ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
En dan staat er zomaar iemand op het spoor. Helaas is het twee keer voorgekomen in een paar dagen. wonder boven wonder is het bij zwaargewond gebleven, en is bij de andere persoon snel gealarmeerd.
twitter:
POL_DelaHaye twitterde op donderdag 22-08-2019 om 17:47:22 In Castricum raakte een persoon zwaargewond.In Heiloo werd gisteren iemand op tijd van het spoor gehaald. Vanmiddag werden collega’s richting het spoor gestuurd voor een persoon die voor de trein stond. Zoek aub hulp via het telefoonnummer 113 of via https://t.co/JYTKh85sorreageerretweet
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ik krijg van NS Flex een foutieve correctie voor uitchecken. En je kan alleen bellen om het recht te laten brijen en het gaat om een bedrag van 3,12 in totaal ofzo.
Op zaterdag 24 augustus 2019 13:17 schreef Peter het volgende: Flex kan nog niet met een regioabonnement lees ik. Is er zicht op wanneer dat wel kan?
Volgens mij is het hele systeem daar niet op ingericht. Je regio-abonnement zou dan namelijk bij NS in het systeem moeten staan ipv op je OV-chipkaart.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 24 augustus 2019 12:57 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik krijg van NS Flex een foutieve correctie voor uitchecken. En je kan alleen bellen om het recht te laten brijen en het gaat om een bedrag van 3,12 in totaal ofzo.
Maargoed, principes heb je niet voor niets.
Dat gaat al geruime tijd niet goed. Ik krijg af en toe ook zulke correcties, terwijl ik netjes overal in- en uitcheck.
Ik snap niet dat ze die functie nog niet hebben uitgeschakeld zolang hij niet goed werkt
Dat gaat al geruime tijd niet goed. Ik krijg af en toe ook zulke correcties, terwijl ik netjes overal in- en uitcheck.
Ik snap niet dat ze die functie nog niet hebben uitgeschakeld zolang hij niet goed werkt
"Ja tussen 16-8 en 19-8 is er een storing geweest, maar hij wordt uiteindelijk niet gefactureerd." Nou, ik hou in de gaten of er een correctie komt dan.
Er schijnen ook regelmatig mensen onterecht een correctie te krijgen omdat ze tegen de richting in gereisd zouden hebben, of voor een IC-direct-toeslag op een heel ander traject
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 24 augustus 2019 13:58 schreef dennistd het volgende: Er schijnen ook regelmatig mensen onterecht een correctie te krijgen omdat ze tegen de richting in gereisd zouden hebben, of voor een IC-direct-toeslag op een heel ander traject
In dit geval heb ik in Lelijkstad uitgecheckt, onderweg van het ene naar het andere perron, en weer ingecheckt. De vervolgreis van 2,52 ofzo naar Almere C staat er ook gewoon in.
Volgens mij is het hele systeem daar niet op ingericht. Je regio-abonnement zou dan namelijk bij NS in het systeem moeten staan ipv op je OV-chipkaart.
Ergens vind ik het maar een beetje een treurige vertoning, zo'n zooitje bij elkaar geraapte rijtuigen uit de jaren 70/80. Zeker als daarnaast dan een ICE4 staat.
Nou snap ik het wel, nieuw rollend materieel is immers duur. Maar de indruk die je op je reizigers wil maken is ook belangrijk, dat beseften de oprichters van MTR Express in Zweden zich maar al te goed. Die hebben gekeken naar tweedehands materieel maar waren van mening dat dat niet goed genoeg was, daarom hebben ze uiteindelijk FLIRTs gekocht.
Ik vraag me af hoeveel reguliere reizigers FlixTrain heeft. HKX en Locomore moesten niet voor niets stoppen...
Ik woon vlakbij Frankfurt-Süd, waar de Flixtrain van Stuttgart naar Berlijn (en vice versa) stopt, en ik heb de indruk dat die treinen best behoorlijk gevuld zijn. Voor incidentele reizigers die laat boeken is het vaak een stuk goedkoper dan met DB. Zeker op vrij- en zondagen is DB vaak heel duur, ook als je lang op voorhand boekt. Als je vandaag bijvoorbeeld zonder kortingskaart na de middag van Berlijn naar Frankfurt wil betaal je bij DB ¤138,50 en bij Flixtrain ¤79, voor een verschil van bijna ¤60 zullen veel mensen dat beperkte comfort op de koop toenemen. Bovendien heeft Flixtrain natuurlijk het voordeel dat boeken aanzienlijk eenvoudiger is dan bij HKX en Locomore omdat het hetzelfde systeem is als Flixbus, dat zal ook zeker meehelpen.
Een foto uit de oude doos. Vandaag precies 8 jaar geleden maakte ik deze foto van locomotief 186.118, die in het oude station van Breda gereed stond als 'Fyra' naar Amsterdam Centraal. De gefaalde kruimeldieven waren destijds nog niet in dienst, als noodoplossing was 'NS Hispeed' destijds met deze oplossing gekomen: een TRAXX-locomotief met daarachter 6 voor het rijden op de HSL aangepaste intercityrijtuigen.
Van dit beeld is tegenwoordig niet veel meer over: het merk 'NS Hispeed' is van het toneel verdwenen, en daarmee ook de opvallende rood/roze/witte livrei waarvan de loc en rijtuigen waren voorzien. Het station bestaat ook niet meer, in de jaren na het maken van deze foto is er in Breda flink gebouwd aan een nieuwe OV-terminal die in 2016 is opgeleverd. Er rijden echter nog steeds TRAXX-locs en ICR-rijtuigen op deze route.
Waarom staat er op de borden van Berlin Hbf op het perron tussen spoor 15/16 Berlin Hauptbahnhof met daaronder "Lehrter Bahnhof" op op perrons 11/12 en 13/14 niks? Had Lehrter Bahnhof oorspronkelijk alleen deze sporen?
Ga ik zo lezen. Maar wat anders, wat zijn je rechten bij DB als je 60+ vertraging hebt en daardoor je eindbestemming niet kunt halen?
Had om 17:40 moeten vertrekken van Berlin Hbf naar Haren.
ICE506-IC209-RE1-RE15 (WFB)
Stel ik neem die trein, kom ik om 20:28 in Hamburg. Dan ICE609 naar Bremen dan IC2032
En dan ben ik om 23:14 fucked in Leer.
Net bij het servicepunt geweest. Een nogal norse man zei dat ik gewoon mijn vertraagde trein moest pakken en dan verder zien.
Toen maar es bij ander servicepunt gaan vragen. Die vrouw vertelde dat m'n Zugbindung verviel. En gaf me een alternatief IC2242-RB61-RE15 (via Osnabrück en Rheine)
Het is al redelijk druk op het perron, dus hopelijk kan ik mee. Anders heb ik vrij stevige schouders...
Ze moeten ofwel een taxi regelen, ofwel een hotelovernachting.
Daarnaast krijg je bij +60 een vergoeding. Als het kan aan de conducteur een vertragingsformulier vragen met bevestiging van de vertraging. Of om een aantekening op je ticket. Laatste is volgens mij verplicht (Europese regelgeving).
Hoewel theorie en praktijk natuurlijk kunnen verschillen. Toen ik een tijd terug met de ICE door Duitsland reisde ging de aansluiting op de ICE naar Brussel in Keulen mis. Voor de gein toen even gekeken welke alternatieven er waren: ik kan me niet echt voorstellen dat de reizigers naar Brussel werkelijk geacht werden om hun reis voort te zetten met RE's, lokaaltreinen en drie overstappen.
Daarnaast krijg je bij +60 een vergoeding. Als het kan aan de conducteur een vertragingsformulier vragen met bevestiging van de vertraging. Of om een aantekening op je ticket. Laatste is volgens mij verplicht (Europese regelgeving).
Hoewel theorie en praktijk natuurlijk kunnen verschillen. Toen ik een tijd terug met de ICE door Duitsland reisde ging de aansluiting op de ICE naar Brussel in Keulen mis. Voor de gein toen even gekeken welke alternatieven er waren: ik kan me niet echt voorstellen dat de reizigers naar Brussel werkelijk geacht werden om hun reis voort te zetten met RE's, lokaaltreinen en drie overstappen.
Qua overstappen maakt het niks uit en laatste stuk zou sowieso met een RE zijn.
Qua comfort was de oorspronkelijke optie fijner.
En hoewel die ICE meer dan een uur vertraging heeft ben ik 21 minuten later op m'n bestemming. Maakt dat nog wat uit?
Ik had van de week in Duitsland een IC met (uiteindelijk bleek achteraf) 90 minuten vertraging, gelukkig reed in het oorspronkelijk pad de IC van 2 uur eerder met 120 minuten vertraging. Zo werkt dat dan in Duitsland
Ik heb een tijdje geleden gelezen dat prorail een vrije kruising wilt aanleggen in de buurt van de dijksgracht, wat zijn ze precies van plan?? War is het nut??
Zou het niet zinniger zijn om 2x4 sporen aan te leggen tussen cs en muiderpoort(amstel)/science park??? Van elkaar gescheiden zodat je doorstroming creëert.
Op zondag 25 augustus 2019 18:39 schreef TjjWester het volgende: Ik heb een tijdje geleden gelezen dat prorail een vrije kruising wilt aanleggen in de buurt van de dijksgracht, wat zijn ze precies van plan?? War is het nut??
Zou het niet zinniger zijn om 2x4 sporen aan te leggen tussen cs en muiderpoort(amstel)/science park??? Van elkaar gescheiden zodat je doorstroming creëert.
Ik heb hier wel wat ven gelezen een tijd terug. Volgens mij is het om de corridor Amstel-Zaandam vrij te kunnen leggen. Nu wurmt deze zich eigenlijk een beetje tussen de kerende treinen vanuit Haarlem en Weesp door. Door de treinen Amstel-Zaandam aan de noordkant van het station te leggen komt er ruimte op de lagere sporen voor kerende treinen (en een eventuele doorverbinding) vanuit Schiphol en Weesp, en zou je ook treinen vanuit Weesp richting Haarlem kunnen laten doorrijden.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Am Mittwoch (21. August) wurde ein Zug bei Baunatal-Guntershausen nach rund 100 Metern Fahrt gestoppt. Laut Polizeiangaben hatte eine 68-jährige Frau die Notentriegelung einer Tür betätigt, stieg aus dem Zug aus und lief zum Bahnhof zurück. Die Seniorin wurde dort kurz darauf von einem Bahnmitarbeiter in Empfang genommen und an die verständigte Bundespolizei übergeben. Die übrigen Reisenden wurden von der plötzlichen Bremsung des Zuges überrascht, blieben aber unverletzt.
Den Bundespolizisten erzählte die Frau aus dem Emsland, dass sie nach Bad Wildungen fahren wollte. Als sie ihren Fehler bemerkte, hätte sie Panik bekommen und die Notentriegelung betätigt.
Die Bundespolizeiinspektion Kassel hat somit gegen die 68-Jährige ein Strafverfahren wegen des Verdachts des Missbrauchs von Nothilfemitteln sowie des Verdachts eines Gefährlichen Eingriffs in den Bahnverkehr eingeleitet.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Een foto uit de oude doos. Vandaag precies 8 jaar geleden maakte ik deze foto van locomotief 186.118, die in het oude station van Breda gereed stond als 'Fyra' naar Amsterdam Centraal. De gefaalde kruimeldieven waren destijds nog niet in dienst, als noodoplossing was 'NS Hispeed' destijds met deze oplossing gekomen: een TRAXX-locomotief met daarachter 6 voor het rijden op de HSL aangepaste intercityrijtuigen.
Van dit beeld is tegenwoordig niet veel meer over: het merk 'NS Hispeed' is van het toneel verdwenen, en daarmee ook de opvallende rood/roze/witte livrei waarvan de loc en rijtuigen waren voorzien. Het station bestaat ook niet meer, in de jaren na het maken van deze foto is er in Breda flink gebouwd aan een nieuwe OV-terminal die in 2016 is opgeleverd. Er rijden echter nog steeds TRAXX-locs en ICR-rijtuigen op deze route.
Aan het eind van de middag nog door Breda gekomen. Was een seinstoring tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe, dus dan maar via Breda en Den Bosch naar het noorden.
Wel even de reisplanner genegeerd en via Utrecht gegaan om iets te kunnen eten ipv de rechtstreekse IC naar Zwolle die tergend traag is
Ik heb hier wel wat ven gelezen een tijd terug. Volgens mij is het om de corridor Amstel-Zaandam vrij te kunnen leggen. Nu wurmt deze zich eigenlijk een beetje tussen de kerende treinen vanuit Haarlem en Weesp door. Door de treinen Amstel-Zaandam aan de noordkant van het station te leggen komt er ruimte op de lagere sporen voor kerende treinen (en een eventuele doorverbinding) vanuit Schiphol en Weesp, en zou je ook treinen vanuit Weesp richting Haarlem kunnen laten doorrijden.
Dat niet alleen, maar tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk wordt de bestaande infra voor de lijn naar Centraal niet optimaal benut omdat de treinen onderweg door wissels moeten ipv rechtdoor te rijden. Het betekent dat de Schipholtak middendoor mag en dat kan prima op de bestaande infra.
Er gaat vanaf morgen weer een Ludmilla in de reizigersdienst rijden, namelijk voor de Mitteldeutsche Regiobahn tussen Leipzig en Chemnitz vanwege tekort aan locomotieven type ER20 (Hercules).
Op woensdag 28 augustus 2019 17:00 schreef BLS het volgende: Er gaat vanaf morgen weer een Ludmilla in de reizigersdienst rijden, namelijk voor de Mitteldeutsche Regiobahn tussen Leipzig en Chemnitz vanwege tekort aan locomotieven type ER20 (Hercules).
Een structurele oplossing is volgens ProRail de verhoging van de bovenleidingspanning van 1500 naar 3000 volt. "Dat betekent minder energieverlies in het transport van die energie", zegt woordvoerder Aldert Baas. "Ook geeft het nieuwe, zwaardere treinen meer energie. Als we naar de toekomst kijken, is zo'n ombouw nodig."
Met zo'n ombouw en andere stroomaanpassingen zijn grote investeringen gemoeid, waarvoor ProRail moet aankloppen bij het kabinet.
Op zich natuurlijk geen nieuws, maar wel opmerkelijk dat ProRail de overgang naar 3kV gelijkstroom inmiddels blijkbaar als noodzakelijk beschouwt. Hopen maar dat er snel geld voor beschikbaar komt.
30 jaar geleden zag men dit al aankomen. (V)IRM was zelfs al voorbereid op wisselspanning. Treinseries daarna niet meer, want duur. Hadden die oelenwappers gewoon doorgezet dan was de overschakeling naar wisselspanning met het vervangen van ICM door ICNG nu een peace of cookie geweest.
Die voorbereiding bij (V)IRM stelt toch niet veel meer voor dan wat extra ruimte en kabelgoten in het motorcompartiment? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Vraag me sowieso wel af hoeveel moeite zo'n ombouw nog is bij moderne vermogenselektronica.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Het schijnt handig te zijn om 3kv-choppers te hebben. Grote kans dat DDZ, Virm en SLT 1,5 kv-choppers hebben. Bij Flirt kan dat ineens per ongeluk goed gaan. SNG en ICNG zouden het gewoon moeten kunnen geloof ik.
Op zich natuurlijk geen nieuws, maar wel opmerkelijk dat ProRail de overgang naar 3kV gelijkstroom inmiddels blijkbaar als noodzakelijk beschouwt. Hopen maar dat er snel geld voor beschikbaar komt.
Het valt 'toevallig' samen met het laatste grote interview dat Pier als baas van ProRail gegeven heeft.
Het is ook noodzaak, omdat het spoor de grenzen van de capaciteit op een aantal plekken echt bereikt heeft.
quote:
Op donderdag 29 augustus 2019 18:15 schreef Cothen het volgende: 30 jaar geleden zag men dit al aankomen. (V)IRM was zelfs al voorbereid op wisselspanning. Treinseries daarna niet meer, want duur. Hadden die oelenwappers gewoon doorgezet dan was de overschakeling naar wisselspanning met het vervangen van ICM door ICNG nu een peace of cookie geweest.
Bij VIRM ging het om voorbereid zijn op 25 kV wisselspanning en niet op 3kV geijkspanning waar we het nu over hebben.
Is het niet praktischer om het hele spul om te bouwen tot 25kV~, als we toch aan de gang gaan? Dan is het in ieder geval hetzelfde als de HSL en de Betuweroute, en als ik mij niet vergis is het binnen Europa ook de meest gebruikte spanning en dus praktisch met aan- en verkoop van materieel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op donderdag 29 augustus 2019 20:56 schreef Janneke141 het volgende: Is het niet praktischer om het hele spul om te bouwen tot 25kV~, als we toch aan de gang gaan? Dan is het in ieder geval hetzelfde als de HSL en de Betuweroute, en als ik mij niet vergis is het binnen Europa ook de meest gebruikte spanning en dus praktisch met aan- en verkoop van materieel.
Had je dacht weer andere bovenleidingsportalen voor nodig en andere kabels. 3.kV kan op het huidige 1.5kV
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
Op donderdag 29 augustus 2019 20:56 schreef Janneke141 het volgende: Is het niet praktischer om het hele spul om te bouwen tot 25kV~, als we toch aan de gang gaan? Dan is het in ieder geval hetzelfde als de HSL en de Betuweroute, en als ik mij niet vergis is het binnen Europa ook de meest gebruikte spanning en dus praktisch met aan- en verkoop van materieel.
Het zou de kosten iig flink opdrijven. Bovendien zit je ook nog met het magnetisch veld, waardoor buiten de spoorzones aanpassingen aan allerlei gebouwen en infra gemaakt moeten worden.
Had je dacht weer andere bovenleidingsportalen voor nodig en andere kabels. 3.kV kan op het huidige 1.5kV
Kabeltjes trekken lijkt me nog tamelijk goedkoop vergeleken bij de ombouw van al het materieel, of aankoop van nieuw. Maar het is op zich wel een argument, inderdaad.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Ombouw naar 25 kV AC heeft meer impact dan alleen treinen en bovenleiding. Vrijwel alle kunstwerken moeten worden aangepast en ook allerlei gebouwen in de buurt van het spoor kunnen gevoelig zijn voor elektromagnetische straling (EMC).
Op donderdag 29 augustus 2019 21:01 schreef Janneke141 het volgende: Trouwens, was was ook weer de reden dat ze tijdens de F1 van Zandvoort niet met dieseltreinen kunnen pendelen?
Omdat de NS die niet meer heeft.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
Op donderdag 29 augustus 2019 21:01 schreef Janneke141 het volgende: Trouwens, was was ook weer de reden dat ze tijdens de F1 van Zandvoort niet met dieseltreinen kunnen pendelen?
Maar als we een Nationaal Verkeers Infarct willen voorkomen in de Noord-Hollandse duinen, en we het in zeven maanden waarschijnlijk ook niet voor elkaar krijgen om dat stukkie op spanning te krijgen, dan moet er toch wel iets te huren zijn?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op donderdag 29 augustus 2019 20:48 schreef Peterselieman het volgende: Bij VIRM ging het om voorbereid zijn op 25 kV wisselspanning en niet op 3kV geijkspanning waar we het nu over hebben.
Volgens mij is de kern van het probleem dat 1,5kV niet meer voldoet. 3kV is nu het best haalbare, maar dan heb je nog steeds de beperkingen van gelijkspanning.
Een overstap naar wisselspanning is een betere oplossing, maar kost meer pijn.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en daar zijn ProRail en NS de afgelopen jaren goed mee bezig geweest.
Op donderdag 29 augustus 2019 21:03 schreef Janneke141 het volgende: Maar als we een Nationaal Verkeers Infarct willen voorkomen in de Noord-Hollandse duinen, en we het in zeven maanden waarschijnlijk ook niet voor elkaar krijgen om dat stukkie op spanning te krijgen, dan moet er toch wel iets te huren zijn?
Da's niet dubbeldeks. En er zijn/waren Ludmilla's met ATB
Jaar of 15 geleden trokken die nog wel eens goederentreinen door Breda. Mooi geluid.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Denk aan gewapend beton. Als dat niet geaard is kan elektromagnetische straling afkomstig van 25 kV-bovenleiding daar nare gevolgen op hebben.
Kan je dat toelichten? Heb zelden geaard gewapend beton gezien. Moet je ook niet willen denk ik omdat je je bewapening indirect blootstelt aan invloeden van buitenaf. Beton geleid verder niet ook. Bedoel je niet spanningsleidingen in de buurt? Was bij Nieuw-Vennep toch een issue toen?
Ik ben ook wel benieuwd hoe 25kV zoveel issues op kan leveren. Ik snap EMI op kleine schaal wel, maar is dat op ook zo'n probleem voor beton, gebouwen en andere infrastructuur?
Op donderdag 29 augustus 2019 18:15 schreef Cothen het volgende: 30 jaar geleden zag men dit al aankomen. (V)IRM was zelfs al voorbereid op wisselspanning. Treinseries daarna niet meer, want duur. Hadden die oelenwappers gewoon doorgezet dan was de overschakeling naar wisselspanning met het vervangen van ICM door ICNG nu een peace of cookie geweest.
Nou voorbereid... Er was een soort ruimtereservering, misschien zelfs alleen een versterking in de bak, voor een deel van de 25 kV tractieinstallatie (de trafo denk ik). En alleen in VIRM2/3 volgens mij.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 30 augustus 2019 12:56 schreef Fixers het volgende: Ik ben ook wel benieuwd hoe 25kV zoveel issues op kan leveren. Ik snap EMI op kleine schaal wel, maar is dat op ook zo'n probleem voor beton, gebouwen en andere infrastructuur?
Het is de som. 25 kV betekent dat je afscheid moet nemen van de huidige bovenleiding en de huidige treindetectie. (N.B. De huidige treindetectie zou nog wel kunnen werken samen met ERTMS volgens mij.) De EMC-issues van 25 kV om de omgeving zijn aanzienlijk, alhoewel minder dan een "normale" hoogspanningslijn. Zoals al eerder gezegd: veel kunstwerken zijn te laag voor 25 kV, ik meen ook de Schipholtunnel en dat is best een cruciale schakel in het net. Met 3 kV kun je een hoop van de bestaande problemen oplossen met minder wijzigingen in de infrastructuur. Een 1,5 kV trein ombouwen naar 3 kV zou ook weleens minder impact kunnen hebben dan een 1,5 kV trein ombouwen naar 25 kV.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 30 augustus 2019 21:23 schreef Duvel het volgende: Nou voorbereid... Er was een soort ruimtereservering, misschien zelfs alleen een versterking in de bak, voor een deel van de 25 kV tractieinstallatie (de trafo denk ik). En alleen in VIRM2/3 volgens mij.
Idd ruimte om een trafo in te bouwen. Is iig meer dan niks.
quote:
Op vrijdag 30 augustus 2019 21:27 schreef Duvel het volgende: Een 1,5 kV trein ombouwen naar 3 kV zou ook weleens minder impact kunnen hebben dan een 1,5 kV trein ombouwen naar 25 kV.
Op korte termijn is het idd een kleine ingreep: downchopper erin en gaan. De RET heeft zo 750V metro's laten rijden onder een 1500V waslijn voor de ombouw van de Hofpleinlijn.
Op lange termijn een desinvestering. Ook die 3000V kent zijn grenzen. In de totale som moet je ook meenemen dat treinen goedkoper worden als niet meer hoeven voldoen aan de eis 1500V en ATB.
Is de Hofpleinlijn niet meteen omlaag gebracht qua spanning? De tram van Houten had wel een downchopper in elk geval, en ik meen die op Alphen-Gouda ook.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 30 augustus 2019 22:31 schreef dennistd het volgende: Is de Hofpleinlijn niet meteen omlaag gebracht qua spanning? De tram van Houten had wel een downchopper in elk geval, en ik meen die op Alphen-Gouda ook.
Volgens mij is de hofpleinlijn gelijk aangepast jah. De Haagse Trams (Randstadrail) op dat traject rijden ook op 750 of 800V meen ik.
Het wordt echt met de dag gekker met de NS. Zo zit je in het weekend in een overvol solo ICM-drietje. En nu zit ik in een nachtelijke ic die om middernacht nog helemaal van beginpunt Rotterdam naar Groningen gaat, met wel liefst drie treinstellen.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op zaterdag 31 augustus 2019 00:05 schreef Eix het volgende: Het wordt echt met de dag gekker met de NS. Zo zit je in het weekend in een overvol solo ICM-drietje. En nu zit ik in een nachtelijke ic die om middernacht nog helemaal van beginpunt Rotterdam naar Groningen gaat, met wel liefst drie treinstellen.
Op zaterdag 31 augustus 2019 00:05 schreef Eix het volgende: Het wordt echt met de dag gekker met de NS. Zo zit je in het weekend in een overvol solo ICM-drietje. En nu zit ik in een nachtelijke ic die om middernacht nog helemaal van beginpunt Rotterdam naar Groningen gaat,
Het is ook alleen op vrijdagavond dat die specifieke trein (0:05 uit Rotterdam) naar Groningen rijdt. Op zaterdagavond rijdt hij tot Zwolle, de rest van de week tot Amersfoort.
Dat zal wel zijn om de studenten die in de Randstad studeren naar huis te brengen (op vrijdag)
quote:
met wel liefst drie treinstellen.
Een deel van de stellen gaat maar tot Zwolle. Die zullen daar dan wel weer nodig zijn voor de opstart morgenvroeg.
Het personeel van de NS is ook niet meer wat het geweest is.
Vorige week riep een machinist om dat we station Rotterdam Alexander binnen reden, terwijl het Blaak was en net een HC die zei dat we uit Utrecht Centraal op tijd waren vertrokken richting Rotterdam, terwijl ik in Groningen was
Vorige week riep een machinist om dat we station Rotterdam Alexander binnen reden, terwijl het Blaak was en net een HC die zei dat we uit Utrecht Centraal op tijd waren vertrokken richting Rotterdam, terwijl ik in Groningen was
Met een GTW-12 kun je aardig wat wegkrijgen als die 1 omloop rijdt tussen Zandvoort en Haarlem. Uitstekend materieel en ook Arriva zal het niet erg vinden een beetje promotie te kunnen maken.
Scheelt allemaal dure extra onderstations die vrijwel nooit nodig zijn. En de Maaslijn heeft in het weekeinde die 4 stellen echt niet nodig.
Op korte termijn is het idd een kleine ingreep: downchopper erin en gaan. De RET heeft zo 750V metro's laten rijden onder een 1500V waslijn voor de ombouw van de Hofpleinlijn.
Het is downchopper er in en dan de toelating nog... dat regel je echt niet ff op een middagje in de kroeg.
quote:
Op lange termijn een desinvestering. Ook die 3000V kent zijn grenzen. In de totale som moet je ook meenemen dat treinen goedkoper worden als niet meer hoeven voldoen aan de eis 1500V en ATB.
Wat bedoel je met de eis 1500 V en ATB?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Vorige week riep een machinist om dat we station Rotterdam Alexander binnen reden, terwijl het Blaak was en net een HC die zei dat we uit Utrecht Centraal op tijd waren vertrokken richting Rotterdam, terwijl ik in Groningen was
Je vraagt je af hoeveel plezier die mensen ooit in hun werk hadden
Dus, elke twee weken een trein? Dat gaat vast een succes worden.
Die nieuwe intercity Dordt-Eindhoven klinkt opeens als een doorslaand succes.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Met een GTW-12 kun je aardig wat wegkrijgen als die 1 omloop rijdt tussen Zandvoort en Haarlem. Uitstekend materieel en ook Arriva zal het niet erg vinden een beetje promotie te kunnen maken.
Scheelt allemaal dure extra onderstations die vrijwel nooit nodig zijn. En de Maaslijn heeft in het weekeinde die 4 stellen echt niet nodig.
Probleempje arriva zal ze nooit vehuren zolang hettinga daar zit plus je moet met dubbel personeel gaan rijden en volgens mij zijn de arriva treinnen ook niet geschikt voor dubbelbediening met een conducteur.
Met een GTW-12 kun je aardig wat wegkrijgen als die 1 omloop rijdt tussen Zandvoort en Haarlem. Uitstekend materieel en ook Arriva zal het niet erg vinden een beetje promotie te kunnen maken.
Scheelt allemaal dure extra onderstations die vrijwel nooit nodig zijn. En de Maaslijn heeft in het weekeinde die 4 stellen echt niet nodig.
Volgens mij is de max in reizigersdienst 9 bakken GTW en is er geen toelating voor 4 stellen
Drie bakken Limbotrein gaan nou ook weer geen wereldschokkend verschil maken op een evenement dat eigenlijk veel te groot is (geworden) voor dat kutdorp-met-racebaan.
Op maandag 2 september 2019 22:12 schreef James1988 het volgende: Ik vraag me af of ze die toch nog gaan renoveren. Zou me niet eens verbazen, de Belgen kennende.
Ja over een jaar of vijf rijdt dat wel weer. Hoe lang heeft dat ooit met dat uitgefikte seinhuis in Herentals geduurd? In dat soort bananenlanden kan dat soort dingen gewoon jaaaaaaaaren duren.
Net als in Mofrika, die driesporigheid bij Dinslaken, daar heeft ook Fred Flintstone nog aan meegetimmerd.
Ik ben eens gaan zoeken naar die brand in Herentals en vond dit:
quote:
“De brand is ontstaan door een technische storing. Doordat een deel van de aardingskabel van de bovenleiding ontbrak, kwam de 3.000 volt van de bovenleiding op de seinen naast de sporen terecht. Dat veroorzaakte een kortsluiting in het seinhuis, waarop er brand uitbrak”, vertelt Frédéric Petit van Infrabel. “Het ontbreken van de aardingskabel is vermoedelijk te wijten aan een koperdiefstal van juni.”
Dat vind ik toch wel opmerkelijk. Die diefstal was in juni 2009, terwijl de brand in augustus van dat jaar was. Het was na die koperdiefstal dus niet opgevallen wat er een aardingskabel weg was?
Dat vind ik toch wel opmerkelijk. Die diefstal was in juni 2009, terwijl de brand in augustus van dat jaar was. Het was na die koperdiefstal dus niet opgevallen wat er een aardingskabel weg was?
Wat is er dan WEL opgevallen?
En wanneer is het treinverkeer uiteindelijk volledig hersteld?
Dat vind ik toch wel opmerkelijk. Die diefstal was in juni 2009, terwijl de brand in augustus van dat jaar was. Het was na die koperdiefstal dus niet opgevallen wat er een aardingskabel weg was?
Krijg je een (fout)melding als een aardingskabel ontbreekt? Volgens mij niet toch?
Nou ja, het lijkt me dat er na een koperdiefstal toch wel goed gekeken wordt of elke draad er nog is?
Al lees ik elders dat de draad in kwestie enkel zou zijn doorgeknipt door de kabeldieven. Dat zie je misschien sneller over het hoofd.
Als alleen de aarddraad gejat is krijg je volgens mij geen storing, dan ga je ook niet kijken buiten je reguliere inspecties om. Zou mijn gedachte zijn
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op dinsdag 3 september 2019 18:48 schreef Janneke141 het volgende: Tja. Als de trein Schothorst nadert twijfel je toch altijd of je niet toevallig al in het centrum bent hè.
In Duitsland lopen ze ook wel rijkelijk met Hbf's te strooien. Zelfs bij plaatsen waar ik nog nooit van had gehoord. Kan er zo niet op komen
Volgens mij zijn we er met het laatste treinrondje ook door gekomen. In elk geval ben ik er afgelopen vakantie doorheen gekomen. Ligt volgens mij ergens tussen Duisburg en Dortmund. Het is een plaats bestaande uit twee delen x-y Hbf.
Oude Sprinters rijden tot december, daarna losse onderdelen te koop klok 03 sep 2019 17:46
De eerste generatie Sprinters (SGMm) maken in december plaats voor nieuwe treinen. Onderdelen van de oude sprinters worden zonder winstoogmerk aan bedrijven verkocht. NS zegt op die manier 11 miljoen kilo afval te willen besparen.
SNG vervangt SGMm NS heeft in totaal 30 tweedelige Sprinters en 60 driedelige Sprinters, die zijn samen goed voor circa 15.000 zitplaatsen. De inmiddels 40 jaar oude Sprinters worden nog altijd op diverse plekken door Nederland ingezet. Ze voldoen echter niet meer aan de huidige kwaliteitsstandaard. Zo hebben de treinen geen airco, wifi en stopcontacten. Door de instroom van nieuwe moderne Sprinters van het type SNG kunnen de oude Sprinters straks ter zijde worden gesteld. De oude sprinters hebben ruim 7,8 miljoen kilometer door Nederland afgelegd en daarbij zo’n 46,9 miljoen reizigers vervoerd.
Verkoop treinonderdelen Zakelijke kopers kunnen straks losse onderdelen van de oude Sprinters kopen. Dan gaat het om prullenbakken, zijwanden, kapstokhaken, ramen, klapstoelen, luidsprekers, handremmen, tafels en uiteraard 1e en 2e klas treinbanken.
Geen winstoogmerk NS stelt dat de verkoop zal geschieden zonder winstoogmerk. Alleen de noodzakelijk te maken kosten voor het verkrijgen van de onderdelen, zoals demontage en logistiek, worden doorberekend aan de kopers. “Per item is daarom een minimum stuksprijs en minimum aantal bepaald. Op die manier kunnen wij een financieel duurzame bedrijfsvoering borgen” legt NS in een folder uit.
Minimale afname Bij veel producten geldt een minimale afname van 100 stuks. Bijvoorbeeld 1e klas treinbanken. Bij 2e klas treinbanken en bij klapzittingen is de minimumhoeveelheid zelfs 200. Maar er zijn ook producten die in kleinere hoeveelheden gaan. Bijvoorbeeld schuifdeuren die gebruikt worden tussen twee bakken van een trein. Die gaan per 20 stuks.
Renovatie Alhoewel de treinen veertig jaar oud zijn, zijn niet alle onderdelen zo oud. Zo hebben de treinen tussen de zomer van 2003 en eind 2006 een renovatie gekregen. Toen zijn veel onderdelen, zoals de treinbanken vervangen.
Verkoop aan particulieren Particulieren die oude treinmaterialen willen kunnen terecht bij kaNS centraal. Echter, sinds maart 2018 heeft kaNS Centraal geen locatie meer, waardoor er geen vaste verkoop- en afhaaldagen meer zijn. Toch is er binnenkort een mogelijkheid: KaNS Centraal is op 21 september aanwezig bij de opendag van NS Treinmodernisering in Haarlem, ter gelegenheid van 180 jaar spoor.
Op dinsdag 3 september 2019 20:12 schreef Adrie072 het volgende: Oude Sprinters rijden tot december, daarna losse onderdelen te koop klok 03 sep 2019 17:46
De eerste generatie Sprinters (SGMm) maken in december plaats voor nieuwe treinen. Onderdelen van de oude sprinters worden zonder winstoogmerk aan bedrijven verkocht. NS zegt op die manier 11 miljoen kilo afval te willen besparen.
SNG vervangt SGMm NS heeft in totaal 30 tweedelige Sprinters en 60 driedelige Sprinters, die zijn samen goed voor circa 15.000 zitplaatsen. De inmiddels 40 jaar oude Sprinters worden nog altijd op diverse plekken door Nederland ingezet. Ze voldoen echter niet meer aan de huidige kwaliteitsstandaard. Zo hebben de treinen geen airco, wifi en stopcontacten. Door de instroom van nieuwe moderne Sprinters van het type SNG kunnen de oude Sprinters straks ter zijde worden gesteld. De oude sprinters hebben ruim 7,8 miljoen kilometer door Nederland afgelegd en daarbij zo’n 46,9 miljoen reizigers vervoerd.
Verkoop treinonderdelen Zakelijke kopers kunnen straks losse onderdelen van de oude Sprinters kopen. Dan gaat het om prullenbakken, zijwanden, kapstokhaken, ramen, klapstoelen, luidsprekers, handremmen, tafels en uiteraard 1e en 2e klas treinbanken.
Geen winstoogmerk NS stelt dat de verkoop zal geschieden zonder winstoogmerk. Alleen de noodzakelijk te maken kosten voor het verkrijgen van de onderdelen, zoals demontage en logistiek, worden doorberekend aan de kopers. “Per item is daarom een minimum stuksprijs en minimum aantal bepaald. Op die manier kunnen wij een financieel duurzame bedrijfsvoering borgen” legt NS in een folder uit.
Minimale afname Bij veel producten geldt een minimale afname van 100 stuks. Bijvoorbeeld 1e klas treinbanken. Bij 2e klas treinbanken en bij klapzittingen is de minimumhoeveelheid zelfs 200. Maar er zijn ook producten die in kleinere hoeveelheden gaan. Bijvoorbeeld schuifdeuren die gebruikt worden tussen twee bakken van een trein. Die gaan per 20 stuks.
Renovatie Alhoewel de treinen veertig jaar oud zijn, zijn niet alle onderdelen zo oud. Zo hebben de treinen tussen de zomer van 2003 en eind 2006 een renovatie gekregen. Toen zijn veel onderdelen, zoals de treinbanken vervangen.
Verkoop aan particulieren Particulieren die oude treinmaterialen willen kunnen terecht bij kaNS centraal. Echter, sinds maart 2018 heeft kaNS Centraal geen locatie meer, waardoor er geen vaste verkoop- en afhaaldagen meer zijn. Toch is er binnenkort een mogelijkheid: KaNS Centraal is op 21 september aanwezig bij de opendag van NS Treinmodernisering in Haarlem, ter gelegenheid van 180 jaar spoor.
Moet wel, en zelfs dan vind ik het nog relatief weinig. Als ik zie dat een 1700 uit de jaren 90 soms al 10 miljoen+ op de teller heeft staan, dan moet een SGM uit de jaren 70/80 toch wel meer gereden hebben? Of zou het sinds de revisie zijn?
Moet wel, en zelfs dan vind ik het nog relatief weinig. Als ik zie dat een 1700 uit de jaren 90 soms al 10 miljoen+ op de teller heeft staan, dan moet een SGM uit de jaren 70/80 toch wel meer gereden hebben? Of zou het sinds de revisie zijn?
het klopt prima. sprinters maken minder km's per dag dan IC's en SGM heeft lange tijd voornamelijk in de Randstad gereden waar de afstanden relatief kort zijn.
het klopt prima. sprinters maken minder km's per dag dan IC's en SGM heeft lange tijd voornamelijk in de Randstad gereden waar de afstanden relatief kort zijn.
Klopt, daar doen ze dat in een hoop plaatsen met meer dan één station, of uit de hand gelopen dorpen die zichzelf groot genoeg vinden. Of in plaatsen waar in vroeger 2 of meer stations waren door verschillende maatschappijen, die op enig moment zijn verenigd.
Ik kom tot 121 stuks:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een heel aantal daarvan heeft alleen regionaal verkeer, de onderste zelfs alleen maar S-bahnen. Voor zover ik kan nagaan is Krefeld (Hbf) de grootste stad zonder fernverkehr, en is Hamm (42e op de ranglijst) de grootste Duitse stad zonder Hbf.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
het klopt prima. sprinters maken minder km's per dag dan IC's en SGM heeft lange tijd voornamelijk in de Randstad gereden waar de afstanden relatief kort zijn.
Gaat om de DDAR 1700 Volgens mij is dat ook nog altijd een sprinter. Ook SLT zag ik geloof ik inmiddels al over de 5 miljoen gaan, dus vandaar dat die 7.8 best sinds de renovatie kan zijn.
Gaat om de DDAR 1700 Volgens mij is dat ook nog altijd een sprinter. Ook SLT zag ik geloof ik inmiddels al over de 5 miljoen gaan, dus vandaar dat die 7.8 best sinds de renovatie kan zijn.
ik meen ooit eens gelezen te hebben dat een Arriva-GTW iets meer dan 150.000 km per jaar draait, iets minder dan 500 km per dag dus
ik meen ooit eens gelezen te hebben dat een Arriva-GTW iets meer dan 150.000 km per jaar draait, iets minder dan 500 km per dag dus
Ik heb even een voorbeeldje nagerekend, een dagje pendelen tussen Arnhem en Winterswijk heeft 6 of 7 slagen. Met 64km enkele reis is 6 slagen 768km. In een jaar met 90% bedrijfsvaardigheid kom je dan tot pakweg 250k.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Ik heb even een voorbeeldje nagerekend, een dagje pendelen tussen Arnhem en Winterswijk heeft 6 of 7 slagen. Met 64km enkele reis is 6 slagen 768km. In een jaar met 90% bedrijfsvaardigheid kom je dan tot pakweg 250k.
klopt, maar in het noorden zit je met dubbele stellen in de spitsuren en enkele stellen er buiten, dus daarvoor moet je compenseren. Op Arnhem - Winterswijk heb je dat iets minder
Klopt, daar doen ze dat in een hoop plaatsen met meer dan één station, of uit de hand gelopen dorpen die zichzelf groot genoeg vinden. Of in plaatsen waar in vroeger 2 of meer stations waren door verschillende maatschappijen, die op enig moment zijn verenigd.
Ik kom tot 121 stuks:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een heel aantal daarvan heeft alleen regionaal verkeer, de onderste zelfs alleen maar S-bahnen. Voor zover ik kan nagaan is Krefeld (Hbf) de grootste stad zonder fernverkehr, en is Hamm (42e op de ranglijst) de grootste Duitse stad zonder Hbf.
Krefeld heeft 's ochtends een IC naar Berlijn (uit Aken) en aan het begin van de avond een IC uit Berlijn (naar Aken). Respectievelijk IC 2222 en 2223.
klopt, maar in het noorden zit je met dubbele stellen in de spitsuren en enkele stellen er buiten, dus daarvoor moet je compenseren. Op Arnhem - Winterswijk heb je dat iets minder
Dat zal. Arnhem-Winterswijk is ook een relatief efficiënte verbinding met korte keertijden. Maar goederentreinlocs die ook door de nacht heen rijden zullen wel duidelijk hoger uitkomen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Zeker de tweetjes hebben veel stil gestaan. De "Spitspendels" reden maar een paar slagen per dag, en Rotterdam C - Vlaardingen C is ook niet zo heel erg ver natuurlijk.
Op de Hofpleinlijn/Zoetermeerlijn stonden er vaak genoeg op Den Haag CS tweetjes stil onder de kap buiten de spits.
Moet je eens Ludwigshafen Hbf opzoeken, dat is pas een trieste bende, en wordt bovendien door enkele treinen overgeslagen die wel in Ludwigshafen Mitte stoppen.
Op woensdag 4 september 2019 08:46 schreef BLS het volgende: Moet je eens Ludwigshafen Hbf opzoeken, dat is pas een trieste bende, en wordt bovendien door enkele treinen overgeslagen die wel in Ludwigshafen Mitte stoppen.
Dat is wel een bijzonder voorbeeld van een vorkstation, met maar liefst 3 vorken
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
In Polen heb je dan Główny, het rare is dan Warschau geen Centraal Station heeft wat de naam Główny draagt maar ze hebben dan wel Warzawa Centralna, wat geen enkele ander station in Polen als toevoeging heeft (volgens mij). Hoe zit dat?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op woensdag 4 september 2019 21:57 schreef bork het volgende: In Polen heb je dan Główny, het rare is dan Warschau geen Centraal Station heeft wat de naam Główny draagt maar ze hebben dan wel Warzawa Centralna, wat geen enkele ander station in Polen als toevoeging heeft (volgens mij). Hoe zit dat?
Dat is een communistenproject uit de jaren '70, dat het Glowna-station moest vervangen. Dat was volgens mij gesneuveld in de oorlog, en vervangen door een paar veredelde barakken. Midden tussen de stations Oost (Wschcschscshchodnia) en West (Zachodnia) kwam toen Centralna, maar waarom ze niet vasthielden aan het gebruikelijke Glowna/Glowny weet ik ook niet.
In Belgrado heb je trouwens ook zoiets. Alleen heeft het daar ietsje langer geduurd voordat het klaar was.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op woensdag 4 september 2019 21:57 schreef bork het volgende: In Polen heb je dan Główny, het rare is dan Warschau geen Centraal Station heeft wat de naam Główny draagt maar ze hebben dan wel Warzawa Centralna, wat geen enkele ander station in Polen als toevoeging heeft (volgens mij). Hoe zit dat?
https://en.wikipedia.org/(...)3wna_railway_station Er bestaat wel een Warszawa Sródmiescie maar dat is al heel lang een soort ondergeschoven kindje waar alleen maar voorstadstreinen stoppen. Ligt ook half schuin onder Centralna
[ Bericht 9% gewijzigd door Dr_Flash op 05-09-2019 09:20:51 ]
Moet wel, en zelfs dan vind ik het nog relatief weinig. Als ik zie dat een 1700 uit de jaren 90 soms al 10 miljoen+ op de teller heeft staan, dan moet een SGM uit de jaren 70/80 toch wel meer gereden hebben? Of zou het sinds de revisie zijn?
Wauw! Dat zat ik me al af te vragen, hoeveel een gemiddelde trein in zijn leven rijdt.
Weet jij ook hoeveel de ICMm's gelopen hebben sinds ze hier zijn? Of gaat de teller weer op 0 als ze ze renoveren?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
De E-GTW's op de Vechtdallijn zitten rond de 200.000km per jaar
Ze leggen best nog wel een afstand af voor een stoptrein denk ik en een lange dienst die gaat van 5:15 tot 0:15 door de week, veelal gereden door dubbele stellen.
Een van de bijzondere inzetten in de peridoe 2005/2006 vond ik altijd de vrijdagmiddagtrein Rotterdam-Leeuwarden gereden met 3 V'tjes, aankomst 18.13 uur te Leeuwarden. Het mat ging dan om 22.36 uur terug naar Rotterdam.
Wauw! Dat zat ik me al af te vragen, hoeveel een gemiddelde trein in zijn leven rijdt.
Weet jij ook hoeveel de ICMm's gelopen hebben sinds ze hier zijn? Of gaat de teller weer op 0 als ze ze renoveren?
Geen flauw idee, voor ICM zou ik niet weten waar de kilometerteller zit, maar er zijn tegenwoordig sites die het aantal gereden kilometer in de reizigersdienst bijhouden. Hoewel dat niet alle kilometers weergeeft (treinen rijden ook kilometers zonder reizigers uiteraard), kan je misschien wel een soort van grove inschatting maken. Zie bijvoorbeeld: https://treinposities.nl/voertuig/ns_icm_4081/geredenafstanden
Geen flauw idee, voor ICM zou ik niet weten waar de kilometerteller zit, maar er zijn tegenwoordig sites die het aantal gereden kilometer in de reizigersdienst bijhouden. Hoewel dat niet alle kilometers weergeeft (treinen rijden ook kilometers zonder reizigers uiteraard), kan je misschien wel een soort van grove inschatting maken. Zie bijvoorbeeld: https://treinposities.nl/voertuig/ns_icm_4081/geredenafstanden
ICM heeft geen kilometerteller, is ook niet nodig. Een treinstel heeft zoveel delen, die worden gewisseld, dat een kilometerstand steeds weer anders zou moeten zijn. 1700 heeft trouwens wel een kilometerstand, ook het modernere spul heeft een kilometerstand heeft het. 1 van de flirtjes van keolis zag ik van de week door de 333333km gaan en bij de lintjes zitten sommige al op 2500000
Geen flauw idee, voor ICM zou ik niet weten waar de kilometerteller zit, maar er zijn tegenwoordig sites die het aantal gereden kilometer in de reizigersdienst bijhouden. Hoewel dat niet alle kilometers weergeeft (treinen rijden ook kilometers zonder reizigers uiteraard), kan je misschien wel een soort van grove inschatting maken. Zie bijvoorbeeld: https://treinposities.nl/voertuig/ns_icm_4081/geredenafstanden
Wow, dat gaat echt van 0 km tot ruim 1400 km per dag.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
Nee. Er is een hoop extra track bij gekomen: Lelystad - Zwolle, die blindedarm naar Veendam, en Zwolle - Deventer was destijds ook dicht wegens werkzaamheden. Staat tegenover? ETMET. Gaat je niet de winst brengen.
Ik heb de tijd nog meegemaakt dat de deuren op het balkon nog open konden Heerlijk in de zomer, DE2 of MAT54
Ook eens een keer "casually" uitgestapt toen de trein nog niet helemaal stil genoeg stond Broek kapot, knieën kapot
Ik heb ook veel met open deuren gereisd, India, Sri Lanka en dichterbij Servië. Flixtrain rijdt nu trouwens rond met vrij oude IC rijtuigen waarvan de ramen ook nog open kunnen
Ik heb ook veel met open deuren gereisd, India, Sri Lanka en dichterbij Servië. Flixtrain rijdt nu trouwens rond met vrij oude IC rijtuigen waarvan de ramen ook nog open kunnen
ramen zijn echt niet bijzonder. Je kunt morgenochtend voor 7 ur in 50 SGM's zitten waar de ramen open kunnen.
Ik heb ook veel met open deuren gereisd, India, Sri Lanka en dichterbij Servië. Flixtrain rijdt nu trouwens rond met vrij oude IC rijtuigen waarvan de ramen ook nog open kunnen
- Berlijn - Keulen via Hannover, Essen - Berlijn - Stuttgart via Kassel, Frankfurt - Keulen - Hamburg via Essen, Münster - Hamburg - Lörrach (nachttrein) via Hannover en Freiburg
Maar dan moet je denken aan een frequentie van één of twee keer per dag per richting, niet aan een 'echte concurrent'. Leuk voor de mensen die op een budget willen reizen en het niet erg vinden om achterlijk vroeg te vertrekken, of juist erg laat aan te komen
- Berlijn - Keulen via Hannover, Essen - Berlijn - Stuttgart via Kassel, Frankfurt - Keulen - Hamburg via Essen, Münster - Hamburg - Lörrach (nachttrein) via Hannover en Freiburg
Maar dan moet je denken aan een frequentie van één of twee keer per dag per richting, niet aan een 'echte concurrent'. Leuk voor de mensen die op een budget willen reizen en het niet erg vinden om achterlijk vroeg te vertrekken, of juist erg laat aan te komen
Zo begonnen ze ook met Flixbus en kijk hoe het nu is
Neen, reeds in 2008 gedaan Ik hoef echt niet te zien hoe het er nu uit ziet Dit is het Holland Paviljoen. Misschien moet ik er toch eens kijken hoe het nu is
maar ik ben daar in 2000 toen de expo was dus ook al geweest. En in 2008 was ik er omdat mijn bedrijf een excursie naar de CeBIT organiseerde. Sindsdien nooit meer daar geweest eigenlijk. Ik wordt steeds nieuwsgieriiger
Ik heb niks vervallen gezien, aantal keren geweest, Agritechnica en Eurotier.
Ook een keer met de trein, had me verslapen voor de bus. Werd door studiegenoten wakker gebeld. Die wilden me eerst ook nog niet geloven dat ik nog in bed lag en dachten dat ik bovenin de dubbeldeks bus zat
Ja, dat is hem. Stond ook een groot-oud gebouw (seinhuis) met dat er op en het was best een groot station, veel sporen enzo.
Als ik zo foto's bekijk dan was dat um. Thanks
Wanne-Eickel was tot ergens in de jaren 70 een onafhankelijke 'grootstad' met ongeveer 100.000 inwoners, dat zal ook een reden zijn dat ze een eigen Hbf hebben. Is in de jaren 70 samengevoegd met het kleinere Herne. Uiteindelijk heeft de nieuwe gemeente de naam Herne gekregen, maar bizar genoeg heeft Herne zelf geen Hbf
Dus. ProRail acht het nodig om oa Oudewater Wachtspoor op te doeken. "Want er maken maar 4 tot 6 treinen van dit spoor gebruik per dag en dat is te weinig". Dat zijn dus wél goederentreinen, die even aan de kant gaan en een IC voor laten. Straks dus met de IC achter de goederentrein hobbelen t/m Rotterdam
Op zaterdag 7 september 2019 11:43 schreef greavy het volgende: Dus. ProRail acht het nodig om oa Oudewater Wachtspoor op te doeken. "Want er maken maar 4 tot 6 treinen van dit spoor gebruik per dag en dat is te weinig". Dat zijn dus wél goederentreinen, die even aan de kant gaan en een IC voor laten. Straks dus met de IC achter de goederentrein hobbelen t/m Rotterdam
Ik heb begrepen dat ze op het stuk seinverdichting toe willen passen en dat het wachtspoor in de weg ligt, maar over de gevolgen wordt niet nagedacht. Je moet uitwijkmogelijkheden houden in het geval van calamiteiten zonder dat het netwerk helemaal in elkaar klapt
Waarom ligt een wachtspoor daarvoor in de weg dan? Goed, je kunt misschien niet precies op de afstanden die je wil seinen plaatsen, maar dat zet je ze daar maar wat dichter op elkaar.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 7 september 2019 13:26 schreef dennistd het volgende: Waarom ligt een wachtspoor daarvoor in de weg dan? Goed, je kunt misschien niet precies op de afstanden die je wil seinen plaatsen, maar dat zet je ze daar maar wat dichter op elkaar.
Volgens mij is het precies de reden die je aangeeft, maar inderdaad, er zou toch een mouw aan te passen moeten zijn? Die sporen zijn gewoon handig, omdat je tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag geen enkel ander wachtspoor hebt dat lang genoeg is
Op zaterdag 7 september 2019 13:26 schreef dennistd het volgende: Waarom ligt een wachtspoor daarvoor in de weg dan? Goed, je kunt misschien niet precies op de afstanden die je wil seinen plaatsen, maar dat zet je ze daar maar wat dichter op elkaar.
Dat kan niet zomaar, er zijn allerlei regels en ontwerpvoorschriften waaraan voldaan moet worden. En men wil juist af van lokale uitzonderingen.
Jep, maar dat spoor werd best wel veel gebruikt dus. ProRail noemt 1200-1500 gebruiken per jaar "zeer weinig". Dat waren alleen goederentreinen die er aan de kant moesten dus.
Je zou zeggen dat er andere oplossingen zouden zijn.
Hij mag best een keer mee, maar ik ga voor het eerst naar Georgie en dan vind ik het altijd fijn om alleen te reizen. Daarnaast ga ik heel veel rondreizen en 5 uur in minibusjes zijn geen uitzondering, 1x zelfs 7 uur. Daar doe je Fles denk ik geen plezier mee. En de rest van de bus ook niet.
Ik ga volgend jaar naar Marokko in April. Voornemens alles met OV te doen. En dan september Trans Mongolië Express doen. Moskou - Irkutsk (Bajkalmeer) - Ulaanbataar(Terelj N.P.) - Beijing.
Op zaterdag 7 september 2019 15:51 schreef greavy het volgende: Ik ga volgend jaar naar Marokko in April. Voornemens alles met OV te doen. En dan september Trans Mongolië Express doen. Moskou - Irkutsk (Bajkalmeer) - Ulaanbataar(Terelj N.P.) - Beijing.
Hij mag best een keer mee, maar ik ga voor het eerst naar Georgie en dan vind ik het altijd fijn om alleen te reizen. Daarnaast ga ik heel veel rondreizen en 5 uur in minibusjes zijn geen uitzondering, 1x zelfs 7 uur. Daar doe je Fles denk ik geen plezier mee. En de rest van de bus ook niet.
Zijn er überhaupt mensen die 7 uur in een minibusje tof vinden?
Zeker gaaf! Albanië blijf ik een gaaf land vinden, maar ik zit steeds in dubio. Dit jaar kon ik er geen vrij voor krijgen vanwege Canada waar ik straks 6 weken zit. Volgend jaar weer, of ik ga een nieuw land ontdekken wat ik heel graag doe, of ik ga weer naar Albanië. Uiteindelijk voor Marokko gekozen, maar misschien dat ik het zo kan plannen om vanuit Marokko via Albanië te gaan. Maar ik vrees ervoor.. September de Trans Mongolië Express doe ik met mijn zus.
Ja dit dus. Vermoeiend wel maar ook leuk, beetje lastig uit te leggen. De sfeer in zo'n busje maakt het ook tof, want iedereen zit ongeveer bij elkaar op schoot.
Op zaterdag 7 september 2019 15:51 schreef greavy het volgende: Ik ga volgend jaar naar Marokko in April. Voornemens alles met OV te doen. En dan september Trans Mongolië Express doen. Moskou - Irkutsk (Bajkalmeer) - Ulaanbataar(Terelj N.P.) - Beijing.
Ja dit dus. Vermoeiend wel maar ook leuk, beetje lastig uit te leggen. De sfeer in zo'n busje maakt het ook tof, want iedereen zit ongeveer bij elkaar op schoot.
Had deze week een man in de bus die in Hannover werkt en altijd de Pimpel van 7u uit Hengelo nam. Deze reed ineens niet meer, dus hij bellen met NS International: "ja meneer, wij weten ook niet waarom deze niet rijdt. Misschien werkzaamheden of zo?". Nu moest ie dus van een buschauffeur horen dat zijn trein in de winterperiode gewoon niet rijdt (en in plaats daarvan een trein om 21u tot Bentheim). Tot zover het niveau van NS Int...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 7 september 2019 21:36 schreef dennistd het volgende: Had deze week een man in de bus die in Hannover werkt en altijd de Pimpel van 7u uit Hengelo nam. Deze reed ineens niet meer, dus hij bellen met NS International: "ja meneer, wij weten ook niet waarom deze niet rijdt. Misschien werkzaamheden of zo?". Nu moest ie dus van een buschauffeur horen dat zijn trein in de winterperiode gewoon niet rijdt (en in plaats daarvan een trein om 21u tot Bentheim). Tot zover het niveau van NS Int...
Als ik internationale tickets boek, koop ik die ook steevast bij onze oosterburen. Jaren terug liep hun website soepel en die van de ns steeds vast. Ik hoop altijd maar dat ze er dan óók wat aan over houden.
Bij die GTW van de Emmerlijn was het wel grappig gedaan met de Plan V-stijl, maar het blijft triest dat die lui niet van andermans spullen af kunnen blijven
Bij die GTW van de Emmerlijn was het wel grappig gedaan met de Plan V-stijl, maar het blijft triest dat die lui niet van andermans spullen af kunnen blijven
Dat was heel anders als dit. Dit is een clubje die graag graffiti spuiten, en zo een beetje promotie doen. Niet eens kunst wat ze doen hier, maar gewoon 2 kleuren wat rondspuiten.
Bij die GTW van de Emmerlijn was het wel grappig gedaan met de Plan V-stijl, maar het blijft triest dat die lui niet van andermans spullen af kunnen blijven
en het zijn over het algemeen ook niet types met een fatsoenlijke baan die hun geld uitgeven voor die spuitbussen verf. ervan uitgaande dat ze die netjes kopen
Op zondag 8 september 2019 21:46 schreef spectrumanalyser het volgende: Zo op die video heb ik het niet eerder gezien. Wel laatst een SGM waarbij twee bakken volledig onder zaten. Die bleef nog de hele dag in dienst.
Hopelijk dat de 'kunstenaar' bekend zal worden of zichzelf even bekend maakt.
Daar zijn ze te laf voor.
Een passende straf lijkt me wel duidelijk: als levend 'kunstwerk' de trein schrobben
Op zondag 8 september 2019 22:03 schreef GlenSpey het volgende: Volgens een collega kost het a 150¤ per vierkante meter om die rommel eraf te schrobben. Tering
Gelukkig hoeven ze alleen de ramen te schrobben, op de rest zit toch sinds enkele jaren stickers?
en het zijn over het algemeen ook niet types met een fatsoenlijke baan die hun geld uitgeven voor die spuitbussen verf. ervan uitgaande dat ze die netjes kopen
Ik kocht laatst een spuitbusje verf, maar da's ook niet grappig wat dat kost.
Nu kocht ik kwalitatief goed spul (denk/hoop ik) maar dan nog. Ik was een spuitbus nodig om 5m koker van 70*70mm te spuiten.
Moet je zien hoe zo'n oppervlakte dit is. Volgens mij heb je geen luchtwegen meer over nadat je dit hebt gespoten
Wat zijn precies de check-in/check-uit tijden voor de spits in de ochtend? Vanmorgen per ongeluk met mijn persoonlijke OV-chip ingecheckt in plaats van met mijn zakelijke. Maar zag dat ik wel met korting heb gereisd. (Oude stijl VDU).
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Via Maastricht, en dan vanaf Luik de Ardennen door. Die rit staat nog altijd op mijn to-do list.
-edit- Rijdt daar nog altijd getrokken mat, eigenlijk?
Tot 15 september is het tot Gouvy met een Desiro. Vanaf daar een getrokken trein als het goed is. Vanaf 15 september is heel de rit weer met een getrokken trein.
Op maandag 9 september 2019 12:43 schreef James1988 het volgende: Dat voordeel is alleen met het begin van de dalperiode, vanaf 8:55 en 18:25. De spitsperiode begint stipt om 06:30 en 16:00.
dat is niet waar. Of het moet echt nèt veranderd zijn.
Maar wat heeft NS hier nog mee te maken, als de treinen al betaald zijn dan is het hun zorg niet meer toch? Of is NS nog huurder van het opstelterrein?
dat is niet waar. Of het moet echt nèt veranderd zijn.
Ik heb het wel eens gehad dat ik met Dal Vrij om 16:00 incheckte, om vervolgens "Vol tarief" op het schermpje te zien staan. En dat was voor die ongein met overstappen enzo werd ingevoerd.
Dan klopte er echt iets niet. Volgens de afspraken die bij de introductie van Dal Vrij en aanverwanten zijn gemaakt zou de 5-minuten marge in jouw voordeel ook bij het begin van de spits moeten gelden.
ICd in botsing met graafmachine tussen Breda en Prinsenbeek.
Prognose is zojuist bijgesteld naar 16:30. Het zal me niet verbazen als dit nog wat later wordt, zo te zien aan die eerste foto is er olie weggelekt dus dat zal wel opgeruimd moeten worden?
Prognose is zojuist bijgesteld naar 16:30. Het zal me niet verbazen als dit nog wat later wordt, zo te zien aan die eerste foto is er olie weggelekt dus dat zal wel opgeruimd moeten worden?
Bij meer dan zoveel liter moet er wel weer een of andere instantie komen volgens mij
Prognose is zojuist bijgesteld naar 16:30. Het zal me niet verbazen als dit nog wat later wordt, zo te zien aan die eerste foto is er olie weggelekt dus dat zal wel opgeruimd moeten worden?
Maar wat heeft NS hier nog mee te maken, als de treinen al betaald zijn dan is het hun zorg niet meer toch? Of is NS nog huurder van het opstelterrein?
Je denkt als consument. Dat deed ik ook trouwens want ik stelde dezelfde vraag, of nou jah, ik vroeg, waarom sleept ProRail de Roemeense staatsspoorwegen niet voor de rechter. Heel veel dingen die voor consumenten gelden, gelden niet voor aankopen vanuit een bedrijf en heel vaak is het niet logisch wie waarvoor verantwoordelijk is. Juridisch lijkt ook mij dit de snelste weg.
Maar wat heeft NS hier nog mee te maken, als de treinen al betaald zijn dan is het hun zorg niet meer toch? Of is NS nog huurder van het opstelterrein?
Dat laatste. ProRail heeft de ruimte tot datum X aan NS toegewezen en wil die ruimte nu terug. Het is dan aan de NS om het spoor leeg op te leveren.
Prognose is zojuist bijgesteld naar 16:30. Het zal me niet verbazen als dit nog wat later wordt, zo te zien aan die eerste foto is er olie weggelekt dus dat zal wel opgeruimd moeten worden?
"Hydrauliek olie van de remmen" zegt het artikel, maar dat betwijfel ik. Eerder trafo-olie.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dat laatste. ProRail heeft de ruimte tot datum X aan NS toegewezen en wil die ruimte nu terug. Het is dan aan de NS om het spoor leeg op te leveren.
Als er nog een museumspoor als SGB, Star of ZLSM bij wil verdienen kunnen zemooi wat ongebruikte takjes ter beschikking stellen. 2,5 km aan Buffel kan daar wel kwijt?
Kan mooi achterop de lijn van de STAR staan, daar is het stuk van Nieuw-Buinen tot Musselkanaal toch buiten gebruik ivm de slechte spoortoestand (en er is geen geld om het op te knappen).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
ProRail_VL twitterde op dinsdag 10-09-2019 om 02:33:52 Hilversum-Baarn> Het transformatorhuisje is geblust> De schade is aanzienlijk> Monteurs onderzoeken nu wat de gevolgen zijn voor het kunnen inschakelen van de spanning op de bovenleiding> Hopelijk gaat het lukken om morgenochtend treinen te rijden. reageerretweet
ProRail_VL twitterde op dinsdag 10-09-2019 om 02:33:52 Hilversum-Baarn> Het transformatorhuisje is geblust> De schade is aanzienlijk> Monteurs onderzoeken nu wat de gevolgen zijn voor het kunnen inschakelen van de spanning op de bovenleiding> Hopelijk gaat het lukken om morgenochtend treinen te rijden. reageerretweet
DB gaat bij alle ICE's de rode band op de kopbakken op het eerste deel vervangen door het groene, om zo de klimaatvoordelen van de trein te benadrukken: https://www.deutschebahn.(...)72?contentId=1204030