abonnement Unibet Coolblue
  maandag 13 april 2020 @ 13:28:27 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192595780
Vanaf heden met mooie OP! Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?'

Goeie websites:

www.mijntuin.org
www.buitenleven.nl
www.eigenhuisentuin.nl/tuin/tuinieren

Goeie app:

Plantnet (plant identificatie)

Goeie webshops:

www.directplant.nl
www.vreeken.nl

Biologische zaden:

Het is weer tijd om aan (voor)zaaien te gaan denken. Voor wilde bijen en andere insecten is het dan het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden.

https://guerrillagardeners.nl/waar-koop-je-biologische-zaden/


Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen (al zijn jullie hier ook welkom ;) )

Tuinen van fokkers O+:

Claudia's onbeschreven blad, waar ondertussen al druk gegraven en gesnoeid wordt:



Sumppi gaat verkassen en heeft een big ass lawn mower in de nieuwe tuin nodig:



Dagoduck z'n trots:



De 'zo'n tuin wil ik ook wel' tuin van kaasplankje:



Stay tuned voor meer mooie foto's ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door senesta op 23-04-2020 20:19:12 ]
Resistance is futile.
  maandag 13 april 2020 @ 13:30:36 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192595801
Nog suggesties voor de OP?

Niet alle foto's doen het bij mij }:|
Resistance is futile.
  maandag 13 april 2020 @ 13:32:28 #3
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192595831
quote:
5s.gif Op maandag 13 april 2020 13:30 schreef Seven. het volgende:
Nog suggesties voor de OP?

Niet alle foto's doen het bij mij }:|
Je moet de link met .jpg hebben (in mijn geval)

1[img]https://i.imgur.com/Gck8pRu.jpg[/img]

Verder is dit topic nummer 39. Maar dat klopte toch al niet, aangezien de reeks veel ouder is :P
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 13 april 2020 @ 13:32:49 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192595840
En ik heb chrysanten en hyacinten door elkaar gehaald.
Resistance is futile.
  maandag 13 april 2020 @ 13:36:06 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192595882
quote:
6s.gif Op maandag 13 april 2020 13:32 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Je moet de link met .jpg hebben (in mijn geval)
[ code verwijderd ]

Verder is dit topic nummer 39. Maar dat klopte toch al niet, aangezien de reeks veel ouder is :P
^O^

Haha, ik denk ook dat deze reeks met gemak boven de 60 zou moeten zitten.
Resistance is futile.
  maandag 13 april 2020 @ 13:38:09 #6
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192595907
@Dagoduck, hoe vaak snoei jij je liguster? Of is dat een buxus?
Resistance is futile.
  maandag 13 april 2020 @ 13:40:04 #7
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192595932
quote:
2s.gif Op maandag 13 april 2020 13:38 schreef Seven. het volgende:
@:dagoduck, hoe vaak snoei jij je liguster? Of is dat een buxus?
Ligusterhaag ja. Meestal twee keer per jaar. Drie keer zou beter zijn, maarja, best een klusje :P

Meestal eind april/begin mei en nog een keer in augustus. Vorig jaar niet gedaan in augustus dus hij was erg lang de hele winter, dus heb hem dit jaar begin maart gesnoeid.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 13 april 2020 @ 13:52:40 #8
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192596124
Ik heb vandaag aan de rand van de vijver gewerkt. Ooit aangelegd met dik vijverfolie, paaltjes rondom geslagen en daarop een gele pvc buis als rand. Die rand hier en daar verzakt en de stenen onder de grond verdwenen. Nu dus stukje voor stukje aan het uitgraven. Ik had genoeg doek over en heb dit niet afgeknipt maar ertussen gefrommeld. Allemaal overgroeit met wortels dus geen makkelijk klusje.
  maandag 13 april 2020 @ 13:54:55 #9
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192596740
Mooie OP en opgezochte lijst topics ^O^
Ik zie dat ik vanaf topic 1 meepost terwijl ik toen nog alleen een balkonnetje had. Sindsdien veel geleerd hier, zeker vanaf eind 05 toen ik verhuisde mét mijn allereerste tuin ever en meegenieten met al jullie mooie tuinen, foto's en dat gaat nog jaren duren *G* >:O
  Moderator maandag 13 april 2020 @ 14:58:16 #11
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_192597141
Echt super gedaan, Dago! Volgens mij is de reeks zo weer compleet O+
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  maandag 13 april 2020 @ 14:58:34 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192597147
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2020 11:37 schreef AnneX het volgende:
@:bleiblei ...leuke woekerende kleurrijke bloemen zijn akelei, tweejarig.
Komt niet in het gazon op, wel in de borders, zaait zich uit en is níet kleurvast in schakeringen rose tot purpelblauw.
Vorig jaar had ik zelfs een witte, spontaan.
Ls de bloem zaad gaat vormen, dan oogst ik het om elders te strooien óf op te sturen óf tik ertegenaan, dat het zich ter plekke uitzaait. Geen omkijken naar.
Net als een bodembedekkende geranium.
T.z.t. kun je pollen afsteken en elders plaatsen.

Er zijn zó veel planten en bloemen, die ik in de loop der tijd wél ben gaan waarderen.
Oók hyacinten, en tulpen en chrysanten.
Oh ja, ik weet het. Onze vorige tuin was zó mooi. Met Echinea, Phloxxen, Lupines, Helenium, Salvia, Verbena's, Geraniums etc.

We moeten hier alleen voor een andere aanpak gaan. Tuin is "iets" groter :P . Maar ook allerlei gratis tuindieren. Een koppeltje eekhoorntjes, 2 kraaien die al het hele jaar onafscheidelijk bij elkaar in de buurt zijn. Koolmeesjes, roodborstjes, vanalles. En die willen we wel houden. Dus daar gaan we qua planten rekening mee houden.
  maandag 13 april 2020 @ 15:00:35 #13
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192597177
quote:
14s.gif Op maandag 13 april 2020 14:58 schreef senesta het volgende:
Echt super gedaan, Dago! Volgens mij is de reeks zo weer compleet O+
_O_

Op naar de volgende 52.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 13 april 2020 @ 15:04:53 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192597247
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 13:52 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb vandaag aan de rand van de vijver gewerkt. Ooit aangelegd met dik vijverfolie, paaltjes rondom geslagen en daarop een gele pvc buis als rand. Die rand hier en daar verzakt en de stenen onder de grond verdwenen. Nu dus stukje voor stukje aan het uitgraven. Ik had genoeg doek over en heb dit niet afgeknipt maar ertussen gefrommeld. Allemaal overgroeit met wortels dus geen makkelijk klusje.
Wat een werk komt er kijken bij zo'n vijver, hè? Wij hebben 'm laatst leeggepompt en schoongemaakt masr scheelt dat die van ons in 3 kwartier weer gevuld is.

De vogels maken er zeker 5-10 keer per dag gebruik van O+
Resistance is futile.
  maandag 13 april 2020 @ 15:05:42 #15
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192597261
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2020 11:37 schreef AnneX het volgende:
@:bleiblei ...leuke woekerende kleurrijke bloemen zijn akelei, tweejarig.
Komt niet in het gazon op, wel in de borders, zaait zich uit en is níet kleurvast in schakeringen rose tot purpelblauw.
Vorig jaar had ik zelfs een witte, spontaan.
Ls de bloem zaad gaat vormen, dan oogst ik het om elders te strooien óf op te sturen óf tik ertegenaan, dat het zich ter plekke uitzaait. Geen omkijken naar.
Net als een bodembedekkende geranium.
T.z.t. kun je pollen afsteken en elders plaatsen.

Er zijn zó veel planten en bloemen, die ik in de loop der tijd wél ben gaan waarderen.
Oók hyacinten, en tulpen en chrysanten.
Heb hier ook akelei inderdaad, laat ze vaak wel staan, want kleur en bloemen. Maar eigenlijk groeien ze vaak ook op plekken waar ik ze niet wil hebben. Ik heb er dus wel plezier van, maar dat plezier kost me ook wel wat werk. In een meer wilde border ofzo zou het perfect zijn.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 13 april 2020 @ 15:06:43 #16
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192597282
Heb eergisteren een waterbak voor vogels neergezet, onder andere mussen, kauwtjes en mijn kat hebben er al gebruik van gemaakt.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 13 april 2020 @ 15:07:26 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192597299
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 14:58 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Oh ja, ik weet het. Onze vorige tuin was zó mooi. Met Echinea, Phloxxen, Lupines, Helenium, Salvia, Verbena's, Geraniums etc.

We moeten hier alleen voor een andere aanpak gaan. Tuin is "iets" groter :P . Maar ook allerlei gratis tuindieren. Een koppeltje eekhoorntjes, 2 kraaien die al het hele jaar onafscheidelijk bij elkaar in de buurt zijn. Koolmeesjes, roodborstjes, vanalles. En die willen we wel houden. Dus daar gaan we qua planten rekening mee houden.
Eekhoorntjes O+ daar zou ik een huisje voor bouwen.
Resistance is futile.
  maandag 13 april 2020 @ 15:17:48 #18
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192597467
quote:
10s.gif Op maandag 13 april 2020 15:07 schreef Seven. het volgende:

[..]

Eekhoorntjes O+ daar zou ik een huisje voor bouwen.
Dat hoeft niet, die hebben ze al ergens (een nest dan, ze schijnen nesten te maken). Ik vermoed in de 25m hoge douglasspar die we in de tuin hebben staan.

Akelei vind ik trouwens een beetje "meh". Hebben van die rare bloemetjes die zo boven dat bosje bladeren op sprietjes zitten :P . Heb ik jaren geleden een keer gepland omdat iedereen op FOK er zo lyrisch over was :D .
  maandag 13 april 2020 @ 15:19:02 #19
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192597489
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2020 15:04 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wat een werk komt er kijken bij zo'n vijver, hè? Wij hebben 'm laatst leeggepompt en schoongemaakt masr scheelt dat die van ons in 3 kwartier weer gevuld is.

De vogels maken er zeker 5-10 keer per dag gebruik van O+
Nou ik doe er nooit iets aan eigenlijk behalve bijvullen. Ik heb er ooit eens wat slootwater ingedaan dus er zitten ook allemaal slootbeetjes en kroost in. En krabbescheer en een lelie. Die vijver ligt al 12 jaar dus de stenen die ik ooit rond de rand had gelegd zijn grotendeels verdwenen. Nu maar even in fases die rand wat netter maken. Veel vogels ook die komen baden of drinken, er zitten ook elke dag eenden in.
  maandag 13 april 2020 @ 15:19:49 #20
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192597502
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 15:17 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dat hoeft niet, die hebben ze al ergens (een nest dan, ze schijnen nesten te maken). Ik vermoed in de 25m hoge douglasspar die we in de tuin hebben staan.

Akelei vind ik trouwens een beetje "meh". Hebben van die rare bloemetjes die zo boven dat bosje bladeren op sprietjes zitten :P . Heb ik jaren geleden een keer gepland omdat iedereen op FOK er zo lyrisch over was :D .
Ik vind Akelei echt een leuk ding.
pi_192598046
Is dit ook even de plek om trots te zijn op een verrijdbare plantenparasolbak die we hebben gemaakt? :D Die verrijdbare parasolvoeten zijn vaak van die grijze tegels, daar hou ik niet zo van. Dus dit is wel een fleurig alternatief. :D


  maandag 13 april 2020 @ 16:02:45 #22
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192598095
Jeetje zo netjes is het bij mij binnen niet eens. :@
  maandag 13 april 2020 @ 16:09:38 #23
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192598179
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 15:58 schreef Myraela het volgende:
Is dit ook even de plek om trots te zijn op een verrijdbare plantenparasolbak die we hebben gemaakt? :D Die verrijdbare parasolvoeten zijn vaak van die grijze tegels, daar hou ik niet zo van. Dus dit is wel een fleurig alternatief. :D

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Leuk gedaan.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192598304
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 16:02 schreef kaasplankje het volgende:
Jeetje zo netjes is het bij mij binnen niet eens. :@
Bij ons ook niet.
En zéker de tuin niet _O-

Maar wel top gedaan!
pi_192598362
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 16:02 schreef kaasplankje het volgende:
Jeetje zo netjes is het bij mij binnen niet eens. :@
We hebben de tuin in januari laten doen, het moet allemaal nog wel een beetje verwilderen hoor. :D Die treurige takjes bij de schutting moeten eigenlijk een muur van druiven worden. Dat gaat nog wel even duren. :') Maar wel leuk om nu de eerste blaadjes en knopjes te zien komen. O+
pi_192598391
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 15:58 schreef Myraela het volgende:
Is dit ook even de plek om trots te zijn op een verrijdbare plantenparasolbak die we hebben gemaakt? :D Die verrijdbare parasolvoeten zijn vaak van die grijze tegels, daar hou ik niet zo van. Dus dit is wel een fleurig alternatief. :D

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
is die parasolpaal van metaal? Zo ja heb je nog iets van 'bescherming' daaromheen gemaakt?
pi_192598400
Goeie samenwerking, Myraela _O_
  maandag 13 april 2020 @ 16:26:45 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192598410
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 15:58 schreef Myraela het volgende:
Is dit ook even de plek om trots te zijn op een verrijdbare plantenparasolbak die we hebben gemaakt? :D Die verrijdbare parasolvoeten zijn vaak van die grijze tegels, daar hou ik niet zo van. Dus dit is wel een fleurig alternatief. :D

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Superleuk!
Resistance is futile.
pi_192598437
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 16:25 schreef FranticDJ het volgende:
is die parasolpaal van metaal? Zo ja heb je nog iets van 'bescherming' daaromheen gemaakt?
Ja. :Y Er zit in het midden een plantenpot waar we de bodem uit hebben gehaald. Zodat je nog bij de onderkant van de parasol kan om hem erin en eruit te halen. We hadden eerst een buis, maar die was niet breed genoeg om nog lekker bij het grendeltje te kunnen.
pi_192598464
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 16:29 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ja. :Y Er zit in het midden een plantenpot waar we de bodem uit hebben gehaald. Zodat je nog bij de onderkant van de parasol kan om hem erin en eruit te halen. We hadden eerst een buis, maar die was niet breed genoeg om nog lekker bij het grendeltje te kunnen.
^O^
Daar had ik nog niet eens aan gedacht :+

Zat eerder aan roest e.d. te denken, dat je op een zomerse avond met je gezicht nogal hardhandig in een hamburger gedrukt wordt omdat de parasol op je achterhoofd landt :')
pi_192599129
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 15:58 schreef Myraela het volgende:
Is dit ook even de plek om trots te zijn op een verrijdbare plantenparasolbak die we hebben gemaakt? :D Die verrijdbare parasolvoeten zijn vaak van die grijze tegels, daar hou ik niet zo van. Dus dit is wel een fleurig alternatief. :D

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heel leuk!
pi_192599177
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 16:31 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

^O^
Daar had ik nog niet eens aan gedacht :+

Zat eerder aan roest e.d. te denken, dat je op een zomerse avond met je gezicht nogal hardhandig in een hamburger gedrukt wordt omdat de parasol op je achterhoofd landt :')
_O-
pi_192599477
Eerste molshoop van het seizoen gespot. :{



Weer een verrassigsstulp gevonden.



En nog een andere verrassing, een echte sleutelbloem volgens mij.



Ik probeer een ribes te stekken.



En weer wat nieuwe uitlopers gevonden waarvan ik geen idee heb wat voor planten het zijn (iemand een idee?).



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192599503
quote:
14s.gif Op maandag 13 april 2020 14:58 schreef senesta het volgende:
Echt super gedaan, Dago! Volgens mij is de reeks zo weer compleet O+
Inderdaad, held!

Mooie OP ook, @Seven. ^O^
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192599573
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 16:29 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ja. :Y Er zit in het midden een plantenpot waar we de bodem uit hebben gehaald. Zodat je nog bij de onderkant van de parasol kan om hem erin en eruit te halen. We hadden eerst een buis, maar die was niet breed genoeg om nog lekker bij het grendeltje te kunnen.
Vernuftig gedaan! Leuke kleurencombinatie ook. Maar binnenkort is je parasol overbodig omdat je dan onder je druif kunt zitten, joh! Of laat je die alleen tegen de schutting groeien?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192604739
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 17:34 schreef Claudia_x het volgende:
Eerste molshoop van het seizoen gespot. :{

[ afbeelding ]

Weer een verrassigsstulp gevonden.

[ afbeelding ]

En nog een andere verrassing, een echte sleutelbloem volgens mij.

[ afbeelding ]

Ik probeer een ribes te stekken.

[ afbeelding ]

En weer wat nieuwe uitlopers gevonden waarvan ik geen idee heb wat voor planten het zijn (iemand een idee?).

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Oh ik hou zo van ribes! Niet van de geur, wel van de bloemen. Hoop dat je stekjes aanslaan!

Die eerste van je onbekende scheuten, zou dat niet een krentenboompje / amelanchier kunnen zijn? Die heeft ook vaak van die pluizige knoppen en de kleur zou ook wel kunnen. Hoewel ik die scheuten alleen ken aan de voet van een bestaand krentenboompje dus dan zou je het wel weten...
  maandag 13 april 2020 @ 23:20:48 #37
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192605915
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 17:34 schreef Claudia_x het volgende:
Eerste molshoop van het seizoen gespot. :{

[ afbeelding ]

Weer een verrassigsstulp gevonden.

[ afbeelding ]

En nog een andere verrassing, een echte sleutelbloem volgens mij.

[ afbeelding ]

Ik probeer een ribes te stekken.

[ afbeelding ]

En weer wat nieuwe uitlopers gevonden waarvan ik geen idee heb wat voor planten het zijn (iemand een idee?).

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Onderste zou een liguster kunnen zijn!

En oh ja: molshopen :+ . De herinnering aan de discussie een jaar geleden dringt komt weer bovendrijven :P
Resistance is futile.
pi_192606313
Liguster en krentenboom zouden zomaar kunnen! Ik houd ze als kandidaten in m'n hoofd en volg de verdere groei.

Het is net detectivewerk soms. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 14 april 2020 @ 00:39:14 #39
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192606643
quote:
2s.gif Op maandag 13 april 2020 23:20 schreef Seven. het volgende:
Onderste zou een liguster kunnen zijn!
Dan wel de bonte ofzo. Lijkt op twee plantjes die ik vorige week tussen wat stoeptegels vandaan heb getrokken, (onder de heg van de buurman aan de openbare weg :P). Zijn daar ook maar aan komen waaien dus die mist ie vast niet. Had nog wat heesters nodig om de voortuin op te vullen, ben benieuwd wat eruit komt.



Links twee skimmia's, en rechts daarnaast, links van de hortensia de plantjes die ik dus tussen de stoep vandaan heb. Heb er ook wat hedera geplant om het wat op te vullen. Zal binnenkort wel wat foto's van maken van het voortuintje, is best leuk voor een noordkant.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 14 april 2020 @ 10:06:33 #40
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192609207
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 00:01 schreef Claudia_x het volgende:
Liguster en krentenboom zouden zomaar kunnen! Ik houd ze als kandidaten in m'n hoofd en volg de verdere groei.

Het is net detectivewerk soms. :+
Krentenboom heeft toch een ovaal blaadje en geen gezaagde bladrand?
  dinsdag 14 april 2020 @ 10:38:22 #41
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192609705
Claudia, je uitlopers doen me denken aan de red Robin in onze oude tuin.

Heeft iemand hier wel eens een 'bomendokter' laten komen? Onze appelboom moet gestut en gesnoeid worden, of weggehaald en vervangen (waarbij ik denk ik een lichte voorkeur heb voor vervangen, maar tegelijk vind ik het heel erg zonde van de huidige boom :@). Even leek het erop dat hij niet meer uit zou lopen, maar er zitten nu toch knoppen in. Zo laten is geen optie, hij staat niet stabiel en is foeilelijk omdat hij jarenlang niet is gesnoeid :X.
KuikenGuppy
pi_192630058


Even genieten met een kop koffie <3
  woensdag 15 april 2020 @ 13:35:09 #43
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192630141
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2020 10:38 schreef Burdie het volgende:
Claudia, je uitlopers doen me denken aan de red Robin in onze oude tuin.

Heeft iemand hier wel eens een 'bomendokter' laten komen? Onze appelboom moet gestut en gesnoeid worden, of weggehaald en vervangen (waarbij ik denk ik een lichte voorkeur heb voor vervangen, maar tegelijk vind ik het heel erg zonde van de huidige boom :@). Even leek het erop dat hij niet meer uit zou lopen, maar er zitten nu toch knoppen in. Zo laten is geen optie, hij staat niet stabiel en is foeilelijk omdat hij jarenlang niet is gesnoeid :X.
Jep, bij ons in de straat zit een goeie. Zoek er iig. Eentje die gecertificeerd Europeaan tree worker is. Want die gast bij ons in de straat is de eerste boomfiguur die ik gezien heb die echt wist wat ie deed. De ex-hovenier/boomkweker en bosbouwer die in onze oude tuin kwamen (alle 3 kwamen gewoon op bezoek) en vonden dat de prunus onder handen genomen moest worden, hebben alle 3 lopen klooien en juist meer ellende aangebracht.
  woensdag 15 april 2020 @ 13:41:40 #44
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192630251
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 13:35 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Jep, bij ons in de straat zit een goeie. Zoek er iig. Eentje die gecertificeerd Europeaan tree worker is. Want die gast bij ons in de straat is de eerste boomfiguur die ik gezien heb die echt wist wat ie deed. De ex-hovenier/boomkweker en bosbouwer die in onze oude tuin kwamen (alle 3 kwamen gewoon op bezoek) en vonden dat de prunus onder handen genomen moest worden, hebben alle 3 lopen klooien en juist meer ellende aangebracht.
Zou die ook bij ons willen komen denk je, of is zijn regio niet zo groot?
Bedankt voor de tip in elk geval, ben eigenlijk wel heel benieuwd of er nog iets van te maken valt.
Ik zal zo wel even een foto maken van ons kneusje.
KuikenGuppy
  woensdag 15 april 2020 @ 13:44:00 #45
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192630290
Dit is 'm, even in spoiler ivm grote foto.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
KuikenGuppy
  woensdag 15 april 2020 @ 13:44:15 #46
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192630294
Weten jullie misschien wat dit is en of het de moeite waard is om te bewaren om dadelijk weer terug te planten? Want de tuin staat er vol mee en ik vind ze wel geinig eigenlijk.

En
  woensdag 15 april 2020 @ 13:45:07 #47
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192630307
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 13:41 schreef Burdie het volgende:

[..]

Zou die ook bij ons willen komen denk je, of is zijn regio niet zo groot?
Bedankt voor de tip in elk geval, ben eigenlijk wel heel benieuwd of er nog iets van te maken valt.
Ik zal zo wel even een foto maken van ons kneusje.
Oh, lijkt mij wel. Hij komt ook in Utrecht. Zal je zijn site DMen. Al is dit wel een erg klein klusje voor hem trouwens. Maar je kan altijd kijken.
  woensdag 15 april 2020 @ 13:48:59 #48
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192630363
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 13:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Oh, lijkt mij wel. Hij komt ook in Utrecht. Zal je zijn site DMen. Al is dit wel een erg klein klusje voor hem trouwens. Maar je kan altijd kijken.
Graag, merci!
KuikenGuppy
  woensdag 15 april 2020 @ 13:54:28 #49
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192630446
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 13:44 schreef bleiblei het volgende:
Weten jullie misschien wat dit is en of het de moeite waard is om te bewaren om dadelijk weer terug te planten? Want de tuin staat er vol mee en ik vind ze wel geinig eigenlijk.

En

Die paarse is judaspenning. Tweejarig en in z'n tweede jaar. Je kunt straks na de bloei de zaden bewaren en volgend jaar planten.
KuikenGuppy
  woensdag 15 april 2020 @ 13:57:37 #50
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192630496
Dat witte is volgens mijn planten-app Allaria Petiolata, look-zonder-look.
KuikenGuppy
  woensdag 15 april 2020 @ 13:58:49 #51
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192630519
Judaspenning houdt overigens niet van verplanten.
KuikenGuppy
pi_192630662
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 17:39 schreef Claudia_x het volgende:
Vernuftig gedaan! Leuke kleurencombinatie ook. Maar binnenkort is je parasol overbodig omdat je dan onder je druif kunt zitten, joh! Of laat je die alleen tegen de schutting groeien?
Alleen tegen de schutting, is het plan. :D We hebben achterin al een stukje 'overkapt' waar een kiwi groeit.
  woensdag 15 april 2020 @ 14:18:10 #53
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192630759
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 13:57 schreef Burdie het volgende:
Dat witte is volgens mijn planten-app Allaria Petiolata, look-zonder-look.
Die heb ik volgens mij hier ook wel eens in de tuin, maar trek ik er eigenlijk altijd uit.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192631074
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 13:57 schreef Burdie het volgende:
Dat witte is volgens mijn planten-app Allaria Petiolata, look-zonder-look.
Wat voor app is dat?
  woensdag 15 april 2020 @ 15:21:36 #55
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192631605
Super! Dank jullie wel! Die judaspenning gaan we dan maar eens van kijken of we daar de zaden van kunnen redden. En dat is dan gewoon een kwestie van weer terug in de grond stoppen?
  woensdag 15 april 2020 @ 16:05:07 #56
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192632239
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:43 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Wat voor app is dat?
PlantNet gebruik ik.
KuikenGuppy
  woensdag 15 april 2020 @ 18:42:42 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192634541
Ik ben gek op deze tijd van het jaar O+





Resistance is futile.
  woensdag 15 april 2020 @ 18:51:13 #58
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192634671
Lekker strak maar ook speels! Ziet er top uit Seven :)
pi_192636190
Ik ook! Het schiet echt de grond uit nu
pi_192636467
Gezellig Seven!
pi_192636482
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 13:29 schreef Koettie het volgende:
[ afbeelding ]

Even genieten met een kop koffie <3
Prachtig zo!

Wordt er ook gebruikt gemaakt van de vogelhuisjes? :B

Het zijn bijenhotels :D
pi_192637922
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 20:09 schreef Blues het volgende:

[..]

Prachtig zo!

Wordt er ook gebruikt gemaakt van de vogelhuisjes? :B

Het zijn bijenhotels :D
Haha, gelukkig geen vogels want drie hongerige katten. Maar bijen genoeg!!
  woensdag 15 april 2020 @ 21:45:35 #63
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192638539
quote:
17s.gif Op woensdag 15 april 2020 18:42 schreef Seven. het volgende:
Ik ben gek op deze tijd van het jaar O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Heerlijk plekje zeg O+.
Wat is dat voor stokje met ijzerdraadjes met dingen eraan? Iets voor vlinders ofzo?
KuikenGuppy
pi_192638835
Ziet er al lekker groen uit, @Seven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192638852
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 13:58 schreef Burdie het volgende:
Judaspenning houdt overigens niet van verplanten.
Ik heb het net gedaan en sommige planten laten de koppen inderdaad hangen. Veel water geven en hopen dat ze het overleven. Volgens de buurman helpt het als je ze voorzichtig met kluit verplant.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192638922
Wat me de laatste tijd is opgevallen aan online planten bestellen: de grote zaken met een breed assortiment doen er eeuwig over en de kleinere zaken met een beperkt assortiment zijn retesnel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 15 april 2020 @ 22:05:25 #67
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192638981
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 21:45 schreef Burdie het volgende:

[..]

Heerlijk plekje zeg O+.
Wat is dat voor stokje met ijzerdraadjes met dingen eraan? Iets voor vlinders ofzo?
Hang ik mezenbollen aan, vorig jaar had ik regelmatig 20+ vogels in de tuin zitten. Dit jaar minder, misschien komt de drukte nog wel.
Resistance is futile.
  woensdag 15 april 2020 @ 22:12:20 #68
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192639121
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 22:02 schreef Claudia_x het volgende:
Wat me de laatste tijd is opgevallen aan online planten bestellen: de grote zaken met een breed assortiment doen er eeuwig over en de kleinere zaken met een beperkt assortiment zijn retesnel.
Heb je een tip voor snel leverende webwinkels?

En @Seven leuk idee om daar mezenbollen aan te hangen.
KuikenGuppy
pi_192639218
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 22:12 schreef Burdie het volgende:

[..]

Heb je een tip voor snel leverende webwinkels?

En @:Seven leuk idee om daar mezenbollen aan te hangen.
Totaal-groen (bodembedekkers gekocht) en Aatreeshop (fruitbomen).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 15 april 2020 @ 22:35:48 #70
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192639525
's Avonds ook wel bijzondere plaatjes. Zeker nu met al die witte bloemen, al komt dat op de foto's niet goed tot z'n recht. Eigenlijk nog te koud om 's avonds buiten te zitten, maar eens op zoek naar terrasverwarming of zo :@ :7 .



Resistance is futile.
pi_192639736
Ziet er gezellig uit. O+ Wat voor lampjes heb je in de bakken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 15 april 2020 @ 23:11:23 #72
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192640221
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 22:46 schreef Claudia_x het volgende:
Ziet er gezellig uit. O+ Wat voor lampjes heb je in de bakken?
Van die grondspots van Hudson Reed, webshop waar we ze voor een goede prijs konden krijgen. Ik ben blij dat Six. goed is met elektra ij ieder geval.
Resistance is futile.
pi_192642964
@Seven. & @Six. Wat is jullie aanpak van de tuin geslaagd _O_ creatief en uitvoering!

P.S. de witte tulpen achterin zijn prachtig!
Sowieso eens met de witte bloemen, maken de andere kleuren helderder en lichten mooi op in het donker.
  donderdag 16 april 2020 @ 07:35:37 #74
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192643126
Zo in het donker is het net eigen huis en tuin. _O_
pi_192643622
Ik vind alleen grind niet zo mooi. Maar met die silo sowieso punten voor creativiteit! Sowieso zijn ronde borders leuk.
  donderdag 16 april 2020 @ 09:37:48 #76
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192644405
Ik had er in het begin wel twijfels bij, maar vind het echt tof zo! En dat grind past wel zo. Maar gras ertussen lijkt mij ook gaaf. En handig met kindjes :P .
pi_192644608
Ja, wel stuk minder geschaafde knieën. Maar wel moeilijk maaien met die hoekjes.
  donderdag 16 april 2020 @ 13:03:55 #78
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192647461
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 09:37 schreef bleiblei het volgende:
Ik had er in het begin wel twijfels bij, maar vind het echt tof zo! En dat grind past wel zo. Maar gras ertussen lijkt mij ook gaaf. En handig met kindjes :P .
We leggen fake gras onder het terras. We wonen pal aan een speeltuintje dus ruimte om rond te hollen komt wel goed.
Resistance is futile.
  donderdag 16 april 2020 @ 13:05:28 #79
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192647489
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 09:55 schreef Koettie het volgende:
Ja, wel stuk minder geschaafde knieën. Maar wel moeilijk maaien met die hoekjes.
En ik heb ook helemaal niks met grasvelden in verband met maaien :P
Resistance is futile.
pi_192649531
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2020 22:05 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hang ik mezenbollen aan, vorig jaar had ik regelmatig 20+ vogels in de tuin zitten. Dit jaar minder, misschien komt de drukte nog wel.
Heb je dat ding zelfgemaakt of ergens gekocht? Ik vind het superleuk en zou er ook graag eentje willen. Lijkt me ook verstandig hier want enorm kattenparadijs... dus een voertafel is voor de vogels niet zo veilig en van de muren die we hier hebben kan er elk moment een kat naar beneden springen...
pi_192649739
quote:
2s.gif Op donderdag 16 april 2020 13:05 schreef Seven. het volgende:

[..]

En ik heb ook helemaal niks met grasvelden in verband met maaien :P
_O_ dit :+
  donderdag 16 april 2020 @ 15:27:58 #82
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192649765
quote:
2s.gif Op donderdag 16 april 2020 13:05 schreef Seven. het volgende:

[..]

En ik heb ook helemaal niks met grasvelden in verband met maaien :P
Isotoma zou ook nog kunnen, kun je ook op lopen eventueel.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 16 april 2020 @ 15:51:34 #83
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_192650081
Ik vind het grind juist super mooi en gras een niet zo leuk idee :D veel te onrustig ofzo.
Grind trekt alles lekker strak.

Gras is wel mooi hoor (als het goed strak is of anders kunst), maar wel in een hele andere tuin naar mijn idee. Met vlonders enzo want hout & gras O+
  donderdag 16 april 2020 @ 17:08:44 #84
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192651206
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 15:13 schreef yinu het volgende:

[..]

Heb je dat ding zelfgemaakt of ergens gekocht? Ik vind het superleuk en zou er ook graag eentje willen. Lijkt me ook verstandig hier want enorm kattenparadijs... dus een voertafel is voor de vogels niet zo veilig en van de muren die we hier hebben kan er elk moment een kat naar beneden springen...
Gekocht!

https://www.agrishop.nl/m(...)n-voederstation.html
Resistance is futile.
  donderdag 16 april 2020 @ 17:14:58 #85
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192651269
quote:
6s.gif Op donderdag 16 april 2020 15:27 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Isotoma zou ook nog kunnen, kun je ook op lopen eventueel.

[ afbeelding ]
Dit vind ik ook mooi maar dan wel rondom flagstones ipv strakke moderne tegels.
Resistance is futile.
  donderdag 16 april 2020 @ 17:24:39 #86
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192651392
quote:
14s.gif Op donderdag 16 april 2020 17:14 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dit vind ik ook mooi maar dan wel rondom flagstones ipv strakke moderne tegels.
Dat is waar.

Je ziet in van die botanische tuinen (of in een zonnig buitenland) wel eens van die rotsmuren met allemaal planten die in de spleten groeien. Dat vind ik ook erg gaaf.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192656867
quote:
Kan je daar alleen mezenbollen aan houden of zou je er ook verschillende voedersilo's ofzo aan kunnen hangen?
Spoilers!
  donderdag 16 april 2020 @ 23:02:36 #89
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192656956
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2020 22:51 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Kan je daar alleen mezenbollen aan houden of zou je er ook verschillende voedersilo's ofzo aan kunnen hangen?
Ik hang er van alles aan :)
Resistance is futile.
pi_192656977
quote:
2s.gif Op donderdag 16 april 2020 23:02 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik hang er van alles aan :)
Mooi. Het is precies wat ik zoek. Vooral nu we alle bomen waar ik iets in kon hangen hebben gekapt. Het duurt nog wel even voor er weer iets nieuws groeit dus dan is dit geval heel geschikt voor ons.
Spoilers!
  donderdag 16 april 2020 @ 23:12:41 #91
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192657072
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2020 23:04 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Mooi. Het is precies wat ik zoek. Vooral nu we alle bomen waar ik iets in kon hangen hebben gekapt. Het duurt nog wel even voor er weer iets nieuws groeit dus dan is dit geval heel geschikt voor ons.
De mezen en roodborstjes zijn superhandig ermee, voor mussen wiebelt het meer dan ze fijn vinden. Dus die zitten liever in de laurierhaag om van daaruit de bollen waar ze wel bij kunnen leeg te vreten.

Hou het gewicht dat je eraan hangt wel een beetje in de gaten. Ding is echt ontworpen voor bollen dus die hangen ook perfect in een mooie boog alle richtingen op. Zwaardere dingen zakken meer, zo kan een muisje bij de relatief zware pindaruif door in de paal te klimmen en dan de sprong te wagen :+ . Elke paal heeft 6 sprieten.
Resistance is futile.
pi_192661247
Ongelukje met een handzaag gehad. :X Komt gelukkig wel weer goed - mijn vinger vloog er niet vanaf - maar ik zal er een paar mooie littekens aan overhouden. Het doet me beseffen dat we vooral voorzichtig moeten blijven werken in de tuin. Te vaak sta ik even snel op een gammel krukje in plaats van een trap te pakken en goed neer zetten, bijvoorbeeld. Wees niet zo dom als ik, mensen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192661295
Dat is schrikken geweest, Claudia. Beterschap!
pi_192661670
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 09:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ongelukje met een handzaag gehad. :X Komt gelukkig wel weer goed - mijn vinger vloog er niet vanaf - maar ik zal er een paar mooie littekens aan overhouden. Het doet me beseffen dat we vooral voorzichtig moeten blijven werken in de tuin. Te vaak sta ik even snel op een gammel krukje in plaats van een trap te pakken en goed neer zetten, bijvoorbeeld. Wees niet zo dom als ik, mensen!
Oeps. met een handzaag nog wel..

ken het hoor, Japanse zagen zijn ook zo lelijk scherp
pi_192661678
quote:
17s.gif Op woensdag 15 april 2020 18:42 schreef Seven. het volgende:
Ik ben gek op deze tijd van het jaar O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat zijn die witte bloemen eigenlijk, die op een vleeseter lijken?
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:09:53 #96
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192661728
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:05 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Wat zijn die witte bloemen eigenlijk, die op een vleeseter lijken?
Tulpen :P
En oei Claudia? Waren er hechtingen nodig of voldoet een pleister?
pi_192661991
Ah voorzichtig hoor Claudia! Hopelijk geneest het snel.
pi_192662236
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:09 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Tulpen :P
En oei Claudia? Waren er hechtingen nodig of voldoet een pleister?
Ik weet nooit zo goed wanneer hechtingen nodig zijn. Ik zat niet tot op het bot en kon het bloeden goed stelpen, dus dan zal het wel meevallen. Het doet flink pijn en ziet er ranzig, that's it.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192662682
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik weet nooit zo goed wanneer hechtingen nodig zijn. Ik zat niet tot op het bot en kon het bloeden goed stelpen, dus dan zal het wel meevallen. Het doet flink pijn en ziet er ranzig, that's it.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet niet of iedereen er tegen kan dus doe het ff in spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 17 april 2020 @ 11:09:09 #100
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192662713
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:05 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Wat zijn die witte bloemen eigenlijk, die op een vleeseter lijken?
Tulpen! (Daytona variant)
Resistance is futile.
pi_192662718
Ah nice :)
pi_192664684
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 11:07 schreef Puala het volgende:

[..]

Ik weet niet of iedereen er tegen kan dus doe het ff in spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192664710
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 12:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
als 't dicht is goed in smeren met zo geconcentreerd mogelijke aloevera spul.
pi_192664962
Dank voor de tips. ^O^

Ik had een pakketje acer palmatums gekocht, maar ik word er niet helemaal wijs uit hoe groot ze kunnen worden (d.w.z., ik kom online conflicterende informatie tegen). Iemand een idee?

'Atropurpureum':


'Butterfly':


'Going Green':


'Orange Dream':
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 17 april 2020 @ 14:10:06 #105
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192665976
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 09:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ongelukje met een handzaag gehad. :X Komt gelukkig wel weer goed - mijn vinger vloog er niet vanaf - maar ik zal er een paar mooie littekens aan overhouden. Het doet me beseffen dat we vooral voorzichtig moeten blijven werken in de tuin. Te vaak sta ik even snel op een gammel krukje in plaats van een trap te pakken en goed neer zetten, bijvoorbeeld. Wees niet zo dom als ik, mensen!
Yikes! Geen hechtingen?
Resistance is futile.
pi_192668726
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 april 2020 14:10 schreef Seven. het volgende:

[..]

Yikes! Geen hechtingen?
Niet als je niet naar de huisarts gaat. :@
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 17 april 2020 @ 16:54:35 #107
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192668854
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 13:10 schreef Claudia_x het volgende:
Dank voor de tips. ^O^

Ik had een pakketje acer palmatums gekocht, maar ik word er niet helemaal wijs uit hoe groot ze kunnen worden (d.w.z., ik kom online conflicterende informatie tegen). Iemand een idee?

'Atropurpureum':
[ afbeelding ]

'Butterfly':
[ afbeelding ]

'Going Green':
[ afbeelding ]

'Orange Dream':
[ afbeelding ]
Nou een metertje of 4/5 maar dat maak je mee in een rolstoel. 😄 Sommige cultivars iets kleiner maar over het algemeen is een Acer palmatum een kleine boom.
pi_192668937
Ik heb nog (voorzichtig) in de tuin gerommeld omdat de planten binnen waren gekomen die ik hier had besteld (nog een aanrader voor een kleine kwekerij met leuk assortiment die snel bezorgt):



Dochter heeft de planten bij de vijver geplaatst (vooral siergrassen):



Ik heb een Thalictrum 'Elin' geplant:



Die wordt zo:



En een Enkianthus campanulatus:



Dat wordt een heester met zulke bloemen:



Ik heb een aangewaaide meidoorn op een andere plek gezet:



En een boompje dat ik van de buren heb gekregen (we weten niet wat het is, dus dat wordt een verrassing):



Met dochterlief ben ik op zoek gegaan naar opkomende orchideeën, die we met stokjes hebben gemarkeerd:



Close-up waarop het blad goed is te zien, dat vaak gevlekt is:



Tot slot de prunus zoals die er nu uitziet, in vol ornaat:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 17 april 2020 @ 17:10:44 #109
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192669103
Mooie aanwinsten ^O^
Resistance is futile.
pi_192669245
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 16:54 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Nou een metertje of 4/5 maar dat maak je mee in een rolstoel. 😄 Sommige cultivars iets kleiner maar over het algemeen is een Acer palmatum een kleine boom.
Het is bizar dat elke online bron er iets anders over zegt. Volgens de website waar ik de boompjes heb besteld, zou één exemplaar 8 meter hoog kunnen worden. Andere websites hebben het over 1,5 meter. Ik weet dat dit langzame groeiers zijn, maar de hoeveelheid tegenstrijdige informatie is bizar.

Maar als ik je goed begrijp, dan zijn deze vier vergelijkbaar en zullen ze nog vele jaren kleine heesters zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192671942
Een acer atropurpureum heb ik eigenlijk nog nooit groter gezien dan een meter of vier hoog.
  vrijdag 17 april 2020 @ 19:41:11 #112
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192672127
@Claudia_x kunnen jullie nou zwemmen in die sloot achter het huis?
pi_192672196
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 19:41 schreef RamboDirk het volgende:
@:Claudia_x kunnen jullie nou zwemmen in die sloot achter het huis?
Die is erg ondiep en blubberig. We zwemmen in de vaart voor ons huis:



Nu nog niet trouwens, want het water is 15 graden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 17 april 2020 @ 19:50:43 #114
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192672304
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 19:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Die is erg ondiep en blubberig. We zwemmen in de vaart voor ons huis:

[ afbeelding ]

Nu nog niet trouwens, want het water is 15 graden.
(y)

Ah zo. Het ziet er wel erg uitnodigend uit op de foto's!
pi_192672358
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 19:50 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

(y)

Ah zo. Het ziet er wel erg uitnodigend uit op de foto's!
Het is heel idyllisch, vind ik. Voor en achter vrij uitzicht, we wonen aan een dijk en het dorp is fraai. Tuintechnisch gezien is het ook ideaal wonen, want de grond is heel vruchtbaar. De grootste nadelen zijn de verzakkende grond en de stevige wind.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192673739
ik was jullie kwijt! :D

nu weer aan de slag in de 'ondertussen in de zandtuin'

met veel wit en misschien wel verrassingen *O*


*wacht op Bloes blauwe bank*
...
  vrijdag 17 april 2020 @ 21:54:32 #117
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192674698
quote:
17s.gif Op vrijdag 17 april 2020 20:52 schreef sacha het volgende:
ik was jullie kwijt! :D

nu weer aan de slag in de 'ondertussen in de zandtuin'

met veel wit en misschien wel verrassingen *O*


*wacht op Bloes blauwe bank*
Die is gesloopt :P
Resistance is futile.
  vrijdag 17 april 2020 @ 21:56:57 #118
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192674718
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 19:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Die is erg ondiep en blubberig. We zwemmen in de vaart voor ons huis:

[ afbeelding ]

Nu nog niet trouwens, want het water is 15 graden.
Zulke uitzichten.. zucht O+ . Dat zijn dan weer de dingen die jij ook denk ik heel goed op waarde schat.
Resistance is futile.
  vrijdag 17 april 2020 @ 22:33:54 #119
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192675246
Ik was nog eens wat aan het lezen op internet over welke dovenetel ik nou in de tuin heb. Maar dat is nog niet zo makkelijk te vinden. Het is geen paarse, maar een gevlekte denk ik. Maar daar zijn ook nog tig soorten in. Hij groeit ook niet echt hoger dan zeg 20 centimeter.

Morgen maar eens van dichterbij bekijken.

Edit: misschien nog wel leuk om ergens witte dovenetel te vinden en erbij te planten.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zaterdag 18 april 2020 @ 08:58:17 #120
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192680107
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 19:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is heel idyllisch, vind ik. Voor en achter vrij uitzicht, we wonen aan een dijk en het dorp is fraai. Tuintechnisch gezien is het ook ideaal wonen, want de grond is heel vruchtbaar. De grootste nadelen zijn de verzakkende grond en de stevige wind.
Die stevige wind moet je de beplanting op aanpassen. Siergrassen aanplanten als windbreker oid?
  zaterdag 18 april 2020 @ 09:33:30 #121
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192680426
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 17:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is bizar dat elke online bron er iets anders over zegt. Volgens de website waar ik de boompjes heb besteld, zou één exemplaar 8 meter hoog kunnen worden. Andere websites hebben het over 1,5 meter. Ik weet dat dit langzame groeiers zijn, maar de hoeveelheid tegenstrijdige informatie is bizar.

Maar als ik je goed begrijp, dan zijn deze vier vergelijkbaar en zullen ze nog vele jaren kleine heesters zijn.
Nou ik heb een heel dik boek over Acer, daar staat palmatum in vermeld met een tiental bekende kruisingen maar daar kan je een heel apart boek aan wijden. Er zijn echt 1000den kruisingen en veel voegen niet heel veel toe aan het bestaande sortiment. Iedereen mag ook die bomen kruisen en ze onder een leuk naampje op de markt zetten, ook als er al 20 kleine groene zijn. Dus wat dat betreft een gevalletje door de bomen het bos niet meer zien. Even gezocht en die Butterfly moet dus wel wat kleiner blijven. Goede bron zegt 2m hoog na 10 jaar.

https://www.esveld.nl/pla(...)atum+%27Butterfly%27

Die atropurpureum zal wat groter worden. Hoe groot hangt van de standplaats af, en uiteraard de tijd, en misschien nog wat andere factoren. Ik zou een meter of 6 niet ondenkbaar vinden, en misschien nog wel groter.
pi_192681725
quote:
12s.gif Op vrijdag 17 april 2020 21:54 schreef Seven. het volgende:

[..]

Die is gesloopt :P
>:)
pi_192681756
De camelia bloeit O+ klein plantje van zus in potje gekregen, vorig jaar in volle grond en 3 blommen. Op de plek van het blauwe bankje.. naast 2 vlinderstruiken die het ook goed doen ^O^



@Claudia_x prachtig project (om te volgen) jullie vijver _O_

Naast de plek waar het bankje stond sinds gisteren een grafje met onze poes er in ;( bak met vergeet me nietjes er op en onder de sering die nu mooi bloeit O+ het was tenslotte háár tuin
pi_192682016
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 08:58 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Die stevige wind moet je de beplanting op aanpassen. Siergrassen aanplanten als windbreker oid?
Ik vind het lastig, want ik wil én een tuin waarin je niet in één oogopslag alles ziet, én een tuin met een uitzicht, én een tuin waarin de wind wat wordt gebroken. Dat lijkt niet samen te gaan. Ik zoek wel eens inspiratieplaatjes van gelijksoortige tuinen maar kom weinig relevants tegen.

Ik zoek nu planten die windbestendig zijn en de niet-windbestendige planten bewaar ik voor de zelfzame plekken die wat meer beschut zijn. Thalictrum 'Elin' schijnt bijvoorbeeld snel te kunnen knakken, dus die staat tegen een glazen wand van de kas. Verder heb ik wat bomen en heesters bijgeplant, maar die hebben tijd nodig om de wind te gaan breken. En dan nog, het waait echt heel hard hier in het najaar. De dakpannen vlogen er afgelopen winter niet voor niets af...
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 18 april 2020 @ 11:53:07 #125
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192682066
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 11:30 schreef Blues het volgende:
De camelia bloeit O+ klein plantje van zus in potje gekregen, vorig jaar in volle grond en 3 blommen. Op de plek van het blauwe bankje.. naast 2 vlinderstruiken die het ook goed doen ^O^

[ afbeelding ]

@:Claudia_X prachtig project (om te volgen) jullie vijver _O_

Naast de plek waar het bankje stond sinds gisteren een grafje met onze poes er in ;( bak met vergeet me nietjes er op en onder de sering die nu mooi bloeit O+ het was tenslotte háár tuin

Camelia O+

Sneu van je poes ;(
Resistance is futile.
pi_192682075
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 11:30 schreef Blues het volgende:
De camelia bloeit O+ klein plantje van zus in potje gekregen, vorig jaar in volle grond en 3 blommen. Op de plek van het blauwe bankje.. naast 2 vlinderstruiken die het ook goed doen ^O^

[ afbeelding ]

@:Claudia_X prachtig project (om te volgen) jullie vijver _O_

Naast de plek waar het bankje stond sinds gisteren een grafje met onze poes er in ;( bak met vergeet me nietjes er op en onder de sering die nu mooi bloeit O+ het was tenslotte háár tuin

Oh, die bloeit best laat! Aan z'n blad te zien heeft-ie het wel naar z'n zin.

Het leuke aan de Camellia vind ik dat je in het najaar al kunt zien hoeveel bloemen die kan krijgen door de knoppen te tellen. Ik heb een tijd gehad in mijn vorige tuin dat mijn Camellia weinig tot geen bloemen kreeg. Elk jaar een handvol grond voor zuurminnende planten heeft toen het grote verschil gemaakt. Ik heb de nieuwe bewoners deze tip gegeven en die stuurden me recentelijk deze foto:



Toen weer net woonden was het nog zo:



Ach, de poes. ;( O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192682541
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 11:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Oh, die bloeit best laat! Aan z'n blad te zien heeft-ie het wel naar z'n zin.

Het leuke aan de Camellia vind ik dat je in het najaar al kunt zien hoeveel bloemen die kan krijgen door de knoppen te tellen. Ik heb een tijd gehad in mijn vorige tuin dat mijn Camellia weinig tot geen bloemen kreeg. Elk jaar een handvol grond voor zuurminnende planten heeft toen het grote verschil gemaakt. Ik heb de nieuwe bewoners deze tip gegeven en die stuurden me recentelijk deze foto:

[ afbeelding ]

Toen weer net woonden was het nog zo:

[ afbeelding ]

Ach, de poes. ;( O+
Ow leuke tip van de knoppen tellen.

Groot kunnen ze worden hè!

Poes was 16 en erg ziek. Beter zo.
pi_192683812
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 11:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zoek nu planten die windbestendig zijn [….]

En dan nog, het waait echt heel hard hier in het najaar. De dakpannen vlogen er afgelopen winter niet voor niets af...
Ik denk nu aan Olijfwilg (eleagnus x ebbingei) Dat is zo'n sterke plant/boom.

Combinatie van leiboom met kant-en-klaar haag maken, en je zit jaarrond in het groen en uit de wind. Maarja, best prijzig..
pi_192683942
Wij gaan waarschijnlijk voor een gele wilg en rode wilg. En een liquidambar in de voortuin :)
  zaterdag 18 april 2020 @ 14:55:54 #130
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192684348
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 11:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het lastig, want ik wil én een tuin waarin je niet in één oogopslag alles ziet, én een tuin met een uitzicht, én een tuin waarin de wind wat wordt gebroken. Dat lijkt niet samen te gaan. Ik zoek wel eens inspiratieplaatjes van gelijksoortige tuinen maar kom weinig relevants tegen.

Ik zoek nu planten die windbestendig zijn en de niet-windbestendige planten bewaar ik voor de zelfzame plekken die wat meer beschut zijn. Thalictrum 'Elin' schijnt bijvoorbeeld snel te kunnen knakken, dus die staat tegen een glazen wand van de kas. Verder heb ik wat bomen en heesters bijgeplant, maar die hebben tijd nodig om de wind te gaan breken. En dan nog, het waait echt heel hard hier in het najaar. De dakpannen vlogen er afgelopen winter niet voor niets af...
Tja je hebt een stuk grond en je wil daar iets mee. Maar niet alles wat je wil kan je ook succesvol uitvoeren, planten en bomen hebben toch zo hun voorkeuren qua grondsoort of stand[plaats. Je kan kijken waar de wind meestal vandaan komt en zo wat beschutting creëren zonder dat je uitzicht daardoor wordt ontnomen?
  zondag 19 april 2020 @ 10:58:47 #131
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192696371
Heb ook deze in de tuin, blijkbaar een roze winterpostelein. Ooit aan komen waaien. Best fragiel, maar komt toch ieder jaar weer terug. Ik vind die bloemen echt schattig :P



Bloemen zijn op foto niet helemaal duidelijk dus even foto van internet:



https://www.mijntuin.org/plants/1283-roze-winterpostelein

Wordt blijkbaar ook verpreid door mieren :D

En mijn 'onbekende' boompje ontwaakt steeds meer. Het blad lijkt wel op de esdoorn maar ipv. 3 punten zijn het er 5. Misschien een andere soort esdoorn, Noorse ofzo?

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192696431
quote:
6s.gif Op zondag 19 april 2020 10:58 schreef Dagoduck het volgende:
Heb ook deze in de tuin, blijkbaar een roze winterpostelein. Ooit aan komen waaien. Best fragiel, maar komt toch ieder jaar weer terug. Ik vind die bloemen echt schattig :P

[ afbeelding ]

Bloemen zijn op foto niet helemaal duidelijk dus even foto van internet:

[ afbeelding ]

https://www.mijntuin.org/plants/1283-roze-winterpostelein

Wordt blijkbaar ook verpreid door mieren :D

En mijn 'onbekende' boompje ontwaakt steeds meer. Het blad lijkt wel op de esdoorn maar ipv. 3 punten zijn het er 5. Misschien een andere soort esdoorn, Noorse ofzo?

[ afbeelding ]
Oh wat leuk, je 'mier' plantje!
Ik hou ook van aangewaaide dingen O+ Wel met enig beleid natuurlijk.
  zondag 19 april 2020 @ 21:59:32 #134
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_192705403
Zag vandaag 2 planten in de tuin waarvan ik me afvroeg of het willekeurig onkruid is of dat we er nog wat mee kunnen:
1.



2.

http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 19 april 2020 @ 22:01:34 #135
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192705435
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 13:57 schreef Burdie het volgende:
Dat witte is volgens mijn planten-app Allaria Petiolata, look-zonder-look.
Geldt ook voor @SV-tje ;).
KuikenGuppy
  zondag 19 april 2020 @ 22:11:11 #136
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192705589
quote:
Heb nog even gekeken vanmiddag, volgens mij stond er een te harde wind? Gister was het een stuk drukker met hommels.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192706798
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 22:11 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Heb nog even gekeken vanmiddag, volgens mij stond er een te harde wind? Gister was het een stuk drukker met hommels.
Was hier wel druk maar is ook een beschut tuintje.
pi_192725594
Ik heb allemaal aangevlogen bodembedekkertjes. Grappige met paarse blommetjes. Ik zal komende week even op mijn knieën om foto's te maken, ofcourse geeeeeeen idee wat het zijn. Wel heel leuk :Y

Maybe Hondsdraf als ik google aanslinger!

[ Bericht 8% gewijzigd door Blues op 20-04-2020 23:44:57 ]
pi_192727594
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 23:38 schreef Blues het volgende:
Ik heb allemaal aangevlogen bodembedekkertjes. Grappige met paarse blommetjes. Ik zal komende week even op mijn knieën om foto's te maken, ofcourse geeeeeeen idee wat het zijn. Wel heel leuk :Y

Maybe Hondsdraf als ik google aanslinger!
Deze?



De bermen liggen er ook zo mooi bij nu:



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192729461
Even wat tips opgedaan voor biologische zaden ( in spoiler) , want “Zaaien doet
zoemen” _O_
Een landelijke zaaidag voor vlinders en bijen op 22 april as.
Zaadbommen :D maken en gooien!
Hier lees je meer https://bijenstichting.nl/zaaidag/
Biologisch zaad, waarover ik pas hoorde hier op fok, van sigme volgens mij.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_192729826
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 08:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Deze?

[ afbeelding ]

De bermen liggen er ook zo mooi bij nu:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Prachtig!

Deze zijn het:




Blad is toch anders dan hondsdraf.
Het is een leuke bodembedekker, naast het speenkruid dat daar onder die boom ook goed groeit.
pi_192729942
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 21:59 schreef SV-tje het volgende:
Zag vandaag 2 planten in de tuin waarvan ik me afvroeg of het willekeurig onkruid is of dat we er nog wat mee kunnen:
1.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

2.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De omderste is winterpostelein.
pi_192736019
Het lijkt me inderdaad geen hondsdraf. Wat een leuke bodembedekker! Ik moet zeggen dat ik zevenblad ook leuk vind en winde. Ze woekeren alleen zo idioot dat ze al heel gauw niet meer zo leuk zijn. Maar ja, daarom noemen we ze ook onkruid. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192736156
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2020 10:56 schreef AnneX het volgende:
Even wat tips opgedaan voor biologische zaden ( in spoiler) , want “Zaaien doet
zoemen” _O_
Een landelijke zaaidag voor vlinders en bijen op 22 april as.
Zaadbommen :D maken en gooien!
Hier lees je meer https://bijenstichting.nl/zaaidag/
Biologisch zaad, waarover ik pas hoorde hier op fok, van sigme volgens mij.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alsof je mijn gedachten kunt lezen - daar was ik net naar op zoek.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192736328
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 17:30 schreef Claudia_x het volgende:
Het lijkt me inderdaad geen hondsdraf. Wat een leuke bodembedekker! Ik moet zeggen dat ik zevenblad ook leuk vind en winde. Ze woekeren alleen zo idioot dat ze al heel gauw niet meer zo leuk zijn. Maar ja, daarom noemen we ze ook onkruid. :Y)
Ik noem het liever wildplanten ;)
pi_192736427
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 11:19 schreef Blues het volgende:

[..]

Prachtig!

Deze zijn het:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Blad is toch anders dan hondsdraf.
Het is een leuke bodembedekker, naast het speenkruid dat daar onder die boom ook goed groeit.
Daar lijkt ook zevenblad tussen te staan...
pi_192737124
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 17:58 schreef Angelfrouk het volgende:


Daar lijkt ook zevenblad tussen te staan...
Ja. Maar alleen nog daar al 16 jr dus hopen dat t zo blijft. Het was een lastige schaduwplek onder onze enorme boom. Nu staat er een grote hortensia, rodondenderon, hertshooi, skimmia, heel veel campanula en een grote sering.
Alles doet t goed incl veel soorten gewenst en ongewenst bodembedekkers. ^O^

Weet je wat het paarse mss is?

[ Bericht 1% gewijzigd door Blues op 21-04-2020 18:54:50 ]
  dinsdag 21 april 2020 @ 20:06:35 #148
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192739748
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2020 18:49 schreef Blues het volgende:
Weet je wat het paarse mss is?
Bosviooltje!
KuikenGuppy
pi_192740032
We have a winner *G*
  woensdag 22 april 2020 @ 22:45:41 #150
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192759196
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 17:52 schreef Blues het volgende:

[..]

Ik noem het liever wildplanten ;)
Mooi voorbeeld van omdenken :7
Resistance is futile.
  woensdag 22 april 2020 @ 23:55:38 #151
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192760286
Ik tel nu 9 varens (waarvan er drie alweer wat jaren staan) in het schaduwgedeelte van de tuin. Zijn ooit vanuit de tuin van de buren onder de schutting door gekropen. Blijven mooie planten, erg blij mee.

Ook één van de oudste planten die je in je tuin kunt hebben volgens mij.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192761817
quote:
6s.gif Op woensdag 22 april 2020 23:55 schreef Dagoduck het volgende:
Ik tel nu 9 varens (waarvan er drie alweer wat jaren staan) in het schaduwgedeelte van de tuin. Zijn ooit vanuit de tuin van de buren onder de schutting door gekropen. Blijven mooie planten, erg blij mee.

Ook één van de oudste planten die je in je tuin kunt hebben volgens mij.
Wel makkelijk dat ze bij jou aan komen waaien. Daar hoef ik met onze 60x60 tegel buurtuinen niet op te rekenen.

Ben op zoek naar varens. Had de steenbreekvaren op het oog, nu nog zien waar ik die op de kop kan tikken.
  donderdag 23 april 2020 @ 07:22:15 #153
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192761892
quote:
6s.gif Op woensdag 22 april 2020 23:55 schreef Dagoduck het volgende:
Ik tel nu 9 varens (waarvan er drie alweer wat jaren staan) in het schaduwgedeelte van de tuin. Zijn ooit vanuit de tuin van de buren onder de schutting door gekropen. Blijven mooie planten, erg blij mee.

Ook één van de oudste planten die je in je tuin kunt hebben volgens mij.
Hier nog een varen-fan.

Ik heb er 2 geplant vorig jaar. Nu telde ik er 6, dus blijkbaar hebben ze het goed. Wel jammer dat ze vrij vroeg in het jaar het loodje leggen.

En klopt! Lang voor de bloemetjes en bijtjes bestonden al varens met hun maagdelijke ontvangenis door sporen.
Resistance is futile.
  donderdag 23 april 2020 @ 07:23:27 #154
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192761897
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 06:41 schreef Irrem het volgende:

[..]

Wel makkelijk dat ze bij jou aan komen waaien. Daar hoef ik met onze 60x60 tegel buurtuinen niet op te rekenen.

Ben op zoek naar varens. Had de steenbreekvaren op het oog, nu nog zien waar ik die op de kop kan tikken.
Intratuin heeft ze, leuke plantjes O+ . Ze staan bij mij een beetje in de verdrukking tussen m'n tulpen, daar ga ik binnenkort wat aan doen (verplaatsen).
Resistance is futile.
pi_192765833
quote:
2s.gif Op donderdag 23 april 2020 07:23 schreef Seven. het volgende:

[..]

Intratuin heeft ze, leuke plantjes O+ . Ze staan bij mij een beetje in de verdrukking tussen m'n tulpen, daar ga ik binnenkort wat aan doen (verplaatsen).
Thx, kon ze op internet niet vinden. ff kijken of ik op een rustig moment de intratuin binnen kan lopen.
pi_192767329
quote:
7s.gif Op donderdag 23 april 2020 07:22 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hier nog een varen-fan.

Ik heb er 2 geplant vorig jaar. Nu telde ik er 6, dus blijkbaar hebben ze het goed. Wel jammer dat ze vrij vroeg in het jaar het loodje leggen.

En klopt! Lang voor de bloemetjes en bijtjes bestonden al varens met hun maagdelijke ontvangenis door sporen.
Ik had in mijn vorige tuin varens die groenblijvend niet-bladverliezend waren. Toegegeven, ze waren op hun mooist na het uitlopen van nieuw blad in het voorjaar, maar ze waren in de winter zeker niet lelijk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192767351
Hier hebben ze ook een aantal soorten varens. Bij mij hebben ze heel snel bezorgd en de verzendkosten zijn schappelijk in vergelijking met die van andere online tuinzaken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 23 april 2020 @ 19:24:12 #158
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192771308
Vandaag twee zinken emmers gevuld en nog wat plantjes in de tuin geplant ter variatie.





|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 23 april 2020 @ 19:53:32 #159
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192771954
Carex heb ik ook. Superblij mee! Sterke plantjes, blijven mooi ook. En je kunt ze helemaal afknippen in april, zijn ze in juni weer helemaal bij.
Resistance is futile.
pi_192772645
Leuke plantjes inderdaad! Ik heb zelf recentelijk o.a. liefdesgras geplant, dat zoals hieronder wordt. Daar kijk ik al erg naar uit.



Vandaag o.a. een Salix integra 'Hakuro-nishiki' geplant, een boompje dat ik in mijn vorige tuin ook had.



De border bij de vijver vullen we steeds verder:



Twee planten die ik nu al spectaculair vind:





En ik ben weer verrassingsbloempjes tegengekomen. O+



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192772735
De onderste is akelei...lekker laten woekeren ( vind ik dan B-) ) .

En de biolog.zadenlink staat in de OP. B-)

Oh ja, de geum staat op uitkomen. Even een foto maken.

Allerlei kleuren akelei, ook in verschillende hoogtes.
De rode bloempjes zijn van geum mrs. Bradshaw ofwel nagelkruid.
En op de laatste foto de varens van een buurvrouw, die opkomen. ( bij mij nog niet, minder zon!?);











[ Bericht 43% gewijzigd door AnneX op 23-04-2020 20:46:02 ]
pi_192772790
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2020 20:33 schreef AnneX het volgende:
De onderste is akelei...lekker laten woekeren ( vind ik dan B-) ) .
Ja, akelei. En de witte bloempjes erboven gewone vogelmelk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192773010
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 20:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, akelei. En de witte bloempjes erboven gewone vogelmelk.
De laatste zijn leuk. Ik hou wel van wit O+ in bloemen en in kleding.
Andere kleuren komen er zo mooi bij uit.
pi_192773016
Wat een feest in je tuin, @AnneX!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 23 april 2020 @ 21:43:48 #165
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192773949
Jemig, die varens van de buurvrouw! Die hebben het wel heel erg naar hun zin!
Resistance is futile.
  donderdag 23 april 2020 @ 21:44:43 #166
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192773970
Wat zijn die kleine blauwe bloemetjes?
Resistance is futile.
  donderdag 23 april 2020 @ 21:47:28 #167
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192774024
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
Leuke plantjes inderdaad! Ik heb zelf recentelijk o.a. liefdesgras geplant, dat zoals hieronder wordt. Daar kijk ik al erg naar uit.

[ afbeelding ]

Vandaag o.a. een Salix integra 'Hakuro-nishiki' geplant, een boompje dat ik in mijn vorige tuin ook had.

[ afbeelding ]

De border bij de vijver vullen we steeds verder:

[ afbeelding ]

Twee planten die ik nu al spectaculair vind:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En ik ben weer verrassingsbloempjes tegengekomen. O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Jij verveelt je ook geen dag, of wel? Je wilgje O+ erg benieuwd naar!
Resistance is futile.
pi_192774110
quote:
7s.gif Op donderdag 23 april 2020 21:44 schreef Seven. het volgende:
Wat zijn die kleine blauwe bloemetjes?
Ja, leuk zijn die!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192774156
quote:
7s.gif Op donderdag 23 april 2020 21:47 schreef Seven. het volgende:

[..]

Jij verveelt je ook geen dag, of wel? Je wilgje O+ erg benieuwd naar!
Haha, inderdaad. Vandaag ook weer wat orchideeën uitgestoken die op een plek groeiden waar ik een pad wil maken. Die heb ik met de buurman bij de vijver geplant in wat het orchideeënveldje gaat worden.

En weer wat in de kas gerommeld. Daar heb ik een kiwi geplant. Vorig jaar had ik dat ook gedaan, maar op de druif na is alles doodgegaan toen de kas blank stond. Nu ben ik de borders in de kas aan het ophogen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192774318
Ik vind het nog steeds jammer dat er totaal geen akelei meer opkomt in de tuin -O-

Fijne foto's weer!
pi_192776161
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 22:06 schreef Blues het volgende:
Ik vind het nog steeds jammer dat er totaal geen akelei meer opkomt in de tuin -O-

Fijne foto's weer!
Hoe ken dat nou! wijffie.
Zal ik weer eens enveloppen met zaad sturen straks?
Heb je over 2 jaar wat aan...

In mijn agenda eind aug. de bestellingen gezet voor diverse bollen.
En dat bollen planten vond ik vroeger best oubollig 8)7
quote:
7s.gif Op donderdag 23 april 2020 21:44 schreef Seven. het volgende:
Wat zijn die kleine blauwe bloemetjes?
vergeetmenietjes, niet uit te roeien.

En @Claudia_x wat prettig dat je buurman graag meewerkt in je tuin. B-)
pi_192776207
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2020 23:55 schreef AnneX het volgende:

En @:Claudia_x wat prettig dat je buurman graag meewerkt in je tuin. B-)
M'n lief doet het helaas niet, dus zo heb ik toch wat hulp. En die kan ik goed gebruiken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 24 april 2020 @ 03:36:42 #173
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192777114
1s.gif Op donderdag 23 april 2020 23:55 schreef AnneX het volgende:

[..]

Hoe ken dat nou! wijffie.
Zal ik weer eens enveloppen met zaad sturen straks?
Heb je over 2 jaar wat aan...

In mijn agenda eind aug. de bestellingen gezet voor diverse bollen.
En dat bollen planten vond ik vroeger best oubollig 8)7
[..]

vergeetmenietjes, niet uit te roeien.

En @:Claudia_x wat prettig dat je buurman graag meewerkt in je tuin. B-)
[/quote]

Post hier tzt ook ff ;) ik ben die tijd net met verlof.
Resistance is futile.
pi_192777596
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2020 23:55 schreef AnneX het volgende:

[..]

Hoe ken dat nou! wijffie.
Zal ik weer eens enveloppen met zaad sturen straks?
Heb je over 2 jaar wat aan...

vergeetmenietjes, niet uit te roeien.

Hou me aanbevolen ^O^

Dus vergeetmenietjes zijn niet 2 jarig?
Dan kan ik die we nu hebben gekocht voor in een bak, ook op die plek zetten.. wie weet blijven ze dan dat stukje grond bedekken *)
pi_192777967
Kennen jullie die grap van die vrouw die haar hele vijver schoonmaakt vóór de prunus van de buren uitviel?


....ik moet even aan de slag zo.
  vrijdag 24 april 2020 @ 08:55:47 #176
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192778265
Ik laat de vergeet mij niet ook altijd staan met onkruid rapen. Zo'n leuk plantje.
pi_192778581
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 08:25 schreef Koettie het volgende:
Kennen jullie die grap van die vrouw die haar hele vijver schoonmaakt vóór de prunus van de buren uitviel?

....ik moet even aan de slag zo.
:D!

Bij ons zitten de blaadjes in het net van de trampoline. Ziet er grappig uit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192778995
Ik was gister een paar planten aan het bestellen en geïnspireerd door de foto's van @AnneX wilde ik ook lieflijke, blauwe bloempjes. Ik bestelde deze, ook vanwege het interessant blad:



Blijkt een Kaukasisch vergeet-mij-nietje te zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192781302
Het gaat lekker hoor met vgm.
Dit jaar voor de verandering ook boterbloemen in de voortuin.
De paardenbloemen worden gekopt in de bloei 8-) (alleen woekert het in de buurtuin -O- ).

Het is dat je erop wees Claudia...het blad verschilt van de vgm.
Uitgewoekerd op diverse plaatsen:









De twee voorlaatste met korenbloemen hebben we “geërfd” van een vorige buurvrouw, net als de varens hierboven. Dat zijn “Shirley’s”. Passen mooi in de polder.
De stokken en takken verzameling is van een creatieve buurvrouw. B-)
  vrijdag 24 april 2020 @ 13:17:51 #180
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192781624
Wat een gaaf muurtje! O+
  vrijdag 24 april 2020 @ 15:49:26 #181
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_192783442
Ik dacht wat plantjes te bestellen bij plantdirect, doe ik wel vaker.
Wat een belachelijk minimumbedrag opeens :') ik heb geen landgoed ofzo.
pi_192786873
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 13:17 schreef bleiblei het volgende:
Wat een gaaf muurtje! O+
Inspiratie? Is zijmuur om de tuin van de vorige dominee, 100 jaar oud?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_192787357
Wat een 'buitenlands' plaatje zo met die muur O+

Ik ga de VGM in de volle grond zetten *O* En hoop zo dat het gaat 'woekeren' daar O+
is op het grafje van poes
pi_192787385
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 09:48 schreef Claudia_x het volgende:
Ik was gister een paar planten aan het bestellen en geïnspireerd door de foto's van @:AnneX wilde ik ook lieflijke, blauwe bloempjes. Ik bestelde deze, ook vanwege het interessant blad:

[ afbeelding ]

Blijkt een Kaukasisch vergeet-mij-nietje te zijn.
Mooi! O+
pi_192787662
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:49 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik dacht wat plantjes te bestellen bij plantdirect, doe ik wel vaker.
Wat een belachelijk minimumbedrag opeens :') ik heb geen landgoed ofzo.
Kun je ms afhalen dan?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_192787710
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 20:23 schreef Blues het volgende:
Wat een 'buitenlands' plaatje zo met die muur O+

Ik ga de VGM in de volle grond zetten *O* En hoop zo dat het gaat 'woekeren' daar O+
is op het grafje van poes
Nu weet ik niet of het in vaste grond als gazon woekert...hier zie ik het staan in losse omgespitte moestuin en in het pad van boomschors.
pi_192788027
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2020 20:40 schreef AnneX het volgende:

[..]

Nu weet ik niet of het in vaste grond als gazon woekert...hier zie ik het staan in losse omgespitte moestuin en in het pad van boomschors.
We gaan t zien. Genoeg grond op die plek om te proberen. Las al op googletuin dat het juist in schrale grond wel goed pakt.
  vrijdag 24 april 2020 @ 20:59:05 #188
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_192788029
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2020 20:38 schreef AnneX het volgende:

[..]

Kun je ms afhalen dan?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ohh is het niet voor afhalen?
Ik kan niets vinden daarover op de site, dus dacht dat het gewoon voor bezorgen en afhalen is.
pi_192788709
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 20:59 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Ohh is het niet voor afhalen?
Ik kan niets vinden daarover op de site, dus dacht dat het gewoon voor bezorgen en afhalen is.
Ik heb in een paar recente postings wat online zaken getipt zonder idiote minimumbedragen en verzendkosten die bovendien snel leveren. Die hebben wel een beperkter assortiment.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192788888
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 20:59 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Ohh is het niet voor afhalen?
Ik kan niets vinden daarover op de site, dus dacht dat het gewoon voor bezorgen en afhalen is.
Dacht je dat er voor min. ¤ 150,— besteld moet worden? B-)
Gratis afhalen: https://www.directplant.nl/storepickup
en https://www.directplant.nl/klantenservice/bezorgen-afhalen
  vrijdag 24 april 2020 @ 22:02:31 #191
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192789243
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2020 19:57 schreef AnneX het volgende:

[..]

Inspiratie? Is zijmuur om de tuin van de vorige dominee, 100 jaar oud?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heel mooi! En origineel is toch altijd mooier dan het lijkt oud, maar is het niet :P .
  vrijdag 24 april 2020 @ 22:23:03 #192
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_192789654
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2020 21:42 schreef AnneX het volgende:

[..]

Dacht je dat er voor min. ¤ 150,— besteld moet worden? B-)
Gratis afhalen: https://www.directplant.nl/storepickup
en https://www.directplant.nl/klantenservice/bezorgen-afhalen
:+ oh haha.

maar voor bezorgen is het wel 150 toch? is alsnog echt bizar.
pi_192791518
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 22:23 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

:+ oh haha.

maar voor bezorgen is het wel 150 toch? is alsnog echt bizar.
Er zijn mensen, die 6 leilinden bestellen! bijv.
Of een aantal grote struiken.
Klein spul kun je gratis afhalen en zij zijn enorm uitgebreid met de aantallen afhaalcentra.
pi_192797788
Net mn magnolia gesnoeid :7

Viel me op dat er best wel wat huisjesslakken in zitten. Iemand een tip wat daar tegen te doen?
pi_192798008
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 11:30 schreef FranticDJ het volgende:
Net mn magnolia gesnoeid :7

Viel me op dat er best wel wat huisjesslakken in zitten. Iemand een tip wat daar tegen te doen?
In de oven met knoflookboter *) ;)

Koper kunnen ze niet tegen lees ik of gewoon met de hand weghalen?
pi_192798029
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 11:45 schreef Blues het volgende:

[..]

In de oven met knoflookboter *) ;)
:r

Dm je adres maar dan stuur ik ze op
quote:
Koper kunnen ze niet tegen lees ik of gewoon met de hand weghalen?
Ja das leuk en aardig als je dus elke dag thuis bent :+
  zaterdag 25 april 2020 @ 12:18:57 #197
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_192798611
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2020 23:47 schreef AnneX het volgende:

[..]

Er zijn mensen, die 6 leilinden bestellen! bijv.
Of een aantal grote struiken.
Klein spul kun je gratis afhalen en zij zijn enorm uitgebreid met de aantallen afhaalcentra.
Ja weet ik, heb er vaker besteld.
Ik zag gewoon heel groot alleen bestellingen vanaf 150 (en vorige week zelfs 350) staan. :')

Mijn hortensia's en vlinderstruiken komen allemaal via directpl.
pi_192801022
Ik wil op het dakterras een buxushaag laten groeien, ik heb nu buxusplanten in potmaat P9, en die zijn 30 á 40 centimeter hoog.

De haag hoeft maar 80cm hoog te worden, hoe groot zou de plantenbak dan moeten worden? Ik dacht aan 27cm breed en circa 30 hoog.
  zaterdag 25 april 2020 @ 16:17:58 #199
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192801303
Hoe groter de bak hoe minder krap met water of voeding geven op tijd.
pi_192802221


De Sering is weer prachtig en ruikt heerlijk O+
pi_192803835
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2020 17:47 schreef Blues het volgende:
[ afbeelding ]

De Sering is weer prachtig en ruikt heerlijk O+
Prachtig. O+

Ik heb gister en vandaag weer in de vijver gegraven en ben klaar. *O* Ik ga aan de linkerkant nog beschoeiing maken (de eerste twee planken zitten erin - die moeten nog worden afgezaagd). Heel tof om te zien op wat voor grondlagen je stuit tijdens het graven. De onderste laag (veen) stonk enorm!

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192803915
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 11:30 schreef FranticDJ het volgende:
Net mn magnolia gesnoeid :7

Viel me op dat er best wel wat huisjesslakken in zitten. Iemand een tip wat daar tegen te doen?
Als de plant er geen last van heeft, zou ik ze gewoon laten zitten. En anders een handje hiervan onderaan bij de stam strooien:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192803924
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 19:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Als de plant er geen last van heeft, zou ik ze gewoon laten zitten. En anders een handje hiervan onderaan bij de stam strooien:

[ afbeelding ]
Ja zie geen aangevreten bladeren. Kijk wel over 2 maanden.

En wel een goed gevonden naam voor dat spul :o
pi_192803929
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 19:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Prachtig. O+

Ik heb gister en vandaag weer in de vijver gegraven en ben klaar. *O* Ik ga aan de linkerkant nog beschoeiing maken (de eerste twee planken zitten erin - die moeten nog worden afgezaagd). Heel tof om te zien op wat voor grondlagen je stuit tijdens het graven. De onderste laag (veen) stonk enorm!

[ afbeelding ]
Nice ^O^
  zaterdag 25 april 2020 @ 19:45:05 #205
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192803987
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 19:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Prachtig. O+

Ik heb gister en vandaag weer in de vijver gegraven en ben klaar. *O* Ik ga aan de linkerkant nog beschoeiing maken (de eerste twee planken zitten erin - die moeten nog worden afgezaagd). Heel tof om te zien op wat voor grondlagen je stuit tijdens het graven. De onderste laag (veen) stonk enorm!

[ afbeelding ]
Oh dat vond ik ook leuk toen ik mijn vijver ging uitgraven. Die is 1.5m diep en ik groef ze uit in de droge tijd dus had geen opkomend grondwater. Ik stuitte op oude turflagen waar plantenresten perfect geconserveerd in zaten. Leuk om te zien.
pi_192804455
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 19:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Prachtig. O+

Ik heb gister en vandaag weer in de vijver gegraven en ben klaar. *O* Ik ga aan de linkerkant nog beschoeiing maken (de eerste twee planken zitten erin - die moeten nog worden afgezaagd). Heel tof om te zien op wat voor grondlagen je stuit tijdens het graven. De onderste laag (veen) stonk enorm!

[ afbeelding ]
Wow, hard gewerkt weer!
En nog archeologische vondsten gedaan? :D
  zaterdag 25 april 2020 @ 20:18:33 #207
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192804549
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 19:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Prachtig. O+

Ik heb gister en vandaag weer in de vijver gegraven en ben klaar. *O* Ik ga aan de linkerkant nog beschoeiing maken (de eerste twee planken zitten erin - die moeten nog worden afgezaagd). Heel tof om te zien op wat voor grondlagen je stuit tijdens het graven. De onderste laag (veen) stonk enorm!

[ afbeelding ]
Damn _O_

Hoe diep is je vijver nou?
Resistance is futile.
pi_192805071
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 april 2020 20:18 schreef Seven. het volgende:

[..]

Damn _O_

Hoe diep is je vijver nou?
Drie plateaus waarvan het diepste plateau 100cm diep is vanaf het waterniveau. Ik heb daarvoor meer uit moeten graven; ik verdwijn er zelf bijna helemaal in. :+ Maar da's niet eerlijk, want ik zak gewoon een stuk weg in de blubber. Ik heb zo'n 120cm gegraven op het diepste punt.

Ik had veel last van het grondwater omdat het hier weliswaar lager staat dan normaal maar nog steeds best hoog. Dus ik moest steeds pompen, een nieuw diepste punt graven, pompen, et cetera. Best een klus, ook omdat je veel af en aan moet lopen met de kruiwagen en de grond aan de schep blijft plakken. En aan het eind is het uit de vijver klimmen alleen al een opgave.

Aan het einde van de dag zat ikzelf helemaal onder de blubber. :')
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192805088
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 20:12 schreef Blues het volgende:

[..]

Wow, hard gewerkt weer!
En nog archeologische vondsten gedaan? :D
Plastic potten, plastic pijpen, glas, takken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192805154
Een probleem is trouwens nog dat het grondwaterpeil nu in de tuin flink lager is (in de sloot achter ons huis niet - daar wordt het niveau constant gehouden door het waterschap). De buren hebben dat probleem opgelost door hun vijver in verbinding te brengen met de sloot door middel van een pijp. Bij ons gaat dat alleen niet zo makkelijk omdat we stenen beschoeiing hebben. Ik moet dus nog op een oplossing broeden. Een optie is water bijpompen vanuit de sloot, maar dat ga ik niet doen als het water binnen een paar dagen alsnog is weggezakt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192807862
EPDM in de vijver leggen?
pi_192809996
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 23:13 schreef FranticDJ het volgende:
EPDM in de vijver leggen?
Doel is een zo natuurlijk mogelijke vijver. In het ergste geval moet ik een geultje moet graven naar de zijkant van de tuin, want daar loopt al een buis dus daar zou een onverhard stuk moeten zitten. Dan moet ik een flexibele buis hebben, maar die zijn er volgens mij wel.

En nog meer graven. }:|
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 26 april 2020 @ 09:05:11 #213
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192810351
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 07:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Doel is een zo natuurlijk mogelijke vijver. In het ergste geval moet ik een geultje moet graven naar de zijkant van de tuin, want daar loopt al een buis dus daar zou een onverhard stuk moeten zitten. Dan moet ik een flexibele buis hebben, maar die zijn er volgens mij wel.

En nog meer graven. }:|
Zet je je kinderen toch voor in :@
Resistance is futile.
  zondag 26 april 2020 @ 09:22:55 #214
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192810522
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 07:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Doel is een zo natuurlijk mogelijke vijver. In het ergste geval moet ik een geultje moet graven naar de zijkant van de tuin, want daar loopt al een buis dus daar zou een onverhard stuk moeten zitten. Dan moet ik een flexibele buis hebben, maar die zijn er volgens mij wel.

En nog meer graven. }:|
Ik heb ook die folie in de vijver maar toch een natuurvijver zonder vissen en pompen en filters. Als je zonder folie legt zal het waterpeil altijd het grondwaterpeil aannemen en dan wordt het toch meer een kuil met een plasje water erin?
  zondag 26 april 2020 @ 09:26:25 #215
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192810571
Ik had m'n vijvertje bijgevuld en meteen nadaags was het peil alweer een flink stuk gezakt dus ik dacht er zit een lek in de rand. Ik gebeld met de vijverfolie verkoper om wat advies, die zei meteen dat het in 95% vd gevalllen interactie is tussen tuin en vijver of beplanting en vijver. Dus waar de grond of de wortels in aanraking komen met het water langs de rand daar gaat de tuin de vijver leegzuigen. Nu is dat bij mij na 12 jaar rondom de vijver wel 't geval dus ik moet die hele rand opnieuw gaan aanleggen. Best een klusje maar gelukkig geen lek waarschijnlijk.
pi_192812659
Als het water met een paar dagen weer wegzakt en je dit steeds weer aanvult vanuit de sloot, wordt je tuin dan niet heel erg nat?
pi_192817246
Ik zoek een mooie klimplant voor een schutting met voornamelijk schaduw. Hop is leuk maar beetje heftig in m'n kleine tuin denk ik. Liefst iets wat bloeit en groenblijvend is een plus maar dan ben ik alweer veel eisen volgens mij. Iemand een idee?

Gaat om deze schutting.



Heb er ooit clematis gedaan maar die moet ik even verplaatsen, staan te donker en doen amper wat. De klimhortensia leeft maar doet amper wat. Die zit in de hoek naast de composthoop.
  zondag 26 april 2020 @ 19:24:04 #218
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192817352
Een klimroos zoeken die van schaduw houdt? Of wisteria?
KuikenGuppy
  zondag 26 april 2020 @ 19:24:13 #219
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192817354
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 19:19 schreef Koettie het volgende:
Ik zoek een mooie klimplant voor een schutting met voornamelijk schaduw. Hop is leuk maar beetje heftig in m'n kleine tuin denk ik. Liefst iets wat bloeit en groenblijvend is een plus maar dan ben ik alweer veel eisen volgens mij. Iemand een idee?

Gaat om deze schutting.

[ afbeelding ]

Heb er ooit clematis gedaan maar die moet ik even verplaatsen, staan te donker en doen amper wat. De klimhortensia leeft maar doet amper wat. Die zit in de hoek naast de composthoop.
Groenblijvers:

Kamperfoelie
Vuurdoorn
Toscaanse jasmijn

Normaal gesproken houdt een klimhortensia van schaduw. Klimop is de enige plant die groenblijvend is en echt gedijt in de schaduw.
Resistance is futile.
pi_192817622
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2020 19:24 schreef Seven. het volgende:

[..][quote]1s.gif Op zondag 26 april 2020 19:24 schreef Burdie het volgende:
Een klimroos zoeken die van schaduw houdt? Of wisteria?
Groenblijvers:

Kamperfoelie
Vuurdoorn
Toscaanse jasmijn

Normaal gesproken houdt een klimhortensia van schaduw. Klimop is de enige plant die groenblijvend is en echt gedijt in de schaduw.
[/quote]

Kamperfoelie en jasmijn hebben meer licht nodig, vuurdoorn past niet bij de tuin en vind ik ook niet zo mooi. Net als klimop, daar kom je niet meer vanaf en m'n buren worden er ook niet echt blij van vermoed ik.
pi_192817627
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 19:24 schreef Burdie het volgende:
Een klimroos zoeken die van schaduw houdt? Of wisteria?
Hee een klimroos is nog best een goed idee! Ik ga eens snuffelen.
pi_192817938
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 12:34 schreef Elleska het volgende:
Als het water met een paar dagen weer wegzakt en je dit steeds weer aanvult vanuit de sloot, wordt je tuin dan niet heel erg nat?
Dat is voor ons de bijna dagelijkse realiteit, een natte tuin. Het grondwaterpeil staat hier hoog en dus ook hoog genoeg voor een vijver. Het is dat het nu een ongewoon droge tijd is. Vanwege het doorgaans hoge grondwaterpeil maak ik alle nieuwe borders hoger, want dan kan ik de planten die niet van natte voeten houden wat hoger zetten.

Vandaag weer hard gewerkt in de tuin. Gras maaien, onkruid wieden. Daarbij weer wat verrassingen tegengekomen, pioenroos volgens mij. Daar heb ik voor de zekerheid wat houtsnippers omheen gestrooid. Ooit moet dit links een grotere border worden, maar daar heb ik nu nog geen planten voor.







Ik heb een krentenboom verplant (bij de vijver gezet).



Tot slot, uit de tuin van de buren:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192818008
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 09:26 schreef kaasplankje het volgende:
Ik had m'n vijvertje bijgevuld en meteen nadaags was het peil alweer een flink stuk gezakt dus ik dacht er zit een lek in de rand. Ik gebeld met de vijverfolie verkoper om wat advies, die zei meteen dat het in 95% vd gevalllen interactie is tussen tuin en vijver of beplanting en vijver. Dus waar de grond of de wortels in aanraking komen met het water langs de rand daar gaat de tuin de vijver leegzuigen. Nu is dat bij mij na 12 jaar rondom de vijver wel 't geval dus ik moet die hele rand opnieuw gaan aanleggen. Best een klusje maar gelukkig geen lek waarschijnlijk.
Klinkt plausibel! Vooral nu het zo droog is, zullen de planten graag uit de vijver drinken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192818117
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 19:19 schreef Koettie het volgende:
Ik zoek een mooie klimplant voor een schutting met voornamelijk schaduw. Hop is leuk maar beetje heftig in m'n kleine tuin denk ik. Liefst iets wat bloeit en groenblijvend is een plus maar dan ben ik alweer veel eisen volgens mij. Iemand een idee?

Gaat om deze schutting.

[ afbeelding ]

Heb er ooit clematis gedaan maar die moet ik even verplaatsen, staan te donker en doen amper wat. De klimhortensia leeft maar doet amper wat. Die zit in de hoek naast de composthoop.
Schaduw is lastig. Ik ben op een plek met schaduw clematis 'Madame Le Coultre' aan het uitproberen. Ik moet nog maar zien of dat lukt. En het is natuurlijk geen groenblijvende plant.

Je zou, zoals al eerder is gezegd, ook naar een klimroos geschikt voor schaduw kunnen kijken. Da's volgens mij een goed idee. Ik ga dat ook doen als het met de clematis niks wordt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192818326
Voor klimroos denk ik ook te donker. Hmmm. Heb m'n klimhortensia net uit de hoek gehaald en in nieuwe aarde gezet op een plek met iets meer licht. Zo even gieter water overheen. Hij is echt amper gegroeid maar staat wel vol in de knop. Slechte tijd om te verplanten maarja :+
pi_192819276
Er zijn echt heel veel soorten clematis, ook half-wintergroene, die allemaal van heel verschillende lichtomstandigheden houden. Ook leuk om er twee bij elkaar te zetten met verschillende bloeiperiodes. Ik heb nu twee setjes staan, eentje is Nelly Moser (grote paars-wit gestreepte bloemen) en een witte die nu bloeit (naam vergeten). Nelly komt pas later. En een setje met een clematis cartmanii Pixie (die bloeit in december!) en een of andere Montana.

Of anders een bruidssluier (Fallopia). Die doen het bijna overal en groeien als een malle. Wel snoeien dan anders worden je buren ook niet blij :+
pi_192819393
Dat durf ik ook niet in m'n mini tuintje. Dat zit binnen no time overal :p
pi_192819715
1 dringend advies: Koettie GEEN klimop doen. Het is hier vreselijk aan t woekeren, niet tegen aan te snoeien, verwijderen. Binnen no time zit het 3 hoog tegen je slaapkamerraam :( :N :X }:|
  zondag 26 april 2020 @ 22:23:14 #229
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192820968
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 21:23 schreef Blues het volgende:
1 dringend advies: Koettie GEEN klimop doen. Het is hier vreselijk aan t woekeren, niet tegen aan te snoeien, verwijderen. Binnen no time zit het 3 hoog tegen je slaapkamerraam :( :N :X }:|
Nou nou, dat duurt echt wel even hoor. Je ziet echt wel wanneer je het moet snoeien, tenzij je maar 1x per half jaar in je tuin komt.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192821553
quote:
6s.gif Op zondag 26 april 2020 22:23 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Nou nou, dat duurt echt wel even hoor. Je ziet echt wel wanneer je het moet snoeien, tenzij je maar 1x per half jaar in je tuin komt.
Wij kwamen hier 16 jaar geleden wonen en toen was er al een flinke achterstand. Maar goed, we houden het redelijk bij maar het zit echt overal.
pi_192821691
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 19:58 schreef Claudia_x het volgende:
quote:

Op zondag 26 april 2020 12:34 schreef Elleska het volgende:

Als het water met een paar dagen weer wegzakt en je dit steeds weer aanvult vanuit de sloot, wordt je tuin dan niet heel erg nat?
Dat is voor ons de bijna dagelijkse realiteit, een natte tuin. Het grondwaterpeil staat hier hoog en dus ook hoog genoeg voor een vijver. Het is dat het nu een ongewoon droge tijd is. Vanwege het doorgaans hoge grondwaterpeil maak ik alle nieuwe borders hoger, want dan kan ik de planten die niet van natte voeten houden wat hoger zetten.
Ahja, dat hebben wij normaal ook en teveel aan water afvoeren is hier een ramp dus ik ben misschien wat te huiverig voor meer water aanvoeren maar als het waterpeil normaal hoger staat zal dat geen probleem zijn.
pi_192822039
quote:
6s.gif Op zondag 26 april 2020 22:23 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Nou nou, dat duurt echt wel even hoor. Je ziet echt wel wanneer je het moet snoeien, tenzij je maar 1x per half jaar in je tuin komt.
In mijn ervaring komt het overal in de tuin omhoog, ook meters verder en onder andere struiken. Heb het in de vorige tuin gehad, voor mij nooit meer.
  zondag 26 april 2020 @ 23:42:36 #233
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192822450
Ik vind klimop heerlijk, heb ik nog wat te knippen en snoeien in het voorjaar.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192823989
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 23:18 schreef Koettie het volgende:

[..]

In mijn ervaring komt het overal in de tuin omhoog, ook meters verder en onder andere struiken. Heb het in de vorige tuin gehad, voor mij nooit meer.
Hadden wij ook, vorige bewoners waren ouder en konden de tuin niet zo goed meer bijhouden. Tegen beide schuttingen op, het schuurtje zat eronder. Hebben alles verwijderd, maar zie het op de grond nog steeds terugkomen onder de struiken.
  maandag 27 april 2020 @ 07:49:08 #235
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192824039
Wilde Wingerd dat vind ik mooi.
  maandag 27 april 2020 @ 08:43:03 #236
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192824361
Klimoo is prachtig als je het bij kunt houden.







De buurman heeft het een paar jaar laten gaan :+ :D . Hij is een paar dagen aan het buffelen geweest met z'n zoon om dit recht te trekken :P .
Resistance is futile.
pi_192824966
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 07:49 schreef kaasplankje het volgende:
Wilde Wingerd dat vind ik mooi.
Ik denk dat dit het gaat worden! Groeit ook snel maar minder invasief dan klimop. En mooi in de herfst.

Ben ook m'n stapstenen aan 't doen, zat overal gras ipv de plantjes die ik ooit geplant heb dus nieuwe aarde en nog eens proberen. Heb er teveel zand in laten zitten denk ik.

Nu nog plantjes halen, kruiptijm en sedum.
pi_192825017
quote:
10s.gif Op maandag 27 april 2020 08:43 schreef Seven. het volgende:
Klimoo is prachtig als je het bij kunt houden.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De buurman heeft het een paar jaar laten gaan :+ :D . Hij is een paar dagen aan het buffelen geweest met z'n zoon om dit recht te trekken :P .
:o

Klimop is leuk als je het zelf plant en bij kunt houden. In onze tuin woekert de klimop op delen ook flink en het is lastig om die er goed uit te krijgen. Er blijft gemakkelijk een klein stuk zitten en dan loopt-ie weer uit en neemt alle andere planten over. In mijn vorige tuin was ik er blij mee, maar nu begin ik er niet meer aan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192825025
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 09:43 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ik denk dat dit het gaat worden! Groeit ook snel maar minder invasief dan klimop. En mooi in de herfst.
Leuk, mooie plant! Voor mij niet geschikt omdat ik geen klimplanten wil tegen m'n huis die zich hechten aan m'n muur. Onze buren hebben een wilde wingerd en de buurvrouw moet regelmatig de ladder op om te voorkomen dat de wingerd haar dakgoot in groeit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192825077
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 14:33 schreef Claudia_x het volgende:
Hier hebben ze ook een aantal soorten varens. Bij mij hebben ze heel snel bezorgd en de verzendkosten zijn schappelijk in vergelijking met die van andere online tuinzaken.
Wat een leuke site Claudia! Bedankt voor het delen.
pi_192825098
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 09:51 schreef Koettie het volgende:

[..]

Wat een leuke site Claudia! Bedankt voor het delen.
Ik heb er net een tweede bestelling geplaatst. Als we weer uit deze rare tijd zijn, ga ik de locatie eens bezoeken.



O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192825100
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 09:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Leuk, mooie plant! Voor mij niet geschikt omdat ik geen klimplanten wil tegen m'n huis die zich hechten aan m'n muur. Onze buren hebben een wilde wingerd en de buurvrouw moet regelmatig de ladder op om te voorkomen dat de wingerd haar dakgoot in groeit.
Snap ik! Hier komt hij tegen de schutting, niet tegen het huis. Dat scheelt al, de schutting mag hij overnemen. Ook aan de kant van de buren, die hebben alleen niet echt groene vingers. Net even over de schutting gehangen maar als ik tips geef of help met onderhoudt vinden ze het alleen maar leuk. :)
pi_192825112
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 09:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb er net een tweede bestelling geplaatst. Als we weer uit deze rare tijd zijn, ga ik de locatie eens bezoeken.

[ afbeelding ]

O+
Ik ga zo ook een bestelling plaatsen! Weet jij de levertijd ongeveer?
pi_192825179
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 23:02 schreef Elleska het volgende:

[..]

Ahja, dat hebben wij normaal ook en teveel aan water afvoeren is hier een ramp dus ik ben misschien wat te huiverig voor meer water aanvoeren maar als het waterpeil normaal hoger staat zal dat geen probleem zijn.
De buren hebben de ervaring dat hun vijver de grond eromheen zelfs wat droger houdt. Het scheelt dat we kunnen zien hoe zo'n vijver bij hen uitpakt, want anders was ik er niet gauw aan begonnen. En we kunnen altijd nog folie erin doen. Wegpompen gaat gelukkig makkelijk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192825206
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 09:53 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ik ga zo ook een bestelling plaatsen! Weet jij de levertijd ongeveer?
De bestelling was er de vorige heel snel, binnen twee werkdagen of zo. Nu heb ik op donderdag een bestelling geplaatst, die op vrijdag is klaargezet en na het weekeinde wordt verzonden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192825245
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 09:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De bestelling was er de vorige heel snel, binnen twee werkdagen of zo. Nu heb ik op donderdag een bestelling geplaatst, die op vrijdag is klaargezet en na het weekeinde wordt verzonden.
Top, ik ga er zo even voor zitten! Ze hebben echt leuke dingen <3
pi_192826046
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 21:07 schreef yinu het volgende:
Er zijn echt heel veel soorten clematis, ook half-wintergroene, die allemaal van heel verschillende lichtomstandigheden houden. Ook leuk om er twee bij elkaar te zetten met verschillende bloeiperiodes. Ik heb nu twee setjes staan, eentje is Nelly Moser (grote paars-wit gestreepte bloemen) en een witte die nu bloeit (naam vergeten). Nelly komt pas later. En een setje met een clematis cartmanii Pixie (die bloeit in december!) en een of andere Montana.

Ik heb ook een clematisklimrek met verschillende soorten, erg leuk.
Combinatie van wintergroene Clematis Armandii 'Apple Blossom' en Clematis 'Snowdrift' Vroegbloeiend, maar vooral de lekkere zoete geur is heerlijk zo in het vroege voorjaar.

Ook nog een combinatie van (half)-wintergroene Clematis 'Early Sensation', die nu in bloei staat (is dat de witte die jij ook hebt?) en Clematis Recta Purpurea (bloeit in de zomer/najaar).

En daartussen groeien dan nog een akebia en een klimhortensia.
pi_192826076
akebia. is dat niks voor je schutting, koettie? In combinatie met een wintergroene klimroos?
pi_192826427
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 10:57 schreef Radegast het volgende:
akebia. is dat niks voor je schutting, koettie? In combinatie met een wintergroene klimroos?
Oehh ook mooi. Van de week eens naar het tuincentrum. Net ook wat besteld:
Net besteld:


Asclepias incarnata 'Ice Ballet' × 2
Astilbe chinensis 'Purpurlanze' × 2
Geranium phaeum 'Raven' × 1
Persicaria amplexicaulis 'Alba' × 3
Polemonium 'Heaven Scent' × 1
Thalictrum 'Elin' × 1
Aster ericoides 'Pink Star' × 1
Eupatorium aromaticum × 1
pi_192830108
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 11:25 schreef Koettie het volgende:

[..]

Oehh ook mooi. Van de week eens naar het tuincentrum. Net ook wat besteld:
Net besteld:

Asclepias incarnata 'Ice Ballet' × 2
Astilbe chinensis 'Purpurlanze' × 2
Geranium phaeum 'Raven' × 1
Persicaria amplexicaulis 'Alba' × 3
Polemonium 'Heaven Scent' × 1
Thalictrum 'Elin' × 1
Aster ericoides 'Pink Star' × 1
Eupatorium aromaticum × 1
Ik heb ook de thalictrum 'Elin'! Ben benieuwd of die tegen de wind hier kan. Voor de zekerheid heb ik 'em in een luw stukje tegen een wand van de kas gezet.

En ik heb een andere persicaria gekocht, namelijk de persicaria milletii.

Plaatjes van het internet:



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192830392
Zo ziet de thalictrum 'Elin' er nu bij mij uit (links, rechts ernaast groot hoefblad):



M'n orchideeënveld in wording. De orchideeën zijn elders in de tuin waarschijnlijk aan komen waaien vanuit de tuin van de buren. In het najaar heb ik gezaaid en ze komen nu weer flink op. Omdat een aantal groeiden op een plek waar ik een pad wilde, heb ik ze voorzichtig uitgestoken en bij de vijver geplant.



Wie heeft er zin om mee te raden naar de vondsten in m'n tuin?

#1


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#2


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#3


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#4


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#5


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#6


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#7


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#8


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192830486
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 16:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb ook de thalictrum 'Elin'! Ben benieuwd of die tegen de wind hier kan. Voor de zekerheid heb ik 'em in een luw stukje tegen een wand van de kas gezet.

En ik heb een andere persicaria gekocht, namelijk de persicaria milletii.

Plaatjes van het internet:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ruit is echt leuk, hele mooie tere blaadjes. En die persicaria is ook mooi!

Heb nog wat kruiptijm gehaald en wil nog wat sedum bestellen voor tussen m'n stapstenen. Ben zo blij met m'n kleine tuintje
pi_192830866
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 17:07 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ruit is echt leuk, hele mooie tere blaadjes. En die persicaria is ook mooi!

Heb nog wat kruiptijm gehaald en wil nog wat sedum bestellen voor tussen m'n stapstenen. Ben zo blij met m'n kleine tuintje
Ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien. Ik wil zelf ook stapstenen en kruiptijm.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 27 april 2020 @ 18:04:58 #254
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192831170
1 is denk ik framboos en 4 braam.
KuikenGuppy
  maandag 27 april 2020 @ 18:08:41 #255
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192831228
Zoals jouw #8 zo ziet onze hibiscus er nu ook uit (alleen dan 2m hoog).
KuikenGuppy
pi_192831245
quote:
14s.gif Op maandag 27 april 2020 17:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien. Ik wil zelf ook stapstenen en kruiptijm.
Nu zo, dus beetje triest :+ Maar komt vanzelf. Alleen de eredraad gaat als een gek.

pi_192832007
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 17:01 schreef Claudia_x het volgende:
Zo ziet de thalictrum 'Elin' er nu bij mij uit (links, rechts ernaast groot hoefblad):

[ afbeelding ]

M'n orchideeënveld in wording. De orchideeën zijn elders in de tuin waarschijnlijk aan komen waaien vanuit de tuin van de buren. In het najaar heb ik gezaaid en ze komen nu weer flink op. Omdat een aantal groeiden op een plek waar ik een pad wilde, heb ik ze voorzichtig uitgestoken en bij de vijver geplant.

[ afbeelding ]

Wie heeft er zin om mee te raden naar de vondsten in m'n tuin?

#1
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#2
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#3
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#4
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#5
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#6
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#7
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#8
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#3 doet mij denken aan de fuchsia die ik hier in een pot heb staan.
  maandag 27 april 2020 @ 19:10:27 #258
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192832059
4 doet mij dan weer denken aan Kerria japonica.
pi_192838528
#5 ziet voor mij uit als een walnoot, @Claudia_x
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192838543
Hier heb ik het siertuintje-onder-de-walnoot gister gekruisd, het meeste gras en wat hondsdraf eruit, wat illegale japanse wijnbessen en vogelkersen eruit, en wat van de (waarschijnlijk?) netelroos, die hoort er wel maar woekert. Wat stinkt dat spul, een zachte lijkenlucht.

En dit is er dan nu:




Waar er de vorige jaren veel lievevrouwebedstro stond, is dat vorig jaar grotendeels verdwenen (vanzelf) en is de ruimte in beslag genomen door judaspenning.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192839390
Mooi al die judaspenning!!

Eindelijk is er regen :D Heel zachtjes maar alles beter dan niets
pi_192840895
Ja fijn, regen!

Ziet er wat overzichtelijker uit ook Sigme.
Bij mij verdwijnt er ook dan ineens iets en iets anders neemt het dan over qua bodembedekker.
pi_192871125
Claudia, foto #5 lijkt mij Duivelswandelstok. Best een hardnekkig boompje/struikje.
Succes met tuinen allen!
pi_192882185
Dank allemaal voor het meedenken! Ik zal het laten weten als ik eruit ben wat de planten zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192882382
Ik heb vandaag een rozenstruik en kamperfoelie gekregen die ik vervolgens heb geplant:



En ik heb deze in de kas gezaaid. Ben benieuwd of dat wat wordt en ik die later uit kan planten.



Verder kent het vijverproject wat uitdagingen. De zelfgemaakte beschoeiing is te hoog en gaan we verlagen. Het waterniveau is na het vullen van de vijver wel erg rap gedaald, dus we moeten nog bedenken wat we daaraan gaan doen. Een optie is een greppel graven van de sloot achter ons huis naar de vijver. Maar: we hebben een functionerend drainagesysteem in onze tuin en dat wil ik niet teniet doen door juist water de tuin in te leiden. Een mogelijkheid is een wal/sluis maken in de greppel zodat er bij een lage grondwaterstand wel water de tuin in mag en bij een hoge grondwaterstand niet. Een andere optie is het huidige waterpeil accepteren. Ik ga eerst een paar dagen kijken of het water nog verder zakt.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192883272
Brandende liefde O+ Nooit van gehoord, leuk!

En je vijver. Wat een uitdaging is dat.. maar ik heb wel zo het idee dat het je gaat lukken >:O
pi_192883535
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 23:13 schreef Blues het volgende:
Brandende liefde O+ Nooit van gehoord, leuk!

En je vijver. Wat een uitdaging is dat.. maar ik heb wel zo het idee dat het je gaat lukken >:O
Ik had een cadeaubon van m'n werk gekregen en heb er snoeigereedschap van gekocht. De paar euro die overbleven heb ik opgemaakt aan zaden die me bij het scrollen wel aardig leken. Wordt volgens mij een leuke bloem:



En die andere is een beetje weird:



Plaatjes van het internet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192885477
Allebei leuk!
Al hou ik niet zo van rood in de tuin _O-
Ok, de camelia mag blijven.. die geeft vooralsnog niet veel blommen.
pi_192885496
Gisteren de vergeetmenietjes uit de bak in de volle grond gezet. Veel regen dus dat is voor nu wel lekker.
Meidoorntakken wat gesnoeid, die hangen met regen zo over de tuindeur dat als je daar uit wilt je meteen een natte nek hebt :P

Bij de oprit ook gesnoeid en geveegd en mos van de tegels geschraapt }:| en elke keer kwamen pa en moe Koolmees met kleine wormpjes naar het vogelhuis dat daar hangt en hoorde ik een enorm gepiep O+
pi_192885736
M'n pakket van plantwerk komt vandaag! Snel gegaan. En een andere bestelling met sedum. Vanmiddag even de modder in dus. Ook weer rondje slakken rappen, brrr.
pi_192886554
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 07:54 schreef Blues het volgende:
Allebei leuk!
Al hou ik niet zo van rood in de tuin _O-
Ok, de camelia mag blijven.. die geeft vooralsnog niet veel blommen.
Ook geen klaprozen? Ik vind wat roodaccenten hier en daar wel tof.

Zelf ben ik niet zo goed in nadenken over kleurencombinaties. Het wordt bij mij al gauw heel veilig. Als ik onderstaande foto zie dan denk ik: eigenlijk kan alles, maak het maar lekker bont.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192886602
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 08:26 schreef Koettie het volgende:
M'n pakket van plantwerk komt vandaag! Snel gegaan. En een andere bestelling met sedum. Vanmiddag even de modder in dus. Ook weer rondje slakken rappen, brrr.
Heeft dat zin, slakken rapen? Ik weet dat ze traag zijn ( :+ ), maar je hebt dus niet je tuin zo vol zitten met allerlei andere slakken? In mijn vorige tuin (formaat postzegel) strooide ik korrels en dan vond ik het jaar erop bij het snoeien en opruimen vele tientallen huizen van overleden slakken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 1 mei 2020 @ 10:20:38 #273
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192886955
Ik had hier ooit hosta staan, dat was geen doen, zelfs met het strooien van korrels. Ik geloof dat vooral naaktslakken je tuin kaal vreten en die zijn vooral 's nachts actief dus die ga je met slakken rapen niet pakken. Er zijn hier wel plekken waar standaard slakken zitten, zoals achter een dakpan die tegen onderkant stam van de klimhortensia staat, en verder op de stam van het hulstboompje en de lijsterbes. Die raap ik eigenlijk standaard wel maar ik heb op dit moment, zonder hosta, niet echt last van slakken.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192888242
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 09:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heeft dat zin, slakken rapen? Ik weet dat ze traag zijn ( :+ ), maar je hebt dus niet je tuin zo vol zitten met allerlei andere slakken? In mijn vorige tuin (formaat postzegel) strooide ik korrels en dan vond ik het jaar erop bij het snoeien en opruimen vele tientallen huizen van overleden slakken.
Ja zeker!! Maar wel regelmatig doen, vroeg in de ochtend of juist laat. Ideaal gezien als het regent. Scheelt enorm. M'n hostas zijn zelfs opgekomen. :p
pi_192889084
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 09:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ook geen klaprozen? Ik vind wat roodaccenten hier en daar wel tof.

Zelf ben ik niet zo goed in nadenken over kleurencombinaties. Het wordt bij mij al gauw heel veilig. Als ik onderstaande foto zie dan denk ik: eigenlijk kan alles, maak het maar lekker bont.

[ afbeelding ]
Jaaa inderdaad! Ik vind dat bloemen en bladeren eigenlijk altijd goed staan bij elkaar en meer variatie maakt het interessanter. In dit plaatje is er natuurlijk wel mooi gewerkt met een compositie van verschillende bladkleuren en -vormen, dat is denk ik belangrijker dan de bloemen want die zijn er maar een paar weken per jaar...
pi_192896569
Order van Plantwerk staat in de grond. Mooie stevige gezonde planten! Erg tevreden mee. Nu wachten tot ze gaan groeien.

Morgen komt m'n sedum.

De koolmeesjes zijn echt brutaal geworden, zitten op een meter naast me lekker insecten uit de passiebloem te pikken. Leuke beestjes.
pi_192897588
Klaprozen zijn altijd goed O+
  zaterdag 2 mei 2020 @ 01:53:01 #278
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_192901911
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 19:45 schreef Koettie het volgende:
Order van Plantwerk staat in de grond. Mooie stevige gezonde planten! Erg tevreden mee. Nu wachten tot ze gaan groeien.

Morgen komt m'n sedum.

De koolmeesjes zijn echt brutaal geworden, zitten op een meter naast me lekker insecten uit de passiebloem te pikken. Leuke beestjes.
kijk uit met die tamme koolmezen. Mogelijk zijn ze ziek. Zag er een item over op tv gisteren. Ook last van de longen, dus hou ze op 1,5...
pi_192903071
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 01:53 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

kijk uit met die tamme koolmezen. Mogelijk zijn ze ziek. Zag er een item over op tv gisteren. Ook last van de longen, dus hou ze op 1,5...
Ook gelezen, maar ze zijn niet suf ofzo. Druk bezig in de schutting en vliegen op en af. Vervang nu wel elke dag het water.
pi_192911462
Mijn koolmeesjes bespioneren me. Zodra ik de bakjes op het balkon vul duurt het hooguit 15 minuten en ze zitten alweer te eten en te fluiten. Daarna komen de pimpelmezen en als laatste de tortels.
Vanmorgen zat er zelfs een bonte specht van de pindakaas te snoepen.

Zodra de aardbeien groter zijn moet er weer een net over de pot. De merels hebben ons balkon ook al gevonden en uit ervaring weet ik dat ze gek zijn op aardbeien.
pi_192911757
Zo leuk al die vogels ♥️

Sedum bestelling kwam binnen vanmiddag, super goed ingepakt en mooie gezonde planten. Blij verrast, koopje via marktplaats.
pi_192923609
Ik voel me een kneus. M'n vinger is mooi aan het genezen sinds het zaagincident en nu heb ik een blessure aan de triceps van m'n linkerarm. }:| Ik heb met name gisteren denk ik te veel gedaan.

Onkruid in de kas is weg. In het midden een enorme berg groenafval. Ik ben nog bezig met het ophogen van de borders.



Deze rakker probeerde te vluchten.



Een manier gevonden om het water in de vijver op niveau te krijgen. Dat was héél zwaar werk. Het achterste deel ligt vol met brokken puin, glas en daaronder acht (!!!) lagen landbouwplastic waar je alleen met een bijl doorheen komt. Nu nog bedenken of we iets met de drainagebuis gaan doen die je op de foto ziet. Op deze manier wordt het water in de vijver langzaam afgevoerd naar de waterput.



De buurman heeft plantjes gekocht. Vooral het blauw van het eerste vind ik mooi.





Zelf ook nog een en ander geplant maar daar heb ik geen foto's van.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192923751
Blauw in een tuin O+ is altijd mijn favoriet.

Maar wat een werk en al die lagen! @Lucky_Strike vond ook al vanalles in lagen weiland!
  zondag 3 mei 2020 @ 12:17:00 #284
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192923812
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 12:12 schreef Blues het volgende:
Blauw in een tuin O+ is altijd mijn favoriet.

Maar wat een werk en al die lagen! @:Lucky_strike vond ook al vanalles in lagen weiland!
Pff ja. Niet te doen. Maar het project grasveld is afgerond. Gisteren heeft de hovenier 350 vierkante meter ingezaaid nadat mijn man en ik 6 uur door het weiland hebben gekropen om dat te ontdoen van rotzooi en onkruid. De sprinklers staan nu aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 03-05-2020 17:17:33 ]
Spoilers!
pi_192924369
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 12:17 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Pff ja. Niet te doen. Maar het project grasveld is afgerond. Gisteren heeft de hovenier 350 vierkante meter ingezaaid nadat wij samen 6 uur door het weiland hebben gekropen om dat te ontdoen van rotzooi en onkruid. De sprinklers staan nu aan.
Oei, niet fijn voor je rug. Fijn dat het erop zit! Een grasveld bijhouden vind ik prima te doen, al zijn de molshopen wel frustrerend. Maar laat ik daar niet op vooruitlopen. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 3 mei 2020 @ 17:05:32 #286
441984 woxxel
woxxel
pi_192927466
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 23:18 schreef Koettie het volgende:

[..]

In mijn ervaring komt het overal in de tuin omhoog, ook meters verder en onder andere struiken. Heb het in de vorige tuin gehad, voor mij nooit meer.
Klimop, mijn horrorplant.
Mn muren kapot, trekt schutting kapot en is niet uit te roeien.
In t begin is ie leuk, maar als ie ouder wordt dan kan je zeker elke week snoeien.
  zondag 3 mei 2020 @ 17:11:57 #287
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192927536
Je krijgt Hedera wel weg maar niet zonder zweet.
  zondag 3 mei 2020 @ 17:18:53 #288
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192927619
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 12:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Oei, niet fijn voor je rug. Fijn dat het erop zit! Een grasveld bijhouden vind ik prima te doen, al zijn de molshopen wel frustrerend. Maar laat ik daar niet op vooruitlopen. :+
Ja daar heb ik echt al zin in :X De aarde van molshopen is wel mooie losse aarde voor de tuin.

Wat een enorm project is die vijver van jou _O_
Spoilers!
  zondag 3 mei 2020 @ 17:29:57 #289
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192927756
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 17:05 schreef woxxel het volgende:

[..]

Klimop, mijn horrorplant.
Mn muren kapot, trekt schutting kapot en is niet uit te roeien.
In t begin is ie leuk, maar als ie ouder wordt dan kan je zeker elke week snoeien.
Bij de St. Jan's ruïne in Diest, België staat een mooie.



_O_

quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2020 17:18 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja daar heb ik echt al zin in :X De aarde van molshopen is wel mooie losse aarde voor de tuin.

Wat een enorm project is die vijver van jou _O_
Ik heb hier voorgaande jaren ook wel molshopen gehad in de tuin (geen gras) de gaten kwam ik dit jaar weer tegen ;( Ben je aan het tuinieren kan je ineens je arm tot je elleboog in de grond steken _O-
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 3 mei 2020 @ 19:48:24 #290
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192929765
quote:
6s.gif Op zondag 3 mei 2020 17:29 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Bij de St. Jan's ruïne in Diest, België staat een mooie.

[ afbeelding ][ afbeelding ]

_O_
[..]

Ik heb hier voorgaande jaren ook wel molshopen gehad in de tuin (geen gras) de gaten kwam ik dit jaar weer tegen ;( Ben je aan het tuinieren kan je ineens je arm tot je elleboog in de grond steken _O-
:D :D wat een monster!
Resistance is futile.
  zondag 3 mei 2020 @ 19:49:36 #291
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192929782
Je kas ziet er goed uit @Claudia_x! Wat wil je er gaan planten?
Resistance is futile.
pi_192930067
Monsterhorrorklimop :B :B
/nachtmerries
pi_192931330
quote:
6s.gif Op zondag 3 mei 2020 17:29 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Bij de St. Jan's ruïne in Diest, België staat een mooie.

[ afbeelding ][ afbeelding ]

_O_
[..]

Ik heb hier voorgaande jaren ook wel molshopen gehad in de tuin (geen gras) de gaten kwam ik dit jaar weer tegen ;( Ben je aan het tuinieren kan je ineens je arm tot je elleboog in de grond steken _O-
Dat is echt vet! De klimop houdt de muren omhoog
pi_192937253
quote:
14s.gif Op zondag 3 mei 2020 19:49 schreef Seven. het volgende:
Je kas ziet er goed uit @:Claudia_x! Wat wil je er gaan planten?
Ik heb er een druif staan die het geweldig doet, maar die ik vorig jaar door m'n ziekte niet de snoeibeurt heb kunnen geven die die nodig had. Voor de winter staat snoei dus op het programma. Ik heb een kiwi geplant en ik heb wat bloemen gezaaid. Die bloemen plant ik later uit. Ik wil er nog wat meer fruit en groente in kwijt.

En bij nader inzien overweeg ik de drie ernstig gebroken ruiten te vervangen en opnieuw een deur te maken. Dan kan ik dit najaar testen hoe warm de kas blijft en of ik er ook wat tropische planten neer kan zetten (ik vermoed het niet - het blijft een koude kas). Lief is dol op tropische planten en zou wel een Almere Jungle willen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192937311
quote:
6s.gif Op zondag 3 mei 2020 17:29 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Bij de St. Jan's ruïne in Diest, België staat een mooie.

[ afbeelding ][ afbeelding ]

_O_
Wow.

Solitair is het wel wat, maar het vervelende aan klimop is dat alle planten in de buurt worden overmeesterd. Ik heb zelf de klimop overal weggehaald, behalve dan de klimop die met onze wilg is vergroeid. Daar is geen redden aan.

quote:
Ik heb hier voorgaande jaren ook wel molshopen gehad in de tuin (geen gras) de gaten kwam ik dit jaar weer tegen ;( Ben je aan het tuinieren kan je ineens je arm tot je elleboog in de grond steken _O-
Mij is juist opgevallen hoe weinig last ik eigenlijk van die gangen heb. Als ik de hoop aarde weghaal, dan blijft er een klein gaatje over. Ik moet flink graven om bij het diepste punt van de gang te komen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192947063
De vijver is eindelijk af. *O*

De stand van zaken vanochtend: de beschoeiing moest worden verlaagd en we moesten nog een buisverbinding maken met de greppel zodat de verhoogde border weer dicht kon worden gemaakt. (We vonden het open leuk staan, maar dat zakt toch in.) Ook moesten we de drainagebuis afdekken. Dat is goed gelukt met klei.



De buis doet z'n werk.



Af! Nou ja, bijna af. Ik moet de paal nog weghalen, de oever aan de lage kant schuin afgraven en nog meer planten.



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192947122
Heel erg tof O+
  maandag 4 mei 2020 @ 20:18:55 #298
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192947837
We hebben hier een paar kuipen voor de deur met planten erin. In 1 van die kuipen zat steeds een rat. Hij had een hol gegraven. Ik had al geprobeerd m met de tuinslang te verzuipen toen rende hij eruit. Daarna met mvr. kaas geprobeerd, (de buurman durfde niet) de rat wederom te verzuipen en daarna een lel te verkopen met een panschop teneinde het beest naar een andere wereld te helpen. Eerdere pogingen met een klem niet gelukt ook. Nu net hiet gevelonderhoud achter de rug en die bakken stonden ervoor. Hol was ingestort, afgedekt met grond en bak weer op zijn plek geduwd.

Zegt buuv tegen mij afgelopen weekend hee d'r heeft iemand een paltenpot leeg gestort daar toen we even stonden te praten. Ik kijken, neehoor de rat weer terug en had een nieuw hol gegraven. Ik vandaag weer een poging met de tuinslang en op een gegeven moment kwam hij tevoorschijn door het afwateringsgat onderin de kuip. Ik daarin de tuinslang gestopt om die rat te verzuipe. en zijn hol dichtgestort. Uiteindelijk ontsnapte die natuurlijk weer, vang jij maar eens een rat. 8)7

Staat die kuip een beetje leeg te spoelen van al dat water komt er een klein roze ratje met de oogjes nog dicht door dat gaatje gespoeld van 2.5cm lang. -O- Die maar in de Maas een zeemansgraf gegeven en hopelijk is die rat nu zo verdrietig dat die nooit meer terugkomt. Buuv was wel een beetje beduusd ervan. Maja je wilt toch ook geen familie rat voor je deur.
pi_192947992
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 20:18 schreef kaasplankje het volgende:
We hebben hier een paar kuipen voor de deur met planten erin. In 1 van die kuipen zat steeds een rat. Hij had een hol gegraven. Ik had al geprobeerd m met de tuinslang te verzuipen toen rende hij eruit. Daarna met mvr. kaas geprobeerd, (de buurman durfde niet) de rat wederom te verzuipen en daarna een lel te verkopen met een panschop teneinde het beest naar een andere wereld te helpen. Eerdere pogingen met een klem niet gelukt ook. Nu net hiet gevelonderhoud achter de rug en die bakken stonden ervoor. Hol was ingestort, afgedekt met grond en bak weer op zijn plek geduwd.

Zegt buuv tegen mij afgelopen weekend hee d'r heeft iemand een paltenpot leeg gestort daar toen we even stonden te praten. Ik kijken, neehoor de rat weer terug en had een nieuw hol gegraven. Ik vandaag weer een poging met de tuinslang en op een gegeven moment kwam hij tevoorschijn door het afwateringsgat onderin de kuip. Ik daarin de tuinslang gestopt om die rat te verzuipe. en zijn hol dichtgestort. Uiteindelijk ontsnapte die natuurlijk weer, vang jij maar eens een rat. 8)7

Staat die kuip een beetje leeg te spoelen van al dat water komt er een klein roze ratje met de oogjes nog dicht door dat gaatje gespoeld van 2.5cm lang. -O- Die maar in de Maas een zeemansgraf gegeven en hopelijk is die rat nu zo verdrietig dat die nooit meer terugkomt. Buuv was wel een beetje beduusd ervan. Maja je wilt toch ook geen familie rat voor je deur.
:o
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 4 mei 2020 @ 20:40:29 #300
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192948326
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 19:47 schreef Claudia_x het volgende:
De vijver is eindelijk af. *O*

De stand van zaken vanochtend: de beschoeiing moest worden verlaagd en we moesten nog een buisverbinding maken met de greppel zodat de verhoogde border weer dicht kon worden gemaakt. (We vonden het open leuk staan, maar dat zakt toch in.) Ook moesten we de drainagebuis afdekken. Dat is goed gelukt met klei.

[ afbeelding ]

De buis doet z'n werk.

[ afbeelding ]

Af! Nou ja, bijna af. Ik moet de paal nog weghalen, de oever aan de lage kant schuin afgraven en nog meer planten.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wauw, wordt echt supergaaf! Ik ben echt zo benieuwd naar hoe je tuin uiteindelijk wordt.
Resistance is futile.
  maandag 4 mei 2020 @ 20:41:58 #301
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192948356
quote:
9s.gif Op maandag 4 mei 2020 20:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

:o
Intussen een compleet drama geworden met dat beest voor de deur.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')