quote:Op donderdag 19 september 2019 05:11 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Bedankt voor de vertaling
Ook met pruik zag ik als kind in Zwarte Piet geen "neger" omdat de gelaatstrekken totaal anders waren. En inderdaad is pikzwart geen natuurlijke huidskleur. Dat personage was echt van een unieke soort; er waren zelfs vrouwelijke individuen die ook Piet heetten. Ik nam maar gewoon aan dat dat zo hoorde. Misschien vermoedde ik ergens wel dat het een grote verkleedpartij was, want de Sint zag er ook steeds weer een beetje anders uit.quote:Op donderdag 19 september 2019 10:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De Pieten bij ons leken echter meer op mijn neven en buurjongens dan op de enige neger (een Surinamer) in de kleuterklas. Dus dan leg je die link niet zo snel. De meeste donkere mensen hier waren Ambonezen, maar die leken evenmin op Piet.
Piet had hier in mijn jeugd lichte ogen, en alleen het gezicht is zwart, oren en hals zijn niet geschminckt. De haren gaan grotendeels schuil onder een baret, maar je ziet het (donker)blond er tussenuit piepen. Hooguit de officiële Pieten hadden een pruik, maar dat waren geen echte, die kwamen niet met de cadeautjes naar je huis en gaven ook geen snoep. Met Blackface of racisme had dat niks te maken, er werd geen neger nagebootst. Sterker, op carnaval en op het toneel deden we dat wèl, maar die negerkarikatuur (kokosnoten, rieten rokjes, zebraprint) leken in niets op Zwarte Piet (en ook niet op de Surinamer).
Terecht punt. Ik heb het oprecht nooit gezien en er nooit over nagedacht. Het onderscheid niet gemaakt. Blijkbaar was ik een enorme racist, aldus de drammende moraalgekkies.quote:Op donderdag 19 september 2019 10:18 schreef Scrummie2.0 het volgende:
[..]
Dat bepaal jij niet. Of wacht, prima, dat bepaal jij.
Dan bepaal ik dat iemand die de karikatuur wel ziet domweg racistisch is. #110%antiracisme.
Ja, precies. Als het erom ging "negers" belachelijk te maken pakte men er allerhande etnische markeerders bij: naaktheid of primitieve kleding, botjes door het haar of door de neus, verwijzingen naar kannibalisme, tam-tammuziek en wat dies meer zij. De "dandified coon" is in het collectieve bewustzijn van de Nederlanders niks, het betekent niets.quote:Op donderdag 19 september 2019 10:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Sterker, op carnaval en op het toneel deden we dat wèl, maar die negerkarikatuur (kokosnoten, rieten rokjes, zebraprint) leken in niets op Zwarte Piet (en ook niet op de Surinamer).
Hoe courant was een frivool pagekostuum in de negentiende eeuw?quote:Op donderdag 19 september 2019 09:55 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Eh nee. Dit is Schenkman 1860:
[ afbeelding ]
Jouw overtuiging lijkt te zijn dat Piets kostuum een bewijs is dat het karakter op de "dandified coon" geïnspireerd zou zijn, als was het een soort gedresseerde aap in een net pakje. Ik noem dat onzin, want hij verkreeg dat kostuum één of twee generaties voordat er karikaturale elementen in de voorstelling van het personage begonnen te sluipen.
Wat is er frivool aan een pagekostuum? Aannames.quote:Op donderdag 19 september 2019 11:11 schreef speknek het volgende:
[..]
Hoe courant was een frivool pagekostuum in de negentiende eeuw?
Oh ik vind het enorm gezocht klinken en in combinatie met het bewust zoeken naar schoolkinderen door KOZP om het pestverhaal een gezicht te geven lijkt dit me nou echt weer zo'n letterlijke en figuurlijke act om hun geschreeuw en geëis kracht bij te zetten.quote:Op donderdag 19 september 2019 06:23 schreef Montagui het volgende:
[..]
Neuh. Ik vermoed dat er hele volksstammen zijn met een soortgelijke ervaring.
Waarschijnlijk gangbaarder dan jij denkt. Het is de tijd van "Oriëntalisme", kunst sterk geïnspireerd door met name het Ottomaanse Rijk, maar ook andere exotische landen. Je ziet het in alle kunsten terug, ook in de mode.quote:Op donderdag 19 september 2019 11:11 schreef speknek het volgende:
[..]
Hoe courant was een frivool pagekostuum in de negentiende eeuw?
Zouden die kinderen dan nooit donkerdere mensen op straat zien of betrof het peuters oid? Bij zwarte piet hoort toch een typische outfit en accessoires (zak met strooigoed) typisch gedrag/toneelspel (brutale, speelse, vrolijke benadering van kinderen, vaak in een grote groep pieten) ik kan mij echt maar moeilijk voorstellen dat kinderen op een normaal gekleed persoon met donkere huidskleur die gewoon ergens staat/loopt afstappen in de veronderstelling dat dat een zwarte piet zou zijn.quote:Op donderdag 19 september 2019 09:52 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Ik heb het meerdere keren zien gebeuren bij mensen waar ik bij was (deel van mijn familie is donker)
Nu kan je dat stuk prima relativeren, blije kindjes die je blij zp noemen. Als dat het ergste is wat je in je leven mee gaat maken heb je een verdomd goed leven. De meeste donkere mensen wuiven dat dan ook weg als geeft niets.
Misschien dat het nu minder is, dat het een leeftijds verschil is. In mijn tijd was die associatie er sterker. Zp sprak met overdreven buitenlands accent bv. Overdreven surinaams werd veel gebruikt. Met die weee weet je enzo.
In strips en kinderboekjes zag je hetzelfde beeld ook nog wel (werd al minder), alleen dan als niet mythisch figuur, maar als voorstelling van een donker mens.
Dat reflecteert eerder de vroegste versie van Schenkmans Piet, met het Levantijnse kostuum. Het gebruik van pagekleding bij donkere bedienden heeft een andere geschiedenis. Het is natuurlijk wel de vraag wat Schenkman of de illustrator van de latere uitgaven (1860 e.v.) daarvan wist en wat ze met het kostuum tot uitdrukking wilde brengen. Het heeft ook een klassiek Spaanse uitstraling, en Schenkman plaatst zijn karakters in Spanje.quote:Op donderdag 19 september 2019 11:21 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gangbaarder dan jij denkt. Het is de tijd van "Oriëntalisme", kunst sterk geïnspireerd door met name het Ottomaanse Rijk, maar ook andere exotische landen. Je ziet het in alle kunsten terug, ook in de mode.
Natuurlijk wordt zwarte piet wel als scheldwoord gebruikt, maar dat worden vuurtorens ook, dat hoeft nog geen reden te zijn om vuurtorens te verbieden. Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat het feit dat zwarte piet een scheldwoord is, aantoont dat het nou juist niet een echte zwarte persoon is.quote:Op donderdag 19 september 2019 11:22 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Zouden die kinderen dan nooit donkerdere mensen op straat zien of betrof het peuters oid? Bij zwarte piet hoort toch een typische outfit en accessoires (zak met strooigoed) typisch gedrag/toneelspel (brutale, speelse, vrolijke benadering van kinderen, vaak in een grote groep pieten) ik kan mij echt maar moeilijk voorstellen dat kinderen op een normaal gekleed persoon met donkere huidskleur die gewoon ergens staat/loopt afstappen in de veronderstelling dat dat een zwarte piet zou zijn.
Het klinkt mij echt volslagen absurd en onwerkelijk in de oren.
quote:
Welke tsunami?quote:Op donderdag 19 september 2019 11:36 schreef Atak het volgende:
[..]
Denken dat je kunt tegenstribbelen tegen een tsunami(verlichting).
Buiten Amsterdam/Rotterdam en de NTR nemen ze dat zielige teringzooitje niet zo serieus hoor.quote:Op donderdag 19 september 2019 11:36 schreef Atak het volgende:
[..]
Denken dat je kunt tegenstribbelen tegen een tsunami(verlichting).
quote:Op donderdag 19 september 2019 11:36 schreef Atak het volgende:
[..]
Denken dat je kunt tegenstribbelen tegen een tsunami(verlichting).
Een zwarte in een deftig pakje zal meer als leuke curiositeit gezien zijn (zie ook de menselijke dierentuinen) dan een gecoordineerd systeem van zwartenonderdrukking in Nederland, maar bedenk wel dat de slavernij in 1860 nog niet was afgeschaft, en toen dat vlak daarna wel werd gedaan, alle slaven nog verplicht 10 jaar onder erbarmelijke omstandigheden op de plantages moesten werken in het kader van "lotsverbetering", oftewel opvoeding van de wilden, wat vervolgens niet werd gedaan. Dit was gewoon de Nederlandse overheid. Het erbarmen was er meer met de slavenhouders dan de slaven, ook in Nederland. Dus die vooroordelen waren er weldegelijk en wijd verdspreid.quote:Op donderdag 19 september 2019 11:33 schreef Iblardi het volgende:
Ik zou dat hele idee van de "dandified coon" eens proberen los te laten. Nederland was geen koloniale samenleving en we hadden dus geen "probleem" met donkere mensen die probeerden zich boven hun stand te verheffen. Het verschijnsel was er gewoon niet. Misschien dat zoiets in Suriname had kunnen spelen, maar hier ontbrak de voedingsbodem voor zulke sentimenten.
Wat overigens niet wil zeggen dat men geen vooroordelen had over Afrikanen. Maar dat hele idee van "dandificatie" is een typisch Amerikaans fenomeen.
Paar jaar geleden namen ze het ook niet serieus in de randstad. Tsunami kan je niet tegenhouden of terugdraaien. Het beste is om over te geven. Sommigen hebben daar tijd voor nodig.quote:Op donderdag 19 september 2019 11:37 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Buiten Amsterdam/Rotterdam en de NTR nemen ze dat zielige teringzooitje niet zo serieus hoor.
Om Jerry en z'n vrienden nou te vergelijken met een zo verwoestend en dodelijk natuurfenomeen als een tsunami gaat misschien wat ver, ongeacht het geweld dat ze de Nederlandse cultuur aan willen doen.quote:Op donderdag 19 september 2019 12:17 schreef Atak het volgende:
[..]
Paar jaar geleden namen ze het ook niet serieus in de randstad. Tsunami kan je niet tegenhouden of terugdraaien. Het beste is om over te geven. Sommigen hebben daar tijd voor nodig.
Dan gebruik jij het woord “verlichting”.quote:Op donderdag 19 september 2019 12:19 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Om Jerry en z'n vrienden nou te vergelijken met een zo verwoestend en dodelijk natuurfenomeen als een tsunami gaat misschien wat ver, ongeacht het geweld dat ze de Nederlandse cultuur aan willen doen.
Racistische opvattingen zullen wel vrij wijdverbreid zijn geweest. Volgens mij schreef Winkler Prins nog rond 1880 in zijn encyclopedie dat Afrikanen, in weerwil van wat sommige anderen beweerden, "helaas" wel degelijk dommer waren dan blanken en dat de schijnbare uitzonderingen op deze regel allemaal het product van rassenvermeninging waren. Ik wil de houding van de Nederlanders in die tijd ook niet romantiseren. Tegelijkertijd had je ook wel een tegenbeweging, met name in de kinderlectuur, lijkt het, waar lezertjes op het hart werd gedrukt mensen niet op hun huidskleur te beoordelen. Hoe het één zich getalsmatig tot het ander verhield weet ik niet, want ik heb destijds alleen wat op Google Books zitten rondlezen en dan heb je enkel de primaire bronnen zonder context. Wel is duidelijk dat de neiging tot opvoeden zich niet alleen op die exotische "primitieven" richtte, maar ten dele ook op de eigen jeugd in haar perceptie van die primitieven.quote:Op donderdag 19 september 2019 11:50 schreef speknek het volgende:
Dus die vooroordelen waren er weldegelijk en wijd verdspreid.
Zolang mensen zich zwart mogen schminken om Zwarte Piet te kunnen spelen mogen van mij alle andere raciale kenmerken eruit gehaald worden.quote:Op donderdag 19 september 2019 11:28 schreef speknek het volgende:
....., maar de raciale kenmerken eruit halen is een veel betere strategie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |