Het hoeft voor mij ook niet speciaal benoemd te worden maar nu wordt het verzwegen. Dat is iets wat ik ook verkeerd vind. Zuid Limburg is bevrijd met behulp van "Zwarte" eenheden. Er zijn maar weinig mensen die dat weten.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 15:33 schreef moby_jones het volgende:
Standpunt wisselt tussen "waarom moeten ze weer geforceerd een punt maken over ras" en "waarom durven die wegkijkers niet ras/ethniciteit te benoemen" afhankelijk of het een positief of negatief bericht is.
Klopt, het vliegveld Aken-Maastricht is ook aangelegd door zwarte soldaten.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 15:36 schreef Adames het volgende:
In Akkers van Margraten werd hier ook over verteld, alleen dan was 'logistieke functie' nogal een eufenisme
Afro Amerikanen werden massaal ingezet als halve slaven om de begraafplaats te maken en te vullen in Margraten
(bijv @ 13:11)
Je kunt er van alles bijslepen, maar de segregatie kwam toch echt geheel van de Amerikanen. Door de Nederlanders werden ook de zwarte bevrijders met open armen en benen ontvangen. Het probleem met die open benen was dat in het katholieke Limburg waar de meeste zwarte soldaten waren buitenechtelijke kinderen niet zo gewaardeerd werden, en het was vaak nogal makkelijk te zien dat ze buitenechtelijk waren.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 10:03 schreef SOG het volgende:
[..]
Nederland moest de javaan/indonesier "opvoeden". Nederland moest indonesie terug hebben na de 2de wereldoorlog.
Net of nederland zich niet superieur achtte tov indonesiers???
De "inlander". Segregatiemaatschappij. Racistische politieke bewegingen.
Dus houd zelf je mond. Sws echt een basale opmerking. "Houd je mond"![]()
Molukkers en indo's werden toen ze hierheen kwamen in kampen als vught gestopt. Toch wel handig die kampen.
Wat een naiviteit om te stellen dat hier alles koek en ei was.
Eigenlijk wel. De zwarte compagnies moesten doorgaans achter de blanken aan en kwamen dus niet triomfantelijk en feestelijk dorpen binnenrijden. Ze werden door de legerleiding buiten de officiele feestelijkheden gehouden, ze werden overgeplaatst als ze verkering kregen met Nederlandse meisjes. Uit alle Amerikaanse oorlogsfilms zijn ze ook zorgvuldig weggehouden. Dus dat jij bij de bevrijding aan blanke soldaten denkt dan is dat mede omdat dat de bedoeling was van de Amerikanen.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 11:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mwoah, persoonlijk denk ik daarbij inderdaad aan blanke Canadezen. Die hebben namelijk mijn woonplaats bevrijd en op de talloze foto's die op 18 april 1945 zijn genomen zie ik uitsluitend lachende blanke kerels in Canadese legeruniforms.
Omdat ik mij heb verdiept in WOII weet ik dat zwarten uiteenlopende logistische taken vervulden en dat er ook Afro-Afrikanen hebben meegevochten in tankbataljons en vliegeskaders. Maar als ik denk aan de bevrijding van Nederland, denk ik niet aan gekleurde soldaten.
Dat geeft verder ook niet.
Nee, dit is dus een andere categorie. De onderbelichting van hun rol is bewust geweest.quote:Het is zoals het is. Maar als iemand dan een keer een tentoonstelling over de rol van zwarte soldaten op touw wil zetten, dan is dat ook geen probleem. Net zoals het geen probleem is wanneer wordt ingezoomd op Poolse bevrijders, de rol van de Sovjets of het materieel dat werd gebruikt door de nazi's.
Uit onderzoek dat de BBC in 2009 deed in militaire archieven bleek dat al in de eerste maanden van 1944 Amerikaanse en Britse generaals erop aandrongen dat bij de bevrijding van Parijs geen soldaten van kleur betrokken mochten zijn. Het gezicht van de bevrijder moest wit zijn.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 16:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je kunt er van alles bijslepen, maar de segregatie kwam toch echt geheel van de Amerikanen. Door de Nederlanders werden ook de zwarte bevrijders met open armen en benen ontvangen. Het probleem met die open benen was dat in het katholieke Limburg waar de meeste zwarte soldaten waren buitenechtelijke kinderen niet zo gewaardeerd werden, en het was vaak nogal makkelijk te zien dat ze buitenechtelijk waren.
[..]
Eigenlijk wel. De zwarte compagnies moesten doorgaans achter de blanken aan en kwamen dus niet triomfantelijk en feestelijk dorpen binnenrijden. Ze werden door de legerleiding buiten de officiele feestelijkheden gehouden, ze werden overgeplaatst als ze verkering kregen met Nederlandse meisjes. Uit alle Amerikaanse oorlogsfilms zijn ze ook zorgvuldig weggehouden. Dus dat jij bij de bevrijding aan blanke soldaten denkt dan is dat mede omdat dat de bedoeling was van de Amerikanen.
[..]
Nee, dit is dus een andere categorie. De onderbelichting van hun rol is bewust geweest.
Ik vind dat we de Indianen erbij moeten betrekken.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:09 schreef sp3c het volgende:
ja laten we het hier ook maar over immigratie enzo gaan hebben
en Belgen!quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:21 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Ik vind dat we de Indianen erbij moeten betrekken.
Waarom zwarten wel en ADHD'ers niet?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 13:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh jee. Worden zwarten positief in het nieuws gebracht? Ja, dat kan natuurlijk niet. Dus, gauw het bericht belachelijk maken door een of andere groep op te voeren, die het natuurlijk nergens op slaat.
En vergeet de Zwitsers niet!quote:
Indianen werden ingezet om geheime berichten door te geven. Die taal konden de Japanners niet ontcijferen.quote:
als je denkt dat er een verhaal te vertellen valt over ADHD'ers in de oorlog dan kun je dat gewoon doen hoorquote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:32 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Waarom zwarten wel en ADHD'ers niet?
Allebei totaal niet relevant voor het onderwerp, net zomin als de schoenmaat van de soldaten die ons bevrijd hebben.
ja bekend verhaalquote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:34 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Indianen werden ingezet om geheime berichten door te geven. Die taal konden de Japanners niet ontcijferen.
Wat boeit de huidskleur nou?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
als je denkt dat er een verhaal te vertellen valt over ADHD'ers in de oorlog dan kun je dat gewoon doen hoor
het is helemaal niet of/of
het is een onderbelicht stukje geschiedenis, een historicus zoekt dat dan uitquote:
Bekend verhaal omdat je de film hebt gezien. Er is in Zeeland ook een Kerkhof met Marokkaanse soldaten maar die hebben niet eens in Nederland gevochten.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja bekend verhaal
tijdje terug nog een film over gezien (Windtalkers?), die was wel redelijk
Het lijkt me spijkers op laag water zoeken. Waarom zou je in dit geval een issue willen maken van de huidskleur, en al helemaal in het geval van Amerika, per definitie multi-etnisch?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is een onderbelicht stukje geschiedenis, een historicus zoekt dat dan uit
waarom is dat hier ineens een probleem?
nee bekend verhaal en ik heb de film gezienquote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:42 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Bekend verhaal omdat je de film hebt gezien. Er is in Zeeland ook een Kerkhof met Marokkaanse soldaten maar die hebben niet eens in Nederland gevochten.
waarom niet?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:45 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Het lijkt me spijkers op laag water zoeken. Waarom zou je in dit geval een issue willen maken van de huidskleur, en al helemaal in het geval van Amerika, per definitie multi-etnisch?
Je gaat je toch ook niet afvragen of er zwarten bij de groep bankiers zaten die Lehman Brothers ten onder hebben gebracht?
Nou nou nou, wat een wereldschokkende feiten heeft die historicus dan boven water gehaald. In de categorie van water is nat.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom niet?
en het is helemaal geen issue, er is een stukje geschiedenis uitgezocht door een historicus ... meer niet
wie noemt het wereldschokkend dan?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:49 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Nou nou nou, wat een wereldschokkende feiten heeft die historicus dan boven water gehaald. In de categorie van water is nat.
Het zou ook geen issue moeten zijn maar 10 % vd Amerikaanse soldaten waren negers. Amerika heeft ook nauwelijks Nederland bevrijd op Limburg na. Die trokken zo snel mogelijk Duitsland in. Nederland is grotendeels bevrijd Door Engelsen, Canadezen en Polen.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 17:45 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Het lijkt me spijkers op laag water zoeken. Waarom zou je in dit geval een issue willen maken van de huidskleur, en al helemaal in het geval van Amerika, per definitie multi-etnisch?
Je gaat je toch ook niet afvragen of er zwarten bij de groep bankiers zaten die Lehman Brothers ten onder hebben gebracht?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |