abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 juni 2006 @ 13:14:19 #1
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39282059
Klets hier over je tuin, post foto's, vraag tips en trucs, kortom: Alles wat met flora te maken heeft

Laatste paar posts:
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 08:40 schreef Uhmmie het volgende:
Iemand nog enig idee waarom mijn sierwilgje eigenlijk overal bruine blaadjes krijgt?
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 12:16 schreef Xebber het volgende:

[..]

Meest simpele wat ik kan bedenken is door de warmte van 2 weken geleden, in combinatie met niet sproeien, of sproeien terwijl de zon nog schijnt.

Echt. Sproei NOOIT als de zon nog in je tuin schijnt, en al helemaal niet als het zo warm is als 2 weken geleden. Krijg je gegarandeerd verbranding van.
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 13:04 schreef Uhmmie het volgende:

[..]

Mja punt is dat ik dus niet gesproeid heb
Tuin ligt ruim de helft van de dag in de schaduw.. dus verbranden lijkt me sterk :/
Het ziet er echter wel een beetje zo uit
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 13:11 schreef Xebber het volgende:
Als het tegen de 35 graden is, maakt het niet meer uit of je tuin half in de schaduw ligt. Je moet dan sowieso sproeien.

Qua sproeien heb ik een regel met mezelf. Als het een dag boven de 25/30 graden is geweest, en het gaat de komende 3 dagen niet regenen, dan sproeien op het moment dat je tuin volledig in de schaduw ligt. Bij voorkeur 's avonds, want 's nachts nemen planten het meeste vocht op. Met deze reserves komt de plant een eventuele volgende warme dag dus makkelijk door. Ik blijf dan om de dag net zo lang sproeien, totdat het weer wat minder warm word, of het gaat regenen.
Het grote bloemen en planten in eigen tuin *deel 6* Lente!
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  dinsdag 27 juni 2006 @ 13:15:50 #2
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_39282115
Nieuwe planten hebben die nu sowieso veel water nodig, want ik hoorde pas dat als het niet regent je je nieuwe planten 's ochtends en 's avonds moet wateren.
Ik geef sowieso als het niet regent en en het warmer is dan 25 graden al extra water.

Wij gaan trouwens binnenkort een klein vijvertje aanleggen in de tuin. Ik ben bij een speciaalzaak geweest in Zeeland en ze hadden enorm mooie planten. Ik ben alleen vergeten waar het nou precies lag, het heette in ieder geval "Het groene kikkertje" voor als mensen interesse hebben.
pi_39282117
Ik heb mijn eerste tomaatje in mijn zelf gezaaide tomatenplant
  dinsdag 27 juni 2006 @ 13:21:00 #4
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39282300
@Silmarwen

Als je bedoelt dat je nieuwe planten gaat planten terwijl het 25 graden is buiten, kan je dat het beste 's avonds doen als het wat koeler is. Haal de plant uit de pot, dompel hem onder in een emmer water, zodat ie goed nat is, en sproei daarna je tuin. Nieuwe planten hebben sowieso veel water nodig, omdat ze nog moeten wortelen. Wees ook weer niet te guitig met water, want te veel is ook weer niet goed. Dan kunnen de wortels gaan rotten, en kan de plant sterven, of de bloei kan nog lang op zich laten wachten, omdat de plant eerst moet 'herstellen'.
pi_39282689
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 13:15 schreef Silmarwen het volgende:
Wij gaan trouwens binnenkort een klein vijvertje aanleggen in de tuin. Ik ben bij een speciaalzaak geweest in Zeeland en ze hadden enorm mooie planten. Ik ben alleen vergeten waar het nou precies lag, het heette in ieder geval "Het groene kikkertje" voor als mensen interesse hebben.
Dreischor, op Schouwen-Duiveland
Zie ook: http://www.hetgroenekikkertje.nl/

[ Bericht 8% gewijzigd door Piles op 27-06-2006 13:51:34 ]
  dinsdag 27 juni 2006 @ 13:39:35 #6
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_39283003
Okay, bedankt voor de tip!

Dreischot was het inderdaad. Mooie "winkel" hoor.

En ik heb vandaag de eerste drie aarbeitjes uit de tuin gegeten. Lekker he eigen geteelde groenten en fruit.
pi_39286331
TerugVindPlaatje

Aardbeitjes uit eigen tuin is lekker én onbespoten
pi_39288860
Ik krijg misschien verse aardbeitjes voor mn verjaardag \o/
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39293431
Ik heb mijn eerste framboos gegeten uit de tuin. Ook erg lekker.

Ik baal alleen dat het onkruid het beter doet dan de nieuwe planten. Ook heb ik blijk baar de planten niet goed gestut, want het een en ander is omgewaaid.

Ik vegeet ook elke keer foto's te maken vd moestuin, maar dat komt echt nog wel een keer.
pi_39294991
De campanula lactiflora heeft wat bloemen, is ook erg hoog geworden, en niet goed gestut dus die ligt ook half over het pad
Ik vind het wel wat wilds hebben :

pi_39297836
Yesss, er staat 'zomer' in de tt, tijd voor mooi weer dus

Hier in Zeeland geven wij de tuin nooit water, ook het gras niet. Het is nergens voor nodig omdat de grond hier zoveel water opneemt. Als het echt 5 dagen 30 graden is beginnen de Hortensia's overdag wat slapjes te hangen, maar in de avond is dat ook weer bij getrokken.

Wij hebben al bijna geen aardbeien meer, zo hard is het gegaan de afgelopen tijd. We hebben wel ontzettend veel aardbeien gehad, niet aan te eten zomaar. Uiteraard is er zelf sap en jam van gemaakt
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_39365610
Wij willen zaterdag een aantal nieuwe planten voor in de voortuin kopen. Echter in de zomer staat de hele dag de zon aan die kant.
Wil sowieso graag wat lavendel erin, maar heeft er verder iemand suggesties voor mooie planten die goed tegen de zon kunnen.
Graag ook een beetje met kleur, want er staat nu alleen maar groen in en dat is toch een beetje saai..

Hoor het graag!
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_39367282
het is lastiger planten te vinden die volledig in de schaduw staan, dan planten die hele dagen in de volle zon moeten staan.

ikzelf zou voor wat mediterane beplanting kiezen, kan goed tegen de zon, en er staat al lavendel in...
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_39491515
Foto's van vanmiddag :

De lathyruszaadjes leveren inmiddels dit mooie plaatje op (stoeltje bij de voordeur) :

(het zand eronder moet ik nog wat op verzinnen )

Het kweekstukkie opgeknapt :
Het was in het vorige topic nog zo :

Vandaag even netjes ingericht met een nieuwe vlinderstruik, de kuiflavendel uit de pot erin, de lathyrus en winde opgebonden en de hortensia's verplaatst naar een ander stuk tuin.
Tegen de slakken en onkruid heb ik cacao doppen gestrooid (uitprobeersel) .

pi_39499470
Wordt die vlinderstruik niet erg groot op zo'n klein stukje? Hier is ie behoorlijk groot, terwijl we hem elk voorjaar helemaal terugsnoeien.
Die cacaodoppen ben ik wel benieuwd naar of ze werken. Schijnen ook goed tegen katten te zijn
  dinsdag 4 juli 2006 @ 11:05:19 #16
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39500465
quote:
Op maandag 3 juli 2006 23:37 schreef Bluezz het volgende:
[afbeelding]
(het zand eronder moet ik nog wat op verzinnen )
Ik moet ook nog ergens een steen van 40 bij 60 cm vinden voor de voortuin.
pi_39501350
Hmm ik zag vandaag.. dat mijn "geliefde" zevenblad soort van witte hagelvormige "stippen" op de blaadjes heeft.
En dat het er bovendien ook nog dood van gaat....

Alleen geen flauw idee wat het is.. verder heeft niets er last van en zevenblad dat uit zichzelf dood gaat? dat heb ik echt nog nooit gezien
(uberhaupt.. zevenblad dat dood gaat is nogal zeldzaam volgens mij)
jobensaskia.nl
pi_39503257
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 10:30 schreef Piles het volgende:
Wordt die vlinderstruik niet erg groot op zo'n klein stukje? Hier is ie behoorlijk groot, terwijl we hem elk voorjaar helemaal terugsnoeien.
Die cacaodoppen ben ik wel benieuwd naar of ze werken. Schijnen ook goed tegen katten te zijn
Ja, dat staat ook op de zak Onkruidwerend, slakwerend en katten vinden het ook niet fijn om erop te lopen.
Die vlinderstruik mag flink uitgroeien, dan verzet ik hem gewoon als ie me té groot word.
Hier in het dorp is een mooi pad, met heel veel vlinderstruiken en die snoeien ze elk jaar echt helemaal terug tot kleine stukkies

Dat zevenblad uhmmie, ben je niet blij dat het een beetje dood gaat dan
  dinsdag 4 juli 2006 @ 12:46:06 #19
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39503427
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 12:39 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ja, dat staat ook op de zak Onkruidwerend, slakwerend en katten vinden het ook niet fijn om erop te lopen.
Die vlinderstruik mag flink uitgroeien, dan verzet ik hem gewoon als ie me té groot word.
Hier in het dorp is een mooi pad, met heel veel vlinderstruiken en die snoeien ze elk jaar echt helemaal terug tot kleine stukkies

Ik zou als ik jou was, toch de vlinderstruik (Buddleia dus) wat meer naar links verplaatsen, anders groeien die wortels onder je terras, en dan is verplaatsen verdomd lastig. Zeker op zo'n klein stukkie grond. Je hebt dan de kans dat je te veel wortelverlies krijgt.
pi_39503528
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 12:46 schreef Xebber het volgende:

Ik zou als ik jou was, toch de vlinderstruik (Buddleia dus) wat meer naar links verplaatsen, anders groeien die wortels onder je terras, en dan is verplaatsen verdomd lastig. Zeker op zo'n klein stukkie grond. Je hebt dan de kans dat je te veel wortelverlies krijgt.
Ok, dat ga ik doen als het wat minder warm is
pi_39503808
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 12:39 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb er gister al bbqende een tijdje naar zitten kijken ja.
Nog niet de behoefte gevoeld om die arme plantjes te helpen
Wel nieuwsgierig wat het is tho... ziet er apart uit
jobensaskia.nl
pi_39519924
Vraagje, ik lees net in K&W dat iemand vlonders legt in zijn tuin.
Kan dat ook gewoon op gras, of moet je het gras dan helemaal verwijderen?

(Wij zijn ons knollenveld zoooo zat, het is meer onkruid en kale lelijke plekken en paardebloemen dan gras, vandaar...)
  dinsdag 4 juli 2006 @ 21:47:57 #23
76193 MrWes
Dutch Power Cow Member
pi_39520073
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 21:42 schreef Bluezz het volgende:
Vraagje, ik lees net in K&W dat iemand vlonders legt in zijn tuin.
Kan dat ook gewoon op gras, of moet je het gras dan helemaal verwijderen?

(Wij zijn ons knollenveld zoooo zat, het is meer onkruid en kale lelijke plekken en paardebloemen dan gras, vandaar...)
Ik neem aan dat je dan het hout bedoeld?
Zo ja, dan hoef je niet veel te doen, maar ik zou er wel worteldoek overheen leggen zodat er tussen je hout zo min mogelijk onkruid doorkomt.
Zo heb ik het hier ook.
Member of de [DPC]NoizyCows ( http://www.noizycows.nl )
pi_39522701
Hoi.

Wat voor bloem is dat?

Groetjes,

veldmuis
pi_39523361
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 21:47 schreef MrWes het volgende:

Ik neem aan dat je dan het hout bedoeld?
Zo ja, dan hoef je niet veel te doen, maar ik zou er wel worteldoek overheen leggen zodat er tussen je hout zo min mogelijk onkruid doorkomt.
Zo heb ik het hier ook.
Ja houten vlonders.

Ok, mss een idee om een gedeelte van het gras te bedekken
(nu nog even sparen, het zal wel niet weinig kosten )

Ik was even aan het zoeken op vlonders, en kwam dit prachtige tuintje tegen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')