abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 2 februari 2020 @ 12:00:25 #1
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191306193


Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


Nederlands
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online

Alle oude topics, mét titel, vind je hier




[ Bericht 2% gewijzigd door BasEnAad op 02-02-2020 13:11:19 ]
pi_191306300
Ik koop maandelijks etf's voor een vast bedrag. Het idee is dat je niet naar de koers kijkt en gewoon blind elke maand bijloopt. Maar merk toch dat ik het wel lastig vind om bij te blijven kopen, na de bizarre winsten afgelopen jaar..

Voor mijn gemoedsrust zou het beter zijn als we eens flink naar beneden donderen :P

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2020 12:08:51 ]
pi_191306627
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2020 12:08 schreef Heph844 het volgende:
Ik koop maandelijks etf's voor een vast bedrag. Het idee is dat je niet naar de koers kijkt en gewoon blind elke maand bijloopt. Maar merk toch dat ik het wel lastig vind om bij te blijven kopen, na de bizarre winsten afgelopen jaar..

Voor mijn gemoedsrust zou het beter zijn als we eens flink naar beneden donderen :P
Niks mis mee als je iets meer cash buffer gaat aanhouden toch... Lekker 50% van je maandelijkse bedrag inleggen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191306709
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 12:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Niks mis mee als je iets meer cash buffer gaat aanhouden toch... Lekker 50% van je maandelijkse bedrag inleggen.
Maar de gedachte achter elke maand een vast bedrag in een fonds of ETF steken is nu juist dat je erkent dat je de beurs niet kunt timen en niet weet of de koersen omlaag gaan of verder omhoog. Als hij nu 50% gaat investeren en de koersen lopen dit jaar 25% op, wanneer besluit je dan weer 100% te gaan investeren?
  zondag 2 februari 2020 @ 12:38:26 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191306717
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2020 12:08 schreef Heph844 het volgende:
Ik koop maandelijks etf's voor een vast bedrag. Het idee is dat je niet naar de koers kijkt en gewoon blind elke maand bijloopt. Maar merk toch dat ik het wel lastig vind om bij te blijven kopen, na de bizarre winsten afgelopen jaar..

Voor mijn gemoedsrust zou het beter zijn als we eens flink naar beneden donderen :P
Prima strategie. Je moet op een termijn van tien jaar en verder kijken. Dan stellen die winsten van 2019 ook niet zoveel voor. Gewoon doorgaan. Niks aan de hand als het eens een keer 20% daalt. Je kunt toch niet voorzien wanneer dat gebeurt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191306743
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 12:37 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Maar de gedachte achter elke maand een vast bedrag in een fonds of ETF steken is nu juist dat je erkent dat je de beurs niet kunt timen en niet weet of de koersen omlaag gaan of verder omhoog. Als hij nu 50% gaat investeren en de koersen lopen dit jaar 25% op, wanneer besluit je dan weer 100% te gaan investeren?
Op korte termijn kun je het ook zeker niet timen, en als je x jaar dividend mist kan je leuk lager instappen maar heeft dat ook weinig effect.

Winstgevendheid wordt alleen lager en risico hoger als de koersen relatief hoog staan, dus dat rectificeert dat je minder risico neemt en minder inlegt.
Daar kun je overigens prima objectieve maatstaven voor nemen. Tel alle winsten op en / totale market cap voor de grap, kom je op een koers/winst verhouding van 40 (maar pin me hier niet op vast) ofzo. Veeel toekomstverwachting allemaal.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191306936
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 12:41 schreef ludovico het volgende:
Winstgevendheid wordt alleen lager en risico hoger als de koersen relatief hoog staan, dus dat rectificeert dat je minder risico neemt en minder inlegt.
Ik ben het met je eens dat als de aandelenkoersen te ver vooruit lopen op de bedrijfswinsten het risico groter wordt dat de koersen zullen corrigeren. En toch: ook als dat gebeurt komt het op de lange termijn wel weer goed. Rond de eeuwwisseling hadden we een enorme dip. Wie toen stoicijns doorging met maandelijks een vast bedrag beleggen is er goed uitgekomen. Oftewel: doorgaan, ook als je buikpijn krijgt. De tijd in jouw voordeel laten werken. Maar ja, daar moet je wel tegen kunnen en je moet die tijd ook wel hebben.

Ik volg jouw gedachte overigens en ik denk dat die aanpak meer kan opleveren, maar: dat veronderstelt dat je zelf allerlei KW's in de gaten gaat houden. En ik denk dat iemand die maandelijks blind X euro in een ETF of fonds stopt, daar weinig trek in heeft.
pi_191306950
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 12:55 schreef Groepfunder het volgende:
Ik ben het met je eens dat als de aandelenkoersen te ver vooruit lopen op de bedrijfswinsten het risico groter wordt dat de koersen zullen corrigeren. En toch: ook als dat gebeurt komt het op de lange termijn wel weer goed. Rond de eeuwwisseling hadden we een enorme dip. Wie toen stoicijns doorging met maandelijks een vast bedrag beleggen is er goed uitgekomen. Oftewel: doorgaan, ook als je buikpijn krijgt. De tijd in jouw voordeel laten werken. Maar ja, daar moet je wel tegen kunnen en je moet die tijd ook wel hebben.
Als je rondom die 500-700 piek lager had in gelegd en rond de 300 extra was je er rijker van geworden hoor.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191306973
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 12:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als je rondom die 500-700 piek lager had in gelegd en rond de 300 extra was je er rijker van geworden hoor.
Dat is precies wat ik in mijn laatste alinea schrijf (die je niet hebt geciteerd). Dat veronderstelt dat je zelf actief allerlei aandelen gaat volgen. Overigens: TINA. Die daling komt er heus wel, maar waar zou al dat geld dan nu opeens naartoe moeten?
pi_191306976
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 12:55 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat als de aandelenkoersen te ver vooruit lopen op de bedrijfswinsten het risico groter wordt dat de koersen zullen corrigeren. En toch: ook als dat gebeurt komt het op de lange termijn wel weer goed. Rond de eeuwwisseling hadden we een enorme dip. Wie toen stoicijns doorging met maandelijks een vast bedrag beleggen is er goed uitgekomen. Oftewel: doorgaan, ook als je buikpijn krijgt. De tijd in jouw voordeel laten werken. Maar ja, daar moet je wel tegen kunnen en je moet die tijd ook wel hebben.

Ik volg jouw gedachte overigens en ik denk dat die aanpak meer kan opleveren, maar: dat veronderstelt dat je zelf allerlei KW's in de gaten gaat houden. En ik denk dat iemand die maandelijks blind X euro in een ETF of fonds stopt, daar weinig trek in heeft.
De economie groeit 1,5% op jaarbasis, misschien dat bedrijven van die groei wel alles aan zichzelf toebedelen en niet aan arbeiders.. 30% is kapitaal... Dus ff voor de grap misschien mag je 4% verwachten op je kapitaal, long term.

Dus als het dividend er af gaat is er eigenlijk niet eens meer ruimte voor hogere koersen. Kijk, rente an sich staat ook laag dus dat rectificeert het allemaal wel weer een beetje. Maar de risico's zijn wel hoger denk ik.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191307017
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 12:58 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik in mijn laatste alinea schrijf (die je niet hebt geciteerd). Dat veronderstelt dat je zelf actief allerlei aandelen gaat volgen. Overigens: TINA. Die daling komt er heus wel, maar waar zou al dat geld dan nu opeens naartoe moeten?
Ik zou nooit zo rigoureus dingen doen denk ik op de beurs met "echte" bedragen, het is lange adem...

Beetje sparen, beetje aflossen, verduurzaam je huis, neem die warmtepomp, zet zonnepanelen, verbouw de hele woning.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191307246
Ik weet niet zoveel van beleggen, maar alles is wel erg duur nu
pi_191307624
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 13:15 schreef halo4312 het volgende:
Ik weet niet zoveel van beleggen, maar alles is wel erg duur nu
Wereldhave PostNL Beterbed, Gazprom zijn niet zo duur. Wel langere adem nodig. En ehh, als het fout gaat dit was geen aandelenadvies.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 2 februari 2020 @ 13:51:45 #14
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191307850
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 12:59 schreef ludovico het volgende:

[..]

De economie groeit 1,5% op jaarbasis, misschien dat bedrijven van die groei wel alles aan zichzelf toebedelen en niet aan arbeiders.. 30% is kapitaal... Dus ff voor de grap misschien mag je 4% verwachten op je kapitaal, long term.

Dus als het dividend er af gaat is er eigenlijk niet eens meer ruimte voor hogere koersen. Kijk, rente an sich staat ook laag dus dat rectificeert het allemaal wel weer een beetje. Maar de risico's zijn wel hoger denk ik.
Denk dat er wel economieën zijn die harder groeien dan 1,5% en dat bedrijven in de S&P500 of de MSCI ACWI harder groeien dan de economie is ook niet zo gek, dat is het gevolg van de survival bias. Ik verwacht tussen de 6-7% long term, als het 4% blijkt te zijn, prima met de huidige rentestanden. Bij een correctie op de risk-free rate (wat onder de economische omstandigheden ook gevolgen zal hebben voor groeiaandelen zoals AMZN en TSLA) schiet de WACC voor beleggers zoals jij en ik weer omhoog.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191308154
quote:
15s.gif Op zondag 2 februari 2020 13:51 schreef GSbrder het volgende:
Denk dat er wel economieën zijn die harder groeien dan 1,5% en dat bedrijven in de S&P500 of de MSCI ACWI harder groeien dan de economie is ook niet zo gek, dat is het gevolg van de survival bias
Hebben gegroeid. Is het resultaat van survivorship bias. Ik zeg expliciet 1.5% als groeivoet. 30% kapitaal, gaat alle groei naar kapitaal is dat gewoon 10/3*1,5% = 5%.

6-7 is haalbaar als die grote jongens harder groeien relatief aan de rest van de economie. Dus aan MKB. Denk niet dat dat een reeel standpunt is, en dat kkapitaal 100% krijgt ook niet.

4%. is denk ik wel een prima gok.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191308187
quote:
15s.gif Op zondag 2 februari 2020 13:51 schreef GSbrder het volgende:
Bij een correctie op de risk-free rate (wat onder de economische omstandigheden ook gevolgen zal hebben voor groeiaandelen zoals AMZN en TSLA) schiet de WACC voor beleggers zoals jij en ik weer omhoog.
Ja ik zat daar ook al aan te denken, er wordt gewoon extreem weinig verdisconteerd bij die groeiaandelen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 2 februari 2020 @ 14:26:51 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191308293
Groeiaandelen zijn idd duur, maar veel value is nog steeds goedkoop. Kijk naar financials, grondstoffen, vastgoed in de AEX, AMX. Kun je zo een pakketje van maken met een K/W onder de 10. Met de huidige nulrente is dat nog steeds goedkoop.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 2 februari 2020 @ 14:57:01 #18
256829 Sokz
Livin' the life
pi_191308836
Repeat after me: value = groei = value.

Value als factor is per definitie goedkoop(er) op statische metrics maar dat maakt het niet een betere investment.

If any, zal growth relatief undervalued zijn tov factor/value omdat investors als groep moeite hebben growth earnings te mappen (compounding) vs. vaak wellicht iets te optimistisch extrapoleren van factor/value earnings. (of misschien was dit altijd het geval en is nu growth eindelijk ge-rerate)
  zondag 2 februari 2020 @ 15:10:26 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191309089
De waardestijging van de aex is goeddeels aan growth te danken, dus in value stappen is niet duurder dan eind 2017. Wat dat betreft is hoogtevrees onnodig.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191309931
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 15:10 schreef LXIV het volgende:
De waardestijging van de aex is goeddeels aan growth te danken, dus in value stappen is niet duurder dan eind 2017. Wat dat betreft is hoogtevrees onnodig.
Growth stocks wat minder serieus nemen dus.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 2 februari 2020 @ 16:19:34 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191310295
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 15:58 schreef ludovico het volgende:

[..]

Growth stocks wat minder serieus nemen dus.
Mijn punt is eerder dat value helemaal niet duurder geworden is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 2 februari 2020 @ 16:21:21 #22
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191310313
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 14:16 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja ik zat daar ook al aan te denken, er wordt gewoon extreem weinig verdisconteerd bij die groeiaandelen.
Beetje het omgekeerde als wat er met onze rekenrentes aan de hand is. Groei van 10% p/a is niet duurzaam, maar zelfs een perpetuele groei van 2% p/a is 2% meer dan de groei van de beroepsbevolking en 0,5% meer dan de productiviteitsgroei.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 2 februari 2020 @ 16:26:30 #23
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191310401
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 14:14 schreef ludovico het volgende:

[..]

6-7 is haalbaar als die grote jongens harder groeien relatief aan de rest van de economie. Dus aan MKB. Denk niet dat dat een reeel standpunt is, en dat kkapitaal 100% krijgt ook niet.
Grote jongens zouden, als bijeffect van globalisering (tax offshoring, economies of scale, geo-arbitrage) in de 21e eeuw blijvend harder kunnen groeien dan het MKB. Zeker als multinationals de groeimarkten benutten waar nauwelijks MKB bestaat. De kans dat in groeimarkt Nigeria in 2100 een groter deel van de taart naar beursgenoteerde bedrijven gaat, is best aanwezig. En ook in gevestigde economieen zorgen techies zoals Amazon ervoor dat MKB-retail kleiner wordt.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191317043
quote:
15s.gif Op zondag 2 februari 2020 16:21 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Beetje het omgekeerde als wat er met onze rekenrentes aan de hand is. Groei van 10% p/a is niet duurzaam, maar zelfs een perpetuele groei van 2% p/a is 2% meer dan de groei van de beroepsbevolking en 0,5% meer dan de productiviteitsgroei.
Maar dan zouden de verplichtingen en de assets +- gelijkwaardig moeten groeien, dus zou de rekenrente er niet toe moeten doen.

Maar ehh, ik geloof zelf niet echt dat ze met een verdisconteringsvoet van 2% rekenen ofzo, maar misschien ook wel hoor.... Maar niet aannemelijk.

Niet aannemelijk naar mijn idee voor assets noch voor liabilities.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191317232
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 15:10 schreef LXIV het volgende:
De waardestijging van de aex is goeddeels aan growth te danken, dus in value stappen is niet duurder dan eind 2017. Wat dat betreft is hoogtevrees onnodig.
Asml heeft als zwaargewicht ik de aex toch een behoorlijk hoogtevrees gehalte, of niet? Intrinsieke waarde ligt volgens mij veel lager (dus zonder toekomstige orders).

Spannende week voor Wereldhave! Ceo gaat met een strategisch plan komen as donderdag, ben erg benieuwd. Twijfel nog een beetje om in te stappen, aandeel kan haast niet goedkoper, en een paar goede woorden kan mogelijk een extra zetje geven omhoog. Als het dividend blijft als ie nu is kan het een interessante dag worden.

ING twijfel ik ook aan om nog extra aan te schaffen, ze hebben toch een behoorlijke (?) angel in China.

[ Bericht 11% gewijzigd door Sport_Life op 02-02-2020 22:27:48 ]
pi_191317385
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2020 22:21 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Asml heeft als zwaargewicht ik de aex toch een behoorlijk hoogtevrees gehalte, of niet? Intrinsieke waarde ligt volgens mij veel lager (dus zonder toekomstige orders).

Spannende week voor Wereldhave! Ceo gaat met een strategisch plan komen as donderdag, ben erg benieuwd. Twijfel nog een beetje om in te stappen, aandeel kan haast niet goedkoper, en een paar goede woorden kan mogelijk een extra zetje geven omhoog. Als het dividend blijft als ie nu is kan het een interessante dag worden.

ING twijfel ik ook aan om nog extra aan te schaffen, ze hebben toch een behoorlijke (?) angel in China.
Toevallig vandaag stukje over WH op iex: https://www.iex.nl/Column(...)van-de-Waarheid.aspx

Ik twijfel ook, maar dividend is denk ik niet houdbaar.
pi_191317755
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 22:30 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Toevallig vandaag stukje over WH op iex: https://www.iex.nl/Column(...)van-de-Waarheid.aspx

Ik twijfel ook, maar dividend is denk ik niet houdbaar.
Zelfs met dividend van de helft blijft het een goedkoop aandeel.
Vermoed ook wel dat er flink in dividend gesneden wordt, om extra te investeren in wijzigen van bestemmingsplannen (meer horeca of appartementen ?) en verkoop mogelijk te maken.
Als ze het voor elkaar krijgen appartementen te bouwen, wordt t een mooie rit omhoog.
pi_191317907
Ik denk niet dat een vastgoedfonds in retail appartementen mag/wil bouwen. Toch een andere tak van sport. Dan zullen ze het eerder willen verkopen, maar niemand wil die winkelcentra kopen voor een goede prijs. Het blijft op het oog een goedkoop aandeel, maar dat is rodamco ook wel. Ik zit in geen van beide op het moment overigens.
pi_191320239
AFP twitterde op maandag 03-02-2020 om 02:33:14 #BREAKING China stocks plunge nearly 9% on virus fears after long break#coronavirus https://t.co/CeAYSyabno reageer retweet
Succes vandaag allen
pi_191320294
LiveSquawk twitterde op maandag 03-02-2020 om 02:30:43 China Industrial Profits (Y/Y) Dec: -6.3% (prev 5.4%) reageer retweet
pi_191320354
Dit gaat wat worden komende week! Ride the waves.
pi_191322006
China is dicht geweest dus heeft nog wat in te halen, maar blijft een flinke daling. Aex fut valt alles mee.

[ Bericht 12% gewijzigd door crowdiefunder op 03-02-2020 08:02:54 ]
pi_191327457
Wat vinden jullie van Galapagos, nog de moeite waard om in te stappen? Staat natuurlijk ook weer skyhigh.

Mijn Vivoryon Therapeut aandelen beginnen nu wel pijn te doen, het blijft maar dalen. Hopelijk gaan ze niet terug naar ¤1 ;( :')
BlaBlaBla
pi_191329112
Tesla stock opnieuw flink in de lift omhoog :P

quote:
Tesla Inc. $725.85
75.28 +11.57%
Previous Close
$650.57
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191329213
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 14:56 schreef Soldier2000 het volgende:
Wat vinden jullie van Galapagos, nog de moeite waard om in te stappen? Staat natuurlijk ook weer skyhigh.

Mijn Vivoryon Therapeut aandelen beginnen nu wel pijn te doen, het blijft maar dalen. Hopelijk gaan ze niet terug naar ¤1 ;( :')
Goed bedrijf, wilde destijds instappen maar had mijn geld nog vaststaan in andere aandelen. Op een flinke dip zou ik het aandeel nog wel willen kopen, maar vind het nu te hoog.

Vivoryon ook wel interssant, maar ken het bedrijf niet goed. Als ze omhoog bouncen op 5 euro dan stap ik in.
pi_191329363
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 16:45 schreef Digi2 het volgende:
Tesla stock opnieuw flink in de lift omhoog :P
[..]

Whut... Lol
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 3 februari 2020 @ 17:25:35 #37
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191329746
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 17:03 schreef ludovico het volgende:

[..]

Whut... Lol
Gaat de 1K nog wel aantikken. Wat is de marketcap dan vergeleken met andere autofabrikanten en hoeveel auto’s tegen welke marge moeten ze verkopen om deze koers te rechtvaardigen?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 3 februari 2020 @ 17:27:54 #38
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191329790
Het heeft in ieder geval het momentum. Ik zou er niet tegen willen speculeren, ongeacht de fundamentals.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191329830
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 17:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gaat de 1K nog wel aantikken. Wat is de marketcap dan vergeleken met andere autofabrikanten en hoeveel auto’s tegen welke marge moeten ze verkopen om deze koers te rechtvaardigen?
20* a 30marge of 20* of 30 auto's tov fundamentals van concurrenten, till the end of days, dus als dat in 10 jaar verdient moet worden... Succes.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191329923
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 17:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gaat de 1K nog wel aantikken. Wat is de marketcap dan vergeleken met andere autofabrikanten?
De marketcap is dan $180 miljard en vergelijkbaar met Toyota. Het is dan mogelijk dat Tesla de nr1 wordt in automotive marketcap.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191329954
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 17:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gaat de 1K nog wel aantikken. Wat is de marketcap dan vergeleken met andere autofabrikanten en hoeveel auto’s tegen welke marge moeten ze verkopen om deze koers te rechtvaardigen?
Hoeveel Tesla aandelen heb jij dan al in je bezit? ;-)

750 --> 1000, is een mooie stijging om mee te maken.
BlaBlaBla
pi_191329973
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 17:39 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Hoeveel Tesla aandelen heb jij dan al in je bezit? ;-)

750 --> 1000, is een mooie stijging om mee te maken.
Naar 250 dan weer pijnlijk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 3 februari 2020 @ 18:43:11 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191330871
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 17:39 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Hoeveel Tesla aandelen heb jij dan al in je bezit? ;-)

750 --> 1000, is een mooie stijging om mee te maken.
0. Ik koop alleen op fundamentals.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191331021
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 14:56 schreef Soldier2000 het volgende:
Wat vinden jullie van Galapagos, nog de moeite waard om in te stappen? Staat natuurlijk ook weer skyhigh.

Mijn Vivoryon Therapeut aandelen beginnen nu wel pijn te doen, het blijft maar dalen. Hopelijk gaan ze niet terug naar ¤1 ;( :')
Vrijdag had een leuk moment geweest om te kopen, maar ja dat is achteraf gezien makkelijk zeggen.

Zelf zit ik er in sinds eind oktober (rond de ¤163), bijgekocht rond de ¤173 en ¤188. Die ¤188 vond ik toen ik eigenlijk al hoog maar toen kwam het net naar beneden vanaf ¤198 en naar mijn idee was die ¤188 maar tijdelijk en zou het uiteindelijk toch wel hoger gaan. Wat daarna ook gebeurde.

Na de terugval vorige week had ik niet verwacht dat het vandaag weer zo veel omhoog zou gaan, maar ik klaag niet, in 3 maanden nu zo'n 21% winst op dit aandeel en ik denk dat het later in het jaar na goedkeuring van filgotinib (en daarna uitkomsten van andere testen) nog veel meer kan worden. Het is alleen de vraag. hoeveel meer en op welke termijn.

Maar je zal maar recent aandelen Novacyt hebben gekocht, vandaag ruim 26% omhoog vanwege het feit dat zij een test voor het huidige coronavirus hebben.
  maandag 3 februari 2020 @ 18:49:52 #45
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191331047
Ik heb ondertussen een degiro account. Ik zie alleen bij de ETF's door de bomen het bos niet. Er is zo veel keus, hoe kies je daar in godsnaam iets?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_191331359
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 18:49 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb ondertussen een degiro account. Ik zie alleen bij de ETF's door de bomen het bos niet. Er is zo veel keus, hoe kies je daar in godsnaam iets?
Je kunt starten met vwrl. VANGUARD FTSE ALL-WORLD UCITS ETF

Wat ik deed was selrcteren op de kernselectie ("gratis") en dan Ter vergelijken. Dan kom je vanzelf bij vwrl uit :P.
  maandag 3 februari 2020 @ 19:09:34 #47
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191331481
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2020 19:04 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Je kunt starten met vwrl. VANGUARD FTSE ALL-WORLD UCITS ETF

Wat ik deed was selrcteren op de kernselectie ("gratis") en dan Ter vergelijken. Dan kom je vanzelf bij vwrl uit :P.
Je bedoelt soort? Ik kom de noemer kernselectie nergens tegen. Daar kan ik kiezen tussen "Trackers (ETF)", "Trackers (gratis)" en ETN.

Waarom zou ik met vanguard beginnen en niet met een willekeurige ander?

Ook zie ik dat diegene die jij noemt in Zwitserse Franken staat ipv euro. Is dat een extra "risico ivm koersschommelingen of juist niet?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_191331520
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 19:09 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Je bedoelt soort? Ik kom de noemer kernselectie nergens tegen. Daar kan ik kiezen tussen "Trackers (ETF)", "Trackers (gratis)" en ETN.

Waarom zou ik met vanguard beginnen en niet met een willekeurige ander?
Gratis tracker.

VWRL is breed gespreid (wereld ex Em) en goedkoop.
Dus laag risico en lage kosten. Als je maandelijks inlegt ook nog eens extra spreiding.
  maandag 3 februari 2020 @ 19:12:29 #49
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191331540
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 19:11 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Gratis tracker.

VWRL is breed gespreid (wereld ex Em) en goedkoop.
Dus laag risico en lage kosten. Als je maandelijks inlegt ook nog eens extra spreiding.
Ik ga niet maandelijks inleggen trouwens
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 3 februari 2020 @ 19:55:58 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191332247
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 18:49 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb ondertussen een degiro account. Ik zie alleen bij de ETF's door de bomen het bos niet. Er is zo veel keus, hoe kies je daar in godsnaam iets?
Dat is lastig, maar gelukkig maakt het ook niet zoveel uit. Ik heb vandaag 500 de Xtrackers MSCI World High Dividend Yield UCITS ETF, die bekend staat onder ticker XDWY en isincode IE00BCHWNQ94 gekocht.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 3 februari 2020 @ 19:56:44 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191332268
Een brede etf gebaseerd op value, waar ik nog altijd in gelooof
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191332352
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 19:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is lastig, maar gelukkig maakt het ook niet zoveel uit. Ik heb vandaag 500 de Xtrackers MSCI World High Dividend Yield UCITS ETF, die bekend staat onder ticker XDWY en isincode IE00BCHWNQ94 gekocht.
Waarom maakt het niet zoveel uit?
  maandag 3 februari 2020 @ 20:04:06 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191332402
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 20:01 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Waarom maakt het niet zoveel uit?
Omdat je van te voren toch niet weet wat gaat stijgen. Je kunt enkel je risico spreiden. Dat doe je.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 3 februari 2020 @ 21:17:13 #54
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191334167
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 19:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is lastig, maar gelukkig maakt het ook niet zoveel uit. Ik heb vandaag 500 de Xtrackers MSCI World High Dividend Yield UCITS ETF, die bekend staat onder ticker XDWY en isincode IE00BCHWNQ94 gekocht.
Waarom dan die ipv een ander?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_191334657
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 21:17 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Waarom dan die ipv een ander?
Zet ze beide eens op Morningstar.nl naast elkaar en bekijk de verschillen.
Let dan vooral op de kosten en spreiding (geografisch en qua sector).

Kijk dan waar je voorkeur naar uitgaat :).
  maandag 3 februari 2020 @ 21:49:38 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191334941
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 21:17 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Waarom dan die ipv een ander?
Is dus geen reden voor..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191335419
Tesla stock in 1 dag $129 gestegen. Dat had ik vanwege de onzekerheid rondom de coronavirus uitbraak niet verwacht.

quote:
Tesla Inc.
Close $780.00 +$129.43 +19.89%
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 3 februari 2020 @ 22:23:24 #58
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191335735
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 22:09 schreef Digi2 het volgende:
Tesla stock in 1 dag $129 gestegen. Dat had ik vanwege de onzekerheid rondom de coronavirus uitbraak niet verwacht.
[..]

allemaal momentum.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191336000
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 22:09 schreef Digi2 het volgende:
Tesla stock in 1 dag $129 gestegen. Dat had ik vanwege de onzekerheid rondom de coronavirus uitbraak niet verwacht.
[..]

Tesla is gestegen op de eerste kwartaalwinst uit de batterijentak van Panasonic en Tesla:

https://nieuws.nl/economi(...)helpt-tesla-vooruit/

En dit zou er ook wel bij hebben geholpen: Analisten waren onverminderd enthousiast. In een beleggersrapport werd maandag een vertienvoudiging van de beurswaarde van Tesla voorspeld tegen 2024.

quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 22:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

allemaal momentum.
Zo gaat het altijd in een rally die steeds meer belangstelling krijgt. Maar aangezien je de markt toch niet kunt timen, waarom zou jij nu niet meer instappen?

quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 17:40 schreef ludovico het volgende:

[..]

Naar 250 dan weer pijnlijk.
Ik zie op dit moment geen enkele reden waarom we de 250 koers nog gaan terugzien.
BlaBlaBla
pi_191336415
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 22:35 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik zie op dit moment geen enkele reden waarom we de 250 koers nog gaan terugzien.
Dat mag jij prima denken van mij. Vergeet alleen niet dat Tesla een factor 20 kleiner is dan een Volkswagen in kapitaal en output van auto's, dat de marges hier als first mover misschien wat op kunnen compenseren... De output van auto's de eerste 10 jaar niet bij zal benen met de output van Volkswagen, en volkswagen binnen 10 jaar echt wel een goede elektrische auto op de markt kan zetten die concurerend is met Tesla.

Dan mag Tesla binnen 10 jaar zijn overgewaardeerde book to market ratio terugverdienen. Tesla die dan zegmaar 60 dollar waard is, maar op de beurs 700.

640 dollar per aandeel dus in 10 jaar tijd. Ze zitten nu tussen de 0 en 10 euro winst per aandeel.

Prima dat je geen reden ziet hoor maar ik vraag me dan wel echt af of je de fundamentals gezien hebt en wat je wel niet verwacht van de toekomst.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191337585
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 22:09 schreef Digi2 het volgende:
Tesla stock in 1 dag $129 gestegen. Dat had ik vanwege de onzekerheid rondom de coronavirus uitbraak niet verwacht.
[..]

Dit had ik ook niet aan zien komen!
Ik heb m’n oorspronkelijke inleg bedrag dat ik in Tesla aandelen had gestoken er weer uit onttrokken, dus wat mij betreft is het nu achteroverleunen en kijken waar dit schip strand...
pi_191339758
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 22:56 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat mag jij prima denken van mij. Vergeet alleen niet dat Tesla een factor 20 kleiner is dan een Volkswagen in kapitaal en output van auto's, dat de marges hier als first mover misschien wat op kunnen compenseren... De output van auto's de eerste 10 jaar niet bij zal benen met de output van Volkswagen, en volkswagen binnen 10 jaar echt wel een goede elektrische auto op de markt kan zetten die concurerend is met Tesla.

Dan mag Tesla binnen 10 jaar zijn overgewaardeerde book to market ratio terugverdienen. Tesla die dan zegmaar 60 dollar waard is, maar op de beurs 700.

640 dollar per aandeel dus in 10 jaar tijd. Ze zitten nu tussen de 0 en 10 euro winst per aandeel.

Prima dat je geen reden ziet hoor maar ik vraag me dan wel echt af of je de fundamentals gezien hebt en wat je wel niet verwacht van de toekomst.
Gaat dat zelfde ook niet op voor Apple? De Iphone loopt bepaalt niet voor op de concurrentie, maar blijkbaar is het merk en de vendor lock-in sterk genoeg om de hogere prijs te rechtvaardigen. Denk dat zoiets voor Tesla ook op zou kunnen gaan.
pi_191339796
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 00:04 schreef dodoria het volgende:

[..]

Dit had ik ook niet aan zien komen!
Ik heb m’n oorspronkelijke inleg bedrag dat ik in Tesla aandelen had gestoken er weer uit onttrokken, dus wat mij betreft is het nu achteroverleunen en kijken waar dit schip strand...
Ik ook niet. Als newbee; een stijgende prijs houdt toch in dat er meer mensen willen kopen dan verkopen? Is er een manier om te achterhalen wie er op dit moment nog Tesla aan het kopen? Zijn dat nog steeds de grote jongens, of zijn het ook veel huis-tuin-en-keuken beleggers die de hype volgen?
pi_191340410
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 08:37 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik ook niet. Als newbee; een stijgende prijs houdt toch in dat er meer mensen willen kopen dan verkopen? Is er een manier om te achterhalen wie er op dit moment nog Tesla aan het kopen? Zijn dat nog steeds de grote jongens, of zijn het ook veel huis-tuin-en-keuken beleggers die de hype volgen?
Veel echt grote jongens kopen nog geen Tesla stock omdat het nog niet in de S&P zit.
quote:
https://www.marketwatch.c(...)30?mod=mw_quote_news
The bull case, however, seems to keep getting better. I’m talking both about the blowout profits and sales but also the very real potential of inclusion in the S&P 500 that will unlock institutional buying.

Consider a white paper from the National Bureau of Economic Research that, in a nutshell, found a clear correlation between stock performance and the inclusion of that name in the Russell 1000 or Russell 2000 indexes. The reason this study is particularly meaningful is not for its conclusion that index inclusion often comes along with outperformance, but because it offers some very relevant context for a large-size name like Tesla.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191340539
De echt grote jongen die Tesla stock kan gaan opkopen is de SNB, die kan met vers geprinte franken enorme hoeveelheden TSLA gaan opkopen.


Swiss National Bank's US Stock Holdings
quote:
https://wolfstreet.com/20(...)e-of-its-own-shares/
Company Name Type of shares Value, $ millions # of Shares
1 APPLE COM $3,419 15,267,199
2 MICROSOFT COM $3,376 24,281,217
3 AMAZON COM $2,399 1,382,051
4 FACEBOOK CL A $1,413 7,933,942
5 ALPHABET CL C $1,262 1,035,096
6 JOHNSON & JOHNSON COM $1,242 9,595,766
7 ALPHABET CL A $1,207 988,722
8 PROCTER & GAMBLE COM $1,143 9,192,748
9 VISA CL A $1,104 6,421,094
10 EXXON MOBIL COM $1,053 14,917,592
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191341434
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 08:33 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Gaat dat zelfde ook niet op voor Apple? De Iphone loopt bepaalt niet voor op de concurrentie, maar blijkbaar is het merk en de vendor lock-in sterk genoeg om de hogere prijs te rechtvaardigen. Denk dat zoiets voor Tesla ook op zou kunnen gaan.
De marges zijn niet 20* hoger. Die groeivoet neemt af als de concurrentie verbetert. Als Tesla een beetje aandelen uitgeeft verwatert je aandeel de helft.

Die marges nu worden niet gedrukt door concurrenten dat kan je niet zeggen bij Apple. Je hebt misschien gelijk dat mensen niet rationeel zijn. Maar de situatie is nog wle anders op het moment.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191341498
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 10:42 schreef ludovico het volgende:

[..]

De marges zijn niet 20* hoger. Die groeivoet neemt af als de concurrentie verbetert. Als Tesla een beetje aandelen uitgeeft verwatert je aandeel de helft.
Dat weegt volgens mij niet op tegen de geldpers van SNB ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191341550
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 10:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat weegt volgens mij niet op tegen de geldpers van SNB ;)
Elke tulpenmanie zal een keer klappen.

Als die groei uit het aandeel is en de fundamentals duidelijker zijn.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191341679
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 10:52 schreef ludovico het volgende:

[..]

Elke tulpenmanie zal een keer klappen.
Toen printe men niet zomaar valuta maar waren goud en zilver nog betaalmiddelen. Een manipulatie met de huidige schaal, omvang en tijdspanne konden daardoor niet plaatsvinden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191341724
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 11:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Toen printe men niet zomaar valuta maar waren goud en zilver nog betaalmiddelen. Een manipulatie met de huidige schaal, omvang en tijdspanne konden daardoor niet plaatsvinden.
Maakt niet uit. Enige wat je zegt is dat een bubbel nu makkelijker gevormd kan worden met deze vorm van financiering.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191343170
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 11:05 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maakt niet uit. Enige wat je zegt is dat een bubbel nu makkelijker gevormd kan worden met deze vorm van financiering.
Dat is niet het enige, ook de tijdspanne van de bubbels kan van een heel andere ordegrote zijn.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191343298
:D
quote:
Premarket

Tesla Inc.
$826.99
+46.99 +6.02%
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 4 februari 2020 @ 13:01:49 #73
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_191343444
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 12:48 schreef Digi2 het volgende:
:D
[..]

What the f... :')
pi_191343899
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 13:01 schreef bleiblei het volgende:

[..]

What the f... :')
Mwah amper 1 uurtje verder, _O-

quote:
Premarket

Tesla Inc.
$888.60
+108.60 +13.92%
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 4 februari 2020 @ 13:36:33 #75
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_191343920
Nog mensen die RDS bijkopen ?

Resultaten zijn niet best ontvangen, maar de shareholder yield is nu iets van 12,5% (15b dividend + 10b buybacks en market cap van circa 200b (je moet eigk naar de EV kijken natuurlijk)).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_191344921
Galapagos ook weer dik 7% in de plus.
BlaBlaBla
  dinsdag 4 februari 2020 @ 16:16:49 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191346518
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 13:34 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Mwah amper 1 uurtje verder, _O-
[..]

921.67
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 4 februari 2020 @ 16:20:20 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191346587
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 16:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

921.67
Staat alweer 300 dollar boven de 620 waarop de sprinter van ludovico klapte.
Dat is het nadeel van sprinters. Al heb je gelijk, de markt rekent met je af voordat je je gelijk hebt kunnen behalen. Dan kun je nog beter gewoon opties kopen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 4 februari 2020 @ 16:20:25 #79
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191346589
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 13:36 schreef JimmyJames het volgende:
Nog mensen die RDS bijkopen ?

Resultaten zijn niet best ontvangen, maar de shareholder yield is nu iets van 12,5% (15b dividend + 10b buybacks en market cap van circa 200b (je moet eigk naar de EV kijken natuurlijk)).
Ik hou ze gewoon aan. Een stabiel bedrijf met goed dividend. Ik ga ze niet bijkopen, want daarvoor is me de lange termijn te onduidelijk. Ik koop vooral aandelen waarbij ik geen bedreigingen zie de komende 30 jaar.
pi_191346603
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 13:34 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Mwah amper 1 uurtje verder, _O-
[..]

Is dit een short squeeze?
  dinsdag 4 februari 2020 @ 16:22:05 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191346627
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 16:20 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ik hou ze gewoon aan. Een stabiel bedrijf met goed dividend. Ik ga ze niet bijkopen, want daarvoor is me de lange termijn te onduidelijk. Ik koop vooral aandelen waarbij ik geen bedreigingen zie de komende 30 jaar.
Idem
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191346825
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 16:20 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Is dit een short squeeze?
Dat zal pas duidelijk worden als de short interest sterk teruggelopen blijkt maar het heeft er alle schijn van.
quote:
Tesla (TSLA) stock jumps to $900 as short sqeeze seems to be in full effect
Ihor Dusaniwsky, Managing Director of Predictive Analytics at S3 Partners and short interest expert, says that Tesla short sellers had paper losses of about $2.5 billion yesterday.

The analysts say that the shorts are covering their positions, but he believes that they anticipate a short-term pullback:

“While we are seeing some momentum short sellers increasing their positions in anticipation of a short-term pullback, we should see an increase of short-covering due to this $700/share level squeeze,”

On social media, where Tesla shorts created the $TSLAQ community, several short sellers admitted to giving up on shorting Tesla stock this week due to this new rally.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191347277
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 16:34 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat zal pas duidelijk worden als de short interest sterk teruggelopen blijkt maar het heeft er alle schijn van.
[..]

Die enorme stijging tot $940 net na beursopening lijkt er wel op. Aandelen die teruggekocht moesten worden maar beperkt aanbod
pi_191347351
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 17:07 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Die enorme stijging tot $940 net na beursopening lijkt er wel op. Aandelen die teruggekocht moesten worden maar beperkt aanbod
Ik weet niet wanneer er een update volgt van de short Interest maar op 15-1-2020 was dat 24.95 miljoen aandelen. Volgens mij kan het wel ff duren voordat er voldoende info beschikbaar is om duidelijk te krijgen of er sprake is van een short squeeze.

quote:
https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla
short Interest
24.95M 01/15/2020
% of Float Shorted 18.63%
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191347457
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 17:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik weet niet wanneer er een update volgt van de short Interest maar op 15-1-2020 was dat 24.95 miljoen aandelen. Volgens mij kan het wel ff duren voordat er voldoende info beschikbaar is om duidelijk te krijgen of er sprake is van een short squeeze.
[..]

11 februari weer een update. Ligt het aan mij of is 2x per maand best weinig voor dit soort info?
pi_191347658
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 17:17 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
11 februari weer een update. Ligt het aan mij of is 2x per maand best weinig voor dit soort info?
Het is vooral in het nadeel van de shorts zelf want die tasten dus in het duister of en wanneer ze hun posities het beste kunnen coveren waardoor het risico op een squeeze juist toeneemt. Daarin alleen al ligt een aanzienlijk risico besloten lijkt me.

At this pace $tsla will go to the Moon before SpaceX does _O-

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191347697
Dubbel
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 4 februari 2020 @ 17:33:57 #88
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_191347741
Tesla is gewoon de nieuwe bitcoin :D . Ben benieuwd wanneer het in elkaar lazert. Want met de echt waarde van het bedrijf heeft het niets meer te maken. Dat lijkt mij duidelijk.
pi_191347993
Welke bank of broker adviseren jullie voor langdurig dividend en etf's?

[ Bericht 6% gewijzigd door Qunix op 04-02-2020 18:02:47 ]
pi_191348023
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 17:33 schreef bleiblei het volgende:
Tesla is gewoon de nieuwe bitcoin :D . Ben benieuwd wanneer het in elkaar lazert. Want met de echt waarde van het bedrijf heeft het niets meer te maken. Dat lijkt mij duidelijk.
Op het moment dat het in de S&P komt en wordt opgekocht door de SNB is het geen "bitcoin" want dan staat dan de zwitserse centrale bank erachter met hun franken valutapers.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191349011
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 17:53 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Op het moment dat het in de S&P komt en wordt opgekocht door de SNB is het geen "bitcoin" want dan staat dan de zwitserse centrale bank erachter met hun franken valutapers.
Eerder dat het dan door institutionele beleggers en indextrackers wordt gekocht. 1 centrale bank zal geen weinig verschil maken.
pi_191349146
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 18:56 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Eerder dat het dan door institutionele beleggers en indextrackers wordt gekocht. 1 centrale bank zal geen verschil maken.
Zodra het in de S&P komt komen er grote institutionele beleggers op het speelveld maar een centrale bank als backing speelt vast ook een belangrijke rol.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191349210
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 19:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Zodra het in de S&P komt komen er grote institutionele beleggers in het speelveld maar een centrale bank als backing speelt vast ook een belangrijke rol.
Weet ik, maar wat maakt de Zwitserse bank zo bijzonder?

Enige reden waarom die koopt is om de koers van de Frank te drukken, daar zit verder geen beleggingsstrategie achter ofzo.
pi_191349455
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 19:06 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Weet ik, maar wat maakt de Zwitserse bank zo bijzonder?

Enige reden waarom die koopt is om de koers van de Frank te drukken, daar zit verder geen beleggingsstrategie achter ofzo.
Meestal keren centrale banken hun winsten periodiek uit aan de overheid, in dit geval de zwitserse overheid. Er is dus wel degelijk een belang naast het drukken van de frankkoers dat de aandelenkoersen hoog blijven. Ik vind het totaal onaceptabel en ontoelaatbaar maar het zei zo, central planning on steriods in mijn opinie.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 4 februari 2020 @ 19:19:58 #95
256829 Sokz
Livin' the life
pi_191349463
Moet alleen een x aantal (4?) kwartalen achter elkaar winstgevend zijn om eligible te zijn voor S&P inclusion.
pi_191349544
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 19:19 schreef Sokz het volgende:
Moet alleen een x aantal (4?) kwartalen achter elkaar winstgevend zijn om eligible te zijn voor S&P inclusion.
Yep, dat zal dus wel een doel op zich worden voor Musk, immers zijn bonustranches hangen van de marketcap af en mars koloniseren is een extreem prijzige hobby :P
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 4 februari 2020 @ 19:49:03 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191349960
quote:
5s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 17:51 schreef Qunix het volgende:
Welke bank of broker adviseren jullie voor langdurig dividend en etf's?
Een broker zonder bewaarloon, bijv binck basic
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191350038
Tesla gaat helemaal nergens over. Vandaag weer even 19% erbij.
pi_191350398
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 19:55 schreef Houtenbeen het volgende:
Tesla gaat helemaal nergens over. Vandaag weer even 19% erbij.
Het gaat tegenwoordig alleen nog maar over Tesla :P
Dat waait ook wel weer over.

quote:
CNBC Television
Adam Jonas joins CNBC's "Squawk Alley" team to discuss Tesla's storing stock price as the company crosses $900 for the first time.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:31:59 #100
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191350722
1K is nog maar een kippe-eindje
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:39:00 #101
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191350841
Groots nieuws allemaal, ik ben ondertussen 2 aandelen VWRL rijker _O_
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_191350880
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:31 schreef LXIV het volgende:
1K is nog maar een kippe-eindje
Tsja, en dan is Tesla al snel nr1 qua automotive marketcap en kan Toyota voorbijgaan. Blijft bizar met een jaarproductie van 500.000 voertuigen vergeleken Toyota met 10,634,905 units (FY2019).
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191351087
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 12:38 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat is niet het enige, ook de tijdspanne van de bubbels kan van een heel andere ordegrote zijn.
Dan moet je uitgaan van een hele structurele opkoop operatie ongeacht beurskoersen.

Dat heb je nog niet hard gemaakt ;)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191351129
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 16:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Staat alweer 300 dollar boven de 620 waarop de sprinter van ludovico klapte.
Dat is het nadeel van sprinters. Al heb je gelijk, de markt rekent met je af voordat je je gelijk hebt kunnen behalen. Dan kun je nog beter gewoon opties kopen.
Opties is weer een groot nadeel bij die ultra vola stocks omdat volatiliteit altijd goed geprijsd wordt, daarnaast lopen opties af.

Als je geen gekke stijgingen of dalingen verwacht kun je dus beter opties verkopen en dan hedgen met het aandeel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191351232
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:55 schreef ludovico het volgende:

[..]

Opties is weer een groot nadeel bij die ultra vola stocks omdat volatiliteit altijd goed geprijsd wordt, daarnaast lopen opties af.

Als je geen gekke stijgingen of dalingen verwacht kun je dus beter opties verkopen en dan hedgen met het aandeel.
Wees blij dat je shortpositie is beëindigd want het is nu een waar bloedbad geworden voor de shorts :)

quote:
Tesla Inc.
$943.40
163.40 +20.95%
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191351266
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:41 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Tsja, en dan is Tesla al snel nr1 qua automotive marketcap en kan Toyota voorbijgaan. Blijft bizar met een jaarproductie van 500.000 voertuigen vergeleken Toyota met 10,634,905 units (FY2019).
Wilt Tesla hetzelfde kapitaal neerzetten voor 10miljoen voertuigen moeten ze nog ff hun shares met de helft verwateren, opzicht valt dat wel mee.... Maar dan komt je wel uit op de helft van de winst die ze nu hebben per aandeel.... Tjah ze kunnen vast nog wel iets efficienter produceren.... Maar 10 miljoen auto's verkopen met maar x modellen is misschien een erg extreme gedachte. Laat staan dat daar genoeg Lithium voor gedolven wordt.

Tesla heeft groei constraints en time constraints waarin ze hun voordeel moeten benutten wat niet samen kan.

Tjahhhhhh.

Steinhoff ging wel leuk vandaag :)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191351279
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Wees blij dat je shortpositie is beëindigd want het is nu een waar bloedbad geworden voor de shorts :)
[..]

Ja niet teveel geld willen verliezen op een aandeel....

Put optie wereldhave verkocht, loopt af 16 maart dit jaar... uitoefenrprijs 20.
Zou leuk zijn als dat wel even lukt :) Maar kanonnen wat loopt het daar terug qua inkomsten. Wanneer is het nou eens tijd om flink wat winkels af te stoten / woon bestemming op te plaatsen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 4 februari 2020 @ 21:06:00 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191351347
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Wees blij dat je shortpositie is beëindigd want het is nu een waar bloedbad geworden voor de shorts :)
[..]

Stel dat je echt short was gegaan en je moest nu terugkopen vanwege je margin!!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191351372
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Stel dat je echt short was gegaan en je moest nu terugkopen vanwege je margin!!
Veel te riskant.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191351486
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 4 februari 2020 @ 21:20:12 #111
256829 Sokz
Livin' the life
pi_191351584
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:02 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja niet teveel geld willen verliezen op een aandeel....

Put optie wereldhave verkocht, loopt af 16 maart dit jaar... uitoefenrprijs 20.
Zou leuk zijn als dat wel even lukt :) Maar kanonnen wat loopt het daar terug qua inkomsten. Wanneer is het nou eens tijd om flink wat winkels af te stoten / woon bestemming op te plaatsen?
Van een vd weinige echte l/s hedgefunds die ons land rijk is (Lucerne cap):

pi_191351709


hoppa
pi_191351746
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:27 schreef tjoptjop het volgende:
[ afbeelding ]

hoppa
Ik vind het heel eng eigenlijk. Ook vooral zo spannend dat het lang duurt...
pi_191351773
quote:
11s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:29 schreef Qunix het volgende:

[..]

Ik vind het heel eng eigenlijk. Ook vooral zo spannend dat het lang duurt...
Ik krijg een beetje een VW deja vu
  dinsdag 4 februari 2020 @ 21:30:58 #115
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191351801
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:27 schreef tjoptjop het volgende:
[ afbeelding ]

hoppa
Dit ziet er ondertussen wel uit als een shortsqueeze. Denk niet dat er nog mensen instappen op fundamentals. Dan hadden ze dat twee weken terug voor de helft ook kunnen doen.
Ik denk dat je shorters hebt die zich in semi-paniek indekken en mensen die een stoploss gezet hebben (die ze telkens ophogen) en kijken waar het schip strand.

Als het straks naar beneden komt (wat hoogstwaarschijnlijk zal gebeuren) dan kan dat ook heel hard gaan. Want dan worden al die stoplosses van de hodlers getriggered.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 4 februari 2020 @ 21:31:55 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191351821
Boven de 1200 overweeg ik ook een gokje te nemen met een sprinter short... In het volle bewustzijn dat dit een gokje is, maar wel met goede winskansen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191351825
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:20 schreef Sokz het volgende:

[..]

Van een vd weinige echte l/s hedgefunds die ons land rijk is (Lucerne cap):

[ afbeelding ]
Hoe oud is deze tekst?

"overvalued" verhaal geloof ik niet zo. Hoeveel % van een pand is grondwaarde? 30%? (okay hier zou ik betere research in kunnen doen uiteraard!) Er is al flink afgewaardeerd eerder, daarom is de koers van het aandeel ook van 60 euro gezakt naar nu 17. De leverage is +-2. Free cash flows dalen inderdaad echt als een jekko maar je hebt het nog steeds over 3 a 3.5 euro per aandeel per jaar. Voor een aandeel dat 17 euro noteert.... Echt ze hoeven het maar 4-5 jaar vol te houden en hun panden te slopen voor woningbouw en je zit op 40 euro winst.

Daarnaast, in afgeslankte vorm van veel van die plekken blijft er simpelweg gewoon behoefte aan een bakker, fietsenmaker, supermarkt, action, hema, cafetjes, bloemenwinkels, sleutelmakers, schoenwinkels (enig idee hoe kut die dingen zijn om te bestellen?)

De retail die wegvalt is, kleding.... En..... misschien een blokker die wat moeizamer gaat met elektrische apparaten. Intertoys wordt minder.

Gal en Gal of slijterij blijft ook. Tabakwinkel verdwijnt misschien vanwege andere redenen.
Juwelier lijkt me sterk dat die online gaat. Parfum moet je ruiken, hoge "service" retail. Coolblue heeft helemaal in de gaten dat mensen graag iets uitproberen. Je visboer blijf je nodig hebben, poelier.

Ik ben dus van mening dat we teveel kledingszaken hebben, en waarschijnlijk van die hopeloze vakantiediscounters. Dan heb je 10-20% te pakken van de zaken. Okay misschien nog wel meer dan dat. Maar het is duidelijk dat voor 60-70% behoefte blijft.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191351835
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:20 schreef Sokz het volgende:

[..]

Van een vd weinige echte l/s hedgefunds die ons land rijk is (Lucerne cap):

[ afbeelding ]
Div yiel is 15%, dus ik neem aan dat het aandeel toen op 24 euro stond ofzo.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 4 februari 2020 @ 21:34:54 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191351875
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:31 schreef ludovico het volgende:
h
Ik denk ook niet dat internet alle retail zal wegvagen. Het is ook een uitje. Kaasboeren, visboeren, bloemisten, bakkers, slagers etc.. Dat ga je niet van internet halen. De meeste mensen niet iig. Die willen ook zien wat ze kopen.
Er zijn natuurlijk wel stedelijke hippe 2-verdieners die nooit tijd hebben, maar de gemiddelde NL huisvrouw vind het niet erg om als de kinderen uit school zijn even naar het winkelcentrum te fietsen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191351965
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:31 schreef LXIV het volgende:
Boven de 1200 overweeg ik ook een gokje te nemen met een sprinter short... In het volle bewustzijn dat dit een gokje is, maar wel met goede winskansen.
Vanwaar die 1200?
pindazakje
pi_191351979
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk ook niet dat internet alle retail zal wegvagen. Het is ook een uitje. Kaasboeren, visboeren, bloemisten, bakkers, slagers etc.. Dat ga je niet van internet halen. De meeste mensen niet iig. Die willen ook zien wat ze kopen.
Er zijn natuurlijk wel stedelijke hippe 2-verdieners die nooit tijd hebben, maar de gemiddelde NL huisvrouw vind het niet erg om als de kinderen uit school zijn even naar het winkelcentrum te fietsen.
Het idee is wel "locatie locatie locatie"

Maareh, het winkelhof hier in Leiderdorp is prima bezet altijd hoor. Veel retail schijnt het ook lastig te hebben vanwege al het parkeergeld dat gevraagd wordt door gemeentes. Waarschijnlijk moet Wereldhave zich ook meer inzetten voor 1-2 uur gratis of bijna gratis parkeren, zoals in Rotterdam het geval is rondom de supermarkten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191352024
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:20 schreef Sokz het volgende:

[..]

Van een vd weinige echte l/s hedgefunds die ons land rijk is (Lucerne cap):

[ afbeelding ]
Ik snap de reasoning wel van die toko... leverage van 2... Assets downward revaluation van 50% en eigen vermogen = 0.

Misschien dat die "recent m&a" wel het gevolg was van zo een faillissement? :) Executieverkoop vanwege het onder water staan van de hypotheek.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 4 februari 2020 @ 21:44:20 #123
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191352050
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:39 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Vanwaar die 1200?
Stukje doorgeschoten vanaf de magische grens 1000.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191352275


haha, het kan verkeren _O-
pi_191352298
Tesla :W
  dinsdag 4 februari 2020 @ 21:58:49 #126
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191352357
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:54 schreef tjoptjop het volgende:
[ afbeelding ]

haha, het kan verkeren _O-
NU shorten..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191352359
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:54 schreef tjoptjop het volgende:
[ afbeelding ]

haha, het kan verkeren _O-
Vermoedelijk daytraders die cashen vlak voor de sluiting.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 4 februari 2020 @ 22:01:45 #128
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191352406
Ik kan bij Binck niet eens iets kopen nu..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191352408
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

NU shorten..
Ik zat wel live te kijken toen het bijna op het punt stond de 970 aan te tikken en binnen een paar minuten er 100 af ging :D
  dinsdag 4 februari 2020 @ 22:03:22 #130
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191352438
De turbo's gaan maar tot 750 overigens..
Eens kijken bij mijn andere broker.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 4 februari 2020 @ 22:06:11 #131
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191352483
Helaas. Anders had ik het misschien wel gedaan. Met een hefboom van 12 of zo..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191352761
Valt mee. Morgen begint hij weer hoog en klimt ie weer... zelfde patroon als voorgaande dagen.
pi_191353266
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 22:19 schreef Qunix het volgende:
Valt mee. Morgen begint hij weer hoog en klimt ie weer... zelfde patroon als voorgaande dagen.
Morgen ook weer hetzelfde weer als vandaag.
pi_191358835
quote:
12s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 21:43 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Als dit de correctie is, dan hebben we nog wel wat te gaan.
Gewoon vrolijk bijkopen elke maand, voor je het weet is de (valse) bear gedraaid, zoals in december 2018.
En weer door alsof er niets is gebeurd!
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_191359413
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:20 schreef Sokz het volgende:
Van een vd weinige echte l/s hedgefunds die ons land rijk is (Lucerne cap):

[ afbeelding ]
Hun analyses van Intertrust (zijn ze al een tijdje mee bezig en hebben hun in belang in december verder uitgebreid naar 5%+) en BAWAG (daar had ik dan weer nooit van gehoord) vond ik ook wel aardig in dat interview.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  woensdag 5 februari 2020 @ 13:47:15 #136
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191360753
GlaxoSmithKline splitst zich op.
https://seekingalpha.com/(...)-split-two-companies
pi_191362560


:B
  woensdag 5 februari 2020 @ 17:04:57 #138
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191363142
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2020 13:47 schreef BasEnAad het volgende:
GlaxoSmithKline splitst zich op.
https://seekingalpha.com/(...)-split-two-companies
Benieuwd wat dit met de rest van de markt doet en hoe attractief ze dit weg kunnen zetten. 700m aan kostenbesparing in ruil voor 700m aan separatiekosten lijkt me een goede deal. Samen met Pfizer een consumer healthcare business, concurrentje voor JNJ?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 5 februari 2020 @ 17:06:42 #139
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191363165
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2020 11:00 schreef Patroon het volgende:

[..]

En weer door alsof er niets is gebeurd!
Is er uiteindelijk ook niet.
Er is nog geen Chinese variant op het beursadagium: "When America sneezes, the world catches a cold."
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 5 februari 2020 @ 21:27:40 #140
862 Arcee
Look closer
pi_191367254
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 12:16 schreef recursief het volgende:
Als de wereld onzekerder wordt dan reageren de beurzen daar altijd op.
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 17:55 schreef Arcee het volgende:
Om vervolgens binnen no time weer vrolijk verder te gaan waar ze gebleven waren.
En zie hier.
pi_191367408
Mja ik heb toch maar wat goud mijn aandelen gekocht, klein beetje hedgen :P.
Newmont Gold, 1 van de grootste delvers, recent is ook het dividend verhoogd naar 1usd (wat uiteraard al in de koers zit, maar het geeft stabiliteit aan)
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 februari 2020 @ 18:41:23 #142
862 Arcee
Look closer
pi_191380224
De AEX schurkte tegen de 620 punten aan vandaag. Zou die all time high van 703 punten van september 2000 weer in beeld komen de komende, laten we zeggen, anderhalf jaar?
  donderdag 6 februari 2020 @ 18:46:01 #143
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191380291
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 18:41 schreef Arcee het volgende:
De AEX schurkte tegen de 620 punten aan vandaag. Zou die all time high van 703 punten van september 2000 weer in beeld komen de komende, laten we zeggen, anderhalf jaar?
Die 703 zegt eigenlijk niks meer. De index is totaal veranderd en het is geen herbeleggingsindex.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191380726
Zijn er bepaalde vaste momenten dat bedrijven dividend uitkeren, of kiest elk bedrijf een beetje zijn eigen moment? Vroeg me dit een beetje af, als de aex vlak blijft op een dag, maar wel een paar bedrijven keren dividend uit, dan is het eigenlijk een prima dag.
pi_191380837
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 18:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die 703 zegt eigenlijk niks meer. De index is totaal veranderd en het is geen herbeleggingsindex.
Klopt........ Maarrrr....

Bedrijven zijn wss wel gegroeid ook als je kijkt naar total assets? 25 bedrijven optellen.. Niet al te moeilijk....

Bedrijf er uit bedrijf er in ja okay, dat is minder te vergelijken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191380847
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 19:13 schreef Mynheer007 het volgende:
Zijn er bepaalde vaste momenten dat bedrijven dividend uitkeren, of kiest elk bedrijf een beetje zijn eigen moment? Vroeg me dit een beetje af, als de aex vlak blijft op een dag, maar wel een paar bedrijven keren dividend uit, dan is het eigenlijk een prima dag.
Dan moet je er wel vrij diep op in gaan, heb weleens gehoord dat die dividenden niet altijd netjes in de opties geprijsd zijn wat een beetje vaag is eigenlijk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 6 februari 2020 @ 19:23:46 #147
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191380898
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 19:20 schreef ludovico het volgende:

[..]

Klopt........ Maarrrr....

Bedrijven zijn wss wel gegroeid ook als je kijkt naar total assets? 25 bedrijven optellen.. Niet al te moeilijk....

Bedrijf er uit bedrijf er in ja okay, dat is minder te vergelijken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 6 februari 2020 @ 19:24:05 #148
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191380903
ASLM 3 euro..
Oh nee. Dat is de weging!!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 6 februari 2020 @ 19:24:58 #149
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191380924
Ik heb trouwens praktisch ieder aandeel dat toen in de index stond wel eens gehad. Behalve Gucci, Elsevier en WK.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191380933
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 19:24 schreef LXIV het volgende:
ASLM 3 euro..
Of is dat hem wel -.- huh
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191380968
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 19:24 schreef LXIV het volgende:
Ik heb trouwens praktisch ieder aandeel dat toen in de index stond wel eens gehad. Behalve Gucci, Elsevier en WK.
Had je ook gewoon de index kunnen kopen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 6 februari 2020 @ 19:27:41 #152
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191380986
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 19:26 schreef ludovico het volgende:

[..]

Had je ook gewoon de index kunnen kopen.
Ik heb ze zelden tegelijk gehad.

Ik ben trouwens een steeds groter percentage op de index aan het beleggen. Ik heb een overweight value door mijn aandelen. Dat heeft me trouwens niet veel opgeleverd de afgelopen 2 jaar. Alle dividend etc stop ik in de index.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 6 februari 2020 @ 19:29:08 #153
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_191381012
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 19:25 schreef ludovico het volgende:

[..]

Of is dat hem wel -.- huh
Je hebt ASMI en ASML.
ASML staat voor ASM Lithography. ASMI voor ASM international
pi_191381019
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 19:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb ze zelden tegelijk gehad.

Ik ben trouwens een steeds groter percentage op de index aan het beleggen. Ik heb een overweight value door mijn aandelen. Dat heeft me trouwens niet veel opgeleverd de afgelopen 2 jaar. Alle dividend etc stop ik in de index.
Binnenkort gaat mijn speculatie in de huizenbubbel. Vraag me ff af wat handig is... 5 jaar vast... 10 jaar vast.... 15 jaar... 20...30?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191381025
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2020 19:29 schreef bleiblei het volgende:
ASM Lithography
Ik ben Fan van oude benamingen dus ik zeg, ASM lithography from now on.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 6 februari 2020 @ 19:30:43 #156
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_191381031
quote:
7s.gif Op donderdag 6 februari 2020 19:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Binnenkort gaat mijn speculatie in de huizenbubbel. Vraag me ff af wat handig is... 5 jaar vast... 10 jaar vast.... 15 jaar... 20...30?
Met deze rente stand 20jaar. :P
pi_191381034
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 19:30 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Met deze rente stand 20jaar. :P
Why not 30?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 6 februari 2020 @ 19:37:39 #158
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191381121
quote:
7s.gif Op donderdag 6 februari 2020 19:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Binnenkort gaat mijn speculatie in de huizenbubbel. Vraag me ff af wat handig is... 5 jaar vast... 10 jaar vast.... 15 jaar... 20...30?
Dat hangt er vanaf als je wil. Misschien wordt de rente wel negatief! Ik zou het zo lang mogelijk vastzetten omdat het sowieso erg laag is nu en omdat je dan wel zekerheid hebt de komende 30 jaar.
Ik heb zelf 5 jaar geleden voor 10 jaar vastgezet tegen 3.2%. Was toen een rationale keus. Dat ik achteraf beter variabel had gekozen doet daar niks aan af..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191381228
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 19:37 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf als je wil. Misschien wordt de rente wel negatief! Ik zou het zo lang mogelijk vastzetten omdat het sowieso erg laag is nu en omdat je dan wel zekerheid hebt de komende 30 jaar.
Ik heb zelf 5 jaar geleden voor 10 jaar vastgezet tegen 3.2%. Was toen een rationale keus. Dat ik achteraf beter variabel had gekozen doet daar niks aan af..
Ik zou zeggen.... zet een stuk 30 jaar vast, los hem boetevrij af als de rente daalt :)
Zet een stuk 5 jaar vast, mocht de rente stijgen.... Los je die toch boetevrij af.

Sowieso wordt aflossen i.p.v. beleggen interessanter met hogere rentes, sowieso is sparen de eerste jaren grotendeels in de vorm van meubilair en cash waarschijnlijk i.p.v. aandelen.... Dus linksom of rechtsom is er dan een buffertje om er iets mee te doen.

Maar ik denk dat ik die rente pas lang vast ga zetten als ik het echt wil gaan gebruiken in een hogere risico setting - dus als ik weer een beetje aan het beleggen ben geslagen en 50k heb staan ofzo.

Speculeren op hogere rentes wordt denk ik pas interessant na de vergrijzing als dat geld opeens vrijkomt en uitgegeven wordt en er flinke inflatie uit komt allereerst... Gepaard met hogere rentes... 2035 ofzo.

Denk dat ik over 10 jaar wel de keuze ga maken... Verwacht eigenlijk dan een hypothecaire schuld te hebben van max 100k.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 6 februari 2020 @ 19:51:28 #160
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191381325
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 19:44 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik zou zeggen.... zet een stuk 30 jaar vast, los hem boetevrij af als de rente daalt :)
Zet een stuk 5 jaar vast, mocht de rente stijgen.... Los je die toch boetevrij af.

Sowieso wordt aflossen i.p.v. beleggen interessanter met hogere rentes, sowieso is sparen de eerste jaren grotendeels in de vorm van meubilair en cash waarschijnlijk i.p.v. aandelen.... Dus linksom of rechtsom is er dan een buffertje om er iets mee te doen.

Maar ik denk dat ik die rente pas lang vast ga zetten als ik het echt wil gaan gebruiken in een hogere risico setting - dus als ik weer een beetje aan het beleggen ben geslagen en 50k heb staan ofzo.

Speculeren op hogere rentes wordt denk ik pas interessant na de vergrijzing als dat geld opeens vrijkomt en uitgegeven wordt en er flinke inflatie uit komt allereerst... Gepaard met hogere rentes... 2035 ofzo.

Denk dat ik over 10 jaar wel de keuze ga maken... Verwacht eigenlijk dan een hypothecaire schuld te hebben van max 100k.
Ik heb ook de helft afgelost nu. Niet omdat dit belastingtechnisch het meest gunstige is, maar ook gewoon fijn gevoel en zekerheid.
Bovendien moet je risico als een totaal zien. Dus stel dat je bedrag A aflost (eigenlijk een extreem veilige belegging) dan kun je op je beleggingsrekening weer wat meer risico nemen. Je totale risico neemt niet toe dan! Dus het rendeert in zekere zin dubbel.

(dus stel je hebt 2 ton. Dan kun je 1 ton aflossen en 1 ton beleggen in aandelen. Je totale 'investering' blijft dan altijd 50% van zijn waarde behouden!. Daarom is het onzinnig om veilige staatsobligaties in de porto te houden als aflossen je meer oplevert qua rendement. Dat is nl nog veiliger en ook een hedge)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191381440
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 19:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb ook de helft afgelost nu. Niet omdat dit belastingtechnisch het meest gunstige is, maar ook gewoon fijn gevoel en zekerheid.
Bovendien moet je risico als een totaal zien. Dus stel dat je bedrag A aflost (eigenlijk een extreem veilige belegging) dan kun je op je beleggingsrekening weer wat meer risico nemen. Je totale risico neemt niet toe dan! Dus het rendeert in zekere zin dubbel.

(dus stel je hebt 2 ton. Dan kun je 1 ton aflossen en 1 ton beleggen in aandelen. Je totale 'investering' blijft dan altijd 50% van zijn waarde behouden!. Daarom is het onzinnig om veilige staatsobligaties in de porto te houden als aflossen je meer oplevert qua rendement. Dat is nl nog veiliger en ook een hedge)
Het punt is meer dat je als je de rente vastzet dat je ook gewoon je uitgaven makkelijk kunt blijven doen, ook al zou je portefeuille op de beurs wat zakken bijvoorbeeld. Dus risico verlagen met langer vaste rente en risico dan weer hoger door op de beurs te gokken. Een grote bult cash is ook niet handig opzicht... Tjahjoh.

Maar de combi lagere beurs + hogere rente... Hmz, misschien ik weet het niet.

Het voelt een beetje als speculeren, er is niet echt een goed of fout denk ik. Sowieso kan ik voor een bepaald bedrag ook zeker wel risico lopen...

En ik weet ook niet zo goed nog wat de bank doet qua max hypotheek als ik de rentes korter vastzet dat is ook nog een dingetje.

[ Bericht 4% gewijzigd door ludovico op 06-02-2020 20:10:36 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 6 februari 2020 @ 20:22:16 #162
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_191381885
quote:
7s.gif Op donderdag 6 februari 2020 19:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Binnenkort gaat mijn speculatie in de huizenbubbel. Vraag me ff af wat handig is... 5 jaar vast... 10 jaar vast.... 15 jaar... 20...30?
Helemaal niets vast zetten. Ja, voor 1 jaar maar langer zeker niet. De aankomende jaren gaat de rente toch niet omhoog. Waarom dan zolang vast zetten?
pi_191381960
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 20:22 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Helemaal niets vast zetten. Ja, voor 1 jaar maar langer zeker niet. De aankomende jaren gaat de rente toch niet omhoog. Waarom dan zolang vast zetten?
Sowieso dat het wel een beetje lang vast moet vanwege max hypotheek.

Omdat je speculeert dat de rente weleens zou kunnen stijgen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 6 februari 2020 @ 20:27:24 #164
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_191381982
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 20:26 schreef ludovico het volgende:

[..]

Sowieso dat het wel een beetje lang vast moet vanwege max hypotheek.

Omdat je speculeert dat de rente weleens zou kunnen stijgen.
Ah oke. Ik wist niet dat dat van invloed is op je max hypotheek. Scheelt dat veel?
pi_191382382
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 20:27 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ah oke. Ik wist niet dat dat van invloed is op je max hypotheek. Scheelt dat veel?
Jajoh dacht het wel, eerste huis dus keb alle munnie nodig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191382549
quote:
7s.gif Op donderdag 6 februari 2020 19:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Binnenkort gaat mijn speculatie in de huizenbubbel. Vraag me ff af wat handig is... 5 jaar vast... 10 jaar vast.... 15 jaar... 20...30?
Ik zou 5 jaar kiezen.
Financiele keuzes die langer zijn dan een regeringsperiode zijn bijna nooit een goede keuze omdat regels veranderen.
Variabel is eigenlijk beter, echter momenteel is die rente vaak hoger dan 3 jaar vast. Dit betekent al dat de rente lange tijd laag blijft, anders zou dit niet zo zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 6 februari 2020 @ 20:57:39 #167
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191382555
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 20:27 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ah oke. Ik wist niet dat dat van invloed is op je max hypotheek. Scheelt dat veel?
Als je het langer dan 10 jaar vast zet hoef je niet met een rekenrente van 5% t rekenen, maar de rente die het daadwerkelijk is. En dat is van invloed op je max. hypotheek.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_191382729
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 20:57 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Als je het langer dan 10 jaar vast zet hoef je niet met een rekenrente van 5% t rekenen, maar de rente die het daadwerkelijk is. En dat is van invloed op je max. hypotheek.
Dus 10+ Jaar maakt niet meer uit maar 10- wel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191382747
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 20:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik zou 5 jaar kiezen.
Financiele keuzes die langer zijn dan een regeringsperiode zijn bijna nooit een goede keuze omdat regels veranderen.
Variabel is eigenlijk beter, echter momenteel is die rente vaak hoger dan 3 jaar vast. Dit betekent al dat de rente lange tijd laag blijft, anders zou dit niet zo zijn.
Ach ik wil toch aflossingsvrij voor zover mogelijk... HRA is pinda's op dit moment en gaat er daarnaast ook gewoon belastingtechnisch snel af.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 6 februari 2020 @ 21:15:27 #170
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191382882
quote:
7s.gif Op donderdag 6 februari 2020 21:08 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ach ik wil toch aflossingsvrij voor zover mogelijk... HRA is pinda's op dit moment en gaat er daarnaast ook gewoon belastingtechnisch snel af.
Ik snap je beredenering niet. Waarom zou je het niet aflossen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 6 februari 2020 @ 21:17:02 #171
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191382914
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 21:15 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik snap je beredenering niet. Waarom zou je het niet aflossen?
Omdat de reele rente negatief is? Het probleem is alleen dat je op vermogen ook reele rente betaalt. Dus als je het geld niet consumeert dan wordt je sowieso genaaid.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191382985
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 21:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Omdat de reele rente negatief is? Het probleem is alleen dat je op vermogen ook reele rente betaalt. Dus als je het geld niet consumeert dan wordt je sowieso genaaid.
Ja dus die lening an sich doet er niet zoveel toe.
Maar ik heb nog wat andere beleggingen die wat minder liquide zijn, vermogensbelasting daarop is hoger dan wat de HRA geeft als fiscaal voordeel. Dat voordeel van HRA bestaat praktisch niet en vermogen wordt, denk ik, nog wel even langer belast. Tenzij ze huizen gewoon compleet in box 3 gaan stoppen natuurlijk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 6 februari 2020 @ 21:21:12 #173
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191382996
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 21:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Omdat de reele rente negatief is? Het probleem is alleen dat je op vermogen ook reele rente betaalt. Dus als je het geld niet consumeert dan wordt je sowieso genaaid.
Euh, dat verklaart voor mij niet waarom je er voor kiest om uiteindelijk met een restschuld over te blijven. Helemaal omdat HRA best een bak geld is.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 6 februari 2020 @ 21:23:57 #174
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191383064
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 21:21 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Euh, dat verklaart voor mij niet waarom je er voor kiest om uiteindelijk met een restschuld over te blijven. Helemaal omdat HRA best een bak geld is.
Als je nu afsluit en je rekent door over 30 jaar inclusief afbouw wet Hillen, dan is er effectief geen HRA meer over. Feitelijk is de HRA al nul.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191383067
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 21:21 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Euh, dat verklaart voor mij niet waarom je er voor kiest om uiteindelijk met een restschuld over te blijven. Helemaal omdat HRA best een bak geld is.
1.2% * 40% = .5%,

Eigen woning forfait? Wat was dat? 0.6%.... Dus dat houdt in dat die al hoger is dan het netto bedrag wat ik zou krijgen. Fiscaal voordeel = 0

Ik moet op box 3 mikken dus :)

[ Bericht 8% gewijzigd door ludovico op 06-02-2020 21:32:29 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191383254
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 21:21 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Euh, dat verklaart voor mij niet waarom je er voor kiest om uiteindelijk met een restschuld over te blijven. Helemaal omdat HRA best een bak geld is.
Aflossingsvrij betekent niet dat je niet aflost, alleen dat je zelf bepaalt wanneer je aflost.
Ik kies ook altijd voor aflossingsvrij voor zo ver mogelijk. Maar ik heb geen HRA, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.
  donderdag 6 februari 2020 @ 21:37:27 #177
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191383348
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 21:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je nu afsluit en je rekent door over 30 jaar inclusief afbouw wet Hillen, dan is er effectief geen HRA meer over. Feitelijk is de HRA al nul.
Fair enough.

Dan nog snap ik niet waarom je het niet zou willen aflossen.
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 21:24 schreef ludovico het volgende:

[..]

1.2% * 40% = .5%,

Eigen woning forfait? Wat was dat? 0.6%.... Dus dat houdt in dat die al hoger is dan het netto bedrag wat ik zou krijgen. Fiscaal voordeel = 0
1.2% * 40% = .5%, :?

Dit is niet mijn sterkste punt [/sub]zoals jullie wel gemerkt hebben[/sub].
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_191383380
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 21:37 schreef kanovinnie het volgende:
1.2% * 40% = .5%,
10% * 4 = 40%

1.2% * 10% * 4 = 0.12% * 4 = 0,48% 40% is zegmaar je belasting aanslag. Maar in het echt net iets lager nog.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 6 februari 2020 @ 21:42:48 #179
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191383465
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 21:32 schreef dodoria het volgende:

[..]

Aflossingsvrij betekent niet dat je niet aflost, alleen dat je zelf bepaalt wanneer je aflost.
Ik kies ook altijd voor aflossingsvrij voor zo ver mogelijk. Maar ik heb geen HRA, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.
Daar ben ik me bewust van. De realiteit is alleen wel dat over het algemeen een heleboel mensen geen aflossing doen en daar nu mee in de problemen komen omdat herfinanciering niet altijd gaat.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_191383583
Nvm ik weet het ook allemaal niet

[ Bericht 96% gewijzigd door ludovico op 06-02-2020 22:09:33 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191384176
Ik ben blij dat ik mijn aflossingsvrije hypotheek @4,6% heb afgelost. Ik heb ook nog een kleine bankspaarhypotheek, ook tegen 4,6%, en die heb ik maximaal bijgestort. Nu leuk, maar als over een paar jaar de rentevastperiode afloopt en ik op bijvoorbeeld %1 terecht kom gaat mijn maandelijkse inleg behoorlijk omhoog. Rente gaat weliswaar omlaag maar omdat de resterende looptijd beperkt is weegt dat niet tegen de extra benodigde inleg op. Dus mocht de rente laag blijven, dan ga ik daar zoveel mogelijk versneld op aflossen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  donderdag 6 februari 2020 @ 22:20:02 #182
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191384364
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2020 22:11 schreef recursief het volgende:
Ik ben blij dat ik mijn aflossingsvrije hypotheek @:4,6% heb afgelost. Ik heb ook nog een kleine bankspaarhypotheek, ook tegen 4,6%, en die heb ik maximaal bijgestort. Nu leuk, maar als over een paar jaar de rentevastperiode afloopt en ik op bijvoorbeeld %1 terecht kom gaat mijn maandelijkse inleg behoorlijk omhoog. Rente gaat weliswaar omlaag maar omdat de resterende looptijd beperkt is weegt dat niet tegen de extra benodigde inleg op. Dus mocht de rente laag blijven, dan ga ik daar zoveel mogelijk versneld op aflossen.
Bankspaar kan je niet meer krijgen toch?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_191384548
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 21:42 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Daar ben ik me bewust van. De realiteit is alleen wel dat over het algemeen een heleboel mensen geen aflossing doen en daar nu mee in de problemen komen omdat herfinanciering niet altijd gaat.
Daar heb je helemaal gelijk in. Voor mensen die niet goed zijn in het plannen van hun financiën, of die zich daar gewoon niet mee bezig willen houden is het een gevaarlijke hypotheekvorm.
pi_191384609
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 22:20 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Bankspaar kan je niet meer krijgen toch?
Nee, dat kan inderdaad niet meer.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_191384684
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 22:27 schreef dodoria het volgende:

[..]

Daar heb je helemaal gelijk in. Voor mensen die niet goed zijn in het plannen van hun financiën, of die zich daar gewoon niet mee bezig willen houden is het een gevaarlijke hypotheekvorm.
Ik hoop eigenlijk met mijn 2500 bruto, 20k per jaar te sparen straks, ben bang dat het een beetje ambitieus is of non...? Er komt wel een vriendinnetje wonen die wel een beetje kan meebetalen aan woonlasten O+

Ahja en ik hoop dus dat Snappcar een beetje werkt zodat ik daar een auto op kan verhuren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191384931
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 22:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik hoop eigenlijk met mijn 2500 bruto, 20k per jaar te sparen straks, ben bang dat het een beetje ambitieus is of non...? Er komt wel een vriendinnetje wonen die wel een beetje kan meebetalen aan woonlasten O+

Ahja en ik hoop dus dat Snappcar een beetje werkt zodat ik daar een auto op kan verhuren.
¤2500 bruto is ¤2060 netto
¤20.000/12 = ¤1667 per maand sparen
Hoe doe je dat?
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  donderdag 6 februari 2020 @ 23:00:57 #187
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191385350
Plannen van Wereldhave zijn drama. Assets verkopen om de LTV te verlagen is nog wel prima, maar 300 miljoen gebruiken om winkelcentra naar wellnesscentra om te vormen is waanzin. Gewoon weggegooid geld. Probeer het eerst eens uit! Dat is 8 euro per aandeel dat ze daaraan besteden, dehelft van de marketcap!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191385633
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2020 22:43 schreef recursief het volgende:

[..]

¤2500 bruto is ¤2060 netto
¤20.000/12 = ¤1667 per maand sparen
Hoe doe je dat?
Als uit dat auto verhuur 400 per maand kan rollen en MW 500 huur mee betaald...

Daarnaast is dat mijn beginloon, die gaat ook met 300 per jaar ofzo omhoog... En ik werk op zaterdag nog bij DHL wat ik wel zou kunnen voortzetten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191385657
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 23:00 schreef LXIV het volgende:
Plannen van Wereldhave zijn drama. Assets verkopen om de LTV te verlagen is nog wel prima, maar 300 miljoen gebruiken om winkelcentra naar wellnesscentra om te vormen is waanzin. Gewoon weggegooid geld. Probeer het eerst eens uit! Dat is 8 euro per aandeel dat ze daaraan besteden, dehelft van de marketcap!
Whut? :')

Heb je linkje?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191385698
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 23:00 schreef LXIV het volgende:
Plannen van Wereldhave zijn drama. Assets verkopen om de LTV te verlagen is nog wel prima, maar 300 miljoen gebruiken om winkelcentra naar wellnesscentra om te vormen is waanzin. Gewoon weggegooid geld. Probeer het eerst eens uit! Dat is 8 euro per aandeel dat ze daaraan besteden, dehelft van de marketcap!
Huh, kerel, juist goed? Het is "full service"

Sowieso is dit concept allang uitgerold in Winkelhof bijv.
Bioscopen en horeca heb je ook in Hoogcatherijne.

Wellness... Dat is in een klap dikke ruimte besteedt. Als je die ruimte ergens goed kan benutten, prima?

Waarom zou er geen sportschool in een winkelcentrum kunnen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191386742
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 22:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik hoop eigenlijk met mijn 2500 bruto, 20k per jaar te sparen straks, ben bang dat het een beetje ambitieus is of non...? Er komt wel een vriendinnetje wonen die wel een beetje kan meebetalen aan woonlasten O+

Ahja en ik hoop dus dat Snappcar een beetje werkt zodat ik daar een auto op kan verhuren.
Ik vind dat heel lastig inschatten voor een ander. Daar zat ik ook ongeveer op toen ik mijn eerste appartement kocht (minus inflatie, want het is alweer 10j geleden). Het hangt helemaal van je uitgave patroon af, maar ik denk dat dat wel kan als je zuinig leeft. Een side hustle helpt ook echt met dat soort dingen. Toen ik nog alleen woonde verhuurde ik nog wel eens een kamer aan een vriend in woningnood bijvoorbeeld. Dat soort dingen tikken aan.

Maar gewoon ieder jaar een paar duizend extra aflossen maakt ook al een wereld van verschil.
  vrijdag 7 februari 2020 @ 01:04:41 #192
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191386888
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 23:00 schreef LXIV het volgende:
Plannen van Wereldhave zijn drama. Assets verkopen om de LTV te verlagen is nog wel prima, maar 300 miljoen gebruiken om winkelcentra naar wellnesscentra om te vormen is waanzin. Gewoon weggegooid geld. Probeer het eerst eens uit! Dat is 8 euro per aandeel dat ze daaraan besteden, dehelft van de marketcap!
Klopt. Plus heel Frankrijk in de uitverkoop maar geen woord over België. Dit zou gepaard moeten gaan met een grondige reorganisatie. Teveel mensen die nu werken aan een krimpende portefeuille die desondanks een hoop werk kost.

Nieuwe bodem morgen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191387005
Kben benieuwd ik vind het idee wel goed van die CEO.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191389775
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 01:04 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Klopt. Plus heel Frankrijk in de uitverkoop maar geen woord over België. Dit zou gepaard moeten gaan met een grondige reorganisatie. Teveel mensen die nu werken aan een krimpende portefeuille die desondanks een hoop werk kost.

Nieuwe bodem morgen.
Valt niet goed idd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 7 februari 2020 @ 12:25:04 #195
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191391145
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 01:24 schreef ludovico het volgende:
Kben benieuwd ik vind het idee wel goed van die CEO.
Markt vindt het -12,5%.
Aandeleninkoop zou meer prioriteit moeten hebben als je het mij vraagt.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191391274
quote:
9s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 12:25 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Markt vindt het -12,5%.
Aandeleninkoop zou meer prioriteit moeten hebben als je het mij vraagt.
Ehh, tjah, volgens mij doet de CEO het juiste, niet dan? Zijn prognose is ook nog realistisch... Hij verwacht dat de huuropbrengsten per vierkante meter hetzelfde zullen liggen als nu minimaal. Okay dan gaat er heel wat af natuurlijk.... Franse tak etc weg. Zeg dat ze 50% terugschalen, heb je 1.5 euro stabiel inkomen. Tjah dat rectificeert wel een beetje matige koersen natuurlijk. :+
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 7 februari 2020 @ 12:39:32 #197
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191391337
quote:
12s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 12:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ehh, tjah, volgens mij doet de CEO het juiste, niet dan? Zijn prognose is ook nog realistisch... Hij verwacht dat de huuropbrengsten per vierkante meter hetzelfde zullen liggen als nu minimaal. Okay dan gaat er heel wat af natuurlijk.... Franse tak etc weg. Zeg dat ze 50% terugschalen, heb je 1.5 euro stabiel inkomen. Tjah dat rectificeert wel een beetje matige koersen natuurlijk. :+
Doordat het geld wat vrijkomt gepompt wordt in investeringen met een IRR van >6% (zie persbericht WHV) en aflossing schuld met een kostenbesparing van ~2% zit je in feite het geld uit te geven op de plekken met de laagste ROI. Op de huidige koers doet elk aandeel namelijk 10% (dividendbesparing vanaf 2020 per jaar op ingekochte aandelen). Tenzij banken 'm echt onder druk zetten om af te lossen en hij met de portefeuille daadwerkelijk >350m moet pompen om het overeind te houden zie ik niet helemaal in waarom dit de rationele investering is. Dan kun je nog beter meer assets verkopen en meer aandelen inkopen. De NAV is 32 en de koers 16 bij 40 miljoen uitstaande aandelen. Voor 640 miljoen heb je dus de hele hut van de beurs waar (zogenaamd) 1,28 miljard aan shareholderequity in zit.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191391372
quote:
12s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 12:39 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Doordat het geld wat vrijkomt gepompt wordt in investeringen met een IRR van >6% (zie persbericht WHV) en aflossing schuld met een kostenbesparing van ~2% zit je in feite het geld uit te geven op de plekken met de laagste ROI. Op de huidige koers doet elk aandeel namelijk 10% (dividendbesparing per jaar op ingekochte aandelen). Tenzij banken 'm echt onder druk zetten om af te lossen en hij met de portefeuille daadwerkelijk >350m moet pompen om het overeind te houden zie ik niet helemaal in waarom dit de rationele investering is. Dan kun je nog beter meer assets verkopen en meer aandelen inkopen.
Die leegstand levert niks op hč, je opportunity costs zijn dus gewoon lager bij niks doen.

Ik denk dan ook niet dat je zo makkelijk kan zeggen dat het 6% oplevert? Als je het vergelijkt met leegstand allicht flink meer.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 7 februari 2020 @ 12:46:28 #199
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191391407
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 12:43 schreef ludovico het volgende:

[..]

Die leegstand levert niks op hč, je opportunity costs zijn dus gewoon lager bij niks doen.

Ik denk dan ook niet dat je zo makkelijk kan zeggen dat het 6% oplevert? Als je het vergelijkt met leegstand allicht flink meer.
Leegstand levert inderdaad geen cashflow op, maar die cashflow heb je ook minder nodig als je aandelen inkoopt en uitgaat van een lagere pay-out ratio. WHV is nu 60m aan pay-out per jaar kwijt (bij NOI van 170m) en dat kun je relatief eenvoudig halveren naar 30m door een aandeleninkoopprogramma van 300m. Dan blijft er meer geld over om de debt te servicen. Schuld nu omlaag brengen terwijl je nog steeds 60m per jaar moet uitgeven aan equity is duurder dan andersom.

Het is ook niet zeker dat een investering op papier van >6% IRR je 6% CoC oplevert. In veel gevallen staat de leegstand voor 200 in de boeken en moet je straks 100 investeren om voor 200 te verhuren. Dan is verkoop of grondwaarde een betere casus.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 7 februari 2020 @ 13:16:17 #200
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191391758
quote:
3s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 12:46 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Leegstand levert inderdaad geen cashflow op, maar die cashflow heb je ook minder nodig als je aandelen inkoopt en uitgaat van een lagere pay-out ratio. WHV is nu 60m aan pay-out per jaar kwijt (bij NOI van 170m) en dat kun je relatief eenvoudig halveren naar 30m door een aandeleninkoopprogramma van 300m. Dan blijft er meer geld over om de debt te servicen. Schuld nu omlaag brengen terwijl je nog steeds 60m per jaar moet uitgeven aan equity is duurder dan andersom.

Het is ook niet zeker dat een investering op papier van >6% IRR je 6% CoC oplevert. In veel gevallen staat de leegstand voor 200 in de boeken en moet je straks 100 investeren om voor 200 te verhuren. Dan is verkoop of grondwaarde een betere casus.
LTV terugbrengen en aandelen inkopen inderdaad. Er is cash genoeg
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191392213
quote:
3s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 12:46 schreef GSbrder het volgende:
Het is ook niet zeker dat een investering op papier van >6% IRR je 6% CoC oplevert. In veel gevallen staat de leegstand voor 200 in de boeken en moet je straks 100 investeren om voor 200 te verhuren. Dan is verkoop of grondwaarde een betere casus.
Ik zie winkelcentra voor me, de juiste bestemming voor zo een pand levert niet meer op voor een ondernemer die het pand in eigendom heeft dan als het verhuurd wordt lijkt mij. ?

Juist dat het een algehele uitstraling heeft is wel van belang lijkt me. Verder zie ik partijen als basic fit ofzo gewoon een dikke ruimte huren en dan zelf alle investeringen doen in het pand. Ook al blijven ze de ruimte huren, is dat niet de normale gang van zaken?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 7 februari 2020 @ 14:05:33 #202
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191392286
AbbVie presenteert vandaag weer prima cijfers. De koers heeft na de overname van Allergan een flinke klap gekregen, maar is weer op de weg terug. Stevig dividend en er wordt een stabiele dividendgroei verwacht.
https://seekingalpha.com/(...)_02-beats-on-revenue
  vrijdag 7 februari 2020 @ 14:15:36 #203
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191392381
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 13:58 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik zie winkelcentra voor me, de juiste bestemming voor zo een pand levert niet meer op voor een ondernemer die het pand in eigendom heeft dan als het verhuurd wordt lijkt mij. ?
Ik begrijp de vraag niet helemaal. De meeste ondernemers kunnen geen winkelcentrum van ¤100m runnen, want de som der delen is niet hetzelfde als het geheel.

quote:
Juist dat het een algehele uitstraling heeft is wel van belang lijkt me. Verder zie ik partijen als basic fit ofzo gewoon een dikke ruimte huren en dan zelf alle investeringen doen in het pand. Ook al blijven ze de ruimte huren, is dat niet de normale gang van zaken?
Basic fit kan best grote metrages afnemen, maar zal daar over het algemeen niet dezelfde omzet op maken als een winkelhuurder doet (of: deed). Fitness heeft toch een wat lagere marge dan een kledingwinkel en op een gegeven moment verlies je ook voor winkelend publiek de aantrekkingskracht die het ooit eerst had. Om dezelfde reden dat leegstand zorgt voor leegstand moet je als uitbater van een middelgroot winkelcentrum op een aantrekkelijke branchemix sturen. Hoeveel mensen gaan hun fitnessbezoekje combineren met een boodschappenmoment?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 7 februari 2020 @ 14:47:04 #204
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191392718
quote:
15s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 14:15 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik begrijp de vraag niet helemaal. De meeste ondernemers kunnen geen winkelcentrum van ¤100m runnen, want de som der delen is niet hetzelfde als het geheel.
[..]

Basic fit kan best grote metrages afnemen, maar zal daar over het algemeen niet dezelfde omzet op maken als een winkelhuurder doet (of: deed). Fitness heeft toch een wat lagere marge dan een kledingwinkel en op een gegeven moment verlies je ook voor winkelend publiek de aantrekkingskracht die het ooit eerst had. Om dezelfde reden dat leegstand zorgt voor leegstand moet je als uitbater van een middelgroot winkelcentrum op een aantrekkelijke branchemix sturen. Hoeveel mensen gaan hun fitnessbezoekje combineren met een boodschappenmoment?
Zeker op de locaties waar Wereldhave zit moeten ze geen rare fratsen willen. Sleutelmaker, kaasboer, dat soort dingen. Hooguit een nagelstudio misschien, naast de kapper. Gewoon de dingen voor een gewone huisvrouw op dinsdagochtend.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191393085
quote:
15s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 14:15 schreef GSbrder het volgende:
asic fit kan best grote metrages afnemen, maar zal daar over het algemeen niet dezelfde omzet op maken als een winkelhuurder doet (of: deed). Fitness heeft toch een wat lagere marge dan een kledingwinkel en op een gegeven moment verlies je ook voor winkelend publiek de aantrekkingskracht die het ooit eerst had. Om dezelfde reden dat leegstand zorgt voor leegstand moet je als uitbater van een middelgroot winkelcentrum op een aantrekkelijke branchemix sturen. Hoeveel mensen gaan hun fitnessbezoekje combineren met een boodschappenmoment?
Hangt er een beetje vanaf; zelf koop ik een aantal keren wat gekocht bij de sportzaak die direct naast mijn sportschool zit. Na gesport te hebben haal ik soms ook nog wel eens wat reguliere boodschappen. Daarentegen zal het voor de kledingwinkel niets opleveren.
pi_191393130
quote:
15s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 14:15 schreef GSbrder het volgende:
Ik begrijp de vraag niet helemaal. De meeste ondernemers kunnen geen winkelcentrum van ¤100m runnen, want de som der delen is niet hetzelfde als het geheel.

Je kan een winkel binnen een winkelcentrum verkopen toch, erfpacht constructie erbij zodat je nog wat te brokken hebt over de uitvoering en je bent er.

Maar dat is inderdaad niet aantrekkelijk.
Ik ben het nog steeds gewoon wel eens met die CEO, leegstand kost je gewoon direct geld, nieuwe bestemming levert wat op. Leegstand heeft een groter nadelig effect dan een sportschooltje ofzo erin. Mensen vinden het wel prettig dat veel dingen gecentraliseerd zijn. Ik zou liever op een sportschool zitten naast wat winkels dan een op even grote afstand zonder die winkels. Dat levendigheid en het zien van andere mensen brengt sfeer.

Kijk als het sfeerloos is as fuck dan is het kansloos en kan je het beter slopen maar zo na is het niet bij veel van die panden.

Daarnaast, dikke bejaardenflat bouwen naar die winkelcentra en je loopt binnen joh.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191393146
quote:
15s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 14:15 schreef GSbrder het volgende:
Basic fit kan best grote metrages afnemen, maar zal daar over het algemeen niet dezelfde omzet op maken als een winkelhuurder doet (of: deed). Fitness heeft toch een wat lagere marge dan een kledingwinkel en op een gegeven moment verlies je ook voor winkelend publiek de aantrekkingskracht die het ooit eerst had. Om dezelfde reden dat leegstand zorgt voor leegstand moet je als uitbater van een middelgroot winkelcentrum op een aantrekkelijke branchemix sturen. Hoeveel mensen gaan hun fitnessbezoekje combineren met een boodschappenmoment?
Keb honger na fitness, goeie poelier naast de basic fit neerzetten dus. En een turkse bakker.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 7 februari 2020 @ 15:20:56 #208
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191393196
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 15:16 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je kan een winkel binnen een winkelcentrum verkopen toch, erfpacht constructie erbij zodat je nog wat te brokken hebt over de uitvoering en je bent er.
Lijkt me niet heel wenselijk. Veel winkelcentra met verdeeld eigendom presteren slechter, want je hebt de bestemming niet in de hand. Straks verkoop je aan de MKB'er en dan gaat die weer verhuren aan een huurder die jij op het oog hebt als hij met z'n winkel stopt.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 7 februari 2020 @ 15:22:28 #209
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191393223
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 15:14 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Hangt er een beetje vanaf; zelf koop ik een aantal keren wat gekocht bij de sportzaak die direct naast mijn sportschool zit. Na gesport te hebben haal ik soms ook nog wel eens wat reguliere boodschappen. Daarentegen zal het voor de kledingwinkel niets opleveren.
Het zou kunnen werken voor de fitnessbezoeker, maar andersom heeft het niet-sportende winkelend publiek geen voordeel van de sportschool. Het is niet echt een impulsaankoop om een abonnement af te sluiten. Waarbij dat bij een eettentje of sportschool dus wel van twee kanten kan komen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191393232
quote:
15s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 15:20 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Lijkt me niet heel wenselijk. Veel winkelcentra met verdeeld eigendom presteren slechter, want je hebt de bestemming niet in de hand. Straks verkoop je aan de MKB'er en dan gaat die weer verhuren aan een huurder die jij op het oog hebt als hij met z'n winkel stopt.
Het punt is, leegstand is totaal kansloos. Investeren in leegstand en bewerkstelligen dat daar opeens wel cashflow uitkomt, en dat positieve externaliteiten heeft naar het overige winkelcentrum vanwege meer levendigheid dat levert gewoon geld op.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191393320
quote:
3s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 15:22 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het zou kunnen werken voor de fitnessbezoeker, maar andersom heeft het niet-sportende winkelend publiek geen voordeel van de sportschool. Het is niet echt een impulsaankoop om een abonnement af te sluiten. Waarbij dat bij een eettentje of sportschool dus wel van twee kanten kan komen.
Ik denk dat leegstand pas echt sfeerdodend is. Wellness gasten hebben vaak een vrije dag en zullen misschien nog gezellig wat rondstruinen.. Voor het winkelend publiek is het vooral dat de uitstraling verbeterd. Maar winkelen gaat dood, misschien dat je als wereldhave moet investeren in bejaardenflats naast winkelcentra.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 7 februari 2020 @ 15:41:42 #212
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191393484
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 15:23 schreef ludovico het volgende:

[..]

Het punt is, leegstand is totaal kansloos. Investeren in leegstand en bewerkstelligen dat daar opeens wel cashflow uitkomt, en dat positieve externaliteiten heeft naar het overige winkelcentrum vanwege meer levendigheid dat levert gewoon geld op.
Als je leegstand wil oplossen door units te verkopen aan gebruikers, dan kun je toch net zo goed het hele centrum verkopen? Waarom zou je elke unit in een winkelcentrum kunnen verkopen voor de fair value aan ondernemers als ze voor de huidige huurprijzen niet willen komen? Welke bank gaat die ondernemer financieren zodat er ¤4k per meter wordt betaald? De EPRA vacancy is zo'n 5%, niet in de buurt van het punt waarop een verhuurder traditioneel gaat stunten met prijzen en al helemaal niet gaat verkopen aan ondernemers met een gammele business case. Als je eenmaal verdeeld eigendom hebt en je moet een keer het centrum renoveren, dan komt er niets van de grond omdat een hoop van je verkochte units in handen zijn van eigenaren die niet kunnen investeren. Voorbeelden te over: kijk naar winkelcentrum Woensel, Zuidplein of Overvecht.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 7 februari 2020 @ 15:42:35 #213
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191393496
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 15:28 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik denk dat leegstand pas echt sfeerdodend is. Wellness gasten hebben vaak een vrije dag en zullen misschien nog gezellig wat rondstruinen.. Voor het winkelend publiek is het vooral dat de uitstraling verbeterd. Maar winkelen gaat dood, misschien dat je als wereldhave moet investeren in bejaardenflats naast winkelcentra.
Ze hebben al een overeenkomst gesloten met Amvest (onderdeel van Aegon) voor dit doel:
quote:
• We agreed on a partnership with Amvest (a renowned Dutch housing developer and investor) to unlock the residential value
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191393526
quote:
5s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 15:41 schreef GSbrder het volgende:
Als je leegstand wil oplossen door units te verkopen aan gebruikers, dan kun je toch net zo goed het hele centrum verkopen?
Ja moet je dan ook niet doen.

quote:
5s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 15:41 schreef GSbrder het volgende:
. Als je eenmaal verdeeld eigendom hebt en je moet een keer het centrum renoveren, dan komt er niets van de grond omdat een hoop van je verkochte units in handen zijn van eigenaren die niet kunnen investeren. Voorbeelden te over: kijk naar winkelcentrum Woensel, Zuidplein of Overvecht.
Ja niet doen dus, maar kom dan met een betere oplossing dan leegstand??

Wat die CEO voorstelt is gewoon overduidelijk een juiste zaak.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191393534
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 15:42 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ze hebben al een overeenkomst gesloten met Amvest (onderdeel van Aegon) voor dit doel:
[..]

Ghehehe, slim slim.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 7 februari 2020 @ 16:33:02 #216
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191394072
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 15:44 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja moet je dan ook niet doen.
[..]

Ja niet doen dus, maar kom dan met een betere oplossing dan leegstand??

Wat die CEO voorstelt is gewoon overduidelijk een juiste zaak.
Nou ja, dat laatste vind ik wat te kort door de bocht. Als hij het wil omturnen naar lifestylecenters met een IRR-hurdle van 6%, dan zou ik wel iets meer inzicht willen zien in de onderliggende calculaties en fundamentals. Ik kan namelijk elke investering, aankoop of verkoop modelleren naar 6% IRR, dat hangt bijvoorbeeld af van de parameters voor huurindexen, yieldontwikkeling en opex van een centrum. Wanneer we twee scenario's draaien, dan zou het op sommige plekken best zo kunnen zijn dat verkoop van de assets aan een ontwikkelaar een beter risicogecorrigeerd rendement oplevert dan een nieuwe miljoeneninvestering om branchevreemde vastgoedgebruikers aan te trekken in voormalige planmatige winkelcentra.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191394205
quote:
3s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 16:33 schreef GSbrder het volgende:
verkoop van de assets aan een ontwikkelaar een beter risicogecorrigeerd rendement oplevert dan een nieuwe miljoeneninvestering om branchevreemde vastgoedgebruikers aan te trekken in voormalige planmatige winkelcentra.
Gewoon slopen dan dus? Of wat is je idee? Ik denk eerlijk gezegd niet dat veel plekken hier geschikt voor zijn maar misschien heb ik hte mis.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 7 februari 2020 @ 16:49:41 #218
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191394266
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 16:45 schreef ludovico het volgende:

[..]

Gewoon slopen dan dus? Of wat is je idee? Ik denk eerlijk gezegd niet dat veel plekken hier geschikt voor zijn maar misschien heb ik hte mis.
Slopen, of nog beter, verkopen aan een ontwikkelaar die het sloopt. Grondprijzen liggen hoog op veel plekken. Hoeft wat mij betreft ook niet de sloop van een volledig winkelcentrum te zijn, maar het lijkt me beter om van centra met 20.000 m2+ ze terug te brengen naar 10-15.000. Het idee van het partnership met Amvest vind ik nog de beste uit de hele press release.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191394352
quote:
15s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 16:49 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Slopen, of nog beter, verkopen aan een ontwikkelaar die het sloopt. Grondprijzen liggen hoog op veel plekken. Hoeft wat mij betreft ook niet de sloop van een volledig winkelcentrum te zijn, maar het lijkt me beter om van centra met 20.000 m2+ ze terug te brengen naar 10-15.000. Het idee van het partnership met Amvest vind ik nog de beste uit de hele press release.
Geen idee of dat overal kan, en of dat perse ook leidt tot een sfeervoller winkelcentrum wat houdbaar is voor de toekomst.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 9 februari 2020 @ 14:22:14 #220
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191425376
quote:
Deze week: Unibail en Vastned
Komende week komen enkele concullega's van Wereldhave over de buhne met hun cijfers: Unibail woensdag en Vastned dinsdag. Beiden zitten in een iets ander segment: Unibail op de duurdere locaties met grote malls en Vastned met losse winkelpanden in de binnensteden van o.a. Amsterdam, Utrecht en Antwerpen.
Van IEX

Ik ben wel benieuwd. Ik heb zelf Unibail begin vorig jaar gekocht, omdat ik dacht dat de bodem wel bereikt was en vanwege het dividend natuurlijk. We gaan het zien.
  maandag 10 februari 2020 @ 14:27:24 #221
375626 WillemMiddelkoop
Aex eind dit jaar onder 200
pi_191441035
Van die beursgenoteerde winkelvastgoedfondsen is Eurocommercial Prop. mijn favoriet.Kwamen pas ook met uitstekende cijfers en nog altijd >99% bezettingsgraad.
  maandag 10 februari 2020 @ 17:22:07 #222
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_191443176
Novacyt heeft er zin in vandaag ~+50%.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_191443631
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:22 schreef BlaZ het volgende:
Novacyt heeft er zin in vandaag ~+50%.
Viel mij ook al op, volgens mij ook puur op speculatie toch, ik heb geen nieuws gezien.
BlaBlaBla
  maandag 10 februari 2020 @ 19:47:28 #224
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_191445399
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:57 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Viel mij ook al op, volgens mij ook puur op speculatie toch, ik heb geen nieuws gezien.
Testkits coronavirus.
Ik had ze vanmorgen bij opening beurs aangekocht vanwege de hype en ze stegen vandaag meteen 40,67%.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_191449025
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 19:47 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Testkits coronavirus.
Ik had ze vanmorgen bij opening beurs aangekocht vanwege de hype en ze stegen vandaag meteen 40,67%.
Las het net ook, blijft toch wel echt een high risk aandeel.
BlaBlaBla
  maandag 10 februari 2020 @ 23:59:41 #226
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191449683
Bijzonder dat Carnival (CCL) met 20% is gedaald sinds 17 januari. Vandaag ook weer 1%punt eraf.
Heb er niet echt een goede verklaring voor. Was altijd wel fan van dit aandeel met een vergrijzende wereld.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191449697
quote:
3s.gif Op maandag 10 februari 2020 23:59 schreef GSbrder het volgende:
Bijzonder dat Carnival (CCL) met 20% is gedaald sinds 17 januari. Vandaag ook weer 1%punt eraf.
Heb er niet echt een goede verklaring voor. Was altijd wel fan van dit aandeel met een vergrijzende wereld.
Nouja, beetje Corono erin.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191449705
Corona inderdaad. En daardoor cruiseschepen die bezet zijn maar niet opnieuw geboekt worden. Ik ben nog aan het wachten voordat ik instap; denk dat het nog iets lager kan. Ook pas sinds Corona op mijn watchlist overigens _O-
pi_191449736
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 00:02 schreef CRYPT0SK4TE het volgende:
Corona inderdaad. En daardoor cruiseschepen die bezet zijn maar niet opnieuw geboekt worden. Ik ben nog aan het wachten voordat ik instap; denk dat het nog iets lager kan. Ook pas sinds Corona op mijn watchlist overigens _O-
Maar lijkt een goed aandeel, gezien de groeiende ongelijkheid en de toenemende oudjes inderdaad...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191449753
Yes, mee eens.
pi_191449785
quote:
3s.gif Op maandag 10 februari 2020 23:59 schreef GSbrder het volgende:
Bijzonder dat Carnival (CCL) met 20% is gedaald sinds 17 januari. Vandaag ook weer 1%punt eraf.
Heb er niet echt een goede verklaring voor. Was altijd wel fan van dit aandeel met een vergrijzende wereld.
Goed moment om in te stappen denk?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191449813
In hoeveel jaar schrijven ze zo'n schip af? Iedereen wil altijd met het nieuwste van het nieuwste.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 00:18:17 #233
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191449821
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 00:01 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nouja, beetje Corono erin.
Kost dat 20% van de koers?
Yield van 4.74% en een pay-out van <45%, ik zie het niet vaak bij een bedrijf met een positieve revenue growth outlook.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 00:18:58 #234
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191449824
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 00:12 schreef ludovico het volgende:

[..]

Goed moment om in te stappen denk?
Ja, sta op het punt de trekker over te halen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191449835
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 00:17 schreef DIJK het volgende:
In hoeveel jaar schrijven ze zo'n schip af? Iedereen wil altijd met het nieuwste van het nieuwste.
Nooit?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191449841
quote:
12s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 00:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ja, sta op het punt de trekker over te halen.
Ik vind het er goed uit zien ik ga het kopen. Technische analyse klopt, fundamentals kloppen, bon.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 11 februari 2020 @ 00:22:50 #237
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191449848
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 00:17 schreef DIJK het volgende:
In hoeveel jaar schrijven ze zo'n schip af? Iedereen wil altijd met het nieuwste van het nieuwste.
Oudste is 30 jaar.
Zo'n 30 boten, denk dat 30 jaar prudent geschat is en er komen de komende jaren 18 nieuwe bij:

quote:
Carnival has 18 new ships scheduled to be included in its portfolio of leading global cruise brands between 2018 and 2022.
Zelf vind ik het ook wel aardig om op deze manier een andere exposure naar de Holland America Line te krijgen dan via HAL Trust.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 00:23:08 #238
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_191449850
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 00:17 schreef DIJK het volgende:
In hoeveel jaar schrijven ze zo'n schip af? Iedereen wil altijd met het nieuwste van het nieuwste.


Bron: Annual report 2018
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 02:09:10 #239
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_191450298
quote:
15s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 00:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Kost dat 20% van de koers?
Yield van 4.74% en een pay-out van <45%, ik zie het niet vaak bij een bedrijf met een positieve revenue growth outlook.
Ik zie, buiten het corona virus, zo snel ook geen negatieve zaken.
De daling zal vooral op het conto van het verdachte geval op een costa cruiseschip geschreven kunnen worden (een dochtonderneming van Carnival).

Overigens:
EX-DIVIDEND DATE
Feb 20, 2020

quote:
Carnival Corporation provided adjusted earnings guidance for 2020 on today’s Q4 and year-end earnings call from $4.30 to $4.60 per share, compared to 2019 adjusted earnings of $4.40 per share.

Carnival President and CEO Arnold Donald said that he expects cruise revenues to be up approximately 5 percent on capacity growth year-over-year of 6.6 percent.

At this point, he said, the company is entering 2020 with a record booked occupancy position but at slightly lower prices.

Donald noted the headwinds Carnival has faced this year, some of which will continue into 2020, including the impact of Cuba being off limits to cruise calls, events in the Arabian Gulf, Hurricane Dorian, unscheduled drydocks and ship delays, compounded by a decline in market demand in Continental Europe, particularly Germany, while Southern Europe is also challenging.

Noting these as “unusual events,” Donald said they had had a $0.23 negative impact on 2019 earnings.

In order to improve the market situation and accelerate demand growth in Southern Europe, Donald said that two older ships are being removed from the Costa fleet in 2020, following the recent introduction of the new Costa Smeralda. He said the new ship is much more efficient than the ships being removed.

In the UK, Carnival has been able to grow revenue yield despite Brexit, and Donald noted that P&O Cruises’s New Iona is booking at a significant premium over other ships on comparable itineraries.

In North America, the Caribbean is strong and so is Alaska. However, Alaska is seeing what he called an over-concentration of capacity and will need to absorb another industrywide capacity increase of 10 percent in 2020, on top of a 15 percent capacity increase in 2019.

As for China, Donald said Carnival will focus on its new joint venture cruise line. Meanwhile, he said, Costa had a good year in China in 2019 and looks forward to another good year in 2020, with more direct business, but is also happy with its charter model.

Carnival will essentially have six new ships in six different markets for the full year in 2020, starting with the Carnival Panorama, which just entered service on the West Cost, the Costa Smeralda in Southern Europe; P&O’s Iona in the UK; the Enchanted Princess in Europe and North America; the Mardi Gras in Florida; and the Costa Firenze in China.

According to Donald, Carnival is also accelerating marketing and media spend in all of its key markets to drive demand in 2020.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 14:12:08 #240
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191455972
Er gaan wat geruchten dat Ahold op PostNL aast, dat zou voor Bol.com een prachtige toevoeging zijn,
De geruchten worden gevoed door het feit dat PostNL geen volumecijfers bekend maakt over Q4 en Ahold geheimzinnig doet over de cijfers van Bol. Dat kan natuurlijk ook te maken hebben met de komst van Amazon, maar toch.

[ Bericht 0% gewijzigd door BasEnAad op 11-02-2020 14:39:17 ]
pi_191456049
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 00:22 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik vind het er goed uit zien ik ga het kopen. Technische analyse klopt, fundamentals kloppen, bon.
Ze stonden in oktober net zo laag, dus waarom zouden ze straks weer gaan stijgen, ik zie eerder een dalende trend?
BlaBlaBla
pi_191456194
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 14:18 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Ze stonden in oktober net zo laag, dus waarom zouden ze straks weer gaan stijgen, ik zie eerder een dalende trend?
Als je resistence lijntje trekt dan heb je inderdaad year low op oktober. Dat is een goed moment om aan te kopen / iets grotere kans op een nieuwe richting van het aandeel.

5% dividend, k/w van 10... Prima joh :) Volgens mij best steady winsten in die branche.
En dan naar de toekomst groeipotentie.

Koers ontwikkeling moet je je niet teveel mee bezighouden...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191456222
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 14:12 schreef BasEnAad het volgende:
Er zijn wat geruchten dat Ahold op PostNL aast, dat zou voor Bol.com een prachtige toevoeging zijn,
De geruchten worden gevoed door het feit dat PostNL geen volumecijfers bekend maakt over Q4 en Ahold geheimzinnig doet over de cijfers van Bol. Dat kan natuurlijk ook te maken hebben met de komst van Amazon, maar toch.
Nou ik hoop het _O- Doe maar weg tegen 3 euro. Ergens binnen x maanden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 11 februari 2020 @ 18:03:35 #244
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_191458919
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 14:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als je resistence lijntje trekt dan heb je inderdaad year low op oktober. Dat is een goed moment om aan te kopen / iets grotere kans op een nieuwe richting van het aandeel.

5% dividend, k/w van 10... Prima joh :) Volgens mij best steady winsten in die branche.
En dan naar de toekomst groeipotentie.

Koers ontwikkeling moet je je niet teveel mee bezighouden...

Een voordeel is nog dat je ze precies voor de ex-dividend datum kunt oppikken, dat scheelt weer 1,25%.
Royal Caribbean Cruises Ltd is ook een interessante optie, daar lijkt wat meer groei in te zitten, hoewel het dividend stukken lager is, maar het payout ratio ook.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_191459060
Dit is ook een leuke biotech: biophytis.

Vandaag 85% gestegen na dit nieuwsbericht: https://www.reuters.com/a(...)fmps-c-idUSFWN2AA1QR
BlaBlaBla
pi_191459100
Die cruiseboten is leuk, maar als er een beetje economische tegenwind komt zinken die aandelen natuurlijk extra snel. Ik blijf er nog vanaf.
pi_191461481
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 00:05 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar lijkt een goed aandeel, gezien de groeiende ongelijkheid en de toenemende oudjes inderdaad...
En de uitstoot van die schepen dan?

Ik ben zelf een beetje sceptisch met alles waar olie mee gemoeid is :P.
pi_191462992
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 18:13 schreef Soldier2000 het volgende:
Dit is ook een leuke biotech: biophytis.

Vandaag 85% gestegen na dit nieuwsbericht: https://www.reuters.com/a(...)fmps-c-idUSFWN2AA1QR
Dik gokken joh die branche, zou alleen in dat soort dingen willen zitten via een ETF met 100+ bedrijven ofzo.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191463028
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 20:32 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

En de uitstoot van die schepen dan?

Ik ben zelf een beetje sceptisch met alles waar olie mee gemoeid is :P.
Hmmmmmm.

Moet bekennen dat we gvd een zeikerig zooitje aan het worden zijn...

Bootjes op kernenergie dan maar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191464180
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 22:00 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dik gokken joh die branche, zou alleen in dat soort dingen willen zitten via een ETF met 100+ bedrijven ofzo.
Het is inderdaad gokken en je moet ze constant blijven volgen.
BlaBlaBla
pi_191464504
Ging Carnival maar eens meer omlaag.
pi_191464805
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 22:53 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Het is inderdaad gokken en je moet ze constant blijven volgen.
Word je daar beter van? Van volgen?

Volgens mij loop je altijd achter het nieuws aan.

PostNL bijgekocht...
Nu heb ik een mooi rond aantal aandelen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191533342
De laatste weken gaat het echt als een achtbaan, nu gelukkig omhoog, maar vraag me in het kader van “be fearful when others are greedy and greedy when others are fearful“ wel een beetje af of het Corona-virus voldoende is ingeprijsd; als de productie in China ernstig vertraagd wordt, en dat lijdt tot leveringstekorten van onderdelen, dan raakt dit de hele wereld. Maar ondertussen gaat de index maar omhoog.

Hoewel ik niet aan market-timing wil doen, doe ik het nu toch door bewust geen nieuw geld in te leggen. Als alternatef kies ik nu voor crowdfunding; kan daarmee een rendement van 5% behalen tegen weinig risico (mede door 1e hypothecaire dekking met lage ltv).

Doen jullie ook aan crowdfunding of welke alternatieven voor beurs hebben jullie? (Koopwoning, obligaties etc.)
pi_191533527
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2020 09:22 schreef Mynheer007 het volgende:
De laatste weken gaat het echt als een achtbaan, nu gelukkig omhoog, maar vraag me in het kader van “be fearful when others are greedy and greedy when others are fearful“ wel een beetje af of het Corona-virus voldoende is ingeprijsd; als de productie in China ernstig vertraagd wordt, en dat lijdt tot leveringstekorten van onderdelen, dan raakt dit de hele wereld. Maar ondertussen gaat de index maar omhoog.

Hoewel ik niet aan market-timing wil doen, doe ik het nu toch door bewust geen nieuw geld in te leggen. Als alternatef kies ik nu voor crowdfunding; kan daarmee een rendement van 5% behalen tegen weinig risico (mede door 1e hypothecaire dekking met lage ltv).

Doen jullie ook aan crowdfunding of welke alternatieven voor beurs hebben jullie? (Koopwoning, obligaties etc.)
Heb nog een klein beetje in goudmijnen. Bij iedere beursdaling schiet de goud prijs omhoog, dus het fungeert een beetje als hedge.
Daarnaast een koopwoning waar een relatief lage hypotheek op zit.

Obligaties geloof ik niet zo in, in plaats daarvan heb ik voldoende cash.

Woning voor verhuur weleens over nagedacht, maar teveel gedoe en risico. Dan zou ik eerder hypotheek verhogen met 200k a 1% rente en alles in aandelen investeren.

[ Bericht 4% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2020 10:34:22 ]
pi_191533852
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2020 09:22 schreef Mynheer007 het volgende:
De laatste weken gaat het echt als een achtbaan, nu gelukkig omhoog, maar vraag me in het kader van “be fearful when others are greedy and greedy when others are fearful“ wel een beetje af of het Corona-virus voldoende is ingeprijsd; als de productie in China ernstig vertraagd wordt, en dat lijdt tot leveringstekorten van onderdelen, dan raakt dit de hele wereld. Maar ondertussen gaat de index maar omhoog.

Hoewel ik niet aan market-timing wil doen, doe ik het nu toch door bewust geen nieuw geld in te leggen. Als alternatef kies ik nu voor crowdfunding; kan daarmee een rendement van 5% behalen tegen weinig risico (mede door 1e hypothecaire dekking met lage ltv).

Doen jullie ook aan crowdfunding of welke alternatieven voor beurs hebben jullie? (Koopwoning, obligaties etc.)
Wij zijn langzaam aan ons terug aan het trekken uit aandelen en aan het kijken naar vastgoed (woningen voor verhuur).
  zondag 16 februari 2020 @ 10:59:41 #256
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_191534105
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 10:26 schreef dodoria het volgende:

[..]

Wij zijn langzaam aan ons terug aan het trekken uit aandelen en aan het kijken naar vastgoed (woningen voor verhuur).
Met als rede? Op dit moment betaal je natuurlijk ook de hoofdprijs voor vastgoed. Hierdoor is het rendement wat je op verhuur pakt ook flink aan het teruglopen. Vergeet niet dat je er een stuk meer werk mee hebt dan met aandelen.
pi_191534208
Wat is het BAR op residentieel vastgoed tegenwoordig nog, procent of 4?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zondag 16 februari 2020 @ 11:14:24 #258
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_191534280
quote:
5s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:08 schreef nostra het volgende:
Wat is het BAR op residentieel vastgoed tegenwoordig nog, procent of 4?
Geen idee eigenlijk. Maar een BAR van 4 procent zou ik echt veel te weinig vinden. Minimaal 5 tot 7 procent. En dan vind ik 5 procent echt nog aan de hele lage kant.
pi_191534798
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:14 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Geen idee eigenlijk. Maar een BAR van 4 procent zou ik echt veel te weinig vinden. Minimaal 5 tot 7 procent. En dan vind ik 5 procent echt nog aan de hele lage kant.
Wordt in BAR ook een eventuele waardestijging meegepakt of is het puur het rendement afkomstig uit de huur? Voor 5% zou ik het ook never nooit doen, of je moet ergens gratis geld kunnen lenen. Mocht het rendement op 5% liggen, dan gaat mijn voorkeur naar indirecte vastgoedbeleggingen via Crowdfunding; vaak ltv beneden de 60%, rente van 5-7%, daarmee behaal je dan een beter rendement en een veel betere spreiding dan dat je zelf moeite moet gaan doen.
  zondag 16 februari 2020 @ 11:54:30 #260
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_191534810
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:53 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Wordt in BAR ook een eventuele waardestijging meegepakt of is het puur het rendement afkomstig uit de huur? Voor 5% zou ik het ook never nooit doen, of je moet ergens gratis geld kunnen lenen. Mocht het rendement op 5% liggen, dan gaat mijn voorkeur naar indirecte vastgoedbeleggingen via Crowdfunding; vaak ltv beneden de 60%, rente van 5-7%, daarmee behaal je dan een beter rendement en een veel betere spreiding dan dat je zelf moeite moet gaan doen.
Bij de BAR zijn eventuele waardestijgingen en waardedalingen niet meegepakt.
pi_191535583
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 10:59 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Vergeet niet dat je er een stuk meer werk mee hebt dan met aandelen.
Dat klopt ja ehcter ook meer rust omdat je minder de boel in de gaten moet houden bij geo al dan niet politieke onrust.
  zondag 16 februari 2020 @ 12:44:11 #262
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_191535602
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 12:43 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Dat klopt ja ehcter ook meer rust omdat je minder de boel in de gaten moet houden bij geo al dan niet politieke onrust.
Is dat wel zo? Stel je hebt huurders die niet betalen? Hoe veel rust heb je dan? Of als ze er een bende van maken omdat ze er een wietplantage in zetten? Daarnaast kunnen huurders weer vertrekken en moet je dus kosten maken om nieuwe te zoeken. Het lijkt allemaal heel leuk en makkelijk....
pi_191535659
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 12:44 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Is dat wel zo? Stel je hebt huurders die niet betalen? Hoe veel rust heb je dan? Of als ze er een bende van maken omdat ze er een wietplantage in zetten? Daarnaast kunnen huurders weer vertrekken en moet je dus kosten maken om nieuwe te zoeken. Het lijkt allemaal heel leuk en makkelijk....
Screening vooraf (en regelmatig polsen tijdens) is wel cruciaal maar dat is ook zo bij aan/verkoop van aandelen/opties.
  zondag 16 februari 2020 @ 12:47:39 #264
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_191535681
quote:
19s.gif Op zondag 16 februari 2020 12:46 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Screening vooraf (en regelmatig polsen tijdens) is wel cruciaal maar dat is ook zo bij aan/verkoop van aandelen/opties.
Klopt. Maar dat screenen van aandelen doe ik daar even in te loggen vanaf mijn PC. Dat gaat lastig met huurders.
pi_191536256
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 12:43 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Dat klopt ja ehcter ook meer rust omdat je minder de boel in de gaten moet houden bij geo al dan niet politieke onrust.
Juist bij aandelen heb je meer rust lijkt mij... Daarnaast boeit een correctie toch niet? Ze gaan daarna toch weer omhoog. Juist bij een correctie koop ik massaal aandelen bij.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191536792
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 13:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Juist bij aandelen heb je meer rust lijkt mij... Daarnaast boeit een correctie toch niet? Ze gaan daarna toch weer omhoog. Juist bij een correctie koop ik massaal aandelen bij.
Ja ok maar wat met je expirerende opties?
pi_191537456
quote:
12s.gif Op zondag 16 februari 2020 13:58 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Ja ok maar wat met je expirerende opties?
Als je daar stuk op gaat heb je gewoon teveel risico genomen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191537965
quote:
12s.gif Op zondag 16 februari 2020 13:58 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Ja ok maar wat met je expirerende opties?
Ik doe alleen indexbelegge omdat dat zonder moeite het meeste rendement geeft. Daarnaast corrigeer ik elke keer als meer dan 5% van mijn waarde in onbligaties/aandelen boven de 20/80 komt. Dit komt neer op verkopen bij hoge aandelenkoersen en kopen bij lage aandelenkoersen.

Vorig jaar had ik flink gecashed met 34% rendement en het jaar daarvoor heb ik flink gekocht, vooral in december.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191539189
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 15:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik doe alleen indexbelegge omdat dat zonder moeite het meeste rendement geeft. Daarnaast corrigeer ik elke keer als meer dan 5% van mijn waarde in onbligaties/aandelen boven de 20/80 komt. Dit komt neer op verkopen bij hoge aandelenkoersen en kopen bij lage aandelenkoersen.

Vorig jaar had ik flink gecashed met 34% rendement en het jaar daarvoor heb ik flink gekocht, vooral in december.
Best zonde want dan ben je op 34% rendement ook rendement misgelopen. (10% sinds november oid).
  zondag 16 februari 2020 @ 18:30:15 #270
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_191540955
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 16:46 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Best zonde want dan ben je op 34% rendement ook rendement misgelopen. (10% sinds november oid).
Tsja, dat moet je ook kunnen accepteren. Zo ben ik op Galapagos flink wat geld misgelopen: uitgestapt op 209,90 (zat erin vanaf 82,-).
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_191541195
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 16:46 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Best zonde want dan ben je op 34% rendement ook rendement misgelopen. (10% sinds november oid).
klopt :Y

duur verkopen en goedkoop inkopen....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191541424
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 18:30 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Tsja, dat moet je ook kunnen accepteren. Zo ben ik op Galapagos flink wat geld misgelopen: uitgestapt op 209,90 (zat erin vanaf 82,-).
Ik heb vorig jaar al mijn Alfen aandelen met winst verkocht. Staat nu 2x zo hoog. Daarentegen bij Kiadis op tijd uitgestapt.
Onderaan de streep maakt t weinig uit natuurlijk.

Maar bij vwrl of NT world gaat de koers toch altijd wel omhoog, je weet alleen niet wanneer.. :P

Tweede woning achteraf ook beter een tijdje langer kunnen aanhouden, maarja als we alles van tevoren wisten ;)

[ Bericht 15% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2020 19:04:52 ]
pi_191541489
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 18:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

klopt :Y

duur verkopen en goedkoop inkopen....
Dat tweede doe je automatisch wanneer je iedere maand hetzelfde bedrag in brede ETFs legt :). (bij lage koers koop je meer aandelen)
pi_191541508
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 19:02 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Dat tweede doe je automatisch wanneer je iedere maand hetzelfde bedrag in brede ETFs legt :). (bij lage koers koop je meer aandelen)
klopt en soms koop ik extra als de balans meer dan 5% verschil oplevert. Dan verkoop ik obligaties en koop ik aandelen.
Bij hoge koersen is het andersom.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191541700
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 19:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

klopt en soms koop ik extra als de balans meer dan 5% verschil oplevert. Dan verkoop ik obligaties en koop ik aandelen.
Bij hoge koersen is het andersom.
Ben je niet bang dat obligaties dalen wanneer de rente ooit gaat stijgen?
pi_191541758
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 19:17 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ben je niet bang dat obligaties dalen wanneer de rente ooit gaat stijgen?
dat kan inderdaad.... als je bang bent moet je niet beleggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191544973
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 10:59 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Met als rede? Op dit moment betaal je natuurlijk ook de hoofdprijs voor vastgoed. Hierdoor is het rendement wat je op verhuur pakt ook flink aan het teruglopen. Vergeet niet dat je er een stuk meer werk mee hebt dan met aandelen.
Wat ik fijn vind aan verhuur is dat het zo stabiel is. huizenprijzen fluctueren wat, maar daar heb je weinig last van als je verhuurt en niet hoeft te verkopen. Bij de vorige crisis ging juist de vraag naar huurwoningen omhoog, omdat niemand meer durfde te kopen.

Ik vind verhuur prettig zolang je op het moment van koop kostendekkend kunt verhuren, dan is het een kwestie van afwachten en de inflatie zijn werk laten doen. Huur stijgt ieder jaar gestaag en de hypotheek wordt langzaam afgelost. Je hebt gelijk dat het hier en daar wat werk en gedoe met zich meebrengt, maar dat is het over het algemeen wel waard voor mij.
Daarnaast is een goede beheerder zijn gewicht in goud waard hoor, zodat je er niet helemaal alleen voor staat.
pi_191545041
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 12:47 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Klopt. Maar dat screenen van aandelen doe ik daar even in te loggen vanaf mijn PC. Dat gaat lastig met huurders.
dat doe ik ook vanachter mijn PC hoor! Daar heb ik een beheerder/makelaar voor die de voorselectie doet en die stuurt mij dan de info van de mogelijke huurders door. Dat kost mij minder tijd dan bij aandelen.
pi_191545481
Welke obligaties heb je?
pi_191558460
Iemand die handelt via Trading 212?

Ik zie nergens of ze live data hebben en behalve dat een hoop “gratis” is, zie ik verder niks qua info op de site staan.

Lijkt op een vage concurrent van Flatex uit de UK.
pi_191586233
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 22:03 schreef dodoria het volgende:

[..]

Wat ik fijn vind aan verhuur is dat het zo stabiel is. huizenprijzen fluctueren wat, maar daar heb je weinig last van als je verhuurt en niet hoeft te verkopen. Bij de vorige crisis ging juist de vraag naar huurwoningen omhoog, omdat niemand meer durfde te kopen.

Ik vind verhuur prettig zolang je op het moment van koop kostendekkend kunt verhuren, dan is het een kwestie van afwachten en de inflatie zijn werk laten doen. Huur stijgt ieder jaar gestaag en de hypotheek wordt langzaam afgelost. Je hebt gelijk dat het hier en daar wat werk en gedoe met zich meebrengt, maar dat is het over het algemeen wel waard voor mij.
Daarnaast is een goede beheerder zijn gewicht in goud waard hoor, zodat je er niet helemaal alleen voor staat.
Ja precies, huisje in de verhuur er naast en als je met pensioen bent heb je gewoon steady inkomen.

Of je werkt vrij hard met je vriendin de eerste 10 jaar, betaald de hypotheek af, zet hem in verhuur en maakt een wereldreis.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 19 februari 2020 @ 18:06:00 #282
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191587669
Over vastgoed en een online forum gesproken, mooie actie bij Wereldhave en IEX:

Open Brief IEX (pdf)
Reactie WHA (pdf)

Stap in de goede richting, dat plan 2020.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 19 februari 2020 @ 19:02:49 #283
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191588716

Begin maart gaat Mindmed naar de beurs. Ze ontwikkelen medicijnen voor psychedelische behandelingen van verschillende aandoeningen. Volledig legaal, in tegenstelling tot marihuana, dat niet legaal is overal in de VS. Ik vind dit bedrijf wel interessant om te volgen.
  woensdag 19 februari 2020 @ 19:25:18 #284
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_191589092
quote:
14s.gif Op woensdag 19 februari 2020 18:06 schreef GSbrder het volgende:
Over vastgoed en een online forum gesproken, mooie actie bij Wereldhave en IEX:

Open Brief IEX (pdf)
Reactie WHA (pdf)

Stap in de goede richting, dat plan 2020.
Goede stap, met name:

The excess liquidity of e650 mln can now be distributed to shareholders as a superdividend or buyback, representing as much as e15+ per share: a 100% return!
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_191589975
quote:
14s.gif Op woensdag 19 februari 2020 18:06 schreef GSbrder het volgende:
Over vastgoed en een online forum gesproken, mooie actie bij Wereldhave en IEX:

Open Brief IEX (pdf)
Reactie WHA (pdf)

Stap in de goede richting, dat plan 2020.
Leg eens uit... Wat moet je er in lezen?

Want volgens mij is het nog een tandje meer: Verkoop je assets.
Als het daadwerkelijk undervalued is dan is dat wel de meest directe methode om je geld te verzilveren, maar dat blijft nogal short term focussed... Er moet meer reden zijn, is die toekomstvisie dus superieur aan wat er in Frankrijk is etc en moeten ze de nieuwe formule gewoon optimaliseren?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191589999
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 19:25 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Goede stap, met name:

The excess liquidity of e650 mln can now be distributed to shareholders as a superdividend or buyback, representing as much as e15+ per share: a 100% return!
Ja als dat allemaal lukt is dat wel heel hard bewijs voor onderwaardering ;)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 19 februari 2020 @ 22:33:27 #287
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191592314
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 20:24 schreef ludovico het volgende:

[..]

Leg eens uit... Wat moet je er in lezen?
Meest heldere (en lastig te weerleggen) kritiekpunt is de onzekerheid om EUR 350m in de bestaande business te kieperen met als labeltje 'LifeCentral' en een onduidelijke afloop. Ook al even genoemd:

quote:
The LifeCentral strategy views to own the offices and residential spaces created. In line with the pre-Storm strategy, we view these activities as non-core.
In de appendix van het statement van de IEX-groep staat het als volgt en uitgebreider geformuleerd:

quote:
One of the most important questions to ask ourselves as shareholders is the following: what are we getting for the ¤300-350 mln (roughly ¤8 per share) that management is planning to spend on redevelopment CAPEX for the Dutch operations?

[...] We are left with ¤30 mln of direct result coming from the Dutch operations. As per the original LifeCentral plan this ¤30 mln will be generated by ¤900 mln of Dutch assets. Now assuming that the LTV will have been lowered to 35% by the assets sales as described in Wereldhave’s FY 2019 press release, this implies that ¤30 mln in direct results has been generated by circa ¤590 mln of equity in Dutch assets.

Knowing this amount we are able to calculate the ROE for the Dutch assets by straightforward division resulting in a ROE of 5%. However, we are forgetting something in this calculation, namely the extra CAPEX of, let’s say ¤350 mln of redevelopment CAPEX. By adding this amount to the ¤590 mln of Dutch equity we ultimately obtain a much lower ROE, namely 3.2%.

Calculated differently, when subtracting the FY 2019 66% equity of WHB from the group we obtain ¤865 mln of equity invested in NL. The ¤30 direct profit thus indeed represents more or less same, 3.4% ROE (0.2% difference explained by 35% LTV assumption in first calculation). This below hurdle return of 3.3% will only be realized if every aspect of the original LifeCentral strategy is executed exactly as planned (or better) as there is little, actually no room, for mistakes on part of the management.

Based on the conservative calculations presented above we, the shareholders, believe that the decision to allocate ¤300-350 mln in precious shareholder capital to redevelopment of Dutch assets for such a low return on Dutch equity, while leaving no room for error, is a grave misallocation of said capital.
quote:
Want volgens mij is het nog een tandje meer: Verkoop je assets.
Als het daadwerkelijk undervalued is dan is dat wel de meest directe methode om je geld te verzilveren, maar dat blijft nogal short term focussed... Er moet meer reden zijn, is die toekomstvisie dus superieur aan wat er in Frankrijk is etc en moeten ze de nieuwe formule gewoon optimaliseren?
Het is niet per se short term focussed, als wel gericht op het elimineren van kansen voor het management om met de sales proceeds van de non-core assets aan de slag te gaan en daarmee ontwikkelaartje te spelen of op de hoge multiples te werken, want daar heeft het management het de laatste jaren niet echt goed mee gedaan. De IEX-groep is an sich niet tegen de toekomstvisie van kleinere centra, maar wel met wat downwards protection. Daarnaast zag ik er ook wel wat wat creatieve ideeën in. Zoals dit, bijvoorbeeld:

quote:
Additionally and importantly, can be shifted from expensive Schiphol (EUR 500/sq.m.) to a LifeCentral location (EUR 180/sq.m.) thanks to its mixed use. This will greatly reduce costs (for HQ), increase revenues (occupancy on location) while allowing HQ staff to have ‘feet on the floor’.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191592415
quote:
14s.gif Op woensdag 19 februari 2020 22:33 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Meest heldere (en lastig te weerleggen) kritiekpunt is de onzekerheid om EUR 350m in de bestaande business te kieperen met als labeltje 'LifeCentral' en een onduidelijke afloop. Ook al even genoemd:
[..]

In de appendix van het statement van de IEX-groep staat het als volgt en uitgebreider geformuleerd:
[..]

[..]

Het is niet per se short term focussed, als wel gericht op het elimineren van kansen voor het management om met de sales proceeds van de non-core assets aan de slag te gaan en daarmee ontwikkelaartje te spelen of op de hoge multiples te werken, want daar heeft het management het de laatste jaren niet echt goed mee gedaan. De IEX-groep is an sich niet tegen de toekomstvisie van kleinere centra, maar wel met wat downwards protection. Daarnaast zag ik er ook wel wat wat creatieve ideeën in. Zoals dit, bijvoorbeeld:
[..]

Kijk daarom snap ik dus geen ene kut van die hele brief, wat willen ze nou? Dat ze life centers gaan bouwen en Wereldhave zijn mensen ook in een van die life centers gaat huisvesten? Of willen ze die lifecenters niet? Of wel maar met minder risico dus dat veel assets alvoor verkocht worden?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 19 februari 2020 @ 22:44:55 #289
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191592562
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 22:38 schreef ludovico het volgende:

[..]

Kijk daarom snap ik dus geen ene kut van die hele brief, wat willen ze nou? Dat ze life centers gaan bouwen en Wereldhave zijn mensen ook in een van die life centers gaat huisvesten? Of willen ze die lifecenters niet? Of wel maar met minder risico dus dat veel assets alvoor verkocht worden?
Ze willen die lifecenters wel, maar willen niet dat die lifecenters ook in bezit zijn van WHA, omdat het dan een belachelijk laag rendement genereert waardoor het nog verder afstaat van de yield op buybacks (10%). Volgens mij is het best te verdedigen dat Wereldhave geen verhuurder hoeft te worden van woningen in/naast haar voormalige winkelcentra / toekomstige lifecenters. Hier in het stuk van het FD staat het nog iets eenvoudiger geformuleerd:

https://fd.nl/beurs/13353(...)visie-bij-wereldhave
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191592725
quote:
7s.gif Op woensdag 19 februari 2020 22:44 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ze willen die lifecenters wel, maar willen niet dat die lifecenters ook in bezit zijn van WHA, omdat het dan een belachelijk laag rendement genereert waardoor het nog verder afstaat van de yield op buybacks (10%). Volgens mij is het best te verdedigen dat Wereldhave geen verhuurder hoeft te worden van woningen in/naast haar voormalige winkelcentra / toekomstige lifecenters. Hier in het stuk van het FD staat het nog iets eenvoudiger geformuleerd:

https://fd.nl/beurs/13353(...)visie-bij-wereldhave
Oh zoiets had ik al geopperd in dit topic.... Maar gezien de complete uitstraling van zo een winkelcentrum is dat vrij onaantrekkelijk. Je wilt het totaal plaatje kunnen sturen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 19 februari 2020 @ 22:54:31 #291
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_191592754
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 22:52 schreef ludovico het volgende:

[..]

Oh zoiets had ik al geopperd in dit topic.... Maar gezien de complete uitstraling van zo een winkelcentrum is dat vrij onaantrekkelijk. Je wilt het totaal plaatje kunnen sturen.
Allicht. Zolang de 350 miljoen / 8 euro per aandeel eerst voorgelegd gaat worden aan de aandeelhouders voordat we een Club Med krijgen in Purmerend of Arnhem-Zuid vind ik het al winst. Als het in de transitiefase niet anders kan dan zelf het bezit houden, dan hou ik m'n mond verder, maar met een yield van 3% per aandeel perifere winkelcentra omturnen in mixed-use lijkt me geen heilzame weg als dat geld ook in een buyback kan gaan of het verlagen van leverage.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191592792
quote:
12s.gif Op woensdag 19 februari 2020 22:54 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Allicht. Zolang de 350 miljoen / 8 euro per aandeel eerst voorgelegd gaat worden aan de aandeelhouders voordat we een Club Med krijgen in Purmerend of Arnhem-Zuid vind ik het al winst. Als het in de transitiefase niet anders kan dan zelf het bezit houden, dan hou ik m'n mond verder, maar met een yield van 3% per aandeel perifere winkelcentra omturnen in mixed-use lijkt me geen heilzame weg als dat geld ook in een buyback kan gaan of het verlagen van leverage.
Sommige plekken zijn toekomst bestendig en hebben een klein beetje leegstand, gaaf initiatief daarvoor.. Sommige plekken lopen gewoon goed... Sommige plekken zijn totaal geen core business en zitten onder boekwaarde... Ja verkoop die dan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191595272
Meer mensen die Actiam world / europa hebben? Fonds wordt omgezet en Ter gaat 20% omhoog!
Bij mij gaat alles over naar NT.
pi_191628067
Apple begint eindelijk weer wat te zakken, meer fokkers die azen op dit aandeel? :)
BlaBlaBla
pi_191628146
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2020 10:57 schreef Soldier2000 het volgende:
Apple begint eindelijk weer wat te zakken, meer fokkers die azen op dit aandeel? :)
Ben ingestapt rond 98 USD waardoor Apple % inmiddels een groot deel van mijn port is geworden; als ik nog geen positie had zou ik dat zeker doen!

Ben zelf op zoek naar een (niet EU) midcap ETF, maar vanuit Nederland kan ik helaas niks vinden. Enige meest interessante wat ik kan vinden is de FTSE250...
Fuck being broke or middle class, go get it all!
pi_191641540
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2020 10:57 schreef Soldier2000 het volgende:
Apple begint eindelijk weer wat te zakken, meer fokkers die azen op dit aandeel? :)
Begint wat te zakken, met die paar procent? Gezien de ontwikkelingen in China verwacht ik nog wel meer.

Ik heb vorige week een groot deel goudmijnen geīnvesteerd, volgens mij gaat die komende weken / maanden wel wat omhoog.

Zodra de schrik er meer inkomt schiet de goud prijs omhoog en daar profiteren goudmijnen van.

Overigens houd ik mijn posities in wereldwijde aandelen (wo dus usa tech) gewoon en blijf maandelijks inleggen.
pi_191642568
Ja dat verwacht ik ook, ik ga mijn positie in Apple daarom nu nog niet uitbreiden. Er moeten eerst wat cijfers bekend gemaakt gaan worden. Q1 cijfers dit jaar gaan bij veel bedrijven erg interessant worden.

Burberry blijf ik ook volgen, ik verwacht dat dit aandeel nog wat forse klappen gaat krijgen.

@Sport_Life, je bedoelt in een ETF? Daar blijf ik zelf ook maandelijks kopen, een vast gedeelte van mijn salaris. Ik kijk daar eigenlijk niet eens naar om.

Ik denk dat ik dit jaar wel eens ga stoppen met het volgen van Biotechs, ze zijn zo heerlijk volatiel, maar het kost mij teveel tijd en aandacht en vaak ook nog eens geld :')

Ik volg al een tijdje Genprex/GNPX, maar ik durf er geen positie in te nemen. Maar ik weet van mijzelf dat als ik er een positie in neem (veels te laat weer), dat zal dan een kleine zijn, en die positie gaat stijgen ik er vanzelf veel meer geld in ga stoppen. Als de kortstondige hype dan voorbij is zakt de koers als een pudding in elkaar en ben ik te laat om er op tijd uit te stappen. Ik word dan gewoon te hebberig en wijk snel van mijn principes af, dat merkte ik bij Novacyt ook al. Ik ben dan niet snel tevreden, ondanks dat ik dat achteraf gezien wel zou zijn.

Hebben jullie daar ook last van? Of ben ik de enige hier :+

[ Bericht 16% gewijzigd door Soldier2000 op 23-02-2020 11:15:07 ]
BlaBlaBla
pi_191642713
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 11:05 schreef Soldier2000 het volgende:
Ja dat verwacht ik ook, ik ga mijn positie in Apple daarom nu nog niet uitbreiden. Er moeten eerst wat cijfers bekend gemaakt gaan worden. Q1 cijfers dit jaar gaan bij veel bedrijven erg interessant worden.

Burberry blijf ik ook volgen, ik verwacht dat dit aandeel nog wat forse klappen gaat krijgen.

@:Sport_Life, je bedoelt in een ETF? Daar blijf ik zelf ook maandelijks kopen, een vast gedeelte van mijn salaris. Ik kijk daar eigenlijk niet eens naar om.

Ik denk dat ik dit jaar wel eens ga stoppen met het volgen van Biotechs, ze zijn zo heerlijk volatiel, maar het kost mij teveel tijd en aandacht en vaak ook nog eens geld :')

Ik volg al een tijdje Genprex/GNPX, maar ik durf er geen positie in te nemen. Maar ik weet van mijzelf dat als ik er een positie in neem (veels te laat weer), dat zal dan een kleine zijn, en die positie gaat stijgen ik er vanzelf veel meer geld in ga stoppen. Als de kortstondige hype dan voorbij is zakt de koers als een pudding in elkaar en ben ik te laat om er op tijd uit te stappen. Ik word dan gewoon te hebberig en wijk snel van mijn principes af, dat merkte ik bij Novacyt ook al. Ik ben dan niet snel tevreden, ondanks dat ik dat achteraf gezien wel zou zijn.

Hebben jullie daar ook last van? Of ben ik de enige hier :+
Volgens mij moet je bij biotech niet de illusie hebben dat je er wat van begrijpt... Hou het op een etf in die industrie en klaar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191643199
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 11:05 schreef Soldier2000 het volgende:
Ja dat verwacht ik ook, ik ga mijn positie in Apple daarom nu nog niet uitbreiden. Er moeten eerst wat cijfers bekend gemaakt gaan worden. Q1 cijfers dit jaar gaan bij veel bedrijven erg interessant worden.

Burberry blijf ik ook volgen, ik verwacht dat dit aandeel nog wat forse klappen gaat krijgen.

@:Sport_Life, je bedoelt in een ETF? Daar blijf ik zelf ook maandelijks kopen, een vast gedeelte van mijn salaris. Ik kijk daar eigenlijk niet eens naar om.

Ik denk dat ik dit jaar wel eens ga stoppen met het volgen van Biotechs, ze zijn zo heerlijk volatiel, maar het kost mij teveel tijd en aandacht en vaak ook nog eens geld :')

Ik volg al een tijdje Genprex/GNPX, maar ik durf er geen positie in te nemen. Maar ik weet van mijzelf dat als ik er een positie in neem (veels te laat weer), dat zal dan een kleine zijn, en die positie gaat stijgen ik er vanzelf veel meer geld in ga stoppen. Als de kortstondige hype dan voorbij is zakt de koers als een pudding in elkaar en ben ik te laat om er op tijd uit te stappen. Ik word dan gewoon te hebberig en wijk snel van mijn principes af, dat merkte ik bij Novacyt ook al. Ik ben dan niet snel tevreden, ondanks dat ik dat achteraf gezien wel zou zijn.

Hebben jullie daar ook last van? Of ben ik de enige hier :+
Ik ben vaak te laat met instappen en te laat met uitstappen :P. Dus haal niet de potentie winst, maar het lukt wel vaak om 50-75% van de 10 of 20% rendement te behalen.

Bv goudmijnen ben ik weer veel te laat ingestapt en ik ga er pas uit zodra de koers een duidelijke top heeft laten zien (lees coronavirus angst verdwenen is). De profs zijn ons toch altijd voor wat dat betreft.
pi_191643987
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 11:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Volgens mij moet je bij biotech niet de illusie hebben dat je er wat van begrijpt... Hou het op een etf in die industrie en klaar.
Ja daar heb je gelijk in, maar ik ben nog geen Biotech ETF tegengekomen die mooi redeneert.

quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2020 12:01 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ik ben vaak te laat met instappen en te laat met uitstappen :P. Dus haal niet de potentie winst, maar het lukt wel vaak om 50-75% van de 10 of 20% rendement te behalen.

Bv goudmijnen ben ik weer veel te laat ingestapt en ik ga er pas uit zodra de koers een duidelijke top heeft laten zien (lees coronavirus angst verdwenen is). De profs zijn ons toch altijd voor wat dat betreft.
Niemand kan natuurlijk perfect timen. Het vervelende bij die korte ritjes is alleen dat je belegt in de hype wat het toch wel extra risicovol maakt.
BlaBlaBla
pi_191644049
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 12:56 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Ja daar heb je gelijk in, maar ik ben nog geen Biotech ETF tegengekomen die mooi redeneert.
[..]

Niemand kan natuurlijk perfect timen. Het vervelende bij die korte ritjes is alleen dat je belegt in de hype wat het toch wel extra risicovol maakt.
Je hebt wel gelijk. Maar persoonlijk vind ik de tech hype (ASML en Tesla met name) nog veel riskanter. De waarde is gebaseerd op toekomstige orders / omzetten, terwijl goudmijnen bv daadwerkelijk al goede resultaten laten zien.
Vb k/w bij Asml is 10X groter!

De geschiedenis leert dat dergelijke hypes als een kanons kogel naar beneden kunnen vallen (tulpen bollen, internet /world online, etc)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')