Bron: https://www.gelderlander.(...)minaliteit~a47d3acb/quote:D66 ronselt BN’ers om xtc en cocaïne te legaliseren in strijd tegen criminaliteit
Regeringspartij D66 wil een brede campagne gaan voeren voor de legalisering van softdrugs, xtc en cocaïne. In stilte worden bekende Nederlanders geronseld om de campagne te ondersteunen.
In een drugsmanifest pleit D66 ervoor dat drugs als xtc en cocaïne in Nederland gewoon kunnen worden gekocht. Partijleider Rob Jetten zoekt steun bij tal van bekende Nederlanders. Onder meer misdaadjournalist Peter R. de Vries, actrice Anna Drijver, zangeres Rianne van Dorst en strafrechtadvocaat Gerard Spong willen volgens D66 tekenen. Ook bekende dj’s in de dancewereld en verslavingskliniek Jellinekkliniek worden benaderd. De publieke steun van de BN’ers moet in de samenleving draagvlak kweken om drugs te normaliseren.
Niet langer houdbaar
Het huidige drugsbeleid faalt volgens regeringspartij D66 en is ‘niet langer houdbaar’. ‘We moeten de realiteit onder ogen zien: mensen gebruiken drugs in Nederland. Het is van belang dat we deze mensen niet bestempelen als criminelen, maar inzetten op voorlichting’, schrijft Jetten in een bericht dat hij rondstuurt. ‘In het manifest kiezen we voor een gereguleerde drugsmarkt. Alleen op die manier kunnen we de gezondheidsrisico’s zo klein mogelijk maken en drugscriminaliteit aanpakken.’
Vertrouwelijk
In zijn bericht vraagt Jetten om zijn bericht vertrouwelijk te houden. ‘Het lijkt ons heel tof als jij het manifest ook ondertekent.’ Een woordvoerder van D66 bevestigt dat de partij aan een manifest werkt. Het stuk verkeert volgens hem in een pril stadium. ,,Het is een complexe materie. Voor het kerstreces zullen we het niet af hebben.”
Buitenspel
Legalisering zet drugscriminelen buitenspel en ontlast de politie, Openbaar Ministerie en de rechterlijke macht, zo menen voorstanders. Minister Ferdinand Grapperhaus van Veiligheid en Justitie is tegen: hij vreest dat de drugscriminaliteit dan toeneemt. Een speciale antidrugseenheid moet van hem de ondermijnende drugscriminaliteit juist harder aanpakken.
De regering lijkt verdeeld over de ‘war on drugs’. Die verdeeldheid bleek recent ook bij het verbieden van lachgas. Het door staatssecretaris Paul Blokhuis (ChristenUnie) aangekondigde landelijke verbod kreeg steun van het CDA. Coalitiegenoot D66 sputterde direct tegen. De partij zag ‘in verbieden of criminaliseren’ van lachgas geen oplossing.
De war on drugs is nutteloos en duur. Daar hebben alle belastingbetalers last van.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:36 schreef SeLang het volgende:
Ik weet niet of dit wel zo'n goed idee is, want dan moeten criminelen hun geld op een andere manier gaan verdienen, bijvoorbeeld met afpersen van restaurants ,winkels, taxichauffeurs, bedrijven etc. Daar zit ik niet op te wachten.
Die drugscriminaliteit heb je daarentegen relatief weinig last van. Criminelen vermoorden vooral elkaar en ze verdienen aan stumpers die drugs nodig hebben. Maar als je hier niks mee te maken wilt hebben dan hoef je daar niet aan mee te doen.
goed plan,doenquote:Op donderdag 19 december 2019 13:35 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Bron: https://www.gelderlander.(...)minaliteit~a47d3acb/
De war on drugs werkt niet, dat is wel duidelijk.
Ik vind dit wel een interessant idee.
Wel walgelijk die BN'ers weer, maar misschien wel een slimme manier om dit aan te pakken.
Ik vind dat we het gewoon moeten proberen.
De belastingbetalers die er last van hebben, zijn slechts de belastingbetalers met geen koopkracht. Dus nooit alle belastingbetalers hebben last van de war on drugs.quote:Op zaterdag 21 december 2019 15:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De war on drugs is nutteloos en duur. Daar hebben alle belastingbetalers last van.
quote:Op zaterdag 21 december 2019 16:59 schreef torentje het volgende:
[..]
De belastingbetalers die er last van hebben, zijn slechts de belastingbetalers met geen koopkracht. Dus nooit alle belastingbetalers hebben last van de war on drugs.
Sowieso als je het legaliseert.quote:Op zaterdag 21 december 2019 16:03 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Heeft coke en xtc een positieve effect op de Nederlandse economie?
Dus we moeten drugs crimineel houden als werkverschaffing voor criminelen, zodat ze lekker makkelijk kunnen blijven verdienen? Vind ik toch wat apart.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:36 schreef SeLang het volgende:
Ik weet niet of dit wel zo'n goed idee is, want dan moeten criminelen hun geld op een andere manier gaan verdienen, bijvoorbeeld met afpersen van restaurants ,winkels, taxichauffeurs, bedrijven etc. Daar zit ik niet op te wachten.
Die drugscriminaliteit heb je daarentegen relatief weinig last van. Criminelen vermoorden vooral elkaar en ze verdienen aan stumpers die drugs nodig hebben. Maar als je hier niks mee te maken wilt hebben dan hoef je daar niet aan mee te doen.
Hoe is het moreel om het illegaal te houden?quote:Op donderdag 19 december 2019 14:03 schreef DevFreak het volgende:
Wat een drama is het toch. Er is niet genoeg capaciteit bij de politie en dan moeten we harddrugs maar gaan legaliseren. Echt, waar gaat het heen met de wereld...? Geen moraal?
Schaamteloos!
Als de mensen met voldoende koopkracht mee zouden betalen aan de war on drugs, dan zou er toch al gewonnen zijn? Want dan zou justitie toch ook voldoende koopkracht hebben of hebben gehad?quote:Op zaterdag 21 december 2019 17:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]![]()
![]()
Mensen zonder koopkracht hebben over het algemeen geen inkomen. Mensen die belasting betalen, betalen ook mee aan de war on drugs.
Ben jij niet bekend met het concept belasting?quote:Op zaterdag 21 december 2019 18:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Als de mensen met voldoende koopkracht mee zouden betalen aan de war on drugs, dan zou er toch al gewonnen zijn? Want dan zou justitie toch ook voldoende koopkracht hebben of hebben gehad?
Tuurlijk. Ook zwart geld telt mee.quote:Op zaterdag 21 december 2019 16:03 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
wel op de economie, niet op die persoonquote:Op zaterdag 21 december 2019 16:03 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Verander jij nu van onderwerp. omdat het te moeilijk voor jou is geworden?quote:Op zaterdag 21 december 2019 18:11 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ben jij niet bekend met het concept belasting?
Ik ben oprecht een beetje van mijn stuk gebracht om je domheid.quote:Op zaterdag 21 december 2019 19:33 schreef torentje het volgende:
[..]
Verander jij nu van onderwerp. omdat het te moeilijk voor jou is geworden?
Die pilletjes werken op dezelfde 'signalen' (neurotransmitters) als de dingen die jij leuk vindt om te doen. Kwestie van moraal om het toe te staan en het ander niet.quote:Op zaterdag 21 december 2019 19:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wel op de economie, niet op die persoon
Het zich goed voelen mag niet uit een pilletje komen, daar heeft je lichaam zelf signalen voor ,
En hoe moralistisch sta je tegenover electronische drugs?quote:Op zaterdag 21 december 2019 19:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wel op de economie, niet op die persoon
Het zich goed voelen mag niet uit een pilletje komen, daar heeft je lichaam zelf signalen voor ,
Coke is helemaal niet duur. Het wordt pas duur zodra het Zuid-Amerika verlaat. Het is verder wel verslavend en maakt ook vriendschappen en levens kapot. Maar dat doet alcohol net zo goed.quote:Op zondag 22 december 2019 00:14 schreef Ixnay het volgende:
Coke is geen goed idee. Heel verslavend en duur en maakt zowel je sociale leven, vriendschappen en financiën kapot.
XTC is wel degelijk schadelijk. Maar minder dan alcohol. Ook minder verslavend dan alcohol en er is makkelijk mee te stoppen. Dit kun je best behandelen als softdrugs.
Als men voldoende koopkracht heeft, kan men echter de war on drugs ontvluchten. Bovendien het zijn toch de mensen met voldoende koopkracht die met drugs en prostitutie de hoge inkomsten hebben. Dat men dat niet snapt is ongelooflijk. Wie is nu de domme? Het heeft dus wel degelijk met koopkracht te maken.quote:Op zaterdag 21 december 2019 20:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik ben oprecht een beetje van mijn stuk gebracht om je domheid.
Tegen beter weten in probeer ik het nog eenmaal. Mensen die belasting betalen, en dat is dus praktisch iedereen, die betalen ook mee aan politie en justitie. En dus betalen ze mee aan de bestrijding van drugs. Dat heeft dus niets met koopkracht te maken.
Werkelijk...
Zal wel. Jij zegt dat alleen de mensen "met geen koopkracht" hier last van hebben, dat is onjuist.quote:Op zondag 22 december 2019 09:07 schreef torentje het volgende:
[..]
Als men voldoende koopkracht heeft, kan men echter de war on drugs ontvluchten. Bovendien het zijn toch de mensen met voldoende koopkracht die met drugs en prostitutie de hoge inkomsten hebben. Dat men dat niet snapt is ongelooflijk. Wie is nu de domme? Het heeft dus wel degelijk met koopkracht te maken.
Wel juist, want de mensen met geen koopkracht, hebben geen koopkracht om te vluchten of om de criminelen bang te maken.quote:Op zondag 22 december 2019 09:51 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Zal wel. Jij zegt dat alleen de mensen "met geen koopkracht" hier last van hebben, dat is onjuist.
Dat zijn mensen met relatief weinig koopkracht. Mensen "met geen" koopkracht (dat heet zonder) zijn zwervers.quote:Op zondag 22 december 2019 11:58 schreef torentje het volgende:
[..]
Wel juist, want de mensen met geen koopkracht, hebben geen koopkracht om te vluchten of om de criminelen bang te maken.
Dan redeneer jij niet logisch en weet jij niet wat koopkracht eigenlijk betekend.quote:Op zondag 22 december 2019 12:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat zijn mensen met relatief weinig koopkracht. Mensen "met geen" koopkracht (dat heet zonder) zijn zwervers.
Nee, er is daadwerlijk een verschil. Als je dat wil ontkennen kun je er beter mee stoppen.quote:Op donderdag 19 december 2019 12:47 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
praktisch gezien wel, beetje onzin.
Ja, leuke cherrypick. Maar waarom lees je de rest van dat rapport niet ook even? Nogmaals: verbruik gaat omhoog. Problematisch verbruik gaat omhoog. Zorgkosten gaan omhoog. Politieinzet wordt hoger of blijft gelijk. Budget voor voorlichting haalt alle inkomsten van de belasting weer weg. Allemaal zinloos geld rondpompen dus.quote:en even gequote van jouw link:
dus
Wat, alcoholmisbruik? Wie vindt dat normaal dan?quote:Op zondag 22 december 2019 22:03 schreef Discombobulate het volgende:
Daarstraks de documentaire Roes gekeken over alcoholgebruik. Bizar dat zoiets maar normaal wordt gevonden.
Je moet ergens beginnen.quote:Op maandag 23 december 2019 08:44 schreef Tarado het volgende:
geen slecht idee maar het alleen in NL doen heeft weinig zin
Iedere studentenvereniging.quote:Op maandag 23 december 2019 08:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat, alcoholmisbruik? Wie vindt dat normaal dan?
dat is waar maar je ziet het met dat hele coffeeshop gebeuren al dat NL zich in een vreemde positie heeft gemanoeuvreerd tov andere eu landen, legaliseer eerst dat eens op een behoorlijke manier.quote:
Fuck die andere EU landen.quote:Op maandag 23 december 2019 08:49 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat is waar maar je ziet het met dat hele coffeeshop gebeuren al dat NL zich in een vreemde positie heeft gemanoeuvreerd tov andere eu landen, legaliseer eerst dat eens op een behoorlijke manier.
quote:Op zaterdag 21 december 2019 20:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Die pilletjes werken op dezelfde 'signalen' (neurotransmitters) als de dingen die jij leuk vindt om te doen. Kwestie van moraal om het toe te staan en het ander niet.
En daar worden geen lijntjes gesnoven of pillen achterover geknikt wil je zeggen.quote:
Yoloquote:Op maandag 23 december 2019 08:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En daar worden geen lijntjes gesnoven of pillen achterover geknikt wil je zeggen.
Het is maar goed dat we dat gedrag niet normaal vinden.quote:
Ik gun je niets anders dan je een ander gunt.quote:Op maandag 23 december 2019 08:56 schreef NoPicNic het volgende:
Gebruikers zijn de oorzaak van het bestaan van een zeer gewelddadige drugsindustrie. Gebruikers dienen vervolgd en berecht te worden. Zeer, zeer streng bestraffen dat gajes.
Ik heb in mijn hele leven nooit drugs gebruikt. Ik gun jou ook een drugsloos leven.quote:Op maandag 23 december 2019 09:00 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik gun je niets anders dan je een ander gunt.
Als Nederland waren we ook het eerste EU land met homohuwelijk. In oa Polen zijn ze nu homovrije zones aan het maken. Zullen we ook de keutel maar weer intrekken, of hebben we het zelfvertrouwen dat wij het beter weten en sleuren we de rest gillend aan de haren mee?quote:
Met in je usericoon een fles wijn.quote:Op maandag 23 december 2019 09:02 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Ik heb in mijn hele leven nooit drugs gebruikt. Ik gun jou ook een drugsloos leven.
ik ben er ook niet op tegen maar doe het dan wel goed en niet zoals met de coffeeshops want dat heeft toch met eu politiek te makenquote:Op maandag 23 december 2019 09:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als Nederland waren we ook het eerste EU land met homohuwelijk. In oa Polen zijn ze nu homovrije zones aan het maken. Zullen we ook de keutel maar weer intrekken, of hebben we het zelfvertrouwen dat wij het beter weten en sleuren we de rest gillend aan de haren mee?
Je weet dat dit al een ding is tochquote:Op zaterdag 21 december 2019 15:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
goed plan,doen
Heroïne ook , wie dood wil die mag
Ik stel voor dat de overheid iedere week een containertje laat komen en door de GGD laat uitdelen per shot per persoon per dag
Drugsgebruikers zijn het slachtoffer van de criminelen met veel teveel koopkracht, pak die maar eens aan als je lef hebt.quote:Op maandag 23 december 2019 08:56 schreef NoPicNic het volgende:
Gebruikers zijn de oorzaak van het bestaan van een zeer gewelddadige drugsindustrie. Gebruikers dienen vervolgd en berecht te worden. Zeer, zeer streng bestraffen dat gajes.
Het is een heel simpele economische wet:quote:Op maandag 23 december 2019 09:11 schreef torentje het volgende:
[..]
Drugsgebruikers zijn het slachtoffer van de criminelen met veel teveel koopkracht, pak die maar eens aan als je lef hebt.
Fles ranja.quote:Op maandag 23 december 2019 09:03 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met in je usericoon een fles wijn.
quote:Op maandag 23 december 2019 08:56 schreef NoPicNic het volgende:
Waar haal je überhaupt een jerrycan whisky?quote:Op zondag 22 december 2019 22:03 schreef Discombobulate het volgende:
Daarstraks de documentaire Roes gekeken over alcoholgebruik. Bizar dat zoiets maar normaal wordt gevonden. Ze drinken er lekker op los, maar als je een pilletje ecstasy gebruikt dan is dat de duivel volgens sommigen.
Toch heeft men veel meer last van de aanbieders van drugs, aangezien die met hun grote auto's overal snel willen zijn, de aanbieders van drugs zijn namelijk geen kleintjes of niet-getraind. Maar een gek ziet zoiets natuurlijk nooit.quote:Op maandag 23 december 2019 09:14 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Het is een heel simpele economische wet:
Geen vraag ----> Geen aanbod
Geen vraag naar drugs -----> Geen aanbod van drugs
Conclusie: drugsgebruikers zijn de oorzaak van de problemen
wat danquote:Op maandag 23 december 2019 08:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, er is daadwerlijk een verschil. Als je dat wil ontkennen kun je er beter mee stoppen.
niet als je legaliseert. dan is aanbod legaal. en is er geen probleem zoals je hier omschrijft.quote:Op maandag 23 december 2019 09:14 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Alle problemen met de leveranciers van drugs komen door mensen zoals jij. De verschillende bierbrouwers schieten elkaar niet dood in Nederland. Tijdens de drooglegging in de VS deden ze dat wel. Ik gebruik geen drugs en 4 biertjes in de week is wel de max voor mij, dus de enige manier waarop ik drugsgeweld kan verminderen is legalisatie steunen.quote:Op maandag 23 december 2019 09:14 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
D66 is al kut genoeg zonder dat je ze op de meest achterlijke manier moet gaan stromannen.quote:Op maandag 23 december 2019 10:12 schreef Kaneelstokje het volgende:
Volgende stap:
D66: mensen moorden nu eenmaal, we moeten dat niet criminaliseren.
Plus de mensen die worden uitgebuit om het te produceren, plus de mensen in je omgeving die je mee maken onder invloed.quote:Op maandag 23 december 2019 10:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
D66 is al kut genoeg zonder dat je ze op de meest achterlijke manier moet gaan stromannen.
Ik snuif een lijntje. Wie is het slachtoffer? Ik.
Ik vermoord Piet. Wie is het slachtoffer? Piet.
De uitgebuite mensen zijn jouw schuld. Als ik stout ben terwijl ik onder invloed ben, dan zijn daar andere wetten voor. Dat sommige mensen een product misbruiken is geen reden om het te verbieden. Hier bij de studentenverenigingen zijn ook mensen dood gegaan aan watervergiftiging. Gemeentepils hup verbieden!quote:Op maandag 23 december 2019 10:20 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Plus de mensen die worden uitgebuit om het te produceren, plus de mensen in je omgeving die je mee maken onder invloed.
Ja hoor, ik ben degene die vraag creëert en dus schuldig is.quote:Op maandag 23 december 2019 10:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De uitgebuite mensen zijn jouw schuld. Als ik stout ben terwijl ik onder invloed ben, dan zijn daar andere wetten voor. Dat sommige mensen een product misbruiken is geen reden om het te verbieden. Hier bij de studentenverenigingen zijn ook mensen dood gegaan aan watervergiftiging. Gemeentepils hup verbieden!
Ik gebruik geen drugs, maar ik weet zeker dat drugs nooit uitgebannen gaan worden. Landen hebben het geprobeerd met de doodstraf en zelfs dat werkt niet. Die drugsvraag is dus een gegeven waar je heel moralistisch over kan gaan doen, of je trekt het de realiteit in en dan ben je als verbodsmens minstens net zo schuldig aan de uitbuiting en moordpartijen als degene die het gebruikt.quote:Op maandag 23 december 2019 10:24 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ja hoor, ik ben degene die vraag creëert en dus schuldig is.
Voel eens aan je voorhoofd, dwaas
Gooz, stem lekker GL en leef verder in je fantasiewereldje.quote:Op maandag 23 december 2019 10:29 schreef Glazenmaker het volgende:
Hoe voelt dat nu? Bloed van kinderen aan je handen?
Gooz om nog eens antwoord te geven op je vraag: ja jij zorgt voor vraag naar illegale diensten. Ikke niet. En de cokesnuiver die het liever op een legale plek haalt ook niet.quote:Op maandag 23 december 2019 10:35 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Gooz, stem lekker GL en leef verder in je fantasiewereldje.
Coke heeft ook veel maatschappelijke schade. Dus dat kan voor meer 'slachtoffers' zorgen.quote:Op maandag 23 december 2019 10:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
D66 is al kut genoeg zonder dat je ze op de meest achterlijke manier moet gaan stromannen.
Coke heeft ook veel maatschappelijke schade. Dus dat kan voor meer 'slachtoffers' zorgen.quote:Op maandag 23 december 2019 10:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
quote:Op maandag 23 december 2019 10:29 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
dan ben je als verbodsmens minstens net zo schuldig aan de uitbuiting en moordpartijen als degene die het gebruikt.
Hoe voelt dat nu? Bloed van kinderen aan je handen?
Jezus en jij klaagt dat andere mensen aan stromannen doen?quote:Op maandag 23 december 2019 10:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hier bij de studentenverenigingen zijn ook mensen dood gegaan aan watervergiftiging. Gemeentepils hup verbieden!
Google eens op wat gedogen betekent, ik ga dat echt niet allemaal voor je uitleggen.quote:
True. Maar voor die schadeveroorzakers hebben we vaak al andere wetten. Veel van die maatschappelijke schade komt ook door het verbod zelf. Soms door crimineeltjes die crimineel zijn, soms door het stigma om hulp te zoeken, soms door het rechtssysteem dat jonge mensen straft voor slachtofferloze misdrijven en hun leven van de rails gooit en soms doordat de politie geen tijd heeft voor misdrijven zoals verkrachting mede doordat er zo'n groot budget naar drugsbestrijding gaat. Hoeveel illegale drank heb je dit jaar al gedronken? Legalisatie zal criminelen niet afschrikken, maar wel hun klanten.quote:Op maandag 23 december 2019 10:46 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Coke heeft ook veel maatschappelijke schade. Dus dat kan voor meer 'slachtoffers' zorgen.
Plus ik zie niet hoe legalisatie criminelen afschrikt.
De schade veroorzaakt door verboden en repressie is vele malen groter. Daarnaast word er nog steeds coke gebruikt, dus het verbod is ook nog eens nutteloos.quote:Op maandag 23 december 2019 10:46 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Coke heeft ook veel maatschappelijke schade. Dus dat kan voor meer 'slachtoffers' zorgen.
Plus ik zie niet hoe legalisatie criminelen afschrikt.
Ehm nee ik heb het specifiek over directe gevolgen van drugsgebruik. Coke zorgt voor zekere mate van aggresiviteit die je bij veel andere drugs niet.quote:Op maandag 23 december 2019 10:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
True. Maar voor die schadeveroorzakers hebben we vaak al andere wetten. Veel van die maatschappelijke schade komt ook door het verbod zelf. Soms door crimineeltjes die crimineel zijn, soms door het stigma om hulp te zoeken, soms door het rechtssysteem dat jonge mensen straft voor slachtofferloze misdrijven en hun leven van de rails gooit en soms doordat de politie geen tijd heeft voor misdrijven zoals verkrachting mede doordat er zo'n groot budget naar drugsbestrijding gaat.
Drank is overal legaal. Van onze drugsproductie gaat 70% de landgrenzen over, dus dit klanten worden heus niet afgeschrokken door een Nederlands legalisatiebeleid. Het Nederlandse aanbod zal alleen maar stijgen, waardoor we zelfs een aanzuigende werking zullen hebben op buitenlandse drugsproducenten (we zijn nu al niet voor niets de #1 drugsexporteur van Europa...)quote:Op maandag 23 december 2019 10:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hoeveel illegale drank heb je dit jaar al gedronken? Legalisatie zal criminelen niet afschrikken, maar wel hun klanten.
Maar die schade neemt bij legalisatie niet af... Dat is al voldoende uitgelegd hier.quote:Op maandag 23 december 2019 11:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De schade veroorzaakt door verboden en repressie is vele malen groter. Daarnaast word er nog steeds coke gebruikt, dus het verbod is ook nog eens nutteloos.
Dat komt net zoveel voor bij verslavingen van legale dingen zoals bijvoorbeeld gokken of videogames. De relatie tot legaliteit is niet duidelijk. Bij roken is het juist omgekeerd tegenwoordig, daar wordt men zelfs geprezen als men hulp zoekt om er vanaf te komen.quote:Op maandag 23 december 2019 10:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
soms door het stigma om hulp te zoeken
Dat is in Nederland en Europa al veel minder aan de orde dan vroeger of ergens anders in de wereld. Decriminalisatie hoeft niet hetzelfde te zijn als legalisatie. En slachtofferloos is het absoluut niet, dat is gewoon onzin.quote:, soms door het rechtssysteem dat jonge mensen straft voor slachtofferloze misdrijven en hun leven van de rails gooit
Dat budget zal met legalisatie alleen maar stijgen.quote:en soms doordat de politie geen tijd heeft voor misdrijven zoals verkrachting mede doordat er zo'n groot budget naar drugsbestrijding gaat.
Integendeel, het vergroot hun klandizie juist. Mensen proberen het legaal, raken verslaafd maar kunnen het dure legale spul dan niet meer betalen.quote:Legalisatie zal criminelen niet afschrikken, maar wel hun klanten.
Ik heb geen idee of er meer of minder gebruikers komen. Maakt voor mij ook helemaal niet uit. Ik voel niet de behoefte om aan een volwassen ThePlaneteer op te leggen wat hij wel en niet doet met zijn lichaam.quote:Op maandag 23 december 2019 11:04 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ehm nee ik heb het specifiek over directe gevolgen van drugsgebruik. Coke zorgt voor zekere mate van aggresiviteit die je bij veel andere drugs niet.
Het stigmA hulp zoeken bij designer drugs is laag, want vaak zijn dit recreatieve gebruikers. Die hoeven en willen helemaal niet af te kicken, maar gewoon genieten van hun drugs.
En dan rest de vraag of een legalisatie voor minder gebruikers gaat leiden. Ik denk het niet.
[..]
Drank is overal legaal. Van onze drugsproductie gaat 70% de landgrenzen over, dus dit klanten worden heus niet afgeschrokken door een Nederlands legalisatiebeleid. Het Nederlandse aanbod zal alleen maar stijgen, waardoor we zelfs een aanzuigende werking zullen hebben op buitenlandse drugsproducenten (we zijn nu al niet voor niets de #1 drugsexporteur van Europa...)
quote:Op maandag 23 december 2019 09:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als Nederland waren we ook het eerste EU land met homohuwelijk. In oa Polen zijn ze nu homovrije zones aan het maken. Zullen we ook de keutel maar weer intrekken, of hebben we het zelfvertrouwen dat wij het beter weten en sleuren we de rest gillend aan de haren mee?
Mooi dan hoef ik niet meer te reageren.quote:Op maandag 23 december 2019 11:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat komt net zoveel voor bij verslavingen van legale dingen zoals bijvoorbeeld gokken of videogames. De relatie tot legaliteit is niet duidelijk. Bij roken is het juist omgekeerd tegenwoordig, daar wordt men zelfs geprezen als men hulp zoekt om er vanaf te komen.
[..]
Dat is in Nederland en Europa al veel minder aan de orde dan vroeger of ergens anders in de wereld. Decriminalisatie hoeft niet hetzelfde te zijn als legalisatie. En slachtofferloos is het absoluut niet, dat is gewoon onzin.
[..]
Dat budget zal met legalisatie alleen maar stijgen.
[..]
Integendeel, het vergroot hun klandizie juist. Mensen proberen het legaal, raken verslaafd maar kunnen het dure legale spul dan niet meer betalen.
Nee, geen enkele van deze argumenten zijn echt onderbouwd.
Typisch, de argumenten zijn op dus kom je ineens met een aanbeveling van extreem libertarisme en/of anarchie. Zo werkt het natuurlijk niet.quote:Op maandag 23 december 2019 11:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of er meer of minder gebruikers komen. Maakt voor mij ook helemaal niet uit. Ik voel niet de behoefte om aan een volwassen ThePlaneteer op te leggen wat hij wel en niet doet met zijn lichaam.
Leuk zo'n passieve houding. Maar ik heb al meermaals aangegeven dat ik me zorgen maar om maatschappelijke gevolgen, niet de gevolgen voor mij als persoon. Dus meer criminaliteit, meer maatschappelijke schade, meer gebruikers, slechtere volksgezondheid. Dat je nu over mij als persoon begint doet je argumentatietechniek weinig goeds. Ik ben namelijk zelf gebruikerquote:Op maandag 23 december 2019 11:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of er meer of minder gebruikers komen. Maakt voor mij ook helemaal niet uit. Ik voel niet de behoefte om aan een volwassen ThePlaneteer op te leggen wat hij wel en niet doet met zijn lichaam.
Dus?
[..]
vrij geven die zooi, wie dood wil die mag , lekker dromen en dood gaan,quote:Op maandag 23 december 2019 09:14 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Oh sorry je verbod werkt alleen als je het mentale frame van verbodsvoorstanders gebruikt. Dan moet het gebrek aan argumenten wel bij de ander liggen. Domme ik heb dat idee zelf gelegitimeerd door in meerdere posts uit te leggen waar de logische fouten liggen. Nog maar eens de herhaling met de kern:quote:Op maandag 23 december 2019 11:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Typisch, de argumenten zijn op dus kom je ineens met een aanbeveling van extreem libertarisme en/of anarchie. Zo werkt het natuurlijk niet.
"Ik rijd nooit te hard, maar ik weet zeker dat hardrijden nooit uitgebannen gaat worden. Landen hebben het geprobeerd met enorm hoge straffen en dat werkt ook niet. Dat hardrijden is dus een gegeven waar je heel moralistisch over kan gaan doen, of je trekt het de realiteit in en dan ben je als verbodsmens minstens net zo schuldig aan zware ongelukken en doodgereden fietsers als degene die zelf te hard rijden."quote:Op maandag 23 december 2019 11:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik gebruik geen drugs, maar ik weet zeker dat drugs nooit uitgebannen gaan worden. Landen hebben het geprobeerd met de doodstraf en zelfs dat werkt niet. Die drugsvraag is dus een gegeven waar je heel moralistisch over kan gaan doen, of je trekt het de realiteit in en dan ben je als verbodsmens minstens net zo schuldig aan de uitbuiting en moordpartijen als degene die het gebruikt.
Je moet gewoon verstandige keuzes maken. Drugs verbieden levert geen enkel positief effect op. Is duur en produceert extra ellende. En er is niets mis met goede drugs. Er is echt geen enkel argument om drugs te verbieden.quote:Op maandag 23 december 2019 11:06 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Maar die schade neemt bij legalisatie niet af... Dat is al voldoende uitgelegd hier.
Je laatste zin is wel schattig. Zo kun je het complete Nederlandse wetboek wel afschaffen.
Je liep op de vorige pagina nog van de torens te roepen dat drugs gevaarlijk en schadelijk zijn:quote:Op maandag 23 december 2019 11:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je moet gewoon verstandige keuzes maken. Drugs verbieden levert geen enkel positief effect op. Is duur en produceert extra ellende. En er is niets mis met goede drugs. Er is echt geen enkel argument om drugs te verbieden.
Dus tenzij je wilt beweren dat drugs geen:quote:Op maandag 23 december 2019 10:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De enige drug die slechter en gevaarlijker is dan alcohol is religie.
Dan beginnen we bij het verbieden van alcohol en religie. Alle andere minder gevaarlijke drugs moeten dan legaal anders is er geen geld en capaciteit genoeg. En dan kijken we na 10 jaar wat het resultaat is.quote:Op maandag 23 december 2019 11:23 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Je liep op de vorige pagina nog van de torens te roepen dat drugs gevaarlijk en schadelijk zijn:
[..]
Hoezo moet je eerst alcohol verbieden voordat je cocaine verbied? Omdat het in jouw ogen dan niet meer logisch/eerlijk is? Volgens mij is de opiumwet vrij helder voor iedereen.quote:Op maandag 23 december 2019 11:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan beginnen we bij het verbieden van alcohol en religie. Alle andere minder gevaarlijke drugs moeten dan legaal worden
Je bent zelf gebruiker, maar wil wel een verbod? Hoe verkoop je zoiets aan jezelf? Ik ben zelf geen gebruiker, maar als ik zou willen staat hier sneller een bezorger voor de deur, dan voor een laptop. Ik ben zelf een onopmerkelijke gemiddelde Henkie, dus ik heb een sterk vermoeden dat voor het overgrote deel van NL de aankoopgrens nu ook heel laag is. Alleen als je het nu koopt weet je nooit 100% zeker wat erin zit.quote:Op maandag 23 december 2019 11:13 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Leuk zo'n passieve houding. Maar ik heb al meermaals aangegeven dat ik me zorgen maar om maatschappelijke gevolgen, niet de gevolgen voor mij als persoon. Dus meer criminaliteit, meer maatschappelijke schade, meer gebruikers, slechtere volksgezondheid. Dat je nu over mij als persoon begint doet je argumentatietechniek weinig goeds. Ik ben namelijk zelf gebruiker
Je voorbeeld van homohuwelijken is wel echt ontzettend slecht. Ten eerste is er 0.0 schade van homohuwelijken, ten tweede is het geen exportproduct, ten derde zit er geen illegaal circuit achter. Wat dacht je toen je met dit voorbeeld kwam?
Zonder verkeersregels worden wegen onbruikbaar. Drugs maakt niets onbruikbaar, kijk maar hoe goed het gaat op de Zuidas.quote:Op maandag 23 december 2019 11:20 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
"Ik rijd nooit te hard, maar ik weet zeker dat hardrijden nooit uitgebannen gaat worden. Landen hebben het geprobeerd met enorm hoge straffen en dat werkt ook niet. Dat hardrijden is dus een gegeven waar je heel moralistisch over kan gaan doen, of je trekt het de realiteit in en dan ben je als verbodsmens minstens net zo schuldig aan zware ongelukken en doodgereden fietsers als degene die zelf te hard rijden."
Voor hardrijden kun je een random overtreding invullen en dan heb je net zo'n mooi pareltje als jij hier nu opschrijft.
Als gevaar en schadelijkheid argumenten zijn voor een verbod moet je natuurlijk bij de gevaarlijkste drugs beginnen. En dat is niet coke.quote:Op maandag 23 december 2019 11:26 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Hoezo moet je eerst alcohol verbieden voordat je cocaine verbied? Omdat het in jouw ogen dan niet meer logisch/eerlijk is? Volgens mij is de opiumwet vrij helder voor iedereen.
Ik heb volgens mij al duidelijk aangegeven waarom ik geen legalisatie wil:quote:Op maandag 23 december 2019 11:27 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je bent zelf gebruiker, maar wil wel een verbod? Hoe verkoop je zoiets aan jezelf? Ik ben zelf geen gebruiker, maar als ik zou willen staat hier sneller een bezorger voor de deur, dan voor een laptop. Ik ben zelf een onopmerkelijke gemiddelde Henkie, dus ik heb een sterk vermoeden dat voor het overgrote deel van NL de aankoopgrens nu ook heel laag is. Alleen als je het nu koopt weet je nooit 100% zeker wat erin zit.
Welke schade ondervinden we van het homohuwelijk dan?quote:Op maandag 23 december 2019 11:27 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Of het klopt is een tweede, maar de argumenten tegen homohuwelijk zijn grotendeels hetzelfde als tegen drugslegalisatie. Maatschappelijke schade,
Legaliseren is geen optie. De jeugd zou dan meteen bij het grootvuil geschoven moeten worden. Totaal verpest, totaal waardeloos voor de maatschappij.quote:Op maandag 23 december 2019 10:01 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
niet als je legaliseert. dan is aanbod legaal. en is er geen probleem zoals je hier omschrijft.
voor simplisten als jij zijn geestverruimende middelen een uitkomstquote:Op maandag 23 december 2019 09:14 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Goede genade... Hard rijden is bijna per definitie gevaarlijk voor andere mensen. Drugs gebruiken niet. De grootste ellende van drugs zit hem in het enorm lullige criminele apparaat en de landen waarin we decennia aan burgeroorlogen financieren. Je kan random overtredingen gaan invullen in mijn verhaal, maar dan maak je er wat anders van.quote:Op maandag 23 december 2019 11:20 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
"Ik rijd nooit te hard, maar ik weet zeker dat hardrijden nooit uitgebannen gaat worden. Landen hebben het geprobeerd met enorm hoge straffen en dat werkt ook niet. Dat hardrijden is dus een gegeven waar je heel moralistisch over kan gaan doen, of je trekt het de realiteit in en dan ben je als verbodsmens minstens net zo schuldig aan zware ongelukken en doodgereden fietsers als degene die zelf te hard rijden."
Voor hardrijden kun je een random overtreding invullen en dan heb je net zo'n mooi pareltje als jij hier nu opschrijft.
Hoezo? Alles wat legaal is moet jij ook meteen doen? Er is ook geen verbod op van het dak afspringen. Ga snel!!quote:Op maandag 23 december 2019 11:36 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Legaliseren is geen optie. De jeugd zou dan meteen bij het grootvuil geschoven moeten worden. Totaal verpest, totaal waardeloos voor de maatschappij.
Kun je dat verhaal van 'het gaat ontzettend goed' ook eens verkondigen in een verslavingskliniek van mensen die hun complete leven hebben verneukt?quote:Op maandag 23 december 2019 11:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zonder verkeersregels worden wegen onbruikbaar. Drugs maakt niets onbruikbaar, kijk maar hoe goed het gaat op de Zuidas.
Mwah hard rijden leidt heus niet direct tot ongevallen. Daarnaast leidt harddrugs gewoon een bewezen schade aan de maatschappij, hoe hard we ook zouden willen van niet.quote:Op maandag 23 december 2019 11:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Goede genade... Hard rijden is bijna per definitie gevaarlijk voor andere mensen. Drugs gebruiken niet. De grootste ellende van drugs zit hem in het enorm lullige criminele apparaat en de landen waarin we decennia aan burgeroorlogen financieren. Je kan random overtredingen gaan invullen in mijn verhaal, maar dan maak je er wat anders van.
Als snelheidscontroles voor meer doden zouden zorgen dan te snel rijden zou ik overigens wel die controles willen heroverwegen.
Tja en als legalisatie leidt tot minder criminaliteit en andere problemen zou ik voor zijnquote:Op maandag 23 december 2019 11:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als snelheidscontroles voor meer doden zouden zorgen dan te snel rijden zou ik overigens wel die controles willen heroverwegen.
Iemand die het verboden gedrag zelf doet en er ook niks mis mee lijkt te vinden, maar wel tegen legalisatie is... Dat staat echt zover van mijn denkpatronen af dat ik niet weet wat ik met je aan moet. In een legale drugswereld zijn er bijna geen drugscriminelen meer, net zoals bij ieder ander product. Als morgen coke legaal wordt, zie ik niet in waar al die magische nieuwe gebruikers vandaan komen. Iedereen die wil kan nu ook al. Op de middelbare school was het makkelijker om high te worden, dan alcohol te krijgen en een belangrijke reden daarvoor is de criminalisatie van die markt.quote:Op maandag 23 december 2019 11:30 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ik heb volgens mij al duidelijk aangegeven waarom ik geen legalisatie wil:
- het trekt alleen maar meer criminelen aan
- zorgt voor gevaarlijke situaties in de maatschappij/verkeer
Als gebruiker kan ik mij prima vinden in Nederland, als gebruiker is het prima functioneren in dit land.
[..]
Welke schade ondervinden we van het homohuwelijk dan?
Ik heb het over aantoonbare schade, net zoals bij harddrugs he. Dus niet gefingeerde nadelen uit het koppie van een katholieke Pool, want als je zo gaat redeneren gaat de discussie wel razendsnal naar een hypothetisch ja/nee verhaal.
Gebrek aan empathie heet zoiets.quote:Op maandag 23 december 2019 11:49 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Iemand die het verboden gedrag zelf doet en er ook niks mis mee lijkt te vinden, maar wel tegen legalisatie is... Dat staat echt zover van mijn denkpatronen af dat ik niet weet wat ik met je aan moet.
Omdat ik het wetboek niet invul naar belang van mijn eigen wensen maar een wet beoordeel op basis van de gevolgen voor onze maatschappij (wat ik volgens mij ook rustig en vrij helder probeer uit te leggen). Dat mag je trouwens prima hypocriet vinden van me.quote:Op maandag 23 december 2019 11:49 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Iemand die het verboden gedrag zelf doet en er ook niks mis mee lijkt te vinden, maar wel tegen legalisatie is... Dat staat echt zover van mijn denkpatronen af dat ik niet weet wat ik met je aan moet.
In een legale complete drugswereld ja. In een legaal drugsland zorgt het alleen maar voor meer criminaliteit.quote:Op maandag 23 december 2019 11:49 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]In een legale drugswereld zijn er bijna geen drugscriminelen meer, net zoals bij ieder ander product.
Bij legalisatie wordt er wel een drempel weggenomen voor potentiële gebruikers he. Er wordt dan eerder een beeld gegeven dan drugs 'ok' zijn. Je ziet de vraag in andere landen/staten na legalisatie van bv cannabis ook stijgen. Persoonlijk vind ik dat helemaal niet zo ondenkbaar.quote:Op maandag 23 december 2019 11:49 schreef Glazenmaker het volgende:
Als morgen coke legaal wordt, zie ik niet in waar al die magische nieuwe gebruikers vandaan komen. Iedereen die wil kan nu ook al. Op de middelbare school was het makkelijker om high te worden, dan alcohol te krijgen en een belangrijke reden daarvoor is de criminalisatie van die markt.
Primaquote:Op maandag 23 december 2019 11:49 schreef Glazenmaker het volgende:
Jij hebt echt grote moeite om meer dan 20% van een alinea in je op te nemen. Ik ga niet mee met je spelletje.
Het is een kleine minderheid die niet met drugs om kunnen gaan. Die mensen hebben nu ook hulp nodig, dus een verbod helpt daar niet tegen.quote:Op maandag 23 december 2019 11:46 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Kun je dat verhaal van 'het gaat ontzettend goed' ook eens verkondigen in een verslavingskliniek van mensen die hun complete leven hebben verneukt?
[..]
Mwah hard rijden leidt heus niet direct tot ongevallen. Daarnaast leidt harddrugs gewoon een bewezen schade aan de maatschappij, hoe hard we ook zouden willen van niet.
[..]
Tja en als legalisatie leidt tot minder criminaliteit en andere problemen zou ik voor zijn
Ik vrees dat die kleine minderheid na legalisatie in absolute getalen groter wordt. Beetje zoals het cannabis verhaal in de jaren 60, of de binnensteden van Nederland in de jaren 70/80. Dat waren nou niet hele glamoureuze tijden met al die junkies in de stadscentra.quote:Op maandag 23 december 2019 12:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is een kleine minderheid die niet met drugs om kunnen gaan. Die mensen hebben nu ook hulp nodig, dus een verbod helpt daar niet tegen.
Wat een eer.quote:Op maandag 23 december 2019 12:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De Planeteer is in z'n eentje verantwoordelijk voor alle ellende rond drugs. Hij is als verbieder èn als gebruiker dubbel verantwoordelijk voor de criminaliteit, het geweld, de doden en de drugsdumpingen.
Het terugdringen van gebruik lukt niet met verbieden, daar is 40 jaar lang bewijs voor.quote:Op maandag 23 december 2019 12:09 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ik vrees dat die kleine minderheid na legalisatie in absolute getalen groter wordt. Beetje zoals het cannabis verhaal in de jaren 60, of de binnensteden van Nederland in de jaren 70/80. Dat waren nou niet hele glamoureuze tijden met al die junkies in de stadscentra.
Uiteindelijk moeten we drugsgebruik en vooral drugsmisbruik terugdringen. Dat lukt niet echt lekker na een legalisatie.
[..]
Wat een eer.
Legalisatie zal het ook niet echt bevorderen he, daar is ook bewijs voor.quote:Op maandag 23 december 2019 12:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het terugdringen van gebruik lukt niet met verbieden, daar is 40 jaar lang bewijs voor.
Integendeel.quote:Op maandag 23 december 2019 12:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het terugdringen van gebruik lukt niet met verbieden, daar is 40 jaar lang bewijs voor.
Pun intended?quote:Op maandag 23 december 2019 12:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Integendeel.
Als je zou zeggen dat alleen verbieden weinig effect heeft zou je nog een klein puntje kunnen hebben.
Zou je dat bewijs effe in een linkje kunnen zetten. Thanxquote:Op maandag 23 december 2019 12:13 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Legalisatie zal het ook niet echt bevorderen he, daar is ook bewijs voor.
Maar dat is goedkoper en levert geen criminaliteit op.quote:Op maandag 23 december 2019 12:13 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Legalisatie zal het ook niet echt bevorderen he, daar is ook bewijs voor.
Het gebruik van harddrugs stijgt al jaren, een legalisatie gaat die trend echt niet omkeren.quote:Op maandag 23 december 2019 12:20 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Zou je dat bewijs effe in een linkje kunnen zetten. Thanx
Die criminelen gaan niet weg na legalisatie.quote:Op maandag 23 december 2019 12:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar dat is goedkoper en levert geen criminaliteit op.
Want die kunnen hun drugs niet meer exporteren naar Duitsland en Frankrijk?quote:Op maandag 23 december 2019 12:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Na legalisatie zijn er geen drugscriminelen meer. Dat is logisch.
Andere landen kunnen hun criminaliteits problemen ook op een goede manier aanpakken. Dat ze dat weigeren is geen argument om hier slecht beleid te handhaven.quote:Op maandag 23 december 2019 12:31 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Want die kunnen hun drugs niet meer exporteren naar Duitsland en Frankrijk?
Of gaat de overheid die rol ook overnemen.
Nouja het lijkt me dan wel gewenst om ervoor te zorgen dat de criminelen in Nederland geen afzetmarkt hebben. Als wij alles legaliseren maar het nog steeds OK vinden dat criminelen het hier produceren om vervolgens naar de rest van de EU te smokkelen zijn wij wel vrolijk het meest progressieve kindje van de klas maar hebben we alleen maar meer last van die criminelen in onze achtertuin.quote:Op maandag 23 december 2019 12:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Andere landen kunnen hun criminaliteits problemen ook op een goede manier aanpakken. Dat ze dat weigeren is geen argument om hier slecht beleid te handhaven.
Nee, want hier zijn het dan gewone ondernemers. Alleen in het buitenland zijn het criminelen.quote:Op maandag 23 december 2019 12:39 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Nouja het lijkt me dan wel gewenst om ervoor te zorgen dat de criminelen in Nederland geen afzetmarkt hebben. Als wij alles legaliseren maar het nog steeds OK vinden dat criminelen het hier produceren om vervolgens naar de rest van de EU te smokkelen zijn wij wel vrolijk het meest progressieve kindje van de klas maar hebben we alleen maar meer last van die criminelen in onze achtertuin.
Als je hier produceert en illegaal exporteert ben je toch gewoon crimineel.quote:Op maandag 23 december 2019 12:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, want hier zijn het dan gewone ondernemers. Alleen in het buitenland zijn het criminelen.
Als homo's in Iran crimineel zijn, is het COC dan een criminele organisatie? Of is Iran dan een onbeschaafd land?quote:Op maandag 23 december 2019 12:43 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Als je hier produceert en illegaal exporteert ben je toch gewoon crimineel.
Je realiseert je dat 70% van alle drugs hier geproduceert de grens overgaat?
Huh?quote:Op maandag 23 december 2019 12:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als homo's in Iran crimineel zijn, is het COC dan een criminele organisatie? Of is Iran dan een onbeschaafd land?
Er is geen bewijs voor die 70%. Er zijn alleen zeer grove schattingen en nutteloos VVD gelul. Maar daar is in het centrale drugstopic voldoende aandacht voor geweest.quote:Op maandag 23 december 2019 12:43 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Als je hier produceert en illegaal exporteert ben je toch gewoon crimineel.
Je realiseert je dat 70% van alle drugs hier geproduceert de grens overgaat?
Ja, de discussie is veel te ingewikkeld voor je.quote:Op maandag 23 december 2019 12:47 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Huh?
Nogmaals, als drugs in Duitsland illegaal zijn en in Nederland legaal, waar denk je dat Nederlandse criminelen hun drugs zullen gaan verkopen?
Prima comeback lol.quote:Op maandag 23 december 2019 12:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, de discussie is veel te ingewikkeld voor je.
Het vestigingsklimaat interesseert me niet. Er zijn geen goede argumenten voor het verbieden van drugs, dat alcohol wel legaal is is hypocriet, het verbod werkt niet, is duur en zorgt voor enorme ellende. Kijk maar naar Mexico. Als je de wereld beter wilt maken moet je het verbod schrappen.quote:Op maandag 23 december 2019 12:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Prima comeback lol.
Waarom allemaal zo mad en lekker op de persoon.
Als je niet snapt waarom Nederland het beste vestigingsklimaat heeft voor drugs criminaliteit en dat er veel de grens over gaat hoef je niet te gana roepen dat ik simpel ben. Doet je punt niet veel goeds.
quote:Op maandag 23 december 2019 13:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het vestigingsklimaat interesseert me niet.
quote:Op maandag 23 december 2019 12:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, de discussie is veel te ingewikkeld voor je.
Als drugs legaal zijn, zijn er geen criminele bendes. Dan zijn het gewone bedrijven.quote:Op maandag 23 december 2019 13:10 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
[..]![]()
Dus het feit dat Nederland nog interessanter wordt voor criminele bendes om drugs te produceren is opeens niet relevant?
Mogen die bedrijven legaal naar Duitsland exporteren dan?quote:Op maandag 23 december 2019 13:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als drugs legaal zijn, zijn er geen criminele bendes. Dan zijn het gewone bedrijven.
Duitsland kan zijn eigen problemen oplossen door te legaliseren. Volgens jou is die export er nu ook, een verbod helpt daar niet tegen.quote:Op maandag 23 december 2019 13:12 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Mogen die bedrijven legaal naar Duitsland exporteren dan?
En als Duitsland dat nou eens niet wil doen omdat zij het, terecht trouwens, ons probleem vinden? De negatieve gevolgen van de productie komen immers bij ons op het bordje terecht, niet bij de Duitsers.quote:Op maandag 23 december 2019 13:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Duitsland kan zijn eigen problemen oplossen door te legaliseren. Volgens jou is die export er nu ook, een verbod helpt daar niet tegen.
Prima, maar gebruik dan legalisering niet als argument tegen criminaliteit want die vlieger gaat dus niet op.quote:Op maandag 23 december 2019 13:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Duitsland kan zijn eigen problemen oplossen door te legaliseren. Volgens jou is die export er nu ook, een verbod helpt daar niet tegen.
De crimineel blijft gewoon crimineel, omdat die met zijn grote auto overal snel heen wil. De enige remedie om hen te stoppen is om alle grote auto's te roven. Maar ja, dat zou betekenen dat alle kleine mensen dood zijn binnen een tel na de constatering van de roof van de grote auto's.quote:Op maandag 23 december 2019 13:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als drugs legaal zijn, zijn er geen criminele bendes. Dan zijn het gewone bedrijven.
heeft hier toch niks mee te maken. hier kan je gewoon legaal naar een koffieshop en wiet kopen. dat heeft een bepaalde invloed op het gebruik. maakt niet uit of het technisch gezien legaal is of gedoogd.quote:Op maandag 23 december 2019 10:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Google eens op wat gedogen betekent, ik ga dat echt niet allemaal voor je uitleggen.
integendeel. landen waar wordt gedecriminaliseerd, en de aandacht verschuift naar voorlichting en verantwoord gebruik, hebben vele malen minder gebruikers en problemen met criminaliteit.quote:Op maandag 23 december 2019 11:36 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Legaliseren is geen optie. De jeugd zou dan meteen bij het grootvuil geschoven moeten worden. Totaal verpest, totaal waardeloos voor de maatschappij.
Dat beleid hanteren we ook bij heroïne en dat vind ik prima.quote:Op maandag 23 december 2019 13:36 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
integendeel. landen waar wordt gedecriminaliseerd, en de aandacht verschuift naar voorlichting en verantwoord gebruik, hebben vele malen minder gebruikers en problemen met criminaliteit.
raar dat je dat niet weet.
Welke invloed op gebruik heeft dat dan? De legalisatie in de VS van de afgelopen jaren toont eigenlijk helemaal geen invloed op het gebruik.quote:Op maandag 23 december 2019 13:34 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
heeft hier toch niks mee te maken. hier kan je gewoon legaal naar een koffieshop en wiet kopen. dat heeft een bepaalde invloed op het gebruik. maakt niet uit of het technisch gezien legaal is of gedoogd.
99,9% van de mensen die in 't weekend drugs gebruiken op een feest of festival kunnen nu ook gewoon weer op maandag naar hun werk en prima presteren. Bij legalisatie zal dat niet anders zijn. Slechts bij een enkeling is het problematisch, zoals je ook alcoholverslaafden hebt. Die hou je toch wel, legaal of illegaal. Jouw beeld dat elke drugsgebruiker direct een stationsjunk is die overvallen pleegt om aan drugsgeld te komen klopt van geen kant.quote:Op maandag 23 december 2019 11:36 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
alleen voor hardcore junkies. en het werkt daarbij ook zeer goed.quote:Op maandag 23 december 2019 13:39 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Dat beleid hanteren we ook bij heroïne en dat vind ik prima.
Liever heroïne niet legaliseren echter.
quote:Op maandag 23 december 2019 13:25 schreef torentje het volgende:
[..]
De crimineel blijft gewoon crimineel, omdat die met zijn grote auto overal snel heen wil. De enige remedie om hen te stoppen is om alle grote auto's te roven. Maar ja, dat zou betekenen dat alle kleine mensen dood zijn binnen een tel na de constatering van de roof van de grote auto's.
die omslag kan nog wel 20 jaar duren daar. en ze zijn nog niet eens begonnen met voorlichting en preventie.quote:Op maandag 23 december 2019 14:08 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Welke invloed op gebruik heeft dat dan? De legalisatie in de VS van de afgelopen jaren toont eigenlijk helemaal geen invloed op het gebruik.
De straffen op gebruik van drugs moeten dus hoger. Bedrijven zouden verplicht moeten zijn om werknemers die gebruiken en dus een gewelddadige drugsindustrie sponsoren, te ontslaan. Geloof mij maar, streng genoeg straffen helpt.quote:Op maandag 23 december 2019 12:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En hoe denken bedrijven te kunnen bewijzen dat hun werknemers drugs gebruiken?quote:Op maandag 23 december 2019 14:54 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
De straffen op gebruik van drugs moeten dus hoger. Bedrijven zouden verplicht moeten zijn om werknemers die gebruiken en dus een gewelddadige drugsindustrie sponsoren, te ontslaan. Geloof mij maar, streng genoeg straffen helpt.
Wat denk je zelf. Zit je toevallig bij de jahova's ? Ohnee die hebben zelfs nog meer fatsoen dan jou, ga ergens anders animo vragen voor je hobby mafklapper dat je bent, kneus, kleuter!quote:Op maandag 23 december 2019 15:28 schreef Vis1980 het volgende:
Sorry voor offtopic:
Mensen, eens in de zoveel jaar maken we bij Fok een lijstje van de beste games aller tijden. Deze lijst wordt samengesteld op basis van de stemmen van Fok-users. Ook deze keer hebben we een stemronde, maar helaas zijn er bij lange na nog niet genoeg stemmen om de lijst sterk te maken.
Vandaar de oproep om je favoriete games te delen in dit topic. Alvast bedankt voor de medewerking en nogmaals sorry voor dit offtopic bericht.
Productie levert alleen problemen op vanwege het verbod. Afvaldumpingen heb je niet in de alcohol industriequote:Op maandag 23 december 2019 13:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En als Duitsland dat nou eens niet wil doen omdat zij het, terecht trouwens, ons probleem vinden? De negatieve gevolgen van de productie komen immers bij ons op het bordje terecht, niet bij de Duitsers.
Die vlieger gaat wel op want als het niet verboden is om te doen ben je geen crimineel.quote:Op maandag 23 december 2019 13:25 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Prima, maar gebruik dan legalisering niet als argument tegen criminaliteit want die vlieger gaat dus niet op.
Drugs exporteren is wel verboden en blijft verboden bij legalisatie in NL.quote:Op maandag 23 december 2019 16:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die vlieger gaat wel op want als het niet verboden is om te doen ben je geen crimineel.
Maar nogmaals: De legale productie hier zou dan niet kunnen leveren aan buitenlandse afnemers, die zijn dan nog altijd afhankelijk van illegale producenten.quote:Op maandag 23 december 2019 16:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Productie levert alleen problemen op vanwege het verbod. Afvaldumpingen heb je niet in de alcohol industrie
quote:Op maandag 23 december 2019 08:31 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan redeneer jij niet logisch en weet jij niet wat koopkracht eigenlijk betekend.
Even goed lezen voordat je je zo opwindt. Ik zeg dat het op dezelfde signalen werkt, niet dat de wijze waarop gelijk is. Daarnaast zijn er zat hobby's en activiteiten (gokken, seks, sport) die meer potentie tot verslaving hebben dan mdma.quote:Op maandag 23 december 2019 08:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]. Dit is wel een van de domste argumenten die ik heb gezien. Nou ja, misschien iets beter dan 'ja maar alcohol!!!'
Voor de duidelijkheid: MDMA werkt op geen enkele manier vergelijkbaar op die 'signalen' als niet-druggerelateerde activiteiten.
Oh ja absoluut. Ik had een keer een discussie met een vriend, hij is ietwat anti-drugs, over dat het geluk dat je ervaart tijdens MDMA hetzelfde geluk is als je bijvoorbeeld een diploma haalt oid. Hij was zwaar geïrriteerd, maar uiteindelijk is het dezelfde neurochemiequote:Op maandag 23 december 2019 17:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Even goed lezen voordat je je zo opwindt. Ik zeg dat het op dezelfde signalen werkt, niet dat de wijze waarop gelijk is. Daarnaast zijn er zat hobby's en activiteiten (gokken, seks, sport) die meer potentie tot verslaving hebben dan mdma.
Alsnog niet waar.quote:Op maandag 23 december 2019 17:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Even goed lezen voordat je je zo opwindt. Ik zeg dat het op dezelfde signalen werkt, niet dat de wijze waarop gelijk is
Serotonine door biivoorbeeld het winnen van een wedstrijd is anders dan serotonine door mdma in jouw beleving? Biologisch gezien is het echt hetzelfde stofje hoor. In werkelijkheid zijn neurotransmitters de enige echt verslavende stoffen. En die kunnen vrijkomen door van alles, zowel stoffen als handelingen, waardoor ook van alles verslavend kan werken.quote:
Incorrect. 'Biologisch gezien' (wat dat dan ook mag betekenen) is de werking afhankelijk van de dosering. Dat het vrijkomt is nog niet eens de helft van het verhaal. Bovendien zijn er ook nog weer andere processen die starten bij verschillende omstandigheden die weer andere (soms beperkende) invloeden hebben.quote:Op maandag 23 december 2019 18:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Serotonine door biivoorbeeld het winnen van een wedstrijd is anders dan serotonine door mdma in jouw beleving? Biologisch gezien is het echt hetzelfde stofje hoor.
quote:Op maandag 23 december 2019 18:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Incorrect. 'Biologisch gezien' (wat dat dan ook mag betekenen) is de werking afhankelijk van de dosering. Dat het vrijkomt is nog niet eens de helft van het verhaal. Bovendien zijn er ook nog weer andere processen die starten bij verschillende omstandigheden die weer andere (soms beperkende) invloeden hebben.
Nee, op geen enkele manier zijn die dingen vergelijkbaar als je iets dieper kijkt dan een woordenboek. Je maakt een zwak argument gebaseerd op semantiek en doet net alsof dat niet zo is.
In Indonesië is er een gigantische party scene met drugs ondanks de enorm strenge straffen die erop staan (voor handelaren zelfs de doodstraf). Ondanks dat gaat het gewoon maar door. Wat je zegt klopt dus totaal niet.quote:Op maandag 23 december 2019 14:54 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
De straffen op gebruik van drugs moeten dus hoger. Bedrijven zouden verplicht moeten zijn om werknemers die gebruiken en dus een gewelddadige drugsindustrie sponsoren, te ontslaan. Geloof mij maar, streng genoeg straffen helpt.
Als je denkt dat ik dat zeg kun je niet lezen. Ik heb nota bene nog iets cursief voor je gemaakt.quote:Op maandag 23 december 2019 19:25 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Een neurotransmitter dat zich anders gedraagt afhankelijk van de reden dat het is opgewekt
Even terug naar het begin. Jij beweert dat het "op geen enkele manier vergelijkbaar is". Dat is gewoon gelul. Het mechanisme is gelijk en de dosering beïnvloedt de intensiteit, niet het mechanisme zelf. Wat je precies voelt is vooral afhankelijk van de cocktail aan neurotransmitters en wat andere zaken, maar serotonine gedraagt zich niet anders als het chemisch is opgewekt.quote:Op maandag 23 december 2019 19:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als je denkt dat ik dat zeg kun je niet lezen. Ik heb nota bene nog iets cursief voor je gemaakt.
Nogmaals, dat is niet wat ik zeg. Ik kap er mee, je kunt gewoon niet lezen.quote:Op maandag 23 december 2019 20:37 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
maar serotonine gedraagt zich niet anders als het chemisch is opgewekt.
Dat selectief quoten gaat je ook niet redden. Je lult gewoon maar wat, ik kopieer letterlijk wat je zelf hebt gezegd en daar reageer je niet op. Doorzichtig en zwak. Doei.quote:Op maandag 23 december 2019 21:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nogmaals, dat is niet wat ik zeg. Ik kap er mee, je kunt gewoon niet lezen.
Natuurlijk maakt dat uit. Gedogen maakt het nog steeds een grotere drempel. Het is heel simpel en keer op keer bewezen dat drempels wegnemen het gebruik vergroot.quote:Op maandag 23 december 2019 13:34 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
heeft hier toch niks mee te maken. hier kan je gewoon legaal naar een koffieshop en wiet kopen. dat heeft een bepaalde invloed op het gebruik. maakt niet uit of het technisch gezien legaal is of gedoogd.
Maar dat is dus geen legalisatie.quote:Op maandag 23 december 2019 13:36 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
integendeel. landen waar wordt gedecriminaliseerd, en de aandacht verschuift naar voorlichting en verantwoord gebruik, hebben vele malen minder gebruikers en problemen met criminaliteit.
BREAKING: DINGEN NIET MEER STRAFBAAR MAKEN ZORGT VOOR MINDER STRAFBARE FEITEN BREEKquote:Op maandag 23 december 2019 13:36 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
raar dat je dat niet weet.
het vraagt om een totaal aanpak. legaliseren, op een of andere manier, is daar onderdeel van.quote:Op maandag 23 december 2019 21:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Natuurlijk maakt dat uit. Gedogen maakt het nog steeds een grotere drempel. Het is heel simpel en keer op keer bewezen dat drempels wegnemen het gebruik vergroot.
wat is het verschil?quote:Op maandag 23 december 2019 21:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar dat is dus geen legalisatie.
precies.quote:Op maandag 23 december 2019 21:55 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
BREAKING: DINGEN NIET MEER STRAFBAAR MAKEN ZORGT VOOR MINDER STRAFBARE FEITEN BREEK
Nou ja, dingen niet meer strafbaar maken waar andere mensen geen last van hadden, mits enigszins gematigd gebruikt, zorgt voor minder BELANGRIJKERE strafbare feiten. Dat iemand zichzelf naar de klote helpt is meer een volksgezondheidsissue dan een crimineel issue.quote:Op maandag 23 december 2019 21:55 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
BREAKING: DINGEN NIET MEER STRAFBAAR MAKEN ZORGT VOOR MINDER STRAFBARE FEITEN BREEK
Zullen ze zeker hebben, net als nu en net als nu met alcoholmisbruik.quote:Op dinsdag 24 december 2019 01:08 schreef ThePlaneteer het volgende:
Waarom zou de bevolking geen last hebben van cocaïne misbruik?
Zoals ik het opvat is legaliseren bedoeld om de achterliggende criminaliteit een halt toe te roepen, aangezien die dan geen of op zijn minst een veel kleinere markt nog maar hebben. Scheelt je verder ook opsporingscapaciteit en bij rechtspraak die je voor nuttigere zaken in kunt zetten.quote:Op dinsdag 24 december 2019 07:57 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ehh om de overlast terug te dringen? En D66 wil 't legaliseren he, niet decriminalizeren. Sowieso is decriminalizeren top zoals we nu doen bij heroïne en andere zeer verslavende shit. Als je tegen een recrrationele coke snuiver zegt dat je je zorgen maakt en hem of haar wilt helpen me afkicken lacht ie je waarschijnlijk uit.
Ja maar voor de duizendste keer, criminelen houden zich niet aan landgrenzen en Nederlandse drugsbendes verkopen net zo makkelijk aan Duitsers als aan Nederlanders. Dus die 'veel' kleinere markt is gewoon niet waar, helemaal als je kijkt dat het merendeel nu al de landgrenzen over gaat.quote:Op dinsdag 24 december 2019 09:03 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Zoals ik het opvat is legaliseren bedoeld om de achterliggende criminaliteit een halt toe te roepen, aangezien die dan geen of op zijn minst een veel kleinere markt nog maar hebben. Scheelt je verder ook opsporingscapaciteit en bij rechtspraak die je voor nuttigere zaken in kunt zetten.
Kortom, gewoon de EU zo ver krijgen om harddrugs te legaliseren.quote:Op dinsdag 24 december 2019 09:14 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ja maar voor de duizendste keer, criminelen houden zich niet aan landgrenzen en Nederlandse drugsbendes verkopen net zo makkelijk aan Duitsers als aan Nederlanders. Dus die 'veel' kleinere markt is gewoon niet waar, helemaal als je kijkt dat het merendeel nu al de landgrenzen over gaat.
De internationale handel binnen het Schengengebied los je er natuurlijk niet mee op nee. Waarom denk je dat uitsluitend dat hiermee beoogd zou worden?quote:Op dinsdag 24 december 2019 09:14 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ja maar voor de duizendste keer, criminelen houden zich niet aan landgrenzen en Nederlandse drugsbendes verkopen net zo makkelijk aan Duitsers als aan Nederlanders. Dus die 'veel' kleinere markt is gewoon niet waar, helemaal als je kijkt dat het merendeel nu al de landgrenzen over gaat.
Ja War on Drugs is een kansloze zaak zoals we het nu doen en is belastingverspilling.quote:Op dinsdag 24 december 2019 09:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kortom, gewoon de EU zo ver krijgen om harddrugs te legaliseren.
Maar je punt is helder, beste Planeteer. En je hebt ook gelijk. De huidige koers - de voortslepende 'war on drugs' - is eveneens een doodlopende weg. Iemand moet een keer proberen de status quo te doorbreken.
En waar de fuck hebben we het? Een beetje witte poeder die mensen in hun neus rammen. Big deal.
Nouja als men zegt dat men Nederlandse criminaliteit wil tegengaan door middel van legalisatie maar het effect averechts is, dan is dat toch wel een argument tegen legalisatie of niet? Daarom vind ik dit zo'n populistisch en kansloos voorstel.quote:Op dinsdag 24 december 2019 09:20 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
De internationale handel binnen het Schengengebied los je er natuurlijk niet mee op nee. Waarom denk je dat uitsluitend dat hiermee beoogd zou worden?
En onze buurlanden zitten ook niet te wachten op legalisatie in Nederland.quote:Op dinsdag 24 december 2019 09:14 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Deze mening wordt dus bestreden door Jetten&co.quote:Op dinsdag 24 december 2019 09:22 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Nouja als men zegt dat men Nederlandse criminaliteit wil tegengaan door middel van legalisatie maar het effect averechts is, dan is dat toch wel een argument tegen legalisatie of niet?
Ja en ik probeer dus argumenten te geven waarom die mening (noem het liever een hypothetische situatie) totaal niet geloofwaardig isquote:Op dinsdag 24 december 2019 09:26 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Deze mening wordt dus bestreden door Jetten&co.
Tsja, ik kan mij er eerlijk gezegd ook niet druk om maken wanneer iemand zes pillen op een avond slikt of drie gram in een uur wegsnuift.quote:Op dinsdag 24 december 2019 09:22 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ja War on Drugs is een kansloze zaak zoals we het nu doen en is belastingverspilling.
Maar ik stoor me wel aan het stempel wat harddrugs krijgt, dat een pilletje zo ontzettend onschuldig is. Maar misschien moet ik me er ook maar minder druk om gaan maken
Als je niet verder kijkt dan je eigen cokeneus lang is niet.quote:Op dinsdag 24 december 2019 09:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, ik kan mij er eerlijk gezegd ook niet druk om maken wanneer iemand zes pillen op een avond slikt of drie gram in een uur wegsnuift.
Vind al die drankrijders persoonlijk een stuk problematischer. Maar met alcohol heeft niemand moeite.quote:Op dinsdag 24 december 2019 10:21 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Als je niet verder kijkt dan je eigen cokeneus lang is niet.
Drankrijden is bij de wet verboden. En het klopt dat het alcoholprobleem er is in de maatschappij. Maar dat pleit niet voor legaliseren van coke.quote:Op dinsdag 24 december 2019 10:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vind al die drankrijders persoonlijk een stuk problematischer. Maar met alcohol heeft niemand moeite.
niemand denkt dat.quote:Op dinsdag 24 december 2019 09:22 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ja War on Drugs is een kansloze zaak zoals we het nu doen en is belastingverspilling.
Maar ik stoor me wel aan het stempel wat harddrugs krijgt, dat een pilletje zo ontzettend onschuldig is.
Het is makkelijk scoren met onhaalbare plannen inderdaadquote:Op dinsdag 24 december 2019 11:05 schreef RapaNui het volgende:
Kortzichtig, ondoordacht en zelfzuchtig voorstel van D66. Legalisatie in NL lost het mondiale probleem niet op.
D66 heeft zich niet verdiept in het hele voortraject vóórdat het eindproduct tot stand komt.
Softdrugs legaliseren is wel degelijk haalbaar. Meerdere landen zijn ons inmiddels voorgegaan.quote:Op dinsdag 24 december 2019 11:32 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Het is makkelijk scoren met onhaalbare plannen inderdaad
Lees de topictitel nog eensquote:Op dinsdag 24 december 2019 12:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Softdrugs legaliseren is wel degelijk haalbaar. Meerdere landen zijn ons inmiddels voorgegaan.
Lees de eerste regel van het nieuwsbericht in de OP nog eens:quote:
quote:Regeringspartij D66 wil een brede campagne gaan voeren voor de legalisering van softdrugs, xtc en cocaïne
Dat zijn toch soft- en harddrugs? Dus hun plan is toch om harddrugs te legaliseren?quote:Op dinsdag 24 december 2019 12:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Lees de eerste regel van het nieuwsbericht in de OP nog eens:
[..]
Het lijkt mij stug dat D66 kiest voor de alles of niets-aanpak. Dus mocht het onhaalbaar blijken om harddrugs te legaliseren, dan kan er ook voor gekozen om enkel softdrugs uit de illegaliteit te halen.quote:Op dinsdag 24 december 2019 13:01 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat zijn toch soft- en harddrugs? Dus hun plan is toch om harddrugs te legaliseren?
Dat is dus onhaalbaar imo.
Ja, als als. Maar dat is niet het plan. Het plan is ook harddrugs. En dat plan noem ik onhaalbaar.quote:Op dinsdag 24 december 2019 13:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het lijkt mij stug dat D66 kiest voor de alles of niets-aanpak. Dus mocht het onhaalbaar blijken om harddrugs te legaliseren, dan kan er ook voor gekozen om enkel softdrugs uit de illegaliteit te halen.
Van mij mag zijn duurbetaalde salaris worden ingehouden voor zo'n ondoordachte uitspraak.quote:Op dinsdag 24 december 2019 11:32 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Het is makkelijk scoren met onhaalbare plannen inderdaad
cocaine produceren is niet zo moeilijk hoor, als je de grondstoffen importeert.quote:Op dinsdag 24 december 2019 11:05 schreef RapaNui het volgende:
Kortzichtig, ondoordacht en zelfzuchtig voorstel van D66. Legalisatie in NL lost het mondiale probleem niet op.
D66 heeft zich niet verdiept in het hele voortraject vóórdat het eindproduct tot stand komt.
Dus jij beweert dat het vervaardigen vd grondstoffen (halffabrikaten) onschuldig is en bijvoorbeeld geen schade aanricht aan de natuur etc?quote:Op dinsdag 24 december 2019 15:59 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
cocaine produceren is niet zo moeilijk hoor, als je de grondstoffen importeert.
de medische wereld doet het al gewoon.
landbouw is sowieso schade aan de natuur. nooit een rede om producten illegaal te maken.quote:Op dinsdag 24 december 2019 18:45 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Dus jij beweert dat het vervaardigen vd grondstoffen (halffabrikaten) onschuldig is en bijvoorbeeld geen schade aanricht aan de natuur etc?
En dat dat voortraject allemaal koek en ei is?
Wat is er dan veranderd in de wetgeving tegenover 'vroeger'?quote:Op dinsdag 24 december 2019 19:59 schreef Schanulleke het volgende:
Vroeger, toen Nederland nog een gidsland was, hadden we de laagste cijfers in drugsverslaving, drugsgerelateerde criminaliteit en aantal drugsdoden per capita. Helaas kwamen toen de verbodsfetisjisten weer langdurig aan de macht.
Portugal baseert hun beleid op de onze mbt decriminalizeren... Wat doen ze anders dan?quote:Op dinsdag 24 december 2019 19:59 schreef Schanulleke het volgende:
Mooi dat deze discussie nu eindelijk weer eens gevoerd wordt. Vroeger, toen Nederland nog een gidsland was, hadden we de laagste cijfers in drugsverslaving, drugsgerelateerde criminaliteit en aantal drugsdoden per capita. Helaas kwamen toen de verbodsfetisjisten weer langdurig aan de macht.
Nu is Portugal het gidsland. Ook EU en toch werkt het.
Eigenlijk niets. Maar hangt er ook vanaf wat Schanulleke precies met vroeger bedoeld.quote:Op woensdag 25 december 2019 02:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat is er dan veranderd in de wetgeving tegenover 'vroeger'?
van alles; de jeugd is buitengesloten. koffieshop beleid veel strenger. jagen op thuiskwekerijen ook. 5 plantjes bezitten mag niet meer als je sociaal huurt.quote:Op woensdag 25 december 2019 02:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat is er dan veranderd in de wetgeving tegenover 'vroeger'?
Allemaal prima maatregelen.quote:Op woensdag 25 december 2019 07:06 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
van alles; de jeugd is buitengesloten. koffieshop beleid veel strenger. jagen op thuiskwekerijen ook. 5 plantjes bezitten mag niet meer als je sociaal huurt.
Je noemt de medische industrie als voorbeeld.quote:Op dinsdag 24 december 2019 19:36 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
landbouw is sowieso schade aan de natuur. nooit een rede om producten illegaal te maken.
ik bedoel dat je niet per se afhankelijk hoeft te zijn van criminele cocaine import. het kan misschien anders. de medische industrie weet toch ook , volkomen legaal, een 100% zuivere cocaine te vervaardigen.
Maar nogmaals, die hippie cultuur leidde ook tot verloedering.quote:Op woensdag 25 december 2019 07:06 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
van alles; de jeugd is buitengesloten. koffieshop beleid veel strenger. jagen op thuiskwekerijen ook. 5 plantjes bezitten mag niet meer als je sociaal huurt.
weet niet of dat wat uitmaakt, verder.. ik denk wel dat een bepaalde hippie cultuur die zich hierover ontfermde nu nagenoeg verdwenen is, en de scene is overgenomen door halve/hele criminelen.
waarom? dat is aan de experts, lijkt me.quote:Op woensdag 25 december 2019 09:42 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Je noemt de medische industrie als voorbeeld.
Hoe zie jij een legaal traject voor het overige deel voor je? Voor het hele proces?
Jong plantje - struik - oogst - x maal halffabrikaten - eindproduct?
Hulpmiddelen / chemicaliën?
Wie, waar en hoe?
Zou je dat uiteen willen zetten?
als je dit als excuus tegen legalisatie gebruikt, veranderd er dus nooit iets.quote:Op woensdag 25 december 2019 10:18 schreef Lokasenna het volgende:
De Nederlandse drugscriminelen gaan bij legalisatie gewoon door met productie voor de export.
Het nut ervan ontgaat me dus.
vast wel. en ook tot een veel beter systeem met minder gebruik, bewuster gebruik, minder criminaliteit..quote:Op woensdag 25 december 2019 10:17 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Maar nogmaals, die hippie cultuur leidde ook tot verloedering.
na even googelen, kan je zelfs de plant gewoon bestellen voor in je huiskamer.quote:Op woensdag 25 december 2019 10:16 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Zou je cocaïne in Nederlandse kassen kunnen kweken?
verandertquote:Op woensdag 25 december 2019 10:52 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
als je dit als excuus tegen legalisatie gebruikt, veranderd er dus nooit iets.
Precies. Het is een crikelredenering. Het mag niet omdat het verboden is vanwege de criminaliteit.quote:Op woensdag 25 december 2019 10:52 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
Je laat het gewoon over aan de vrije markt. Dat is al 40 jaar het antwoord op alle problemen.quote:Op woensdag 25 december 2019 09:42 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Je noemt de medische industrie als voorbeeld.
Hoe zie jij een legaal traject voor het overige deel voor je? Voor het hele proces?
Jong plantje - struik - oogst - x maal halffabrikaten - eindproduct?
Hulpmiddelen / chemicaliën?
Wie, waar en hoe?
Zou je dat uiteen willen zetten?
OK, je weet er geen antwoord op. Dat zegt mij genoeg.quote:Op woensdag 25 december 2019 10:52 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
waarom? dat is aan de experts, lijkt me.
Het is gewoon een vals discussietruukje van je.quote:Op woensdag 25 december 2019 13:15 schreef RapaNui het volgende:
[..]
OK, je weet er geen antwoord op. Dat zegt mij genoeg.
oei, nou heb je wel even laten zien dat legalisatie geen goed idee is, scherp..quote:Op woensdag 25 december 2019 13:15 schreef RapaNui het volgende:
[..]
OK, je weet er geen antwoord op. Dat zegt mij genoeg.
ik denk wel dat je erg moet oppassen met drugs. gewoon heroine bij de supermarkt lijkt me geen goed idee.quote:Op woensdag 25 december 2019 12:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies. Het is een crikelredenering. Het mag niet omdat het verboden is vanwege de criminaliteit.
De juiste redenatie is: Het uitgangspunt is vrijheid, want dat kost niets en vroeger waren er helemaal geen wetten. Een verbod levert altijd ellende op dus je hebt goede redenen nodig voor een verbod. En ik heb nog nooit een goed argument gehoord voor een drugsverbod.
kan wel, maar dan bij de basterdsuiker en de zout vandaan houdenquote:Op woensdag 25 december 2019 13:49 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik denk wel dat je erg moet oppassen met drugs. gewoon heroine bij de supermarkt lijkt me geen goed idee.
Dan komt er bij iedere VVD een bord in de tuin, hier uw lekkerste cocaïnequote:Op woensdag 25 december 2019 12:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je laat het gewoon over aan de vrije markt. Dat is al 40 jaar het antwoord op alle problemen.
Het is geen truukje, ik open de discussie door de argumenten vóór legalisering aan te horen. Maar die heeft pokkerdepok niet of wil ze niet geven. Hij verwijst naar de experts.quote:Op woensdag 25 december 2019 13:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is gewoon een vals discussietruukje van je.
Ik ben benieuwd naar hoe je de legalisering ziet binnen alle stappen van het proces van totstandkoming en handel vh eindproduct.quote:Op woensdag 25 december 2019 13:43 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
oei, nou heb je wel even laten zien dat legalisatie geen goed idee is, scherp..
Het is wel een truukje. Er word gesteld dat een verbod jouw probleem met drugs niet oplost en dan moet die persoon met een complete oplossing voor jouw problemen komen. Dat is een vals discussietruukje.quote:Op woensdag 25 december 2019 14:41 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Het is geen truukje, ik open de discussie door de argumenten vóór legalisering aan te horen. Maar die heeft pokkerdepok niet of wil ze niet geven. Hij verwijst naar de experts.
Als iemand voorstander is voor legalisering dan moet je enig idee hebben hoe het praktisch aan te pakken. Zo niet, dan zou je je er wat meer in moeten verdiepen om tot een idee te komen.
Het proces heb ik schematisch geschetst. Heel simpel. Daar komt transport nog bij en zoals een andere user heeft gesteld: de blijvende invloed van criminelen daarop.
Mijn vraag geldt nog steeds.
Zolang ze alcohol in de winkel verkopen is heroïne ook prima.quote:Op woensdag 25 december 2019 13:49 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik denk wel dat je erg moet oppassen met drugs. gewoon heroine bij de supermarkt lijkt me geen goed idee.
Bewuster gebruik? De heroïne verslaving die hier speelde? Dat was allesbehalve bewust gebruik man.quote:Op woensdag 25 december 2019 10:53 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
vast wel. en ook tot een veel beter systeem met minder gebruik, bewuster gebruik, minder criminaliteit..
Nee man. Gewoon alles verbieden. Dan gaat er niks meer fout.quote:Op woensdag 25 december 2019 16:18 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
Wat een goed idee. Alles legaliseren, dan is er ook geen criminaliteit
ik heb zat argumenten gegeven. of ik, eenvoudige ziel, precies weet hoe deze handel tot in detail geregeld moet worden, doet er niet toe. mijn voorbeeld van een medische wereld die criminaliteitsloos cocaine kan produceren, lijkt me een goede indicatie dat het mogelijk is. en dat is dan heel anders dan het vanuit colombia smokkelen, na een weg van illegaliteit. coca is gewoon een boom, die je zelfs hier kan verbouwen, in een kas. ik zie het probleem dus niet.quote:Op woensdag 25 december 2019 14:46 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar hoe je de legalisering ziet binnen alle stappen van het proces van totstandkoming en handel vh eindproduct.
Ik ben geen voorstander, dat is geen geheim. Daarom ben ik benieuwd naar de argumenten van een voorstander.
dat zou je denken, ik ook hoor, als ik fair ben. maar heroine is behoorlijk gevaarlijk en gigantisch verslavend. is een andere cathegorie drugs, samen met dingen als crack of meth. echte junkie drugs. dan moet je niet te principieel willen zijn, en gewoon onderkennen dat het te gevaarlijk is voor de volksgezondheid.quote:Op woensdag 25 december 2019 15:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zolang ze alcohol in de winkel verkopen is heroïne ook prima.
nee, heroine lijkt me dus een andere zaak, te gevaarlijk.quote:Op woensdag 25 december 2019 16:13 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Bewuster gebruik? De heroïne verslaving die hier speelde? Dat was allesbehalve bewust gebruik man.
Google is your Friend: RIVM, ranking of drugs, 2009.quote:Op woensdag 25 december 2019 20:16 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat zou je denken, ik ook hoor, als ik fair ben. maar heroine is behoorlijk gevaarlijk en gigantisch verslavend. is een andere cathegorie drugs, samen met dingen als crack of meth. echte junkie drugs. dan moet je niet te principieel willen zijn, en gewoon onderkennen dat het te gevaarlijk is voor de volksgezondheid.
zoals we nu heroine behandelen, is op zich prima. het is illegaal, men is zich ervan bewust hoe verslavend en vernietigend het werkt, en diegenen die toch verslaafd raken, krijgen goede hulp, gratis verstrekking, en worden van de straat gehouden. resultaat is, dat er vrijwel geen heroine handel of overlast meer bestaat. het dan vrijgeven lijkt me onzinnig en dom.
maar meth is een soort speed, crack is cocaine, en heroine is opium. die variaties zijn allemaal minder verslavend en wel recreatief gewild, en daar heb ik dan ook geen probleem mee.
misschien moet google ook jouw vriend worden? het verschilt nogal per plaatje..quote:Op woensdag 25 december 2019 21:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Google is your Friend: RIVM, ranking of drugs, 2009.
Pagina's 19-21 staan leuke grafiekjes. De 4 gevaarlijkste drugs zijn heroïne, cristal meth, alcohol en tabak. Heroïne is helemaal niet veel gevaarlijker of verslavende dan alcohol.
Dat is maar 1 grafiekje. Het RIVM is vollediger.quote:Op woensdag 25 december 2019 22:54 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
misschien moet google ook jouw vriend worden?
[ afbeelding ]
deze dan? van onze eigen jellinek.quote:Op woensdag 25 december 2019 22:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is maar 1 grafiekje. Het RIVM is vollediger.
Wat zei ik nou? RIVM, ranking of drugs, 2009.quote:Op woensdag 25 december 2019 23:05 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
deze dan? van onze eigen jellinek.
wel jammer dat je nergens kan vinden hoe de verhoudingen liggen ten opzichte van elkaar.
[ afbeelding ]
deze was van de jellinekquote:Op woensdag 25 december 2019 23:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat zei ik nou? RIVM, ranking of drugs, 2009.
Nee, daar wordt echt wel voor gecorrigeerd. Anders zouden die wetenschappers heel dom zijn en dat zijn ze echt niet. Schade van alcohol is nu eenmaal enorm.quote:Op woensdag 25 december 2019 22:54 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
bovendien staat alcohol vaak zo hoog op schadelijkheidslijstjes, omdat er vele malen meer gebuikers zijn. klinkt dom, maar ja, zo wordt het wel vaak voorgesteld, voor het afschrikkend efect van grafiekjes.
[ afbeelding ]
Het blijft gewoon heer raar dat XTC nog steeds illegaal is. Eén van de minst schadelijke drugs. Net zoals paddo's. Maak dat ook gewoon weer legaal. En LSD zou ook legaal gemaakt kunnen worden.quote:Op woensdag 25 december 2019 22:54 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
misschien moet google ook jouw vriend worden? het verschilt nogal per plaatje..
maar duidelijk is wel, dat heroine vrijwel altijd de meest verslavende drug is, met grootste kans op overdosis. iets wat bij alcohol vele malen minder is. je bent officieel al alcoholverslaafd als je twee keer per week drinkt. heroine doen mensen elke dag, of niet.
bovendien staat alcohol vaak zo hoog op schadelijkheidslijstjes, omdat er vele malen meer gebuikers zijn. klinkt dom, maar ja, zo wordt het wel vaak voorgesteld, voor het afschrikkend efect van grafiekjes.
[ afbeelding ]
Nootmuskaat kun je ook gewoon in de supermarkt kopen. Al wordt dat niet verkocht als drugs, bij een hoge dosering kun je er wel van hallucineren.quote:Op woensdag 25 december 2019 13:49 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
vrees toch dat het wel zo is. kijk maar naar die lijstjes hierboven, en of de plek van sommige drugs daarop wel ergens op slaat. sociale schade bevolking: alcohol op 1, khat laatste.quote:Op donderdag 26 december 2019 00:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee, daar wordt echt wel voor gecorrigeerd. Anders zouden die wetenschappers heel dom zijn en dat zijn ze echt niet. Schade van alcohol is nu eenmaal enorm.
dat geldt voor de meest extreme gevallen. maar het gros van de mensen kan gewoon biertjes drinken en stoppen, functioneert prima verder.quote:Op donderdag 26 december 2019 01:09 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het blijft gewoon heer raar dat XTC nog steeds illegaal is. Eén van de minst schadelijke drugs. Net zoals paddo's. Maak dat ook gewoon weer legaal. En LSD zou ook legaal gemaakt kunnen worden.
Het is dan ook zo frustrerend dat dit soort beslissingen genomen worden door lui die er weinig verstand van hebben. Dat hele 'drugs is slecht' idee is al lang achterhaald. Niet dat het gezond is, maar een pilletje of zegelstje is niet gelijk dodelijk. En wanneer je het legaal maakt, zou je dit soort drugs onder kwaliteitscontrole kunnen verkopen bij smartshops.
Toevoeging: Alcohol is één van de weinige drugs (in ieder geval de enige waarvan ik het weet) waarbij de verslaafde niet zomaar mag stoppen. Dat moet volledig onder begeleiding gaan, omdat de persoon anders kan sterven. Door gebrek aan alcohol. Ik heb wel eens zo'n documentaire gezien over alcoholverslaafden en die lui konden zonder alcohol ook niet meer functioneren. Dat is toch anders dan bij verslavingen waar men sterft door overdosis.
haha dan moet je wel heeeel veel nemen, bijna onmogelijk, want je houdt het niet binnen.quote:Op donderdag 26 december 2019 01:24 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Nootmuskaat kun je ook gewoon in de supermarkt kopen. Al wordt dat niet verkocht als drugs, bij een hoge dosering kun je er wel van hallucineren.
Volgens mij heb ik daar toen ik een kind was wel eens op getript. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar heb een stuk of 5 keer gehad dat ik 's nachts in complete paniek wakker werd en een soort van psychotische aanval had. Hoorde keiharde ruis en een soort van gestampt in m'n hoofd. In paniek naar de badkamer rennen, water op m'n gezicht, weer naar bed, hoofd onder m'n kussen en het proberen te negeren. Meest intense angst die ik ooit heb gehad. M'n vader deed altijd veel nootmuskaat op de sperziebonen.quote:Op donderdag 26 december 2019 01:24 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Nootmuskaat kun je ook gewoon in de supermarkt kopen. Al wordt dat niet verkocht als drugs, bij een hoge dosering kun je er wel van hallucineren.
Juist daarom is het voorstel van legalisering niet haalbaar.quote:Op woensdag 25 december 2019 20:10 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik heb zat argumenten gegeven. of ik, eenvoudige ziel, precies weet hoe deze handel tot in detail geregeld moet worden, doet er niet toe. mijn voorbeeld van een medische wereld die criminaliteitsloos cocaine kan produceren, lijkt me een goede indicatie dat het mogelijk is. en dat is dan heel anders dan het vanuit colombia smokkelen, na een weg van illegaliteit. coca is gewoon een boom, die je zelfs hier kan verbouwen, in een kas. ik zie het probleem dus niet.
waarom zou legalisatie in nederland een mondiaal probleem moeten oplossen?quote:Op donderdag 26 december 2019 13:08 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Juist daarom is het voorstel van legalisering niet haalbaar.
Afgezien van gezondheidsaspecten en schade aan natuur en milieu.
NL is doorvoerland van cocaine uit Zuid Amerika en zal dat ook blijven na legalisatie.
De politie zal aan de bak moeten blijven. Legalisatie in NL lost het mondiale probleem niet op. Sterker nog, ik verwacht dat er dan nog meer deze kant op zal worden gesmokkeld voor verdere distributie buiten NL.
Niet oplossen maar lijkt me niet handig om het mondiale probleem nog veel meer binnen te halen dan nu al het geval is.quote:Op donderdag 26 december 2019 13:27 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
waarom zou legalisatie in nederland een mondiaal probleem moeten oplossen?
Of dat grafiekje is gewoon niet het enige criteria.quote:Op woensdag 25 december 2019 23:02 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Het laat wel zien dat er totale willekeur heerst voor wat betreft de classificaties.
Nee het is gewoon een perfect valide argument. Je hebt er gewoon geen antwoord op, dat is jouw probleem.quote:Op woensdag 25 december 2019 10:52 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
tuurlijk wel. portugal heeft alles gelegaliseerd, dat gaat prima.quote:Op donderdag 26 december 2019 13:48 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Niet oplossen maar lijkt me niet handig om het mondiale probleem nog veel meer binnen te halen dan nu al het geval is.
Legaliseren is gewoon geen optie als dat niet wereldwijd gebeurd (en dat gaat nooit gebeuren).
nee, het is een verkeerde manier van denken. je hebt ene mondiale coke handel, doordat het overal illegaal is. oplossing is legaliseren. dus doe dat dan gewoon. als iedereen volgt, is het opgelost.quote:Op donderdag 26 december 2019 13:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee het is gewoon een perfect valide argument. Je hebt er gewoon geen antwoord op, dat is jouw probleem.
Ja, die lijstjes vind ik persoonlijk gewoon kloppen. Niet omdat veel mensen het gebruiken, maar omdat het werkelijk zo schadelijk is.quote:Op donderdag 26 december 2019 12:17 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
vrees toch dat het wel zo is. kijk maar naar die lijstjes hierboven, en of de plek van sommige drugs daarop wel ergens op slaat. sociale schade bevolking: alcohol op 1, khat laatste.
Portugal zou in 2001 het bezit en gebruik van soft-en harddrugs drugs hebben gelegaliseerd en hulpprogramma's hebben opgezet om verslaafden te helpen etc.quote:Op donderdag 26 december 2019 13:57 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
tuurlijk wel. portugal heeft alles gelegaliseerd, dat gaat prima.
je zal wat harder moeten werken om de uitwassen te beperken, maar daar is dna ook ruimte voor, als je je eigen criminaliteit kwijt bent.
en ik zeg niet dat er geen problemen zullen zijn, die zijn er altijd. maar je zegt het zelf; als je op deze manier denkt, gebeurt er nooit iets.
nederland heeft al heel lang zo gedacht, en wiet nooit volledig gelegaliseerd, voornamelijk uit angst voor het buitenland. en nu zie je, dat het ene na het andere land het gewoon doet, en ze hebben allemaal schijt aan het buitenland.
tijd om niet meer het braafste jongetje van de klas proberen te zijn, en gewoon doen wat wij het beste vinden voor ons.
alcohol is zeker schadelijk, en op 1 omdat heel nederland drinkt.quote:Op donderdag 26 december 2019 14:39 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja, die lijstjes vind ik persoonlijk gewoon kloppen. Niet omdat veel mensen het gebruiken, maar omdat het werkelijk zo schadelijk is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Drug_policy_of_Portugalquote:Op donderdag 26 december 2019 16:18 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Portugal zou in 2001 het bezit en gebruik van soft-en harddrugs drugs hebben gelegaliseerd en hulpprogramma's hebben opgezet om verslaafden te helpen etc.
Die vorm van sociale en medische hulp hebben we al in NL. Al tientallen jaren.
Maar niet alle aspecten zijn kennelijk gelegaliseerd. In dit artikel bijvoorbeeld:
https://www.publico.pt/20(...)-legislatura-1870779
Google vertaling: Het is de bedoeling dat legalisatie mogelijk is met verkoop die is verboden tot 21 jaar, omdat wordt aangetoond dat het risico op schizofrenie en psychose gepaard gaat met consumptie onder de 18 jaar.
Verder kampt Portugal nog altijd met de smokkel van harddrugs en moeten er geregeld drugs worden vernietigd...
quote:Op vrijdag 27 december 2019 12:22 schreef pokkerdepok het volgende:
alcohol is zeker schadelijk, en op 1 omdat ondanks dat heel nederland drinkt.
die snap ik nietquote:
Onzin. Drugs is in principe verboden in Portugal.quote:Op donderdag 26 december 2019 13:57 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
tuurlijk wel. portugal heeft alles gelegaliseerd, dat gaat prima.
gedecriminaliseerd dan..quote:Op vrijdag 27 december 2019 12:58 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Onzin. Drugs is in principe verboden in Portugal.
Je verwart het met decriminalisering, iets wat ze hebben afgekeken van... Nederland.
Dit werkt vooral met bv heroïne, zo hebben wij onze hero epidemie van de jaren 80 ook teruggedrongen.
Dit beleid maakt bij XTC niet heel veel verschil, het gebruik van mdma is ook in Portugal gestegen (wat op zich geen enorm probleem is). XTC gebruikers hoeven ook niet af te kicken want zijn niet verslaafd zoals bij heroïne.
Spanje/Italië/Zwitserland waren ook al eerder. Snap nooit dat gegeil op Portugal. XTC en coke gebruik is verdubbeld.
Essentieel verschilletje.quote:
na iets niet meer strafbaar stellen, komt legalisatie. maar dat mag best onder voorwaarden, net zoals dat nu gaat.quote:Op vrijdag 27 december 2019 13:54 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Essentieel verschilletje.
Je ziet gewoon dat Portugal de transformatie doormaakt die wij als 'progressief' land al tijdje achter de rug hadden.
Leuke read:
https://www.anderetijden.nl/aflevering/44/De-Heroine-epidemie
[ afbeelding ]
Nee, maar als je op de 3e of 4e plek staat met heroine, crack of tabak daarboven is dat echt wel extreem.quote:Op vrijdag 27 december 2019 12:40 schreef pokkerdepok het volgende:
zie dat jellinek schema nog een keer, vorige pagina. alcohol is zeker niet de schadelijkste drug.
okee op zich wel ja.quote:Op vrijdag 27 december 2019 17:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee, maar als je op de 3e of 4e plek staat met heroine, crack of tabak daarboven is dat echt wel extreem.
Kan je nagaan wat een problemen je creeërt als je die drugs gaat legaliseren net zoals acohol en tabak.quote:Op vrijdag 27 december 2019 17:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee, maar als je op de 3e of 4e plek staat met heroine, crack of tabak daarboven is dat echt wel extreem.
Mwa, dat weet ik zo nog niet. MDMA, bijvoorbeeld, is doordat het illegaal is veel schadelijker voor de volksgezondheid. Heroïne is ook zo schadelijk omdat het zo vaak vervuild is, terwijl we van opiaat-achtige stoffen zoals morfine weten dat het amper toxisch is.quote:Op vrijdag 27 december 2019 20:03 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Kan je nagaan wat een problemen je creeërt als je die drugs gaat legaliseren net zoals acohol en tabak.
zie de amerikaanse drooglegging, en waartoe dat leidde. vele malen erger dan legaal.quote:Op vrijdag 27 december 2019 20:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk dat alcohol, als het illegaal is, misschien nog wel hoger scoort dan cocaïne en heroïne. Denk aan doden door zelfgestookte alcohol waar methanol in zit.
Wat voor problemen dan? Veiligere drugs, betere voorlichting en gelijkblijvend gebruik.quote:Op vrijdag 27 december 2019 20:03 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Kan je nagaan wat een problemen je creeërt als je die drugs gaat legaliseren net zoals acohol en tabak.
En al die bendes en criminaliteit verdwenen als sneeuw voor de zon toen alcohol weer legaal werd. Toch?quote:Op vrijdag 27 december 2019 22:37 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
zie de amerikaanse drooglegging, en waartoe dat leidde. vele malen erger dan legaal.
ze verschenen wel massaal toen de drooglegging begon.quote:Op zaterdag 28 december 2019 12:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En al die bendes en criminaliteit verdwenen als sneeuw voor de zon toen alcohol weer legaal werd. Toch?
Beantwoord de vraag even.quote:Op zaterdag 28 december 2019 12:31 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ze verschenen wel massaal toen de drooglegging begon.
je miste het punt. verbod is de oorzaak van de grotere criminaliteit. in theorie zal je dus minder hebben bij legalisatie, tenzij ze iets anders vinden. maar dan is het geen criminaliteit gerelateerd aan drugs meer.quote:
De verbieders mogen hun eigen troep opruimen.quote:Op zaterdag 28 december 2019 12:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En al die bendes en criminaliteit verdwenen als sneeuw voor de zon toen alcohol weer legaal werd. Toch?
Nee, je beantwoordt gewoon de vraag niet. Leidde legalisatie van alcohol tot een vermindering in criminaliteit en geweld? Verdwenen die bendes? Ja of nee?quote:
ja, de alcohol gerelateerde criminaliteit verdween. wat wil je nou? ik zeg toch, die bendes vonden gewoon iets anders. de systemen waren gecreeerd. werk aan de winkel dus, als je legaliseerd, om dat te voorkomen.quote:Op zaterdag 28 december 2019 12:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, je beantwoordt gewoon de vraag niet. Leidde legalisatie van alcohol tot een vermindering in criminaliteit en geweld? Verdwenen die bendes? Ja of nee?
gelijkblijvend? Geloof je dat zelf?quote:Op zaterdag 28 december 2019 10:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Wat voor problemen dan? Veiligere drugs, betere voorlichting en gelijkblijvend gebruik.
Precies, dus de claim die je constant herhaalt dat criminaliteit zou dalen is nergens op gebaseerd, je eigen voorbeeld geeft juist het tegenovergestelde aan. En het is sowieso onjuist om te zeggen dat het verbod criminaliteit creëerde, er is weinig tot geen bewijs dat het alcoholverbod criminaliteit sterk verhoogde.quote:Op zaterdag 28 december 2019 12:57 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ja, de alcohol gerelateerde criminaliteit verdween. wat wil je nou? ik zeg toch, die bendes vonden gewoon iets anders.
Je kan wel blijven drammen, maar drugcriminaliteit is in eerste plaats veroorzaakt door jouw drugsverbod. Daar lul je je echt niet uit.quote:Op zaterdag 28 december 2019 17:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies, dus de claim die je constant herhaalt dat criminaliteit zou dalen is nergens op gebaseerd, je eigen voorbeeld geeft juist het tegenovergestelde aan.
we hebben het over drugs gerelateerde misdaad. die daalt, lijkt me toch logisch...quote:Op zaterdag 28 december 2019 17:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies, dus de claim die je constant herhaalt dat criminaliteit zou dalen is nergens op gebaseerd, je eigen voorbeeld geeft juist het tegenovergestelde aan. En het is sowieso onjuist om te zeggen dat het verbod criminaliteit creëerde, er is weinig tot geen bewijs dat het alcoholverbod criminaliteit sterk verhoogde.
https://en.wikipedia.org/(...)_United_States#Crimequote:In one study of more than 30 major U.S. cities during the Prohibition years of 1920 and 1921, the number of crimes increased by 24%. Additionally, theft and burglaries increased by 9%, homicides by 12.7%, assaults and battery rose by 13%, drug addiction by 44.6%, and police department costs rose by 11.4%. This was largely the result of "black-market violence" and the diversion of law enforcement resources elsewhere. Despite the Prohibition movement's hope that outlawing alcohol would reduce crime, the reality was that the Volstead Act led to higher crime rates than were experienced prior to Prohibition and the establishment of a black market dominated by criminal organizations.[140] A 2016 NBER paper showed that South Carolina counties that enacted and enforced prohibition had homicide rates increase by about 30 to 60 percent relative to counties that did not enforce prohibition.[7] A 2009 study found an increase in homicides in Chicago during Prohibition.[8]
Ja kom op zeg dat is al zo vaak weerlegd. Dus voor de zoveelste keer: als we diefstal legaal maken daalt ook de diefstal gerelateerde misdaad. Daarnaast is het ook niet waar dat bij legalisering van bepaalde drugs de criminaliteit verdwijnt. Dat geldt zeker niet voor wiet, dat is bewezen.quote:Op zaterdag 28 december 2019 19:28 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
we hebben het over drugs gerelateerde misdaad. die daalt, lijkt me toch logisch...
Dat is dus precies wat ik zeg, er is helemaal geen bewijs voor jouw stelling dat criminelen zomaar tevoorschijn kwamen tijdens de drooglegging. Zoals datzelfde wikipedia-artikel zegt.quote:en er is genoeg bewijs. er is weinig bewijs voor sommige opmerkingen dat dat toch niet het geval was. die wijzen namelijk alleen maar naar gebrek aan cijfers uit die tijd.
deze houding snap ik dus niet. als drugs iets is waar criminelen zichj op storten, dan niet legaal maken, omdat ze dan iets anders gaan doen? volgens mij moet je criminaliteit bestrijden. en dan ga je geen koekjes rondstrooien als het niet hoeft.quote:Op zaterdag 28 december 2019 19:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja kom op zeg dat is al zo vaak weerlegd. Dus voor de zoveelste keer: als we diefstal legaal maken daalt ook de diefstal gerelateerde misdaad. Daarnaast is het ook niet waar dat bij legalisering van bepaalde drugs de criminaliteit verdwijnt. Dat geldt zeker niet voor wiet, dat is bewezen.
[..]
nou negeer je compleet wat ik net postte. lees nog eens. nauwelijsk bewijs voor de tegenovergestelde stelling, dat het geen invloed had. alleen maar wijzen naar gebrek aan gegevens. terwijl de gegevens die ze noemen, een overduidleijke stijging laten zien.quote:Dat is dus precies wat ik zeg, er is helemaal geen bewijs voor jouw stelling dat criminelen zomaar tevoorschijn kwamen tijdens de drooglegging. Zoals datzelfde wikipedia-artikel zegt.
Je liegt of je hebt het topic niet gelezen.quote:Op zaterdag 28 december 2019 20:43 schreef Discombobulate het volgende:
Niemand die voor legalisatie is beweert dat drugscriminaliteit verdwijnt.
Je hebt het weer eens verkeerd begrepen. Het is een weerlegging van het veelgebruikte (foute) argument dat legalisatie criminaliteit zou elimineren of verlagen. Dat is niet waar, net als het idee dat het gebruik omlaag zou gaan. Het begint nogal vermoeiend te worden om die onzin steeds maar weer te weerleggen.quote:Op zaterdag 28 december 2019 20:26 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
deze houding snap ik dus niet. als drugs iets is waar criminelen zichj op storten, dan niet legaal maken, omdat ze dan iets anders gaan doen?
Lokaal ja. Net zoals er lokaal ook een daling te zien was. Maar landelijk zijn er geen cijfers. Dus je kunt geen conclusies trekken.quote:nou negeer je compleet wat ik net postte. lees nog eens. nauwelijsk bewijs voor de tegenovergestelde stelling, dat het geen invloed had. alleen maar wijzen naar gebrek aan gegevens. terwijl de gegevens die ze noemen, een overduidleijke stijging laten zien.
je kan ook niet stellen dat het gelijk blijft. is nogal discutabel, toch.. het is heel goed mogelijk dat een illegale drugs industrie voor een deel gewoon verdwijnt en zich vervolgens niet op andere criminaliteit stort. of overstapt naar legale industrie.quote:Op zondag 29 december 2019 09:19 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je hebt het weer eens verkeerd begrepen. Het is een weerlegging van het veelgebruikte (foute) argument dat legalisatie criminaliteit zou elimineren of verlagen. Dat is niet waar, net als het idee dat het gebruik omlaag zou gaan. Het begint nogal vermoeiend te worden om die onzin steeds maar weer te weerleggen.
[..]
lokaal, gemeten in een aantal grote steden, ja.quote:Lokaal ja. Net zoals er lokaal ook een daling te zien was. Maar landelijk zijn er geen cijfers. Dus je kunt geen conclusies trekken.
En nogmaals, zelfs als kunnen we met zekerheid zeggen dat de drooglegging een stijging van criminaliteit opleverde is dat geen enkel argument voor de legalisatie van xtc en cocaine.
Dat is dus niet het geval. Dat is ook al zo vaak weerlegd.quote:Op zondag 29 december 2019 11:48 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het is heel goed mogelijk dat een illegale drugs industrie voor een deel gewoon verdwijnt en zich vervolgens niet op andere criminaliteit stort. of overstapt naar legale industrie.
Wat is dat nou weer voor onzinquote:en de legalisatie van xtc en cocaine heeft geen extra argumenten nodig
doe nog maar een keer dan, hoe kom je tot die conclusie?quote:Op zondag 29 december 2019 12:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is dus niet het geval. Dat is ook al zo vaak weerlegd.
[..]
laat het argument dan maar zijn, dat er geen argument is om het illegaal te houden. tenzij jij die wel hebt.quote:Wat is dat nou weer voor onzin? Elke beslissing over beleid heeft onderbouwende argumenten nodig. Dat die er voor legalisatie niet zijn betekent niet zomaar dat je kunt zeggen dat het niet nodig is. Je verft jezelf echt in een hoekje nu.
Ja daaag, dat is al zo vaak gedaan.quote:Op zondag 29 december 2019 12:28 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
doe nog maar een keer dan, hoe kom je tot die conclusie?
Ook al zo vaak gegeven. En niet alleen door mij. We gaan nu rond in cirkeltjes omdat je jezelf steeds vast lult. Veel plezier daarmee verder.quote:laat het argument dan maar zijn, dat er geen argument is om het illegaal te houden. tenzij jij die wel hebt.
okee, geen argument dus, duidelijk. doeiquote:Op zondag 29 december 2019 12:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja daaag, dat is al zo vaak gedaan.
[..]
Ook al zo vaak gegeven. En niet alleen door mij. We gaan nu rond in cirkeltjes omdat je jezelf steeds vast lult. Veel plezier daarmee verder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |