Het valt 'toevallig' samen met het laatste grote interview dat Pier als baas van ProRail gegeven heeft.quote:Op donderdag 29 augustus 2019 18:01 schreef J.B. het volgende:
ProRail: tekort aan stroom op spoor gaat problemen geven
https://nos.nl/l/2299414
[..]
Op zich natuurlijk geen nieuws, maar wel opmerkelijk dat ProRail de overgang naar 3kV gelijkstroom inmiddels blijkbaar als noodzakelijk beschouwt. Hopen maar dat er snel geld voor beschikbaar komt.
Bij VIRM ging het om voorbereid zijn op 25 kV wisselspanning en niet op 3kV geijkspanning waar we het nu over hebben.quote:Op donderdag 29 augustus 2019 18:15 schreef Cothen het volgende:
30 jaar geleden zag men dit al aankomen. (V)IRM was zelfs al voorbereid op wisselspanning.
Treinseries daarna niet meer, want duur. Hadden die oelenwappers gewoon doorgezet dan was de overschakeling naar wisselspanning met het vervangen van ICM door ICNG nu een peace of cookie geweest.
Had je dacht weer andere bovenleidingsportalen voor nodig en andere kabels. 3.kV kan op het huidige 1.5kVquote:Op donderdag 29 augustus 2019 20:56 schreef Janneke141 het volgende:
Is het niet praktischer om het hele spul om te bouwen tot 25kV~, als we toch aan de gang gaan? Dan is het in ieder geval hetzelfde als de HSL en de Betuweroute, en als ik mij niet vergis is het binnen Europa ook de meest gebruikte spanning en dus praktisch met aan- en verkoop van materieel.
Het zou de kosten iig flink opdrijven. Bovendien zit je ook nog met het magnetisch veld, waardoor buiten de spoorzones aanpassingen aan allerlei gebouwen en infra gemaakt moeten worden.quote:Op donderdag 29 augustus 2019 20:56 schreef Janneke141 het volgende:
Is het niet praktischer om het hele spul om te bouwen tot 25kV~, als we toch aan de gang gaan? Dan is het in ieder geval hetzelfde als de HSL en de Betuweroute, en als ik mij niet vergis is het binnen Europa ook de meest gebruikte spanning en dus praktisch met aan- en verkoop van materieel.
Kabeltjes trekken lijkt me nog tamelijk goedkoop vergeleken bij de ombouw van al het materieel, of aankoop van nieuw. Maar het is op zich wel een argument, inderdaad.quote:Op donderdag 29 augustus 2019 20:58 schreef WcPot het volgende:
[..]
Had je dacht weer andere bovenleidingsportalen voor nodig en andere kabels. 3.kV kan op het huidige 1.5kV
Omdat de NS die niet meer heeft.quote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:01 schreef Janneke141 het volgende:
Trouwens, was was ook weer de reden dat ze tijdens de F1 van Zandvoort niet met dieseltreinen kunnen pendelen?
Die heeft de NS niet.quote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:01 schreef Janneke141 het volgende:
Trouwens, was was ook weer de reden dat ze tijdens de F1 van Zandvoort niet met dieseltreinen kunnen pendelen?
En je moet treinen hebben die snel op kunnen trekken en veel capaciteit bieden. Bij diesel heb je daar weinig smaken van.quote:
Hoe bedoel je, in welke zin?quote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:01 schreef James1988 het volgende:
gebouwen in de buurt van het spoor kunnen gevoelig zijn voor elektromagnetische straling (EMC).
Partij dostos huren bij DB.quote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:03 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
En je moet treinen hebben die snel op kunnen trekken en veel capaciteit bieden. Bij diesel heb je daar weinig smaken van.
Volgens mij is de kern van het probleem dat 1,5kV niet meer voldoet.quote:Op donderdag 29 augustus 2019 20:48 schreef Peterselieman het volgende:
Bij VIRM ging het om voorbereid zijn op 25 kV wisselspanning en niet op 3kV geijkspanning waar we het nu over hebben.
DM90 onder de waslijnquote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:03 schreef Janneke141 het volgende:
Maar als we een Nationaal Verkeers Infarct willen voorkomen in de Noord-Hollandse duinen, en we het in zeven maanden waarschijnlijk ook niet voor elkaar krijgen om dat stukkie op spanning te krijgen, dan moet er toch wel iets te huren zijn?
Joaaaaaahquote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:08 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Met trage Ludmilla's zeker
Volgens mij staan er hier nog 51 op een klusje te wachten.quote:
Denk aan gewapend beton. Als dat niet geaard is kan elektromagnetische straling afkomstig van 25 kV-bovenleiding daar nare gevolgen op hebben.quote:
Da's niet dubbeldeks. En er zijn/waren Ludmilla's met ATBquote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:10 schreef WcPot het volgende:
Een paar gecombineerde Talentjes van DB
En 25kV en frequentie van ATB is dacht ik ook geen goede combinatiequote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:13 schreef James1988 het volgende:
[..]
Denk aan gewapend beton. Als dat niet geaard is kan elektromagnetische straling afkomstig van 25 kV-bovenleiding daar nare gevolgen op hebben.
Dat is een oplosbaar probleem door de beveiliging mee te nemen in het projectquote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:16 schreef WcPot het volgende:
[..]
En 25kV en frequentie van ATB is dacht ik ook geen goede combinatie
Hoeveel gewapend beton in kunstwerken is ouder dan 30 jaar heeft in die 30 jaar geen groot onderhoud gehad?quote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:13 schreef James1988 het volgende:
[..]
Denk aan gewapend beton. Als dat niet geaard is kan elektromagnetische straling afkomstig van 25 kV-bovenleiding daar nare gevolgen op hebben.
Daarom was het plan ook ERMTS in te voeren, maar ook dat is moeilijk-moeilijk...quote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:16 schreef WcPot het volgende:
[..]
En 25kV en frequentie van ATB is dacht ik ook geen goede combinatie
Correct.quote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:16 schreef WcPot het volgende:
[..]
En 25kV en frequentie van ATB is dacht ik ook geen goede combinatie
Jaar of 15 geleden trokken die nog wel eens goederentreinen door Breda. Mooi geluid.quote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:16 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Da's niet dubbeldeks. En er zijn/waren Ludmilla's met ATB
Ik denk dat Keolis tegen een goede prijs best bereid is voor een weekend hun Lintjes te verhuren en zelf SEV in te zettenquote:
Zoals?quote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:13 schreef James1988 het volgende:
[..]
Denk aan gewapend beton. Als dat niet geaard is kan elektromagnetische straling afkomstig van 25 kV-bovenleiding daar nare gevolgen op hebben.
Kan je dat toelichten? Heb zelden geaard gewapend beton gezien. Moet je ook niet willen denk ik omdat je je bewapening indirect blootstelt aan invloeden van buitenaf. Beton geleid verder niet ook. Bedoel je niet spanningsleidingen in de buurt? Was bij Nieuw-Vennep toch een issue toen?quote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:13 schreef James1988 het volgende:
[..]
Denk aan gewapend beton. Als dat niet geaard is kan elektromagnetische straling afkomstig van 25 kV-bovenleiding daar nare gevolgen op hebben.
SEV?quote:Op vrijdag 30 augustus 2019 02:38 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik denk dat Keolis tegen een goede prijs best bereid is voor een weekend hun Lintjes te verhuren en zelf SEV in te zetten![]()
Of je wil vertrouwen op Lintjes bij zo'n evenement is een tweede![]()
Nou voorbereid... Er was een soort ruimtereservering, misschien zelfs alleen een versterking in de bak, voor een deel van de 25 kV tractieinstallatie (de trafo denk ik). En alleen in VIRM2/3 volgens mij.quote:Op donderdag 29 augustus 2019 18:15 schreef Cothen het volgende:
30 jaar geleden zag men dit al aankomen. (V)IRM was zelfs al voorbereid op wisselspanning.
Treinseries daarna niet meer, want duur. Hadden die oelenwappers gewoon doorgezet dan was de overschakeling naar wisselspanning met het vervangen van ICM door ICNG nu een peace of cookie geweest.
Het is de som. 25 kV betekent dat je afscheid moet nemen van de huidige bovenleiding en de huidige treindetectie. (N.B. De huidige treindetectie zou nog wel kunnen werken samen met ERTMS volgens mij.) De EMC-issues van 25 kV om de omgeving zijn aanzienlijk, alhoewel minder dan een "normale" hoogspanningslijn. Zoals al eerder gezegd: veel kunstwerken zijn te laag voor 25 kV, ik meen ook de Schipholtunnel en dat is best een cruciale schakel in het net. Met 3 kV kun je een hoop van de bestaande problemen oplossen met minder wijzigingen in de infrastructuur. Een 1,5 kV trein ombouwen naar 3 kV zou ook weleens minder impact kunnen hebben dan een 1,5 kV trein ombouwen naar 25 kV.quote:Op vrijdag 30 augustus 2019 12:56 schreef Fixers het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd hoe 25kV zoveel issues op kan leveren. Ik snap EMI op kleine schaal wel, maar is dat op ook zo'n probleem voor beton, gebouwen en andere infrastructuur?
Idd ruimte om een trafo in te bouwen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2019 21:23 schreef Duvel het volgende:
Nou voorbereid... Er was een soort ruimtereservering, misschien zelfs alleen een versterking in de bak, voor een deel van de 25 kV tractieinstallatie (de trafo denk ik). En alleen in VIRM2/3 volgens mij.
Op korte termijn is het idd een kleine ingreep: downchopper erin en gaan. De RET heeft zo 750V metro's laten rijden onder een 1500V waslijn voor de ombouw van de Hofpleinlijn.quote:Op vrijdag 30 augustus 2019 21:27 schreef Duvel het volgende:
Een 1,5 kV trein ombouwen naar 3 kV zou ook weleens minder impact kunnen hebben dan een 1,5 kV trein ombouwen naar 25 kV.
Volgens mij is de hofpleinlijn gelijk aangepast jah. De Haagse Trams (Randstadrail) op dat traject rijden ook op 750 of 800V meen ik.quote:Op vrijdag 30 augustus 2019 22:31 schreef dennistd het volgende:
Is de Hofpleinlijn niet meteen omlaag gebracht qua spanning? De tram van Houten had wel een downchopper in elk geval, en ik meen die op Alphen-Gouda ook.
Voor onderhoud te Onnen?quote:Op zaterdag 31 augustus 2019 00:05 schreef Eix het volgende:
Het wordt echt met de dag gekker met de NS. Zo zit je in het weekend in een overvol solo ICM-drietje. En nu zit ik in een nachtelijke ic die om middernacht nog helemaal van beginpunt Rotterdam naar Groningen gaat, met wel liefst drie treinstellen.
Het is ook alleen op vrijdagavond dat die specifieke trein (0:05 uit Rotterdam) naar Groningen rijdt. Op zaterdagavond rijdt hij tot Zwolle, de rest van de week tot Amersfoort.quote:Op zaterdag 31 augustus 2019 00:05 schreef Eix het volgende:
Het wordt echt met de dag gekker met de NS. Zo zit je in het weekend in een overvol solo ICM-drietje. En nu zit ik in een nachtelijke ic die om middernacht nog helemaal van beginpunt Rotterdam naar Groningen gaat,
Een deel van de stellen gaat maar tot Zwolle. Die zullen daar dan wel weer nodig zijn voor de opstart morgenvroeg.quote:met wel liefst drie treinstellen.
Niet voor de eerste testritten met sneltrams, die waren nog onder 1500V, voor de ombouw van de lijn.quote:Op vrijdag 30 augustus 2019 22:31 schreef dennistd het volgende:
Is de Hofpleinlijn niet meteen omlaag gebracht qua spanning?
Had je zelf niet een slokkie op ?quote:Op zaterdag 31 augustus 2019 12:21 schreef Peterselieman het volgende:
Het personeel van de NS is ook niet meer wat het geweest is.
Vorige week riep een machinist om dat we station Rotterdam Alexander binnen reden, terwijl het Blaak was en net een HC die zei dat we uit Utrecht Centraal op tijd waren vertrokken richting Rotterdam, terwijl ik in Groningen was
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |