Dat sowieso... wat heet, je hebt zelfs van die types (die heel ironisch anderen heel graag landverraders noemen) die met hersenspinsels als: "Was het echt slechter geweest onder Duits bewind?"; "Waren de Nazi's echt wel zo erg?"; "MAAR DE RUSSEN..." op de proppen komen om een topic later het weer over landverraderlijke landverraders te hebben... hilarisch.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:45 schreef Linkse_krijger het volgende:
Terechte klacht. Met name de mariniers gaven de Duitsers flink op hun kloten. De Fransen hebben het bijv naar verhouding een stuk beroerder gedaan.
Overigens is de kennis over de Tweede Wereldoorlog in het algemeen bij de Nederlanders vrij beroerd, niet alleen in relatie tot dit specifieke onderwerp.
Meer dan Hitler lief was, in ieder geval...quote:
Nee hoor, genoeg roomblanke 'Nederlanders' die op de graven van onze gesneuvelden en in de gezichten van de handvol nog levende veteranen spugen.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:53 schreef FlippingCoin het volgende:
Zijn vooral die marokkanen die dit soort dingen verkondigen omdat ze zelf uit een apenland komen.
De nazi's en de Russen waren in principe allebei kut. Alleen hadden Russen wat minder last van expansiedrift en kwam het op zich wel lekker uit dat ze zonder problemen hele divisies opofferden. zo ongeveer de hele mannelijke bevolking van de jaren 1920-1925 is als kanonnenvoer gebruikt.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat sowieso... wat heet, je hebt zelfs van die types (die heel ironisch anderen heel graag landverraders noemen) die met hersenspinsels als: "Was het echt slechter geweest onder Duits bewind?"; "Waren de Nazi's echt wel zo erg?"; "MAAR DE RUSSEN..."
Elke Nederlander met ook maar een greintje respect voor de Duitse agressor van 1940 is de echte landverrader.
Marokkanen en mensen uit amsterdam dan, die zou je gewoon de noordzee in moeten schieten met een trebuchet.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor, genoeg roomblanke 'Nederlanders' die op de graven van onze gesneuvelden en in de gezichten van de handvol nog levende veteranen spugen.
Een leeuw lieve bocaquote:Op zondag 3 mei 2020 21:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Hoi Etto, wat staat er precies afgebeeld op de helm in de OP?
De verkapte steun van Turkije aan de Nazi's ook niet. Hadden de Turken nog wat genocide-advies gegeven?quote:
Gestileerde Nederlandse leeuw.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Hoi Etto, wat staat er precies afgebeeld op de helm in de OP?
Oh ja, dat doet het ook goed in diezelfde kringen: de Nazi's afschilderen als ietwat geperverteerde PvdA'ers...quote:Op zondag 3 mei 2020 21:59 schreef Quotidien het volgende:
Nu nog een topic over dat Hitler en zijn partij links waren en mijn zegen heb je.
Wel respect voor de mannen die hun leven hebben gegeven en hebben willen geven bij kennis van de complete overmacht van die kut nazi's.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gestileerde Nederlandse leeuw.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat zeg ik.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:01 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Wel respect voor de mannen die hun leven hebben gegeven en hebben willen geven bij kennis van de complete overmacht van die kut nazi's.
Veel ervaring met oorlog met veel grotere landen.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zeg ik.
Nederlandse soldaten waren geen watjes. Het waren leeuwen.
Denk daaraan 4 mei.
Zelden zo eens geweest met iemand!quote:Op zondag 3 mei 2020 22:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh ja, dat doet het ook goed in diezelfde kringen: de Nazi's afschilderen als ietwat geperverteerde PvdA'ers...
... ook al past het hypernationalisme, geneuzel over ras en IQ, bloed en bodem, 'vreemde volkeren' en al dat ander Nazi-gereutel prima in hun eigen straatje. Al dan niet met bijkomend antisemitisme en holocaustontkenning.
Gewoon negeren, aldus.
Uiteraard; dat doet verder echter niets af aan de moed van de soldaten.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:16 schreef TTSS het volgende:
Het punt is volgens mij meer dat het Nederlandse leger onvoldoende materieel had, dat de waterlinie totaal niet werkte, en dat er geen enkele rekening met een bombardement werd gehouden.
Ik zie niet vaak dat men over het Nederlandse leger jankt, maar het valt de toenmalige overheid natuurlijk wel degelijk kwalijk te nemen.
Zeker niet, vraag me af wat voor trieste lui daar 80 jaar later vanuit hun stoel commentaar op hebben, maar ze zullen er vast zijn.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uiteraard; dat doet verder echter niets af aan de moed van de soldaten.
Oh, ze zijn er... zie het topic over dat het leger niet nodig isquote:Op zondag 3 mei 2020 22:22 schreef TTSS het volgende:
[..]
Zeker niet, vraag me af wat voor trieste lui daar 80 jaar later vanuit hun stoel commentaar op hebben, maar ze zullen er vast zijn.
Atakquote:Op zondag 3 mei 2020 22:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh, ze zijn er... zie het topic over dat het leger niet nodig is
Vraag het eens aan de nog levende mariniers die Rotterdam met alles wat ze hadden verdedigden. De Duitsers kwamen er niet doorheenquote:Op zondag 3 mei 2020 22:51 schreef Harvest89 het volgende:
Doe eens niet zo uit de hoogte Etto.
Het Nederlandse leger was ook slap, en dat is het nog steeds.
Stel je eens voor als Engeland zich had overgegeven na een paar Duitse bombardementen.
Ik ga elk jaar op 4/5 mei naar Margraten en IJselstein.
Ik zou niet eens weten waar de Hollandse soldaten liggen.
Ik had van jou niet anders verwacht. Wat dat aangaat precies het type wat ik al eerder omschreef: altijd de bek vol over landverraad, maar als puntje bij paaltje komt zelf maling hebben aan echte Nederlanders en echte Nederlandse soldaten...quote:Op zondag 3 mei 2020 22:51 schreef Harvest89 het volgende:
Doe eens niet zo uit de hoogte Etto.
Het Nederlandse leger was ook slap, en dat is het nog steeds.
Stel je eens voor als Engeland zich had overgegeven na een paar Duitse bombardementen.
Ik ga elk jaar op 4/5 mei naar Margraten en IJselstein.
Ik zou niet eens weten waar de Hollandse soldaten liggen.
Goed topic.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
Met 4 en 5 mei voor de deur is het goed om nog eens stil te staan bij het feit dat ons kleine kikkerlandje, in weerwil van de al decennialange achterlijke fabels en fantasieën, meer weerstand bood tegen de Duitse agressor dan realistisch gezien voor mogelijk gehouden kon worden.
Uiteraard wordt op fok de mythe van het 'slappe Nederlandse leger' dat zich spontaan overgaf bij het zien van de eerste Duitse helm ook nog gretig verspreid, voornamelijk door verwende millennials met het historisch besef van een doperwt.
Laten we de feiten gewoon even van stal halen:
280,000 Nederlandse soldaten tegenover 750.000 Duitsers
700 kanonnen versus 1378 kanonnen
1 (!) tank versus 759 tanks
145 vliegtuigen versus 830 vliegtuigen...
Duidelijke cijfers medunkt...
Verliezen:
2,332 Nederlandse gesneuvelden vs. 2.032 Duitse gesneuvelden...
7000 Nederlandse gewonden vs. 6000-7000 Duitse gewonden...
1 vernietigd vliegtuig versus 225-275 Duitse vliegtuigen...
Nog meer feiten op http://www.waroverholland.nl/
Leuk geneuzel altijd, "Nederland gaf zich meteen over!!!!', maar laat geschiedenis alsjeblieft over aan mensen die er verstand van hebben.
Verplichte kost voor alle (middelbare) scholen:[ afbeelding ]
Eeuwige eer en dankbaarheid aan de helden van Mei 1940. Lang leve vrij Nederland.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Precies. Zie je ook hier weer, van die types die 'lachen' om de cijfers en Engeland vergelijken met Nederland... Alles om het eigen land - nu wel, natuurlijk - onderuit te halen.quote:Op zondag 3 mei 2020 23:30 schreef Werkman het volgende:
[..]
Goed topic.
Maar het is ook een feit dat wij Nederlanders onszelf liever "modern en vooruitkijkend" noemen dan dat we naar onze geschiedenis kijken.
Vooral als je ons voorgeleid met de omliggende volkeren hebben wij gewoon regelrecht schijt aan geschiedenis en historisch besef.
Ja, ja sommige groepen blijven aan het janken over zwarte Pieten en slavernij en daar heb je het dan ook mee gehad.
Over de tweede wereldoorlog heeft mijn opa genoeg verteld Ik weet dat er door de Nederlandse jongens erg had gevoegd en is En ik ken ook erg veel individuele verhalen.
de manschappen hebben goed gevochten alleen het materiaal liet te wensen over.
Waar de moffen goed georganiseerd waren en goed voorzien van materiaal moesten wij kanonnen van Napoleon uit het museum halen en moesten we doen met pistolen en geweren die qua onderhoud heel wel wat te wensen overlieten.
Op de Grebbeberg waar mijn opa gevochten had was die ouwe teringzooi helemaal om te janken.
Machinegeweren die weigerden.
Grote lompe kanonnen die met paard en wagen naar het front verplaatst moesten worden.
Daarbij kwam nog de gebrekkige communicatie, al hoeft nog per telefoon met die ouderwetse telefoonlijnen die aan waslijnen doen denken, kom uit de mop van die kapot bombarderen hadden ze zelf radio er waren ze veel mobieler
Karwei berekend waren op een stellingenoorlog zoals de eerste wereldoorlog.
Het zou iedereen eens goed doen om eens een keer goed naar het verleden te kijken.
Helaas zijn wij in NL allergisch voor onze historie,
Voor deze generatie bestond de wereld voor internet niet.
En als je dat wel hebt word je een antisemiet genoemd.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:45 schreef Linkse_krijger het volgende:
Terechte klacht. Met name de mariniers gaven de Duitsers flink op hun kloten. De Fransen hebben het bijv naar verhouding een stuk beroerder gedaan.
Overigens is de kennis over de Tweede Wereldoorlog in het algemeen bij de Nederlanders vrij beroerd, niet alleen in relatie tot dit specifieke onderwerp.
Dat was meer wegens je "de joden zijn onze ondergang" opmerking en je holocaust-revisionisme.quote:Op zondag 3 mei 2020 23:35 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En als je dat wel hebt word je een antisemiet genoemd.
Wat Engeland betreft die hadden alles al verloren bij Duinkerken Het enige wat Engeland van de ondergang heeft gered was de zee.quote:Op zondag 3 mei 2020 23:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies. Zie je ook hier weer, van die types die 'lachen' om de cijfers en Engeland vergelijken met Nederland... Alles om het eigen land - nu wel, natuurlijk - onderuit te halen.
Maar in een topic over Afrika of islam, zijn het ineens weer 'echte vaderlanders'.
Geschiedenis is voor hen gewoon een schaamlap.
Het zit je diep hequote:Op zondag 3 mei 2020 23:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat was meer wegens je "de joden zijn onze ondergang" opmerking en je holocaust-revisionisme.
KLB / De EU, links is gek.
Dat lijkt er meer opquote:Op zondag 3 mei 2020 23:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welnee, moet kunnen toch PZ?
GTWV.
Helden kies je niet, ze kiezen jouquote:Op zondag 3 mei 2020 23:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Iedereen kiest z'n eigen helden, niet.
Lekker makkelijk he? Dat hokjesdenken.quote:Op zondag 3 mei 2020 23:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat dat aangaat precies het type wat ik al eerder omschreef
Wie zijn jouw helden, beste etto?quote:Op zondag 3 mei 2020 23:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar ben je dan helemaal mooi klaar mee.
Hokjesdenken...quote:Op zondag 3 mei 2020 23:48 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Lekker makkelijk he? Dat hokjesdenken.
Etto de hypocriete nepintellectueel.
Dat maakt niet uit, die mensen hebben hun land verdedigd tegen een beter getrainde, beter bewapende overmacht en de Duitsers vijf dagen beziggehouden terwijl Hitler verwacht had de klus wel even binnen twee dagen te klaren.quote:
In ieder geval niet die Oostenrijkse kunstschilder met politieke aspiraties.quote:
Lenin en stalin?quote:Op zondag 3 mei 2020 23:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
In ieder geval niet die Oostenrijkse kunstschilder met politieke aspiraties.
Tirannen en massamoordenaars staan niet echt op mijn lijst van 'helden'...quote:
quote:Op zondag 3 mei 2020 23:49 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, die mensen hebben hun land verdedigd tegen een beter getrainde, beter bewapende overmacht en de Duitsers vijf dagen beziggehouden terwijl Hitler verwacht had de klus wel even binnen twee dagen te klaren.
Ze hebben in de Slag om Den Haag de moffen rechtsomkeert laten maken bij hun luchtlandingsinvasie (inclusief honderden krijgsgevangen paratroopers) en daarbij zoveel Junker-transportvliegtuigen vernietigd, dat de Luftwaffe een dreun kreeg die een paar maanden later enige invloed had op het Duitse falen in de Battle of Britain. Best verstrekkende gevolgen dus. Tevens was het één van de weinige Duitse nederlagen tijdens de Blitzkrieg door West-Europa.
In Dordrecht hield men in felle straatgevechten stand tot besloten werd de resterende Duitse tanks via een inmiddels geforceerde doorbraak naar Rotterdam te laten optrekken, en daar zijn de Duitse divisies zoals bekend bloedig tot staan gebracht, resulterend in (dreiging met) het bombardement op de binnenstad.
De troepen bij de Afsluitdijk (die tot dat moment ook succesvol verdedigd was) waren vastberaden verder te gaan met knokken als ze niet teruggefloten waren vanwege de overgave. In Zeeland werd door Nederlandse, Franse en Belgische troepen nog enkele dagen doorgevochten, in Zeeuws-Vlaanderen zelfs tot de 27e.
Dat alles verdient gewoon respect. Uiteraard had je het ook zonder capitulatie nooit veel langer volgehouden, maar ze hebben gedaan wat ze konden.
Maar wie dan welquote:Op zondag 3 mei 2020 23:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tirannen en massamoordenaars staan niet echt op mijn lijst van 'helden'...
Een hoop... Roger Bacon, Galileo, Antonie van Leeuwenhoek, Michael Servetus, Georges Lemaitre, Sebastian Castillioquote:
JFK fascineert vooral.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:02 schreef Werkman het volgende:
[..]
Hij heeft een duidelijk herkenbare UI.
En dan moet je dat nog vragen?
Zegt mij helemaal niks maar mijn rijtje:quote:Op maandag 4 mei 2020 00:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een hoop... Roger Bacon, Galileo, Antonie van Leeuwenhoek, Michael Servetus, Georges Lemaitre, Sebastian Castillio
Niet echt een inclusief lijstjequote:Op maandag 4 mei 2020 00:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een hoop... Roger Bacon, Galileo, Antonie van Leeuwenhoek, Michael Servetus, Georges Lemaitre, Sebastian Castillio
Dit is toch niet discriminerend bedoeld hoop ik?quote:Op maandag 4 mei 2020 00:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn held is dan ook niet Sylvana Simons.
Vraag het aan je heldquote:Op maandag 4 mei 2020 00:09 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Dit is toch niet discriminerend bedoeld hoop ik?
Wat heeft Mark Rutte hier mee te maken?quote:
Volgens mij bedoelt ie Adolf.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:10 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Wat heeft Mark Rutte hier mee te maken?
quote:
Nooit van gehoord, ik ken wel Martin Luther King, flauw he?quote:Op maandag 4 mei 2020 00:24 schreef Werkman het volgende:
[..]
Maarten Luther King.
Niet Maarten Luther, dat was een hervormer.
Doe je dit nu expres?quote:
Dat is de acteur.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:40 schreef Harvest89 het volgende:
Doe je dit nu expres?![]()
Hij ziet er trouwens uit als een homo.
Nooit van gehoord, ik ken wel Jan Boskamp, flauw he?quote:Op maandag 4 mei 2020 00:46 schreef Werkman het volgende:
De echte Luther leek meer op Johan Boskamp.
Het is geen geheim dat Winkelman capituleerde en daarmee tegen de orders van Wilhelmina in ging.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
Met 4 en 5 mei voor de deur is het goed om nog eens stil te staan bij het feit dat ons kleine kikkerlandje, in weerwil van de al decennialange achterlijke fabels en fantasieën, meer weerstand bood tegen de Duitse agressor dan realistisch gezien voor mogelijk gehouden kon worden.
Uiteraard wordt op fok de mythe van het 'slappe Nederlandse leger' dat zich spontaan overgaf bij het zien van de eerste Duitse helm ook nog gretig verspreid, voornamelijk door verwende millennials met het historisch besef van een doperwt.
Verliezen:
Leuk geneuzel altijd, "Nederland gaf zich meteen over!!!!', maar laat geschiedenis alsjeblieft over aan mensen die er verstand van hebben.
Eeuwige eer en dankbaarheid aan de helden van Mei 1940. Lang leve vrij Nederland.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die zelf al lang en breed met 'r opgedroogde koninklijke kut in Engeland zat!quote:Op maandag 4 mei 2020 01:27 schreef stokj het volgende:
[..]
Het is geen geheim dat Winkelman capituleerde en daarmee tegen de orders van Wilhelmina in ging.
🤣😂😅quote:Op maandag 4 mei 2020 01:31 schreef Werkman het volgende:
[..]
Die zelf al lang en breed met 'r opgedroogde koninklijke kut in Engeland zat!
Die brief is nooit boven water gekomen.quote:Op maandag 4 mei 2020 01:36 schreef stokj het volgende:
[..]
🤣😂😅
Als ze echt een baas was dan ging ze persoonlijk Adolf in de ogen aankijken.
Vergeet niet dat er een brief rondcirculeerde dat Bernhard, schoonzoon van Wilhelmina, stadhouder van Nederland moest maken zodat hij aanspreekpunt voor Adolf zou zijn. Adolf lachtte dit idee van Bernhard weg.
Adolf had sowieso geen positieve indruk van Bernhard vanwege zijn lage adel en keuze voor huwelijkspartner in een gearrangeerd huwelijk.quote:Op maandag 4 mei 2020 01:45 schreef Werkman het volgende:
[..]
Die brief is nooit boven water gekomen.
hoewel ik Bernard overal voor aan zag (Hij heeft flink buiten de deur geneukt en hij heeft ook steekpenningen aangenomen)
Heb ik toch moeite om te geloven in die brief.
Bernard heeft nogal een prominente rol gespeeld waarbij ie zichzelf flink naar voren schoof zoals bij de overgave van de Duitsers in hotel de wereld en andere shit.
Ik denk toch dat als die brief echt ergens rond zou zwerven met het risico boven water te komen wat hem helemaal kapot zou maken dat hij zichzelf wel wat meer op de achtergrond had gehouden.
Hier loopt er ook weer een.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:34 schreef PzKpfw het volgende:
Die lui draaien zich om in hun graf als ze zien waarvoor ze gesneuveld zijn.
Stop met stalken.quote:
Hoepel zelf op.quote:
Je doet je username wel eer aan hequote:
Jup. Blijkbaar willen zij liever onder een fascistisch regime leven dan in vrijheid. Past wel bij hun.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor, genoeg roomblanke 'Nederlanders' die op de graven van onze gesneuvelden en in de gezichten van de handvol nog levende veteranen spugen.
Zeker, Churchill was goed ziek toen Brits-Indië onafhankelijk werd.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:34 schreef PzKpfw het volgende:
Die lui draaien zich om in hun graf als ze zien waarvoor ze gesneuveld zijn.
Geen Jezus?quote:Op maandag 4 mei 2020 00:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zo zo. En wat heeft dit geholpen?quote:Op zondag 3 mei 2020 23:49 schreef Kriegel het volgende:
Dat maakt niet uit, die mensen hebben hun land verdedigd tegen een beter getrainde, beter bewapende overmacht en de Duitsers vijf dagen beziggehouden terwijl Hitler verwacht had de klus wel even binnen twee dagen te klaren.
Mooi wonen, achterafquote:Op maandag 4 mei 2020 09:53 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Zo zo. En wat heeft dit geholpen?
Oh ja, om de Oranje-kliek tijd te verschaffen zodat ze naar het VK konden vluchten?
Wilhelmina wilde volgens mij eigenlijk niet vluchten, maar ze werd als het ware gedwongen door de regering.quote:Op maandag 4 mei 2020 09:53 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Zo zo. En wat heeft dit geholpen?
Oh ja, om de Oranje-kliek tijd te verschaffen zodat ze naar het VK konden vluchten?
Ik kan ook net doen of ik ballen heb als ik jou door de telefoon aanmoedig dat je een paar inbrekers in elkaar moet meppen en vooral de moed niet moet laten zakken.quote:Op maandag 4 mei 2020 11:39 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wilhelmina wilde volgens mij eigenlijk niet vluchten, maar ze werd als het ware gedwongen door de regering.
Daarna bleef ze in Londen het volk toespreken terwijl ze ook naar Canada had kunnen gaan. Zij was een van de weinige Nederlanders met ballen in de oorlog.
Moest lachen.quote:Op maandag 4 mei 2020 11:42 schreef Werkman het volgende:
[..]
Ik kan ook net doen of ik ballen heb als ik jou door de telefoon aanmoedig dat je een paar inbrekers in elkaar moet meppen en vooral de moed niet moet laten zakken.
Pic van je ballenquote:Op maandag 4 mei 2020 11:42 schreef Werkman het volgende:
[..]
Ik kan ook net doen of ik ballen heb als ik jou door de telefoon aanmoedig dat je een paar inbrekers in elkaar moet meppen en vooral de moed niet moet laten zakken.
Volgens mij wel hoor. Al in '39 werden er diverse plannen/toevluchtsoorden besproken toch?quote:Op maandag 4 mei 2020 11:39 schreef Harvest89 het volgende:
Wilhelmina wilde volgens mij eigenlijk niet vluchten, maar ze werd als het ware gedwongen door de regering.
Op veilig afstand een beetje door een microfoon brallen vind ik niet per se heldhaftig. Als de Duitsers voet aan bodem in het VK gekregen hadden, zou ze waarschijnlijk wel alsnog naar Canada doorgevlucht zijn.quote:Op maandag 4 mei 2020 11:39 schreef Harvest89 het volgende:
Daarna bleef ze in Londen het volk toespreken terwijl ze ook naar Canada had kunnen gaan. Zij was een van de weinige Nederlanders met ballen in de oorlog.
Ja ja point taken.quote:Op maandag 4 mei 2020 12:00 schreef Hamzoef het volgende:
Op veilig afstand een beetje door een microfoon brallen vind ik niet per se heldhaftig. Als de Duitsers voet aan bodem in het VK gekregen hadden, zou ze waarschijnlijk wel alsnog naar Canada doorgevlucht zijn.
Alsof jij weet hebt van wat heldhaftigheid zou moeten inhoudenquote:Op maandag 4 mei 2020 12:00 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Volgens mij wel hoor. Al in '39 werden er diverse plannen/toevluchtsoorden besproken toch?
[..]
Op veilig afstand een beetje door een microfoon brallen vind ik niet per se heldhaftig. Als de Duitsers voet aan bodem in het VK gekregen hadden, zou ze waarschijnlijk wel alsnog naar Canada doorgevlucht zijn.
Alleen jammer dat we bevrijdingsdag thuis of beperkt gezelschap moeten vieren.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
Onze helden. Leve vrij Nederland.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat niet doenquote:Op maandag 4 mei 2020 23:52 schreef Pumpalov het volgende:
Je zou in 2020 jezelf nog maar zo druk maken over iets van een jaar of 80 terug.
Those who can't remember the past, are condemned to repeat it.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:52 schreef Pumpalov het volgende:
Je zou in 2020 jezelf nog maar zo druk maken over iets van een jaar of 80 terug.
Schattig om een random quote te plaatsen die totaal irrelevant is aangezien deze om kennis draait en niet om als één of ander losgeslagen projectiel te mekkeren over iets dat bijkans een eeuw geleden gebeurd is.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:55 schreef FernandoMartinez het volgende:
[..]
Those who can't remember the past, are condemned to repeat it.
-George Santayana
Zeker omdat het voor Nederland weinig is om trots op te zijn.quote:Op maandag 4 mei 2020 23:52 schreef Pumpalov het volgende:
Wat is Nederland toch kut hè, wat doe je nog hier?quote:Op dinsdag 5 mei 2020 09:36 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Zeker omdat het voor Nederland weinig is om trots op te zijn.
Wat reageer je geprikkeld?quote:Op dinsdag 5 mei 2020 09:39 schreef Questular het volgende:
[..]
Wat is Nederland toch kut hè, wat doe je nog hier?
Eigenlijk niemand maar zo gaat het.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 10:36 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Wat reageer je geprikkeld?Ik zeg helemaal niet dat Nederland kut is. Ik zeg dat de Tweede Wereldoorlog een epoche is waar Nederland weinig heeft om trots op te zijn.
Nederland heeft wat die 'epoche' betreft ruim voldoende om trots op te zijn.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 10:36 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Wat reageer je geprikkeld?Ik zeg helemaal niet dat Nederland kut is. Ik zeg dat de Tweede Wereldoorlog een epoche is waar Nederland weinig heeft om trots op te zijn.
Meer dan het aandeel van Turkije.quote:
Door wie? En onderbouwing?quote:Op maandag 4 mei 2020 12:00 schreef Hamzoef het volgende:
Volgens mij wel hoor. Al in '39 werden er diverse plannen/toevluchtsoorden besproken toch?
Leg uit.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 09:36 schreef Hamzoef het volgende:
Zeker omdat het voor Nederland weinig is om trots op te zijn.
Wat raad je zoal aan? Uit hetgeen dat ik tot nu toe gelezen heb komt vooral een beeld naar voren dat de Nederlandse verzetsdaden na de oorlog nogal dik aangezet zijn, en dat Nederland maar weinig heeft gedaan tegen de Jodenvervolging.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 21:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nederland heeft wat die 'epoche' betreft ruim voldoende om trots op te zijn.
Misschien eens wat echte geschiedenisboeken gaan lezen.
Door zowel toenmalige kabinetten als Wilhelmina zelf. In 1939 zijn diverse scenario's de revu gepasseerd m.b.t. wat te doen in het geval van een Duitse invasie. Dit blijkt ook uit inmiddels geopenbaarde Britse overheidsbronnen uit die tijd, dat er al arrangementen gemaakt waren.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 21:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Door wie? En onderbouwing?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2020 07:06:53 ]
quote:Op woensdag 6 mei 2020 06:58 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Wat raad je zoal aan? Uit hetgeen dat ik tot nu toe gelezen heb komt vooral een beeld naar voren dat de Nederlandse verzetsdaden na de oorlog nogal dik aangezet zijn, en dat Nederland maar weinig heeft gedaan tegen de Jodenvervolging.
Jouw juich-topic over een leger dan 5 i.p.v. 2 dagen stand gehouden heeft, doet vooralsnog weinig afbreuk aan dat algehele beeld.
[..]
Door zowel toenmalige kabinetten als Wilhelmina zelf. In 1939 zijn diverse scenario's de revu gepasseerd m.b.t. wat te doen in het geval van een Duitse invasie. Dit blijkt ook uit inmiddels geopenbaarde Britse overheidsbronnen uit die tijd, dat er al arrangementen gemaakt waren.
Als gevolg van Corona heb je vast genoeg tijd de komende weken, mocht je oprecht geïnteresseerd zijn dat is dit wel een interessant boek:
https://www.bol.com/nl/p/(...)Q.1_4.6.ProductTitle
Oordeel van het NRC over dit boek:
" Van der Zee's bijdrage aan de ontmythologisering van het Wilhelminische barmhartigheidsimago is verhelderend en pijnlijk"Over Wilhelmina heb ik niets gezegd, laat staan het hele koningshuis. Voor rolmodellen in dat opzicht kijk ik liever naar Denemarken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het gaat hier om het Nederlands leger en de Nederlandse bevolking tijdens WO II. En laten we dan eens beginnen met JOUW argumentatie waarom beide 'weinig hadden om trots op te zijn tijdens die epoche'.
Dat dedain ook... vijf i.p.v. twee dagen...Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
Dat zegt niet zoveel op een gegeven moment mocht iedereen bij de ss.quote:
Ik vraag met af hoe die aankoop is gegaan. Ik bedoel “Doe maar 1 tank” koop dan niets. Zelfs als experiment is 1 tank niets.quote:Op maandag 4 mei 2020 11:47 schreef vosss het volgende:
Alleen de OP gelezen.
Ik vraag me dan af waarom wij maar 1 tank hadden en wie daar dan de bemanningsleden van waren en of zij de oorlog overleefd hebben.
Is daar iets over bekend?
Alleen was dit wel op een iets hoger niveau.quote:Op woensdag 6 mei 2020 11:08 schreef vipergts het volgende:
Dat zegt niet zoveel op een gegeven moment mocht iedereen bij de ss.
Nederland was neutraal en investeerde daarom ook nauwelijks in het leger. Hoe het met tankbemanning is afgelopen weet ik niet.quote:Op maandag 4 mei 2020 11:47 schreef vosss het volgende:
Alleen de OP gelezen.
Ik vraag me dan af waarom wij maar 1 tank hadden en wie daar dan de bemanningsleden van waren en of zij de oorlog overleefd hebben.
Is daar iets over bekend?
Maak nou geen slapende hond wakker!quote:Op woensdag 6 mei 2020 07:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
Voor rolmodellen in dat opzicht kijk ik liever naar Denemarken.
Sowieso ging min of meer 99,5 procent van de bevolking mee met de Duitsers. Slechts 0,5 procent kwam in verzet. Ik dacht vroeger dat het heel normaal was dat mijn opa in het verzet gezeten heeft en zelfs kogels opgevangen heeft in die tijd. Maar dat blijkt iets heel bijzonders te zijn.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
Verliezen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het verzet was inderdaad bijzonder klein.quote:Op woensdag 6 mei 2020 11:34 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Sowieso ging min of meer 99,5 procent van de bevolking mee met de Duitsers. Slechts 0,5 procent kwam in verzet. Ik dacht vroeger dat het heel normaal was dat mijn opa in het verzet gezeten heeft en zelfs kogels opgevangen heeft in die tijd. Maar dat blijkt iets heel bijzonders te zijn.
quote:Op woensdag 6 mei 2020 12:14 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het verzet was inderdaad bijzonder klein.
Nederland was op dat gebied een laf volkje, er is op dat vlak echt helemaal niets om trots op te zijn.
quote:
Achteraf is het mooi wonenquote:
Hilarisch dat je helemaal Afrika er bij moet gaan halen. Dat is wel even een andere situatie.quote:Op woensdag 6 mei 2020 12:18 schreef daNpy het volgende:
[..]
Achteraf is het mooi wonen
Maar de bevolkingen van Afrikaanse landen die nu al decenia onderdukt worden zijn dus ook enorm laf?
Of ga je wellicht anders denken als je hele familie voor de muur wordt gezet als er vermoedens zijn dat je je verzet?
Met bruut geweld overheersen, in beide gevallen.quote:Op woensdag 6 mei 2020 12:20 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hilarisch dat je helemaal Afrika er bij moet gaan halen. Dat is wel even een andere situatie.
Totaal niet niet, eigenlijk.quote:Op woensdag 6 mei 2020 12:20 schreef Harvest89 het volgende:
Hilarisch dat je helemaal Afrika er bij moet gaan halen. Dat is wel even een andere situatie.
Ze hangen wel graag de klikspaan uit, dat dan weer wel.quote:Op woensdag 6 mei 2020 12:14 schreef Harvest89 het volgende:
Nederland was op dat gebied een laf volkje, er is op dat vlak echt helemaal niets om trots op te zijn.
quote:Er komen veel telefoontjes binnen over mensen die zich niet houden aan het groepsverbod of aan de 1,5 meter afstand. Merk jij dit ook? Spreek mensen eerst aan. Helpt dit niet? Bel dan 0900-8844, GEEN 112! Dit is alléén bedoeld voor nood. Landelijk wordt gewerkt aan een meldpunt.
https://mobile.twitter.com/VRZHZ/status/1243614007518474242
we weten waar je sympathieën liggenquote:Op woensdag 6 mei 2020 12:14 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
99,5 ging 'mee' met de Duitsers? Wat dienen we daar onder te verstaan, en welke bronnen kunnen wij hieromtrent raadplegen?quote:Op woensdag 6 mei 2020 11:34 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Sowieso ging min of meer 99,5 procent van de bevolking mee met de Duitsers. Slechts 0,5 procent kwam in verzet. Ik dacht vroeger dat het heel normaal was dat mijn opa in het verzet gezeten heeft en zelfs kogels opgevangen heeft in die tijd. Maar dat blijkt iets heel bijzonders te zijn.
Je bent gewoon nog steeds boos dat die hele terugkeer naar het Germaansche heidendom niet is gelukt en de Duitsers buiten zijn getrapt...quote:Op woensdag 6 mei 2020 12:11 schreef Harvest89 het volgende:
Dat arrogante toontje in de OP is echt lachwekkend.
Oh, echt waar joh?quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
we weten waar je sympathieën liggen
Ja en dat is niet bij Nederland.quote:
Nee, dat is bij Zimbabwe.quote:
Topquote:
Welke club was ook alweer gung ho in het herinstalleren van het Oude Germanendom?quote:
Jammer hè dat dat Groot Germaansche Rijk na 5 jaar al instortte?quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:13 schreef Harvest89 het volgende:
Mijn sympathieën liggen bij Noordwest Europa.
Precies hetzelfde, maar goed...quote:Op woensdag 6 mei 2020 12:20 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Duitse luchtlandingstroepen hebben in Nederland zware tik gehad, bracht de Duitsers vervolgens in problemen bij Operatie Zeeleeuw (invasie Engeland). Niet doorslaggevend misschien maar speelde wel mee.quote:
Dit is niet alleen mijn mening. Ze waren ook laf Etto.quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat dan nog rest is die weerstand afdoen als minimaal, en om het helemaal af te maken noem je je eigen volk verder nog laf.
Nederlandse mentaliteit.quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:27 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit is niet alleen mijn mening. Ze waren ook laf Etto.
Jij bent hier extreem je best aan het doen om het allemaal nog een beetje te redden, en haalt daar kleine veldslagjes bij wat voor de Wehrmacht niet meer was dan een paar irritante muggensteken.
Daarna een miniscuul verzet en een hoog aantal Joodse deportaties. Moet je trots op zijn, op die Hollandse mentaliteit.
Ik zei Hollandse mentaliteit.quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nederlandse mentaliteit.
Het is jouw mening, en die van een paar salafisten en SJW'ers.
"Een beetje te redden"... dat ben jij vooral aan het doen met je Germaans geneuzel. "Kleine veldslagjes", "muggensteken"...
Men mag niet negatief praten over de brengers van Kultur en een terugkeer naar Wotan.
En dat windt zich op over landverraders![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En ik zeg: het is Nederlands.quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:31 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik zei Hollandse mentaliteit.
Voor de rest ben je nu maar wat rond aan het bazelen.
Ik kan er verder weinig aan doen als jij te dom bent om te begrijpen wat ik daarmee bedoel. En je je alleen maar geroepen voelt om je in diezelfde topics als de mecenas van de islamitische bevolking voor te doen, waar ze zelf trouwens ook niet op liggen te wachten.quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
Voor dat gebazel komen we wel terug wanneer je je in een topic over islam c.q. allochtonen c.q. immigratie weer op loopt te winden over 'onze cultuur' en 'onze samenleving' en 'ons Nederland!'
Als je kijkt naar de staat van deze samenleving is er al meer dan genoeg op ze gespuugd.quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Spuug nog wat meer op de graven van onze soldaten, en in de gezichten van onze nog levende veteranen.
Gaat makkelijk hoor, als die mooie medemens jou wil neerschieten.quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:42 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:
Ik zou eerlijk gezegd niet weten of ik het over mijn hart zou kunnen krijgen om tijdens een oorlog een medemens neer te schieten.
Dan ga ik nog liever, denk ik.quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:48 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Gaat makkelijk hoor, als die mooie medemens jou wil neerschieten.
Een maat die wou na zijn hbo-studie het leger in. Hij is niet door de psychologische keuring gekomen. Hij kreeg o.a. de vraag of hij zijn ouders zou doodschieten als dat een bevel zou zijn. Hij antwoordde nee en kon gelijk zijn spullen pakken en wegwezen (zijn versie van het verhaal).quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:48 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Gaat makkelijk hoor, als die mooie medemens jou wil neerschieten.
Ja dat geloof ik wel ja.quote:
En dit verhaal geloof jij?quote:Op woensdag 6 mei 2020 14:01 schreef stokj het volgende:
[..]
Een maat die wou na zijn hbo-studie het leger in. Hij is niet door de psychologische keuring gekomen. Hij kreeg o.a. de vraag of hij zijn ouders zou doodschieten als dat een bevel zou zijn. Hij antwoordde nee en kon gelijk zijn spullen pakken en wegwezen (zijn versie van het verhaal).
Kan me wel voorstellen dat ze zo een vraag zouden stellen. Het is wel alweer 11 jaar geleden dat hij zich aanmeldde.quote:
Prima. Ze waren goed voorbereid.quote:Op woensdag 6 mei 2020 06:58 schreef Hamzoef het volgende:
Door zowel toenmalige kabinetten als Wilhelmina zelf. In 1939 zijn diverse scenario's de revu gepasseerd m.b.t. wat te doen in het geval van een Duitse invasie. Dit blijkt ook uit inmiddels geopenbaarde Britse overheidsbronnen uit die tijd, dat er al arrangementen gemaakt waren.
Mijn eerste indruk is dat er wel veel aanname's zijn gedaan door mevr van der Zee. En dat het gegeven, dat er 'toevallig' zeer fanatieke nazi's in Nederland de leiding hadden, wordt gebagatelliseerd.quote:Oordeel van het NRC over dit boek:
" Van der Zee's bijdrage aan de ontmythologisering van het Wilhelminische barmhartigheidsimago is verhelderend en pijnlijk"
Dit is het eerste argument in dit topic waar ik iets mee kan. Hier ga ik me over inlezen. Leestips?quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:20 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Duitse luchtlandingstroepen hebben in Nederland zware tik gehad, bracht de Duitsers vervolgens in problemen bij Operatie Zeeleeuw (invasie Engeland). Niet doorslaggevend misschien maar speelde wel mee.
Je kunt gewoon op internet opzoeken hoeveel mensen er in het verzet zaten. Dat aantal zit tussen de 35.000 en 45.000 mensen. Het aantal inwoners was op dat moment ongeveer 8,8 miljoen.quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
99,5 ging 'mee' met de Duitsers? Wat dienen we daar onder te verstaan, en welke bronnen kunnen wij hieromtrent raadplegen?
Hier is alles wel mee gezegd inderdaad.quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:27 schreef Harvest89 het volgende:
Daarna een miniscuul verzet en een hoog aantal Joodse deportaties. Moet je trots op zijn, op die Hollandse mentaliteit.
Klein detail: het was wel ongrondwettelijk.quote:Op woensdag 6 mei 2020 15:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Prima. Ze waren goed voorbereid.
Met die cijfers wordt bijvoorbeeld niet meegenomen dat je bij de geringste verdenking tegen de muur werd gezet hé?quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:18 schreef Hamzoef het volgende:
Hier is alles wel mee gezegd inderdaad.
Dit is met cijfers te onderbouwen dus niet eens een mening.
Ik zei het ook al, maar dat heb je blijkbaar niet gelezen voor je je oneliner terugstuurde.quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:15 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dit is het eerste argument in dit topic waar ik iets mee kan. Hier ga ik me over inlezen. Leestips?
Komt omdat die zelf uit een achterlijk apenland komt.quote:Op woensdag 6 mei 2020 15:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Prima. Ze waren goed voorbereid.
[..]
Mijn eerste indruk is dat er wel veel aanname's zijn gedaan door mevr van der Zee. En dat het gegeven, dat er 'toevallig' zeer fanatieke nazi's in Nederland de leiding hadden, wordt gebagatelliseerd.
Ik zie vooralsnog geen onderbouwing voor jouw stelling dat Nederland weinig heeft om trots op te zijn.
Je bedoelt diezelfde islamisten die ik in hetzelfde rijtje zet als andere 'Nederland had niets om trots op te zijn'-roepers? Lees gewoon rustig eerst eens.quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:41 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik kan er verder weinig aan doen als jij te dom bent om te begrijpen wat ik daarmee bedoel. En je je alleen maar geroepen voelt om je in diezelfde topics als de mecenas van de islamitische bevolking voor te doen, waar ze zelf trouwens ook niet op liggen te wachten.
[..]
Als je kijkt naar de staat van deze samenleving is er al meer dan genoeg op ze gespuugd.
Ik vermoed dat ik hierover gelezen heb in Opmars naar Rotterdam (3 delen) van E.H. Brongers:quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:15 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dit is het eerste argument in dit topic waar ik iets mee kan. Hier ga ik me over inlezen. Leestips?
Verder op Wikipedia:quote:Ten aanzien van de geschiedschrijving over de oorlogshandelingen in Nederland tijdens de Duitse inval in mei 1940 is luitenantkolonel b.d. E.H. Brongers een begrip. Tijdens zijn diensttijd en als docent strategie en militaire geschiedenis op de Koninklijke Militaire Academie publiceerde hij veertien toonaangevende boeken over deze gebeurtenissen. Deze 8e druk van 'De Slag om de Residentie' is een geheel herziene, geactualiseerde en van nieuw fotomateriaal voorziene uitgave over de eerste grote luchtlandingsoperatie uit de geschiedenis. Een operatie die plaatsvond rond Den Haag op 10 mei 1940, met de bedoeling de koningin, het opperbevel en de regering gevangen te nemen en daarmee de Nederlandse weerstand in één klap te breken. Het werd een mislukking en de enige nederlaag van betekenis die de Duitsers tijdens hun 'Blitzkrieg' in West-Europa leden. Hitlers enthousiasme voor luchtlandingen werd sterk bekoeld, plannen voor een invasie in Engeland, Malta en Gibraltar moesten opnieuw worden bezien. Nog groter dan de zware verliezen aan kostbare parachutisten en luchtlandingstroepen waren de gaten die in de Duitse militaire luchttransportvloot werden geslagen. Deze slag kwam men volgens gezaghebbende Duitse bronnen niet of nauwelijks meer te boven. Vooral in Angelsaksische militaire kringen is verwondering uitgesproken over de geringe voorlichting die van Nederlandse zijde is gegeven over deze opzienbarende resultaten.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Sea_Lion#Airborne_Forcesquote:The success of the German invasion of Denmark and Norway, on 9 April 1940, had relied extensively on the use of paratroop and glider-borne formations (Fallschirmjäger) to capture key defensive points in advance of the main invasion forces. The same airborne tactics had also been used in support of the invasions of Belgium and the Netherlands on 10 May 1940. However, although spectacular success had been achieved in the airborne assault on Fort Eben-Emael in Belgium, German airborne forces had come close to disaster in their attempt to seize the Dutch government and capital of The Hague. Around 1,300 of the 22nd Air Landing Division had been captured (subsequently shipped to Britain as prisoners of war), around 250 Junkers Ju 52 transport aircraft had been lost, and several hundred elite paratroops and air-landing infantry had been killed or injured. Consequently, even in September 1940 the Luftwaffe had the capacity to provide only around 3,000 airborne troops to participate in the first wave of Operation Sea Lion.
En dat qua schaal meer of minder dan in andere bezette gebieden? Hoe je verder het feit dat men geen actief verzet pleegde koppelt aan een liefdesverklaring voor de bezetter is niet helemaal duidelijk. Het is vooral geroep achteraf.quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:18 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Je kunt gewoon op internet opzoeken hoeveel mensen er in het verzet zaten. Dat aantal zit tussen de 35.000 en 45.000 mensen. Het aantal inwoners was op dat moment ongeveer 8,8 miljoen.
Lees jij rustig eerst eens. Ik zei topics.quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je bedoelt diezelfde islamisten die ik in hetzelfde rijtje zet als andere 'Nederland had niets om trots op te zijn'-roepers? Lees gewoon rustig eerst eens.
Van je land houden... Wat betekent dat precies, Harvest?quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:47 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Lees jij rustig eerst eens. Ik zei topics.
Je hebt dit gedrag in meerdere topics door de jaren heen laten zien.
Verder ben je ook gewoon een hypocriet schijnheilig figuur. Eerst meerdere malen users die van hun land houden zwart maken, en daarna in een topic zoals dit zelf de grote vaderlandse boy gaan uithangen. Nationalisme mag blijkbaar alleen wanneer het jou goed uitkomt.
Inb4 smiley spam.
Volgens FC kom jij uit een achterlijk apenland. En iedereen weet dat hij altijd gelijk heeft dus wat doe jij hier?quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:19 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Klein detail: het was wel ongrondwettelijk.
Dat waren ze in hun goede voorbereiding even vergeten zeker?
Zegt mevr. van der Zee dat?quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:19 schreef Hamzoef het volgende:
Klein detail: het was wel ongrondwettelijk.
quote:Op woensdag 6 mei 2020 19:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Zegt mevr. van der Zee dat?![]()
En de inval door Duitsland? Wat zegt de grondwet daarover?
De meeste mensen, die 95,5 procent dus zaten gewoon in de overlevingsstand en vonden die joden toch maar een lastig volkje over het algemeen. In die zin is er niet veel veranderd. Het is overigens bij iedere oorlog zo dat de meesten gewoon meegaan in wat de vijand doet.quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dat qua schaal meer of minder dan in andere bezette gebieden? Hoe je verder het feit dat men geen actief verzet pleegde koppelt aan een liefdesverklaring voor de bezetter is niet helemaal duidelijk. Het is vooral geroep achteraf.
quote:Op woensdag 6 mei 2020 11:34 schreef Fisherman het volgende:
Sowieso ging min of meer 99,5 procent van de bevolking mee met de Duitsers.
Een 'aantal'... dat klopt ja. Een aantal heulde met de vijand. Het overgrote deel stond verder inderdaad in overlevingsstand... dat ze 'die joden toch maar lastig vonden' is dan weer een sterk staaltje gefantaseer: waar mogen we dat terugvinden in de bronnen, dat het antisemitisme in Nederland welig tierde?quote:Op woensdag 6 mei 2020 19:03 schreef Fisherman het volgende:
[..]
De meeste mensen, die 95,5 procent dus zaten gewoon in de overlevingsstand en vonden die joden toch maar een lastig volkje over het algemeen. In die zin is er niet veel veranderd. Het is overigens bij iedere oorlog zo dat de meesten gewoon meegaan in wat de vijand doet.
Mijn opa ging op een gegeven moment niet meer naar de bijeenkomsten, omdat daar steeds meer personen zich voordeden als oid verzetsstrijder, terwijl een aantal gewoon met de vijand heulde in die tijd.
Jouw opa deed zich voor als verzetsstrijder?quote:Op woensdag 6 mei 2020 19:03 schreef Fisherman het volgende:
[..]
De meeste mensen, die 95,5 procent dus zaten gewoon in de overlevingsstand en vonden die joden toch maar een lastig volkje over het algemeen. In die zin is er niet veel veranderd. Het is overigens bij iedere oorlog zo dat de meesten gewoon meegaan in wat de vijand doet.
Mijn opa ging op een gegeven moment niet meer naar de bijeenkomsten, omdat daar steeds meer personen zich voordeden als oid verzetsstrijder, terwijl een aantal gewoon met de vijand heulde in die tijd.
Hij wil ook het liefst iedereen die 'arm' is laten creperen.quote:
Komt ie weer interessant doen met zijn heemkundekring.quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat dat betreft: al lid van de heemkundekring, Harvest?
FYI ik kom gewoon uit Nederland.quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:28 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Komt omdat die zelf uit een achterlijk apenland komt.
Volgens mij zijn vrijwel alle historici het daar wel over eens toch?quote:Op woensdag 6 mei 2020 19:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Zegt mevr. van der Zee dat?![]()
quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:06 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Komt ie weer interessant doen met zijn heemkundekring.![]()
Ja, ik ga daar met mijn 30 jaar, tattoo's, kisten, en legerjas tussen al die oude grijze babyboomers zonder leven zitten. Kunnen we het hebben over Bokkenrijders, staatsmijnen, abdij Rolduc, en de geschiedenis van het fucking Limburgse carnaval. Nee dankje.
Rolduc, mooie locatie hoor.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:06 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja, ik ga daar met mijn 30 jaar, tattoo's, kisten, en legerjas tussen al die oude grijze babyboomers zonder leven zitten. Kunnen we het hebben over Bokkenrijders, staatsmijnen, abdij Rolduc, en de geschiedenis van het fucking Limburgse carnaval. Nee dankje.
Dat is wat jij er dan weer van maakt.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
Liefde voor je eigen land gaat echt niet verder dan wat anti-islam gelul.
Succes ermee, ouwe Germaniër.
Rondlopen in legerjas en kisten, een voorliefde voor het blanke ras, anti-gekleurden... doe eens wat meer moeite om de bekende associatie te vermijden zou ik zeggen.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:20 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat is wat jij er dan weer van maakt.
Ontsnap eens uit je eigen kortzichtigheid zou ik zeggen, ouwe parochiepaap.
waarom loop je dan altijd zo te haten op Nederland papoeaquote:
Ik ben niet anti-gekleurden.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:22 schreef Quotidien het volgende:
[..]
Rondlopen in legerjas en kisten, een voorliefde voor het blanke ras, anti-gekleurden... doe eens wat meer moeite om de bekende associatie te vermijden zou ik zeggen.
Je sympathie lag al niet bij Nederland, maar bij Noord-West Europa; heemkunde, ofwel, het bestuderen en conserveren van het erfgoed van onze voorouders is 'geen leven hebben'; trots zijn op de Nederlandse soldaten van 1940 is een beetje dom...quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:20 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat is wat jij er dan weer van maakt.
Ontsnap eens uit je eigen kortzichtigheid zou ik zeggen, ouwe parochiepaap.
Doel je op mij? Ik zei 'weinig', dat is een substantieel verschil t.o.v. 'niets'quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
Je bedoelt diezelfde islamisten die ik in hetzelfde rijtje zet als andere 'Nederland had niets om trots op te zijn'-roepers?
Thanks, die ga ik maar eens bestellen denk ik. Wel jammer dat het niet als e-book verkrijgbaar is.quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:42 schreef TargaFlorio het volgende:
Hij heeft ook specifiek een boek geschreven over gevechten rondom Den Haag (zelf niet gelezen):
https://www.bol.com/nl/p/(...)g.1_4.5.ProductTitle
Weinig ≠ niets.quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Het feit is dat jij en je maatjes, Hamzoef en Harvest voorop, hardop stellen dat er NIETS is om trots op te zijn.
Dat viel mij ook al op inderdaad.quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:47 schreef Harvest89 het volgende:
Verder ben je ook gewoon een hypocriet schijnheilig figuur. Eerst meerdere malen users die van hun land houden zwart maken, en daarna in een topic zoals dit zelf de grote vaderlandse boy gaan uithangen. Nationalisme mag blijkbaar alleen wanneer het jou goed uitkomt.
Correct, maar vervolgens wordt het breder getrokken naar de tweede wereldoorlog. En 5 dagen op 5 jaar is niet veel natuurlijk, dus logisch dat het verzet/Engelandvaarders er dan bij betrokken worden.quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:48 schreef TargaFlorio het volgende:
Praten over het verzet is trouwens off-topic, onderwerp is Nederlandse leger tijdens de Duitse invasie.
Is op zich niet onaardig hoor. Ik heb hier ook wel eens een kijkje genomen, maar het concentreerde zich hier wel heel erg op één thema, namelijk de schoen- en lederindustrie.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:06 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. Ik vind de geschiedenis van die regio sowieso wel fascinerend eigenlijk.quote:
Ik vind dat je overdrijft.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:24 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
waarom loop je dan altijd zo te haten op Nederland papoea
Zullen we even wachten op wat Harvest verstaat onder 'houden van je vaderland'?quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:32 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Doel je op mij? Ik zei 'weinig', dat is een substantieel verschil t.o.v. 'niets'
[..]
Thanks, die ga ik maar eens bestellen denk ik. Wel jammer dat het niet als e-book verkrijgbaar is.
[..]
Weinig ≠ niets.
[..]
Dat viel mij ook al op inderdaad.
[..]
Correct, maar vervolgens wordt het breder getrokken naar de tweede wereldoorlog. En 5 dagen op 5 jaar is niet veel natuurlijk, dus logisch dat het verzet/Engelandvaarders er dan bij betrokken worden.
[..]
Is op zich niet onaardig hoor. Ik heb hier ook wel eens een kijkje genomen, maar het concentreerde zich hier wel heel erg op één thema, namelijk de schoen- en lederindustrie.
[..]
Ja, inderdaad. Ik vind de geschiedenis van die regio sowieso wel fascinerend eigenlijk.
Nee, allicht niet, omdat ik dat niet zo zie. Kom op zeg, het feit dat je daarmee zo loopt te pochen geeft misschien al wel veel aan. Een en ander wordt immers bepaald door je referentiekader.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
Verder is hetgeen het Nederlands leger heeft bewerkstelligd in Mei 1940 niet een 'weinig' iets om trots op te zijn, maar iets om heel trots op te zijn; die woorden zullen echter nimmer uit jouw mond komen.
Was uit een te snelle impuls geschreven.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:32 schreef Hamzoef het volgende:
Is op zich niet onaardig hoor. Ik heb hier ook wel eens een kijkje genomen, maar het concentreerde zich hier wel heel erg op één thema, namelijk de schoen- en lederindustrie.
Je bedoelt de statistieken en de feiten? Dat is inderdaad mijn referentiekader.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:39 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Nee, allicht niet, omdat ik dat niet zo zie. Kom op zeg, het feit dat je daarmee zo loopt te pochen geeft misschien al wel veel aan. Een en ander wordt immers bepaald door je referentiekader.
Jij moet van wel meer dingen niks hebben, maar noemt je toch nationalist...quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:40 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Was uit een te snelle impuls geschreven.
Mijn opa was mijnwerker, een harde man waar ik veel respect voor had.
Ik moet gewoon vooral niets hebben van dat Rooms-katholicisme wat hier sterk aanwezig was en nog steeds zichtbaar is.
Koempels.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:40 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Was uit een te snelle impuls geschreven.
Mijn opa was mijnwerker, een harde man waar ik veel respect voor had.
Hoe komt dat? Slechte ervaringen met meneer pastoor?quote:Ik moet gewoon vooral niets hebben van dat Rooms-katholicisme wat hier sterk aanwezig was en nog steeds zichtbaar is.
De reis naar Engeland an sich was niet ongrondwettelijk, ze mochten alleen vanaf daar niet regeren. En aangezien Nederland door de Duitsers werd geregeerd, kun je je afvragen of de Nederlandse regering dat nog deed.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:11 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Volgens mij zijn vrijwel alle historici het daar wel over eens toch?
Hardop gelachen.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je bedoelt de statistieken en de feiten? Dat is inderdaad mijn referentiekader.
Nee, het is niet Germaans-heidens, en derhalve moet het kapot.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:41 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Koempels.
[..]
Hoe komt dat? Slechte ervaringen met meneer pastoor?
Ze staan gewoon in de OP; met nog een bronverwijzing erbij.quote:
Dat boek is echt een aanrader voor mensen die serieus geinteresseerd zijn in dit onderwerp, net als De Bezetting.quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:42 schreef TargaFlorio het volgende:
Hij heeft ook specifiek een boek geschreven over gevechten rondom Den Haag (zelf niet gelezen):
https://www.bol.com/nl/p/(...)g.1_4.5.ProductTitle
quote:Op woensdag 6 mei 2020 07:32 schreef Nine. het volgende:
Misschien ook leuk om te vermelden dat de Nederlanders met proppenschieters en ander zwaar verouderd materieel uit het WO1 tijdperk vochten tegen het allermodernste spul dat er was. Dat maakt het nog verbazingwekkender dat ze het zo lang vol hebben kunnen houden.
Ook interessant leesvoer:
De slag om de residentie 1940 - Majoor H. Brongers
Over de enige nederlaag van betekenis die de Duitsers bij hun Blitzkrieg leden.
De Bezetting - Dr. L de Jong
Een 5-delige serie over de bezetting in Nederland.
quote:Op woensdag 6 mei 2020 06:58 schreef Hamzoef het volgende:
Oordeel van het NRC over dit boek:
" Van der Zee's bijdrage aan de ontmythologisering van het Wilhelminische barmhartigheidsimago is verhelderend en pijnlijk"
https://www.historischnieuwsblad.nl/een-droevig-boek/quote:Het ‘vernieuwende’ en ‘schokkende’ boek over de jodenvervolging in Nederland van de historica Nanda van der Zee is overal tot de grond toe afgekraakt. Het boek, luidt de kritiek, is tendentieus en voegt niets toe aan wat al bekend is.
Want? Jij komt niet verder dan een tendentieus boek.quote:
Hamzoef heeft een agenda, en probeert oh zo hard juist anderen te verwijten vanuit een bepaald 'referentiekader' de zaak te bekijken.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want? Jij komt niet verder dan een tendentieus boek.
Ik kan niet zeggen dat ik meer boeken dan jij gelezen heb, want ik weet niet hoeveel boeken jij gelezen. Ik kan echter wel gerust stellen dat ik zeer veel meer boeken heb gelezen dan de gemiddelde persoon, je aanname slaat dus nergens op.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want? Jij komt niet verder dan een tendentieus boek.
Hoe is dat relevant?quote:
... en dan nog beweren dat het Nederlands leger in mei 1940 weinig gedaan heeft om trots op te zijn...quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:52 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik kan niet zeggen dat ik meer boeken dan jij gelezen heb, want ik weet niet hoeveel boeken jij gelezen. Ik kan echter wel gerust stellen dat ik zeer veel meer boeken heb gelezen dan de gemiddelde persoon, je aanname slaat dus nergens op.
Ik heb boekenkasten vol. Niet allemaal gelezen trouwens. Ik kocht vroeger geregeld (antieke) boeken op boekenmarkten vanwege de gevoelswaarde maar ik heb ze (nog) niet allemaal gelezen.
De reactie waarvan je wist dat die zou komen.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
[..]
https://www.historischnieuwsblad.nl/een-droevig-boek/
Zo noemen veel users op het forum me ja. Onterecht, ik heb die term zelf zelden gebruikt.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
Jij moet van wel meer dingen niks hebben, maar noemt je toch nationalist...
Moest lachen, maar nee. Al zou het wel al reden genoeg moeten zijn om die hele club onder een vergrootglas te leggen.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:41 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Koempels.
[..]
Hoe komt dat? Slechte ervaringen met meneer pastoor?
Wil je nu echt dat ik foto's ga plaatsen?quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... en dan nog beweren dat het Nederlands leger in mei 1940 weinig gedaan heeft om trots op te zijn...
Ik passeer deze even in de 'ik geloof dit'-categorie.
... en dan nog beweren dat het Nederlands leger in mei 1940 weinig gedaan heeft om trots op te zijn...quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:52 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik kan niet zeggen dat ik meer boeken dan jij gelezen heb, want ik weet niet hoeveel boeken jij gelezen. Ik kan echter wel gerust stellen dat ik zeer veel meer boeken heb gelezen dan de gemiddelde persoon, je aanname slaat dus nergens op.
Ik heb boekenkasten vol. Niet allemaal gelezen trouwens. Ik kocht vroeger geregeld (antieke) boeken op boekenmarkten vanwege de gevoelswaarde maar ik heb ze (nog) niet allemaal gelezen.
Nou, zeker... kritiek in vakbladen, dat moeten we niet willen.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:53 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
De reactie waarvan je wist dat die zou komen.Ik had hem al voorspeld, had hem alleen van Etto verwacht, maar whatever.
Waarvan? Je boekenkast?quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:53 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Wil je nu echt dat ik foto's ga plaatsen?
Mijn aanname is gebaseerd op het enige boek dat jij linkt. Blijkbaar is het, tussen die honderden boeken die je er over gelezen hebt, uitzonderlijk relevant.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:52 schreef Hamzoef het volgende:
Ik kan echter wel gerust stellen dat ik zeer veel meer boeken heb gelezen dan de gemiddelde persoon, je aanname slaat dus nergens op.
Zo net nog, maar goed.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:53 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Zo noemen veel users op het forum me ja. Onterecht, ik heb die term zelf zelden gebruikt.
[..]
Moest lachen, maar nee. Al zou het wel al reden genoeg moeten zijn om die hele club onder een vergrootglas te leggen.
Als je iets aanvoert om je argumenten te ondersteunen, dan moet je er voor zorgen dat het iets goeds is. Blijkbaar is dat niet zo.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:53 schreef Hamzoef het volgende:
De reactie waarvan je wist dat die zou komen.
Veel mensen begrijpen ook niet echt wat nationalist inhoudt. Ik schat jou meer in als een volksnationalist. Maar daar dat is eigenlijk al een contradictio in terminis omdat volk en natie vaak niet hetzelfde zijn.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:53 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Zo noemen veel users op het forum me ja. Onterecht, ik heb die term zelf zelden gebruikt.
Hmmja, laat ik maar alvast verklappen dat Harvest niet op jou zit te wachten als 'kameraad'.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:56 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Veel mensen begrijpen ook niet echt wat nationalist inhoudt. Ik schat jou meer in als een volksnationalist. Maar daar dat is eigenlijk al een contradictio in terminis omdat volk en natie vaak niet hetzelfde zijn.
Echt waar?quote:
Dat niet, maar ik houd er niet van als er geïnsinueerd wordt dat ik lieg.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
En dat moet op een of andere manier de harde statistiek van de meidagen 1940 ineens iets maken om 'weinig trots op te zijn'?
In je tirade over hoe hypocriet ik ben omdat ik mijn vaderslandliefde niet koppel aan dromen over repatriëring van hele volksstammen, bijvoorbeeld.quote:
Dat je een hoop boeken zult hebben zal best; dat je boeken hebt die gaan over de materie in kwestie hier, kennelijk niet. Of nou ja: je hebt ze niet gelezen.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:58 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat niet, maar ik houd er niet van als er geïnsinueerd wordt dat ik lieg.
quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:56 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Veel mensen begrijpen ook niet echt wat nationalist inhoudt. Ik schat jou meer in als een volksnationalist. Maar daar dat is eigenlijk al een contradictio in terminis omdat volk en natie vaak niet hetzelfde zijn.
Wijs mij even de tegenstelling aan, dan.quote:Een natie is in beginsel een gemeenschap van mensen die zich verbonden voelen door gedeelde kenmerken.
Een volk kan ook een bepaalde groep mensen zijn die onderlinge verwantschap en verbondenheid voelen op basis van één of meerdere gemeenschappelijke kenmerken.
In die tirade noem ik mijzelf nergens een nationalist.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
In je tirade over hoe hypocriet ik ben omdat ik mijn vaderslandliefde niet koppel aan dromen over repatriëring van hele volksstammen, bijvoorbeeld.
Misschien kun je proberen om iemand anders te gaan rondcommanderen, een paar koorknapen of zo.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
Maar leg het Hamzoef eens uit. Wat is vaderlandsliefde.
Ja, leuk.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:01 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
In die tirade noem ik mijzelf nergens een nationalist.
[..]
Misschien kun je proberen om iemand anders te gaan rondcommanderen, een paar koorknapen of zo.
Yup. Naast het staande leger.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:02 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik wist niet dat er zoveel soldaten waren in Nederland. Best indrukwekkend aantal op zo'n kleine bevolking. Had dat te maken met de dienstplicht?
Dat beweerde ik dan ook niet. Je moet wel goed lezen AUB. Ik reageerde op een andere user die stelde dat ik niet verder kom dan één boek. Dat is ver bezijden de waarheid, en dáár reageerde ik op. Vervolgens ga jij je daar middels je insinuaties weer mee bemoeien.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat je een hoop boeken zult hebben zal best; dat je boeken hebt die gaan over de materie in kwestie hier, kennelijk niet.
Afzwakken? Wellicht moet je het topic even teruglezen. Ik stelde dat het weinig geholpen heeft. Dat lijkt me een feitelijke vaststelling. Tochquote:Op woensdag 6 mei 2020 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat je dat zo graag wil afzwakken, heeft een reden... wellicht wil je die aan Harvest vertellen?
Bijnaquote:Op woensdag 6 mei 2020 21:05 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat beweerde ik dan ook niet. Je moet wel goed lezen AUB. Ik reageerde op een andere user die stelde dat ik niet verder kom dan één boek. Dat is ver bezijden de waarheid, en dáár reageerde ik op. Vervolgens ga jij je daar middels je insinuaties weer mee bemoeien.
[..]
Afzwakken? Wellicht moet je het topic even teruglezen. Ik stelde dat het weinig geholpen heeft. Dat lijkt me een feitelijke vaststelling. Toch
Sorry had ik niet gezien (topic niet helemaal gelezen). De trilogie van Brongers die ik noemde is ook wel een aanrader, gaat over de gehele invasie in Nederland. Zoals Hamzoef al zei: jammer dat deze niet als eboek verkrijgbaar is.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:44 schreef Nine. het volgende:
[..]
Dat boek is echt een aanrader voor mensen die serieus geinteresseerd zijn in dit onderwerp, net als De Bezetting.
Ik had ze al gepost in het topic.
[..]
In deze context niet. Onder het engelse "nation" wordt ook in een breder perspectief volk verstaan. In het Nederlands wordt natie toch vooral in de context van land gebruikt, en niet van volk. Dit zal je nu ook wel weer gaan ontkennen trouwens, haha.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
[..]
Wijs mij even de tegenstelling aan, dan.
Inderdaad.quote:
We zijn hier in Nederland en de Nederlandse betekenis kende je blijkbaar niet. Geeft niks. Dan weet je het nu.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:07 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
In deze context niet. Onder het engelse "nation"
Alleen al op basis van de statistieken mogen we enorm trots zijn op het leger van mei 1940; niet 'een weinig'. Dat het niet geholpen heeft was je eerste insteek, om het vervolgens steeds breder te trekken om uiteindelijk bij je riedel te komen dat er bar weinig is om trots op te zijn m.b.t. Nederland ttv WW II.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:05 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat beweerde ik dan ook niet. Je moet wel goed lezen AUB. Ik reageerde op een andere user die stelde dat ik niet verder kom dan één boek. Dat is ver bezijden de waarheid, en dáár reageerde ik op. Vervolgens ga jij je daar middels je insinuaties weer mee bemoeien.
[..]
Afzwakken? Wellicht moet je het topic even teruglezen. Ik stelde dat het weinig geholpen heeft. Dat lijkt me een feitelijke vaststelling. Toch
Gast, lees eens verder. Ik zeg juist dat je voor wat betreft het Engels een punt zou hebben, qua Nederlands niet. Ga eens ergens anders trollen, wil je.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
We zijn hier in Nederland en de Nederlandse betekenis kende je blijkbaar niet. Geeft niks. Dan weet je het nu.
Dat je kennis van de Nederlandse taal wat gebrekkig is, was al bekend.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:13 schreef Hamzoef het volgende:
Gast, lees eens verder. Ik zeg juist dat je voor wat betreft het Engels een punt zou hebben, qua Nederlands niet.
Let op, gezien het bombardement op Rotterdam en de acute dreiging van het bombarderen van Haarlem, Den Haag, Utrecht en Amsterdam is dat geen 'schande', gegeven de overmacht in vrijwel alle opzichten al helemaal niet. Maar om e.e.a. dan te gaan verheerlijken is een ander uiterste.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
De Hollanders gaven zich meteen over
Het is geen verheerlijking, het is het rechtzetten van een mythe; eentje die ook hier weer grof wordt verkondigd.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:19 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Let op, gezien het bombardement op Rotterdam en de acute dreiging van het bombarderen van Haarlem, Den Haag, Utrecht en Amsterdam is dat geen 'schande', gegeven de overmacht in vrijwel alle opzichten al helemaal niet. Maar om e.e.a. dan te gaan verheerlijken is een ander uiterste.
Grappig hoor.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat je kennis van de Nederlandse taal wat gebrekkig is, was al bekend.
Welke mythe? Dat Nederland binnen 5 dagen capituleerde?quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is geen verheerlijking, het is het rechtzetten van een mythe; eentje die ook hier weer grof wordt verkondigd.
Nee, dat het allemaal 'niet zoveel voorstelde', 'er bar weinig is om trots op te zijn' en dat er 'nauwelijks weerstand' werd geboden.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:20 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Welke mythe? Dat Nederland binnen 5 dagen capituleerde?
Dat jij zo hardnekkig je fout blijft volhouden is inderdaad best grappig. Maar ook sneu.quote:
Ik denk dat we het over de feitelijkheden, objectief beschouwd, nog wel eens kunnen worden. Waar we het niet eens over zullen worden is het subjectieve waardeoordeel (trots) dat jij hier aan toekent.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, dat het allemaal 'niet zoveel voorstelde', 'er bar weinig is om trots op te zijn' en dat er 'nauwelijks weerstand' werd geboden.
Oh ik ben niet de enige hoor.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:24 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik denk dat we het over de feitelijkheden, objectief beschouwd, nog wel eens kunnen worden. Waar we het niet eens over zullen worden is het subjectieve waardeoordeel/trots dat jij hier aan toekent.
Trots is niet met cijfers te kwantificeren en blijft subjectief.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh ik ben niet de enige hoor.
De cijfers spreken voor zich. Dan is 'weinig' gewoon een compleet onhoudbare positie. Kijk naar de statistieken.
Ja, is goed Hamzoef.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:28 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Trots is niet met cijfers te kwantificeren en blijft subjectief.
quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:31 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Fijn, dat we het toch nog eens geworden zijn.
Nou probeer je me weer te triggeren he?quote:
Nee. Is uit eerbied voor onze helden. Ook na 4 en 5 mei.quote:Op woensdag 6 mei 2020 21:33 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Nou probeer je me weer te triggeren he?
Laf? Tsja wat is laf. We hadden toen niks maar vochten wij toch als leeuwen. Hoe kansloos het ook was, terwijl de bommen om je heen ontploften, de vliegtuigen bombardeerden, de tanks op je af kwamen, maten werden aan gort geschoten, ect...ze zette toch door tot ze niet meer konden. Na de capitulatie wilden een hoop doorvechten maar het bevel om de wapens neer te leggen was al gegeven.quote:Op woensdag 6 mei 2020 12:14 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Daar weten de Turken alles van want ze hebben er genoeg gepleegd in de loop van de geschiedenis.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:57 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
De verkapte steun van Turkije aan de Nazi's ook niet. Hadden de Turken nog wat genocide-advies gegeven?
Dit laat ik me niet gevallen.quote:Op woensdag 6 mei 2020 23:37 schreef HSG het volgende:
Weet wie je laf zijn? De mensen van nu zoals jij want <10% van de Nederlanders zijn bereid hun land te verdedigen.
En wij moeten ons laten gevallen dat je een hele generatie van onze (over)grootouders laf noemt? Er is te veel gevochten en te veel mensen hebben hun leven gegeven om die uitspraak überhaupt te kunnen maken.quote:Op woensdag 6 mei 2020 23:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit laat ik me niet gevallen.![]()
Ik ben bereid om mijn idealen te verdedigen als deze onder druk staan, heb ik zelfs regelmatig over gepost.
Ga maar iemand anders lastig vallen met die foto van je.
quote:Op zondag 3 mei 2020 21:57 schreef Linkse_krijger het volgende:
De verkapte steun van Turkije aan de Nazi's ook niet. Hadden de Turken nog wat genocide-advies gegeven?
quote:Robert Fisk stelt in zijn boek "De grote beschavingsoorlog" dat de Armeense Genocide een voorloper van de Holocaust was, waarbij ook enkele Duitsers betrokken waren. De nazi's zouden deze uitroeiings- en verzwijgingstactieken enige decennia later opnieuw toepassen. Winston Churchill waarschuwde herhaaldelijk tegen deze praktijken: "De geschiedenis zal vruchteloos speuren naar het woord 'Armenië'."[13]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Armeense_Genocide
https://nl.wikipedia.org/(...)ereldoorlog:_Finlandquote:Op woensdag 6 mei 2020 23:37 schreef HSG het volgende:
[..]
Laf? Tsja wat is laf. We hadden toen niks maar vochten wij toch als leeuwen. Hoe kansloos het ook was, terwijl de bommen om je heen ontploften, de vliegtuigen bombardeerden, de tanks op je af kwamen, maten werden aan gort geschoten, ect...ze zette toch door tot ze niet meer konden. Na de capitulatie wilden een hoop doorvechten maar het bevel om de wapens neer te leggen was al gegeven.
(of denk aan de soldaten die in WO1 door de modder naar de Duitse loopgraven moesten ploeteren terwijl ze neergemaaid werden. Dan ben je dapper.)
Weet wie je laf zijn? De mensen van nu zoals jij want <10% van de Nederlanders zijn bereid hun land te verdedigen.
[ afbeelding ]
[..]
Daar weten de Turken alles van want ze hebben er genoeg gepleegd in de loop van de geschiedenis.
Vervolgens vijf dagen voor de capitulatie van Duitsland Duitsland de oorlog verklaren om nog een wit voetje te halen.Oh oh oh wat zijn ze daar trots op.
Ben je serieus ?quote:Op donderdag 7 mei 2020 16:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:. Er is geen enkel bezet land geweest in Europa waar Niet-Joden opkwamen voor Joden.
Dat is een feit, inderdaad. Alleen in Nederland vond een massale staking plaats vanwege het anti-Joodse beleid: de Februari-staking.quote:
Het werd hun oorlog door Duitsland 5 dagen voor de overgave de oorlog te verklaren. Dankjewel Turkije voor de "toevoegde waarde".quote:Op donderdag 7 mei 2020 16:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/(...)ereldoorlog:_Finland
3 maart 1945: Finland verklaart Duitsland de oorlog.
Het is logisch dat Turkije (net als Finland) zich niet inmengde in WO II.
Het was niet hún oorlog.
Net als Finland: die hadden een andere bezetter.
Westerse landen hebben tenminste het lef om te zeggen dat ze fout zijn geweest. Turkije is een land dat vingertje zit te wijzen naar anderen maar als een klein kind gaat gillen als je over hun fouten begint.quote:Wij (Nederland) hebben ons ook niet bemoeid met oorlogen in het midden oosten. En hebben daar ook geen partij in gekozen.
Maar goed... Over Turkije en die Armeense genocide.
Zijn wij een haar beter? Met onze genocides in koloniale gebieden olv bv Jan Pieterszoon Coen.
O ja, dat moet je in historische context plaatsen.
Misschien kunnen die Turken daar dan ook wel mee weg komen..... Met hun Armeense genocide.
Ook moslims hebben met nazi-Duitsland meegedaan.quote:Feit blijft dat de holocaust is bedacht en uitgevoerd op Europese Christelijke bodem uit het Europese Christelijke brein. Daar hadden we (Christelijke Europeanen) geen moslims of arabieren of Turken bij nodig.
Net of de Duitsers 750k leger hier heen stuurde, en gemakshalve vergeet je wel dat de Duitsers geleiden wapens hadden. Leg je er nu maar bij neer Nederland bood geen verzet niet tot nauwelijks met uitzondering van enkele steden. Er zijn meer liefdes baby"s met Duitsers gemaakt als met de geallieerdequote:Op zondag 3 mei 2020 21:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
Verliezen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Alweer een kloon...quote:Op donderdag 7 mei 2020 23:42 schreef click-here het volgende:
[..]
Net of de Duitsers 750k leger hier heen stuurde, en gemakshalve vergeet je wel dat de Duitsers geleiden wapens hadden. Leg je er nu maar bij neer Nederland bood geen verzet niet tot nauwelijks met uitzondering van enkele steden. Er zijn meer liefdes baby"s met Duitsers gemaakt als met de geallieerde![]()
Moet je een docu zien van Duitse soldaten die in Nederland waren gestationeerd?
Nederlanders hebben ook meegedaan aan nazi-Duitsland. Er zijn meer mensen gesneuveld aan het oost-front dan als geallieerd soldaat.quote:Op donderdag 7 mei 2020 22:56 schreef HSG het volgende:
[..]
Het werd hun oorlog door Duitsland 5 dagen voor de overgave de oorlog te verklaren. Dankjewel Turkije voor de "toevoegde waarde".
[..]
Westerse landen hebben tenminste het lef om te zeggen dat ze fout zijn geweest. Turkije is een land dat vingertje zit te wijzen naar anderen maar als een klein kind gaat gillen als je over hun fouten begint.
[..]
Ook moslims hebben met nazi-Duitsland meegedaan.
zie bijvoorbeeld Free Arabian Legion.
Je vergeet bv de Grebbeberg.....quote:Op donderdag 7 mei 2020 23:42 schreef click-here het volgende:
[..]
Net of de Duitsers 750k leger hier heen stuurde, en gemakshalve vergeet je wel dat de Duitsers geleiden wapens hadden. Leg je er nu maar bij neer Nederland bood geen verzet niet tot nauwelijks met uitzondering van enkele steden. Er zijn meer liefdes baby"s met Duitsers gemaakt als met de geallieerde![]()
Moet je een docu zien van Duitse soldaten die in Nederland waren gestationeerd?
Volgens mij heb je iets tegen Christus.quote:Op donderdag 7 mei 2020 16:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Feit blijft dat de holocaust is bedacht en uitgevoerd op Europese Christelijke bodem uit het Europese Christelijke brein. Daar hadden we (Christelijke Europeanen) geen moslims of arabieren of Turken bij nodig.
Absoluut niet. Alleen wél tegen arrogante Christenen die zich verheven voelen boven de rest van de wereld.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 09:07 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:
[..]
Volgens mij heb je iets tegen Christus.
Zoon van God die zich opgeofferd heeft, die zich laten vermoorden heeft door onbewusten en dan uit de dood herrezen is.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 09:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Absoluut niet. Alleen wél tegen arrogante Christenen die zich verheven voelen boven de rest van de wereld.
Ik heb sowieso niks tegen "Jezus van Nazareth" als je dat bedoelt. Dit is een individu uit de geschiedenis. En die heeft volgens mij wel redelijk goed geleefd.
Er is een groep die hem als Koning ziet (Christus, de gezalfde) of zelfs als "Zoon van God". Ik weet niet of Jezus daar zelf achterstond, achter die nominatie.
Maar ik heb dus niks tegen Jezus, die jij Christus noemt.
Plus: Jezus (Isa) wordt ook in de Koran genoemd. Maar dan niet als zoon van God. Nou ja, je kunt niet alles hebben. Maar al met al was Jezus waarschijnlijk geen slecht mens.
Die cijfers zijn natuurlijk altijd van die orde geweest in de geschiedenis. Nederland is gewoon een klein land. Het is in het buitenland algemeen aanvaard in de geschiedenis dat Nederland (en België wat toen Nederland was) alleen bestaan omdat de grote landen het hebben laten bestaan als bufferzone. Engeland, Frankrijk en Duitsland wilden elkaar niet als buurland omdat ze constant in een kostbare oorlog zouden zijn. Van een klein land als Nederland hadden ze echter niet zo veel te vrezen.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
Een wereldmacht waarvan de vloot over de gehele wereld angst inboezemde en op den duur één van de rijkste landen ter wereld zijn omdat de buurlanden je land laten bestaanquote:Op donderdag 14 mei 2020 08:32 schreef marzman het volgende:
[..]
Die cijfers zijn natuurlijk altijd van die orde geweest in de geschiedenis. Nederland is gewoon een klein land. Het is in het buitenland algemeen aanvaard in de geschiedenis dat Nederland (en België wat toen Nederland was) alleen bestaan omdat de grote landen het hebben laten bestaan als bufferzone. Engeland, Frankrijk en Duitsland wilden elkaar niet als buurland omdat ze constant in een kostbare oorlog zouden zijn. Van een klein land als Nederland hadden ze echter niet zo veel te vrezen.
En nu is dat nog steeds zo. Als Rusland besluit om Europa binnen te vallen of land terug te veroveren wat volgens hun nog steeds van hun is dan zullen de verhoudingen niet heel veel anders zijn.
Ja, hallo, dat is veel te positief over Nederland, dat mag natuurlijk niet.quote:Op donderdag 14 mei 2020 09:30 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Een wereldmacht waarvan de vloot over de gehele wereld angst inboezemde en op den duur één van de rijkste landen ter wereld zijn omdat de buurlanden je land laten bestaan
Ja.quote:Op donderdag 14 mei 2020 09:30 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Een wereldmacht waarvan de vloot over de gehele wereld angst inboezemde en op den duur één van de rijkste landen ter wereld zijn omdat de buurlanden je land laten bestaan
Bovendien is de een zijn volksheld de ander zijn terrorist. De Nederlandse geschiedenis staat niet gelijk aan de wereldgeschiedenis. Dat is ook niet erg, dat is in elk land zo. Maar je moet wel even uitzoomen om het te zien.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
En zie waar België nu staat.quote:Op donderdag 14 mei 2020 09:42 schreef marzman het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Bovendien is de een zijn volksheld de ander zijn terrorist. De Nederlandse geschiedenis staat niet gelijk aan de wereldgeschiedenis. Dat is ook niet erg, dat is in elk land zo. Maar je moet wel even uitzoomen om het te zien.
We hebben een goede tijd gehad met veel rijkdom in de geschiedenis, 100 jaar later had Belgie die.
Nederland was dus evengoed een bufferstaat.quote:Op donderdag 14 mei 2020 09:46 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
En zie waar België nu staat.
België ontstond trouwens pas 150 jaar na de gouden eeuw. Daarvoor is het door Nederland en Frankrijk als bufferstaat gebruikt.
Klopt Grebbeberg is flink geknokt en in Rotterdam totdat onze schijnheilige koningin met haar fabuleuze toespraak kwam.....quote:Op vrijdag 8 mei 2020 08:43 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Je vergeet bv de Grebbeberg.....
Er was gewoon een overmacht. En Nederland heeft wel degelijk verzet geboden. Ze hadden niet de middelen, maar wel de intentie om te vechten. Ik vind het een belediging voor de gesneuvelden op de Grebbeberg, maar goed.
Als NL door was blijven vechten waren er meer bombardementen gekomen op meer NL steden.
Meer liefdesbaby's bij Duitsers. Ja hèhè. Die Duitsers zaten hier vijf jaar. Die geallieerde soldaten moesten meteen weer verder.
En lang niet alle Duitse soldaten waren lelijke boe-mannen. Hitler is aan de macht gekomen met 33% van de stemmen.
Dat is het grote dilemma. In België en Denemarken bleven de koningen. Wat is achteraf het beste geweest? Een koningin die deels meedoet met "Het Kwaad"? Om lijfsbehoud? Om erger te voorkomen? Kon het erger?quote:Op maandag 18 mei 2020 23:43 schreef YoungDriller het volgende:
Eensch met deze klacht. Echter is het laf dat de koninklijke familie het volk liet stikken en vluchtte.
Ik had pas respect voor ze gehad als ze met het schip ten onder gingen. Vooral als je na de oorlog wel terug komt om weer op de troon te zitten.
Ik denk dat de Duitsers deetijds niet zijn vergeten hoe goed we zijn geweest naar de Duitse Kaiser na de eerste wereldoorlog. Mede door ons koninklijk huis.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 08:58 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dat is het grote dilemma. In België en Denemarken bleven de koningen. Wat is achteraf het beste geweest? Een koningin die deels meedoet met "Het Kwaad"? Om lijfsbehoud? Om erger te voorkomen? Kon het erger?
Veel NSB'ers (en ook Mussert) beweerden dat zijn door hun tussenkomst "erger hebben weten te voorkomen" of in ieder geval "uit te stellen"?
Maar hoe weet je achteraf of dit zo zou zijn geweest?
De Nazi's gingen nogal pragmatisch om met "ehemalige Freunden". Denk maar aan Ernst Röhm. Denk maar aan Feldmarshall Rommel.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 11:24 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Ik denk dat de Duitsers deetijds niet zijn vergeten hoe goed we zijn geweest naar de Duitse Kaiser na de eerste wereldoorlog. Mede door ons koninklijk huis.
Nou ja. Alle respect voor Rommel, maar hij was betrokken bij de aanslag op Hitler he.quote:
Is dat zeker?quote:Op dinsdag 19 mei 2020 11:47 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nou ja. Alle respect voor Rommel, maar hij was betrokken bij de aanslag op Hitler he.
Dat klopt maar dat had een andere reden. En laten we eerlijk zijn, Wilhelmina was niet echt een dreiging zoals Röhm was in de optiek van Hitler.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 11:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
De Nazi's gingen nogal pragmatisch om met "ehemalige Freunden". Denk maar aan Ernst Röhm. Denk maar aan Feldmarshall Rommel.
Geen idee. Zijn naam werd genoemd door de andere samenzweerders.quote:
Dat weet ik niet. Als je een land wil bezetten is het wel handig dat je het staatshoofd aan je zijde hebt. De mening van de koning in Denemarken was toch wel iets waar de Duitsers rekening mee hielden, dat klopt. Maar hoe ver ga je mee.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 11:50 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Dat klopt maar dat had een andere reden. En laten we eerlijk zijn, Wilhelmina was niet echt een dreiging zoals Röhm was in de optiek van Hitler.
quote:DAS 12 Uhr BLATT
14 juni 1941
Bettkreatur Biesterfeld
Bernhard der Niederlande bespuckt deutsche Soldatenehre
Berlin 14 Juni 1941
Die erbaermliche Kreatur, die ihr schmutziges und korruptes Dasein von den Bettgeldern der erheirateten Frau bestreitet, Bernhard von Niederlande hat den Schaendlichleiten die er schon veruebt hat, eine neue hinzugefuegt. In Boston, dem sicheren Nordamerika, hat dieser erbaermliche Wicht einem Vertreter der New York Times eine Unterredung gewaehrt. Die gemeinsten und die niedertraechtigsten verlogen Anschuldigen, die das Gehirn eines Stolches nur erdenken kann; hat er ueber seine schmutzigen Lippen gebracht. Er predigte unversoenlichen Hass gegen Deutschland und liess durch den hollaendischen Gesandten Loudon versicheren, dass er hundert prozentiger Hollaender geworden war.
Ueber selbst die Hollaender, die ihrem Land treu geblieben sind und nicht feige wie Diebesgefindel bei Nacht und Nebel ueber die Grenze gingen und auf englischen Schiffen entflohen, wie diese famoese Prinz es getan hat, werden sich mit Abscheu von diesem Subjekt abwenden. Prinz Bernhard von Lippe-Biesterfeld, der erheiratete Prinzengemal der Niederlande, ein Nichtstuer, wie ihn die Welt kaum je gesehen hat, ein Faulenzer, der als Jimmy-Jungling in den beruechtigsten Pariser Nachtlokalen eine Rolle spielte, und als Zuhaelter abgetakelter Liebesdamen ein grossspuriges Leben fuehrte, wagt es jetzt die Ehre des deutschen Soldaten zu bespeien.
Niemand in Deutschland nahm ihm uebel, dass er das nationalsozialistische Deutschland nicht liebt. Das Deutschland der Arbeit, der echten Leistung, der wahren maennlichen und fraulichen Ehre, legt auf die Sympathie von Burschen seiner Art schon laengst keinen wert. Dass er aber jetzt die Ehre des deutschen Soldaten in den Schmutz zieht, das schliesst diesen Burschen ein fuer alle Mal aus der Gemeinschaft aller anstaendigen Menschen aus.
Prinz Bernhard von Lippe-Biesterfeld hat gewagt zu sagen: Die deutschen U-Boote pflegten mit wenigen Ausnahmen nach der Torpedierung aufzutauchen und die Ueberlebenden der versenkten Schiffe mit Maschinengewehren zu beschiessen.
Jedes Wort der Zurueckweisung ist zuviel. Es bleibt nur uebrig den Namen dieses Schurken einfach aus dem Bewustsein der Nation zu streichen. Dieses prinzliche Schwein hat sich mit diesem Angriff auf die deutsche Soldatenehre der Gosse wuerdig erwiesen, in der er vor seiner erschlichenen Heirat mit der Juliane von Holland gelebt hat. Alle Gemeinheiten, die britische Gehirne je gegen Deutschland auszudenken vermochten, hat er uebertroffen. Landesverrat ist ihm gegenueber ein viel zu mildes Wort.
Die Akten ueber diese prinzliche Bettkreatur sind jetzt fuer das deutsche Volk geschlossen. Mit diesem fuerstlichen Zuhaelter hat niemand mehr Neigung, sich auseinanderzusetzen. Aber es wird zweckmaessig sein, wenn Menschen, die in Deutschland noch seinen Namen tragen, sich nach einem andere Namen umsehen. Der Nahme Biesterfeld wird fuer das deutsche Volk in aller Zukunft gleichbedeutend sein mit niedrigster Gesinnung, erbaermlichster Schurkerei, bezalhtem Landesverrat. Das Volk, dem diese Kreatur entstammt, aber ruft dem gekauften Beschaeler zu:
Zurueck, marsch, ins gut honorierte Ehe bett!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |