https://nos.nl/artikel/23(...)mles-verdronken.htmlquote:De 11-jarige Eritrese vluchteling Adonay Berhe is vorige week overleden bij zijn eerste zwemles in het Friese dorp Lemmer. Wat er precies is misgegaan is nog onduidelijk.
Adonays moeder legt de schuld bij basisschool De Cocon, schrijft ze in een brief die in handen is van de Leeuwarder Courant. Het jongetje zelf zat pas een maand op die school.
In de brief zegt de moeder dat ze erop had aangedrongen mee te gaan met de zwemles omdat de jongen nog niet goed Nederlands sprak. Dat zou zijn geweigerd door de school. Een bestuurder van de basisschool zegt niet op de hoogte te zijn van het verzoek, maar dat het niet gebruikelijk is dat er ouders meegaan.
Het jongetje woonde tot oktober vorig jaar in Eritrea bij zijn oma. “Tot ik als bootvluchteling asiel kreeg”, schrijft zijn moeder.” Het is een lange weg geweest om hem naar Nederland te krijgen. Ik had hem meer dan drie jaar niet gezien.
Niet de eerste keer
De eigenaar van het zwembad zegt tegen de krant te vermoeden dat de jongen vanuit een ondiep deel “ondanks een voldoende aantal toezichthouders” in een dieper deel is beland.
Bij een doneeractie om geld op te halen voor de repatriëring van het lichaam van Adonay is in korte tijd bijna 15.000 euro opgehaald.
De moeder van Adonay zegt met haar brief ook op te willen komen voor andere buitenlandse ouders die “vrezen voor de veiligheid van hun kinderen.”
Ze wijst erop dat het niet de eerste keer is dat er een kind met een migratie-afkomst verdrinkt tijdens de zwemles.
In Rhenen verdronk in 2015 het 9-jarig meisje Salam tijdens zwemles. Ze had geen zwemdiploma en sprak geen Nederlands, maar niet alle badmeesters wisten dat.
Mooi, dat is dan in ieder geval duidelijk.quote:Wat er precies is misgegaan is nog onduidelijk.
Adonays moeder legt de schuld bij basisschool De Cocon
Badmeesters moeten voortaan van alle talen basiskennis bevatten voor ze hun functie kunnen vervullen!quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:26 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Je hebt niet veel aan toezichthouders als er een taalbarriere is.
Ja en ze waren daar om te wennen aan het water... Daar heeft iemand grondig lopen verzaken lijkt me.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:32 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Hoe krijg je het voor elkaar om een kind dat niet kan zwemmen te laten verdrinken.Ze zijn echt niet lekker daar in Lemmer.
Wat een vreselijk drama. Verdrinkt hij niet in de zee, dan verdrinkt hij in een fucking zwembad.
https://www.lc.nl/friesla(...)nay-11-25331706.htmlquote:De 11-jarige jongen was met een groepje kinderen van basisschool De Cocon in Balk in het zwembad om aan water te leren wennen. Het was voor de kinderen van het azc en statushouders de eerste keer dat ze in het bad waren.
Sinds het ongeval is het zwembad gesloten geweest. ,,We hebben elkaar wat rust gegeven’’, zegt Jinke Doef, die het bad sinds januari met haar man exploiteert. ,,Dat mensen ook even bij hun eigen dierbaren tot rust kunnen komen.’’
Verslagen
Volgens Doef probeert iedereen de draad weer op te pakken. ,,Er is nog steeds verdriet en verslagenheid.’’ Op vragen over wat er precies misging, wil ze niet ingaan. ,,Hoe en wat is aan de politie. Die doet onderzoek.’’
Het zwembad gaat vandaag weer open. Naar aanleiding van het dodelijke ongeval praten Ny Sudersé en pandeigenaar Gert Jan Mondeel over eventuele extra veiligheidsmaatregelen. ,,We bekijken wat we preventief beter kunnen doen’’, zegt Mondeel.
Volgens hem is er niet iets mis met het bad. ,,Je kunt niet overal ogen hebben, nooit 100 procent uitsluiten dat er iets gebeurt.’’ Ook Doef zegt dat de veiligheid op orde was.
Hoe denk je iemand van 11 in een kikkerbadje les te geven? zolang ie ergens kan staan in een dieper bad zou het geen probleem mogen zijn zo'n eerste les.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:40 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik snap het niet. Hoe kan dat kind bij een eerste zwemles opeens in een dieper gedeelte terecht zijn gekomen? Bij een eerste zwemles zet je zo'n kind toch in een kikkerbadje?
Wennen...quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:41 schreef Gunner het volgende:
Hoe denk je iemand van 11 in een kikkerbadje les te geven? zolang ie ergens kan staan in een dieper bad zou het geen probleem mogen zijn.
Helemaal niet, maar daarom is het toch redelijk als zo’n moeder zelf ook een oogje in het zeil mag houden. Daarmee ontlast ze de badmeesters juist en haar bezorgdheid wordt serieus genomen. Wat nu geweigerd werdquote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:38 schreef daNpy het volgende:
[..]
Badmeesters moeten voortaan van alle talen basiskennis bevatten voor ze hun functie kunnen vervullen!
Ze is een vluchteling uit Eritrea. Lees eens over het land voordat je zulke misselijkmakende uitspraken doet.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zielig voor het kind, met dank aan mama dat 10 veilige landen perse heen moest reizen "om hem hier te krijgen".
Ik ben misschien compleet afgestompt maar het kan me niks meer schelen.
Ik snap wel wat je bedoeld, maar ik snap het ook van die moeder dat je het beste wilt voor het kind.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zielig voor het kind, met dank aan mama dat 10 veilige landen perse heen moest reizen "om hem hier te krijgen".
Dit dus. :’) De moeder heeft er blijkbaar meerdere keren op aangedrongen om mee te gaan.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:45 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Helemaal niet, maar daarom is het toch redelijk als zo’n moeder zelf ook een oogje in het zeil mag houden. Daarmee ontlast ze de badmeesters juist en haar bezorgdheid wordt serieus genomen. Wat nu geweigerd werd
Daar heb ik ook problemen mee, maar als zo'n joch hier eenmaal is kun je hem niet laten verzuipen in een of ander Fries zwembad. Dat is iets heel anders dan wanneer mensen in een dobberbootje de zee op gaan, dat is hun keuze. Dit kind was zogenaamd veilig daar.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ze is haar kind kwijt... Je kunt ook hier compleet in door draven hoorquote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:50 schreef Quasimoto het volgende:
[..]
Ik zit er een beetje hetzelfde in.
Tsjah dit soort berichten helpen niet echt in de beeldvorming hequote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:47 schreef Mar_an het volgende:
[..]
Ze is een vluchteling uit Eritrea. Lees eens over het land voordat je zulke misselijkmakende uitspraken doet.
Geweldig. Als je kind van 3 verdrinkt heb je nooit meer een ''ongestoord'' leven denk ik. Als mijn dochter zou verzuipen terwijl ik er zelf op aandrong bij haar te blijven, zou ik ook pissed zijn op die school, zelfs als het op een of andere bizarre manier niet hun schuld bleek. Ik zou daar niet overheen komen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:50 schreef Quasimoto het volgende:
[..]
Daarom zeg ik, het is zielig voor het kind.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:49 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Daar heb ik ook problemen mee, maar als zo'n joch hier eenmaal is kun je hem niet laten verzuipen in een of ander Fries zwembad. Dat is iets heel anders dan wanneer mensen in een dobberbootje de zee op gaan, dat is hun keuze. Dit kind was zogenaamd veilig daar.
Toen ik zelf op zwemles zat, heb ik ook wel eens een klasgenootje van me bijna zien verdrinken.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:26 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)mles-verdronken.html
Letten ze nou toch niet goed op die kinderen? Ik had het idee dat men (school en zwembad) de handen ook wasten in onschuld destijds met Salam. Je hebt niet veel aan toezichthouders als er een taalbarriere is. Het verzoek van de moeder om zelf op haar kind te mogen letten vind ik in deze niet vreemd en raar dat zoiets wordt afgewezen
Waren meerdere kinderen van het azc. Als al die moeders meegaan, die ook niet kunnen zwemmen, heb je een veel groter probleem bij het toezicht houden.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:45 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Helemaal niet, maar daarom is het toch redelijk als zo’n moeder zelf ook een oogje in het zeil mag houden. Daarmee ontlast ze de badmeesters juist en haar bezorgdheid wordt serieus genomen. Wat nu geweigerd werd
En om even duidelijk te maken hoe weinig het je kan schelen moet de moeder nog even worden nagetrapt. Held hoor.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:50 schreef Quasimoto het volgende:
[..]
Moeder was niet mee.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Denk eerder dat die moeder juist in de weg zit.
Ouders mogen er niet voor niets niet bijzitten tijdens zwemles. (over het algemeen)
Leid het kind af of ze gaan de plek half innemen van de badmeester.
Kan juist voor een gevaarlijke situatie zorgen.
Wel zijn er steken gevallen natuurlijk, hoe kan het dat het kind is verzopen, ouders erbij of niet, iemand heeft zijn werk niet gedaan.
Correct maar de vraag was waarom dat niet mocht of niet een goed idee zou zijn geweest.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:56 schreef xblahxblah het volgende:
[..]
Moeder was niet mee.
Ongelofelijk de reacties in dit topic..
Ja dat klinkt individueel leuk maar wat als daar 30 moeders in verschillende talen staan te gillen naar hun kindje?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:45 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Waarom quote je mijn post hier, die daar helemaal niet over gaat?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ouders mogen er niet voor niets niet bijzitten tijdens zwemles. (over het algemeen)
Wel zijn er steken gevallen natuurlijk, hoe kan het dat het kind is verzopen, ouders erbij of niet, iemand heeft zijn werk niet gedaan.
En vraag me af hoe een badmeester les wil geven als het kind de taal niet spreekt. Zou als zwembad zulke kinderen niet eens accepteren in de normale zwemklas als ze geen Nederlands spreken.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:57 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja dat klinkt individueel leuk maar wat als daar 30 moeders in verschillende talen staan te gillen naar hun kindje?
Dat lijkt me alles behalve bevorderlijk voor de les, de kinderen en de badmeesters.
De vraag is hoe het kind in een dieper bad(deel) terecht is gekomen.
Je kan minstens die moeders ergens op een bankje neerzetten om hun eigen kind in de gaten te houden.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:57 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja dat klinkt individueel leuk maar wat als daar 30 moeders in verschillende talen staan te gillen naar hun kindje?
Dat lijkt me alles behalve bevorderlijk voor de les, de kinderen en de badmeesters.
De vraag is hoe het kind in een dieper bad(deel) terecht is gekomen.
Dat gaat een mooi zooitje worden met die overbezorgde moedersquote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:02 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Je kan minstens die moeders ergens op een bankje neerzetten om hun eigen kind in de gaten te houden.
Dus alleen praten als je ziet dat er iets misgaat.
Als die moeders allemaal op een bankje zaten hadden die badmeesters en juffen wél beter opgelet. Dan moeten ze namelijk wel.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:03 schreef descon het volgende:
[..]
Dat gaat een mooi zooitje worden met die overbezorgde moeders
Dit dus...quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Bij de eerste les van mijn dochter (zwemles buiten school) mocht iedere ouder kijken, de hele les lang. Daarna inderdaad niet meer, soms zijn er kijklessen.
Dat plek innemen van de badmeester is kul. Deze moeder had gewoon mogen/moeten kijken naar haar kind, al was het alleen maar om leuke foto's/filmpjes te kunnen maken voor later.
Ja. Okee.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:03 schreef descon het volgende:
[..]
Dat gaat een mooi zooitje worden met die overbezorgde moeders
En als er iets gebeurt, wat dan? Springen de moeders dan het bad in om te redden? Kunnen die zélf wel zwemmen?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:02 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Je kan minstens die moeders ergens op een bankje neerzetten om hun eigen kind in de gaten te houden.
Het?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:05 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja. Okee.
Ik heb zelf ook wel eens een klasgenootje bijna zien verdrinken, en dat zwembad-personeel kan nooit iedereen in de gaten houden. Blijkt dus.
Ik heb ook wel eens een kindje in een overvol zwembad zonder bandjes in het halfdiepe zien springen.
Als die kindjes ondergaan, hoor je niks meer.
Ja, ik heb het wel weer eruit gehaald, ja.
Eritrea is voornamelijk christelijk.. en ‘Adonay’ klinkt als een joodse naam. En is het probleem nou religieus of ligt het toch aan hun migrant-zijn (lees:ras) ? Je post raakt kant noch wal.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:02 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is wat ik zie. "Geldt niet voor ons", "Negeren". Je moet het kind eerst leren dat hij de docenten kan vertrouwen en hun aanwijzingen moet opvolgen, maar veel migranten wantrouwen Nederlanders ("ongelovige honden") en geven dat door aan hun kinderen.
Jullie zijn ook vluchtelingen?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Bij de eerste les van mijn dochter (zwemles buiten school) mocht iedere ouder kijken, de hele les lang.
Het was geen les maar "wennen aan water".quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:01 schreef descon het volgende:
[..]
En vraag me af hoe een badmeester les wil geven als het kind de taal niet spreekt. Zou als zwembad zulke kinderen niet eens accepteren in de normale zwemklas als ze geen Nederlands spreken.
Lijkt me een logistiek probleem dat je prima kan oplossen met planning vooraf. Bijv vooraf kijken hoeveel kinderen tegelijk je lesgeeft en van welke afkomst die zijn (en dan Bv groepjes maken met een ouder erbij die dezelfde taal spreekt)quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:54 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waren meerdere kinderen van het azc. Als al die moeders meegaan, die ook niet kunnen zwemmen, heb je een veel groter probleem bij het toezicht houden.
Het kind, is dat zo raar?quote:
Euh.....als ik zie dat mijn kind bijna verdrinkt dan gaat niemand mij negeren, hoor?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
En als er iets gebeurt, wat dan? Springen de moeders dan het bad in om te redden? Kunnen die zélf wel zwemmen?
Hoe komt dat kind in een dieper deel, dat is de vraag.
Was het niet afgesloten, waren daar ook kinderen aan het zwemmen en is hij er tussen geglipt/ gesprongen?
Is er een ongeluk gebeurd waardoor hij bewusteloos is geraakt in het water? Waren ze een wedstrijdje adem inhouden aan het doen?
Tot zover is daar niets van bekend.
Oh vreemd, foutje blijkbaar.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:00 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Waarom quote je mijn post hier, die daar helemaal niet over gaat?
Wat een flauwekul. Je kan ook (als het moet, dat is helemaal niet gezegd) van te voren met de ouders de regels even doornemen in het Engels.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:07 schreef daNpy het volgende:
[..]
Jullie zijn ook vluchtelingen?
Of gewoon Nederlanders bekend met de normen en waarden en omgangsregels in een zwembad met Badmeesters?
En hoe zie jij dat dan? Want ik heb nog nergens de toedracht gelezen, jij weet die wel?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:08 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Euh.....als ik zie dat mijn kind bijna verdrinkt dan gaat niemand mij negeren, hoor?
Dan maak ik dat wel duidelijk.
Jij vind dat ... misschien denkt de badmeester er anders over en ziet het als onderdeel van het leer proces en verwacht dat het kind zich er wel uit red.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:08 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Euh.....als ik zie dat mijn kind bijna verdrinkt dan gaat niemand mij negeren, hoor?
Dan maak ik dat wel duidelijk.
Okeequote:
Jij gaat er vanuit dat ze voldoende Engels spreken?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Je kan ook (als het moet, dat is helemaal niet gezegd) van te voren met de ouders de regels even doornemen in het Engels.
En als je je kind naar de gewone zwemles stuurt zitten alle ouders daar gewoon bij... Of gelden daar andere zwembadregels?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:07 schreef daNpy het volgende:
Jullie zijn ook vluchtelingen?
Of gewoon Nederlanders bekend met de normen en waarden en omgangsregels in een zwembad met Badmeesters?
Beetje raar als de badmeester verwacht van kinderen die niet kunnen zwemmen, zichzelf uit een netelige situatie gaan krijgen. Daar zijn ze namelijk badmeester voor om dat te voorkomen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:10 schreef descon het volgende:
[..]
Jij vind dat ... misschien denkt de badmeester er anders over en ziet het als onderdeel van het leer proces en verwacht dat het kind zich er wel uit red.
Vermoed dat dit via de basisschool ging als ik het nieuwsbericht zo lees.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
En als je je kind naar de gewone zwemles stuurt zitten alle ouders daar gewoon bij... Of gelden daar andere zwembadregels?
Kijk. Ik zit op het bankje. Ik kijk naar mijn kind. Ik zie dat hij naar het diepere gedeelte gaat.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:10 schreef daNpy het volgende:
[..]
En hoe zie jij dat dan? Want ik heb nog nergens de toedracht gelezen, jij weet die wel?
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
En als je je kind naar de gewone zwemles stuurt zitten alle ouders daar gewoon bij... Of gelden daar andere zwembadregels?
Ik zwem veel en hier zitten er bij de zwemlessen juist wel veel buitenlandse ouders vanwege die taalbarrière. Het is heel gangbaar.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat-ie het zelf niet zo heel erg vond.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
In de zin waar ik op doelde wel ja.
Door in het water te springen als je zelf niet kan zwemmen?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:12 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Kijk. Ik zit op het bankje. Ik kijk naar mijn kind. Ik zie dat hij naar het diepere gedeelte gaat.
Op dat moment is het personeel dus al niet goed genoeg aan het opletten, dus dan grijp ik in.
We hadden het nog over " zet die moeders dan op een bankje in het zwembad"
Welke reacties? Kom maar op met de bewijzen dat het niet aan het toezicht lag, want ik zie je hier niets posten dat dit onderbouwd. Blijft een dikke blunder van de school/het zwembad in mijn optiek.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:12 schreef Kim-Holland het volgende:
Het lag niet aan de toezichthouders.
Het verhaal is dan ook anders dan dat de media bericht. [zie reacties AD FB]
Gelukkig hebben ze al geld kunnen binnenharken om het kind terug naar het onveilige Eritrea te brengen.![]()
https://www.lc.nl/friesla(...)%2Fl.facebook.com%2F
Eritreërs spreken ook Engels hoorquote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:14 schreef daNpy het volgende:
[..]
Door in het water te springen als je zelf niet kan zwemmen?
Of in het Arabisch naar een badmeester te gaan schreeuwen, die dan naar jou kijkt ipv het bad? Hoe moet ik dat ingrijpen zien?
Nou.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:14 schreef daNpy het volgende:
[..]
Door in het water te springen als je zelf niet kan zwemmen?
Of in het Arabisch naar een badmeester te gaan schreeuwen, die dan naar jou kijkt ipv het bad? Hoe moet ik dat ingrijpen zien?
Waar lees jij dat het verhaal "anders" is? Op FB?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:12 schreef Kim-Holland het volgende:
Gelukkig hebben ze al geld kunnen binnenharken om het kind terug naar het onveilige Eritrea te brengen.![]()
Ja, maar volgens sommigen mag daar door de ouders niet gekeken worden omdat dit, dat, alles. Terwijl bij de reguliere zwemles alle ouders gewoon zitten toe te kijken. Dus waar zit het verschil in dan?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:12 schreef descon het volgende:
Vermoed dat dit via de basisschool ging als ik het nieuwsbericht zo lees.
En dat kost niks of zo? We mogen blij zijn dat er überhaupt nog zwemlessen zijn op school. Met zulke planningen, wat extra lessen inhoudt en dus extra kosten zal het snel weer afgeschaft worden.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:08 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Lijkt me een logistiek probleem dat je prima kan oplossen met planning vooraf. Bijv vooraf kijken hoeveel kinderen tegelijk je lesgeeft en van welke afkomst die zijn (en dan Bv groepjes maken met een ouder erbij die dezelfde taal spreekt)
Die inspanning weegt niet op tegen het riskeren van een kinderleven en dat leven vervolgens nog verliezen ook
Ik denk niet dat je als zwembad/school moet willen om met zoveel niet-zwemmende azc-kinderen in dat zwembad te zitten dat het een kippenhok zou worden als er wat extra moeders meegaan. Doe dan Max 2 kinderen die geen NL spreken in de groep ofzo.
Komt nog bij dat dit een kind van 11 was, geen kleuter maar bijna een puber. Je zou denken dat je die wat minder snel uit het oog verliest, dat die nog wel ff spartelt en schreeuwt.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:05 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja. Okee.
Ik heb zelf ook wel eens een klasgenootje bijna zien verdrinken, en dat zwembad-personeel kan nooit iedereen in de gaten houden. Blijkt dus.
Ik heb ook wel eens een kindje in een overvol zwembad zonder bandjes in het halfdiepe zien springen.
Als die kindjes ondergaan, hoor je niks meer.
Ja, ik heb het wel weer eruit gehaald, ja.
Wel consequent blijven he?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:14 schreef tesssssssss het volgende:
Nou, ik denk dat-ie het het zelf niet zo heel erg vond.
quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:14 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Welke reacties? Kom maar op met de bewijzen dat het niet aan het toezicht lag, want ik zie je hier niets posten dat dit onderbouwd. Blijft een dikke blunder van de school/het zwembad in mijn optiek.
> vind het zo jammer dat niet alleen het ad maar ook de andere media niet het juiste verhaal plaatsen. de jongen deed mee met zwemles van het asielzoekers centrum dit waren speciale lessen voor asielzoekers die niet kunnen zwemmen zijn school heeft er niks mee te maken. daarnaast is al duidelijk dat er meer dan voldoende toezicht was in het zwembad. de oorzaak ligt dan ook in iets anders. elk kind wat overlijd in het zwembad is triest maar het verhaal aandikken voor een doneer actie vind ik ook wel erg triest.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar lees jij dat het verhaal "anders" is? Op FB?
Ja, ik denk ook dat hij op een of andere wijze 'onwel' is geworden, treurig genoegquote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:25 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
[..]
> vind het zo jammer dat niet alleen het ad maar ook de andere media niet het juiste verhaal plaatsen. de jongen deed mee met zwemles van het asielzoekers centrum dit waren speciale lessen voor asielzoekers die niet kunnen zwemmen zijn school heeft er niks mee te maken. daarnaast is al duidelijk dat er meer dan voldoende toezicht was in het zwembad. de oorzaak ligt dan ook in iets anders. elk kind wat overlijd in het zwembad is triest maar het verhaal aandikken voor een doneer actie vind ik ook wel erg triest.
> het echt verhaal is totaal anders , de jongen kreeg van het coa zwemles , dit waren speciale lessen voor asielzoekers die niet kunnen zwemmen , daarom was er ook veel meer toezicht in het zwembad. de oorzaak word nog onderzocht maar ws heeft de jongen een hart infarct of zo gekregen. ik bedoel met aandikken dat het verhaal zo verteld word dat het nog meer emotie oproept. het was niet met school , er was voldoende toezicht in het zwembad en het waren juist speciale lessen waar hij wel voor opgegeven was. overlijden van kinderen is het ergste wat er is. maar de kritiek die nu de school en het zwembad krijgt is niet terecht en het is jammer dat het ad hierin niet aan waarheidsvinding heeft gedaan
Juridisch klopt dit niet zomaar. Wanneer de school dit organiseert dan is er dus wel een verantwoordelijkheid. Hoe verregaand dat is zal een rechter ook in dit geval beslissen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:25 schreef Kim-Holland het volgende:
> vind het zo jammer dat niet alleen het ad maar ook de andere media niet het juiste verhaal plaatsen. de jongen deed mee met zwemles van het asielzoekers centrum dit waren speciale lessen voor asielzoekers die niet kunnen zwemmen zijn school heeft er niks mee te maken. daarnaast is al duidelijk dat er meer dan voldoende toezicht was in het zwembad. de oorzaak ligt dan ook in iets anders. elk kind wat overlijd in het zwembad is triest maar het verhaal aandikken voor een doneer actie vind ik ook wel erg triest.
Aha, dus omdat een of andere reageertokkie zegt dat het waarschijnlijk een hartinfarct is, moeten we dat maar aannemenquote:> het echt verhaal is totaal anders , de jongen kreeg van het coa zwemles , dit waren speciale lessen voor asielzoekers die niet kunnen zwemmen , daarom was er ook veel meer toezicht in het zwembad. de oorzaak word nog onderzocht maar ws heeft de jongen een hart infarct of zo gekregen. ik bedoel met aandikken dat het verhaal zo verteld word dat het nog meer emotie oproept. het was niet met school , er was voldoende toezicht in het zwembad en het waren juist speciale lessen waar hij wel voor opgegeven was. overlijden van kinderen is het ergste wat er is. maar de kritiek die nu de school en het zwembad krijgt is niet terecht en het is jammer dat het ad hierin niet aan waarheidsvinding heeft gedaan
Dat dit azc zwemmen is waarbij de moeders vermoedelijk ook niet kunnen zwemmen en in 20 verschillende talen naar hun kinderen staan te gillen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, maar volgens sommigen mag daar door de ouders niet gekeken worden omdat dit, dat, alles. Terwijl bij de reguliere zwemles alle ouders gewoon zitten toe te kijken. Dus waar zit het verschil in dan?
Ziedaar de aap uit de mouw.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:25 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
[..]
> het echt verhaal is totaal anders , de jongen kreeg van het coa zwemles , dit waren speciale lessen voor asielzoekers die niet kunnen zwemmen , daarom was er ook veel meer toezicht in het zwembad. de oorzaak word nog onderzocht maar ws heeft de jongen een hart infarct of zo gekregen. ik bedoel met aandikken dat het verhaal zo verteld word dat het nog meer emotie oproept. het was niet met school , er was voldoende toezicht in het zwembad en het waren juist speciale lessen waar hij wel voor opgegeven was. overlijden van kinderen is het ergste wat er is. maar de kritiek die nu de school en het zwembad krijgt is niet terecht en het is jammer dat het ad hierin niet aan waarheidsvinding heeft gedaan
Nog een keer dan maar;quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:27 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Juridisch klopt dit niet zomaar. Wanneer de school dit organiseert dan is er dus wel een verantwoordelijkheid. Hoe verregaand dat is zal een rechter ook in dit geval beslissen.
[..]
Volgens mij wordt er sectie gepleegd wanneer het onderzoek dit vraagt. Denk niet dat dit zomaar geweigerd mag worden? Al kan ik er helemaal naast zitten.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik ben benieuwd of er sectie op dat kind gepleegd mag worden vanwege het geloof. Dan weet je zo wat er aan de hand was.
Waar kan ik dat lezen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:25 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
[..]
Ok, kom dan met die link, maar niet van reageertokkies op FB.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:34 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Nog een keer dan maar;
Wel heeft de politie volgens haar al laten weten dat het ongeluk niet heeft gelegen aan het toezicht. ,,De politie heeft bevestigd dat zowel toezicht vanaf de kant als vanuit het water volgens de regels is gegaan’’, zegt Doef. ,,Daar heeft het dan ook niet aan gelegen. Hoe het dan wel heeft kunnen gebeuren is nog in onderzoek.’’
Is het überhaupt al bekend wat voor geloof de familie aanhangt?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:34 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Volgens mij wordt er sectie gepleegd wanneer het onderzoek dit vraagt. Denk niet dat dit zomaar geweigerd mag worden? Al kan ik er helemaal naast zitten.
Link is van de Leeuwarder Courant.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:35 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ok, kom dan met die link, maar niet van reageertokkies op FB.
Ook uit die link:quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:36 schreef Kim-Holland het volgende:
Link is van de Leeuwarder Courant.Pfff
Maar de school heeft er weer niks mee te maken volgens jou...quote:Op het moment van het ongeval was het wekelijkse AZC Zwemmen gaande, bevestigt het zwembad. Aan die zwemmiddag, die wordt georganiseerd door twee scholen, doet volgens een woordvoerster van het Centraal orgaan opvang asielzoekers (COA) een groep mee van het azc in Balk. Een klein deel bestaat uit statushouders, die niet op het azc wonen. De jongen behoorde tot die laatste groep.
quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:25 schreef Kim-Holland het volgende:
> vind het zo jammer dat niet alleen het ad maar ook de andere media niet het juiste verhaal plaatsen. de jongen deed mee met zwemles van het asielzoekers centrum dit waren speciale lessen voor asielzoekers die niet kunnen zwemmen zijn school heeft er niks mee te maken.
Waar staat dat het de schuld is van toezicht? Behalve dat de moeder dat "vind", want die heeft een te groot beland en is derhalve geen feitelijke bron.quote:
Kinderen van 11 zijn natuurlijk geen hulpeloze wezentjes, ze zijn prima in staat om uit een pierebadje te klimmen en een paar meter verder in het diepe te springen, alleen kun je denk ik hieruit wel opmaken dat er nogal wat schort aan het toezicht.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
En als er iets gebeurt, wat dan? Springen de moeders dan het bad in om te redden? Kunnen die zélf wel zwemmen?
Hoe komt dat kind in een dieper deel, dat is de vraag.
Was het niet afgesloten, waren daar ook kinderen aan het zwemmen en is hij er tussen geglipt/ gesprongen?
Is er een ongeluk gebeurd waardoor hij bewusteloos is geraakt in het water? Waren ze een wedstrijdje adem inhouden aan het doen?
Tot zover is daar niets van bekend.
Eritrea is ineens niet meer onveilig?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:12 schreef Kim-Holland het volgende:
Ga je nu echt triest door een verwijzing naar een geslacht (hij) te vervangen door "het" omdat iemand een verwijzing naar "het kind" afkortte met "het" (geslacht is niet genoemd in het verhaal)quote:
Klopt ook niet helemaal. Toezicht was conform de regels, maar mogelijk was dat onvoldoende omdat de regels tekort schieten. Er is dus een kans dat n.a.v. het onderzoek de regels worden aangescherpt.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:34 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Nog een keer dan maar;
Wel heeft de politie volgens haar al laten weten dat het ongeluk niet heeft gelegen aan het toezicht. ,,De politie heeft bevestigd dat zowel toezicht vanaf de kant als vanuit het water volgens de regels is gegaan’’, zegt Doef. ,,Daar heeft het dan ook niet aan gelegen. Hoe het dan wel heeft kunnen gebeuren is nog in onderzoek.’’
Waar staat nou precies wat er gebeurt is dan?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:39 schreef Hathor het volgende:
[..]
Kinderen van 11 zijn natuurlijk geen hulpeloze wezentjes, ze zijn prima in staat om uit een pierebadje te klimmen en een paar meter verder in het diepe te springen, alleen kun je denk ik hieruit wel opmaken dat er nogal wat schort aan het toezicht.
Heb je haar ook weer.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:40 schreef mootie het volgende:
[..]
Eritrea is ineens niet meer onveilig?
Verder ook een smakeloze post. Alsof het om het geld gaat...
Hij kwam opeens in het diepe terecht, dus ik gok dat hij in een aflopend bad was. Maar dat kan ik alleen maar gokken natuurlijk.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:41 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waar staat nou precies wat er gebeurt is dan?
Is hij zelf in het diepe gesprongen? Is hij per ongeluk naar het diepe gezwommen/dreven en raakte in paniek?
Heeft hij een trap onderwater gehad? Een aanval?
Ik zie iedereen aannames doen over de toedracht maar nergens staat wat er feitelijk gebeurd is.
Als jij een club kinderen die niet kunnen zwemmen voor het eerst meeneemt naar het zwembad en ze daar wil laten wennen aan het water en er verdrinkt iemand dan heeft iemand lopen verzaken, simpel zat. En ook al zet je honderd man toezicht op de kant als ze allemaal zitten te Netflixen schiet het nog niet op.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:39 schreef daNpy het volgende:
Waar staat dat het de schuld is van toezicht? Behalve dat de moeder dat "vind", want die heeft een te groot beland en is derhalve geen feitelijke bron.
Ja ok, moeder heeft haar kind laten verdrinken voor geld. Helemaal prima.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:41 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Heb je haar ook weer.![]()
Gaat het niet om geld, nee?
Als die jongen bijvoorbeeld een epileptische aanval of een toeval krijgt, is het zo gebeurt.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als jij een club kinderen die niet kunnen zwemmen voor het eerst meeneemt naar het zwembad en ze daar wil laten wennen aan het water en er verdrinkt iemand dan heeft iemand lopen verzaken, simpel zat. En ook al zet je honderd man toezicht op de kant als ze allemaal zitten te Netflixen schiet het nog niet op.
Goh, lekker gepikeerd ook weer, de smiley staat er niet voor niks achter he. Maar goed, ik vroeg het ook niet aan jou dus bemoei je lekker met je eigen zaken.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:40 schreef daNpy het volgende:
Ga je nu echt triest door een verwijzing naar een geslacht (hij) te vervangen door "het" omdat iemand een verwijzing naar "het kind" afkortte met "het" (geslacht is niet genoemd in het verhaal)
En dat er dan nog altijd mensen je ervan beschuldigen bloed aan je handen te hebben omdat je hem zo nodig naar Nederland moest halen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:48 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Crux is het dan wanneer je kind op zo'n manier komt te overlijden in het land waarvan jij dacht dat dat het beste voor je kind was.
Moeder wilde mee naar de eerste zwemles omdat dat normaal is. Normaal is ook dat je als ouder zijnde de eerste les mag kijken (bij een reguliere zwemles).quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:49 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Als die jongen bijvoorbeeld een epileptische aanval of een toeval krijgt, is het zo gebeurt.
Moeder wilde niet voor niets mee.
Politie zegt dat toezicht goed was, in een beetje zwembad hangen overal camera's.
Camera toezicht werkt niet om verdrinkingen tegen te gaan, daar heb je een geavanceerd onderwater camerasysteem voor nodig. Is al eens in het nieuws geweest kan ik me herinneren.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:49 schreef ootjekatootje het volgende:
Als die jongen bijvoorbeeld een epileptische aanval of een toeval krijgt, is het zo gebeurt.
Politie zegt dat toezicht goed was, in een beetje zwembad hangen overal camera's.
Dan had die moeder niet moeten zeggen dat ze wilde tolken, maar dat er medische issues waren. Als ze dat had gezegd had ze ook niet meegehoeven en was er extra opgelet, of dat joch had niet eens meegemogen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:49 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Maar dit was geen reguliere zwemles. Dat is het hele punt.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Moeder wilde mee naar de eerste zwemles omdat dat normaal is. Normaal is ook dat je als ouder zijnde de eerste les mag kijken (bij een reguliere zwemles).
Klopt, maar op gebied van Camera's en het slim processen van data zijn de laatste jaren grote stappen gemaakt waardoor ik verwacht dat dit een stuk goedkoper is geworden.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Camera toezicht werkt niet om verdrinkingen tegen te gaan, daar heb je een geavanceerd onderwater camerasysteem voor nodig. Is al eens in het nieuws geweest kan ik me herinneren.
Wat verschilt dit dan met een reguliere zwemles?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:56 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Maar dit was geen reguliere zwemles. Dat is het hele punt.
Ook als dat kind in het midden van het bad een aanval kreeg?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als jij een club kinderen die niet kunnen zwemmen voor het eerst meeneemt naar het zwembad en ze daar wil laten wennen aan het water en er verdrinkt iemand dan heeft iemand lopen verzaken, simpel zat. En ook al zet je honderd man toezicht op de kant als ze allemaal zitten te Netflixen schiet het nog niet op.
Wie is er nou gepikeerdquote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Goh, lekker gepikeerd ook weer, de smiley staat er niet voor niks achter he. Maar goed, ik vroeg het ook niet aan jou dus bemoei je lekker met je eigen zaken.
Wat is normaal in een AZC of COA? De Nederlandse huisregels van overhitte moeders? Of bij zwemlessen in Ethiopië?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Moeder wilde mee naar de eerste zwemles omdat dat normaal is. Normaal is ook dat je als ouder zijnde de eerste les mag kijken (bij een reguliere zwemles).
Bijna verdrinken is het probleem ook niet. Dat valt doorgaans op, waarna het kind gered kan worden.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:54 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik kan me trouwens herinneren dat er een tijdje geleden bij het zwembad hier in de buurt een jongetje bijna verdronk en dat was tijdens een reguliere zwemles. Moeder zat in de kantine en zag zo haar kind kopje onder gaan (in de kantine zijn televisies waarop je de lessen kunt volgen). Dat was ook kantje boord. Ik denk dat dit vaker gebeurd dan dat we denken.
Dat kind had in de eerste plaats al niet in het midden van het bad mogen komen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:58 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ook als dat kind in het midden van het bad een aanval kreeg?
Je doet gewoon een boel aannames en niemand kent de feiten. Dus houd je veroordelingen dan ook voor je
Die camera haalt dat kind niet uit het water.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, maar op gebied van Camera's en het slim processen van data zijn de laatste jaren grote stappen gemaakt waardoor ik verwacht dat dit een stuk goedkoper is geworden.
Even gezocht, hier een opensource variant: https://github.com/Nico31415/Drowning-Detector
Niet om verdrinking en tegen te gaan maar politie kan op de beelden snel terugzien wat er gebeurt was en of het toezicht goed was.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Camera toezicht werkt niet om verdrinkingen tegen te gaan, daar heb je een geavanceerd onderwater camerasysteem voor nodig. Is al eens in het nieuws geweest kan ik me herinneren.
Het midden? Ergens waar hij niet kan staan of wat bedoel je?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:58 schreef daNpy het volgende:
Ook als dat kind in het midden van het bad een aanval kreeg?
Och, volgens sommigen heeft hij gewoon een infarct oid gehad...quote:Je doet gewoon een boel aannames en niemand kent de feiten. Dus houd je veroordelingen dan ook voor je
quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:25 schreef Kim-Holland het volgende:
de oorzaak word nog onderzocht maar ws heeft de jongen een hart infarct of zo gekregen.
Ja natuurlijk was moeder vooraf angstig. Dat kan ik me prima indenken. Kind voor het eerst zelf in het water etc.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:58 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wat is normaal in een AZC of COA? De Nederlandse huisregels van overhitte moeders? Of bij zwemlessen in Ethiopië?
En heb je een link naar de bron dat die moeder mee wilde omdat het "normaal" is?
Ik vermoed namelijk dat ze vooraf al bang was dat er iets zou gebeuren, zeker omdat men het weigerde.
Ik snap heel goed dat als die jongen de taal niet spreekt en iets moet gaan doen wat hij nog nooit gedaan heeft dat je wil gaan kijken. Water kan gevaarlijk zijn zo blijkt maar weer.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:58 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wat is normaal in een AZC of COA? De Nederlandse huisregels van overhitte moeders? Of bij zwemlessen in Ethiopië?
En heb je een link naar de bron dat die moeder mee wilde omdat het "normaal" is?
Ik vermoed namelijk dat ze vooraf al bang was dat er iets zou gebeuren, zeker omdat men het weigerde.
Ja, dat is natuurlijk wel érg makkelijk praten achteraf.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat kind had in de eerste plaats al niet in het midden van het bad mogen komen.
Dit dus. Ongelofelijk triest ditquote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:32 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Hoe krijg je het voor elkaar om een kind dat niet kan zwemmen te laten verdrinken.Ze zijn echt niet lekker daar in Lemmer.
Wat een vreselijk drama. Verdrinkt hij niet in de zee, dan verdrinkt hij in een fucking zwembad.
Stellen dat het de schuld is van het zwembad of school is pure smaad,zeker als de politie aangeeft dat men goed gehandeld had.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:58 schreef _Lily_ het volgende:
Dat er medisch iets met het kind aan de hand was is pure speculatie
Ok, dan verzinnen we hier maar dat er iets medisch mis wasquote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:02 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Stellen dat het de schuld is van het zwembad of school is pure smaad,zeker als de politie aangeeft dat men goed gehandeld had.
Hoezo? Als er genoeg toezicht was hadden ze dat moeten opmerken lijkt me.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:01 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, dat is natuurlijk wel érg makkelijk praten achteraf.
Waar zeg ik dat? Een zwembad is over het algemeen geen kom. Kan gewoon een (bijna) blakke vloer in zitten waar het overal <1 meter is.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het midden? Ergens waar hij niet kan staan of wat bedoel je?
Precies wat ik bedoel; de oorzaak is onbekend en daarom moet dat onderzocht worden.quote:Och, volgens sommigen heeft hij gewoon een infarct oid gehad...
[..]
Wat is voldoende toezicht?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hoezo? Als er genoeg toezicht was hadden ze dat moeten opmerken lijkt me.
Neequote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:02 schreef mootie het volgende:
[..]
Ok, dan verzinnen we hier maar dat er iets medisch mis was
Je kan wel een toeter laten afgaan.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:00 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Die camera haalt dat kind niet uit het water.
Nee, het toezicht was volgens de regels.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee
Toezicht was goed, het heeft geen zin om daaraan te gaan twijfelen hier op fok.
Oh, dan maar wel barricaden op? Al die opmerkingen over niet naar de witman luisterende buitenlandse kinderen met een kutopvoeding van die buitenlandse moeders en dat het allemaal hun eigen schuld was is geen smaad of wat?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:02 schreef ootjekatootje het volgende:
Stellen dat het de schuld is van het zwembad of school is pure smaad,zeker als de politie aangeeft dat men goed gehandeld had.
Volgens de regels kan evengoed betekenen dat er ondanks die regels toch iets fout is gegaan.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee
Toezicht was goed, zegt helemaal niks. Als die toezicht met andere dingen bezig was, dan heb je nog niks aan die toezicht. Dat is gewoon zo. En ik geef (nog) niemand de schuld, wel blijf ik erbij dat die moeder erbij had moeten zijn.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee
Dit ja. Die mensen wassen hun onschuld in zwemwaterquote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:42 schreef Mar_an het volgende:
Bah, krijg hier een knoop van in mijn maag. Dus je bent met een groep kinderen en die kunnen niet zwemmen. En dan verdrinkt er een kindje. En dan noem je de veiligheid oké en zeg je dat je niet overal ogen kunt hebben?Als je niet overal de kinderen in de gaten kunt houden, waarom onderneem je dan zo’n eerste zwemles?
Reguliere zwemles:quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Wat verschilt dit dan met een reguliere zwemles?
Oh ja, wacht. Hier zijn moeders bij die aan het gillen zijn. Ook weer zo'n aanname.
Dat kan maar wat wil je dan zeggen met je opmerking dat hij naar het midden gegaan is? Daarom vroeg ik ook wat je er mee bedoelde. Een zwembad met overal dezelfde diepte en dat hij zich heeft lopen afzonderen van de groep? Of een zwembad met een dieper deel en dat hij daar heen is gelopen en kopje onder is gegaan?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:03 schreef daNpy het volgende:
Waar zeg ik dat? Een zwembad is over het algemeen geen kom. Kan gewoon een (bijna) blakke vloer in zitten waar het overal <1 meter is.
En ook in 20cm water kun je verdrinken als je op je buik ligt.
Dat bestrijd ik ook nergens.quote:Precies wat ik bedoel; de oorzaak is onbekend en daarom moet dat onderzocht worden.
Zowel ik en mijn kind hadden geen band met de badmeester. Sterker nog: we hadden hem nog nooit gezien zelfs. Zo gaat dat, je belt of mailt over en weer naar de zwemschool waar je je kind wilt hebben en dat gaat alleen om de praktische dingen. Je gaat er niet van te voren naartoe om kennis te maken.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:09 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Reguliere zwemles:
Kinderen spreken allemaal Nederlands en de les "wennen aan water" kan doorgaans overgeslagen worden omdat de meeste kinderen wel wat gewend zijn omdat hun ouders hen al meenamen naar zwembaden, een aantal kan mogelijk al zwemmen.
Organisatie is vanuit de school of de ouder heeft het kind ingeschreven voor particuliere lessen. Badmeester is een bekende voor alle mensen in het dorp.
Kinderen zijn jong, eerder een jaar of 6 dan 11, en meestal allemaal in dezelfde leeftijd.
AZC zwemles: kinderen spreken nauwelijks Nederlands en vermoedelijk elk een andere taal. De meesten hebben nog geen ervaring met een zwembad of zo, laat staan dat ze kunnen zwemmen. Vandaar de les "wennen aan water".
Zijn nog maar kort in Nederland, er is nog geen (goede) vertrouwensband met docenten, en ouders hebben geen band met de badmeester want die hebben ze zelf niet uitgezocht.
Vermoedelijk beginners van alle leeftijden bij elkaar.
Dat zijn zeker geen hulpeloze wezentjes. Lopen tegenwoordig zelf met kapmessen etc over straat.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:39 schreef Hathor het volgende:
[..]
Kinderen van 11 zijn natuurlijk geen hulpeloze wezentjes, ze zijn prima in staat om uit een pierebadje te klimmen en een paar meter verder in het diepe te springen, alleen kun je denk ik hieruit wel opmaken dat er nogal wat schort aan het toezicht.
Toeter haalt het kind ook niet uit het water.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je kan wel een toeter laten afgaan.
Alsof ik de badmeesters persoonlijk kende toen die knapen van mij naar zwemles gingen... En ik had die van mij op hun 3e al op zwemles... Mag ook wel hier tussen de Friese Meren.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:09 schreef Lunatiek het volgende:
Reguliere zwemles:
Kinderen spreken allemaal Nederlands en de les "wennen aan water" kan doorgaans overgeslagen worden omdat de meeste kinderen wel wat gewend zijn omdat hun ouders hen al meenamen naar zwembaden, een aantal kan mogelijk al zwemmen.
Organisatie is vanuit de school of de ouder heeft het kind ingeschreven voor particuliere lessen. Badmeester is een bekende voor alle mensen in het dorp.
Kinderen zijn jong, eerder een jaar of 6 dan 11, en meestal allemaal in dezelfde leeftijd.
Rare aannames allemaal iig.quote:AZC zwemles: kinderen spreken nauwelijks Nederlands en vermoedelijk elk een andere taal. De meesten hebben nog geen ervaring met een zwembad of zo, laat staan dat ze kunnen zwemmen. Vandaar de les "wennen aan water".
Zijn nog maar kort in Nederland, er is nog geen (goede) vertrouwensband met docenten, en ouders hebben geen band met de badmeester want die hebben ze zelf niet uitgezocht.
Vermoedelijk beginners van alle leeftijden bij elkaar.
Iedereen gilt in een zwembad als er een boodschap overgebracht moet worden naar iemand in het water.
Wie zegt dat iemand überhaupt schuld heeft? Ongelukken gebeuren overal, ook in een zwembad.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh, dan maar wel barricaden op? Al die opmerkingen over niet naar de witman luisterende buitenlandse kinderen met een kutopvoeding van die buitenlandse moeders en dat het allemaal hun eigen schuld was is geen smaad of wat?
En daarna kijk je meestal gewoon toe vanuit de kantine door het raam met om de zoveel tijd een soort van kijkles als er weer nieuwe kinderen bij zijn gekomen... Maar goed, dat schijnt een onmogelijke opdracht te zijn als het geen Nederlanders betreft...quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:13 schreef Sunshine1982 het volgende:
Zowel ik en mijn kind hadden geen band met de badmeester. Sterker nog: we hadden hem nog nooit gezien zelfs. Zo gaat dat, je belt of mailt over en weer naar de zwemschool waar je je kind wilt hebben en dat gaat alleen om de praktische dingen. Je gaat er niet van te voren naartoe om kennis te maken.
En daarom mag je de eerste les kijken. Om trots te kijken hoe je kind in het water dartelt, maar ook om te kijken hoe er les gegeven wordt en door wie.
Kom je weleens in een zwembad? Zelfs in ons buitenbad moet de badmeester schreeuwen om zich verstaanbaar te maken bij de kinderen in het bad. Heeft niks met paniek of hysterie te maken.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:10 schreef Stoney3K het volgende:
In die laatste omschrijvijng zie ik niks over in een vreemde taal gillende moeders aan de kant. Tenzij elke moeder hysterisch in paniek is omdat haar kind in 20 centimeter water staat, zal dat in werkelijkheid toch anders zijn.
In Friesland is het normaal, moet ook wel met om elke hoek van de straat een sloot bwvs.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:20 schreef Nielsch het volgende:
ik wist niet dat schoolzwemmen nog bestond eigenlijk... mijn kinderen krijgen het iig niet. die moeten gewoon op particuliere zwemles, waar alle ouders gewoon bijblijven en dus op hun kind letten. kan me wel voorstellen dat dat een stuk veiliger is dan schoolzwemmen waar er misschien 2 zwemleraren en 2 leerkrachten op een hele (grote) groep kinderen zijn...
Ja, dat, maar het framen van racistische badmeesters is natuurlijk belangrijker dan je erbij neer te leggen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:17 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wie zegt dat iemand überhaupt schuld heeft? Ongelukken gebeuren overal, ook in een zwembad.
Bij mij is dat wel waardeloos als je even wilt kijken, want wij zitten niet bij een zwembad-zwembad zeg maar. De zwemschool huurt het bad van een gebouw waar jongeren worden opgevangen. Het is heel klein met de kleedkamers achter het zwembad. Voor ons geen ramen om door te kijken dus.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
En daarna kijk je meestal gewoon toe vanuit de kantine door het raam met om de zoveel tijd een soort van kijkles als er weer nieuwe kinderen bij zijn gekomen... Maar goed, dat schijnt een onmogelijke opdracht te zijn als het geen Nederlanders betreft...
Daarnaast, ook bij het schoolzwemmen hadden wij hier kijkdagen voor de ouders. Sowieso de eerste les en daarna om de zoveel lessen.
Je snapt hoop ik het verschil tussen een moeder die af en toe wat tegen haar kind wil zeggen en een horde moeders die allemaal door elkaar heen, doorlopend, in een andere taal naar hun kind staan te gillen?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Kom je weleens in een zwembad? Zelfs in ons buitenbad moet de badmeester schreeuwen om zich verstaanbaar te maken bij de kinderen in het bad. Heeft niks met paniek of hysterie te maken.
Eens.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
En jij hebt niet vooraf geïnformeerd of het wel een betrouwbare persoon was? Gekeken naar diploma's of zo, VOG? Gewoon random iemand gebeld die zich voor badmeester uitgaf?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:13 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Zowel ik en mijn kind hadden geen band met de badmeester. Sterker nog: we hadden hem nog nooit gezien zelfs. Zo gaat dat, je belt of mailt over en weer naar de zwemschool waar je je kind wilt hebben en dat gaat alleen om de praktische dingen. Je gaat er niet van te voren naartoe om kennis te maken.
En daarom mag je de eerste les kijken. Om trots te kijken hoe je kind in het water dartelt, maar ook om te kijken hoe er les gegeven wordt en door wie.
Nee, simpelweg het midden van het bad, van boven gezien, waar eventuele hulp dus het verste vanaf geweest zou zijnquote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat kan maar wat wil je dan zeggen met je opmerking dat hij naar het midden gegaan is? Daarom vroeg ik ook wat je er mee bedoelde. Een zwembad met overal dezelfde diepte en dat hij zich heeft lopen afzonderen van de groep? Of een zwembad met een dieper deel en dat hij daar heen is gelopen en kopje onder is gegaan?
Dan heeft iemand niet op lopen letten.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:25 schreef daNpy het volgende:
Nee, simpelweg het midden van het bad, van boven gezien, waar eventuele hulp dus het verste vanaf geweest zou zijn
Uiteraard heb ik naar de reviews gekeken en ben ik afgegaan op mijn betrouwbare collega die er lyrisch over was. Op hun site stond dat ze lid waren van verschillende zaken.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:25 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
En jij hebt niet vooraf geïnformeerd of het wel een betrouwbare persoon was? Gekeken naar diploma's of zo, VOG? Gewoon random iemand gebeld die zich voor badmeester uitgaf?
Wat voor beeld heb jij van zwemles? Dat dat gewoon bij iemand achter in de tuin gebeurt in een opblaasbadje ofzo?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:25 schreef Lunatiek het volgende:
En jij hebt niet vooraf geïnformeerd of het wel een betrouwbare persoon was? Gekeken naar diploma's of zo, VOG? Gewoon random iemand gebeld die zich voor badmeester uitgaf?
In Rotterdam gelukkig wel, groepen 4 en 5. Een keer in de twee weken, 50 kinderen waarvan de meesten a b en c hebben.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:20 schreef Nielsch het volgende:
ik wist niet dat schoolzwemmen nog bestond eigenlijk... mijn kinderen krijgen het iig niet. die moeten gewoon op particuliere zwemles, waar alle ouders gewoon bijblijven en dus op hun kind letten. kan me wel voorstellen dat dat een stuk veiliger is dan schoolzwemmen waar er misschien 2 zwemleraren en 2 leerkrachten op een hele (grote) groep kinderen zijn...
ik vraag me echt af wat het toevoegt (behalve een stukje beweging) als de meesten als a, b of c hebben. lijkt me dat je die tijd beter kan besteden aan taal of rekenen... maar goed andere discussie.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:31 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
In Rotterdam gelukkig wel, groepen 4 en 5. Een keer in de twee weken, 50 kinderen waarvan de meesten a b en c hebben.
De groep van diploma lozen is hier 8, deze zitten in het ondiepe bad.
In totaal 5 badmeesters en 2 supervisors en een achter de camera's.
Ja, dat verschil is juist het punt in dit geval.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:24 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Je snapt hoop ik het verschil tussen een moeder die af en toe wat tegen haar kind wil zeggen en een horde moeders die allemaal door elkaar heen, doorlopend, in een andere taal naar hun kind staan te gillen?
Makkelijke aanname.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan heeft iemand niet op lopen letten.
Eentje die afdwaalt naar het midden terwijl betrokkene daar niet mag zijn valt op.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:36 schreef daNpy het volgende:
Makkelijke aanname.
Het zijn kinders van 10+, geen hulpeloze babies.
Zoals sommigen dat hier vertellen wel. Gewoon even bellen naar iemand die zich aanbiedt...quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat voor beeld heb jij van zwemles? Dat dat gewoon bij iemand achter in de tuin gebeurt in een opblaasbadje ofzo?
Lekker fit, da's een van de doelstellingen van de gemeente. Dus sporten en extra gymen, veel diverse sporten.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:32 schreef Nielsch het volgende:
[..]
ik vraag me echt af wat het toevoegt (behalve een stukje beweging) als de meesten als a, b of c hebben. lijkt me dat je die tijd beter kan besteden aan taal of rekenen... maar goed andere discussie.
Ik denk dat je de kracht van water zwaar onderschat. Daarbij zal (als hij verdronken is) paniek ook een grote rol hebben gespeeld. Geen goede combi.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
Makkelijke aanname.
Stond in het artikel dat hij juist met een groepje was.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Eentje die afdwaalt naar het midden terwijl betrokkene daar niet mag zijn valt op.
Als het allemaal tieners waren dan kan het goed zijn dat stoerdoenerij ook een rol heeft gespeeld.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:39 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Stond in het artikel dat hij juist met een groepje was.
Misschien heeft hij zichzelf overschat?
In het water dus wel.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
Makkelijke aanname.
Nee, ik niet. Denk jij over dat soort dingen na en doe je dit dan ook? Uit interesse.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:25 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
En dat had een badmeester dan moeten opmerken uiteraard.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:39 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Stond in het artikel dat hij juist met een groepje was.
Misschien heeft hij zichzelf overschat?
Ik vraag het me af.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:35 schreef Cherni het volgende:
Je zou verwachten dat kinderen die moeten wennen aan water en totaal niet kunnen zwemmen in een kikkerbadje hun eerste les krijgen met zwembandjes etc. Of het ondiepe met een kunstof doek(scherm) afgeschermd tegen het diepe.
Daar dient gewoon rekening mee gehouden te worden.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:39 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Als het allemaal tieners waren dan kan het goed zijn dat stoerdoenerij ook een rol heeft gespeeld.
Niet nodig, ik ken de badmeesters.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:45 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nee, ik niet. Denk jij over dat soort dingen na en doe je dit dan ook? Uit interesse.
Ik vind de ervaringen van andere ouders die ik ken en mij zijn voorgegaan met hun kinderen voldoende. Verder kan je meestal wel vanaf een tribune dingen in de gaten houden als je dat nodig vind.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:49 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niet nodig, ik ken de badmeesters.
Maar in een vreemde stad zou ik wel eerst zelf gaan kijken bij het bad en dingen checken ja. Het zijn je kinderen, die hoor je niet aan vreemden mee te geven.
Zie filmpje. Het is allemaal niet zo groot.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:48 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Daar dient gewoon rekening mee gehouden te worden.
Dit was een wennen aan water les. Met kinderen die niet bekend zijn met water.
Dat kinderen zichzelf overschatten daarin is vrij normaal. Dat ze elkaar opjutten tot meer dan verstandig doen ook.
Als er toegang is tot diepere stukken is het raar als er niet standaard al kurkjes worden gedragen en er geen direct toezicht is op de diepere stukken.
Zeker als er meerdere groepen van verschillende kunde tegelijk in het bad rondlopen is het letterlijk van levensbelang degene die niet kunnen zwemmen op afstand te kunnen herkennen zodat er direct ingegrepen kan worden.
Dat kan ook.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:50 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik vind de ervaringen van andere ouders die ik ken en mij zijn voorgegaan met hun kinderen voldoende.
Niet overal. Hier bijvoorbeeld niet. Er is ook geen kantine of zo. Dat in Lemmer ziet er ook vrij spartaans uit.quote:Verder kan je meestal wel vanaf een tribune dingen in de gaten houden als je dat nodig vind.
Bij normale zwemlessen is dat ook zo, daar heb je soms (vooral in het begin) kijkdagen... Bij schoolzwemmen, wat door de school georganiseerd wordt, gaan geen ouders mee, omdat het onder schooltijd is. Moeten de moeders anders ook maar bij de rekenles aanwezig zijn? of bij gymnastiek of het speelkwartier?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 10:02 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Sja, wie zegt dat ie daar niet mag zijn? Zolang hij er gewoon kan staan zie ik weinig risico.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Eentje die afdwaalt naar het midden terwijl betrokkene daar niet mag zijn valt op.
Dat heeft die moeder ook geprobeerdquote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:49 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niet nodig, ik ken de badmeesters.
Maar in een vreemde stad zou ik wel eerst zelf gaan kijken bij het bad en dingen checken ja. Het zijn je kinderen, die hoor je niet aan vreemden mee te geven.
Te veel risico voor een kind wat niet kan zwemmen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:04 schreef daNpy het volgende:
[..]
Sja, wie zegt dat ie daar niet mag zijn? Zolang hij er gewoon kan staan zie ik weinig risico.
Omdat voor het eerst, niet kunnen zwemmen en wennen aan water...quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:04 schreef daNpy het volgende:
Sja, wie zegt dat ie daar niet mag zijn? Zolang hij er gewoon kan staan zie ik weinig risico.
Ik ga er vanuit dat het water overal ondiep genoeg is om te kunnen staan. Zoals gezegd, verdrinken kun je ook in 20 cm water.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Omdat voor het eerst, niet kunnen zwemmen en wennen aan water...
Maar goed, daarin verschillen we ernstig van mening blijkbaar.
Dat was vroeger bij ons niet in ieder geval. En ik kon echt niet zwemmen, was meer aan het spelenquote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:10 schreef Cherni het volgende:
Is het ook niet zo als je totaal niet kunt zwemmen dat je dan tijdelijk constant een zwemleraar naast je hebt staan om de schoolslag te leren?
Waar moet ie dan in leren zwemmen?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:11 schreef mootie het volgende:
[..]
Te veel risico voor een kind wat niet kan zwemmen.
Precies. Wennen aan water en totaal niet kunnen zwemmen vereist wel extra aandacht. Ik weet niet hoe het de meeste vergaat maar ik had bij mijn eerste paar zwemlessen toch meer angst dan dat ik stoer was. Maar ik kreeg de eerste paar weken met schoolzwemmen apart les in een kinderbad met zwembandjes en een kurk. Daar zat je met een paar kinderen op de rand en kreeg om de beurt les. Dat duurde een paar weken. Daarna in het ondiepe onder toezicht baantjes trekken zodra je de schoolslag redelijk beheerste met hulpmiddelen zoals een plankje.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Omdat voor het eerst, niet kunnen zwemmen en wennen aan water...
Maar goed, daarin verschillen we ernstig van mening blijkbaar.
Ik kan het me niet meer precies herinneren allemaal, maar ik dacht dat wij tijdens onze eerste zwemlessen van die dingen om onze armen hadden die je helpen blijven drijven.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:29 schreef Cherni het volgende:
[..]
Precies. Wennen aan water en totaal niet kunnen zwemmen vereist wel extra aandacht. Ik weet niet hoe het de meeste vergaat maar ik had bij mijn eerste paar zwemlessen toch meer angst dan dat ik stoer was. Maar ik kreeg de eerste paar weken met schoolzwemmen apart les in een kinderbad met zwembandjes en een kurk. Daar zat je met een paar kinderen op de rand en kreeg om de beurt les. Dat duurde een paar weken. Daarna in het ondiepe onder toezicht baantjes trekken zodra je de schoolslag redelijk beheerste met hulpmiddelen zoals een plankje.
Mijn dochter had dat ook, maar dat schijnt niet overal te gebeuren.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:33 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik kan het me niet meer precies herinneren allemaal, maar ik dacht dat wij tijdens onze eerste zwemlessen van die dingen om onze armen hadden die je helpen blijven drijven.
Nee. Ze wilde mee om te tolken (zie OP).quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:10 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dat heeft die moeder ook geprobeerd
Je idee is "meer ogen", maar volgens de politie was het toezicht níet het probleem.quote:Ik snap de argumenten wel dat er een lijn getrokken moet worden. Maar ik als moeder zou dit zo ontzettend wrang vinden. Dat je je zorgen maakt en daarom bij je kind wil zijn, krijg je een keiharde nee. Denk je: dan stuur ik m toch maar want hij moet leren zwemmen en ook naar school. En dan gaat ie dood. Terwijl je zeker weet dat t niet was gebeurd als jij erbij was geweest. Taal of geen taal, je zou als moeder in het water springen en dat had zeker de aandacht getrokken.
Zij had zeer waarschijnlijk dat kind niet kunnen redden.quote:Ik zou mezelf als moeder nooit vergeven dat ik de “nee” van de school had geaccepteerd en ik zou er nooit meer overheen komen. Daar mag weleens aan gedacht worden voor we haar wegzetten als jankbal van een buitenlandse moeder die niet moet miepen
Ja, dat dus. Daar is de docent bij als toezichthouder op het geheel terwijl de badmeester zwemles geeft.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:58 schreef Eldiablo het volgende:
Bij schoolzwemmen, wat door de school georganiseerd wordt, gaan geen ouders mee, omdat het onder schooltijd is. Moeten de moeders anders ook maar bij de rekenles aanwezig zijn? of bij gymnastiek of het speelkwartier?
Mogelijk. Deze kinderen leerden echter niet zwemmen, maar wennen aan het water. "Watervrij maken".quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:10 schreef Cherni het volgende:
Is het ook niet zo als je totaal niet kunt zwemmen dat je dan tijdelijk constant een zwemleraar naast je hebt staan om de schoolslag te leren?
Als ik dit bericht lees:quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:04 schreef daNpy het volgende:
En de moeder woonde al een jaar of wat in Nederland dus al dat gezwam dat ze zich vanwege de taal niet verstaanbaar kan maken is ook onzin.quote:Gert Jan Mondeel, eigenaar van het pand maar niet de exploitant van het zwembad, denkt dat er in totaal zo’n 25 kinderen waren. De omgekomen jongen was in het wedstrijdbad waarvan de bodem deels omhoog was. Het andere deel was zo’n 2 meter diep.
,,Het gaat vloeiend naar beneden.’’ Mondeel vermoedt dat de jongen ,,ondanks het voldoende aantal toezichthouders’’ in het diepe gedeelte van het bad is beland.
Kurkjes, of zo’n kurkgordel, en dan als je beter kon drijven een plankje.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:33 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik kan het me niet meer precies herinneren allemaal, maar ik dacht dat wij tijdens onze eerste zwemlessen van die dingen om onze armen hadden die je helpen blijven drijven.
Dit idd.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:46 schreef mootie het volgende:
Kurkjes, of zo’n kurkgordel, en dan als je beter kon drijven een plankje.
Die man was er niet bij, met z'n "ik vermoed". Spreekt ook de bevinding van de politie tegen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als ik dit bericht lees:
[..]
En de moeder woonde al een jaar of wat in Nederland dus al dat gezwam dat ze zich vanwege de taal niet verstaanbaar kan maken is ook onzin.
quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:33 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat lijkt mij toch wel :’) dat kind is DOODquote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je idee is "meer ogen", maar volgens de politie was het toezicht níet het probleem.
Hier gaat het om:quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:49 schreef Lunatiek het volgende:
Die man was er niet bij, met z'n "ik vermoed". Spreekt ook de bevinding van de politie tegen.
Kortom een verstelbare bodem welke je wel in meer zwembaden ziet en dat joch is in het diepe deel terecht gekomen, dan schort het gewoon aan toezicht, period.quote:De omgekomen jongen was in het wedstrijdbad waarvan de bodem deels omhoog was. Het andere deel was zo’n 2 meter diep
Mevrouw kon anders prima met de school communiceren en werkt bij een Pizzeria. Dus ze kan zich vwb taal prima redden lijkt me.quote:
quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:40 schreef Lunatiek het volgende:
Nee. Ze wilde mee om te tolken (zie OP).
Kijk dat schept iig al duidelijkheid. Er was in elk geval een dieper deel en dat is inderdaad zeer onwenselijk bij mensen die willen leren zwemmen.quote:
Dat maakt het des te raarder dat er een kind kan verdrinken die mee deed aan een les wennen aan water.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:51 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Zie filmpje. Het is allemaal niet zo groot.
Er is een verschil tussen kind in het ondiepe wordt onwel, wordt eruit gehaald en sterft. Of kind wordt dood uit het diepe gevist.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 12:33 schreef descon het volgende:
Maar dr ontbreekt belangrijk punt in deze discussie...wat was de reden dat hij stierf.
Is ie verdronken of had het een andere medische oorzaak. Als hij hart problemen had die nog niet bekend waren kan je 10 badmeesters hebben maar dan kan het alsnog mis gaan omdat het niet te redden was.
Als je niet kunt zwemmen zit je niet "ineens" in het diepe.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 13:05 schreef daNpy het volgende:
[..]
Kijk dat schept iig al duidelijkheid. Er was in elk geval een dieper deel en dat is inderdaad zeer onwenselijk bij mensen die willen leren zwemmen.
Normaal lijkt me dit ook afgesperd met zo'n lijn met die plastic "boeien", maar goed dat is ook niet hermetisch uiteraard.
Het kromme is dat je als statushouder (dus nog zonder verblijfsvergunning) niet MAG werken. En dan gaan mensen klagen dat je niks productiefs doet voor de maatschappij.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 14:12 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je kunt prima naar Nederland komen om te werken, zonder vluchteling te zijn. Daar heb je wel papieren voor nodig ja.
quote:Op dinsdag 11 februari 2020 14:12 schreef Gunner het volgende:
Kidane wil haar enige kind, dat afgelopen donderdag in zwembad Ny Sudersé in Lemmer verdronk, in hun geboorteland begraven. Daar kan ze zelf vanwege de politieke situatie niet naartoe. Familie zal de ter aardebestelling regelen.
https://www.lc.nl/friesla(...)ay-11-25331706.html?
Wat triest dat je zelf niet bij de begrafenis van je kind kan zijn...quote:Op dinsdag 11 februari 2020 14:17 schreef Mar_an het volgende:
[..]
Kidane wil haar enige kind, dat afgelopen donderdag in zwembad Ny Sudersé in Lemmer verdronk, in hun geboorteland begraven. Daar kan ze zelf vanwege de politieke situatie niet naartoe. Familie zal de ter aardebestelling regelen.
https://www.lc.nl/friesla(...)nay-11-25331706.html?
kan je deze terecht kritische houding ook toepassen op dit topic?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 14:49 schreef Frutsel het volgende:
[modbreak]Kunnen we het gewoon bij het zwembadverhaal houden? Dat drama is al erg genoeg.
Hoeft echt geen topic te worden over Eritrea, Eritreeërs en waarom ze allemaal terug moeten etc etc
Kappen daarmee aub[/modbreak]
Wat een onzin zeg... als er ergens een kindje in een zwembad verdrinkt is het vaak gewoon nieuws hoor.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 14:55 schreef Lunatiek het volgende:
Als dit geen vluchteling was, was het geen nieuws.
Lokaal nieuws. Omdat iedereen weet dat het gewoon een ongeluk was en niemans twijfelt aan de bedoelingen van de betrokkenen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 14:56 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg... als er ergens een kindje in een zwembad verdrinkt is het vaak gewoon nieuws hoor.
Maar het lijkt er hier op dat het weer een vluchtelingentopic moet worden. Gaan we niet doen.
Misschien kun je hulp gaan zoeken of misschien ben je gewoon verstandelijk beperkt. Dan kun je subsidie krijgen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
lokaal nieuws als het gebeurt in een buitenwater. In een zwembad is vrij uniek hoor.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 15:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Lokaal nieuws. Omdat iedereen weet dat het gewoon een ongeluk was en niemans twijfelt aan de bedoelingen van de betrokkenen.
Oh nee ik word beledigd op het internet, help!quote:Op dinsdag 11 februari 2020 15:50 schreef Noek het volgende:
[..]
Misschien kun je hulp gaan zoeken of misschien ben je gewoon verstandelijk beperkt. Dan kun je subsidie krijgen.
Echt, wat een staatsmongolen zijn er toch op het internet.
Wat ik vooral sneu vind is dat dat kind kosten wat kost naar Nederland gesleurd moet worden en dan direct nadat ie dood is middels crowdfunding geld bij elkaar leuren om hem vooral terug te krijgen naar Eritrea.quote:
Ah ja, dát vind je sneu ipv het mannetje wat overleden is.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 16:38 schreef vosss het volgende:
[..]
Wat ik vooral sneu vind is dat dat kind kosten wat kost naar Nederland gesleurd moet worden en dan direct nadat ie dood is middels crowdfunding geld bij elkaar leuren om hem vooral terug te krijgen naar Eritrea.
Zo gaat dat toch, die lui zijn hier alleen voor de sociale voorzieningen. Verdere binding met Nederland is er niet.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 16:38 schreef vosss het volgende:
[..]
Wat ik vooral sneu vind is dat dat kind kosten wat kost naar Nederland gesleurd moet worden en dan direct nadat ie dood is middels crowdfunding geld bij elkaar leuren om hem vooral terug te krijgen naar Eritrea.
Nouja dat is ook sneu ja.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 16:46 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Ah ja, dát vind je sneu ipv het mannetje wat overleden is.
Toch ff je realistische punt gemaakt
Inderdaad. Wie weet wat deze jongen allemaal voor Nederland had kunnen betekenen. Misschien had hij wel een Nobelprijs gewonnen.quote:
Los van het vreselijke voorval, kan ik je wel vertellen dat die kans 0 was. Ik heb tijdens mijn tijd bij vluchtelingenwerk met allerlei nationaliteiten/etniciteiten mogen werken en Eritreeërs en Somaliërs waren vrijwel zonder uitzondering niet vooruit te branden. Maar goed dit is wel volledig offtopic van deze trieste gebeurtenis.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 16:56 schreef Hoogslaper het volgende:
[..]
Inderdaad. Wie weet wat deze jongen allemaal voor Nederland had kunnen betekenen. Misschien had hij wel een Nobelprijs gewonnen.
Nee gewoon vertaalhulp inroepen en extra alert zijnquote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:38 schreef daNpy het volgende:
[..]
Badmeesters moeten voortaan van alle talen basiskennis bevatten voor ze hun functie kunnen vervullen!
quote:Op dinsdag 11 februari 2020 16:59 schreef Confetti het volgende:
Treurig voor het jongetje, maar aan hem kan ik geen medeleven meer tonen. Wel eventueel aan de nabestaanden en de moeder.
Maar dan zie ik dat er een geldinzamelingsactie is gestart voor repatriatie naar Eritrea. De moeder zal ongetwijfeld wel teruggaan voor de begrafenis. Naar het land waar ze zogenaamd de doodstraf vreest en daarvoor een levenslange uitkering heeft gekregen.
Nee, mijn medeleven krijgt ze niet.
Ze gaat niet terug voor de begrafenis: https://www.lc.nl/friesla(...)nay-11-25331706.html?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 17:01 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Los van het vreselijke voorval, kan ik je wel vertellen dat die kans 0 was. Ik heb tijdens mijn tijd bij vluchtelingenwerk met allerlei nationaliteiten/etniciteiten mogen werken en Eritreeërs en Somaliërs waren vrijwel zonder uitzondering niet vooruit te branden. Maar goed dit is wel volledig offtopic van deze trieste gebeurtenis.
Edit: Het is natuurlijk wel bijzonder vreemd dat moeders wil dat het jongetje in Eritrea begraven wordt nadat ze naar eigen zeggen 3 jaar heeft gevochten om hem hierheen te krijgen. Gaat ze dan zelf ook 'met gevaar voor eigen leven' naar de begravenis?![]()
In sommige culturen moeten mensen vanwege religieuze redenen in hun geboortegrond begraven worden.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 17:07 schreef Janneke141 het volgende:
Zie een paar posts hierboven, ze gaat niet naar de begrafenis.
Waarom het jong dan zo nodig in Eritrea begraven moet worden ontgaat me trouwens volledig, maar goed. Triest verhaal.
En ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt.
Ja, dat weet ik wel, maar ik begrijp daar vrij weinig van. Zeker als het betekent dat je er zelf niet bij kan zijn.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 17:19 schreef _Lily_ het volgende:
In sommige culturen moeten mensen vanwege religieuze redenen in hun geboortegrond begraven worden.
Het zijn toch christenen?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 17:19 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
In sommige culturen moeten mensen vanwege religieuze redenen in hun geboortegrond begraven worden.
Ookal is dat niet jouw/onze opvatting, je kan dan toch wel begrijpen dat zo’n moeder dat wenst. En dat zit blijkbaar best diep als de moeder het slikt dat ze zelf niet eens aanwezig is op de begrafenis van haar eigen kind
Het is ook geen geloofsding, het is cultureel. Je wordt begraven in de plaats waar je geboren bent.quote:
Is lastiger met een kind dat wel kan zwemmen hoor.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:32 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Kinderen leren de taal echt heel snel als ze in een klas met Nederlandssprekende kinderen zitten.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:03 schreef SugeLucky het volgende:
Vreselijk.
Maak er maar van dat hij helemaal geen Nederlands sprak ipv niet goed. Hij woonde net 4 maanden in NL
Ik snap niet helemaal waarom er niet wordt gezorgd door middel van cursussen dat kinderen eerst de taal machtig zijn voor ze hier naar school gaan of naar zwemles.
Er zou natuurlijk best uitgelegd kunnen zijn niet in het diepe deel te gaan of dat hij gewaarschuwd is maar dat gewoon niet heeft verstaan.
Ik heb het idee dat het ook verdomd moeilijk is voor Eritreërs. Mijn overburen zijn hier nu 5 jaar. Hij heeft vanaf het begin af aan vrijwilligerswerk gedaan, om sneller de taal te leren. En dan natuurlijk nog de verplichte lessen. Hij is best goed verstaanbaar meestal, maar het blijft wel puzzelen soms.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:09 schreef Nober het volgende:
Moeder spreekt na 5 jaar nog geen Nederlands.
Jij spreekt natuurlijk gelukkig vloeiend Eritrees inmiddels.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:09 schreef Nober het volgende:
Waarom zou iemand dat willen leren?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Jij spreekt natuurlijk gelukkig vloeiend Eritrees inmiddels.
Het valt of staat met de omgeving waar je in verkeert. Ik heb een Eritrese leerling in de klas die een kleine drie jaar in Nederland is, en die spreekt verstaanbaar Nederlands. Leesvaardigheid acceptabel, maar wel een beperkte woordenschat. Vader heb ik ook gesproken, die werkt in een of ander distributiecentrum en ook daar is op een basisniveau mee te communiceren. Moeder komt (vermoed ik) de deur niet uit, en die spreekt geen woord Nederlands. Met als gevolg dat de voertaal thuis dus geen Nederlands is...quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:14 schreef mootie het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het ook verdomd moeilijk is voor Eritreërs. Mijn overburen zijn hier nu 5 jaar. Hij heeft vanaf het begin af aan vrijwilligerswerk gedaan, om sneller de taal te leren. En dan natuurlijk nog de verplichte lessen. Hij is best goed verstaanbaar meestal, maar het blijft wel puzzelen soms.
En ik geloof dat de meeste vluchtelingen uit Eritrea van het platteland komen. Weinig opleiding, en als ze al lezen en schrijven is dat in Tigrinya, wat ook nog eens een ander schrift heeft.
Wel bijzonder dat je bij mensen uit sommige landen dan wel ziet dat ze snel het (basis) Nederlands oppikken, zoals uit Polen. Maar had ook een aantal Bosniërs in de klas op de basisschool die snel de taal leerde. Blijkbaar wordt dat vanuit huis dan meer gestimuleerd.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het valt of staat met de omgeving waar je in verkeert. Ik heb een Eritrese leerling in de klas die een kleine drie jaar in Nederland is, en die spreekt verstaanbaar Nederlands. Leesvaardigheid acceptabel, maar wel een beperkte woordenschat. Vader heb ik ook gesproken, die werkt in een of ander distributiecentrum en ook daar is op een basisniveau mee te communiceren. Moeder komt (vermoed ik) de deur niet uit, en die spreekt geen woord Nederlands. Met als gevolg dat de voertaal thuis dus geen Nederlands is...
Los daarvan is het aanleren van andere talen altijd lastiger als je ouder bent, en nóg lastiger als je van oorsprong al zo goed als ongeschoold bent, wat bij veel Eritreërs het geval is.
Hier was de man ook leraar Engels in Eritrea, en de vrouw huisvrouw met basisschool. Zij heeft er ook veel meer moeite mee. Zeker bij onbekenden. Als ze zich op haar gemak voelt en je geeft haar de tijd dan kunnen we best goed kletsen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het valt of staat met de omgeving waar je in verkeert. Ik heb een Eritrese leerling in de klas die een kleine drie jaar in Nederland is, en die spreekt verstaanbaar Nederlands. Leesvaardigheid acceptabel, maar wel een beperkte woordenschat. Vader heb ik ook gesproken, die werkt in een of ander distributiecentrum en ook daar is op een basisniveau mee te communiceren. Moeder komt (vermoed ik) de deur niet uit, en die spreekt geen woord Nederlands. Met als gevolg dat de voertaal thuis dus geen Nederlands is...
Los daarvan is het aanleren van andere talen altijd lastiger als je ouder bent, en nóg lastiger als je van oorsprong al zo goed als ongeschoold bent, wat bij veel Eritreërs het geval is.
Sommige bevolkingsgroepen zijn gewoon gemiddeld dommer dan anderen. Of in ieder geval lager opgeleid/niet opgeleid waardoor ze het veel moeilijker oppikken.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:21 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat je bij mensen uit sommige landen dan wel ziet dat ze snel het (basis) Nederlands oppikken, zoals uit Polen. Maar had ook een aantal Bosniërs in de klas op de basisschool die snel de taal leerde. Blijkbaar wordt dat vanuit huis dan meer gestimuleerd.
Die hebben ook al als voorsprong dat ze waarschijnlijk gewoon normaal geschoold zijn, en hetzelfde alfabet hanteren.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:21 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat je bij mensen uit sommige landen dan wel ziet dat ze snel het (basis) Nederlands oppikken, zoals uit Polen. Maar had ook een aantal Bosniërs in de klas op de basisschool die snel de taal leerde. Blijkbaar wordt dat vanuit huis dan meer gestimuleerd.
Bij Polen wisselt het nogal. Polen die willen - en hier willen blijven - doen er moeite voor, verkeren veel op (werk)plekken waar de voertaal Nederlands is en pikken het vrij snel op. Tel daarbij op dat de meeste Polen op school wel Duits of Engels hebben geleerd, een taal die op het Nederlands lijkt, en het gaat vrij snel. De overeenkomsten tussen Amhari en Nederlands zijn een stuk moeilijker te vinden, en de leerplicht in Eritrea is ook niet te vergelijken met die in Polen of Bosnië.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:21 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Dat laatste is helemaal triest. Dat je niet in Nederlandse volzinnen een presentatie kan geven oke, daar kan ik inkomen. Maar sommigen kunnen nog niet eens bij de supermarkt in het Nederlands afrekenen...quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:24 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Sommige bevolkingsgroepen zijn gewoon gemiddeld dommer dan anderen. Of in ieder geval lager opgeleid/niet opgeleid waardoor ze het veel moeilijker oppikken.
En het is ook een kwestie van willen. Er zijn ook mensen die hier al 50 jaar wonen en nauwelijks een woord Nederlands spreken.
Is dat zo ? Een kind dat niet kan zwemmen doe je bandjes en een vest om als het voor het eerst het water in gaat. Bij een kind dat al kan zwemmen niet - dus die verdrinkt een stuk makkelijker.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 17:53 schreef Murdera het volgende:
[..]
Is lastiger met een kind dat wel kan zwemmen hoor.
Ja exact.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:26 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Dat laatste is helemaal triest. Dat je niet in Nederlandse volzinnen een presentatie kan geven oke, daar kan ik inkomen. Maar sommigen kunnen nog niet eens bij de supermarkt in het Nederlands afrekenen...
Niet willen heeft ook vaak met domheid te maken, in dat soort gevallen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:26 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Dat laatste is helemaal triest. Dat je niet in Nederlandse volzinnen een presentatie kan geven oke, daar kan ik inkomen. Maar sommigen kunnen nog niet eens bij de supermarkt in het Nederlands afrekenen...
Poolse kinderen snap ik inderdaad, maar ook volwassenen die hier komen werken spreken vaak wel 'wat' Nederlands. Maar inderdaad, ook die hebben vaak degelijk basisonderwijs gehad.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bij Polen wisselt het nogal. Polen die willen - en hier willen blijven - doen er moeite voor, verkeren veel op (werk)plekken waar de voertaal Nederlands is en pikken het vrij snel op. Tel daarbij op dat de meeste Polen op school wel Duits of Engels hebben geleerd, een taal die op het Nederlands lijkt, en het gaat vrij snel. De overeenkomsten tussen Amhari en Nederlands zijn een stuk moeilijker te vinden, en de leerplicht in Eritrea is ook niet te vergelijken met die in Polen of Bosnië.
Maar alles bij elkaar blijf ik ervan overtuigd dat als je echt wil, je in een afzienbare tijd op een basisniveau in het Nederlands kan communiceren. Alleen verstaat zich dat slecht met culturen waar (met name) vrouwen niet aan de buitenkant van de gordijnen komen, en schiet het voor werkloze mannen die vooral binnen de eigen groep blijven hangen ook niet echt op. Waardoor ze werkloos blijven, kringetje is weer rond.
Ligt dat er ook niet aan hoe die mensen destijds werden binnengehaald? De mannen gingen werken, vrouwen bleven thuis. Was er toen al sprake van inburgeringscursussen etc?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:28 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Ja exact.
Ik ben absoluut niet voor het zomaar uitzetten van mensen. Maar als je na 50 jaar of zo nog geen Nederlands spreekt, mag je wat mij betreft plaatsmaken voor iemand die wel welwillend is.
Nee dat is misschien van de laatste 20 jaar of zo? Het is niet alsof die mogelijkheid er maar sinds kort is.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:30 schreef mootie het volgende:
[..]
Ligt dat er ook niet aan hoe die mensen destijds werden binnengehaald? De mannen gingen werken, vrouwen bleven thuis. Was er toen al sprake van inburgeringscursussen etc?
Hmmm ze werden toen zelf hier binnengehaald. Voor de vrouwen was er geen noodzaak om Nederlands te leren omdat ze veelal binnen de eigen kring bleven. En in die gezinnen was er misschien ook geen ruimte voor de vrouwen om eigen initiatief te tonen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:32 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Nee dat is misschien van de laatste 20 jaar of zo? Het is niet alsof die mogelijk er maar sinds kort is.
Overigens hoeft niet alles op een plateau aangereikt te worden maar mag men zelf ook wel wat moeite doen om mee te draaien in de maatschappij. Dat moet immers iedereen, of je de taal nou wel of niet machtig bent.
Wat zegt het precies?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:33 schreef Mortaxx het volgende:
Hierheen 'vluchten' en dan het lichaam in Eritrea begraven. Zegt genoeg
Neemt niet weg dat dit heel zielig is voor dat jongetje. Die had nu lekker op de steppe in Eritrea kunnen huppelen
Dat je er dood wel veilig bent bedoel je?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:37 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dat de reden tot vluchten wel meevalt
quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:37 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Een dood kind kan weinig overkomen he...?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:37 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Als je terug kunt voor een begrafenis (of vakantie wat ook vaak gewoon kan) had je er best kunnen blijvenquote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:38 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Dat je er dood wel veilig bent bedoel je?
Gast... wie gaat er terug voor de begrafenis? Een overleden kind van 11. De moeder kan niet mee.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:39 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Als je terug kunt voor een begrafenis (of vakantie wat ook vaak gewoon kan) had je er best kunnen blijven
Ik blijf het gek van dat ze geen bandjes of gordeltjes droegen. Ok, dat is wel een aanname, maar met bandjes of een gordeltje verdrink je niet zomaar, lijkt me.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:39 schreef Janneke141 het volgende:
Maar terug naar het zwembad.
Zes begeleiders op 11 kinderen en toch verdrinkt er een. Hoe dan!?
Dit.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:39 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Als je terug kunt voor een begrafenis (of vakantie wat ook vaak gewoon kan) had je er best kunnen blijven
Er gaat alleen verder niemand terug.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:39 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Waar lees je dat?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:09 schreef Nober het volgende:
Vluchtelingen uit Eritrea kunnen na betaling prima terug reizenquote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:43 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Er gaat alleen verder niemand terug.
Maar leuk dat je ook wat komt roepen.
Daar gaat het niet om hier he.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:44 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Vluchtelingen uit Eritrea kunnen na betaling prima terug reizen
Zullen we een rug zetten op of die moeder naar Eritrea afreist voor de begrafenis?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:48 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om hier he.
Ik reageer verder niet meer op je. Je bent al lang af.
Is het ook niet zo dat het vluchtelingen uit de eerste golf zijn, die wel kunnen reizen? Die vluchtten onder een ander regime.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:48 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om hier he.
Ik reageer verder niet meer op je. Je bent al lang af.
Haha echt he, maar misschien kan ze een tijdelijke wapenstilstand krijgen voor zulk soort gebeurtenissen, ik ben geen Afrika expert.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:50 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Zullen we een rug zetten op of die moeder naar Eritrea afreist voor de begrafenis?
je weet dit zo te verdraaien dat je de moeder als (mede)schuldige aanwijstquote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Gelul. Bij privezwemles zijn doorgaans de meeste ouders gewoon aanwezig. Bij schoolzwemmen niet altijd ivm het logistieke aspect.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
verkeerde quote.
Er is in 2018 al een vredesakkoord getekend. Dus ze kunnen allemaal wel terug. Misschien ook fijner voor de moeder, dan kan ze het graf wat vaker bezoeken.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:59 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Haha echt he, maar misschien kan ze een tijdelijke wapenstilstand krijgen voor zulk soort gebeurtenissen, ik ben geen Afrika expert.
Maar moeder gaat niet terug voor de begrafenis. Ook pas tig x gemeld hier...quote:
Mensen vluchten niet uit Etritrea om de oorlog met Ethiopië, maar om het regime.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 19:41 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Er is in 2018 al een vredesakkoord getekend. Dus ze kunnen allemaal wel terug. Misschien ook fijner voor de moeder, dan kan ze het graf wat vaker bezoeken.
Heyquote:Op dinsdag 11 februari 2020 19:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Mensen vluchten niet uit Etritrea om de oorlog met Ethiopië, maar om het regime.
Omdat ze in t leger moeten, maar nu is er een vredesakkoord.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 19:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Mensen vluchten niet uit Etritrea om de oorlog met Ethiopië, maar om het regime.
net gezien op t journaal, geen woord Nederlandsquote:
Ik heb liever dat al die allochtonen die rottigheid uithalen eens opbokken naar hun (tweede) land. Zo'n vrouw die waarschijnlijk teveel heeft gezien en meegemaakt in haar thuisland gun ik hier een beter leven.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 20:04 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Omdat ze in t leger moeten, maar nu is er een vredesakkoord.
Je bedoelt die vluchtelingen uit dat land waar ze niet meer kunnen wonen maar wel naar toe op vakantie kunnen gaan?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 09:47 schreef Mar_an het volgende:
[..]
Ze is een vluchteling uit Eritrea. Lees eens over het land voordat je zulke misselijkmakende uitspraken doet.
Je hebt de totale fail integratie van Eritreers (en Somaliers) gemist? De tot 80% afhankelijkheid van de bijstand (zelfs als ze hier al 10 jaar zijn)? Je hebt de berichten van overlast gemist van Eritreers wanneer ze een gratis huis hebben gekregen?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 20:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik heb liever dat al die allochtonen die rottigheid uithalen eens opbokken naar hun (tweede) land. Zo'n vrouw die waarschijnlijk teveel heeft gezien en meegemaakt in haar thuisland gun ik hier een beter leven.
Dit.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 20:10 schreef quo_ het volgende:
[..]
Je bedoelt die vluchtelingen uit dat land waar ze niet meer kunnen wonen maar wel naar toe op vakantie kunnen gaan?
Pools en Bosnisch zijn beiden slavische talen. Slavische talen hebben weinig verwant met Germaanse talen. Bosnisch heeft wel veel Turkse leenwoorden.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:30 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Poolse kinderen snap ik inderdaad, maar ook volwassenen die hier komen werken spreken vaak wel 'wat' Nederlands. Maar inderdaad, ook die hebben vaak degelijk basisonderwijs gehad.
Bij Bosniërs wist ik niet dat de taal toch zo veel overeenkomsten had of dat het onderwijs relatief zo goed was!
Ik denk ook wel een basiskennis Nederlands inderdaad niet moeilijk is vergeleken bij sommige andere talen. Dat mensen de/het fouten maken oke, maar werkwoord vervoeging en zinsopbouw is best logisch volgens mij
Nou meid, kom met wat bronnen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 20:12 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Je hebt de totale fail integratie van Eritreers (en Somaliers) gemist? De tot 80% afhankelijkheid van de bijstand (zelfs als ze hier al 10 jaar zijn)? Je hebt de berichten van overlast gemist van Eritreers wanneer ze een gratis huis hebben gekregen?
Wat heeft ze gezien dan? Er is daar geen oorlog.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |