abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193729086
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 20:48 schreef beantherio het volgende:

[..]

"verantwoordelijkheid" is (zeker in dit soort gevallen) een nogal holle term. We kunnen het er allemaal wel over eens zijn dat ze deze tragedie vast niet bewust hebben willen veroorzaken. Evengoed moeten ze nu wel de hele juridische molen door. Dat terwijl ze vast ook wel een tik hebben overgehouden aan deze afschuwelijke gebeurtenis.

Ik las ergens dat zweminstructeurs gemiddeld slechts 2200 euro bruto verdienen. Als er zulke zware repercussies aan zo'n baan kunnen zitten dan vind ik dat best wel laag. Ik kan me voorstellen dat de populariteit wat gaat dalen: wie wil zoveel risico nemen voor zo weinig geld? Voor een gemiddeld kantoorbaantje vang je meer en sta je niet zomaar voor een rechtbank voor een aanklacht voor "dood door schuld".
Dat klopt allemaal maar maakt ze niet minder verantwoordelijk.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_193729126
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 20:48 schreef beantherio het volgende:

[..]

"verantwoordelijkheid" is (zeker in dit soort gevallen) een nogal holle term. We kunnen het er allemaal wel over eens zijn dat ze deze tragedie vast niet bewust hebben willen veroorzaken. Evengoed moeten ze nu wel de hele juridische molen door. Dat terwijl ze vast ook wel een tik hebben overgehouden aan deze afschuwelijke gebeurtenis.

Ik las ergens dat zweminstructeurs gemiddeld slechts 2200 euro bruto verdienen. Als er zulke zware repercussies aan zo'n baan kunnen zitten dan vind ik dat best wel laag. Ik kan me voorstellen dat de populariteit wat gaat dalen: wie wil zoveel risico nemen voor zo weinig geld? Voor een gemiddeld kantoorbaantje vang je meer en sta je niet zomaar voor een rechtbank voor een aanklacht voor "dood door schuld".
We hebben het hier niet over een schooljuf die wordt vervolgd voor de dood van een leerling die tijdens de pauze ongelukkig is neergekomen. Je voornaamste taak als zweminstructeur - van nota bene kinderen die net leren zwemmen - is de verantwoordelijkheid om ze niet te laten verdrinken. Is deze taak je te zwaar, vind je dat je te weinig verdient, dan is een kantoorbaan inderdaad een betere optie. Maar zolang zulke mensen toch kiezen om als zweminstructeur aan de slag te gaan, is een vervolging tot dood door schuld helemaal geen overtrokken reactie.

En het feit dat de moeder nog zo heeft aangedrongen om bij de les aanwezig te zijn, maakt deze situatie gewoon nog extra cru.
  zondag 21 juni 2020 @ 21:06:35 #153
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_193729139
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2020 21:05 schreef xblahxblah het volgende:

[..]

We hebben het hier niet over een schooljuf die wordt vervolgd voor de dood van een leerling die tijdens de pauze ongelukkig is neergekomen. Je voornaamste taak als zweminstructeur - van nota bene kinderen die net leren zwemmen - is de verantwoordelijkheid om ze niet te laten verdrinken. Is deze taak je te zwaar, vind je dat je te weinig verdient, dan is een kantoorbaan inderdaad een betere optie. Maar zolang zulke mensen toch kiezen om als zweminstructeur aan de slag te gaan, is een vervolging tot dood door schuld helemaal geen overtrokken reactie.

En het feit dat de moeder nog zo heeft aangedrongen om bij de les aanwezig te zijn, maakt deze situatie gewoon nog extra cru.
^^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zondag 21 juni 2020 @ 21:42:37 #154
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_193729605
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 13:57 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Die moeder kan ook geen Nederlands dus daar heb je verder ook niks aan.
https://nos.nl/artikel/23(...)aan-de-aandacht.html

Het beste lijkt me simpelweg te stoppen met dit soort zwemlessen.
Ik ben het hier inmiddels wel mee eens. Zwemlessen zijn gewoon te gevaarlijk: zowel voor allochtone leerlingen als voor de leraren. Dat risico moet je niet willen nemen.
pi_193729831
Als je het artikel leest lijkt het dat het kind gewoon na de les lekker naar het diepe is gegaan stiekem en daar is verdronken.

Wat kan je daar aan doen dan ?

Maar idd stoppen met deze lessen tot die kinderen fatsoenlijk Nederlands kunnen spreken.
En mama had ook geen cursus gevolgd.
  zondag 21 juni 2020 @ 22:09:43 #156
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_193729981
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2020 21:05 schreef xblahxblah het volgende:

Je posting wekt de indruk dat de zweminstructeuren in kwestie er bewust op aan gestuurd hebben dat het jongetje zou gaan verdrinken: daar geloof ik niets van. En wat ik daarom al zei is dat "verantwoordelijkheid" in dit geval niet zoveel betekend: als iets een ongeluk is dan is het puur een woordje wat we ergens opplakken omdat we vinden "dat er iemand schuldig moet zijn".

En ik denk niet dat mensen in de rij staan om zweminstructeur te worden. Zoals ik al zei: voor het geld hoef je het niet te doen. Ik denk dat een hoop aspirant zweminstructeuren zichzelf de vraag gaan stellen of ze dat beroep nog wel willen oppakken. Ik weet niet of we daar wel zo blij mee moeten zijn. Hoeveel doden vallen er indirect als er een paar zwembaden moeten sluiten? Een gang naar de rechter vind ik niet erg verstandig.
  zondag 21 juni 2020 @ 22:14:53 #157
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193730050
Echt een triest verhaal. Ook van die moeder, als die op d'r strepen was gaan staan had iedereen geroepen van: heb je weer zo'n buitenlander die bijzondere behandeling wil. Maar ze had dus wel gelijk.

Enige wat ik hoop is dat het leidt tot betere procedures die dit tot de laatste keer maken.

Echt triest. Hier geintjes over maken :N
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_193732499
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 22:09 schreef beantherio het volgende:

[..]

Je posting wekt de indruk dat de zweminstructeuren in kwestie er bewust op aan gestuurd hebben dat het jongetje zou gaan verdrinken: daar geloof ik niets van. En wat ik daarom al zei is dat "verantwoordelijkheid" in dit geval niet zoveel betekend: als iets een ongeluk is dan is het puur een woordje wat we ergens opplakken omdat we vinden "dat er iemand schuldig moet zijn".

En ik denk niet dat mensen in de rij staan om zweminstructeur te worden. Zoals ik al zei: voor het geld hoef je het niet te doen. Ik denk dat een hoop aspirant zweminstructeuren zichzelf de vraag gaan stellen of ze dat beroep nog wel willen oppakken. Ik weet niet of we daar wel zo blij mee moeten zijn. Hoeveel doden vallen er indirect als er een paar zwembaden moeten sluiten? Een gang naar de rechter vind ik niet erg verstandig.
Uhm, nee? Het probleem is dat jij bepaalde juridische termen niet snapt en daardoor mijn post niet begrijpt. Om voor ‘dood door schuld’ veroordeeld te worden is onzorgvuldig handelen voldoende. Dat het hier om een ongeluk gaat is duidelijk, maar dat neemt verder niet weg dat het ongeluk is veroorzaakt door onzorgvuldig handelen.

Nogmaals, het gaat hier niet om stom toeval. Iedereen, zweminstructeur of niet, weet wat de gevolgen kunnen zijn van even niet opletten tijdens zwemles voor kinderen met 0.0 zwemervaring. Dit soort veroordelingen zijn belangrijk om soortgelijke ongelukken in de toekomst te voorkomen. Als we het houden op ‘ah joh, zweminstructeurs hebben het al zo moeilijk’, dan komen we natuurlijk nooit vooruit.
pi_193732815
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 21:42 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik ben het hier inmiddels wel mee eens. Zwemlessen zijn gewoon te gevaarlijk: zowel voor allochtone leerlingen als voor de leraren. Dat risico moet je niet willen nemen.
Mwah, een beetje dramatisch om nou iedereen met een niet-Nederlandse achtergrond als risicogeval te labelen. De meeste allochtonen zijn hier geboren en spreken prima Nederlands.

Het is wellicht wel een optie om de situatie van niet-Nederlandssprekende kinderen onder de loep te nemen; Adonay is al het tweede niet-Nederlandssprekende kind dat tijdens de zwemles verdrinkt. Wil je ouders kunnen verplichten om hun kind aan jou toe te kunnen vertrouwen in zo'n risicovolle situatie, dan moet je wel goed uitgerust zijn om die verantwoordelijkheid op je te kunnen nemen.
  maandag 22 juni 2020 @ 10:31:18 #160
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_193734382
quote:
15s.gif Op zondag 21 juni 2020 22:14 schreef Tyr80 het volgende:
Echt een triest verhaal. Ook van die moeder, als die op d'r strepen was gaan staan had iedereen geroepen van: heb je weer zo'n buitenlander die bijzondere behandeling wil. Maar ze had dus wel gelijk.

Enige wat ik hoop is dat het leidt tot betere procedures die dit tot de laatste keer maken.

Echt triest. Hier geintjes over maken :N
Precies. Er is blijkbaar meer toezicht/inzicht nodig bij niet-Nederlandstalige nieuwkomers. Lijkt me ook niet heel schokkend als je het hebt over oudere kinderen dan gemiddeld bij hun eerste zwemles en dan ook nog met een andere achtergrond.

Om dan zoals mensen doen te gaan roepen dat we het maar helemaal niet meer moeten doen snap ik niet. Wat kan zo'n joch van 11 eraan doen dat hij hier terecht is gekomen? Waarom zou hij niet mogen leren zwemmen in een land waar er overal water is?

Het is nu al zo dat een relatief groot aantal verdrinkingsgevallen onder kinderen gevormd wordt door allochtone kinderen omdat hun ouders het belang niet inzien van de les, het niet kunnen betalen en dergelijke. Kun je je over opwinden maar opnieuw, die kinderen hoeven er niet op aangekeken worden.

Ook etnisch Nederlandse kinderen kunnen steeds slechter zwemmen door bezuinigingen. Schoolzwemmen is vaak wegbezuinigd. Ook daar zijn er kinderen die buiten de boot vallen (...) en geen zwemles meer krijgen. Is dat dan ineens wel zielig als die verdrinken?

Niemand, ook instructeurs, hulpverleners of omstanders, wil ooit een dood kind uit het water halen. Iedereen snapt dat. Wat ik niet snap is dat het blijkbaar maar een aanvaardbaar risico moet worden als je nog geen Nederland spreekt buiten jouw schuld om in plaats van dat de voorzorgsmaatregelen worden aangescherpt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')