Ja zie geen aangevreten bladeren. Kijk wel over 2 maanden.quote:Op zaterdag 25 april 2020 19:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als de plant er geen last van heeft, zou ik ze gewoon laten zitten. En anders een handje hiervan onderaan bij de stam strooien:
[ afbeelding ]
Nicequote:Op zaterdag 25 april 2020 19:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Prachtig.
Ik heb gister en vandaag weer in de vijver gegraven en ben klaar.Ik ga aan de linkerkant nog beschoeiing maken (de eerste twee planken zitten erin - die moeten nog worden afgezaagd). Heel tof om te zien op wat voor grondlagen je stuit tijdens het graven. De onderste laag (veen) stonk enorm!
[ afbeelding ]
Oh dat vond ik ook leuk toen ik mijn vijver ging uitgraven. Die is 1.5m diep en ik groef ze uit in de droge tijd dus had geen opkomend grondwater. Ik stuitte op oude turflagen waar plantenresten perfect geconserveerd in zaten. Leuk om te zien.quote:Op zaterdag 25 april 2020 19:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Prachtig.
Ik heb gister en vandaag weer in de vijver gegraven en ben klaar.Ik ga aan de linkerkant nog beschoeiing maken (de eerste twee planken zitten erin - die moeten nog worden afgezaagd). Heel tof om te zien op wat voor grondlagen je stuit tijdens het graven. De onderste laag (veen) stonk enorm!
[ afbeelding ]
Wow, hard gewerkt weer!quote:Op zaterdag 25 april 2020 19:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Prachtig.
[ afbeelding ]
Damnquote:Op zaterdag 25 april 2020 19:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Prachtig.
[ afbeelding ]
Drie plateaus waarvan het diepste plateau 100cm diep is vanaf het waterniveau. Ik heb daarvoor meer uit moeten graven; ik verdwijn er zelf bijna helemaal in.quote:
Plastic potten, plastic pijpen, glas, takken.quote:Op zaterdag 25 april 2020 20:12 schreef Blues het volgende:
[..]
Wow, hard gewerkt weer!
En nog archeologische vondsten gedaan?
Doel is een zo natuurlijk mogelijke vijver. In het ergste geval moet ik een geultje moet graven naar de zijkant van de tuin, want daar loopt al een buis dus daar zou een onverhard stuk moeten zitten. Dan moet ik een flexibele buis hebben, maar die zijn er volgens mij wel.quote:
Zet je je kinderen toch voor inquote:Op zondag 26 april 2020 07:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Doel is een zo natuurlijk mogelijke vijver. In het ergste geval moet ik een geultje moet graven naar de zijkant van de tuin, want daar loopt al een buis dus daar zou een onverhard stuk moeten zitten. Dan moet ik een flexibele buis hebben, maar die zijn er volgens mij wel.
En nog meer graven.
Ik heb ook die folie in de vijver maar toch een natuurvijver zonder vissen en pompen en filters. Als je zonder folie legt zal het waterpeil altijd het grondwaterpeil aannemen en dan wordt het toch meer een kuil met een plasje water erin?quote:Op zondag 26 april 2020 07:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Doel is een zo natuurlijk mogelijke vijver. In het ergste geval moet ik een geultje moet graven naar de zijkant van de tuin, want daar loopt al een buis dus daar zou een onverhard stuk moeten zitten. Dan moet ik een flexibele buis hebben, maar die zijn er volgens mij wel.
En nog meer graven.
Groenblijvers:quote:Op zondag 26 april 2020 19:19 schreef Koettie het volgende:
Ik zoek een mooie klimplant voor een schutting met voornamelijk schaduw. Hop is leuk maar beetje heftig in m'n kleine tuin denk ik. Liefst iets wat bloeit en groenblijvend is een plus maar dan ben ik alweer veel eisen volgens mij. Iemand een idee?
Gaat om deze schutting.
[ afbeelding ]
Heb er ooit clematis gedaan maar die moet ik even verplaatsen, staan te donker en doen amper wat. De klimhortensia leeft maar doet amper wat. Die zit in de hoek naast de composthoop.
Groenblijvers:quote:Op zondag 26 april 2020 19:24 schreef Seven. het volgende:
[..][quote]Op zondag 26 april 2020 19:24 schreef Burdie het volgende:
Een klimroos zoeken die van schaduw houdt? Of wisteria?
Hee een klimroos is nog best een goed idee! Ik ga eens snuffelen.quote:Op zondag 26 april 2020 19:24 schreef Burdie het volgende:
Een klimroos zoeken die van schaduw houdt? Of wisteria?
Dat is voor ons de bijna dagelijkse realiteit, een natte tuin. Het grondwaterpeil staat hier hoog en dus ook hoog genoeg voor een vijver. Het is dat het nu een ongewoon droge tijd is. Vanwege het doorgaans hoge grondwaterpeil maak ik alle nieuwe borders hoger, want dan kan ik de planten die niet van natte voeten houden wat hoger zetten.quote:Op zondag 26 april 2020 12:34 schreef Elleska het volgende:
Als het water met een paar dagen weer wegzakt en je dit steeds weer aanvult vanuit de sloot, wordt je tuin dan niet heel erg nat?
Klinkt plausibel! Vooral nu het zo droog is, zullen de planten graag uit de vijver drinken?quote:Op zondag 26 april 2020 09:26 schreef kaasplankje het volgende:
Ik had m'n vijvertje bijgevuld en meteen nadaags was het peil alweer een flink stuk gezakt dus ik dacht er zit een lek in de rand. Ik gebeld met de vijverfolie verkoper om wat advies, die zei meteen dat het in 95% vd gevalllen interactie is tussen tuin en vijver of beplanting en vijver. Dus waar de grond of de wortels in aanraking komen met het water langs de rand daar gaat de tuin de vijver leegzuigen. Nu is dat bij mij na 12 jaar rondom de vijver wel 't geval dus ik moet die hele rand opnieuw gaan aanleggen. Best een klusje maar gelukkig geen lek waarschijnlijk.
Schaduw is lastig. Ik ben op een plek met schaduw clematis 'Madame Le Coultre' aan het uitproberen. Ik moet nog maar zien of dat lukt. En het is natuurlijk geen groenblijvende plant.quote:Op zondag 26 april 2020 19:19 schreef Koettie het volgende:
Ik zoek een mooie klimplant voor een schutting met voornamelijk schaduw. Hop is leuk maar beetje heftig in m'n kleine tuin denk ik. Liefst iets wat bloeit en groenblijvend is een plus maar dan ben ik alweer veel eisen volgens mij. Iemand een idee?
Gaat om deze schutting.
[ afbeelding ]
Heb er ooit clematis gedaan maar die moet ik even verplaatsen, staan te donker en doen amper wat. De klimhortensia leeft maar doet amper wat. Die zit in de hoek naast de composthoop.
Nou nou, dat duurt echt wel even hoor. Je ziet echt wel wanneer je het moet snoeien, tenzij je maar 1x per half jaar in je tuin komt.quote:Op zondag 26 april 2020 21:23 schreef Blues het volgende:
1 dringend advies: Koettie GEEN klimop doen. Het is hier vreselijk aan t woekeren, niet tegen aan te snoeien, verwijderen. Binnen no time zit het 3 hoog tegen je slaapkamerraam![]()
![]()
![]()
Wij kwamen hier 16 jaar geleden wonen en toen was er al een flinke achterstand. Maar goed, we houden het redelijk bij maar het zit echt overal.quote:Op zondag 26 april 2020 22:23 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Nou nou, dat duurt echt wel even hoor. Je ziet echt wel wanneer je het moet snoeien, tenzij je maar 1x per half jaar in je tuin komt.
Ahja, dat hebben wij normaal ook en teveel aan water afvoeren is hier een ramp dus ik ben misschien wat te huiverig voor meer water aanvoeren maar als het waterpeil normaal hoger staat zal dat geen probleem zijn.quote:Op zondag 26 april 2020 19:58 schreef Claudia_x het volgende:
quote:
Op zondag 26 april 2020 12:34 schreef Elleska het volgende:
Als het water met een paar dagen weer wegzakt en je dit steeds weer aanvult vanuit de sloot, wordt je tuin dan niet heel erg nat?
Dat is voor ons de bijna dagelijkse realiteit, een natte tuin. Het grondwaterpeil staat hier hoog en dus ook hoog genoeg voor een vijver. Het is dat het nu een ongewoon droge tijd is. Vanwege het doorgaans hoge grondwaterpeil maak ik alle nieuwe borders hoger, want dan kan ik de planten die niet van natte voeten houden wat hoger zetten.
In mijn ervaring komt het overal in de tuin omhoog, ook meters verder en onder andere struiken. Heb het in de vorige tuin gehad, voor mij nooit meer.quote:Op zondag 26 april 2020 22:23 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Nou nou, dat duurt echt wel even hoor. Je ziet echt wel wanneer je het moet snoeien, tenzij je maar 1x per half jaar in je tuin komt.
Hadden wij ook, vorige bewoners waren ouder en konden de tuin niet zo goed meer bijhouden. Tegen beide schuttingen op, het schuurtje zat eronder. Hebben alles verwijderd, maar zie het op de grond nog steeds terugkomen onder de struiken.quote:Op zondag 26 april 2020 23:18 schreef Koettie het volgende:
[..]
In mijn ervaring komt het overal in de tuin omhoog, ook meters verder en onder andere struiken. Heb het in de vorige tuin gehad, voor mij nooit meer.
Ik denk dat dit het gaat worden! Groeit ook snel maar minder invasief dan klimop. En mooi in de herfst.quote:
quote:Op maandag 27 april 2020 08:43 schreef Seven. het volgende:
Klimoo is prachtig als je het bij kunt houden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De buurman heeft het een paar jaar laten gaan![]()
. Hij is een paar dagen aan het buffelen geweest met z'n zoon om dit recht te trekken
.
Leuk, mooie plant! Voor mij niet geschikt omdat ik geen klimplanten wil tegen m'n huis die zich hechten aan m'n muur. Onze buren hebben een wilde wingerd en de buurvrouw moet regelmatig de ladder op om te voorkomen dat de wingerd haar dakgoot in groeit.quote:Op maandag 27 april 2020 09:43 schreef Koettie het volgende:
[..]
Ik denk dat dit het gaat worden! Groeit ook snel maar minder invasief dan klimop. En mooi in de herfst.
Wat een leuke site Claudia! Bedankt voor het delen.quote:Op donderdag 23 april 2020 14:33 schreef Claudia_x het volgende:
Hier hebben ze ook een aantal soorten varens. Bij mij hebben ze heel snel bezorgd en de verzendkosten zijn schappelijk in vergelijking met die van andere online tuinzaken.
Ik heb er net een tweede bestelling geplaatst. Als we weer uit deze rare tijd zijn, ga ik de locatie eens bezoeken.quote:Op maandag 27 april 2020 09:51 schreef Koettie het volgende:
[..]
Wat een leuke site Claudia! Bedankt voor het delen.
Snap ik! Hier komt hij tegen de schutting, niet tegen het huis. Dat scheelt al, de schutting mag hij overnemen. Ook aan de kant van de buren, die hebben alleen niet echt groene vingers. Net even over de schutting gehangen maar als ik tips geef of help met onderhoudt vinden ze het alleen maar leuk.quote:Op maandag 27 april 2020 09:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Leuk, mooie plant! Voor mij niet geschikt omdat ik geen klimplanten wil tegen m'n huis die zich hechten aan m'n muur. Onze buren hebben een wilde wingerd en de buurvrouw moet regelmatig de ladder op om te voorkomen dat de wingerd haar dakgoot in groeit.
Ik ga zo ook een bestelling plaatsen! Weet jij de levertijd ongeveer?quote:Op maandag 27 april 2020 09:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb er net een tweede bestelling geplaatst. Als we weer uit deze rare tijd zijn, ga ik de locatie eens bezoeken.
[ afbeelding ]
De buren hebben de ervaring dat hun vijver de grond eromheen zelfs wat droger houdt. Het scheelt dat we kunnen zien hoe zo'n vijver bij hen uitpakt, want anders was ik er niet gauw aan begonnen. En we kunnen altijd nog folie erin doen. Wegpompen gaat gelukkig makkelijk.quote:Op zondag 26 april 2020 23:02 schreef Elleska het volgende:
[..]
Ahja, dat hebben wij normaal ook en teveel aan water afvoeren is hier een ramp dus ik ben misschien wat te huiverig voor meer water aanvoeren maar als het waterpeil normaal hoger staat zal dat geen probleem zijn.
De bestelling was er de vorige heel snel, binnen twee werkdagen of zo. Nu heb ik op donderdag een bestelling geplaatst, die op vrijdag is klaargezet en na het weekeinde wordt verzonden.quote:Op maandag 27 april 2020 09:53 schreef Koettie het volgende:
[..]
Ik ga zo ook een bestelling plaatsen! Weet jij de levertijd ongeveer?
Top, ik ga er zo even voor zitten! Ze hebben echt leuke dingen <3quote:Op maandag 27 april 2020 09:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De bestelling was er de vorige heel snel, binnen twee werkdagen of zo. Nu heb ik op donderdag een bestelling geplaatst, die op vrijdag is klaargezet en na het weekeinde wordt verzonden.
Ik heb ook een clematisklimrek met verschillende soorten, erg leuk.quote:Op zondag 26 april 2020 21:07 schreef yinu het volgende:
Er zijn echt heel veel soorten clematis, ook half-wintergroene, die allemaal van heel verschillende lichtomstandigheden houden. Ook leuk om er twee bij elkaar te zetten met verschillende bloeiperiodes. Ik heb nu twee setjes staan, eentje is Nelly Moser (grote paars-wit gestreepte bloemen) en een witte die nu bloeit (naam vergeten). Nelly komt pas later. En een setje met een clematis cartmanii Pixie (die bloeit in december!) en een of andere Montana.
Oehh ook mooi. Van de week eens naar het tuincentrum. Net ook wat besteld:quote:Op maandag 27 april 2020 10:57 schreef Radegast het volgende:
akebia. is dat niks voor je schutting, koettie? In combinatie met een wintergroene klimroos?
Ik heb ook de thalictrum 'Elin'! Ben benieuwd of die tegen de wind hier kan. Voor de zekerheid heb ik 'em in een luw stukje tegen een wand van de kas gezet.quote:Op maandag 27 april 2020 11:25 schreef Koettie het volgende:
[..]
Oehh ook mooi. Van de week eens naar het tuincentrum. Net ook wat besteld:
Net besteld:
Asclepias incarnata 'Ice Ballet' × 2
Astilbe chinensis 'Purpurlanze' × 2
Geranium phaeum 'Raven' × 1
Persicaria amplexicaulis 'Alba' × 3
Polemonium 'Heaven Scent' × 1
Thalictrum 'Elin' × 1
Aster ericoides 'Pink Star' × 1
Eupatorium aromaticum × 1
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#2SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#3SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#4SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#5SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#6SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#7SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#8SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Ruit is echt leuk, hele mooie tere blaadjes. En die persicaria is ook mooi!quote:Op maandag 27 april 2020 16:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb ook de thalictrum 'Elin'! Ben benieuwd of die tegen de wind hier kan. Voor de zekerheid heb ik 'em in een luw stukje tegen een wand van de kas gezet.
En ik heb een andere persicaria gekocht, namelijk de persicaria milletii.
Plaatjes van het internet:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heb nog wat kruiptijm gehaald en wil nog wat sedum bestellen voor tussen m'n stapstenen. Ben zo blij met m'n kleine tuintje![]()
Ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien. Ik wil zelf ook stapstenen en kruiptijm.quote:Op maandag 27 april 2020 17:07 schreef Koettie het volgende:
[..]
Ruit is echt leuk, hele mooie tere blaadjes. En die persicaria is ook mooi!
Heb nog wat kruiptijm gehaald en wil nog wat sedum bestellen voor tussen m'n stapstenen. Ben zo blij met m'n kleine tuintjeI make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Nu zo, dus beetje triestquote:Op maandag 27 april 2020 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien. Ik wil zelf ook stapstenen en kruiptijm.Maar komt vanzelf. Alleen de eredraad gaat als een gek.
![]()
![]()
quote:Op maandag 27 april 2020 17:01 schreef Claudia_x het volgende:
Zo ziet de thalictrum 'Elin' er nu bij mij uit (links, rechts ernaast groot hoefblad):
[ afbeelding ]
M'n orchideeënveld in wording. De orchideeën zijn elders in de tuin waarschijnlijk aan komen waaien vanuit de tuin van de buren. In het najaar heb ik gezaaid en ze komen nu weer flink op. Omdat een aantal groeiden op een plek waar ik een pad wilde, heb ik ze voorzichtig uitgestoken en bij de vijver geplant.
[ afbeelding ]
Wie heeft er zin om mee te raden naar de vondsten in m'n tuin?
[ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#2
[ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#3
[ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#4
[ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#5
[ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#6
[ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#7
[ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#8
[ afbeelding ]#3 doet mij denken aan de fuchsia die ik hier in een pot heb staan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
#5 ziet voor mij uit als een walnoot, @Claudia_xik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt![]()
Hier heb ik het siertuintje-onder-de-walnoot gister gekruisd, het meeste gras en wat hondsdraf eruit, wat illegale japanse wijnbessen en vogelkersen eruit, en wat van de (waarschijnlijk?) netelroos, die hoort er wel maar woekert. Wat stinkt dat spul, een zachte lijkenlucht.
En dit is er dan nu:
Waar er de vorige jaren veel lievevrouwebedstro stond, is dat vorig jaar grotendeels verdwenen (vanzelf) en is de ruimte in beslag genomen door judaspenning.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt![]()
Ja fijn, regen!
Ziet er wat overzichtelijker uit ook Sigme.
Bij mij verdwijnt er ook dan ineens iets en iets anders neemt het dan over qua bodembedekker.![]()
Claudia, foto #5 lijkt mij Duivelswandelstok. Best een hardnekkig boompje/struikje.
Succes met tuinen allen!![]()
Dank allemaal voor het meedenken! Ik zal het laten weten als ik eruit ben wat de planten zijn.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Ik heb vandaag een rozenstruik en kamperfoelie gekregen die ik vervolgens heb geplant:
En ik heb deze in de kas gezaaid. Ben benieuwd of dat wat wordt en ik die later uit kan planten.
Verder kent het vijverproject wat uitdagingen. De zelfgemaakte beschoeiing is te hoog en gaan we verlagen. Het waterniveau is na het vullen van de vijver wel erg rap gedaald, dus we moeten nog bedenken wat we daaraan gaan doen. Een optie is een greppel graven van de sloot achter ons huis naar de vijver. Maar: we hebben een functionerend drainagesysteem in onze tuin en dat wil ik niet teniet doen door juist water de tuin in te leiden. Een mogelijkheid is een wal/sluis maken in de greppel zodat er bij een lage grondwaterstand wel water de tuin in mag en bij een hoge grondwaterstand niet. Een andere optie is het huidige waterpeil accepteren. Ik ga eerst een paar dagen kijken of het water nog verder zakt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Brandende liefdeNooit van gehoord, leuk!
En je vijver. Wat een uitdaging is dat.. maar ik heb wel zo het idee dat het je gaat lukken![]()
![]()
Ik had een cadeaubon van m'n werk gekregen en heb er snoeigereedschap van gekocht. De paar euro die overbleven heb ik opgemaakt aan zaden die me bij het scrollen wel aardig leken. Wordt volgens mij een leuke bloem:quote:Op donderdag 30 april 2020 23:13 schreef Blues het volgende:
Brandende liefdeNooit van gehoord, leuk!
En je vijver. Wat een uitdaging is dat.. maar ik heb wel zo het idee dat het je gaat lukken
En die andere is een beetje weird:
Plaatjes van het internet.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Allebei leuk!
Al hou ik niet zo van rood in de tuin
Ok, de camelia mag blijven.. die geeft vooralsnog niet veel blommen.![]()
Gisteren de vergeetmenietjes uit de bak in de volle grond gezet. Veel regen dus dat is voor nu wel lekker.
Meidoorntakken wat gesnoeid, die hangen met regen zo over de tuindeur dat als je daar uit wilt je meteen een natte nek hebt
Bij de oprit ook gesnoeid en geveegd en mos van de tegels geschraapten elke keer kwamen pa en moe Koolmees met kleine wormpjes naar het vogelhuis dat daar hangt en hoorde ik een enorm gepiep
![]()
![]()
M'n pakket van plantwerk komt vandaag! Snel gegaan. En een andere bestelling met sedum. Vanmiddag even de modder in dus. Ook weer rondje slakken rappen, brrr.![]()
Ook geen klaprozen? Ik vind wat roodaccenten hier en daar wel tof.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 07:54 schreef Blues het volgende:
Allebei leuk!
Al hou ik niet zo van rood in de tuin
Ok, de camelia mag blijven.. die geeft vooralsnog niet veel blommen.
Zelf ben ik niet zo goed in nadenken over kleurencombinaties. Het wordt bij mij al gauw heel veilig. Als ik onderstaande foto zie dan denk ik: eigenlijk kan alles, maak het maar lekker bont.
Heeft dat zin, slakken rapen? Ik weet dat ze traag zijn (quote:Op vrijdag 1 mei 2020 08:26 schreef Koettie het volgende:
M'n pakket van plantwerk komt vandaag! Snel gegaan. En een andere bestelling met sedum. Vanmiddag even de modder in dus. Ook weer rondje slakken rappen, brrr.), maar je hebt dus niet je tuin zo vol zitten met allerlei andere slakken? In mijn vorige tuin (formaat postzegel) strooide ik korrels en dan vond ik het jaar erop bij het snoeien en opruimen vele tientallen huizen van overleden slakken.
Ik had hier ooit hosta staan, dat was geen doen, zelfs met het strooien van korrels. Ik geloof dat vooral naaktslakken je tuin kaal vreten en die zijn vooral 's nachts actief dus die ga je met slakken rapen niet pakken. Er zijn hier wel plekken waar standaard slakken zitten, zoals achter een dakpan die tegen onderkant stam van de klimhortensia staat, en verder op de stam van het hulstboompje en de lijsterbes. Die raap ik eigenlijk standaard wel maar ik heb op dit moment, zonder hosta, niet echt last van slakken.|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||![]()
Ja zeker!! Maar wel regelmatig doen, vroeg in de ochtend of juist laat. Ideaal gezien als het regent. Scheelt enorm. M'n hostas zijn zelfs opgekomen. :pquote:Op vrijdag 1 mei 2020 09:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heeft dat zin, slakken rapen? Ik weet dat ze traag zijn (), maar je hebt dus niet je tuin zo vol zitten met allerlei andere slakken? In mijn vorige tuin (formaat postzegel) strooide ik korrels en dan vond ik het jaar erop bij het snoeien en opruimen vele tientallen huizen van overleden slakken.
![]()
Jaaa inderdaad! Ik vind dat bloemen en bladeren eigenlijk altijd goed staan bij elkaar en meer variatie maakt het interessanter. In dit plaatje is er natuurlijk wel mooi gewerkt met een compositie van verschillende bladkleuren en -vormen, dat is denk ik belangrijker dan de bloemen want die zijn er maar een paar weken per jaar...quote:Op vrijdag 1 mei 2020 09:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ook geen klaprozen? Ik vind wat roodaccenten hier en daar wel tof.
Zelf ben ik niet zo goed in nadenken over kleurencombinaties. Het wordt bij mij al gauw heel veilig. Als ik onderstaande foto zie dan denk ik: eigenlijk kan alles, maak het maar lekker bont.
[ afbeelding ]![]()
Order van Plantwerk staat in de grond. Mooie stevige gezonde planten! Erg tevreden mee. Nu wachten tot ze gaan groeien.
Morgen komt m'n sedum.
De koolmeesjes zijn echt brutaal geworden, zitten op een meter naast me lekker insecten uit de passiebloem te pikken. Leuke beestjes.![]()
kijk uit met die tamme koolmezen. Mogelijk zijn ze ziek. Zag er een item over op tv gisteren. Ook last van de longen, dus hou ze op 1,5...quote:Op vrijdag 1 mei 2020 19:45 schreef Koettie het volgende:
Order van Plantwerk staat in de grond. Mooie stevige gezonde planten! Erg tevreden mee. Nu wachten tot ze gaan groeien.
Morgen komt m'n sedum.
De koolmeesjes zijn echt brutaal geworden, zitten op een meter naast me lekker insecten uit de passiebloem te pikken. Leuke beestjes.![]()
Ook gelezen, maar ze zijn niet suf ofzo. Druk bezig in de schutting en vliegen op en af. Vervang nu wel elke dag het water.quote:Op zaterdag 2 mei 2020 01:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
kijk uit met die tamme koolmezen. Mogelijk zijn ze ziek. Zag er een item over op tv gisteren. Ook last van de longen, dus hou ze op 1,5...![]()
Mijn koolmeesjes bespioneren me. Zodra ik de bakjes op het balkon vul duurt het hooguit 15 minuten en ze zitten alweer te eten en te fluiten. Daarna komen de pimpelmezen en als laatste de tortels.
Vanmorgen zat er zelfs een bonte specht van de pindakaas te snoepen.
Zodra de aardbeien groter zijn moet er weer een net over de pot. De merels hebben ons balkon ook al gevonden en uit ervaring weet ik dat ze gek zijn op aardbeien.![]()
Zo leuk al die vogels ♥️
Sedum bestelling kwam binnen vanmiddag, super goed ingepakt en mooie gezonde planten. Blij verrast, koopje via marktplaats.![]()
Ik voel me een kneus. M'n vinger is mooi aan het genezen sinds het zaagincident en nu heb ik een blessure aan de triceps van m'n linkerarm.Ik heb met name gisteren denk ik te veel gedaan.
Onkruid in de kas is weg. In het midden een enorme berg groenafval. Ik ben nog bezig met het ophogen van de borders.
Deze rakker probeerde te vluchten.
Een manier gevonden om het water in de vijver op niveau te krijgen. Dat was héél zwaar werk. Het achterste deel ligt vol met brokken puin, glas en daaronder acht (!!!) lagen landbouwplastic waar je alleen met een bijl doorheen komt. Nu nog bedenken of we iets met de drainagebuis gaan doen die je op de foto ziet. Op deze manier wordt het water in de vijver langzaam afgevoerd naar de waterput.
De buurman heeft plantjes gekocht. Vooral het blauw van het eerste vind ik mooi.
Zelf ook nog een en ander geplant maar daar heb ik geen foto's van.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Blauw in een tuinis altijd mijn favoriet.
Maar wat een werk en al die lagen! @Lucky_Strike vond ook al vanalles in lagen weiland!![]()
Pff ja. Niet te doen. Maar het project grasveld is afgerond. Gisteren heeft de hovenier 350 vierkante meter ingezaaid nadat mijn man en ik 6 uur door het weiland hebben gekropen om dat te ontdoen van rotzooi en onkruid. De sprinklers staan nu aan.quote:Op zondag 3 mei 2020 12:12 schreef Blues het volgende:
Blauw in een tuinis altijd mijn favoriet.
Maar wat een werk en al die lagen! @:Lucky_strike vond ook al vanalles in lagen weiland!
[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 03-05-2020 17:17:33 ]Spoilers!![]()
Oei, niet fijn voor je rug. Fijn dat het erop zit! Een grasveld bijhouden vind ik prima te doen, al zijn de molshopen wel frustrerend. Maar laat ik daar niet op vooruitlopen.quote:Op zondag 3 mei 2020 12:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Pff ja. Niet te doen. Maar het project grasveld is afgerond. Gisteren heeft de hovenier 350 vierkante meter ingezaaid nadat wij samen 6 uur door het weiland hebben gekropen om dat te ontdoen van rotzooi en onkruid. De sprinklers staan nu aan.
Klimop, mijn horrorplant.quote:Op zondag 26 april 2020 23:18 schreef Koettie het volgende:
[..]
In mijn ervaring komt het overal in de tuin omhoog, ook meters verder en onder andere struiken. Heb het in de vorige tuin gehad, voor mij nooit meer.
Mn muren kapot, trekt schutting kapot en is niet uit te roeien.
In t begin is ie leuk, maar als ie ouder wordt dan kan je zeker elke week snoeien.![]()
Ja daar heb ik echt al zin inquote:Op zondag 3 mei 2020 12:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oei, niet fijn voor je rug. Fijn dat het erop zit! Een grasveld bijhouden vind ik prima te doen, al zijn de molshopen wel frustrerend. Maar laat ik daar niet op vooruitlopen.De aarde van molshopen is wel mooie losse aarde voor de tuin.
Wat een enorm project is die vijver van jou
Spoilers!![]()
Bij de St. Jan's ruïne in Diest, België staat een mooie.quote:Op zondag 3 mei 2020 17:05 schreef woxxel het volgende:
[..]
Klimop, mijn horrorplant.
Mn muren kapot, trekt schutting kapot en is niet uit te roeien.
In t begin is ie leuk, maar als ie ouder wordt dan kan je zeker elke week snoeien.Ik heb hier voorgaande jaren ook wel molshopen gehad in de tuin (geen gras) de gaten kwam ik dit jaar weer tegenquote:Op zondag 3 mei 2020 17:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja daar heb ik echt al zin inDe aarde van molshopen is wel mooie losse aarde voor de tuin.
Wat een enorm project is die vijver van jou![]()
Ben je aan het tuinieren kan je ineens je arm tot je elleboog in de grond steken
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||![]()
quote:Op zondag 3 mei 2020 17:29 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Bij de St. Jan's ruïne in Diest, België staat een mooie.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[..]
Ik heb hier voorgaande jaren ook wel molshopen gehad in de tuin (geen gras) de gaten kwam ik dit jaar weer tegenBen je aan het tuinieren kan je ineens je arm tot je elleboog in de grond steken
![]()
wat een monster!
Resistance is futile.![]()
Dat is echt vet! De klimop houdt de muren omhoogquote:Op zondag 3 mei 2020 17:29 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
[..]
Ik heb hier voorgaande jaren ook wel molshopen gehad in de tuin (geen gras) de gaten kwam ik dit jaar weer tegenBen je aan het tuinieren kan je ineens je arm tot je elleboog in de grond steken
![]()
Ik heb er een druif staan die het geweldig doet, maar die ik vorig jaar door m'n ziekte niet de snoeibeurt heb kunnen geven die die nodig had. Voor de winter staat snoei dus op het programma. Ik heb een kiwi geplant en ik heb wat bloemen gezaaid. Die bloemen plant ik later uit. Ik wil er nog wat meer fruit en groente in kwijt.quote:Op zondag 3 mei 2020 19:49 schreef Seven. het volgende:
Je kas ziet er goed uit @:Claudia_x! Wat wil je er gaan planten?
En bij nader inzien overweeg ik de drie ernstig gebroken ruiten te vervangen en opnieuw een deur te maken. Dan kan ik dit najaar testen hoe warm de kas blijft en of ik er ook wat tropische planten neer kan zetten (ik vermoed het niet - het blijft een koude kas). Lief is dol op tropische planten en zou wel een Almere Jungle willen.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Wow.quote:Op zondag 3 mei 2020 17:29 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Solitair is het wel wat, maar het vervelende aan klimop is dat alle planten in de buurt worden overmeesterd. Ik heb zelf de klimop overal weggehaald, behalve dan de klimop die met onze wilg is vergroeid. Daar is geen redden aan.Mij is juist opgevallen hoe weinig last ik eigenlijk van die gangen heb. Als ik de hoop aarde weghaal, dan blijft er een klein gaatje over. Ik moet flink graven om bij het diepste punt van de gang te komen.quote:Ik heb hier voorgaande jaren ook wel molshopen gehad in de tuin (geen gras) de gaten kwam ik dit jaar weer tegenBen je aan het tuinieren kan je ineens je arm tot je elleboog in de grond steken
De vijver is eindelijk af.
De stand van zaken vanochtend: de beschoeiing moest worden verlaagd en we moesten nog een buisverbinding maken met de greppel zodat de verhoogde border weer dicht kon worden gemaakt. (We vonden het open leuk staan, maar dat zakt toch in.) Ook moesten we de drainagebuis afdekken. Dat is goed gelukt met klei.
De buis doet z'n werk.
Af! Nou ja, bijna af. Ik moet de paal nog weghalen, de oever aan de lage kant schuin afgraven en nog meer planten.
We hebben hier een paar kuipen voor de deur met planten erin. In 1 van die kuipen zat steeds een rat. Hij had een hol gegraven. Ik had al geprobeerd m met de tuinslang te verzuipen toen rende hij eruit. Daarna met mvr. kaas geprobeerd, (de buurman durfde niet) de rat wederom te verzuipen en daarna een lel te verkopen met een panschop teneinde het beest naar een andere wereld te helpen. Eerdere pogingen met een klem niet gelukt ook. Nu net hiet gevelonderhoud achter de rug en die bakken stonden ervoor. Hol was ingestort, afgedekt met grond en bak weer op zijn plek geduwd.
Zegt buuv tegen mij afgelopen weekend hee d'r heeft iemand een paltenpot leeg gestort daar toen we even stonden te praten. Ik kijken, neehoor de rat weer terug en had een nieuw hol gegraven. Ik vandaag weer een poging met de tuinslang en op een gegeven moment kwam hij tevoorschijn door het afwateringsgat onderin de kuip. Ik daarin de tuinslang gestopt om die rat te verzuipe. en zijn hol dichtgestort. Uiteindelijk ontsnapte die natuurlijk weer, vang jij maar eens een rat.![]()
Staat die kuip een beetje leeg te spoelen van al dat water komt er een klein roze ratje met de oogjes nog dicht door dat gaatje gespoeld van 2.5cm lang.Die maar in de Maas een zeemansgraf gegeven en hopelijk is die rat nu zo verdrietig dat die nooit meer terugkomt. Buuv was wel een beetje beduusd ervan. Maja je wilt toch ook geen familie rat voor je deur.
![]()
quote:Op maandag 4 mei 2020 20:18 schreef kaasplankje het volgende:
We hebben hier een paar kuipen voor de deur met planten erin. In 1 van die kuipen zat steeds een rat. Hij had een hol gegraven. Ik had al geprobeerd m met de tuinslang te verzuipen toen rende hij eruit. Daarna met mvr. kaas geprobeerd, (de buurman durfde niet) de rat wederom te verzuipen en daarna een lel te verkopen met een panschop teneinde het beest naar een andere wereld te helpen. Eerdere pogingen met een klem niet gelukt ook. Nu net hiet gevelonderhoud achter de rug en die bakken stonden ervoor. Hol was ingestort, afgedekt met grond en bak weer op zijn plek geduwd.
Zegt buuv tegen mij afgelopen weekend hee d'r heeft iemand een paltenpot leeg gestort daar toen we even stonden te praten. Ik kijken, neehoor de rat weer terug en had een nieuw hol gegraven. Ik vandaag weer een poging met de tuinslang en op een gegeven moment kwam hij tevoorschijn door het afwateringsgat onderin de kuip. Ik daarin de tuinslang gestopt om die rat te verzuipe. en zijn hol dichtgestort. Uiteindelijk ontsnapte die natuurlijk weer, vang jij maar eens een rat.![]()
Staat die kuip een beetje leeg te spoelen van al dat water komt er een klein roze ratje met de oogjes nog dicht door dat gaatje gespoeld van 2.5cm lang.Die maar in de Maas een zeemansgraf gegeven en hopelijk is die rat nu zo verdrietig dat die nooit meer terugkomt. Buuv was wel een beetje beduusd ervan. Maja je wilt toch ook geen familie rat voor je deur.
Wauw, wordt echt supergaaf! Ik ben echt zo benieuwd naar hoe je tuin uiteindelijk wordt.quote:Op maandag 4 mei 2020 19:47 schreef Claudia_x het volgende:
De vijver is eindelijk af.
De stand van zaken vanochtend: de beschoeiing moest worden verlaagd en we moesten nog een buisverbinding maken met de greppel zodat de verhoogde border weer dicht kon worden gemaakt. (We vonden het open leuk staan, maar dat zakt toch in.) Ook moesten we de drainagebuis afdekken. Dat is goed gelukt met klei.
[ afbeelding ]
De buis doet z'n werk.
[ afbeelding ]
Af! Nou ja, bijna af. Ik moet de paal nog weghalen, de oever aan de lage kant schuin afgraven en nog meer planten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]Resistance is futile.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: