abonnement Unibet Coolblue
pi_189005175
https://nos.nl/artikel/23(...)cht-sinterklaas.html

Alleen roetveegpieten bij landelijke intocht Sinterklaas

Bij de landelijke intocht van Sinterklaas in Apeldoorn zijn alleen nog roetveegpieten, meldt de NTR. De pieten zullen dit jaar niet meer volledig zwart worden geschminkt. Ook in het Sinterklaasjournaal zijn geen volledig zwarte pieten meer te zien.

De landelijke intocht van Sinterklaas op zaterdag 16 november. Het Sinterklaasjournaal begint op 11 november.

Zo, het Sinterklaasfeest is ook volledig aangepast aan de huilers en minderheden in Nederland. Next: Kerstmis!
pi_189005181
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:10 schreef CarbonC het volgende:
Nee: de "normale"(?) moslims mogen zich wel wat meer zichtbaar afzetten tegen extemisten die hun geloof sabotteren. Om de een of andere reden gebeurd dat niet...
Dus ISlam mag het zelfde blijven ondanks dat het een slechte naam heeft gekregen, Maar Zwarte Piet moet veranderen omdat het een slechte naam heeft gekregen? Dat is toch een dubbele standaard?
  woensdag 18 september 2019 @ 12:29:42 #3
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189005232
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:24 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Dus ISlam mag het zelfde blijven ondanks dat het een slechte naam heeft gekregen, Maar Zwarte Piet moet veranderen omdat het een slechte naam heeft gekregen? Dat is toch een dubbele standaard?
Islam heeft geen slechte naam gekregen, dat had altijd al een slechte naam in Europa. Hoeft m.i. niet te veranderen, gewoon weg uit Europa.
Zwarte Piet heeft nog steeds geen slechte naam bij het gros van de Nederlanders. Dus hoeft niet te veranderen. Dat een stel "zwarten" en hun whitey helpers met modder gooien is irrelevant, die snappen het gewoon niet
pi_189005293
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 22:25 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Het slaat echt helemaal nergens op, je argument. ‘Je bent hie te gast en je mag dankbaar zijn dat je hier bent, dus waag het niet om een tegenstrijdige mening te hebben’ - dat is wat je feitelijk zegt.
Nee hoor. Hij mag zijn mening geven en ik mag mijn mening geven over zijn mening.

quote:
Afriye vindt zwarte piet racistisch. Zo worden zijn kids uitgescholden voor zwarte piet en heeft hij zelf ervaringen met dat soort sneue racistische (re)acties. Hij heeft het recht om zich daar hard voor te maken, om op te komen voor zichzelf en z’n kinderen. Terecht.
Ja hoor, ik vind het alleen wel opvallend dat de kinderen van activisten alsmaar voor Zwarte Piet worden uitgescholden.

quote:
Afriyie mag zich helemaal gelukkig prijzen als nazaat van Afrikaanse slavenmakers, -drijvers en -handelaren: leg dit vooral uit.??
Hij is een Asanti, die hebben een stuk West-Afrika met goudmijnen gekoloniseerd, andere Afrikanen tot slaaf gemaakt en tewerkgesteld in de mijnen, daarna Afrikanen aan de Portugezen verkocht, en toen de Nederlanders ook eindelijk in de slavenhandel gingen hadden ze daarmee een heel gezellige handel.

quote:
‘Tegenover hem had Nederland geen enkele historische verplichting en toch hebben de Nederlanders zijn opvang en opleiding voor hem betaald. Dankbaarheid zou niet eens zo heel gek zijn.’ - Dat je het uit je toetsenbord krijgt al. Bizar vind ik.
Hoezo? Suriname en de Antillen horen er gewoon bij, maar Nederland heeft geen enkele verplichting tov Ghanezen. Nederland had de familie Afriyie ook in een Afrikaans buurland kunnen laten zitten. Maar zo is Nederland niet, kom er gezellig bij, hier heb je een uitkering, een woning en een opleiding naar keuze.

Dan zou ik zeggen, kom er dan ook gezellig bij. Maar dat doet hij niet, hij als slavendrijversnazaat gaat samenspannen met de islamtische slavendrijversnazaten (19 miljoen tov 0.5 miljoen Afrikaanse slaven) om Nederlanders van nu het slavernijverleden na te dragen, met behulp van geschiedvervalsing, en slachtofferschap te claimen terwijl zoveel donkere mensen juist profijt trekken van dat verloop van de geschiedenis, in tegenstelling tot hun voorouders. Vervolgens claimt hij dan ook nog slachtofferschap van een Amerikaans racisme dat hier nooit geweest is, dan moet Zwarte Piet er maar bijgesleept om Nederland internationaal zwart te maken, want anders hebben ze niks. Als Nederland zo racistisch was geweest als het was voorgesteld, dan was de familie Afriyie het land niet ingekomen en dan hij zich nu vanuit een of ander shithole druk maken over hoe de volgende week door te komen.

quote:
Nee, niemand hoeft dankbaar te zijn. We creëren allemaal onze eigen kansen in dit vrije land waar veel mogelijk is. Zo ook Jerry. En dankbaar zijn omdat hij hier een opleiding heeft gedaan en hier ‘welkom’ is geheten? Nee. Hoe krijg je het uit je toetsenbord nogmaals. Hij heeft zelf geknokt. Hij draagt nu ook bij aan de maatschappij. Je zou kunnen zeggen dat hij (en wij allemaal) gelukkig mogen zijn dat we hier wonen en niet in een of andere shitholllle. Maar ja, dat geldt net zo goed voor jou.
Dat klopt, maar ik gedraag me daar dan ook naar en doe niet alsof ik slachtoffer van de geschiedenis ben.

quote:
En OOK hij mag een mening hebben. OOK hij mag zich hard maken voor zaken.
Ja. Ik vind Zwarte Piet ook tamelijk achterlijk en ik vind het prima dat iemand Nederland beter probeert te maken door Zwarte Piet veranderd te krijgen. Maar dat is niet wat hij doet, hij probeert een soort internationaal slachtofferschap van de gekleurde mens door de blanke mens te creeeren en dat op de Nederlandse samenleving te betrekken. Dat is niet alleen nestbevuiling, geschiedvervalsing en stank voor dank, het is ook gewoon racistisch.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_189005312
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:29 schreef Lunatiek het volgende:
Islam heeft geen slechte naam gekregen, dat had altijd al een slechte naam in Europa. Hoeft m.i. niet te veranderen, gewoon weg uit Europa.
Zwarte Piet heeft nog steeds geen slechte naam bij het gros van de Nederlanders. Dus hoeft niet te veranderen. Dat een stel "zwarten" en hun whitey helpers met modder gooien is irrelevant, die snappen het gewoon niet
Qarrad en Firefly stellen dat Zwarte Piet wel een slechte naam heeft gekregen, en daarom moet veranderen

quote:
7s.gif Op dinsdag 17 september 2019 20:51 schreef Fir3fly het volgende:
Laat me het uitleggen aan de hand van een gedachte-experiment. Misschien is dat wat makkelijker.

Stel een groep Hindoes gaat een feestje houden om de zomer te vieren of iets dergelijks en er komen ineens grote borden tevoorschijn met swastika's. Zij zullen zeggen dat dat in hun cultuur de zon symboliseert, en geluk en voorspoed etcetera. En dat het al duizenden jaren bestaat en ze kunnen de hele geschiedenis er van uit leggen. Ze zullen ook gelijk hebben. De oorsprong van het symbool is duidelijk. Maar doet dat er toe? Wees eens eerlijk, denk je echt dat mensen in Nederland daar genoegen mee zouden nemen? Is de oorsprong van het symbool dan ook belangrijker dan de uitdraging en ervaring die het nu heeft?

Eerlijk antwoord geven.
pi_189005372
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Islam heeft geen slechte naam gekregen, dat had altijd al een slechte naam in Europa. Hoeft m.i. niet te veranderen, gewoon weg uit Europa.
Zwarte Piet heeft nog steeds geen slechte naam bij het gros van de Nederlanders. Dus hoeft niet te veranderen. Dat een stel "zwarten" en hun whitey helpers met modder gooien is irrelevant, die snappen het gewoon niet
Nee, die snappen er gewoon geen zak van hoe het hele feest gevierd wordt, bedenk ik me wel eens.

Dat dat zwart gewoon is voor het praktische omdat Zwarte Piet dan onherkenbaar is.

Of ze willen het gewoon niet snappen.

Want of het nou van roet is of van steenkool of van wasco, of van vingerverf dat maakt niks uit.
Zwart camoufleert gewoon het beste.

Maar omdat-ie toevallig door de schoorsteen komt, is het van roet.

Of jah, bij jullie mikte hij de pakjes vanaf het dak in je schoen, dan ;)

Van Gerwen Piet hadden jullie.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189005420
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:38 schreef tesssssssss het volgende:
Nee, die snappen er gewoon geen zak van hoe het hele feest gevierd wordt, bedenk ik me wel eens.

Dat dat zwart gewoon is voor het praktische omdat Zwarte Piet dan onherkenbaar is.

Of ze willen het gewoon niet snappen.
Ze willen het bewust niet snappen. Met slachtoffertje spelen en heel beledigt zijn kun je gewoon alles voor elkaar krijgen als je een minderheid bent omdat er veel te veel gutmenschen zijn die die graag Moeder Theresa spelen.
pi_189005455
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:34 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Qarrad en Firefly stellen dat Zwarte Piet wel een slechte naam heeft gekregen, en daarom moet veranderen
[..]

Wanneer een latere versie van een cultureel symbool (Hindoe -> Nazi) of gebruik (zwart schminken -> blackface) omgeven wordt door een negatieve reputatie dan wil dan nog niet zeggen dat daardoor de originele versie van dat symbool of gebruik dan ook negatief wordt.

Voor een buitenstaander zal het in eerste instantie moeilijk te begrijpen zijn als men alleen naar het uiterlijk vertoon van dit symbool of gebruik kijkt en zich er niet in verdiept. Na uitleg kan de buitenstaander het waarschijnlijk nog steeds niet los zien van zijn eigen perceptie maar zal hij normaal gesproken veel meer begrip kunnen tonen voor de oorspronkelijke betekenis en de gebruikers in hun waarde kunnen laten.

Zie bv ook de KKK-achtige klederdracht van het Spaanse Semana Santa.



Of het Zwarte Piet/Alabama filmpje.

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_189005520
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:43 schreef Montagui het volgende:

[..]

Wanneer een latere versie van een cultureel symbool (Hindoe -> Nazi) of gebruik (zwart schminken -> blackface) omgeven wordt door een negatieve reputatie dan wil dan nog niet zeggen dat daardoor de originele versie van dat symbool of gebruik dan ook negatief wordt.

Voor een buitenstaander zal het in eerste instantie moeilijk te begrijpen zijn als men alleen naar het uiterlijk vertoon van dit symbool of gebruik kijkt en zich er niet in verdiept. Na uitleg kan de buitenstaander het waarschijnlijk nog steeds niet los zien van zijn eigen perceptie maar zal hij normaal gesproken veel meer begrip kunnen tonen voor de oorspronkelijke betekenis en de gebruikers in hun waarde kunnen laten.

Zie bv ook de KKK-achtige klederdracht van het Spaanse Semana Santa.
Als je een bepaalt doel wilt bereiken zoals het verbieden Van Zwarte piet, kan je het ook van alle kanten negatief belichten zodat je je zin krijgt.

Zoals hier dus is gebeurd.

Als we bij ons in het dorp roetveeg- pieten doen, zien al die kindjes meteen dat het de concierge van de school, of de badmeester, of de voetbal-trainer is.

Dus dan heb je een probleem. Bij ons is-ie dus gewoon zwart.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 12:49:07 #10
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_189005539
quote:
Op dinsdag 17 september 2019 20:51 schreef Fir3fly het volgende:

Laat me het uitleggen aan de hand van een gedachte-experiment. Misschien is dat wat makkelijker.

Stel een groep Hindoes gaat een feestje houden om de zomer te vieren of iets dergelijks en er komen ineens grote borden tevoorschijn met swastika's. Zij zullen zeggen dat dat in hun cultuur de zon symboliseert, en geluk en voorspoed etcetera. En dat het al duizenden jaren bestaat en ze kunnen de hele geschiedenis er van uit leggen. Ze zullen ook gelijk hebben. De oorsprong van het symbool is duidelijk. Maar doet dat er toe? Wees eens eerlijk, denk je echt dat mensen in Nederland daar genoegen mee zouden nemen? Is de oorsprong van het symbool dan ook belangrijker dan de uitdraging en ervaring die het nu heeft?

Eerlijk antwoord geven.
Als jij denkt dat je in India dan ook maar enige kans maakt om dat symbool in de ban te laten doen is er echt een steekje bij je los. Al is heel je familie door de Nazi's uitgemoord en ben jijzelf zelfs in India geboren, je zal dan mooi de pot op kunnen
Een goed voorbeeld dus ^O^
pi_189005563
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:43 schreef Montagui het volgende:
Wanneer een latere versie van een cultureel symbool (Hindoe -> Nazi) of gebruik (zwart schminken -> blackface) omgeven wordt door een negatieve reputatie dan wil dan nog niet zeggen dat daardoor de originele versie van dat symbool of gebruik dan ook negatief wordt.

Voor een buitenstaander zal het in eerste instantie moeilijk te begrijpen zijn als men alleen naar het uiterlijk vertoon van dit symbool of gebruik kijkt en zich er niet in verdiept. Na uitleg kan de buitenstaander het waarschijnlijk nog steeds niet los zien van zijn eigen perceptie maar zal hij normaal gesproken veel meer begrip kunnen tonen voor de oorspronkelijke betekenis en de gebruikers in hun waarde kunnen laten.

Ben ik ook met je eens. Maar Qarrad en Fir3fly vinden het een goed idee om iets te veranderen als een bepaalde groep het een slechte naam heeft gegeven
pi_189005594
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:49 schreef the-eye het volgende:
Als jij denkt dat je in India dan ook maar enige kans maakt om dat symbool in de ban te laten doen is er echt een steekje bij je los. Al is heel je familie door de Nazi's uitgemoord en ben jijzelf zelfs in India geboren, je zal dan mooi de pot op kunnen
Belasting ook maar afschaffen. De belastingdienst heeft de laatst jaren ook nogal een slechte naam gekregen door verschillende problemen
pi_189005629
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:53 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Belasting ook maar afschaffen. De belastingdienst heeft de laatst jaren ook nogal een slechte naam gekregen door verschillende problemen
Kaas ook afschaffen ---->kaaskop.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 12:54:49 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189005630
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:38 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Nee, die snappen er gewoon geen zak van hoe het hele feest gevierd wordt, bedenk ik me wel eens.

Dat dat zwart gewoon is voor het praktische omdat Zwarte Piet dan onherkenbaar is.

Of ze willen het gewoon niet snappen.

Want of het nou van roet is of van steenkool of van wasco, of van vingerverf dat maakt niks uit.
Zwart camoufleert gewoon het beste.

Maar omdat-ie toevallig door de schoorsteen komt, is het van roet.

Of jah, bij jullie mikte hij de pakjes vanaf het dak in je schoen, dan ;)

Van Gerwen Piet hadden jullie.
Zwart ALS roet, niet van het roet. Van boven de schoorsteen hangen kreeg je best een roetzwarte kop in het kolenkacheltijdperk.
pi_189005648
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:54 schreef tesssssssss het volgende:
Kaas ook afschaffen ---->kaaskop.
Negers afschaffen ----> Negerzoenen
pi_189005682
Amsterdam afschaffen, heeft nogal een slechte naam gekregen door Femke
pi_189005695
Fok afschaffen, krijgt een slechte naam door haatreacties
pi_189005707
EU afschaffen
pi_189005724
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:54 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zwart ALS roet, niet van het roet. Van boven de schoorsteen hangen kreeg je best een roetzwarte kop in het kolenkacheltijdperk.
[ [url=https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/3Mq5X_pBWnE0.ijIU7MC0g--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTY0MDtoPTQyNi45ODUwNzQ2MjY4NjU3/https://s.yimg.com/uu/api(...)808_6.jpg]afbeelding[/url] ]
Zwart als roet .ja.

Maar ik bedoel.
Dat heeft eigenlijk geen ene fuck met die hele schoorsteen te maken. Want als hij van de boot afkomt is hij ook al zwart.

Dus die hele 'roetveeg-Piet slaat ook nergens op.

Ja, iedereen weet nu meteen wie het is, dat is het verschil.

Daar heb ik het ook een keer met iemand uit Amsterdam over gehad en die keek ook alsof hij water zag branden van dat 'herkenbare" versus "onherkenbare.".

Dus ik snap uberhaupt niet hoe die mensen ooit Sinterklaas hebben gevierd.

Maar goed.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189005734
quote:
Op dinsdag 17 september 2019 20:51 schreef Fir3fly het volgende:

Laat me het uitleggen aan de hand van een gedachte-experiment. Misschien is dat wat makkelijker.

Stel een groep Hindoes gaat een feestje houden om de zomer te vieren of iets dergelijks en er komen ineens grote borden tevoorschijn met swastika's. Zij zullen zeggen dat dat in hun cultuur de zon symboliseert, en geluk en voorspoed etcetera. En dat het al duizenden jaren bestaat en ze kunnen de hele geschiedenis er van uit leggen. Ze zullen ook gelijk hebben. De oorsprong van het symbool is duidelijk. Maar doet dat er toe? Wees eens eerlijk, denk je echt dat mensen in Nederland daar genoegen mee zouden nemen? Is de oorsprong van het symbool dan ook belangrijker dan de uitdraging en ervaring die het nu heeft?

Eerlijk antwoord geven.
Ja Fir3fly, met jouw redenatie kun je praktisch alles gaan afschaffen
pi_189005849
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:51 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Ben ik ook met je eens. Maar Qarrad en Fir3fly vinden het een goed idee om iets te veranderen als een bepaalde groep het een slechte naam heeft gegeven
Onzin natuurlijk.Het gaat om betekenis, intentie als ook culturele en traditionele verbindende waarden van een (veelal) lokaal gebruik. Niet om dat dunne schilletje uiterlijk vertoon waar de buitenstaander in eerste instantie tegenaan kijkt.

Het is dan ook uitermate aanmatigend om op basis van dat dunne schilletje een complete traditie als racistisch weg te zetten. En ja, eigenlijk ook best wel racistisch, dat constante gehamer op huidskleur en ras.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_189005850
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:01 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Ja Fir3fly, met jouw redenatie kun je praktisch alles gaan afschaffen
Dat is bij die gutmenschen ook vaak het geval.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189005962
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:00 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Zwart als roet .ja.

Maar ik bedoel.
Dat heeft eigenlijk geen ene fuck met die hele schoorsteen te maken. Want als hij van de boot afkomt is hij ook al zwart.

Dus die hele 'roetveeg-Piet slaat ook nergens op.
1 van de (ontstaan)verhalen van Zwarte Piet gaat echter wel over schoorsteenvegers...

Maar het mooi van deze hele traditie is, dat er zoveel ontstaan verhalen zijn dat eigenlijk niemand over het echte verhaal de wijsheid in pacht heeft (dus ook Jerry, KOZP en zijn whitey helpers niet!). Laat daarom iedereen gewoon het zijne achter het zwart van de zwarte schmink van het karakter Zwarte Piet geloven. Zwart en Wit horen als tegenstelling nou eenmaal bij elkaar.

Bovendien is het grote voordeel van zwarte schmink het niet herkennen, en daardoor het geheimzinnige, van de Zwarte Piet speler.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_189005964
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:54 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zwart ALS roet, niet van het roet. Van boven de schoorsteen hangen kreeg je best een roetzwarte kop in het kolenkacheltijdperk.
[ [url=https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/3Mq5X_pBWnE0.ijIU7MC0g--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTY0MDtoPTQyNi45ODUwNzQ2MjY4NjU3/https://s.yimg.com/uu/api(...)808_6.jpg]afbeelding[/url] ]
Ik bedoel, je kreeg een egaal zwart hoofd van boven de schoorsteen hangen en niet hier en daar een veeg.

Maar dat kun je tot in de eeuwen der eeuwigheid blijven zeggen, die gasten willen nu eenmaal hun herstelbetalingen, en die blijven daarover zeiken.

..en als er overal in het land "roetveeg-pieten" zijn en ze hebben hun geld nog niet, verzinnen ze wel weer wat anders.

Totdat er iemand doorslaat en er iets heel ergs gebeurt.

...en die Quincy straks een kogel door zijn kop krijgt.

(en nee, dat hoop ik niet , maar daar ben ik bang voor)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189006001
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:07 schreef Montagui het volgende:
Onzin natuurlijk.Het gaat om betekenis, intentie als ook culturele en traditionele verbindende waarden van een (veelal) lokaal gebruik. Niet om dat dunne schilletje uiterlijk vertoon waar de buitenstaander in eerste instantie tegenaan kijkt.

Het is dan ook uitermate aanmatigend om op basis van dat dunne schilletje een complete traditie als racistisch weg te zetten. En ja, eigenlijk ook best wel racistisch, dat constante gehamer op huidskleur en ras.
Feitelijk bereikt men het tegendeel hiermee. Met het gezeik over Zwarte Piet, slavernij, BLM etcetera speelt men het zo hoog op dat men zich buiten de maatschappij plaatst en juist racisme in de hand speelt. Dat weet men dondersgoed denk ik, en zo probeert men dan te zeggen. "zie je wel"!

Overal is discriminatie en racisme. Maar Nederland is juist een erg open land naar iedereen. Enkel het geschreeuw over racisme omdat men de problemen in sommige groepen aanwijst of het stelselmatige gejank over slavernij en Zwarte Pieten maakt het wel zo dat die openheid steeds minder wordt omdat mensen het zat zijn.

Wil je het onderste uit de kan? Jank dan niet als je hand straks vastzit in de kan
pi_189006028
Hallo Jongens, waar houden jullie zich toch mee bezig?

ZWARTE piet = zwart, zoals het ons door onze ouders en grootouders werd overgeleverd en net zoals wij dat aan onze kinderen zullen overleveren. Daar hoeft niemand zich in te moeien.

Verder zijn er belangrijkere dingen in het leven!

Groetjes uit België..
On a long enough timeline the survival rate for everyone drops to zero.
pi_189006044
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:15 schreef tesssssssss het volgende:
Totdat er iemand doorslaat en er iets heel ergs gebeurt.

...en die Quincy straks een kogel door zijn kop krijgt.

(en nee, dat hoop ik niet , maar daar ben ik bang voor)
Heel eerlijk gezegd lig ik er geen minuut wakker van als dat gebeurd. Misschien slaap ik wel beter dan. Want iemand die zijn eigen gerief en haat zo belangrijk vindt dat hij zelfs een traditioneel feest voor kinderen wil verzieken? Die zie ik niet echt als aanwinst eigenlijk.'

Vind het een verschrikkelijk eng en naar mannetje
pi_189006072
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:21 schreef H4si het volgende:
Hallo Jongens, waar houden jullie zich toch mee bezig?

ZWARTE piet = zwart, zoals het ons door onze ouders en grootouders werd overgeleverd en net zoals wij dat aan onze kinderen zullen overleveren. Daar hoeft niemand zich in te moeien.

Verder zijn er belangrijkere dingen in het leven!

Groetjes uit België..
Het gaat niet meer om Zwarte piet. Het gaat er om dat een klein groepje alles per se wil slopen wat ze niet aanstaat en het misbruikt om er een slaatje uit te slaan.
  woensdag 18 september 2019 @ 13:50:32 #29
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_189006453
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 11:59 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Omdat Islam hier een goed voorbeeld is. Moet Islam ook veranderen omdat IS het een slechte naam heeft gegeven?
Een goed voorbeeld waarvoor? Het gaat hier over Zwarte Piet. Er is vast een ander topic waar IS in besproken wordt. Ik hoef geen uitspraak te doen over wat en of ik vind van de islam en de noodzaak om die te veranderen door de daden en het gedachtengoed van IS om in een topic over Zwarte Piet mee te posten.
pi_189006835
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:50 schreef Qarrad het volgende:
Een goed voorbeeld waarvoor? Het gaat hier over Zwarte Piet. Er is vast een ander topic waar IS in besproken wordt. Ik hoef geen uitspraak te doen over wat en of ik vind van de islam en de noodzaak om die te veranderen door de daden en het gedachtengoed van IS om in een topic over Zwarte Piet mee te posten.
O? Je stelde dat Zwarte Piet een slechte naam heeft gekregen door derden en dat het dan goed is om Zwarte Piet te veranderen omdat het zich dan losmaakt van die slechte naam. Maar dat geldt niet in andere situaties dus?

Dit zei je toch?

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:59 schreef Qarrad het volgende:
Klopt, de achtergrond van Zwarte Piet is beslist niet racistisch, integendeel. Alleen zijn ze er mee aan de haal gegaan in de loop van vorige eeuw waardoor hij een racistisch karikatuur werd. Het hele idee dat Zwarte Piet al eeuwenlang een onveranderd gegeven is klopt niet.
En op die basis vind jij het toch een goed idee om naar de roetveeg Piet te gaan?

Waarom zou Islam dan niet moeten veranderen omdat het door verschillende groeperingen een terreur ideologie lijkt te zijn geworden?

Het lijkt alsof je met 2 maten meet.
pi_189006947
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:24 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Dus ISlam mag het zelfde blijven ondanks dat het een slechte naam heeft gekregen, Maar Zwarte Piet moet veranderen omdat het een slechte naam heeft gekregen? Dat is toch een dubbele standaard?
Helemaal mee eens. Daarnaast:
Aantal gedode ongelovigen door Zwarte Pieten: 0
Aantal gedode ongelovigen door Moslims: veel.
  woensdag 18 september 2019 @ 15:25:34 #32
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_189007697
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:13 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

O? Je stelde dat Zwarte Piet een slechte naam heeft gekregen door derden en dat het dan goed is om Zwarte Piet te veranderen omdat het zich dan losmaakt van die slechte naam. Maar dat geldt niet in andere situaties dus?

Dit zei je toch?
[..]

En op die basis vind jij het toch een goed idee om naar de roetveeg Piet te gaan?

Waarom zou Islam dan niet moeten veranderen omdat het door verschillende groeperingen een terreur ideologie lijkt te zijn geworden?

Het lijkt alsof je met 2 maten meet.
Je kan wel doordrammen over wat een goede vergelijking je het zelf vindt, maar het feit blijft dat het twee ongerelateerde zaken zijn, al daalt Jezus persoonlijk neder en herhaalt het door het met vonken uit zijn reet in de lucht te schrijven. Dit topic gaat over Zwarte Piet. Of die al dan niet veranderd dient te worden staat los van of jij of ik of Sinterklaas diezelfde mening is toegedaan over de islam.

We kunnen het natuurlijk ook gaan hebben over de receptuur van Maaslander kaas. Ik vind persoonlijk namelijk dat de Siciliaanse madenkaas de hele kaassector bederft. Ook vind ik dat de rode kaart voor Nakamura afstraalt op heel Twente en dat voetbal veranderd moet worden, dat de garnalenindustrie grondig aangepakt dient te worden omdat er nog weleens bejaarden aan doodgaan, dat het een grof schandaal is dat er nog kinderarbeid in Bangladesh is en dat ik me daar ook over uit moet spreken en foto's van mijn wasmerkjes moet inscannen en al helemaal dat de Nederlandse hondenbezitter moet veranderen met zijn indruk dat zijn mormels overal mogen schijten omdat ze tenslotte hondenbelasting betalen.

En kunnen we het nu weer over Zwarte Piet hebben? Dan laat ik me vast nog weleens uit over de islam of IS in topics die daarover gaan.
pi_189007742
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:25 schreef Qarrad het volgende:
Je kan wel doordrammen over wat een goede vergelijking je het zelf vindt, maar het feit blijft dat het twee ongerelateerde zaken zijn, al daalt Jezus persoonlijk neder en herhaalt het door het met vonken uit zijn reet in de lucht te schrijven. Dit topic gaat over Zwarte Piet. Of die al dan niet veranderd dient te worden staat los van of jij of ik of Sinterklaas diezelfde mening is toegedaan over de islam.
De een moet veranderen omdat een derde partij er een slechte naam heeft gegeven, de ander niet. Tsja. Dat is meten met 2 maten, hoe je het ook draait.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:25 schreef Qarrad het volgende:
En kunnen we het nu weer over Zwarte Piet hebben? Dan laat ik me vast nog weleens uit over de islam of IS in topics die daarover gaan.
Ja. Prima. je krijgt een nieuwe kans. Geef 1 goede reden om Zwarte Piet tot roetveeg Piet te maken.
  woensdag 18 september 2019 @ 15:31:06 #34
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_189007762
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:25 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Je kan wel doordrammen over wat een goede vergelijking je het zelf vindt, maar het feit blijft dat het twee ongerelateerde zaken zijn, al daalt Jezus persoonlijk neder en herhaalt het door het met vonken uit zijn reet in de lucht te schrijven. Dit topic gaat over Zwarte Piet. Of die al dan niet veranderd dient te worden staat los van of jij of ik of Sinterklaas diezelfde mening is toegedaan over de islam.

We kunnen het natuurlijk ook gaan hebben over de receptuur van Maaslander kaas. Ik vind persoonlijk namelijk dat de Siciliaanse madenkaas de hele kaassector bederft. Ook vind ik dat de rode kaart voor Nakamura afstraalt op heel Twente en dat voetbal veranderd moet worden, dat de garnalenindustrie grondig aangepakt dient te worden omdat er nog weleens bejaarden aan doodgaan, dat het een grof schandaal is dat er nog kinderarbeid in Bangladesh is en dat ik me daar ook over uit moet spreken en foto's van mijn wasmerkjes moet inscannen en al helemaal dat de Nederlandse hondenbezitter moet veranderen met zijn indruk dat zijn mormels overal mogen schijten omdat ze tenslotte hondenbelasting betalen.

En kunnen we het nu weer over Zwarte Piet hebben? Dan laat ik me vast nog weleens uit over de islam of IS in topics die daarover gaan.
Wat ben jij een zwakke verliezer die ook nog eens met twee maten meet. Bah bah bah zeg, wanstaltig.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  woensdag 18 september 2019 @ 15:35:59 #35
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_189007809
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Wat ben jij een zwakke verliezer die ook nog eens met twee maten meet. Bah bah bah zeg, wanstaltig.
Hoe meet ik met twee maten in een topic waarin de ene maat niet genomen hoort te worden?
pi_189007881
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:35 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Hoe meet ik met twee maten in een topic waarin de ene maat niet genomen hoort te worden?
Dat vind ik ook wel heel erg geforceerd hoor, wat we hier heel concreet zien gebeuren is dat verschillende bevolkingsgroepen/culturen (die behalve 1 met oorspronkelijk Nederlandse cultuur nul tot weinig emotionele binding hebben) tegen elkaar uitgespeeld worden om de traditioneel Nederlandse cultuur schade te berokkenen/af te brekenen onder het leugenachtige mom van "natuurlijke verandering".

Wat mij betreft zijn alle gastculturen, zeker van hen die met eng fanatisme het afbreken van de Nederlandse toejuichen/aanjagen fair game! :D *O*
  woensdag 18 september 2019 @ 15:53:46 #37
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_189007995
quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:42 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Dat vind ik ook wel heel erg geforceerd hoor, wat we hier heel concreet zien gebeuren is dat verschillende bevolkingsgroepen/culturen (die behalve 1 met oorspronkelijk Nederlandse cultuur nul tot weinig emotionele binding hebben) tegen elkaar uitgespeeld worden om de traditioneel Nederlandse cultuur schade te berokkenen/af te brekenen onder het leugenachtige mom van "natuurlijke verandering".

Wat mij betreft zijn alle gastculturen, zeker van hen die met eng fanatisme het afbreken van de Nederlandse toejuichen/aanjagen fair game! :D *O*
En dat alles wordt gesymboliseerd door de dappere strijd voor het behoud van Zwarte Piet. Dat het een speerpunt is geworden door het geschreeuw over en snap ik, maar ik vind dit niet terecht. Er wordt gedaan alsof het hele stelsel van onze normen en waarden afhangt van of ie nu zwart of roetveeg-style geschminkt is, alsof het opnieuw bezinnen op één traditie een domino-effect teweeg gaat brengen waarbij niets gespaard blijft.

Er is niets mis met het opnieuw bekijken van wat je voor waar, waardevol of heilig aanneemt. Mensen die één ding aanstippen hoeven niet meteen in een van de twee vergaarbakken/kampen te worden geschoven. Er zijn mensen met een positieve mening over Zwarte Piet en dat zijn niet meteen racisten die alle allochtonen uit het land willen trappen. Er zijn mensen met een negatieve mening en dat zijn niet meteen Insayno-fans die zijn hobby willen oppakken om witte mensen voor auto's te duwen en die kinderfeestjes willen crashen.

En zowel mensen met een positieve als een negatieve mening over Zwarte Piet kunnen weer zo hun gedachten hebben over de islam in het algemeen of IS in het bijzonder.
pi_189008029
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:53 schreef Qarrad het volgende:

[..]

En dat alles wordt gesymboliseerd door de dappere strijd voor het behoud van Zwarte Piet. Dat het een speerpunt is geworden door het geschreeuw over en snap ik, maar ik vind dit niet terecht. Er wordt gedaan alsof het hele stelsel van onze normen en waarden afhangt van of ie nu zwart of roetveeg-style geschminkt is, alsof het opnieuw bezinnen op één traditie een domino-effect teweeg gaat brengen waarbij niets gespaard blijft.

Er is niets mis met het opnieuw bekijken van wat je voor waar, waardevol of heilig aanneemt. Mensen die één ding aanstippen hoeven niet meteen in een van de twee vergaarbakken/kampen te worden geschoven. Er zijn mensen met een positieve mening over Zwarte Piet en dat zijn niet meteen racisten die alle allochtonen uit het land willen trappen. Er zijn mensen met een negatieve mening en dat zijn niet meteen Insayno-fans die zijn hobby willen oppakken om witte mensen voor auto's te duwen en die kinderfeestjes willen crashen.

En zowel mensen met een positieve als een negatieve mening over Zwarte Piet kunnen weer zo hun gedachten hebben over de islam in het algemeen of IS in het bijzonder.
Er is van alles mis met de manier waarop deze 'discussie' verloopt en dat begint al bij de insteek van de eisers van 'kunstproject' "Zwarte Piet is Racisme" en KOZP. Als hun gelekte interne presentatie je zoveel zou interesseren als het naar jouw zin zetten van mijn cultuur dan had jij dit ook geweten.

Waarom denk je dat ze voor een alom geliefd onschuldig kinderfeest als eerste doel kiezen en niet voor de bizarre slavernijverheerlijking op de gouden koets waar bijna iedereen in Nederland het wel over eens zou moeten kunnen worden? (En er dan ook nog eens vol met gestrekt been ingaan, letterlijk verkleed als Black Panthers, bij voorkeur schreeuwend naar huilende kinderen.)

Deze mensen willen juist zoveel mogelijk ophef/verdeeldheid. Zij zoeken een splijtzwam en als zij eenmaal op dit vlak hun zin krijgen, dan begint hun strijd pas echt. :') :W
pi_189008048
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:53 schreef Qarrad het volgende:

[..]

En dat alles wordt gesymboliseerd door de dappere strijd voor het behoud van Zwarte Piet. Dat het een speerpunt is geworden door het geschreeuw over en snap ik, maar ik vind dit niet terecht. Er wordt gedaan alsof het hele stelsel van onze normen en waarden afhangt van of ie nu zwart of roetveeg-style geschminkt is, alsof het opnieuw bezinnen op één traditie een domino-effect teweeg gaat brengen waarbij niets gespaard blijft.

Er is niets mis met het opnieuw bekijken van wat je voor waar, waardevol of heilig aanneemt. Mensen die één ding aanstippen hoeven niet meteen in een van de twee vergaarbakken/kampen te worden geschoven. Er zijn mensen met een positieve mening over Zwarte Piet en dat zijn niet meteen racisten die alle allochtonen uit het land willen trappen. Er zijn mensen met een negatieve mening en dat zijn niet meteen Insayno-fans die zijn hobby willen oppakken om witte mensen voor auto's te duwen en die kinderfeestjes willen crashen.

En zowel mensen met een positieve als een negatieve mening over Zwarte Piet kunnen weer zo hun gedachten hebben over de islam in het algemeen of IS in het bijzonder.
Het gaat ook niet echt over "roetveeg Piet" of "Zwarte Piet"

Het gaat erom dat tolerantie twee kanten op moet gaan. Het is geen 1-richtingsverkeer.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189008072
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:53 schreef Qarrad het volgende:

[..]

En dat alles wordt gesymboliseerd door de dappere strijd voor het behoud van Zwarte Piet. Dat het een speerpunt is geworden door het geschreeuw over en snap ik, maar ik vind dit niet terecht. Er wordt gedaan alsof het hele stelsel van onze normen en waarden afhangt van of ie nu zwart of roetveeg-style geschminkt is, alsof het opnieuw bezinnen op één traditie een domino-effect teweeg gaat brengen waarbij niets gespaard blijft.

Er is niets mis met het opnieuw bekijken van wat je voor waar, waardevol of heilig aanneemt. Mensen die één ding aanstippen hoeven niet meteen in een van de twee vergaarbakken/kampen te worden geschoven. Er zijn mensen met een positieve mening over Zwarte Piet en dat zijn niet meteen racisten die alle allochtonen uit het land willen trappen. Er zijn mensen met een negatieve mening en dat zijn niet meteen Insayno-fans die zijn hobby willen oppakken om witte mensen voor auto's te duwen en die kinderfeestjes willen crashen.

En zowel mensen met een positieve als een negatieve mening over Zwarte Piet kunnen weer zo hun gedachten hebben over de islam in het algemeen of IS in het bijzonder.
Die mensen die Zwarte Piet racisme vinden, denken even rechtlijnig als de mensen die zeggen dat alle islamieten terroristen zijn.

Nee, dat zijn ze niet. Dat weet ik.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 16:02:11 #41
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_189008073
quote:
15s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:58 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Er is van alles mis met de manier waarop deze 'discussie' verloopt en dat begint al bij de insteek van de eisers van 'kunstproject' "Zwarte Piet is Racisme" en KOZP. Als hun gelekte interne presentatie je zoveel zou interesseren als het naar jouw zin zetten van mijn cultuur dan had jij dit ook geweten.

Waarom denk je dat ze voor een alom geliefd kinderfeest als eerste doel kiezen en niet voor de bizarre slavernijverheerlijking op de gouden koets waar bijna iedereen in Nederland het wel over eens zou moeten kunnen worden?

Deze mensen willen juist zoveel mogelijk ophef/verdeeldheid. Zij zoeken een splijtzwam en als zij eenmaal op dit vlak hun zin krijgen, dan begint hun strijd pas echt. :') :W
Oh dat tafereeltje op de Gouden Koets heb ik ook wel een mening over inderdaad. Maar ik deel de rest van de agenda van KOZP niet en probeer ook steeds uit te leggen dat je deze dus niet kunt toepassen als verwijt naar iedereen die zich uitspreekt voor de verandering van Zwarte Piet.

Het constant iedereen met een andere mening in dat hokje willen stoppen dat doe jij toch echt zelf, over splijtzwammen gesproken...
  woensdag 18 september 2019 @ 16:02:29 #42
8369 speknek
Another day another slay
pi_189008075
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:00 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Het gaat ook niet echt over "roetveeg Piet" of "Zwarte Piet"

Het gaat erom dat tolerantie twee kanten op moet gaan. Het is geen 1-richtingsverkeer.
Tolerantie is meestal wel eenrichtingsverkeer, namelijk naar meer tolerantie.

Hoe zie jij 2 richtingsverkeer op het gebied van tolerantie? Zo van okay, homo's mogen trouwen, maar dan mogen als compromis hetero's wel stenen naar ze gooien?

Nee zo werken mensenrechten niet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 18 september 2019 @ 16:03:56 #43
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_189008083
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:00 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Het gaat ook niet echt over "roetveeg Piet" of "Zwarte Piet"

Het gaat erom dat tolerantie twee kanten op moet gaan. Het is geen 1-richtingsverkeer.
Wat wil je hiermee zeggen? Dat Zwarte Piet maar okay gevonden moet worden omdat wij ook dingen van weetikveelwie tolereren?
pi_189008105
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:02 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Oh dat tafereeltje op de Gouden Koets heb ik ook wel een mening over inderdaad. Maar ik deel de rest van de agenda van KOZP niet en probeer ook steeds uit te leggen dat je deze dus niet kunt toepassen als verwijt naar iedereen die zich uitspreekt voor de verandering van Zwarte Piet.

Het constant iedereen met een andere mening in dat hokje willen stoppen dat doe jij toch echt zelf, over splijtzwammen gesproken...
Deze discussie en geforceerde veranderingen zijn er om één reden en dat is dat in omvang zeer beperkte clubje fanatici met in het geniep hele andere bedoelingen. :')

Dat is niet de vriendelijke surinaamse moeder/overgrootmoeder die bij de sinterklaasviering op een kleedje zit en daar desgevraagd door belangstellenden haar 2 cents over geeft die ik zelf alleszins tegemoet zou willen komen. Want dat is geen ultra-racistische seperatist met allerhande politieke bedoelingen en plannetjes maar gewoon een oprechte burger die door sinterklaasvieringen in het verleden onrecht aangedaan/geschoffeerd is. :W
pi_189008110
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:02 schreef speknek het volgende:

[..]

Tolerantie is meestal wel eenrichtingsverkeer, namelijk naar meer tolerantie.

Hoe zie jij 2 richtingsverkeer op het gebied van tolerantie? Zo van okay, homo's mogen trouwen, maar dan mogen als compromis hetero's wel stenen naar ze gooien?

Nee zo werken mensenrechten niet.
Nee.

Tolerantie tussen verschillende culturen onderling.

Ik tolereer jouw onverdoofd slachten en jij tolereert mijn Zwarte Piet.

Zoiets dan toch.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 16:09:40 #46
8369 speknek
Another day another slay
pi_189008130
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:07 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Nee.

Tolerantie tussen verschillende culturen onderling.

Ik tolereer jouw onverdoofd slachten en jij tolereert mijn Zwarte Piet.

Zoiets dan toch.
Ik tolereer dat homo's trouwen, dan tolereer jij dat ik homo's van een balkon aftyf?
Wat een slecht idee.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189008140
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:09 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik tolereer dat homo's trouwen, dan tolereer jij dat ik homo's van een balkon aftyf?
Wat een slecht idee.
Dat staat er helemaal niet :')
pi_189008148
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:09 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik tolereer dat homo's trouwen, dan tolereer jij dat ik homo's van een balkon aftyf?
Wat een slecht idee.
Dan doe je het sowieso al verkeerd want het dak is natuurlijk nog een stukkie hoger dan het balkon. Wat moet de Almachtige daar wel niet van denken...
  woensdag 18 september 2019 @ 16:11:24 #49
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_189008153
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:07 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Nee.

Tolerantie tussen verschillende culturen onderling.

Ik tolereer jouw onverdoofd slachten en jij tolereert mijn Zwarte Piet.

Zoiets dan toch.
Zwarte Pieten-haters slachten in de regel niet onverdoofd. Je schaalt nu een hele hoop minderheden onder een verkeerde noemer.

Bij zowel onverdoofd slachten als Zwarte Piet mag je vraagtekens zetten. Dat is niet intolerant, dat is het toetsen van gebruiken aan een moreel kompas. Zodra je andere mensen of wezens laat lijden zoals bij onverdoofd slachten aan de orde is, is het nodig om er bij stil te staan of diegene of dat wezen bescherming behoeft en of een religieus gebruik boven het recht op een waardig bestaan en einde van iemand of een dier zou moeten gaan. Het is niet intolerant om daar je vraagtekens bij te zetten.
pi_189008164
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:09 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik tolereer dat homo's trouwen, dan tolereer jij dat ik homo's van een balkon aftyf?
Wat een slecht idee.
Dat schreef ik niet
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 16:12:14 #51
8369 speknek
Another day another slay
pi_189008166
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:10 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Dat staat er helemaal niet :')
Wat er staat is net zo bezopen en onwerkbaar. Je kunt geen ruilhandel voor mensenrechten doen en al helemaal niet als er geen strikte culturele scheidingen over meningen zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189008174
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:11 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Zwarte Pieten-haters slachten in de regel niet onverdoofd. Je schaalt nu een hele hoop minderheden onder een verkeerde noemer.

Bij zowel onverdoofd slachten als Zwarte Piet mag je vraagtekens zetten. Dat is niet intolerant, dat is het toetsen van gebruiken aan een moreel kompas. Zodra je andere mensen of wezens laat lijden zoals bij onverdoofd slachten aan de orde is, is het nodig om er bij stil te staan of diegene of dat wezen bescherming behoeft en of een religieus gebruik boven het recht op een waardig bestaan en einde van iemand of een dier zou moeten gaan. Het is niet intolerant om daar je vraagtekens bij te zetten.
Laat het de joden maar niet horen!
pi_189008178
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:12 schreef speknek het volgende:

[..]

Wat er staat is net zo bezopen en onwerkbaar. Je kunt geen ruilhandel voor mensenrechten doen en al helemaal niet als er geen strikte culturele scheidingen over meningen zijn.
Dat staat er ook niet.
  woensdag 18 september 2019 @ 16:13:33 #54
8369 speknek
Another day another slay
pi_189008180
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:11 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Zwarte Pieten-haters slachten in de regel niet onverdoofd. Je schaalt nu een hele hoop minderheden onder een verkeerde noemer.

Maakt niet uit allemaal buitenlanders!!!1
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 18 september 2019 @ 16:13:44 #55
8369 speknek
Another day another slay
pi_189008184
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:12 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Dat staat er ook niet.
Welles.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189008201
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:11 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Zwarte Pieten-haters slachten in de regel niet onverdoofd. Je schaalt nu een hele hoop minderheden onder een verkeerde noemer.

Bij zowel onverdoofd slachten als Zwarte Piet mag je vraagtekens zetten. Dat is niet intolerant, dat is het toetsen van gebruiken aan een moreel kompas. Zodra je andere mensen of wezens laat lijden zoals bij onverdoofd slachten aan de orde is, is het nodig om er bij stil te staan of diegene of dat wezen bescherming behoeft en of een religieus gebruik boven het recht op een waardig bestaan en einde van iemand of een dier zou moeten gaan. Het is niet intolerant om daar je vraagtekens bij te zetten.
Ik heb het meer over de kern van tolerantie.

Ik weet dat mensen uit de Antillen niet onverdoofd slachten.

Maar als je het perse helder wilt hebben.

Jij tolereert mijn Carnaval en ik tolereer jouw Tropisch Carnaval. Dan.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 16:15:47 #57
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_189008202
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:06 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Deze discussie en geforceerde veranderingen zijn er om één reden en dat is dat in omvang zeer beperkte clubje fanatici met in het geniep hele andere bedoelingen. :')

Dat is niet de vriendelijke surinaamse moeder/overgrootmoeder die bij de sinterklaasviering op een kleedje zit en daar desgevraagd door belangstellenden haar 2 cents over geeft die ik zelf alleszins tegemoet zou willen komen. Want dat is geen ultra-racistische seperatist met allerhande politieke bedoelingen en plannetjes maar gewoon een oprechte burger die door sinterklaasvieringen in het verleden onrecht aangedaan/geschoffeerd is. :W
Oneens. Dat clubje fanatici en scheeuwers is er gekomen en krijgt die spotlights omdat er een niche voor is ontstaan omdat alle andere mensen en groeperingen die er eerst zonder te schreeuwen aandacht voor vroegen te makkelijk weggezet werden.

Het gevolg is dat iedereen zich concentreert op die groep en de reactie erop net zo spastisch is en bestaat uit argumenten als "Ze komen een kinderfeestje verpesten! Onze kinderen!" terwijl we jaren geleden redelijk hadden kunnen praten met een veel grotere en representatievere groep.

Maar nee, toen voer de boot van Sinterklaas door een regenboog, was er wat mild gezeik en daar liet de NOS haar oren al naar hangen.
pi_189008211
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:13 schreef speknek het volgende:

[..]

Welles.
wil je nog een slak voor je zout? ;)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 16:18:03 #59
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_189008226
quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:12 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Laat het de joden maar niet horen!
Ja en de moslims en nog wat Afrikaanse etniciteiten. Je punt?
pi_189008233
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:15 schreef Qarrad het volgende:
Maar nee, toen voer de boot van Sinterklaas door een regenboog, was er wat mild gezeik en daar liet de NOS haar oren al naar hangen.
Nogmaals, ik heb je dit vorig topic ook al uitgelegd, precies dat regenboogverhaal was het resultaat van het 'kunstproject' van Gario en Afriyie. :') Dat was hetzelfde clubje, hetzelfde geschreeuw en geeis. |:( :')
  woensdag 18 september 2019 @ 16:21:08 #61
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_189008254
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:15 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ik heb het meer over de kern van tolerantie.

Ik weet dat mensen uit de Antillen niet onverdoofd slachten.

Maar als je het perse helder wilt hebben.

Jij tolereert mijn Carnaval en ik tolereer jouw Tropisch Carnaval. Dan.
Ja, maar dan hebben we het over feesten zonder racistische karikaturen. Het is niet wat je tegen elkaar wegstreept zonder inhoudelijk te kijken. Er zijn culturen met compleet abjecte tradities. Je kunt daar niet over zeggen dat dat okay is wat 25 gebruiken betreft omdat ze ook een zelfde aantal dingen van jou tolereren.

Het hele punt hier is dat culturele gebruiken niet verheven horen te zijn tegen kritiek of bezinning alleen op grond van "ja maar het is onze traditie". Dat was fretknuppelen en palingtrekken ooit ook.
  woensdag 18 september 2019 @ 16:24:04 #62
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_189008282
quote:
13s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:18 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Nogmaals, ik heb je dit vorig topic ook al uitgelegd, precies dat regenboogverhaal was het resultaat van het 'kunstproject' van Gario en Afriyie. :') Dat was hetzelfde clubje, hetzelfde geschreeuw en geeis. |:( :')
Oh daar heb ik overheen gelezen. Ik vind het desondanks nog steeds een prima proefballon en eigenlijk ook een goed voorbeeld van hoe het opgelost had kunnen worden zonder de escalatie van nu. Er was toen niet veel kritiek. Desondanks werd het niet voortgezet.

Blijkbaar vonden we het met zijn alleen reden genoeg om niet te luisteren. Nu luisteren we wel, alleen moest er geschreeuwd worden, en nu zijn we verbaasd dat er geschreeuwd wordt. Tja...
pi_189008299
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:21 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ja, maar dan hebben we het over feesten zonder racistische karikaturen. Het is niet wat je tegen elkaar wegstreept zonder inhoudelijk te kijken. Er zijn culturen met compleet abjecte tradities. Je kunt daar niet over zeggen dat dat okay is wat 25 gebruiken betreft omdat ze ook een zelfde aantal dingen van jou tolereren.

Het hele punt hier is dat culturele gebruiken niet verheven horen te zijn tegen kritiek of bezinning alleen op grond van "ja maar het is onze traditie". Dat was fretknuppelen en palingtrekken ooit ook.
Ja maar daar gaat die jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren-lange discussie juist over. Of Zwarte Piet een racistisch karikatuur is of niet.

Dat is nou juist de kern van het probleem.

De ene zegt " nee, het is gewoon die jongen die bij de slager werkt en zich met Sinterklaas zwart schminkt"

De andere zegt "neeeeee, blackface, slavernij, jullie blanken zijn allemaal racisten en slavendrijvers!"

Nou.

Daar zou dan met roetveeg-Piet ineens verandering in komen. Dat lijkt me sterk.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189008623
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:35 schreef Qarrad het volgende:
Hoe meet ik met twee maten in een topic waarin de ene maat niet genomen hoort te worden?
Nou zo meet je met 2 maten

quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:29 schreef Hendrik_Bever het volgende:
quote:

Op woensdag 18 september 2019 15:25 schreef Qarrad het volgende:

Je kan wel doordrammen over wat een goede vergelijking je het zelf vindt, maar het feit blijft dat het twee ongerelateerde zaken zijn, al daalt Jezus persoonlijk neder en herhaalt het door het met vonken uit zijn reet in de lucht te schrijven. Dit topic gaat over Zwarte Piet. Of die al dan niet veranderd dient te worden staat los van of jij of ik of Sinterklaas diezelfde mening is toegedaan over de islam.
De een moet veranderen omdat een derde partij er een slechte naam heeft gegeven, de ander niet. Tsja. Dat is meten met 2 maten, hoe je het ook draait.

quote:
Op woensdag 18 september 2019 15:25 schreef Qarrad het volgende:

En kunnen we het nu weer over Zwarte Piet hebben? Dan laat ik me vast nog weleens uit over de islam of IS in topics die daarover gaan.
Ja. Prima. je krijgt een nieuwe kans. Geef 1 goede reden om Zwarte Piet tot roetveeg Piet te maken.
  woensdag 18 september 2019 @ 16:58:44 #65
8369 speknek
Another day another slay
pi_189008639
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:25 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ja maar daar gaat die jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren-lange discussie juist over. Of Zwarte Piet een racistisch karikatuur is of niet.

Dat is nou juist de kern van het probleem.

De ene zegt " nee, het is gewoon die jongen die bij de slager werkt en zich met Sinterklaas zwart schminkt"

De andere zegt "neeeeee, blackface, slavernij, jullie blanken zijn allemaal racisten en slavendrijvers!"

Nou.

Daar zou dan met roetveeg-Piet ineens verandering in komen. Dat lijkt me sterk.
Waarom lijkt je dat sterk?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189008650
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:58 schreef speknek het volgende:

[..]

Waarom lijkt je dat sterk?
Omdat Roetveeg-Piet of Zwarte Piet slechts een symbool is van een veel groter probleem.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189008668
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:59 schreef tesssssssss het volgende:
Omdat Roetveeg-Piet of Zwarte Piet slechts een symbool is van een veel groter probleem.
Precies, het slavernij monument moest weg. De Gouden eeuw is ineens een probleemterm. Negerzoenen mochten niet meer. Wat straks? De kerstman is wit, dus het is racisme? Daarna? Pasen omdat de Paashaas bruin is en hij voor blanke mensen eitjes moet verstoppen?

Het probleem is niet racisme. Het probleem is dat er mensen zijn die janken en de racisme kaart trekken er genoegen uit scheppen dat de hele wereld voor ze kruipt
  woensdag 18 september 2019 @ 17:04:58 #68
8369 speknek
Another day another slay
pi_189008693
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:59 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Omdat Roetveeg-Piet of Zwarte Piet slechts een symbool is van een veel groter probleem.
Nouja, natuurlijk, zwarte piet is slechts een uiting van geinternaliseerd racisme, maar wel de meest in het oog springende. Ik vroeg het want er lijkt een (bedoel niet bij jou maar elders op het forum) idee te zijn dat negers niet te vertrouwen zijn en als je ze een vinger geeft dat we dan straks helemaal geen authentieke cultuur meer hebben. Maar er zijn de laatste jaren geen demonstraties meer geweest in de steden die roetveegpieten hebben, en KOZP heeft aangekondigd blij te zijn en niet meer bij de landelijke intocht te demonstreren, dus het is wel degelijk een oplossing.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189008714
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:04 schreef speknek het volgende:

[..]

Nouja, natuurlijk, zwarte piet is slechts een uiting van geinternaliseerd racisme, maar wel de meest in het oog springende. Ik vroeg het want er lijkt een (bedoel niet bij jou maar elders op het forum) idee te zijn dat negers niet te vertrouwen zijn en als je ze een vinger geeft dat we dan straks helemaal geen authentieke cultuur meer hebben. Maar er zijn de laatste jaren geen demonstraties meer geweest in de steden die roetveegpieten hebben, en KOZP heeft aangekondigd blij te zijn en niet meer bij de landelijke intocht te demonstreren, dus het is wel degelijk een oplossing.
Het is een oppervlakkige oplossing.

het echte probleem zijn de frustraties over het slaverij-verleden. Die worden nu geuit bij mensen die daar helemaal niks meer aan kunnen veranderen, en er ook niks mee te maken hebben gehad.

Door mensen die nooit slaaf zijn geweest.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189008716
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:04 schreef speknek het volgende:
Ik vroeg het want er lijkt een (bedoel niet bij jou maar elders op het forum) idee te zijn dat negers niet te vertrouwen zijn en als je ze een vinger geeft dat we dan straks helemaal geen authentieke cultuur meer hebben.
Een heel specifiek - toevalligerwijs grotendeels - raciaal georganiseerd kliekje dat zich letterlijk verkleedt als Black Panthers, zelf ultra-racistisch is en waarvan interne documenten zijn uitgelekt waaruit die andere bedoelingen expliciet blijken. _O-

Rot op met je misselijke verdachtmakingen/aantijgingen.
pi_189008764
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:04 schreef speknek het volgende:
en KOZP heeft aangekondigd blij te zijn en niet meer bij de landelijke intocht te demonstreren, dus het is wel degelijk een oplossing.
Omdat ze daar hun zin hebben ja. Maar ze geven ook aan dat ze daar waar wel Zwarte Pieten zijn doorgaan met hun ge-etter en gejank en het daar voor kinderen gewoon blijven verzieken;
  woensdag 18 september 2019 @ 17:12:54 #72
8369 speknek
Another day another slay
pi_189008773
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:07 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Het is een oppervlakkige oplossing.

het echte probleem zijn de frustraties over het slaverij-verleden. Die worden nu geuit bij mensen die daar helemaal niks meer aan kunnen veranderen, en er ook niks mee te maken hebben gehad.

Door mensen die nooit slaaf zijn geweest.
Die hebben wel wat te maken met de negerkarikatuur die gecreeerd werd bij de afschaffing van de slavernij en in leven gehouden werd.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189008789
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:04 schreef speknek het volgende:
en KOZP heeft aangekondigd blij te zijn en niet meer bij de landelijke intocht te demonstreren, dus het is wel degelijk een oplossing.
Ok, dus het is ook een oplossing om Moskeeen te sluiten omdat Pegida dan stopt met demonstreren tegen Islam?
pi_189008810
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:12 schreef speknek het volgende:

[..]

Die hebben wel wat te maken met de negerkarikatuur die gecreeerd werd bij de afschaffing van de slavernij en in leven gehouden werd.
Ja, in jouw beleving en die van "Quincy en zijn gang" is het een neger-karikatuur.

Maar niet in alle mensen hun beleving.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189008814
https://www.wildgeraasdefilm.nl/wild-geraas-info/
bekijk alleen even de trailer om te zien dat een zwart geschminkte persoon niet per definitie een karikatuur van een neger is. Dat is de werkelijke afkomst van zwarte piet en zijn zwarte kleur en die gaan we nu veranderen omdat mensen dit verkeerd interpreteren. Belachelijk!
  woensdag 18 september 2019 @ 17:17:07 #76
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_189008822
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:57 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Nou zo meet je met 2 maten
[..]

De een moet veranderen omdat een derde partij er een slechte naam heeft gegeven, de ander niet. Tsja. Dat is meten met 2 maten, hoe je het ook draait.
[..]
Ik zeg helemaal niet dat de islam niet hoeft te veranderen. Ik zeg dat die discussie hier geen plaats heeft wegens geen raakvlak.
quote:
Ja. Prima. je krijgt een nieuwe kans. Geef 1 goede reden om Zwarte Piet tot roetveeg Piet te maken.

Omdat het dan geen karikatuur is van een dom hulpje. Simpel.
  woensdag 18 september 2019 @ 17:17:40 #77
8369 speknek
Another day another slay
pi_189008828
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:13 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Ok, dus het is ook een oplossing om Moskeeen te sluiten omdat Pegida dan stopt met demonstreren tegen Islam?
Ik verwachtte deze opmerking al een beetje, maar het punt was niet dat je altijd toe moet geven aan demonstranten, maar dat er niet uit blijkt dat ze onbetrouwbaar zijn. Als pegida zegt alleen een moskee gesloten te willen zien worden en ophoudt met demonstreren als de moskee gesloten wordt, dan is een eventuele opmerking dat pegida niet stopt tot elke moslim het land uitgezet is, niet steekhoudend.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 18 september 2019 @ 17:17:59 #78
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_189008833
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:13 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Ok, dus het is ook een oplossing om Moskeeen te sluiten omdat Pegida dan stopt met demonstreren tegen Islam?
Nee, want dan beperk je de godsdienstvrijheid van mensen en dat is net zo fout als dat Pegida het demonstreren en barbecuën onmogelijk wordt gemaakt middels geweld.
  woensdag 18 september 2019 @ 17:19:19 #79
8369 speknek
Another day another slay
pi_189008848
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:15 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ja, in jouw beleving en die van "Quincy en zijn gang" is het een neger-karikatuur.

Maar niet in alle mensen hun beleving.
Prima, die mensen zitten ernaast.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189008876
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:17 schreef Qarrad het volgende:
Ik zeg helemaal niet dat de islam niet hoeft te veranderen. Ik zeg dat die discussie hier geen plaats heeft wegens geen raakvlak.
Ok, dus de Koran moet aangepast worden? Net als dat Zwarte Piet aangepast moet worden? Of op een andere manier? Er is dus reden dat Islam moet veranderen? Ja of Nee?
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:17 schreef Qarrad het volgende:
Omdat het dan geen karikatuur is van een dom hulpje. Simpel.
O? Dus als hij roetvegen heeft is het geen dom hulpje, maar als hij zwart is wel? Heb je enig idee hoe racist dat overkomt?
pi_189008886
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:17 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Omdat het dan geen karikatuur is van een dom hulpje. Simpel.
Nu ook niet. Opgelost. Slotje.
pi_189008889
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:17 schreef speknek het volgende:
Ik verwachtte deze opmerking al een beetje, maar het punt was niet dat je altijd toe moet geven aan demonstranten, maar dat er niet uit blijkt dat ze onbetrouwbaar zijn. Als pegida zegt alleen een moskee gesloten te willen zien worden en ophoudt met demonstreren als de moskee gesloten wordt, dan is een eventuele opmerking dat pegida niet stopt tot elke moslim het land uitgezet is, niet steekhoudend.
Maar waarom zie jij het dan als oplossing dat Zwarte Piet een roetveeg Piet wordt? Wat lost dat op?
pi_189008904
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:17 schreef Qarrad het volgende:
Nee, want dan beperk je de godsdienstvrijheid van mensen en dat is net zo fout als dat Pegida het demonstreren en barbecuën onmogelijk wordt gemaakt middels geweld.
Ok, dus meten met 2 maten. Als het in naam van een God is, mag het allemaal wel. Als het iets anders is niet?

Laten we Sinterklaas tot Godsdienst verheffen dan. Dan kan Zwarte piet gewoon Zwarte Piet blijven.
  woensdag 18 september 2019 @ 17:25:10 #84
8369 speknek
Another day another slay
pi_189008911
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:22 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Maar waarom zie jij het dan als oplossing dat Zwarte Piet een roetveeg Piet wordt? Wat lost dat op?
Nou dan kan ik het vieren zonder mijn kinderen te vergiftigen met racistische beelden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189008938
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:25 schreef speknek het volgende:
Nou dan kan ik het vieren zonder mijn kinderen te vergiftigen met racistische beelden.
Dat kon altijd al. Of beschuldig je nu mijn ouders van racisme?
  woensdag 18 september 2019 @ 17:27:44 #86
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189008940
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 11:00 schreef speknek het volgende:
Er zit natuurlijk nogal wat verschil tussen een tatoeage van een swastika als hindoe hebben, en een nationaal feest organiseren waarbij mensen met swastika banieren rondlopen, kadoverpakking met swastikas aan kinderen wordt gegeven en ze de swastika eren in liedjes. Op het moment dat het zo publiek wordt zouden mensen terecht opmerken dat het niet zo leuk voor de joden is.
Bedankt voor het herhalen van mijn punt maar dat is niet nodig, mensen kunnen zelf wel lezen. Maar je antwoord is dus dat dán ineens de oorsprong van het symbool ondergeschikt wordt aan de gevoelens van andere groeperingen daar over. Grappig hoe dat gaat :).
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_189008950
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:17 schreef speknek het volgende:
Ik verwachtte deze opmerking al een beetje, maar het punt was niet dat je altijd toe moet geven aan demonstranten, maar
alleen op punten waar jouw persoonlijke opvattingen toevallig met de hunne overeenkomen. Zo kennen we je weer spekkie.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:04 schreef speknek het volgende:
Nouja, natuurlijk, zwarte piet is slechts een uiting van geinternaliseerd racisme,

Zie al dat vuile geinternaliseerde racisme toch eens tot uiting komen man! En ze hebben er zelf niet eens erg in!! :( :( :( :(
  woensdag 18 september 2019 @ 17:28:24 #88
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189008951
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:19 schreef speknek het volgende:

[..]

Prima, die mensen zitten ernaast.
_O-.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_189008952
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:19 schreef speknek het volgende:

[..]

Prima, die mensen zitten ernaast.
jij zit ernaast
pi_189008956
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:25 schreef speknek het volgende:

[..]

Nou dan kan ik het vieren zonder mijn kinderen te vergiftigen met racistische beelden.
Racistische beelden? Dat zijn het alleen als jij ze leert dat het racistisch zou zijn.
pi_189008968
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:25 schreef speknek het volgende:

[..]

Nou dan kan ik het vieren zonder mijn kinderen te vergiftigen met racistische beelden.
Gelet op de inhoud van je posts hier vergiftig je je kinderen waarschijnlijk al meer dan genoeg met je bizarre denkbeelden.
  woensdag 18 september 2019 @ 17:30:05 #92
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189008978
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:00 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Het gaat ook niet echt over "roetveeg Piet" of "Zwarte Piet"

Het gaat erom dat tolerantie twee kanten op moet gaan. Het is geen 1-richtingsverkeer.
Hm. Nee. Kijk, tien jaar geleden riep men dat die Piet toch wel wat op ee Surinamer leek. Konden die stereotype dingen niet weg: dat accent, het kroeshaar, de dikke lippen? Toen heeft men al toegegeven: dat type Piet zie je nog maar zelden en al helemaal niet bij de NPO.
Het was nog nauwelijks veranderd, of de oorringen moesten ook weg. Schoorvoetend die ook weg. En wat kreeg men als beloning voor de inschikkelijkheid? De vraag of het zwart dan ook maar weg kon. Nou, nee dus! En we weten inmiddels ook dat allerlei zaken ook anders moeten, tot het feest helemaal is afgeschaft.
Tolerantie heeft men door de wijzigingen al laten zien aan de ene kant, aan de andere kant, die van KOZP is er alleen nog meer intolerant gedram.

Ik vermoed dat dat huichelachtige en steeds meer eisen door KOZP mensen meer tegenstaat dan het veranderen van Piet zelf. We hebben immers geleerd dat wat je ook aanpast, het nooit genoeg zal zijn. Waarom zou je dan nog veranderen?
pi_189008996
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:25 schreef speknek het volgende:

[..]

Nou dan kan ik het vieren zonder mijn kinderen te vergiftigen met racistische beelden.
Ik heb mijn zoontje nooit vergiftigd met racistische beelden, want hij heeft nooit de link gelegd tussen "Zwarte Piet" en "neger-karikatuur"

Omdat wij die nooit hebben gelegd die link.

Want "Zwarte Piet' was gewoon "Zwarte Piet." Op zichzelf staand. Uniek.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189008998
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:30 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Hm. Nee. Kijk, tien jaar geleden riep men dat die Piet toch wel wat op ee Surinamer leek. Konden die stereotype dingen niet weg: dat accent, het kroeshaar, de dikke lippen? Toen heeft men al toegegeven: dat type Piet zie je nog maar zelden en al helemaal niet bij de NPO.
Het was nog nauwelijks veranderd, of de oorringen moesten ook weg. Schoorvoetend die ook weg. En wat kreeg men als beloning voor de inschikkelijkheid? De vraag of het zwart dan ook maar weg kon. Nou, nee dus! En we weten inmiddels ook dat allerlei zaken ook anders moeten, tot het feest helemaal is afgeschaft.
Tolerantie heeft men door de wijzigingen al laten zien aan de ene kant, aan de andere kant, die van KOZP is er alleen nog meer intolerant gedram.

Ik vermoed dat dat huichelachtige en steeds meer eisen door KOZP mensen meer tegenstaat dan het veranderen van Piet zelf. We hebben immers geleerd dat wat je ook aanpast, het nooit genoeg zal zijn. Waarom zou je dan nog veranderen?
Die kenmerken zie je nog veel terugkomen op de website Sint.nl. De website, volgens wikipedia, van het officiële Sint comité ofzoiets.
  woensdag 18 september 2019 @ 17:31:56 #95
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189008999
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:34 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Qarrad en Firefly stellen dat Zwarte Piet wel een slechte naam heeft gekregen, en daarom moet veranderen
[..]

Je kunt niet lezen, dat stel ik helemaal niet.

Je bent te dom voor gedachte-experimenten. Kap eens met dit topic onderschijten aub.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_189009012
quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:28 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

_O-.
Over grappig gesproken. Je zei:

quote:
Laat me het uitleggen aan de hand van een gedachte-experiment. Misschien is dat wat makkelijker.

Stel een groep Hindoes gaat een feestje houden om de zomer te vieren of iets dergelijks en er komen ineens grote borden tevoorschijn met swastika's. Zij zullen zeggen dat dat in hun cultuur de zon symboliseert, en geluk en voorspoed etcetera. En dat het al duizenden jaren bestaat en ze kunnen de hele geschiedenis er van uit leggen. Ze zullen ook gelijk hebben. De oorsprong van het symbool is duidelijk. Maar doet dat er toe? Wees eens eerlijk, denk je echt dat mensen in Nederland daar genoegen mee zouden nemen? Is de oorsprong van het symbool dan ook belangrijker dan de uitdraging en ervaring die het nu heeft?

Eerlijk antwoord geven.
Islam heeft een slecht naam door Al Queda en IS. De Koran dus ook veranderen?
  woensdag 18 september 2019 @ 17:34:57 #97
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189009025
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:33 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Over grappig gesproken. Je zei:
[..]

Islam heeft een slecht naam door Al Queda en IS. De Koran dus ook veranderen?
Stop er maar mee, je bent gewoon veel te dom hiervoor.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_189009029
quote:
7s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:31 schreef Fir3fly het volgende:
Je kunt niet lezen, dat stel ik helemaal niet.

Je bent te dom voor gedachte-experimenten. Kap eens met dit topic onderschijten aub.
Ja dat stelde je wel, en om je stelling te valideren kwam je met dat "gedachtenexperiment" wat gewoon neerkomt op een voorbeeldje.

En daarmee probeer jij te valideren dat het redelijk is om Zwarte Piet te veranderen.
pi_189009030
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:30 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Hm. Nee. Kijk, tien jaar geleden riep men dat die Piet toch wel wat op ee Surinamer leek. Konden die stereotype dingen niet weg: dat accent, het kroeshaar, de dikke lippen? Toen heeft men al toegegeven: dat type Piet zie je nog maar zelden en al helemaal niet bij de NPO.
Het was nog nauwelijks veranderd, of de oorringen moesten ook weg. Schoorvoetend die ook weg. En wat kreeg men als beloning voor de inschikkelijkheid? De vraag of het zwart dan ook maar weg kon. Nou, nee dus! En we weten inmiddels ook dat allerlei zaken ook anders moeten, tot het feest helemaal is afgeschaft.
Tolerantie heeft men door de wijzigingen al laten zien aan de ene kant, aan de andere kant, die van KOZP is er alleen nog meer intolerant gedram.

Ik vermoed dat dat huichelachtige en steeds meer eisen door KOZP mensen meer tegenstaat dan het veranderen van Piet zelf. We hebben immers geleerd dat wat je ook aanpast, het nooit genoeg zal zijn. Waarom zou je dan nog veranderen?
Er komt ook wel eens een einde aan inschikkelijkheid. Niet bij mij, want van mij had hij marine-blauw gemogen. Maar bij andere mensen waarschijnlijk wel.

Die roetveeg-Piet vind ik persoonlijk flut met een rietje.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 17:35:40 #100
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189009034
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:35 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Ja dat stelde je wel, en om je stelling te valideren kwam je met dat "gedachtenexperiment" wat gewoon neerkomt op een voorbeeldje.

En daarmee probeer jij te valideren dat het redelijk is om Zwarte Piet te veranderen.
Als je dat echt denkt kun je beter je account nu verwijderen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_189009041
quote:
7s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:34 schreef Fir3fly het volgende:
Stop er maar mee, je bent gewoon veel te dom hiervoor.
Grappig dat dat altijd gezegd wordt door mensen die klem zitten in een discussie.
pi_189009046
quote:
14s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:35 schreef Fir3fly het volgende:
Als je dat echt denkt kun je beter je account nu verwijderen.
Nou, leg maar uit wat je dan bedoelde hoor.
  woensdag 18 september 2019 @ 17:41:42 #103
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189009112
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:36 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Nou, leg maar uit wat je dan bedoelde hoor.
Nee bedankt, iemand met zo weinig denkvermogen kan ik niets mee. Dus stop met mij quoten en stop met het onderschijten van dit topic met je onzin.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 18 september 2019 @ 17:42:36 #104
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189009124
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:19 schreef speknek het volgende:

[..]

Prima, die mensen zitten ernaast.
Als je eens zou onthouden wat er eerder is gepost, wist je dat Zwarte Piet veel ouder is dan Schenkman. Zijn gewoon bewijzen voor.
  woensdag 18 september 2019 @ 17:43:29 #105
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189009134
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:22 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Maar waarom zie jij het dan als oplossing dat Zwarte Piet een roetveeg Piet wordt? Wat lost dat op?
Dan is hij niet zwart meer. Meer lost het niet op.
  woensdag 18 september 2019 @ 17:44:12 #106
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189009145
Hoe weinig empathie moet je hebben om te denken dat vrijwel alle Nederlanders eigenlijk racistisch zijn maar dat niet durven te uiten behalve via Zwarte Piet?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_189009160
quote:
14s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:41 schreef Fir3fly het volgende:
Nee bedankt, iemand met zo weinig denkvermogen kan ik niets mee. Dus stop met mij quoten en stop met het onderschijten van dit topic met je onzin.
Doe het dan maar voor anderen hier. Maar je kunt niks uitleggen omdat je klem zit. En je verzint er van alles bij om dat niet toe te hoeven geve, engerd.

Je hypocrisie komt uit, en dat komt je ff lastig uit nu. Dus probeer je je er uit te wurmen.
pi_189009191
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:43 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dan is hij niet zwart meer. Meer lost het niet op.
Als hij ineens marine-blauw is, is het niet ineens "poef" al het racisme is uit de wereld, denk ik.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 17:47:27 #109
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189009192
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:31 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Die kenmerken zie je nog veel terugkomen op de website Sint.nl. De website, volgens wikipedia, van het officiële Sint comité ofzoiets.
Ze zeggen zelf
"De website van de Sint moet nodig gemoderniseerd worden"
  woensdag 18 september 2019 @ 17:48:49 #110
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189009222
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:47 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Als hij ineens marine-blauw is, is het niet ineens "poef" al het racisme is uit de wereld, denk ik.
Ja, dat bedoek ik.
Maar hij is dan níet meer zwart.
pi_189009264
quote:
7s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:44 schreef Fir3fly het volgende:
Hoe weinig empathie moet je hebben om te denken dat vrijwel alle Nederlanders eigenlijk racistisch zijn maar dat niet durven te uiten behalve via Zwarte Piet?
Iemand voor dom uitmaken omdat die persoon je confronteert met je hypocrisie getuigd ook niet van veel empathie anders
pi_189009268
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, dat bedoek ik.
Maar hij is dan níet meer zwart.
Nee, en daar heeft iedereen dan vijf jaar over gediscussieerd en ruzie gemaakt.

Ongeveer vijf jaar. Ik weet het niet precies.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189009294
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:47 schreef tesssssssss het volgende:
Als hij ineens marine-blauw is, is het niet ineens "poef" al het racisme is uit de wereld, denk ik.
en het is een probleem omdat elk kind ziet wie er blauw geschminkt is. Zwart verbergt veel meer.
pi_189009308
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:53 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

en het is een probleem omdat elk kind ziet wie er blauw geschminkt is. Zwart verbergt veel meer.
Ja, zwart camoufleert alles, maar als je dat zegt ben je minstens Hitler.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189009321
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:54 schreef tesssssssss het volgende:
Ja, zwart camoufleert alles, maar als je dat zegt ben je minstens Hitler.
Precies
  woensdag 18 september 2019 @ 18:00:46 #116
8369 speknek
Another day another slay
pi_189009389
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:31 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ik heb mijn zoontje nooit vergiftigd met racistische beelden, want hij heeft nooit de link gelegd tussen "Zwarte Piet" en "neger-karikatuur"

Omdat wij die nooit hebben gelegd die link.

Want "Zwarte Piet' was gewoon "Zwarte Piet." Op zichzelf staand. Uniek.
Dat je het schijnbaar na zes jaar nog steeds niet begrijpt toont aan dat je zelf de racistische beelden normaal bent gaan vinden. Waarmee je opmerking dus niet klopt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189009438
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat je het schijnbaar na zes jaar nog steeds niet begrijpt toont aan dat je zelf de racistische beelden normaal bent gaan vinden. Waarmee je opmerking dus niet klopt.
je bedoelt dat ik niet iedereen die zwart is zie als een negroide iemand?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 18:05:28 #118
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189009446
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat je het schijnbaar na zes jaar nog steeds niet begrijpt toont aan dat je zelf de racistische beelden normaal bent gaan vinden. Waarmee je opmerking dus niet klopt.
Het is al zeker ruim 300 jaar niet racistisch.
We hebben te maken met een groep die overal racisme in ziet. Zelfs de zak van Sinterklaas moet weg want die lijkt op de zak waarmee slaven katoen moesten plukken 8)7

The boy who cried wolf.
pi_189009466
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:05 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is al zeker ruim 300 jaar niet racistisch.
We hebben te maken met een groep die overal racisme in ziet. Zelfs de zak van Sinterklaas moet weg want die lijkt op de zak waarmee slaven katoen moesten plukken 8)7

The boy who cried wolf.
Stond op die zak van die slaven ook een print van Sinterklaas?

Op mijn zak wel. :Y Dus die mag ik dan houden.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 18:11:51 #120
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189009511
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:07 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Stond op die zak van die slaven ook een print van Sinterklaas?

Op mijn zak wel. :Y Dus die mag ik dan houden.
Zak is zak. Kijk zelf maar:
https://zwartepietisracis(...)rte-piet-kostuum/amp
pi_189009536
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat je het schijnbaar na zes jaar nog steeds niet begrijpt toont aan dat je zelf de racistische beelden normaal bent gaan vinden. Waarmee je opmerking dus niet klopt.

Tja racisme....
Ik weet het niet hoor....
pi_189009607
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:14 schreef Klepper272 het volgende:

[..]


Tja racisme....
Ik weet het niet hoor....
Dat is juist het ergste! Dat zelfs de slachtoffers het geinternaliseerd hebben! Al mag je dat natuurlijk eigenlijk niet whitesplainen dus ik neem mijn woorden maar snel terug voor speknek door het lint gaat.
pi_189009613
quote:
Dan is Welkoop ook racistisch. maar dat dacht ik eigenlijk altijd al. Met hun aardappelen.

https://www.welkoop.nl/wi(...)te-zak-1stuk_1216758

Dat zal nog wel even duren voordat we al dat racisme de wereld uit hebben.

Morgen demonstreren. "Kick out Welkoop"
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 18:39:28 #124
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189009834
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat je het schijnbaar na zes jaar nog steeds niet begrijpt toont aan dat je zelf de racistische beelden normaal bent gaan vinden.
Het is eerder dat jij het normaal bent gaan vinden om mensen zomaar voor racist uit te maken zonder ook maar enige onderbouwing.

Over giftige denkbeelden gesproken, allemachtig.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 18 september 2019 @ 18:41:21 #125
8369 speknek
Another day another slay
pi_189009851
Zie iedereen vol in de ontkenningsfase over het racistische karakter van de dandified coon.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 18 september 2019 @ 18:42:31 #126
8369 speknek
Another day another slay
pi_189009861
quote:
14s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:39 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het is eerder dat jij het normaal bent gaan vinden om mensen zomaar voor racist uit te maken zonder ook maar enige onderbouwing.

Over giftige denkbeelden gesproken, allemachtig.
Uhhuh.
Toch is na zes jaar discussie dit de nationale uitkomst geworden. Maar het ligt aan mij hoor. Veel plezier in je sop.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189009877
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat je het schijnbaar na zes jaar nog steeds niet begrijpt toont aan dat je zelf de racistische beelden normaal bent gaan vinden. Waarmee je opmerking dus niet klopt.
Er zijn ook mensen die moeite hebben met het begrijpen van allegorische e/o abstracte voorstellingen, kan ook.

En soms hebben mensen problemen met het weer 'onzien' van dingen nadat ze gewezen zijn op 'een' (omarmde) interpretatie. Of ze missen gewoonweg de wil, om bepaalde redenen.

Empathisch vermogen om zaken van 2 kanten te kunnen bekijken komt ook wel voor.

Maar jij mag het gewoon racistisch vinden hoor. Vinden is overigens nogal een verschil met zijn.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 18 september 2019 @ 18:55:12 #128
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189009981
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:41 schreef speknek het volgende:
Zie iedereen vol in de ontkenningsfase over het racistische karakter van de dandified coon.

[ afbeelding ]
De shock-fase hebben pro-pieten nooit gehad. Alleen de volgende fasen:
- man waar heb je het over?
- we leggen het je rustig uit
- we leggen het je nog een keer uit
- snap je het nu nog niet?
- als jij het echt niet snapt, willen we wel iets veranderen, poldermodel immers en even goede vrienden
- wat dram je nou nog man?
- je overdrijft
- je liegt
- zware irritatie
- agressie
- hakken in het zand, voorgaande wijzigingen worden ongedaan gemaakt
- "als ik dan toch van racisme wordt beschuldigd, kun je het krijgen ook" - wraak
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 19:04:00 #129
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189010078
lekker laten gaan joh, sommige mensen vinden het gewoon lachen om iedereen racistisch te noemen

ga je niet winnen dit
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_189010165
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:41 schreef speknek het volgende:
Zie iedereen vol in de ontkenningsfase over het racistische karakter van de dandified coon.
Heb je daar ook een Nederlandse term voor? Je zou toch zeggen dat als het Nederlands racistisch fenomeen was er ook wel een Nederlandse term voor zou zijn, met Nederlands racistische grijze verleden en met zijn antiracistisch recente verleden als het minst racistische Westerse land.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 18 september 2019 @ 19:11:33 #131
8369 speknek
Another day another slay
pi_189010180
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:04 schreef sp3c het volgende:
lekker laten gaan joh, sommige mensen vinden het gewoon lachen om iedereen racistisch te noemen

ga je niet winnen dit
Jaaaa dat is het. Ik wil graag IEDEREEN racistisch noemen. Fieuw. Nu kunnen we lekker door ontkennen.

Lalalala.


Maar goed, het is gedaan precies. Nu mijn tijd verdoen met mensen die wel mee kunnen in de vaart der volkeren.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 18 september 2019 @ 19:12:13 #132
8369 speknek
Another day another slay
pi_189010186
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Heb je daar ook een Nederlandse term voor? Je zou toch zeggen dat als het Nederlands racistisch fenomeen was er ook wel een Nederlandse term voor zou zijn, met Nederlands racistische grijze verleden en met zijn antiracistisch recente verleden als het minst racistische Westerse land.
Nee want het beeld is niet ontstaan in Nederland.

Shit, ik was weg.
Ik ben weg.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 18 september 2019 @ 19:14:44 #133
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189010218
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:41 schreef speknek het volgende:
Zie iedereen vol in de ontkenningsfase over het racistische karakter van de dandified coon.

[ afbeelding ]
Dit gaat trouwens niet over de dandified coon, maar om de fases van verdriet bij verlies (dood) of ziekte.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/K%C3%BCbler-Ross_model
Daar hebben we het niet over. Ook niet over de dandified coon btw.
  woensdag 18 september 2019 @ 19:16:01 #134
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189010232
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:12 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee want het beeld is niet ontstaan in Nederland.

Shit, ik was weg.
Ik ben weg.
Correct, Nederland heeft geen racistische Blackface.
pi_189010275
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:12 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee want het beeld is niet ontstaan in Nederland.

Shit, ik was weg.
Ik ben weg.
Projecteer het dan ook niet op Nederland.

This is not America.

Doei!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_189010284
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:12 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee want het beeld is niet ontstaan in Nederland.
Maar wat heeft een buitenlands beeld dan met een Nederlandse traditie te maken?

Ik vind het best een relevante overweging voor de verandering van ZP, waar ik sowieso voor ben, dat de beeldcultuur internationaler is geworden. Maar betrekt dat dan in een Nederlandse discussie en sleep er niet Amerikaans racisme aan de haren bij om de Nederlanders voor racist te kunnen uitmaken. Op die manier schiet het met de discussie namelijk niet op. Nederlandse traditie, Nederlandse kwestie, Nederlandse oplossing.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_189010364
leuk voor al die iets oudere kinderen: hee papa/mama, waarom loopt ome jan als piet mee met de optocht? (en ja, kinderen zien dit, been there done that)

zo blijft het alleen een feest voor de allerallerkleinsten :')
  woensdag 18 september 2019 @ 19:27:53 #138
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189010421
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:42 schreef speknek het volgende:

[..]

Uhhuh.
Wat een antwoord weer :D! Ga je nog in op mijn eerdere post wat betreft de swastika?
quote:
Toch is na zes jaar discussie dit de nationale uitkomst geworden. Maar het ligt aan mij hoor. Veel plezier in je sop.
Mijn racistische sop zeker :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 19:30:36 #139
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189010457
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:11 schreef speknek het volgende:

[..]

Jaaaa dat is het. Ik wil graag IEDEREEN racistisch noemen. Fieuw. Nu kunnen we lekker door ontkennen.

Lalalala.


Maar goed, het is gedaan precies. Nu mijn tijd verdoen met mensen die wel mee kunnen in de vaart der volkeren.
iets anders komt er niet uit dus zo'n gekke conclusie is dat toch niet?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 18 september 2019 @ 19:30:53 #140
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189010459
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:11 schreef speknek het volgende:

[..]

Jaaaa dat is het. Ik wil graag IEDEREEN racistisch noemen.
Dat wil je niet alleen, je doet het ook :D. Je moet er zelfs volledig irrelevante zaken van de andere kant van de oceaan er bij halen. Het gaat zo ver dat je stampvoetend moet roepen 'ja maar jij hebt geen gelijk omdat ik het zeg' vind je schijnbaar geen enkel probleem.

En je kunt er ook niet mee omgaan dat ik juist helemaal geen pro-Piet ben, want dat past niet in je smalle wereldje.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_189010627
Dus serieus een paar werkloze negers gaan nu bepalen dat zwarte piet herkenbaar over straat moet gaan?
pi_189010630
Ik wou dat ik voor iedere "racistisch" een euro kreeg.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189010637
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:44 schreef Duveldrinker het volgende:
Dus serieus een paar werkloze negers gaan nu bepalen dat zwarte piet herkenbaar over straat moet gaan?
Ik denk dat dat wel de eind-conclusie is, ja.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 19:46:36 #144
8369 speknek
Another day another slay
pi_189010645
Ik stampvoet niet, ik heb nadat ik er zo'n acht jaar geleden hier over begon (nog voordat KOZP een ding was), gelijk gekregen. Ik heb geen enkele reden om te stampvoeten. Dat je schijnbaar nog steeds vol wil houden dat het beeld van ZP niet de Amerikaanse persiflage overgenomen heeft moet jij weten, maar het is gewoon zo. Da's geen stampvoeten, da's gewoon een constatering en elk jaar is weer zo'n 5-10% extra van Nederland het met me eens. Misschien jij ook ooit, misschien niet. Whatever.

Ik heb je swastika post niet gezien, excuses.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189010668
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:44 schreef Duveldrinker het volgende:
Dus serieus een paar werkloze negers gaan nu bepalen dat zwarte piet herkenbaar over straat moet gaan?
Een paar jankende negers en speknek.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189010677
Vergissing. Neem me niet kwalijk.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189010694
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:46 schreef speknek het volgende:
Ik stampvoet niet, ik heb nadat ik er zo'n acht jaar geleden hier over begon (nog voordat KOZP een ding was), gelijk gekregen. Ik heb geen enkele reden om te stampvoeten. Dat je schijnbaar nog steeds vol wil houden dat het beeld van ZP niet de Amerikaanse persiflage overgenomen heeft moet jij weten, maar het is gewoon zo. Da's geen stampvoeten, da's gewoon een constatering en elk jaar is weer zo'n 5-10% extra van Nederland het met me eens. Misschien jij ook ooit, misschien niet. Whatever.

Ik heb je swastika post niet gezien, excuses.

Je hebt nu toch je zin. Nu kan je je strijd staken. Na 8 jaar.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189010699
Maar dan goed gequote.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189010708
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:46 schreef speknek het volgende:
Ik stampvoet niet, ik heb nadat ik er zo'n acht jaar geleden hier over begon (nog voordat KOZP een ding was), gelijk gekregen. Ik heb geen enkele reden om te stampvoeten. Dat je schijnbaar nog steeds vol wil houden dat het beeld van ZP niet de Amerikaanse persiflage overgenomen heeft moet jij weten, maar het is gewoon zo. Da's geen stampvoeten, da's gewoon een constatering en elk jaar is weer zo'n 5-10% extra van Nederland het met me eens. Misschien jij ook ooit, misschien niet. Whatever.

Ik heb je swastika post niet gezien, excuses.
Het is nu roetveeg-Piet, dus nu is het klaar. Relax.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 19:54:02 #150
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189010717
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:44 schreef Duveldrinker het volgende:
Dus serieus een paar werkloze negers gaan nu bepalen dat zwarte piet herkenbaar over straat moet gaan?
Zwarte Piet in boerka is een oplossing...
pi_189010728
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:52 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Het is nu roetveeg-Piet, dus nu is het klaar. Relax.
Het is voor die types niet klaar tot in zwarte pieten schmink de straat op gaan strafbaar is gesteld hoor :')
pi_189010733
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:55 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Het is voor die types niet klaar tot in zwarte pieten schmink de straat op gaan strafbaar is gesteld hoor :')
Ja, maar hij kreeg bijna een hartaanval.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189010757
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:00 schreef speknek het volgende:
Dat je het schijnbaar na zes jaar nog steeds niet begrijpt toont aan dat je zelf de racistische beelden normaal bent gaan vinden. Waarmee je opmerking dus niet klopt.
Of jij wilt heel graag dat mensen racist zijn, ook al zijn ze het niet. Dat lijkt het me eerder
pi_189010761
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:55 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ja, maar hij kreeg bijna een hartaanval.
Dan moet je juist het vuur wat opstoken toch.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189010783
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:46 schreef speknek het volgende:
Ik stampvoet niet, ik heb nadat ik er zo'n acht jaar geleden hier over begon (nog voordat KOZP een ding was), gelijk gekregen. Ik heb geen enkele reden om te stampvoeten. Dat je schijnbaar nog steeds vol wil houden dat het beeld van ZP niet de Amerikaanse persiflage overgenomen heeft moet jij weten, maar het is gewoon zo. Da's geen stampvoeten, da's gewoon een constatering en elk jaar is weer zo'n 5-10% extra van Nederland het met me eens. Misschien jij ook ooit, misschien niet. Whatever.

Ik heb je swastika post niet gezien, excuses.
8 jaar geleden en dan elk jaar 5-10%, dus dat is nu max 80% van de Nederlanders... En minimaal 40%.

Doe ff een bron van deze constatering.
pi_189010789
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:46 schreef speknek het volgende:
Ik stampvoet niet, ik heb nadat ik er zo'n acht jaar geleden hier over begon (nog voordat KOZP een ding was), gelijk gekregen.

Waarin en van wie?
pi_189010807
quote:
16s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:57 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Dan moet je juist het vuur wat opstoken toch.
Dat vond ik dan weer een beetje zielig na zijn strijd van 8 jaar.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189010816
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:55 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Het is voor die types niet klaar tot in zwarte pieten schmink de straat op gaan strafbaar is gesteld hoor :')
Maar gelukkig dat gaat never nooit niet gebeuren. We kennen hier nog altijd het grondwettelijke recht van vrijheid van expressie.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 18 september 2019 @ 20:01:38 #159
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189010828
Blijft naar mijn mening de beste oplossing, die roetpiet.
Houdt rekening met beide kanten.

Tuurlijk zullen er aan beide kanten extremen zijn voor wie het nooit goed is, maar die mogen wat mij betreft de boom in.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_189010837
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:46 schreef speknek het volgende:
Ik stampvoet niet, ik heb nadat ik er zo'n acht jaar geleden hier over begon (nog voordat KOZP een ding was), gelijk gekregen. Ik heb geen enkele reden om te stampvoeten. Dat je schijnbaar nog steeds vol wil houden dat het beeld van ZP niet de Amerikaanse persiflage overgenomen heeft moet jij weten, maar het is gewoon zo. Da's geen stampvoeten, da's gewoon een constatering en elk jaar is weer zo'n 5-10% extra van Nederland het met me eens. Misschien jij ook ooit, misschien niet. Whatever.

Ik heb je swastika post niet gezien, excuses.
Jij hebt het wel hoog in je bol. Kun je dat bewijzen dat je het er in 2011 al over had? Of eigenlijk, liever eerder. Aangezien Quinsy en co toen al bij Pauw en Witteman zaten.

Dat elk jaar 5-10% het meer met je eens is, is trouwens gewoon kolder.
pi_189010864
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:00 schreef Montagui het volgende:

[..]

Maar gelukkig dat gaat never nooit niet gebeuren. We kennen hier nog altijd het grondwettelijke recht van vrijheid van expressie.
Daarom blijven ze ook tot in den treure protesteren. Iets beters hebben ze toch niet te doen.
pi_189010869
Ach joh, op het moment dat de VS de kerstman gaat afbeelden als een jong donkere fitte niet obesitas transgender, ga ik helemaal om. Tot die tijd hebben die blackfaceschreeuwers werk zat in eigen land.
pi_189010879
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:01 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Blijft naar mijn mening de beste oplossing, die roetpiet.
Houdt rekening met beide kanten.

Tuurlijk zullen er aan beide kanten extremen zijn voor wie het nooit goed is, maar die mogen wat mij betreft de boom in.
Houdt niet rekening met beide kanten. Houdt maar rekening met 1 kant. Die van de racisme-kaart trekkende beroepsverongelijkten die hier niet zullen stoppen. Ze zullen doorgaan naar het volgende sloopproject.
pi_189010901
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:02 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Jij hebt het wel hoog in je bol. Kun je dat bewijzen dat je het er in 2011 al over had? Of eigenlijk, liever eerder. Aangezien Quinsy en co toen al bij Pauw en Witteman zaten.
De discussie loopt al sinds de jaren 60; dus we moeten nog veel verder terug.
pi_189010928
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:54 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zwarte Piet in boerka is een oplossing...
Zoals ik eerder al aangaf is Piet een Spaanse Moor, dus een moslim... dus dat past prima :P
pi_189010968
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:07 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Zoals ik eerder al aangaf is Piet een Spaanse Moor, dus een moslim... dus dat past prima :P
Uit de tijd dat moslima's niet als zwarte spoken door de straten hoefden te waggelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door CarbonC op 18-09-2019 20:36:24 ]
pi_189011021
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:09 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Uit de tijd dat moslima's niet als zware spoken door de straten hoefden te waggelen.
Hoofdoek-Piet dan. Compromis. Dat zal vast probleemloos verlopen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 20:15:10 #168
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189011059
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:04 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Houdt niet rekening met beide kanten. Houdt maar rekening met 1 kant. Die van de racisme-kaart trekkende beroepsverongelijkten die hier niet zullen stoppen. Ze zullen doorgaan naar het volgende sloopproject.
Houdt prima rekening met beide kanten. Maar de echte hardliners aan beide kanten zullen idd wel blijven piepen. Lekker laten piepen.

Voor de zp liefhebbers, het zwarte aspect blijft, de onherkenbaarheid blijft (afhankelijk van hoe je het invult) en kan zelfs gewoon nog zp blijven heten.
Voor de zp kritische mensen, het zwart als huidskleur verdwijnt en daarmee de associatie met een bepaalde voorstelling die toch wel een niet zo aardige geschiedenis kent.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_189011063
Ik vind het schandalig dat eerlijke hardwerkende schoorsteenvegers als hulpjes worden neergezet hoor. Kan dat niet veranderen?
pi_189011064
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:12 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Hoofdoek-Piet dan. Compromis. Dat zal vast probleemloos verlopen.
En capuchon piet
pi_189011103
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:15 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

En capuchon piet
Die jute zak mag ook niet meer, dus dat moet dan een Eastpak worden ofzo.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 20:19:23 #172
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189011124
of gewoon zwarte piet zoals we altijd al gedaan hebben ... van de schoorsteen :)

fuck al die onzin eromheen, lekker belangrijk of een paar malloten je dan racist noemen, daar ga je niet dood aan verder _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_189011167
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:19 schreef sp3c het volgende:
of gewoon zwarte piet zoals we altijd al gedaan hebben ... van de schoorsteen :)

fuck al die onzin eromheen, lekker belangrijk of een paar malloten je dan racist noemen, daar ga je niet dood aan verder _O-

Roetveegpiet oO/
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 20:22:32 #174
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189011183
topshow 8}
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_189011195
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:15 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Houdt prima rekening met beide kanten. Maar de echte hardliners aan beide kanten zullen idd wel blijven piepen. Lekker laten piepen.
Goh ik hoor je piepen. Je bent een echte hardliner die er prat op gaat dat Zwarte Piet moet verdwijnen.

quote:
Voor de zp liefhebbers, het zwarte aspect blijft, de onherkenbaarheid blijft (afhankelijk van hoe je het invult) en kan zelfs gewoon nog zp blijven heten.
Enig idee hoe dom je kletst? Roetvegen verhullen niks, en roetpieten zijn direct herkenbaar als Jan Wim of Klaas. Het Zwarte aspect blijft helemaal niet, aangezien er enkel een veegje hier en daar mag nog. En het heten roetveeg Pieten en geen Zwarte pieten.

Man, man, man. Wie probeer jij voor de gek te houden? Dat je je zelf voor de gek kunt houden verbaasd me niets. Maar volgens mij is er niemand die meegaat in je kolder.

quote:
Voor de zp kritische mensen, het zwart als huidskleur verdwijnt en daarmee de associatie met een bepaalde voorstelling die toch wel een niet zo aardige geschiedenis kent.
Nee, het was niet aardig van de Sint om die Moren die als slaaf werden gehouden te bevrijden he? Beter hadden ze slaaf gebleven volgens jou.
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 20:25:19 #176
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189011223
voor de pietenhaters is roetveegpiet sowieso niet genoeg

op een afstandje is het sowieso gewoon zwarte of @best grijze piet :')

leuke polderoplossing maar zolang de discussie alleen door extremen aan beide kanten gevoerd wordt lost het echt totaal niets op ... ja beide kampen zijn nu ontevreden ... nou ... best wel lachen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_189011241
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:19 schreef sp3c het volgende:
of gewoon zwarte piet zoals we altijd al gedaan hebben ... van de schoorsteen :)

fuck al die onzin eromheen, lekker belangrijk of een paar malloten je dan racist noemen, daar ga je niet dood aan verder _O-
Mijn zoontje zei " mama, Zwarte piet past hier niet door de schoorsteen, wij hebben maar een hele kleine"

Ik zo, Geeft niks, dan komt-ie gewoon door het kruipgat"

Hij " owh jah."

Maar dan gaat die theorie van zwart van de schoorsteen niet op, als hij door het kruipgat komt.

Gelukkig weet hij dat nog niet.

Pfjieuw.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189011262
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:25 schreef sp3c het volgende:
voor de pietenhaters is roetveegpiet sowieso niet genoeg
Het zijn geen pietenhaters. Het zijn beroepsslachtoffers die alles haten waar ze wegkomen met de racismekaart trekken. Gewoon omdat het kan
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 20:27:59 #179
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189011276
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:27 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Het zijn geen pietenhaters. Het zijn beroepsslachtoffers die alles haten waar ze wegkomen met de racismekaart trekken. Gewoon omdat het kan
same difference
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 20:29:24 #180
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189011302
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:26 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Mijn zoontje zei " mama, Zwarte piet past hier niet door de schoorsteen, wij hebben maar een hele kleine"

Ik zo, Geeft niks, dan komt-ie gewoon door het kruipgat"

Hij " owh jah."

Maar dan gaat die theorie van zwart van de schoorsteen niet op, als hij door het kruipgat komt.

Gelukkig weet hij dat nog niet.

Pfjieuw.
wij hadden helemaal geen schoorsteen

die gasten is gewoon druk op sinterklaasavond en hebben geen tijd om zich te wassen tussendoor
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_189011316
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:26 schreef tesssssssss het volgende:
Mijn zoontje zei " mama, Zwarte piet past hier niet door de schoorsteen, wij hebben maar een hele kleine"

Ik zo, Geeft niks, dan komt-ie gewoon door het kruipgat"

Hij " owh jah."

Maar dan gaat die theorie van zwart van de schoorsteen niet op, als hij door het kruipgat komt.

Gelukkig weet hij dat nog niet.

Pfjieuw.
Dan leg je gewoon uit dat Sylvana en haar vriendinnetje Jeffrey en Quinsie boos waren op Sinterklaas en de Pieten omdat ze niet deden wat de 3 hartsvriendinnen wilden dat ze de Pieten overal zwart maakten daarom. Zelfs zo erg dat ze Zwart bleven.
pi_189011477
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:30 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Dan leg je gewoon uit dat Sylvana en haar vriendinnetje Jeffrey en Quinsie boos waren op Sinterklaas en de Pieten omdat ze niet deden wat de 3 hartsvriendinnen wilden dat ze de Pieten overal zwart maakten daarom. Zelfs zo erg dat ze Zwart bleven.
Die zijn bij ons in het dorp ook altijd zwart en ze heb ook al tig jaar hetzelfde pak aan. Uit de vorige eeuw.

Omdat gewoon niemand dat pak vervangt. Omdat niemand daaraan denkt.

..en als niemand daarover begint verandert dat ook nooit.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189011478
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:15 schreef Hendrik_Bever het volgende:
Ik vind het schandalig dat eerlijke hardwerkende schoorsteenvegers als hulpjes worden neergezet hoor. Kan dat niet veranderen?
Schrijf je nou hulpjes i.p.v. zwarte piet omdat anders hardwerkend en zwarte in een zin voor zouden komen?
pi_189011492
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:38 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Die zijn bij ons in het dorp ook altijd zwart en ze heb ook al tig jaar hetzelfde pak aan. Uit de vorige eeuw.

Omdat gewoon niemand dat pak vervangt. Omdat niemand daaraan denkt.
En omdat niemand er een probleem in ziet, i.t.t. de beroepszeikers uit de Randstad
pi_189011541
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:39 schreef CarbonC het volgende:

[..]

En omdat niemand er een probleem in ziet, i.t.t. de beroepszeikers uit de Randstad
Dat snap ik ook niet in Amsterdam vallen ze bij bosjes dood neer, Afvalprobleem. Burgemeester zoon man probleem.

...en toch maken ze zich druk om Zwarte piet.

Dat is op een rare manier best knap.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189011543
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:39 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Schrijf je nou hulpjes i.p.v. zwarte piet omdat anders hardwerkend en zwarte in een zin voor zouden komen?
quote:
Apeldoorn ruilt zwarte pieten in voor ‘helpers’ bij landelijke intocht
quote:
Zo trots als een pauw maakte de gemeente Apeldoorn vrijdag bekend dat Sinterklaas dit jaar de stad heeft uitgekozen voor de landelijke intocht op zaterdag 16 november. En wie landelijke intocht zegt, heeft het over de zwartepietendiscussie. Die wil Apeldoorn níet. Door over helpers te spreken hopen de organisatoren de angel uit de discussie te halen. Vorig jaar liepen de gemoederen nog hoog op. ,,Het is niet de bedoeling dat die discussie de overhand gaat krijgen", zegt waarnemend burgemeester Petra van Wingerden. ,,Dit moet een mooi kinderfeest worden. Wij hebben het daarom over de helpers"
Dat is ook de correcte term tegenwoordig!

https://www.destentor.nl/(...)ke-intocht~a2ef7c02/
pi_189011576
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:42 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dat snap ik ook niet in Amsterdam vallen ze bij bosjes dood neer, Afvalprobleem. Burgemeester zoon man probleem.

...en toch maken ze zich druk om Zwarte piet.

Dat is op een rare manier best knap.
Toch wel apart: in de stad waar niemand dood gevonden wil worden, worden veel mensen dood gevonden.
pi_189011584
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:42 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

[..]

[..]

Dat is ook de correcte term tegenwoordig!

https://www.destentor.nl/(...)ke-intocht~a2ef7c02/
Whuh? Geen roetveeg-Pieten?

Okee, Ik snap er nu helemaal niks meer van.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189011587
Ja, sorry mijn vriend Piet is vroeger uitgescholden voor Zwarte Piet oO/ 8}
pi_189011609
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:42 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

[..]

[..]

Dat is ook de correcte term tegenwoordig!

https://www.destentor.nl/(...)ke-intocht~a2ef7c02/
"Wij noemen het voortaan gewoon slaven om verwarring te voorkomen"
pi_189011657
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:45 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Whuh? Geen roetveeg-Pieten?

Okee, Ik snap er nu helemaal niks meer van.
Heb je dan nog steeds geen een inburgeringscursus gevolgd :?
pi_189011662
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:42 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

[..]

[..]

Dat is ook de correcte term tegenwoordig!

https://www.destentor.nl/(...)ke-intocht~a2ef7c02/
De correcte term is dan eigenlijk

"Roetveeg-helper"
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189011756
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:39 schreef CarbonC het volgende:
Schrijf je nou hulpjes i.p.v. zwarte piet omdat anders hardwerkend en zwarte in een zin voor zouden komen?
Nee, want Pieten mogen niet meer zwart zijn.
  woensdag 18 september 2019 @ 20:54:19 #194
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189011763
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:46 schreef speknek het volgende:Dat je schijnbaar nog steeds vol wil houden dat het beeld van ZP niet de Amerikaanse persiflage overgenomen heeft moet jij weten, maar het is gewoon zo.
'Ik zeg het dus is het zo' :D! De arrogantie, mijn god. Alles om maar anderen voor racist uit te maken en dan een soort van vage overwinning claimen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 20:57:17 #195
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189011826
dat zeg ik, gewoon laten gaan joh
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_189011855
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:54 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Nee, want Pieten mogen niet meer zwart zijn.
Maar Quincy vind roetveeg-Piet ook niet goed. Volgens dit artikel.

https://www.oneworld.nl/o(...)een-schijnoplossing/

Je kan het niet helemaal lezen, maar de kop zegt het al.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 20:58:32 #197
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189011860
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:07 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Zoals ik eerder al aangaf is Piet een Spaanse Moor, dus een moslim... dus dat past prima :P
Het idee is dat je niet kunt zien of er een roetveegpiet onder zit of een gewone Zwarte Piet of een stripteasedanseres. Pas in huis gaat de boerka uit - surprise-avond zal nooit meer hetzelfde zijn.
pi_189011899
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:58 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het idee is dat je niet kunt zien of er een roetveegpiet onder zit of een gewone Zwarte Piet of een stripteasedanseres. Pas in huis gaat de boerka uit - surprise-avond zal nooit meer hetzelfde zijn.
Haha.
  woensdag 18 september 2019 @ 21:01:01 #199
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189011904
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:15 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Houdt prima rekening met beide kanten. Maar de echte hardliners aan beide kanten zullen idd wel blijven piepen. Lekker laten piepen.

Voor de zp liefhebbers, het zwarte aspect blijft, de onherkenbaarheid blijft (afhankelijk van hoe je het invult) en kan zelfs gewoon nog zp blijven heten.
Voor de zp kritische mensen, het zwart als huidskleur verdwijnt en daarmee de associatie met een bepaalde voorstelling die toch wel een niet zo aardige geschiedenis kent.
Zwart was nooit de huidskleur van Piet. Hals en oren bleven ongeschminkt, traditioneel. Het was een zwart masker, zoals o.a. Harlekijn.
pi_189011964
Gewoon enkel nog heel donkere negers nemen als hulpjes van Sint. Is dat een idee?

Of gaan ze dan roepen dat je geen neger mag zijn?
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 21:11:28 #201
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189012044
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:58 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Maar Quincy vind roetveeg-Piet ook niet goed. Volgens dit artikel.

https://www.oneworld.nl/o(...)een-schijnoplossing/

Je kan het niet helemaal lezen, maar de kop zegt het al.
daar gaan we al

gewoon terug naar de zwarte
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_189012065
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:11 schreef sp3c het volgende:
daar gaan we al

gewoon terug naar de zwarte
Met als argument, Jullie maken het hele feest zwart, wij alleen de Pieten
  woensdag 18 september 2019 @ 21:13:33 #203
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189012083
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:58 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Maar Quincy vind roetveeg-Piet ook niet goed. Volgens dit artikel.

https://www.oneworld.nl/o(...)een-schijnoplossing/

Je kan het niet helemaal lezen, maar de kop zegt het al.
quote:
Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

‘De roetveegpiet is een schijnoplossing’

Quinsy Gario, die het Zwarte Piet-debat op de kaart zette, over de lafheid van de NTR

Volgens Quinsy Gario is de roetveegpiet een schijnbalans tussen ongelijke partijen. Antiracisten worden namelijk niet gesteund door een premier die zegt dat zijn “Antilliaanse vrienden geen schmink op hoeven te doen om zwarte piet te spelen”.

Quinsy Gario

17-09-2019Leestijd: 6 minuten



Nietjuh

Update: De NTR heeft laten weten dat bij de landelijke Sinterklaasintocht in Apeldoorn dit jaar alleen nog zogeheten roetveegpieten te zien zullen zijn. Daarmee lijkt het erop dat de omroep, die elk jaar samen met een Nederlandse stad de organisatie van de intocht in handen heeft, eindelijk bereikt wat het al een paar jaar probeert. Vorig jaar leek de NTR al een poging te doen om op roetveegpieten over te gaan, maar dat werd een dag later afgedaan als een misverstand.

Gemeentes bepalen zelf hoe Pieten er bij hun intochten uitzien, maar kijken wel elk jaar nauwlettend naar wat het landelijke comité doet. Ook de grote steden spelen daarin een voortrekkersrol. Sinds 2016 meren in Amsterdambijvoorbeeld geen volledig zwart geschminkte Pieten meer aan. Eind vorig jaar gaf ook de gemeente Rotterdam aan vanaf 2019 alleen nog roetveegpieten te verwelkomen.

De oorspronkelijke versie van dit artikel verscheen op OneWorld.nl op 8 oktober 2018.

Wat ik vind van de huidige ontwikkelingen rond de kleur van het dienstbare hulpje van een katholieke bisschop? Een witte journalist van Kennisplatform Integratie en Samenleving wilde een anekdotisch verhaal schrijven over zwarte piet en wilde, naast mij, ook intochtorganisaties spreken. Dat artikel zou waarschijnlijk ook gaan over het recente besluit van de NTR om van zwarte piet naar roetveegpiet te gaan. Roet als in ‘zo zwart als roet’. Roet als in van de schoorstenen die de meeste huizen niet meer hebben. Roet als in kleren en handschoenen blijven schoon maar alleen het gezicht wordt vies.

In het aanvankelijke bericht over het roetveegpietenbesluit liet de NTR weten dat het hiermee niet tegemoetkomt aan voor- of tegenstanders. Het ging de NTR om de groep ertussenin. De groep tussen de snelwegblokkeeders uit Dokkum en de groep die gelijke rechten eisen. De groep tussen de uitgesproken neonazi’s van Voorpost die ons opwachtten bij de Raad van State in 2014 en de groep die aanvankelijk gelijk kreeg van de rechter dat zwarte piet een racistisch karakter heeft.

Een volk dat schaamte kon voelen, zou zich schamen

Tweet dit

Dat was totdat de stad Amsterdam deze historische beslissing tenietdeed door naar de Hoge Raad te stappen. De stad van wijlen Eberhard van der Laan, die een belangrijk onderzoek naar zwarte piet negeerde: het onderzoek van een werkgroep van de Verenigde Naties, onder leiding van de Jamaicaanse historica Verene Shepherd, om de intocht te verlossen van racisme. De uitkomst van dat onderzoek: zwarte piet is racistisch en moet via onderwijs bestreden worden.

Maar Nederlandse overheidsinstellingen luisteren alleen naar de Verenigde Naties als het over andere volkeren en gebruiken gaat. Zodra ze iets zeggen over Nederland vallen we hen net zo lang en veel lastig, tot ze een statement moeten plaatsen over de lawine van haat die ze ontvingen. Een volk dat schaamte kon voelen, zou zich schamen.

Hier haalden velen hun schouders op, gaven beide groepen de schuld en vierden dat Amsterdam eindelijk een vrouwelijke burgemeester had. Een burgemeester die zich graag als progressief voordoet maar het ene na het andere regressieve en marginaliserende politieke idee uit en zo ook over zwarte piet lange tijd domme dingen zei en schreef, bijvoorbeeld op De Correspondent. Het medium dat met veel fanfare het zoveelste diversiteitsinitiatiefwas gestart dat mislukte door latere onverschilligheid van onder meer hoofdredacteur Rob Wijnberg, de man die zichzelf een raciaal scepticus noemt. Die gaat nu vrolijk verder in Trumps Amerika.

De schijnbalans van de NTR

Terug naar dat andere diversiteitsmerk, de NTR. De Nederlandse Publieke Omroep had in het verleden vaak een probleem om de balans tussen entertainment en informatievoorziening te behouden. Nu proberen ze te balanceren tussen het salonfähig maken van rechtsextremisme en roetveegpieten. Die spagaat laten ze nu los. De NTR is duidelijk gezwicht voor whitelash van de rechterflank; die roetvegen waren een misverstand, is nu het verhaal. Vanaf het begin was de NTR niet oprecht omdat ze nooit de moeite hebben genomen om te begrijpen waarom een racistische figuur niet acceptabel is. Uit alle NTR-statements blijkt dat ze nog steeds denken dat het slechts om gekrenkte gevoelens en esthetiek gaat, in plaats van om systematische culturele uitingen van ingebeelde superioriteit.

Maar wat zouden we anders moeten verwachten van de organisatie wiens PR-afdeling toeliet dat de regisseur van Het Sinterklaasjournaal zijn zwarte hulp-sint ‘Desmond Tutu-Piet’ noemde in een interview in NRC in 2014? De omroep ondermijnt constant haar diversiteitsmandaat. Dat hebben we de afgelopen tijd ook gezien met de benoeming van Fidan Ekiz als presentator van De Nieuwe Maan. Prompt zagen we daar Jan Roos, de man die met een kapmes naar kinderen uit Amsterdam-West zwaaide, aan tafel bij een programma dat ooit de moslimgemeenschap moest dienen.

De groep die voor gelijkwaardige behandeling vecht, krijgt niet de gelegenheid handjes te schudden met de politie

Tweet dit

De schijnbalans die de NTR aan ons wil verkopen bevindt zich in een context waarin helemaal geen gelijkwaardigheid is. De groep mensen die voor gelijkwaardige behandeling vecht, krijgt niet de gelegenheid om rustig handjes te schudden met de politie voordat ze aangehouden worden. Zij worden niet gesteund door een premier die ten tijde van een nucleaire top in Den Haag zei dat zijn “Antilliaanse vrienden geen schmink op hoeven te doen om zwarte piet te spelen”.

Dit zijn de mensen die het zat zijn om nog langer te moeten doen alsof de nostalgische sentimenten naar een fictieve periode van een compleet wit Nederland legitieme argumenten zijn in een zaak van leven en dood. Dit zijn de mensen die onderweg terug van een demonstratie tegen zwarte piet in het Friese dorpje Grou een kameraad hebben verloren. Dit zijn de mensen die iemand hebben begraven door deze strijd. Racisme zorgt voor meer stress en daardoor psychische en lichamelijke klachten en uiteindelijk een kortere levensduur.

Zwarte piet is racisme

Zwarte piet is racisme. Die tekst bedacht ik op 31 mei 2011 en spoot het toen met zwart krijtbordverf van de HEMA op een grijs T-shirt van de Zeeman. Op 1 juni 2011 stond ik in dat shirt in Café De Bastaard in Utrecht mee te doen aan een poetryslam wedstrijd. ‘Zwarte piet is racisme’ stond ook op mijn shirt toen ik op 12 november 2011 door de politie door de straten van Dordrecht werd gesleurd, er pepperspray in mijn ogen werd gespoten en in mijn neus werd gewreven en ik met drie anderen werd gearresteerd. ‘Zwarte piet is racisme’ is wat er op mijn T-shirt stond terwijl ik mijn verhaal deed aan een rechercheur die vertelde dat ik moest opschieten omdat hij terug wilde gaan naar zijn sinterklaasfeestje.

‘Zwarte Piet is racisme’ is wat ik op 17 oktober 2013 aan tafel bij de vergunningencommissie zei toen we met 21 mensen de vergunning voor de Amsterdamse intocht aanvochten en door honderden in de gangen van het stadhuis werden gesteund. En nu in 2018 is zwarte piet nog steeds racisme. Net zoals het dat was in 2008, 2003, 1998, 1997, 1994, 1989, 1987, 1981, 1968, 1930, 1853 en 1828, om maar even te benadrukken hoe lang dit al speelt. Dat de NTR het racismevraagstuk an sich niet wil oppakken is al beledigend genoeg. Blijven doen alsof de groep die na alle gesprekken, gepresenteerde onderzoeken en feiten aan de racistische figuur en praktijk blijven vastklampen gelijk staat aan de vechters voor een gelijkwaardig Nederland is nog veel schofteriger. De NTR helpt niet alleen actief mee aan de onderdrukking van feiten over de figuur, maar ook aan de onderdrukking van dat het feiten zijn. Net als het Openbaar Ministerie in deze video.*

Dus voor die journalist die mijn tijd wilde verdoen door mij gelijk te stellen aan intochtorganisaties; ik heb wel wat beters te doen. Kennisplatform Integratie en Samenleving kan beter stoppen met praktijken die vooruitgang tegenhouden. De zoveelste witte man een betaalde klus geven om oppervlakkig over racisme te schrijven is nou net een symptoom van het achterliggende probleem. Aan anekdotische verhalen heeft niemand nu wat. Ga maar onderzoek doen naar wit superioriteitsdenken en de partybus van de Friese wegblokkeerders en loop mij en anderen niet voor de voeten terwijl we ons eigen ding doen.

* Voor een grondigere uiteenzetting van dit mechanisme, zie de bespreking van het werk van Anri Sala door Vincent WJ van Gerven Oei: Subtitling Communism: Beneath Anri Sala’s Intervista in Afterall 45, Spring Summer 2018, pagina 58 – 67.

Quinsy Gario

Quinsy Gario is een Curaçaos-Nederlands dichter, kunstenaar, en anti-racisme activist, die vooral bekend is door zijn verzet tegen de …

Profielpagina

Tags:

#RACISME #SINTERKLAAS #ZWARTE PIET #ZWARTE PIETENDISCUSSIE

  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 21:15:04 #204
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189012114
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:12 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Met als argument, Jullie maken het hele feest zwart, wij alleen de Pieten
helemaal zonder wij/jullie

gewoon niet meer aan meedoen, niet meer praten, niet meer luisteren, klaar, genoeg geweest, waar is het feestje
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_189012193
quote:
Dus voor die journalist die mijn tijd wilde verdoen door mij gelijk te stellen aan intochtorganisaties; ik heb wel wat beters te doen.
O ja? Wat dan Quinsy? Wat kan jij nou voor iets beters te doen hebben? Ik kan me er niks bij bedenken waar jij enig nut hebt. O wacht ff, compost worden misschien nog wel ja.
pi_189012197
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:11 schreef sp3c het volgende:

[..]

daar gaan we al

gewoon terug naar de zwarte
Is Quincy dan de Paus van de anti-ZP'ers?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 21:20:40 #207
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189012208
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:20 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Is Quincy dan de Paus van de anti-ZP'ers?
dat of excuustruus
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 18 september 2019 @ 21:24:08 #208
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189012265
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:23 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Goh ik hoor je piepen. Je bent een echte hardliner die er prat op gaat dat Zwarte Piet moet verdwijnen.
[..]

Enig idee hoe dom je kletst? Roetvegen verhullen niks, en roetpieten zijn direct herkenbaar als Jan Wim of Klaas. Het Zwarte aspect blijft helemaal niet, aangezien er enkel een veegje hier en daar mag nog. En het heten roetveeg Pieten en geen Zwarte pieten.

Man, man, man. Wie probeer jij voor de gek te houden? Dat je je zelf voor de gek kunt houden verbaasd me niets. Maar volgens mij is er niemand die meegaat in je kolder.
[..]

Nee, het was niet aardig van de Sint om die Moren die als slaaf werden gehouden te bevrijden he? Beter hadden ze slaaf gebleven volgens jou.
Euhm, je bent nogal aan het invullen voor me. Ik behoor tot het heb geen probleem met zp kamp, maar zou een aanpassing ook niet erg vinden.

Al jaren geleden heb ik gezegd dat ik de veranderingen die er al waren voldoende vond voor mezelf. Geen negatief steriotype meer dus (kwaadaardig, dom, warrelspraak, overdreven 'neger' trekken).
Maar dat ik ook van dichtbij heb meegemaakt hoe donkere mensen op verschillende manieren last ermee konden ervaren. Omdat er wel degelijk een associatie met huidskleur ligt. En er geen ontkomen aan is als je niet de luxe hebt om je minimaal 2 maanden lang compleet af te sluiten van de maatschappij.

Roetvegen kunnen op allerlei manieren. Je kan wat vegen roet gebruiken. Of vegen in het roet.



Herkenbaarheid amper aanwezig. Maar duidelijk geen huidskleur-idee.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_189012274
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:13 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

[..]

Maar dan ben ik wel benieuwd of ze nu wel of niet naar Apeldoorn gaan. KickoutZwartePiet.

Bedankt voor het hele artikel.

[ Bericht 3% gewijzigd door tesssssssss op 18-09-2019 21:31:23 ]
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_189012314
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:24 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Euhm, je bent nogal aan het invullen voor me. Ik behoor tot het heb geen probleem met zp kamp, maar zou een aanpassing ook niet erg vinden.
Nope. Leuk geprobeerd. Maar nee. Je zult het wel zien straks hoe die Pieten er uitzien. Het zijn geen roetpieten, Maar roetveeg Pieten. Een veegje hier en een veegje daar
  woensdag 18 september 2019 @ 21:30:07 #211
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_189012384
Roetveegpieten zien er uit alsof ze met hun kop in de wc hebben liggen dobberen.

Ik vond de Spaanse edelmanpiet nog het beste alternatief voor zwarte piet.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 18 september 2019 @ 21:30:25 #212
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189012391
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zwart was nooit de huidskleur van Piet. Hals en oren bleven ongeschminkt, traditioneel. Het was een zwart masker, zoals o.a. Harlekijn.
Zwart is wel de huidskleur van zp sinds na de tweede wereldoorlog... Ik weet dat dat niet de oorsprong is. Maar dat gaat over voorlopers van, met compleet andere kleding, uiterlijk en alles. Niet over de vorm zoals we die kennen sinds na de tweede wereldoorlog.

Zoiets als jij zegt kan ook. Desnoods echt een masker. Van mij mag meer naar de oorsprong wel. Het schrikfiguur, bovennatuurlijk schrikfiguur geassocieerd met de dood , ik ben voor!
Maar de roetveegpiet past gewoon verdomd goed bij het meest voorkomende huidige verhaal. Zwart van roet. De zoete versie.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 18 september 2019 @ 21:31:31 #213
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_189012417
quote:
Leuke foto.
Mijn opa heeft ook in de kolenmijnen gewerkt.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_189012511
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:30 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Zwart is wel de huidskleur van zp sinds na de tweede wereldoorlog... Ik weet dat dat niet de oorsprong is. Maar dat gaat over voorlopers van, met compleet andere kleding, uiterlijk en alles. Niet over de vorm zoals we die kennen sinds na de tweede wereldoorlog.

Zoiets als jij zegt kan ook. Desnoods echt een masker. Van mij mag meer naar de oorsprong wel. Het schrikfiguur, bovennatuurlijk schrikfiguur geassocieerd met de dood , ik ben voor!
Maar de roetveegpiet past gewoon verdomd goed bij het meest voorkomende huidige verhaal. Zwart van roet. De zoete versie.
Maar roetveeg-Piet mag ook niet van Quincy Gario,
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 21:43:14 #215
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189012686
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:26 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Nope. Leuk geprobeerd. Maar nee. Je zult het wel zien straks hoe die Pieten er uitzien. Het zijn geen roetpieten, Maar roetveeg Pieten. Een veegje hier en een veegje daar
Daar valt best over te praten met het grootste deel.
Vrij dikke roet met wat vegen erin, maar zoals lunatiek bv zegt oren, keel, grootste deel van handen e.d. gewoon vrij, zou een best mooie vorm zijn.

Gewoonweg die associatie met huidskleur weghalen. Maar wel die oeroude traditie van zwart behouden. Wat ook een makkelijke 'kleur' is om herkenbaarheid enorm te verminderen omdat het vormen weghaalt. Strategisch zwart plaatsen veranderd de vormen in het gezicht.
Er kunnen best fikse delen amper geraakt worden door het zwart om toch veel effect te hebben.





Voorbeelden van veel zwart, veel onherkenbaarheid. Maar geen associatie met huidskleur.
Verander de schaduwen en je veranderd de vorm van het gezicht.
Kijk bv eens wat filmpjes over face shaping make up, dan weet je dat dit werkt ;)
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 18 september 2019 @ 21:45:55 #216
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189012756
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:35 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Maar roetveeg-Piet mag ook niet van Quincy Gario,
Leuk voor hem.
Je weet dat hij maar 1 mens met een mening is? Dat deze discussie niet om hem draait?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 18 september 2019 @ 21:46:48 #217
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189012770
quote:
14s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:31 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Leuke foto.
Mijn opa heeft ook in de kolenmijnen gewerkt.
De realiteit was wat minder vrolijk dan die moment opname. Maar het is idd een leuke foto.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_189012815
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:30 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Zwart is wel de huidskleur van zp sinds na de tweede wereldoorlog... Ik weet dat dat niet de oorsprong is. Maar dat gaat over voorlopers van, met compleet andere kleding, uiterlijk en alles. Niet over de vorm zoals we die kennen sinds na de tweede wereldoorlog.

Zoiets als jij zegt kan ook. Desnoods echt een masker. Van mij mag meer naar de oorsprong wel. Het schrikfiguur, bovennatuurlijk schrikfiguur geassocieerd met de dood , ik ben voor!
Maar de roetveegpiet past gewoon verdomd goed bij het meest voorkomende huidige verhaal. Zwart van roet. De zoete versie.
Maar goed, het is zwart ALS roet. Gitzwart of Ravenzwart zelfs.

Beter ook, want geen enkele huid is Git- of Ravenzwart.

Maar wat mij betreft hou jij het bij 'van' roet. Ik ben zelf geen fan van die vegen van roet. En al zeker niet omdat dit polder alternatief geen ene reet uitmaakt voor de huidskleur fetisjisten van KOZP en hun deugdiscipelen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_189012865
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:45 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Leuk voor hem.
Je weet dat hij maar 1 mens met een mening is? Dat deze discussie niet om hem draait?
Ja. Maar als roetveeg-Piet niet mag dan gaan ze toch alsnog naar Apeldoorn met KOZP.

Dan is alles dus nog steeds hetzelfde.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 18 september 2019 @ 21:54:37 #220
8369 speknek
Another day another slay
pi_189012914
quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

'Ik zeg het dus is het zo' :D! De arrogantie, mijn god. Alles om maar anderen voor racist uit te maken en dan een soort van vage overwinning claimen.
Precies verkeerd om.
Het is zo dus ik zeg het.

En ik heb voor de rest nog niemand een racist genoemd, alleen in de ontkenningsfase.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 22:17:00 #221
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189013309
lalala
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_189013328
Kan die Quincy geen zwarte piet spelen? Die heeft toch veel vrije tijd
  woensdag 18 september 2019 @ 22:18:08 #223
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189013336
Tja, die "Dandified Coon"... Dit zou dan de inspiratie voor Zwarte Piet moeten zijn:


Ik vind het nogal vergezocht. Het huidige karakter is bijna een exacte kopie van de knecht uit Schenkmans werkje van c. 1860, dat op geen enkele manier aan een "Coon"-achtig karakter refereert.
pi_189013344
quinsy kijkt gewoon hoe ver hij kan komen, kan je hem moeilijk kwalijk nemen. hij vind dat ZP helemaal weg moet.

de rest is een balans zoeken tussen:
1. racistische elementen allemaal weg
2. acceptabel voor de nederlanders die traditie willen behouden.

roetveeg is dan prima. (en hij heet gewoon nog steeds zwarte piet, volgens mij)
duidelijk verhaal wat niets meer met huidskleur of afkomst te maken heeft, en past volledig in het zelf verklaarde sprookje dat bij sinterklaas hoort.

dat figuren als quinsy en ultra conservatieve nederlanders dan nog lopen te zeiken, tja... het zij zo. over een paar jaar neemt niemand die mensen nog serieus.
  woensdag 18 september 2019 @ 22:21:44 #225
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189013422
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:49 schreef Montagui het volgende:

[..]

Maar goed, het is zwart ALS roet. Gitzwart of Ravenzwart zelfs.

Beter ook, want geen enkele huid is Git- of Ravenzwart.

Maar wat mij betreft hou jij het bij 'van' roet. Ik ben zelf geen fan van die vegen van roet. En al zeker niet omdat dit polder alternatief geen ene reet uitmaakt voor de huidskleur fetisjisten van KOZP en hun deugdiscipelen.
Dan is het verschil tussen jou en mij de focus.
Jij kijkt enkel naar extremen zoals Quincy. Ik zie een discussie sinds minstens de jaren '60, met een grote redelijke middenmoot die best en punt heeft.

Zp zoals we die kennen is en was best wel een karikatuur. Dat ontkennen vind ik best vreemd. Het ligt er vrij dik bovenop.
Het enige zinnige argument is dat het absoluut geen naar karikatuur meer is. Ik ken vele kinderen die rond sinterklaastijd zeggen dat ze zp willen worden als je ze vraagt wat ze later willen worden. Zp is awesome volgens hedendaagse kinderen.
Er zitten geen kwalijke elementen meer in. Er is enkel nog die geschiedenis.

Ik kom zelf uit een tijd waarin dat nog twijfelachtig was. Mijn oudste zus komt uit een tijd waarin zp echt nog wel een engerd was.

Al met al is er een associatie met huidskleur die op verschillende manieren last kan veroorzaken. Van aangeklampt worden door kwijlende kinderen met snottebellen die snoep willen tot 'lollige' piet grapjes (die echt wat minder lollig worden op ten duur, best en beetje irritant)) en daarnaast ook nare uitwassen van rascisme.

Waarom niet die associatie loslaten? Wat is er zo mis met bv die roet versie's die ik heb laten zien? Of iets anders zonder die huidskleur associatie

[ Bericht 1% gewijzigd door Cause_Mayhem op 18-09-2019 22:59:02 ]
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 18 september 2019 @ 22:57:48 #226
8369 speknek
Another day another slay
pi_189014467
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:18 schreef Iblardi het volgende:
Tja, die "Dandified Coon"... Dit zou dan de inspiratie voor Zwarte Piet moeten zijn:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind het nogal vergezocht. Het huidige karakter is bijna een exacte kopie van de knecht uit Schenkmans werkje van c. 1860, dat op geen enkele manier aan een "Coon"-achtig karakter refereert.


Schenkman 1860:


Schenkman 1905:


(Daarnaast is het natuurlijk een ding het diegetische element zwarte piet, en de ander het proces van blackfacing in de werkelijkheid)

[ Bericht 2% gewijzigd door speknek op 18-09-2019 23:14:03 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 18 september 2019 @ 23:30:08 #227
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189015175
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:57 schreef speknek het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Schenkman 1860:
[ afbeelding ]

Schenkman 1905:
[ afbeelding ]

(Daarnaast is het natuurlijk een ding het diegetische element zwarte piet, en de ander het proces van blackfacing in de werkelijkheid)
Is dit een "alle Chinezen zijn identiek"-variant? }:|
  woensdag 18 september 2019 @ 23:31:39 #228
8369 speknek
Another day another slay
pi_189015208
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 23:30 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Is dit een "alle Chinezen zijn identiek"-variant? }:|
Zwarte piet? Ja.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189015570
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:57 schreef speknek het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Schenkman 1860:
[ afbeelding ]

Schenkman 1905:
[ afbeelding ]

(Daarnaast is het natuurlijk een ding het diegetische element zwarte piet, en de ander het proces van blackfacing in de werkelijkheid)
En in 2020:
pi_189015590
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 23:49 schreef CarbonC het volgende:

[..]

En in 2020:
[ afbeelding ]
Alhamdulillah!
pi_189015713
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:21 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Van aangeklampt worden door kwijlende kinderen met snottebellen die snoep willen
Ik kan mij oprecht niet voorstellen dat dit ooit gebeurd is. Ook kan ik niet zeggen dat ik persoonlijk zwarte piet ooit heb geassocieerd met normale mensen met een donkere huidskleur, noch sinterklaas met jurk dragende oude kerels of echte geestelijken. In mijn jeugd waren beiden mythische figuren die enkel bestonden binnen de context van de viering zonder dat daaraan welk kwalijk element dan ook kleefde.

Maar goed, misschien wijkt mijn ervaring/beleving wel enorm af van die van anderen.

Waarbij ik helaas wel moet opmerken dat in bepaalde kringen zelfs pleisters als racistisch ervaren worden. Alsof die ondingen mijn huidskleur wel 1 op 1 matchen en alsof ik niet even gemakkelijk voor opvallende witte ga als die toevallig wél waterafstotend/waterdicht zijn. :')
pi_189015783
Wat mij overigens veel kwalijker lijkt voor een donker kind is ouders die het op voorhand al inprenten dat het vanwege de huidskleur 10 keer harder zal moeten werken dan anderen/dat het kind daarom anders is. Dat is nou precies hoe complexen ontstaan. Triest.
pi_189016255
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:43 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Daar valt best over te praten met het grootste deel.
Vrij dikke roet met wat vegen erin, maar zoals lunatiek bv zegt oren, keel, grootste deel van handen e.d. gewoon vrij, zou een best mooie vorm zijn.

Gewoonweg die associatie met huidskleur weghalen. Maar wel die oeroude traditie van zwart behouden. Wat ook een makkelijke 'kleur' is om herkenbaarheid enorm te verminderen omdat het vormen weghaalt. Strategisch zwart plaatsen veranderd de vormen in het gezicht.
Er kunnen best fikse delen amper geraakt worden door het zwart om toch veel effect te hebben.
Mij is altijd verteld dat het Moren waren die bevrijd zijn. Dus ik zie het probleem met huidskleur niet. Er wordt de bevrijding van Moorse slaven gevierd. Prachtige boodschap ook.niks mis mee.
pi_189016260
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:45 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Leuk voor hem.
Je weet dat hij maar 1 mens met een mening is? Dat deze discussie niet om hem draait?
De hele discussie is gebaseerd op een zeer kleine minderheid. Dus waarom zeg je niet "Het is maar een klein clubje, Deze discussie draait niet om dat kleine clubje"?
pi_189016262
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:46 schreef Cause_Mayhem het volgende:
De realiteit was wat minder vrolijk dan die moment opname. Maar het is idd een leuke foto.
Kolenmijnen. Let je op? Geen schoorsteenvegers
pi_189016266
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:49 schreef Montagui het volgende:
Beter ook, want geen enkele huid is Git- of Ravenzwart.
Moren zijn anders heel erg donker hoor. Tegen het pikzwarte aan. Is ook een liedje over. Moriaantje zo zwart als roet.
  donderdag 19 september 2019 @ 01:16:55 #237
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189016277
Roetveegpieten ^O^

Kunnen we er dan nu over ophouden, fijn _O_
pi_189016285
quote:
14s.gif Op donderdag 19 september 2019 01:16 schreef Stray_cat het volgende:
Roetveegpieten ^O^

Kunnen we er dan nu over ophouden, fijn _O_
Nee, ik eis stroopwafelpieten die dan expliciet goudse stroopwafelpieten genoemd moeten worden iedere keer dat ze genoemd worden.
  donderdag 19 september 2019 @ 01:21:23 #239
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189016290
quote:
14s.gif Op donderdag 19 september 2019 01:19 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Nee, ik eis stroopwafelpieten die dan expliciet goudse stroopwafelpieten genoemd moeten worden iedere keer dat ze genoemd worden.
Goudse
pi_189016324
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:21 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Dan is het verschil tussen jou en mij de focus.
Jij kijkt enkel naar extremen zoals Quincy. Ik zie een discussie sinds minstens de jaren '60, met een grote redelijke middenmoot die best en punt heeft.
Ik heb anders weinig van die discussies meegekregen. Ik zie die pas sinds een jaar of tien. Geforceerd door de bekende clowns. Daarvoor war er amper iemand die het er over had.

quote:
Zp zoals we die kennen is en was best wel een karikatuur. Dat ontkennen vind ik best vreemd. Het ligt er vrij dik bovenop.
Nou ik zie die karikatuur niet. Niet als karikatuur voor negers. Dus opleggen dat het vreemd lijkt erg op mensen een hoek in drukken.

quote:
Het enige zinnige argument is dat het absoluut geen naar karikatuur meer is.
Dat vind jij, maar je nickname is Cause Mayhem. Dus in die context zie ik het maar. Je ziet jezelf al als relnicht. En dat lijkt af en toe ook wel een goede naam voor je ja.

quote:
Ik ken vele kinderen die rond sinterklaastijd zeggen dat ze zp willen worden als je ze vraagt wat ze later willen worden. Zp is awesome volgens hedendaagse kinderen.
Er zitten geen kwalijke elementen meer in. Er is enkel nog die geschiedenis.
Die geschiedenis die door de ogen wordt bekeken van hen die rellen om te rellen en graag de racismekaart trekken bedoel je? Er is ook nog een andere geschiedenis hoor. Die van bevrijdde Moren.

quote:
Ik kom zelf uit een tijd waarin dat nog twijfelachtig was. Mijn oudste zus komt uit een tijd waarin zp echt nog wel een engerd was.
Ja om de roe en de zak waar in je meeging naar Spanje. Niet omdat het negers waren.

quote:
Al met al is er een associatie met huidskleur die op verschillende manieren last kan veroorzaken. Van aangeklampt worden door kwijlende kinderen met snottebellen die snoep willen tot 'lollige' piet grapjes (die echt wat minder lollig worden op ten duur, best en beetje irritant)) en daarnaast ook nare uitwassen van rascisme.

Waarom niet die associatie loslaten? Wat is er zo mis met bv die roet versie's die ik heb laten zien? Of iets anders zonder die huidskleur associatie
Ok, laten we alle stoplichten weghalen dan. Want roodharigen worden voor stoplicht uitgemaakt. Laten we biljartballen verbieden, want kale mensen worden biljartballen genoemd. Bloempotten en glazen potten verbieden. lesbische vrouwen worden voor pot uitgescholden. en ga zo maar door.

Nee, het is geen argument. Waar mensen zijn wordt gepest en getreiterd met van alles. Dingen verbieden omdat er mee gepest wordt is belachelijk.
pi_189016325
quote:
14s.gif Op donderdag 19 september 2019 01:16 schreef Stray_cat het volgende:
Roetveegpieten

Kunnen we er dan nu over ophouden, fijn
  donderdag 19 september 2019 @ 01:35:23 #242
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189016330
quote:
13s.gif Op donderdag 19 september 2019 01:33 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Jaha, snap je wel, maar "choose your battles". Dit is niet zo belangrijk.
pi_189016333
quote:
2s.gif Op donderdag 19 september 2019 01:35 schreef Stray_cat het volgende:
Jaha, snap je wel, maar "choose your battles". Dit is niet zo belangrijk.
Leg uit
  donderdag 19 september 2019 @ 01:40:37 #244
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189016341
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 01:36 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Leg uit
Laat dit gaan en richt je op de werkelijke problemen, Zwarte Piet is dat niet. Dat is de media die de samenleving uit elkaar probeert te rukken om maar een verhaaltje te kunnen vertellen liefst in HOOFDLETTERS. Kijk om je heen en doe je ding.
pi_189016346
quote:
7s.gif Op donderdag 19 september 2019 01:40 schreef Stray_cat het volgende:
Laat dit gaan en richt je op de werkelijke problemen, Zwarte Piet is dat niet. Dat is de media die de samenleving uit elkaar probeert te rukken om maar een verhaaltje te kunnen vertellen liefst in HOOFDLETTERS. Kijk om je heen en doe je ding.
Nee, zo zie ik dat niet. Het is onderdeel van iets veel groters. Het is onderdeel van een klein clubje die met de racisme kaart trekken overal mee weg komt. Alles moet kapot. Het zijn grotendeels de extreem linkse rakkers en ANTIFA Fascisten die hier achter zitten en stelselmatig alles willen slopen.. En zelfs het niet schuwen om een kinderfeest te verzieken!
  donderdag 19 september 2019 @ 01:47:28 #246
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189016352
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 01:43 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Nee, zo zie ik dat niet. Het is onderdeel van iets veel groters. Het is onderdeel van een klein clubje die met de racisme kaart trekken overal mee weg komt. Alles moet kapot. Het zijn grotendeels de extreem linkse rakkers en ANTIFA Fascisten die hier achter zitten en stelselmatig alles willen slopen.. En zelfs het niet schuwen om een kinderfeest te verzieken!
Dat laatste is echt walgelijk idd, maar geef er niet aan toe. Wij zijn daar zelf bij, heh.
pi_189016363
quote:
14s.gif Op donderdag 19 september 2019 01:47 schreef Stray_cat het volgende:
Dat laatste is echt walgelijk idd, maar geef er niet aan toe. Wij zijn daar zelf bij, heh.
Maar "wij" kunnen er niks meer aan doen. "Wij" worden buitenspel gezet omdat men niet luistert naar de massa, en partij kiest voor het klein groepje schreeuwende links-fascisten
  donderdag 19 september 2019 @ 01:55:40 #248
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189016375
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 01:51 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Maar "wij" kunnen er niks meer aan doen. "Wij" worden buitenspel gezet omdat men niet luistert naar de massa, en partij kiest voor het klein groepje schreeuwende links-fascisten
VVD is de grootste
pi_189016376
quote:
12s.gif Op donderdag 19 september 2019 01:55 schreef Stray_cat het volgende:
VVD is de grootste
Wat is je punt?
  donderdag 19 september 2019 @ 01:58:02 #250
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189016379
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 01:56 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Wat is je punt?
De massa stemt op de VVD, dus krijgen "we" wat willen.
pi_189016383
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 01:58 schreef Stray_cat het volgende:
De massa stemt op de VVD, dus krijgen "we" wat willen.
Nee. men stemt op de punten die leugens blijken en stiekem blijkt de VVD erg links te zijn. Maar er komen weer verkiezingen aan. Wie weet water gebeurd
  donderdag 19 september 2019 @ 02:05:13 #252
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189016390
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 01:59 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Nee. men stemt op de punten die leugens blijken en stiekem blijkt de VVD erg links te zijn. Maar er komen weer verkiezingen aan. Wie weet water gebeurd
PVV zal nooit meeregeren
pi_189016395
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 02:05 schreef Stray_cat het volgende:
PVV zal nooit meeregeren
Tenzij het de grootste wordt. Maar op deze momenten mis ik een Fortuyn. Zou graag Hiddema de plek van Fortuyn zien innemen. Als iemand dat kan is Hiddema het.
  donderdag 19 september 2019 @ 02:13:07 #254
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189016398
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 02:09 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Tenzij het de grootste wordt. Maar op deze momenten mis ik een Fortuyn. Zou graag Hiddema de plek van Fortuyn innemen. Als iemand dat kan is Hiddema het.
Te oud. Zonde hoor, ik ben links van het midden maar zou graag eens een frisse wind zien. Eventueel PVV en FVD, kijken wat er gebeurt :)
pi_189016401
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 02:13 schreef Stray_cat het volgende:
Te oud. Zonde hoor, ik ben links van het midden maar zou graag eens een frisse wind zien. Eventueel PVV en FVD, kijken wat er gebeurt
ja hij is helaas al oud. maar toch, wat heeft hij te verliezen.

Helaas zitten we met Wilders. Wilders heeft niet de charme, de flair, de intelligentie en het intellect dat nodig is om echt een verschil te maken dat Fortuyn had. Hiddema wel.
  donderdag 19 september 2019 @ 02:19:31 #256
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189016407
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 02:15 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

ja hij is helaas al oud. maar toch, wat heeft hij te verliezen.

Helaas zitten we met Wilders. Wilders heeft niet de charme, de flair, de intelligentie en het intellect dat nodig is om echt een verschil te maken dat Fortuyn had. Hiddema wel.
Jij mist Fortuyn
pi_189016410
quote:
12s.gif Op donderdag 19 september 2019 02:19 schreef Stray_cat het volgende:
Jij mist Fortuyn
Absoluut, prachtige vent vond ik Fortuyn. Maar Hiddema vind ik ook een prachtige Dandy.
  donderdag 19 september 2019 @ 02:41:08 #258
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189016427
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 02:22 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Absoluut, prachtige vent vond ik Fortuyn. Maar Hiddema vind ik ook een prachtige Dandy.
Dus Dandy is de toekomst van Nederland
pi_189016439
quote:
12s.gif Op donderdag 19 september 2019 02:41 schreef Stray_cat het volgende:
Dus Dandy is de toekomst van Nederland
Dat zeg ik niet. Het is het intellect, de kennis, visie en dergelijke die het belangrijkst is. Maar het voorkomen speelt ook een grote rol. En als die er beide zijn, dan hebben ze mijn stem.

Wilders schreeuwt te hard en te lomp. Hij doet het op zijn manier goed, want hij weet het maximale er uit te halen voor zijn doen. En hij is dapper. Hij is de politicus die het meest opoffert van allemaal. Maar Wilders heeft niet de klasse de kennis, het charme, de flair, en het intellect.
  † In Memoriam † donderdag 19 september 2019 @ 03:22:01 #260
88815 The_Emotion
98.3
pi_189016459
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 02:56 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Het is het intellect, de kennis, visie en dergelijke die het belangrijkst is. Maar het voorkomen speelt ook een grote rol. En als die er beide zijn, dan hebben ze mijn stem.

Wilders schreeuwt te hard en te lomp. Hij doet het op zijn manier goed, want hij weet het maximale er uit te halen voor zijn doen. En hij is dapper. Hij is de politicus die het meest opoffert van allemaal. Maar Wilders heeft niet de klasse de kennis, het charme, de flair, en het intellect.
Natuurlijk hebben we het over iemand die structureel zijn haar blondeert, maar iemand zwart schminken IST VERBOTEN!!!
Ben niet zo'n fan van Geert, maar hij is wel een geslepen politicus, met decennia aan ervaring.

[ Bericht 1% gewijzigd door The_Emotion op 19-09-2019 03:31:31 ]
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  donderdag 19 september 2019 @ 04:56:51 #261
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189016576
Leeuwarden houdt pieten zwart:
https://www.omropfryslan.(...)yt-sinteklaasyntocht
quote:
Ljouwert bliuwt by Swarte Pyt by Sinteklaasyntocht

Dit jier sille der foar it earst allinnich mar 'roetveegpieten' ynsetten wurde by de lanlike Sinteklaasyntocht yn Apeldoorn en it 'Sinterklaasjournaal'. Dat melde Omroep NTR tiisdei. Dochs sille der yn Ljouwert dit jier noch Swarte Piten te sjen wêze.

Der wurdt elts jier sjoen nei de lanlike yntocht. Dêr is no dúdlik wurden dat der gjin Swarte Piten ynsetten wurde sille. "Ik vind het zeer verrassend. Wij hadden er niet op gerekend dat de NTR zo ver zou doorslaan", seit Cees Anceaux, foarsitter fan de Sinteklaasyntocht yn Ljouwert.

By de Ljouwerter yntocht wurdt foarearst neat feroare. "Het is niet zo dat wij heel eigenwijs willen zijn. We zijn alleen nog in gesprek met betrokkenen. Daar zullen we wel keuzes over maken, maar voor dit jaar zien we geen reden om direct de NTR te volgen."

Anceaux sjocht der gjin probleem yn dat de yntocht oeral oars wêze sil. "Wat is daar erg aan? Ik las dat het kinderen helemaal niet uitmaakt welke kleur een Piet heeft. Wij willen best aanpassingen doen op termijn, maar dat hoeft allemaal niet in de snelkookpan."
  User die overal opduikt 2022 donderdag 19 september 2019 @ 05:11:07 #262
186611 Haags
pi_189016610
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 04:56 schreef Lunatiek het volgende:
Leeuwarden houdt pieten zwart:
https://www.omropfryslan.(...)yt-sinteklaasyntocht
[..]

Bedankt voor de vertaling :)
Zonder wrijving geen glans
pi_189016692
quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2019 23:56 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Ik kan mij oprecht niet voorstellen dat dit ooit gebeurd is. Ook kan ik niet zeggen dat ik persoonlijk zwarte piet ooit heb geassocieerd met normale mensen met een donkere huidskleur, noch sinterklaas met jurk dragende oude kerels of echte geestelijken. In mijn jeugd waren beiden mythische figuren die enkel bestonden binnen de context van de viering zonder dat daaraan welk kwalijk element dan ook kleefde.

Maar goed, misschien wijkt mijn ervaring/beleving wel enorm af van die van anderen.
Neuh. Ik vermoed dat er hele volksstammen zijn met een soortgelijke ervaring.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_189016696
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 01:14 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Moren zijn anders heel erg donker hoor. Tegen het pikzwarte aan. Is ook een liedje over. Moriaantje zo zwart als roet.
Wist je dat in onze regio ook een Moren versie de ronde doet? Check bisschop Sonnius en zijn Moorse beulsknechten eens.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_189016715
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:21 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dan is het verschil tussen jou en mij de focus.
Jij kijkt enkel naar extremen zoals Quincy. Ik zie een discussie sinds minstens de jaren '60, met een grote redelijke middenmoot die best en punt heeft.

Zp zoals we die kennen is en was best wel een karikatuur. Dat ontkennen vind ik best vreemd. Het ligt er vrij dik bovenop.
Het enige zinnige argument is dat het absoluut geen naar karikatuur meer is. Ik ken vele kinderen die rond sinterklaastijd zeggen dat ze zp willen worden als je ze vraagt wat ze later willen worden. Zp is awesome volgens hedendaagse kinderen.
Er zitten geen kwalijke elementen meer in. Er is enkel nog die geschiedenis.

Ik kom zelf uit een tijd waarin dat nog twijfelachtig was. Mijn oudste zus komt uit een tijd waarin zp echt nog wel een engerd was.

Al met al is er een associatie met huidskleur die op verschillende manieren last kan veroorzaken. Van aangeklampt worden door kwijlende kinderen met snottebellen die snoep willen tot 'lollige' piet grapjes (die echt wat minder lollig worden op ten duur, best en beetje irritant)) en daarnaast ook nare uitwassen van rascisme.

Waarom niet die associatie loslaten? Wat is er zo mis met bv die roet versie's die ik heb laten zien? Of iets anders zonder die huidskleur associatie

Probeer je eens voor te stellen, in te leven, in de mogelijkheid dat je niet in huidskleuren denkt, dat mensen zich zwart schminken om een allegorisch/abstract figuur voor te stellen (die een allegaartje van afkomsten heeft). En dat iedere Sinterklaasvierder zijn of haar betekenis van zijn afkomst er aan geeft. Van oerbetekenissen zoals het donker (zwart) van de nacht t.o.v het licht (wit) van de dag tot aan associaties met echte mensen toe. De Moren of de bevrijding van slaven uit de slavernij toe.

Zoveel 'afkomsten' dat NIEMAND kan stellen wat de enige ware afkomst is.

Daarom is het nogal aanmatigend dat KOZP claimt dat hun versie de juiste is en om hun reden verandering eist. Laat iedereen lekker het zijne en de Nederlanders dus het hunne.

Het verwijderen van Zwarte Piet, het verwijderen van het zwart, uit deze traditie betekent het einde van deze traditie. Krijg je een nieuwe traditie misschien die in niets gelijkt op de oude.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 19 september 2019 @ 07:52:06 #266
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_189016988
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 06:41 schreef Montagui het volgende:

[..]

Probeer je eens voor te stellen, in te leven, in de mogelijkheid dat je niet in huidskleuren denkt, dat mensen zich zwart schminken om een allegorisch/abstract figuur voor te stellen (die een allegaartje van afkomsten heeft). En dat iedere Sinterklaasvierder zijn of haar betekenis van zijn afkomst er aan geeft. Van oerbetekenissen zoals het donker (zwart) van de nacht t.o.v het licht (wit) van de dag tot aan associaties met echte mensen toe. De Moren of de bevrijding van slaven uit de slavernij toe.

Zoveel 'afkomsten' dat NIEMAND kan stellen wat de enige ware afkomst is.

Daarom is het nogal aanmatigend dat KOZP claimt dat hun versie de juiste is en om hun reden verandering eist. Laat iedereen lekker het zijne en de Nederlanders dus het hunne.

Het verwijderen van Zwarte Piet, het verwijderen van het zwart, uit deze traditie betekent het einde van deze traditie. Krijg je een nieuwe traditie misschien die in niets gelijkt op de oude.
Beter als dit kan het niet verwoord worden, dank _O_
"Hoka Hey!"
pi_189016993
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 06:41 schreef Montagui het volgende:

[..]

Probeer je eens voor te stellen, in te leven, in de mogelijkheid dat je niet in huidskleuren denkt, dat mensen zich zwart schminken om een allegorisch/abstract figuur voor te stellen (die een allegaartje van afkomsten heeft). En dat iedere Sinterklaasvierder zijn of haar betekenis van zijn afkomst er aan geeft. Van oerbetekenissen zoals het donker (zwart) van de nacht t.o.v het licht (wit) van de dag tot aan associaties met echte mensen toe. De Moren of de bevrijding van slaven uit de slavernij toe.

Zoveel 'afkomsten' dat NIEMAND kan stellen wat de enige ware afkomst is.

Daarom is het nogal aanmatigend dat KOZP claimt dat hun versie de juiste is en om hun reden verandering eist. Laat iedereen lekker het zijne en de Nederlanders dus het hunne.

Het verwijderen van Zwarte Piet, het verwijderen van het zwart, uit deze traditie betekent het einde van deze traditie. Krijg je een nieuwe traditie misschien die in niets gelijkt op de oude.
Die mensen van KOZP en aanverwanten willen waarschijnlijk ook een nieuw, exclusieff feest..

Ik was gisteren naar zo een 'Stop Blackface" Facebook-pagina gegaan en daar zei iemand dat tegen mij.

Die gaan niet stoppen bij "roetveeg-Piet"

Dat zijn best wel extreme, enge mensen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  donderdag 19 september 2019 @ 08:49:31 #268
8369 speknek
Another day another slay
pi_189017475
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 06:41 schreef Montagui het volgende:
Probeer je eens voor te stellen, in te leven, in de mogelijkheid dat je niet in huidskleuren denkt,
Dat is redelijk exact waarom ik vroeger libertarisch was omdat mijn ouders dubbel zes hadden gegooid bij mijn geboorte.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 19 september 2019 @ 09:52:19 #269
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189018255
quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2019 23:56 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Ik kan mij oprecht niet voorstellen dat dit ooit gebeurd is. Ook kan ik niet zeggen dat ik persoonlijk zwarte piet ooit heb geassocieerd met normale mensen met een donkere huidskleur, noch sinterklaas met jurk dragende oude kerels of echte geestelijken. In mijn jeugd waren beiden mythische figuren die enkel bestonden binnen de context van de viering zonder dat daaraan welk kwalijk element dan ook kleefde.

Maar goed, misschien wijkt mijn ervaring/beleving wel enorm af van die van anderen.

Waarbij ik helaas wel moet opmerken dat in bepaalde kringen zelfs pleisters als racistisch ervaren worden. Alsof die ondingen mijn huidskleur wel 1 op 1 matchen en alsof ik niet even gemakkelijk voor opvallende witte ga als die toevallig wél waterafstotend/waterdicht zijn. :')
Ik heb het meerdere keren zien gebeuren bij mensen waar ik bij was (deel van mijn familie is donker)
Nu kan je dat stuk prima relativeren, blije kindjes die je blij zp noemen. Als dat het ergste is wat je in je leven mee gaat maken heb je een verdomd goed leven. De meeste donkere mensen wuiven dat dan ook weg als geeft niets.

Misschien dat het nu minder is, dat het een leeftijds verschil is. In mijn tijd was die associatie er sterker. Zp sprak met overdreven buitenlands accent bv. Overdreven surinaams werd veel gebruikt. Met die weee weet je enzo.
In strips en kinderboekjes zag je hetzelfde beeld ook nog wel (werd al minder), alleen dan als niet mythisch figuur, maar als voorstelling van een donker mens.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 19 september 2019 @ 09:55:34 #270
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189018297
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:57 schreef speknek het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Schenkman 1860:
[ afbeelding ]
Eh nee. Dit is Schenkman 1860:

Jouw overtuiging lijkt te zijn dat Piets kostuum een bewijs is dat het karakter op de "dandified coon" geïnspireerd zou zijn, als was het een soort gedresseerde aap in een net pakje. Ik noem dat onzin, want hij verkreeg dat kostuum één of twee generaties voordat er karikaturale elementen in de voorstelling van het personage begonnen te sluipen.
  donderdag 19 september 2019 @ 10:01:50 #271
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_189018370
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:24 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Ok, dus meten met 2 maten. Als het in naam van een God is, mag het allemaal wel. Als het iets anders is niet?

Laten we Sinterklaas tot Godsdienst verheffen dan. Dan kan Zwarte piet gewoon Zwarte Piet blijven.
Ik zeg toch "dat is net zo fout", dus dan is het geen meteen met twee maten.

Tevens doe je nu hetzelfde als wat je KOZP verwijt: er van alles bij willen halen.
  donderdag 19 september 2019 @ 10:07:41 #272
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189018442
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 01:32 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Ik heb anders weinig van die discussies meegekregen. Ik zie die pas sinds een jaar of tien. Geforceerd door de bekende clowns. Daarvoor war er amper iemand die het er over had.
[..]

Nou ik zie die karikatuur niet. Niet als karikatuur voor negers. Dus opleggen dat het vreemd lijkt erg op mensen een hoek in drukken.
[..]

Dat vind jij, maar je nickname is Cause Mayhem. Dus in die context zie ik het maar. Je ziet jezelf al als relnicht. En dat lijkt af en toe ook wel een goede naam voor je ja.
[..]

Die geschiedenis die door de ogen wordt bekeken van hen die rellen om te rellen en graag de racismekaart trekken bedoel je? Er is ook nog een andere geschiedenis hoor. Die van bevrijdde Moren.
[..]

Ja om de roe en de zak waar in je meeging naar Spanje. Niet omdat het negers waren.
[..]

Ok, laten we alle stoplichten weghalen dan. Want roodharigen worden voor stoplicht uitgemaakt. Laten we biljartballen verbieden, want kale mensen worden biljartballen genoemd. Bloempotten en glazen potten verbieden. lesbische vrouwen worden voor pot uitgescholden. en ga zo maar door.

Nee, het is geen argument. Waar mensen zijn wordt gepest en getreiterd met van alles. Dingen verbieden omdat er mee gepest wordt is belachelijk.
Al na de tweede wereldoorlog was er discussie. In de jaren '60 werd dat algemener en begonnen er langzaam wat dingen te veranderen.
In de jaren '80 was er veel discussie en veranderde er meer.
Waren er wit gescminkte pieten die 'ludiek' door dorpsbewoners voor de ogen van de kinderen in de zak werden gestopt en werden afgevoerd.
Gerda van sesamstraat had een gesprek met Pino over waarom ze zich ongemakkelijk voelde bij zp. En ga zo maar door.

Je hebt dus heel wat gemist als je denkt dat deze discussie zo nieuw is. Want zelfs voor de tweede wereldoorlog zijn er al voorbeelden te vinden van discussie. Terwijl zp toen nog helemaal niet zo wijd verspreid was als nu (sinterklaas zelfs vaak de boeman was ipv goedheilige).

Als je de karikatuur niet ziet ben je ziende blind. Dat is gewoon dom koppig zijn. Sorry.
Dit is waarom ik moeite heb met hardliners. Je kan er namelijk niets mee. Er is geen redelijkheid, geen rationeel denken.
Wees eerlijk en zeg het is een karikatuur, maar die is niet negatief.
Karikaturen zijn er in vele verschillende vormen en maten, dat iets een karikatuur is is niet erg. Op een positive manier iets vrolijks neerzetten is ok.

Dan heb je een zinnig argument. Ontkennen wat gewoon een feit is is geen zinnig argument. Het is als brullen dat de aarde plat is, dwars tegen duidelijk bewijs in.

En geen bevrijde Moren, maar een bevrijde Moor. Ik hoor jou ook niet brullen over de Spaanse edelen die er niet meer zijn. Die bij dat verhaaltje horen waarbij er 1(!) Moor was. Die er niet uitzag als zp trouwens.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_189018550
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 10:07 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Als je de karikatuur niet ziet ben je ziende blind. Dat is gewoon dom koppig zijn. Sorry.
Dat bepaal jij niet. Of wacht, prima, dat bepaal jij.

Dan bepaal ik dat iemand die de karikatuur wel ziet domweg racistisch is. #110%antiracisme.
pi_189018631
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 10:07 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Al na de tweede wereldoorlog was er discussie. In de jaren '60 werd dat algemener en begonnen er langzaam wat dingen te veranderen.
In de jaren '80 was er veel discussie en veranderde er meer.
Waren er wit gescminkte pieten die 'ludiek' door dorpsbewoners voor de ogen van de kinderen in de zak werden gestopt en werden afgevoerd.
Gerda van sesamstraat had een gesprek met Pino over waarom ze zich ongemakkelijk voelde bij zp. En ga zo maar door.

Je hebt dus heel wat gemist als je denkt dat deze discussie zo nieuw is. Want zelfs voor de tweede wereldoorlog zijn er al voorbeelden te vinden van discussie. Terwijl zp toen nog helemaal niet zo wijd verspreid was als nu (sinterklaas zelfs vaak de boeman was ipv goedheilige).

Als je de karikatuur niet ziet ben je ziende blind. Dat is gewoon dom koppig zijn. Sorry.
Dit is waarom ik moeite heb met hardliners. Je kan er namelijk niets mee. Er is geen redelijkheid, geen rationeel denken.
Wees eerlijk en zeg het is een karikatuur, maar die is niet negatief.
Karikaturen zijn er in vele verschillende vormen en maten, dat iets een karikatuur is is niet erg. Op een positive manier iets vrolijks neerzetten is ok.

Dan heb je een zinnig argument. Ontkennen wat gewoon een feit is is geen zinnig argument. Het is als brullen dat de aarde plat is, dwars tegen duidelijk bewijs in.

En geen bevrijde Moren, maar een bevrijde Moor. Ik hoor jou ook niet brullen over de Spaanse edelen die er niet meer zijn. Die bij dat verhaaltje horen waarbij er 1(!) Moor was. Die er niet uitzag als zp trouwens.
Over arrogantie gesproken.
  donderdag 19 september 2019 @ 10:52:22 #275
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189018955
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 10:07 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Al na de tweede wereldoorlog was er discussie. In de jaren '60 werd dat algemener en begonnen er langzaam wat dingen te veranderen.
In de jaren '80 was er veel discussie en veranderde er meer.
Waren er wit gescminkte pieten die 'ludiek' door dorpsbewoners voor de ogen van de kinderen in de zak werden gestopt en werden afgevoerd.
Gerda van sesamstraat had een gesprek met Pino over waarom ze zich ongemakkelijk voelde bij zp. En ga zo maar door.

Je hebt dus heel wat gemist als je denkt dat deze discussie zo nieuw is. Want zelfs voor de tweede wereldoorlog zijn er al voorbeelden te vinden van discussie. Terwijl zp toen nog helemaal niet zo wijd verspreid was als nu (sinterklaas zelfs vaak de boeman was ipv goedheilige).

Als je de karikatuur niet ziet ben je ziende blind. Dat is gewoon dom koppig zijn. Sorry.
Dit is waarom ik moeite heb met hardliners. Je kan er namelijk niets mee. Er is geen redelijkheid, geen rationeel denken.
Wees eerlijk en zeg het is een karikatuur, maar die is niet negatief.
Karikaturen zijn er in vele verschillende vormen en maten, dat iets een karikatuur is is niet erg. Op een positive manier iets vrolijks neerzetten is ok.

Dan heb je een zinnig argument. Ontkennen wat gewoon een feit is is geen zinnig argument. Het is als brullen dat de aarde plat is, dwars tegen duidelijk bewijs in.

En geen bevrijde Moren, maar een bevrijde Moor. Ik hoor jou ook niet brullen over de Spaanse edelen die er niet meer zijn. Die bij dat verhaaltje horen waarbij er 1(!) Moor was. Die er niet uitzag als zp trouwens.
Het zal een deel van de opvoeding zijn, en welke traditie er in je jeugd was, en wat voor mensen je om je heen had. Als de verklede Pieten erg op negers lijken (zoals op tv waar Piet bruin was en niet zwart), dan krijg je dat. Als de verhalen zo zijn dat je ouders het over Suriname hebben en over zwarten dan is de connectie snel gemaakt.
De Pieten bij ons leken echter meer op mijn neven en buurjongens dan op de enige neger (een Surinamer) in de kleuterklas. Dus dan leg je die link niet zo snel. De meeste donkere mensen hier waren Ambonezen, maar die leken evenmin op Piet.
Piet had hier in mijn jeugd lichte ogen, en alleen het gezicht is zwart, oren en hals zijn niet geschminckt. De haren gaan grotendeels schuil onder een baret, maar je ziet het (donker)blond er tussenuit piepen. Hooguit de officiële Pieten hadden een pruik, maar dat waren geen echte, die kwamen niet met de cadeautjes naar je huis en gaven ook geen snoep. Met Blackface of racisme had dat niks te maken, er werd geen neger nagebootst. Sterker, op carnaval en op het toneel deden we dat wèl, maar die negerkarikatuur (kokosnoten, rieten rokjes, zebraprint) leken in niets op Zwarte Piet (en ook niet op de Surinamer).

Het verhaal is dat Sinterklaas, en dus ook Zwarte Piet uit "Spanje" komt. Weet jij als kind veel waar dat is, die boot kwam uit het westen dus het was vast een dorp verderop aan de rivier. Waar Suriname was, geen idee. In de tijd van de Vietnamese bootvluchtelingen dacht ik dat die bij Scheveningen aanspoelden, want daar was de zee - ik was vier toen. M.a.w. een kind in de gelovige leeftijd legt de link Zwarte Piet > donker persoon met Afrikaanse roots niet uit zichzelf.
Als je zo opgevoed bent is het lastig een neger in Zwarte Piet te zien, ook op latere leeftijd.

Het is dus aanmatigend om te zeggen dat het allemaal zo duidelijk is.

Ik ben van mening dat het daarbij niet gunstig is om donkere mensen "zwarten" te noemen, want de zwarte Piet en de Zwarte Piet laten zich dan makkelijk verwarren. In het Nederlands taalgebruik is "zwart" bovendien aan ongunstige zaken verbonden (zwartrijder, zwartwerker, zwarte markt, zwart geld). Dat past bij Piet, de Duivel en de Dood die hij is, maar niet bij het gros der negers.
  donderdag 19 september 2019 @ 11:03:50 #277
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189019139
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 10:52 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De Pieten bij ons leken echter meer op mijn neven en buurjongens dan op de enige neger (een Surinamer) in de kleuterklas. Dus dan leg je die link niet zo snel. De meeste donkere mensen hier waren Ambonezen, maar die leken evenmin op Piet.
Piet had hier in mijn jeugd lichte ogen, en alleen het gezicht is zwart, oren en hals zijn niet geschminckt. De haren gaan grotendeels schuil onder een baret, maar je ziet het (donker)blond er tussenuit piepen. Hooguit de officiële Pieten hadden een pruik, maar dat waren geen echte, die kwamen niet met de cadeautjes naar je huis en gaven ook geen snoep. Met Blackface of racisme had dat niks te maken, er werd geen neger nagebootst. Sterker, op carnaval en op het toneel deden we dat wèl, maar die negerkarikatuur (kokosnoten, rieten rokjes, zebraprint) leken in niets op Zwarte Piet (en ook niet op de Surinamer).
Ook met pruik zag ik als kind in Zwarte Piet geen "neger" omdat de gelaatstrekken totaal anders waren. En inderdaad is pikzwart geen natuurlijke huidskleur. Dat personage was echt van een unieke soort; er waren zelfs vrouwelijke individuen die ook Piet heetten. Ik nam maar gewoon aan dat dat zo hoorde. Misschien vermoedde ik ergens wel dat het een grote verkleedpartij was, want de Sint zag er ook steeds weer een beetje anders uit.
  donderdag 19 september 2019 @ 11:07:25 #278
268491 fetX
Al bezig met volgend seizoen
pi_189019174
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 10:18 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Dat bepaal jij niet. Of wacht, prima, dat bepaal jij.

Dan bepaal ik dat iemand die de karikatuur wel ziet domweg racistisch is. #110%antiracisme.
Terecht punt. Ik heb het oprecht nooit gezien en er nooit over nagedacht. Het onderscheid niet gemaakt. Blijkbaar was ik een enorme racist, aldus de drammende moraalgekkies.

Terwijl juist zij nu al jaren het onderscheid maken. Oftewel: eigenlijk zijn zij degene die het racisme aanwakkeren.
  donderdag 19 september 2019 @ 11:11:28 #279
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189019218
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 10:52 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Sterker, op carnaval en op het toneel deden we dat wèl, maar die negerkarikatuur (kokosnoten, rieten rokjes, zebraprint) leken in niets op Zwarte Piet (en ook niet op de Surinamer).
Ja, precies. Als het erom ging "negers" belachelijk te maken pakte men er allerhande etnische markeerders bij: naaktheid of primitieve kleding, botjes door het haar of door de neus, verwijzingen naar kannibalisme, tam-tammuziek en wat dies meer zij. De "dandified coon" is in het collectieve bewustzijn van de Nederlanders niks, het betekent niets.
  donderdag 19 september 2019 @ 11:11:50 #280
8369 speknek
Another day another slay
pi_189019221
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 09:55 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Eh nee. Dit is Schenkman 1860:
[ afbeelding ]
Jouw overtuiging lijkt te zijn dat Piets kostuum een bewijs is dat het karakter op de "dandified coon" geïnspireerd zou zijn, als was het een soort gedresseerde aap in een net pakje. Ik noem dat onzin, want hij verkreeg dat kostuum één of twee generaties voordat er karikaturale elementen in de voorstelling van het personage begonnen te sluipen.
Hoe courant was een frivool pagekostuum in de negentiende eeuw?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 19 september 2019 @ 11:12:20 #281
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189019226
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:11 schreef speknek het volgende:

[..]

Hoe courant was een frivool pagekostuum in de negentiende eeuw?
Wat is er frivool aan een pagekostuum? Aannames.
pi_189019243
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 06:23 schreef Montagui het volgende:

[..]

Neuh. Ik vermoed dat er hele volksstammen zijn met een soortgelijke ervaring.
Oh ik vind het enorm gezocht klinken en in combinatie met het bewust zoeken naar schoolkinderen door KOZP om het pestverhaal een gezicht te geven lijkt dit me nou echt weer zo'n letterlijke en figuurlijke act om hun geschreeuw en geëis kracht bij te zetten.
  donderdag 19 september 2019 @ 11:21:10 #283
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189019356
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:11 schreef speknek het volgende:

[..]

Hoe courant was een frivool pagekostuum in de negentiende eeuw?
Waarschijnlijk gangbaarder dan jij denkt. Het is de tijd van "Oriëntalisme", kunst sterk geïnspireerd door met name het Ottomaanse Rijk, maar ook andere exotische landen. Je ziet het in alle kunsten terug, ook in de mode.
pi_189019369
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 09:52 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ik heb het meerdere keren zien gebeuren bij mensen waar ik bij was (deel van mijn familie is donker)
Nu kan je dat stuk prima relativeren, blije kindjes die je blij zp noemen. Als dat het ergste is wat je in je leven mee gaat maken heb je een verdomd goed leven. De meeste donkere mensen wuiven dat dan ook weg als geeft niets.

Misschien dat het nu minder is, dat het een leeftijds verschil is. In mijn tijd was die associatie er sterker. Zp sprak met overdreven buitenlands accent bv. Overdreven surinaams werd veel gebruikt. Met die weee weet je enzo.
In strips en kinderboekjes zag je hetzelfde beeld ook nog wel (werd al minder), alleen dan als niet mythisch figuur, maar als voorstelling van een donker mens.
Zouden die kinderen dan nooit donkerdere mensen op straat zien of betrof het peuters oid? Bij zwarte piet hoort toch een typische outfit en accessoires (zak met strooigoed) typisch gedrag/toneelspel (brutale, speelse, vrolijke benadering van kinderen, vaak in een grote groep pieten) ik kan mij echt maar moeilijk voorstellen dat kinderen op een normaal gekleed persoon met donkere huidskleur die gewoon ergens staat/loopt afstappen in de veronderstelling dat dat een zwarte piet zou zijn.

Het klinkt mij echt volslagen absurd en onwerkelijk in de oren.
  donderdag 19 september 2019 @ 11:25:51 #285
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189019407
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarschijnlijk gangbaarder dan jij denkt. Het is de tijd van "Oriëntalisme", kunst sterk geïnspireerd door met name het Ottomaanse Rijk, maar ook andere exotische landen. Je ziet het in alle kunsten terug, ook in de mode.
Dat reflecteert eerder de vroegste versie van Schenkmans Piet, met het Levantijnse kostuum. Het gebruik van pagekleding bij donkere bedienden heeft een andere geschiedenis. Het is natuurlijk wel de vraag wat Schenkman of de illustrator van de latere uitgaven (1860 e.v.) daarvan wist en wat ze met het kostuum tot uitdrukking wilde brengen. Het heeft ook een klassiek Spaanse uitstraling, en Schenkman plaatst zijn karakters in Spanje.
  donderdag 19 september 2019 @ 11:28:47 #286
8369 speknek
Another day another slay
pi_189019456
Dat pagekostuum is overduidelijk frivool, vergeleken bij de traditionele klederdracht in die tijd:
http://www.grenadiercompa(...)20en%20buitenlui.pdf

Maar eigenlijk was dat ook geen goede vraag, omdat het natuurlijk terug moest grijpen op iets historisch van voor de jaren 1860, net zoals Sinterklaas geen standaard 19e eeuwse bisschop was. Wat dat betreft is het niet gek dat ook de knecht rondloopt in een anachronisme.

Op zich bestond de dandified coon al voor 1860, maar ik ga niet beargumenteren dat Zwarte Piet op dat moment al van de VS gekopieerd was, zoals zijn latere visage dat wel was. Het blijft een knecht in een apenpakje, en zodoende vermoedelijk wel geboren uit dezelfde, welnu, tijdsgeest. Het punt blijft dat de populariteit van het blackfacen begin 1900 wel overgewaaid is met de minstrel shows, net zoals het Pietenleger door de Canadezen is geintroduceerd. Op dat moment werd het een dandified coon, en dan kun je dat weer proberen weg te wassen, maar de raciale kenmerken eruit halen is een veel betere strategie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 19 september 2019 @ 11:32:04 #287
8369 speknek
Another day another slay
pi_189019496
quote:
2s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:22 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Zouden die kinderen dan nooit donkerdere mensen op straat zien of betrof het peuters oid? Bij zwarte piet hoort toch een typische outfit en accessoires (zak met strooigoed) typisch gedrag/toneelspel (brutale, speelse, vrolijke benadering van kinderen, vaak in een grote groep pieten) ik kan mij echt maar moeilijk voorstellen dat kinderen op een normaal gekleed persoon met donkere huidskleur die gewoon ergens staat/loopt afstappen in de veronderstelling dat dat een zwarte piet zou zijn.

Het klinkt mij echt volslagen absurd en onwerkelijk in de oren.
Natuurlijk wordt zwarte piet wel als scheldwoord gebruikt, maar dat worden vuurtorens ook, dat hoeft nog geen reden te zijn om vuurtorens te verbieden. Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat het feit dat zwarte piet een scheldwoord is, aantoont dat het nou juist niet een echte zwarte persoon is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 19 september 2019 @ 11:33:52 #288
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189019522
Ik zou dat hele idee van de "dandified coon" eens proberen los te laten. Nederland was geen koloniale samenleving en we hadden dus geen "probleem" met donkere mensen die probeerden zich boven hun stand te verheffen. Het verschijnsel was er gewoon niet. Misschien dat zoiets in Suriname had kunnen spelen, maar hier ontbrak de voedingsbodem voor zulke sentimenten.

Wat overigens niet wil zeggen dat men geen vooroordelen had over Afrikanen. Maar dat hele idee van "dandificatie" is een typisch Amerikaans fenomeen.
  User die overal opduikt 2022 donderdag 19 september 2019 @ 11:34:49 #289
186611 Haags
pi_189019566
quote:
Denken dat je kunt tegenstribbelen tegen een tsunami(verlichting). :')
  donderdag 19 september 2019 @ 11:36:53 #291
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_189019575
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:36 schreef Atak het volgende:

[..]

Denken dat je kunt tegenstribbelen tegen een tsunami(verlichting). :')
Welke tsunami?
"Hoka Hey!"
  User die overal opduikt 2022 donderdag 19 september 2019 @ 11:37:51 #292
186611 Haags
pi_189019599
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:36 schreef Atak het volgende:

[..]

Denken dat je kunt tegenstribbelen tegen een tsunami(verlichting). :')
Buiten Amsterdam/Rotterdam en de NTR nemen ze dat zielige teringzooitje niet zo serieus hoor.
Zonder wrijving geen glans
pi_189019759
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:36 schreef Atak het volgende:

[..]

Denken dat je kunt tegenstribbelen tegen een tsunami(verlichting). :')
:?
  donderdag 19 september 2019 @ 11:50:08 #294
8369 speknek
Another day another slay
pi_189019769
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:33 schreef Iblardi het volgende:
Ik zou dat hele idee van de "dandified coon" eens proberen los te laten. Nederland was geen koloniale samenleving en we hadden dus geen "probleem" met donkere mensen die probeerden zich boven hun stand te verheffen. Het verschijnsel was er gewoon niet. Misschien dat zoiets in Suriname had kunnen spelen, maar hier ontbrak de voedingsbodem voor zulke sentimenten.

Wat overigens niet wil zeggen dat men geen vooroordelen had over Afrikanen. Maar dat hele idee van "dandificatie" is een typisch Amerikaans fenomeen.
Een zwarte in een deftig pakje zal meer als leuke curiositeit gezien zijn (zie ook de menselijke dierentuinen) dan een gecoordineerd systeem van zwartenonderdrukking in Nederland, maar bedenk wel dat de slavernij in 1860 nog niet was afgeschaft, en toen dat vlak daarna wel werd gedaan, alle slaven nog verplicht 10 jaar onder erbarmelijke omstandigheden op de plantages moesten werken in het kader van "lotsverbetering", oftewel opvoeding van de wilden, wat vervolgens niet werd gedaan. Dit was gewoon de Nederlandse overheid. Het erbarmen was er meer met de slavenhouders dan de slaven, ook in Nederland. Dus die vooroordelen waren er weldegelijk en wijd verdspreid.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189020088
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:37 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Buiten Amsterdam/Rotterdam en de NTR nemen ze dat zielige teringzooitje niet zo serieus hoor.
Paar jaar geleden namen ze het ook niet serieus in de randstad. Tsunami kan je niet tegenhouden of terugdraaien. Het beste is om over te geven. Sommigen hebben daar tijd voor nodig.
pi_189020103
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 12:17 schreef Atak het volgende:

[..]

Paar jaar geleden namen ze het ook niet serieus in de randstad. Tsunami kan je niet tegenhouden of terugdraaien. Het beste is om over te geven. Sommigen hebben daar tijd voor nodig.
Om Jerry en z'n vrienden nou te vergelijken met een zo verwoestend en dodelijk natuurfenomeen als een tsunami gaat misschien wat ver, ongeacht het geweld dat ze de Nederlandse cultuur aan willen doen.
  donderdag 19 september 2019 @ 12:21:28 #297
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_189020127
Roetveeg piet klopt eigenlijk ook niet.
Als ze hier aan komen dan hebben ze nog geen enkele schoorsteen gezien dus zouden ze gewoon blank moeten wezen. oO/
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_189020360
quote:
10s.gif Op donderdag 19 september 2019 12:19 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Om Jerry en z'n vrienden nou te vergelijken met een zo verwoestend en dodelijk natuurfenomeen als een tsunami gaat misschien wat ver, ongeacht het geweld dat ze de Nederlandse cultuur aan willen doen.
Dan gebruik jij het woord “verlichting”.
  donderdag 19 september 2019 @ 12:41:57 #299
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189020367
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:50 schreef speknek het volgende:
Dus die vooroordelen waren er weldegelijk en wijd verdspreid.
Racistische opvattingen zullen wel vrij wijdverbreid zijn geweest. Volgens mij schreef Winkler Prins nog rond 1880 in zijn encyclopedie dat Afrikanen, in weerwil van wat sommige anderen beweerden, "helaas" wel degelijk dommer waren dan blanken en dat de schijnbare uitzonderingen op deze regel allemaal het product van rassenvermeninging waren. Ik wil de houding van de Nederlanders in die tijd ook niet romantiseren. Tegelijkertijd had je ook wel een tegenbeweging, met name in de kinderlectuur, lijkt het, waar lezertjes op het hart werd gedrukt mensen niet op hun huidskleur te beoordelen. Hoe het één zich getalsmatig tot het ander verhield weet ik niet, want ik heb destijds alleen wat op Google Books zitten rondlezen en dan heb je enkel de primaire bronnen zonder context. Wel is duidelijk dat de neiging tot opvoeden zich niet alleen op die exotische "primitieven" richtte, maar ten dele ook op de eigen jeugd in haar perceptie van die primitieven.

Maar goed, ik wil dus niet beweren dat Nederland in dat opzicht een baken van verlichting was. Waar het me om gaat is dat je niet zonder meer kunt zeggen dat een figuur als Zwarte Piet uit een racistisch milieu is voortgekomen, of aansloeg omdat hij aan racistische gevoelens appelleerde, omdat de samenleving nu eenmaal niet zo ééndimensionaal was.
pi_189020414
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:28 schreef speknek het volgende:
....., maar de raciale kenmerken eruit halen is een veel betere strategie.
Zolang mensen zich zwart mogen schminken om Zwarte Piet te kunnen spelen mogen van mij alle andere raciale kenmerken eruit gehaald worden.

Over welke raciale kenmerken hebben we het dan nog?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_189020420
Verlichting nabij.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')