abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_192662628
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 08:58 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Je bent geweldig! *O*
Dat zou heel normaal moeten zijn hoor.
pi_192663840
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 11:04 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Dat zou heel normaal moeten zijn hoor.
Wat doe je dan voor werk?
pi_192664555
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 12:08 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Wat doe je dan voor werk?
Ik werk bij de rijksoverheid in de ICT als full stack developer. Hoezo?
pi_192664687
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 12:49 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ik werk bij de rijksoverheid in de ICT als full stack developer. Hoezo?
Vanwege je opmerking dat jouw werkgever niet failliet kan gaan.
Wil dat zeggen dat jij ook nooit ontslagen kunt worden?
pi_192664805
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 12:56 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Vanwege je opmerking dat jouw werkgever niet failliet kan gaan.
Wil dat zeggen dat jij ook nooit ontslagen kunt worden?
Klopt, er zijn heel veel reorganisaties geweest. Ze vinden voor iedereen weer een nieuwe functie. Ook al zou je een onbelangrijke functie hebben.
Maar van het onderdeel waar ik werk is ict de core business, dus die functies blijven sowieso bestaan.
pi_192664893
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 13:03 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Klopt, er zijn heel veel reorganisaties geweest. Ze vinden voor iedereen weer een nieuwe functie. Ook al zou je een onbelangrijke functie hebben.
Maar van het onderdeel waar ik werk is ict de core business, dus die functies blijven sowieso bestaan.
In feite zit jij dus in een ivoren toren.
En je hebt geen flauw idee van mensen die echt werken voor hun geld, moeten doormaken.
  vrijdag 17 april 2020 @ 13:09:55 #7
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192664950
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 13:06 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

In feite zit jij dus in een ivoren toren.
En je hebt geen flauw idee van mensen die echt werken voor hun geld, moeten doormaken.
Calimero reply :')

Echt werken, doe normaal joh
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192665087
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 13:06 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

In feite zit jij dus in een ivoren toren.
En je hebt geen flauw idee van mensen die echt werken voor hun geld, moeten doormaken.
En toch is het voor de overheid heel lastig om aan interne mensen te komen. Ok een doorsnee uitvoerende functie komt niet verder dan 76k per jaar op basis van 36uur per week, maar hoeveel meer heeft men nodig denk ik dan.
Mensen die er werken werken doordat ze een bewuste keuze gemaakt hebben. Dus ja met al die mensen die nu piepen dat ze hun baan gaan kwijtraken en de kans hebben gehad om meer zekerheid te kiezen niet gepakt hebben kan ik moeilijk medelijden hebben.
pi_192665114
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 13:03 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Klopt, er zijn heel veel reorganisaties geweest. Ze vinden voor iedereen weer een nieuwe functie. Ook al zou je een onbelangrijke functie hebben.
Maar van het onderdeel waar ik werk is ict de core business, dus die functies blijven sowieso bestaan.
Italiaanse cultuur bij de overheid _O_
pi_192665198
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 13:17 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Dus ja met al die mensen die nu piepen dat ze hun baan gaan kwijtraken en de kans hebben gehad om meer zekerheid te kiezen niet gepakt hebben kan ik moeilijk medelijden hebben.
Onze innovatie zou snel stokken als iedereen voor baanzekerheid zou gaan.

En een buffer van drie jaarsalarissen is echt een luxe i.p.v. een noodzaak voor een gezonde financiële huishouding.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192665425
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 13:09 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Calimero reply :')

Echt werken, doe normaal joh
Ik doe normaal. Wat doe jij zoal de hele dag? Beetje op je pjoetertje turen en af en toe wat dingetjes invoeren.
Of omschrijf dan eens in begrijpelijk Nederlands wat business inhoudt.
Gewoon een pretbaantje. Weinig moeite, veel salaris.
pi_192665977
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 13:22 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Onze innovatie zou snel stokken als iedereen voor baanzekerheid zou gaan.

En een buffer van drie jaarsalarissen is echt een luxe i.p.v. een noodzaak voor een gezonde financiële huishouding.
Ja precies, niks mis met een buffer maar 3 jaar is echt overkill (dan heb je het over 1-1,5 ton of zoiets). Dan kun je beter je geld investeren dat het rendeert. Dat lijkt me beter dan onnodig veel cash achter de hand te hebben.
  vrijdag 17 april 2020 @ 14:26:56 #13
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192666238
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 13:33 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Ik doe normaal. Wat doe jij zoal de hele dag? Beetje op je pjoetertje turen en af en toe wat dingetjes invoeren.
Of omschrijf dan eens in begrijpelijk Nederlands wat business inhoudt.
Gewoon een pretbaantje. Weinig moeite, veel salaris.
Dat kan best meer werken zijn dan pallets slepen, op Fok zitten en scheetgrappen maken.

Afgunst, zo simpel
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192666745
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 14:10 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Ja precies, niks mis met een buffer maar 3 jaar is echt overkill (dan heb je het over 1-1,5 ton of zoiets). Dan kun je beter je geld investeren dat het rendeert. Dat lijkt me beter dan onnodig veel cash achter de hand te hebben.
Dat het overkill is, is jouw mening.
pi_192666803
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 11:04 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Dat zou heel normaal moeten zijn hoor.
Er zijn toch heel veel mensen die hier niet aan kunnen voldoen, zoals mensen die door de hoge huren niet kunnen sparen om een huis te kopen, de starters (zoals ik) of mensen met flexcontracten omdat het in sommige gebieden afgelopen jaren haast ondoenlijk was om een vast contract te krijgen?

Ik heb dan een bovenmodaal salaris en in ieder geval baanzekerheid, maar ik kan écht niet een lange periode zonder inkomen zitten. Puur en alleen doordat ik nog niet genoeg arbeidsjaren op de teller heb staan om uberhaupt een significant bedrag bij elkaar te sparen.
pi_192667081
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 14:57 schreef Arts-assistent het volgende:

[..]

Er zijn toch heel veel mensen die hier niet aan kunnen voldoen, zoals mensen die door de hoge huren niet kunnen sparen om een huis te kopen, de starters (zoals ik) of mensen met flexcontracten omdat het in sommige gebieden afgelopen jaren haast ondoenlijk was om een vast contract te krijgen?

Ik heb dan een bovenmodaal salaris en in ieder geval baanzekerheid, maar ik kan écht niet een lange periode zonder inkomen zitten. Puur en alleen doordat ik nog niet genoeg arbeidsjaren op de teller heb staan om uberhaupt een significant bedrag bij elkaar te sparen.
Als starter kan het inderdaad lastig zijn om niet direct te beginnen met een grote buffer.
Overigens zullen mensen zonder vast contract in de toekomst helemaal geen hypotheek meer krijgen. Sommige banken weigeren nu al, maar de eisen gaan strenger worden, waardoor het bij iedere bank onmogelijk wordt zonder vast contract.
Blijkbaar willen mensen dit allemaal, want het zijn de politieke partijen die dit allemaal (on)mogelijk maken voor mensen die erop stemmen.
pi_192668508
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 15:12 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Overigens zullen mensen zonder vast contract in de toekomst helemaal geen hypotheek meer krijgen. Sommige banken weigeren nu al, maar de eisen gaan strenger worden, waardoor het bij iedere bank onmogelijk wordt zonder vast contract.
Wat een onzin.
pi_192669819
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 16:34 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Wat een onzin.
Helemaal niet gelukkig.
De arbeidsmarktscan en de perspectiefverklaring zijn net als de intentieverklaring steeds minder geaccepteerd door hypotheekverstrekkers.
Over een jaar is het gelukkig heel veel moeilijker (zo niet onmogelijk) voor flexwerkers en mensen in proeftijd voor een vast contract, om een huis te kunnen kopen.
Waarom zou je überhaupt in zo'n penibele situatie een dergelijke financiële verplichting aan willen gaan?
Mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden.
  vrijdag 17 april 2020 @ 17:54:21 #19
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192669908
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:49 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Helemaal niet gelukkig.
De arbeidsmarktscan en de perspectiefverklaring zijn net als de intentieverklaring steeds minder geaccepteerd door hypotheekverstrekkers.
Over een jaar is het gelukkig heel veel moeilijker (zo niet onmogelijk) voor flexwerkers en mensen in proeftijd voor een vast contract, om een huis te kunnen kopen.
Waarom zou je überhaupt in zo'n penibele situatie een dergelijke financiële verplichting aan willen gaan?
Mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden.
Dat werd in 2010 ook gezegd.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_192669973
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:49 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Helemaal niet gelukkig.
De arbeidsmarktscan en de perspectiefverklaring zijn net als de intentieverklaring steeds minder geaccepteerd door hypotheekverstrekkers.
Over een jaar is het gelukkig heel veel moeilijker (zo niet onmogelijk) voor flexwerkers en mensen in proeftijd voor een vast contract, om een huis te kunnen kopen.
Waarom zou je überhaupt in zo'n penibele situatie een dergelijke financiële verplichting aan willen gaan?
Mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden.
Wat een gelul. En dan zeker wel tegen 1000 euro moeten huren bij een huisjesmelker.
pi_192670009
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:54 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat werd in 2010 ook gezegd.
Die initiatieven bestonden toen nog niet de perspectiefverklaring bestaat sinds 2013 en de arbeidsmarktscan sinds 2015. Het is sinds 2010 dus inderdaad makkelijker geworden. Tot nu.
Gelukkig daalt bij steeds meer geldverstrekkers het vertrouwen in deze initiatieven en worden ze steeds minder geaccepteerd.
pi_192670583
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:49 schreef Fisherman het volgende:

[..]

De arbeidsmarktscan en de perspectiefverklaring zijn net als de intentieverklaring steeds minder geaccepteerd door hypotheekverstrekkers.
Over een jaar is het gelukkig heel veel moeilijker (zo niet onmogelijk) voor flexwerkers en mensen in proeftijd voor een vast contract, om een huis te kunnen kopen.
Bron?
pi_192680711
https://drimble.nl/econom(...)-ondanks-corona.html

43% minder transacties, toch nog aanzienlijk hogere prijzen. Told you so.
blablablabla
pi_192681144
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 april 2020 10:00 schreef Elan het volgende:
https://drimble.nl/econom(...)-ondanks-corona.html

43% minder transacties, toch nog aanzienlijk hogere prijzen. Told you so.
Dat ijlt allemaal wat na. Die lagere prijzen komen vanzelf. ;)
pi_192681388
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:49 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Helemaal niet gelukkig.
De arbeidsmarktscan en de perspectiefverklaring zijn net als de intentieverklaring steeds minder geaccepteerd door hypotheekverstrekkers.
Over een jaar is het gelukkig heel veel moeilijker (zo niet onmogelijk) voor flexwerkers en mensen in proeftijd voor een vast contract, om een huis te kunnen kopen.
Waarom zou je überhaupt in zo'n penibele situatie een dergelijke financiële verplichting aan willen gaan?
Mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden.
zowiezo is het verstandig om financiele verplichtingen langer dan 4 jaar zoveel mogelijk te vermijden. Maar ja, je moet toch ergens wonen en huren is voor arme mensen of rijke mensen. Zit je er tussen in dan is huren financieel gezien een slechte optie.
Dus dan moet je afwegen... of veel te veel geld uitgeven aan een woning of een langdurige financiele verplichting aangaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192681758
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 10:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat ijlt allemaal wat na. Die lagere prijzen komen vanzelf. ;)
Misschien volgend jaar als de recessie ernstige vormen aanneemt, maar er is feitelijk gewoon geen bubbel die op knappen staat.

Door de lage rente hebben zullen mensen trouwens ook niet snel in de problemen komen bij werkeloosheid. Dus weinig gedwongen verkopen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Elan op 18-04-2020 11:36:28 ]
blablablabla
pi_192682998
Ik geloof ook niet in een crash, misschien een prijsdruk, stagnatie in de prijzen, of wellicht een kleine daling, maar geen crash.

Ben benieuwd of ik gelijk krijg.
pi_192683136
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 11:30 schreef Elan het volgende:

[..]

Misschien volgend jaar als de recessie ernstige vormen aanneemt, maar er is feitelijk gewoon geen bubbel die op knappen staat.

Door de lage rente hebben zullen mensen trouwens ook niet snel in de problemen komen bij werkeloosheid. Dus weinig gedwongen verkopen.
_O-
pi_192684042
https://www.nrc.nl/nieuws(...)onomie-niet-a3996968

Gelukkig ook een positieve insteek over de economie.
pi_192684674
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 11:30 schreef Elan het volgende:

[..]

Misschien volgend jaar als de recessie ernstige vormen aanneemt, maar er is feitelijk gewoon geen bubbel die op knappen staat.

Door de lage rente hebben zullen mensen trouwens ook niet snel in de problemen komen bij werkeloosheid. Dus weinig gedwongen verkopen.
In mijn ogen is er wel degelijk een bubbel, maar vooral in de grote steden. Je moet dat imo los zien van Nederland als geheel
pi_192685437
Van de week vast contract gekregen en vandaag maakten onze bovenburen hun vraagprijs van hun appartement (gescheiden jaren 30 woning, ik heb de benedenverdieping + tuin) bekend aan ons.

Ik twijfel of ik nu in onderhandeling moet of dat het bv de komende weken dusdanig wordt dat de vraag minder wordt en hun vraagprijs ook minder realistisch. :{
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_192685491
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 15:21 schreef Heph844 het volgende:

[..]

In mijn ogen is er wel degelijk een bubbel, maar vooral in de grote steden. Je moet dat imo los zien van Nederland als geheel
[ afbeelding ]
Dat die kloof zo groot is wil natuurlijk niet zeggen dat er meteen een bubbel is. Je hebt in de grote steden ook een hardnekkig aandeel sociale huur die het gemiddelde inkomen kunstmatig naar beneden trekken.

En dan zitten er nog particuliere investeerders tussen die een object kopen en voor de hoofdprijs particulier verhuren die je ook niet terugziet in die cijfers.
blablablabla
pi_192685507
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 16:22 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat die kloof zo groot is wil natuurlijk niet zeggen dat er meteen een bubbel is. Je hebt in de grote steden ook een hardnekkig aandeel sociale huur die het gemiddelde inkomen kunstmatig naar beneden trekken.

En dan zitten er nog particuliere investeerders tussen die een object kopen en voor de hoofdprijs particulier verhuren.
stop er maar mee elan
pi_192685525
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 april 2020 16:23 schreef aTypisch het volgende:

[..]

stop er maar mee elan
Ga eens gewoon buiten spelen als grote mensen praten.
blablablabla
pi_192685530
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 april 2020 16:25 schreef Elan het volgende:

[..]

Ga eens gewoon buiten spelen als grote mensen praten.
Je wuift daadwerkelijke cijfers weg om je eigen gevoelens te verdedigen. :)
  zaterdag 18 april 2020 @ 16:33:27 #36
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192685604
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 11:30 schreef Elan het volgende:

[..]

Misschien volgend jaar als de recessie ernstige vormen aanneemt, maar er is feitelijk gewoon geen bubbel die op knappen staat.

Door de lage rente hebben zullen mensen trouwens ook niet snel in de problemen komen bij werkeloosheid. Dus weinig gedwongen verkopen.
:') oké man
pi_192685626
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 april 2020 16:26 schreef aTypisch het volgende:

[..]

Je wuift daadwerkelijke cijfers weg om je eigen gevoelens te verdedigen. :)


Lol

Hier wat echte cijfers :)
blablablabla
pi_192685983
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 16:22 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat die kloof zo groot is wil natuurlijk niet zeggen dat er meteen een bubbel is. Je hebt in de grote steden ook een hardnekkig aandeel sociale huur die het gemiddelde inkomen kunstmatig naar beneden trekken.

Nee, het gaat hier niet om het gemiddelde inkomen van inwoners, maar specifiek om de verhouding tussen huizenprijs en het inkomen van kopers.. DNB zegt daarover:
quote:
Welke indicatoren gebruiken we om oververhitting te duiden?
De verhouding tussen prijzen en inkomen, en die tussen prijzen en huren, worden vaak gebruikt als maatstaven om de prijsontwikkeling en de mate van oververhitting te duiden. De prijs-inkomenratio is een maatstaf voor betaalbaarheid: als de woningprijzen harder stijgen dan de inkomens van huizenkopers, worden woningen bij een gegeven renteniveau minder betaalbaar en zal het aantal potentiële kopers slinken.
Je ziet in de grafiek heel duidelijk hoe gigantisch die ratio is gestegen in de grote steden. Uit enquêtes blijkt ook dat kopers in de grote steden veel optimistischer zijn over de toekomstige huizenprijzen dan kopers in de rest van het land.
pi_192685999
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 16:19 schreef kalinhos het volgende:
Van de week vast contract gekregen en vandaag maakten onze bovenburen hun vraagprijs van hun appartement (gescheiden jaren 30 woning, ik heb de benedenverdieping + tuin) bekend aan ons.

Ik twijfel of ik nu in onderhandeling moet of dat het bv de komende weken dusdanig wordt dat de vraag minder wordt en hun vraagprijs ook minder realistisch. :{
Lijkt me sterk dat je in een paar weken tijd grote verschillen gaat merken in verkoopprijzen. Na de financiële crisis duurde het jaren voordat de echte klappen vielen op de woningmarkt.

Je kan het wel gebruiken in de onderhandelingen natuurlijk, denk dat je bovenburen ook wel wat zenuwachtiger zijn dan een paar maanden geleden.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2020 17:11:56 ]
pi_192686522
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 17:07 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Nee, het gaat hier niet om het gemiddelde inkomen van inwoners, maar specifiek om de verhouding tussen huizenprijs en het inkomen van kopers.. DNB zegt daarover:
[..]

Je ziet in de grafiek heel duidelijk hoe gigantisch die ratio is gestegen in de grote steden. Uit enquêtes blijkt ook dat kopers in de grote steden veel optimistischer zijn over de toekomstige huizenprijzen dan kopers in de rest van het land.
Daar heb je het al, bij een gegeven renteniveau. Gaat de rente op korte of middellange termijn überhaupt nog stijgen?

Dat mensen onder deze zeer gunstige renteomstandigheden in combinatie met een blijvend tekort aan volume investeren in woningen is toch niet per se het creëren van een bubbel?
Daarbij zijn de eisen die een bank stelt aan zijn klanten voor het afsluiten van een hypotheek ook nog eens dusdanig streng geworden dat de verwachting is dat mensen niet zo 1,2,3 in de problemen komen.

In tegenstelling tot 2008 bijvoorbeeld.
blablablabla
pi_192687152
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 17:10 schreef Heph844 het volgende:
Lijkt me sterk dat je in een paar weken tijd grote verschillen gaat merken in verkoopprijzen. Na de financiële crisis duurde het jaren voordat de echte klappen vielen op de woningmarkt.
Echte klappen zijn toen ook niet gevallen volgens mij. Het was een langzaam dalende lijn met langere verkooptijden en redelijk veel aanbod. Daarnaast greep de overheid ook in om de val wat te verzachten (verlagen overdrachtsbelasting, tijdelijke verhuur e.d.) Daarom duurde het ook een jaar of 5 voordat de bodem bereikt werd. En doordat de rente zo historisch laag werd steeg het ook weer snel
pi_192687264
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 15:21 schreef Heph844 het volgende:

[..]

In mijn ogen is er wel degelijk een bubbel, maar vooral in de grote steden. Je moet dat imo los zien van Nederland als geheel
[ afbeelding ]
Los van de grote steden gedaald sinds de vorige crisis, en ja, gestegen in de grote steden, maar niet rekening houdend met lage rentes. Hoe zijn inkomen/lasten ratio's bijvoorbeeld?
pi_192687639
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 17:10 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Lijkt me sterk dat je in een paar weken tijd grote verschillen gaat merken in verkoopprijzen. Na de financiële crisis duurde het jaren voordat de echte klappen vielen op de woningmarkt.

Je kan het wel gebruiken in de onderhandelingen natuurlijk, denk dat je bovenburen ook wel wat zenuwachtiger zijn dan een paar maanden geleden.
Das ip zich wel waar ja, qua tempo. Aan de andere kant verliezen mensen in recordtempo nu hun baan, waar dat bv bij de vorige crisis ook wel langzamer ging.

Ik bedoel, in januari was er voor een hoop mensen die nu in de WW zitten nog geen vuiltje aan de lucht.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_192687861
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:37 schreef skrn het volgende:

[..]

Los van de grote steden gedaald sinds de vorige crisis, en ja, gestegen in de grote steden, maar niet rekening houdend met lage rentes. Hoe zijn inkomen/lasten ratio's bijvoorbeeld?
Klopt, de gedaalde rentes vergoeden een hoop natuurlijk. Hoewel je daar ook weer tegenover kan stellen:
- Geen aflossingsvrij meer, dus meer kwijt aan aflossing
- Minder rente is ook minder HRA
- Flink gestegen woonlasten

Zal elkaar zo ongeveer uiteffenen schat ik. Zijn vast cijfers van.
pi_192687920
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 17:49 schreef Elan het volgende:

[..]

Daar heb je het al, bij een gegeven renteniveau. Gaat de rente op korte of middellange termijn überhaupt nog stijgen?

Dat mensen onder deze zeer gunstige renteomstandigheden in combinatie met een blijvend tekort aan volume investeren in woningen is toch niet per se het creëren van een bubbel?
Daarbij zijn de eisen die een bank stelt aan zijn klanten voor het afsluiten van een hypotheek ook nog eens dusdanig streng geworden dat de verwachting is dat mensen niet zo 1,2,3 in de problemen komen.

In tegenstelling tot 2008 bijvoorbeeld.
De grootste winst ten opzichte van de vorige crisis is denk ik de 'verplichting' om af te lossen voor nieuwe hypotheken. Zelfs zonder stijgende huizenprijzen creëert dat een lekkere buffer tegen het onder water komen staan. Het doet dan minder pijn als je met verlies moet verkopen.

Daarnaast denk ik dat banken inmiddels geleerd hebben om pro-actiever te handelen bij wanbetalingen, zodat je het leed van executieverkopen hopelijk wat kan voorkomen.
pi_192688106
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 19:17 schreef Heph844 het volgende:

[..]

De grootste winst ten opzichte van de vorige crisis is denk ik de 'verplichting' om af te lossen voor nieuwe hypotheken. Zelfs zonder stijgende huizenprijzen creëert dat een lekkere buffer tegen het onder water komen staan. Het doet dan minder pijn als je met verlies moet verkopen.

Daarnaast denk ik dat banken inmiddels geleerd hebben om pro-actiever te handelen bij wanbetalingen, zodat je het leed van executieverkopen hopelijk wat kan voorkomen.
Ja dat was ook wel nodig gezien mensen achterlijk zijn om volledig aflossingsvrij te nemen, en na 30jr loopt die af en mag je hopen dat je huis niet onderwater staat, volledig aflossen hoeft niet trouwens je kan nog steeds 50% aflossingsvrij nemen alleen je loopt een beetje HRA mis dan.
pi_192688136
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 19:13 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Klopt, de gedaalde rentes vergoeden een hoop natuurlijk. Hoewel je daar ook weer tegenover kan stellen:
- Geen aflossingsvrij meer, dus meer kwijt aan aflossing
- Minder rente is ook minder HRA
- Flink gestegen woonlasten

Zal elkaar zo ongeveer uiteffenen schat ik. Zijn vast cijfers van.
Die HRA is allang geen vetpot meer, snap niet wat mensen daar steeds mee hebben, het kabinet is ook al bezig met het afbouwen daar van.
pi_192694945
Collega van me heeft zijn huis woe in de verkoop gegooid. Nog niet op Funda toen. Enkel nog op de site van de makelaar. Binnen een dag stonden er al 7 bezichtigen gepland. En iemand voor de deur die meteen al wilde kijken en bieden. Gister verkocht voor 10k boven de vraagprijs.
pi_192703267
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 07:54 schreef alpeko het volgende:
Collega van me heeft zijn huis woe in de verkoop gegooid. Nog niet op Funda toen. Enkel nog op de site van de makelaar. Binnen een dag stonden er al 7 bezichtigen gepland. En iemand voor de deur die meteen al wilde kijken en bieden. Gister verkocht voor 10k boven de vraagprijs.
Ja door die lager rente.. Kan je gewoon nog makkelijk kopen en 10k bij bieden...

Wel bizar. Welke stad?
Love is in the air!
pi_192703947
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 20:06 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Ja door die lager rente.. Kan je gewoon nog makkelijk kopen en 10k bij bieden...

Wel bizar. Welke stad?

Geen stad. Zevenbergen in West-Brabant
  maandag 20 april 2020 @ 00:19:05 #51
299349 KrAlex
Büyük Kaptan!
pi_192707524
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 13:33 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Ik doe normaal. Wat doe jij zoal de hele dag? Beetje op je pjoetertje turen en af en toe wat dingetjes invoeren.
Of omschrijf dan eens in begrijpelijk Nederlands wat business inhoudt.
Gewoon een pretbaantje. Weinig moeite, veel salaris.
Dit moet wel echt de zieligste reactie aller tijden zijn. :') Tering hoe laag kun je gaan. _O-
  maandag 20 april 2020 @ 00:22:16 #52
299349 KrAlex
Büyük Kaptan!
pi_192707550
Trouwens twee weken geleden ook een huis gekocht. Wil geen huis huren en heb straks een hypotheekje van netto 750 euro voor een woning van 225K. Nouja prima bedrag en over 10 jaar heb daar bijna 60K van afgelost.

Als je koopt om er langdurig in te wonen maakt het in principe niet uit wanneer je een huis koopt.
pi_192707703
Ik sprak vandaag twee vrienden en die hadden wel de indruk dat de huurprijzen in Amsterdam al wat aan het dalen zijn.

Lastig te kwantificeren maar na een tijdje zoeken krijg je wel een beetje een beeld qua marktprijzen. Nu is de huurmarkt in Amsterdam een vrij extreem voorbeeld gezien de stijgingen de laatste jaren maar dat lijkt wellicht dus nu een beetje te keren.
pi_192708142
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 00:19 schreef KrAlex het volgende:

[..]

Dit moet wel echt de zieligste reactie aller tijden zijn. :') Tering hoe laag kun je gaan. _O-
Wat is hier zielig aan? Degene op wie ik reageer heeft een makkelijk baantje bij de overheid.
Deze figuur beweert keihard dat andere beroepsgroepen hun zaakjes niet goed op orde hebben.
Dat vind ik laag en bijzonder zielig.
pi_192708897
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 13:02 schreef skrn het volgende:
Ik geloof ook niet in een crash, misschien een prijsdruk, stagnatie in de prijzen, of wellicht een kleine daling, maar geen crash.

Ben benieuwd of ik gelijk krijg.
Klopt - er zit nu natuurlijk ook veel meer geld in de markt ten opzichte van 10 jaar geleden. Mensen hebben zelf ook nog overwaarden, de economie draaide als een tierelier en mensen willen blijven kopen

Ik ben ook benieuwd! Over 5 jaar weten we het!
Love is in the air!
pi_192708906
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 00:22 schreef KrAlex het volgende:
Trouwens twee weken geleden ook een huis gekocht. Wil geen huis huren en heb straks een hypotheekje van netto 750 euro voor een woning van 225K. Nouja prima bedrag en over 10 jaar heb daar bijna 60K van afgelost.

Als je koopt om er langdurig in te wonen maakt het in principe niet uit wanneer je een huis koopt.
Gefeliciteerd. Helemaal eens.

Enige punt is dat je over 1 jaar mogelijk met dat geld een grotere woning had kunnen kopen ;) - prijs/kwaliteit veranderd dan. Maar niemand kan in de toekomst kijken.
Love is in the air!
pi_192709893
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 00:22 schreef KrAlex het volgende:
Trouwens twee weken geleden ook een huis gekocht. Wil geen huis huren en heb straks een hypotheekje van netto 750 euro voor een woning van 225K. Nouja prima bedrag en over 10 jaar heb daar bijna 60K van afgelost.

Als je koopt om er langdurig in te wonen maakt het in principe niet uit wanneer je een huis koopt.
Gefeliciteerd! Zien we een klustopic tegemoet??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192710194
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 04:19 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Wat is hier zielig aan? Degene op wie ik reageer heeft een makkelijk baantje bij de overheid.
Deze figuur beweert keihard dat andere beroepsgroepen hun zaakjes niet goed op orde hebben.
Dat vind ik laag en bijzonder zielig.
Heeft een ambtenaar jou ooit iets vreselijks aangedaan of zo? :')
pi_192710379
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 09:50 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Heeft een ambtenaar jou ooit iets vreselijks aangedaan of zo? :')
Ik snap de opmerking van hiddendoe wel, je moet wat meer reacties van die ambtenaar waar ze het over heeft lezen. Die hier bij wijze van spreken wenst dat iedereen in een groot gat gaat vallen, en dan steeds erbij vermeld maar ik val er niet in want ik zal nooit ontslagen worden bij mijn werkgever. :D
pi_192710705
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 10:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik snap de opmerking van hiddendoe wel, je moet wat meer reacties van die ambtenaar waar ze het over heeft lezen. Die hier bij wijze van spreken wenst dat iedereen in een groot gat gaat vallen, en dan steeds erbij vermeld maar ik val er niet in want ik zal nooit ontslagen worden bij mijn werkgever. :D
Maar om dan meteen alle ambtenaren weg te zetten als mensen die een makkelijk baantje hebben :')

Ik ben overigens zelf ook ambtenaar (vandaar op pik getrapt) en heb een hekel aan de houding van veel collega's overigens, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. En in dit soort situaties heb je inderdaad meer zekerheid. Maar daar staat tegenover dat als je een beetje goed bent je vrij snel tegen een salarisplafond aan zit.
pi_192710784
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 10:19 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Maar om dan meteen alle ambtenaren weg te zetten als mensen die een makkelijk baantje hebben :')

Ik ben overigens zelf ook ambtenaar (vandaar op pik getrapt) en heb een hekel aan de houding van veel collega's overigens, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. En in dit soort situaties heb je inderdaad meer zekerheid. Maar daar staat tegenover dat als je een beetje goed bent je vrij snel tegen een salarisplafond aan zit.
Volgens mij heeft hiddendoe het echt over 1 persoon of ik moet ergens overheen lezen. Je zou toch eens wat beter moeten lezen met alle vrije tijd die je hebt als ambtenaar. >:)
pi_192711076
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 10:19 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Maar om dan meteen alle ambtenaren weg te zetten als mensen die een makkelijk baantje hebben :')

Ik ben overigens zelf ook ambtenaar (vandaar op pik getrapt) en heb een hekel aan de houding van veel collega's overigens, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. En in dit soort situaties heb je inderdaad meer zekerheid. Maar daar staat tegenover dat als je een beetje goed bent je vrij snel tegen een salarisplafond aan zit.
Ik geef het je te doen om nu ambtenaar te zijn. Er is al weken niks meer te zien door het raam.
  maandag 20 april 2020 @ 13:47:30 #63
458679 Ruse
Super, man
pi_192714280
ik zat nog te denken; in de vorige crisis gingen mensen massaal meer studeren en langer doorstuderen. diezelfde reactie lijkt me nu ook niet onlogisch en aangezien ik in een studentenstad wil kopen lijkt me dat een positieve factor voor een evt aankomende recessie. ik heb overigens nog steeds het gevoel dat het over kan waaien
got some money in my pocket, don’t remember where I got it
pi_192717991
Correctie kan best plaatsvinden maar dat staat denk ik los van het virus, meer omdat er nu meer betaald wordt voor het huis dan het eigenlijk waard is.

Dat er 10 a 20% eraf gaat is niet eens zo erg, kijk naar de stijgingen van de aflopende 3 jaar...
Interessant he ?
pi_192720522
quote:
99s.gif Op maandag 20 april 2020 13:47 schreef Ruse het volgende:
ik zat nog te denken; in de vorige crisis gingen mensen massaal meer studeren en langer doorstuderen. diezelfde reactie lijkt me nu ook niet onlogisch en aangezien ik in een studentenstad wil kopen lijkt me dat een positieve factor voor een evt aankomende recessie. ik heb overigens nog steeds het gevoel dat het over kan waaien
Studentensteden hebben juist de hoogste huizenprijzen. Met minder toerisme, wellicht minder internationale studenten volgend jaar, groeiend ongemak om particuliere verhuur, Airbnb en verkamering zie ik studentensteden niet als meest aantrekkelijke investering.
pi_192720644
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 13:06 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

In feite zit jij dus in een ivoren toren.
En je hebt geen flauw idee van mensen die echt werken voor hun geld, moeten doormaken.
Ik denk dat hij ook wel echt gewerkt heeft om in die ivoren toren te komen...
pi_192720685
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 10:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik snap de opmerking van hiddendoe wel, je moet wat meer reacties van die ambtenaar waar ze het over heeft lezen. Die hier bij wijze van spreken wenst dat iedereen in een groot gat gaat vallen, en dan steeds erbij vermeld maar ik val er niet in want ik zal nooit ontslagen worden bij mijn werkgever. :D
Blijkbaar heeft die ambtenaar iets goeds met zijn leven gedaan, dat hij voor meer zekerheid in zijn leven heeft gezorgd dan jij?

Ik snap niet helemaal hoe je zo kan lachen over jouw eigen leven waarin jij niet zo goed voor jezelf hebt gezorgd als jij?
pi_192721046
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 10:19 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Maar om dan meteen alle ambtenaren weg te zetten als mensen die een makkelijk baantje hebben :')

Ik ben overigens zelf ook ambtenaar (vandaar op pik getrapt) en heb een hekel aan de houding van veel collega's overigens, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. En in dit soort situaties heb je inderdaad meer zekerheid. Maar daar staat tegenover dat als je een beetje goed bent je vrij snel tegen een salarisplafond aan zit.
Het gaat om het gebrek aan empathie. Mensen maken andere keuzes en/of soms loopt het leven even anders. Om mensen die geen buffer van drie jaar hebben, om wat voor reden dan ook, zo denigrerend te bejegenen, is tenenkrommend.
pi_192722809
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 19:52 schreef RetepV het volgende:

[..]

Blijkbaar heeft die ambtenaar iets goeds met zijn leven gedaan, dat hij voor meer zekerheid in zijn leven heeft gezorgd dan jij?

Ik snap niet helemaal hoe je zo kan lachen over jouw eigen leven waarin jij niet zo goed voor jezelf hebt gezorgd als jij?
Wel even reëel blijven. Niemand had dit kunnen voorzien. Bovendien, elk denkbaar risico bij voorbaat al uitbannen door alles op safe te zetten, getuigt mijns inzien op kruiwagentjes of goed met de elleboogjes kunnen werken.
Bovendien heeft het leven zoveel aspecten waar een risico aan zit. Je wordt verliefd en besluit met deze ene mens verder te gaan. Je neemt een kind en maar hopen dat je wondertje fysiek en geestelijk zo gezond en sterk mogelijk volwassen wordt.
Je gaat op vakantie en maar hopen dat het hotel niet tegenvalt. Of het weer.
Enz.
pi_192724371
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 21:22 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Wel even reëel blijven. Niemand had dit kunnen voorzien. Bovendien, elk denkbaar risico bij voorbaat al uitbannen door alles op safe te zetten, getuigt mijns inzien op kruiwagentjes of goed met de elleboogjes kunnen werken.
Geloof me, daar hebben ze bij de overheid op ICT gebied een enorme ervaring mee, met dingen niet voorzien. :')
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_192729358
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 10:19 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Maar om dan meteen alle ambtenaren weg te zetten als mensen die een makkelijk baantje hebben :')

Ik ben overigens zelf ook ambtenaar (vandaar op pik getrapt) en heb een hekel aan de houding van veel collega's overigens, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. En in dit soort situaties heb je inderdaad meer zekerheid. Maar daar staat tegenover dat als je een beetje goed bent je vrij snel tegen een salarisplafond aan zit.
Je bent toch een vrouw?
pi_192729494
Las laatst een stukje dat mensen die voorheen woonruimte aanboden via airbnb dit nu tijdelijk voor lange tijd verhuurd. Dat zal in de grote steden ook wel tijdelijk de druk op de markt doen afnemen.

Hoe dan ook denk ik dat we over een paar maanden wel al verschil gaan zien. Ook dat banken strenger gaan kijken wie wel en niet een hypotheek kan krijgen.
pi_192729956
Zoals ik zei, we gaan het eerst merken in de steden, waarin de huizenprijzen met meest zijn beinvloed door airbnb, particuliere verhuur, verhuur aan expats en buitenlandse studenten. Wellicht gaan sommige beleggers zich nu terugtrekken.

Spannend. Ik ga ook binnenkort mijn hut verkopen. ^O^
pi_192730070
quote:
De NVM is ook een lobbyclub he. Die hebben geen belang bij een nieuwe woningcrisis. Dit soort berichten dus altijd met een korreltje zout nemen
pi_192731404
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 11:32 schreef Lafoy het volgende:

[..]

De NVM is ook een lobbyclub he. Die hebben geen belang bij een nieuwe woningcrisis. Dit soort berichten dus altijd met een korreltje zout nemen
Ik geef af en toe een linkje van wat deskundigen vinden; de betrouwbaaarheid inschatten mag je zelf doen.

En ik denk dat weinigen echt belang hebben aan een woningcrisis.
  dinsdag 21 april 2020 @ 12:49:55 #77
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_192731481
Alleen starters en huurders hebben belang bij een woningcrisis.
pi_192731831
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 11:32 schreef Lafoy het volgende:

[..]

De NVM is ook een lobbyclub he. Die hebben geen belang bij een nieuwe woningcrisis. Dit soort berichten dus altijd met een korreltje zout nemen
mijn huis komt binnen een paar weken te koop, de makelaar gaf zelf al aan dat de prijzen ongeveer hetzelfde blijven (zit in een gewild segment) maar dat info aanvragen minder zijn, maar ipv 20 er nu 10 vragen binnen komen. Dus waarschijnlijk alleen mensen die echt geïnteresseerd zijn.
pi_192732008
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 13:10 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

mijn huis komt binnen een paar weken te koop, de makelaar gaf zelf al aan dat de prijzen ongeveer hetzelfde blijven (zit in een gewild segment) maar dat info aanvragen minder zijn, maar ipv 20 er nu 10 vragen binnen komen. Dus waarschijnlijk alleen mensen die echt geïnteresseerd zijn.
minder vraag, dan zal de prijs op lange termijn inderdaad wel hetzelfde blijven dus :)
  dinsdag 21 april 2020 @ 17:19:40 #80
299349 KrAlex
Büyük Kaptan!
pi_192735799
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 08:07 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Gefeliciteerd. Helemaal eens.

Enige punt is dat je over 1 jaar mogelijk met dat geld een grotere woning had kunnen kopen ;) - prijs/kwaliteit veranderd dan. Maar niemand kan in de toekomst kijken.
Klopt helemaal hoor. Een jaar geleden kon ik een soortgelijke woning kopen voor 200K. Nouja shit happens, ik heb een type woning gekocht waar ik al heel lang een oogje op heb. Achtertuin van 10m diepte, een carport aan de voorkant van ruim 7.5m. Ruime woonkamer met 4 slaapkamers en een zolder die als slaapkamer kan fungeren. Ik ben zéér tevreden met m'n aankoop. _O_
  dinsdag 21 april 2020 @ 17:44:45 #81
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_192736214
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 17:19 schreef KrAlex het volgende:

[..]

Klopt helemaal hoor. Een jaar geleden kon ik een soortgelijke woning kopen voor 200K. Nouja shit happens, ik heb een type woning gekocht waar ik al heel lang een oogje op heb. Achtertuin van 10m diepte, een carport aan de voorkant van ruim 7.5m. Ruime woonkamer met 4 slaapkamers en een zolder die als slaapkamer kan fungeren. Ik ben zéér tevreden met m'n aankoop. _O_
Daar gaat het om
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_192746615
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ent-duurder-in-maart

Koopwoningen weer 7 procent duurder.
pi_192746758
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 08:31 schreef skrn het volgende:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ent-duurder-in-maart

Koopwoningen weer 7 procent duurder.
In de cijfers over de verslagmaand maart zijn gebeurtenissen rondom het coronavirus nog niet of nauwelijks zichtbaar.

|:)
pi_192746779
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2020 08:54 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]

In de cijfers over de verslagmaand maart zijn gebeurtenissen rondom het coronavirus nog niet of nauwelijks zichtbaar.

|:)
Dat is in principe ook logisch dat zijn transacties die al eerder in gang gezet waren.
pi_192746886
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 08:31 schreef skrn het volgende:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ent-duurder-in-maart

Koopwoningen weer 7 procent duurder.
7 % ook _O-
pi_192747428
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 20:06 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Ja door die lager rente.. Kan je gewoon nog makkelijk kopen en 10k bij bieden...

Wel bizar. Welke stad?

Dan moet je wel zorgen dat je ofwel zelf eigen geld hebt ofwel dat die taxatie 10K hoger uitvalt.
Anders sta je mooi te kijken.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192747446
Wij hadden overigens binnen 2 uur nadat we online stonden 9 bezichtigingen ingepland en er 2 af kunnen bellen omdat we al een bod geaccepteerd hadden. Ook boven vraagprijs. Met goeie voorwaarden. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 22 april 2020 @ 09:48:06 #88
8369 speknek
Another day another slay
pi_192747461
Mooi, gefeliciteerd!
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_192747517
Dankje.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192747597
Mijn huisje gaat vandaag de verkoop in.
pi_192748027
quote:
2s.gif Op woensdag 22 april 2020 09:58 schreef skrn het volgende:
Mijn huisje gaat vandaag de verkoop in.
Welke stad / budget :) Interessant om te weten!
Love is in the air!
pi_192748038
quote:
7s.gif Op woensdag 22 april 2020 09:47 schreef vosss het volgende:
Wij hadden overigens binnen 2 uur nadat we online stonden 9 bezichtigingen ingepland en er 2 af kunnen bellen omdat we al een bod geaccepteerd hadden. Ook boven vraagprijs. Met goeie voorwaarden. :)
Super. Wat is de reden dat je het dan toch niet nog even online laat staan? Dan kan je er nog wat meer uithalen mogelijk?

En om welke stad ging het?

Mensen zijn dus nog steeds aan het kopen. Ondanks alle signalen van de dalende economie, recessie etc.
Love is in the air!
pi_192748039
quote:
2s.gif Op woensdag 22 april 2020 09:58 schreef skrn het volgende:
Mijn huisje gaat vandaag de verkoop in.
Succes met de verkoop! Hebben jullie al gekocht of wachten jullie eerst de verkoop af? :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192748067
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 10:33 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Super. Wat is de reden dat je het dan toch niet nog even online laat staan? Dan kan je er nog wat meer uithalen mogelijk?
Omdat we niet de hoofdprijs hoeven en het een goed bod was met goede voorwaarden en die ook nog eens perfect aansloten op het moment dat wij de sleutel van het nieuwe huis krijgen. Waarom zou ik dan hopen op een bod van een paar duizend euro meer wat misschien niet eens komt? :)
quote:
En om welke stad ging het?
Weert
quote:
Mensen zijn dus nog steeds aan het kopen. Ondanks alle signalen van de dalende economie, recessie etc.
Ja, ik maakte me er nogal zorgen over, maar achteraf dus onterecht :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192748112
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 10:33 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Super. Wat is de reden dat je het dan toch niet nog even online laat staan? Dan kan je er nog wat meer uithalen mogelijk?

En om welke stad ging het?

Mensen zijn dus nog steeds aan het kopen. Ondanks alle signalen van de dalende economie, recessie etc.
We zijn ook pas net onderweg, niet iedereen voelt al de pijn :+
pi_192750765
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 10:33 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Welke stad / budget :) Interessant om te weten!
Rond 250k. Westen van het land.
pi_192752037
Nog een collega van me die zijn huis aan het verkopen is.

Van de 14 bezichtigingen (exclusief 6 no-shows) 9 biedingen ontvangen.

Hoekhuis, matig onderhoud, gewilde locatie, midden van het land, bieden vanaf +/- 275.000.

3 biedingen tussen bieden vanaf prijs en 10.000+
3 biedingen tussen 10.000 en 20.000 boven bieden vanaf prijs
3 biedingen tussen 20.000 en 35.000 boven bieden vanaf prijs.

Kortom: er is nog weinig veranderd sinds de corona uitbraak. Je moet nog steeds 10% a 15% boven de bieden vanaf prijs bieden om een kans te maken.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_192752267
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 10:39 schreef aTypisch het volgende:

[..]

We zijn ook pas net onderweg, niet iedereen voelt al de pijn :+
_O-
blablablabla
pi_192752356
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 15:44 schreef Elan het volgende:

[..]

_O-
De absolute dip na 2008 was toch ook pas in 2012 of 2013 ofzo hier in NL?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2020 15:52:02 ]
pi_192752502
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2020 15:29 schreef Koral het volgende:

3 biedingen tussen bieden vanaf prijs en 10.000+
3 biedingen tussen 10.000 en 20.000 boven bieden vanaf prijs
3 biedingen tussen 20.000 en 35.000 boven bieden vanaf prijs.
Dat neemt vast snel af. Mensen verliezen hun baan nu en zitten in onzekerheid. Ik denk dat deze wereld er over een paar maanden heel anders uitziet. :Y

Lekkere tijden voor de mensen die willen kopen en gewoon werk hebben. :Y
pi_192752592
quote:
14s.gif Op woensdag 22 april 2020 15:51 schreef aTypisch het volgende:

[..]

De absolute dip na 2008 was toch ook pas in 2012 of 2013 ofzo hier in NL?
Ja pas na 2010 gingen veel projectontwikkelaars failliet.

Maar ik vraag me af hoe speel je dat voor elkaar. Je had al vermogen om huizen te bouwen. De gemeente heeft ook al kavels aan je verkocht. Hoe ga je dan nog failliet?
Try again?
pi_192752619
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 16:07 schreef Sub4ethnicmale het volgende:

[..]

Ja toen gingen ook veel projectontwikkelaars failliet.

Maar ik vraag me af hoe speel je dat voor elkaar. Je had al vemrogen om huizen te bouwen. Gemeente heeft je ook kavels verkocht. Hoe ga je dan nog failliet?
Nu gaan de mensen die de huizen moeten kopen failliet :+
pi_192752621
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 16:01 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Dat neemt vast snel af. Mensen verliezen hun baan nu en zitten in onzekerheid. Ik denk dat deze wereld er over een paar maanden heel anders uitziet. :Y

Lekkere tijden voor de mensen die willen kopen en gewoon werk hebben. :Y
Ja, over een paar maanden kunnen we lekker naar de kroeg, pretpark, dierentuin en op vakantie!
pi_192752683
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2020 16:07 schreef Sub4ethnicmale het volgende:

[..]

Ja pas na 2010 gingen veel projectontwikkelaars failliet.

Maar ik vraag me af hoe speel je dat voor elkaar. Je had al vermogen om huizen te bouwen. De gemeente heeft ook al kavels aan je verkocht. Hoe ga je dan nog failliet?
Projectontwikkelaars doen eerst enorm veel investeringen voordat ze daadwerkelijk geld binnen halen door verkoop natuurlijk
pi_192752692
quote:
14s.gif Op woensdag 22 april 2020 16:08 schreef aTypisch het volgende:

[..]

Nu gaan de mensen die de huizen moeten kopen failliet :+
Hoe dan.

Na failisement komen de huizen die zijn oogeleverd in bezit van een bank. En dan worden ze ver onder de gangbare marktprijs verkocht aan een paar lucky starters.

Ik denk dat de oplossing voor de woningnood weleens in deze cnstructie kan zitten.
Try again?
pi_192752796
quote:
14s.gif Op woensdag 22 april 2020 15:51 schreef aTypisch het volgende:

[..]

De absolute dip na 2008 was toch ook pas in 2012 of 2013 ofzo hier in NL?
De dip zelf was het probleem niet, er was gewoon maar voor de helft aan handel. Veel mensen hadden geen overwaarde omdat de huizenprijzen na de dotcom-bubble heel beperkt zijn gestegen, en heel veel mensen aflossingsvrije hypotheken hadden, of erger beleggingshypotheken.

Dus men ging en moest sparen sparen sparen om te kunnen verhuizen. Daardoor was de huizencrisis in Nederland veel erger dan in Belgie en Duitsland, waar de prijzen nauwelijks zijn gedaald in de jaren na 2008.

Het deed vooral heel erg lang. Veel te lang.

Ik vind in dat opzicht de vergelijking niet gelijk aan die van 2008, maar dat had ik al eerder gezegd.
pi_192752976
http://www.telegraaf.nl/f(...)iets-boven-groningen

Ondertussen knallen we lekker door.
blablablabla
pi_192753127
quote:
14s.gif Op woensdag 22 april 2020 15:51 schreef aTypisch het volgende:

[..]

De absolute dip na 2008 was toch ook pas in 2012 of 2013 ofzo hier in NL?
Altijd maar weer dat vergelijken met de vorige crisis.

Accepteer nou eens gewoon dat de realiteit op de woningmarkt toen compleet anders is als de realiteit van nu.

Mensen hebben gemiddeld gezien gigantische buffers (140k) in de vorm van overwaarde, de rente is en blijft historisch laag en er is vergeleken met toen een enorm tekort aan volume.

Ook zijn aan de kant van de koper de vele foute hypotheekconstructies aan banden gelegd en moet je veel meer geld meebrengen om een huis te kopen. Dan zal de werkeloosheid straks toenemen, ook van 70% van het salaris kun je je hypotheek nog prima betalen. Dat is heel anders dan constructies uit pre-kredietcrisis waar men er voor 100 of zelfs 120% in zaten.
blablablabla
pi_192753151
pi_192753232
quote:
Dus 4% erbij op jaarbasis want je zit op niveau van 2005?
pi_192753264
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 16:48 schreef skrn het volgende:

[..]

Dus 4% erbij op jaarbasis want je zit op niveau van 2005?
wie zal t zeggen? denk eerder een daling.
pi_192753415
Ik zie vooral dat consumenten altijd heel negatief zijn.
pi_192755394
quote:
15s.gif Op woensdag 22 april 2020 16:39 schreef Elan het volgende:

[..]

Altijd maar weer dat vergelijken met de vorige crisis.

Accepteer nou eens gewoon dat de realiteit op de woningmarkt toen compleet anders is als de realiteit van nu.

Mensen hebben gemiddeld gezien gigantische buffers (140k) in de vorm van overwaarde, de rente is en blijft historisch laag en er is vergeleken met toen een enorm tekort aan volume.

Ook zijn aan de kant van de koper de vele foute hypotheekconstructies aan banden gelegd en moet je veel meer geld meebrengen om een huis te kopen. Dan zal de werkeloosheid straks toenemen, ook van 70% van het salaris kun je je hypotheek nog prima betalen. Dat is heel anders dan constructies uit pre-kredietcrisis waar men er voor 100 of zelfs 120% in zaten.
Ik hoop het voor je
  woensdag 22 april 2020 @ 19:33:51 #114
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_192755469
quote:
7s.gif Op woensdag 22 april 2020 09:47 schreef vosss het volgende:
Wij hadden overigens binnen 2 uur nadat we online stonden 9 bezichtigingen ingepland en er 2 af kunnen bellen omdat we al een bod geaccepteerd hadden. Ook boven vraagprijs. Met goeie voorwaarden. :)
Tof :D :*
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_192755744
quote:
17s.gif Op woensdag 22 april 2020 19:33 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Tof :D :*
:*
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192755788
quote:
15s.gif Op woensdag 22 april 2020 16:39 schreef Elan het volgende:

[..]

Altijd maar weer dat vergelijken met de vorige crisis.

Accepteer nou eens gewoon dat de realiteit op de woningmarkt toen compleet anders is als de realiteit van nu.

Mensen hebben gemiddeld gezien gigantische buffers (140k) in de vorm van overwaarde, de rente is en blijft historisch laag en er is vergeleken met toen een enorm tekort aan volume.

Ook zijn aan de kant van de koper de vele foute hypotheekconstructies aan banden gelegd en moet je veel meer geld meebrengen om een huis te kopen. Dan zal de werkeloosheid straks toenemen, ook van 70% van het salaris kun je je hypotheek nog prima betalen. Dat is heel anders dan constructies uit pre-kredietcrisis waar men er voor 100 of zelfs 120% in zaten.
jij verwacht geen daling op de woningmarkt? je ziet de rente toch wel langzaam omhoog gaan.
pi_192756166
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 19:51 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

jij verwacht geen daling op de woningmarkt? je ziet de rente toch wel langzaam omhoog gaan.
Bron? De kapitaalmarktrente is eind vorige maand even heel hard omhoog gegaan en dat is direct weer de kop ingedrukt door de ECB maatregelen.

Zolang centrale banken de rente blijven drukken met exorbitante steun gaat zo'n daling dus niet gebeuren.




Eigenlijk kunnen ze zich dat inmiddels ook niet meer permitteren door alles wat er geleend is :') .
blablablabla
pi_192757165
Aargh wat een rotpunt om te kopen. Echter heb ik nu de kans om me in t schrijven voor een nieuwbouwwoning (340 casco), twijfel twijfel. Tuin op het noorden ook..
pi_192758027
Ik vind een tuin op het noorden veel prettiger. Heb je echt groen in plaats van een plek waar je wegsmelt in de zomer.
pi_192762541
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 16:28 schreef Elan het volgende:
http://www.telegraaf.nl/f(...)iets-boven-groningen

Ondertussen knallen we lekker door.
nigga please, dat gaat wel kantelen.
pi_192762625
Zullen huizen buiten de randstad en grote steden iets populairder worden als thuiswerken na de crisis makkelijker gaat? Je kan immers vaak wat groter wonen en als je minder hoeft te reizen voor je werk hoef je niet per se dicht bij het kantoor te wonen. Uiteraard speelt er meer mee als voorzieningen in de buurt en zo.
pi_192762684
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 19:51 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

jij verwacht geen daling op de woningmarkt? je ziet de rente toch wel langzaam omhoog gaan.
waar heb je het over, ik heb mijn huis in 2007 gekocht en mijn rente staat op net onder de 6 procent, dat is een veelvoud van de huidige rente. de rente is gewoon erg laag op dit moment.
pi_192763688
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 21:54 schreef skrn het volgende:
Ik vind een tuin op het noorden veel prettiger. Heb je echt groen in plaats van een plek waar je wegsmelt in de zomer.
U houdt van alg-aanslag? :+
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_192764395
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 09:21 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

waar heb je het over, ik heb mijn huis in 2007 gekocht en mijn rente staat op net onder de 6 procent, dat is een veelvoud van de huidige rente. de rente is gewoon erg laag op dit moment.
Hij zal wel doelen op het feit dat veel verstrekkers de rente een paar tiende procent omhoog hebben gegooid de afgelopen weken.

Alleen is dat een voortvloeisel van toen in maart door de corona de kapitaalmarktrente even wat is gestegen. Daar is inmiddels weer een dalende (zelfs negatieve) trend in te bespeuren door ECB maatregelen dus dan zal de hypotheekrente waarschijnlijk niet achterblijven.

Ze blijven gewoon geld bij printen om de rente te drukken, een substantiële renteverhoging kan men zich helemaal niet permitteren.
blablablabla
pi_192768278
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 11:25 schreef Elan het volgende:

[..]

Hij zal wel doelen op het feit dat veel verstrekkers de rente een paar tiende procent omhoog hebben gegooid de afgelopen weken.

Alleen is dat een voortvloeisel van toen in maart door de corona de kapitaalmarktrente even wat is gestegen. Daar is inmiddels weer een dalende (zelfs negatieve) trend in te bespeuren door ECB maatregelen dus dan zal de hypotheekrente waarschijnlijk niet achterblijven.

Ze blijven gewoon geld bij printen om de rente te drukken, een substantiële renteverhoging kan men zich helemaal niet permitteren.
misschien was de rente in de VS omhoog gegaan, kan even niet vinden waar ik dat had gelezen. in de VS willen de banken ook een groter bedrag aan eigen geld.
pi_192769723
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 15:43 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

misschien was de rente in de VS omhoog gegaan, kan even niet vinden waar ik dat had gelezen. in de VS willen de banken ook een groter bedrag aan eigen geld.
VS is niet vergelijkbaar. Als daar je huis onder water staat en je het niet meer kunt betalen lever je de sleutels bij de bank in en wens je ze succes (foreclosure). Ok een nieuwe lening/hypotheek aangaan is wat lastiger maar er blijft geen schuld op je hoofd staan zoals in Nederland. Al verschilt dit wel van staat tot staat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nonrecourse_debt
  donderdag 23 april 2020 @ 19:34:11 #127
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192771542
Hypotheek hier definitief rond *O*

30 jaar vast bitches!
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192772052
Een kennis heeft zijn huis vorige week te koop gezet, deze week 8 kijkers. Als ik onzeker zou zijn over mijn baan nu dan zou ik geen huis gaan kopen. Als ik me geen zorgen over mijn baan zou maken en op zoek zou willen naar een ander huis dan zou ik afwachten hoe de markt zich ontwikkeld de komende tijd. De prijzen zullen wel dalen, maar hoe zal de rente van hypotheken zich ontwikkelen.
  donderdag 23 april 2020 @ 19:59:28 #129
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192772098
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 19:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Een kennis heeft zijn huis vorige week te koop gezet, deze week 8 kijkers. Als ik onzeker zou zijn over mijn baan nu dan zou ik geen huis gaan kopen. Als ik me geen zorgen over mijn baan zou maken en op zoek zou willen naar een ander huis dan zou ik afwachten hoe de markt zich ontwikkeld de komende tijd. De prijzen zullen wel dalen, maar hoe zal de rente van hypotheken zich ontwikkelen.
De rente die wij eind maart hebben afgesloten is inmiddels alweer een procent lager dan dezelfde hypotheek nu afsluiten
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192772133
Hoeveel lager kan de rente nog? Die is toch al bijna rock bottom, of wordt ie net zoals olie negatief. Er zijn al wel wat hypotheken met negatieve rentes, oa in Denemarken geloof ik.
  donderdag 23 april 2020 @ 21:21:13 #131
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_192773613
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 19:59 schreef Fretwork het volgende:

[..]

De rente die wij eind maart hebben afgesloten is inmiddels alweer een procent lager dan dezelfde hypotheek nu afsluiten
Promille mag ik hopen?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  donderdag 23 april 2020 @ 21:28:32 #132
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192773721
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2020 21:21 schreef Andromache het volgende:

[..]

Promille mag ik hopen?
Nee

Afgesloten met ons tarief voor 1.8, nu 2.8
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192773829
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2020 21:28 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Nee

Afgesloten met ons tarief voor 1.8, nu 2.8
Zelfs 30 jaar vast is nu 1,65% bij de laagste aanbieder (met nhg), dus ben benieuwd waarmee je dan vergelijkt :?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2020 21:36:20 ]
  donderdag 23 april 2020 @ 21:38:53 #134
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192773870
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2020 21:36 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Zelfs 30 jaar vast is nu 1,65% bij de laagste aanbieder (met nhg), dus ben benieuwd waarmee je dan vergelijkt :?
Zonder NHG, met 95-106% en dezelfde aanbieder, zoals je deels kon lezen
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192773905
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 21:38 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Zonder NHG, met 95-106% en dezelfde aanbieder, zoals je deels kon lezen
Met hoeveel jaar vast dan?

Wel.flinke stijging natuurlijk, maar klinkt meer alsof deze specifieke aanbieder even gas terugneemt

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2020 21:42:25 ]
  donderdag 23 april 2020 @ 21:45:59 #136
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192773993
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2020 21:41 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Met hoeveel jaar vast dan?

Wel.flinke stijging natuurlijk, maar klinkt meer alsof deze specifieke aanbieder even gas terugneemt
30 :P

Zou kunnen hoor, maar de NHG rente is in lijn met wat jij noemt

Ergo, de NHG rente is amper veranderd, de rentes daarboven wel noemenswaardig
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192774121
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2020 21:45 schreef Fretwork het volgende:

[..]

30 :P

Zou kunnen hoor, maar de NHG rente is in lijn met wat jij noemt

Ergo, de NHG rente is amper veranderd, de rentes daarboven wel noemenswaardig
NHG neemt feitelijk al het risico weg voor banken. Gaat er iets mis met de aflossing, neemt de NHG het risico over. Dat het voor de hoog-risico hypotheken (100% LTV) zo hard stijgt, zegt wel iets over de verwachting van de hypotheekaanbieders voor de toekomstige woningmarkt :P

Relaxed dat je nog net op tijd was
  donderdag 23 april 2020 @ 22:04:36 #138
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192774296
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 21:53 schreef Heph844 het volgende:

[..]

NHG neemt feitelijk al het risico weg voor banken. Gaat er iets mis met de aflossing, neemt de NHG het risico over. Dat het voor de hoog-risico hypotheken (100% LTV) zo hard stijgt, zegt wel iets over de verwachting van de hypotheekaanbieders voor de toekomstige woningmarkt :P

Relaxed dat je nog net op tijd was
Ja, wij betalen nu zo weinig rente dat elke investering beter lijkt dan extra afbetalen
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  Moderator vrijdag 24 april 2020 @ 08:20:16 #139
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_192777914
quote:
10s.gif Op donderdag 23 april 2020 10:33 schreef Koral het volgende:

[..]

U houdt van alg-aanslag? :+
Nou inderdaad. Was van 't voorjaar wel weer een ding.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_192784114
Ik ontvang nu ook biedingen, de woningmarkt zit blijkbaar echt nog steeds keihard op slot.
pi_192787328
Over een paar maanden zal de daling wel inzetten. Hoe sterk..geen idee
  zaterdag 25 april 2020 @ 12:20:39 #142
139330 TNA
For the stars that shine
pi_192798625
Het is natuurlijk niet zo verwonderlijk dat er nu nog niks te zien is in de verkoopstatistieken. Velen hebben immers vlak voor de coronacrisis een huis gekocht en moeten nu hun eigen huis verkopen. Anderen zetten hun huis nu juist te koop, uit angst voor een prijsdaling. De komende weken gaat de wereld er geleidelijk aan anders uit zien.

Menigeen preekt voor eigen parochie. NVM-voorman Onno Hoes die de "onheilsprofeten hekelt" - tsja, hij zou er ook niet bij gebaat zijn om te verkondigen dat er grote risico's in de markt spelen. Er wordt weer mooi selectief gewinkeld in statistieken. Er is nog geen effect te zien bij het Kadaster! Nee, want die registreren nu nog verkopen van vóór de coronacrisis.

Een daling van de huizenprijzen lijkt me onvermijdelijk. Inmiddels zitten anderhalf miljoen (!) werknemers in de NOW-regeling en die hebben allen reden tot vrees voor hun baan. Daar komt een gekelderd consumentenvertrouwen bij en de afwezigheid van expats. Sure, er is nog steeds een woningtekort, maar dat lijkt me onvoldoende tegenwicht voor de grote economische onzekerheid waar miljoenen in verkeren.
  zaterdag 25 april 2020 @ 12:27:12 #143
139330 TNA
For the stars that shine
pi_192798715
Overigens is de term 'woningtekort' ook relatief: de grootste groep daarvan bestaat uit jongeren die nog thuis wonen. Ik kan me voorstellen dat die in deze tijd met plezier nog een jaar extra thuis blijven.
  Moderator zaterdag 25 april 2020 @ 12:42:43 #144
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_192798918
Zojuist mn huis verkocht :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_192798922
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:42 schreef Rene het volgende:
Zojuist mn huis verkocht :)
Gefeliciteerd!
pi_192798958
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:27 schreef TNA het volgende:
Overigens is de term 'woningtekort' ook relatief: de grootste groep daarvan bestaat uit jongeren die nog thuis wonen. Ik kan me voorstellen dat die in deze tijd met plezier nog een jaar extra thuis blijven.
Alleen op Fok! denkt men dat dit allemaal heel makkelijk gaat. Dat je zomaar even een paar jaar extra bij pa en ma gaat uitzingen om een mogelijke crisis te overbruggen.

Als je ergens niet met plezier woont, en je kan kopen, dat doet menigeen dat.
pi_192799062
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:42 schreef Rene het volgende:
Zojuist mn huis verkocht :)
Proficiat! Gekregen wat je in gedachte had qua verkoopprijs?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator zaterdag 25 april 2020 @ 13:03:46 #148
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_192799181
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:54 schreef vosss het volgende:

[..]

Proficiat! Gekregen wat je in gedachte had qua verkoopprijs?
Jep. 140 overwaarde. Prima resultaat
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_192799218
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:03 schreef Rene het volgende:

[..]

Jep. 140 overwaarde. Prima resultaat
140K overwaarde???

Wtf man. 8)7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192799373
Al een nieuw huis gekocth? Of nu even de kat uit de boom kijken?
  Moderator zaterdag 25 april 2020 @ 13:20:36 #151
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_192799389
quote:
11s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:06 schreef vosss het volgende:

[..]

140K overwaarde???

Wtf man. 8)7
:Y ! Oude huis zit er ook weer in.
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Al een nieuw huis gekocth? Of nu even de kat uit de boom kijken?
Nieuwe in de maak. Vergunning wordt ingediend. Overdracht 1 april volgend jaar.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_192801809
Vraagje aan de "experts" hier:

Zit nu door omstadigheden bij m'n ouders na een lange weg van scheiden. Dat was wennen, maar inmiddels wel m'n draai gevonden. Nu heb ik een buitenlandse vriendin, die hier eind van het jaar eindelijk hierkomt via MVV. Voorwaarde is dan dat zij bij mij komt wonen. Spannend, maar durven het beide aan!

Hoe dan ook, ik ben nu langzaam aan het zoeken naar een woning, maar wil eigenlijk niet meedoen aan de huidige gekte: huizen gaan voor veel teveel weg, omdat er hoe dan ook iemand verliefd wordt op een bepaald huis en vervolgens veel meer betaald dan dat het waard is. Ik krijg her en der van kenners de tip te wachten tot na de zomer. Maar zo rond oktober/november wil ik zeker een woning hebben. Huren vind ik geen optie: veel te duur en zonde geld!

Wat raden jullie aan? Dank! :)
pi_192802304
Ik denk dat je niet kan verwachten dat de huizenprijzen binnen nu een paar maanden dalen. Als je kijkt naar de crisis van 2007, dan zie je ook dat prijzen niet direct dalen.

Kan ook niet, de meeste mensen die een huis verkopen, verwachten minimaal de aankoopprijs terug te krijgen.

Mbt kopen of huren. Verwacht je dat de kans groot is dat je binnen nu en een jaar of vijf in een andere woning gaat wonen (zoals andere stad), dan geeft huren jou deze vrijheid (en is in een markt waar woningwaarde niet stijgt zeker geen weggegooid geld)
pi_192802586
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 17:10 schreef Bessensap het volgende:
Vraagje aan de "experts" hier:

Zit nu door omstadigheden bij m'n ouders na een lange weg van scheiden. Dat was wennen, maar inmiddels wel m'n draai gevonden. Nu heb ik een buitenlandse vriendin, die hier eind van het jaar eindelijk hierkomt via MVV. Voorwaarde is dan dat zij bij mij komt wonen. Spannend, maar durven het beide aan!

Hoe dan ook, ik ben nu langzaam aan het zoeken naar een woning, maar wil eigenlijk niet meedoen aan de huidige gekte: huizen gaan voor veel teveel weg, omdat er hoe dan ook iemand verliefd wordt op een bepaald huis en vervolgens veel meer betaald dan dat het waard is. Ik krijg her en der van kenners de tip te wachten tot na de zomer. Maar zo rond oktober/november wil ik zeker een woning hebben. Huren vind ik geen optie: veel te duur en zonde geld!

Wat raden jullie aan? Dank! :)

Niet samenwonen.
pi_192802697
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2020 17:54 schreef opgebaarde het volgende:
Ik denk dat je niet kan verwachten dat de huizenprijzen binnen nu een paar maanden dalen. Als je kijkt naar de crisis van 2007, dan zie je ook dat prijzen niet direct dalen.

Kan ook niet, de meeste mensen die een huis verkopen, verwachten minimaal de aankoopprijs terug te krijgen.

Mbt kopen of huren. Verwacht je dat de kans groot is dat je binnen nu en een jaar of vijf in een andere woning gaat wonen (zoals andere stad), dan geeft huren jou deze vrijheid (en is in een markt waar woningwaarde niet stijgt zeker geen weggegooid geld)
Mijn ervaring van de vorige crisis was dat veel mensen in eerste instantie dachten dat het wel mee zou vallen of dat de weg omhoog snel zou komen.Verkopers wilden of konden vaak weinig zakken. Dat kan nu anders verlopen, dus cashen nu het nog kan.

Misschien gaan de prijzen niet omlaag, maar het aanbod neemt nu wel toe. Doorstromers lijken nu eerst te verkopen en dan te kopen.

[ Bericht 3% gewijzigd door skrn op 25-04-2020 19:27:31 ]
pi_192803674
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2020 18:22 schreef skrn het volgende:

[..]

Misschien gaan de prijzen niet omlaag, maar het aanbod neemt nu wel toe. Doorstromers lijken nu eerst te verkopen en dan te kopen.
dat lijkt me sowieso handig toch?
pi_192803943
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 19:24 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

dat lijkt me sowieso handig toch?
Ik had dat niet gedaan.
pi_192804323
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 17:10 schreef Bessensap het volgende:
Vraagje aan de "experts" hier:

Zit nu door omstadigheden bij m'n ouders na een lange weg van scheiden. Dat was wennen, maar inmiddels wel m'n draai gevonden. Nu heb ik een buitenlandse vriendin, die hier eind van het jaar eindelijk hierkomt via MVV. Voorwaarde is dan dat zij bij mij komt wonen. Spannend, maar durven het beide aan!

Hoe dan ook, ik ben nu langzaam aan het zoeken naar een woning, maar wil eigenlijk niet meedoen aan de huidige gekte: huizen gaan voor veel teveel weg, omdat er hoe dan ook iemand verliefd wordt op een bepaald huis en vervolgens veel meer betaald dan dat het waard is. Ik krijg her en der van kenners de tip te wachten tot na de zomer. Maar zo rond oktober/november wil ik zeker een woning hebben. Huren vind ik geen optie: veel te duur en zonde geld!

Wat raden jullie aan? Dank! :)
Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat ik wat 'met buitenlandse partner in Nederland wonen' zo ongeveer alles heb 'fout' gedaan. Er is maar 1 goed advies en dat is wachten met kopen totdat ze hier gesetteld is.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_192805896
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2020 20:04 schreef Koral het volgende:

[..]

Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat ik wat 'met buitenlandse partner in Nederland wonen' zo ongeveer alles heb 'fout' gedaan. Er is maar 1 goed advies en dat is wachten met kopen totdat ze hier gesetteld is.
Beste advies.
pi_192806045
Uhm, ik koop het huis niet voor haar, maar voor mezelf. Ook niet mét haar :P Dus of ze nou komt of niet komt, ik wil sowieso een huis voor mezelf :)

Overigens heb ik al een tijd met haar samengewoond in het buitenland.
pi_192807200
Hier zat toch ook een makelaar uit de Randstad (Utrecht?) op het forum? Hoe is het nu met de huizenmarkt ontwikkelingen. Merk je al iets - zijn er al minder bezichtigingen?
Love is in the air!
pi_192807230
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2020 17:54 schreef opgebaarde het volgende:
Ik denk dat je niet kan verwachten dat de huizenprijzen binnen nu een paar maanden dalen. Als je kijkt naar de crisis van 2007, dan zie je ook dat prijzen niet direct dalen.
Dit ... je zou dan beter 1 a 2 jaar kunnen wachten. Huizenprijzen zijn nog veel te hoog volgens mij - er gaat nog veel te veel overwaarde in om.
Love is in the air!
pi_192807255
quote:
11s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:06 schreef vosss het volgende:

[..]

140K overwaarde???

Wtf man. 8)7
Is in de Randstad vrij normaal hoor :)

Ik zag een woning in 2015 in Utrecht voor 197.000 euro te koop staan. Die vragen nu 339.000 euro. En daar komt nog wel 10% qua overbieding bovenop. Is dus ook gewoon 150.000 euro overwaarde - voor een woning van 70m3 in een "prima" maar nog niet eens de duurste wijk.

Je moet dus rekening houden dat die mensen die "overwaarde" ook weer ergens anders inzetten. En dus blijft de markt aan het overbieden.

Idemdito voor een andere woning in 2017 tot nu 100.000 euro meer waard geworden. Ja, het is gekkenwerk.

100-150k overwaarde heb je gewoon in een range van 250-350k in de Randstad. Veel Amsterdammers verhuizen ook naar Utrecht, en spenderen daar hun overwaarde easy!
Love is in the air!
pi_192807903
Dit is ook nog wel interessant:

Dalende koopbereidheid voorbode voor minder nieuwbouwverkopen

De afgelopen jaren was vooral de aanbodkant bij nieuwbouw de bottleneck. Te weinig bouwgrond, trage vergunningsprocessen, tekort aan personeel en stikstof zorgden voor beperkingen voor de bouw. Door de coronacrisis kan op korte termijn ook een afnemende vraag de nieuwbouwproductie remmen, omdat de bouw van projecten vaak pas start als minimaal 70% van woningen verkocht is. Het consumentenvertrouwen heeft in april de grootste maandelijkse daling ooit gemaakt en ook de koopbereidheid is flink gedaald. Nieuwbouw is daarbij vergeleken met bestaande bouw extra gevoelig voor de economische onzekerheid. Een koper koopt een nieuwbouwwoning waar hij soms pas over een jaar de sleutel van krijgt, moet daardoor zijn huidige woning langer aanhouden en kan deze bij een koophuis pas later verkopen. Dit geeft extra risico’s over de verkoopprijs van de oude woning op dat moment en natuurlijk ook over het eigen inkomen (“Heb ik dan nog een baan?”).

Als het aanbod van bestaande woningen komende tijd door de coronacrisis toeneemt, zullen huizenzoekers hierdoor ook vaker voor een bestaande woning kiezen in plaats van een nieuwbouwwoning.
Love is in the air!
pi_192886371
Het kan toeval zijn maar het aanbod dat er in mijn regio bij is gekomen de afgelopen paar weken lijkt een nog hogere m2-prijs te hebben dan voorheen. En dat is nog steeds bieden vanaf... :o
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_192886580
De bouwsector ziet aantal opdrachten fors slinken
https://www.volkskrant.nl/cs-b63cb1d0
  vrijdag 1 mei 2020 @ 10:24:51 #167
88831 Shreyas
De beste
pi_192887016
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 09:44 schreef Koral het volgende:
Het kan toeval zijn maar het aanbod dat er in mijn regio bij is gekomen de afgelopen paar weken lijkt een nog hogere m2-prijs te hebben dan voorheen. En dat is nog steeds bieden vanaf... :o
Uiteraard blijven de huizenprijzen stijgen. Er is nog altijd meer vraag dan aanbod namelijk.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  vrijdag 1 mei 2020 @ 10:26:14 #168
88831 Shreyas
De beste
pi_192887030
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 09:57 schreef Basp1 het volgende:
De bouwsector ziet aantal opdrachten fors slinken
https://www.volkskrant.nl/cs-b63cb1d0
Mooi zo! Hopelijk worden de prijzen dan ook weer lager. Verbouwkosten van woningen werden zo langzamerhand onacceptabel hoog. Die bouwlui konden maar vragen wat ze wilden want er was meer vraag dan aanbod, dus er was altijd wel iemand zo gek om dat hoge bedrag te betalen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_192887198
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 10:24 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Uiteraard blijven de huizenprijzen stijgen. Er is nog altijd meer vraag dan aanbod namelijk.
Niet alleen vraag en aanbod bepaalt de prijs ook wat mensen nog kunnen betalen, dat gaat waarschijnlijk de komende maanden drastisch veranderen.
pi_192887236
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 23:16 schreef Landgeld het volgende:
Dit is ook nog wel interessant:

Dalende koopbereidheid voorbode voor minder nieuwbouwverkopen

De afgelopen jaren was vooral de aanbodkant bij nieuwbouw de bottleneck. Te weinig bouwgrond, trage vergunningsprocessen, tekort aan personeel en stikstof zorgden voor beperkingen voor de bouw. Door de coronacrisis kan op korte termijn ook een afnemende vraag de nieuwbouwproductie remmen, omdat de bouw van projecten vaak pas start als minimaal 70% van woningen verkocht is. Het consumentenvertrouwen heeft in april de grootste maandelijkse daling ooit gemaakt en ook de koopbereidheid is flink gedaald. Nieuwbouw is daarbij vergeleken met bestaande bouw extra gevoelig voor de economische onzekerheid. Een koper koopt een nieuwbouwwoning waar hij soms pas over een jaar de sleutel van krijgt, moet daardoor zijn huidige woning langer aanhouden en kan deze bij een koophuis pas later verkopen. Dit geeft extra risico’s over de verkoopprijs van de oude woning op dat moment en natuurlijk ook over het eigen inkomen (“Heb ik dan nog een baan?”).

Als het aanbod van bestaande woningen komende tijd door de coronacrisis toeneemt, zullen huizenzoekers hierdoor ook vaker voor een bestaande woning kiezen in plaats van een nieuwbouwwoning.
waarom zou het aanbod toenemen? lijkt mij dat het aanbod afneemt omdat mensen wachten en blijven zitten waar ze zitten zolang als mogelijk. Er zullen vast wel een aantal gedwongen verkopen komen maar die verwacht ik eerder pas eind van dit jaar, begin volgend jaar.
pi_192887264
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 23:16 schreef Landgeld het volgende:
Dit is ook nog wel interessant:

Dalende koopbereidheid voorbode voor minder nieuwbouwverkopen

De afgelopen jaren was vooral de aanbodkant bij nieuwbouw de bottleneck. Te weinig bouwgrond, trage vergunningsprocessen, tekort aan personeel en stikstof zorgden voor beperkingen voor de bouw. Door de coronacrisis kan op korte termijn ook een afnemende vraag de nieuwbouwproductie remmen, omdat de bouw van projecten vaak pas start als minimaal 70% van woningen verkocht is. Het consumentenvertrouwen heeft in april de grootste maandelijkse daling ooit gemaakt en ook de koopbereidheid is flink gedaald. Nieuwbouw is daarbij vergeleken met bestaande bouw extra gevoelig voor de economische onzekerheid. Een koper koopt een nieuwbouwwoning waar hij soms pas over een jaar de sleutel van krijgt, moet daardoor zijn huidige woning langer aanhouden en kan deze bij een koophuis pas later verkopen. Dit geeft extra risico’s over de verkoopprijs van de oude woning op dat moment en natuurlijk ook over het eigen inkomen (“Heb ik dan nog een baan?”).

Als het aanbod van bestaande woningen komende tijd door de coronacrisis toeneemt, zullen huizenzoekers hierdoor ook vaker voor een bestaande woning kiezen in plaats van een nieuwbouwwoning.
Ik heb het idee dat nieuwbouw ook gigantisch duur is vergeleken een bestaande woning waarbij je zeker 20% extra betaald of zo. Bij een stijgende markt misschien geen issue, maar wel als je verwacht dat het misschien niet gaat stijgen. Laat staan zo hard stijgen als dat het deed.
pi_192887362
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 10:45 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat nieuwbouw ook gigantisch duur is vergeleken een bestaande woning waarbij je zeker 20% extra betaald of zo. Bij een stijgende markt misschien geen issue, maar wel als je verwacht dat het misschien niet gaat stijgen. Laat staan zo hard stijgen als dat het deed.
Komt ook doordat nieuwbouw veel energiezuiniger gebouwd wordt.

Als je nieuw koopt hoef je dus geen geld te reserveren voor de aankomende verplichte energietransitie.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  vrijdag 1 mei 2020 @ 11:01:18 #173
88831 Shreyas
De beste
pi_192887476
quote:
12s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 10:54 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Komt ook doordat nieuwbouw veel energiezuiniger gebouwd wordt.

Als je nieuw koopt hoef je dus geen geld te reserveren voor de aankomende verplichte energietransitie.
Niet helemaal waar. Als je bijvoorbeeld zonnepalen op het dak worden geplaatst moet je daar vaak nog apart voor betalen.

Verder is het zo dat veel nieuwbouw woningen nog geen keuken of badkamer hebben, waar je rustig 15000 euro voor moet uittrekken. Ook is de tuin vaak niet meer dan een zandbak, als je een degelijk hoveniersbedrijf in huurt om dit een leefbare tuin te maken kost dat ook al gauw 5000 euro.

Veel nieuwbouw woningen hebben nog niet volledig gestucte muren, dus dat kan zomaar weer 1000 euro extra zijn.

De werkelijke reden dat nieuwbouw zo duur is, is omdat ze die prijs er gewoon voor kunnen vragen. Ze krijgen het huis toch wel verkocht namelijk, er is een enorme vraag naar nieuwbouw woningen, dus altijd is er wel iemand die dat belachelijke hoge bedrag kan neerleggen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_192887525
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 10:43 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

waarom zou het aanbod toenemen? lijkt mij dat het aanbod afneemt omdat mensen wachten en blijven zitten waar ze zitten zolang als mogelijk. Er zullen vast wel een aantal gedwongen verkopen komen maar die verwacht ik eerder pas eind van dit jaar, begin volgend jaar.
Er zijn altijd levensgebeurtenissen waardoor mensen willen verhuizen. En in een onzekere markt zet je dan eerst je huis te koop, voordat je een ander huis koopt. Hoe langer het gemiddeld duurt voordat een huis verkocht, hoe groter de buffer van aanbod. Zag je ook tijdens de vorige crisis.
pi_192887994
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 11:04 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Er zijn altijd levensgebeurtenissen waardoor mensen willen verhuizen. En in een onzekere markt zet je dan eerst je huis te koop, voordat je een ander huis koopt. Hoe langer het gemiddeld duurt voordat een huis verkocht, hoe groter de buffer van aanbod. Zag je ook tijdens de vorige crisis.
Klopt.

Ik had nu mijn woning eerst aangekocht, dan pas verkocht (ben ik nog mee bezig).

Er is gewoon niet veel keus in een krappe markt, dus als je eerst verkoopt, loop je de kans dat je niet op tijd je huis hebt gevonden. Daarnaast werkt eerst verkopen in een krappe markt nog eens averechts omdat de prijzen toch stijgen.

Met een slechte markt andersom, je moet je huis kwijt, en omdat de prijzen wellicht dalen, kun je beter nu het geld van het huis hebben, en pas later het nieuwe huis kopen.

Dus er komt wel nieuw aanbod, maar ik zie wel heel veel nieuw aanbod aan de bovenkant van de markt. De onderkant is nog steeds heel krap.
pi_192888108
Het aanbod is groeiende, waarbij nu, in april, voor het eerst dit jaar meer woningen te koop wordt aangeboden dan vorig jaar.

https://www.businessinsid(...)onacriisis-24-april/
pi_192888458
quote:
12s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 10:54 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Komt ook doordat nieuwbouw veel energiezuiniger gebouwd wordt.

Als je nieuw koopt hoef je dus geen geld te reserveren voor de aankomende verplichte energietransitie.
Nou ja, je hebt inderdaad voor de eerste jaren nauwelijks onderhoud en nadenken over duurzaamheid hoef je niet.

Ik heb een groot jaren '70 huis, ik moet daar best wel wat in investeren. Als ik daar maar tijd voor krijg, nieuwe kozijnen en ramen schelen heel veel, maar ik vervang kozijnen liever als mijn huidige kozijnen echt helemaal op zijn.
pi_192888491
ik merk ook meer aanbod.
pi_192888532
Ik ook! :)
  vrijdag 1 mei 2020 @ 16:09:08 #180
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_192892902
Ik niet. :{ De afgelopen week kwamen hier in de buurt (Apeldoorn, Deventer, plus rottige dorpjes eromheen) echt amper nieuwe woningen op Funda. En dan heb ik het nog niet eens over de filters die ik eigenlijk zou toepassen, maar gewoon in het algemeen IETS. Of het nou een garagebox is van 35k of een villa van 1,8 miljoen. It's just not there... }:|
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_192917249
Wou mijn huis verkopen met een enorme overwaarde dit jaar.

Maar durf dit niet te koop te zetten nu, gezien het aanbod, en durf ook geen bod te doen (mocht er aanbod zijn). Dat zal toch altijd met verkoop eigen woning zijn als voorwaarde, dus daar heb ik ook pech.

Gewoon te koop zetten en het max 6 maanden proberen te rekken durf ik zelfs niet. Heb absoluut geen interesse om straks te moeten huren (waar?) of ergens op een camping met mijn gezin...
pi_192917300
Dus we hebben besloten maar hier te blijven en wat dingen te verbouwen. Hopelijk hebben we nog een lange toekomst, en wie weet komt het er nog ooit van.
pi_192917866
Hier in de buurt in het zuiden (redelijk klein dorpje) zijn meerdere huizen te koop gezet de afgelopen weken en die zijn allen binnen een paar dagen / max 2 weken verkocht.
Alpha kenny one
pi_192918288
30% daling de komende jaren moet wel gehaald worden toch? De economische krimp is nu al historisch en we zijn net begonnen. Zeker in de VS en dat gebrek aan vertrouwen kan overslaan naar hier.
pi_192918386
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 23:59 schreef falling_away het volgende:
Hier in de buurt in het zuiden (redelijk klein dorpje) zijn meerdere huizen te koop gezet de afgelopen weken en die zijn allen binnen een paar dagen / max 2 weken verkocht.
Hier (ook zuiden) staat het ongeveer al een maand stil. Alleen oude huurhuis meuk komt erop, of echt onbetaalbare dingen.
  Moderator zondag 3 mei 2020 @ 00:28:59 #186
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_192918636
Groningen gaat nog goed qua huizenverkoop
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_192921648
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 00:19 schreef Sfancta het volgende:

[..]

Hier (ook zuiden) staat het ongeveer al een maand stil. Alleen oude huurhuis meuk komt erop, of echt onbetaalbare dingen.
https://www.bd.nl/brabant(...)g-naar-gek~a04ec885/

"We zijn nu een week of zes verder en het lijkt extra druk. Gekkenhuis. Ik heb er veel vertrouwen in dat het virus geen grote gevolgen zal hebben voor de woningmarkt. Want vraag en aanbod liggen nog lang niet bij elkaar.”

Misschien zijn het mensen die snel nog hun huis willen verkopen voor de dip of misschien blijft het wel doorgaan, als er normaal in de pre-corona tijd 30 bezichtigen waren en nu 50% van Nederland werkloos zou worden dan zou in principe nog steeds 15 mensen kunnen komen bezichtigen. Er is en blijft gewoon een enorm tekort aan woningen.
pi_192922328
In Delft meer aanbod, maar vooral aan de bovenkant. Onder 250k kun je het wel vergeten, behalve als je in een galerij-flat wil wonen.
pi_192922646
Huizenprijs daalt niet zo snel, zit altijd een ruime vertraging op vergeleken met de economie.

Mensen moeten ergens wonen en dit kunnen betalen. Rente omhoog zie ik niet snel gebeuren dus dan zal het uit andere factoren moeten komen.

Hoge werkloosheid zou kunnen, maar voordat mensen onder de standaard prijs gaan verkopen zijn we al een poosje verder. Ze kunnen vaak nog een poos WW trekken, wat spaarpotjes aanspreken totdat ze echt moeten verkopen onder kostprijs.

Dan ben je snel een paar jaar verder totdat je het echt gaat merken op de huizenmarkt.
  zondag 3 mei 2020 @ 10:49:52 #190
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192922657
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 23:59 schreef falling_away het volgende:
Hier in de buurt in het zuiden (redelijk klein dorpje) zijn meerdere huizen te koop gezet de afgelopen weken en die zijn allen binnen een paar dagen / max 2 weken verkocht.
Hier ook. Lijkt echt geen enkel verschil te zijn met pakweg een maand of 3 geleden.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_192922690
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2020 20:04 schreef Koral het volgende:

[..]

Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat ik wat 'met buitenlandse partner in Nederland wonen' zo ongeveer alles heb 'fout' gedaan. Er is maar 1 goed advies en dat is wachten met kopen totdat ze hier gesetteld is.
Of kopen alleen op zijn naam ? Of kan je dat nekken met de financieele garantie die je moet staan
pi_192922922
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:49 schreef descon het volgende:
Rente omhoog zie ik niet snel gebeuren dus dan zal het uit andere factoren moeten komen.
Die is anders wel al een aantal weken stijgende. Althans daar waar ik mijn nieuwe hypotheek afgesloten heb. 2,21 staat ie nu en ik heb getekend voor 1,84 (zonder NHG, 20 jaar vast, >95%)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192923468
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:49 schreef descon het volgende:
Huizenprijs daalt niet zo snel, zit altijd een ruime vertraging op vergeleken met de economie.

Mensen moeten ergens wonen en dit kunnen betalen. Rente omhoog zie ik niet snel gebeuren dus dan zal het uit andere factoren moeten komen.

Hoge werkloosheid zou kunnen, maar voordat mensen onder de standaard prijs gaan verkopen zijn we al een poosje verder. Ze kunnen vaak nog een poos WW trekken, wat spaarpotjes aanspreken totdat ze echt moeten verkopen onder kostprijs.

Dan ben je snel een paar jaar verder totdat je het echt gaat merken op de huizenmarkt.
De meeste mensen, ook in de crisis, moesten verhuizen door andere omstandigheden, zoals komst van kinderen, ander werk op andere lokatie, en vooral bij scheidingen en relaties die stuk lopen.

Ik verwacht door geen golf in de aanbod-zijde, het kan wel zijn dat vraagzijde langzaam opdroogt.
pi_192923517
De woonlasten bij veel huizenbezitters in relatie tot alternatieven zijn door de telkens aflopende rente zo laag geworden dat je alles op alles moet zetten om niet gedwongen te worden te verkopen.

Daarnaast, door de lage rentes stelt hypotheekrenteaftrek geen ruk meer voor. Wat niks is, verlies je dan ook niet meer als je werkloos bent.
pi_192924158
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 11:57 schreef skrn het volgende:
De woonlasten bij veel huizenbezitters in relatie tot alternatieven zijn door de telkens aflopende rente zo laag geworden dat je alles op alles moet zetten om niet gedwongen te worden te verkopen.

Daarnaast, door de lage rentes stelt hypotheekrenteaftrek geen ruk meer voor. Wat niks is, verlies je dan ook niet meer als je werkloos bent.
Denk dat je weinig ww overhoud met de gemiddelde hypotheek. Restschuld zal idd wel minder zijn als in de vorige crisis.
pi_192924170
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 11:10 schreef vosss het volgende:

[..]

Die is anders wel al een aantal weken stijgende. Althans daar waar ik mijn nieuwe hypotheek afgesloten heb. 2,21 staat ie nu en ik heb getekend voor 1,84 (zonder NHG, 20 jaar vast, >95%)
Bedoelde een stevige verhoging. Dat we ineens naar 4% zouden gaan ofzo.
pi_192925829
Nou, ook een huis gekocht midden in de lockdown dus :Y
10jr vast, 1.34%

Waren nog tien gegadigden. Maandag mijn eerste bezichtiging, dinsdag meteen de tweede, derde dag bod gedaan. Werd geaccepteerd (iets onder de vraagprijs zelfs).

Nu mijn eigen huis verkopen. In deze prijsklasse is vrijwel niets te krijgen, dus ik zal 'm zo kwijt zijn. Alles huizen in mijn complex zijn voor ver boven de vraagprijs weggegaan. Het is de enige relatief ruime appartementen die mensen met een max hypo van 250k kunnen krijgen.

Hoop geregel en gedoe door die lockdown. Keuken checken bij ikea is dus 45 minuten in de rij staan.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_192926086
we zullen het zien, morgen komt de fotograaf, en dan van de week het internet op.
pi_192926261
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 12:41 schreef descon het volgende:

[..]

Denk dat je weinig ww overhoud met de gemiddelde hypotheek. Restschuld zal idd wel minder zijn als in de vorige crisis.
Voor genoeg mensen prima te doen. Als je recht hebt op WW natuurlijk.
  zondag 3 mei 2020 @ 16:26:14 #200
8369 speknek
Another day another slay
pi_192927042
Oef, er staat een huis in Utrecht te koop, dat is helemaal waar ik naar op zoek ben en zou normaal gesproken weg zijn voordat hij erop stond. Maar door de crisis en een kleine op komst hadden we ons voorgenomen nu geen huis te kopen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor hij verkocht wordt. Nu in ieder geval al (nouja) vier dagen te koop.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_192927562
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 15:16 schreef skrn het volgende:

[..]

Voor genoeg mensen prima te doen. Als je recht hebt op WW natuurlijk.
Met bijstand word het een stuk minder idd.
pi_192928604
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 17:14 schreef descon het volgende:

[..]

Met bijstand word het een stuk minder idd.
En je mag in de bijstand niet te veel overwaarde hebben, anders kun je de bijstand vergeten.

Maar ik verwacht niet een massaal aanbod van huizen omdat mensen werkloos worden. Dat is naïef dat het zo snel zal lopen. Wel een verminderde vraag.
pi_192936957
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2020 16:26 schreef speknek het volgende:
Oef, er staat een huis in Utrecht te koop, dat is helemaal waar ik naar op zoek ben en zou normaal gesproken weg zijn voordat hij erop stond. Maar door de crisis en een kleine op komst hadden we ons voorgenomen nu geen huis te kopen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor hij verkocht wordt. Nu in ieder geval al (nouja) vier dagen te koop.
Welke buurt / budget ? :)
iteressant....
Love is in the air!
  maandag 4 mei 2020 @ 09:33:15 #204
8369 speknek
Another day another slay
pi_192936982
Oog in al, 850k.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_192937012
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 09:33 schreef speknek het volgende:
Oog in al, 850k.
Interessant - leuke wijk :) Wordt dus wel op overboden waarschijnlijk?
Love is in the air!
pi_192937175
Holy blaf, speknek, ben je zo rijk?
  maandag 4 mei 2020 @ 10:48:52 #207
8369 speknek
Another day another slay
pi_192938182
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 09:34 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Interessant - leuke wijk :) Wordt dus wel op overboden waarschijnlijk?
Als er geboden wordt meestal wel ja. Volgens de aankoopmakelaar kon er meestal pas onderhandeld worden bij 1.5M :'). Maar ben benieuwd, want ik zie ineens huizen veel langer te koop staan, denk (hoop) dat deze markt het eerst inzakt.

quote:
10s.gif Op maandag 4 mei 2020 09:42 schreef skrn het volgende:
Holy blaf, speknek, ben je zo rijk?
(Ja, maar) Als je 12 jaar geleden (toen nog het dak van de markt haha) een huis in Utrecht hebt gekocht, uitgebouwd en versneld afgelost, ben je nu wel spek(nek)koper.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_192946052
Er zat hier toch ook een makelaar uit Utrecht?

Wat is het huidige sentiment?
Love is in the air!
  maandag 4 mei 2020 @ 19:19:53 #209
8369 speknek
Another day another slay
pi_192946471
Ik denk niet dat je ooit een makelaar zult horen zeggen dat het geen goed koop/verkoopmoment is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_192946590
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 09:34 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Interessant - leuke wijk :) Wordt dus wel op overboden waarschijnlijk?
Natuurlijk wordt er niet 'waarschijnlijk overboden'.
Ik heb van dat soort domme collega's. Die varen ook volledig blind op vraagprijs, geen benul dat de verkoper helemaal zelf bepaalt wat de vraagprijs is.
pi_192950907
Vind het wel lastig. Wij waren aan het kijken voor een eerste koophuis maar was nog niet gelukt.
Volgende week een bezichtiging bij een huis wat ons ideaal lijkt.

Nu hebben wij allebei een contract tot januari alleen en is het vanwege corona onduidelijk wat er qua werk gaat veranderen en wat de huizenmarkt gaat doen.

Zit nu in een sociale huurwoning voor 600pm waar ik in principe prima woon.
Ik twijfel echt of het nou juist verstandig of onverstandig is om vooreen koophuis te gaan in deze situatie.
pi_192951331
Als je voor 600 euro per maand prima woont, snap ik niet helemaal waarom je nu zou kopen. Of denk je minder te gaan betalen voor je koophuis?

Dat zeg ondanks dat ik nu mijn huisje ga verkopen, hoor.

Kijk, ik geloof niet in een ramp op de huizenmarkt, maar excessieve prijsstijgingen zullen verleden tijd zijn. De rente zal denk ik laag blijven, de economie moet gestimuleerd worden. Dus in dat opzicht zal wachten lonen. Er zal vraaguitval zijn.

Als je nu echt een vast contract had, en in een branch waarvan je weet dat je eventjes onder de panne zit, ja, dan zou ik lekker gaan kopen.

[ Bericht 49% gewijzigd door skrn op 04-05-2020 23:14:00 ]
pi_192957621
quote:
10s.gif Op maandag 4 mei 2020 22:57 schreef skrn het volgende:
Als je voor 600 euro per maand prima woont, snap ik niet helemaal waarom je nu zou kopen. Of denk je minder te gaan betalen voor je koophuis?
Ik kan niet voor de poster in kwestie spreken, maar met een overheid die denkt woningproblematiek grotendeels op te lossen door het wegpesten van scheefwoners kan ik me nog wel andere redenen voorstellen dan “de hypotheek is misschien hoger”.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 14:07:41 #214
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192957730
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2020 19:25 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Natuurlijk wordt er niet 'waarschijnlijk overboden'.
Ik heb van dat soort domme collega's. Die varen ook volledig blind op vraagprijs, geen benul dat de verkoper helemaal zelf bepaalt wat de vraagprijs is.
Helemaal waar, maar omdat er zoveel vraag is lijkt me dat elk huis dat in trek is tenminste 2 bieders heeft die ongeacht de vraagprijs en verwachte taxatiewaarde overbieden.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192957915
quote:
10s.gif Op maandag 4 mei 2020 22:57 schreef skrn het volgende:
Als je voor 600 euro per maand prima woont, snap ik niet helemaal waarom je nu zou kopen. Of denk je minder te gaan betalen voor je koophuis?

Dat zeg ondanks dat ik nu mijn huisje ga verkopen, hoor.

Kijk, ik geloof niet in een ramp op de huizenmarkt, maar excessieve prijsstijgingen zullen verleden tijd zijn. De rente zal denk ik laag blijven, de economie moet gestimuleerd worden. Dus in dat opzicht zal wachten lonen. Er zal vraaguitval zijn.

Als je nu echt een vast contract had, en in een branch waarvan je weet dat je eventjes onder de panne zit, ja, dan zou ik lekker gaan kopen.
Nee, 200 meer zelfs maar koophuis wat ik op het oog heb is wel een stuk ruimer en koop > huur natuurlijk.
Ook woon ik aan een drukke weg nu, wat met kinderen onhandig is.
vast contract zegt ook niet alles natuurlijk.
pi_192957924
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 14:24 schreef Cesare-Borgia het volgende:
elfs maar koophuis wat ik op het oog heb is wel een stuk ruimer en koop > huur natuurlijk.
Ook woon ik aan een drukke weg nu, wat met kinderen onhandig is.
vast contract zegt ook niet alles natuurlijk.
Ok, significante verbetering in de leefomgeving, duidelijk.
pi_192959127
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 14:24 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Nee, 200 meer zelfs maar koophuis wat ik op het oog heb is wel een stuk ruimer en koop > huur natuurlijk.
Ook woon ik aan een drukke weg nu, wat met kinderen onhandig is.
vast contract zegt ook niet alles natuurlijk.
en de rente is (nog?) laag natuurlijk!
pi_192959152
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 16:20 schreef Lafoy het volgende:

[..]

en de rente is (nog?) laag natuurlijk!
1,8% ofzo?
pi_192959163
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 16:23 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

1,8% ofzo?
1,59%, 15 jaar vast hier :)
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 5 mei 2020 @ 16:30:04 #220
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192959230
Zo nu wachten op de tweede beoordeling bij de hypotheekverstrekker en dan verhuizen maar :7
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 6 mei 2020 @ 17:54:34 #221
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192977168
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 16:30 schreef D_A het volgende:
Zo nu wachten op de tweede beoordeling bij de hypotheekverstrekker en dan verhuizen maar :7
En binnen *O* 28 mei de sleutel.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_192977259
quote:
6s.gif Op woensdag 6 mei 2020 17:54 schreef D_A het volgende:

[..]

En binnen *O* 28 mei de sleutel.
Gefeliciteerd! Dat is snel :)
Love is in the air!
pi_192977649
quote:
6s.gif Op woensdag 6 mei 2020 17:54 schreef D_A het volgende:

[..]

En binnen *O* 28 mei de sleutel.
Proficiat ouwe dibbes. :7
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_192977702
quote:
6s.gif Op woensdag 6 mei 2020 17:54 schreef D_A het volgende:

[..]

En binnen *O* 28 mei de sleutel.
Gefeliciteerd met je schuld!
pi_192978312
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 18:19 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Gefeliciteerd met je schuld!
:')
pi_192978377
nu n huis kopen is best riskant, we staan aan de vooravond van n grote economische crisis.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 6 mei 2020 @ 19:05:44 #227
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192978686
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 18:53 schreef weetjewel5 het volgende:
nu n huis kopen is best riskant, we staan aan de vooravond van n grote economische crisis.
Beetje risico in 't leven :7
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_192978782
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 19:05 schreef D_A het volgende:

[..]

Beetje risico in 't leven :7
als je echt een huis moet hebben dan kan ik t nog begrijpen maar grote kans dat je over n jaar meer keus hebt.
pi_192978793
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 18:53 schreef weetjewel5 het volgende:
nu n huis kopen is best riskant, we staan aan de vooravond van n grote economische crisis.
Riskant omdat we niet weten of we over een jaar nog een baan hebben?

Ik doe de aanname dat je de situatie van nu vergelijkt met de crisis van 2007/2008. Dit is niet te vergelijken met de vorige crisis omdat toen het financiële systeem geraakt werd en al het vertrouwen verdampte. Nu zie je zelfs dat de Europese Commissie verwacht dat we volgend jaar een groei van 6,5% gaan meemaken. Dat heeft aan hoe tijdelijk men deze situatie van nu inschat.
pi_192978859
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2020 19:08 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Riskant omdat we niet weten of we over een jaar nog een baan hebben?

Ik doe de aanname dat je de situatie van nu vergelijkt met de crisis van 2007/2008. Dit is niet te vergelijken met de vorige crisis omdat toen het financiële systeem geraakt werd en al het vertrouwen verdampte. Nu zie je zelfs dat de Europese Commissie verwacht dat we volgend jaar een groei van 6,5% gaan meemaken. Dat heeft aan hoe tijdelijk men deze situatie van nu inschat.
Ja nu ik dat hoor ben ik er ook wel wat positiever over.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_192978945
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 18:53 schreef weetjewel5 het volgende:
nu n huis kopen is best riskant, we staan aan de vooravond van n grote economische crisis.
Nu kopen.. Op je contract. Na volgendel jaar niet meer mogelijk ;)
Love is in the air!
pi_192979151
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2020 19:08 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Riskant omdat we niet weten of we over een jaar nog een baan hebben?

Ik doe de aanname dat je de situatie van nu vergelijkt met de crisis van 2007/2008. Dit is niet te vergelijken met de vorige crisis omdat toen het financiële systeem geraakt werd en al het vertrouwen verdampte. Nu zie je zelfs dat de Europese Commissie verwacht dat we volgend jaar een groei van 6,5% gaan meemaken. Dat heeft aan hoe tijdelijk men deze situatie van nu inschat.
Die instellingen doen altijd veel positievere voorspellingen dan er in werkelijkheid gaat komen. Hier een voorbeeld van het IMF

Ze proberen natuurlijk het vertrouwen op te krikken. Zelfde geval met de NVM.
pi_192979778
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 19:18 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

Die instellingen doen altijd veel positievere voorspellingen dan er in werkelijkheid gaat komen. Hier een voorbeeld van het IMF
[ afbeelding ]
Ze proberen natuurlijk het vertrouwen op te krikken. Zelfde geval met de NVM.
Natuurlijk.
Ik probeerde alleen de economische-, bank-, systeem-, hypotheek-, krediet- ofnoemhetmaarcrisis uit 2007 als context te nemen. My bad
pi_192979978
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 19:18 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

Die instellingen doen altijd veel positievere voorspellingen dan er in werkelijkheid gaat komen. Hier een voorbeeld van het IMF
[ afbeelding ]
Ze proberen natuurlijk het vertrouwen op te krikken. Zelfde geval met de NVM.
Maar huizenprijzen zijn juist afgelopen jaren ondermaats ingeschat.

Tot op de dag van vandaag.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 10:43:12 #235
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193011331
Wij zijn (nog steeds) wel serieus aan het kijken. Wat ik in "De Stedendriehoek" (Apeldoorn, Deventer, Zutphen) vooral zie is dat er nu wel meer wordt aangeboden, maar vooral ook dat mensen echt nog denken de hoofdprijs te kunnen vragen. Nu bijvoorbeeld bij een huis gekeken, prima ding, netjes onderhouden. 2-onder-1-kap. De andere helft is nog geen 5 maanden geleden verkocht voor ruim 80k minder. De staat was niet dramatisch slechter (op de foto's te zien). Dan denk ik wel "Ze dúrven wel...".

Merk dat ik (als ik antwoord geef op de topic-titel) wel steeds meer neig naar "Nee, ik ga toch even de kat uit de boom kijken. Zeer zeker niet nu de hoofdprijs betalen.". Kom nou. Heb geen haast. :P
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_193011453
Wanneer verwachten wij de eerste toename van aanbod? En dan bedoel ik vooral toename veroorzaakt omdat mensen nu geen tweede huis meer kopen terwijl hun eerste huis nog te koop staat, voor corona durfde mensen dat wel aan.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_193022480
Aanbod neemt wel toe, dat zie ik nu wel. Alleen zijn de prijzen nog steeds hoog.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 00:47:13 #238
458679 Ruse
Super, man
pi_193024870
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 10:43 schreef JeOma het volgende:
Wij zijn (nog steeds) wel serieus aan het kijken. Wat ik in "De Stedendriehoek" (Apeldoorn, Deventer, Zutphen) vooral zie is dat er nu wel meer wordt aangeboden, maar vooral ook dat mensen echt nog denken de hoofdprijs te kunnen vragen. Nu bijvoorbeeld bij een huis gekeken, prima ding, netjes onderhouden. 2-onder-1-kap. De andere helft is nog geen 5 maanden geleden verkocht voor ruim 80k minder. De staat was niet dramatisch slechter (op de foto's te zien). Dan denk ik wel "Ze dúrven wel...".

Merk dat ik (als ik antwoord geef op de topic-titel) wel steeds meer neig naar "Nee, ik ga toch even de kat uit de boom kijken. Zeer zeker niet nu de hoofdprijs betalen.". Kom nou. Heb geen haast. :P
ik twijfel dus heel erg over het wel of niet de hoofdprijs bieden. mijn gevoel zegt niet doen, maar als je er wat zakelijker naar kijkt kan het misschien toch wel

ik heb nu weer een woning op het oog waar ik kans op maak, starterswoning dus relatief klein bedrag en veel (blijvende) vraag naar. als ik al teveel zou betalen dan is dat hooguit 10K. ik verwacht wel een kleine daling in de prijzen hier, maar waarschijnlijk pas over een jaar of twee. daar staat tegenover dat er echt no way is dat de vraag hier de komende 10 jaar minder gaat worden, misschien wel iets, maar nog steeds ver in het rood.

als ik deze woning koop steek ik iig wel mn geld in een hypotheek met een lage rente, ipv het weg te gooien aan huur. over een paar jaar heb ik die 10K alweer afgelost en ook de kosten koper er wel weer uit. zelfs als het huis dan in waarde daalt, daalt de rest van de markt gewoon mee en kan ik alsnog wel opschalen naar een beter plekje denk ik

dus misschien toch maar doen
got some money in my pocket, don’t remember where I got it
pi_193029667
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 22:04 schreef skrn het volgende:
Aanbod neemt wel toe, dat zie ik nu wel. Alleen zijn de prijzen nog steeds hoog.
Zie ik hier ook wel ja, opvallend veel nieuw aanbod opeens.

Denk dat verkopers zich toch zorgen maken. Als ik bijvoorbeeld een nieuwbouwhuis zou hebben gekocht, zou ik als de bliksem mijn huis te koop zetten. Dan maar even in een huurhuis ter overbrugging.
  Moderator zaterdag 9 mei 2020 @ 12:41:12 #241
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193029943
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 12:12 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Zie ik hier ook wel ja, opvallend veel nieuw aanbod opeens.

Denk dat verkopers zich toch zorgen maken. Als ik bijvoorbeeld een nieuwbouwhuis zou hebben gekocht, zou ik als de bliksem mijn huis te koop zetten. Dan maar even in een huurhuis ter overbrugging.
Check.
Al hebben wij de overdracht op 1 april volgend jaar gekregen. Kopers waren akkoord
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193030283
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2020 19:08 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Riskant omdat we niet weten of we over een jaar nog een baan hebben?

Ik doe de aanname dat je de situatie van nu vergelijkt met de crisis van 2007/2008. Dit is niet te vergelijken met de vorige crisis omdat toen het financiële systeem geraakt werd en al het vertrouwen verdampte. Nu zie je zelfs dat de Europese Commissie verwacht dat we volgend jaar een groei van 6,5% gaan meemaken. Dat heeft aan hoe tijdelijk men deze situatie van nu inschat.
Dit klopt slechts gedeeltelijk.

De enorme daling van dit jaar (7-8%) is deels tijdelijk, omdat veel mensen verplicht even niks of veel minder doen. Van de andere kant was de daling tijdens 'the great recession' ook niet zo enorm.

De krimp (van GDP) in 2009 was 3,7%, maar het jaar daarvoor was de stijging 2,2% en het jaar daarna was de stijging 1,3%.

Nu hebben we het jaar voor de crisis 1,7% groei. Als we straks 7,5% dalen en daarna weer 6% stijgen, dan nog is de impact vergelijkbaar met de vorige crisis (al is het uiteraard allemaal afwachten). Wat wel verschillend zal zijn, is het feit dat de vorige crisis echt lang duurde, maar ik denk dat de situatie vergelijkbaar zal zijn met het eerste deel van de crisis (zeg tot 2011-2012).

Zelfs wanneer de krimp van dit jaar volledig wordt gecompenseerd door de groei van het jaar daarna, dan nog heb je effectief twee jaren van volledige stagnatie (0% groei) gehad.

Dit gaat dus zeker wel een redelijke impact op de huizenmarkt hebben.
pi_193030348
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 13:08 schreef mark6791 het volgende:

[..]

Dit klopt slechts gedeeltelijk.

De enorme daling van dit jaar (7-8%) is deels tijdelijk, omdat veel mensen verplicht even niks of veel minder doen. Van de andere kant was de daling tijdens 'the great recession' ook niet zo enorm.

De krimp (van GDP) in 2009 was 3,7%, maar het jaar daarvoor was de stijging 2,2% en het jaar daarna was de stijging 1,3%.

Nu hebben we het jaar voor de crisis 1,7% groei. Als we straks 7,5% dalen en daarna weer 6% stijgen, dan nog is de impact vergelijkbaar met de vorige crisis (al is het uiteraard allemaal afwachten).

Zelfs wanneer de krimp van dit jaar volledig wordt gecompenseerd door de groei van het jaar daarna, dan nog heb je effectief twee jaren van volledige stagnatie (0% groei) gehad.

Dit gaat dus zeker wel een redelijke impact op de huizenmarkt hebben.
Met jouw cijfers (1,7%, 7,5% en 6%) kom je zelfs uit op een krimp van 0,29% over 3 jaar. Praktisch drie jaar lang stagnatie dus!
pi_193048677
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 12:41 schreef Rene het volgende:

[..]

Check.
Al hebben wij de overdracht op 1 april volgend jaar gekregen. Kopers waren akkoord
Kopers willen een jaar wachten :?
Dat is vrij uniek...
Love is in the air!
  Moderator zondag 10 mei 2020 @ 15:11:44 #245
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193049160
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 14:30 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Kopers willen een jaar wachten :?
Dat is vrij uniek...
Enorm gewilde wijk
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193060092
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 15:11 schreef Rene het volgende:

[..]

Enorm gewilde wijk
interessant - welke stad (en/of wijk) en budget-klasse)
Love is in the air!
  Moderator maandag 11 mei 2020 @ 08:57:12 #247
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193060213
Groningen. Max nhg
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193061687
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 12:41 schreef Rene het volgende:

[..]

Check.
Al hebben wij de overdracht op 1 april volgend jaar gekregen. Kopers waren akkoord
Netjes :D

Hoe is dat dan precies geregeld? De overdacht vindt volgend jaar pas plaats? Geeft dat dan ook niet enige vorm van onzekerheid? Of is het financieel bij de kopers wel al allemaal rond en kan daar geen kink in de kabel komen?
  maandag 11 mei 2020 @ 11:08:39 #249
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193062069
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 14:30 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Kopers willen een jaar wachten :?
Dat is vrij uniek dom...
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_193062144
Over een maand ga ik mijn huis te koop zetten in Wittevrouwen in Utrecht. De woz-waarde is 35% boven de prijs die ik er voor betaalde, de makelaar wilde gaan inzetten op 10.000 onder die prijs, en zegt dat het met een week of twee geregeld gaat worden. Het zal mij benieuwen.
Woon al een half jaar in mijn nieuwe huis en het heeft geen enorme noodzaak, maar vanaf deze maand gaat het wel geld kosten.

tvp dus, effe het topic doorlezen. :)
-nee-
  Moderator maandag 11 mei 2020 @ 11:21:45 #251
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193062274
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 11:08 schreef JeOma het volgende:

[..]

Van wie?
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 10:40 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Netjes :D

Hoe is dat dan precies geregeld? De overdacht vindt volgend jaar pas plaats? Geeft dat dan ook niet enige vorm van onzekerheid? Of is het financieel bij de kopers wel al allemaal rond en kan daar geen kink in de kabel komen?
Een koopcontract met uiterlijke(!) overdrachtdatum 1-4. Huis zou in februari bewoond kunnen worden (de onze) op de planning. Dus dan wordt de overdracht vervroegd. Ik weet van een van de twee dat er sprake is van een stabiele werkgever en van de andere ook hetzelfde met een redelijk essentieel beroep. Ik zie er vrij weinig probleem.
Er is nu 8 weken de tijd om de financiering rond te krijgen. Dat was het al bij de tweede bezichtiging maar er moest nog getaxeerd worden.
En anders wordt het 10% overmaken aan ons.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 11 mei 2020 @ 12:36:29 #252
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193063655
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 11:21 schreef Rene het volgende:

[..]

Van wie?
[..]


De koper(s), ze nemen m.i. nogal een risico...
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_193064916
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 12:36 schreef JeOma het volgende:

[..]

De koper(s), ze nemen m.i. nogal een risico...
Als de financiering geregeld is, is de financiering geregeld, toch? Ja, het grootste risico zie ik dat de bank in de maanden erna toch van gedachten verandert, maar dat kan toch niet zomaar?

Zal wel meevallen denk ik, of zie ik wat over het hoofd?
pi_193065260
quote:
2s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:57 schreef skrn het volgende:

[..]

Als de financiering geregeld is, is de financiering geregeld, toch? Ja, het grootste risico zie ik dat de bank in de maanden erna toch van gedachten verandert, maar dat kan toch niet zomaar?

Zal wel meevallen denk ik, of zie ik wat over het hoofd?
Inderdaad, indien de offerte is getekend ben je klaar. Alleen heb je wel te maken met een verlengde offerte, dat biedt niet iedere financieder aan + het kost vaak verlengingskosten ;) Normaliter is een getekende offerte zo'n 3 - 4 maanden geldig.
Love is in the air!
  Moderator maandag 11 mei 2020 @ 14:52:08 #255
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193065915
De offerte is 12maanden bij de geldverstrekker. Dat hebben ze uiteraard gecheckt :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193066072
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 14:52 schreef Rene het volgende:
De offerte is 12maanden bij de geldverstrekker. Dat hebben ze uiteraard gecheckt :)
Ik blijf het bizar vinden. 12 maanden wachten op een nieuwe bestaande woning :') Nu kopen en dan opleveren.

Maar wel mooi voor jou. Slim gedaan :)
Love is in the air!
  Moderator maandag 11 mei 2020 @ 15:12:03 #257
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193066249
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 15:00 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Ik blijf het bizar vinden. 12 maanden wachten op een nieuwe bestaande woning :') Nu kopen en dan opleveren.

Maar wel mooi voor jou. Slim gedaan :)
De huizen staan hier werkelijk 2 dagen te koop indien er al wat te koop staat. Mensen in de straat hebben op mijn verhaal hetzelfde gedaan. Zelfde laken pak. Onderhands en overdracht over 8 maand.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193066371
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 15:12 schreef Rene het volgende:

[..]

De huizen staan hier werkelijk 2 dagen te koop indien er al wat te koop staat. Mensen in de straat hebben op mijn verhaal hetzelfde gedaan. Zelfde laken pak. Onderhands en overdracht over 8 maand.
bijzonder - lijkt nog erger dan de Randstad dit!
Love is in the air!
pi_193066383
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 23:37 schreef Sfancta het volgende:
Wou mijn huis verkopen met een enorme overwaarde dit jaar.

Maar durf dit niet te koop te zetten nu, gezien het aanbod, en durf ook geen bod te doen (mocht er aanbod zijn). Dat zal toch altijd met verkoop eigen woning zijn als voorwaarde, dus daar heb ik ook pech.

Gewoon te koop zetten en het max 6 maanden proberen te rekken durf ik zelfs niet. Heb absoluut geen interesse om straks te moeten huren (waar?) of ergens op een camping met mijn gezin...
Hier hetzelfde verhaal. Vorig jaar besloten ons huis dit voorjaar te koop te zetten. Vanwege lokatie, segment en woningtype wilde de makelaar zich voornamelijk op de expatdoelgroep richten, maar dat is nu natuurlijk lastig. Er is geen multinational die nu zijn personeel gaat uitzenden. Ons hoge segment werd vorig jaar al trager, sinds begin maart is het volledig ingestort. Er is nauwelijks nieuw aanbod. Ik denk dat iedereen die niet perse de markt op hoeft, nu afwacht.
pi_193066445
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 23:37 schreef Sfancta het volgende:
Wou mijn huis verkopen met een enorme overwaarde dit jaar.

Maar durf dit niet te koop te zetten nu, gezien het aanbod, en durf ook geen bod te doen (mocht er aanbod zijn). Dat zal toch altijd met verkoop eigen woning zijn als voorwaarde, dus daar heb ik ook pech.

Gewoon te koop zetten en het max 6 maanden proberen te rekken durf ik zelfs niet. Heb absoluut geen interesse om straks te moeten huren (waar?) of ergens op een camping met mijn gezin...
Waar verkoop je? In de Randstad is er nog steeds meer vraag dan het aanbod hoor ;)
Love is in the air!
  maandag 11 mei 2020 @ 15:28:49 #261
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193066502
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 15:25 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Waar verkoop je? In de Randstad is er nog steeds meer vraag dan het aanbod hoor ;)
Ja.
Dat is het voordeel van de fout van de kreditcrisis toen alles ook stopte in de bouw. Er is een ongekende schaarste op de markt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator maandag 11 mei 2020 @ 15:37:38 #262
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193066654
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 15:19 schreef Landgeld het volgende:

[..]

bijzonder - lijkt nog erger dan de Randstad dit!
Tja. Mensen kopen ook liever zekerheid. En ik verkoop liever zekerheid. Win win 8-) ! Geen klagen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193066658
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 15:25 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Waar verkoop je? In de Randstad is er nog steeds meer vraag dan het aanbod hoor ;)
Vooral starters sigment.
pi_193066751
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 15:37 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Vooral starters sigment.
én alles waar gezinnen kunnen wonen (huizen of appartementen met 3 slaapkamers, betaalbaar voor tweeverdieners), want aan dat soort huizen is ook een enorm tekort.
  maandag 11 mei 2020 @ 16:28:55 #265
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_193067495
Wij gaan eind mei ons huis in de verkoop doen. De overdracht zal half dec zijn. We maakten ons wat zorgen over dat die lange oplevertijd een issue zou zijn, maar dat kan dus enorm meevallen lees ik hier.
  Moderator maandag 11 mei 2020 @ 16:38:25 #266
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193067660
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 16:28 schreef Aventura het volgende:
Wij gaan eind mei ons huis in de verkoop doen. De overdracht zal half dec zijn. We maakten ons wat zorgen over dat die lange oplevertijd een issue zou zijn, maar dat kan dus enorm meevallen lees ik hier.
Vorige huis hadden we ook 10 maanden. We hebben/je hebt simpelweg wat te eisen indien mensen graag het huis willen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 11 mei 2020 @ 18:44:52 #267
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_193069442
Dan ga ik er in september ook maar eens over nadenken om het te verkopen, met een lange oplevertijd. Buurvrouw heeft haar appartement met 13% boven de vraagprijs verkocht en dat is niet zo mooi verbouwd als het mijne. Ben zeer benieuwd wat hier uit komt.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_193069630
quote:
2s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:57 schreef skrn het volgende:

[..]

Als de financiering geregeld is, is de financiering geregeld, toch? Ja, het grootste risico zie ik dat de bank in de maanden erna toch van gedachten verandert, maar dat kan toch niet zomaar?

Zal wel meevallen denk ik, of zie ik wat over het hoofd?
Het grootste risico is dat je jezelf over een jaar voor je kop slaat omdat de prijzen gekelderd zijn :P
pi_193069730
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 15:25 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Waar verkoop je? In de Randstad is er nog steeds meer vraag dan het aanbod hoor ;)
Z-Limburg

Laatste huis toegevoegd op Funda in de regio waar ik zoek, was op 30 april :')

We wachten maar af. Dan maar over een jaar of 10.
pi_193070946
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 18:56 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Het grootste risico is dat je jezelf over een jaar voor je kop slaat omdat de prijzen gekelderd zijn :P
Idd, dit precies
Love is in the air!
  maandag 11 mei 2020 @ 20:25:15 #271
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_193071304
Het zou prima zijn als de huizenprijzen zouden gaan dalen. Voor doorstromers maakt het niet zoveel uit wat er met de prijzen gebeurd. De woning die ze verkoper kan minder opbrengen maar de woning die ze kopen is dan waarschijnlijk ook weer goedkoper dan nu. De mensen die hun laatste woning verkopen en naar het bejaardenhuis gaan hebben de flinke overwaarde niet nodig. Prima voor de starters als de prijzen gaan dalen.

Echter vraag ik me af of dit wel gaat gebeuren. De rente zal eind dit jaar wel weer wat gaan zakken en er is nog een flink te kort aan woningen.

Er wordt een hoop onheilspellend geroepen in de media. Maar er zit mij een partij nepnieuws bij....

Oa dit:

Woningnieuws twitterde op maandag 11-05-2020 om 14:00:57 23 procent makelaars deed beroep op noodsteun (en leed dus >20 % omzetverlies)

Volgens @onnohoes van NVM is er echter geen enkele reden aan te nemen dat de woningmarkt geraakt zal worden. Stukje context bij het op waarde schatten van die boodschap.

https://t.co/Trs4TZoKde reageer retweet
Ik geloof nooit dat er op dit moment makelaars zijn die beroep doen op de noodsteun. De transacties die nu bij de notaris plaatsvinden zijn voor 3/4 maanden geleden gesloten. Toen speelde het hele Corona gebeuren nog niet. De makelaars worden voer het algemeen uitbetaald via de eindafrekening van de notaris.
  maandag 11 mei 2020 @ 20:29:18 #272
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_193071394
Mijn ouders hebben een bod gehad op hun huis, 25 k onder de vraagprijs. Het argument werd op de mail gezet (en die mail werd letterlijk doorgestuurd naar m’n pa): Door de crisis gaan de prijzen ws dalen dús dit is ons uiterste bod.
Dat is wel aardig belachelijk. Dan krijg je niet echt sympathie voor de koper :P
pi_193071402
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:25 schreef Sunri5e het volgende:

Er wordt een hoop onheilspellend geroepen in de media. Maar er zit mij een partij nepnieuws bij....

Oa dit:

Woningnieuws twitterde op maandag 11-05-2020 om 14:00:57 23 procent makelaars deed beroep op noodsteun (en leed dus >20 % omzetverlies)

Volgens @:onnohoes van NVM is er echter geen enkele reden aan te nemen dat de woningmarkt geraakt zal worden. Stukje context bij het op waarde schatten van die boodschap.

https://t.co/Trs4TZoKde reageer retweet
Ik geloof nooit dat er op dit moment makelaars zijn die beroep doen op de noodsteun. De transacties die nu bij de notaris plaatsvinden zijn voor 3/4 maanden geleden gesloten. Toen speelde het hele Corona gebeuren nog niet. De makelaars worden voer het algemeen uitbetaald via de eindafrekening van de notaris.
Makelaars hadden er meer problemen mee dat er amper wat op de markt kwam. Om geld te verdienen moet je wel wat verkopen.
  maandag 11 mei 2020 @ 20:30:39 #274
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_193071420
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:29 schreef descon het volgende:

[..]

Makelaars hadden er meer problemen mee dat er amper wat op de markt kwam. Om geld te verdienen moet je wel wat verkopen.
Dan behoor je geen beroep te doen op die regeling.

Maar is het wel zo wat je zegt? Ik heb het idee dat er meer te koop is gekomen afgelopen weken?
pi_193071527
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:30 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Dan behoor je geen beroep te doen op die regeling.

Maar is het wel zo wat je zegt? Ik heb het idee dat er meer te koop is gekomen afgelopen weken?
Gratis geld... ben je dom als je het laat liggen toch ?

Dec/Jan/Feb zijn standaard magere maanden kwa huizen verkoop volgens mij. Weet niet wanneer een makelaar zijn geld krijgt maar dr zal tussen op funda zetten, koop regelen en geld storten etc wel wat vertraging tussen zitten. Dan is het ook maar net hoe je het in de boeken zet.
  maandag 11 mei 2020 @ 20:37:12 #276
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193071562
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:29 schreef Aventura het volgende:
Mijn ouders hebben een bod gehad op hun huis, 25 k onder de vraagprijs. Het argument werd op de mail gezet (en die mail werd letterlijk doorgestuurd naar m’n pa): Door de crisis gaan de prijzen ws dalen dús dit is ons uiterste bod.
Dat is wel aardig belachelijk. Dan krijg je niet echt sympathie voor de koper :P
Misschien was ík die eventuele koper wel, ik heb afgelopen maanden tot 2x toe een bieding op die manier meegemaakt. En ik zou niet weten waarom het niet realistisch is om zo te denken. Je kunt het ook zo zien: je ouders willen nog snel even cachen en vragen nog even (onterecht) de hoofdprijs. Je kunt het altijd proberen. :D
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  maandag 11 mei 2020 @ 20:39:20 #277
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_193071613
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:37 schreef JeOma het volgende:

[..]

Misschien was ík die eventuele koper wel, ik heb afgelopen maanden tot 2x toe een bieding op die manier meegemaakt. En ik zou niet weten waarom het niet realistisch is om zo te denken. Je kunt het ook zo zien: je ouders willen nog snel even cachen en vragen nog even (onterecht) de hoofdprijs. Je kunt het altijd proberen. :D
Zoals @Aventura zegt zul je hierdoor geen goodwill genereren bij verkopers.
pi_193071857
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:29 schreef Aventura het volgende:
Mijn ouders hebben een bod gehad op hun huis, 25 k onder de vraagprijs. Het argument werd op de mail gezet (en die mail werd letterlijk doorgestuurd naar m’n pa): Door de crisis gaan de prijzen ws dalen dús dit is ons uiterste bod.
Dat is wel aardig belachelijk. Dan krijg je niet echt sympathie voor de koper :P
Take it or leave it. Kennelijk denken ze dat er niet veel concurrentie is?
  maandag 11 mei 2020 @ 20:51:47 #279
451005 Grems
Clown World
pi_193071919
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:29 schreef Aventura het volgende:
Mijn ouders hebben een bod gehad op hun huis, 25 k onder de vraagprijs. Het argument werd op de mail gezet (en die mail werd letterlijk doorgestuurd naar m’n pa): Door de crisis gaan de prijzen ws dalen dús dit is ons uiterste bod.
Dat is wel aardig belachelijk. Dan krijg je niet echt sympathie voor de koper :P
Want verkopers zetten een huis in de markt voor de liefdadigheid natuurlijk :')
  maandag 11 mei 2020 @ 20:57:06 #280
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_193072027
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:39 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Zoals @:Aventura zegt zul je hierdoor geen goodwill genereren bij verkopers.
Ja dit, het is niet tactisch. Je mag het natuurlijk wel dénken en ook bepaal je zelf wat je wil geven. Maar gebruik het niet als argument voor je bod. Dat is erg onhandig.
pi_193072299
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:37 schreef JeOma het volgende:

[..]

Misschien was ík die eventuele koper wel, ik heb afgelopen maanden tot 2x toe een bieding op die manier meegemaakt. En ik zou niet weten waarom het niet realistisch is om zo te denken. Je kunt het ook zo zien: je ouders willen nog snel even cachen en vragen nog even (onterecht) de hoofdprijs. Je kunt het altijd proberen. :D
Helemaal mee eens.

Er zijn ook zat huizen waar maar 1 tot 3 biedingen komen, zelfs in de tijd voor corona. En er zijn genoeg huizen die lang op Funda staan.

Proberen kan geen kwaad.

[ Bericht 0% gewijzigd door skrn op 11-05-2020 21:56:04 ]
  maandag 11 mei 2020 @ 21:47:44 #282
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_193072999
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:49 schreef Ysaud het volgende:

[..]

Take it or leave it. Kennelijk denken ze dat er niet veel concurrentie is?
Ik weet niet waar zijn ouders wonen maar over het algemeen is er idd niet veel concurrentie.
pi_193073337
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:29 schreef Aventura het volgende:
Mijn ouders hebben een bod gehad op hun huis, 25 k onder de vraagprijs. Het argument werd op de mail gezet (en die mail werd letterlijk doorgestuurd naar m’n pa): Door de crisis gaan de prijzen ws dalen dús dit is ons uiterste bod.
Dat is wel aardig belachelijk. Dan krijg je niet echt sympathie voor de koper :P
Ach het is te proberen natuurlijk, maar veelal zijn dat geen serieuze kopers en proberen ze maar wat.
Of het huis moet zwaar uitgeleefd zijn natuurlijk dan is de prijs er wel naar.

Overgens zit ik wel goed en hoeft die van mij niet in de verkoop.
pi_193073397
Net even gekeken naar vergelijkbare huizen in mijn buurt op Funda sodeju schrik mij dood wat een prijzen zeg, maar een klap verwacht ik niet zolang de rente maar laag blijft.
pi_193078296
Ik zie in Delft bijvoorbeeld wel dat er huizen weer teruggeplaatst worden op Funda, en dan met een verlaagde prijs, bijvoorbeeld -20k.

Er is wel al iets aan de hand. Er is zeker vraag-uitval.
pi_193079314
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:37 schreef JeOma het volgende:

[..]

Misschien was ík die eventuele koper wel, ik heb afgelopen maanden tot 2x toe een bieding op die manier meegemaakt. En ik zou niet weten waarom het niet realistisch is om zo te denken. Je kunt het ook zo zien: je ouders willen nog snel even cachen en vragen nog even (onterecht) de hoofdprijs. Je kunt het altijd proberen. :D
Maar heb je al succes gehad met dit "proberen"?

Ik zie hier in de buurt (randstad) soms huizen die je casco moet verbouwen voor 3500 per m2 te koop staan, waarschijnlijk is de eigenaar overleden of naar een kleinere woning verhuisd en hebben ze hoog ingezet omdat ze toch geen haast hebben. Daar zou je met lager bieden nog een kans maken, maar het grote deel zijn huizen van mensen die er ook een huis voor terug moeten kopen of investeerders die een huis of appartement hebben verbouwd om winst te maken en die echt niet met minder akkoord gaan.
pi_193079473
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 09:14 schreef skrn het volgende:
Ik zie in Delft bijvoorbeeld wel dat er huizen weer teruggeplaatst worden op Funda, en dan met een verlaagde prijs, bijvoorbeeld -20k.

Er is wel al iets aan de hand. Er is zeker vraag-uitval.
Mensen zijn zeker jumpy ja. Ik hoor ook verhalen van dat mensen eruit worden geflikkerd, ik zie op LinkedIn dat mensen "ineens" beschikbaar zijn. Daarnaast worden mensen die extern zijn of eruit gezet of niet verlengd.
  dinsdag 12 mei 2020 @ 10:39:02 #288
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193079604
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 10:22 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Maar heb je al succes gehad met dit "proberen"?

Ik zie hier in de buurt (randstad) soms huizen die je casco moet verbouwen voor 3500 per m2 te koop staan, waarschijnlijk is de eigenaar overleden of naar een kleinere woning verhuisd en hebben ze hoog ingezet omdat ze toch geen haast hebben. Daar zou je met lager bieden nog een kans maken, maar het grote deel zijn huizen van mensen die er ook een huis voor terug moeten kopen of investeerders die een huis of appartement hebben verbouwd om winst te maken en die echt niet met minder akkoord gaan.
Nee, nog niet. Maar ik heb van de makelaars wel absoluut begrip gekregen voor de toelichting die ik bij de biedingen gaf. En de woningen waar we dit geprobeerd hebben staan nog steeds te koop. En het zou mij niet verbazen als deze over 2 maanden met een verlaagde prijs op Funda staan. Maar dat maakt mij niet zoveel uit, ik gun het de verkopers wel dat ze hun woning gewoon kwijtraken, maar de hoofdprijs gaan ze aan mij niet verdienen. :P
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_193081948
Nog recente kopers of verkopers in de Randstad? Benieuwd naar ontwikkelingen...
Love is in the air!
  dinsdag 12 mei 2020 @ 14:01:58 #290
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193082625
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 09:14 schreef skrn het volgende:
Ik zie in Delft bijvoorbeeld wel dat er huizen weer teruggeplaatst worden op Funda, en dan met een verlaagde prijs, bijvoorbeeld -20k.

Er is wel al iets aan de hand. Er is zeker vraag-uitval.
en over wat soort huizen hebben we het dan?
pi_193082663
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 14:01 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

en over wat soort huizen hebben we het dan?
Oh van die hippe starterswoningen rond de 3 ton bijvoorbeeld.
pi_193082802
Hier zijn de makelaars nog positief omdat in deze wijk ook recent nog dus eind maart.
Binnen twee weken verkocht is.

En ook de vraagprijs overboden is.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_193099676
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 13:19 schreef Landgeld het volgende:
Nog recente kopers of verkopers in de Randstad? Benieuwd naar ontwikkelingen...
Yep, Amsterdam. Sinds de corona-uitbraak hebben we twee woningen bezichtigd. We zoeken in een wat hoger segment en we liepen steeds andere kopers tegen het lijf (zowel bij aankomst als vertrek). Een huis is inmiddels verkocht, het andere is wat minder courant en die staat nog te koop. Ik zie woningen die in 2 maanden al 2,5 ton in vp gezakt zijn en woningen die steeds opnieuw worden aangeboden, maar die ontwikkeling zag ik vorig jaar ook al. Wellicht een teken dat we (iig voorlopig) aan de bovenkant van de markt van een verkopers- naar een kopersmarkt gaan, deels ook vanwege het wegvallen van internationale vraag (expats) denk ik.
pi_193100034
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 10:48 schreef Ysaud het volgende:

[..]

Yep, Amsterdam. Sinds de corona-uitbraak hebben we twee woningen bezichtigd. We zoeken in een wat hoger segment en we liepen steeds andere kopers tegen het lijf (zowel bij aankomst als vertrek). Een huis is inmiddels verkocht, het andere is wat minder courant en die staat nog te koop. Ik zie woningen die in 2 maanden al 2,5 ton in vp gezakt zijn en woningen die steeds opnieuw worden aangeboden, maar die ontwikkeling zag ik vorig jaar ook al. Wellicht een teken dat we (iig voorlopig) aan de bovenkant van de markt van een verkopers- naar een kopersmarkt gaan, deels ook vanwege het wegvallen van internationale vraag (expats) denk ik.
Interessant. Hoger segment is in dit kader +1.000.000?
Love is in the air!
pi_193100224
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 11:13 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Interessant. Hoger segment is in dit kader +1.000.000?
yep
pi_193100270
Amsterdam is wat gevoeliger voor economische fluctuaties heb ik me laten vertellen, vanwege het internationale (handels)karakter. Andere Nederlandse steden lopen doorgaans een paar maanden achter op die ontwikkeling, of zijn daar sowieso ongevoeliger voor. Volgens mijn makelaar.
pi_193140434
Veel aanbod ineens op Funda. Ik denk dat mensen nog snel even willen cashen voor de klappen op de economie echt gaan komen
  vrijdag 15 mei 2020 @ 13:07:17 #298
40566 Ericr
Livewrong
pi_193141185
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 12:12 schreef Craptacular het volgende:
Veel aanbod ineens op Funda. Ik denk dat mensen nog snel even willen cashen voor de klappen op de economie echt gaan komen
Of moeten cashen als je ziet dat vrij veel zzpers geen buffer hadden. Dan gaat een hoge maandlast snel knellen.
  zondag 17 mei 2020 @ 16:55:41 #299
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_193179237
Ik bel morgen de makelaar om het huis te verkopen: ik wil dit al langer, maar dit is wel een goed moment om te doen.

Kijken of het wel gaat lukken. Met de juiste prijs moet het kunnen.
  zondag 17 mei 2020 @ 17:35:25 #300
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_193179619
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 16:55 schreef RickoKun het volgende:
Ik bel morgen de makelaar om het huis te verkopen: ik wil dit al langer, maar dit is wel een goed moment om te doen.

Kijken of het wel gaat lukken. Met de juiste prijs moet het kunnen.
Om vervolgens weer iets anders terug te kopen?
pi_193179688
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 14:05 schreef skrn het volgende:

[..]

Oh van die hippe starterswoningen rond de 3 ton bijvoorbeeld.
Starterswoning en drie ton.. :X
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')