |
haha, ja, precies. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 27 september 2020 @ 16:38 |
Tering, Fred, wat ben jij een eigenwijs stuk vreten.... | |
Adrie072 | maandag 28 september 2020 @ 19:51 |
https://www.flightradar24.com/PRZIQ/25a13440 Van wie is deze? ![]() | |
shiz | maandag 28 september 2020 @ 20:04 |
Dat was toch een van de speciale Embraer E2 liveries? Is er ook eentje met een haai of eagle ofzo? -- e.g.: ![]()
| |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 28 september 2020 @ 20:58 |
Is een promotievliegtuig van Embrear zelf. Deze plaat is mooi. ![]() | |
Adrie072 | maandag 28 september 2020 @ 20:59 |
Mooi allemaal! | |
Iemand91 | woensdag 30 september 2020 @ 13:13 |
Vanavond op NPO2: Andere Tijden - Goedkoop Vliegen NPO2, 22:20 - 23:00 uur.
| |
Karstman | donderdag 1 oktober 2020 @ 10:42 |
Die gaan we even terugkijken! | |
Iemand91 | donderdag 1 oktober 2020 @ 19:28 |
Boeing to Consolidate 787 Production in South Carolina in 2021
| |
Fred2 | donderdag 1 oktober 2020 @ 22:48 |
Zouden ze ruimte willen maken voor de 797? Niet elke airline staat immers te springen om 787's uit Charlston. | |
Iemand91 | donderdag 1 oktober 2020 @ 23:10 |
Combinatie van flinke verlaging van productie (per maand), kostenbesparing en ontbreken van vakbonden in Charleston. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:48 |
Nee. | |
Sunri5e | vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:56 |
Leuke uitzending! | |
Fred2 | vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:46 |
Zou geld dan weer voor veiligheid gaan? Ik zit nu in zo'n Charleston appparaat en sta weer terug aan de gate wegens een mogelijk lek bij de brandstofvulopeningen.... | |
Iemand91 | zondag 4 oktober 2020 @ 18:54 |
Laatste nacht voor de laatste full pax KLM 747-400. PH-BFL "City of Lima" is vandaag van Schiphol-Oost naar het G-platform gereden ter voorbereiding van haar vlucht morgenvroeg. Haar tijdelijke naam "Robert van Bohemen" lijkt weer verwijderd te zijn. ![]() Rob van Ringelesteijn @ Farewell KLM Boeing 747 ![]() ![]() Danny Lemckert @ Farewell KLM Boeing 747 | |
Iemand91 | woensdag 7 oktober 2020 @ 20:00 |
Morgenochtend vertrekken de laatste 2 overgebleven British Airways 747's London Heathrow voorgoed. G-CIVB (Negus-livery) en G-CIVY. Dan is het na meer dan 50 jaar voorgoed voorbij sinds BOAC in 1970 hun eerste 747-100 in ontvangst nam. Beiden zullen synchroon opstijgen van beide landingsbanen waarna G-CIVY nog een fly past zal doen over de luchthaven. British Airways zal het live uitzenden op hun Facebook pagina: https://www.facebook.com/britishairways En ook Jerry van Big Jet TV is aanwezig met een live stream: YouTube: BIG JET TV - YouTube Vertrek staat gepland voor 07:40 uur (lokale tijd) wanneer beide 747's vanaf Terminal 5 worden teruggeduwd. Rond 08:30 uur (lokale tijd) zullen beide toestellen tegelijk opstijgen. BRITISH AIRWAYS’ FINAL HEATHROW 747 AIRCRAFT CLEARED FOR TAKE OFF THIS WEEK Beide toestellen op Heathrow, gisteren: ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 07-10-2020 20:15:36 ] | |
Adrie072 | woensdag 7 oktober 2020 @ 20:47 |
sad. | |
flipsen | woensdag 7 oktober 2020 @ 21:03 |
En op Schiphol maar klagen over de Polderbaan en 15 minuten taxiën ![]() | |
flipsen | vrijdag 9 oktober 2020 @ 01:02 |
Het is maar goed dat KLM geen treinen heeft, want ze zijn het spoor een beetje bijster geloof ik. Ontving zojuist het volgende bericht:Let wel, de orignele vertrekttijd was 4 uur later en het is een vlucht voor 11 december ![]() | |
Fred2 | vrijdag 9 oktober 2020 @ 02:17 |
Het ICT-systeem is vast gemaakt met de aanname dat een wijzig altijd als gevolg heeft dat een vlucht later vertrekt. tbh kunnen ProRail en NS daar wel iets van leren. Bij het spoor mag je blij zijn dat je 5 minuten vertrek al te horen krijgt dat je trein niet rijdt. | |
Adrie072 | zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:35 |
fraaie foto! | |
Adrie072 | zondag 11 oktober 2020 @ 21:11 |
https://www.flightradar24.com/C56X/25beff7a Doorstart, apart of niet? | |
Iemand91 | woensdag 14 oktober 2020 @ 20:59 |
Als ik het goed verstaan heb, unstable approach. Afgelopen maandag is de laatste Airbus A340 van Air France vertrokken. F-GLZK werd overgevlogen van Parijs naar Istanbul: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/f-glzk#25c00dbd Hiermee komt na bijna 28 jaar een einde aan de Airbus A340 bij Air France. De maatschappij was samen met Lufthansa de launch customer van de A340 en Air France was de eerste gebruiker van de A340-300. Het betekent ook het einde van 67 jaar quad jets voor de maatschappij; beginnend met de de Havilland DH.106 Comet in augustus 1953. Sinds 1959 (Boeing 707) heeft de maatschappij altijd quad jets in de vloot gehad. De maatschappij heet er geen ruchtbaarheid aan gegeven. Ik kan dus ook geen foto vinden van de vlucht. Daarom maar een van 2 jaar geleden: ![]() [ Bericht 22% gewijzigd door Iemand91 op 14-10-2020 21:06:29 ] | |
Fred2 | woensdag 14 oktober 2020 @ 21:09 |
Waren de Comets niet al enkele jaren verdwenen bij Air France voor de 707's kwamen? | |
Iemand91 | woensdag 14 oktober 2020 @ 22:02 |
Dat zeg ik daar dus. ![]() | |
Fred2 | woensdag 14 oktober 2020 @ 22:06 |
Nou zie ik het... Tijd voor een bril ![]() | |
Adrie072 | vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:57 |
https://www.ad.nl/economi(...)er-vliegen~ac046ec9/ | |
Fred | vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:17 |
Ik ben benieuwd onder welke naam het toestel gaat vliegen. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat airlines nog 737-MAX willen gebruiken als naam voor het toestel. | |
Iemand91 | vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:17 |
![]() https://www.jetphotos.com/photo/9894130 | |
Iemand91 | zondag 18 oktober 2020 @ 20:21 |
![]() Vliegende Hollanders Serie begint vanavond. 21:20 - 22:20 uur op NPO1. | |
Iemand91 | zondag 18 oktober 2020 @ 22:38 |
Laatste week voor de KLM 747's. Volgende week is rond deze tijd de laatste 747 al geland; ~17:40 uur vanuit Shanghai. Daarna is het na 49 jaar en 8 maanden voorgoed voorbij met KLM pax 747's... ![]() https://www.facebook.com/marco.spuyman/posts/3362837547170253 [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 18-10-2020 22:44:03 ] | |
Adrie072 | dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:44 |
MAASTRICHT AIRPORT - Met een bloemetje en een fles wijn hebben piloot R. van den Boom en incassospecialist Joost Konings maandag gevierd dat eerstgenoemde eindelijk zijn geld heeft ontvangen. Na twee jaar wachten heeft het Cypriotische TUS Airways het merendeel van de tienduizenden euro’s overgemaakt waar hij recht op had, en waarvoor op Maastricht Airport zelfs een Fokker aan de ketting gelegd moest worden.![]() Van den Boom heeft bij TUS Airways crew- en pilotentrainingen gegeven met de Fokker 70 en testvluchten uitgevoerd (shakedown flights) met de grotere Fokker 100. Toen hij in juni van dit jaar nog steeds niet zijn vergoeding had ontvangen, ondanks vele herinneringen en belletjes, ging hij samen met Konings over tot het zwaarst mogelijke middel: beslaglegging op een deel van de vloot. De gedupeerde gezagvoerder had ‘geluk’ dat er in Maastricht een 24 jaar oude Fokker 70 van TUS geparkeerd stond (de 5B-DDB). “Nederland is één van de weinige landen waar conservatoir beslag op een luchtvaartuig bij wet geregeld is”, vertelt Konings tegen deze site. Daarom werd er bij de rechter toestemming gevraagd om de Fokker aan de ketting te leggen, en die ging daarmee akkoord. Toen TUS van de beslaglegging hoorde, was het al te laat om de Fokker nog snel uit Nederland weg te vliegen. Met de verkeersleiding van Maastricht Airport was afgesproken dat het vliegtuig een startverbod kreeg. Hoewel TUS dus geen kant meer op kon, besloot de door Russische investeerders gesteunde maatschappij niet om dan maar het bijltje erbij neer te leggen. In plaats daarvan was opeens de door Van den Boom gefactureerde vergoeding niet meer akkoord. Onzin, aldus Konings, die eraan toevoegt dat er een schriftelijk contract aan de trainingen ten grondslag lag. TUS toverde nog een ander konijn uit de hoge hoed: het beslag zou ongeldig zijn, want het vliegtuig zou inmiddels zijn doorverkocht. Maar de kist bleek nog gewoon op naam van TUS te staan en was dus voor beslag vatbaar. Op een dag belde Maastricht Airport zelfs dat er mensen bij de Fokker gesignaleerd werden die het TUS-logo ervan af probeerden te krabben. Zij zijn door de luchthaven gemaand om daarmee te stoppen. Een andere keer belde de Airport dat gezanten van TUS de verkeersleiding probeerden wijs te maken dat Van den Boom zijn beslag had opgeheven en ze dus mochten vertrekken. De 5B-DDB op Maastricht Airport. Foto: Pascal Lamberiks. Omdat de zaak uitvechten bij de rechter tot wel anderhalf jaar zou kunnen duren, en de parkeerkosten steeds verder opliepen, besloot TUS uiteindelijk toch maar om tot een schikking over te gaan. Het vliegtuig zo lang aan de grond laten staan zou nog veel duurder zijn. Van den Boom kreeg weliswaar niet de 40.000 euro die hij wilde, maar met ruim 30.000 euro wel het merendeel van dat bedrag. De beslaglegging is inmiddels opgeheven en het toestel is - om onbekende reden - naar Woensdrecht overgevlogen. TUS lijkt ondertussen bezig te zijn met zichzelf op te heffen en alle activa te verkopen. Luchtvaartnieuws heeft geprobeerd om met TUS contact op te nemen, maar ze zijn op geen enkele manier bereikbaar. De site staat grotendeels op zwart en de vluchtuitvoering is al maanden opgeschort. Van den Boom en Konings kunnen in ieder geval opgelucht ademhalen. Zonder de beslaglegging op de Fokker had de piloot waarschijnlijk naar zijn geld kunnen fluiten. “Als we dit niet gedaan hadden, had TUS zeker weten niet bewogen”, vertelt Konings, die eraan toevoegt dat inmiddels meerdere schuldeisers zich bij hem gemeld hebben. “Het vliegtuig was het enige vermogensbestanddeel van de maatschappij in Nederland en stond toevallig hier geparkeerd. Door het beslag kwam de procedure relatief snel ten einde. Als piloot met veertig jaar vliegervaring verwacht je toch niet dat je je vliegtuig aan de ketting moet gooien?” https://www.luchtvaartnie(...)t&utm_medium=twitter | |
Iemand91 | donderdag 22 oktober 2020 @ 13:19 |
Op moment van posten is PH-BFW als KL894 onderweg naar Amsterdam, aankomst 18:14 uur. Vanmiddag vertrekt -BFT om 17:35 als KL893 naar PVG en -BFV om 21:45 als KL895 naar PVG. Vrijdag 23 okt. PH-BFT 17:40 als KL894 uit PVG | 21:45 als KL895 naar PVG PH-BFV 21:50 als KL896 uit PVG PH-BFW 17:35 als KL893 naar PVG Zaterdag 24 okt. PH-BFT 21:50 als KL896 uit PVG PH-BFV 17:35 als KL893 naar PVG PH-BFW 17:40 als KL894 uit PVG | 21:45 als KL895 naar PVG Zondag: PH-BFT PH-BFV 16:40 als KL894 uit PVG PH-BFW 20:50 als KL896 uit PVG Als het hier bij blijft/niet veranderd, dan hebben alle 3 kisten nog 2 retours te gaan. | |
derLudolf | zondag 25 oktober 2020 @ 14:19 |
Gisteren was er iets op tv over transport van het vaccin. Er mag maximaal naar een bepaalde hoeveelheid droogijs in een vliegtuig mee? Wat is het mogelijke gevaar? Vorming van CO2? Stel je pleurt een vrachtkist vol met iemand die het wel durft zeg maar ![]() | |
Drekkoning | zondag 25 oktober 2020 @ 14:21 |
CO2 idd ![]() | |
Iemand91 | zondag 25 oktober 2020 @ 16:32 |
PH-BFV land over een klein half uur. Live te volgen via deze livestreams: Ik mis m'n Chromecast ![]() | |
MissHobje | zondag 25 oktober 2020 @ 17:19 |
Echt jammer ![]() | |
Iemand91 | zondag 25 oktober 2020 @ 20:51 |
De live streams zijn weer live: Doron Sajet van NH: En Flying Matters vanuit het citizenM hotel: Zoals gezegd word de laatste vlucht uitgevoerd door PH-BFW "City of Shanghai". (Hoe toepasselijk) Morgen is het exact 20 jaar geleden dat ze aan KLM werd geleverd. | |
Adrie072 | zondag 25 oktober 2020 @ 20:56 |
Doet NH nieuws toch leuk elke keer! | |
Adrie072 | zondag 25 oktober 2020 @ 21:13 |
Fantastisch beeld! | |
heywoodu | zondag 25 oktober 2020 @ 21:16 |
Prachtig beeld, maar zo zonde dat er nooit meer een KLM-747 zal landen, toch wel hét meest iconische luchtvaartbeeld uit mijn hele leven ![]() | |
Adrie072 | zondag 25 oktober 2020 @ 21:18 |
Misschien is Hoekstra ook een fan en koopt ie er eentje namens ons! | |
Adrie072 | zondag 25 oktober 2020 @ 21:25 |
Wow, wow! | |
heywoodu | zondag 25 oktober 2020 @ 21:26 |
En de motor is uit, piloot zwaait nog even ![]() | |
heywoodu | zondag 25 oktober 2020 @ 21:31 |
Maar is het puur door COVID-19 dat er nooit meer een KLM-747 gaat landen of zou het sowieso binnenkort gebeuren, maar heeft COVID-19 het slechts versneld? | |
Adrie072 | zondag 25 oktober 2020 @ 21:32 |
Zojuist gemeld, uitplannen stond al voor 2021 in de boeken. | |
Drekkoning | zondag 25 oktober 2020 @ 21:33 |
Dat laatste. De lange pijp met twee motoren is gewoon efficiënter. | |
heywoodu | zondag 25 oktober 2020 @ 21:33 |
Jammer, die zijn er allemaal zo generiek uit ![]() De een wat groter dan de ander, maar niks bijzonders verder, in tegenstelling tot de koepel van de 747. | |
Drekkoning | zondag 25 oktober 2020 @ 21:36 |
Jep. Eenheidsworst ![]() | |
derLudolf | zondag 25 oktober 2020 @ 21:51 |
25 oktober... KLM heeft wel iets met die dag, de MD11 vloog toen ook voor het laatst volgens mij. Ik ben jarig, zodoende dat ik dat herinner. | |
Iemand91 | zondag 25 oktober 2020 @ 21:59 |
Men kan behoorlijk zeuren op de heer Sajet, maar ik ben blij dat hij toch regelmatig erbij is met live beeld van allerlei gebeurtenissen. Dat is niet zo raar. Dat is het begin van het winterseizoen in de luchtvaart. En de MD-elfjes vertrokken inderdaad op 25 oktober 2014 vanuit Toronto en Montreal en kwamen de 26e aan. Gefeliciteerd! | |
Ven1972 | zondag 25 oktober 2020 @ 22:15 |
Boeing is in gesprek met de luchtvaartmaatschappijen over Boeing 757 vervanger, maar daarover is nog weinig bekend hier van wat precies details zijn. Ze gaan weer onderzoeken wat businesscase is wat zo'n nieuwe toestel wel rendabel is om goed te verdienen valt. En het wordt weer een narrowbody vliegtuig naar lengte van Boeing 757-200 en Boeing 757-300. Later in het jaar of volgend jaar zal wel weer meer details komen over nieuwe Boeing "797". In zekere zin is dat te laat wat nu Boeing mee begint, want Airbus is nu echt erg succesvol met Airbus A 321LR en A 321XLR. Gemiste kans voor Boeing eigenlijk. | |
Peterselieman | zondag 25 oktober 2020 @ 22:24 |
Aan de andere kant: als er een goede motor is voor iets meer range dan de A321 dan heb je wel een mooi product voor de dunne routes. | |
Peterselieman | zondag 25 oktober 2020 @ 22:42 |
Gefeliciteerd ![]() | |
Viezze | maandag 26 oktober 2020 @ 10:17 |
Er zijn gelukkig nog 3 blauwe 747 freighters, dus je kan nog genieten van KLM 747s. Echter niet meer als passagier | |
heywoodu | maandag 26 oktober 2020 @ 10:25 |
Dat heb ik nooit kunnen doen ![]() | |
Fiorano | maandag 26 oktober 2020 @ 12:10 |
1x als klein jongetje. Nog voor 9/11. Beetje brutaal geweest en gevraagd aan de purser of ik in de cockpit mocht kijken. Na een half uurtje kwam ze terug en mocht ik met 1 ouder mee. Kreeg ik uitleg over de instrumenten. Volgens mij ging hij even van de autopilot af om te laten zien wat er gebeurde als hij een beetje stuurde, maar dat weet ik niet meer zeker. | |
Piles | maandag 26 oktober 2020 @ 12:27 |
Ik ook niet ![]() ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:11 |
Niet elk jaar. ![]() (Om de 5 of 6 jaar, om precies te zijn) In 2014 was 25 oktober ook niet het begin van de winterdienst, trouwens. Dat was de 26ste. | |
Iemand91 | dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:10 |
I know. Was alleen maar om aan te geven dat rond die tijd de seizoenen wisselen. In other news: Patstelling rond Twente Airport: Boeings moeten weg, maar mogen niet weg
| |
DrMarten | dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:15 |
Ik zag het artikel voorbij komen. Ben benieuwd hoe een en ander is vastgelegd in contracten met Lufthansa. Als die in de veronderstelling waren dat ze op ieder moment die vliegtuigen weer weg konden halen, zal er nu wel een leuke schadeclaim komen ![]() Wel jammer voor AELS dat zij de vliegtuigen niet mogen slopen. | |
Karstman | dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:11 |
Dat wordt Lufthansa afkopen voor een bedrag dat het wel weer loont om ze door AELS te laten slopen... | |
DrMarten | dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:05 |
Behalve dat aels en het vliegveld 2 verschillende bedrijven zijn die er dan onderling ook nog uit zouden moeten komen. | |
Fred | dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:50 |
Dus het vliegveld heeft eigenlijk gegokt dat Lufthansa de toestellen niet meer weg wilde halen? (Eigenlijk mag het nog een wonder heten dat er überhaupt nog iets mag vliegen op dat vliegveld, gezien de grote hoeveelheid commerciële activiteiten op het terrein die niet of nauwelijks met het afhandelen van vliegverkeer te maken hebben). | |
Sunri5e | dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:17 |
Wat een kapitale blunder van vliegveld Twente 😂 | |
DrMarten | dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:30 |
Die zeggen dat de ILT op onterechte gronden de vergunning heeft gewijzigd en dat zij daar niet van op de hoogte waren. Maar toch, als je zoiets wil gaan doen, dan check je toch of je alle benodigde vergunningen hebt ![]() Aan de andere kant wordt het vliegveld gewoon gebruikt, dus kan ik me ook voorstellen dat je er dan vanuit gaat dat alle vliegtuigen die er mogen landen ook weer mogen opstijgen en dat er niet een uitzondering is gemaakt voor zware vliegtuigen. Maar goed, donderdag kort geding. https://www.tubantia.nl/e(...)te-krijgen~aada50a8/ | |
Iemand91 | dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:50 |
Kalitta Air to be Launch Operator of The Big Twin with Agreement to Lease Three 777-300ERSF from GECAS Cargo
![]() | |
Drekkoning | dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:42 |
![]() ![]() | |
Iemand91 | woensdag 28 oktober 2020 @ 12:30 |
KLM STUURT TWAALF VLIEGTUIGEN VOOR OPSLAG NAAR GRONINGEN AIRPORTDe eerste A330 (PH-AOE) en 737 (PH-BGC) zijn al geland in Groningen. Een andere A330 (PH-AOF) komt ook nog vandaag. | |
shiz | woensdag 28 oktober 2020 @ 13:14 |
Dat ze daar zoveel plek hebben dan. ![]() Ik ben er al behoorlijk lang niet geweest, maar zoveel plaats was er toch ook weer niet staat me bij. | |
Iemand91 | woensdag 28 oktober 2020 @ 15:10 |
https://www.rtvnoord.nl/n(...)Airport-Eelde-update | |
shiz | woensdag 28 oktober 2020 @ 15:14 |
Ah, het klassieke 'plemp ze op een runway', dacht ik haast al dat dat weinig anders kon. ![]() Alles op de 23 dan maar backtracken, maar die zullen nu ook niet al teveel verkeer hebben. ![]() -- oh, de 01/19 heeft een taxiway intersection nu, dus dat hoeft niet eens als ze die allemaal er voorbij parkeren. Noice. | |
Piles | woensdag 28 oktober 2020 @ 15:16 |
Die 10 passen wel op het noordelijke deel toch? Dan is het belangrijkste deel van de taxiway nog vrij ![]() | |
shiz | woensdag 28 oktober 2020 @ 15:17 |
haha, dat had ik idd ge-ninjaedit. ![]() Mij was de nieuwe layout met die taxiway intersection onbekend. ![]() ![]() | |
Iemand91 | woensdag 28 oktober 2020 @ 15:18 |
Ik vind overigens wel pijnlijke uitspraken in dat artikel:
![]() | |
shiz | woensdag 28 oktober 2020 @ 15:20 |
![]() Nou ja, ik ga ze niet uit de droom helpen. | |
Drekkoning | woensdag 28 oktober 2020 @ 15:22 |
Het werkt motiverend dat er vliegtuigen van KLM geparkeerd worden op Eelde omdat er niet gevlogen kan worden? ![]() | |
shiz | woensdag 28 oktober 2020 @ 15:24 |
Dat is als wanneer er een motor uitvalt en je zegt 'het is wel een stuk stiller zo, nice' ofzo. ![]() | |
Peter | woensdag 28 oktober 2020 @ 17:45 |
Vliegende auto mag de weg op: https://www.ad.nl/auto/ne(...)afgeleverd~a055db28/ met zo'n 400 km bereik wordt dat nog geen echte concurrent voor andere luchtvaartuigen.. | |
Iemand91 | donderdag 29 oktober 2020 @ 11:52 |
Twente Airport sluit akkoord met Inspectie over vertrek 747's: zo min mogelijk brandstof aan boord
| |
DrMarten | donderdag 29 oktober 2020 @ 12:21 |
Ik las het net. Nette oplossing zo. Ben wel benieuwd hoelang die directrice van het vliegveld haar baan nog heeft ![]() Groot met haar kop overal in het nieuws toen ze die vliegtuigen binnenhaalden onder, zoals het nu lijkt, deels valse voorwendselen richtig de inspectie en nu houdt ze stijf de kaken op elkaar ![]() | |
Peterselieman | donderdag 29 oktober 2020 @ 12:32 |
Deze oplossing is imo de enige realistische. Op een naburig vliegveld worden de kisten vol gegooid voor de reis naar de sloop. | |
DrMarten | donderdag 29 oktober 2020 @ 12:39 |
Het plan was al dat ze eerst naar Frankfurt gaan en van daar door naar de VS. | |
Fred | donderdag 29 oktober 2020 @ 14:46 |
Jammer dat de economische belangen tóch wéér voor de veiligheid gaan ![]() Waarom zou je je vliegveld laten certificeren voor bepaalde vliegbewegingen als je het ook kan afdwingen door te dreigen met een rechtszaak? | |
Iemand91 | donderdag 29 oktober 2020 @ 14:56 |
Kuwait Airways heeft vanmorgen haar eerste 2 Airbus A330-800neo in ontvangst genomen. Hiermee zijn zij de launch customer van het type. Airbus heeft in totaal 14 orders staan voor de A330-800neo; 8 van Kuwait Airways, 2 van Uganda Airlines en 4 undisclosed orders. [ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 29-10-2020 15:03:52 ] | |
Iemand91 | donderdag 29 oktober 2020 @ 23:59 |
Karstman | vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:31 |
Gaaf gezicht (en geluid) | |
DrMarten | vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:10 |
Meer een wedstrijdje verplassen dan veiligheid die in het geding is. Tig jaar hebben hier grote vliegtuigen geland en opgestegen, maar dan van defensie. Er is een baan van 3km aangelegd, juist om de grootste vliegtuigen de faciliteren. Luchtmachtdagen met vele tientallen vliegtuigen in alle soorten en maten, geen enkel probleem. Maar nu een 747 zonder passagiers op laten stijgen is ineens onveilig? Hou op zeg. | |
Fred | vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:51 |
Veiligheid gaat verder dan de lengte van de baan. Je hebt bijvoorbeeldook een brandweer nodig met de juiste spullen en training, medische voorzieningen voor het geval het misgaat, etc. Wat ook niet meehelpt zijn de hangaars op het terrein die omgebouwd zijn tot bedrijfsruimtes die niet noodzakelijk zijn voor het afhandelen van vliegtuigen, met als gevolg dat er allerlei personen rondlopen op het terrein die daar niet zijn om vliegtuigen te laten vertrekken. Ongetwijfeld dat het militaire activiteiten wel allemaal past: Bij militaire activiteiten gelden nou eenmaal andere regels en andere veiligheidsrisico's. Er zal vast een reden zijn geweest dat er wél een vergunning is afgegeven voor het ontvangen van grote toestellen, maar niet voor het vertrekken van grote toestellen met de huidige configuratie en voorzieningen op het vliegveld. | |
Iemand91 | zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:28 |
BERLIJN BRANDENBURG OFFICIEEL GEOPEND, MAAR NIET ZOALS GEPLAND
![]() | |
Fred | zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:14 |
Volgens KLM-ers is de KLM één grote familie... We zullen nu zien hoeveel écht waar is van die uitspraken. | |
Lariekoek | zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:16 |
Haha een familie zonder de piloten ja. Altijd al zo geweest. | |
Peterselieman | zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:16 |
ik vind het goed dat het kabinet voet bij stuk houdt. | |
flipsen | zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:45 |
Voor 5 jaar?!? | |
Piles | zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:48 |
Niks mis mee, in ruil voor miljarden steun. | |
TigerXtrm | zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:02 |
Er is no way dat ze KLM om laten vallen. Hoop grote praat, maar uiteindelijk komt die steun er toch wel. Too big too fail, zeker omdat er al een flinke duit belastinggeld in zit. | |
Hojdhopper | zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:36 |
Misschien niet nee. Maar ik heb echt nul komma nul komma harstikke nul begrip voor de piloten. Je verdient al veel, iedereen moet wat inleveren in deze tijden, dus ook piloten. Zit niet zo te zeuren. De arrogante, verwende kwallen, gadverdamme. (Sorry, dit zit diep. ![]() | |
DrMarten | zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:07 |
Als ze straks om economische redenen ontslagen worden zitten ze met een ww-uitkering. Dan lijkt me toch dat je beter nu wat in kunt leveren en je baan behouden. | |
derLudolf | zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:21 |
In het slechtste geval is het nu inleveren en dan alsnog WW. Als je je hypotheek af hebt gestemd op 100% inkomen en je dan maar 60% hebt snap ik dat de piloten niet zitten te wachten op een loonsverlaging ![]() | |
tripel7 | zondag 1 november 2020 @ 00:01 |
Krijg je wel een WW als je belasting ontduikt door in het buitenland te wonen? https://nos.nl/l/2330909 | |
Iemand91 | zondag 1 november 2020 @ 00:32 |
Een kwartier geleden is de laatste commerciële Boeing 777 vlucht van Delta Airlines geland in Los Angeles. De vlucht werd uitgevoerd door N701DN; een 777-200LR vanuit New York JFK. 9 777-200LR's en 8 -200ER's zijn allemaal al opgeslagen en deze laatst overgebleven toestel gaat vandaag (31 oktober) ook al door naar Victorville. De Delta 777's kwamen ook naar Amsterdam. De Delta 777's waren uitgevoerd met een 3-3-3 economy layout(!) en hadden de laatste 2 jaar een cabin upgrade gekregen (o.a. Delta One Suites, nieuwe premium economy) en de laatste 777 kreeg deze upgrade nog in februari dit jaar. Deze upgrade kostte Delta voor de 777 vloot zo'n 100 miljoen dollar. ![]() | |
Peterselieman | zondag 1 november 2020 @ 01:25 |
VNV heeft als eerste met de ogen geknipperd en wil mogelijk wat water bij de wijn doen. Nu is het ministerie weer aan zet. Het is wel zo: wie betaalt bepaalt, dus Hoekstra kan die eisen stellen. | |
derLudolf | zondag 1 november 2020 @ 07:56 |
Gaan die er vanwege Corona uit? Of was dit sowieso gepland? Want ze vliegen ook met oudere 767's toch? | |
Drekkoning | zondag 1 november 2020 @ 08:33 |
Uiteindelijk zijn de belangen van VNV en Hoekstra ook gewoon gelijk (KLM laten overleven), dus die komen er wel uit hoor. Maar ik begrijp dat een overeenkomst met onbekende inhoud tekenen voor onbepaalde tijd een hele bizarre vraag is voor de overheid aan een vakbond. Zeker met een deadline van 24 uur. Terwijl je het al een maand weet... | |
Viezze | zondag 1 november 2020 @ 10:09 |
Ik denkt dat de VNV moet wennen dat ze niet alle macht in handen hebben. Voorheen konden ze veel invloed uitoefenen, maar nu is er een externe macht die ingrijpt en strenge eisen stelt. Wel knap van Hoekstra, maar ben benieuwd hoe heet de soep uiteindelijk gegeten wordt. De FNV wacht volgens mij af wat de VNV doet. Zij hadden van de week sowieso een bom onder het akkoord gelegd, omdat ze het niet eens zijn met de deal van de VNV (kortere looptijd & extra’s). | |
Peterselieman | zondag 1 november 2020 @ 10:52 |
Er zal de komende dagen wel gesproken worden en Nederland kennende komt er een compromis. De gouden tijden van de luchtvaart zijn voor de komende jaren gewoon voorbij. Tegelijkertijd moet je er wel voor waken de prijsvechters te veel ruimte te geven. Zij zijn er veel minder voor de belangen van Nederland en geven niet thuis als het op bijvoorbeeld arbeidsrechten en milieu aan komt. | |
Fred | zondag 1 november 2020 @ 11:09 |
Ik vraag me ergens wel af of dat laten overleven écht een must is voor Nederlandse overheid op dit moment. De sterk teruggelopen bedrijfsvoering van KLM heeft er bijvoorbeeld nog niet toe geleid dat toeleveranciers van KLM massaal in de problemen zijn gekomen. Het zal niet voor elk bedrijf op gaan, maar wellicht is de schade onder die bedrijven veel minder groot dan altijd werd aangenomen in de discussies rondom het voortbestaan van KLM. Daarnaast heeft Nederland nog een grote opdracht liggen om te voldoen aan de diverse klimaatdoelstellingen. Het fors reduceren van KLM kan daar ook aan bijdragen, met name op de Europese operatie. Ook het is altijd nog een mogelijkheid om AF en KLM écht te laten fuseren. Het enige belang voor Nederland is dat er een grote airline op Schiphol vliegt, met wereldwijd direct aangevlogen bestemmingen. Dat vluchten uitgevoerd moeten worden door blauwe kisten met de letters "KLM" is daarin natuurlijk geen vereiste. Wat mij betreft zetten we het sentiment en fenomeen "nationale airline" in de hele EU aan de kant en laten we de markt zijn werk doen. Eventueel aangevuld met subsidies voor minder interessante, maar wel noodzakelijke bestemmingen en het recht van het voeren van de titel "KLM" voor de airline die meeste intercontinentale vluchten uitvoert vanaf Schiphol. | |
Drekkoning | zondag 1 november 2020 @ 11:12 |
We zullen het zien de komende dagen, maar het zegt wel iets dat Hoekstra niet direct de stekker eruit trok bij weigering van VNV / FNV om die commitment letter te tekenen. | |
Kleffe_Dop | zondag 1 november 2020 @ 11:27 |
Delta was het al van plan, maar de Corona crisis heeft eea wel versneld. De 767-300ER's moeten eind 2025 allemaal uit de vloot zijn, samen met de 717's en CRJ200s (2023). De A220, A330NEO en A350-900 moeten die types gaan vervangen. Voor zover ik gelezen heb blijft de 767-400ER voorlopig nog wel in de plannen voorkomen van Delta, ondanks het geringe aantal. Ze zijn jonger van de 300's, zijn recent ook nog van een nieuw interieur voorzien en delen hun type rating met de +/-125 757's van Delta. | |
tendon | zondag 1 november 2020 @ 16:34 |
Als Hoekstra KLM hierom om laat vallen, dan heeft dat 0 effect op milieu aangezien dan alles met een overstap moet en er dus meer kilometers gevlogen worden, niet rechtstreeks houdt geen enkele business traveller en vakantieganger tegen. Wel gaan dan bij veel Europese luchtvaartmaatschappijen de kurken van de champagneflessen knallen en in Zuid-Europa zal men direct weer positief over hem spreken. | |
Piles | zondag 1 november 2020 @ 16:36 |
Beetje drogreden, omdat KLM nu juist al die overstappers naar Amsterdam haalt. Ben het wel eens dat je het probleem verplaatst (naar een andere hub buiten Nederland). Maar voor het Nederlandse milieu-doel is dat natuurlijk wel positief ![]() | |
Fred | zondag 1 november 2020 @ 19:59 |
KLM heeft niet het alleenrecht op rechtstreekse vluchten naar Schiphol ![]() Daarnaast: onder normale omstandigheden bezetten uit Nederland vertrekkende en in Nederland aankomende reizigers maar 50% van de stoelen. Ik ben het met je eens dat het aantal reizigers van en naar Nederland niet zal afnemen, maar het scheelt de helft van de vluchten als een hub-airline als KLM wegvalt. Dat zal wel meevallen. Het zou best wel eens een kettingreactie in gang kunnen zetten. Als een land als Nederland (een land met een goed draaiende economie) zijn nationale airline (die onder normale omstandigheden winst maakt) laat vallen, maar zou een land Italië (met kwakkelende economie) nog meer geld in hún airline (waar al ca. 7 miljard in de afgelopen 10 jaar in is verdwenen) blijven pompen? | |
Fred2 | maandag 2 november 2020 @ 22:30 |
De VNV wordt nog net niet onder tafel geveegd bij Jinek. | |
Hojdhopper | maandag 2 november 2020 @ 22:37 |
Zit ook net te kijken. Maar die journalist is ook wel erg scherp hoor. ![]() En die kerel van de VNV heeft echt moeite om hem bij te benen en duidelijk te antwoorden. Vind zijn reacties alleen niet erg sterk. | |
Fred2 | maandag 2 november 2020 @ 22:45 |
Er is toch ook geen sterk argument voor te vinden? Je staat voor een afgrond: Als je niks doet val je erin en iemand biedt je een contract aan wat je redt, dan teken je dat contract toch? Dan ga je niet muggenziften over punten en komma's. | |
Hojdhopper | maandag 2 november 2020 @ 23:17 |
Nee klopt, niet helemaal goed verwoord van me. Hij heeft geen sterke argumenten voor hun keuze, bedoelde ik, dus waarom geef je niet gewoon toe en teken je dat contract. "We weten niet wat erin staat". Ja nee, dat wisten de 6 andere partijen ook niet maar die zien blijkbaar wel het belang van schouder aan schouder staan binnen de KLM. | |
Peterselieman | maandag 2 november 2020 @ 23:44 |
Ik snap de piloten op zich wel dat ze niet blind tekenen bij het kruisje als de inhoud van wat ze tekenen nog niet bekend is. Alleen staan ze wel met de rug tegen de muur. Dat maakt het heel dubbel, omdat ook zij weten dat de KLM voorlopig overeind moet blijven. | |
Drekkoning | maandag 2 november 2020 @ 23:59 |
Tenzij je dat contract wat anders kan verwoorden zodat het wel duidelijk is waar je voor tekent én het voldoet aan de geheime eisen. Dat is in principe ook waar de delegatie van de VNV over aan het praten is met KLM nu. Eerlijk gezegd verwacht ik een overeenkomst binnen een paar dagen. | |
Drekkoning | dinsdag 3 november 2020 @ 00:02 |
Hij probeert te lief te blijven denk ik. Ik hoorde meerdere argumenten van zijn tafelpartners die gewoon aantoonbaar niet kloppen, maar hij wilde denk ik niet in een verdedigende modus tegen iedereen ingaan. Kwam helemaal niet uit de verf idd. Wellicht ook niet slim om bij iemand aan tafel te gaan zitten die erom bekend staat mensen niet uit te laten spreken ![]() | |
Drekkoning | dinsdag 3 november 2020 @ 00:04 |
Dat is zo. Maar tot nu toe bestaat het inleverpakket voor die partijen uit het uitdelen van loonsverhogingen, winstuitkeringen en dertiende maanden aan mensen die tot ¤4000,- verdienen. Dan is zo een overeenkomst tekenen wel iets makkelijker als wanneer je minstens 20% moet gaan inleveren. | |
Hojdhopper | dinsdag 3 november 2020 @ 00:14 |
Maar dat wisten die partijen toch van tevoren ook niet, dat het zo "gunstig" voor ze zou uitpakken? | |
Drekkoning | dinsdag 3 november 2020 @ 00:25 |
Jawel, want dit is al in het oktoberakkoord afgesproken tussen de bonden en KLM. (Dezelfde waarin VNV zich juist aan ruim 20% inleveren committeerde). Overigens is al bekend wat de staffel uit de term sheet is en dat tot 4000¤ per maand ontzien gaat worden vanwege een motie, dus daar hoef je niet veel geks te verwachten. Juist bij de bond die wel flink in moet leveren is het belangrijk dat je voor een duidelijk afgesproken volume tekent. En als dat 20% voor vijf jaar is, dan gaat dat gewoon getekend worden hoor. Het moet alleen duidelijk op papier. Helemaal geen gekke vraag, waarom moet het allemaal zo geheimzinnig en via omwegen en belachelijk korte deadlines? Dit zijn toch allemaal volwassen mensen die gewoon van man tot man kunnen zeggen; Joh dit geld krijgt KLM alleen als jullie dit en dit inleveren? | |
Fred | dinsdag 3 november 2020 @ 10:30 |
Als de keuze bestaat uit: 20% inleveren en heel KLM houdt zijn baan of: 100% inleveren omdat KLM niet meer bestaat Dan ga je daar toch niet moeilijk over doen? Waarom moet er een einddatum aanzitten? Willen de piloten dan de garantie dat ze over 5 jaar die 20% er weer bij krijgen? Zelfs met het huidige steunpakket is het nog maar de vraag of de KLM over 5 jaar bestaat, sterker nog: ik verwacht dat er in maart wederom een grote som geld naar de KLM moet. Als de piloten nú zeggen 20% inleveren en we zien wel hoe lang het duurt dan staan ze bij een volgend pakket een stuk sterker. Ergens vraag ik me af of je überhaupt wel zou willen vliegen met een gezagvoerder die zich zo verheven voelt boven anderen. Was er niet een KLM-gezagvoerder die met zijn "ik weet het allemaal beter"-mentaliteit een flinke bijdrage heeft geleverd aan de grootste ramp met vliegtuigen uit de geschiedenis? Je zou toch verwachten dat ze daar van geleerd hebben... | |
Drekkoning | dinsdag 3 november 2020 @ 10:45 |
Er gaat ook gewoon getekend worden voor de commitment. Waarschijnlijk vandaag nog. Maar er zal voornamelijk duidelijker worden wat je nou precies tekent. Daar gaan de onderhandelingen nu over. En dat is helemaal geen rare eis, of dwars liggen, maar gewoon duidelijk hebben wat je afspreekt met elkaar. Voor zowel de KLM als de vakbond als de werknemers. Het wordt heel erg gedraaid in de media alsof piloten niet willen leveren, maar dat is helemaal het punt niet. Die 20% komt er echt wel en zal nog lange tijd van kracht zijn. Dit is een pakket dat inderdaad nog lang zal lopen, dus ik snap de enorme ophef niet dat een vakbond wat extra tijd pakt om het helder op te schrijven. Maargoed, het is wat dat betreft Nederland op zijn smalst qua afgunst. Verder denk ik niet dat een piloot zich zo verheven voelt boven anderen. En hoe iemand is in de cockpit heeft natuurlijk niks te maken met hoe zijn vakbond onderhandelt, beetje flauwe gevolgtrekking van je. Ik ken genoeg piloten, zowel bij KLM als bij buitenlandse clubs, en zoals ik het altijd begrijp zijn de verhoudingen in de cockpit nergens zo plat als bij KLM. Dus ik denk dat er wel degelijk geleerd is van Tenerife, zowel qua CRM als de vrijheid van meldingen maken en niet punitieve cultuur is KLM echt een van de beste maatschappijen. | |
Iemand91 | dinsdag 3 november 2020 @ 15:20 |
A380 phase-out
![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 3 november 2020 @ 16:33 |
Alsof de mentaliteit van de huidige KLM-vlieger nog hetzelfde is als 40 jaar geleden. ![]() De VNV wordt bestuurd door een handjevol fanatici en dat heeft helaas zijn weerslag op de hele groep. Maar het gros van de vliegers zijn gewoon normale mensen die absoluut bereid zijn om iets op te offeren voor het voortbestaan van de KLM. | |
Drekkoning | dinsdag 3 november 2020 @ 18:35 |
De VNV is ook bereid te leveren als het kut gaat toch? Dat is in het verleden ook altijd zo geweest. Nu ging het echter om het maken van duidelijke afspraken en dat lijkt me heel normaal als je zo een volume gaat inleveren. Nu die verduidelijking er is is er dus ook gewoon getekend. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 3 november 2020 @ 18:41 |
Ik denk dat dat een te mooi beeld is van het bestuur van de VNV. En ik denk dat ze getekend hebben, omdat Hoekstra heeft gezegd: 'Ik praat niet met jullie. Suck it up!'. Ik weet dat ze tijdens de onderhandelingen eisen hebben gesteld over hun secundaire arbeidsvoorwaarden die nadelig zijn voor al het grondpersoneel. Ik vind het echt schokkend dat je een crisis als de huidige daarvoor misbruikt. | |
Drekkoning | dinsdag 3 november 2020 @ 18:48 |
Ik weet niet over welke voorstellen je het precies hebt, maar ik wil je eraan herinneren dat dit wel de bond is die verreweg het meeste levert, zowel absoluut als relatief. Paar zoethouders die niet veel kosten in return kan geen kwaad. Verder is in het verleden ook zonder mes op de keel verantwoordelijkheid genomen. Denk aan de 100en miljoenen die in 2015 geleverd zijn. Volgens mij ben jij redelijk goed op de hoogte en ik snap dus niet helemaal jouw mening over de VNV. Die past meer bij mensen die veel naar Yteke luisteren ![]() Maargoed, agree to disagree. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 3 november 2020 @ 19:03 |
Als je in een crisis als deze als eis stelt dat de IPB-regeling zo wordt aangepast dat dat uitsluitend voordelig is voor cockpitbemanningen en nadelig voor de rest van het personeel, dan moet je je schamen En het is logisch dat ze het meest leveren; ze verdienen ook heel veel geld. Ze zijn bijna de best verdienende vliegers van de wereld. Lijkt me een reputatie waar je niet trots op moet zijn. En het maakt het voor de KLM absoluut lastiger om concurrerend te zijn. Ik had tot een uur geleden nog nooit gehoord van Yteke de Jong. Maar ik ben zo goed op de hoogte, omdat ik veel KLM-vliegers spreek. Ook over het reilen en zeilen van de VNV. | |
Drekkoning | dinsdag 3 november 2020 @ 19:14 |
Schamen nog wel ![]() Die gasten leveren elke keer als het slecht gaat behoorlijke bijdragen en nu gaan ze de komende 5 jaar, 1 jaar gratis werken. Maar het is natuurlijk nooit genoeg in Nederland afgunstland. Verder kunnen we beter verder discussiëren in het NWS topic, dit topic is niet helemaal bedoeld voor deze discussie denk ik ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 3 november 2020 @ 19:16 |
Ik zie dat een discussie geen zin heeft. | |
Adrie072 | dinsdag 3 november 2020 @ 19:58 |
Adrie072 | donderdag 5 november 2020 @ 00:27 |
https://fr24.com/ABW251/25f4c84b Beetje met de geluidsoverlast spelen? Overigens op zich prima. | |
Adrie072 | vrijdag 6 november 2020 @ 19:32 |
Weer eens wat anders zeg maar.... | |
Iemand91 | zaterdag 7 november 2020 @ 20:40 |
Officieel is de 3e en laatste Airbus A380 aan All Nippon Airways geleverd. Op 30 oktober is JA383A overgedragen aan de maatschappij. Het toestel staat echter nog in Toulouse en is natuurlijk maar de vraag wat er nu met toestel gaat gebeuren want de maatschappij heeft de daadwerkelijke levering uitgesteld. ![]() Nu volgen dus alleen nog Emirates A380's; 8 stuks in totaal. Overigens heeft Singapore Airlines zich de afgelopen week aangesloten bij de maatschappijen die permanent A380's zal uitfaseren; 7 (extra) toestellen zullen uitgefaseerd worden waardoor ze 12 A380's zullen overhouden. Eerder heeft de maatschappij al 5 A380's uitgefaseerd en vervangen door 5 nieuwe exemplaren. | |
flipsen | zondag 8 november 2020 @ 18:37 |
Die paintjob vanuit deze hoek ziet er ook niet echt vrolijk uit, treffend ![]() | |
biertapper | vrijdag 13 november 2020 @ 10:44 |
Iemand91 | vrijdag 13 november 2020 @ 13:25 |
Blimey: | |
Adrie072 | zaterdag 14 november 2020 @ 18:28 |
https://www.flightradar24.com/T7CTA/260ae99e![]() Da`s eens een ander zakenvliegtuigje.... | |
Fred | zaterdag 14 november 2020 @ 19:46 |
Hmmm, iemand heeft hier plagiaat gepleegd:![]() | |
Adrie072 | maandag 16 november 2020 @ 17:15 |
Schade aan KLM-Boeing 747 bij botsing op Schiphol SCHIPHOL - Een Boeing 747-400 van KLM is beschadigd geraakt bij een botsing met een ander KLM-toestel op Schiphol. De vleugel van een Airbus A330 raakte bij het slepen de neus van de jumbo en liet daarbij een deuk in de romp achter. Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet De beschadigde Boeing 747-400 is een voormalig passagierstoestel van KLM dat op Schiphol-Oost geparkeerd staat tot het een nieuwe bestemming krijgt. Met de Airbus A330's wordt nog wel gevlogen, maar ook een deel van die vloot is overbodig geraakt door de coronacrisis. Ook de Airbus die bij de aanvaring betrokken was, wordt momenteel niet gebruikt. Of er ook schade aan de Airbus is, kon een woordvoerder van KLM niet zeggen. De maatschappij is een onderzoek naar het incident gestart. Werkdruk te hoog Incidenten met vliegtuigslepers zijn volgens FNV schering en inslag op Schiphol. Volgens de vakbond is de werkdruk er te hoog en is er te weinig personeel om het werk veilig uit te voeren. Afscheid De maatschappij nam eind vorige maand afscheid van de 747's. De laatste drie jumbo's uit de KLM-vloot worden binnenkort naar een vliegtuigkerkhof, sloopbedrijf of een vrachtmaatschappij gebracht. https://www.nhnieuws.nl/n(...)-botsing-op-schiphol ![]() Tsja..... | |
Xtreem | woensdag 18 november 2020 @ 10:41 |
Eh... in 2020? De werkdruk op de luchthaven te groot? Da's wel bijzonder, tenzij het allemaal uitzendkrachten waren die ze eruitgezet hebben? | |
Hojdhopper | donderdag 19 november 2020 @ 10:50 |
Vind dit niet eens zo raar. 2020 --> Vliegtuigen aan de grond --> parkeerplaatsgebrek --> Slepers moeten veel omparkeren --> werkdruk hoog? Zoiets misschien? | |
Fred | donderdag 19 november 2020 @ 12:41 |
Er is idd wel veel meer gesleep met toestellen dan gebruikelijk en dan staan er ook nog eens meer toestellen op plaatsen waar normaal geen toestellen staan. Ik kan me wel voorstellen dat je dan op een gegeven moment fouten gaat maken als je week na week bijzondere manoeuvres met tonnen aan rollend ijzer en staal moet uitvoeren. | |
Viezze | donderdag 19 november 2020 @ 14:30 |
De FNV gebruikt elk incident om aan te kaarten dat de werkdruk te hoog is. Ik weet niks van de achtergrond van dit incident, maar FNV (en sommige andere vakbonden ook) wil dingen wel eens overdrijven | |
Pino112 | zaterdag 21 november 2020 @ 09:33 |
Oeps. ![]() ![]() | |
shiz | zaterdag 21 november 2020 @ 09:57 |
Hoezo oeps? ![]() Al dacht ik van de thumbnail dat het idd misschien een de-icing oopsie was. | |
Pino112 | zaterdag 21 november 2020 @ 10:13 |
Oh zo zag het het niet uit. Zie nu ook wel de afzettingen er omheen ja. Slopertje? | |
shiz | zaterdag 21 november 2020 @ 10:52 |
Dunkt me, ja. Echt een motor hing er ook al niet meer onder. ![]() | |
Fred | zaterdag 21 november 2020 @ 11:37 |
Tja, airline failliet in 2019, toerisme ingestort in 2020, dan is blijft er niet veel over voor een 21 jaar oud toestel. | |
Adrie072 | zaterdag 21 november 2020 @ 16:08 |
https://www.flightradar24.com/IJM011/261b357d eindje weg! | |
flipsen | zaterdag 21 november 2020 @ 16:40 |
Ehm, ik zie een helikopter op 40.000 ft en 430 knots groundspeed ![]() ![]() | |
Sunri5e | zaterdag 21 november 2020 @ 18:31 |
Hoe kan zo'n ding zo ver vliegen? |