Waarom zou iemand dat willen leren?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Jij spreekt natuurlijk gelukkig vloeiend Eritrees inmiddels.
Het valt of staat met de omgeving waar je in verkeert. Ik heb een Eritrese leerling in de klas die een kleine drie jaar in Nederland is, en die spreekt verstaanbaar Nederlands. Leesvaardigheid acceptabel, maar wel een beperkte woordenschat. Vader heb ik ook gesproken, die werkt in een of ander distributiecentrum en ook daar is op een basisniveau mee te communiceren. Moeder komt (vermoed ik) de deur niet uit, en die spreekt geen woord Nederlands. Met als gevolg dat de voertaal thuis dus geen Nederlands is...quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:14 schreef mootie het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het ook verdomd moeilijk is voor Eritreërs. Mijn overburen zijn hier nu 5 jaar. Hij heeft vanaf het begin af aan vrijwilligerswerk gedaan, om sneller de taal te leren. En dan natuurlijk nog de verplichte lessen. Hij is best goed verstaanbaar meestal, maar het blijft wel puzzelen soms.
En ik geloof dat de meeste vluchtelingen uit Eritrea van het platteland komen. Weinig opleiding, en als ze al lezen en schrijven is dat in Tigrinya, wat ook nog eens een ander schrift heeft.
Wel bijzonder dat je bij mensen uit sommige landen dan wel ziet dat ze snel het (basis) Nederlands oppikken, zoals uit Polen. Maar had ook een aantal Bosniërs in de klas op de basisschool die snel de taal leerde. Blijkbaar wordt dat vanuit huis dan meer gestimuleerd.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het valt of staat met de omgeving waar je in verkeert. Ik heb een Eritrese leerling in de klas die een kleine drie jaar in Nederland is, en die spreekt verstaanbaar Nederlands. Leesvaardigheid acceptabel, maar wel een beperkte woordenschat. Vader heb ik ook gesproken, die werkt in een of ander distributiecentrum en ook daar is op een basisniveau mee te communiceren. Moeder komt (vermoed ik) de deur niet uit, en die spreekt geen woord Nederlands. Met als gevolg dat de voertaal thuis dus geen Nederlands is...
Los daarvan is het aanleren van andere talen altijd lastiger als je ouder bent, en nóg lastiger als je van oorsprong al zo goed als ongeschoold bent, wat bij veel Eritreërs het geval is.
Hier was de man ook leraar Engels in Eritrea, en de vrouw huisvrouw met basisschool. Zij heeft er ook veel meer moeite mee. Zeker bij onbekenden. Als ze zich op haar gemak voelt en je geeft haar de tijd dan kunnen we best goed kletsen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het valt of staat met de omgeving waar je in verkeert. Ik heb een Eritrese leerling in de klas die een kleine drie jaar in Nederland is, en die spreekt verstaanbaar Nederlands. Leesvaardigheid acceptabel, maar wel een beperkte woordenschat. Vader heb ik ook gesproken, die werkt in een of ander distributiecentrum en ook daar is op een basisniveau mee te communiceren. Moeder komt (vermoed ik) de deur niet uit, en die spreekt geen woord Nederlands. Met als gevolg dat de voertaal thuis dus geen Nederlands is...
Los daarvan is het aanleren van andere talen altijd lastiger als je ouder bent, en nóg lastiger als je van oorsprong al zo goed als ongeschoold bent, wat bij veel Eritreërs het geval is.
Sommige bevolkingsgroepen zijn gewoon gemiddeld dommer dan anderen. Of in ieder geval lager opgeleid/niet opgeleid waardoor ze het veel moeilijker oppikken.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:21 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat je bij mensen uit sommige landen dan wel ziet dat ze snel het (basis) Nederlands oppikken, zoals uit Polen. Maar had ook een aantal Bosniërs in de klas op de basisschool die snel de taal leerde. Blijkbaar wordt dat vanuit huis dan meer gestimuleerd.
Die hebben ook al als voorsprong dat ze waarschijnlijk gewoon normaal geschoold zijn, en hetzelfde alfabet hanteren.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:21 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat je bij mensen uit sommige landen dan wel ziet dat ze snel het (basis) Nederlands oppikken, zoals uit Polen. Maar had ook een aantal Bosniërs in de klas op de basisschool die snel de taal leerde. Blijkbaar wordt dat vanuit huis dan meer gestimuleerd.
Bij Polen wisselt het nogal. Polen die willen - en hier willen blijven - doen er moeite voor, verkeren veel op (werk)plekken waar de voertaal Nederlands is en pikken het vrij snel op. Tel daarbij op dat de meeste Polen op school wel Duits of Engels hebben geleerd, een taal die op het Nederlands lijkt, en het gaat vrij snel. De overeenkomsten tussen Amhari en Nederlands zijn een stuk moeilijker te vinden, en de leerplicht in Eritrea is ook niet te vergelijken met die in Polen of Bosnië.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:21 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Dat laatste is helemaal triest. Dat je niet in Nederlandse volzinnen een presentatie kan geven oke, daar kan ik inkomen. Maar sommigen kunnen nog niet eens bij de supermarkt in het Nederlands afrekenen...quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:24 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Sommige bevolkingsgroepen zijn gewoon gemiddeld dommer dan anderen. Of in ieder geval lager opgeleid/niet opgeleid waardoor ze het veel moeilijker oppikken.
En het is ook een kwestie van willen. Er zijn ook mensen die hier al 50 jaar wonen en nauwelijks een woord Nederlands spreken.
Is dat zo ? Een kind dat niet kan zwemmen doe je bandjes en een vest om als het voor het eerst het water in gaat. Bij een kind dat al kan zwemmen niet - dus die verdrinkt een stuk makkelijker.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 17:53 schreef Murdera het volgende:
[..]
Is lastiger met een kind dat wel kan zwemmen hoor.
Ja exact.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:26 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Dat laatste is helemaal triest. Dat je niet in Nederlandse volzinnen een presentatie kan geven oke, daar kan ik inkomen. Maar sommigen kunnen nog niet eens bij de supermarkt in het Nederlands afrekenen...
Niet willen heeft ook vaak met domheid te maken, in dat soort gevallen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:26 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Dat laatste is helemaal triest. Dat je niet in Nederlandse volzinnen een presentatie kan geven oke, daar kan ik inkomen. Maar sommigen kunnen nog niet eens bij de supermarkt in het Nederlands afrekenen...
Poolse kinderen snap ik inderdaad, maar ook volwassenen die hier komen werken spreken vaak wel 'wat' Nederlands. Maar inderdaad, ook die hebben vaak degelijk basisonderwijs gehad.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bij Polen wisselt het nogal. Polen die willen - en hier willen blijven - doen er moeite voor, verkeren veel op (werk)plekken waar de voertaal Nederlands is en pikken het vrij snel op. Tel daarbij op dat de meeste Polen op school wel Duits of Engels hebben geleerd, een taal die op het Nederlands lijkt, en het gaat vrij snel. De overeenkomsten tussen Amhari en Nederlands zijn een stuk moeilijker te vinden, en de leerplicht in Eritrea is ook niet te vergelijken met die in Polen of Bosnië.
Maar alles bij elkaar blijf ik ervan overtuigd dat als je echt wil, je in een afzienbare tijd op een basisniveau in het Nederlands kan communiceren. Alleen verstaat zich dat slecht met culturen waar (met name) vrouwen niet aan de buitenkant van de gordijnen komen, en schiet het voor werkloze mannen die vooral binnen de eigen groep blijven hangen ook niet echt op. Waardoor ze werkloos blijven, kringetje is weer rond.
Ligt dat er ook niet aan hoe die mensen destijds werden binnengehaald? De mannen gingen werken, vrouwen bleven thuis. Was er toen al sprake van inburgeringscursussen etc?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:28 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Ja exact.
Ik ben absoluut niet voor het zomaar uitzetten van mensen. Maar als je na 50 jaar of zo nog geen Nederlands spreekt, mag je wat mij betreft plaatsmaken voor iemand die wel welwillend is.
Nee dat is misschien van de laatste 20 jaar of zo? Het is niet alsof die mogelijkheid er maar sinds kort is.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:30 schreef mootie het volgende:
[..]
Ligt dat er ook niet aan hoe die mensen destijds werden binnengehaald? De mannen gingen werken, vrouwen bleven thuis. Was er toen al sprake van inburgeringscursussen etc?
Hmmm ze werden toen zelf hier binnengehaald. Voor de vrouwen was er geen noodzaak om Nederlands te leren omdat ze veelal binnen de eigen kring bleven. En in die gezinnen was er misschien ook geen ruimte voor de vrouwen om eigen initiatief te tonen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:32 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Nee dat is misschien van de laatste 20 jaar of zo? Het is niet alsof die mogelijk er maar sinds kort is.
Overigens hoeft niet alles op een plateau aangereikt te worden maar mag men zelf ook wel wat moeite doen om mee te draaien in de maatschappij. Dat moet immers iedereen, of je de taal nou wel of niet machtig bent.
Wat zegt het precies?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:33 schreef Mortaxx het volgende:
Hierheen 'vluchten' en dan het lichaam in Eritrea begraven. Zegt genoeg
Neemt niet weg dat dit heel zielig is voor dat jongetje. Die had nu lekker op de steppe in Eritrea kunnen huppelen
Dat je er dood wel veilig bent bedoel je?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:37 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dat de reden tot vluchten wel meevalt
quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:37 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Een dood kind kan weinig overkomen he...?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:37 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Als je terug kunt voor een begrafenis (of vakantie wat ook vaak gewoon kan) had je er best kunnen blijvenquote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:38 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Dat je er dood wel veilig bent bedoel je?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |