abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_189020428
https://nos.nl/artikel/23(...)cht-sinterklaas.html

Alleen roetveegpieten bij landelijke intocht Sinterklaas

Bij de landelijke intocht van Sinterklaas in Apeldoorn zijn alleen nog roetveegpieten, meldt de NTR. De pieten zullen dit jaar niet meer volledig zwart worden geschminkt. Ook in het Sinterklaasjournaal zijn geen volledig zwarte pieten meer te zien.

De landelijke intocht van Sinterklaas op zaterdag 16 november. Het Sinterklaasjournaal begint op 11 november.

Zo, het Sinterklaasfeest is ook volledig aangepast aan de huilers en minderheden in Nederland. Next: Kerstmis!
pi_189020466
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 12:21 schreef nils7 het volgende:
Roetveeg piet klopt eigenlijk ook niet.
Als ze hier aan komen dan hebben ze nog geen enkele schoorsteen gezien dus zouden ze gewoon blank moeten wezen. oO/
Een stoomboot heeft ook een schoorsteen. Maar goed, het is natuurlijk onzin om een verkleedpartij voor de jongste kinderen waarbij die in de maling worden genomen tot een kloppend verhaal voor volwassenen te maken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_189020728
Die topic-titel klink een piepklein beetje "sekte-achtig" Met die verlichting.

Net alsof we dadelijk gezamelijk zelfmoord gaan plegen, ofzo.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189020780
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 13:09 schreef tesssssssss het volgende:
Die topic-titel klink een piepklein beetje "sekte-achtig" Met die verlichting.

Net alsof we dadelijk gezamelijk zelfmoord gaan plegen, ofzo.
Dat doen we pas als alle aanstootgevendheid van deze aarde is verdwenen. Dan plegen we collectief zelfmoord om tot een hoger bewustzijnsniveau te geraken. _O_
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_189020814
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 13:14 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat doen we pas als alle aanstootgevendheid van deze aarde is verdwenen. Dan plegen we collectief zelfmoord om tot een hoger bewustzijnsniveau te geraken. _O_
Owh, dan is het goed. :Y
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189020842
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 13:09 schreef tesssssssss het volgende:
Die topic-titel klink een piepklein beetje "sekte-achtig" Met die verlichting.

Net alsof we dadelijk gezamelijk zelfmoord gaan plegen, ofzo.
Leg uit. Iedereen luistert.
pi_189020864
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 13:19 schreef Atak het volgende:

[..]

Leg uit. Iedereen luistert.
Nou, het is nogal groot, he? "Verlichting"

In een topic over een figuur die eigenlijk niet bestaat. Is mijn bescheiden mening.

(want Zwarte Piet of Roetveeg-Piet, of Stroopwafel-Piet of Roomsoesjes-Piet bestaan eigenlijk allemaal niet.)

Eigenlijk, als je ze verandert, verander je iemand die niet bestaat.

Als dit te relativerend is, mag je het ook zeggen, hoor?

[ Bericht 6% gewijzigd door tesssssssss op 19-09-2019 13:27:16 ]
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189021128
Is ineens heel snel off-line gehaald.

[ Bericht 91% gewijzigd door tesssssssss op 19-09-2019 14:21:33 ]
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189021314
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 13:20 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Nou, het is nogal groot, he? "Verlichting"

In een topic over een figuur die eigenlijk niet bestaat. Is mijn bescheiden mening.

(want Zwarte Piet of Roetveeg-Piet, of Stroopwafel-Piet of Roomsoesjes-Piet bestaan eigenlijk allemaal niet.)

Eigenlijk, als je ze verandert, verander je iemand die niet bestaat.

Als dit te relativerend is, mag je het ook zeggen, hoor?
Als hij niet bestaat dan is het toch geen probleem? De pro-pieten verliezen het debat omdat ze geen argumenten hebben die blijven plakken.
pi_189021334
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 12:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Een stoomboot heeft ook een schoorsteen. Maar goed, het is natuurlijk onzin om een verkleedpartij voor de jongste kinderen waarbij die in de maling worden genomen tot een kloppend verhaal voor volwassenen te maken.
Een oude man met zijn paard op het dak. Een zwarte kerel die door schoorstenen kruipt. Kinderen die in zakken verdwijnen. Dat kan voor bepaalde autisten ook best ingewikkeld zijn.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_189021335
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 13:55 schreef Atak het volgende:

[..]

Als hij niet bestaat dan is het toch geen probleem? De pro-pieten verliezen het debat omdat ze geen argumenten hebben die blijven plakken.
Dan de anti net zo goed he, slimpie. De verlichting is bij jou nog niet helemaal ingeslagen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  donderdag 19 september 2019 @ 14:32:30 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189021865
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:28 schreef speknek het volgende:
Dat pagekostuum is overduidelijk frivool, vergeleken bij de traditionele klederdracht in die tijd:
http://www.grenadiercompa(...)20en%20buitenlui.pdf

Maar eigenlijk was dat ook geen goede vraag, omdat het natuurlijk terug moest grijpen op iets historisch van voor de jaren 1860, net zoals Sinterklaas geen standaard 19e eeuwse bisschop was. Wat dat betreft is het niet gek dat ook de knecht rondloopt in een anachronisme.

Op zich bestond de dandified coon al voor 1860, maar ik ga niet beargumenteren dat Zwarte Piet op dat moment al van de VS gekopieerd was, zoals zijn latere visage dat wel was. Het blijft een knecht in een apenpakje, en zodoende vermoedelijk wel geboren uit dezelfde, welnu, tijdsgeest. Het punt blijft dat de populariteit van het blackfacen begin 1900 wel overgewaaid is met de minstrel shows, net zoals het Pietenleger door de Canadezen is geintroduceerd. Op dat moment werd het een dandified coon, en dan kun je dat weer proberen weg te wassen, maar de raciale kenmerken eruit halen is een veel betere strategie.
Het enige dat Zwarte Piet en de dandified coon gemeen hebben is een niet-natuurlijke zwarte kleur. Je argument slaat daarom nergens op. Kijk verder om je heen (via de documentaire Zwart als roet) en probeer het nog eens.
Waaarom zou Zwarte Piet van alle tientallen Europese variaties erop de enige zijn die vaag iets met ontwikkelingen in de USA heeft te maken?
pi_189021913
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 13:57 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dan de anti net zo goed he, slimpie. De verlichting is bij jou nog niet helemaal ingeslagen.
De hele wereld staat al op de lijn van de anti-pieten dus ik snap niet waar je het over hebt. Vroeg of laat begrijpt iedereen het. Heb je wel eens de internationale reacties gezien?
  donderdag 19 september 2019 @ 14:41:33 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_189021978
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het enige dat Zwarte Piet en de dandified coon gemeen hebben is een niet-natuurlijke zwarte kleur. Je argument slaat daarom nergens op. Kijk verder om je heen (via de documentaire Zwart als roet) en probeer het nog eens.
Waaarom zou Zwarte Piet van alle tientallen Europese variaties erop de enige zijn die vaag iets met ontwikkelingen in de USA heeft te maken?
Omdat we samen met het VK (die er ook door beïnvloed zijn, zie Golliwog) het meest internationaal / Amerika gefocused zijn.

Overigens heeft de Spaanse driekoningenviering ook beeldinvloeden overgenomen.

Le Sauvage in België is dan weer typisch Europees racistisch. Geen rode lippen en kroeshaar al dan niet in een dandy pakje, maar neusringen, bezeten blik en riet en kettingen.

[ Bericht 4% gewijzigd door speknek op 19-09-2019 14:47:01 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 19 september 2019 @ 14:50:01 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189022080
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:41 schreef speknek het volgende:

[..]

Omdat we samen met het VK (die er ook door beïnvloed zijn, zie Golliwog) het meest internationaal / Amerika gefocused zijn.

Overigens heeft de Spaanse driekoningenviering ook beeldinvloeden overgenomen.

Le Sauvage in België is dan weer typisch Europees racistisch.
Hoe waren wij in de periode 1600-1900 Amerika-gefocust?
Tot 1830 hoorde België nog bij ons. Daarvoor waren we op Frankrijk georiënteerd, "Franse Tijd". Daarvoor maakten we deel uit van o.a. het Heilige Roomse Rijk, Spanje, Habsburgse Rijk. We dreven intensieve handel met de Oostzee-staten.
Geloof je echt dat de USA zo'n invloed had op Schenkman (en voorgangers)? Mensen gingen naar de USA, mensen van de USA kwamen slechts bij uitzondering hier.
  donderdag 19 september 2019 @ 14:50:30 #16
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189022087
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:36 schreef Atak het volgende:

[..]

De hele wereld staat al op de lijn van de anti-pieten dus ik snap niet waar je het over hebt. Vroeg of laat begrijpt iedereen het. Heb je wel eens de internationale reacties gezien?
Dat men in de Angelsaksische wereld, en vooral de VS, het fenomeen Zwarte Piet aan zijn eigen verleden relateert is begrijpelijk, maar dat is evengoed een subjectieve duiding.
pi_189022108
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:36 schreef Atak het volgende:

[..]

De hele wereld staat al op de lijn van de anti-pieten dus ik snap niet waar je het over hebt. Vroeg of laat begrijpt iedereen het. Heb je wel eens de internationale reacties gezien?
Nee, ik heb wel net op die Blackface pagina op Facebook gekeken, en de organisatie klopt hier in Nederland al voor geen meter.

Ze vieren daar dat er bij de intoch roetveeg -Piet is terwijl Quincy himself geen genoegen neemt met roetveeg-Piet, en die Jessy Abreu vorig jaar al geen genoegen nam met Roetveeg-Piet.

Dus die mensen weten zelf waarschijnlijk niet waar ze voor demonstreren.

Ja, voor de macht en het geld van Quincy Gario demonstreren ze waarschijnlijk.

Maar als jij ook Quincy zijn bitch wil zijn, het is een vrij land. ;)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  † In Memoriam † donderdag 19 september 2019 @ 14:55:20 #18
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_189022142
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 13:55 schreef Atak het volgende:

[..]

Als hij niet bestaat dan is het toch geen probleem? De pro-pieten verliezen het debat omdat ze geen argumenten hebben die blijven plakken.
Het zou fijn zijn als mensen zich eens gewoon met hun eigen feest zouden bemoeien, i.p.v. telkens hun neus in andermans zaken/feest te willen steken, als je het feest niks vindt, dan vier je het toch gewoon niet, da's voor iedereen veel gezelliger.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  donderdag 19 september 2019 @ 14:56:04 #19
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189022149
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:52 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Nee, ik heb wel net op die Blackface pagina op Facebook gekeken, en de organisatie klopt hier in Nederland al voor geen meter.

Ze vieren daar dat er bij de intoch roetveeg -Piet is terwijl Quincy himself geen genoegen neemt met roetveeg-Oiet, en die Jessy Abreu vorig jaar al geen genoegen nam met Roetveeg-Piet.

Dus die mensen weten zelf waarschijnlijk niet waar ze voor demonstreren.
Met die internationale afkeuring viel het volgens mij ook wel mee. Voor zover ik me herinner was er met name vanuit Franse en Duitse hoek wel begrip voor de Nederlandse kant van de zaak. Maar goed, houd eens een representatieve internationale steekproef en dan weten we wellicht meer.
pi_189022170
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:36 schreef Atak het volgende:

[..]

De hele wereld staat al op de lijn van de anti-pieten dus ik snap niet waar je het over hebt. Vroeg of laat begrijpt iedereen het. Heb je wel eens de internationale reacties gezien?
De hele wereld moet maar opgaan in een grote grijze eenheidsdiarree?
pi_189022175
quote:
2s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:55 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Het zou fijn zijn als mensen zich eens gewoon met hun eigen feest zouden bemoeien, i.p.v. telkens hun neus in andermans zaken/feest te willen steken, als je het feest niks vindt, dan vier je het toch gewoon niet, da's voor iedereen veel gezelliger.
pi_189022226
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:36 schreef Atak het volgende:

[..]

De hele wereld staat al op de lijn van de anti-pieten dus ik snap niet waar je het over hebt. Vroeg of laat begrijpt iedereen het. Heb je wel eens de internationale reacties gezien?
...en daar komt nog bij dat iemand dat bericht van die Jessy Abreu op die pagina van "Blackface" had geplaatst als voorbeeld en daarna na drie minuten was verwijderd, ineens. Van de pagina van Abreu zelf.

Maar ik had er een printscreen van gemaakt.

Dus die mensen weten zelf ook niet wat iedereen aan het doen is.

Je kunt het ongeveer samenvatten als " wat witte mensen doen is niet goed of het deugt niet" Dan hoef je alles niet meer door te lezen.

Die mensen zijn gewoon gefrustreerd door alles wat wit is. Ongeveer.

...en dan heb ik het niet over het plafond.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189022335
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:36 schreef Atak het volgende:

[..]

De hele wereld staat al op de lijn van de anti-pieten dus ik snap niet waar je het over hebt. Vroeg of laat begrijpt iedereen het. Heb je wel eens de internationale reacties gezien?
Dus kort samengevat, die mensen Die achter Quincy Gario aanlopen, die hebben die gewoon een hekel aan Zwarte piet , ze hebben gewoon een hekel aan blanken.

Dat kan natuurlijk, maar zeg dat dan gewoon.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189022352
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:36 schreef Atak het volgende:

[..]

De hele wereld staat al op de lijn van de anti-pieten dus ik snap niet waar je het over hebt.
:?

Waar heb je het over?

quote:
Vroeg of laat begrijpt iedereen het.
Wat precies?

quote:
Heb je wel eens de internationale reacties gezien?
Wat boeit dat?
  donderdag 19 september 2019 @ 15:16:21 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_189022364
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:50 schreef Lunatiek het volgende:
Hoe waren wij in de periode 1600-1900 Amerika-gefocust?
Uh, door de WIC bijvoorbeeld? Wij waren een van de originele kolonisators, en daarna waren ze een bondgenoot tegen de Britten.

Tussen 1800-1850 werd de VS een grootmacht op het gebied van wetenschap (het was het al op het gebied van filosofie), industrialisatie en massa-entertainment, waaronder de minstrel shows. Rond 1900 was "Amerikanisatie" al een term die gebruikt werd voor een proces dat toen al bezig was.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 19 september 2019 @ 15:17:13 #26
8369 speknek
Another day another slay
pi_189022377
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:13 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dus kort samengevat, die mensen Die achter Quincy Gario aanlopen, die hebben die gewoon een hekel aan Zwarte piet , ze hebben gewoon een hekel aan blanken.

Dat kan natuurlijk, maar zeg dat dan gewoon.
Lolwut.

Misschien moet je de internationale reacties eens lezen, kan louterend werken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189022397
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:17 schreef speknek het volgende:

[..]

Lolwut.

Misschien moet je de internationale reacties eens lezen, kan louterend werken.
Misschien moet jij eens op de Facebook-pagina's van Quincy en verwanten gaan neuzen.

In dat artikel waarin hij uitspreekt dat hij geen genoegen heeft met Roetveeg-Piet heeft hij het over " een witte journalist wilde mij een interview afnemen"

Dat is ongeveer hetzelfde als dat ik zou zeggen " het negroide vriendje van mijn zoon komt hier vanmiddag spelen"
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  donderdag 19 september 2019 @ 15:21:15 #28
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189022413
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:16 schreef speknek het volgende:

[..]

Uh, door de WIC bijvoorbeeld? Wij waren een van de originele kolonisators, en daarna waren ze een bondgenoot tegen de Britten.

Tussen 1800-1850 werd de VS een grootmacht op het gebied van wetenschap (het was het al op het gebied van filosofie), industrialisatie en massa-entertainment, waaronder de minstrel shows. Rond 1900 was "Amerikanisatie" al een term die gebruikt werd voor een proces dat toen al bezig was.
Je neemt doorgaans de zaken over die je gebruiken kunt. Een Singer-naaimachine komt altijd van pas, maar met een blackface minstrel of een dandified coon kon je in de toenmalige Hollandse context niet zo bijster veel.
  donderdag 19 september 2019 @ 15:21:53 #29
8369 speknek
Another day another slay
pi_189022420
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:19 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Misschien moet jij eens op de Facebook-pagina's van Quincy en verwanten gaan neuzen.

In dat artikel waarin hij uitspreekt dat hij geen genoegen heeft met Roetveeg-Piet heeft hij het over " een witte journalist wilde mij een interview afnemen"

Dat is ongeveer hetzelfde als dat ik zou zeggen " het negroide vriendje van mijn zoon komt hier vanmiddag spelen"
Okay, en dan?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189022428
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:21 schreef speknek het volgende:

[..]

Okay, en dan?
Ik hoef de afkomst en huidskleur van dat vriendje niet te benoemen. Het is gewoon een vriendje.

Maar dat snap jij zelf ook wel.

Alleen je wilt het niet snappen. Of je doet net of je het niet snapt.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  donderdag 19 september 2019 @ 15:23:24 #31
8369 speknek
Another day another slay
pi_189022430
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:21 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Je neemt doorgaans de zaken over die je gebruiken kunt. Een Singer-naaimachine komt altijd van pas, maar met een blackface minstrel of een dandified coon kon je in de toenmalige Hollandse context niet zo bijster veel.
Jawel, je kon bijvoorbeeld naar de voorstelling in de koninklijke schouwburg.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189022462
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:23 schreef speknek het volgende:

[..]

Jawel, je kon bijvoorbeeld naar de voorstelling in de koninklijke schouwburg.

[ afbeelding ]

Ja en als dat balnken zouden zijn zou Quincy zeggen

De Witte zangers van Amerika"

Terwijl het zangers zijn.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  donderdag 19 september 2019 @ 15:26:43 #33
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189022466
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:23 schreef speknek het volgende:

[..]

Jawel, je kon bijvoorbeeld naar de voorstelling in de koninklijke schouwburg.

[ afbeelding ]
Ja, en in onze bioscopen draait ook weleens een film uit China, Oeganda of Tsjetsjenië.
  donderdag 19 september 2019 @ 15:28:28 #34
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189022492
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:17 schreef speknek het volgende:

[..]

Lolwut.

Misschien moet je de internationale reacties eens lezen, kan louterend werken.
Hoe representatief zijn reacties op internetfora en nieuwssites? Hier zie ik een hele reeks in het Duits geschreven reacties van mensen die de ophef kennelijk maar onzin vinden.
https://rp-online.de/pano(...)rlanden_aid-18809767
pi_189022495
...en wij eten ook wel eens Indonesische rijsttafel.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  donderdag 19 september 2019 @ 15:29:05 #36
8369 speknek
Another day another slay
pi_189022499
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:26 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ik weet niet zo goed wat jouw obsessie met Quincy is, maar die deel ik niet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 19 september 2019 @ 15:30:57 #37
8369 speknek
Another day another slay
pi_189022526
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:26 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, en in onze bioscopen draait ook weleens een film uit China, Oeganda of Tsjetsjenië.
In dat geval zal ik bij dezen niet claimen dat de mensen die hun ogen dichttapen en ching chong zeggen geen beelden uit China hebben gezien.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189022536
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:29 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik weet niet zo goed wat jouw obsessie met Quincy is, maar die deel ik niet.
Nou heel misschien haal ik hem aan omdat hij de oprichter is van de " Zwarte Piet is racisme" beweging en dit topic over Zwarte Piet gaat.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189022556
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:17 schreef speknek het volgende:

[..]

Lolwut.

Misschien moet je de internationale reacties eens lezen, kan louterend werken.
Meningen gerelateerd aan oppervlakkige waarnemingen zijn totaal niet interessant.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 19 september 2019 @ 15:34:35 #40
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189022575
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:30 schreef speknek het volgende:

[..]

In dat geval zal ik bij dezen niet claimen dat de mensen die hun ogen dichttapen en ching chong zeggen geen beelden uit China hebben gezien.
Ik vermoed dat dat eerder met de 20e-eeuwse populaire (beeld)cultuur (met name tekenfilm en -strip) te maken heeft, net als de vercartoonisering van Zwarte Piet.
  donderdag 19 september 2019 @ 15:45:11 #41
8369 speknek
Another day another slay
pi_189022715
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:34 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dat eerder met de 20e-eeuwse populaire (beeld)cultuur (met name tekenfilm en -strip) te maken heeft, net als de vercartoonisering van Zwarte Piet.
Ik ook, hoor, de "flanderisatie" kwam pas echt rond de eeuwwisseling, maar minstrel shows waren weldegelijk aanwezig hier, nog voor de introductie van Zwarte Piet, en ik geloof dat Elisabeth Koning beargumenteerd heeft dat ze ook vrij populair in Noord en Zuid Holland waren in die tijd. Het was een reactie op Lunatiek die vroeg hoe wij Amerika focused waren. Ik geloof dat die minstrel shows vooral in het VK en Nederland opgevoerd werden en niet echt in andere landen, alhoewel dat misschien wat moeilijker hard te maken is omdat zowel minstrelry en zwartschminken Europese antecedenten heeft.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189022783
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:45 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik ook, hoor, de "flanderisatie" kwam pas echt rond de eeuwwisseling, maar minstrel shows waren weldegelijk aanwezig hier, nog voor de introductie van Zwarte Piet, en ik geloof dat Elisabeth Koning beargumenteerd heeft dat ze ook vrij populair in Noord en Zuid Holland waren in die tijd. Het was een reactie op Lunatiek die vroeg hoe wij Amerika focused waren. Ik geloof dat die minstrel shows vooral in het VK en Nederland opgevoerd werden en niet echt in andere landen, alhoewel dat misschien wat moeilijker hard te maken is omdat zowel minstrelry en zwartschminken Europese antecedenten heeft.
Lul toch niet zo dom. Iedereen die het blackface noemt is Amerikaanse geschiedenis op Nederland aan het projecteren. Dat ben je dus een achterlijk stuk vreten en dat mevrouw Koning met een flutonderzoekje een andere indruk wil wekken omdat die cultureel imperialisten aan haar kant staan doet daar niet aan af.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 19 september 2019 @ 15:52:10 #43
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189022800
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:45 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik ook, hoor, de "flanderisatie" kwam pas echt rond de eeuwwisseling, maar minstrel shows waren weldegelijk aanwezig hier, nog voor de introductie van Zwarte Piet, en ik geloof dat Elisabeth Koning beargumenteerd heeft dat ze ook vrij populair in Noord en Zuid Holland waren in die tijd. Het was een reactie op Lunatiek die vroeg hoe wij Amerika focused waren. Ik geloof dat die minstrel shows vooral in het VK en Nederland opgevoerd werden en niet echt in andere landen, alhoewel dat misschien wat moeilijker hard te maken is omdat zowel minstrelry en zwartschminken Europese antecedenten heeft.
Minstrelgezelschappen hebben vanaf de jaren 1840 een aantal keren ons land doorkruist (ik meen dat ze ook via Arnhem naar Duitsland reisden) en schijnen inderdaad wel wat publiek te hebben getrokken, maar voor Jan de Hollander zal een voorstelling in het Engels toch niet echt een laagdrempelige aangelegenheid zijn geweest. Men had in die tijd geen ondertiteling.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 19 september 2019 @ 15:57:22 #44
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189022852
Ik heb net pepernoten gekocht O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 19 september 2019 @ 15:58:21 #45
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189022867
quote:
6s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:57 schreef Nikonlover het volgende:
Ik heb net pepernoten gekocht O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+
Ik stel het nog even uit, anders is het straks elke avond raak.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 19 september 2019 @ 15:59:29 #46
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189022883
quote:
17s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:58 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik stel het nog even uit, anders is het straks elke avond raak.
Ik kon vandaag de verleiding niet meer weerstaan :T Heerlijk achter de computer pepernootjes eten O+ O+ O+
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 19 september 2019 @ 16:05:11 #47
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189022956
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:50 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Hoe waren wij in de periode 1600-1900 Amerika-gefocust?
Tot 1830 hoorde België nog bij ons. Daarvoor waren we op Frankrijk georiënteerd, "Franse Tijd". Daarvoor maakten we deel uit van o.a. het Heilige Roomse Rijk, Spanje, Habsburgse Rijk. We dreven intensieve handel met de Oostzee-staten.
Geloof je echt dat de USA zo'n invloed had op Schenkman (en voorgangers)? Mensen gingen naar de USA, mensen van de USA kwamen slechts bij uitzondering hier.
Zp is pas na de tweede wereldoorlog gemeengoed genomen.

Er is teveel focus op schenkman. Die niet de uitvinder van die 'piet' is (hij had dat ook weer ergens anders gezien) en die niet ineens een enorme traditie is gestart die algemeen omarmt werd.

Na de bevrijding, zelfs verdomd direct gedaan door onze bevrijders, werd een beeld geintroduceerd. De sint met een gevolg, met veel cadeautjes.
Daarvoor was het veel losser. Van meerdere sinten tot sint met een enkele knecht in vele vormen en met vele name.

De intocht, de sint met dat gevolg, inc 'negers' (zelfs gespeeld door bevrijders van donkere huidskleur), de wagens van de winkels die cadeautjes uitdeelde. Het was splinter nieuw.

De rest van het gevolg verdween. De edelmannen e.d., de wagens van de winkels. Het 'negerhulpje' bleef over.
Dichter bij de oorspronkelijke traditie, maar binnen dat nieuwe beeld. Aangegeven door die cultuur van de andere kant van de oceaan.

De USA had natuurlijk niet teveel invloed op Schenkman. Maar wel op de Nederlandse bevolking die hun vrijheid te danken had aan oa die USA.
Niet dat er daarvoor geen enkele invloed was. Integendeel zelfs (veramerikaansing was toen ook al een term, de USA was toen ook al van grote invloed) . Maar het stukje na die bevrijding heeft grote sporen nagelaten. Wat erg begrijpelijk is.

De USA is door ontwikkeld, natuurlijk. Maar doen alsof die cultuur van toen geen invloed heeft gehad op ons is wat apart te noemen.
Het was terecht significant.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 19 september 2019 @ 16:09:12 #48
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189023001
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:21 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Je neemt doorgaans de zaken over die je gebruiken kunt. Een Singer-naaimachine komt altijd van pas, maar met een blackface minstrel of een dandified coon kon je in de toenmalige Hollandse context niet zo bijster veel.
Oh?

Schat je de Nederlandse geschiedenis niet gewoon een beetje te hoog in?
Wij hadden hier 'afrikaanse dorpen' in de dierentuin. Tussen haakjes omdat het nogal een overdreven toneelspelletje was.


Hoezo kon je daar dus niet bijster veel mee?











Dat hele ja maar Amerika met hun rare geschiedenis, zo waren wij echt niet hoor, is nogal onzin.

[ Bericht 38% gewijzigd door Cause_Mayhem op 19-09-2019 16:15:46 ]
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_189023016
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:36 schreef Atak het volgende:
De hele wereld staat al op de lijn van de anti-pieten dus ik snap niet waar je het over hebt. Vroeg of laat begrijpt iedereen het. Heb je wel eens de internationale reacties gezien?
Dat is onzin. Maar ook al zou de hele wereld een mening hebben over ons kinderfeest. Die hele wereld bepaald niet hoe de massa het feest hier viert en ziet. Het overgrote deel van de wereld geloofd ook in Goden. Maar omdat de meerderheid ergens in geloofd, wil het nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk bestaat of zo is.

De hele wereld had ook een mening over ons softdrugsbeleid ooit. En nu zie je ze in al die landen ons beleid overnemen. Dus misschien moet je "die hele wereld" van je iets minder serieus nemen en plaatsen daar waar het hoort. En dat is in de hoek van "te snel oordelen"
  donderdag 19 september 2019 @ 16:14:32 #50
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189023068
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:05 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Er is teveel focus op schenkman. Die niet de uitvinder van die 'piet' is (hij had dat ook weer ergens anders gezien) en die niet ineens een enorme traditie is gestart die algemeen omarmt werd.
Ik meen ergens te hebben gelezen dat het vooral scholen waren die aan de verbreiding van Schenkmans Piet hebben bijgedragen door de Sinterklaasviering naar het voorbeeld uit zijn boekje vorm te geven. Dat was al voor de Tweede Wereldoorlog. De intocht van Amsterdam, met een schare Pieten, dateert bijvoorbeeld van 1934, en elders in het land werden toen ook al wel kleinschaliger intochten gehouden. Soms had Piet daarbij een andere naam, bijvoorbeeld Jan de Knecht of Trappadoelie, maar het was vaak wel Schenkmans personage.
  donderdag 19 september 2019 @ 16:16:16 #51
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189023092
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:09 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Oh?

Schat je de Nederlandse geschiedenis niet gewoon een beetje te hoog in?
Wij hadden hier 'afrikaanse dorpen' in de dierentuin. Tussen haakjes omdat het nogal een overdreven toneelspelletje was.

Hoezo kon je daar dus niet bijster veel mee?
Omdat een dandified coon in zijn slechtzittende en versleten rokkostuum geen Nederlands maatschappelijk verschijnsel is, en de figuur van Zwarte Piet reflecteert dat ook niet. Zoiets?
  donderdag 19 september 2019 @ 16:17:56 #52
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189023113
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:09 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Oh?

Schat je de Nederlandse geschiedenis niet gewoon een beetje te hoog in?
Wij hadden hier 'afrikaanse dorpen' in de dierentuin. Tussen haakjes omdat het nogal een overdreven toneelspelletje was.

Hoezo kon je daar dus niet bijster veel mee?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dat hele ja maar Amerika met hun rare geschiedenis, zo waren wij echt niet hoor, is nogal onzin.
Jij stelt etnologie gelijk aan slapstick? Apart...
  donderdag 19 september 2019 @ 16:36:54 #53
8369 speknek
Another day another slay
pi_189023413
We hebben er zelfs pretparkattracties van

(En ja ook in de jaren 80 werd dit al racistisch gevonden)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  User die overal opduikt 2022 donderdag 19 september 2019 @ 16:37:29 #54
186611 Haags
pi_189023423
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:36 schreef speknek het volgende:
We hebben er zelfs pretparkattracties van
[ afbeelding ]
(En ja ook in de jaren 80 werd dit al racistisch gevonden)
Daar was toch afgelopen jaren al ophef over?
Zonder wrijving geen glans
pi_189023461
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:36 schreef Atak het volgende:

[..]

De hele wereld staat al op de lijn van de anti-pieten dus ik snap niet waar je het over hebt. Vroeg of laat begrijpt iedereen het. Heb je wel eens de internationale reacties gezien?
Ik heb wel een paar internationale reacties gezien.
Op Curaçao gelukkig nog maar 1 roetveegpiet vorig jaar.
Mijn kennissen op Curaçao lachen zich rot om alle commotie en zien geen enkele associatie met rascisme. Pieten worden extra zwart geschminkt en Sinterklaas schminken ze wit. Pragmatisch dus. Geen gezeur daar. Dichterbij in België, ook geen probleem. Het is een extreem kleine groep, uit een extreem klein deel van Nederland die dit jaarlijkse kinderfeest problematisch vindt. Dankzij de NTR en de media heeft deze groep idioten hun zin gekregen. Typisch Nederland.
  donderdag 19 september 2019 @ 16:43:14 #56
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189023514
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:36 schreef speknek het volgende:
We hebben er zelfs pretparkattracties van
[ afbeelding ]
(En ja ook in de jaren 80 werd dit al racistisch gevonden)
Ja, dat is die 20e-eeuwse beeldcultuur weer. Ik denk dat die volkenkundige attracties van hierboven (de zwart-witfoto's) eerder te vergelijken zijn met tv-shows als "Groeten uit de Rimboe", waarin een zucht naar amusement en een romantische interesse voor het exotische werden gecombineerd.
pi_189023535
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:43 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, dat is die 20e-eeuwse beeldcultuur weer. Ik denk dat die volkenkundige attracties van hierboven (de zwart-witfoto's) eerder te vergelijken zijn met tv-shows als "Groeten uit de Rimboe", waarin een zucht naar amusement en een romantische interesse voor het exotische werden gecombineerd.
Je kan het mooi verpakken allemaal. Dat moet ik je nageven.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 19 september 2019 @ 16:45:44 #58
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189023561
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:44 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Je kan het mooi verpakken allemaal. Dat moet ik je nageven.
Ik schrijf wat ik denk. Het zal me verder een zorg zijn wat jij daarvan vindt, of wie dan ook.
pi_189023628
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:45 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik schrijf wat ik denk. Het zal me verder een zorg zijn wat jij daarvan vindt, of wie dan ook.
Dat zal, ik geef ook louter aan wat ik vind. Hoef je niet zo op je pik getrapt te zijn.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 19 september 2019 @ 16:51:30 #60
8369 speknek
Another day another slay
pi_189023648
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:50 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Lul toch niet zo dom. Iedereen die het blackface noemt is Amerikaanse geschiedenis op Nederland aan het projecteren. Dat ben je dus een achterlijk stuk vreten en dat mevrouw Koning met een flutonderzoekje een andere indruk wil wekken omdat die cultureel imperialisten aan haar kant staan doet daar niet aan af.
Wat een heerlijk volkje zijn we toch, een van de rijkste landen ter wereld geworden als spin in het web van de internationale wereldhandel, en tegelijkertijd op een of andere manier als een zolderkamerautist compleet onbeinvloed gebleven door deze zelfde wereld. Er spreekt inderdaad projectie uit deze opvatting, maar niet van de "cultureel imperialisten".

Blackface is een Amerikaans construct, en is verweven geraakt met de Zwarte Piet traditie door minstrel shows, strips en silent movies, met projectie heeft dat niets te maken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 19 september 2019 @ 16:52:50 #61
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189023664
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:50 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat zal, ik geef ook louter aan wat ik vind. Hoef je niet zo op je pik getrapt te zijn.
Integendeel, ik voel me uitermate vereerd dat jij dit topic komt binnenwandelen speciaal om een sarcastische opmerking in mijn richting te plaatsen. Super!
pi_189023680
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:52 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Integendeel, ik voel me uitermate vereerd dat jij dit topic komt binnenwandelen speciaal om een sarcastische opmerking in mijn richting te plaatsen. Super!
Het was helemaal geen sarcastische opmerking.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 19 september 2019 @ 16:54:28 #63
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189023699
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:51 schreef speknek het volgende:

[..]

Wat een heerlijk volkje zijn we toch, een van de rijkste landen ter wereld geworden als spin in het web van de internationale wereldhandel
He bah, je klinkt als een nationalist. Hoe durf je trots te zijn op Nederland? :'( Dat mág helemaal niet!!!
quote:
Blackface is een Amerikaans construct, en is verweven geraakt met de Zwarte Piet traditie door minstrel shows, strips en silent movies, met projectie heeft dat niets te maken.
Eh nee, Blackface is iets totaal anders dan Zwarte Piet en de twee tradities houden geen enkel verband met elkaar. Om te beginnen is Zwarte Piet geen minstrel show en de intentie was nooit om zwarte mensen of zwarte culturen belachelijk te maken.
  donderdag 19 september 2019 @ 16:57:36 #64
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189023751
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het was helemaal geen sarcastische opmerking.
O, dan heb ik je intentie verkeerd beoordeeld. Sorry. In mijn ervaring heeft dit soort opmerkingen zelden een neutrale lading, vandaar dat ik wat defensief reageerde.

In dat geval: Bedankt (denk ik). :@
  donderdag 19 september 2019 @ 17:00:01 #65
8369 speknek
Another day another slay
pi_189023793
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:54 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

He bah, je klinkt als een nationalist. Hoe durf je trots te zijn op Nederland? :'( Dat mág helemaal niet!!!
[..]

Eh nee, Blackface is iets totaal anders dan Zwarte Piet en de twee tradities houden geen enkel verband met elkaar. Om te beginnen is Zwarte Piet geen minstrel show en de intentie was nooit om zwarte mensen of zwarte culturen belachelijk te maken.
Behalve dan het massaal verkleden en schminken als uniform zwarte met bijbehorende zwarte persoon regalia om een act op te voeren.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189023828
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:39 schreef quarterpounder het volgende:

[..]

Ik heb wel een paar internationale reacties gezien.
Op Curaçao gelukkig nog maar 1 roetveegpiet vorig jaar.
Mijn kennissen op Curaçao lachen zich rot om alle commotie en zien geen enkele associatie met rascisme. Pieten worden extra zwart geschminkt en Sinterklaas schminken ze wit. Pragmatisch dus. Geen gezeur daar. Dichterbij in België, ook geen probleem. Het is een extreem kleine groep, uit een extreem klein deel van Nederland die dit jaarlijkse kinderfeest problematisch vindt. Dankzij de NTR en de media heeft deze groep idioten hun zin gekregen. Typisch Nederland.
Dat heet Stockholm syndroom. Ik heb het over de beschaafde wereld.
pi_189023843
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:09 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Oh?

Schat je de Nederlandse geschiedenis niet gewoon een beetje te hoog in?
Wij hadden hier 'afrikaanse dorpen' in de dierentuin. Tussen haakjes omdat het nogal een overdreven toneelspelletje was.


Hoezo kon je daar dus niet bijster veel mee?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dat hele ja maar Amerika met hun rare geschiedenis, zo waren wij echt niet hoor, is nogal onzin.
Man man man. Hoe dieper je graaft hoe meer shit je tegenkomt.
  donderdag 19 september 2019 @ 17:19:20 #68
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189024119
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:56 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Met die internationale afkeuring viel het volgens mij ook wel mee. Voor zover ik me herinner was er met name vanuit Franse en Duitse hoek wel begrip voor de Nederlandse kant van de zaak. Maar goed, houd eens een representatieve internationale steekproef en dan weten we wellicht meer.
Nou ja, wij vinden de Amerikaanse segregatie ook onbegrijpelijk, of die redneck-cultuur.
  donderdag 19 september 2019 @ 17:22:54 #69
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189024165
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:16 schreef speknek het volgende:

[..]

Uh, door de WIC bijvoorbeeld? Wij waren een van de originele kolonisators, en daarna waren ze een bondgenoot tegen de Britten.

Tussen 1800-1850 werd de VS een grootmacht op het gebied van wetenschap (het was het al op het gebied van filosofie), industrialisatie en massa-entertainment, waaronder de minstrel shows. Rond 1900 was "Amerikanisatie" al een term die gebruikt werd voor een proces dat toen al bezig was.
Beetje geachiedvervalsing. De WIC was actief toen de USA nog niet eens bestond.
Voor de rest klets je ook maar wat uit je speknek. Filosofie was Duitsland. Ons entertainment kwam grotendeels uit Duitsland. Onze luxegoederen kwamen uit eigen land en de rest van Europa.
  donderdag 19 september 2019 @ 17:26:44 #70
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189024241
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:17 schreef speknek het volgende:

[..]

Lolwut.

Misschien moet je de internationale reacties eens lezen, kan louterend werken.
Dat is dus het probleem: die mensen hebben geen idee waar het over gaat. Die denken aan wat ze kennen en wat er het meest op lijkt.
Zet je Nederlandse kinderen tegenover een Blackface (wat ze niet kennen, maar Zwarte Piet kennen ze wel en dat lijkt er het meest op), gaan ze janken dat ze geen pepernoten krijgen.
Dat is nu eenmaal wat je krijgt met cultuurverschillen. Maar die buitenlanders hoeven ook helemaal niet op ons feestje te komen. Die hebben hun eigen feestjes.
  donderdag 19 september 2019 @ 17:29:02 #71
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189024279
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:23 schreef speknek het volgende:

[..]

Jawel, je kon bijvoorbeeld naar de voorstelling in de koninklijke schouwburg.

[ afbeelding ]
Was niet echt een succes, Mien uit Ommen met trekschuit en ezelwagen drie dagen onderweg om te kijken naar iets wat nog verder van haar bed was.
  donderdag 19 september 2019 @ 17:31:00 #72
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189024306
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:34 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dat eerder met de 20e-eeuwse populaire (beeld)cultuur (met name tekenfilm en -strip) te maken heeft, net als de vercartoonisering van Zwarte Piet.
De "pindachinees" schijnt wel een lange historie te hebben in Nederland.
  donderdag 19 september 2019 @ 17:37:03 #73
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189024396
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 17:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Beetje geachiedvervalsing. De WIC was actief toen de USA nog niet eens bestond.
Voor de rest klets je ook maar wat uit je speknek. Filosofie was Duitsland. Ons entertainment kwam grotendeels uit Duitsland. Onze luxegoederen kwamen uit eigen land en de rest van Europa.
Van Hogendorp schijnt nog bij Jefferson op de thee te zijn geweest, maar inderdaad lijkt het me dat de Amerikaanse invloed in die tijd op de meeste terreinen niet bijster groot was. Engeland en Frankrijk voor de mode, Duitsland voor filosofie, wetenschap en muziek, dat alles in gematigde en wat verwaterde vorm, en verder liepen we in de ogen van meer progressieve tijdgenoten zo'n vijftig jaar achter op onze buurlanden.
  donderdag 19 september 2019 @ 17:46:53 #74
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189024558
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:45 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik ook, hoor, de "flanderisatie" kwam pas echt rond de eeuwwisseling, maar minstrel shows waren weldegelijk aanwezig hier, nog voor de introductie van Zwarte Piet, en ik geloof dat Elisabeth Koning beargumenteerd heeft dat ze ook vrij populair in Noord en Zuid Holland waren in die tijd. Het was een reactie op Lunatiek die vroeg hoe wij Amerika focused waren. Ik geloof dat die minstrel shows vooral in het VK en Nederland opgevoerd werden en niet echt in andere landen, alhoewel dat misschien wat moeilijker hard te maken is omdat zowel minstrelry en zwartschminken Europese antecedenten heeft.
In een van de vele deeltjes van vorig jaar of het jaar daarvoor is dat al met bewijzen weerlegd: Zwarte Piet bestond lang voor de minstrel shows in de USA waren bedacht. En zelfs de de Schenkman versie was er voordat de minstrel shows populair werden in de USA.
  donderdag 19 september 2019 @ 17:50:22 #75
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189024623
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:05 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Zp is pas na de tweede wereldoorlog gemeengoed genomen.

Er is teveel focus op schenkman. Die niet de uitvinder van die 'piet' is (hij had dat ook weer ergens anders gezien) en die niet ineens een enorme traditie is gestart die algemeen omarmt werd.

Na de bevrijding, zelfs verdomd direct gedaan door onze bevrijders, werd een beeld geintroduceerd. De sint met een gevolg, met veel cadeautjes.
Daarvoor was het veel losser. Van meerdere sinten tot sint met een enkele knecht in vele vormen en met vele name.

De intocht, de sint met dat gevolg, inc 'negers' (zelfs gespeeld door bevrijders van donkere huidskleur), de wagens van de winkels die cadeautjes uitdeelde. Het was splinter nieuw.

De rest van het gevolg verdween. De edelmannen e.d., de wagens van de winkels. Het 'negerhulpje' bleef over.
Dichter bij de oorspronkelijke traditie, maar binnen dat nieuwe beeld. Aangegeven door die cultuur van de andere kant van de oceaan.

De USA had natuurlijk niet teveel invloed op Schenkman. Maar wel op de Nederlandse bevolking die hun vrijheid te danken had aan oa die USA.
Niet dat er daarvoor geen enkele invloed was. Integendeel zelfs (veramerikaansing was toen ook al een term, de USA was toen ook al van grote invloed) . Maar het stukje na die bevrijding heeft grote sporen nagelaten. Wat erg begrijpelijk is.

De USA is door ontwikkeld, natuurlijk. Maar doen alsof die cultuur van toen geen invloed heeft gehad op ons is wat apart te noemen.
Het was terecht significant.
En buiten Amsterdam hield men simpelweg de eigen traditie van het Sinterklaasfeest. En dat werd pas in de jaren '80 anders, toen de nationale intocht buiten Amsterdam kwam. En dan nog zit daar veel heel oude traditie onder wat je in het openbaar ziet.
  donderdag 19 september 2019 @ 17:55:17 #76
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189024687
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:09 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Oh?

Schat je de Nederlandse geschiedenis niet gewoon een beetje te hoog in?
Wij hadden hier 'afrikaanse dorpen' in de dierentuin. Tussen haakjes omdat het nogal een overdreven toneelspelletje was.


Hoezo kon je daar dus niet bijster veel mee?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dat hele ja maar Amerika met hun rare geschiedenis, zo waren wij echt niet hoor, is nogal onzin.
Ik zie niemand die als Zwarte Piet is gekleed op die plaatjes. Die mensen werden hier niet verkocht ook. Dat is exorica en verheffing van het volk, net als musea en dierentuinen: ook het gewone volk kennis laten maken met dingen die ze anders nooit zouden zien en waar ze iets van kunnen leren. Die dorpen waren geen vrijblijvend entertainment om eens wat over negertjes te lachen.
Het is ongeveer zeggen dat de vliegtuigen naar Azië en Afrika vol racisten zitten die zich daar vrolijk gaan maken over die primitieve nikkertjes. Lachen joh, geen elektriciteit daar, raar eten, manmanman...
  donderdag 19 september 2019 @ 18:00:50 #77
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189024767
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:51 schreef speknek het volgende:

[..]

Blackface is een Amerikaans construct, en is verweven geraakt met de Zwarte Piet traditie door minstrel shows, strips en silent movies,
Waarom blijf je deze complete onzin zonder enige onderbouwing maar herhalen? Je was toch weg?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 19 september 2019 @ 18:01:17 #78
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189024776
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:36 schreef speknek het volgende:
We hebben er zelfs pretparkattracties van
[ afbeelding ]
(En ja ook in de jaren 80 werd dit al racistisch gevonden)
Ja en in Japan danst men de Driekusman op klompen en met blonde pruik bij nagemaakte windmolens... lekker laten gaan. Er is geen neger die er minder om behandeld wordt: racisten worden geen racisten van zo'n attractie en niet-racisten behandelen negers als normale mensen, ondanks die attracties.
Dat mensen overstuur zijn komt doordat ze hun eigen cultureel territorium verlaten hebben en het verdommen om zich in de cultuur van hun nieuwe territorium te verdiepen. Dat gaat ze ook niet lukken als ze op alle vlakken blijven vasthouden aan de cultuur die ze van huis uit kennen.
  donderdag 19 september 2019 @ 18:04:32 #79
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189024829
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:51 schreef speknek het volgende:

[..]

Wat een heerlijk volkje zijn we toch, een van de rijkste landen ter wereld geworden als spin in het web van de internationale wereldhandel, en tegelijkertijd op een of andere manier als een zolderkamerautist compleet onbeinvloed gebleven door deze zelfde wereld. Er spreekt inderdaad projectie uit deze opvatting, maar niet van de "cultureel imperialisten".
Je lult weer. Nederlandse cultuur is enorm beïnvloed door andere landen, alleen was de invloed van de USA tot na WO2 marginaal. De USA stelde toen ook maar weinig voor.
  donderdag 19 september 2019 @ 18:07:23 #80
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189024865
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 17:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Behalve dan het massaal verkleden en schminken als uniform zwarte met bijbehorende zwarte persoon regalia om een act op te voeren.
Zwarte Piet is geen act. Dat jij dat denkt betekent dat je het hele feest niet begrijpt: het is een ritueel voor betere verstandhouding tussen gezinnen, families, buren. Het was bloedserieus tot de jaren '70.
  donderdag 19 september 2019 @ 18:11:15 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189024935
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 17:37 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Van Hogendorp schijnt nog bij Jefferson op de thee te zijn geweest, maar inderdaad lijkt het me dat de Amerikaanse invloed in die tijd op de meeste terreinen niet bijster groot was. Engeland en Frankrijk voor de mode, Duitsland voor filosofie, wetenschap en muziek, dat alles in gematigde en wat verwaterde vorm, en verder liepen we in de ogen van meer progressieve tijdgenoten zo'n vijftig jaar achter op onze buurlanden.
Ja klopt, het was een redelijk achterlijk land. In de periferie van wereldrijken en steeds de speelbal van internationale conflicten. Van die VOC rijkdommen zag de gewone man in de provincie niet veel terug. Hooguit een uitkering als nabestaande van een van de vele opvarenden die het moederland nooit meer zagen.
pi_189025023
'Jerry Afriyie heeft met zijn roetveegpieten een Zwarte Pyrrusoverwinning geboekt'

Van harte met je schijnzege, Jerry Afriyie. De NTR en gemeente Apeldoorn vervangen Zwarte Piet voor ‘roetveegpieten’ tijdens de landelijke intocht van Sinterklaas. ‘Tranen van vreugde,’ twitterde je over je geslaagde aanslag op onschuldige Nederlandse cultuur.
TheRebelThePoet twitterde op dinsdag 17-09-2019 om 12:10:55 Geen zwarte piet meer bij landelijke intocht Sinterklaas EN Sinterklaasjournaal! ✊🏿❤️ Ik huil tranen van vreugde. We gaan door tot NL zwarte piet-vrij is. Help mee!!! https://t.co/mcwvWwrL7y reageer retweet
Andere activisten lieten weten deze stap niet voldoende te vinden, want voor sommigen is het nooit genoeg. Het gaat niet om Piet: het gaat om culturele machtsverhoudingen waarbinnen enkelen zich chronisch tekort gedaan voelen.

Het afschminken van Zwarte Piet is een fopoverwinning in die strijd. Zwarte Piet is geen racisme, want het Sinterklaasfeest heeft geen racistische motieven, en geen repressieve geschiedenis. Ook de karikaturale kantjes die Piet in sommige verbeeldingen een naar smaakje gaven, zijn er al lang af.

Het activisme tegen het verkeerde symbool heeft geen racisme bestreden, maar het woord van alle waarde gestript: ineens waren alle Nederlanders ‘racisten’, die een ‘racistisch’ feest vierden. Het klopt niet, want het is niet redelijk. Racisme is uit alle wetten en nagenoeg uit de cultuur – hoe vaak onaardige ontmoetingen in het sociale verkeer ten onrechte als zodanig worden uitgelegd. In Zwarte Piet zit het al helemaal niet.

Wat krijgen we nu terug voor deze kansloze concessie op onze nationale volkscultuur? Helemaal niets. Matig Sinterklaascadeau, Jerry. Heeft dit land je echt zó slecht behandeld? Je kan naar Nederland kijken als een land vol kansen, of als land vol naarlingen. Kennelijk zijn kansen aan jou niet besteed, en liggen naarlingen dichter bij je aard.

Als je ook maar de helft van je niet aflatende energie tegen de Nederlands cultuur had gestoken in een bijdrage áán de Nederlandse cultuur, had het hele land je omarmd. Want zo zijn Nederlanders. Maar ja, dan kun je geen ‘racisme’ meer claimen, en wat ben jij zonder je huidskleur en het tranenverhaal van je voorvaderen? Een talentloze rijmelaar die zijn eigen tekorten op andermans cultuur afschuift. Meer niet.

Nu word je gehaat, en je denkt nog dat je gewonnen hebt ook. Er zit geen heldhaftigheid in gehaat worden. Maar je hebt de afkeer die je oproept gekoppeld aan huidskleur, zodat je voor altijd het vermeende Nederlandse racisme kunt claimen als het anker dat jou aan de grond houdt. Dat is je winst. In de strijd tegen dat zogenaamde racisme, is dit slechts een druppel op de gloeiende plaat van de geschiedenis, maar een emmer rancune in de schoen van alle kindervriend minnende gezinnen. Je hebt een Pyrrusoverwinning geboekt. Een Zwarte Pyrrusoverwinning.

Nwe Revu
pi_189025150
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 18:15 schreef AchJa het volgende:
'Jerry Afriyie heeft met zijn roetveegpieten een Zwarte Pyrrusoverwinning geboekt'

Van harte met je schijnzege, Jerry Afriyie. De NTR en gemeente Apeldoorn vervangen Zwarte Piet voor ‘roetveegpieten’ tijdens de landelijke intocht van Sinterklaas. ‘Tranen van vreugde,’ twitterde je over je geslaagde aanslag op onschuldige Nederlandse cultuur.
TheRebelThePoet twitterde op dinsdag 17-09-2019 om 12:10:55 Geen zwarte piet meer bij landelijke intocht Sinterklaas EN Sinterklaasjournaal! ✊🏿❤️ Ik huil tranen van vreugde. We gaan door tot NL zwarte piet-vrij is. Help mee!!! https://t.co/mcwvWwrL7y reageer retweet
Andere activisten lieten weten deze stap niet voldoende te vinden, want voor sommigen is het nooit genoeg. Het gaat niet om Piet: het gaat om culturele machtsverhoudingen waarbinnen enkelen zich chronisch tekort gedaan voelen.

Het afschminken van Zwarte Piet is een fopoverwinning in die strijd. Zwarte Piet is geen racisme, want het Sinterklaasfeest heeft geen racistische motieven, en geen repressieve geschiedenis. Ook de karikaturale kantjes die Piet in sommige verbeeldingen een naar smaakje gaven, zijn er al lang af.

Het activisme tegen het verkeerde symbool heeft geen racisme bestreden, maar het woord van alle waarde gestript: ineens waren alle Nederlanders ‘racisten’, die een ‘racistisch’ feest vierden. Het klopt niet, want het is niet redelijk. Racisme is uit alle wetten en nagenoeg uit de cultuur – hoe vaak onaardige ontmoetingen in het sociale verkeer ten onrechte als zodanig worden uitgelegd. In Zwarte Piet zit het al helemaal niet.

Wat krijgen we nu terug voor deze kansloze concessie op onze nationale volkscultuur? Helemaal niets. Matig Sinterklaascadeau, Jerry. Heeft dit land je echt zó slecht behandeld? Je kan naar Nederland kijken als een land vol kansen, of als land vol naarlingen. Kennelijk zijn kansen aan jou niet besteed, en liggen naarlingen dichter bij je aard.

Als je ook maar de helft van je niet aflatende energie tegen de Nederlands cultuur had gestoken in een bijdrage áán de Nederlandse cultuur, had het hele land je omarmd. Want zo zijn Nederlanders. Maar ja, dan kun je geen ‘racisme’ meer claimen, en wat ben jij zonder je huidskleur en het tranenverhaal van je voorvaderen? Een talentloze rijmelaar die zijn eigen tekorten op andermans cultuur afschuift. Meer niet.

Nu word je gehaat, en je denkt nog dat je gewonnen hebt ook. Er zit geen heldhaftigheid in gehaat worden. Maar je hebt de afkeer die je oproept gekoppeld aan huidskleur, zodat je voor altijd het vermeende Nederlandse racisme kunt claimen als het anker dat jou aan de grond houdt. Dat is je winst. In de strijd tegen dat zogenaamde racisme, is dit slechts een druppel op de gloeiende plaat van de geschiedenis, maar een emmer rancune in de schoen van alle kindervriend minnende gezinnen. Je hebt een Pyrrusoverwinning geboekt. Een Zwarte Pyrrusoverwinning.

Nwe Revu
_O_
  donderdag 19 september 2019 @ 19:03:07 #84
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_189025838
Nieuwe Revu :').
Kwaliteitsblaadje heur!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_189025979
quote:
10s.gif Op donderdag 19 september 2019 19:03 schreef Ringo het volgende:
Nieuwe Revu :').
Kwaliteitsblaadje heur!
En geschreven door meneer Geenstijl himself: Bart Nijman.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 19 september 2019 @ 19:09:16 #86
8369 speknek
Another day another slay
pi_189025994
quote:
14s.gif Op donderdag 19 september 2019 18:00 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom blijf je deze complete onzin zonder enige onderbouwing maar herhalen? Je was toch weg?
Ach Iblardi kan ik als koning eenoog nog wel waarderen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  User die overal opduikt 2022 donderdag 19 september 2019 @ 19:09:59 #87
186611 Haags
pi_189026011
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 18:23 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

_O_
Georgina Verbaan is ook populair onder die tweet zeg.
Zonder wrijving geen glans
pi_189026074
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:51 schreef speknek het volgende:

[..]

Wat een heerlijk volkje zijn we toch, een van de rijkste landen ter wereld geworden als spin in het web van de internationale wereldhandel, en tegelijkertijd op een of andere manier als een zolderkamerautist compleet onbeinvloed gebleven door deze zelfde wereld. Er spreekt inderdaad projectie uit deze opvatting, maar niet van de "cultureel imperialisten".
Wie wist er nou eigenlijk van het bestaan van blackface dan voor de ZP-discussie? We kunnen toch niet al het achterlijke uit de Verenigde Staten meekrijgen?

quote:
Blackface is een Amerikaans construct, en is verweven geraakt met de Zwarte Piet traditie door minstrel shows, strips en silent movies, met projectie heeft dat niets te maken.
Wat een gelul, het zwart schilderen van je gezicht is echt geen uitvinding waar je de Amerikanen voor nodig hebt. Nederlanders hebben dat gebruikt voor een vermomming bij een jaarlijkse verkleedpartij ter gelegenheid van een kinderfeestje, de Amerikanen om hun gekleurde landgenoten te bespotten, geheel zoals in beide volkeren hun eigen aard ligt.

Als dat verweven zo zijn geraakt, waarom hebben wij dan geen woord voor blackface? Waarom dan alleen bij het Sinterklaasfeest? Als er negers, die er nauwelijks waren in Nederland, belachelijk moesten worden gemaakt, waarom dan alleen rond Sinterklaas?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 19 september 2019 @ 19:20:35 #89
8369 speknek
Another day another slay
pi_189026255
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 18:15 schreef AchJa het volgende:
'Jerry Afriyie heeft met zijn roetveegpieten een Zwarte Pyrrusoverwinning geboekt'

Van harte met je schijnzege, Jerry Afriyie. De NTR en gemeente Apeldoorn vervangen Zwarte Piet voor ‘roetveegpieten’ tijdens de landelijke intocht van Sinterklaas. ‘Tranen van vreugde,’ twitterde je over je geslaagde aanslag op onschuldige Nederlandse cultuur.
TheRebelThePoet twitterde op dinsdag 17-09-2019 om 12:10:55 Geen zwarte piet meer bij landelijke intocht Sinterklaas EN Sinterklaasjournaal! ✊🏿❤️ Ik huil tranen van vreugde. We gaan door tot NL zwarte piet-vrij is. Help mee!!! https://t.co/mcwvWwrL7y reageer retweet
Andere activisten lieten weten deze stap niet voldoende te vinden, want voor sommigen is het nooit genoeg. Het gaat niet om Piet: het gaat om culturele machtsverhoudingen waarbinnen enkelen zich chronisch tekort gedaan voelen.

Het afschminken van Zwarte Piet is een fopoverwinning in die strijd. Zwarte Piet is geen racisme, want het Sinterklaasfeest heeft geen racistische motieven, en geen repressieve geschiedenis. Ook de karikaturale kantjes die Piet in sommige verbeeldingen een naar smaakje gaven, zijn er al lang af.

Het activisme tegen het verkeerde symbool heeft geen racisme bestreden, maar het woord van alle waarde gestript: ineens waren alle Nederlanders ‘racisten’, die een ‘racistisch’ feest vierden. Het klopt niet, want het is niet redelijk. Racisme is uit alle wetten en nagenoeg uit de cultuur – hoe vaak onaardige ontmoetingen in het sociale verkeer ten onrechte als zodanig worden uitgelegd. In Zwarte Piet zit het al helemaal niet.

Wat krijgen we nu terug voor deze kansloze concessie op onze nationale volkscultuur? Helemaal niets. Matig Sinterklaascadeau, Jerry. Heeft dit land je echt zó slecht behandeld? Je kan naar Nederland kijken als een land vol kansen, of als land vol naarlingen. Kennelijk zijn kansen aan jou niet besteed, en liggen naarlingen dichter bij je aard.

Als je ook maar de helft van je niet aflatende energie tegen de Nederlands cultuur had gestoken in een bijdrage áán de Nederlandse cultuur, had het hele land je omarmd. Want zo zijn Nederlanders. Maar ja, dan kun je geen ‘racisme’ meer claimen, en wat ben jij zonder je huidskleur en het tranenverhaal van je voorvaderen? Een talentloze rijmelaar die zijn eigen tekorten op andermans cultuur afschuift. Meer niet.

Nu word je gehaat, en je denkt nog dat je gewonnen hebt ook. Er zit geen heldhaftigheid in gehaat worden. Maar je hebt de afkeer die je oproept gekoppeld aan huidskleur, zodat je voor altijd het vermeende Nederlandse racisme kunt claimen als het anker dat jou aan de grond houdt. Dat is je winst. In de strijd tegen dat zogenaamde racisme, is dit slechts een druppel op de gloeiende plaat van de geschiedenis, maar een emmer rancune in de schoen van alle kindervriend minnende gezinnen. Je hebt een Pyrrusoverwinning geboekt. Een Zwarte Pyrrusoverwinning.

Nwe Revu
Haha janken
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 19 september 2019 @ 19:22:15 #90
8369 speknek
Another day another slay
pi_189026323
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 19:12 schreef Weltschmerz het volgende:
Wie wist er nou eigenlijk van het bestaan van blackface dan voor de ZP-discussie? We kunnen toch niet al het achterlijke uit de Verenigde Staten meekrijgen?
Niet zoveel nee, gelukkig bestaat er iets als voortschrijdend inzicht.
quote:
Wat een gelul, het zwart schilderen van je gezicht is echt geen uitvinding waar je de Amerikanen voor nodig hebt. Nederlanders hebben dat gebruikt voor een vermomming bij een jaarlijkse verkleedpartij ter gelegenheid van een kinderfeestje, de Amerikanen om hun gekleurde landgenoten te bespotten, geheel zoals in beide volkeren hun eigen aard ligt.

Als dat verweven zo zijn geraakt, waarom hebben wij dan geen woord voor blackface? Waarom dan alleen bij het Sinterklaasfeest? Als er negers, die er nauwelijks waren in Nederland, belachelijk moesten worden gemaakt, waarom dan alleen rond Sinterklaas?
Ik zeg ook niet dat zwart schminken een Amerikaanse uitvinding is, ik zeg dat Blackface een "Amerikaanse uitvinding" is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189026436
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 19:22 schreef speknek het volgende:
Ik zeg ook niet dat zwart schminken een Amerikaanse uitvinding is, ik zeg dat Blackface een "Amerikaanse uitvinding" is.
En Zwarte Piet niet. Dus De Amerikaanse uitvinding misbruiken om een er van losstaande Zwarte Piet te lasteren is dus onzin. Hou Blackface lekker in de VS, en de Zwarte Piet lekker hier.
  donderdag 19 september 2019 @ 19:26:00 #92
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189026443
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 19:09 schreef speknek het volgende:

[..]

Ach Iblardi kan ik als koning eenoog nog wel waarderen.
Ik voel me zoveel beter sinds ik heb besloten sarcasme niet meer voor sarcasme aan te zien. Er is een last van mijn schouders gevallen.
pi_189026523
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 19:22 schreef speknek het volgende:

Ik zeg ook niet dat zwart schminken een Amerikaanse uitvinding is, ik zeg dat Blackface een "Amerikaanse uitvinding" is.
Dat blackface een Amerikaanse uitvinding is, is weinig schokkend of interessant. Daar ging het ook niet over.

Wat je zei was dat blackface Amerikaans is, maar dat het wél verweven is met de Nederlandse Zwarte-Piet-traditie.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:51 schreef speknek het volgende:
Blackface is een Amerikaans construct, en is verweven geraakt met de Zwarte Piet traditie door minstrel shows, strips en silent movies, met projectie heeft dat niets te maken.
  donderdag 19 september 2019 @ 19:30:52 #94
8369 speknek
Another day another slay
pi_189026580
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 19:25 schreef Hendrik_Bever het volgende:
Zwarte Piet te lasteren
_O-.
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 19:29 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat blackface een Amerikaanse uitvinding is, is weinig schokkend of interessant. Daar ging het ook niet over.

Wat je zei was dat blackface Amerikaans is, maar dat het wél verweven is met de Nederlandse Zwarte-Piet-traditie.
[..]

Klopt, zoveel is ronduit evident.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 19 september 2019 @ 19:31:22 #95
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189026593
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:51 schreef speknek het volgende:

[..]

Blackface is een Amerikaans construct, en is verweven geraakt met de Zwarte Piet traditie door minstrel shows, strips en silent movies, met projectie heeft dat niets te maken.
Die minstrelshows vallen kennelijk buiten het blikveld van mijn ene oog, want dat verband zie ik totaal niet. De strips, ja, uiteraard heeft men een tijdlang óók gebruik gemaakt van cartooneske elementen bij het vormgeven van Zwarte Piet. Dat valt niet te ontkennen.
pi_189026609
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 19:30 schreef speknek het volgende:

[..]

_O-.
[..]

Klopt, zoveel is ronduit evident.
Ben je lekker aan het sieg heilen?
pi_189026619
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 19:22 schreef speknek het volgende:

[..]

Niet zoveel nee, gelukkig bestaat er iets als voortschrijdend inzicht.
Zoals ik al aangaf vind ik de internationalisering van de beeldcultuur best een relevante overweging in een Nederlandse discussie over een Nederlands fenomeen.

quote:
Ik zeg ook niet dat zwart schminken een Amerikaanse uitvinding is, ik zeg dat Blackface een "Amerikaanse uitvinding" is.
Precies, een uitvinding die Nederland wellicht ooit heeft bereikt maar nooit verweven is geraakt met iets Nederlands.

De blackface roepers zijn ook degenen met de Engelstalige borden en teksten, die de Black Panther Larpers meenemen en zeuren dat het net is als dat ze weer achterin de bus moeten zitten en Black lives matter erbij halen. Dan ben je met internationaal slachtofferschap naar Amerikaans model bezig en dan houdt het gewoon op. Dan ga je maar naar Amerika om daar Amerikaanse toestanden te bestrijden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_189026928
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 19:09 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Georgina Verbaan is ook populair onder die tweet zeg.
Die zou na de oorlog de tondeuze krijgen.
pi_189027731
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 08:49 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat is redelijk exact waarom ik vroeger libertarisch was omdat mijn ouders dubbel zes hadden gegooid bij mijn geboorte.
Wat bedoel je hiermee?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_189027740
Sorry hoor, maar als je zaken als minstrels en dandified coons nodig hebt als beste argumenten dat de Nederlandse zwarte piet racisme is, dan heb je de discussie allang opgegeven. Dan ben je alleen nog maar aan het trollen. Zulke onzin neemt niemand nog serieus.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_189028919
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 20:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Sorry hoor, maar als je zaken als minstrels en dandified coons nodig hebt als beste argumenten dat de Nederlandse zwarte piet racisme is, dan heb je de discussie allang opgegeven. Dan ben je alleen nog maar aan het trollen. Zulke onzin neemt niemand nog serieus.
Je vergeet twitter en tv. Hartstikke hip om iedereen te laten zien hoe politiek/activistisch je wel niet bent door de meest ridicule aantijgingen te steunen zolang ze maar het woordje gender of racisme bevatten. Voor je het weet is zwarte piet een "landelijke discussie in iedere huiskamer" terwijl driekwart Nederland niet eens op Twitter zit en het niets kan schelen of Piet nou blauw, zwart, of groen is.
pi_189029826
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 20:57 schreef havanagila het volgende:

[..]

Je vergeet twitter en tv. Hartstikke hip om iedereen te laten zien hoe politiek/activistisch je wel niet bent door de meest ridicule aantijgingen te steunen zolang ze maar het woordje gender of racisme bevatten. Voor je het weet is zwarte piet een "landelijke discussie in iedere huiskamer" terwijl driekwart Nederland niet eens op Twitter zit en het niets kan schelen of Piet nou blauw, zwart, of groen is.
Dat zou ik ook denken maar er zijn heel veel mensen die er echt niet tegen kunnen dat piet zwart is en anderen kunnen er helemaal niet tegen als hij niet zwart is, echt ongeloofelijk hoe mensen zich jaren druk kunnen maken over de kleur van een fictief personage.
pi_189031943
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 21:30 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Dat zou ik ook denken maar er zijn heel veel mensen die er echt niet tegen kunnen dat piet zwart is en anderen kunnen er helemaal niet tegen als hij niet zwart is, echt ongeloofelijk hoe mensen zich jaren druk kunnen maken over de kleur van een fictief personage.
Op de Antillen heb je ook zwarte Pieten en daar hoor je niemand over.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_189032409
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 22:53 schreef HSG het volgende:

[..]

Op de Antillen heb je ook zwarte Pieten en daar hoor je niemand over.
Paar posts terug nog.
NWS / Alleen roetveegpieten bij intocht #3 verlichting nabij
pi_189034922
quote:
Ik doelde op de anti-pieten figuren.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_189037301
https://speld.nl/2019/09/(...)aken-om-roetveegpiet

quote:
Het is leuk, zo’n Sinterklaasfeest, maar het kost je ook een berg energie.” De 6-jarige Anna Zandberg geeft toe dat ze niet kan wachten tot haar ouders de leeftijd hebben bereikt dat ze over hun obsessie met roetveegpiet heen zijn. “Ach, het hoort bij deze tijd. Hun vrienden en vriendinnen zijn er ook allemaal van september tot en met de intocht mee bezig. Over een paar jaar groeien ze er wel overheen.”

Vanaf de eerste dag van september kunnen Anna’s ouders geen genoeg krijgen van het Sinterklaasnieuws. “Dan zitten ze met natte haartjes vanaf het kleed naar het achtuurjournaal te kijken en luid te roepen als Rob Trip in beeld komt en vertelt dat er dit jaar alleen maar roetveegpieten meedoen aan de intocht. ‘Roet Trip!’ roepen ze, en dan zingen ze ‘Liever een Piet met bloed dan roet op z’n snoet!’. Hebben ze zelf bedacht met Mick’s Rijmwoordenboek, zo schattig.”

Toch moet Anna bekennen dat ze niet kan wachten tot haar ouders deze fase ontgroeid zijn. Haar nachtkastje puilt uit van de spandoeken en pamfletten. “Zwarte Piet met cadeautjes, Zwarte Piet op een snelweg, Zwarte Piet met het afgehakte hoofd van een regenboogpiet. Ze zijn de hele dag aan het kleuren en tekenen en vragen dan of ik ze mee naar school kan nemen. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om te vertellen dat er op mijn school helemaal niemand bestaat die zich druk maakt over Zwarte Piet. Dus ik ben elke nacht een uur bezig om ze weer brieven terug te schrijven.”

Volgend jaar gaat Anna het ze vertellen, heeft ze besloten. “Ik heb het met klasgenootjes besproken waarvan de ouders ook nog in Zwarte Piet geloven. We denken dat ze er volgend jaar wel oud genoeg voor zijn. Anders zijn ze straks ook de enigen die nog geloven, en dat vinden we een beetje zielig.”
pi_189037326
quote:
Humor van de bovenste plank!
pi_189037340
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 12:16 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Humor van de bovenste plank!
Ik vind vooral de slotzin heel sterk. "Anders zijn ze straks ook de enigen die nog (in zwarte Piet) geloven, en dat vinden we een beetje zielig.”"
pi_189037361
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 12:17 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Ik vind vooral de slotzin heel sterk. "Anders zijn ze straks ook de enigen die nog (in zwarte Piet) geloven, en dat vinden we een beetje zielig.”"
Ik vind het gewoon totaal niet grappig, en alles behalve sterk. Het is de fucking Speld :')
pi_189037385
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 12:18 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Ik vind het gewoon totaal niet grappig, en alles behalve sterk. Het is de fucking Speld :')
Het houdt de mensen die zich hier druk over maken wel fraai een spiegel voor. Zowel de voor als tegenstanders.

Maar zoals je wil: Natuurlijk is zwarte piet racisme. En racisme is goed.

Iedereen onblij :P
pi_189037405
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 12:19 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Het houdt de mensen die zich hier druk over maken wel fraai een spiegel voor. Zowel de voor als tegenstanders.

Maar zoals je wil: Natuurlijk is zwarte piet racisme. En racisme is goed.

Iedereen onblij :P
:?

Waar gaat dit nou weer over?
pi_189037750
Limburg doet niet aan roetveegpietjes over het algemeen *O*

Zwarte Piet blijft grotendeels zwart in Limburg
pi_189038539
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_189038561
quote:
En deze vast nog niet!

Hi - ha - ho, wat een pietenpret jongens!
pi_189038580
quote:
Ja, een paar posts boven je.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2019 13:51:49 ]
pi_189038652
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 13:51 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Ja, een paar posts boven je.
Shit.

Excuus.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_189038664
quote:
En afgekeurd door de humorpolitie.
pi_189038670
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 13:58 schreef Chia het volgende:

[..]

En afgekeurd door de humorpolitie.
Een groot deel van linkse humor is niet grappig politiek gedram tussendoor in de hoop dat je dat er maar bij slikt.
pi_189038686
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 13:58 schreef Chia het volgende:

[..]

En afgekeurd door de humorpolitie.
Val inderdaad niet van m'n stoel van het lachen, maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_189038703
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 september 2019 13:59 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Een groot deel van linkse humor is niet grappig politiek gedram tussendoor in de hoop dat je dat er maar bij slikt.
Is politieke of maatschappelijke satire niet altijd doorweven met een standpunt?
pi_189038734
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:02 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Is politieke of maatschappelijke satire niet altijd doorweven met een standpunt?
Ik doel meer op puur gedram waarvan de bedenker het zelf waarschijnlijk ook niet (zo) grappig of vermakelijk vond maar het jou als publiek niettemin wil opdringen.
  vrijdag 20 september 2019 @ 14:05:53 #123
3542 Gia
User under construction
pi_189038738
Denk dat de nationale intocht dramatisch lage kijkcijfers gaat hebben.
pi_189038740
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:05 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Ik doel meer op puur gedram waarvan de bedenker het zelf waarschijnlijk ook niet (zo) grappig of vermakelijk vond maar het jou als publiek niettemin wil opdringen.
Maar dat lijkt me bij de Speld niet van toepassing, wel?
pi_189038747
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:05 schreef Gia het volgende:
Denk dat de nationale intocht dramatisch lage kijkcijfers gaat hebben.
Ja al die kinderen willen nu echt niet meer kijken hoor.
pi_189038748
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 17:01 schreef Atak het volgende:

[..]

Dat heet Stockholm syndroom. Ik heb het over de beschaafde wereld.
Waarom zou Curaçao niet tot de beschaafde wereld horen? :?
Facts don't care about your feelings
pi_189038752
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:06 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Maar dat lijkt me bij de Speld niet van toepassing, wel?
De speld ligt mij persoonlijk sowieso al niet/was tien jaar geleden al uitgekauwd en flauw.
pi_189038765
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:07 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Waarom zou Curaçao niet tot de beschaafde wereld horen? :?
Gehersenspoeld eilandje. Daarom.
pi_189038769
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:08 schreef Atak het volgende:

[..]

Gehersenspoeld eilandje. Daarom.
wtf
pi_189038777
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:07 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

De speld ligt mij persoonlijk sowieso al niet/was tien jaar geleden al uitgekauwd en flauw.
Dat is weer iets anders natuurlijk.
pi_189038793
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:09 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Dat is weer iets anders natuurlijk.
Vanzelfsprekend, de verhouding politiek gedram en nog echt grappig ligt daar nog veel schever. Het is een soort pseudo-komisch verlengstuk van de joop dat voortdrijft op politieke geestesverwanten.
pi_189038796
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:08 schreef Atak het volgende:

[..]

Gehersenspoeld eilandje. Daarom.
Je praat echt poep hé. Dus de hele internationale wereld heeft het over ons pietenprobleem (volgens jou) maar jij bepaalt welke mening telt of niet. Zou dat bij toeval alleen de landen zijn die dezelfde mening hebben als jij?

quote:
10s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:10 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Vanzelfsprekend, de verhouding politiek gedram en nog echt grappig ligt daar nog veel schever. Het is een soort pseudo-komisch verlengstuk van de joop dat voortdrijft op politieke geestesverwanten.
Jezus, hoeveel bullshit kan er nog uit je bek komen over een satirische site als de speld? Die artikelen gaan nergens over. Iedereen heeft toch een andere soort humor? Leg eens uit wat jij wel grappig vindt dan... Friends? :') of zat daar ook alweer een politiek verhaal achter.
Facts don't care about your feelings
pi_189038822
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:11 schreef YoshiBignose het volgende:
de hele internationale wereld
_O-
pi_189038856
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:11 schreef YoshiBignose het volgende:
Die artikelen gaan nergens over. Iedereen heeft toch een andere soort humor?
De artikelen worden gedeeld door mensen die het met de politiek eens zijn zonder dat ze het zelf ook maar echt grappig vinden :') vrijwel het enige nog grappige aan de speld zijn de imbecielen die niet doorhebben dat het satire betreft wanneer ergens eens een artikel van ze geciteerd wordt. _O-
pi_189038903
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:16 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

De artikelen worden gedeeld door mensen die het met de politiek eens zijn
Zucht :O
Facts don't care about your feelings
pi_189038909
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:20 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Zucht :O
Weer lekker dubbelop. Lijkt jouw ding wel een beetje te zijn. Denk je dat het je inhoudsloze beweringen meer kracht bijzet ofzo?
  vrijdag 20 september 2019 @ 14:27:58 #137
3542 Gia
User under construction
pi_189038986
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:06 schreef Chia het volgende:

Ja al die kinderen willen nu echt niet meer kijken hoor.
Denk dat veel ouders liever naar een echte intocht met authentieke pieten gaan, dan hun kroost voor de tv te zetten om naar zo'n aanfluiting te kijken.
pi_189039009
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:16 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

De artikelen worden gedeeld door mensen die het met de politiek eens zijn zonder dat ze het zelf ook maar echt grappig vinden :') vrijwel het enige nog grappige aan de speld zijn de imbecielen die niet doorhebben dat het satire betreft wanneer ergens eens een artikel van ze geciteerd wordt. _O-
Vind je speld echt zo politiek gekleurd ja?
pi_189039047
In de provincie zal zwarte piet ook wel blijven. Anders wordt ome Jan direct herkend als roetveegpiet.
Shine bright like a diamond.
pi_189039102
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Denk dat veel ouders liever naar een echte intocht met authentieke pieten gaan, dan hun kroost voor de tv te zetten om naar zo'n aanfluiting te kijken.
Daar heb je het alweer idd, ouders.
pi_189039133
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:38 schreef Chia het volgende:

[..]

Daar heb je het alweer idd, ouders.
Ja gek hè, dat kinderen in de leeftijd dat ze nog in de goede sint geloven niet autonoom in de samenleving staan of overgeleverd worden aan de verlichte leiding/idealen van Crip-vriendje Jerry King Luther Afriyie. :') Verbaas ik me ook nog iedere dag over. 8)7
pi_189039211
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Denk dat veel ouders liever naar een echte intocht met authentieke pieten gaan, dan hun kroost voor de tv te zetten om naar zo'n aanfluiting te kijken.
Mijn ervaring is dat het kind het toch niet interesseert (en maar goed ook). Hier vinden zowel sinterklaasjournaal met roetveegpieten, de landelijke intocht, de lokale intocht (met zwarte pieten) en onderstaande klassieker gretig aftrek.

Ik ben al een tijd gestopt met fucks geven, want de kinderen boeit het verdee toch niet. De zwarte pietdiscussie is daarmee een volwassenendiscussie geworden, maar als ik dan naar mezelf kijk vind ik het gewoon echt niet boeiend genoeg om me er druk om te maken. Vind de discussie wel vermakelijk, dat wel.

pi_189039252
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:44 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat het kind het toch niet interesseert (en maar goed ook). Hier vinden zowel sinterklaasjournaal met roetveegpieten, de landelijke intocht, de lokale intocht (met zwarte pieten) en onderstaande klassieker gretig aftrek.

Ik ben al een tijd gestopt met fucks geven, want de kinderen boeit het verdee toch niet. De zwarte pietdiscussie is daarmee een volwassenendiscussie geworden, maar als ik dan naar mezelf kijk vind ik het gewoon echt niet boeiend genoeg om me er druk om te maken. Vind de discussie wel vermakelijk, dat wel.

Dag Sinterklaas staat kwalitatief toch wel op eenzame hoogte hoor.
pi_189040372
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:05 schreef Gia het volgende:
Denk dat de nationale intocht dramatisch lage kijkcijfers gaat hebben.
Ik hoop het.
pi_189040520
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 12:20 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

:?

Waar gaat dit nou weer over?
Precies wat ik zeg.

Vraag: Is "zwarte piet" een symbool van racisme ?
Antwoord: Ja. Als ie dat niet was is hij dat inmiddels sowieso wel geworden.

Vraag: Is racisme per se slecht ?
Antwoord: Nee.

Vraag: wat moeten we dan doen ?
Antwoord: erkennen dat Piet een racistisch symbool is (geworden) en vervolgens gezellig verder blijven feesten. Met Piet.

Simpel toch ?
  vrijdag 20 september 2019 @ 16:06:49 #146
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189040544
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 16:05 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Precies wat ik zeg.

Vraag: Is "zwarte piet" een symbool van racisme ?
Antwoord: Ja. Als ie dat niet was is hij dat inmiddels sowieso wel geworden.

Vraag: Is racisme per se slecht ?
Antwoord: Nee.

:D.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 20 september 2019 @ 16:10:42 #147
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189040615
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 september 2019 13:50 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

En deze vast nog niet!

Hi - ha - ho, wat een pietenpret jongens!
20 jaar oud en die lijfwachtpiet is echt een karikatuur van een Surinamer met dat achterlijke accent. Gelukkig mag dat nu niet meer O-)
  vrijdag 20 september 2019 @ 16:14:50 #148
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189040700
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 16:05 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Precies wat ik zeg.

Vraag: Is "zwarte piet" een symbool van racisme ?
Antwoord: Ja. Als ie dat niet was is hij dat inmiddels sowieso wel geworden.

Vraag: Is racisme per se slecht ?
Antwoord: Nee.

Vraag: wat moeten we dan doen ?
Antwoord: erkennen dat Piet een racistisch symbool is (geworden) en vervolgens gezellig verder blijven feesten. Met Piet.

Simpel toch ?
Als Zwarte Piet een racistisch symbool is geworden moet je de racisten die dat hebben gedaan aanpakken, en niet Zwarte Piet.
pi_189040754
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 16:05 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Precies wat ik zeg.

Vraag: Is "zwarte piet" een symbool van racisme ?
Antwoord: Ja. Als ie dat niet was is hij dat inmiddels sowieso wel geworden.

Vraag: Is racisme per se slecht ?
Antwoord: Nee.

Vraag: wat moeten we dan doen ?
Antwoord: erkennen dat Piet een racistisch symbool is (geworden) en vervolgens gezellig verder blijven feesten. Met Piet.

Simpel toch ?
Antwoord 1: nee.

Antwoord 2: ja.

Antwoord 3: niks.

En nu?
pi_189040793
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 16:17 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Antwoord 1: nee.

Antwoord 2: ja.

Antwoord 3: niks.

En nu?
Nu is iedereen ontevreden. Behalve de kinderen.
Het beste compromis ooit.
pi_189041669
We kunnen eeuwig door blijven discussiëren, het feit blijft dat het al fout gaat bij het begrip racisme. Ieder mens heeft vooroordelen bij een bepaalde groep. Of dat nou een ras, geloof, groepering of fans zijn van een andere voetbalclub. Op zich is dat heel natuurlijk. Dieren vertrouwen ook hun eigen soort meer dan soorten die er ander uit zien. De rest is een combinatie van of de persoon nieuwsgierig is of wantrouwend. Hierbij spelen eigen ervaring en de media een grote rol. Toen mijn ouders in een nieuwbouwwijk kwamen wonen begin jaren 90 keken anderen ook een beetje wantrouwend omdat m'n vader de eerste "donkere" in de wijk was. Maar de reden dat m'n ouders uit Amsterdam waren verhuisd was juist dat ik bijna het enige blanke kind was. Uiteindelijk als mensen elkaar beter leren kennen lost het zich allemaal op.

Mensen zijn gewoon te dom om een echte goede afweging te maken, er zijn teveel factoren die meespelen waardoor ze zich laten leiden door gevoel en emotie. Daarom hoor je de ene ook zeggen dat ze nooit een Franse auto zullen kopen en de ander zweert er juist bij. Als jij alleen maar slechte ervaring hebt met Franse auto's haal je die niet meer. Als je in je leven al 4x berooft en mishandeld bent door Marokkanen is het niet gek dat iedere Marokkaan die jij ontmoet al twee punten achter staat. Maar van die stap naar een racist is nog steeds een hele grote.
Facts don't care about your feelings
pi_189053425
"You can call me Susan if it makes you happy"
  Spellchecker zaterdag 21 september 2019 @ 13:06:58 #153
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_189053801
quote:
Als die trein maar niet genikaapt wordt ... :o
  zaterdag 21 september 2019 @ 14:11:21 #155
22565 asco
Los in deze tent
pi_189054473
quote:
Die komt vast te laat aan.
pi_189054602
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 12:38 schreef TLC het volgende:
Aww geen stoomboot dit jaar

https://nos.nl/artikel/23(...)ht-in-apeldoorn.html
Tsja, geven ze de intocht aan een stad waar niet eens de Sint met een boot aan kan komen. Wat een prutsers zeg. Wat een idioten.
pi_189054613
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2019 13:06 schreef maily het volgende:

[..]

Als die trein maar niet genikaapt wordt ... :o
_O-
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_189054634
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2019 13:06 schreef maily het volgende:
Als die trein maar niet genikaapt wordt ...
_O-
pi_189055131
[Ik denk dat we ook de "zwarte" medemens maar moeten gaan verbieden zich als clown of Pierot te schminken. Want dat is racisme
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 21 september 2019 @ 17:39:34 #161
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189056853
quote:
Wat een zielepiet, dit doet hij zeker omdat ze vorig jaar door de Alkmaarse politie is tegengehouden met zijn busje vol boeroepers? Dit lijkt heel erg op wraak.

Dit gaan de Alkmaarders niet pikken!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189056871
Word schijtziek van dat racisme gelul en iedereen hier die dit na zit te praten.
Kunnen we niet gewoon een feest vieren zonder dat gezeik van een paar werkloze jankerds.
Nu is roetveegpiet ook niet goed genoeg .
pi_189087627
Het is logisch dat niet alle Pieten even zwart zijn in Nederland.
Allereerst is het logisch dat bij de intocht de Pieten nog grotendeels wit zijn. Ze zijn immers nog niet door een schoorsteen gekropen om cadeautjes te brengen.
De volgende weken zullen de Pieten in de grote steden nauwelijks zwarter zijn geworden. Omdat daar minder huizen zijn met schoorstenen.
Veel flats, veel stadsverwarming die een kachel/open haard overbodig maakt. Veel opeengepakte tussenwoningen waar een kachel niet zo noodzakelijk is.
Dit itt het platteland waar nog veel alleenstaande huizen zijn en volop houtvoorraad.
Dus de verhouding zwarte pieten / roetveegpieten is wel uit te leggen aan het jonge kroost.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_189109907
https://www.gooieneembode(...)-intocht-sinterklaas

https://www.nhnieuws.nl/n(...)intocht-in-hilversum

Ah, hier ook. 1 jaar waarbij er enkele mensen voor gedoe zorgden (daarvoor was het nog helemaal geen twistpunt), en de burgemeester geeft meteen toe uit angst voor nieuwe ongeregeldheden. En dat is dus nog helemaal geen reden voor die ene lokale vertegenwoordiger van KOZP om tevreden te zijn, want o wee als ze te veel roetvegen hebben :')
pi_189109989
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:43 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Dus de verhouding zwarte pieten / roetveegpieten is wel uit te leggen aan het jonge kroost.
De grap is natuurlijk dat je dit kinderen niet hoeft uit te leggen. Die slikken het toch wel als zoete koek.

(en, laten we eerlijk zijn: de kleur van piet is niet het meest vreemde of onlogische aan het sinterklaasfeest).
pi_189110010
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 09:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
https://www.gooieneembode(...)-intocht-sinterklaas

https://www.nhnieuws.nl/n(...)intocht-in-hilversum

Ah, hier ook. 1 jaar waarbij er enkele mensen voor gedoe zorgden (daarvoor was het nog helemaal geen twistpunt), en de burgemeester geeft meteen toe uit angst voor nieuwe ongeregeldheden. En dat is dus nog helemaal geen reden voor die ene lokale vertegenwoordiger van KOZP om tevreden te zijn, want o wee als ze te veel roetvegen hebben :')
Dergelijke burgemeesters zijn bangepoeperds en hun functie niet waardig.

Daarbij kunnen burgmeesters dat nog wel willen, er is ook nog altijd de lokale bevolking.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_189110105
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 09:14 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dergelijke burgemeesters zijn bangepoeperds en hun functie niet waardig.

Daarbij kunnen burgmeesters dat nog wel willen, er is ook nog altijd de lokale bevolking.
Idd, het lijkt me an sich niet de bedoeling dat je meteen je zin kunt krijgen door 1 keer met een groepje voor overlast te zorgen.

Past trouwens wel prima bij deze burgemeester/bestuur, die "gedoe" altijd probeert te vermijden door toe te geven aan groepen waar men het niet gemakkelijk van kan winnen. Zo werd bijvoorbeeld ook al besloten dat het lokale woonwagenkamp een gebied werd met "verminderde handhaving" (lees: je kunt er min of meer straffeloos doen waar je zin in hebt, ook zaken waar je in de rest van het dorp onmiddelijk een boete voor krijgt) nadat wat ambtenaren het lastig kregen. :r
pi_189124614
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 09:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
https://www.gooieneembode(...)-intocht-sinterklaas

https://www.nhnieuws.nl/n(...)intocht-in-hilversum

Ah, hier ook. 1 jaar waarbij er enkele mensen voor gedoe zorgden (daarvoor was het nog helemaal geen twistpunt), en de burgemeester geeft meteen toe uit angst voor nieuwe ongeregeldheden. En dat is dus nog helemaal geen reden voor die ene lokale vertegenwoordiger van KOZP om tevreden te zijn, want o wee als ze te veel roetvegen hebben :')
quote:
Maatschappelijk debat
Voor het debat wordt volgens de gemeente Hilversum 'een representatieve groep van Hilversummers' uitgenodigd. Het gaat om ouderen, gezinnen, jongeren, raadsleden en ondernemers. Vast staat wel dat dat debat geen invloed heeft op hoe zwarte piet er tijdens de komende intocht uitziet.
8)7 Waarom houd je dan een debat? 8)7
  donderdag 26 september 2019 @ 08:58:33 #169
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189124734
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 08:46 schreef CarbonC het volgende:

[..]


[..]

8)7 Waarom houd je dan een debat? 8)7
Om mensen het gevoel te geven dat er naar ze wordt geluisterd? (En vriendelijk geknikt, waarna men weer tot de orde van de dag overgaat.)
pi_189125093
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 08:46 schreef CarbonC het volgende:

[..]

[..]

8)7 Waarom houd je dan een debat? 8)7
Tevens stond er in de regionale krant van vandaag dat de geuitte standpunten niet polariserend mogen zijn (dus niet fel op tegen of voor) want het doel van het debat is om verbinding te zoeken. Een debat dus dat niets verandert aan de beslissing en achteraf pas wordt gevoerd, en waar je alleen maar vooraf bepaalde meningen mag hebben. Laat dan maar zitten...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')