Had je ook gewoon de index kunnen kopen.quote:Op donderdag 6 februari 2020 19:24 schreef LXIV het volgende:
Ik heb trouwens praktisch ieder aandeel dat toen in de index stond wel eens gehad. Behalve Gucci, Elsevier en WK.
Ik heb ze zelden tegelijk gehad.quote:Op donderdag 6 februari 2020 19:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Had je ook gewoon de index kunnen kopen.
Binnenkort gaat mijn speculatie in de huizenbubbel. Vraag me ff af wat handig is... 5 jaar vast... 10 jaar vast.... 15 jaar... 20...30?quote:Op donderdag 6 februari 2020 19:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb ze zelden tegelijk gehad.
Ik ben trouwens een steeds groter percentage op de index aan het beleggen. Ik heb een overweight value door mijn aandelen. Dat heeft me trouwens niet veel opgeleverd de afgelopen 2 jaar. Alle dividend etc stop ik in de index.
Ik ben Fan van oude benamingen dus ik zeg, ASM lithography from now on.quote:
Met deze rente stand 20jaar.quote:Op donderdag 6 februari 2020 19:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Binnenkort gaat mijn speculatie in de huizenbubbel. Vraag me ff af wat handig is... 5 jaar vast... 10 jaar vast.... 15 jaar... 20...30?
Why not 30?quote:
Dat hangt er vanaf als je wil. Misschien wordt de rente wel negatief! Ik zou het zo lang mogelijk vastzetten omdat het sowieso erg laag is nu en omdat je dan wel zekerheid hebt de komende 30 jaar.quote:Op donderdag 6 februari 2020 19:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Binnenkort gaat mijn speculatie in de huizenbubbel. Vraag me ff af wat handig is... 5 jaar vast... 10 jaar vast.... 15 jaar... 20...30?
Ik zou zeggen.... zet een stuk 30 jaar vast, los hem boetevrij af als de rente daaltquote:Op donderdag 6 februari 2020 19:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf als je wil. Misschien wordt de rente wel negatief! Ik zou het zo lang mogelijk vastzetten omdat het sowieso erg laag is nu en omdat je dan wel zekerheid hebt de komende 30 jaar.
Ik heb zelf 5 jaar geleden voor 10 jaar vastgezet tegen 3.2%. Was toen een rationale keus. Dat ik achteraf beter variabel had gekozen doet daar niks aan af..
Ik heb ook de helft afgelost nu. Niet omdat dit belastingtechnisch het meest gunstige is, maar ook gewoon fijn gevoel en zekerheid.quote:Op donderdag 6 februari 2020 19:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik zou zeggen.... zet een stuk 30 jaar vast, los hem boetevrij af als de rente daalt![]()
Zet een stuk 5 jaar vast, mocht de rente stijgen.... Los je die toch boetevrij af.
Sowieso wordt aflossen i.p.v. beleggen interessanter met hogere rentes, sowieso is sparen de eerste jaren grotendeels in de vorm van meubilair en cash waarschijnlijk i.p.v. aandelen.... Dus linksom of rechtsom is er dan een buffertje om er iets mee te doen.
Maar ik denk dat ik die rente pas lang vast ga zetten als ik het echt wil gaan gebruiken in een hogere risico setting - dus als ik weer een beetje aan het beleggen ben geslagen en 50k heb staan ofzo.
Speculeren op hogere rentes wordt denk ik pas interessant na de vergrijzing als dat geld opeens vrijkomt en uitgegeven wordt en er flinke inflatie uit komt allereerst... Gepaard met hogere rentes... 2035 ofzo.
Denk dat ik over 10 jaar wel de keuze ga maken... Verwacht eigenlijk dan een hypothecaire schuld te hebben van max 100k.
Het punt is meer dat je als je de rente vastzet dat je ook gewoon je uitgaven makkelijk kunt blijven doen, ook al zou je portefeuille op de beurs wat zakken bijvoorbeeld. Dus risico verlagen met langer vaste rente en risico dan weer hoger door op de beurs te gokken. Een grote bult cash is ook niet handig opzicht... Tjahjoh.quote:Op donderdag 6 februari 2020 19:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb ook de helft afgelost nu. Niet omdat dit belastingtechnisch het meest gunstige is, maar ook gewoon fijn gevoel en zekerheid.
Bovendien moet je risico als een totaal zien. Dus stel dat je bedrag A aflost (eigenlijk een extreem veilige belegging) dan kun je op je beleggingsrekening weer wat meer risico nemen. Je totale risico neemt niet toe dan! Dus het rendeert in zekere zin dubbel.
(dus stel je hebt 2 ton. Dan kun je 1 ton aflossen en 1 ton beleggen in aandelen. Je totale 'investering' blijft dan altijd 50% van zijn waarde behouden!. Daarom is het onzinnig om veilige staatsobligaties in de porto te houden als aflossen je meer oplevert qua rendement. Dat is nl nog veiliger en ook een hedge)
Helemaal niets vast zetten. Ja, voor 1 jaar maar langer zeker niet. De aankomende jaren gaat de rente toch niet omhoog. Waarom dan zolang vast zetten?quote:Op donderdag 6 februari 2020 19:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Sowieso dat het wel een beetje lang vast moet vanwege max hypotheek.quote:Op donderdag 6 februari 2020 20:22 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Helemaal niets vast zetten. Ja, voor 1 jaar maar langer zeker niet. De aankomende jaren gaat de rente toch niet omhoog. Waarom dan zolang vast zetten?
Ah oke. Ik wist niet dat dat van invloed is op je max hypotheek. Scheelt dat veel?quote:Op donderdag 6 februari 2020 20:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Sowieso dat het wel een beetje lang vast moet vanwege max hypotheek.
Omdat je speculeert dat de rente weleens zou kunnen stijgen.
Jajoh dacht het wel, eerste huis dus keb alle munnie nodig.quote:Op donderdag 6 februari 2020 20:27 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ah oke. Ik wist niet dat dat van invloed is op je max hypotheek. Scheelt dat veel?
Ik zou 5 jaar kiezen.quote:Op donderdag 6 februari 2020 19:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als je het langer dan 10 jaar vast zet hoef je niet met een rekenrente van 5% t rekenen, maar de rente die het daadwerkelijk is. En dat is van invloed op je max. hypotheek.quote:Op donderdag 6 februari 2020 20:27 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ah oke. Ik wist niet dat dat van invloed is op je max hypotheek. Scheelt dat veel?
Dus 10+ Jaar maakt niet meer uit maar 10- wel.quote:Op donderdag 6 februari 2020 20:57 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als je het langer dan 10 jaar vast zet hoef je niet met een rekenrente van 5% t rekenen, maar de rente die het daadwerkelijk is. En dat is van invloed op je max. hypotheek.
Ach ik wil toch aflossingsvrij voor zover mogelijk... HRA is pinda's op dit moment en gaat er daarnaast ook gewoon belastingtechnisch snel af.quote:Op donderdag 6 februari 2020 20:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zou 5 jaar kiezen.
Financiele keuzes die langer zijn dan een regeringsperiode zijn bijna nooit een goede keuze omdat regels veranderen.
Variabel is eigenlijk beter, echter momenteel is die rente vaak hoger dan 3 jaar vast. Dit betekent al dat de rente lange tijd laag blijft, anders zou dit niet zo zijn.
Ik snap je beredenering niet. Waarom zou je het niet aflossen?quote:Op donderdag 6 februari 2020 21:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ach ik wil toch aflossingsvrij voor zover mogelijk... HRA is pinda's op dit moment en gaat er daarnaast ook gewoon belastingtechnisch snel af.
Omdat de reele rente negatief is? Het probleem is alleen dat je op vermogen ook reele rente betaalt. Dus als je het geld niet consumeert dan wordt je sowieso genaaid.quote:Op donderdag 6 februari 2020 21:15 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik snap je beredenering niet. Waarom zou je het niet aflossen?
Ja dus die lening an sich doet er niet zoveel toe.quote:Op donderdag 6 februari 2020 21:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat de reele rente negatief is? Het probleem is alleen dat je op vermogen ook reele rente betaalt. Dus als je het geld niet consumeert dan wordt je sowieso genaaid.
Euh, dat verklaart voor mij niet waarom je er voor kiest om uiteindelijk met een restschuld over te blijven. Helemaal omdat HRA best een bak geld is.quote:Op donderdag 6 februari 2020 21:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat de reele rente negatief is? Het probleem is alleen dat je op vermogen ook reele rente betaalt. Dus als je het geld niet consumeert dan wordt je sowieso genaaid.
Als je nu afsluit en je rekent door over 30 jaar inclusief afbouw wet Hillen, dan is er effectief geen HRA meer over. Feitelijk is de HRA al nul.quote:Op donderdag 6 februari 2020 21:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Euh, dat verklaart voor mij niet waarom je er voor kiest om uiteindelijk met een restschuld over te blijven. Helemaal omdat HRA best een bak geld is.
1.2% * 40% = .5%,quote:Op donderdag 6 februari 2020 21:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Euh, dat verklaart voor mij niet waarom je er voor kiest om uiteindelijk met een restschuld over te blijven. Helemaal omdat HRA best een bak geld is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |