Het hoeft voor mij ook niet speciaal benoemd te worden maar nu wordt het verzwegen. Dat is iets wat ik ook verkeerd vind. Zuid Limburg is bevrijd met behulp van "Zwarte" eenheden. Er zijn maar weinig mensen die dat weten.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 15:33 schreef moby_jones het volgende:
Standpunt wisselt tussen "waarom moeten ze weer geforceerd een punt maken over ras" en "waarom durven die wegkijkers niet ras/ethniciteit te benoemen" afhankelijk of het een positief of negatief bericht is.
Klopt, het vliegveld Aken-Maastricht is ook aangelegd door zwarte soldaten.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 15:36 schreef Adames het volgende:
In Akkers van Margraten werd hier ook over verteld, alleen dan was 'logistieke functie' nogal een eufenisme
Afro Amerikanen werden massaal ingezet als halve slaven om de begraafplaats te maken en te vullen in Margraten
(bijv @ 13:11)
Je kunt er van alles bijslepen, maar de segregatie kwam toch echt geheel van de Amerikanen. Door de Nederlanders werden ook de zwarte bevrijders met open armen en benen ontvangen. Het probleem met die open benen was dat in het katholieke Limburg waar de meeste zwarte soldaten waren buitenechtelijke kinderen niet zo gewaardeerd werden, en het was vaak nogal makkelijk te zien dat ze buitenechtelijk waren.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 10:03 schreef SOG het volgende:
[..]
Nederland moest de javaan/indonesier "opvoeden". Nederland moest indonesie terug hebben na de 2de wereldoorlog.
Net of nederland zich niet superieur achtte tov indonesiers???
De "inlander". Segregatiemaatschappij. Racistische politieke bewegingen.
Dus houd zelf je mond. Sws echt een basale opmerking. "Houd je mond"![]()
Molukkers en indo's werden toen ze hierheen kwamen in kampen als vught gestopt. Toch wel handig die kampen.
Wat een naiviteit om te stellen dat hier alles koek en ei was.
Eigenlijk wel. De zwarte compagnies moesten doorgaans achter de blanken aan en kwamen dus niet triomfantelijk en feestelijk dorpen binnenrijden. Ze werden door de legerleiding buiten de officiele feestelijkheden gehouden, ze werden overgeplaatst als ze verkering kregen met Nederlandse meisjes. Uit alle Amerikaanse oorlogsfilms zijn ze ook zorgvuldig weggehouden. Dus dat jij bij de bevrijding aan blanke soldaten denkt dan is dat mede omdat dat de bedoeling was van de Amerikanen.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 11:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mwoah, persoonlijk denk ik daarbij inderdaad aan blanke Canadezen. Die hebben namelijk mijn woonplaats bevrijd en op de talloze foto's die op 18 april 1945 zijn genomen zie ik uitsluitend lachende blanke kerels in Canadese legeruniforms.
Omdat ik mij heb verdiept in WOII weet ik dat zwarten uiteenlopende logistische taken vervulden en dat er ook Afro-Afrikanen hebben meegevochten in tankbataljons en vliegeskaders. Maar als ik denk aan de bevrijding van Nederland, denk ik niet aan gekleurde soldaten.
Dat geeft verder ook niet.
Nee, dit is dus een andere categorie. De onderbelichting van hun rol is bewust geweest.quote:Het is zoals het is. Maar als iemand dan een keer een tentoonstelling over de rol van zwarte soldaten op touw wil zetten, dan is dat ook geen probleem. Net zoals het geen probleem is wanneer wordt ingezoomd op Poolse bevrijders, de rol van de Sovjets of het materieel dat werd gebruikt door de nazi's.
Uit onderzoek dat de BBC in 2009 deed in militaire archieven bleek dat al in de eerste maanden van 1944 Amerikaanse en Britse generaals erop aandrongen dat bij de bevrijding van Parijs geen soldaten van kleur betrokken mochten zijn. Het gezicht van de bevrijder moest wit zijn.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 16:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je kunt er van alles bijslepen, maar de segregatie kwam toch echt geheel van de Amerikanen. Door de Nederlanders werden ook de zwarte bevrijders met open armen en benen ontvangen. Het probleem met die open benen was dat in het katholieke Limburg waar de meeste zwarte soldaten waren buitenechtelijke kinderen niet zo gewaardeerd werden, en het was vaak nogal makkelijk te zien dat ze buitenechtelijk waren.
[..]
Eigenlijk wel. De zwarte compagnies moesten doorgaans achter de blanken aan en kwamen dus niet triomfantelijk en feestelijk dorpen binnenrijden. Ze werden door de legerleiding buiten de officiele feestelijkheden gehouden, ze werden overgeplaatst als ze verkering kregen met Nederlandse meisjes. Uit alle Amerikaanse oorlogsfilms zijn ze ook zorgvuldig weggehouden. Dus dat jij bij de bevrijding aan blanke soldaten denkt dan is dat mede omdat dat de bedoeling was van de Amerikanen.
[..]
Nee, dit is dus een andere categorie. De onderbelichting van hun rol is bewust geweest.
Ik vind dat we de Indianen erbij moeten betrekken.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:09 schreef sp3c het volgende:
ja laten we het hier ook maar over immigratie enzo gaan hebben
en Belgen!quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:21 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Ik vind dat we de Indianen erbij moeten betrekken.
Waarom zwarten wel en ADHD'ers niet?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 13:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh jee. Worden zwarten positief in het nieuws gebracht? Ja, dat kan natuurlijk niet. Dus, gauw het bericht belachelijk maken door een of andere groep op te voeren, die het natuurlijk nergens op slaat.
En vergeet de Zwitsers niet!quote:
Indianen werden ingezet om geheime berichten door te geven. Die taal konden de Japanners niet ontcijferen.quote:
als je denkt dat er een verhaal te vertellen valt over ADHD'ers in de oorlog dan kun je dat gewoon doen hoorquote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:32 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Waarom zwarten wel en ADHD'ers niet?
Allebei totaal niet relevant voor het onderwerp, net zomin als de schoenmaat van de soldaten die ons bevrijd hebben.
ja bekend verhaalquote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:34 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Indianen werden ingezet om geheime berichten door te geven. Die taal konden de Japanners niet ontcijferen.
Wat boeit de huidskleur nou?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
als je denkt dat er een verhaal te vertellen valt over ADHD'ers in de oorlog dan kun je dat gewoon doen hoor
het is helemaal niet of/of
het is een onderbelicht stukje geschiedenis, een historicus zoekt dat dan uitquote:
Bekend verhaal omdat je de film hebt gezien. Er is in Zeeland ook een Kerkhof met Marokkaanse soldaten maar die hebben niet eens in Nederland gevochten.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja bekend verhaal
tijdje terug nog een film over gezien (Windtalkers?), die was wel redelijk
Het lijkt me spijkers op laag water zoeken. Waarom zou je in dit geval een issue willen maken van de huidskleur, en al helemaal in het geval van Amerika, per definitie multi-etnisch?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is een onderbelicht stukje geschiedenis, een historicus zoekt dat dan uit
waarom is dat hier ineens een probleem?
nee bekend verhaal en ik heb de film gezienquote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:42 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Bekend verhaal omdat je de film hebt gezien. Er is in Zeeland ook een Kerkhof met Marokkaanse soldaten maar die hebben niet eens in Nederland gevochten.
waarom niet?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:45 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Het lijkt me spijkers op laag water zoeken. Waarom zou je in dit geval een issue willen maken van de huidskleur, en al helemaal in het geval van Amerika, per definitie multi-etnisch?
Je gaat je toch ook niet afvragen of er zwarten bij de groep bankiers zaten die Lehman Brothers ten onder hebben gebracht?
Nou nou nou, wat een wereldschokkende feiten heeft die historicus dan boven water gehaald. In de categorie van water is nat.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom niet?
en het is helemaal geen issue, er is een stukje geschiedenis uitgezocht door een historicus ... meer niet
wie noemt het wereldschokkend dan?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:49 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Nou nou nou, wat een wereldschokkende feiten heeft die historicus dan boven water gehaald. In de categorie van water is nat.
Het zou ook geen issue moeten zijn maar 10 % vd Amerikaanse soldaten waren negers. Amerika heeft ook nauwelijks Nederland bevrijd op Limburg na. Die trokken zo snel mogelijk Duitsland in. Nederland is grotendeels bevrijd Door Engelsen, Canadezen en Polen.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:45 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Het lijkt me spijkers op laag water zoeken. Waarom zou je in dit geval een issue willen maken van de huidskleur, en al helemaal in het geval van Amerika, per definitie multi-etnisch?
Je gaat je toch ook niet afvragen of er zwarten bij de groep bankiers zaten die Lehman Brothers ten onder hebben gebracht?
Er wordt met de nodige tamtam een speciale tentoonstelling georganiseerd over dit onderwerp.quote:
Het moet inderdaad niet heel veel gekker meer worden.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:58 schreef sp3c het volgende:
nou verschrikkelok
een hele tentoonstelling ... met tamtam notabene, dan lijkt net alsof ze willen dat er iemand komt kijken!!!!!!!!
#datditnogkaninNederland, #komtheeldichtbijzo
Het issue is dat Nederlanders weer eens voor onnozele racisten worden uitgemaakt, die automatisch zouden denken aan blanke mannen bij het woord "bevrijder". White privilige innocence intersectional bias of hoe die kut marxisten het ook noemen.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom niet?
en het is helemaal geen issue, er is een stukje geschiedenis uitgezocht door een historicus ... meer niet
bol.comquote:Een vergeten groep Nederlanders belicht: Afrikaanse KNIL-soldaten en hun Indo-Afrikaanse nazaten, die onvoorwaardelijk trouw waren aan 'Koningin, volk en vaderland.'
De rode draad is het levensverhaal van de drie broers Jan, Jozef en Daniël Cordus, die tijdens de Japanse bezetting van Nederlands-Indië als krijgsgevangenen verscheept en tewerkgesteld werden aan de beruchte Birma-Thailandspoorweg. 'De vergeten krijgers' beschrijft het lot van deze drie broers en andere Indo-Afrikanen. En het ultieme offer dat zij brachten voor de Nederlandse vlag
Vind het persoonlijk een stuk triester dat je blijkbaar geen tentoonstelling over zwarte soldaten op touw kunt zetten, zonder dat bepaalde lieden je ervan berichten blanken weg te zetten als racisten.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 18:10 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Het issue is dat Nederlanders weer eens voor onnozele racisten worden uitgemaakt, die automatisch zouden denken aan blanke mannen bij het woord "bevrijder". White privilige innocence intersectional bias of hoe die kut marxisten het ook noemen.
Ik geloof daar geen reet van.
Nou nee, het had geen issue moeten zijn maar omdat die Amerikanen van die vieze racisten waren is het dat wel, want daardoor is ook in Nederlandse hoofden een verkeerd beeld onstaan en nog opzettelijk ook.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:53 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Het zou ook geen issue moeten zijn maar 10 % vd Amerikaanse soldaten waren negers. Amerika heeft ook nauwelijks Nederland bevrijd op Limburg na. Die trokken zo snel mogelijk Duitsland in. Nederland is grotendeels bevrijd Door Engelsen, Canadezen en Polen.
Tja, ik zou ook graag hebben dat het er niets mee te maken heeft, maar het zal allicht aangegrepen worden om het beeld van de witte man als de racist ipv de Amerikaan van toen neer te zetten met als enige logische conclusie dat alle blanken even erg zijn en verantwoordelijk zijn voor alle ellende in de wereld, wat op zijn beurt weer reden is om heel Afrika binnen te laten. Dat zijn de tijden helaas.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:09 schreef sp3c het volgende:
ja laten we het hier ook maar over immigratie enzo gaan hebben
Tja, als de Nederlandse regering zich tegenover een clubje judaisten moet verontschuldigen voor de door de vijandelijke bezetter gepleegde holocaust, dan moet ik je in zoverre gelijk geven dat de Nederlanders ook wel zullen worden aangekeken op het racisme in het Amerikaanse leger.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 18:10 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Het issue is dat Nederlanders weer eens voor onnozele racisten worden uitgemaakt, die automatisch zouden denken aan blanke mannen bij het woord "bevrijder". White privilige innocence intersectional bias of hoe die kut marxisten het ook noemen.
Ik geloof daar geen reet van.
Dit ja, en het is ook geen geheim of zo toch.quote:Op maandag 3 februari 2020 20:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
Geforceerd weer allemaal, het zijn gewoon allemaal bevrijders.
Idd, wat een lelijke avatar heb jij eigenlijk. Een bruin gezicht kan echt niet.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 18:31 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dit ja, en het is ook geen geheim of zo toch.Allemaal helden vergeef mij dat ik dan niet naar de kleur kijk maar naar hun daden.
Waddafuk dat is een beer ja.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 18:43 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Idd, wat een lelijke avatar heb jij eigenlijk. Een bruin gezicht kan echt niet.
Dat weet ik want ik heb hem gemaakt.quote:
Ja ik dacht al.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 18:45 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Dat weet ik want ik heb hem gemaakt.
judaisten ?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 18:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Tja, als de Nederlandse regering zich tegenover een clubje judaisten moet verontschuldigen voor de door de vijandelijke bezetter gepleegde holocaust,
https://nl.wikipedia.org/wiki/Juda%C3%AFstquote:Een judaïst is iemand die is afgestudeerd in de judaïstiek en/of daarin lesgeeft, of die anderszins geldt als een groot kenner van het jodendom.
Die belediging maak jij zelf nu.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 18:10 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Het issue is dat Nederlanders weer eens voor onnozele racisten worden uitgemaakt,
https://www.anderetijden.nl/aflevering/43/Tweederangs-soldatenquote:Op dinsdag 4 februari 2020 08:30 schreef BoonDockSaint het volgende:
Vooral koks in de marine of logistieke ondersteuning. bekijk maar beelden van D-day de bestorming van de stranden en de parachutisten van de Airborne wie mij een foto of filmpje kan laten zien van een zwarte soldaat krijgt van mij 450 euro
Mocht het nodig zijn, ik heb hem nog.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 18:46 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja ik dacht al.![]()
Moet nog even terugswitchen naar fe normale versie als ik op een pc zit.
quote:Op dinsdag 4 februari 2020 18:57 schreef SpecialK het volgende:
Leuk verhaal. Jammer alleen dat Nederland bevrijd is door blanke Canadezen en Britten.
Groetjenz.
https://www.veterans.gc.c(...)s-in-uniform/historyquote:Second World War
Little more than 20 years after the end of the “War to End all Wars,” the Second World War (1939–1945) erupted and soon spread across Europe and around the globe. The Second World War saw considerable growth in how Black Canadians served in the military. While some Black recruits would encounter resistance when trying to enlist in the army, in contrast to the First World War no segregated battalions were created. Indeed, several thousand Black men and women served during the bloodiest war the world has ever seen. Black Canadians joined regular units and served alongside their white fellow soldiers here at home, in England, and on the battlefields of Europe. Together they shared the same harsh experiences of war while fighting in places like Italy, France, Belgium and the Netherlands.
Ik vraag me oprecht af wat de cijfers zijn. Dat er zwarte Canadezen waren geloof ik wel maar bij de VS was het een een klein maar significant aandeel... bij Canada.. als ik gok dat het er 50 zijn op de 100.000-den die uitgezonden waren dan denk ik dat ik gul ben.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
[..]
https://www.veterans.gc.c(...)s-in-uniform/history
Ach, we kunnen er lang en breed over lullen maar de hele wereld deed zijn best om Duitsland en Japan te verslaan. En Godzijdank is dat gelukt.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
[..]
https://www.veterans.gc.c(...)s-in-uniform/history
Ik trek de stoute schoenen eens aan met kans om hier aan flarden te worden geschoten maar ik ga eens zeggen dat dat een tactische overdrijving is om dit verhaal aan te dikken.quote:
Veterans Affairs Canada probeert het verhaal tactisch aan te dikken?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik trek de stoute schoenen eens aan met kans om hier aan flarden te worden geschoten maar ik ga eens zeggen dat dat een tactische overdrijving is om dit verhaal aan te dikken.
Ik ook als het goed js maar anders zal ik je een lieve DM sturen.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:01 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Mocht het nodig zijn, ik heb hem nog.
Laat ik het zo stellen.. ik denk dat dat cijfer niet klopt voor wat de discussie is.quote:
let op men AND women. Maw.. ondersteunend personeel wordt meegerekend. We hebben het niet per se over mensen die in Nederland of belgie hebben gevochten tegen nazi's...quote:several thousand Black men and women served during the bloodiest war the world has ever seen.
Waarom dan?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:11 schreef sp3c het volgende:
dat sowieso maar die hoe en de wie en de waarom zijn interessant
Geen geld voor...quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:33 schreef KillerBee4ever het volgende:
En vergeet de Zwitsers niet!
...oh wacht...
nou en?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Laat ik het zo stellen.. ik denk dat dat cijfer niet klopt voor wat de discussie is.
Laten we naar dit citaat kijken
[..]
let op men AND women. Maw.. ondersteunend personeel wordt meegerekend. We hebben het niet per se over mensen die in Nederland of belgie hebben gevochten tegen nazi's...
Dat echte cijfer is veel lager.. geen idee hoe laag maar lager.
omdat ik geschiedenis wel boeiend vindquote:
Ah oké. Nou ja prima het zijn ook wel fijne rolmodellen iig.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
omdat ik geschiedenis wel boeiend vind
Dan tellen de Amerikanen dus ineens mee met het bevrijden van Nederland want dat was ondersteuning. En dat was juist een onderdeel van het punt wat ik maakte.. namelijk dat NL niet door Amerikanen maar door Canadezen is bevrijd. Dan zou je daar ook al tegenin moeten gaan.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou en?
zonder ondersteunend personeel was er geen bevrijding geweest
Dat heb ik ook gezegd.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dan tellen de Amerikanen dus ineens mee met het bevrijden van Nederland want dat was ondersteuning. En dat was juist een onderdeel van het punt wat ik maakte.. namelijk dat NL niet door Amerikanen maar door Canadezen is bevrijd. Dan zou je daar ook al tegenin moeten gaan.
ehehe high fivequote:
In het Zuiden van Nederland waren het Britten, Polen en Amerikanen.quote:
Maar daar wonen bijna geen mensen dat telt niet.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:38 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
In het Zuiden van Nederland waren het Britten, Polen en Amerikanen.
Hoeveel miljoen mensen woonden in 1945 te Limburg, Brabant en Zeeland ?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:39 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Maar daar wonen bijna geen mensen dat telt niet.
Nee en in het machtige Friesland wonen er veel.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:39 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Maar daar wonen bijna geen mensen dat telt niet.
nou niet ineens, de Amerikanen telden altijd al mee, Canada had een groter aandeel dan de rest maar we zijn niet puur door Canadezen bevrijdquote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dan tellen de Amerikanen dus ineens mee met het bevrijden van Nederland want dat was ondersteuning. En dat was juist een onderdeel van het punt wat ik maakte.. namelijk dat NL niet door Amerikanen maar door Canadezen is bevrijd. Dan zou je daar ook al tegenin moeten gaan.
Klopt dat was overdreven maar.. nagenoeg Canadezen en de Britten qua cijfers. En ze lieten smerig lang op zich wachten ook nog. De Amerikanen waren vooral bezig met Frankrijk, Duitsland, Polen.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou niet ineens, de Amerikanen telden altijd al mee, Canada had een groter aandeel dan de rest maar we zijn niet puur door Canadezen bevrijd
De Amerikanen waren inderdaad ook bezig met Duitsland, net zoals bijna de hele wereld op dat moment.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:46 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Klopt dat was overdreven maar.. nagenoeg Canadezen en de Britten qua cijfers. En ze lieten smerig lang op zich wachten ook nog. De Amerikanen waren vooral bezig met Frankrijk, Duitsland, Polen.
Polen?quote:Op
[quote][b]Op dinsdag 4 februari 2020 19:46 schreef SpecialK het volgende:
Klopt dat was overdreven maar.. nagenoeg Canadezen en de Britten qua cijfers. En ze lieten smerig lang op zich wachten ook nog. De Amerikanen waren vooral bezig met Frankrijk, Duitsland, Polen.
Ze hebben Nederland is vrij onnodig lang links laten liggen. Ik wil niet ondankbaar overkomen en hindsight is 20-20 zoals die Amerikanen dat zo mooi zeggen maar.. het valt me wel opquote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:47 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
De Amerikanen waren inderdaad ook bezig met Duitsland, net zoals bijna de hele wereld op dat moment.
was dan ook wel een beetje een sideshowquote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:46 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Mwa, market garden was een grote operatie, dus links laten liggen zou ik het niet noemen. En ze moesten eerst door België, wat 1 van de zwaarste slagen is geweest die het Amerikaanse leger tot dan toe had meegemaakt.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:49 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ze hebben Nederland is vrij onnodig lang links laten liggen. Ik wil niet ondankbaar overkomen en hindsight is 20-20 zoals die Amerikanen dat zo mooi zeggen maar.. laten het valt me wel op
je hebt gelijk.. ik dacht dat Amerikanen een klein deel van Poolse strafkampen hadden bevrijd maar heel Polen was door de Sovjets onder de voet gekopen dus.. of ze waren elkaar tegen gekomen of dat is nooit gebeurd. Ik denk dat ik aan strafkampen in Duitsland denk ipv Polen.quote:
viel wel mee toch?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:53 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Mwa, market garden was een grote operatie, dus links laten liggen zou ik het niet noemen. En ze moesten eerst door België, wat 1 van de zwaarste slagen is geweest die het Amerikaanse leger tot dan toe had meegemaakt.
Nederland was onderdeel van de opmarsroute, een grote brede pijl op de kaart richting Berlijn, niks meer niks minder.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:52 schreef sp3c het volgende:
eerlijk is eerlijk, als je door Frankrijk naar Berlijn moet dan ga je niet via de afsluitdijk ofzo
maar de stelling dat de Amerikanen helemaal niet of zelfs nauwelijks meededen is niet juist ... ja de Canadezen deden meer, prima, goed van ze maar het was een wereldoorlog en geen wedstrijd om Nederland te redden
preciesquote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nederland was onderdeel van de opmarsroute, een grote brede pijl op de kaart richting Berlijn, niks meer niks minder.
Nou ja, de Duitsers wilden de geallieerden te slim af zijn door met tien miljoen miljard tanks en manschappen opeens uit de ardennen te verschijnen, een soort wanhopige poging van Hitler zelf om die tweefrontsoorlog naar een eenfrontsoorlog om te vormen.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
viel wel mee toch?
Ardennenoffensief kwam na de slag om Arnhem
Wel raar dat de Duitsers het neutraliteitsbeleid in de wind sloegen voor een opmarsroute.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nederland was onderdeel van de opmarsroute, een grote brede pijl op de kaart richting Berlijn, niks meer niks minder.
ja ok maar ze (de geallieerden) waren al door Belgie heen op dat moment, Scheldemond was ook al vrij, daar ging het uiteindelijk omquote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:04 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Nou ja, de Duitsers wilden de geallieerden te slim af zijn door met tien miljoen miljard tanks en manschappen opeens uit de ardennen te verschijnen, een soort wanhopige poging van Hitler zelf om die tweefrontsoorlog naar een eenfrontsoorlog om te vormen.
En de slag om Arnhem is een beetje een tegenpool van de slag in de ardennen, de Duitsers wilden het westfront beëindigen en de Geallieerden probeerden met market garden de oorlog te laten eindigen voor de kerst.
de Duitsers hoefden niet naar Berlijnquote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:06 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Wel raar dat de Duitsers het neutraliteitsbeleid in de wind sloegen voor een opmarsroute.
Ja, wat je zegt klopt ook wel, the battle of the bulge ging vooral om een deel van de Ardennen waar die honderd miljoen miljard Duitse tanks doorheen zijn gebroken.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja ok maar ze (de geallieerden) waren al door Belgie heen op dat moment, Scheldemond was ook al vrij, daar ging het uiteindelijk om
verder heb je wel gelijk natuurlijk, de Amerikanen hadden meer dingen te doen op dat moment
Nee, die maakten zich liever druk over "de puist op het mooi gezicht van Europa" Zwitserland en hoe ze dat hardnekkige Londen in "hun" achtertuin in de as konden leggen.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
de Duitsers hoefden niet naar Berlijn
Klopt. Helemaal waar. Jammer dat veel mensen in die weken "vertraging"quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
precies
lage prioriteit, leuk als je het kunt pakken maar niet nodig
Wel jammer dat mensen weken lang nog onderdrukt en vermoord werden in een gebied wat in feite al vrij makkelijk in te nemen was.. simpelweg omdat men Berlijn snel wilde grijpen. Zeg niet eens dat het per se de verkeerde keuze was maar.. soit.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja ok maar ze (de geallieerden) waren al door Belgie heen op dat moment, Scheldemond was ook al vrij, daar ging het uiteindelijk om
verder heb je wel gelijk natuurlijk, de Amerikanen hadden meer dingen te doen op dat moment
Ik vind het er eigenlijk niet om gaan welke huidskleur iemand heeft die zoiets doet, ik kan me het moeilijk voorstellen hoe het is geweest, en daar ben ik dankbaar voor.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:13 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Klopt. Helemaal waar. Jammer dat veel mensen in die weken "vertraging"
[..]
Wel jammer dat mensen weken lang nog onderdrukt en vermoord werden in een gebied wat in feite al vrij makkelijk in te nemen was.. simpelweg omdat men Berlijn snel wilde grijpen. Zeg niet eens dat het per se de verkeerde keuze was maar.. soit.
Maar 1 ding staat voor mij boven water.. het aantal mensen wat met een helm, geweer en donkere huidskleur in Nederland heeft staan schieten op nazi's.. is... volgens mij zo klein dat dit NOS artikel lachwekkend is..
hebben donkere mensen een rol gespeeld tijdens het geallieerde verhaal van WW2? Sure... mag daar aandacht voor zijn? Ja uiteraard.. maar dit lijkt meer ultra-focus te zijn van de NOS met een bepaald politiek doel.
Welk neutraliteitsbeleid? Het door de Duitser bezette neutrale Nederland?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:06 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Wel raar dat de Duitsers het neutraliteitsbeleid in de wind sloegen voor een opmarsroute.
Jammer dat mensen door te bagatelliseren de waarheid geweld aan doen..quote:Op dinsdag 4 februari 2020 19:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nederland verklaarde zich neutraal toen de tweede wereldoorlog uitbrak, want dat had ook gewerkt in die eerste wereldoorlog. Dat viel helaas nogal tegen.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Welk neutraliteitsbeleid? Het door de Duitser bezette neutrale Nederland?
Denk je dat alleen de mensen die op nazi's schoten hebben bijgedragen aan de overwinning? Wat denk je van logistiek? Mensen in vrachtwagens met benzine en wapens. Lekker om zo te werken. Geen aandacht van de gemiddelde mens, maar wel een groot risico om gedood te worden door mijnen of een verdwaalde of gerichte kogel.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:13 schreef SpecialK het volgende:
staan schieten op nazi's.. is... volgens mij zo klein dat dit NOS artikel lachwekkend is..
hebben donkere mensen een rol gespeeld tijdens het geallieerde verhaal van WW2? Sure... mag daar aandacht voor zijn? Ja uiteraard.. maar dit lijkt meer ultra-focus te zijn van de NOS met een bepaald politiek doel.
Ik ook niet. De NOS blijkbaar wel.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:16 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Ik vind het er eigenlijk niet om gaan welke huidskleur iemand heeft die zoiets doet,
De waterlinie hebben we zelf verzonnen...quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:16 schreef Fries1956 het volgende:
Jammer dat mensen door te bagatelliseren de waarheid geweld aan doen..
De Duitsers dreigden om Nederland onder water te zetten als de geallieerden de "noordelijker" provincies zouden aanvallen.
Dan zouden er miljoenen om kunnen komen.
Beetje jammer wel dat dit verdedigingssysteem wat ons eeuwen geleden zo goed geholpen heeft misbruikt werd.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:16 schreef Fries1956 het volgende:
[..]
Jammer dat mensen door te bagatelliseren de waarheid geweld aan doen..
De Duitsers dreigden om Nederland onder water te zetten als de geallieerden de "noordelijker" provincies zouden aanvallen.
Dan zouden er miljoenen om kunnen komen.
met focus bedoel ik niet.. kwantiteit van artikelen maar .. het uitvergroten van een heel heel klein onderdeel van een situatie om dat belangrijker of groter te laten lijken dan het is.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:19 schreef Fries1956 het volgende:
Tevens is het maar 1 artikel, dus hoezo ultra focus?
Maar dat heeft niks te maken met de geallieerde opmars natuurlijk.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:17 schreef Id_do_her het volgende:
Nederland verklaarde zich neutraal toen de tweede wereldoorlog uitbrak, want dat had ook gewerkt in die eerste wereldoorlog. Dat viel helaas nogal tegen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |