Iemand91 | donderdag 30 april 2020 @ 22:12 |
![]() [ Bericht 63% gewijzigd door Iemand91 op 30-04-2020 22:20:10 ] | |
Iemand91 | donderdag 30 april 2020 @ 22:13 |
Laatste post: Levensgroot Dakota-vliegtuig landt in Madurodam
![]() ![]() | |
Karstman | vrijdag 1 mei 2020 @ 09:07 |
Beetje gek dat ze die kist de registratie van een in de oorlog vernietigde Koolhoven hebben gegeven. Had dan een van een oude DC-3 gedaan. | |
Peter | vrijdag 1 mei 2020 @ 09:49 |
Madurodam is een herdenkingsmonument voor WOII.., dus ik snap het wel | |
Karstman | vrijdag 1 mei 2020 @ 10:19 |
Ja maar er zijn ook DC-3's gebombardeerd (in elk geval op Schiphol) in WOII pak dan de registratie daarvan. | |
Fred | vrijdag 1 mei 2020 @ 18:56 |
Vind het maar raar, een random vliegtuig in een miniatuurpark. | |
PluggieOD | vrijdag 1 mei 2020 @ 19:32 |
PH-AmusementParkMadurodam ? | |
Iemand91 | vrijdag 1 mei 2020 @ 21:47 |
Jammer. Tijd geleden had je diverse webcams op en rond Schphol staan. Lijstje: https://airportwebcams.net/amsterdam-schiphol-airport-webcam/ Daar kon je vrij veel op zien, maar daar is niets meer van over. De laatste was een webcam van Rijkswaterstaat (cam 4 of 5) maar de site van Rijkswaterstaat is - zeer recentelijk - vernieuwd. Webcam is nog te zien maar ik krijg 'm niet fullscreen (knop is greyed out). Jammer, want was best handig soms. Tijdje geleden had je nog een webcam aan de kop van de Kaagbaan en een gatecam; webcam die langs diverse pieren zat te pannen. | |
Piles | vrijdag 1 mei 2020 @ 21:54 |
Lang geleden ook lid geweest van ATCbox, die hadden streams en later ook webcams. Is ook niks meer van over ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 1 mei 2020 @ 23:01 |
Ik weet niet hoe die site verder geregeld wordt, maar de oprichter is Daan de Meester is in november 2017 overleden: https://www.luchtvaartnie(...)de-meester-overleden Die site was van de Kaagbaan en gate webcam; IMHO de beste webcams die op Schiphol waren. | |
Karstman | zaterdag 2 mei 2020 @ 15:09 |
Maar zo heet het park niet, het heet gewoon Madurodam. | |
OEM | zaterdag 2 mei 2020 @ 15:46 |
Albert Plesman [ Bericht 0% gewijzigd door OEM op 02-05-2020 15:55:31 ] | |
shiz | zondag 3 mei 2020 @ 14:59 |
![]() ![]() Cool! Draaide wat stijle bochten. https://tar1090.adsbexchange.com/?icao=484646 | |
Iemand91 | maandag 4 mei 2020 @ 00:40 |
| |
Hojdhopper | maandag 4 mei 2020 @ 13:14 |
Zooo, smerige bedoening. Maar lijkt me niet heeel moeilijk op te ruimen? Paar brandweerspuiten en grote stofzuigers? ![]() | |
Peter | maandag 4 mei 2020 @ 13:17 |
Vervelende is dat sommige blusmiddelen corrosief zijn en je metaal erg snel aangetast is.. | |
Hojdhopper | maandag 4 mei 2020 @ 13:18 |
Oh... ![]() Wist ik niet. | |
Adrie072 | maandag 4 mei 2020 @ 15:44 |
https://www.flightradar24.com/MPH8911/24721487 Rondje van de zaak? | |
Piles | maandag 4 mei 2020 @ 15:47 |
Das vooral bij poeder toch? Maar goed, beter zo'n malfunction dan dat ie het niet doet als er wél brand is ![]() | |
jitzzzze | maandag 4 mei 2020 @ 15:49 |
Poeder corrodeert inderdaad ook erg goed. Maar blusschuim is vaak ook niet al te best voor je metalen spulletjes. Het nadeel van poeder is (of voordeel als je het over blussen hebt) is dat het erg klein is en overal in gaat. Schuim legt meer een deken is iets eenvoudiger schoon te maken naderhand. | |
derLudolf | maandag 4 mei 2020 @ 16:28 |
Poeder is veel meer coroderend | |
Adrie072 | maandag 4 mei 2020 @ 18:03 |
https://www.upinthesky.nl(...)ee-dagen-uitgeweken/ De Martinair 747 PH-MPS is zondag en maandag uitgeweken naar Amsterdam. Deze waren respectievelijk onderweg van Miami naar Londen en van Amsterdam naar Caïro, zo blijkt uit data van Flightradar24. Omkeren Het gaat om vlucht MP6162 op zondag 3 mei en vlucht MP8911 op 4 mei. Laatstgenoemde keerde boven Slovenië terug naar de vertrekluchthaven. Op 30 april week er ook al een Martinair 747 uit. Deze was onderweg van Schiphol naar Miami, maar landde in Chicago. Wat er precies gebeurd is, is nog onduidelijk. KLM was maandag niet bereikbaar voor een reactie. Vorig jaar in maart keerde de PH-MPS ook terug naar Schiphol, toen vanwege een technische storing. Dat gebeurde ook bij vluchtnummer MP8911, welke onderweg was naar Caïro. | |
spapaars | dinsdag 5 mei 2020 @ 08:32 |
Deze is van maandag 27 April. ![]() | |
Fred | dinsdag 5 mei 2020 @ 11:46 |
Ze zijn wel erg op zoek naar nieuws daar: de MP6162 slaat al 3 weken de stop in Londen over op de vlucht naar huis... Wat de MP8911 betreft hadden ze wel wat meer journalistiek werk mogen verrichten: er vliegt niet of nauwelijks iets op Caïro. Ik vermoed zomaar dat er tijdens de vlucht duidelijk is geworden dat ze niet konden landen op Caïro en ze daarom maar omgekeerd zijn. En blijkbaar hebben ze bij MartinAir/KLM niet de juiste connecties in Caïro heeft om dat te fixen. | |
RipCity | dinsdag 5 mei 2020 @ 15:28 |
https://www.bbc.co.uk/news/business-52542038 Zonde... nog minder concurrentie. Hopelijk redt de overheid het restant. | |
Iemand91 | dinsdag 5 mei 2020 @ 16:07 |
Stuntpiloot vliegt straks spectaculaire vrijheidsvlucht boven Noord-HollandEDIT: https://www.flightradar24.com/PHSMX/24739dea ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 05-05-2020 16:28:51 ] | |
shiz | dinsdag 5 mei 2020 @ 16:27 |
![]() https://tar1090.adsbexchange.com/?icao=a0796c Ook N13FY weer onderweg met maatje D-ESHP (eerder in Lelystad, nu Hilversum). | |
shiz | dinsdag 5 mei 2020 @ 16:37 |
Mijn zusje stuurde me dat ze las dat ze (PH-SMX; Dutch Rush) in Drenthe ook voorbij zouden komen:https://www.rtvdrenthe.nl(...)cht-Een-victory-roll .. - So far: Alkmaar, Amsterdam, ff langs de toren van Schiphol scheren, ... daar komen vast nog leuke beelden van. ![]() -- jup, idd Drenthe aangedaan. Was dus in Hilversum een tussenstop wezen doen. Dan door via Harderwijk, Zwolle, Kampen, Meppel en zojuist over Assen. Gokje vervolgroute: Drachten, Leeuwarden, Sneek, Texel. --- Nou ja, bijna dan: ![]() ---- Woensdag update, video: https://www.telegraaf.nl/(...)ie-op-bevrijdingsdag [ Bericht 16% gewijzigd door shiz op 06-05-2020 11:38:40 ] | |
shiz | donderdag 7 mei 2020 @ 10:09 |
![]() Dacht 'wat is dat voor een zwaar geluid joh!'. TITAN1 die bochtjes maakte. ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 8 mei 2020 @ 23:44 |
VE-day in het Verenigd Koninkrijk met o.a. de Red Arrows boven (o.a.) Londen, RAF Typhoons boven Belfast, Cardiff en Edinburgh en een Spitfire over Zuid-Engeland:![]() | |
spapaars | zaterdag 9 mei 2020 @ 13:03 |
Wie had dit kunnen bedenken. De 747 is nu de ruggengraat van de KLM. | |
Iemand91 | zaterdag 9 mei 2020 @ 22:01 |
Dat waren ze ook al bijna 50 jaar. ![]() | |
spapaars | zaterdag 9 mei 2020 @ 23:35 |
Klopt, maar dat waren ze voor een paar weken niet meer. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 14 mei 2020 @ 14:05 |
Nou ja, ruggengraat. ![]() Er vliegen vandaag drie 74s, 12 tripples en 12 dreamliners. | |
Iemand91 | donderdag 14 mei 2020 @ 16:11 |
| |
derLudolf | donderdag 14 mei 2020 @ 17:05 |
Zo ![]() De 767's stonden al aan de grond dan? | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 14 mei 2020 @ 17:18 |
Dat zou je verwachten, maar ze hebben 77 B767's en slechts 18 B777's. Dus die 18 kunnen ze wel missen, denk ik? Je zou verwachten dat de B767 vanwege zijn leeftijd, minder costefficient is, maar ze zullen er wel over hebben nagedacht | |
derLudolf | donderdag 14 mei 2020 @ 17:51 |
Tja als die 767's van hun zelf zijn en de 777 operational lease is (oftewel betalen per vlieguur, geen idee of dat bij vliegtuigen bestaat, bij trekkers en grondverzetmachines wel) is het te snappen. | |
Fred2 | donderdag 14 mei 2020 @ 17:58 |
Voordeel is dat nu alle 777 spullenboel de deur uit kan. Dat levert een grotere besparing op dan alleen een paar 767's de deur uit doen en alle 777's plus aanverwante artikelen te behouden. | |
shiz | donderdag 14 mei 2020 @ 20:28 |
Well, that's a pretty funky one... Paradropper?![]() ![]() | |
shiz | donderdag 14 mei 2020 @ 20:44 |
Ah! ![]() ![]() [ Bericht 26% gewijzigd door shiz op 14-05-2020 20:51:03 ] | |
Karstman | vrijdag 15 mei 2020 @ 14:13 |
Weer een vloggende pilote met wat recente beelden van Schiphol van boven: | |
shiz | zaterdag 16 mei 2020 @ 21:48 |
Ook wel geinig BJTV Quiz: | |
Iemand91 | zondag 17 mei 2020 @ 00:10 |
Boeing Stearman actie
![]() | |
Iemand91 | zondag 17 mei 2020 @ 14:45 |
Vandaag is het 100 jaar geleden dat KLM hun eerste vlucht maakte. Van mijn eerdere post: PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #50 De eerste vlucht vond plaats op 17 mei 1920. Die dag vloog een geleasde De Havilland DH.16 met registratie G-EALU van de Britse maatschappij Aircraft Transport and Travel (AT&T) van Croyden Airport (Londen) naar Amsterdam. De vlucht duurde 2 uur en 15 minuten en vloog op 90 meter hoogte. De DH-16 werd gevlogen door H. ‘Jerry’ Shaw en had aan boord 2 journalisten, Britse ochtendkranten en een brief van de burgemeester van Londen gericht aan de burgemeester van Amsterdam. Het toestel landde om 12:45 uur op Schiphol; de eerste KLM vlucht was geschiedenis. Hieronder wordt het toestel opgewacht door de eerste president-directeur van KLM; Albert Plesman: ![]() ![]() Je zou ook kunnen zeggen dat de eerste vlucht een dag later was; op dinsdag 18 mei 1920. Toen huurde KLM dit toestel voor de vlucht terug naar Engeland. De vlucht ging niet zoals nu direct de Noordzee over, maar via België om vervolgens bij Calais over te steken naar Engeland. Een ticket kostte destijds 150 gulden voor een enkele reis; dat is omgerekend zo'n ¤850 in 2020. Maar goed; je werd toen ook door een auto van de K.L.M. van het Centraal Station in Amsterdam naar Schiphol gereden en in Engeland met de auto van Croyden naar Londen. Dat dan weer wel. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 17-05-2020 17:38:55 ] | |
Piles | zondag 17 mei 2020 @ 16:26 |
Die ticketprijs valt me alles mee ![]() Een taxi van Centraal naar Schiphol kost tegenwoordig ook zoiets ![]() | |
shiz | zondag 17 mei 2020 @ 16:46 |
lol, ik heb 1x eens een taxi moeten nemen naar S'hol. Was zelfs net iets duurder dan mijn voordelige retourvliegticket idd. ![]() Gaat echt nergens over. Dan begrijp ik dat je geen UBER als concurrentie wil die je monopoly verstoort... | |
Adrie072 | woensdag 20 mei 2020 @ 17:32 |
https://www.flightradar24.com/ATG2253/24882ccf![]() Eentje die je niet vaak ziet, of wel? | |
Fred | woensdag 20 mei 2020 @ 18:26 |
Die is zo te zien uit de mottenballen gehaald om in tijden van Corona extra vrachtvluchten te verzorgen. | |
Iemand91 | woensdag 20 mei 2020 @ 19:57 |
De A380's komen niet meer terug bij Air France: Phase-out of Air France entire Airbus A380 fleet Het ziet er heel slecht uit voor de A380. Bij Air France komen ze nu dus helemaal niet meer terug, geruchten gaan dat Emirates een flink deel wil uitfaseren (plus openstaande orders annuleren), Lufthansa doet per direct 6 van de 14 uit de vloot, Akbar Al Baker (CEO van Qatar Airways) geeft aan dat hun A380 (10 stuks) minstens een jaar niet zullen vliegen en mogelijk wel nooit meer voor de maatschappij en wie weet wat er met de 6 A380's van Thai Airways gaat gebeuren nu ze een herstructurering hebben aangekondigd. [ Bericht 11% gewijzigd door Iemand91 op 20-05-2020 20:13:20 ] | |
Fiorano | woensdag 20 mei 2020 @ 21:04 |
Laatste vlucht in 2018 ![]() | |
Fred | donderdag 21 mei 2020 @ 10:27 |
![]() Ze is best druk de afgelopen weken: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/er-bam | |
Fred | donderdag 21 mei 2020 @ 10:31 |
Volgend jaar zijn ze vast weer hard nodig als West-Europa de gemiste vakanties in gaat halen. | |
Iemand91 | donderdag 21 mei 2020 @ 13:15 |
Ik geloof dat jij ergens in 2030-35 wanneer de laatste A380 voorgoed in de woestijn landt, nog steeds een use-case ziet voor de A380 of niet? ![]() | |
shiz | donderdag 21 mei 2020 @ 13:34 |
Ombouwen tot ekranoplan en tussen Hoek v Holland en Harwich inzetten. ![]() | |
Hyperdude | donderdag 21 mei 2020 @ 19:58 |
Even een schone onderbroek aantrekken. ![]() | |
Iemand91 | donderdag 21 mei 2020 @ 23:48 |
https://aviation-safety.net/wikibase/236278 En wat anders; een prachtig verhaal op de Farewell KLM Boeing 747 Facebookpagina van Peter Jongbloed. Touch-and-go's maken met de 747 in Billund. Luchthaven ligt pal naast Legoland dus ook maar een vrachtje kinderen meenemen die een paar uurtjes naar Legoland gaan terwijl zij ernaast met de 747 aan het lessen zijn. ![]() ![]() Geweldig. ![]() | |
Drekkoning | donderdag 21 mei 2020 @ 23:53 |
God, dat waren nog eens tijden zeg ![]() Drukt je ook weer met je neus op hoe kapot gereguleerd alles is tegenwoordig... Doodzonde ![]() | |
Fred2 | vrijdag 22 mei 2020 @ 11:20 |
Daar moet iemand een engeltje op zijn of haar schouder gehad hebben. Het toestel is in zijn Corendon-tijd ook nog regelmatig in Amsterdam geweest. | |
biertapper | vrijdag 22 mei 2020 @ 12:34 |
Vliegtuig met meer dan honderd mensen aan boord neergestort in Pakistan In Pakistan is een vliegtuig met 107 mensen aan boord neergestort. Het toestel stortte neer in Karachi, de grootste stad van het land en de hoofdstad van de provincie Sindh. Het gaat om een toestel van Pakistan International Airlines, bevestigt een woordvoerder van de vliegmaatschappij. Het vliegtuig stortte neer, vlak bij een woonwijk. https://nos.nl/artikel/23(...)ort-in-pakistan.html | |
Adrie072 | vrijdag 22 mei 2020 @ 15:56 |
| |
Drekkoning | vrijdag 22 mei 2020 @ 16:02 |
Nu las ik op AVHerald dat er een go around gemaakt was wegens problemen met het landing gear. Dat in combinatie met die schade... Het zal toch niet he ![]() Overigens ook de RAT eruit, wat duidt op een dual engine failure. | |
Adrie072 | vrijdag 22 mei 2020 @ 19:08 |
Laatste beelden..... | |
shiz | vrijdag 22 mei 2020 @ 19:33 |
Aparte toestand, vooral om zulke symmetrische schade te hebben... ben benieuwd. ![]() | |
Drekkoning | vrijdag 22 mei 2020 @ 19:36 |
Schijnt dat hij eerst go around heeft gemaakt, dus je denkt al snel aan een dubbele podstrike oid. Lijkt er verderop in de vlucht op dat hij gewoon beide motoren is verloren. Ben benieuwd idd ![]() | |
shiz | vrijdag 22 mei 2020 @ 19:44 |
Ja, maar hoe dan. Er staat dat ze de approach hadden afgebroken omdat het neuswiel niet omlaag wilde... op zich no biggie. Troubleshooten in een holding en eventueel dan maar met nose wheel up landen? Ik bedoel, tijdens een gear-up landing idd met de motoren de runway raken, zou dat zulke schade mogelijk teweeg brengen en leiden tot double eng fail, maar dan ben je al commited to land en ga je geen go-around meer maken? Ik neem dat ze lang daarvoor minimaal 4 mijlen ofzo voor de baan al door zijn gestart en er niet pas kort voor of op de baan achterkwamen? -- Ah, misschien toch idd?
![]() ![]() | |
Drekkoning | vrijdag 22 mei 2020 @ 20:03 |
Ja, nu komen we echt in speculatie-land, maar het zou bijvoorbeeld kunnen dat ze bij de eerste poging een te lange flare hadden (niet heel onlogisch, ws flare je te hoog), en ze daarom last second besloten om het nog een keer te proberen. Als die last second net te laat is en je touched tijdens je go around ben je al gezien. Maar nogmaals, het is koffiedik kijken wat er exact gebeurd is en waarom, maar met de ooggetuigenverklaringen in combinatie met die foto lijkt het erg op een dubbele podstrike en daarna een dubbele engine failure. ![]() [ Bericht 18% gewijzigd door Drekkoning op 22-05-2020 20:09:03 ] | |
Adrie072 | vrijdag 22 mei 2020 @ 20:23 |
Wat is de RAT? | |
shiz | vrijdag 22 mei 2020 @ 20:23 |
Als je gear problemen hebt, kom je daar toch rond 6 á 7 mijlen ofzo voor de runway bij de poging tot extenden achter? ![]() Maar die ene gast in de comments zegt het wel goed...
Maar inderdaad dit ook:
| |
shiz | vrijdag 22 mei 2020 @ 20:24 |
RAM air turbine. Als alle motoren uitvallen heb je bepaalde systemen nog om het toestel vliegende te houden. Een klein propellertje klapt dan uit, door de windstroom kan deze stroom genereren om deze aan te drijven. | |
Adrie072 | vrijdag 22 mei 2020 @ 20:35 |
Thanks, nog nooit van gehoord, maar ingenieus! | |
shiz | vrijdag 22 mei 2020 @ 21:06 |
Hum, iets ging er daarvoor al niet helemaal goed... ATC recordings... Sir you are 5 miles from touchdown and still passing 3500'... Airfield elevation is daar niet zo hoog, maar 100', dus dat is daar niet normaal. De controller wilde hem al links om weg vectoren om hoogte af te bouwen, want daar hoor je volgens de approach chart 1680' te zitten, niet 2x zo hoog. Hot en high? En dan met alles druk bezig om het toch te halen, daar zelfs helemaal van overtuigd 'we're comfortable' en 'we ARE established' van zijn en gear vergeten? Dan komen bij 1000 radio altimeter opeens warnings (krijgen ze 'cleared to land') en heb je zoiets van 'pfff, jaja, weten we wel' en dan lekker doorzetten, dan 'uh captain? Die warnings betekenen: we hebben geen gear!' (of nog erger: co-piloot durft niks te zeggen want captain is heilig en zal het wel weten) - "Oh shit, iets niet best, go around!". Beetje helaas speculaas inderdaad. Maar dat is waar het ben ik bang op lijkt. ![]() | |
Drekkoning | vrijdag 22 mei 2020 @ 21:32 |
Behalve dat gear down een van de eerste dingen is die je doet als je hot en high zit ![]() Je hebt gelijk, het is speculeren. Maar het is wel een uniek incident / ongeluk en daarom wel erg interessant. | |
shiz | vrijdag 22 mei 2020 @ 22:06 |
Weet niet of die een gear extend spd lim hebben of wat dat dan is, maar die zou idd dan ruim over die van de flaps liggen iig. ![]() Die controller biedt je al aan om de heading links te nemen voor een nieuwe line-up, dan neem je dat toch aan als je ziet 'kut, dat wordt kiele kiele'. Te trots/arrogant ofzo ... 'we're comfortable', mijn vertaling: 'oh joh, geen zorgen, gaat lukken', 'we ARE established' - 'hoezo? We zitten er prima op, bijna dan, maar binnen mijn eigen marges'. Dan waarschijnlijk door die 1000 AGL met de RA duiken, superkort voor de baan natuurlijk opeens cockpit vol met warnings, waarschijnlijk negeren want 'jaja, vast wegens excessive rate of decent, hebben we nu ff nodig gewoon, maar komt goed, neem ik nog terug ook en als we een kleine beetje hoger en sneller aankomen, 3400m runway, pfff, da's ook niet het einde van de wereld' en dan gaat dat ook allemaal goed vast... ware het niet dat er dan geen gear naar beneden was. Maar bij 5 mijl 3500'... dan moet je jezelf toch ff achter de oren krabben en beseffen 'ja, dat wordt 'em ff niet, dat gaan we nog een keer proberen'. Ik bedoel, kan iedereen gebeuren. Vooral in de winter met icing, wanneer je vermogen op de motor moet laten staan om de anti-ice systemen voldoende warme lucht te geven, misschien bij een wat stijlere approach gradiënt waar je net niet vroeg genoeg van te voren was begonnen met configureren (kan ook zijn dat je een runway verwachtte en opeens een runway change krijgt met een straight in die de weg massief verkort). Maar dat ben ik dan misschien, maar dan zeg je 'stom! Dat gaat natuurlijk niet meer lukken, weg en opnieuw', precies wat de controler ook gedacht moet hebben toen 'ie die left HDG180 aanbood. Maar goed. Speculaas terug in de doos en wachten op de findings. | |
Drekkoning | vrijdag 22 mei 2020 @ 22:15 |
Persoonlijk is de beste methode om hoogte te verliezen imo vertragen tot onder de eerste flap speed limit, met gear down en eerste flapstand eruit. Voordeel is dat je dan al wat snelheid kwijt bent en ook flink wat weerstand hebt. Maar is heel verschillend per piloot, sommigen gaan liever hard en met spoilers uit naar beneden. Ook erg type afhankelijk natuurlijk. Ben benieuwd, want dit is echt een interessante gebeurtenis waar waarschijnlijk veel van te leren is. | |
Adrie072 | vrijdag 22 mei 2020 @ 22:19 |
Even iets luchtiger, hoewel...... niets, nada, noppes boven het land.![]() | |
shiz | vrijdag 22 mei 2020 @ 22:26 |
Ja, door de jaren zijn de company limits ook wat opgehoogd. Bijvoorbeeld een safety gate bij 1500' om al established te moeten zijn. Non-punitive safety culture. Nu met de recency natuurlijk massief problemen. En daar wordt straks een uitgebreide requalification tegenaan gegooid die boven het eigenlijk minimum wat moet worden gedaan ligt en eerder van toepassing is. Safe operation is alles. | |
shiz | vrijdag 22 mei 2020 @ 22:27 |
En toen waren 't er alweer drie. ![]() ![]() Zag er laatst ook eentje op de radar dalen 'dit zit wel heel hoog om in Amsterdam te landen zo', maar die was onderweg naar België. ![]() ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 22 mei 2020 @ 23:08 |
Dat gebeurd regelmatig, maar blijft bizar. Was gewend dat ik bepaalde vluchten zo goed als zeker kon herkennen, maar er komt nu zo weinig meer over... Maar mijn ADS-B statistieken lopen ondertussen wel weer (rap) op. Ligt volgens FR24 deels aan het feit dat er meer non-commercieel verkeer rondvliegt. Voor het eerst in 2 maanden hebben zij weer meer dan 100.000 vluchten gevolgd op 1 dag (op 20 mei). (Heb helaas nog niet alles binnen (ook afhankelijk van vluchtverkeer ![]() ![]() | |
shiz | vrijdag 22 mei 2020 @ 23:11 |
![]() ![]() Mijn zusje kent iemand met een vliegtuigje en die mag schijnbaar weer gasten meenemen voor een vluchtje, hoop dat ik binnenkort eens meekan. Lijkt me ook lachen lid te worden van de zweefvliegclub hier om de hoek. En dan is er nog modelvliegen... Toch een beetje manieren blijven zoeken om het luchtruim te kiezen. | |
Iemand91 | vrijdag 22 mei 2020 @ 23:20 |
Was bij lesvluchten ook. Mochten alleen solo en vanaf deze week weer met instructeur. (Maar dus nu max. 2 personen per vliegtuig) We zouden deze zomer met de familie uit een vliegtuig springen. Gaat ook niet meer door... ![]() | |
shiz | vrijdag 22 mei 2020 @ 23:38 |
![]() ![]() Maar da's die aloude pilotenleus ook hè 'waarom zou je uit een perfect functionerend vliegtuig willen springen?'. | |
RipCity | zaterdag 23 mei 2020 @ 00:20 |
Luisteren jullie trouwen naar ready for take-off? Is luchtvaart podcast uit Nederland. Best aardig met sympathieke hosts https://podcasts.apple.co(...)podcast/id1460843124 | |
Iemand91 | zondag 24 mei 2020 @ 19:24 |
Laatste dag voor PH-BFS "City of Seoul" op Nederlandse bodem. Morgenochtend vertrekt ze om 08:55 uur voorgoed als KL9879 naar Chicago (voor customs) om vervolgens door te vliegen naar Mojave, Californié. Daar voegt ze zich bij haar zussen PH-BFD en -BFK, twee MD-11's van KLM (PH-KCD en -KCE) en 4 Martinair MD-11's. Seoul werd op 15 oktober 1996 aan KLM geleverd en vloog als combi rond. Hiermee blijven er 6 KLM (pax) 747's over waarvan 3 operationeel. Seoul vandaag op Schiphol: ![]() Bron: Bas Brouwer [ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 24-05-2020 19:30:54 ] | |
Adrie072 | zondag 24 mei 2020 @ 19:52 |
Ga ik eens doen, bedankt voor de link! | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 24 mei 2020 @ 21:07 |
Ze vliegt al 5,5 jaar zo voor Aerotranscargo. Is overigens aan haar leven begonnen in 1993 als passagiersmachine bij China Airlines. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 24 mei 2020 @ 21:09 |
![]() ![]() Stel je voor dat je de testcrew bent die voor het eerst met zo'n ding op stap gaan. Russian engineer: "Cruisingspeed is 280kts 5 meters above the watersurface. Is perfectly safe". ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 24-05-2020 21:17:52 ] | |
shiz | zondag 24 mei 2020 @ 21:22 |
'da, perfectly safe, for now, keep her steady, one wrong move and we are a gazillion pieces of fairy dust, I drink to that komrads hahaha!' ![]() ![]() | |
Iemand91 | maandag 25 mei 2020 @ 10:39 |
En ze is los: https://www.flightradar24.com/KLM747/248fd461 | |
shiz | maandag 25 mei 2020 @ 10:52 |
Arriverderci. So long and thanks for all the fish. ![]() Oh, misschien zie ik em nog wel. -- ![]() ![]() | |
Viezze | maandag 25 mei 2020 @ 12:27 |
Leuk callsign wel ![]() | |
vosss | maandag 25 mei 2020 @ 12:35 |
https://www.1limburg.nl/b(...)sonisch-dat-die-knal Voor de Limburgers die zich vanmiddag afvragen wat die knal was ![]() | |
#ANONIEM | maandag 25 mei 2020 @ 13:36 |
Eurowingsflieger muss umkehren - Flughafen war noch geschlossen https://www.spiegel.de/wi(...)72-8629-f586cd243a6a Eurowings is weer begonnen met vliegen, bij een vlucht van Düsseldorf naar Olbia (Sardinië) afgelopen zaterdag kwamen ze er echter onderweg pas achter dat het vliegveld aldaar nog gesloten was tot 24 juni ![]() ![]() Vluchtdata op flightradar24 zijn hier te vinden: https://www.flightradar24.com/data/flights/ew9844#248d28d5 [ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2020 13:38:01 ] | |
derLudolf | maandag 25 mei 2020 @ 14:20 |
![]() | |
shiz | maandag 25 mei 2020 @ 14:26 |
! | |
Iemand91 | maandag 25 mei 2020 @ 19:16 |
Te volgen op FR24: https://www.flightradar24.com/248f28fa [ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 25-05-2020 21:14:48 ] | |
Fred | maandag 25 mei 2020 @ 21:21 |
Ik denk niet dat ze al die tijd heeft gevlogen ![]() ![]() Bron | |
shiz | dinsdag 26 mei 2020 @ 11:59 |
| |
Piles | dinsdag 26 mei 2020 @ 12:09 |
![]() | |
flipsen | dinsdag 26 mei 2020 @ 14:00 |
![]() | |
spapaars | dinsdag 26 mei 2020 @ 14:08 |
Even de Learjetjes uitlaten.![]() | |
Iemand91 | dinsdag 26 mei 2020 @ 15:04 |
![]() | |
Iemand91 | dinsdag 26 mei 2020 @ 16:39 |
PH-BFS Seoul is los voor haar allerlaatste vlucht, van Chicago naar Mojave: https://www.flightradar24.com/KLM747/2491aa77 | |
flipsen | woensdag 27 mei 2020 @ 14:45 |
LATAM heeft een mail uitgestuurd naar alle contacten/passagiers, dat ze gaan "reorganiseren", ivm de coronacrisis. Allemaal heel positief in hun mail en op hun speciale pagina, maar het is gewoon een Chapter11 kwestie. Als ik het goed begrijp zijn ze dus gewoon bankroet, maar mgen nog proberen de boel te redden? | |
derLudolf | woensdag 27 mei 2020 @ 14:51 |
Volgens luchtvaartnieuws en Wikipedia zijn ze al failliet | |
flipsen | woensdag 27 mei 2020 @ 15:04 |
Heb bij LATAM altijd een beetje het AirFrance-KLM idee. Het was vast nodig, maar LAN heeft zichzelf de nek omgedraaid door met TAM samen te gaan volgens mij. LAN ging prima, degelijk. en dan gaan ze samen met Brazilianen? Er is een reden dat ik in principe geen reizen naar Brazilië aanbied hehe, valt gewoon niet mee samen te werken. | |
Iemand91 | woensdag 27 mei 2020 @ 22:42 |
| |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 31 mei 2020 @ 08:22 |
Maar de livery is niet veranderd in die tijd. | |
charon | zondag 31 mei 2020 @ 11:44 |
Hopelijk hebben ze het kanon niet getest, dan hebben ze weer een F16 minder. | |
Iemand91 | dinsdag 2 juni 2020 @ 15:51 |
https://www.flightradar24.com/DAL88/249d748f Een uur geleden landde N925DN als vlucht DL90 in Atlanta. Dit was 's werelds laatst opererende MD-90 ter wereld. Ook is Delta Airlines de laatste 'grote' airline die nog met de MD-80's vloog. Het einde van een tijdperk in de Amerikaanse luchtvaart. De 13 MD-88's en 1 MD-90 toestellen zullen vandaag nog overgevlogen worden naar Blytheville, Arkansas. ![]() | |
derLudolf | dinsdag 2 juni 2020 @ 15:58 |
Was dat sowieso al het plan of is ook daar een en ander versneld? Het tweede straalvliegtuig waarin ik heb gevlogen. Eerst Amsterdam-Rome met een A319 en vanaf daar met een MD82 door naar Thessaloniki. 8 januari 2007 geloof ik ![]() Heel comfortabel vond ik ze niet, vergeleken met een A319 | |
flipsen | dinsdag 2 juni 2020 @ 16:14 |
Aerolineas Argentinas heeft er ook veel gehad. Wat me altijd opviel was hoe enorm snel ze de hoogte maakten, veel steiler dan de B737 en A320 had ik altijd het idee. Geen idee of dat ook echt zo is trouwens ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 2 juni 2020 @ 16:15 |
Versneld. De MD-88 stond gepland voor december dit jaar en de MD-90 in 2020. Dat is dus nu vandaag geworden. | |
Cobra4 | dinsdag 2 juni 2020 @ 16:59 |
Net 8 edities van "Het Vliegveld" uit de jaargangen 1922,1923 en 1924 binnen. Dat gaat genieten worden. ![]() ![]() | |
shiz | dinsdag 2 juni 2020 @ 18:04 |
In Milano Linate had je altijd de MD-tjes opstijgen. Een van de betere geluidjes ook! ![]() Alleen weleens gehoord/gezien bij een of andere Tupolev zulke taferelen. @Cobra4 ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 2 juni 2020 @ 19:24 |
AELS in Twente zal deze week 2 Lufthansa 747-400 ontvangen voor ontmanteling en sloop. Komende donderdag zal de 18 jaar oude D-ABTL "Dresden" vanuit Frankfurt naar Enschede gevlogen worden. D-ABTL was een van de LH 747's die repatriëringsvluchten heeft uitgevoerd naar Panama, Bogota en Christchurch. De volgende dag op vrijdag zal de 24 jaar oude D-ABVO "Mülheim a.d. Ruhr" volgen na een rechtstreekse vlucht vanuit Beijing. Deze kist staat daar al sinds eind januari; ze is daar heen gevlogen voor een D-check maar vanwege de Coronacrisis is deze check geannuleerd; ze zal nu gesloopt worden. Het zijn respectievelijk de jongste en oudste 747-400 in de Lufthansa vloot. [ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 02-06-2020 19:31:03 ] | |
Karstman | woensdag 3 juni 2020 @ 10:47 |
En dat wordt door AELS zelf dan weer ontkend https://www.luchtvaartnie(...)oeing-747s-lufthansa Ze zouden er alleen worden opgeslagen meld het artikel. | |
Iemand91 | woensdag 3 juni 2020 @ 11:37 |
We zullen zien. Kan ook zijn dat ze dagjesmensen willen ontmoedigen gezien de slechte ervaringen daar mee. Zeker nu. | |
Iemand91 | woensdag 3 juni 2020 @ 21:07 |
Maastricht Aachen Airport had een primeur vandaag; voor het eerst landde daar een Boeing 787. Ging om JY-BAG van Royal Jordanian van en naar Amman: En ook best bijzonder; Schiphol ziet ze al jaren niet meer maar sinds 27 april is de Boeing 747-200 al 6 maal langsgekomen in Maastricht. Vrachtkisten van de Georgische Geo-Sky die ze vanaf Tbilisi van en naar Maastricht vloog. ![]() | |
Iemand91 | donderdag 4 juni 2020 @ 22:56 |
Vandaag is de ex-Emirates 777-300ER aangekomen in Tel Aviv voor ombouw tot freighter. Dit word 's wereld eerste 777 die omgebouwd zal worden tot full-freighter. | |
Iemand91 | vrijdag 5 juni 2020 @ 22:51 |
De Lufthansa 747-400 D-ABVO is nu wél onderweg van Peking naar Enschede: https://www.flightradar24.com/DLH9923/24a39351 Verwachte aankomst is rond half 8 morgenvroeg. Volgens Scramble volgt D-ABVO ook morgen vanuit Frankfurt, deze heeft overigens gisteren nog wel eenmalig weer gevlogen; een retour naar Riyad. | |
Fred | zaterdag 6 juni 2020 @ 11:13 |
En ze is nog aangekomen ook: Ze schijnen er toch alleen te worden gepareerd: https://www.twente-airpor(...)d-op-twente-airport/ Rare plaats als je het mij vraagt, Nederland heeft toch niet echt het meest ideale klimaat om ze goed te bewaren. Zou mij niks verbazen als de toestellen in de loop der tijd geplukt worden. LH heeft zo ook enkele jaren geleden enkele A340-600's "geparkeerd" in Parchim, maar ook dat lijken onderdelen leveranciers te zijn voor de resterende A340's bij LH. D-ABTL is er inmiddels ook aangekomen: https://www.flightradar24.com/data/flights/lh9888#24a43679 [ Bericht 16% gewijzigd door Fred op 06-06-2020 11:22:40 ] | |
Peter | zaterdag 6 juni 2020 @ 11:54 |
Twente zal goedkoper zijn dan de kisten op Frankfurt parkeren.. | |
Adrie072 | zaterdag 6 juni 2020 @ 13:33 |
Mooi filmpje hoor! | |
Peterselieman | zaterdag 6 juni 2020 @ 14:30 |
nog 4 te gaan dus | |
Adrie072 | zaterdag 6 juni 2020 @ 17:28 |
| |
Adrie072 | zaterdag 6 juni 2020 @ 22:06 |
https://www.flightradar24.com/KLM791/24a51a6c Sao Paulo, prachtige bestemming, maar misschien nu even niet...... | |
flipsen | zaterdag 6 juni 2020 @ 23:25 |
Mwa, zo prachtig is Sao Paulo niet hoor ![]() ![]() | |
Iemand91 | zondag 7 juni 2020 @ 01:15 |
Pax en vracht, zie https://nieuws.klm.com/netwerkupdatesnew/ | |
Houtenbeen | maandag 8 juni 2020 @ 12:48 |
| |
flipsen | maandag 8 juni 2020 @ 12:51 |
* flipsen pakt de popcorn? | |
Houtenbeen | maandag 8 juni 2020 @ 12:52 |
Gaat waarschijnlijk om deze Hercules Toch niet 2 traumahelikopters opgeroepen en gecanceld [ Bericht 16% gewijzigd door Houtenbeen op 08-06-2020 13:02:58 ] | |
flipsen | maandag 8 juni 2020 @ 12:57 |
Weinig te zien hier | |
Houtenbeen | maandag 8 juni 2020 @ 13:01 |
De popcorn kan weg | |
flipsen | maandag 8 juni 2020 @ 13:58 |
Gelukkig maar natuurlijk ![]() Het is hier nog veel te vroeg voor popcorn! | |
PluggieOD | dinsdag 9 juni 2020 @ 17:00 |
Die hebben nog geluk gehad. Landend op de 03 een klapband gekregen, groundloop gemaakt en achterstevoren rechts van de baan terecht gekomen. Vleugeltip aan puin o.a. Dit is gezien vanaf richting 21. ![]() PH-CGN Do.228-212 Eenheid Kustwacht vliegtuigen, NCG03 | |
PluggieOD | dinsdag 9 juni 2020 @ 17:07 |
Baan op EHEH is rest van de dag gesloten geweest. Deze G-275 is uitgeweken naar EHGR. HAW/SAC C-17A 03 is uitgeweken naar EHAM. | |
shiz | dinsdag 9 juni 2020 @ 17:25 |
Woopsidaisy. ![]() Wat zit er eigenlijk nog meer in de vloot van de Kustwacht? Alleen helis verder? | |
Fred | dinsdag 9 juni 2020 @ 17:29 |
Ze hebben alleen twee van die Dorniers. Die niet alleen voor de Kustwacht maar ook o.a. door Rijkswaterstaat worden gebruikt voor metingen en handhaven op zee. De helicopters die voor SAR operaties op zee worden gebruikt zijn uitbesteed aan het Belgische Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV). | |
shiz | dinsdag 9 juni 2020 @ 17:55 |
Amai hea seg, dat waren nog eens tijden. ![]() ![]() Super soundscore ook! | |
Iemand91 | woensdag 10 juni 2020 @ 14:39 |
Vanmorgen is er op Schiphol een F-16 van de Koninklijke Luchtmacht geland na een birdstrike. Laatste keer dat er F-16's op Schiphol waren was in januari 2016. | |
Fred | woensdag 10 juni 2020 @ 17:33 |
Is het geen test om Coronaproof te kunnen vliegen: elke reiziger in zijn eigen vliegtuig ![]() | |
derLudolf | woensdag 10 juni 2020 @ 18:25 |
Ze zijn er nog wel op Schiphol dus, vliegtuigtrekkers die middels een trekstang worden gekoppeld. Ik heb ze daar niet vaak gezien. | |
shiz | woensdag 10 juni 2020 @ 20:10 |
Hehe, mijn laatste ervaring met trekstangen was in Lyon, dat was meteen ook een toestand. Die kregen de towbar er niet aan vast, had een defect en ze hadden geen andere en ook geen lift&towtrucks. Haast bang gestrand te zijn aan de gate. In overleg met ATC en met een marshaller op eigen kracht voorzichtig over de stand rechts van ons weggedraaid, ze hadden de Air Canada die daar had willen docken een paar minuten voor ons op moeten houden. ![]() ![]() Geloof dat ze in Sibiu een interessante voorgangswijze hadden. Kwam je aan, zette je op de taxiway alles uit. Pushte 'ie je achterstevoren op de stand zodat je na de nightstop lekker vlot weg kwam en geen pushback nodig had. Zag geloof ik in een of andere Britse airport serie dat ze remote controlled towtrucks hadden. ![]() | |
Iemand91 | woensdag 10 juni 2020 @ 21:03 |
Op Schiphol zijn ze ook een test begonnen om met tugs de kisten van en naar de baan te brengen: https://www.luchtvaartnie(...)m-taxien-met-taxibot Half stapje naar bots zeg maar. ![]() | |
shiz | woensdag 10 juni 2020 @ 21:06 |
oh, lol, kijk daar heb je het al! ![]() lol, hoe vaak je ook niet wegrolt om te de-icen... en dan meldt ATC 'je slot is verlopen', wordt je ff op een holding bay gezet. Krijg je een nieuw slot dat drie kwartier later is. Dan is je holdover time verstreken. Dan was je al met kapotte APU onderweg en raakt je peut op, moet je tanken... dus ik ben wel voor op zich. ![]() Straks wordt alles in de grond ingebouwd... | |
shiz | vrijdag 12 juni 2020 @ 00:38 |
| |
Adrie072 | vrijdag 12 juni 2020 @ 23:37 |
https://www.flightradar24.com/TRA59L/24af92b9 Detour? https://www.flightradar24.com/TRA11M/24af8d46 Beetje roestig nog, na de stilstand? | |
flipsen | zaterdag 13 juni 2020 @ 02:20 |
Doe mij er maar eentje, moet Buenos Aires net kunnen halen ![]() | |
Iemand91 | zaterdag 13 juni 2020 @ 22:43 |
Emirates lijkt nu toch echt hun eerste A380 uitgefaseerd te hebben. Gaat om de 12 jaar oude A6-EDB die op 24 oktober 2008 aan Emirates werd geleverd. Het was de 2e A380 voor de maatschappij en de 13e gebouwde A380. Hier dezelfde kist op Toulouse, in april 2008: ![]() | |
Adrie072 | zondag 14 juni 2020 @ 19:08 |
| |
Fred | maandag 15 juni 2020 @ 14:28 |
Ze hebben daar bij Air Atlanta Icelandic wel een voorkeur voor blauw-witte 747's geloof ik. Dit was hun "vorige" TF-AMG:![]() | |
Karstman | maandag 15 juni 2020 @ 14:31 |
Straaljager in Noordzee gestort, piloot vermist Dit artikel meld dat er een piloot aan boord was, verrassend. | |
Fred | maandag 15 juni 2020 @ 14:43 |
Zo vanzelfsprekend is dat voor militaire vliegtuigen niet meer. | |
Karstman | maandag 15 juni 2020 @ 14:45 |
Nou voor straaljagers wel, drones is een ander verhaal. | |
Fred | maandag 15 juni 2020 @ 15:00 |
Straaljagers kunnen prima tot drone verbouwt worden: https://www.ad.nl/buitenl(...)hietschijf~a79abe15/ | |
shiz | maandag 15 juni 2020 @ 15:13 |
Zie trouwens wel vaker bij Vlieland buitelandse troepen rondvliegen. Eerder vandaag zag ik daar in de buurt een aantal Belgische F16s vandaan komen en nu zijn er twee Duitsers bezig waarvan 1 Eurofighter. AWACS komen over, net over de grens in Duitsland wordt vaak in de lucht getanked met een Amerikaans Statotanker... die blijven druk. Mag wat kosten. ![]() Zag in de UK nog een Hawker Hunter onderweg. Woah. ![]() | |
Iemand91 | maandag 15 juni 2020 @ 15:28 |
https://www.flightradar24.com/24b4004a Daar gaat de laatste Franse Boeing 747. Corsair vloog nog 3 747-400's totdat het op 19 april bekend maakte per direct de 747's uit de vloot te halen vanwege de Corona-crisis. Haar 2 zuster-747's zijn haar al voorgegaan. Vertrek van F-GTUI vanmiddag op Paris Orly; vlak voordat ze nog een indrukwekkende - zeer lage - low-pass maakte boven de luchthaven: Corsair heeft in de loop der jaren met zowel de 747-100, -200, -300, -400 én -SP gevlogen (waaronder een tweetal ex-KLM 747's en stond bekend om haar zeer hoge stoeldichtheid; met als hoogtepunt 587 stoelen in hun 747-400's. Destijds een wereldrecord voor meeste stoelen in een vliegtuig; dit record staat nu bij Emirates met hun 615 stoelen in hun 2-class A380. Dat zag er dan ongeveer zo uit (op hun 747-300): ![]() F-GTUI zal worden opgeslagen en ontmanteld worden op Kemble; haar zuster-747's staan daar al; ook staat daar oud-KLM 747-400 PH-BFG. [ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 15-06-2020 15:42:13 ] | |
PluggieOD | maandag 15 juni 2020 @ 16:32 |
Zou 3 B-52s richting de Russische grens gaan begeleiden. Callsign Chosen4 Mogelijke kandidaat is 86-0176/LN F-15C 48th FW/493rd FS Chosen 1/2/3, een paar QUID tankers van Mildenhall en nog een paar andere kisten vanmorgen al bezig. 14.47 LT Hoss flight reporting a debris field. Reported that strix67 was at the west of its location Nu o.a. 2 RN Merlins aanwezig. Strix is een MC-130J van Mildenhall. Callsign van de B-52s was o.a. MYTEE51. 14:55 FAF 902/ Cyrano on 345.125 Saying they have Rescue 913 at height 2000 Cyrano is een Franse E-3F Stuurt o.a. nu KNIFE71 aan. CV-22B ook van Mildenhall. PATE41 zit er ook nog. RC-135W Rivet Joint. Zware sensor bak. Zicht ter plekke schijnt belabbert te zijn. | |
PluggieOD | maandag 15 juni 2020 @ 17:07 |
Targetdrones in de US vanaf Holloman. Bij de 3e vlucht gaan ze eraan. Waar eerst de F-106, erna de F-4 en nu de F-16 zijn leven eindigt. Een gedeelte althans. 99.9% van wat er boven Europa rond vliegt militair is bemand. Zelfs de Duitse Triton/Euro Hawk (versie van de RQ-4 Global Hawk) is gecancelled. Germany Drops Triton Plans, Opts for Manned Airborne Surveillance Capability | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 16 juni 2020 @ 19:42 |
Bloody hell....12 jaar. Dat is nog eens afschrijven..... Zelfs de PH-BVA is langer in dienst bij de KLM en gaat voorlopig nog niet weg. | |
shiz | woensdag 17 juni 2020 @ 22:17 |
Misschien geen PH-CGN te bekennen, maar dit was ook wel gaaf om te zien! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
pfefferkatze | donderdag 18 juni 2020 @ 12:01 |
https://www.radarbox.com/data/flights/7L204 Is dit een normale route? En hoogte om over woonwijken te gaan? 1900 ft? Het is al een tijdje stil natuurlijk dus misschien ben ik het gewoon niet meer gewend, maar gisteravond 22:30 trilde m'n huis en klonk het alsof dit ding aan het crashen was. Iemand meer info? Waarom niet over zee die bocht maken? | |
Piles | donderdag 18 juni 2020 @ 12:45 |
Dat zal wel iets met de zware buien van gisteren te maken hebben ![]() Is idd geen normale route ![]() Wel ironisch trouwens. Die hele Polderbaan ligt zover van Schiphol om voor minder hinder voor omwonenden te zorgen. En dan 's avonds laat gewoon met een volgeladen B747 op 1900ft over Haarlem knallen ![]() | |
Iemand91 | donderdag 18 juni 2020 @ 15:38 |
Level Europe vraag faillissement aan:https://cms.flyleveleurope.com/en/leveleurope Level had een basis in Wenen en Amsterdam; die laatste begon in april 2019 met de stationering van een aantal Airbus A321's. Dit gaat dus niet om de long-haul vluchten van Level vanaf Barcelona en Parijs. ![]() | |
TigerXtrm | donderdag 18 juni 2020 @ 16:51 |
Eerste Europese airline die omvalt? | |
Fred | donderdag 18 juni 2020 @ 18:04 |
Ik denk dat IAG hiermee wat overbodig ballast over boord wil gooien nadat ze alle assets eruit gehaald hebben. | |
shiz | donderdag 18 juni 2020 @ 19:43 |
Eigenlijk al tijden niet veel te spotten gehad qua normaal verkeer hier. Maar PH-BFV kwam net langs! ![]() | |
Iemand91 | donderdag 18 juni 2020 @ 20:41 |
Op 7 februari vertrok de laatste A380 vleugel vanuit Broughton, Wales. Op 27 februari was de laatste 'full convoy' van A380 onderdelen (vleugels, staart en volledige romp). Afgelopen nacht was de 299e en allerlaatste A380 convooi; nu met alleen nog 3 rompdelen voor A380 #272 dat als A6-EVS voor Emirates zou moeten gaan vliegen; de laatst gebouwde Airbus A380. Het kenmerkende transport door de nauwe straatjes van het dorpje Lévignac komt hiermee ten einde. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 18-06-2020 22:12:32 ] | |
Adrie072 | donderdag 18 juni 2020 @ 22:30 |
Bijzonder en indrukwekkend! | |
Frezer | vrijdag 19 juni 2020 @ 10:10 |
Wat wisten die Britten de motoren altijd elegant te plaatsen in hun jets! | |
Hojdhopper | vrijdag 19 juni 2020 @ 10:12 |
Is er ergens een overzicht of kaartje beschikbaar dat de complete route toont? In je andere post waar je naar linkt geef je wel een idee maar lijkt me wel gaaf om de hele route te zien. | |
Gruj0 | vrijdag 19 juni 2020 @ 11:44 |
Zou niet graag helemaal vooraan in het midden willen zitten. Geen privacy, niks. Constant mensen om je heen. ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 19 juni 2020 @ 12:10 |
Itinéraire à Grand Gabarit | |
Hojdhopper | vrijdag 19 juni 2020 @ 12:25 |
Oh niceee! Bedankt! | |
nerd4sale | vrijdag 19 juni 2020 @ 13:21 |
Altijd? ![]() ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 19 juni 2020 @ 14:03 |
Bij Healy, Alaska hebben ze gisteren wegens veiligheidsreden de beroemde/beruchte Magic Bus verwijderd d.m.v. een CH-47 Chinook:![]() | |
flipsen | vrijdag 19 juni 2020 @ 16:41 |
Moest even googlen, maar dat is dus die bus van het boek/de film "into the wild" (goeie film trouwens, boek niet gelezen). En er gingen nogal wat toeristen dood die de trail naar de bus wilden lopen. Zoals deze dame bijvoorbeeld. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 24 juni 2020 @ 12:59 |
Dat zijn geen motoren, dat zijn 4 apu's. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 24 juni 2020 @ 13:00 |
Note to self: vlieg nooit met PIA. Wat een idioten....En daarna nog besluiten om een Go Around te maken. ![]() https://avherald.com/h?article=4d7a6e9a&opt=0 | |
shiz | woensdag 24 juni 2020 @ 13:53 |
Daar leek het inderdaad op... ![]() I.p.v. dat ze gewoon naar de controller geluisterd hadden, ff op een downwind track nog hoogte hadden afgebouwd en misschien een paar minuten weggegooid hadden door een 'woopsie daisy'... is beter dan denken 'oh, dat lukt me nog wel' en je leven en die van je passagiers weggooien voor helemaal fucking nothing door je te rushen in een approach waar je never nooit niet op tijd configured & stabilized voor bent en dan een serie supergare beslissingen en handelingen onderneemt. ![]() ![]() ![]() | |
Drekkoning | woensdag 24 juni 2020 @ 14:01 |
Het wordt nog sterker: 10nm uit hadden ze gear down geselecteerd, om vervolgens op 1700’ weer gear up te selecteren. Vervolgens met een stormvloed aan EGPWS warnings waaronder voor de gear toch geprobeerd te landen. Tja. Uiteraard eerst het volle onderzoek afwachten, maar tja. | |
George_of_the_Jungle | woensdag 24 juni 2020 @ 17:20 |
Volgens mij worden er behoorlijk wat 747's naar Kemble gevlogen. Zag er laatst ook al een op flightradar vanaf heathrow. Gister ook 2 bell boeing Osprey richting Brize Norton toen ik aan het hardlopen was. Keek wel even raar op, aparte dingen zijn dat. | |
Fiorano | woensdag 24 juni 2020 @ 19:50 |
We zijn een weekendje weg in Limburg, voor het eerst een paar van die Awacs laag zien vliegen. Daar komen nog wel klassieke rookgordijnen vanaf zeg. Aparte aanvliegroute ook, Best laag draaien over Maastricht-Aachen. Snapt het echt wel dat je daar als bewoner niet geweldig blij van wordt. | |
shiz | woensdag 24 juni 2020 @ 19:58 |
Die base is Geilenkirchen toch? Weleens voorbijgereden. Coole toestellen wel. ![]() | |
Iemand91 | woensdag 24 juni 2020 @ 20:56 |
Inderdaad. In ieder geval al 3 British Airways 747's, 3 Corsairs en 3 Air Atlanta Icelandic (die ze hadden geleased aan Saudi Arabian Airlines). Dit soort velden beginnen steeds voller te staan; Teruel staat momenteel ook hartstikke vol. [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 24-06-2020 23:18:35 ] | |
Fred | woensdag 24 juni 2020 @ 21:11 |
Straks is het nog goedkoper om door te vliegen met een 747 omdat alle plaatsen waar je ze kwijt kan verzadigd zijn ![]() | |
George_of_the_Jungle | woensdag 24 juni 2020 @ 21:27 |
9 747's op zijn minst, dat is nogal wat voor dat vliegveldje volgens mij. | |
flipsen | woensdag 24 juni 2020 @ 21:32 |
Gewoon op veiling.nl of marktplaats gooien jonguh ![]() | |
derLudolf | woensdag 24 juni 2020 @ 21:38 |
Ritchie Bros, daar veilen ze wel meer lomp spul ![]() Het spul komt daar voor de tribune langs rijden en d'r is zo'n gast die heel snel getalletjes noemt. | |
Iemand91 | donderdag 25 juni 2020 @ 14:03 |
Qantas heeft vandaag haar herstelplan bekend gemaakt. Plannen komen kort gezegd neer op het volgende: - 6000 banen komen te vervallen; ongeveer 1/5 van het totaal. - 747's gaan voorgoed uit de vloot; 6 maanden voor planning. - Tot 100 toestellen zullen voorlopig aan de grond blijven, sommigen meer dan een jaar. - A380's zullen waarschijnlijk tot tenminste midden 2023 aan de grond blijven. Het is afhankelijk van hoe de situatie en vraag ontwikkeld of alle 12 A380's terugkeren. Ze zullen opgeslagen worden in Mojave. Dat de 747's voorgoed voorbij zijn is geen nieuws. 5 van de 6 747-400ER's zijn al overgevlogen naar Mojave en San Bernardino en titles werden al verwijderd; dus toen was dat wel duidelijk. Daarnaast verwacht men dat de grenzen van Australië de rest van 2020 nog gesloten blijven en ook binnenlandse vluchten zijn gelimiteerd. Dinsdag zal de laatste 747-400ER (VH-OEJ) vertrekken van uit Sydney naar Los Angeles, woensdag vliegt ze door naar Mojave. Na 49 jaar Qantas 747's in Sydney is het dan voorgoed voorbij. Roemloos einde voor een iconisch duo; Qantas en de 747... | |
Iemand91 | donderdag 25 juni 2020 @ 20:31 |
De Airbus Voyager ZZ336 heeft een nieuwe paintjob gekregen. De Airbus A330 MRTT die vooral wordt gebruikt voor het vervoer van de premier, regeringsleden en leden van de koninklijke familie is in Cambridge overgespoten en vloog vandaag van daar naar RAF Brize Norton. Boris Johnson vond het grijs niets. Het ontwerp en daadwerkelijke paintjob heeft schijnbaar zo'n £900,000 gekost. | |
Iemand91 | donderdag 25 juni 2020 @ 22:18 |
Morgenochtend meer duidelijkheid over steunpakket KLMReuters heeft nog wat meer details. [ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 25-06-2020 22:24:44 ] | |
Fred | donderdag 25 juni 2020 @ 22:21 |
Ik zou voorlopig álle Pakistaanse airlines links laten liggen: https://www.nu.nl/buitenl(...)ieuze-brevetten.html | |
Fred | donderdag 25 juni 2020 @ 22:34 |
Ik kan me zomaar voorstellen dat is afgesproken dat KLM zelfstandiger wordt binnen de groep en dat als tegenprestatie minder van/naar Europese steden door KLM wordt gevlogen. Ik kan me zelfs een scenario bedenken waarbij ook op korte termijn A330's worden geruild tegen B787's. | |
Peterselieman | donderdag 25 juni 2020 @ 22:52 |
ik denk dat Transavia een aantal bestemmingen van KLM over zal nemen. Die ruil van de A330 zou kunnen, maar je zou ook kunnen denken dat de oudste 777 eruit gaat. Er komen dit jaar nog een aantal 787 en eind dit jaar nog 2 nieuwe 777. | |
Drekkoning | donderdag 25 juni 2020 @ 23:00 |
Vandaar dat KLM al druk bezig is Europa-productie naar KLC te verschuiven, die AOC is Wopke zeker vergeten te vermelden ![]() | |
Its-Jojo-4you | vrijdag 26 juni 2020 @ 07:39 |
Quantas zet niet gebruikte A380's in opslag in Amerika en Singapore Airlines zet ze in Australië neer? Wat weten de Australiërs wat ze in Singapore niet weten? ![]() | |
Fiorano | vrijdag 26 juni 2020 @ 09:07 |
Waarbij ze niet de moeite hebben genomen om de Union Jack aan de rechterkant even goed te spiegelen. Die hangt nu dus 'ondersteboven' | |
Iemand91 | vrijdag 26 juni 2020 @ 11:39 |
Kabinet biedt financiële steun aan KLM als gevolg van de coronacrisis
| |
spapaars | vrijdag 26 juni 2020 @ 12:14 |
Denk dat het eisen van bezuinigen op de personeelskosten met een kleine hoera is ontvangen bij de directie. Een een-tweetje tussen twee partijen? | |
Drekkoning | vrijdag 26 juni 2020 @ 12:44 |
Dat lijkt me haast wel ja. Ben benieuwd wat de VNV hier van vindt en hoe ze de onderhandelingen ingaan. | |
Iemand91 | vrijdag 26 juni 2020 @ 13:05 |
Zoals bekend heeft Air France op 20 mei aangegeven dat de A380 per direct niet meer voor de maatschappij zal vliegen. Air France was de eerste Europese luchtvaartmaatschappij met de A380 toen het op 30 oktober 2009 haar eerste A380 in ontvangst nam. Het was destijds Airbus' 20e geleverde A380. Air France had in totaal 12 A380's besteld maar zou uiteindelijk 10 in ontvangst nemen. Op 23 november 2009 volgde de eerste vlucht naar New York JFK. Op 31 december 2019 verliet de eerste AF A380 de vloot; deze staat nu op Ireland West Airport Knock. In 2022 zou uiteindelijk de gehele A380 vloot uitgefaseerd worden; de coronacrisis heeft dit nu naar voren gehaald. Momenteel staan er nog 4 AF A380 op Paris-Charles de Gaulle; de rest is al overgevlogen naar Teruel (2), en Tarbes (3). Vanmiddag zal er nog eenmaal een Air France A380 met passagiers de lucht ingaan. Vlucht AF380, uitgevoerd door F-HPJH zal vanaf Charles de Gaulle een 2 uur durende afscheidsvlucht maken met Air France personeel aan boord. Vertrek staat gepland voor 15:30 uur. EDIT: https://www.flightradar24.com/AFR380/24ca05f5 [ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 26-06-2020 16:59:48 ] | |
Iemand91 | vrijdag 26 juni 2020 @ 23:29 |
De eerste ex-A380 airline is een feit... | |
spapaars | zaterdag 27 juni 2020 @ 17:51 |
MissHobje | zaterdag 27 juni 2020 @ 23:44 |
echt jammer.. ik vind die A380 echt zo machtig mooi. | |
shiz | zondag 28 juni 2020 @ 01:55 |
Mooi? What the heck is wrong with you! ![]() ![]() ![]() ![]() Gelukkig hebben ze zich gerevancheerd met de A350. ![]() ![]() | |
Gruj0 | zondag 28 juni 2020 @ 08:59 |
Jammer dat die A380's uit dienst gaan. Zijn toch nog behoorlijk jonge toestellen. ![]() Waarom gaan alle markings weg voor ze naar de woestijn vliegen? ![]() Lelijke paintjob. Straalt totaal geen autoriteit uit. Zal ook wel te duur zijn geweest. Bijna een miljoen pond. ![]() | |
Iemand91 | zondag 28 juni 2020 @ 16:47 |
![]() Laatste dag voor de jongste pax 747 van KLM. Morgenochtend vertrekt om 08:55 uur PH-BFY "City of Johannesburg" naar Mojave met een tussenstop in Chicago. PH-BFY was de laatste passagiers 747 voor KLM en werd op 10 april 2002 aan KLM geleverd. Het was de laatst gebouwde 747 combi. Bij aankomst op Schiphol droeg ze 2 namen; “City of Somerset-West” aan de linkerkant en rechts "“City of Ernst Meijer”; vernoemd naar de gezagvoerder die álle 747-400's van KLM accepteerde en naar Amsterdam vloog en de plek waar zijn vakantiehuis stond. PH-BFY was samen met PH-BFH een uniek toestel in de KLM 747-vloot; beiden werden aan KLM geleverd als combi maar waren vanuit de Boeing fabriek dusdanig aangepast (bekabeling etc.) dat ze 'eenvoudig' omgebouwd konden worden tussen combi en full pax. Hoe vaak dit is gebeurd weet ik niet; maar het is uiteindelijk een aantal keer gebeurd; de laatste keer was begin 2012 toen -BFY werd omgebouwd naar full-pax. Na morgen blijven er nog 2 full-pax 747's over; PH-BFL en -BFN. Daarnaast 3 combi; PH-BFT, -BFV en -BFW. Deze 3 blijven nog even doorvliegen; de vluchten naar Bejing en Seoul stoppen; vanaf nu wordt er nog zo'n 2 maanden gevlogen naar Shanghai en (nieuw) Hong Kong. [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 28-06-2020 17:02:29 ] | |
Iemand91 | maandag 29 juni 2020 @ 11:00 |
En ze is weg: https://www.flightradar24.com/KLM747/24cef11a En een Lufthansa 747-400 (D-ABTK) is onderweg naar Twente vanuit Frankfurt: https://www.flightradar24.com/DLH9922/24cf076e | |
shiz | maandag 29 juni 2020 @ 11:54 |
Dang, die A400M is echt luid. | |
Iemand91 | maandag 29 juni 2020 @ 12:07 |
Jij hoorde 'm ook al? ![]() Inderdaad, hoef de bekende trackingsites niet eens te openen; die A400M herken ik direct. | |
shiz | maandag 29 juni 2020 @ 12:12 |
Ja, die maakt zo'n kabaal, ik denk dat als 'ie in het Nederlandse luchtruim komt iedereen in dit kleine kikkerlandje hem wel kan horen zo'n beetje. ![]() ![]() | |
boriq | maandag 29 juni 2020 @ 12:45 |
Zat in de auto in Enschede-West en moest eerst 2x kijken wat er over kwam. Gaaf om zo'n reus laag over Enschede te zien vliegen | |
Iemand91 | maandag 29 juni 2020 @ 13:06 |
Ach, niet zo lang geleden kwam hier ('s nachts!) met enige regelmaat de Antonov An-12 over. Dan denken ze in Polen nog van "huh?" | |
shiz | maandag 29 juni 2020 @ 13:11 |
Hoorde net een C130J. Maar nu heb ik ook de schuifpuien open en die was maar de helft zo hoog aan het vliegen en bij lange na niet zo doordringend. ![]() Haha, ja, die Antonovs konden er ook altijd wel wat van. ![]() | |
derLudolf | maandag 29 juni 2020 @ 13:37 |
Hmm, misschien had ik hem ook moeten kunnen zien, vanuit regio Emmen. Hij vliegt nu boven Litouwen. Wat vliegt deze raar, Russisch vliegtuig, mag niet boven EU grondgebied vliegen? https://www.flightradar24.com/61728/24cf0f54 | |
derLudolf | maandag 29 juni 2020 @ 13:40 |
Oh Russische Luchtmacht (regeringstoestel?) Best nieuw toestel wel. | |
Fred | maandag 29 juni 2020 @ 13:43 |
Lijkt inderdaad op een toestel om hooggeplaatste militairen te vervoeren. Het heeft een militaire registratie, dus zullen ze niet zomaar over de Baltische Staten vliegen. | |
derLudolf | maandag 29 juni 2020 @ 14:23 |
Inmiddels geland in Kalingrad. Klinkt logisch ![]() | |
shiz | maandag 29 juni 2020 @ 14:55 |
![]() Zijn zeker geen vliegshows binnenkort waar je de F35 eens kunt zien? ![]() En die is toch in Leeuwarden gestationeerd? Want die kwam uit Volkel zetten... | |
Iemand91 | maandag 29 juni 2020 @ 16:09 |
Over Militaire luchtvaart gesproken;
| |
shiz | maandag 29 juni 2020 @ 16:34 |
ahhhh. ![]() ![]() Wel frappant dat 'ie nu na zijn noordzee fun opeens in Savannah opduikt... met SQWK 7700 ![]() ![]() AF351F zal wel een standaardtoekenning zijn voor meerdere productietoestellen. | |
George_of_the_Jungle | maandag 29 juni 2020 @ 20:10 |
Kun je ook ergens terugzoeken wat er op een bepaalde dag en tijd in de buurt overvloog? | |
Cobra4 | dinsdag 30 juni 2020 @ 13:50 |
Airbus A330 Multi Role Tanker Transportvliegtuig onderweg naar thuisbasis Eindhoven ETA 1500 uur LT https://tar1090.adsbexchange.com/?icao=480c41 | |
Iemand91 | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:45 |
| |
derLudolf | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:58 |
Afgelopen week hoorde ik dat er heel wat vliegtuigen bij Airbus stonden die niet afgenomen werden. Bij Boeing zal het wel niet heel anders zijn? Zou het meer lucht geven voor de 737Max? Of juist niet? Zal hij ooit vliegen? | |
shiz | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:21 |
Las ik niet over een okay dat de MAX weer mocht rondvliegen en testen e.d.? -- edit: https://www.luchtvaartnie(...)ogramma-voor-737-max | |
Iemand91 | dinsdag 30 juni 2020 @ 19:34 |
![]() EUROPESE UNIE DOET PAKISTAN INTERNATIONAL AIRLINES IN DE BAN
| |
Iemand91 | donderdag 2 juli 2020 @ 08:14 |
Op moment van posten (8:15 uur) is het exact 50 jaar geleden dat de Boeing 747 voor het eerst op Schiphol kwam. N737PA "Clipper Red Jacket" landde op donderdag 2 juli 1970 op de 'Bulderbaan' (Buitenveldertbaan) rechtstreeks vanuit New York. Het had vanwege tegenwind iets vertraging. Aan boord 340 passagiers, 197 van hen had Nederland als bestemming. De rest ging een uur later met de 747 door naar Brussel Zaventem. Ook aan boord waren 14 stewardessen waaronder speciaal voor deze vlucht 2 uit Leeuwarden. Van het grote toestel van zeventig meter lengte raakten de stewardessen naar eigen zeggen "bekaf". Vanaf die dag vloog Pan Am dagelijks met de 747 naar Amsterdam en Brussel; viermaal per week New York - Amsterdam - Brussel (en terug), de overige 3 dagen New York - Brussel - Amsterdam (en terug) Pan Am had rechten om ook passagiers te vervoeren op de stukken Amsterdam - Brussel. Op deze eerste vlucht waren er direct al enkele tientallen die voor 70 gulden een retourvluchtje boekten om daarmee per Jumbo van Schiphol heen en weer naar Brussel te vliegen. Of wat later; het retourticket was 5 dagen geldig. Verschillende personeelsverenigingen, schoolklassen en andere groepen hadden al een dergelijke trip geboekt. Het was allemaal wel nieuw en wennen voor Schiphol; de 747 vertrok uiteindelijk met 5 kwartier vertraging om 10:05 uur naar Brussel vanaf de Zwanenburgbaan, nagestaard door half Schiphol en "geluidshinderbestrijders die bij voorbaat al protesteerden tegen het veronderstelde lawaai van de Boeing 747." Dagblad De Tijd vond het maar "een walvis met een bijzonder domme indruk" maar moest toegeven dat de 747 "aanzienlijk minder hoge tonen produceert" en "stuwt opmerkelijk weinig rook uit." De Belgen ook al moeite met de nieuwe luchtreus; de 747 liep een uur vertraging op voordat het weer terug kon vliegen naar Amsterdam. Het dagblad had de uitspraak dat; "Voorlopig zullen honderden Nederlanders naar de luchthaven snellen om voor een gulden of zeventig een retourtje Brussel te kopen om dan later aan hun meewarig lachende kleinkinderen te vertellen dat zijn in 1970 met de jumbo-jet hebben gevlogen." In de luchtreus kon men met 9 stoelen op een rij, verdeeld over 4 compartimenten genieten van een film op een van de 4 schermen of "met je hoofdtelefoon twaalf verschillende (stereo)muziekjes van de armleuning aftappen." ![]() ![]() Ook had Pan Am een nieuwe trekker van 70 ton laten komen om de nieuwe Jumbo te kunnen verplaatsen. Ook de aviobrug was speciaal aangepast. Let ook op de hangar op de achtergrond; dit was de aanbouw zijnde hangar 11 (Jan Dellaert). De hangar werd maar liefst viermaal zo groot als de voorheen grootste hangar op Schiphol (hangar 10) en was zelfs zo tweemaal groot als het nieuwe stationsgebouw van Schiphol-Centrum inclusief de 3 pieren. De hangar bood ruimte voor 3 747's waarvan KLM een half jaar later de eerste in ontvangst zou nemen. Hier zou KLM haar eigen Jumbo's onderhouden maar ook die van SAS en Swissair waarvoor ze de samenwerking KSS-groep vormden. In tegenstelling tot andere hangars, werd deze hangar niet door Schiphol gefinancierd maar door KLM zelf voor de som van 40 miljoen gulden. Een van de baaien kreeg speciale voorzieningen voor het wassen van de vliegtuigen en deze baai had de uitbreidingsmogelijkheid om met 45 meter verlengt te kunnen worden. Dit voor langere supersonische Boeing 2707 waarvan KLM op dat moment 6 afleveringsposities had gereserveerd. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vandaag is het - voor zover ik weet - alweer ruim 3 jaar geleden dat er op Schiphol voor het laatste een 747-classic kwam; een Kalita Air 747-200 vanuit Toulouse die door vloog naar New York. PS: een aantal foto's hebben tekens bovenop; echter zijn dit IMHO wel de meest interessante/informatie en/of mooie foto's die online zijn te vinden. En voor als men het niet doorheeft; de cursieve teksten zijn niet van mijzelf. Dit zijn uitspraken van personen en journalisten van destijds. ![]() Dit om beeld te geven bij een gebeurtenis van 50 jaar(!) geleden waar anno 2020 toch anders naar wordt gekeken. [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 02-07-2020 11:43:29 ] | |
Pleasureman_Gunther | donderdag 2 juli 2020 @ 08:28 |
Leuk om te zien! En opvallend dat die parallel langs de terminal stond geparkeerd. | |
Fred | donderdag 2 juli 2020 @ 12:30 |
Mooie post @Iemand91En 50 jaar laten vonden die kleinkinderen dat nog steeds een belachelijk idee van opa en strijden ze voor het opheffen van dergelijke vluchten. ![]() | |
Fred | donderdag 2 juli 2020 @ 12:36 |
Dat heeft nog best lang voortgeduurd zo bij Schiphol. Pas bij het verlengen van de huidige C-pier en de bouw van de huidige F-pier werd het haaks parkeren van de toestellen en de push back geïntroduceerd. | |
Adrie072 | donderdag 2 juli 2020 @ 12:40 |
Mooie post @Iemand91 inderdaad, thanks! | |
Adrie072 | donderdag 2 juli 2020 @ 12:45 |
https://www.dumpert.nl/item/7942517_92d67c5c Typisch..... ook haaks of parallel is niet de oplossing. | |
Fred | donderdag 2 juli 2020 @ 12:54 |
Zou wel zuur zijn als dat van vandaag zou zijn. Mógen ze bij TUI eindelijk weer naar hun long-haul bestemmingen vliegen en dan krijg je dit. | |
Iemand91 | donderdag 2 juli 2020 @ 21:27 |
En vandaag komt Bloomberg met het 'nieuws' dat Boeing de productie van de 747 stopt. Laatste 747-8F zal eind 2022 geleverd worden. Boeing bevestigt niets. Boeing Quietly Pulls Plug on the 747, Closing Era of Jumbo Jets Geen idee waarom ze nu met dit artikel komen want voor de mensen die dit volgen is het niet echt nieuws. Belangrijkste reden is wel dat Triumph Group is gestopt met het produceren van onderdelen voor (nieuwe) 747's en niets leek erop dat Boeing dit zou overnemen of elders zou onderbrengen. | |
Peterselieman | donderdag 2 juli 2020 @ 21:52 |
Reizen bij Qatar Airways wordt er ook niet beter op. Naast de mondlap moet je nu ook al een doorzichtig gezichtsmasker op ...
| |
Adrie072 | donderdag 2 juli 2020 @ 22:06 |
Nemen het serieus, kan dat alleen maar waarderen op dit moment, jij niet? | |
Peterselieman | donderdag 2 juli 2020 @ 22:14 |
Welke maatregelen je moet nemen is heel erg regiogebonden | |
Adrie072 | donderdag 2 juli 2020 @ 22:19 |
Maar zijn zij momenteel niet degene die het grootste netwerk onderhouden en hoewel misschien de noodzaak niet overal even groot is. Hiermee wel een groot gevoel van voorzienigheid creëren en nemen? Ik vind het serieus echt erg goed. | |
Peterselieman | donderdag 2 juli 2020 @ 22:26 |
Ze gaan een stuk verder dan het Nederlandse RIVM nodig acht https://www.rtlnieuws.nl/(...)-verspreiding-veilig Ieder land maakt zijn eigen afweging | |
Iemand91 | donderdag 2 juli 2020 @ 22:51 |
Overigens; momenteel staat op Schiphol de eerst gebouwde Airbus A330neo; F-WTTN. Vanmiddag binnengekomen vanuit Toulouse en gaat morgenvroeg naar Panama als vrachtcharter. ![]() | |
flipsen | donderdag 2 juli 2020 @ 23:58 |
Die spatschermen zie je hier (Argentinië) veel, ook gewoon winkelende mensen in de supermarkt of op straat. Er geldt hier op straat sowieso een mondkapjesplicht. Zelf heb ik hem niet gekocht, lijkt me nogal onzinnig tenzij iemand rechtstreeks in je gezicht zou staan te hoesten (dus dat een cassiere bijvoorbeeld zo´n ding op heeft vind ik wel weer ok). | |
Fred | vrijdag 3 juli 2020 @ 12:26 |
Dat was dus toch gisteren: https://luchtvaartnieuws.(...)incident-op-schiphol Je zou toch zeggen dat ook voor de mindere vliegfanaten de letters "F" en "L" op de cockpit toch wel een hint moet zijn ![]() | |
Fred | vrijdag 3 juli 2020 @ 13:16 |
Het zal denk ik een samenspel zijn van nostalgie en de zorgen die bestaan rondom Boeing. De 747 wordt nog vaak gezien als hét succesnummer van de (Amerikaanse) luchtvaart en de aanjager van de luchtvaart zoals we het nu kennen. Dan kan het nieuwswaardig zijn dat de productie van de "redder" van Boeing in de jaren '60 stopt, terwijl Boeing tegelijkertijd: - een 737MAX heeft die niet mag vliegen - een 787 produceert in Charleston die zo nu en dan negatief in het nieuws komt - klaarstaat met de 777X, die ook al geplaagd wordt door fouten en tegenslagen. En daar komt dan nu opeens bij dat door Corona geen enkele airline op korte termijn nog interesse heeft in een nieuw toestel. Niet de 747 Boeing zou kunnen redden, naar verluid leggen ze op elk toestel zo'n 40 miljoen dollar toe, maar het is nog wel het enige familie die ze foutloos in elkaar kunnen zetten. De vraag is natuurlijk wel hoelang Boeing dit nog vol kan houden en wat voor gevolgen dat gaat hebben op de middellange termijn voor de luchtvaart. Bijvoorbeeld KLM zal toch een keer een keuze moeten maken voor de vervanging van hun 737NG vloot. | |
Adrie072 | vrijdag 3 juli 2020 @ 16:32 |
https://www.flightradar24.com/FHRFL/24d78a94 Testvlucht? | |
Fred | vrijdag 3 juli 2020 @ 16:54 |
Eerder een rondvlucht: https://planefinder.net/f(...)0:45:00.000Z/speed/1 | |
Fred | vrijdag 3 juli 2020 @ 16:55 |
https://planefinder.net/ | |
Iemand91 | vrijdag 3 juli 2020 @ 16:59 |
- zo terug - [ Bericht 99% gewijzigd door Iemand91 op 03-07-2020 17:22:22 ] | |
Adrie072 | vrijdag 3 juli 2020 @ 17:02 |
Yep, je hebt gelijk en kunnen we nog achterhalen wat voor type vliegtuig het was? Overigens, niet echt gebruikelijk dit, of wel? Dassault Falcon-2000LXS | |
Adrie072 | vrijdag 3 juli 2020 @ 17:02 |
![]() | |
Fred | vrijdag 3 juli 2020 @ 17:13 |
Het toestel kwam over uit Frankrijk en laat het Franse Engie nou net een gunning gewonnen hebben voor het plaatsen van offshore installaties rondom het gebied waarover is gevlogen op de Noordzee | |
Adrie072 | vrijdag 3 juli 2020 @ 17:19 |
Mooie achtergrond! Nou om het af te maken dan maar, wat voor deal is het? | |
Iemand91 | vrijdag 3 juli 2020 @ 17:22 |
In april 1971 werd inderdaad de nose-in parking geintroduceerd met onderstaande gate voor de 747 en later de DC-10, Lockheed L-1011 TriStar en de Airbus A300. Deze gate introduceerde ook 's werelds eerste over-the-wing aviobrug. ![]() In 1986 moesten alle vliegtuigen bij alle gates met de neus richting de pier geparkeerd worden. Dat is het natuurlijk ook, op z'n minst een van dé succesnummers. De ontwikkeling van de 747 heeft Boeing bijna geruïneerd. ![]() Dit bord stond in 1971 bij Seattle. De helft van het aantal werknemers bij Boeing in Seattle moest vertrekken. Torenhoge ontwikkelingskosten van de 747, 2707 SST (die veel belangrijker werd geacht) en een economie die hard achteruit ging. Orders voor de 747 droogden begin jaren 70 op. Pas jaren later werd de 747 dé cashcow van Boeing; de jaren '90 waren de gouden tijden voor de Queen. | |
Fred | vrijdag 3 juli 2020 @ 20:37 |
Pure speculatie hè. Maar het past wel mooi in het plaatje. Ze gaan in elk geval een offshore substation bouwen voor windmolens op zee. | |
Fred | vrijdag 3 juli 2020 @ 20:40 |
Ik dacht altijd dat 2707 al het geld opslokte en de verkopen van de 747 de redding waren, maar wellicht is dat de teveel gebaseerd op pro 747 bronnen. | |
Iemand91 | vrijdag 3 juli 2020 @ 21:43 |
Beide waren bodemloze putten. Op een gegeven moment kostte de ontwikkeling van alleen de 747 al zo'n 5 miljoen dollar per dag. En dan werd (zeker in het begin) de SST gezien als het prestige-project; dat zou de toekomst worden. De 747 zou paar jaar met passagiers rondvliegen en daarna alleen voor vracht. EDIT: speaking of which: QANTAS NEEMT AFSCHEID VAN BOEING 747 MET SPECIALE RONDVLUCHTEN
[ Bericht 47% gewijzigd door Iemand91 op 03-07-2020 22:00:24 ] | |
Cobra4 | zaterdag 4 juli 2020 @ 00:50 |
shiz | zondag 5 juli 2020 @ 01:30 |
![]() ![]() ![]() | |
George_of_the_Jungle | zondag 5 juli 2020 @ 12:49 |
Ook gewoon zonder harnas ofzo, helemaal los. Vraag me af hoe relaxed hij daar nou echt zat, of dat hij heel goed toneelspeelt. | |
Fred | zondag 5 juli 2020 @ 12:57 |
Dan hebben ze wel heel goed rekening gehouden met de stand van de zon als dit toneel is geweest. | |
valentijn101 | woensdag 8 juli 2020 @ 12:27 |
Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag. Mijn man is bijna jarig en nou leek het me leuk om hem te verassen met een vliegles. Sportvliegtuigje of helikopter dacht ik aan. We wonen zelf in Belgisch Limburg dus ik zoek iets in Limburg of Brabant (Nederland of Belgie maakt niet uit) heeft iemand een tip voor een goede, veilige vliegschool? | |
Barcaconia | woensdag 8 juli 2020 @ 17:58 |
Genk/zwartberg. Gezellige vliegclub en doen ook proeflessen/luchtdopen. | |
valentijn101 | woensdag 8 juli 2020 @ 18:30 |
Dat vliegveld had ik gevonden. Maar ik kon geen info over proeflessen vinden dus ik ging er van uit dat dat niet mogelijk was. Ik zal ze eens een berichtje sturen. Dank je. Ik had ook een proefles via Cycloon Holland gevonden (die zitten bij vliegveld Beek NL) ¤235,- voor 60 min vliegen en theorie. Heeft iemand daar ervaring mee? (http://www.cycloonholland(...)proefles-60-minuten/ ) | |
Barcaconia | woensdag 8 juli 2020 @ 21:01 |
Ik zie het inderdaad niet staan op de site, maar ik kom er regelmatig en weet dat ze het doen. Bel ze anders even, aardige mensen. Doorgaans os vliegen in BE een heel stuk goedkoper dan in NL ook. | |
valentijn101 | woensdag 8 juli 2020 @ 21:05 |
Ahh, dat is goed om te weten. Ik heb namelijk geen idee wat een normale prijs is. Maar prioriteit is wel dat het goed en veilig is. Ik had een vage advertentie van iemand in belgie gevonden die het wel even zou uitleggen, dan ging je met hem de lucht in en mocht je zelf even 10 min rondvliegen. Voor ¤400,- tja, had ik niet echt een goed gevoel bij. | |
Barcaconia | woensdag 8 juli 2020 @ 21:06 |
Ik vind opzich 235 voor een uur instructie niet gek, maar ik denk dat je het op een klein Belgisch veldje (kan ook Balen-Keiheuvel of Hechtel zijn) ook wel voor ca ¤150 kunt vinden. | |
shiz | woensdag 8 juli 2020 @ 22:03 |
Zag je toch vaak ook in de aanbieding op Groupon enzo? Zou daar eens kijken. | |
DaMook | donderdag 9 juli 2020 @ 08:50 |
In Eindhoven bij de EACM kan het ook https://www.eacm.nl/proefles/ 195 euro. | |
shiz | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:27 |
Woah, opeens verrast door een formatie! ![]() ![]() | |
nerd4sale | zondag 12 juli 2020 @ 01:04 |
Ik zie dat de EHHV Texan-Falco formatie zich weer netjes aan de minimum hoogte van 500 ft houdt... ![]() | |
shiz | zondag 12 juli 2020 @ 12:50 |
Kan perspectiefbedrog zijn. Voor en na de meting daar zaten ze 600-700' zo'n beetje. Alleen rond het IJsselmeer gespot onder de 300' zelfs. Kwamen nu net bannervliegers langs. ![]() ![]() | |
Iemand91 | maandag 13 juli 2020 @ 11:31 |
Weer een Lufthansa 747-400 op weg naar Enschede: https://www.flightradar24.com/DLH9888/24ec7281 Dat wordt nummer 4. | |
George_of_the_Jungle | maandag 13 juli 2020 @ 13:17 |
Ooit een Falcon/Lear of andere private jet op enkele tientallen meters hoog en een paar km uit de kust langs zien vliegen vanaf een strand aan de atlantische kant van een Caraibisch eiland. Ik stond me wel even achter de oren te krabbelen wat die aan het doen was, maar die wilde duidelijk niet gedetecteerd worden. Kun je trouwens terugzoeken in Flightradar of andere apps? Wat er op een bepaalde dag en tijd overvloog? | |
Lucifer_Doosje | maandag 13 juli 2020 @ 13:23 |
Flightradar heeft een (vrij brakke) Playback optie, waar je tot een week terug kan kijken (klok icoontje rechts in je scherm). | |
George_of_the_Jungle | maandag 13 juli 2020 @ 14:51 |
Thanks! Zie die inderdaad op de laptop, maar niet in de android app. | |
Iemand91 | dinsdag 14 juli 2020 @ 17:08 |
Cargolux heeft ter ere van haar 50 jaar bestaan een van haar 747's (747-400ERF LX-NCL) een retro-livery gegeven in Shannon. Toestel is op dit moment onderweg naar Luxemburg: https://www.flightradar24.com/CLX76H/24ef42e2 ![]() De livery is gebaseerd op de livery van hun eerste toestellen in de jaren '70: ![]() | |
Karstman | woensdag 15 juli 2020 @ 09:30 |
dat staat haar goed! | |
Iemand91 | woensdag 15 juli 2020 @ 13:24 |
Emirates is vandaag weer begonnen met A380 vluchten. EK1 en EK73 naar London Heathrow en Parijs zijn de eerste A380 vluchten na bijna 4 maanden. Alleen China Southern bleef tijdens de Corona crisis met de A380 doorvliegen op een select aantal routes, waaronder wekelijks naar Amsterdam. En de Hi Fly A380 heeft enkele vluchten uitgevoerd. Vanaf 1 augustus komt Emirates ook weer naar Amsterdam met de A380. | |
derLudolf | woensdag 15 juli 2020 @ 13:36 |
Wat mij betreft blijft intercontinentaal nog even aan de grond ![]() | |
Iemand91 | donderdag 16 juli 2020 @ 23:23 |
British Airways heeft schijnbaar aan haar personeel bekend gemaakt dat de Boeing 747-400 niet meer terugkomt in de vloot. Dit betekent de directe uitfasering van 28 toestellen.
![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 16-07-2020 23:29:44 ] | |
Gruj0 | zaterdag 18 juli 2020 @ 08:13 |
Lijkt enorm veel op Aviogenex, lol. | |
Drekkoning | zaterdag 18 juli 2020 @ 08:21 |
https://onemileatatime.co(...)l-flight-attendants/ Icelandair ontslaat zijn cabinepersoneel en zet piloten in de cabine. Origineel, maar dat is wel prijzige cabinebemanning ![]() | |
flipsen | zaterdag 18 juli 2020 @ 14:03 |
Bruce Dickinson vliegt toch af en toe voor hen? Moet ie nu koffie rondbrengen ![]() ![]() | |
Karstman | zaterdag 18 juli 2020 @ 14:33 |
Op die vlucht wil ik zitten! | |
Taiga | maandag 20 juli 2020 @ 10:33 |
Ik ook!! ![]() (Ja ik lees altijd mee in dit topic maar reageer eigenlijk nooit... ![]() | |
Iemand91 | maandag 20 juli 2020 @ 13:47 |
En nummer 5 is onderweg: https://www.flightradar24.com/DLH9872/24fcd69f ![]() | |
Iemand91 | maandag 20 juli 2020 @ 15:59 |
De eerst gebouwde Airbus A330 heeft haar laatste vlucht gemaakt. De Airbus A330-300 B-HLJ van Cathay Dragon is afgelopen vrijdag overgevlogen van Hong Kong naar Taipei alwaar het toestel ontmantelt en gesloopt zal worden. B-HLJ begon haar leven als prototype A330 en had van origine General Electric CF6 motoren. Op 2 november 1992 maakte ze haar eerste vlucht (en dus ook de eerste A330 vlucht) en was hiermee destijds de grootste twinjet ooit. Na een aantal jaren voor Airbus gevlogen te hebben (en waarbij de motoren werden ingewisseld voor 2 Rolls-Royce Trent 700 exemplaren) kwam het in 1996 bij Cathay Pacific terecht en zou daar altijd voor blijven vliegen; sinds 2013 voor Cathay's dochterbedrijf Dragonair (het huidige Cathay Dragon). ![]() Eerste A330 vlucht op 2 november 1992, let op de General Electric CF6 motoren: De A330 op de Paris Air Show 1995, let op de nieuwe Rolls Royce Trent 700 motoren: ![]() ![]() ![]() | |
DrMarten | dinsdag 21 juli 2020 @ 00:30 |
Het is inmiddels een indrukwekkend gezicht op Twente met 3 747's vlak naast elkaar geparkeerd bij het einde van de baan. | |
Hojdhopper | dinsdag 21 juli 2020 @ 11:22 |
Wat denken jullie dat er gaat gebeuren met al die 747s en A380s die nu en komende tijd worden uitgefaseerd (bijv. BA, zoals hierboven gepost). Sloop + onderdelen? Vind het eigenlijk wel interessant, nu gaan ze allemaal met pensioen maar dan zit je straks met een groot capacteitstekort? (Hier ga ik er van uit dat we over een paar jaar gewoon weer op hetzelfde niveau als voor corona zitten) | |
Viezze | dinsdag 21 juli 2020 @ 12:05 |
Een groot gedeelte van de 747s zouden al uitgefaseerd worden, dat is nu naar voren gehaald. Dat geldt ook voor sommige A380s. Ik denk niet dat er snel een capaciteitstekort zal ontstaan. Mijn gevoel is dat het heel lang gaat duren voordat er weer net zo veel vraag is als voor COVID-19. Het zal lang duren voordat men weer wil vliegen, de economie heeft een klap gekregen wat zijn effect zal hebben, en daarnaast verwacht ik dat bepaalde reizigers (vakantiegangers) op korte termijn nog dichter bij huis op vakantie zullen gaan omdat ze gemerkt hebben dat het daar ook best mooi is, en de zakelijke reizigers langdurend weg zullen blijven nu ze gemerkt hebben dat een groot gedeelte van de vergaderingen prima online kunnen. | |
derLudolf | dinsdag 21 juli 2020 @ 13:15 |
Aan de andere kant, bepaald contact mis je toch wel echt. Ja het kan grotendeels online, maar het is niet optimaal voor alles. Ik denk dat zodra er een vaccin is, het zakelijke in het begin echt even een grote opleving maakt. Bepaalde dingen los je toch makkelijker op als je om de tafel zit. | |
Viezze | dinsdag 21 juli 2020 @ 13:19 |
Ik geloof daar zelf niet zo in. Er vlogen hordes mensen de wereld over voor meetings van een uur. Heb het zelf ook wel eens gedaan, maar denk dat die tijd voorbij is. Uiteraard zal het blijven bestaan, maar een stuk minder. Er zijn al meerdere bedrijven die aan hebben gegeven hun reisbudgetten structureel te verlagen. Dat is een behoorlijke aderlating voor de sector, want die betalen juist het best. | |
derLudolf | dinsdag 21 juli 2020 @ 13:27 |
Dat is eigenlijk ook onzin. Maar als je bijvoorbeeld een "conflict" hebt met een klant (of wilt voorkomen dat iets een conflict wordt) is het best nuttig om even met een delegatie om tafel te gaan. Ik denk dat er in lopende projecten best wel wat dingetjes zijn die de nodige wrijving en veel onduidelijkheid veroorzaken. Zodra het echt kan denk ik dat er veel gezegd wordt "laten we dit even uitpraten" Grote kans dat het zoals ik al zei een korte opleving wordt, maar ik denk dat er wel een piek te zien is tzt. | |
Karstman | woensdag 22 juli 2020 @ 11:08 |
Hojdhopper | woensdag 22 juli 2020 @ 12:35 |
Goed, dat een groot deel toch al zou worden uitgefaseerd klopt natuurlijk. Dus daar zal al mee gerekend zijn. Toch denk ik dat er over een jaar of 2-3 gewoon weer flink wordt gereisd. En ik zeg ook niet dát er een tekort zal zijn, maar ik houd het alsnog wel voor mogelijk. Ben benieuwd. | |
Iemand91 | woensdag 22 juli 2020 @ 14:12 |
Na 48 jaar, 11 maanden en 6 dagen staat er vanaf vandaag nooit meer een Qantas 747 op de luchthaven van Sydney. Vanmiddag is om iets over 3 uur 's middags lokale tijd de allerlaatste Qantas 747-400ER (VH-OEJ) vertrokken vanaf Sydney op weg naar Los Angeles. Hierna zal ze doorvliegen naar Mojave. https://www.flightradar24.com/QFA7474/2500f1e0 ![]() Eerste Qantas 747 bezoek aan Perth: Ook de Qantas 747's vallen prooi aan de Corona-crisis. Het oorspronkelijk plan was om de laatste eind 2020 uit te faseren, maar dit is naar voren gehaald. De laatste commerciële vlucht was op 29-30 maart toen VH-OEE van Santiago naar Sydney vloog. Dat was toen ook de laatste internationale Qantas vlucht die door de crisis werden opgeschort. Op 30 juli 1971 ontving Qantas haar eerste 747. Een -200 VH-EBA genaamd "City of Canberra" Op 16 augustus kwam de 747 aan in Sydney na een vlucht van Seattle via San Francisco en Honolulu. Qantas voorzag een korte rol voor de 747; voor op de langere termijn zag men de toekomst in de Concorde of de Boeing 2707. De First Class lounge op het bovendek; de 'Captain Cook lounge': ![]() In totaal zou Qantas 60 747's in gebruik nemen, geleasede -100, -200, -300, -400 en -SP's. Wanneer in maart 1979 Qantas haar laatste Boeing 707 uitfaseert wordt Qantas een 747-only maatschappij; totdat ze in 1985 hun eerste 767 in gebruik nemen. Een Qantas 747SP in Wellington, Nieuw-Zeeland; bekend van haar korte landingsbaan en dus zeer geschikt voor de 747SP: ![]() Op 11 augustus 1989 neemt Qantas hun eerste 747-400 in ontvangst. De 747 werd naar Londen gevlogen en de delivery flight ging vervolgens non-stop naar Sydney. De vlucht van 18.000 kilometer duurde 20 uur en 9 minuten en brak diverse records. Het zou toch oktober 2019 duren voordat er weer een commercieel toestel een non-stop vlucht tussen Londen en Sydney zou maken (de Qantas 787 testvluchten) Alle Qantas 747-400's kregen dan ook de naam Longreach, niet alleen vanwege het dorpje waar Qantas ooit begon, maar ook vanwege het enorme vliegbereik van de 747-400. Op 31 oktober 2002 ontving Qantas hun eerste 747-400ER. Deze 747's hadden een groter vliegbereik en een vernieuwd interieur en waren bedoeld voor Qantas' ultra-long routes over de Grote Oceaan. Qantas ontving er 6; Qantas was ook de enige maatschappij die de 747-400ER zou gebruiken. Ook bekend zijn de Aboriginal Art liveries op een drietal 747's; in het bijzonder Wunala Dreaming: ![]() Vorige week heeft Qantas 3 afscheidsvluchten gemaakt met VH-OEJ; eerst maandag boven Sydney dan woensdag boven Brisbane en vrijdag boven Canberry. En nu na bijna 50 jaar aan Qantas 747 geschiedenis; komt daar vandaag voorgoed een einde aan. Vanmiddag iets even na 3 uur 's middags vertrok ze voorgoed van Australische grond... | |
Iemand91 | woensdag 22 juli 2020 @ 14:33 |
Op de luchthaven van Shanghai is brand uitgebroken een toestel van Ethiopian Airlines Cargo: | |
Karstman | woensdag 22 juli 2020 @ 15:09 |
Eindelijk de mogelijkheid om posts van Iemand91 een +1 te geven ![]() | |
Iemand91 | woensdag 22 juli 2020 @ 15:20 |
Dicht |